• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
ThinkPadd schreef op donderdag 17 november 2016 @ 14:57:
[...]

Is wel de moeite waard om je clients om te bouwen naar AC, hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Ik was net geen €20 kwijt voor een Intel 7260 kaartje. Boel wordt er een stuk sneller van: ThinkPadd in "KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99"
Er valt weinig om te bouwen, we hebben 2 redelijk recente laptops waar het niet zomaar te vervangen is en voor de rest alleen tablets, smartphones, een zonnepanelen-omvormer en IoT devices. Maar nu je het zegt, volgens mij zit in mijn zakelijke laptop al zo'n 7260 kaartje. Natuurlijk verloop zal langzaam wel AC invoeren hier.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Kan iemand mij op weg helpen? Ik heb besloten om de TP-Link AC2600 (tweedehands) te kopen, maar ik loop stuk op de keuzes die ik moet maken om openwrt te installeren.
Wat ik begrijp moet ik op mijn laptop (Windows) de tftp client gebruiken om de openwrt firmware naar de ac2600 (tftp server) te sturen, tot zover snap ik het met de ip adressen, arp en dergelijke.

Dan kom ik op het punt waar ik de "latest firmware" moet downloaden van https://wiki.openwrt.org/about/latest en daar kom ik op een enorme lijst met directories met uiteindelijk honderden files. Ze zeggen daar "the Details Page for your router (check the Table of Hardware) should tell you which image to download", maar ik kan op die details pagina echt niet vinden welke firmware file ik dan zou moeten hebben.

Er staat wel een tabel, maar daarin staat niets onder de "Firmware OpenWrt Install URL". :(
https://wiki.openwrt.org/...her_c2600_v1#installation

[ Voor 4% gewijzigd door sjimmie op 18-11-2016 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:48

Videopac

Rommelt wat aan.

sjimmie schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 16:39:
Kan iemand mij op weg helpen? Ik heb besloten om de TP-Link AC2600 (tweedehands) te kopen, maar ik loop stuk op de keuzes die ik moet maken om openwrt te installeren.
Wat ik begrijp moet ik op mijn laptop (Windows) de tftp client gebruiken om de openwrt firmware naar de ac2600 (tftp server) te sturen, tot zover snap ik het met de ip adressen, arp en dergelijke.

Dan kom ik op het punt waar ik de "latest firmware" moet downloaden van https://wiki.openwrt.org/about/latest en daar kom ik op een enorme lijst met directories met uiteindelijk honderden files. Ze zeggen daar "the Details Page for your router (check the Table of Hardware) should tell you which image to download", maar ik kan op die details pagina echt niet vinden welke firmware file ik dan zou moeten hebben.

Er staat wel een tabel, maar daarin staat niets onder de "Firmware OpenWrt Install URL". :(
https://wiki.openwrt.org/...her_c2600_v1#installation
Gefeliciteerd! In mijn ogen is de C2600 een van de beste wifi-routers op het moment. Voor de firmware zou ik Lede nemen. die is hier te vinden:
https://downloads.lede-pr.../targets/ipq806x/generic/
Hierbij kun je de factory.bin nemen om vanuit de GUI van de TP-Link firmware Lede te flashen. Let op: er is geen grafische UI aanwezig dus ze zult eerst via SSH in moeten loggen om Luci te downloaden en te installeren. Elke volgende keer kun je sysupgrade.bin gebruiken om te upgraden. Als het goed is onthoudt hij je instellingen, maar ik heb een paar keer gehad dat hij mijn 5GHz netwerk vergat en dat ik dat niet makkelijk herstelt kreeg. Het advies is dus om voor je vanuit Lede naar een nieuwere versie van Lede te upgraden eerst een backup te maken van je settings.

Een Lede-firmware waar Luci al bij in zit en standaard aan staat is:
ftp://tplink-forum.pl/C2600/test/
(gemaakt door iemand die actief mee ontwikkeld aan de QCA9980/9984 builds).

De discussiedraad die je kunt volgen voor dit modem is:
https://forum.openwrt.org/viewtopic.php?id=54973&p=41

Succes!

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Videopac schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 20:59:
[...]

Gefeliciteerd! In mijn ogen is de C2600 een van de beste wifi-router op het moment. Voor de firmware zou ik Lede nemen. die is hier te vinden:
https://downloads.lede-pr.../targets/ipq806x/generic/
Hierbij kun je de factory.bin nemen om vanuit de GUI van de TP-Link firmware Lede te flashen. Let op: er is geen grafische UI aanwezig dus ze zult eerst via SSH in moeten loggen om Luci te downloaden en te installeren. Elke volgende keer kun je sysupgrade.bin gebruiken om te upgraden. Als het goed is onthoudt hij je instellingen, maar ik heb een paar keer gehad dat hij mijn 5GHz netwerk vergat en dat ik dat niet makkelijk herstelt kreeg. Het advies is dus om voor je vanuit Lede naar een nieuwere versie van Lede te upgraden eerst een backup te maken van je settings.

Een Lede-firmware waar Luci al bij in zit en standaard aan staat is:
ftp://tplink-forum.pl/C2600/test/
(gemaakt door iemand die actief mee ontwikkeld aan de QCA9980/9984 builds).

De discussiedraad die je kunt volgen voor dit modem is:
https://forum.openwrt.org/viewtopic.php?id=54973&p=41

Succes!
Thanks, ik was LEDE wel al een paar keer tegengekomen dus ik snap ongeveer wat dat is (maar heb nog niet naar de details ervan gekeken). Dank zij jouw linkjes en uitleg snap ik nu hoe ik al die firmwares en binfiles uit elkaar kan houden

Ik dacht dat een alternatieve firmware op de C2600 alleen nog via de TFTP methode mogelijk zou zijn? Je noemt dat het gewoon via de reguliere "firmware upgrade" functie zou kunnen?

Zo te zien is de "originele" LEDE recenter dan die alternatieve met ingebakken Luci. Het achteraf zelf via ssh toevoegen van de GIU zal me wel lukken, de reden dat ik de stock-firmware wil vervangen door openwrt/lede is juist omdat ik dan via o.a. ssh wat dingen kan gaan regelen. (meteen een eigen lede bakken zie ik voorlopig niet zitten en lijkt me ook wat overbodig.)

Backups van mijn config maken deed ik met mijn pfSense sowieso ook altijd wel, daar kon ook weleens iets misgaan...

Ook jij hebt het nu over probleempjes met die 5GHz, ik las eerder ook al dat die (in het verleden?) met openwrt ergens handmatig aangezet moest worden. Hoe zit dat daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

sjimmie schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 09:50:
[...]

Thanks, ik was LEDE wel al een paar keer tegengekomen dus ik snap ongeveer wat dat is (maar heb nog niet naar de details ervan gekeken). Dank zij jouw linkjes en uitleg snap ik nu hoe ik al die firmwares en binfiles uit elkaar kan houden

Ik dacht dat een alternatieve firmware op de C2600 alleen nog via de TFTP methode mogelijk zou zijn? Je noemt dat het gewoon via de reguliere "firmware upgrade" functie zou kunnen?

Zo te zien is de "originele" LEDE recenter dan die alternatieve met ingebakken Luci. Het achteraf zelf via ssh toevoegen van de GIU zal me wel lukken, de reden dat ik de stock-firmware wil vervangen door openwrt/lede is juist omdat ik dan via o.a. ssh wat dingen kan gaan regelen. (meteen een eigen lede bakken zie ik voorlopig niet zitten en lijkt me ook wat overbodig.)

Backups van mijn config maken deed ik met mijn pfSense sowieso ook altijd wel, daar kon ook weleens iets misgaan...

Ook jij hebt het nu over probleempjes met die 5GHz, ik las eerder ook al dat die (in het verleden?) met openwrt ergens handmatig aangezet moest worden. Hoe zit dat daarmee?
Lede is een vork van OpenWrt en wordt momenteel beter up-to-date gehouden dan OpenWrt zelf. Ik weet zeker dat ik vanuit de TP-Link firmware destijds OpenWrt geflashed heb, maar als je twijfelt zou het het even in het topic kunnen vragen.

5 GHz problemen: na een upgrade deed deze het niet meer en ik kreeg het via de Luci GUI en SSH nie opgelost. Het terugzetten van mijn config loste het wel op. Als ik het goed heb ging het de laatste keer wel goed, maar door een backup te maken van je instellingen kun je eventuele problemen na een upgrade snel oplossen door je instellingen te laden.

Bij mij is het zeer stabiel, duidelijk stabieler dan met de Asus AC66U i.c.m. Merlin die ik hiervoor had. De snelheid is ook zeer goed, maar dat komt ook omdat ik OpenDNS DNS servers gebruik i.p.v. de standaard Ziggo DNS servers (die zijn met name als het druk is traag) en Pi Hole geïnstalleerd heb op een Banana Pro.

Voor mij persoonlijk zijn de volgende stappen in het verbeteren van het thuisnetwerk VPN gaan gebruiken, certificaat voor mijn NAS installeren, eigen mailserver optuigen en eventueel een andere DNS instellen (OpenDNS is nu van Cisco).

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Leuk, ik heb voor het gemak toch maar even die LEDE inclusief Luci gekozen en dat installeerde vlekkeloos (het was even zoeken omdat de stock firmware 192.168.0.1 heeft en LEDE 192.168.1.1).
De 5GHz wifi is ook zichtbaar, kan ik meteen zien welke apparaten in huis dat uberhaubt ondersteunen. :)
Omdat ik eerst wat dingen moet regelen en installeren voordat hij mijn oude pfSense mag vervangen, heb ik nu een extra wifi interface gemaakt die gekoppeld is aan de bestaande wifi van pfSense. Zo kan ik alvast met de c2600/lede aan de gang omdat die dan wel alvast internettoegang heeft.

Ik ben er nog niet uit hoe ik een usb stick kan gebruiken, het lijkt erop dat de meeste usb zaken al in lede zitten:
https://wiki.openwrt.org/doc/howto/usb.essentials
usbutils, usbcore, kmod-usb-ohci, kmod-usb2, ehci-hcd, kmod-usb-storage, kmod-fs-ext4, kmod-scsi-core
Maar ik krijg geen /dev/sd<x> erbij.
root@lede:~# dmesg | grep usb
[ 0.141699] of_get_named_gpiod_flags: parsed 'gpios' property of node '/gpio_export/usb1_power[0]' - status (0)
[ 0.141836] of_get_named_gpiod_flags: parsed 'gpios' property of node '/gpio_export/usb2_power[0]' - status (0)
[ 1.036056] 0x000001fd0000-0x000001fe0000 : "usb-config"
[ 5.114822] usbcore: registered new interface driver usbfs
[ 5.114914] usbcore: registered new interface driver hub
[ 5.119347] usbcore: registered new device driver usb
[ 5.711108] usb usb2: We don't know the algorithms for LPM for this host, disabling LPM.
[ 5.774984] usb usb4: We don't know the algorithms for LPM for this host, disabling LPM.
[ 5.795195] of_get_named_gpiod_flags: parsed 'gpios' property of node '/gpio-leds/usb4[0]' - status (0)
[ 5.795259] of_get_named_gpiod_flags: parsed 'gpios' property of node '/gpio-leds/usb2[0]' - status (0)
[ 5.796834] usbcore: registered new interface driver usb-storage
[ 6.033853] usb 1-1: new full-speed USB device number 2 using xhci-hcd
Wellicht komt dat omdat ik block-mount er niet op krijg?
opkg install block-mount
Unknown package 'block-mount'.
Ik kwam wel tegen dat die vervangen zou zijn door ubox, en ubox is wel al geinstalleerd.
https://wiki.openwrt.org/...lock-mount_binary_package
Commando's zoals block detect en blkid zijn niet aanwezig, dus er lijkt wel iets te missen.
Of is block-mount helemaal niet per se nodig en mis ik iets anders om een usb stick zichtbaar te krijgen?

EDIT: ik krijg bij opnieuw inpluggen wel:
[ 100.213751] usb 1-1: USB disconnect, device number 2
[ 103.028653] usb 3-1: new full-speed USB device number 2 using xhci-hcd
Maar geen /dev/sda of ander sd device.

Edit: het ene oude 258Mb stickje vervangen door een ander 256Mb stickje:
[ 624.247685] usb 1-1: new high-speed USB device number 2 using xhci-hcd
[ 624.391537] usb-storage 1-1:1.0: USB Mass Storage device detected
[ 624.392509] scsi host0: usb-storage 1-1:1.0
[ 625.468556] scsi 0:0:0:0: Direct-Access USB Flash Disk 2.00 PQ: 0 ANSI: 2
[ 626.527987] ready
[ 626.528618] sd 0:0:0:0: [sda] 512000 512-byte logical blocks: (262 MB/250 MiB)
[ 626.529367] sd 0:0:0:0: [sda] Write Protect is on
[ 626.536037] sd 0:0:0:0: [sda] Mode Sense: 03 00 80 00
[ 626.536506] sd 0:0:0:0: [sda] No Caching mode page found
[ 626.540944] sd 0:0:0:0: [sda] Assuming drive cache: write through
[ 626.554179] sda: sda1
[ 626.558361] sd 0:0:0:0: [sda] Attached SCSI removable disk
EDIT 2: En voor de paar misende usb onderdeeltjes zoals usbstorage en block-mount heeft Heinz zojuist een update van zijn versie geplaatst. :X https://forum.openwrt.org/viewtopic.php?pid=344162#p344162

[ Voor 19% gewijzigd door sjimmie op 19-11-2016 20:42 ]

• sjimmie
Kan iemand mij op weg helpen met de firewall?
Ik wil udpxy en/of igmpproxy gebruiken, en daarvoor zou het volgende in mijn firewall moeten:
code:
1
2
3
4
5
config rule
        option src      myport
        option proto    udp
        option dest_ip  224.0.0.0/4
        option target   ACCEPT

(waarbij myport een extra poort is die met een 10.x.x.x adres in een igmp netwerk zit)
Echter, de firewall klaagt over dat ip adres:
code:
1
 Skipping due to different family of ip address

Wat ergens logisch klinkt, maar overal lees ik dat die regel erin zou moeten terwijl dat dus niet lijkt te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 15:07

PCR

Ter info, mijn ervaringen met OpenWRT/LEDE. Deze post zet ik hier neer voor referentie-doeleinden.

Ik heb LEDE geïnstalleerd op een splinternieuwe TP-Link Archer C7 AC1750, hardware V2.0.
De bijbehorende OpenWRT-pagina is https://wiki.openwrt.org/toh/tp-link/tl-wdr7500.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/a0u7geP.jpg

OpenWRT
Ik had eerst een OpenWRT-image geflashed maar dat leverde een gebrickte router op. Unbricken is gelukkig mogelijk doordat de TP-Link gaat zoeken naar een tftp-server bij het ingedrukt houden van de wps-knop tijdens het opstarten. Op de hierboven genoemde OpenWRT-pagina lees je hoe het unbricken in z'n werk gaat.

LEDE
Via de stock webinterface kun je de firmware upgraden via een simple upload. Daar heb ik dit bestand geupload: https://downloads.lede-pr...2-squashfs-factory-eu.bin

Even wachten, opnieuw opstarten en vervolgens kun je via SSH inloggen op root@192.168.1.1. Vergeet niet je ethernetinterface static op een 192.168.1.x te zetten. Vanaf dan kun je de standaard quick-start guide van LEDE volgen: https://www.lede-project.org/docs/guide-quick-start/start.

Kortom, de firmware voor een TP-Link Archer C7 AC1750 heb je in no-time omgezet naar LEDE. d:)b

Codedivision | Freedom Internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-08 20:08
Na alweer bijna driekwart geleden Openwrt perfect werkend te hebben gekregen op mijn router, vond ik het toch maar weer eens tijd op te updaten. Maar ik schrok nogal van de staat waarin de organisatie van Openwrt verkeerd. Ik kon nauwelijks meer leven ontdekken op de website van Openwrt.

Maar dat komt dus omdat een groot deel naar LEDE is overgestapt. Ik moet zeggen dat om te beginnen de website er al veel frisser uit ziet. Veel moderner dan de website van Openwrt. Als dit een voorbode is voor wat komen gaat dan is de splitsing misschien wel een goede ontwikkeling.

Binnenkort toch maar even LEDE proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:10
Ben ook recent overgestapt. Eigenlijk niks ansers dan OpenWRT, ontwikkeling lijkt wat sneller te gaan.
Maargoed, bij OpenWRT pakte ik dan ook een release candidate branch, bij LEDE zit je op trunk. Idee van LEDE is dat trunk een stuk minder chaotisch is qua ontwikkeling.

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:24
Ik draai nu een aantal maanden op LEDE.
Heb 2x TP-Link Archer C5 (v1) welke ik geflashed heb met de Archer C7 (v2) firmware.
De hardware van deze 2 zijn gelijk alleen zou de C7 een hogere doorvoer snelheid moeten hebben op de 5GHz band.

Ze draaien bij mij als domme (wireless) ap. (DHCP, DNS etc wordt door mijn pfSense box gedaan).
3 SSID's op beide WiFi banden en ik maak gebruik van 5 VLAN's.
Beide draaien erg stabiel en werken naar behoren.

Ben erg tevreden!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

_JGC_ schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:47:
Ben ook recent overgestapt. Eigenlijk niks ansers dan OpenWRT, ontwikkeling lijkt wat sneller te gaan.
Wel het blijft een fork :P ;)
Maargoed, bij OpenWRT pakte ik dan ook een release candidate branch, bij LEDE zit je op trunk. Idee van LEDE is dat trunk een stuk minder chaotisch is qua ontwikkeling.
Dat treft - er zit een release aan te komen blijkbaar :).

[ Voor 13% gewijzigd door Borromini op 22-12-2016 14:07 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:33
Wou ik net een C7 kopen bij ziggo lees ik dat de laatste versie van de C7 gebrickt kunnen worden:

https://www.gargoyle-router.com/download.php

"WARNING 1: Current firmware (1.9.0 and earlier) has been reported to brick recent models of Archer C7 v2 (Early 2016 and later) "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Dat probleem is opgelost in 1.9.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb op mijn Linksys 1900ACS een veel beter ervaring met de Daily Driver release dan met de huidige stable release, vooral aangaande de WiFi die bij de stable release gewoon nokt met werken na 24 uur totdat de router gereboot wordt. Meer mensen die dit zagen/zien die weten waar het in zit? WiFi driver?
Draai persoonlijk liever geen "test" releases in een productiecontext maar het verschil is bijzonder evident in mijn geval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'k Had hetzelfde issue op exact dezelfde router.
Een dagelijkse reboot van de wireless omgeving is voldoende.
crontab / scheduled tasks:

0 12 * * * /sbin/uci set wireless.@wifi-iface[0].disabled=1; /sbin/uci commit wireless; /sbin/wifi
0 12 * * * /bin/sleep 3; /sbin/uci set wireless.@wifi-iface[0].disabled=0; /sbin/uci commit wireless; /sbin/wifi

Elke middag ligt m'n wireless er een 5tal seconden uit en that's it.
iPads, tablets & phones blijven perfect verbonden zo.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2017 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb zelf een vraagje: heeft iemand al werk gemaakt van een port naar Chaos Calmer van isc-dhcp-server (ipv4) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 17:01:

0 12 * * * /sbin/uci set wireless.@wifi-iface\[0].disabled=1; /sbin/uci commit wireless; /sbin/wifi
0 12 * * * /bin/sleep 3; /sbin/uci set wireless.@wifi-iface\[0].disabled=0; /sbin/uci commit wireless; /sbin/wifi

Waarom stop/start (of herstart) je gewoon de wireless service niet?

Zo:

code:
1
0 12 * * * /sbin/wifi down && sleep 3 && /sbin/wifi

Wat je met ; trouwens doe is het volgende commando uitvoeren los van het feit of het vorige succesvol gedraaid heeft of niet, ik denk niet dat je dat wil.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 17:01:

0 12 * * * /sbin/uci set wireless.@wifi-iface\[0].disabled=1; /sbin/uci commit wireless; /sbin/wifi
0 12 * * * /bin/sleep 3; /sbin/uci set wireless.@wifi-iface\[0].disabled=0; /sbin/uci commit wireless; /sbin/wifi

Ik heb hem een tijdje elke nacht gereboot om een pleister op dat probleem te plakken maar dat vond ik een beetje een boeren ducktape oplossing voor dit probleem, toen ben ik gaan experimenteren met die daily driver releases welke zich tot dusver stabiel heeft bewezen. Ook zit LUCI daar niet in en dat vind ik stiekem wel oké want dat heb ik eigenlijk niet nodig.

Wel mooi om te lezen dat ik dus geen defecte unit lijkt te hebben want zat al half te denken om een retour procedure op te starten om te kijken of dit een uniek probleem is.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2017 13:10 ]

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Brengt OpenWRT ook meer range voor jullie?

Gisteren de TP-Link Archer C7 AC1750 ontvangen. Een snelle test met stock firmware tegen de welbekende TP-Link TL-WR1043ND toont aan dat de range eerder slechter dan beter is.

Volgens de theorie klopt het bovenstaande, maar praktisch gezien beweren veel sites dat 5GHz verder hoort te komen omdat de frequentie nog vrij is.

Om eerlijk te zijn zie ik het nut niet meer in als de range niet beter is. Dan kan ik beter mijn tweede 1043 als AP instellen.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:56
Saturnus schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 09:09:
Volgens de theorie klopt het bovenstaande, maar praktisch gezien beweren veel sites dat 5GHz verder hoort te komen omdat de frequentie nog vrij is.
Ja, als er geen obstakels zijn. Bij muren etc. neemt het juist eerder af dan 2.4GHz.

• Saturnus
  • Niet online
Dennis schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 09:58:
[...]

Ja, als er geen obstakels zijn. Bij muren etc. neemt het juist eerder af dan 2.4GHz.
Iets in de richting van 2 vloeren en 2 muren over een directe afstand van 8-10 meter. Het 5GHz netwerk zie ik niet eens, de 2.4GHz wel. Direct opgeven of zou die 5GHz nog zichtbaar te krijgen zijn?

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Had een tijdje geleden een nieuwe router gekocht, de TP-Link WR1043ND.

Op mijn vorige router (met DD-wrt) had ik in de VLAN settings 1 poort aangepast om in dezelfde VLAN als de WAN poort te zitten, zodat ik de telenet digicorder hierop kan aansluiten.. Nu blijkt dat mijn nieuwe TPlink router in DD-WRT dit totaal niet ondersteunt :|.

Vrouwtje wou toch echt wel de extra functionaliteit van de digicorder terughebben, dus besloten om toch maar de gok te wagen en DD-WRT te vervangen door OpenWRT.

Had me al uitgebreid ingelezen over OpenWRT, dus ik was voorbereid om een hele avond bezig te zijn met packages te installeren en te configureren. Groot was mijn verrassing dan ook om te zien hoe snel en pijnloos ik alles opgezet had via de LuCI webinterface :D.. Alle instellingen die ik wou hebben, inclusief de exacte VLAN opstelling die ik wou waren zo'n 30 minuten na installatie volledig in orde. Het enige wat een beetje google-fu vereiste was het instellen van de OpenDNS nameservers in de DHCP service.

Heb er zowaar spijt van dat ik niet veel eerder voor OpenWRT gekozen heb.

[ Voor 4% gewijzigd door boe2 op 16-02-2017 10:27 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:10
Brengt OpenWRT ook meer range voor jullie?

Gisteren de TP-Link Archer C7 AC1750 ontvangen. Een snelle test met stock firmware tegen de welbekende TP-Link TL-WR1043ND toont aan dat de range eerder slechter dan beter is.

Om eerlijk te zijn zie ik het nut niet meer in als de range niet beter is. Dan kan ik beter mijn tweede 1043 als AP instellen.
Die routers zijn niet te vergelijken. De 1043NDv2 en hoger is een van de betere 2.4GHz routers op dit moment (alhoewel de v4 weer een achteruitgang is tov de v3 omdat die de dubbele interne interface voor WAN/LAN weer ongedaan maakt).

De Archer C7 heeft 3 externe antennes voor 5GHz en kleine interne antennes voor 2.4GHz. Dat maakt voor 2.4GHz al een wereld van verschil.

Verder komt 5GHz gewoon minder ver dan 2.4GHz. Het dringt simpelweg minder goed door bouwmaterialen waardoor je bereik een stuk slechter is dan 2.4GHz. Als bonus heb je dan weer dat kanalen elkaar niet overlappen en dat je buren ook last hebben van dat dempen.

Zendsterkte met 5GHz is ook enorm afhankelijk van het gekozen kanaal en de breedte. Ik heb eergisteren mijn C7 met OpenWRT in gebruik genomen op kanaal 108 (DFS) op 40Mhz kanaalbreedte en 27dB zendsterkte (mijn beste 5GHz wifi apparaat is een Intel 6230 met wifi-N). Met de standaard Ziggo firmware schijnt DFS niet te kunnen, dus dat win je met OpenWRT. Als ik de wifi analyzer op m'n telefoon bekijk terwijl ik in de woonkamer sta is de zendsterkte beneden uit de meterkast van de 1043ND een stuk sterker dan de 5GHz router op de bovenverdieping. Telefoons en Intel 6230 schakelen beneden ook automatisch over naar de 1043ND, boven gaan ze naar 5GHz en laptop van m'n vriendin met 3945abg heeft een sterke voorkeur voor wifi-a lijkt het.
Overigens heb ik op de Archer C7 geen 2.4GHz wifi actief. Ik heb op de bovenverdieping lichte dekkingsproblemen vanwege PIR isolatie met dubbele alu coating, die worden opgelost met de 5GHz zender.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

???

In de praktijk is het juist veel sneller klaar met 5Ghz omdat dat signaal ontzettend te lijden heeft als het door muren e.d. moet. Lees: 99,95% van de situaties waarin 5ghz toepast wordt door particulieren.

5Ghz werkt eigenlijk alleen maar goed in de kamer waar de router staat, of omringende kamers als de kamers niet te groot zijn en de muren niet te dik. Daar voorbij houd het al snel op.
Als je 5Ghz op andere locaties wil zou ik gewoon met losse access points gaan strooien.

Je kan in OpenWRT wel rommelen met radio regio's, door je router te vertellen dat hij bijvoorbeeld in Belize staat zodat hij sterker gaat zenden, ik heb daar in het verleden wel eens acceptabele resultaten mee geboekt op 2.4 ghz maar voor 5ghz zijn ongetwijfeld andere standaarden in elkaar gefietst en het was nooit van een factor om brieven over naar huis te schrijven.

Strict gezien is dat ook illegaal overigens, want die radio regio's zijn er om de routers te laten luisteren naar maximale zendsterkte's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
boe2 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 10:25:
Had een tijdje geleden een nieuwe router gekocht, de TP-Link WR1043ND.

Op mijn vorige router (met DD-wrt) had ik in de VLAN settings 1 poort aangepast om in dezelfde VLAN als de WAN poort te zitten, zodat ik de telenet digicorder hierop kan aansluiten.. Nu blijkt dat mijn nieuwe TPlink router in DD-WRT dit totaal niet ondersteunt :|.

Vrouwtje wou toch echt wel de extra functionaliteit van de digicorder terughebben, dus besloten om toch maar de gok te wagen en DD-WRT te vervangen door OpenWRT.

Had me al uitgebreid ingelezen over OpenWRT, dus ik was voorbereid om een hele avond bezig te zijn met packages te installeren en te configureren. Groot was mijn verrassing dan ook om te zien hoe snel en pijnloos ik alles opgezet had via de LuCI webinterface :D.. Alle instellingen die ik wou hebben, inclusief de exacte VLAN opstelling die ik wou waren zo'n 30 minuten na installatie volledig in orde. Het enige wat een beetje google-fu vereiste was het instellen van de OpenDNS nameservers in de DHCP service.

Heb er zowaar spijt van dat ik niet veel eerder voor OpenWRT gekozen heb.
Houdt er rekening mee dat Openwrt nog wel eens verleden tijd kan gaan worden. Een (groot?) deel van de developers is overgestapt naar LEDE. Dit is een een Openwrt fork. Werkt ongeveer precies hetzelfde, maar daar is wel zichtbare ontwikkeling bezig en Openwrt lijkt wel stil te liggen.

Als je nog even een vrij uurtje hebt zou ik je toch willen adviseren om maar meteen LEDE te flashen op je router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Samengaan van beide projecten ligt nog steeds op tafel. Maar hoe snel dat gaat gaan is niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 18:07
Borromini schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 18:14:
Samengaan van beide projecten ligt nog steeds op tafel. Maar hoe snel dat gaat gaan is niet duidelijk.
Grinnik, nou snel gaat het zeer zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Voor de geinteresseerden: LEDE 17.01 is getagged, dus de eerste stabiele release zit eraan te komen :*)

* Borromini vrolijk zijn Phenom II aanzwengelt met make -j 5 O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 19:20:
[...]

???

In de praktijk is het juist veel sneller klaar met 5Ghz omdat dat signaal ontzettend te lijden heeft als het door muren e.d. moet. Lees: 99,95% van de situaties waarin 5ghz toepast wordt door particulieren.

5Ghz werkt eigenlijk alleen maar goed in de kamer waar de router staat, of omringende kamers als de kamers niet te groot zijn en de muren niet te dik. Daar voorbij houd het al snel op.
Als je 5Ghz op andere locaties wil zou ik gewoon met losse access points gaan strooien.

Je kan in OpenWRT wel rommelen met radio regio's, door je router te vertellen dat hij bijvoorbeeld in Belize staat zodat hij sterker gaat zenden, ik heb daar in het verleden wel eens acceptabele resultaten mee geboekt op 2.4 ghz maar voor 5ghz zijn ongetwijfeld andere standaarden in elkaar gefietst en het was nooit van een factor om brieven over naar huis te schrijven.

Strict gezien is dat ook illegaal overigens, want die radio regio's zijn er om de routers te laten luisteren naar maximale zendsterkte's.
De drie websites die ik gelezen heb zijn misleidend geweest. Dekking ga je hard op achter uit met 5GHz. Blijkbaar leven die schrijvers op extreem bevolkte plekken met een overvloed aan 2.4GHz netwerken. :? Het goede nieuws is dat overal waar je nog 5GHz bereik hebt, het sneller is dan 2.4GHz, maar de zone eindigt inderdaad heel snel.

De enige goedkope oplossing die ik zie is het aanschaffen van pricewatch: Edimax Smart AC750.
Edit: Access point met 100MBit/s... 8)7
categorie: Access points
Dat wordt even €56 aftikken. Meer dan 50% van een router prijs. Als jullie nog een access point kennen met 1Gbit/s poort, 5GHz 802.11ac, voor een goede prijs, graag.

[ Voor 13% gewijzigd door Saturnus op 21-02-2017 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qpad
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-06 16:28
Jawel LEDE 17.01.0 stable release is beschikbaar.

Highlights In LEDE 17.01.0

The LEDE Community is proud to announce the first stable release of the LEDE 17.01 version series. It incorporates thousands of commits over the last nine months of effort. With this release, the LEDE development team closes out an intense effort to modernize many parts of OpenWrt and incorporate many new modules, packages, and technologies. These are some of the highlights compared to OpenWrt Chaos Calmer:

Linux kernel updated to version 4.4.50 (from 3.18 in Chaos Calmer)
Update of essential software:
dnsmasq updated to 2.76 (from 2.73 in Chaos Calmer)
busybox updated to 1.25.1 (from 1.23.2 in Chaos Calmer)
mbedtls version 2.4.0 (updated from polarssl 1.3.14 in Chaos Calmer)
openssl updated to 1.0.2k
Improved Security Features
Use SHA256 instead of MD5 to validate source code for upstream packages
mbedtls: disable SSLv3 support
OpenSSL: disable support for compression, heartbeats, NPN, Whirlpool, and J-PAKE
Memory Corruption Mitigation Methods
gcc -Wformat -Wformat-security
User space Stack-Smashing Protection (Regular)
Kernel space Stack-Smashing Protection (Regular)
buffer-overflows detection (FORTIFY_SOURCE) (Conservative)
RELRO protection (Full)
Improved Networking Support
Smart Queue Management (SQM) minimizes bufferbloat by using the cake and fq_codel qdisc's. More...
Improvements to the WiFi stack eliminating bufferbloat on ath9k, mt76 and some ath10k chipsets
Airtime fairness scheduler for ath9k to prevent slow stations from hogging too much airtime
Various stability and regression fixes to the Linux wireless stack and ath9k in particular
Provide alternative Candela-Tech ath10k-ct driver
IPv6 hardening
Updated toolchain
musl 1.1.16
gcc 5.4.0
binutils 2.25.1
Platform and Driver Support
Lantiq
Added redistributable DSL firmware
Updated DSL phy drivers
Added new targets:
apm821xx (AppliedMicro APM821xx)
arc770 (Synopsys DesignWare ARC 770D)
archs38 (Synopsys DesignWare ARC HS38)
armvirt (QEMU ARM Virtual Machine)
ipq806x (Qualcomm Atheros IPQ806X)
layerscape (NXP Layerscape)
zynq (Xilinx Zynq 7000 SoCs)
Reorganized x86 target:
Drop dedicated Xen DomU target, merged with x86/generic
Enable AES-NI support
Removed targets:
realview, replaced by armvirt
ppc44x, disabled due to code brokeness
netlogic, dropped due to no available hardware
Build system improvements
Separation of base system and community feeds to simplify distribution of binary package updates
Fixes and enhancements in package dependency handling, better support for virtual provides
Per-device rootfs images to better tune package selection to each individual device profile
New image build code improving compilation times and simplifying device profile declarations
New package/…/check make target to run a series of standard diagnostics on Makefiles
Support for fetching sources using Curl
Generate reproducible source tarballs when packing SCM checkouts
Image Builder / SDK
Rework library bundling to allow for better portability between different Linux distributions
Add support for building kernel modules using the SDK
Added support for a many new routers and boards

Draait inmiddels als een zonnetje op m'n Netgear WNDR3700v1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Ik heb hem hier ook draaien op 2x een Archer C5 geflashed als C7.
Draait prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Saturnus schreef op maandag 20 februari 2017 @ 23:57:
[...]

Dat wordt even €56 aftikken. Meer dan 50% van een router prijs. Als jullie nog een access point kennen met 1Gbit/s poort, 5GHz 802.11ac, voor een goede prijs, graag.
Elke router kan je inzetten als access point. DHCP e.d. uitzetten. Ik heb een pricewatch: D-Link DIR-860L als router en ben daar heel tevreden over (gebruik wel alleen 5 GHz; 2,4 GHz zou niet zo best presteren in een drukke omgeving).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Het is uiteindelijk 2x een Archer C7 geworden. Daar gaat LEDE op. Komende dagen/weken de ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipodejunk
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-11-2022
Kan iemand mij helpen.

ik ben vandaag bezig om mijn websites te updaten.. dus constant uploaden en kijken of het goed is.
maar na een aantal uurtjes rommelen kan ik die website niet meer bereiken??

website is wel te bereiken via mijn mobiel (Niet via de Wifi!), en bij andere mensen. maar niet vanaf mijn huis
dit is mij eerder overkomen, maar na een paar dagen kon ik deze weer bereiken.heb het idee dat dit gebeurt door mijn router? want heb de hostingprovider gebeld, en die zeggen dat mijn ipadres NIET is geblokkeerd.

iemand enig idee hoe ik kan zien in de Router dat de website en Ftp. url waar ik naar FTP worden geblokkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:32

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Doe eens een nslookup voor ip en ping dat ip eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipodejunk
pingen doet ie niet. (niet bereikbaar) 100% package lost

subdomein is niet bereikbaar bla.blaat.nl terwijl blaat.nl wel bereikbaar is via mijn thuisnetwerk.

via mobiel is alles te bereiken.

beide kan ik niet pingen??
nslookup ook gedaan.. alleen weet niet wat ik daarvan moet verwachten?
adress1 is het ipadress van de website

[ Voor 24% gewijzigd door pipodejunk op 08-03-2017 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
@pipodejunk
Als ik het goed begrijp beschrijf je een dusdanig probleem dat je daarvoor beter een apart topic kan maken. Ik mis de directe link naar OpenWRT ook?

Gisteren de eerste C7 naar stabiele LEDE geflashet. Luci zit er blijkbaar standaard in. Het was weer eens te makkelijk. Spoedig de WiFi test. Ik zag al dat je via LEDE 200mW kan instellen voor 5GHz als je US als zone gebruikt. Wat mij betreft hoe minder hoe beter maar iets boven de 100mW zou wel eens dat laatste stukje benodigde bereik kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipodejunk
Saturnus schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 07:30:
@pipodejunk
Als ik het goed begrijp beschrijf je een dusdanig probleem dat je daarvoor beter een apart topic kan maken. Ik mis de directe link naar OpenWRT ook?
mijn router draait op openwrt.. en heb t idee dat deze het blokkeert? want bij hostingprovider is mijn ip niet geblokkeerd namelijk. is er iets in openwrt dat bij veel herhalingen een url blokkeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:50
Saturnus schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 07:30:
Gisteren de eerste C7 naar stabiele LEDE geflashet. Luci zit er blijkbaar standaard in. Het was weer eens te makkelijk. Spoedig de WiFi test. Ik zag al dat je via LEDE 200mW kan instellen voor 5GHz als je US als zone gebruikt. Wat mij betreft hoe minder hoe beter maar iets boven de 100mW zou wel eens dat laatste stukje benodigde bereik kunnen geven.
Dan wordt het misschien toch eens tijd om mijn WRT-4300 naar LEDE te upgraden, openWRT ligt ook al even stil.

Kijk wel uit met hem op US te zetten. Had ik per ongeluk niet goedgezet en toen vloog mijn router naar 5Ghz WiFi kanalen (als deze op "auto" staat) die in US wel beschikbaar zijn en konden die devices mijn WiFi niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
pipodejunk schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 07:42:
[...]

mijn router draait op openwrt.. en heb t idee dat deze het blokkeert? want bij hostingprovider is mijn ip niet geblokkeerd namelijk. is er iets in openwrt dat bij veel herhalingen een url blokkeert?
Ik heb het gevoel dat je probleem groter is dan wat er in dit OpenWRT topic geplaatst wordt.
jongetje schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 08:27:
[...]

Dan wordt het misschien toch eens tijd om mijn WRT-4300 naar LEDE te upgraden, openWRT ligt ook al even stil.

Kijk wel uit met hem op US te zetten. Had ik per ongeluk niet goedgezet en toen vloog mijn router naar 5Ghz WiFi kanalen (als deze op "auto" staat) die in US wel beschikbaar zijn en konden die devices mijn WiFi niet meer vinden.
Goed punt, moet ik ook even op letten.

Gebruiken jullie voor 2.4GHz en 5GHz hetzelfde SSID?
Even over gezocht. Er is blijkbaar geen voordeel bij het instellen van dezelfde SSID. Stel je niet dezelfde SSID in dan kan je tenminste op je client zien welk soort WiFi gebruikt wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door Saturnus op 09-03-2017 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_V
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-09 09:24
Zojuist de TP-Link Archer C2600 - Router besteld (momenteel mooie prijs bij bol.com: https://www.bol.com/nl/p/...-router/9200000046136172/)

Gezien de wisselende berichten over de eigen firmware benieuwd of ik met OpenWRT aan de slag moet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:32

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Zo te zien nog geen OpenWrt support. LEDE heeft al wel een image.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

LEDE bedoel je ;).

OpenWrt heeft geen significante updates meer gezien en het houdt weinig steek om zelfs hun trunk te gebruiken momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-09 09:11
Ik ben nu ook maar van openWRT naar LEDE gegaan. Ging vrij pijnloos eigenlijk. Voor de rest merk ik eigenlijk 0 verschil maar aangezien er eind feb een stable version van LEDE uit is gekomen gok maar gewaagd. Alleen nog even wat packages terug zetten en configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 17:52
Ik heb ook nog zo'n TL-WR1043ND v1 router liggen en heb die ingesteld als access point voor op de 1e etage zodat ik op zolder ook nog bereik heb. Op zich werkt dat prima, maar is de router vaak na een paar dagen niet meer te bereiken. Dit schijnt een bekend probleem te zijn met dit type, en dus vroeg ik me af of het verstandig is om DD-WRT of OpenWRT erop te flashen. Verhelpt dit dan het probleem met onbereikbaar worden of kan ik het deels omzeilen door in die firmware in te stellen dat de router elke nacht moet rebooten? Of is dan Gargoyle weer beter?

Ik hoop dat iemand me hier de juiste richting in kan duwen, want op deze manier is het een waardeloze "oplossing" namelijk :)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
M.v.Veelen schreef op donderdag 20 april 2017 @ 17:26:
Ik heb ook nog zo'n TL-WR1043ND v1 router liggen en heb die ingesteld als access point voor op de 1e etage zodat ik op zolder ook nog bereik heb. Op zich werkt dat prima, maar is de router vaak na een paar dagen niet meer te bereiken. Dit schijnt een bekend probleem te zijn met dit type, en dus vroeg ik me af of het verstandig is om DD-WRT of OpenWRT erop te flashen. Verhelpt dit dan het probleem met onbereikbaar worden of kan ik het deels omzeilen door in die firmware in te stellen dat de router elke nacht moet rebooten? Of is dan Gargoyle weer beter?

Ik hoop dat iemand me hier de juiste richting in kan duwen, want op deze manier is het een waardeloze "oplossing" namelijk :)
Bij mij heeft de laatste versie van LEDE er voor gezorgd dat deze router weer bruikbaar is. Voorgaande versies hadden als probleem dat nog steeds het wifi er vaak uitklapte. Dat zou je dus eens kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Geen idee welke dat dan precies is (linkje ?). Toch zonde dat zo'n router eigenlijk bekend staat om wegvallende wifi.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Lennyz schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 14:54:
[...]

Bij mij heeft de laatste versie van LEDE er voor gezorgd dat deze router weer bruikbaar is. Voorgaande versies hadden als probleem dat nog steeds het wifi er vaak uitklapte. Dat zou je dus eens kunnen proberen.
Laaste release of een latere snapshot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
M.v.Veelen schreef op maandag 15 mei 2017 @ 20:18:
Geen idee welke dat dan precies is (linkje ?). Toch zonde dat zo'n router eigenlijk bekend staat om wegvallende wifi.
Videopac schreef op maandag 15 mei 2017 @ 20:27:
[...]

Laaste release of een latere snapshot?
Dit is de versie die bij mij geinstalleerd staat op mijn TP-Link TL-WR1043N/ND v1:

LEDE Reboot 17.01.1 r3316-7eb58cf109 / LuCI lede-17.01 branch (git-17.100.70571-29fabe2)

Ik kan me niet meer herinneren welke versie precies, maar de laatste snapshot is van April. Als je maar minimaal versie 17.01.1 pakt moet het goed zijn.

Let wel op: Ik heb ingesteld dat mijn wifi 2x per dag gereset wordt. Hier merk je niets van aangezien het resetten minder dan een seconde duurt en de verbinding niet verbroken wordt.

1. Log in via ssh.
2. type: "crontab - e"
3. Plak dit: "0 6,18 * * * wifi"

Dat zorgt ervoor dat om 6 uur 's ochtends en om 6 uur 's avonds de wifi even gereset wordt. Tot nu toe draait het bij mij stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Er zou ook een 17.01.2 in de planning staan, ter info.

De laatste stabiele release is best recent dus er zijn weinig redenen om voor de snapshots te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
De 17.0.1.1 bedoel je? Heb je een linkje voor me, en kan ik die rechtstreeks op de TP-Link zetten zonder extra tussenstappen?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je op OpenWrt zit nu, dan ja.

Je kan best je instellingen wissen bij de upgrade (kan je in de webinterface aanvinken). Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
Borromini schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 21:59:
Als je op OpenWrt zit nu, dan ja.

Je kan best je instellingen wissen bij de upgrade (kan je in de webinterface aanvinken). Succes.
Als hij stock draait kan hij toch gewoon de factory image flashen via de webinterface?

https://downloads.lede-pr...d-v1-squashfs-factory.bin

Hier nog iets meer info.

https://lede-project.org/...t/developmentinstallation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ik draai de stock firmware inderdaad. Dus dan kan ik jouw link volgens denk ik zo. Morgen eens naar kijken, thanks!

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Nadat ik deze .bin heb geupload ging de router herstarten. Volgens de instructies (die ik stap voor stap volgde en dus niet eerst helemaal had doorgelezen) moet ik nu bekabeld de router instellen. Ehm....ik heb een nieuwe Macbook Pro zonder LAN aansluiting. EN ook geen USB2LAN verloopje in de buurt.
Zit ik dan..... grrrrr

Edit: paar minuten een laptop gebruikt met LAN poort en kan nu in de interface. WiFi aangezet dus nu verder vanaf m'n eigen Mac.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de router elke dag even kort uit- en inschakelt? Package gevonden die WiFi kort uit- en inschakelt
Welke packages heb ik eventueel nog extra nodig?
Hoe stel ik met Lede het simpelst de router als access point in (de link die naar die pagina verwijst loopt dood)?

[ Voor 39% gewijzigd door M.v.Veelen op 20-05-2017 19:41 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Na een stroomstoring doet mijn C2600 met Lede vrij weinig meer. Ik kreeg eerst nog wel wifi, maar dan met een 169.x.x.x adres, maar nu, na een paar keer resetten/aan uit zelfs dat niet meer :'( Lampjes branden deels nog wel maar geen wifi meer en ook bedraad krijg ik geen verbinding. Iemand een suggestie of hij defect en moet ik een nieuwe halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennyz
M.v.Veelen schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 13:02:
Nadat ik deze .bin heb geupload ging de router herstarten. Volgens de instructies (die ik stap voor stap volgde en dus niet eerst helemaal had doorgelezen) moet ik nu bekabeld de router instellen. Ehm....ik heb een nieuwe Macbook Pro zonder LAN aansluiting. EN ook geen USB2LAN verloopje in de buurt.
Zit ik dan..... grrrrr

Edit: paar minuten een laptop gebruikt met LAN poort en kan nu in de interface. WiFi aangezet dus nu verder vanaf m'n eigen Mac.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de router elke dag even kort uit- en inschakelt? Package gevonden die WiFi kort uit- en inschakelt
Welke packages heb ik eventueel nog extra nodig?
Hoe stel ik met Lede het simpelst de router als access point in (de link die naar die pagina verwijst loopt dood)?
Login met ssh.

vi /etc/config/network
config interface 'lan'
option type 'bridge'
option ifname 'eth0.1'
option proto 'static'
option ipaddr '192.168.1.2'
option netmask '255.255.255.0'
option gateway '192.168.1.1'
option dns '208.67.222.222'
option ip6assign '60'

config interface 'wan'
option ifname 'eth0.2'
option proto 'dhcp'
Saven door:

1. Druk op esc
2. type ":wq" enter

vi /etc/config/dhcp
config dhcp 'lan'
option interface 'lan'
option ignore '1'

config dhcp 'wan'
option interface 'wan'
option ignore '1'
Saven door:

1. Druk op esc

Dat is mijn config. Wel even ip adressen aanpassen op de situatie die voor jou van toepassing is. Dus niet klakkeloos kopiëren en plakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
@Videopac: Het lijkt me sterk dat een stroomstoring je router om zeep helpt, tenzij de stroomstoring veroorzaakt werd door een blikseminslag, of zo.

Mogelijk is wel je jffs partitie beschadigd. Dat zou je moeten kunnen oplossen met failsafe, gevolgd door firstboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Lennyz schreef op zondag 21 mei 2017 @ 13:31:
quote:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
config interface 'lan'
option type 'bridge'
option ifname 'eth0.1'
option proto 'static'
option ipaddr '192.168.1.2'
option netmask '255.255.255.0'
option gateway '192.168.1.1'
option dns '208.67.222.222'
option ip6assign '60'

config interface 'wan'
option ifname 'eth0.2'
option proto 'dhcp'

Saven door:

1. Druk op esc

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
vi /etc/config/dhcp
quote:
config dhcp 'lan'
option interface 'lan'
option ignore '1'

config dhcp 'wan'
option interface 'wan'
option ignore '1'

Saven door:

1. Druk op esc
Nu heb ik een range die loopt vanaf 192.168.0.1 (router). Is het dan simpelweg de gateway instellen op 192.168.0.1 en option ipaddr '192.168.1.2' op 192.168.0.2 zetten?

Wat ik namelijk nu heb, is een simpel routertje waarbij ik DHCP uit heb gezet, het IP adres op 192.168.0.201 vast heb gezet (de range van de hoofrouter heb ik lopen vanaf 192.168.0.1 t/m 192.168.0.200) en de LAN kabel in 1 van de 4 LAN poorten heb gestoken. Het SSID en ww van dit simpele routertje (welke ik op de slaapkamer heb staan), heb ik hetzelfde ingesteld als de hoofdrouter beneden. Tevens heb ik op die simpele router een ander kanaal ingesteld.
Dit werkt goed, want vanmorgen gaf m'n iPhone aan verbonden te zijn met het netwerk, maar er was geen internetverbinding. Dat klopt, want ik was vergeten de LAN kabel terug te steken gisteren......

Dus ik zie wat tegenstrijdigheden met jouw opzet. In welke LAN poort heb je de LAN kabel zitten? Wat gebeurt er met het SSID / wachtwoord?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:22
Hmm ook maar eens over van openwrt naar lede .. alleen zo stom geweest om via de wifi te gaan flashen met een sysupgrade.
Ahwel m'n router heeft een nu een seriele poort header bij in gesoldeerd gekregen, in iedergeval mooi dat je met tftp de handel weer vlot kunt trekken.
Was wel handiger geweest als ze een optie hadden om van USB te booten, had wat geklooi gescheeld maar goed, up and running again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
M.v.Veelen schreef op zondag 21 mei 2017 @ 15:34:
[...]

Nu heb ik een range die loopt vanaf 192.168.0.1 (router). Is het dan simpelweg de gateway instellen op 192.168.0.1 en option ipaddr '192.168.1.2' op 192.168.0.2 zetten?
Ja helemaal goed.
Wat ik namelijk nu heb, is een simpel routertje waarbij ik DHCP uit heb gezet, het IP adres op 192.168.0.201 vast heb gezet (de range van de hoofrouter heb ik lopen vanaf 192.168.0.1 t/m 192.168.0.200) en de LAN kabel in 1 van de 4 LAN poorten heb gestoken. Het SSID en ww van dit simpele routertje (welke ik op de slaapkamer heb staan), heb ik hetzelfde ingesteld als de hoofdrouter beneden. Tevens heb ik op die simpele router een ander kanaal ingesteld.
Dit werkt goed, want vanmorgen gaf m'n iPhone aan verbonden te zijn met het netwerk, maar er was geen internetverbinding. Dat klopt, want ik was vergeten de LAN kabel terug te steken gisteren......

Dus ik zie wat tegenstrijdigheden met jouw opzet. In welke LAN poort heb je de LAN kabel zitten? Wat gebeurt er met het SSID / wachtwoord?
Je LAN kabel moet gewoon in een lan poort. Met bovenstaande config gebeurt er niets met je wifi config. Dat staat hier los van. Het enige dat bovenstaande doet is jouw router in bridge zetten zodat deze als accespoint kan dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Mijzelf schreef op zondag 21 mei 2017 @ 14:08:
@Videopac: Het lijkt me sterk dat een stroomstoring je router om zeep helpt, tenzij de stroomstoring veroorzaakt werd door een blikseminslag, of zo.

Mogelijk is wel je jffs partitie beschadigd. Dat zou je moeten kunnen oplossen met failsafe, gevolgd door firstboot.
Dank voor je advies. Ik kreeg het zelf niet snel opgelost en heb toen een Netgear R7800 gehaald. Gelukkig had ik een download van mijn instellingen gemaakt en die kon ik na het flashen van Lede gewoon terugzetten, waarmee alles meteen zo geconfigureerd was als voorheen.

De TP-Link Archer C2600 ontwerp ik later wel aan een nader onderzoek. Hij liet wel een "LEDE" draadloos netwerk zien, maar zowel draadloos als bedraad kreeg ik geen connectie. Wordt vervolgd.

Mocht die ooit weer gaan werken zal ik ook een snelheidsonderzoekje proberen te doen. In theorie zou de R7800 niet merkbaar sneller moeten zijn volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:38
Goedenavond,

ik draai al enkele maande Lede op mijn TP Link Arcer C7
nu moest ik sinds een lange tijd wat printen en heb mijn Epson XP-510 via wifi verbonden met mijn netwerk,
hij is ook verbonden via wifi en in luci kan ik ook zien dat hij verbonden is,
alleen krijg ik maar met geen mogelijkheid mijn laptop verbonden met de printer,
zelfs het pingen vanaf mijn laptop naar de printer geeft geen response,

waar zou dit aan kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:30

MsG

Forumzwerver

alexswart schreef op zondag 28 mei 2017 @ 23:14:
Goedenavond,

ik draai al enkele maande Lede op mijn TP Link Arcer C7
nu moest ik sinds een lange tijd wat printen en heb mijn Epson XP-510 via wifi verbonden met mijn netwerk,
hij is ook verbonden via wifi en in luci kan ik ook zien dat hij verbonden is,
alleen krijg ik maar met geen mogelijkheid mijn laptop verbonden met de printer,
zelfs het pingen vanaf mijn laptop naar de printer geeft geen response,

waar zou dit aan kunnen liggen?
Heb je de DHCP-server wel uit op de C7? Hoe is je verdere opstelling? Als je 2 DHCP-servers draait dan heb je in feite 2 gescheiden netwerken die qua apparaten onderling niet kunnen communiceren.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
Dhcp heb ik juist aanstaan aangezien dit de enige router is die ik gebruik. Mijn nas en raspberry zijn wel gewoon bereikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
alexswart schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:43:
Dhcp heb ik juist aanstaan aangezien dit de enige router is die ik gebruik. Mijn nas en raspberry zijn wel gewoon bereikbaar
Wat zijn de ip's van beide? Probeer even meer informatie te geven als je hulp wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Klinkt als dat het IP-adres van de printer niet in het subnet van de rest zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
Ze beginnen allemaal met 192.178.178

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris237
  • Laatst online: 26-08 14:15
Sinds vandaag heb ik met de AC2600 eindelijk een fatsoenlijke router thuis! Nu ben ik wat door dit forum heen aan het kijken en vraag ik me af of OpenWRT van toegevoegde waarde is als je de router slechts gebruikt voor draadloos internet en het streamen van media?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
alexswart schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:26:
Ze beginnen allemaal met 192.178.178
Ik neem aan dat je 168 bedoelt en niet 178 anders gebruik je sowieso een IP range die hier niet voor bedoeld is. Dat kan allerlei vreemde problemen geven.

Controleer even of al je IP's met 192.168 beginnen...

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennyz
Floris237 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 17:57:
Sinds vandaag heb ik met de AC2600 eindelijk een fatsoenlijke router thuis! Nu ben ik wat door dit forum heen aan het kijken en vraag ik me af of OpenWRT van toegevoegde waarde is als je de router slechts gebruikt voor draadloos internet en het streamen van media?
Dat is een goede vraag. Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Als iets werkt dan werkt het en heeft het niet zoveel zin om er dingen aan te veranderen.

Ik vind het voordeel van LEDE dat ik nooit tegen beperkingen van de fabrikant aan loop. In iedere situatie kan ik mijn router aanpassen naar wens. Of het in jouw geval zinvol is is iets dat je zelf moet beslissen.

Ga wel voor LEDE en niet meer voor OpenWRT. LEDE is de opvolger van OpenWRT en OpenWRT wordt niet meer zo actief ontwikkeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De kans is reëel dat beide projecten opnieuw samengaan (eigenlijk dat LEDE gerebrand wordt naar OpenWrt). Dat er een einde komt aan de split is een goede zaak, dat het weer verder moet als 'OpenWrt' en dat er weer dat oude knarren aan boord gehesen worden zint me een stuk minder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomF
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 17:10
Kan iemand mij een beetje in de goede richting wijzen. Ik heb LEDE geïnstalleerd op mijn Xiaomi Nano. Deze heb ik ingesteld als een 'dumb ap'. De router heeft een static IP zonder DHCP, deze krijgt die van mijn tele2 router. Daarnaast is de firewall uitgeschakeld sinds deze ook aanstaat op de tele2 router.

Ik heb openVPN geïnstalleerd en daarmee krijg ik ook toegang connectie vanaf mijn telefoon. Echter geen verbinding met internet of de lan kant.

Mijn wens is om vanaf mijn telefoon verbinding te maken met mijn thuisnetwerk en zo gebruik van internet te kunnen maken, en mijn lokale apparaten bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:50
@TomF Heb je wel de benodigde poorten in je modem geforward naar je Xiaomi Nano waar VPN op staat? Anders kom je er van buiten niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomF
@jongetje Ik krijg verbinding vanaf telefoon naar mijn xiaomi router via 4g. ik heb daarvoor poort 1194 (uit mijn hoofd) voor geopend. Ik krijg vervolgens alleen geen toegang tot internet (kan niets pingen) en geen toegang tot mijn apparaten (andere divices in mijn 192.168.1.* netwerk).

Ik vermoed dat ik ergens nog iets moet bridgen of iets aangeven met de dhcp van mijn router (gateway, netmask etc).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WRT54G
Inmiddels is LEDE 17.0.2 uit.
https://lede-project.org/releases/17.01/notes-17.01.2

Highlights:
  • Linux kernel updated to version 4.4.71 (from 4.4.61 in v17.01.1)
  • Fixed TX power limit handling of ath9k
  • Various fixes to the rt2x00 wireless driver
  • Various fixes to odhcpd
  • Various fixes to firewall
  • Security fixes to vulnerabilities in Samba, Dropbear, OpenVPN and Linux kernel
  • Assorted platform fixes for ar71xx, bcm53xx, brcm63xx, ipq806x, lantiq, ramips and x86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Marcel_EA schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 10:52:
Inmiddels is LEDE 17.0.2 uit.
https://lede-project.org/releases/17.01/notes-17.01.2

Highlights:
  • Linux kernel updated to version 4.4.71 (from 4.4.61 in v17.01.1)
  • Fixed TX power limit handling of ath9k
  • Various fixes to the rt2x00 wireless driver
  • Various fixes to odhcpd
  • Various fixes to firewall
  • Security fixes to vulnerabilities in Samba, Dropbear, OpenVPN and Linux kernel
  • Assorted platform fixes for ar71xx, bcm53xx, brcm63xx, ipq806x, lantiq, ramips and x86
Draait goed op mijn C2600. Op mijn R7800 moet ik hem nog installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Zelf nog niet geïnstalleerd op mijn Archer C7's.
Maar daar zal aankomende dagen verandering in komen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:44
TomF schreef op maandag 12 juni 2017 @ 16:24:
@jongetje Ik krijg verbinding vanaf telefoon naar mijn xiaomi router via 4g. ik heb daarvoor poort 1194 (uit mijn hoofd) voor geopend. Ik krijg vervolgens alleen geen toegang tot internet (kan niets pingen) en geen toegang tot mijn apparaten (andere divices in mijn 192.168.1.* netwerk).

Ik vermoed dat ik ergens nog iets moet bridgen of iets aangeven met de dhcp van mijn router (gateway, netmask etc).
Niet bridgen maar forwarden. Je VPN heeft een apart netwerksegment gekregen (staat in je vpn.conf achter regel server). Als je vanaf je vpn naar je lan of wan wilt, dan moet je je firewall regels aanpassen. Zie https://wiki.openwrt.org/doc/howto/vpn.openvpn hoe je dit via de command line kunt inregelen. (Kan ook via Luci)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomF
Bedankt @Muis666 . Ik heb het inmiddels voor elkaar. Het vreemde, voor mij, was dat ik de firewall tijdelijk had uitgeschakeld om uit te sluiten dat daar het probleem lag. Na het toepassen van de firewall regels en het inschakelen werkte alles weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:05
Beste OpenWRT/LEDE gebruikers. Ik heb de afgelopen dagen zitten zoeken naar iets maar nog geen uitsluitsel kunnen vinden. Namelijk, wordt MU-MIMO ondersteund door een van beide, en dan specifiek in combinatie met een TP-Link C2600? Is dit iets waarvoor OpenWRT/LEDE ondersteuning moeten toevoegen, en/of is dit iets wat in de driver zit? En zo ja, wordt dit dan ondersteund specifiek in combinatie met de C2600?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ath10k (de driver) ondersteunt het, dus ik denk niet dat dat een probleem is.

Uiteindelijk zit zowat alle functionaliteit bij dit spul (rommel, want lekker dichtgetimmerd door de fabrikant om hun 'IP' te bewaken ;)) in de gesloten firmware van Atheros.

[ Voor 15% gewijzigd door Borromini op 18-06-2017 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steef84
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:52
Ik draai op een Nexx 3020 openwrt / Lede. Op mn iPhone heb ik een hotspot aangemaakt en deze toegevoegt op de Nexx. Alle devices die vervolgens verbinden op de Wifi 'camping' krijgt men internet. Tot zo ver goed. Alleen 2 dingen nog niet helemaal. De devices zien elkaar niet op het netwerk en zodra mijn hotspot van de iPhone is uitgeschakeld is de wifi nog wel zichtbaar maar kan er niet meer verbonden worden. Kan iemand mij verder helpen, netwerken is lastig, en via de wiki kom ik ook niet verder. Wat ik graag zou willen bereiken:
- wifi netwerk wat altijd werkt en waar de devices elkaar altijd zien
- zodra mijn iPhone hotspot aan staat dat de devices op de wifi internet via mijn 4G hebben.

Kan iemand een duwtje in de juiste richting geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immo_msk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 16:42
Begrijp ik het nu goed dat de TP-Link TL-WR1043ND v4 wel ondersteund wordt door LEDE/OpenWRT?

Zie https://lede-project.org/...flt%5BModel*~%5D=WR1043ND

Want op de wiki pagina wordt er niks vermeld over een V4 versie.
https://wiki.openwrt.org/toh/tp-link/tl-wr1043nd

[ Voor 23% gewijzigd door immo_msk op 31-07-2017 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Laatst online: 15-07 12:13
immo_msk schreef op maandag 31 juli 2017 @ 07:39:
Begrijp ik het nu goed dat de TP-Link TL-WR1043ND v4 wel ondersteund wordt door LEDE/OpenWRT?
...
Ja v4 wordt ondersteund: ar71xx package

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immo_msk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 16:42
Mooi dankjewel! Aangezien LEDE en fork is van OpenWRT hoef ik niet te wachten op ondersteuning van OpenWRT toch? Afgezien van het feit dat je bij OpenWRT en GUI hebt. Misschien Gargoyle nog even checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Laatst online: 15-07 12:13
immo_msk schreef op maandag 31 juli 2017 @ 12:26:
[...]
Mooi dankjewel! Aangezien LEDE en fork is van OpenWRT hoef ik niet te wachten op ondersteuning van OpenWRT toch? Afgezien van het feit dat je bij OpenWRT en GUI hebt. Misschien Gargoyle nog even checken.
Nope, verwacht van openWRT voorlopig nog geen ondersteuning.
Maar ach...als je nog even wacht 'mergen' die 2 weer samen tot 'openWRT'. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
immo_msk schreef op maandag 31 juli 2017 @ 12:26:
Afgezien van het feit dat je bij OpenWRT en GUI hebt.
Bij LEDE heb je ook een GUI. Dezelfde als in OpenWRT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds kort Lede op mijn TP-Link TL-WR1043ND v2 staan.
Heb er niet veel verstand van maar vind het toch een prettig idee op recente firmware op m'n router te hebben staan.
Nu vroeg ik me af of Lede energiezuiniger is dan de oorspronkelijke firmware.
iemand een idee?
En heb ik nu ‎IPv6 ondersteuning?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2017 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4v1d
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-08 22:49
Ik zit mezelf even in te lezen om OpenWRT op een Archer C7 te zetten (via Ziggo kopen). Nu kom ik dit tegen
Furthermore, please be aware that OpenWrt firmware does not support the hardware NAT capability of these routers. Hence, the throughput between WAN↔LAN will be slower than with stock firmware. This is only important for users with highspeed internet connections, like e.g. a 1G fibre connection. If your internet connection is ⇐200Mbps you don't need to worry about this (maybe even up to 300Mbps). But if you need faster NAT throughput, consider buying faster hardware.
Nu ga ik binnenkort naar 300Mbps bij Ziggo. Valt bovenstaande wel mee qua doorvoersnelheid of ga je echt onderuit als je tussen de 200 en 300 Mbps komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En welk programma trekt jouw 300 Mbps lijn "vol"?

even ter "vergelijking".... Op Schiphol staan 6000 AP's, voor publiek en beveiligd internet.

Drie keer raden wat de "internet pijp" naar buiten is......

200 Mbps symmetrisch met 1:1 overboeking.

Dus die 300 Mbps voor één persoon..... doe maar.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2017 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2017 @ 16:40:
Ik heb sinds kort Lede op mijn TP-Link TL-WR1043ND v2 staan.
Heb er niet veel verstand van maar vind het toch een prettig idee op recente firmware op m'n router te hebben staan.
Nu vroeg ik me af of Lede energiezuiniger is dan de oorspronkelijke firmware. iemand een idee?
Lijkt me sterk. Da's niet de focus van het project. Zelfs al zo het zou zijn - jouw router verbruikt een paar watt, hoe zou je dat merken/meten? Een moderne PC gebruikt idle al een factor vijf-zes meer, als het niet meer is. Zendvermogen enzo lijken mij het meest vermogen op te slokken, dat kan je niet aanpassen zonder aan prestaties in te boeten.
En heb ik nu ‎IPv6 ondersteuning?
Dat wel. Maar ik vermoed dat TP-Link dat in recentere firmwares ook voorziet, al weet ik niet of dat voor de oudere modellen ook opgaat.

[ Voor 20% gewijzigd door Borromini op 07-08-2017 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom.cx
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-07 15:06
Hoi. Vraag,

Ik draai LEDE/OpenWRT op een wrt1900ac v1. Het draait als een zonnetje. Alleen het internet doet het niet. Bij “Network —> Interfaces” komt bij WAN geen IPv4 adres.
Heb de router nogmaals gereset naar fabrieksinstellingen en een paar keer herstart. Heeft echter geen effect.

Aan de kabel van de modem naar de router kan het ook niet liggen. Als ik deze op mijn laptop aansluit heb ik wel internet.

De instellingen voor WAN heb ik niet aangepast en staat op DHCP. Dit heeft altijd gewerkt met Ziggo.

Iemand nog een gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:05
Staat je WAN poort op "DHCP client"? En heb je al eens op "Connect" gedrukt?
En doet je WLAN het nu naar behoren?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom.cx
CurlyMo schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 09:50:
Staat je WAN poort op "DHCP client"? En heb je al eens op "Connect" gedrukt?
En doet je WLAN het nu naar behoren?
De wan poort staat inderdaad op “DHCP Client”. Als ik op Connect klikt krijg ik netjes de melding “Interface is reconnecting”. Na een paar minuten zie ik geen verschil en staat er geen IPv4 adres bij.

Wirelles werkt wel alleen ook hier kom ik het internet niet op, net als bij kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@tom.cx Misschien slaat je modem het MAC-adres van je router op en loopt het daar vast... Al geprobeerd om je modem een paar uur van de stroom te halen of je MAC te spoofen in LEDE?

Al denk ik niet dat je MAC verandert door nieuwe firmware...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom.cx
Borromini schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 10:00:
@tom.cx Misschien slaat je modem het MAC-adres van je router op en loopt het daar vast... Al geprobeerd om je modem een paar uur van de stroom te halen of je MAC te spoofen in LEDE?

Al denk ik niet dat je MAC verandert door nieuwe firmware...
Ik heb de modem wel kort even uitgezet maar niet langer dan een minuut. Zal hem eens voor een paar uur uitzetten.

Update: Net uit ongeduld de modem aangezet, tien minuten gewacht en daarna de router aangezet: Het werkt weer! Weer wat bij geleerd! Bedankt voor de reacties.

Update 2; @CurlyMo @Borromini Alles werkt op een ding na nog. De DNS instellingen moet ik handmatig toevoegen. Als ik deze echter toevoeg onder 'Network --> DHCP and DNS --> DNS forwardings' ontvangen de apparaten de DNS van de router. Dit is prima. Alleen worden de verzoeken niet doorgestuurd en werkt het internet alleen als ik op het apparaat zelf handmatig de DNS instel.

[ Voor 37% gewijzigd door tom.cx op 20-08-2017 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:05
tom.cx schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 09:57:
[...]
Wirelles werkt wel alleen ook hier kom ik het internet niet op, net als bij kabel.
Kan je in dat andere topic dan laten weten hoe je het werkend hebt gekregen mochten anderen dezelfde vraag hebben?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom.cx
CurlyMo schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 13:15:
[...]

Kan je in dat andere topic dan laten weten hoe je het werkend hebt gekregen mochten anderen dezelfde vraag hebben?
Zeker! Dit heb ik erbij gezet zojuist. Het leek mij alleen logischer om hier verder te gaan omdat ik nu niet meer met het wifi probleem zit maar met een andere. Dat ik handmatig DNS servers moet instellen op apparaten zodat ze het internet op kunnen.

Update 21:5:9 Ik heb zelf nog geen oplossing gevonden over het feit dat Er iets met de DNS niet goed gaat. Alleen als ik deze handmatig instel gaat het goed. Iemand een gouden tip?

[ Voor 15% gewijzigd door tom.cx op 20-08-2017 21:59 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 21 Laatste