Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-09 10:12
Kan je met OpenWRT de master browser instellen? (Voor een TP-LINK WDR3600)

Gaat om een netwerk issue met Windows 10 computers, waarbij er een probleem is met de master browser. Als oplossing zie ik veel staan om de router als master browser in te stellen. Met stock firmware wil dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Master browser is een SMB functie. Dus als je samba server installeert, ja, dan kun je master browser instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
HELP

Ik heb mezelf een beetje in de nesten gewerkt geloof ik. Ik heb OpenWRT op mijn WDR3600 geinstalleerd maar kennelijk een verkeerde instelling gedaan. Ik heb de LAN functie op DHCP gezet maar nu is mijn router niet meer bereikbaar. Ik krijg de kreet: "Local area connection doesn't have a valid IP configuration" De 192.168.0.1 is dus niet meer aan de router toegewezen. Ik heb de router nu van de stroom gehaald in de hoop dat het ding dan weer reset... Gaat dat werken of heb ik nu een brick?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:38
Of je zet een DHCP server aan vanaf je computer en verbind de router daarmee.
Of je verbind de router met een andere router / switch waarop een DHCP server draait.
Of je reset je router weer naar fabrieksinstellingen. Dat kan via de resetknop die op alle routers wel aanwezig is. Kijk daarvoor even in de handleiding van je router.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Bij OpenWRT is het standaard IP adres van de router 192.168.1.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Mijzelf schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 20:17:
Bij OpenWRT is het standaard IP adres van de router 192.168.1.1
Als je LAN op static staat wel ja, maar nu is dat op DHCP gezet en dat heeft is nu net het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
Gelukt! Bovenstaande dingen werkten niet. Ik moest ervoor telnet in, maar uiteindelijk is het me gelukt. En dat terwijl firstboot niet eens werkt door een bug. Gelukkig met "mtd -r erase rootfs_data" de boel weer gereset.
Nu de vraag, hoe krijg ik internet... WAN staat nog op rood. Ik had eigenlijk gehoopt dat dit wat meer plug en play was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Wat heb je voor internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
Ziggo. Ik kan me herinneren bij installatie van de standaard TP-link dat ik de dns servers in moest vullen. Dat heb ik nu ook gedaan, maar ik heb nog geen internet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Bij mijn weten heeft Ziggo geen aparte instellingen. Staat WAN op DHCP? Zit volgens Network->Switch er een kabel in WAN? Mogelijk heeft OpenWRT een andere poort als WAN.

Was deze router al op Ziggo aangesloten? Klopt het MAC adres nog?

[ Voor 16% gewijzigd door Mijzelf op 22-08-2017 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
WAN staat op DHCP.
Port 1 herkent hij een kabel, maar staat op off.
Mac-adres is wel gek. Laatste twee letters zijn anders.
Ik had eerder vanavond wel internet ja, met stock firmware. Die ik er waarschijnlijk ook weer op ga zetten als ik zo nog geen internet heb.

[ Voor 36% gewijzigd door SRB12 op 22-08-2017 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Modem uitrekken zodat ie MAC vergeet. Wacht halfuurtje voor je 'm opnieuw insteekt, probeer dan opnieuw.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
Ok, trek ik even een pilsje open.

Modem(!) resetten heeft het hem gedaan. Heb nu eindelijk internet.

[ Voor 51% gewijzigd door SRB12 op 22-08-2017 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 19:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Heeft iemand het al eens voor elkaar gekregen om 802.11r (Fast BSS transition of roaming) werkend te krijgen?

Ik heb sinds gisteren een tweede AP in huis staan en zit hiermee te experimenteren, maar de info die ik erover vind is maar marginaal en onduidelijk.

Hier staat de officiële info van OpenWRT, maar die vind ik nogal cryptisch. Hier staat een verslagje van iemand die het wel werkend heeft gekregen, maar die ik zelf ook erg onduidelijk vind.

Als ik het voorbeeld van Reddit (de tweede link) volg met mijn eigen BSSID's, dan wil de wifi niet meer werken als accesspunt. De wifi zelf werkt nog wel (ik kan andere netwerken scannen), maar hij verschijnt niet meer als beschikbaar accesspunt.
Alleen of dit komt omdat op dat moment er maar AP beschikbaar is, of dat er in wpad iets fout gaat, kan ik niet achterhalen...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

SRB12 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 22:25:
Ok, trek ik even een pilsje open.

Modem(!) resetten heeft het hem gedaan. Heb nu eindelijk internet.
Is niet ongewoon... Zoals ik zei: ding cachet vaak je MAC. Geen idee waarom.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Laatst online: 12-09 19:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Borromini schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 18:26:
[...]

Is niet ongewoon... Zoals ik zei: ding cachet vaak je MAC. Geen idee waarom.
Als het zo'n standaard coax-modem is (één coax in, één utp uit), dan cached het modem niet eens, die staat volledig in bridge-mode. Het is de DHCP-server van Ziggo maar één MAC-adres per aansluiting accepteert (zoals veel kabelaanbieders doen). Als het MAC-adres wijzigt, moet je inderdaad even wachten tot die server door heeft dat de aansluiting niet meer actief is.

Overigens is het wel raar dat het MAC-adres van de WAN-poort met OpenWRT ineens anders is... Het MAC-adres wordt namelijk niet verandert bij een firmware-wijziging en zou gelijk moeten blijven, tenzij je in OpenWRT expliciet aangeeft een ander MAC-adres te moeten spoofen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:32

Videopac

Rommelt wat aan.

Er is een tijdje, misschien nog steeds, een issue geweest met in ieder geval de TP-Link C2600 dat OpenWrt het WAN MAC adres niet overnam maar 0:00:00:00:00:00 gebruikte. Misschien dat dat nog steeds en wellicht ook voor andere routers geldt.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
In mijn geval waren alleen de laatste twee karakters anders.
Inmiddels werkt het al een paar dagen. Ik heb nu minder moeite, of eigenlijk geen, om mijn telefoon via dlna met de tv te verbinden, waar dat voorheen altijd maar afwachten was of mijn tv zichtbaar was. Tot nog toe gaat dit elke keer goed. Dus blijkbaar doet OpenWRT dat beter dan de stock firmware. Maar verder merk ik geen verschil.

Edit: dat is niet helemaal waar bedenk ik me nu. Onze babyfoon is ook per internet te benaderen en die verbinding is ook stabieler geworden.

[ Voor 15% gewijzigd door SRB12 op 25-08-2017 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4v1d
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-08 22:49
In de topicstart staat een lijstje van goede OpenWRT routers, maar deze lijst lijkt vanuit 2015 te stammen.

Zijn er inmiddels nieuwe mooie apparaten op de markt welke misschien nog beter zijn? Mijn TL-WDR4300 begint kuren te vertonen.
Veelgebruikte OpenWRT routers:
Netgear WNDR3700 (Gigabit ethernet, 802.11n (300mbps) - koop bij voorkeur de V2 of V4)
TP-Link WR1043 (Gigabit ethernet, 802.11n (450mbps))
TP-Link WDR4300 (Gigabit ethernet, 802.11n (750mbps))
TP-Link Archer C7 (Gigabit ethernet, 802.11n (450mbps) en 802.11ac (1300mbps)) Let op, alleen de V2 wordt ondersteund!

[ Voor 3% gewijzigd door d4v1d op 03-09-2017 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
d4v1d schreef op zondag 3 september 2017 @ 19:55:
In de topicstart staat een lijstje van goede OpenWRT routers, maar deze lijst lijkt vanuit 2015 te stammen.

Zijn er inmiddels nieuwe mooie apparaten op de markt welke misschien nog beter zijn? Mijn TL-WDR4300 begint kuren te vertonen.

[...]
https://lede-project.org/toh/views/toh_available_864 :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4v1d
Heb inmiddels toch een Archer C7 in huis.

Ik kende LEDE nog niet als opvolger van OpenWRT, gaan we eens naar kijken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 23:24
d4v1d schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 19:37:
[...]

Prima keuze (voor Lede)!
Ik heb zelf 2x een Archer C5 "omgebouwd" tot C7 (C7 firmware op de C5) en draai al een tijdje Lede.
Beide zijn ze ingesteld alle domme (wireless) AP met meerdere SSID's en VLAN's.
Werkt allemaal prima en erg stabiel. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
d4v1d schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 19:37:
[...]

Marcel_EA schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 19:53:
[...]

Prima keuze (voor Lede)!
Ik heb zelf 2x een Archer C5 "omgebouwd" tot C7 (C7 firmware op de C5) en draai al een tijdje Lede.
Soortgelijke ervaring hier. Tweemaal een C7. Een als router met WiFi (2,4/5,0), de ander als switch en WiFi (5,0) AP. Als ik het goed herinner heb ik eenmaal de WiFi van de router moeten herstarten, verder zeer stabiel en snel. Installatie is té makkelijk via webinterface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4v1d
Marcel_EA schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 19:53:
[...]

Prima keuze (voor Lede)!
Heb hier nu de C7 als router ingesteld en deze hangt achter de Connectbox van Ziggo. Haal nu weer de volle snelheid(300/30), dus dat is mooi.

Met de TP-link WDR4300 die ik hiervoor had haalde ik sinds kort nog meer 150/30 mee, was in het begin wel gewoon de volle snelheid :/. Die gaan we maar eens opnieuw flashen van OpenWRT naar LEDE en kijken of ik die dan als Wifi-extender kan inzetten :P

[ Voor 26% gewijzigd door d4v1d op 06-09-2017 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Goed om te horen! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4v1d
Heb jij op je twee "domme ap's" de Wifi handmatig ingesteld zeker? Er bestaat zeker niks om de configuratie van Wifi constant gelijk te houden tussen meerdere LEDE-apparaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
d4v1d schreef op woensdag 6 september 2017 @ 19:40:
[...]

Heb jij op je twee "domme ap's" de Wifi handmatig ingesteld zeker? Er bestaat zeker niks om de configuratie van Wifi constant gelijk te houden tussen meerdere LEDE-apparaten?
Voor zover ik gezien heb niet.
Je zou zelf wat kunnen knutselen met Python o.i.d. en SSH.
Alles wat je zoekt zit in /etc/config/wireless, dus als je daarin zoekt naar je SSID en PSK en die vervangt voor al je hosts ben je er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
d4v1d schreef op woensdag 6 september 2017 @ 19:40:
[...]

Ik heb ze idd handmatig ingesteld.
Maar je kan via SSH inloggen op je Lede apparaat.
Het bestand "/etc/config/wireless" bevat alle info over je SSID's.
Je zou hier copy/paste kunnen doen van je ene ap naar je andere ap.

Constant "insync" houden zit er zover ik weet niet in.
:F

[ Voor 51% gewijzigd door WRT54G op 06-09-2017 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4v1d
Python of bash scriptje schrijven is inderdaad geen verkeerde optie.
Marcel_EA schreef op woensdag 6 september 2017 @ 19:42:
[...]

Ik heb ze idd handmatig ingesteld.
Maar je kan via SSH inloggen op je Lede apparaat.
Het bestand "/etc/config/wireless" bevat alle info over je SSID's.
Je zou hier copy/paste kunnen doen van je ene ap naar je andere ap.

Constant "insync" houden zit er zover ik weet niet in.
:F
Als je een slim script schrijft, en iets met SCP en CRON bij elkaar weet te harken dan zou het in ieder geval elke minuut kunnen syncen.. Maar of dat de moeite waard is vraag ik me af :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Zou idd moeten werken.
Echter veranderd er bij mij niet bijster veel (lees: praktisch niks) qua wifi instellingen.
Dus persoonlijk zou ik er geen tijd insteken...

• Saturnus
  • Niet online
Behalve dat, als je AP's perfect voor hun gebied wilt instellen kan het maar zo zijn dat je verschillende instellingen moet gebruiken.

• WRT54G
Saturnus schreef op donderdag 7 september 2017 @ 00:40:
Behalve dat, als je AP's perfect voor hun gebied wilt instellen kan het maar zo zijn dat je verschillende instellingen moet gebruiken.
Correct. Ik heb voor beide AP's dezelfde instellingen (SSID, PSK) maar wel andere kanalen.
Zowel voor 5GHz als voor 2.4GHz.
Dus idd het syncen van alle instellingen zou voor mij niet goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4v1d
Ik heb hier thuis Ziggo 300/30 liggen, maar via mijn eigen router(TP-link Archer C7 v2) haal ik de volle snelheid niet. Ik draai LEDE Reboot 17.01.2 r3435-65eec8bd5f / LuCI lede-17.01 branch (git-17.163.57307-c79bb96)

Als ik mijn PC direct op de Ziggo Connectbox (In Bridge) aansluit(met dezelfde kabel als ik voor mijn eigen router gebruik) krijg ik snelheden van 308/30, dikke prima. Als ik mijn PC via mijn eigen router aansluit dan krijg ik helaas maar snelheden van 200-215/30. Ik kom er niet uit waar dit in kan zitten.

Ten tijden van mijn test staan beide WIFI-antennes uit, en ben ik het enige apparaat wat via een CAT5E kabel is verbonden. In de Windows Resource Monitor zie ik geen hoog netwerkverbruik van andere apps (Behalve Chrome). Het aan- of uitzetten van de firewall op zowel PC en router heeft geen effect op de snelheid.

Paste van mijn configs

Ik heb even geen idee waar ik verder moet gaan met troubleshooten. Heeft iemand eerder met zo'n zelfde soort bijl gehakt en kan mij in de juiste richting duwen? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Maak je hierbij gebruik van NAT? De hardware NAT ondersteuning op de Archer C7 is er alleen bij gebruik van de stock firmware. In dat geval lijkt 200Mbps de max voor het beestje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4v1d
UUDIBUUDI schreef op zondag 10 september 2017 @ 01:39:
[...]

Maak je hierbij gebruik van NAT? De hardware NAT ondersteuning op de Archer C7 is er alleen bij gebruik van de stock firmware. In dat geval lijkt 200Mbps de max voor het beestje.
Hmm, ik ben wel aan het natten ja. Dan zal dat het zijn.

Da's zuur, heb nog de Wiki van OpenWRT erbij gepakt voordat ik deze kocht, maar daar stond niks.

[ Voor 3% gewijzigd door d4v1d op 10-09-2017 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Het is wel jammer idd, allerlei fancy dingetjes zijn dan soms niet meer praktisch. Er valt wel enigszins omheen te werken, maar dan moet je je netwerk zo indelen dat er geen NAT plaatsvindt wanneer een hoge bandbreedte gewenst is. Toch wel een hoop gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjskmdl2
  • Laatst online: 00:16
Ik heb al een ruime tijd een vreemd probleem met een hackintosh pc icm met een OpenWrt router.

de arp table van de router wordt nooit upgedate met het ip adres van de hackintosh, waardoor ik de router dus niet kan benaderen en geen internet heb.

Wanneer ik via ssh op de openwrt router, de hackintosh ping, dan komt deze na enkele seconden wel terug online.

Ik heb in een apart topic op het mac forum gedeelte al een uitgebreidere beschrijving gedaan:

fjskmdl2 in "Request timeout for icmp_seq"

Hopelijk kan iemand mij hier verder mee helpen want ik heb geen idee waaraan dit nog zou kunnen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
fjskmdl2 schreef op maandag 11 september 2017 @ 18:16:
Ik heb al een ruime tijd een vreemd probleem met een hackintosh pc icm met een OpenWrt router.

de arp table van de router wordt nooit upgedate met het ip adres van de hackintosh, waardoor ik de router dus niet kan benaderen en geen internet heb.

Wanneer ik via ssh op de openwrt router, de hackintosh ping, dan komt deze na enkele seconden wel terug online.

Ik heb in een apart topic op het mac forum gedeelte al een uitgebreidere beschrijving gedaan:

fjskmdl2 in "Request timeout for icmp_seq"

Hopelijk kan iemand mij hier verder mee helpen want ik heb geen idee waaraan dit nog zou kunnen liggen.
Sluit in ieder geval uit dat het aan OpenWRT ligt... Mogelijk is je netwerkdriver binnen Hackingtosh niet goed en geef je OpenWRT de schuld (Ik had 0 problemen met hackintosh en OpenWRT)

/edit
Heb je überhaupt geprobeerd je KEXT inderdaad te veranderen....zoals geopperd in het andere topic...

[ Voor 5% gewijzigd door Vorkie op 11-09-2017 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjskmdl2
  • Laatst online: 00:16
Vorkie schreef op maandag 11 september 2017 @ 18:22:
[...]

Sluit in ieder geval uit dat het aan OpenWRT ligt... Mogelijk is je netwerkdriver binnen Hackingtosh niet goed en geef je OpenWRT de schuld (Ik had 0 problemen met hackintosh en OpenWRT)

/edit
Heb je überhaupt geprobeerd je KEXT inderdaad te veranderen....zoals geopperd in het andere topic...
Ik heb geen andere kext geprobeerd aangezien sleep functie niet meer zou werken.

Ik heb net het scriptje om de minuut laten lopen via cron op de openwrt router, om vanuit de router de mac te pingen

https://forum.openwrt.org/viewtopic.php?pid=365228#p365228

• tom.cx
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-07 15:06
Hoi,

Ik heb een vraag. Ik heb hier een tijdje geleden al iets over gepost maar zit nog steeds met het zelfde probleem en kan echt geen oplossing vinden. De DNS server op mijn router werkt niet of hij forward de requests niet naar de DNS servers van Ziggo. Ik heb zelf geen alternatieve DNS ingesteld.

Het vervelende is dat ik dus op èlk apparaat handmatig de DNS van bijv. Google of DNS.watch moet invullen. Omdat je anders geen verbinding krijgt. Op de router zelf kan ik overigens in de diagnose tools ook niks pingen en traceroute. Zowel domein als ipadress.

Dit is de 'netwerk config'

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
config interface 'loopback'
    option ifname 'lo'
    option proto 'static'
    option ipaddr '127.0.0.1'
    option netmask '255.0.0.0'

config globals 'globals'
    option ula_prefix 'fd58:d38d:0457::/48'

config interface 'lan'
    option type 'bridge'
    option ifname 'eth0'
    option proto 'static'
    option ipaddr '192.168.1.1'
    option netmask '255.255.255.0'
    option ip6assign '60'

config interface 'wan'
    option ifname 'eth1'
    option _orig_ifname 'eth1'
    option _orig_bridge 'false'
    option proto 'dhcp'
    option delegate '0'
    option peerdns '0'
    option dns '8.8.8.8 8.8.4.4'

config interface 'wan6'
    option ifname 'eth1'
    option proto 'dhcpv6'

config switch
    option name 'switch0'
    option reset '1'
    option enable_vlan '1'

config switch_vlan
    option device 'switch0'
    option vlan '1'
    option ports '0 1 2 3 5'

config switch_vlan
    option device 'switch0'
    option vlan '2'
    option ports '4 6'

Dit zijn de 'firewall config'.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
config defaults
    option input 'ACCEPT'
    option output 'ACCEPT'
    option forward 'ACCEPT'
    option syn_flood '1'

config zone
    option name 'lan'
    option input 'ACCEPT'
    option output 'ACCEPT'
    option forward 'ACCEPT'
    option network 'lan'

config zone
    option name 'wan'
    option masq '1'
    option mtu_fix '1'
    option network 'wan6 wan'
    option input 'REJECT'
    option output 'REJECT'
    option forward 'REJECT'

config forwarding
    option src 'lan'
    option dest 'wan'

config rule
    option name 'Allow-DHCP-Renew'
    option src 'wan'
    option proto 'udp'
    option dest_port '68'
    option target 'ACCEPT'
    option family 'ipv4'

config rule
    option name 'Allow-Ping'
    option src 'wan'
    option proto 'icmp'
    option icmp_type 'echo-request'
    option family 'ipv4'
    option target 'ACCEPT'

config rule
    option name 'Allow-IGMP'
    option src 'wan'
    option proto 'igmp'
    option family 'ipv4'
    option target 'ACCEPT'

config rule
    option name 'Allow-DHCPv6'
    option src 'wan'
    option proto 'udp'
    option src_ip 'fc00::/6'
    option dest_ip 'fc00::/6'
    option dest_port '546'
    option family 'ipv6'
    option target 'ACCEPT'

config rule
    option name 'Allow-MLD'
    option src 'wan'
    option proto 'icmp'
    option src_ip 'fe80::/10'
    list icmp_type '130/0'
    list icmp_type '131/0'
    list icmp_type '132/0'
    list icmp_type '143/0'
    option family 'ipv6'
    option target 'ACCEPT'

config rule
    option name 'Allow-ICMPv6-Input'
    option src 'wan'
    option proto 'icmp'
    list icmp_type 'echo-request'
    list icmp_type 'echo-reply'
    list icmp_type 'destination-unreachable'
    list icmp_type 'packet-too-big'
    list icmp_type 'time-exceeded'
    list icmp_type 'bad-header'
    list icmp_type 'unknown-header-type'
    list icmp_type 'router-solicitation'
    list icmp_type 'neighbour-solicitation'
    list icmp_type 'router-advertisement'
    list icmp_type 'neighbour-advertisement'
    option limit '1000/sec'
    option family 'ipv6'
    option target 'ACCEPT'

config rule
    option name 'Allow-ICMPv6-Forward'
    option src 'wan'
    option dest '*'
    option proto 'icmp'
    list icmp_type 'echo-request'
    list icmp_type 'echo-reply'
    list icmp_type 'destination-unreachable'
    list icmp_type 'packet-too-big'
    list icmp_type 'time-exceeded'
    list icmp_type 'bad-header'
    list icmp_type 'unknown-header-type'
    option limit '1000/sec'
    option family 'ipv6'
    option target 'ACCEPT'

config rule
    option name 'Allow-IPSec-ESP'
    option src 'wan'
    option dest 'lan'
    option proto 'esp'
    option target 'ACCEPT'

config rule
    option name 'Allow-ISAKMP'
    option src 'wan'
    option dest 'lan'
    option dest_port '500'
    option proto 'udp'
    option target 'ACCEPT'

config include
    option path '/etc/firewall.user'

[ In de /etc/filewall.user zitten geen instellingen ]

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 19:44
tom.cx schreef op woensdag 13 september 2017 @ 21:15:
Hoi,

Ik heb een vraag. Ik heb hier een tijdje geleden al iets over gepost maar zit nog steeds met het zelfde probleem en kan echt geen oplossing vinden. De DNS server op mijn router werkt niet of hij forward de requests niet naar de DNS servers van Ziggo. Ik heb zelf geen alternatieve DNS ingesteld.

Het vervelende is dat ik dus op èlk apparaat handmatig de DNS van bijv. Google of DNS.watch moet invullen. Omdat je anders geen verbinding krijgt. Op de router zelf kan ik overigens in de diagnose tools ook niks pingen en traceroute. Zowel domein als ipadress.

Dit is de 'netwerk config'

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
config interface 'wan'
    option ifname 'eth1'
    option _orig_ifname 'eth1'
    option _orig_bridge 'false'
    option proto 'dhcp'
    option delegate '0'
    option peerdns '0'
    option dns '8.8.8.8 8.8.4.4'
Welke versie van OpenWRT / LEDE draai je?
Ik zie wel pogingen in je configuratie om de default DNS provider te vervangen door die van google (8.8.8.8).
Maar in recente versies van OpenWRT doe je dat in /etc/config/dhcp. Zie https://wiki.openwrt.org/doc/uci/dhcp

• tom.cx
Muis666 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 08:55:
[...]

Welke versie van OpenWRT / LEDE draai je?
Ik zie wel pogingen in je configuratie om de default DNS provider te vervangen door die van google (8.8.8.8).
Maar in recente versies van OpenWRT doe je dat in /etc/config/dhcp. Zie https://wiki.openwrt.org/doc/uci/dhcp
Hey Muis666, ik heb hem in de webpagina veranderd onder 'Network > DHCP and DNS > DNS Forwardings'. Ik dacht dat dit 'de plek' was om het uit eindelijk te proberen en dacht dat ik weer verwijderd had.

Dit is de LEDE versie die ik draai
LEDE Reboot 17.01.2 r3435-65eec8bd5f / LuCI lede-17.01 branch (git-17.152.82987-7f6fc16)
Het lijkt mij toch dan ik een 'externe' dns server moet kunnen instellen in de instellingen op de website? Dit staat er overigens in de /etc/config/dhcp/ en hij zou van mijn Ziggo modems toch ook gewoon de DNS servers moeten ontvangen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
config dnsmasq
    option boguspriv '1'
    option localise_queries '1'
    option rebind_protection '1'
    option rebind_localhost '1'
    option local '/lan/'
    option expandhosts '1'
    option authoritative '1'
    option readethers '1'
    option leasefile '/tmp/dhcp.leases'
    option resolvfile '/tmp/resolv.conf.auto'
    option localservice '1'
    option nonwildcard '0'
    option domain 'schoenzool'
    option domainneeded '1'

config dhcp 'lan'
    option interface 'lan'
    option start '100'
    option limit '150'
    option leasetime '12h'
    option dhcpv6 'server'
    option ra 'server'

config dhcp 'wan'
    option interface 'wan'
    option ignore '1'

config odhcpd 'odhcpd'
    option maindhcp '0'
    option leasefile '/tmp/hosts/odhcpd'
    option leasetrigger '/usr/sbin/odhcpd-update'

[ Voor 3% gewijzigd door tom.cx op 14-09-2017 09:46 ]

• Saturnus
  • Niet online
@tom.cx
Eerder in het topic zei je dat de automatische instellingen (out of the box) niet werken?
Voor /etc/config/network is dat voor het wan-deel:
code:
1
2
3
config interface 'wan'
    option ifname 'eth0'
    option proto 'dhcp'

Dat werkt niet?

• tom.cx
Saturnus schreef op donderdag 14 september 2017 @ 10:18:
@tom.cx
Eerder in het topic zei je dat de automatische instellingen (out of the box) niet werken?
Voor /etc/config/network is dat voor het wan-deel:
code:
1
2
3
config interface 'wan'
    option ifname 'eth0'
    option proto 'dhcp'

Dat werkt niet?
Nee, zie deze screenshot: https://imgur.com/a/bPWJh
Ik heb het veranderd en het internet werkte gelijk helemaal niet meer. Wat ik gedaan heb is de eth1 naar eth0 veranderd. Geen succes. Helemaal geen internet meer. Daarna weer terug gezet. Toen was het huilen want na drie keer herstarten deed niks het meer. Zojuist maar weer een hard reset gegeven. Dus moet weer even opnieuw wifi instellen.

Edit: Oke, schiet me maar neer met een NERF gun. Maar na de reset die ik net heb uitgevoerd werkt het dus allemaal wel. Ik heb de DNS niet aangeraakt en hij pakt het nu wel op. Geen idee wat er dan alle vorige keren fout is gegaan. Bedankt in elk geval voor alle hulp.

[ Voor 14% gewijzigd door tom.cx op 14-09-2017 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is nou het verhaal/de status tussen LEDE en OpenWRT?
Had begrepen dat LEDE openWRT had geforked vanwege onenigheid echter gister toen ik een update voor OpenWRT op mijn 1900ACS wou binnenharken zag ik dat ik door OpenWRT geadviseerd werd om LEDE te installeren. (?!)
Dit werkte ook niet echt vlekkeloos met behoud van instellingen, ik kreeg internet pas weer aan de praat na een reset. (wat dus wel een beetje matig was omdat ik best wat instellingen doe en site-to-site VPN's heb draaien)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 14:11
tom.cx schreef op woensdag 13 september 2017 @ 21:15:
De DNS server op mijn router werkt niet of hij forward de requests niet naar de DNS servers van Ziggo.
Weet je wat het handige is van computers?

Ze doen (meestal) precies wat je vraagt :+
code:
1
2
config interface 'wan'
    option peerdns '0'
;)
Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 12:12:
Wat is nou het verhaal/de status tussen LEDE en OpenWRT?
De meeste developers zijn vertrokken naar LEDE. Maar enige tijd geleden was er weer een gerucht dat men de boel weer zou gaan mergen, wanneer lijkt onduidelijk. For the time being ben je waarschijnlijk beter uit met LEDE.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De merge is bezig, maar er moeten wat dingen worden afgehandeld op de achtergrond eerst. Het feit dat ze zelf lijken te suggereren LEDE te installeren geeft aan dat de brokken grotendeels gelijmd zijn.

• WRT54G
Volgende week komt eerst LEDE 17.01.3 nog uit met een hoop fixes, kernel update etc.

:D

• tom.cx
Marcel_EA schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 12:51:
Volgende week komt eerst LEDE 17.01.3 nog uit met een hoop fixes, kernel update etc.

:D
Dat klinkt goed. Hoe kan je het beste updaten? Klinkt misschien heel stom maar ik heb de ballen verstand van LEDE. Iemand heeft het ooit voor mij op de router gezet. Ik leer er wel een hoop van maar is er ergens een overzichtelijke tabel waar staat welke router welk pakket nodig heeft? (Bijv die ik heb: Linksys 1900AC versie 1).

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zo simpel is het:

Afbeeldingslocatie: https://s26.postimg.org/ox6v7ri91/Schermafdruk_van_2017-09-16_14-28-32.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
tom.cx schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 13:43:
[...]

Dat klinkt goed. Hoe kan je het beste updaten? Klinkt misschien heel stom maar ik heb de ballen verstand van LEDE. Iemand heeft het ooit voor mij op de router gezet. Ik leer er wel een hoop van maar is er ergens een overzichtelijke tabel waar staat welke router welk pakket nodig heeft? (Bijv die ik heb: Linksys 1900AC versie 1).
Precies wat @Borromini laat zien hierboven!
System --> Backup / Flash firmware --> sysupgrade.bin selecteren en vinkje aanzetten bij Keep settings.
Dan Flash image...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.Bas.Bas
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-07-2023
Vraagje. Kan je de volgende dingen doen met OpenWRT:

- DMZ instellen voor meerdere apparaten

Mijn huidige router kan een DMZ maar op 1 IP adres tegelijk instellen, zodat er maar 1 apparaat tegelijk de DMZ op kan. Kan ik met OpenWRT meerdere apparaten tegelijk op een DMZ aansluiten?

- Individuele ports instellen om via een VPN te verbinden

Ik wil graag een bepaalde portrange instellen om alleen via een externe VPN met internet te verbinden. Dus bijvoorbeeld dat 192.168.0.20 t/m 192.168.0.29 automatisch via een VPN gaan, en de overige ports direct met internet verbinden (dus zonder VPN)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
@Bas.Bas.Bas Waarom stel je die vraag, wat wil je ermee bereiken?

Met DMZ zorg je ervoor dat je vanaf buiten alle poorten naar dat ip-adres doorstuurt, als je verschillende poorten naar verschillende ip-adressen wilt sturen moet je die (ranges van) poorten doorsturen naar de betreffende ip-adressen. Naar meerdere gaat niet, je kunt ook niet een brief sturen naar een hele straat, wie moet hem dan krijgen?

Ik weet niet of LEDE/OpenWRT zelf een VPN client heeft om voor meerdere ip-adressen te (ont)sleutelen, lijkt mij erg CPU intensief als het al kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.Bas.Bas
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-07-2023
Bedankt voor je hulp. Ik gebruik altijd de DMZ functie op mijn router om meerdere game consoles met gemak op internet aan te sluiten. Maar mijn huidige router kan maar op 1 IP adres een DMZ opstarten, waardoor maar 1 console tegelijk op internet kan via de DMZ. Ik hoopte met meerdere DMZ's het mogelijk te maken met meerdere consoles tegelijk met een DMZ te verbinden.

[ Voor 9% gewijzigd door Bas.Bas.Bas op 18-09-2017 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
@Bas.Bas.Bas Werkt dat dan niet via uPnP die de poorten automatisch triggert? Ik heb nog nooit een poort geforward om met een console online te gaan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:22

MsG

Forumzwerver

Ik vind DMZ altijd een beetje een gevaarlijk lapmiddel, gezien je dan een apparaat helemaal open zet voor de buitenwereld. Kan dat echt niet gewoon op poortniveau? Zeker bij een console zullen het vermoedelijk een paar vaste poorten zijn en niet elke game weer heel andere poorten?

Of zet anders upnp aan, veel moderne apparatuur zet dan gewoon zelf de poorten open die het nodig heeft. Komt wel met een beveiligingsrisico, maar als je uitkijkt wat je doet op een computer vind ik upnp een acceptabel risico, zeker als het alternatief meteen een DMZ wordt.

[ Voor 0% gewijzigd door MsG op 18-09-2017 09:02 . Reden: Damnyouautocorrect ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Oortjes
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 16:33
Ik zie in de IOS app-store diver apps voor open-wrt en dd-wrt, werken deze apps ook samen met Lede-project?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
arjanmoes schreef op woensdag 20 september 2017 @ 19:48:
Ik zie in de IOS app-store diver apps voor open-wrt en dd-wrt, werken deze apps ook samen met Lede-project?
Luci is toch mobile ready? Althans er zijn themes voor die mobile ready zijn. De apps doen niet meer dan parsen van de webpagina (met css).

Zonde om geld er voor uit te geven in ieder geval.

Verwijderd

Beste mensen,

Ik richt me even tot de professionals omdat ik met de handen in het haar zit als halve leek.

Het probleem:
Heb een Engenius 202ext als accespoint in een boom hangen, draaiend op openwrt.
Hij heeft RHJ-45 poorten, een in gebruik voor PoE / signaal in, die andere ongebruikt.

Nu komt het, wil nog een accespoint achter bovenstaande "boom" accespoint zetten.
Alleen zet hij het internet signaal niet door op de ongebruikte poort (getest kabel gelijk in laptop).

Denk dat ik dit moet instellen / laten weten aan de accespoint.
Heb de kennis om in de accespoint te komen, maar veel meer ook niet.

Alvast bedankt voor mogelijke reacties.

Groet,
Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qpad
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-06 16:28
Jawel LEDE 17.01.03 is inmiddels online!

Hierbij de highlights:

The LEDE Community is proud to announce the third service release of stable LEDE 17.01 series.

LEDE 17.01.3 “Reboot” incorporates a fair number of fixes back ported from the development branch during the last sixteen weeks.

Some selected highlights of the service release are:

Linux kernel updated to version 4.4.89 (from 4.4.71 in v17.01.2)
Numerous security fixes to curl, dnsmasq, mbedtls, tcpdump and the Linux kernel
Assorted platform fixes for ar7, ar71xx, bcm53xx, brcm63xx, imx6, ipq806x, lantiq, ramips, sunxi and x86

Draait zonder problemen op m'n TP Link WDR 4300.

Met deze firmware upgrade wordt ook DNSmasq bijgewerkt naar de laatste versie (2.78).
Dit i.v.m. diverse vulnerabilities... meer info:

https://arstechnica.com/i...ers-linux-and-other-oses/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oortjes
Vandaag Lede-project geinstalleerd op mijn Archer C7. Bij het updaten van de "firmware" kreeg ik een error melding: error code 18005

Via onderstaande link kon ik dmv een tftp sessie Lede installeren.

https://mikepalmer.net/tp...-ac1750-v2-tftp-recovery/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Heeft er iemand toevallig ervaring met een printer aansluiten op een router? En dan met name een Dymo. Want wat ik heb begrepen werkt CUPS op cfw van routers en dan het beste op OpenWRT? Ik heb namelijk een Netgear WNDR3700v2 (ik draai nu nog Gargoyle, is wel based op OpenWRT, maar ik ga denk ik naar een normale OpenWRT build zodra ik een goede stabiele versie gevonden heb)

Ik vond al deze duidelijke handleiding waarmee ik CUPS wel kan installeren (lijkt mij):
http://mattie47.com/getting-cups-working-on-openwrt/

Tot zo ver zo goed volgens mij?

Maar dan kom ik bij het Dymo gedeelte. Ik ben daarvoor deze handleiding tegengekomen voor onder Ubuntu:
http://www.taklischris.in...ur-dymo-printer-on-ubuntu
Kan ik deze commando's ook gewoon zo gebruiken? Dus:
code:
1
sudo apt-get install libcups2-dev libcupsimage2-dev gcc g++
code:
1
mkdir dymo cd dymo tar xzf dymo-cups-drivers-1.4.0.tar.gz cd ./dymo-cups-drivers-1.4.0.5/ ./configure make sudo make install

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:26
Markos schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 09:49:
Heeft er iemand toevallig ervaring met een printer aansluiten op een router? En dan met name een Dymo. Want wat ik heb begrepen werkt CUPS op cfw van routers en dan het beste op OpenWRT? Ik heb namelijk een Netgear WNDR3700v2 (ik draai nu nog Gargoyle, is wel based op OpenWRT, maar ik ga denk ik naar een normale OpenWRT build zodra ik een goede stabiele versie gevonden heb)

Ik vond al deze duidelijke handleiding waarmee ik CUPS wel kan installeren (lijkt mij):
http://mattie47.com/getting-cups-working-on-openwrt/

Tot zo ver zo goed volgens mij?

Maar dan kom ik bij het Dymo gedeelte. Ik ben daarvoor deze handleiding tegengekomen voor onder Ubuntu:
http://www.taklischris.in...ur-dymo-printer-on-ubuntu
Kan ik deze commando's ook gewoon zo gebruiken? Dus:
code:
1
sudo apt-get install libcups2-dev libcupsimage2-dev gcc g++
code:
1
mkdir dymo cd dymo tar xzf dymo-cups-drivers-1.4.0.tar.gz cd ./dymo-cups-drivers-1.4.0.5/ ./configure make sudo make install
Ik heb dit een paar jaar geleden weleens geprobeerd met mijn Dymo labelprinter. CUPS installeren en de printer toevoegen was geen probleem. Alleen het printen zelf ging nooit goed, waarschijnlijk doordat de software voor macOS gewoon brak was/is. De printer werd namelijk niet of niet goed herkend op het netwerk.

De details weet ik helaas niet meer, maar wel dat het toen bij mij niet goed werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

oohh schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 10:03:
[...]

Ik heb dit een paar jaar geleden weleens geprobeerd met mijn Dymo labelprinter. CUPS installeren en de printer toevoegen was geen probleem. Alleen het printen zelf ging nooit goed, waarschijnlijk doordat de software voor macOS gewoon brak was/is. De printer werd namelijk niet of niet goed herkend op het netwerk.

De details weet ik helaas niet meer, maar wel dat het toen bij mij niet goed werkte.
Ja als het goed is kan ik dan vanuit Windows met het standaard Dymo programma gewoon printen naar de labelprinter, dus ik verwacht dat dat wel zal werken. Ik heb alleen een oudere Dymo (320 USB model 90795) dus deze werkt helaas niet meer onder Windows 10 vandaar dat ik uitwijk naar een printerserver, dan zou het moeten werken volgens google :)
(Onder VM krijg ik hem ook niet aan de praat met Windows 7 en Ubuntu, maar dat kan ook aan mij liggen gezien ik nog nooit met een VM gewerkt heb 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 19:35
apt-get bestaat niet op OpenWRT/Lede.
Je zult deze packages via opkg moeten zoeken. Ik weet niet eens of die packages voor OpenWRT bestaan. (Kon ze zo 1, 2, 3 niet vinden!)

Daarnaast cups op een router draaien is nogal zwaar voor die hardware. Ik weet niet of je dat moet willen.

Als CUPS op Ubuntu het niet lukt, dan betwijfel ik dat cups op Openwrt daar anders over denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ja, printen is niet zo'n probleem, maar ik zou gewoon het LPD of RAW protocol gebruiken. Volgens mij heeft Gargoyle ook al standaard wat ingebouwd.

Ik heb dit soort constructies heel lang en zonder problemen gebruikt in een meer professionele setting. Over het algmeen gewoon set-and-forget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Groentjuh schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 10:14:
Je zult deze packages via opkg moeten zoeken. Ik weet niet eens of die packages voor OpenWRT bestaan. (Kon ze zo 1, 2, 3 niet vinden!)

Daarnaast cups op een router draaien is nogal zwaar voor die hardware. Ik weet niet of je dat moet willen.

Als CUPS op Ubuntu het niet lukt, dan betwijfel ik dat cups op Openwrt daar anders over denkt.
https://github.com/Gr4ffy/lede-cups?
Of het zwaar is voor de hardware hangt denk ik van de hardware af: modernere routers hebben een dual-core CPU die op > 1 GHz draait.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Groentjuh schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 10:14:

In Ubuntu zou het moeten lukken, alleen mij lukte het gister niet :) Ik weet niet of het aan mijn handelingen lag of aan de inmiddels rommelige versie van Windows 10 die erop draait. Ik wil het morgen met een Ubuntu stick proberen ipv VM.
Qua hardware weet ik niet of mijn Netgear daar voldoende voor is
Verwijderd schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 11:28:
Nou ja, printen is niet zo'n probleem, maar ik zou gewoon het LPD of RAW protocol gebruiken. Volgens mij heeft Gargoyle ook al standaard wat ingebouwd.

Ik heb dit soort constructies heel lang en zonder problemen gebruikt in een meer professionele setting. Over het algmeen gewoon set-and-forget.
Ik ga eens uitzoeken wat deze protocollen exact inhouden :) Ik zal eerst eens kijken hoe Gargoyle met de Dymo omgaat voordat ik overstap op OpenWRT.

Was die constructie ook met een Dymo printer? Volgens mij is de Dymo redelijk eigenwijs qua hardware en compatibility.
Videopac schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 11:37:
[...]

https://github.com/Gr4ffy/lede-cups?
Of het zwaar is voor de hardware hangt denk ik van de hardware af: modernere routers hebben een dual-core CPU die op > 1 GHz draait.
De Netgear WNDR3700v2 heeft volgens deze pagina, https://wikidevi.com/wiki/Netgear_WNDR3700v2 , een 680MHz cpu.
The AR7161 has a 32-bit MIPS 24K processor core

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oortjes
Ik heb op mijn router met openWRT drie interfaces gemaakt.
1 - mijn eigen netwerk
2 - het netwerk voor mijn kinderen
3 - gasten netwerk.

Nu wil ik dat mijn kinderen maximaal 50% van de bandbreedte mogen gebruiken en de gasten maximaal 10%. Hoe kan ik dit het best (lees gemakkelijk) maken/regelen? (ik heb een ziggo 200/20 verbinding).

[ Voor 5% gewijzigd door Oortjes op 14-10-2017 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bleh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Bleh!

:)

Zijn er mensen die de Qualcomm fastpath implementatie zoals hier https://forum.lede-projec...m-fast-path-for-lede/4582 beschreven al getest hebben? Klinkt te mooi om waar te zijn :)

Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WRT54G
Ter info:

Het WPA2 lek (info: hier en hier) wat recent gevonden is is inmiddels gepatched door de LEDE developers.
Je kan deze vinden in de LEDE branch updates.

Een officiële release (17.01.4) is in de maak en zal snel gereleased worden.
https://forum.lede-projec...rability-found-krack/7450

Info IRC kanaal:

Welcome to LEDE | Forum: http://forum.lede-project.org/ | Wiki: http://wiki.lede-project.org/ | Release: https://lede-project.org/releases/17.01/ | WPA2 / KRACK fixes are in master and lede-17.01 branch, and 17.01.4 release is being prepared

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
In het kader van (het fixen van) het WPA2 lek: heeft iemand ervaring met het draaien van LEDE op de eerste versie van de TP-wr1043nd? Op de LEDE wiki wordt v1 van deze (destijds erg populaire OpenWRT) router als 'LEDE-compliant' aangemerkt, maar wordt er wel een waarschuwing getoond voor routers met 4 MB (of minder) flash geheugen en 32 MB (of minder) RAM geheugen. Op gebied van flash zit deze router nog goed (met 8MB) maar met z'n 32MB RAM zit hij net op het randje. Heeft iemand ervaring met het draaien van LEDE? Ik wil alleen maar een GUI, WIFI en basic network routing (tussen DMZ en interne netwerk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
scorpion303 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:01:
In het kader van (het fixen van) het WPA2 lek: heeft iemand ervaring met het draaien van LEDE op de eerste versie van de TP-wr1043nd? Op de LEDE wiki wordt v1 van deze (destijds erg populaire OpenWRT) router als 'LEDE-compliant' aangemerkt, maar wordt er wel een waarschuwing getoond voor routers met 4 MB (of minder) flash geheugen en 32 MB (of minder) RAM geheugen. Op gebied van flash zit deze router nog goed (met 8MB) maar met z'n 32MB RAM zit hij net op het randje. Heeft iemand ervaring met het draaien van LEDE? Ik wil alleen maar een GUI, WIFI en basic network routing (tussen DMZ en interne netwerk).
Op de TL-WR1043ND v1.9 die ik recent heb verkocht draaide het prima. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WRT54G
LEDE 17.01.4 wordt vandaag gereleased! 8)

Downloaden kan hier:
https://downloads.lede-project.org/releases/17.01.4/

Echter zijn nog niet alle targets online.
Verwachting is dat einde van de middag (rond 17.30 uur) alles online staat.

Release notes kan je hier vinden:
https://lede-project.org/releases/17.01/notes-17.01.4

WPA2 krack lek wordt hiermee gepatched.
Wel wordt er aangeraden om ook al je devices te patchen en niet alleen je routers/ap's.

While this release includes fixes for the bugs in the WPA Protocol disclosed earlier this week, these fixes do not fix the problem on the client-side. You still need to update all your client devices

[ Voor 19% gewijzigd door WRT54G op 18-10-2017 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Marcel_EA schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:33:
LEDE 17.01.4 wordt vandaag gereleased! 8)
Je bent me voor :) Zojuist succesvol toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
AlterEgo schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:41:
[...]

Je bent me voor :) Zojuist succesvol toegepast.
:9

Heb hem zelf ook succesvol draaien hier, keer 2!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burn_and_Fire
  • Laatst online: 09-09 16:53
scorpion303 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:01:
Werkt bij mij prima op een TL-WR1043ND v1.11 (LEDE 17.01.04). Gebruik 'm verder basis/standaard zonder extra packages als extra AP en als switchfunctie. Nu nog 4Mb vrij werkgeheugen. Volgens mij niet veel anders dan de OpenWRT BB van eerder. Ook een Archer C7 V2 (Ziggo extra wifipunt) succesvol geupdate naar 17.01.04.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oortjes
Ik heb de update voor mijn archer C7 ook geïnstalleerd. Maar als ik bij systemoverview kijk staat er nog steed 17.01.03.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertvandalen
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-10-2024
Beste Tweakers,
Ik heb door een onbekende fout (eigen) mij buitengesloten (IP probleem) van een wdr4300 van TPlink. Een hard reset lukt niet en via een tool van Tftpd kreeg ik 'm niet terug naar een oude oem versie van de firmware. Sterker, TFTP gaf geen enkele reactie.
Iemand een idee?
Dank voor jullie tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:18
Heb afgelopen maandag mijn 1043NDv2 en Ziggo Archer C7 voorzien van laatste branch snapshot. Heb LEDE gepatcht met de performance patches van gwlim, heb nu SFE beschikbaar.
Voorheen bij 40Mbit download 20% CPU belasting, nu 7%. Latency ook iets lager. Binnenkort verbinding upgraden, router kan het nu gewoon bijbenen.

Wat betreft de 1043NDv1, als je niet teveel software inschakelt en overal de mini versies gebruikt moet dat werken. Ook voor die dingen is er een patchset beschikbaar met SFE en andere optimalisaties, 500Mbit/s met een v1 is ook gewoon mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 19:44
robertvandalen schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 22:28:
Beste Tweakers,
Ik heb door een onbekende fout (eigen) mij buitengesloten (IP probleem) van een wdr4300 van TPlink. Een hard reset lukt niet en via een tool van Tftpd kreeg ik 'm niet terug naar een oude oem versie van de firmware. Sterker, TFTP gaf geen enkele reactie.
Iemand een idee?
Dank voor jullie tijd.
https://lede-project.org/...ailsafe_and_factory_reset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
_JGC_ schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 23:15:
Heb LEDE gepatcht met de performance patches van gwlim, heb nu SFE beschikbaar.
Kan je hier wat meer over vertellen?
Ik heb 2 Archer's draaien hier en ben benieuwd wat voor performance patches je geïnstalleerd hebt en wat het opgeleverd heeft?

Mijn Archer's gebruik ik als (domme) AP's en merk eigenlijk geen performance problemen.
Waarschijnlijk doordat ze puur als AP ingezet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:18
https://github.com/gwlim/mips74k-ar71xx-lede-patch

Gaat om bovenstaande patchset. Hij heeft ook een patchset voor mips24 welke in de 1043NDv1 gebruikt wordt (v2+ is mips74k)

Moest wel een paar patches aanpassen ivm aanpassingen in LEDE. Een van de SFE patches moet aangepast worden en de kernel update patch moet weg.

Er zitten veel assembly en compiler optimalisaties tussen, firmware updates voor wifi, OpenSSL optimalisaties en daarnaast wordt die laatste ook gebruikt voor hostapd/wpad.

Loop wel goed de config door, ik had een build voor 2 routers targets gemaakt, miste daardoor in eerste instantie de wifi driver en firmware.
Kwam er gisteren achter dat conntrack-ftp ook niet meegenomen wordt, active FTP werkte niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik gebruik nu OpenDNS om content te filteren voor mijn kinderen. Is er een app in Lede die dit ook kan? Een soort adblock maar dan filterlijsten voor porno, geweld, discriminatie etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
  • Laatst online: 12-09 22:01
Videopac schreef op zondag 26 november 2017 @ 21:54:
Ik gebruik nu OpenDNS om content te filteren voor mijn kindeen. Is er een app in Lede die dit ook kan? Een soort adblock maar dan filterlijsten voor porno, geweld, discriminatie etc.
Als je genoeg geheugen in je device hebt, kan je de addon Adblock installeren.
Daar kan je dan zelf je lijsten aan toevoegen, naar gelang je behoeften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Deshmir schreef op maandag 27 november 2017 @ 08:40:
[...]

Als je genoeg geheugen in je device hebt, kan je de addon Adblock installeren.
Daar kan je dan zelf je lijsten aan toevoegen, naar gelang je behoeften.
Ik heb een Netgear R7800 en die heeft 512MB RAM, wel voldoende dus.
Waar kan ik een overzicht vinden van beschikbare lijsten?
Het viel me sowieso al op dat ik met adblock enkele 10.000-enden URL's blokkeer, terwijl dat met Pi-Hole (die ik hiervoor gebruikte) enkele 100.000-enden was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
Videopac schreef op maandag 27 november 2017 @ 09:30:
[...]

Ik heb een Netgear R7800 en die heeft 512MB RAM, wel voldoende dus.
Waar kan ik een overzicht vinden van beschikbare lijsten?
Het viel me sowieso al op dat ik met adblock enkele 10.000-enden URL's blokkeer, terwijl dat met Pi-Hole (die ik hiervoor gebruikte) enkele 100.000-enden was.
Hiero:
https://github.com/openwr...t/adblock/files/README.md

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Dank, maar hier staan alleen de standaardlijsten die al beschikbaar zijn in Adblock zeg.
Ik zoek dus lijsten voor verschillende content, niet zijnde advertenties/trackers.
Dus dat ik ranzige porno, geweld, discriminatie kan filteren. Dit doe ik nu via OpenDNS maar ik zou dat graag lokaal doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
Videopac schreef op donderdag 30 november 2017 @ 13:02:
[...]

Dank, maar hier staan alleen de standaardlijsten die al beschikbaar zijn in Adblock zeg.
Ik zoek dus lijsten voor verschillende content, niet zijnde advertenties/trackers.
Dus dat ik ranzige porno, geweld, discriminatie kan filteren. Dit doe ik nu via OpenDNS maar ik zou dat graag lokaal doen.
Iets als dit: https://wally3k.github.io

Never mind, is ook vrn adds based

Poging 3: https://filterlists.com

[ Voor 7% gewijzigd door Deshmir op 30-11-2017 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Dank je.
Nu nog uitzoeken hoe ik ze netjes in adblock kan configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onlangs van Gargoyle naar LEDE overgestapt.

Gargoyle wordt gerund door één iemand terwijl achter LEDE een heel team zit.

Het enige wat ik ontzettend graag zou willen is een app met GUI zodat ik in de firewall poorten kan forwarden en blocken zonder regels in de config files aan te passen. Dat is echt te lastig voor me.

Weet iemand dé app hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Hè? Dat zit standaard al in de webinterface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Verwijderd schreef op donderdag 7 december 2017 @ 19:03:
Onlangs van Gargoyle naar LEDE overgestapt.

Gargoyle wordt gerund door één iemand terwijl achter LEDE een heel team zit.

Het enige wat ik ontzettend graag zou willen is een app met GUI zodat ik in de firewall poorten kan forwarden en blocken zonder regels in de config files aan te passen. Dat is echt te lastig voor me.

Weet iemand dé app hiervoor?
ssh verbinding en dan:

opkg update
opkg install luci

En je webinterface is beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
nieuws: OpenWrt en LEDE herenigen zich onder de OpenWrt-naam

LEDE en OpenWRT gaan samen :) Had voor mij niet per se gehoeven. Ik hoop dat het een beetje blijft zoals LEDE was (veel releases en support).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het is meer dat LEDE de branding overneemt. Voor mij hoefde het ook niet. Er is al een oproep om de LEDE homepage te helpen aankleden in OpenWrt-stijl, dat hoeft voor mij nog veel minder :|

Nu maar hopen dat de positieve sfeer van LEDE blijft hangen.

[ Voor 14% gewijzigd door Borromini op 05-01-2018 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Ik zit een beetje te experimenteren met SNMP op o.a. LEDE, en nu valt het mij op dat ik vanaf mijn eigen Ubiquiti UniFi systeem allemaal info m.b.t. wifi krijg (grafieken over clients, signaalkwaliteit, SSIDs, you name it). Maar deze info ontbreekt, in ieder geval in de standaard, SNMPD configuratie voor LEDE. Echter is dit de informatie waar ik het meest naar benieuwd was, dus weet iemand of het mogelijk is om dit ook in LEDE werkend te krijgen?
Het enige wat Google mij namelijk verteld is dat OpenWRT/LEDE een stripped down variant net-snmp bevat en het daardoor ontbreekt. Echter ontbreekt daarbij een uitleg over hoe het wel werkend te krijgen (waarbij het waarschijnlijk nodig is om een volledige ontwikkelomgeving op te zetten om vervolgens het package op de juiste manier te compilen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 19:40:
Ik zit een beetje te experimenteren met SNMP op o.a. LEDE, en nu valt het mij op dat ik vanaf mijn eigen Ubiquiti UniFi systeem allemaal info m.b.t. wifi krijg (grafieken over clients, signaalkwaliteit, SSIDs, you name it). Maar deze info ontbreekt, in ieder geval in de standaard, SNMPD configuratie voor LEDE. Echter is dit de informatie waar ik het meest naar benieuwd was, dus weet iemand of het mogelijk is om dit ook in LEDE werkend te krijgen?
Het enige wat Google mij namelijk verteld is dat OpenWRT/LEDE een stripped down variant net-snmp bevat en het daardoor ontbreekt. Echter ontbreekt daarbij een uitleg over hoe het wel werkend te krijgen (waarbij het waarschijnlijk nodig is om een volledige ontwikkelomgeving op te zetten om vervolgens het package op de juiste manier te compilen?)
Het mooiste zou eigenlijk zijn als iemand een uitgebreidere (volledige?) versie van net-snmp zou maken die optioneel als package te installeren is.

Omdat veel oudere devices niet zoveel ruimte hebben is het vrij gebruikelijk om uitgeklede versie in de default install mee te leveren. Soms kun je dan alsnog een uitgebreider packet installeren als je wel die ruimte hebt. Zo installeer ik altijd direct een sftp-server omdat de standaard meegeleverde Dropbear om ruimte te besparen alleen SCP ondersteunt en geen SFTP.

Als je mensen zou kunnen overtuigen (op het forum bijvoorbeeld) van het nut van uitgebreidere SNMP functies dan kun je misschien wel mensen zo ver krijgen dat ze zoiets proberen te maken. Aangezien er veel mensen met netwerk interesse of -expertise LEDE gebruiken is het niet ondenkbaar dat iemand zoiets oppakt als je een goed verhaal hebt. Misschien een screenshot toevoegen om te laten zien hoe dat er bij Ubiquity uit ziet.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb glasvezel van KPN met een KPN Expedia v10 box. Heb daarnaast een eigen router TL-WDR3600 met LEDE er op die ik wil gebruiken om de KPN box te vervangen. Geconfigureerd volgens vele aanwijzingen op zowel GOT als het Internet. Lukt maar niet.

Hierbij mijn (laatste) netwerk config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
config interface 'loopback'
    option ifname 'lo'
    option proto 'static'
    option ipaddr '127.0.0.1'
    option netmask '255.0.0.0'

config globals 'globals'
    option ula_prefix 'fdee:0571:f872::/48'

config switch
    option name 'switch0'
    option reset '1'
    option enable_vlan '1'

config switch_port
        option device 'switch0'
        option port '0'
        option pvid '6'

config switch_port
        option device 'switch0'
        option port '1'
        option pvid '6'

config switch_vlan
    option device 'switch0'
    option vlan '1'
    option vid '1'
    option ports '0t 2 3'

config switch_vlan             
        option device 'switch0'
        option vlan '2'        
        option vid '2'         
        option ports '0t 1'  

config switch_vlan             
        option device 'switch0'
        option vlan '4'        
        option vid '4'          
        option ports '0t 1 4 5' 

config switch_vlan
    option device 'switch0'
    option vlan '6'
    option vid '6'
    option ports '0t 1'

config interface 'lan'                         
        option type 'bridge'                   
        option ifname 'eth0.1'                 
        option proto 'static' 
        option ipaddr '192.168.1.1'
        option netmask '255.255.255.0'
        option ip6assign '60'         

config interface 'wan'                
        option proto 'pppoe'          
        option username 'XX-XX-XX-XX-XX-XX@internet'
        option macaddr 'XX:XX:XX:XX:XX:XX'          
        option ifname 'eth0.6'                      
        option password 'ppp'

Heb overigens vele varianten van het password voorbij zien komen, doen het allemaal niet. in de ZTE (Expedia box) staan in het password veld 6 sterren, maar ik weet niet of dat echt het aantal karakters van het password is. Er zijn ook posts die beweren dat je er iets willekeurigs in kan zetten en andere roepen weer dat het leeg moet zijn.

De meeste howto's mbt de Expedia box gaan over v8 en v9, maar niet de nieuwste: de v10. Deze heb ik gekregen toen de oude (versie onbekend) kapot was.

Ik heb hiervoor altijd gedraaid met de openwrt router achter de expedia box, maar dat dubbele NAT-en en zo is toch een nadeel.

Hulp is bijzonder welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Verwijderd Kan je code tags gebruiken aub. Dat leest makkelijker. Daarnaast is glasvezel ook een aanname.
Experiabox-KPN-glasvezel
De schermen onder elkaar:
1. Network -> Switch
2. Network -> Interfaces
3. Network -> Interfaces -> WAN6 -> Edit -> General Setup
4. Network -> Interfaces -> WAN6 -> Edit -> Physical Settings

PS. ik heb alleen internet.

[ Voor 22% gewijzigd door CurlyMo op 20-01-2018 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@CurlyMo Dank voor je snelle reactie. Heb mijn post even aangepast op je opmerkingen. Dank!

Ik heb wel wat vragen:

1. Welke poort in scherm 1 is je WAN verbinding? (naar de indeling te zien is het LAN 1)
2. Waarom heb je een WAN en een WAN6?
3. Gebruik je ook de pvid option in /etc/config/network? Zo ja, hoe heb je die staan?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2018 10:55 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 21 Laatste