• Rick13
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:36
Chris.nl schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 00:53:
[...]

Daar zou ik me geen zorgen om maken. OpenWRT is by default zo'n beetje read-only. Logs, stats en adblock lijsten staan in het RAM geheugen, en met 2GB heb je aardig wat.

Alleen wanneer je firmware update een config opslaat of er bewust voor kiest om statistieken een reboot te laten overleven wordt er iets weggeschreven naar je eMMC.
Bedankt, bangmakerij op internet om niks dus. En wil over aantal jaar toch een nieuwe router met 2,5 Gbit poorten.

Ow en heb nu DNS in alle browsers uitgezet, omdat ik DNS wil gebruiken van mijn router. Is dit handig?

[ Voor 8% gewijzigd door Rick13 op 18-02-2026 10:18 ]

• Rick13
ThinkPad schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 07:14:
https://openwrt.org/docs/...services/dns/adguard-home

AdGuardHome zou ook nog kunnen, heeft ook een mooi/duidelijk dashboard. Ik heb het op mijn OPNsense router draaien als plugin, werkt uitstekend. Vrij compacte tool ook.
Thanks, wel wat zwaarder dan adblock toch?
Interface ziet er netjes uit, maar hoe vaak kijk je ernaar als alles eenmaal ingericht is?

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:01

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
ThinkPad schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 07:14:
https://openwrt.org/docs/...services/dns/adguard-home

AdGuardHome zou ook nog kunnen, heeft ook een mooi/duidelijk dashboard. Ik heb het op mijn OPNsense router draaien als plugin, werkt uitstekend. Vrij compacte tool ook.
Heb NextDNS op m'n router draaien, dat is gratis tot 300.000 queries per maand, daar blijf ik echter ver onder. Je kunt kiezen uit vele blocklists, ook meerdere tegelijk, maar ik vertrouw op enkel Hagezi Multi Pro.

Op m'n telefoon en tablet staat NextDNS als private DNS ingesteld.

• Rick13
Ben nog aan het kijken hoe het allemaal werkt. Dus kan de plank nu volledig misslaan.
Tot zover is het gelukt, denk ik:
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/6995e03edf5d4/6995e03edb1a8-Schermafbeelding_2026-02-18_164826.png
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/6995e047c9360/6995e047c2528-Schermafbeelding_2026-02-18_164852.png

Of niet?
Dan zou het alleen nog dit moeten doen "- alle verkeer naar bekende DoH servers te blokkeren"
Dat moet ik nog even goed uitzoeken. Sorry voor de noob vragen 8)7
En er is (helaas) nog geen manier om YouTube adds op deze manier tegen te houden?

[ Voor 9% gewijzigd door Rick13 op 18-02-2026 18:04 ]

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:07
Rick13 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:53:
[...]

Ben nog aan het kijken hoe het allemaal werkt. Dus kan de plank nu volledig misslaan.
Tot zover is het gelukt, denk ik:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Of niet?
Dan zou het alleen nog dit moeten doen "- alle verkeer naar bekende DoH servers te blokkeren"
Dat moet ik nog even goed uitzoeken. Sorry voor de noob vragen 8)7
En er is (helaas) nog geen manier om YouTube adds op deze manier tegen te houden?
Hier staat een nette guide om de instellingen in Luci goed te doen.
https://jeff.vtkellers.com/posts/technology/force-all-dns-queries-through-pihole-with-openwrt/
Hij is wel gebaseerd op een losse router en een losse pihole machine, maar het idee is exact hetzelfde alles door de adblocker te laten lopen.

[ Voor 9% gewijzigd door sweetdude op 20-02-2026 09:24 ]

• Rick13
Thanks voor het delen.

• Davema
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-02 21:26
Voor mensen die twijfel om eigen de Openwrt router achter de glasvezel (ONT met FTU) te plaatsen. Ik heb zowel de settings voor KPN (via PPPOE) en Odido (VLAN300) even naast elkaar gezet voor zowel de Gl.Inet GL-MT6000 (aka Flint 2) en TP-Link Wax206 (beide DSA). Draait stabiel (2j) en de router van de provider kan terug in de doos. Zowel KPN als Odido kunnen dezelfde ONT (bv Nokia NT type TK01) gebruiken.

Handigste is aanpassen middels nano in de SSH terminal:
code:
1
nano /etc/config/network
KPN PPPOE (Flint 2)KPN PPOE (Wax206)Odido – VLAN 300 (lint 2)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
config device
    option type '8021q'
    option ifname 'eth1'
    option vid '6'
    option name 'wankpn.6'

config interface 'wan'
    option device 'wankpn.6'
    option proto 'pppoe'
    option username 'internet'
    option password 'internet'
    option ipv6 'auto'
    option mtu '1508'
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
config device
        option type '8021q'
        option ifname 'wan'
        option vid '6'
        option name 'wanpppoe.6'

config interface 'wan'
        option device 'wanpppoe.6'
        option proto 'pppoe'
        option username 'internet'
        option password 'internet'
        option ipv6 'auto'
        option mtu '1508'
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
config device
        option type '8021q'
        option ifname 'eth1'
        option vid '300'
        option name 'eth1.300'

config interface 'wan'
        option device 'eth1.300'
        option proto 'dhcp'

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
@Davema werkt je dhcpv6 op KPN?

Wel mooi om te zien dat er blijkbaar meer wegen naar Rome leiden, qua mtu. Ik zou de fysieke poort 1512 geven, de VLAN 1508 en PPPoE 1500. Maar als het voor jou werkt, why nut?

[ Voor 4% gewijzigd door Chris.nl op 24-02-2026 00:51 ]

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:26
Chris.nl schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 00:50:

Wel mooi om te zien dat er blijkbaar meer wegen naar Rome leiden, qua mtu. Ik zou de fysieke poort 1512 geven, de VLAN 1508 en PPPoE 1500. Maar als het voor jou werkt, why nut?
Ik heb die fysieke poort ook op 1508 staan in mijn OpenWRT router en dit werkt al jaren als een zonnetje. Het staat ook zo in de voorbeeld configuratie op de OpenWRT website https://openwrt.org/docs/...urations?s[]=zte#kpn_ftth.

• Davema
Chris.nl schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 00:50:

Ja, via KPN krijg ik dan automatisch een IPV4 en IPV6 adres met deze setup voor daar hoef je geen speciale WAN6 voor in te stellen (die had zelfs eerst even verwijderd). Als je dan kijkt in LUCI -- Interfaces dat krijg ik een:
  • WAN met IPV4 adres (protocol: PPPOE)
  • WAN_6 met IPV6 adres (protocol: Virtual dynamic Interface (DHCPv6 client)
Bij Odido krijg ik alleen IPV4 en geen IPV6 (omdat Odido alleen IPV4 ondersteund).
Verder is de snelheid bij beide gelijk 1 Gbps glasvevel en in dagelijks gebruik merk ik geen verschil na de overgang KPN/Odido. De eigen router maakt overstappen tussen provider wel ineens een stuk eenvoudiger om weer volledig online te zijn op al je apparaten.

Vooral de naamgeving bij option ifname 'eth1' is even opletten voor je specifieke router. Bij de Wax206 was dit wan ipv eth1. De naamgeving bij option name kun je weer zelf kiezen, maar die moet dan bij de interface wel gelijk zijn bij option device

De settings komen inderdaad allemaal van deze Openwrt Wiki:
https://openwrt.org/docs/...p-configurations#kpn_ftth Voor KPN heb ik die na wat zoekwerk dus wat aangepast.
https://openwrt.org/docs/.../isp-configurations#odido

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Davema schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:58:
[...]

Ja, via KPN krijg ik dan automatisch een IPV4 en IPV6 adres met deze setup voor daar hoef je geen speciale WAN6 voor in te stellen (die had zelfs eerst even verwijderd). Als je dan kijkt in LUCI -- Interfaces dat krijg ik een:
  • WAN met IPV4 adres (protocol: PPPOE)
  • WAN_6 met IPV6 adres (protocol: Virtual dynamic Interface (DHCPv6 client)
Bij Odido krijg ik alleen IPV4 en geen IPV6 (omdat Odido alleen IPV4 ondersteund).
Verder is de snelheid bij beide gelijk 1 Gbps glasvevel en in dagelijks gebruik merk ik geen verschil na de overgang KPN/Odido. De eigen router maakt overstappen tussen provider wel ineens een stuk eenvoudiger om weer volledig online te zijn op al je apparaten.

Vooral de naamgeving bij option ifname 'eth1' is even opletten voor je specifieke router. Bij de Wax206 was dit wan ipv eth1. De naamgeving bij option name kun je weer zelf kiezen, maar die moet dan bij de interface wel gelijk zijn bij option device

De settings komen inderdaad allemaal van deze Openwrt Wiki:
https://openwrt.org/docs/...p-configurations#kpn_ftth Voor KPN heb ik die na wat zoekwerk dus wat aangepast.
https://openwrt.org/docs/.../isp-configurations#odido
Ik wil mijn KPN box 12 er ook nog steeds tussenuit snoeien, maar ik ben er toch wat huiverig voor.

Heb jij dit overigens ook gedaan icm met KPN TV, daarvoor moet je weer een andere VLAN aanmaken schijnt? Maar daar heb ik helaas niet zoveel ervaring mee.

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:26
Falco schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:44:
[...]

Ik wil mijn KPN box 12 er ook nog steeds tussenuit snoeien, maar ik ben er toch wat huiverig voor.

Heb jij dit overigens ook gedaan icm met KPN TV, daarvoor moet je weer een andere VLAN aanmaken schijnt? Maar daar heb ik helaas niet zoveel ervaring mee.
Ik wel en dat draait bij mij al jaren.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
config device
        option type '8021q'
        option ifname 'wan'
        option vid '4'
        option name 'wan.4'
        option mtu '1500'

config interface 'iptv_wan'
        option proto 'dhcp'
        option macaddr 'XX:XX:XX:XX:XX:XX'
        option device 'wan.4'
        option vendorid 'IPTV_RG'
        option peerdns '0'
Ik kreeg geen goede verbinding als ik het MAC adres niet spoofde.

En je moet igmpproxy installeren en configureren
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
config igmpproxy
        option quickleave 1
#       option verbose [0-3](none, minimal[default], more, maximum)

config phyint
        option network iptv_wan
        option zone iptv_wan
        option direction upstream
        list altnet 0.0.0.0/0

config phyint
        option network lan
        option zone lan
        option direction downstream
en de firewall aanpassen voor het iptv_wan
code:
1
2
3
4
5
6
7
config zone
        option name 'iptv_wan'
        option input 'ACCEPT'
        option output 'ACCEPT'
        option forward 'REJECT'
        list network 'iptv_wan'
        option masq '1'
Maar ik moet je wel waarschuwen dat ik een dag bezig was voordat alles probleemloos werkte...

• Davema
Falco schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:44:
[...]

Mijn setup is wel zonder KPN TV en telefonie, daar heb ik me nog niet in hoeven verdiepen. Ik gebruik gewone IPTV (Netflix, videoland, kodi met retrospect e.d.)

• kelly.hipolito
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-03 02:23
kelly.hipolito schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 19:48:
Ik heb als alternatief na enige correspondentie meerdere Cudy WR3000 aangeschaft. Deze units zijn erg voordeelig verkrijgbaar in Nederland voor 34 E incl verzending, via een gelijknamig bedrijf met de naam van een rivier uit Zuid Amerika. En draait standaard een aangepaste OpenWrt, waardoor het een fluitje van een cent is om het geheel te migreren naar de officiele OpenWrt: Zie daarvoor de OpenWrt handleiding.
Ik begrijp dat het niet gebruikelijk is om op Tweakers jezelf te quoten.
Maar dan toch even het volgende: de Cudy WR3000 die ik eerder heb aangeraden, in het bovenstaande draadje is reeds veranderd qua hardware en de 2.0 editie is niet compatibel met OpenWrt.

Zie: https://openwrt.org/toh/cudy/wr3000_v1 voor de info wat betreft v1 en v2.

• atomos
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-03 21:31
Bedankt voor het melden.
moet dus even na kijken of ik een v2 gekocht heb, zo ja dan gaat die liniarectus terug naar de verzender.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
atomos schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 23:55:
Bedankt voor het melden.
moet dus even na kijken of ik een v2 gekocht heb, zo ja dan gaat die liniarectus terug naar de verzender.
De wr3000e heeft ook een v1 en v2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HrnuFlZwoER1DKvX2x3XYADQiZ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TbnwltfBwkodSTuoRPezCGHc.png?f=fotoalbum_large

afgaande op

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LvZjv6rQSoN2Cs7VI3xYpv2T5h4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LV1yLGtG6UqOJIhw5WVBgoM1.png?f=user_large

verkoopt de dame-op-paard.nl de juiste versie

• amarok
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:34
Ik heb een probleem met een Realtek r8153 usb ethernet dongle.

OpenWrt draait als VM in een Proxmox server. Werkt goed. Hier thuis hebben we een Odido glasvezelverbinding en een KPN glasvezelverbinding. Beide verbindingen zijn aangesloten op een usb ethernet dongle. De Odido dongle werkt altijd goed (ander type chipset, maar volgens internet zijn er wel problemen deze dongle i.c.m. Linux; o.a. meerdere vlans zou niet goed werken), maar de KPN dongle (R8153) geeft problemen.

De chipset van de Odido usb dongle is:
Bus 010 Device 003: ID 0b95:1790 ASIX Elec. Corp. AX88179

De dongles zijn via passthrough aan de VM gegeven.

In de logs is te zien dat de R8153 dongle reset en niet meer opkomt.

Dit was vanochtend in de kernel log te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRczHO7MFdqmJ3l9CjDJLCRWhlY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NGBQV16Jhmt2QqGK8xFCYPM8.png?f=user_large

Op internet is te lezen dat er met Linux en deze chipset (r8153) relatief veel problemen zijn en dat de verbinding regelmatig wegvalt. Oplossingen als usbquirks en offloading via ethtool af te zetten, helpen niet.

Misschien dat iemand de gouden oplossing heeft?

Ik denk erover om de dongle te gaan vervangen door eentje met een andere chipset. Kent iemand een chipset die geen problemen met OpenWrt/Linux geeft en welke is dat? Een linkje waar ik zo'n dongle kan kopen, zou helemaal lief zijn. Minimaal een 1 Gbit dongle en nog liever een 2,5 Gbit dongle.

• Tom Paris
amarok schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:51:
Misschien dat iemand de gouden oplossing heeft?
Ja, nooit USB ethernetadapters gebruiken :X Voor 20/30 euro koop je een 4-poort Intel I350. Die kun je in Proxmox op passthrough zetten, dan kan OpenWrt er direct mee communiceren. Ga je een boel plezier van beleven qua stabiliteit, snelheid en flexibiliteit.

• Tom Paris
Support voor een interessant nieuw device is geland: Gemtek W1700K. Dit is een beetje een 'T-56 on steroids'.
  • 2x 10G ethernet
  • 6GHz support
  • WiFi 7
  • ~€80
Dit apparaat wordt in de VS gedistribueerd door ISP Quantum Fiber, maar er zijn meer OEM varianten. Ze waren een tijdje te koop op eBay voor ~$30, maar het 'T-56 effect' heeft de prijs flink opgedreven. Maar dan nog, deze specs mét OpenWrt support voor ~€80 is het imo een koopje.

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:35

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Tom Paris schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:38:
Support voor een interessant nieuw device is geland: Gemtek W1700K. Dit is een beetje een 'T-56 on steroids'.
  • 2x 10G ethernet
  • 6GHz support
  • WiFi 7
  • ~€80
Dit apparaat wordt in de VS gedistribueerd door ISP Quantum Fiber, maar er zijn meer OEM varianten. Ze waren een tijdje te koop op eBay voor ~$30, maar het 'T-56 effect' heeft de prijs flink opgedreven. Maar dan nog, deze specs mét OpenWrt support voor ~€80 is het imo een koopje.
Dit is wel een erg interessant apparaat ja. Momenteel gebruik ik 3 van die T-56 voor 2.5Gbit/s backbone met fast roaming wifi6 door mijn huis, in combinatie met een Unify FlexMini2.5 en een ZyXEL XGS-1250-12. Dat werkt eigenlijk als een tierelier. Nu voldoende, maar op ten duur wil ik wel gaan kijken naar een 10Gbit/s backbone, mede voor mijn Proxmox cluster met ceph storage. Maar dat zal nog even op zich laten wachten, omdat ik er eerst een ander huis omheen wil zetten. :+

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• svenvg93
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15:58
Wrong topic

[ Voor 100% gewijzigd door svenvg93 op 11-03-2026 19:37 ]

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:57
OpenWRT 25.12.0 is al een week uit.
https://forum.openwrt.org...2-0-stable-release/247228

attendedsysupgrade heeft een nieuwe binary gemaakt en owut meldt alleen:
apk-mbedtls not-installed 3.0.5-r2

Default package analysis:
Default Provided-by
fitblk not installed
nftables nftables-json

WARNING: There are 1 missing default packages, confirm this is expected before proceeding
It is safe to proceed with an upgrade
Al succesvolle upgrades (op 'Zyxel EX5601-T0 ubootmod')?

• Twee
  • Registratie: November 2022
  • Niet online
Om te upgraden naar een nieuwe major versie moet Advanced Mode aan staan, anders krijg je hem niet te zien. Die optie vind je op het configuration tabblad van attended sysupgrade. Dat is omdat de kans dat er iets fout gaat wat groter is bij een dergelijke upgrade, maar over het algemeen gaat dat gewoon goed. Uiteraard is het altijd verstandig om op voorhand even een backup te maken. :)
Edit: dit klopt niet meer, dat is iets van vorige versies.
RudolfR schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:19:
Volgens de release notes is het bij dat model even opletten:
Users of Zyxel EX5601-T0 devices need to check their WAN interfaces as the port was renamed from `eth1` to `wan`.

[ Voor 3% gewijzigd door Twee op 13-03-2026 17:32 ]

• RudolfR
@Twee

Bedankt, dat had ik gemist.

Wat je schrijft over advanced mode voor major updates klopt niet. 25.12 is beschikbaar, ook met advanced mode uit.

• Jip-Hop
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-03 19:19
RudolfR schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:19:
Ja :) 1 normale setup en 1 in dumb access point mode. Die laatste was wel lastig want kwam door de eth1 -> wan wijziging de router niet meer in. Maar heb het opgelost via failsafe mode.

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:52
@Jip-Hop de andere fungeert als router en kon je zonder problemen upgraden? Moest je zelf nog handmatig dan wan van eth1 naar wan aanpassen?

• Twee
  • Registratie: November 2022
  • Niet online
RudolfR schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:15:
@Twee
Wat je schrijft over advanced mode voor major updates klopt niet. 25.12 is beschikbaar, ook met advanced mode uit.
Je hebt helemaal gelijk. Bij eerdere major upgrades was dat nog wel het geval, maar dat is dus veranderd. Dat maakt het weer wat makkelijker. :)

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16:31

Ankh

|true

Zojuist via owut geupgrade op mijn nanopi r4s :-) alles werkt gewoon.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• spitsv
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:46
Ik heb OpenWrt draaien op x86, met adguard via OpenWrt.
Als ik update naar 25.12,dan werkt adguard niet meer (en de dns server dus ook niet).
Ik heb 2x de update gedaan via attendend sysupgrade (vandaag en paar weken geleden) maar probleem blijft. Heeft iemand tips?
(gelukkig gaat update terugzetten via proxmox backup erg goed)

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
spitsv schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:10:
Ik heb OpenWrt draaien op x86, met adguard via OpenWrt.
Als ik update naar 25.12,dan werkt adguard niet meer (en de dns server dus ook niet).
Ik heb 2x de update gedaan via attendend sysupgrade (vandaag en paar weken geleden) maar probleem blijft. Heeft iemand tips?
(gelukkig gaat update terugzetten via proxmox backup erg goed)
Probeer het anders eens met OWUT, misschien zijn er issues voor het x86 target?

https://openwrt.org/relea...5.12.0#upgrades_with_owut

• Jip-Hop
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-03 19:19
krijn1985 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:05:
@Jip-Hop de andere fungeert als router en kon je zonder problemen upgraden? Moest je zelf nog handmatig dan wan van eth1 naar wan aanpassen?
Ja als router. Na de upgrade heeft hij geen internet meer dus inderdaad met de hand aanpassen. Maar dat kan tenminste via LuCi.

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:52
Jip-Hop schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:07:
[...]

Ja als router. Na de upgrade heeft hij geen internet meer dus inderdaad met de hand aanpassen. Maar dat kan tenminste via LuCi.
Top! Weet ik wat mij (waarschijnlijk) te wachten staat als ik ga upgraden.

• RudolfR
Upgrade via owut ging toch niet direct goed:
WARNING: There are 1 missing default packages, confirm this is expected before proceeding
Request:
Version 25.12.0 r32713-f919e7899d (kernel 6.12.71)
Request hash:
4822988163fcd5a2421e450b373f8c2b00fcfa8f71276cd50e5235803ad1cca9
--
Status: queued - 0 ahead of you
Progress: 0s total = 0s in queue + 0s in build
--
Status: init
Progress: 1s total = 0s in queue + 1s in build
--
Status: container_setup
Progress: 3s total = 0s in queue + 3s in build
--
Status: validate_manifest
Progress: 18s total = 0s in queue + 18s in build
--
Status: Error: Impossible package selection: missing (libubox20260213)
Progress: 20s total = 0s in queue + 20s in build

Build failed in 20s total = 0s in queue + 20s to build:
ASU server stderr =
Generate local signing keys...
WARNING: can't open config file: /builder/shared-workdir/build/staging_dir/host/etc/ssl/openssl.cnf
WARNING: can't open config file: /builder/shared-workdir/build/staging_dir/host/etc/ssl/openssl.cnf
read EC key
writing EC key
WARNING: opening /builder/packages/packages.adb: No such file or directory
Package list missing or not up-to-date, generating it.

Building package index...
ERROR: unable to select packages:
libubox20260213 (no such package):
required by: mtd-27[libubox20260213]
make[2]: *** [Makefile:254: package_install] Error 2
make[1]: *** [Makefile:193: _call_manifest] Error 2
make: *** [Makefile:369: manifest] Error 2

Traceback (most recent call last):
File "/app/.venv/lib/python3.14/site-packages/rq/worker.py", line 1439, in perform_job
return_value = job.perform()
File "/app/.venv/lib/python3.14/site-packages/rq/job.py", line 1318, in perform
self._result = self._execute()
~~~~~~~~~~~~~^^
File "/app/.venv/lib/python3.14/site-packages/rq/job.py", line 1376, in _execute
result = self.func(*self.args, **self.kwargs)
File "/app/asu/build.py", line 463, in build
result = _build(build_request, job)
File "/app/asu/build.py", line 282, in _build
report_error(job, check_package_errors(job.meta["stderr"]))
~~~~~~~~~~~~^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/app/asu/util.py", line 332, in report_error
raise RuntimeError(msg)
RuntimeError: Impossible package selection: missing (libubox20260213)

ERROR: Build failed with status 500 (--version-to 25.12.0 --device mediatek/filogic:zyxel_ex5601-t0-ubootmod:squashfs)
The above errors are often due to the upgrade server lagging behind the
build server, first suggestion is to wait a while and try again.
Snap niet direct wat er misgaat met libubox20260213, de versienummers matchen niet, en zijn bovendien ook heel recent.
libubox 2025.07.23~49056d17-r1 2026.03.13~81563384-r1

Later nog maar eens proberen, zoals aangeraden.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Buildbot is bezig die pakketten te compileren waarschijnlijk, en daardoor zijn de dependencies out of sync.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• amarok
Tom Paris schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:39:
[...]

Ja, nooit USB ethernetadapters gebruiken :X Voor 20/30 euro koop je een 4-poort Intel I350. Die kun je in Proxmox op passthrough zetten, dan kan OpenWrt er direct mee communiceren. Ga je een boel plezier van beleven qua stabiliteit, snelheid en flexibiliteit.
Ja, je hebt gelijk. Tot die conclusie kom ik ook na verder doorspeuren. Het jammere is dat de server een Intel NUC betreft en daar gaat zo'n PCIe(?) kaartje niet in,.

Maar ik ben aan het kijken naar een aantal firewall mini pc's op Amazon met 4 of 6 Intel i226 NIC's. Had een leuke gevonden voor een leuke prijs, maar die order werd geannuleerd vanwege niet op voorraad. We kijken verder... :)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Geen managed switch aanwezig? Dan kun je met één netwerkkaart werken voor 'router on a stick' zoals ze dat noemen.

• Ankh

Ankh

|true

RudolfR schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:38:
Upgrade via owut ging toch niet direct goed:

[...]

Snap niet direct wat er misgaat met libubox20260213, de versienummers matchen niet, en zijn bovendien ook heel recent.
libubox 2025.07.23~49056d17-r1 2026.03.13~81563384-r1

Later nog maar eens proberen, zoals aangeraden.
Met welk owut commando kreeg je dit?

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• Tom Paris
amarok schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:53:
[...]

Ja, je hebt gelijk. Tot die conclusie kom ik ook na verder doorspeuren. Het jammere is dat de server een Intel NUC betreft en daar gaat zo'n PCIe(?) kaartje niet in,.

Maar ik ben aan het kijken naar een aantal firewall mini pc's op Amazon met 4 of 6 Intel i226 NIC's. Had een leuke gevonden voor een leuke prijs, maar die order werd geannuleerd vanwege niet op voorraad. We kijken verder... :)
Moet het per se x86 zijn? Anders is een iets als een NanoPi R5S of R6S ook een goede optie.

• RudolfR
Ankh schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:06:
[...]

Met welk owut commando kreeg je dit?
code:
1
owut upgrade --verbose --version-to 25.12

• Ankh

Ankh

|true

RudolfR schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:27:
[...]
code:
1
owut upgrade --verbose --version-to 25.12
dus meteen de upgrade zonder de check?

• RudolfR
@Ankh

Nee, natuurlijk de check eerst. Die gaf geen noemenswaardige problemen.

• amarok
Tom Paris schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:09:
[...]
Moet het per se x86 zijn? Anders is een iets als een NanoPi R5S of R6S ook een goede optie.
Niet per se. Maar wil er wel graag Proxmox op draaien, zodat hij nog wat andere lichte taken, naast het routeren, kan uitvoeren.

Heb ondertussen een mini pc-tje aangeschaft. Het is deze geworden. Geen geheugen en SSD, maar dat heb ik thuis nog liggen.

• amarok
ThinkPad schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:23:
Geen managed switch aanwezig? Dan kun je met één netwerkkaart werken voor 'router on a stick' zoals ze dat noemen.
Ja, zoiets gebruik ik nu. Maar niet helemaal tevreden mee. Proxmox draait op de NUC en daarin heb ik per vlan een vmbr aangemaakt. We nemen ook KPN IPTV af en multicasting werkt op deze manier niet. Vandaar dat ik ooit met die dongles ben begonnen, want die kon ik doorgeven aan OpenWrt en zo Proxmox omzeilen. Proxmox eet waarschijnlijk de multicast packets voor zijn/haar ontbijt, maar ik heb dat nooit weten op te lossen.

Overigens werkt KPN TV ook met unicast; maar ik gebruik liever multicast, omdat de beeldkwaliteit dan beter is. Voor nu kan ik ermee leven. Een mini pc met zes Intel 226 nic's is onderweg.

• RudolfR
owut slaagt nu in de build, maar na een reboot is er geen upgrade uitgevoerd:
28 package build failures don't affect this device, details at
https://downloads.openwrt...25.12/aarch64_cortex-a53/

Request:
Version 25.12.0 r32713-f919e7899d (kernel 6.12.71)
Request hash:
ecd4d4e90b52315a36c8c8daf704f7fe6a5fb76b18017ba1817a4deac9495ca5
--
Status: queued - 0 ahead of you
Progress: 0s total = 0s in queue + 0s in build
--
Status: init
Progress: 47s total = 0s in queue + 47s in build
--
Status: container_setup
Progress: 60s total = 0s in queue + 60s in build
--
Status: validate_manifest
Progress: 86s total = 0s in queue + 86s in build
--
Status: building_image
Progress: 121s total = 0s in queue + 121s in build
--
Status: done
Progress: 124s total = 0s in queue + 124s in build

Build succeeded in 124s total = 0s in queue + 124s to build:
version_number = 25.12.0
version_code = r32713-f919e7899d (requested r32713-f919e7899d)
kernel_version = 6.12.71
rootfs_size_mb = default
init-script = no-init-script

Image source: https://sysupgrade.openwr...d-squashfs-sysupgrade.itb
Image saved : /tmp/firmware.bin
Manifest : /tmp/firmware-manifest.json
Verifying : /tmp/firmware.bin (11747616 bytes) against /tmp/firmware.sha256sums
Saved sha256 matches
(null)
Checks complete, image is valid.
Installing /tmp/firmware.bin and rebooting...
root@OpenWrt:~# client_loop: send disconnect: I/O error
pnacl-programma laden... klaar.
Verbinding maken met root@192.168.1.1…
ssh: connect to host 192.168.1.1 port 22: Connection refused
ssh: connect to host 192.168.1.1 port 22: Connection refused
root@192.168.1.1's password:

BusyBox v1.36.1 (2025-09-24 11:31:49 UTC) built-in shell (ash)

_______ ________ __
| |.-----.-----.-----.| | | |.----.| |_
| - || _ | -__| || | | || _|| _|
|_______|| __|_____|__|__||________||__| |____|
|__| W I R E L E S S F R E E D O M
-----------------------------------------------------
OpenWrt 24.10.3, r28872-daca7c049b
-----------------------------------------------------
root@OpenWrt:~# uptime
10:37:40 up 0 min, load average: 0.39, 0.13, 0.04
root@OpenWrt:~# vi /etc/config/network
root@OpenWrt:~# /etc/init.d/network restart
root@OpenWrt:~# dmesg | grep -i "boot"
[ 0.000000] Booting Linux on physical CPU 0x0000000000 [0x410fd034]
[ 0.000000] Machine model: Zyxel EX5601-T0 ubootmod
[ 0.000000] alternatives: applying boot alternatives
[ 0.004725] CPU1: Booted secondary processor 0x0000000001 [0x410fd034]
[ 0.005048] CPU2: Booted secondary processor 0x0000000002 [0x410fd034]
[ 0.005331] CPU3: Booted secondary processor 0x0000000003 [0x410fd034]
[ 0.962723] 0x000000100000-0x000000180000 : "u-boot-env"
[ 8.017533] FIT: Detected U-Boot 2023.07.02-OpenWrt-r24106-10cc5fcd00
[ 8.024252] FIT: Selected configuration: "config-1" (OpenWrt zyxel_ex5601-t0-ubootmod)
[ 8.042518] FIT: flat_dt sub-image 0x003f3000..0x003f9215 "fdt-1" (ARM64 OpenWrt zyxel_ex5601-t0-ubootmod device tree blob)
[ 8.054770] FIT: filesystem sub-image 0x003fa000..0x00a7dfff "rootfs-1" (ARM64 OpenWrt zyxel_ex5601-t0-ubootmod rootfs)
[ 9.114019] kmodloader: loading kernel modules from /etc/modules-boot.d/*
[ 9.331468] kmodloader: done loading kernel modules from /etc/modules-boot.d/*
Op mijn systeem ontbreekt fitblk, kan dat het probleem zijn?
Volgens gemini wel, maar online kon ik niet veel over die tool vinden, dus ik had er niet teveel aandacht aan gegeven.
Default package analysis:
Default Provided-by
fitblk not installed
nftables nftables-json
Lijkt er wel op:
https://www.reddit.com/r/..._t56_from_24100_to_24105/
code:
1
2
3
# opkg update
# opkg install fitblk