Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
[ Voor 17% gewijzigd door Groentjuh op 06-02-2025 11:04 ]
Check, dat klopt, ik moet me echt weer even verdiepen en overstappen.Borromini schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:32:
@Falco Als ik het goed heb is jouw R7800 ook ipq860x en zit die nog op swconfig terwijl elke moderne SoC in OpenWrt ondertussen op DSA zit.
Mijn netwerk bestaat uit de volgende apparaten:
huidige hoofdrouter Netgear r7800, dit moet de Gl.iNet MT6000 worden
AP/Switch zolder: Netgear WAX202
AP/switch kantoor/kelder: Netgear WAX206
Allemaal draaien ze Openwrt (23.05.5 as we speak)
Is dat omdat er al een 25.10.1 versie zit aan te komen? en heeft het nut om deze handmatig te updaten? Over die software packages is altijd lastig te vinden wat er nu precies geupdate is.
Ik probeerde mijn r7800 met 23.05 te vervangen door een MT6000 met 24.10, dit is de hoofdrouter.
Ik had hier twee dumb APs aan gekoppeld op 192.168.1.2 en 192.168.1.3, beide APs waren geupdate naar 24.10 toen de hoofdrouter nog niet vervangen was. Toen werkte alles nog.
Ik hen de MT6000 vers geconfigureerd en offline getest, dat leek goed te gaan. Toen de r7800 vervangen door de mt6000 en toen begon het gesodemieter. In eerste instantie werden de twee APs niet meer gezien en ik kon ze niet meer bereiken op 192.168.1.2 en 192.168.1.3.
Wat dingen geprobeerd, maar toen de r7800 maar weer terug gezet, maar helaas werkte dit ook niet want de twee APs lijken niet online en dus ook de daarop aangesloten apparaten niet.
Nu heb ik de APs al gereset en opnieuw geconfigureerd volgens https://openwrt.org/docs/...i/wifiextenders/bridgedap
Maar tot dusver dus niks, waar maak ik de denkfout?
Sluit voor de zekerheid de lan kabel van je main router aan de lan port van je AP, wellicht heb je je wan port niet goed geconfigureerd.Falco schreef op zondag 9 februari 2025 @ 00:03:
Kan iemand mij wellicht in de juiste richting helpen?
Ik probeerde mijn r7800 met 23.05 te vervangen door een MT6000 met 24.10, dit is de hoofdrouter.
Ik had hier twee dumb APs aan gekoppeld op 192.168.1.2 en 192.168.1.3, beide APs waren geupdate naar 24.10 toen de hoofdrouter nog niet vervangen was. Toen werkte alles nog.
Ik hen de MT6000 vers geconfigureerd en offline getest, dat leek goed te gaan. Toen de r7800 vervangen door de mt6000 en toen begon het gesodemieter. In eerste instantie werden de twee APs niet meer gezien en ik kon ze niet meer bereiken op 192.168.1.2 en 192.168.1.3.
Wat dingen geprobeerd, maar toen de r7800 maar weer terug gezet, maar helaas werkte dit ook niet want de twee APs lijken niet online en dus ook de daarop aangesloten apparaten niet.
Nu heb ik de APs al gereset en opnieuw geconfigureerd volgens https://openwrt.org/docs/...i/wifiextenders/bridgedap
Als je je AP direct op een laptop/pc aansluit en je netwerk adapter van je laptop/pc in dezelfde ip range configureert kun je hem dan wel bereiken?
(Zoniet als je software zoals ip scanner gebruikt zie je hem wel in het lijstje staan?)
Ik moet mijn eigen WAX206's nog upgraden dus nog geen ervaring.
Dank voor je reactie, ik heb de kabel inderdaad lan-lan verbonden.joostnl schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:51:
[...]
Sluit voor de zekerheid de lan kabel van je main router aan de lan port van je AP, wellicht heb je je wan port niet goed geconfigureerd.
Als je je AP direct op een laptop/pc aansluit en je netwerk adapter van je laptop/pc in dezelfde ip range configureert kun je hem dan wel bereiken?
(Zoniet als je software zoals ip scanner gebruikt zie je hem wel in het lijstje staan?)
Ik moet mijn eigen WAX206's nog upgraden dus nog geen ervaring.
En nee, ik kon de AP helemaal niet bereiken helaas... Ik heb op de WAX202 23.05.5 weer geinstalleerd en nu lijkt het zowaar weer te werken met de hoofd router nog de r7800 met 23.05.5.
Straks de WAX206 ook maar weer met 23.05.5 uitrusten en hopen dat die dan ook weer werkt.
Er is overigens wat gedoe met de BridgedAP op de r7800 met 24.10 dus die kan ik ook nog niet updaten....
https://github.com/openwrt/openwrt/issues/17891
Even afwachten en bugs posten maar, want dit gaat me verder boven de pet helaas....
Wat is de reden om een bridgedAP in te stellen? Is het niet makkelijker om die accespoints gewoon als mesh te gebruiken? zeker met de R7800 nog in de mix?Falco schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:34:
[...]
Dank voor je reactie, ik heb de kabel inderdaad lan-lan verbonden.
En nee, ik kon de AP helemaal niet bereiken helaas... Ik heb op de WAX202 23.05.5 weer geinstalleerd en nu lijkt het zowaar weer te werken met de hoofd router nog de r7800 met 23.05.5.
Straks de WAX206 ook maar weer met 23.05.5 uitrusten en hopen dat die dan ook weer werkt.
Er is overigens wat gedoe met de BridgedAP op de r7800 met 24.10 dus die kan ik ook nog niet updaten....
https://github.com/openwrt/openwrt/issues/17891
Even afwachten en bugs posten maar, want dit gaat me verder boven de pet helaas....
Ik maak mij alleen een klein beetje zorgen of ik alle basis dingen nog wel zelf kan. Ik had namelijk een Qnap nas en daar viel alles wat in de (linux) command line moet best wel tegen, ik moest er erg veel moeite voor doen om het te volgen. En als het alleen meer tijd kost is dat niet zo erg, maar dingen als updates bleven liggen en dat is niet zo heel erg handig. Ik wil hem niet om elk wissewasje moeten bellen, ik heb al wat screenshots gezien van open wrt en ik lees in de TS dat een stable versie redelijk instapvriendelijk is. Dus ik denk dat ik er wel mee kan werken, maar hoe zit dat met updates? is dat te vergelijken met een gemiddelde router van een bekend merk? of is dat zoals ik het noem meer basic linux?
Hoe kan ik deze dan als mesh instellen, met 802.11s?sweetdude schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:09:
[...]
Wat is de reden om een bridgedAP in te stellen? Is het niet makkelijker om die accespoints gewoon als mesh te gebruiken? zeker met de R7800 nog in de mix?
Ik wil gewoon 1 fatsoenlijk netwerk thuis, maar door de 4 verdiepingen (waarvan een betonnen souterrain) kan dat uiteraard niet met 1 router. Daarbij heb ik in het souterrain bedraad wat Domotica etc aangesloten
Als je niet zo thuis bent met de commandline zorg dat Luci (de grafische interface voor OpenWRT) draait. updaten is zeker met extra software package "attended sysupgrade" appeltje eitjetwain4me schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:20:
Even een NOOB vraagje: een vriend van mij wil een router bij mij opzetten met openwrt
Ik maak mij alleen een klein beetje zorgen of ik alle basis dingen nog wel zelf kan. Ik had namelijk een Qnap nas en daar viel alles wat in de (linux) command line moet best wel tegen, ik moest er erg veel moeite voor doen om het te volgen. En als het alleen meer tijd kost is dat niet zo erg, maar dingen als updates bleven liggen en dat is niet zo heel erg handig. Ik wil hem niet om elk wissewasje moeten bellen, ik heb al wat screenshots gezien van open wrt en ik lees in de TS dat een stable versie redelijk instapvriendelijk is. Dus ik denk dat ik er wel mee kan werken, maar hoe zit dat met updates? is dat te vergelijken met een gemiddelde router van een bekend merk? of is dat zoals ik het noem meer basic linux?
Volgens mij staat dat in deze video goed uitgelegd.Falco schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:30:
[...]
Hoe kan ik deze dan als mesh instellen, met 802.11s?
Ik wil gewoon 1 fatsoenlijk netwerk thuis, maar door de 4 verdiepingen (waarvan een betonnen souterrain) kan dat uiteraard niet met 1 router. Daarbij heb ik in het souterrain bedraad wat Domotica etc aangesloten
YouTube: DIY WI-FI MESH with OpenWrt
Ik heb er zelf geen ervaring mee. ik gebruik zelf een router met openWRT met de wifi uitgeschakeld en een tp-link deco setje voor de wifi. de router staat nooit op een handige plek en die dingen kan ik plaatsen waar ik ze nodig heb met bedrade backhaul
Als je toch al de kabels hebt, zou ik niet voor mesh gaan. Draadloos als backhaul wint het nooit van wired. Wat je kunt doen is 802.11r, roaming.Falco schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:30:
[...]
Hoe kan ik deze dan als mesh instellen, met 802.11s?
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Waren de IP-adressen van je AP's statisch? Indien niet, draait de DHCP-server op de MT6000? Kan je de AP's pingen vanop je router of client?Falco schreef op zondag 9 februari 2025 @ 00:03:
Kan iemand mij wellicht in de juiste richting helpen?
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Zo had ik het onder 23.05.5 aangesloten inderdaad, volgens de video van Marc zelfs.Tom Paris schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:44:
[...]
Als je toch al de kabels hebt, zou ik niet voor mesh gaan. Draadloos als backhaul wint het nooit van wired. Wat je kunt doen is 802.11r, roaming.
Check, statisch ip (192.168.1.2 en 192.168.1.3)Borromini schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:57:
[...]
Waren de IP-adressen van je AP's statisch? Indien niet, draait de DHCP-server op de MT6000? Kan je de AP's pingen vanop je router of client?
Kon ze helaas niet meer pingen of iets, nu met 23.05.5 overigens weer wel. Het werkt nu weer zoals eerder (maar dus nog zonder de mt6000 met 24.10 als hoofd router)
Je zult toch iets van je configs moeten posten als je gericht advies wil. Minstens /config/network en /config/dhcp van je MT6000, en /config/network, /config/firewall en /config/wireless van je APs.Falco schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:12:
[...]
Check, statisch ip (192.168.1.2 en 192.168.1.3)
Kon ze helaas niet meer pingen of iets, nu met 23.05.5 overigens weer wel. Het werkt nu weer zoals eerder (maar dus nog zonder de mt6000 met 24.10 als hoofd router)
Snap ik, maar ik heb vanmiddag even geen tijd meer. Ga even de kinderen "uitlaten" en bij vrienden langs... Dank voor het aanbod in ieder geval!Tom Paris schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:24:
[...]
Je zult toch iets van je configs moeten posten als je gericht advies wil. Minstens /config/network en /config/dhcp van je MT6000, en /config/network, /config/firewall en /config/wireless van je APs.
Kan toeval zijn, maar wellicht was er ook iets mis gegaan in de build (alhoewel ik de melding succesvol kreeg)
Oftewel, het kan op korte termijn over zijn met de (goedkope) pretAs I mentioned before, this topic hasn't gone unnoticed by Odido (and therefore Zyxel). If you're in doubt whether or not to flash OpenWRT or Zyxel stock firmware to your T-56, I suggest you do it sooner rather than later. Odido is working on new firmware which contains a new BL2, FIP and Zloader, rendering mtk_uartboot completely unusable.
Some other notable changes:
• The two files in zydefault/sysconfig.tar(.gz), zcfg_config and zcfg_predef, no longer have the .json extension, but more importantly, they're encrypted. There goes our way to find the default supervisor password. As of now, it hasn't changed, but chances are it will be in the future.
• The root password is no longer displayed over UART when making a config backup, so that entry point can also go out the window.
• The config backup is encrypted differently. Not only has the encryption method changed, the root password is not the password for the encrypted config anymore.
• The new bootloader doesn't check the signature in zyfwinfo, theoretically making it possible to flash Zyxel firmware without having to replace the bootloader. I wouldn't get my hopes up though. I guess this is simply a beta version and the final version that'll be rolled out to customers will check the signature.
As you know, I can't share Odido's firmware, especially (beta) versions that haven't been (or never will be) released. For now, I can only advise to pull your decision forward as to which firmware you're going to use. Once the update is out there, I'll be more than happy to help and find another way in, within my possibilities of course.
[ Voor 4% gewijzigd door Tom Paris op 10-02-2025 21:57 ]
Ik was bezig met het maken van een commit, toen ik zag dat vanochtend ook een commit is ingediend voor de Arcadyan WG620443, aka de KPN SuperWifi 2.
Voor die laatste zijn de installatie-stappen gebaseerd op de firmware van een Taiwanese ISP, zou interessant zijn om te kijken of dezelfde backdoor ook werkt op de KPN versie.
Ik probeer ook OpenWRT op een Zyxel T-56 te flashen, maar doe het voor het eerst en volg niet echt wat er moet gebeuren op de handleiding: https://openwrt.org/toh/zyxel/t-56. Ik heb mijn Zyxel inmiddels geopend (niet de originele van Odido, die bewaar ik), en heb de seriele poort verbonden - op Rx, Tx and GND. Dan staat er:R.G schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:13:
Als ik het volgende doe:
openmaken, flasher aansluiten, aan de pc hangen via de flasher kijk in serial com zie ik het boot proces maar bij deze stap:
While the router is booting at some point you will read the following: Please press Enter to activate this console.
As soon as you read that press enter, type root and than press enter again (just do it, don’t care about the logs scrolling).
Daar krijg ik login incorrect en boot de router gewoon naar het login scherm.
Wat ik ook doen of time , het gaat ook heel snel.
"Verify serial's working by interrupting the boot process."
Maar hoe? Kan dat met HyperTerminal of Putty? Maar ik snap niet helemaal hoe ik deze programma's moet opstarten zodat ik ook het boot proces zie. Ik zet de t56 aan, maar er verschijnt niets. Moet ik ook al de UTP kabel aansluiten? Hoop dat iemand me wat verder kan helpen!
Edit: ik werk vanaf Windows 11 overigens.
Edit 2: ik heb deze serial naar USB gekocht overigens van AliExpress - inclusief de kabeltjes: https://nl.aliexpress.com/item/1005006680003013.html - gezocht op "CH340G RS232".
Edit 3: langzaam kom ik er
1. Allereerst moest ik na inpluggen van de USB naar Serial naar Apparaatbeheer in Windows (device manager), en daar onder "Poorten (COM & LPT)" klikken op de USB naar Serial, en dan bij Eigenschappen - het volgende instellen: Port Settings Bits per second -> aanpassen naar 115200; Data bits: 8; Parity: none; Stop bits: 1; Flow control: none. Hier zie je ook hoe de USB naar Serial wordt genoemd, in mijn geval COM3. Dit moet je onthouden om later in te loggen en bij
2. Bij mij werkt HyperTerminal wel, Putty om een of andere reden logt niet in. Bij HyperTerminal moet je de COM poort selecteren die je bij stap 1 hebt gezien, en onder Configure de poortinstellingen gelijk zetten met was onder stap 1 is aangepast (toen ik dat nog niet had gedaan liet deze alleen vreemde tekens zien)
3. mtk_uartboot wordt vanuit de command prompt van windows gedraaid. En bij het commando dat start met dit "mtk_uartboot -s [serial port]" moet [serial port] in dit geval vervangen worden met COM3.
4. eerst kreeg ik foutmeldingen, maar na inpluggen in een andere USB poort op mijn laptop werkte het wel. Ook heb ik een keer Rxd en Txd gewisseld, dat leek ook te helpen. En ergens in mijn stappen heb ik Python geinstalleerd uit de Windows Store, op basis van wat ik op een andere website las, maar weet niet of dit echt nodig was.
5. Nu zit ik te puzzelen bij deze stap: "Reconfigure your TFTP host to use 192.168.1.254". Ik probeer dit met de app Tftpd64, met ethernet kabel verbonden, maar nog niet gelukt om de boot loader te serveren
[ Voor 45% gewijzigd door wouter12345 op 15-02-2025 12:53 . Reden: diverse toevoegingen en spelvauten ]
Probeer de draden van rx en tx is te wisselen.
Rx -> Tx
TX -> RX
voor serial is geen utp nodig, Lees goed de guide.
De guide verwacht wel enige basis kennis
https://openwrt.org/docs/techref/hardware/port.serial
Voor bestanden overzetten gebruik ik altijd Winscp
(Bestanden overzetten gaat wel via Lan kabel zoals beschreven)
De wiki van openwrt legt bovenstaand ook vrij uitgebreid uit.
https://openwrt.org/docs/guide-quick-start/sshadministration
+ Nog meer op de wiki
wouter12345 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:06:
[...]
Ik probeer ook OpenWRT op een Zyxel T-56 te flashen, maar doe het voor het eerst en volg niet echt wat er moet gebeuren op de handleiding: https://openwrt.org/toh/zyxel/t-56. Ik heb mijn Zyxel inmiddels geopend (niet de originele van Odido, die bewaar ik), en heb de seriele poort verbonden - op Rx, Tx and GND. Dan staat er:
Maar hoe? Kan dat met HyperTerminal of Putty? Maar ik snap niet helemaal hoe ik deze programma's moet opstarten zodat ik ook het boot proces zie. Ik zet de t56 aan, maar er verschijnt niets. Moet ik ook al de UTP kabel aansluiten? Hoop dat iemand me wat verder kan helpen!
Edit 2: ik heb deze serial naar USB gekocht overigens van AliExpress - inclusief de kabeltjes: https://nl.aliexpress.com/item/1005006680003013.html - gezocht op "CH340G RS232".
TFTP word ook besproken in de wiki, dealbreaker is volgens mij dat de firewall toestemming moet geven.wouter12345 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:06:
[...]
Ik probeer ook OpenWRT op een Zyxel T-56 te flashen, maar doe het voor het eerst en volg niet echt wat er moet gebeuren op de handleiding: https://openwrt.org/toh/zyxel/t-56. Ik heb mijn Zyxel inmiddels geopend (niet de originele van Odido, die bewaar ik), en heb de seriele poort verbonden - op Rx, Tx and GND. Dan staat er:
Edit 3: langzaam kom ik erhieronder wat meer uitleg van mij mocht iemand anders hier ooit wat aan hebben, ik zal proberen het later aan te vullen:
1. Allereerst moest ik na inpluggen van de USB naar Serial naar Apparaatbeheer in Windows (device manager), en daar onder "Poorten (COM & LPT)" klikken op de USB naar Serial, en dan bij Eigenschappen - het volgende instellen: Port Settings Bits per second -> aanpassen naar 115200; Data bits: 8; Parity: none; Stop bits: 1; Flow control: none. Hier zie je ook hoe de USB naar Serial wordt genoemd, in mijn geval COM3. Dit moet je onthouden om later in te loggen en bij
2. Bij mij werkt HyperTerminal wel, Putty om een of andere reden logt niet in. Bij HyperTerminal moet je de COM poort selecteren die je bij stap 1 hebt gezien, en onder Configure de poortinstellingen gelijk zetten met was onder stap 1 is aangepast (toen ik dat nog niet had gedaan liet deze alleen vreemde tekens zien)
3. mtk_uartboot wordt vanuit de command prompt van windows gedraaid. En bij het commando dat start met dit "mtk_uartboot -s [serial port]" moet [serial port] in dit geval vervangen worden met COM3.
4. eerst kreeg ik foutmeldingen, maar na inpluggen in een andere USB poort op mijn laptop werkte het wel. Ook heb ik een keer Rxd en Txd gewisseld, dat leek ook te helpen. En ergens in mijn stappen heb ik Python geinstalleerd uit de Windows Store, op basis van wat ik op een andere website las, maar weet niet of dit echt nodig was.
5. Nu zit ik te puzzelen bij deze stap: "Reconfigure your TFTP host to use 192.168.1.254". Ik probeer dit met de app Tftpd64, met ethernet kabel verbonden, maar nog niet gelukt om de boot loader te serveren
Dit ging ook lastig bij mij:wouter12345 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:06:
[...]
Edit 3: langzaam kom ik erhieronder wat meer uitleg van mij mocht iemand anders hier ooit wat aan hebben, ik zal proberen het later aan te vullen:
192.168.1.254".
Wat ze hier bedoelen is dat de adapter waar jij mee verbindt naar je openwrt router, daarvan moet je het ip instellen op: 192.168.1.254".
Wat dit doet is dit:
De openwrt router of t56 etc.. zoekt naar een apparaat dat zijn image serveert op 192.168.1.256
Het tftpd programma wacht op een verbinding zodra er een verbinding is zal tftpd een get request krijgen van t56 en download dan het opewrt basic image dacht ik..
De guide schiet daar te kort agree
Oftewel, na de 'One' komt er nu een 'OpenWrt Two'. Met Filogic 880 SoC, SFP+ en WiFi 7 een mooi capabel apparaat, zeker als het ze lukt deze rond de $250 op de markt te brengen."Two" will have all of the features that "One" has with the following upgrades.
* MT7988
* 10G SFP
* 5G copper
* 4 port 2.5G copper
* 1-2 port 1G copper
* Tri-band Wi-Fi 7
"Two" will be produced by GL.iNet and we are exploring options for US/EU based distribution.
"Two" will (hopefully) be in the 250$ region with yet again a portion of that being donated to the project.
expected availability is late '25.
Bedankt iedereen voor de hulp, het is uiteindelijk gelukt! Ik deed iets niet zo slim; de file waar de router om 'vroeg' was "openwrt-mediatek-filogic-zyxel_ex5601-t0-ubootmod-initramfs-recovery.itb", maar ik was vergeten de filename die ik gedownload aan te passen - die heet namelijk nog "openwrt-23.05.5-mediatek-xxx" als je hem download.... Dat heeft me een avondje gekost maar toen ik dat doorhad ging het vrij snel. En is het eigenlijk een klusje van nietsR.G schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:20:
[...]
De openwrt router of t56 etc.. zoekt naar een apparaat dat zijn image serveert op 192.168.1.256
Het tftpd programma wacht op een verbinding zodra er een verbinding is zal tftpd een get request krijgen van t56 en download dan het opewrt basic image dacht ik..
De guide schiet daar te kort agree
Nu maar eens wat gaan spelen met mijn OpenWRT router
Ik las over 'flapping' en bang om mijn setup om te gooien wellicht toch downgraden naar een eerdere stable versie
https://forum.openwrt.org...th-vlan-tagging/224875/12
Attended Sysupgrade
The attended sysupgrade service allows to easily upgrade vanilla and custom firmware images.
This is done by building a new firmware on demand via an online service.
Currently running: 23.05.5 - r24106-10cc5fcd00
De upgrade knop geeft aan:
The device runs the latest firmware version 23.05.5 - r24106-10cc5fcd00
Terwijl 24 te vinden is als ik naar OpenWRT ga. Moet ik iets doen om dit te 'forceren'?
[ Voor 18% gewijzigd door BliXem op 22-02-2025 09:47 ]
Je had bij Attended Sysupgrade > Configuration > Client > Advanced mode moeten aanvinken. Dan had je de keuze tussen "grote" upgrades. Zonder dat vinkje kun je alleen 23.x updates doen.BliXem schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:46:
Even een vraagje, ik heb een ZyXEL NWA50AX draaiende met Openwrt erop en ik wil nu upgraden naar 24, maar het blijft aangeven dat ik op de meest recente firmware zit, hoe kan ik nu naar 24?
Attended Sysupgrade
The attended sysupgrade service allows to easily upgrade vanilla and custom firmware images.
Terwijl 24 te vinden is als ik naar OpenWRT ga. Moet ik iets doen om dit te 'forceren'?
Was ik ook tegen aan gelopen bij upgraden naar 24.10
Attended sysupgrade werkt alleen goed voor updates naar de 24.10.* versies, niet voor 23.05 naar 24.10.BliXem schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:46:
Even een vraagje, ik heb een ZyXEL NWA50AX draaiende met Openwrt erop en ik wil nu upgraden naar 24, maar het blijft aangeven dat ik op de meest recente firmware zit, hoe kan ik nu naar 24?
Attended Sysupgrade
Heb je veel extra packages geinstalleerd? Zo niet, dan kan je gewoon de 24.10 image voor jouw apparaat downloaden en dan via System > backup/flash firmware upgraden, wel zeker weten dat keep settings aangevinkt staat.
Als je wel packages hebt geinstalleerd hoop ik dat je weet welke. Want dan kan je met bij de firmware selector " Customize installed packages and/or first boot script " selecteren en daar een image met die pakketten erbij laten maken. Vervolgens upgraden zoals hierboven.
Kijk eens aan! Helemaal super, dank voor de tip. Staat nu aanPerlinNoise schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:36:
[...]
Je had bij Attended Sysupgrade > Configuration > Client > Advanced mode moeten aanvinken. Dan had je de keuze tussen "grote" upgrades. Zonder dat vinkje kun je alleen 23.x updates doen.
Dan heb ik vermoedelijk geluk gehad, want ik heb overal y ingevuld haha. Daarna is de upgrade naar 24.10 gegaan en alles lijkt keurig te werken.Falco schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:52:
[...]
Attended sysupgrade werkt alleen goed voor updates naar de 24.10.* versies, niet voor 23.05 naar 24.10.
Heb je veel extra packages geinstalleerd? Zo niet, dan kan je gewoon de 24.10 image voor jouw apparaat downloaden en dan via System > backup/flash firmware upgraden, wel zeker weten dat keep settings aangevinkt staat.
Als je wel packages hebt geinstalleerd hoop ik dat je weet welke. Want dan kan je met bij de firmware selector " Customize installed packages and/or first boot script " selecteren en daar een image met die pakketten erbij laten maken. Vervolgens upgraden zoals hierboven.
Ik heb inmiddels een nieuwe hoofdrouter draaien, de GL-MT6000 met Openwrt 24.10. Dat draait op zichzelf super, erg snel en zeer goed wifi signaal.
Verder heb ik twee APs, een WAX202 (zolder) en WAX206 (souterrain/kantoor). Op de een of andere manier kan ik de WAX202 (met 24.10) wel configureren als BridgedAP. Als ik de AP configureer en na configuratie (zonder uitzetten) aansluit op de GL-MT600, dan werkt het prima. Ik kan de AP zelf bereiken op het netwerk en apparaten verbinden ermee, ook kan ik de verbonden apparaten (oa een moOde muziekspeler) bereiken op het netwerk.
Echter als ik de AP herstart, dan is het wifi netwerk nog wel in de lucht, maar ik kan de AP niet meer bereiken, apparaten verbinden niet en ook de lampjes op de AP knipperen niet meer alsof er geen activiteit is.
Zowel de GL-MT6000 als de WAX202 zijn vers geinstalleerd met een 24.10 image. Op de MT6000 heb ik alleen nog een gast netwerk toegevoegd en wifi geactiveerd, maar verder geen extra packages of iets. Ook de WAX202 is volledig standaard, en daarna de BridgedAP config gevolgd.
Toen mijn oude R7800 nog de hoofdrouter was, en alle APs op 23.05.* draaiden was herstarten nooit een probleem, netwerk was altijd stabiel. Ik snap dus eigenlijk niet waar de verandering in gedrag vandaan komt. Weet iemand waar ik moet beginnen om dit op te lossen?
Hey, dat wist ik eigenlijk niet, goed om te weten!PerlinNoise schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:36:
[...]
Je had bij Attended Sysupgrade > Configuration > Client > Advanced mode moeten aanvinken. Dan had je de keuze tussen "grote" upgrades. Zonder dat vinkje kun je alleen 23.x updates doen.
Odido is begonnen met het uitrollen van een nieuwe firmware voor de T-56 die de huidige flash-methode onmogelijk maakt. Let dus op bij het kopen via Marktplaats.Tom Paris schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:54:
Tav de Zyxel / Odido T-56 die hier kort geleden populair werd, een interessante post op het OpenWrt forum:
[...]
Oftewel, het kan op korte termijn over zijn met de (goedkope) pret
Heeft iemand hier toevallig meer inzicht in? De software packages staan ondertussen al op versie 25.057.xxxsweetdude schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:11:
Ik zie dat er wel al weer veel software packages zijn geupdate van 25.035.xxx naar de 25.037.xxx versie.
Is dat omdat er al een 25.10.1 versie zit aan te komen? en heeft het nut om deze handmatig te updaten? Over die software packages is altijd lastig te vinden wat er nu precies geupdate is.
Heeft het nut om deze handmatig te updaten?
Over die software packages is altijd lastig te vinden wat er nu precies geupdate is. Zijn er ergens release notes te vinden?
Ervaar je nu problemen en/of biedt die nieuwere software functionaliteiten of prestatieverbeteringen die je nu nodig hebt?sweetdude schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:07:
[...]
Heeft iemand hier toevallig meer inzicht in? De software packages staan ondertussen al op versie 25.057.xxx
Over die software packages is altijd lastig te vinden wat er nu precies geupdate is. Zijn er ergens release notes te vinden?
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Dan ga je toch specifiek moeten zijn voor een onderbouwd oordeel. Die nummering heeft niks te maken met OpenWrt-releases.sweetdude schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:07:
[...]
Heeft iemand hier toevallig meer inzicht in? De software packages staan ondertussen al op versie 25.057.xxx
Die 25.xxx.xxxx is de versienummering van LuCI. Oftewel de webinterface van OpenWrt en de packages. Je hebt altijd twee packages: de software-package zelf, plus de interface-package voor die software. Bijv. 'travelmate' + 'luci-app-travelmate'. De software en de interface kunnen los van elkaar geüpdate worden, en de updates aan de interface-packages hebben niets te maken met de werking van de software-package zelf.sweetdude schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:07:
[...]
Veel software-packages en hun interface-packages zijn een soort 'rolling release', er worden updates in de repository gezet onafhankelijk van de major/minor OpenWrt releases.
Nou dat is het punt dus, ervaar ik nu problemen? Nee, niet dat ik weet.Videopac schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:53:
[...]
Ervaar je nu problemen en/of biedt die nieuwere software functionaliteiten of prestatieverbeteringen die je nu nodig hebt?
Of de nieuwere versie functionaliteiten of verbeteringen bevat die voor mij nodig zijn, geen idee. Zonder release notes lastig te beoordelen natuurlijk
Vandaar dat ik juist op zoek ben, naar een soort van release notes wat allemaal in die versies zit. Kan ik dan een onderbouwde conclusie trekken of ik wel of niet die packages ga updaten. Maar die kan ik dus nergens vinden, vandaar deze vraag.
@Borromini @Tom Paris
logisch dat het Luci versies zijn, maar wat je meestal ziet als een release aanstaande is dat ze de packages allemaal gaan aanpassen en de versienummers allemaal wat sneller omhoog schieten.
Aangezien we nu net een grote release hebben gehad van OpenWRT 23 naar 24, verwachtte ik dat er ook weer vrij snel een 24.x release zou komen als grote bugfix release. Puur omdat versie 24 nu meer gebruikt wordt en meer aan het licht komt.
Een Engelstalige uitdrukking is: "If it ain't broke, don´t fix it".sweetdude schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 11:38:
[...]
Nou dat is het punt dus, ervaar ik nu problemen? Nee, niet dat ik weet.
Of de nieuwere versie functionaliteiten of verbeteringen bevat die voor mij nodig zijn, geen idee. Zonder release notes lastig te beoordelen natuurlijk
Vandaar dat ik juist op zoek ben, naar een soort van release notes wat allemaal in die versies zit. Kan ik dan een onderbouwde conclusie trekken of ik wel of niet die packages ga updaten. Maar die kan ik dus nergens vinden, vandaar deze vraag.
@Borromini @Tom Paris
logisch dat het Luci versies zijn, maar wat je meestal ziet als een release aanstaande is dat ze de packages allemaal gaan aanpassen en de versienummers allemaal wat sneller omhoog schieten.
Aangezien we nu net een grote release hebben gehad van OpenWRT 23 naar 24, verwachtte ik dat er ook weer vrij snel een 24.x release zou komen als grote bugfix release. Puur omdat versie 24 nu meer gebruikt wordt en meer aan het licht komt.
Ik zou wachten en mijn tijd besteden aan andere (IT-)klusjes die je ongetwijfeld hebt.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Dat is dus niet zo, zie mijn opmerking over rolling release voor packages en LuCI.sweetdude schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 11:38:
[...]
@Borromini @Tom Paris
Als je wil weten wat er aan de 24.10 branch is gewijzigd sinds de 24.10.0 release kun je hier kijken. Die wijzigingen ga je niet op je systeem krijgen totdat 24.10.1 is gereleased.
Packages kun je hier zien, die kun je continue op je 24.10.0 install updaten via de package manager. Datzelfde geldt voor de LuCI-packages hier.
Je krijgt die wijzigingen toch gewoon mee wanneer je een 24.10-snapshot pakt? Kan me indenken dat dit een uitkomst kan zijn wanneer je echt zit te springen om een specifieke fix.Tom Paris schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:05:
[...]
Als je wil weten wat er aan de 24.10 branch is gewijzigd sinds de 24.10.0 release kun je hier kijken. Die wijzigingen ga je niet op je systeem krijgen totdat 24.10.1 is gereleased.
Dat klopt, wilde de discussie over packages niet onnodig complicerenChris.nl schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:26:
[...]
Je krijgt die wijzigingen toch gewoon mee wanneer je een 24.10-snapshot pakt? Kan me indenken dat dit een uitkomt kan zijn wanneer je echt zit te springen om een specifieke fix.
Ik ervaar alleen dat mijn wifi snelheid terugloopt wanneer ik langer verbonden ben na een paar uur komt de speedtest niet boven de 20mb uit verbind ik opnieuw dan pakt hij weer de volle snelheid, de afstand is ongeveer 3 meter tot de router.
In eerste instantie dacht ik dat ik verbinding bleef houden met een ander accespoint, deze heb ik uitgeschakeld om te kijken of het hier aan ligt maar blijf het probleem houden
Iemand een idee waar ik dit in moet zoeken?
Firmware v24.10.0
H143 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:23:
Sinds enige tijd heb ik een odido zyxel t56 draaien op openwrt.
Ik ervaar alleen dat mijn wifi snelheid terugloopt wanneer ik langer verbonden ben na een paar uur komt de speedtest niet boven de 20mb uit verbind ik opnieuw dan pakt hij weer de volle snelheid, de afstand is ongeveer 3 meter tot de router.
In eerste instantie dacht ik dat ik verbinding bleef houden met een ander accespoint, deze heb ik uitgeschakeld om te kijken of het hier aan ligt maar blijf het probleem houden
Iemand een idee waar ik dit in moet zoeken?
Firmware v24.10.0
nieuws: Odido meldt storing met modem Zyxel T-56, adviseert geen reset uit te... oepsje met de uitrol van deze nieuwe firmware?Tom Paris schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:20:
[...]
Odido is begonnen met het uitrollen van een nieuwe firmware voor de T-56 die de huidige flash-methode onmogelijk maakt. Let dus op bij het kopen via Marktplaats.
Ik heb dit bij Odido nagevraagd, maar ze hebben vooralsnog niet helder wat de oorzaak van het probleem is. Zou om een zeer kleine groep klanten gaanThinkPad schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:27:
[...]
nieuws: Odido meldt storing met modem Zyxel T-56, adviseert geen reset uit te... oepsje met de uitrol van deze nieuwe firmware?
Ik zou er ook niet vanuit gaan dat Odido gaat toegeven dat in een poging om een (kleine) groep personen te dwarsbomen vervolgens een klein deel van hun daadwerkelijke klanten een storing heeft.YannickSpinner schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:22:
[...]
Ik heb dit bij Odido nagevraagd, maar ze hebben vooralsnog niet helder wat de oorzaak van het probleem is. Zou om een zeer kleine groep klanten gaan
Beter de oorzaak verzwijgen dan zeggen dat ze niet alleen "iets doms hebben gedaan" waardoor klanten de storing hebben. Maar de hele reden voor dat "doms doen" ook nog ligt bij het dwarsbomen van mogelijk voornamelijk "niet klanten". Want dan is het gewoon weer een gevalletje "betalende klanten zijn de dupe van een poging om 'illegaliteit' te verkomen" (hetzelfde als DVDs / BluRays die vol zitten met copyright meldingen sie verplicht gekeken moeten worden, maar de illegale downloader die zaken helemaal niet ziet, en je als koper van de DVD/BluRay dus de dupe bent).
Waarom is er eigenlijk zoveel aanbod voor bruikleen apparatuur op Marktplaats? Heb hier ook nog een T-56 liggen die ik wel als AP zou willen inzetten met OpenWRT. Heb echter vrijwel altijd mijn apparatuur terug moeten sturen bij het beëindigen van het contract met een ISP.Tom Paris schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:20:
[...]
Odido is begonnen met het uitrollen van een nieuwe firmware voor de T-56 die de huidige flash-methode onmogelijk maakt. Let dus op bij het kopen via Marktplaats.
Ik tel 13 CVE's in de aanstaande changelog dus waarschijnlijk het updaten waard.Falco schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:51:
https://downloads.openwrt.org/releases/24.10.1/
OpenWRT 24.10.1 is in de maak blijkbaar.
Dat vroeg ik me ook af. Ik denk dat mensen niet doorhebben dat ze na afloop het moeten terug sturen of anders € 75,- euro moeten afreken.eefhoos schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:03:
[...]
Waarom is er eigenlijk zoveel aanbod voor bruikleen apparatuur op Marktplaats? Heb hier ook nog een T-56 liggen die ik wel als AP zou willen inzetten met OpenWRT. Heb echter vrijwel altijd mijn apparatuur terug moeten sturen bij het beëindigen van het contract met een ISP.
Heb er zelf wel gebruik van gemaakt door een T-56 te kopen van Marktplaats en er OpenWRT op te zetten.
Jammer dat EEE op 2.5GBit nog niet werkt.
Kan ik eindelijk mijn netwerk meer segmenteren.
Wat ik ook nog zou willen is een Gast Wifi met tijdelijk wachtwoord of zelfs SSID.
Weet wel dat ik zelf een QR-code kan maken en mogelijk kan automatiseren.
Gisteren ik zag deze pull request.
Device Provisioning Protocol lijkt wel wat ik zou willen, per device een eigen wificode.
[ Voor 19% gewijzigd door vDorst op 16-04-2025 12:15 ]
Dat kan al, met PPSK (Private PSK). Je kunt het handmatig in /etc/config/ doen, of via een RADIUS-server. Met een RADIUS-server kun je makkelijk tijdelijke accounts aanmaken.vDorst schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:05:
[...]
Wat ik ook nog zou willen is een Gast Wifi met tijdelijk wachtwoord of zelfs SSID.
Weet wel dat ik zelf een QR-code kan maken en mogelijk kan automatiseren.
Gisteren ik zag deze pull request.
Device Provisioning Protocol lijkt wel wat ik zou willen, per device een eigen wificode.
1
2
3
| Error building the firmware image Server response: Unsupported version: 24.10.1 |
Er zijn issues met de sysupgrade servers, 24.10.1 staat inderdaad nog niet vermeld op OpenWrt Sysupgrade Server....sweetdude schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:43:
Ben ik te snel of hebben meer mensen last met de update naar 24.10.1 via attended sysupgrade op een Gl.inet Flint2.
code:
1 2 3 Error building the firmware image Server response: Unsupported version: 24.10.1
https://sysupgrade.openwrt.org/
De gehele OpenWrt infrastructuur heeft de laatste maanden te maken met hoge load van bots en crawlers, o.a. ook de Git-infra gaat hier gebukt onder. Als er dan een release is, en er komt meer 'echt' verkeer dan gebruikelijk, krijg je dit soort issues. Erg vervelend voor de developers dat er tijd en geld moet worden gestoken in 1) meer hardware en 2) whack-a-mole blacklisting.Falco schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:01:
[...]
Er zijn issues met de sysupgrade servers, 24.10.1 staat inderdaad nog niet vermeld op OpenWrt Sysupgrade Server....
https://sysupgrade.openwrt.org/
Dan lijken de problemen nu opgelost, of ik heb gewoon geluk gehad.Tom Paris schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:32:
[...]
De gehele OpenWrt infrastructuur heeft de laatste maanden te maken met hoge load van bots en crawlers, o.a. ook de Git-infra gaat hier gebukt onder. Als er dan een release is, en er komt meer 'echt' verkeer dan gebruikelijk, krijg je dit soort issues. Erg vervelend voor de developers dat er tijd en geld moet worden gestoken in 1) meer hardware en 2) whack-a-mole blacklisting.
Maar de attended sysupgrade werkte nu
Gistermorgen lukte het ook al op m'n AX59U.sweetdude schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:57:
Dan lijken de problemen nu opgelost, of ik heb gewoon geluk gehad.
https://github.com/openwrt/asu/issues/1327
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
PerlinNoise in "[OpenWRT] Ervaringen & Discussie"Ankh schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:50:
Ik heb een NanoPI R4s, met de standaard build obv Ext4. Nu wil ik hem upgraden van 23.05.5 naar 24.xx. Maar de attended geeft (of gaf) geen mogelijkheid. Komt dat ik obv Ext4 heb gedaan?
Hmm thanks, dacht dat ik dat al had geprobeerd maar zie hem er nu tussen staan. Raar
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Is alweer even geleden maar heb je dit inmiddels aan de praat gekregen? Ik zit nog op swconfig van 23.05 waar ik de benodigde settings voor Odido nog snap. Overstappen naar DSA op OpenWRT 24.x lukt mij nog niet, ondanks de bestaande documentatie.joostnl schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 07:12:
Heeft iemand Odido glasvezel stabiel werkend met vlan 300, op de laatste stable openwrt versie?
Ik las over 'flapping' en bang om mijn setup om te gooien wellicht toch downgraden naar een eerdere stable versie
https://forum.openwrt.org...th-vlan-tagging/224875/12
Ik draai nog 23.05 op mijn Zyxel T-56 daarop functioneert het goed. Binnenkort ga ik upgraden, in de laatste stable release 24.10.1 zit ook een fix voor de wan poort van de T-56.Jan1337 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:47:
[...]
Is alweer even geleden maar heb je dit inmiddels aan de praat gekregen? Ik zit nog op swconfig van 23.05 waar ik de benodigde settings voor Odido nog snap. Overstappen naar DSA op OpenWRT 24.x lukt mij nog niet, ondanks de bestaande documentatie.
Al moet ik ze waarschijnlijk wel eens gaan updaten (draaien 23.05.0).
Heb deze week deze 2e-hands op gedaan: uitvoering: Ubiquiti Swiss Army Knife Ultra
Daar moet OpenWRT ook op kunnen draaien, maar dat gaat net wat anders dan op de Zyxel.
Eerst dus maar eens goed inlezen.
Tot zo lang laat ik die wel even stock firmware en stel 'm in met de Unifi app.
Kan deze AP buiten hangen; daar was bereik niet optimaal.
De sysupgrade op beide EAP615 access points verliep echter niet goed. De units leken goed te werken; de SSID's kwamen online, er kon mee verbonden worden en alles leek normaal. Echter kon ik met de AP's zelf niet meer verbinden. Na een reset naar default om te proberen alles manueel terug in te stellen, lukte het mij niet om bij de creatie van een wireless netwerk een vlan interface toe te wijzen en te saven. Uiteindelijk heb ik er 23.05.05 op gezet en alles werkt nu terug.
De switch ga ik voorlopig niet updaten:
Ik heb nog een extra EAP615 en switch (tweedehands zijn die goedkoop te krijgenUsers of Zyxel GS1900 series switches running OpenWrt 23.05 or earlier have to perform a new factory install with the initramfs image due to a changed partition layout. Sysupgrade will show a warning before doing an incompatible upgrade and is not possible. After upgrading, the config file /etc/config/system should not be restored from a backup, as this will overwrite the new compat_version value.
[ Voor 28% gewijzigd door D-Three op 05-05-2025 12:55 ]
Het beestje is versleten en gaat het niet al te lang meer volhouden vrees ik.
De Zyxel / Odido T-56 aanschaffen via een marktplaats en voorzien van OpenWrt lijkt mij een interessant alternatief. OpenWrt draait op mijn huidige access point en mijn relatief simpele configuratie overzetten is zo gedaan.
Ik lees op het OpenWrt forum bij de Odido T-56 post van gebruiker: thehybrid1337.
Dat de Odido T-56 via het web-based configuratiepaneel te flashen is naar de OpenWrt firmware.
Mijn vraag: Is dit flashen via deze methode nog actueel en is het iemand van het Tweakers forum gelukt?
Eens te meer omdat mijn seriële kabel verloren is gegaan bij een verhuizing, en ik dus aangewezen ben op web-based flashen.
Dan is er nog een tweede puntje. Odido wil blijkbaar met updates voorkomen dat de T-56 niet meer/ danwel minder exemplaren te flashen zijn. Heeft er al een Tweaker meegemaakt dat zijn T-56 weigert te flashen omdat er deze nieuwe firmware opstaat?
"This list will grow in the future as Odido will be rolling out new firmware updates to prevent us from being able to flash OpenWrt."
Het flashen via de webbased methode beschreven in deze post kan, behalve als de T-56 draait op V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0122 of V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0410.kelly.hipolito schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:28:
Dat de Odido T-56 via het web-based configuratiepaneel te flashen is naar de OpenWrt firmware.
Mijn vraag: Is dit flashen via deze methode nog actueel en is het iemand van het Tweakers forum gelukt?
Afaik werkt de seriële methode ook niet meer op de genoemde 0122 en 0410 versies. Met de 0130 versie zit je safe, maar het begint wel een loterij te worden. Zeker als je een device van MP koopt die geactiveerd is (en dus waarschijnlijk geupdate naar 0122). 0130 is ouder dan 0122, kan verwarrend zijnkelly.hipolito schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:28:
Dan is er nog een tweede puntje. Odido wil blijkbaar met updates voorkomen dat de T-56 niet meer/ danwel minder exemplaren te flashen zijn. Heeft er al een Tweaker meegemaakt dat zijn T-56 weigert te flashen omdat er deze nieuwe firmware opstaat?
Her en der lees ik daar inderdaad en spijtig genoeg berichten over. Even dubbel checken kon dus achteraf geen kwaad. En helaas het blijkt dus waar. Dank daarvoor!Tom Paris schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:11:
Het flashen via de webbased methode beschreven in deze post kan, behalve als de T-56 draait op V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0122 of V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0410.
Afaik werkt de seriële methode ook niet meer op de genoemde 0122 en 0410 versies. Met de 0130 versie zit je safe, maar het begint wel een loterij te worden. Zeker als je een device van MP koopt die geactiveerd is (en dus waarschijnlijk geupdate naar 0122). 0130 is ouder dan 0122, kan verwarrend zijn
Maar wat nu. Tjah. Ik wil graag bij OpenWRT blijven. De OpenWRT One is in Nederland volgens mij niet te krijgen. Via Ali.. ben ik geen fan van. Dan de GL.iNet routers, ooit een gehad. Ik ben niet zo'n fan van hun aangepaste OpenWRT. Wellicht zijn er nog wat ideetjes bij overige Tweakers....
Ik weet ook niet of er wat mooi's op OpenWRT gebied aan zit te komen wat nog niet te krijgen is? Mocht het nodig zijn kan ik altijd nog ergens een oudje opdoen voor tijdelijk. Bij de kringloop kom ik bijvoorbeeld regelmatig Archer C7's tegen voor een paar euro.
Ik heb al 4 T56 op Marktplaats gescoord en geflashed met die guide op het openWRT forum. Als er bij staat nieuw in doos zou ik het gewoon nog proberen, kans nog zeer groot dat deze oude firmware heeft...
In welke periode heb je ze gescoord? Volgens mij is deze flash-lock in de firmware nog niet zo heel oud.PerlinNoise schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:01:
@kelly.hipolito
Ik heb al 4 T56 op Marktplaats gescoord en geflashed met die guide op het openWRT forum. Als er bij staat nieuw in doos zou ik het gewoon nog proberen, kans nog zeer groot dat deze oude firmware heeft...
T-56 is ook nieuw-in-doos te koop bij Wifilinks, ook hier geen garanties maar waarschijnlijk niet met de meest recente firmware... En de GL.iNet devices zijn vrijwel allemaal met 'vanilla' OpenWrt te flashen.kelly.hipolito schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 21:56:
[...]
Maar wat nu. Tjah. Ik wil graag bij OpenWRT blijven. De OpenWRT One is in Nederland volgens mij niet te krijgen. Via Ali.. ben ik geen fan van. Dan de GL.iNet routers, ooit een gehad. Ik ben niet zo'n fan van hun aangepaste OpenWRT. Wellicht zijn er nog wat ideetjes bij overige Tweakers....
Ik heb zelf de GL.iNet MT6000, die is heel eenvoudig met OpenWrt te flashen.Tom Paris schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:45:
[...]
T-56 is ook nieuw-in-doos te koop bij Wifilinks, ook hier geen garanties maar waarschijnlijk niet met de meest recente firmware... En de GL.iNet devices zijn vrijwel allemaal met 'vanilla' OpenWrt te flashen.
En er staat hier op Tweakers ook nog een T56 nieuw in de doos te koop.
v&a aangeboden: ZYXEL T-56 ( modem Odido) met Huawei media converter
Nog geen twee weken geleden.kelly.hipolito schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:12:
[...]
In welke periode heb je ze gescoord? Volgens mij is deze flash-lock in de firmware nog niet zo heel oud.
Ik heb nog nergens gelezen dat de nieuwe firmware met beveiliging al uitgebracht is. Er is alleen aangekondigd door iemand dat het eraan komt.kelly.hipolito schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:12:
[...]
In welke periode heb je ze gescoord? Volgens mij is deze flash-lock in de firmware nog niet zo heel oud.
Het lukt me niet een goede handleiding hiervoor te vinden en ik snap eigenlijk geen hol van (un)tagged enz. Op de een of andere manier krijg ik er kortsluiting van in mijn hoofd.
Wat ik vind is niet relevant of verouderd.
Mijn opzet: 1x MT6000 als wifi-router en een switch met daarop o.a. 2x MT6000 als AP.
Heeft iemand een link waar echt stap-voor-stap uiteen gezet wordt wat ik moet doen?
Het moet wel in 1x werken (WAF).
Alvast bedankt!
Is een Zyxel GS1900 en die is managed. Draait op Zyxel firware, niet op OpenWrt. Moet ik niet gewoon alle VLANS op alle poorten van de wifi-router en switch laten doorkomen en alleen op de wifi-netwerken het onderscheid / filter op het juiste VLAN maken?ThinkPad schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:57:
Is het wel een managed switch? Anders gaat het sowieso niet lukken, een unmanaged switch kan de VLANs niet uit elkaar houden.
Een unmanaged switch zal het VLAN ID veld van het ethernet pakket niet verwerken/gebruiken. Het verkeer zal er an zich dus prima doorheen gaan. Maar..., uiteraard zal die mogelijk (/waarschijnlijk) informatie "lekken" naar andere VLANs (bv een broadcast die ook wordt uitgestuurd op poorten waar alleen andere VLANs op zitten).ThinkPad schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:57:
Is het wel een managed switch? Anders gaat het sowieso niet lukken, een unmanaged switch kan de VLANs niet uit elkaar houden.
Een unmanaged switch is dus onwenselijk, maar zal er niet voor zorgen dat het helemaal niet werkt.
Extra VLAN aanmaken in OpenWRT en op je switch. Je geeft op de switch aan voor dat VLAN dat hij 'tagged' is. Vervolgens kun je op de poorten naar je AP's dit VLAN ook tagged meegeven. Op de accespoint dan zorgen dat het nieuwe SSID luistert naar dit tagged vlan.Videopac schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:18:
[...]
Is een Zyxel GS1900 en die is managed. Draait op Zyxel firware, niet op OpenWrt.- Moet ik niet gewoon alle VLANS op alle poorten van de wifi-router en switch laten doorkomen en alleen op de wifi-netwerken het onderscheid / filter op het juiste VLAN maken?
Eh, noem me dom, maar nu ben ik je dus kwijt. Ik heb gedetailleerder nodig wat ik waar in welke volgorde moet doen. Als ik bv. YouTube: VLANs in OpenWrt 21 probeer te volgen snap ik niet wat hij bedoelt op 14:45 "make sure that the laptop or PC where you do that on is actually connect to the port that you want to have untagged on the LAN". Hier begrijp ik dus helemaal niets van. Ik neem aan dat dat standaard, als ik dit vanaf mijn laptop draadloos probeer in te stellen, niet het geval is? Moet ik dan met een kabel voor de meterkast gaan zitten?ThinkPad schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:20:
[...]
Extra VLAN aanmaken in OpenWRT en op je switch. Je geeft op de switch aan voor dat VLAN dat hij 'tagged' is. Vervolgens kun je op de poorten naar je AP's dit VLAN ook tagged meegeven. Op de accespoint dan zorgen dat het nieuwe SSID luistert naar dit tagged vlan.
Met eventuele nieuwe firmware zou serieel met mtk_uartboot toch moeten blijven werken? (Dat schijnt in de bootrom van de soc te zitten)joostnl schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:03:
[...]
Ik heb nog nergens gelezen dat de nieuwe firmware met beveiliging al uitgebracht is. Er is alleen aangekondigd door iemand dat het eraan komt.
Ik heb er persoonlijk geen verstand van ik ken alleen deze postspnw schreef op zondag 18 mei 2025 @ 08:46:
[...]
Met eventuele nieuwe firmware zou serieel met mtk_uartboot toch moeten blijven werken? (Dat schijnt in de bootrom van de soc te zitten)
[ Voor 3% gewijzigd door joostnl op 19-05-2025 21:34 ]
Die kun je niet hoger zetten. De leasetime krijg je van de dhcp server.joostnl schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:46:
Ik zie in de logs leasetime '1800' dat lijkt mij nogal kort zijn er mensen die dit zelf hoger gezet hebben?
En zover ik weet gebruikt Odido geen PPPoE maar moet je gewoon dhcp instellen (hoewel dat misschien netwerk afhankelijk zou kunnen zijn).
Ps. Uiteraard moet je wel VLAN 300 instellen bij Odido om internet te krijgen als je iets direct op de ONT zet.
[ Voor 11% gewijzigd door rvk op 19-05-2025 20:06 ]
momenteel heb ik openwrt geïnstalleerd in proxmox via deze tutorial YouTube: Must-Have OpenWrt Router Setup For Your Proxmox
allemaal gelukt, nu wil ik graag een aantal containers via de vpn laten lopen die ik heb ingesteld op openwrt.
Als ik in de container in proxmox de bridge aanpas van VMBR0 naar VMBR1 dan krijgt de container een ip van openwrt maar kan ik niet meer verbinden met de container via mijn windows pc.
Is er een mogelijkheid om openwrt enkel voor vpn te gebruiken naast de Unifi controller met de USG?
Helaas kan ik op de USG geen vpn installeren.
Fractal Design Meshify S2|Intel Core i9-10900K|Asus ROG Strix Z490-E Gaming|32GB G.Skill Trident Z F4-3200 |Asus Rog Strix GeForce RTX 3080 OC|Samsung 970 Evo Plus 1TB|Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB|Corsair HX1000i|Samsung LC27HG70
Ik heb een Gl.iNet Flint 2 MT6000 router met Openwrt.
Had graag udp port 53 dicht gezet (KPN wil dat) maar dat lukt mij niet met een firewall rule.
Wie kan mij helpen
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.103.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
In het KPN topic is je al drie keer gevraagd de inhoud van /etc/config/network en /etc/config/firewall te posten.snah001 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:07:
Hier maar eens proberen.
Had graag udp port 53 dicht gezet (KPN wil dat) maar dat lukt mij niet met een firewall rule.
Wie kan mij helpen
Probleem zelf verholpen.snah001 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:07:
Hier maar eens proberen.
Wie kan mij helpen
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.103.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Daarnaast een gemiddelde webshop zit ook al snel tegen de 60 ex, zonder OpenWrt garantie aangezien de T-56 gelocked kan zijn, met de nadruk op kan met de laatste firmware zoals eerdere berichtgeving.
Ik heb als alternatief na enige correspondentie meerdere Cudy WR3000 aangeschaft. Deze units zijn erg voordeelig verkrijgbaar in Nederland voor 34 E incl verzending, via een gelijknamig bedrijf met de naam van een rivier uit Zuid Amerika. Heeft een zelfde Filogic 820 cpu als de T-56 en draait standaard een aangepaste OpenWrt, waardoor het een fluitje van een cent is om het geheel te migreren naar de officiele OpenWrt: Zie daarvoor de OpenWrt handleiding.