Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:38
Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 10:50:
@CurlyMo Dank voor je snelle reactie. Heb mijn post even aangepast op je opmerkingen. Dank!

1. Welke poort in scherm 1 is je WAN verbinding?
LAN 1 (de enige die getagged is).
2. Waarom heb je een WAN en een WAN6?
Mocht om een of andere reden KPN besluiten mij geen IPv6 ip meer te geven, dan werkt WAN nog altijd. Zo had ik het in ieder geval bedacht.
3. Gebruik je ook de pvid option in /etc/config/network? Zo ja, hoe heb je die staan?
Nee. Dit is een werkende configuratie. Als je dit letterlijk overneemt voor jouw situatie (juiste switch poort) dan moet het werken.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik zie poort 1 ook twee keer in een VLAN opduiken, die moet je normaal gezien dan ook in alle VLANs taggen (nodig zodra je een poort in meer dan één VLAN gebruikt).

Er zijn switches die tagged/untagged op dezelfde poort ondersteunen maar dat wil je niet proefondervindelijk uitvissen :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat ietsje beter. Ik krijg initieel wel een verbinding, maar die ziet er een beetje raar uit. het mac adres is allemaal nullen 00:00:00 etc. Na een korte periode valt hij ook weer weg. Dan duurt het ook weer een tijd voordat hij het weer doet op de Expedia V10. Wellicht ziet KPN dat er aan de poort wordt gerommeld en gooit die hem een poosje dicht of zo?

Verder, ik heb geen default gateway en ook geen IP, alleen een ppp iface. De DHCP functie doet het dus niet:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
163: eth0.6@eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP qlen 1000
    link/ether ac:64:62:7f:ae:97 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
    inet6 fe80::ae64:62ff:fe7f:ae97/64 scope link 
       valid_lft forever preferred_lft forever
164: pppoe-wan: <POINTOPOINT,MULTICAST,NOARP,UP,LOWER_UP> mtu 1492 qdisc fq_codel state UNKNOWN qlen 3
    link/ppp 
    inet6 fe80::b522:8b28:5dde:f460/10 scope link 

Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Da's de pest bij IPv6 - je krijgt een stapel adressen maar ze zijn vaak niet wat je nodig hebt :P.

Zo ziet mijn VPS met IPv6 eruit:

code:
1
2
3
4
5
ens3: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 state UP qlen 1000
    inet6 2001:41d0:302:2000::3961/128 scope global
    inet6 fe80::f816:3eff:fe0a:2502/64 scope link

De 'scope global' is wat je nodig hebt. fe80:: is altijd een lokaal adres.

[ Voor 3% gewijzigd door Borromini op 20-01-2018 12:30 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, maar geen IPv4. Op de Expedia krijg ik wel een IPv4. En hij valt na een tijdje dus weg. Dus de ppp sessie wil niet opkomen. Wordt de ppp sessie ergens gelogged?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2018 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Heb je het MAC adres overgenomen van je ExperiaBox? Die stel je namelijk zelf in. Die moet op de plek waar ik AA-BB-CC-DD-EE-FF neer heb gezet.

IPv6 MAC Adres is overigens bij mij ook allemaal nullen. Maar ik heb bij username wel het MAC adres van de experiabox neergezet.

[ Voor 31% gewijzigd door CurlyMo op 20-01-2018 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@CurlyMo Yep.

Ik ben weer ietsje verder. Heb het wachtwoord op 'kpnkpn' gezet omdat het aantal sterretjes bij wachtwoord in de ExperiaBox 6 is. Nu connect hij ook op IPv4 en dus he ik IP adres en default gateway en kan ik inderdaad het Internet op....voor ongeveer 1 minuut. Daarna kapt hij er weer mee. Dan sluit ik de ExperiaBox weer aan. Die blijft dan ook een tijdje rood. Ik denk dus dat de andere kant de poort dan heeft geblocked oid. Zodra de Experiabox het weer doet, hang ik hem weer om en heb ik voor 1 minuut weer internet.

Er moet dus blijkbaar nog meer gebeuren om de link in de lucht te houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 13:40:
@CurlyMo Yep.

Ik ben weer ietsje verder. Heb het wachtwoord op 'kpnkpn' gezet omdat het aantal sterretjes bij wachtwoord in de ExperiaBox 6 is.
Je had het toch over 10?
Nu connect hij ook op IPv4 en dus he ik IP adres en default gateway en kan ik inderdaad het Internet op....voor ongeveer 1 minuut. Daarna kapt hij er weer mee.
En als je nu eens meer geduld hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgervdijk
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07-06 20:58
For those who are interested:

Inmiddels een gloednieuwe TP-Link TL-WR1043N V5 geflashed met een snapshot versie van LEDE-project. De update ging zonder problemen, de router draait (voor zover ik kan zien/merken) zonder storingen of instabiliteit.

Mijn 'project' is een router met een OpenVPN client en dat is met deze oplossing gelukt. Ik heb nu de TL-WR1043N v5 draaien met deze firmware 'openwrt-ar71xx-generic-tl-wr1043n-v5-squashfs-factory' en een NordVPN account.

De LEDE webadmin LuCi is prima, al is de OpenWRT UI standaard uitgebreider en net wat toegankelijker. Aangezien LEDE en OpenWRT weer samengaan, verwacht ik in de UI in de komende maanden wel verandering/verbetering.

[ Voor 18% gewijzigd door rutgervdijk op 24-01-2018 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Heb een paar weken terug voor een 30Mbit glasvezelverbinding dezelfde router geflasht met een snapshot. Werkt prima, enige nadeel is dat LEDE en OpenWRT nog steeds geen mogelijkheid bieden om een linkspeed in te stellen. Routit levert een verplichte switch waarbij auto negotiate uitgeschakeld is, poort moet geforceerd worden op 100Mbit Full Duplex. Autonegotiate zorgt voor Half Duplex en bagger prestaties. Heb nu als workaround de inkomende lijn doorgezet via de managed switch die ze daar hebben voor het interne netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgervdijk
_JGC_ schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 10:37:
Werkt prima, enige nadeel is dat LEDE en OpenWRT nog steeds geen mogelijkheid bieden om een linkspeed in te stellen.
Aha, dat wist ik niet. Wat dat betreft begin ik echt net (weer) in de wereld van firmwares/routers te komen. Als Mac-gebruiker is een Time Capsule voldoende en nogal een blackbox.

Weet jij als TP-Link-karma-koning hoe ik met m'n huidige geflashte router de veiligheid verder kan opschroeven ? Na wat uitzoekwerk kom ik niet veel verder dan root wachtwoorden aanpassen, terwijl ik meer op zoek ben naar zaken als: ping op wan blokkeren, ddos-attacks, package filtering, etc. Eigenlijk de dingen die ik 'standaard' kon aanzetten in de TP-Link stock firmware.

Misschien wel een nog betere vraag: wil ik dat überhaupt ?

[ Voor 21% gewijzigd door rutgervdijk op 24-01-2018 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
In hoeverre bieden die standaard vinkjes in routerfirmwares echt bescherming? Een vinkje in de firewall zal je niet beschermen tegen DDoS aanvallen, WAN ping blokkeren doet niks bijzonders, daar prikt je met nmap zo doorheen bij een scan.

De standaard OpenWRT/LEDE firewall staat alleen bepaalde soorten ICMP toe en heeft verder alles dicht zitten. Enige waar jezelf op moet letten is wachtwoord instellen, de rest staat verder goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgervdijk
Goed om te horen; ik had al het vermoeden dat OpenWRT/LEDE al de boel dicht had gezet. En inderdaad, de settings van TP-Link voelen als 'consumer' vinkjes. Ik heb in ieder geval geen idee hoe effectief het echt is. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 15:17
Ik heb mn WDR3600 (stock firmware) vervangen door een WDR4300 met OpenWRT (Chaos Calmer - 15.05.1). Op één na werken al mn apparaten probleemloos. Alleen mn SAMSUNG Smart-TV krijgt geen verbinding op 5GHz, terwijl hij wel het netwerk ziet.
De country-instellingen van 5GHz op NL gezet, maar verder zijn de overige instellingen me te onbekend. Iemand enig idee wat ik nog kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 23:22
_JGC_ schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 10:37:
Heb een paar weken terug voor een 30Mbit glasvezelverbinding dezelfde router geflasht met een snapshot. Werkt prima, enige nadeel is dat LEDE en OpenWRT nog steeds geen mogelijkheid bieden om een linkspeed in te stellen. Routit levert een verplichte switch waarbij auto negotiate uitgeschakeld is, poort moet geforceerd worden op 100Mbit Full Duplex. Autonegotiate zorgt voor Half Duplex en bagger prestaties. Heb nu als workaround de inkomende lijn doorgezet via de managed switch die ze daar hebben voor het interne netwerk.
mii-tool of ethtool al eens geinstalleerd en geprobeerd en daarna in opstart scriptje knallen ?
Tis immers ook maar gewoon een Linux distributie.

[ Voor 3% gewijzigd door gekkie op 12-04-2018 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
gekkie schreef op donderdag 12 april 2018 @ 08:51:
[...]

mii-tool of ethtool al eens geinstalleerd en geprobeerd en daarna in opstart scriptje knallen ?
Tis immers ook maar gewoon een Linux distributie.
mii-tool werkt alleen met ethernet interfaces, niet met switchpoorten. Daarvoor is swconfig. Er zijn voor swconfig wel patches om linkspeed te kunnen selecteren, maar dan moet de switch driver het ook ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
_JGC_ schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:32:
[...]

mii-tool werkt alleen met ethernet interfaces, niet met switchpoorten. Daarvoor is swconfig. Er zijn voor swconfig wel patches om linkspeed te kunnen selecteren, maar dan moet de switch driver het ook ondersteunen.
Ah ja, maar als dat laaste niet het geval is, dan is het niet echt een openwrt/lede specifiek probleem, of ondersteunt de proprietary firmware van je router het wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@gekkie nee, die ook niet. Is allemaal auto-negotiate. Wat wil je ook anders voor een consumentenrouter, heb dat soort instellingen nog nooit gezien op dergelijke apparaten.
Zoals gezegd heb ik het met een 1043NDv1 wel werkend gehad met een patch, maar die patchset is nooit meegenomen in LEDE of OpenWRT. 1043NDv1 heeft een Realtek switch, de v2 en hoger hebben een Qualcomm switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
_JGC_ schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:57:
@gekkie nee, die ook niet. Is allemaal auto-negotiate. Wat wil je ook anders voor een consumentenrouter, heb dat soort instellingen nog nooit gezien op dergelijke apparaten.
Zoals gezegd heb ik het met een 1043NDv1 wel werkend gehad met een patch, maar die patchset is nooit meegenomen in LEDE of OpenWRT. 1043NDv1 heeft een Realtek switch, de v2 en hoger hebben een Qualcomm switch.
Maar je hebt die routit switch van je glasvezel dus niet op je WAN poort maar op een van je switch poorten zitten, why ? De WAN poort kun je wellicht wel met ethool/mii-tool in het gareel dwingen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Er is geen dedicated WAN poort, het is gewoon een VLAN op de ingebouwde switch van de router. Daarom werkt mii-tool of een bepaalde kernel optie ook gewoon niet. Als je de VLAN config van de switch aanpast heb je gewoon 5 LAN poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Ahh ok, op m'n tl-wdr4300
[ 0.684399] switch0: Atheros AR8327 rev. 4 switch registered on ag71xx-mdio.0
[ 1.297453] libphy: ag71xx_mdio: probed
[ 1.887033] ag71xx ag71xx.0: connected to PHY at ag71xx-mdio.0:00 [uid=004dd034, driver=Atheros AR8216/AR8236/AR8316]
[ 1.898495] eth0: Atheros AG71xx at 0xb9000000, irq 4, mode:RGMII
Werkt mii-tool wel (ethtool niet) om link speed en full/half duplex te zetten (op de wan poort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Weet je zeker dat je dan de WAN poort instelt, of de CPU interface naar de switch?

De WDR4300, WDR3600 en Archer C7 hebben een extra CPU interface voor WAN, deze loopt gewoon via de AR8327 switch op jouw router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
OpenWRT 18.06 RC1 is uitgekomen afgelopen weekend. Heeft iemand er al ervaring mee? Ik ga er vanuit dat hij zonder LUCI gecompileerd wordt aangezien het een eerste RC is dus je moet wel een beetje handig zijn met de CLI.

Ik heb nog een oude ASUS RT N16 liggen waar ik binnenkort op wil gaan testen maar dat is een betrekkelijk oud apparaat dus niet erg representatief.

[ Voor 18% gewijzigd door Maurits van Baerle op 26-06-2018 17:56 ]

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Nee de RC (en de 18.06 branch) wordt net mét LuCI geleverd. Uiteindelijk is het een release branch ;).

Ik draai hier al een hele tijd pre-18.06 op ar71xx, ramips en x86/64. Geen klachten.

[ Voor 4% gewijzigd door Borromini op 26-06-2018 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-09 09:11
Ik zie dat de stable release op 1 July komt. Dan wacht ik wel even op de eerste ervaringen daarmee. Ik kan trouwens nergens release notes vinden. Wat zijn de highlights van deze nieuwe versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Borromini schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 23:32:
Nee de RC (en de 18.06 branch) wordt net mét LuCI geleverd. Uiteindelijk is het een release branch ;).
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Het moet een echte RC zijn...

Overigens zou er ook binnenkort nog een 17.01.5 moeten uitkomen. Een kleine update ten opzichte van de meest recente op dit moment met vooral wat bugfixes die gebackport zijn uit de 18 branch. Dit is vrijwel zeker ook de laatste in de 17 reeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik weet niet juist hoe het zit, maar ook oudere versies kregen nog sporadisch updates een tijdje na de vrijgave van de nieuwste versie volgens mij. Met de LEDE/OpenWrt split lag dat anders.

[ Voor 6% gewijzigd door Borromini op 27-06-2018 08:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Nog net voor OpenWRT 18.06 uitkomt is er een nieuwe versie van LEDE 17.01.5 uit. Changelog:
The OpenWrt Community is proud to announce the Fifth service release of stable OpenWrt/LEDE 17.01 series, which is the first service release after the remerger of the LEDE and OpenWrt projects.

OpenWrt/LEDE 17.01.5 “Reboot” incorporates a fair number of fixes back ported from the development branch during the last 9 months.

Some selected highlights of the service release are:
  • Linux kernel updated to version 4.4.140 (from 4.4.92 in v17.01.4)
  • Security fixes to openssl, mbedtls, wolfssl, samba, dnsmasq, openvpn, libunwind and the Linux kernel
  • Update cake scheduler to version from 7. January 2018
  • Update Wireguard VPN software to 0.0.20180519
  • Enable SSL cache in ustream-ssl to improve TLS performance
  • Fixes for building with host glibc 2.27 (Used in Ubuntu 18.04)
  • lantiq: Make ADSL and VDSL SNR configurable
  • x86_64: Fix Meltdown and add microcode updates for Spectre fixes
  • Assorted platform fixes for apm821xx, ar71xx, bcm53xx, brcm47xx, ipq806x, lantiq, mvebu, ramips, rb532, sunxi, x86 and xburst
For a detailed list of changes since 17.01.4 refer to https://openwrt.org/releases/17.01/changelog-17.01.5

[ Voor 13% gewijzigd door Maurits van Baerle op 18-07-2018 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 23:24
Ik heb 17.0.1.5 draaien op mijn (2x) Archer C5 (geflashed als C7).
Tot nu toe geen problemen maar goed zolang draaien ze nog niet. ;)
Overigens met .4 ook weinig tot geen problemen gehad.

De Archers draaien bij mij als domme AP met een aantal VLAN's en SSID's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinojo123
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:12
Ik heb een TP-Link WR1043 V3 router en wil deze flashen naar OpenWRT of LEDE heeft iemand deze stabiel draaien, en met welke versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:33
Dat is toch te vinden in de lijst met ondersteunde routers welke versie, met download link, je moet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinojo123
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:12
Ik kan de link wel vinden ik wil alleen weten of zoiets stabiel draait (met b.v, de laatste versie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 13:56

Ravefiend

Carpe diem!

pinojo123 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 17:09:
Ik heb een TP-Link WR1043 V3 router en wil deze flashen naar OpenWRT of LEDE heeft iemand deze stabiel draaien, en met welke versie?
https://openwrt.org/toh/h...nk/tp-link_tl-wr1043nd_v3
https://wiki.openwrt.org/toh/tp-link/tl-wr1043nd
https://openwrt.org/toh/tp-link/tl-wr1043nd
https://downloads.openwrt...d-v3-squashfs-factory.bin

De TP-Link WR1043 V3 heeft hardware van Qualcomm Atheros aan boord en dat is een pluspunt want betere driver support in vergelijk met routers op basis van Broadcom tech. Versie 3 is ondertussen ook alweer een tijdje beschikbaar dus je mag wel verwachten dat het zal werken zoals anderen ook al aangeven.

Het leuke aan OpenWRT / LEDE is dat je het simpelweg kan proberen en als het je niet bevalt, dan flash je weer de originele firmware erop, al is de laatste versie al behoorlijk gedateerd (2015-05-14) ... :+

[ Voor 6% gewijzigd door Ravefiend op 20-07-2018 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:16
Ik zoek me altijd een ongeluk naar de juiste download voor openwrt, hoe kan ik nu makkelijk de goede download vinden voor de nieuwste versie voor m'n tplink C7 V2.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
@ComTech : https://openwrt.org/supported_devices, en dan 'Where can I download OpenWrt firmware for my router?'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:22

MsG

Forumzwerver

Je kan het beste vanuit de Wiki naar de bestanden gaan. De ruwe filetree op de website is ingedeeld op processortypen, wat het nogal een abstract gebeuren maakt:

https://wiki.openwrt.org/toh/tp-link/tl-wdr7500

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
ComTech schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 14:34:
Ik zoek me altijd een ongeluk naar de juiste download voor openwrt, hoe kan ik nu makkelijk de goede download vinden voor de nieuwste versie voor m'n tplink C7 V2.0?
Toevallig moest ik die zelf ook vandaag hebben!

Het beste start punt is altijd de Table of Hardware. Daar zoek je het specifieke model (let op dat versienummers ook kloppen omdat sommige fabrikanten wel eens tussen versies chips veranderen en dat compatibiliteitsgevolgen kan hebben). In dit geval zie je dan dat de Archer C7 v2 het "Target" ar71xx heeft. Daar staat ook de link naar de specifieke wiki pagina waar MsG het over heeft. *

Als je dan in de downloads voor 17.01.5 onder ar71xx kijkt dan zie je daar Generic staan. Onder generic zoek je dan even op Archer en die ze je er een paar voor de V7 v2.

De xxx-factory.bin is als je van een ander OS (de originele van de fabrikant bijvoorbeeld of DD-WRT etc.) naar LEDE/OpenWRT wil. De xxx-sysupgrade.bin is als je al op LEDE/OpenWRT zit en je wil upgraden naar de nieuwste versie.

Er staat specifiek voor de C7 v2 ook een 'IL', 'EU' en 'US' tussen. Tenzij je perse de Factory upgrade nodig hebt of in Israel woont zou ik die negeren.

* Rechts in de ToH staan vaak ook rechtstreekse download links maar die wijzen nu nog naar 17.01.4 dus daar heb je nu even niets aan.

[ Voor 7% gewijzigd door Maurits van Baerle op 21-07-2018 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Maurits van Baerle schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 17:03:
[...]

Toevallig moest ik die zelf ook vandaag hebben!

Het beste start punt is altijd de Table of Hardware. Daar zoek je het specifieke model (let op dat versienummers ook kloppen omdat sommige fabrikanten wel eens tussen versies chips veranderen en dat compatibiliteitsgevolgen kan hebben). In dit geval zie je dan dat de Archer C7 v2 het "Target" ar71xx heeft. Daar staat ook de link naar de specifieke wiki pagina waar MsG het over heeft. *

Als je dan in de downloads voor 17.01.5 onder ar71xx kijkt dan zie je daar Generic staan. Onder generic zoek je dan even op Archer en die ze je er een paar voor de V7 v2.

De xxx-factory.bin is als je van een ander OS (de originele van de fabrikant bijvoorbeeld of DD-WRT etc.) naar LEDE/OpenWRT wil. De xxx-sysupgrade.bin is als je al op LEDE/OpenWRT zit en je wil upgraden naar de nieuwste versie.

Er staat specifiek voor de C7 v2 ook een 'IL', 'EU' en 'US' tussen. Tenzij je perse de Factory upgrade nodig hebt of in Israel woont zou ik die negeren.

* Rechts in de ToH staan vaak ook rechtstreekse download links maar die wijzen nu nog naar 17.01.4 dus daar heb je nu even niets aan.
Heel duidelijk bedankt voor je uitleg.
Als ik kijk naar m'n huidige versie

TP-Link Archer C7 v2
LEDE Reboot 17.01.4 r3560-79f57e422d / LuCI lede-17.01 branch (git-17.290.79498-d3f0685)

Is dat nu al 17.01.4 of nog 17.01 ?

Om te update zou ik dus deze moeten hebben archer-c7-v2-squashfs-sysupgrade.bin ?
Heb nog niet eerder m'n router geupdate ben altijd een beetje bang dat ik de verkeerde pak en de boel brick ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 13:56

Ravefiend

Carpe diem!

ComTech schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 21:00:
[...]Heel duidelijk bedankt voor je uitleg.
Als ik kijk naar m'n huidige versie

TP-Link Archer C7 v2
LEDE Reboot 17.01.4 r3560-79f57e422d / LuCI lede-17.01 branch (git-17.290.79498-d3f0685)

Is dat nu al 17.01.4 of nog 17.01 ?

Om te update zou ik dus deze moeten hebben archer-c7-v2-squashfs-sysupgrade.bin ?
https://openwrt.org/toh/tp-link/archer-c5-c7-wdr7500

Je hebt dus al de 17.01.4 wat de voorlaatste LEDE release is. De meest recente is OpenWrt/LEDE 17.01.5. Om te upgraden met behoud van je huidige configuratie moet je archer-c7-v2-squashfs-sysupgrade.bin gebruiken.

[ Voor 34% gewijzigd door Ravefiend op 21-07-2018 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Inmiddels is OpenWRT 18.06 uitgekomen.
Zie ook: t.net

Iemand al de stap gezet om te upgraden?
Wat zijn nu de echte "game changers" met deze nieuwe versie?
Ik moet zeggen dat 17.01.4 en sinds kort 17.01.5 hier prima draaien en ik eigenlijk nog niet wil upgraden.
Overigens las ik dat upgraden ook alleen aangeraden wordt icm clean settings (oftewel van scratch beginnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je lijkt op zoek naar een promopraatje, maar dat is er niet. Het is geen commercieel product ;).

Onder de motorkap is er voor bepaalde platformen serieus wat veranderd maar daar ga je als eindgebruiker weinig van merken. Ik draai zelf de 18.06 codebase al een paar maanden, gemigreerd van 17.01.x. Software is nieuwer, kernel is nieuwer, ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
OpenWRT 18.06 is nu ook officieel aangekondigd. Dit is vandaag verschenen op de Devel mailing list, met een grotere changelog:
Hi,

The OpenWrt community is proud to announce the first release of the
OpenWrt 18.06 stable version series. It incorporates over 4000 commits
since branching the previous LEDE 17.01 release and has been under
development for well over a year.

With this release, the re-merged OpenWrt project attempts to define a
baseline for future development based on the technological modernization
and refined release processes done by the former LEDE project.

---

Some selected highlights of this release since the previous LEDE 17.01
and OpenWrt Chaos Calmer 15.05 versions are:

* Linux kernel updated to version either 4.9.111 or 4.14.52, depending
on the architecture
* Updated toolchain:
* musl libc 1.1.19
* uClibc-ng 1.0.30
* glibc 2.26+
* gcc 7.3.0
* binutils 2.29.1
* Updated Linux kernel:
* Kernel 4.9.111 for ar7, ar71xx, arc770, at91, brcm2708, brcm63xx,
ixp4xx, lantiq, layerscape, mpc85xx, orion, rb532 and uml
* Kernel 4.14.52 for apm821xx, archs38, armvirt, ath25, bcm53xx,
brcm47xx, cns3xxx, gemini, imx6, ipq40xx, ipq806x, kirkwood,
malta, mediatek, mvebu, mxs, octeon, octeontx, omap, oxnas,
pistachio, ramips, sunxi and x86
* Backported network flow offloading support for targets using the
4.14 Linux kernel
* Network userland:
* IPv6 related fixes in DHCPv6 client and servers
* Support for user DHCPv6 client options in sent packets
* DHCP forced renew support (RFC6704) in odhcpd
* Firewall support for conntrack helper setup and better ipset
integration
* Introduced support for configuring GRE, GRE-TAP, VETH, VTI, VXLAN
* CAKE v20180716 includes tc filter classification making ingress
prioritisation easier
* Cake & sqm-scripts updated representing state of the art
mitigations for bufferbloat
* Wireguard VPN v20180625 with MIPS optimisations and flow-offload
compatibility
* System userland:
* Improvements in system upgrade procedure
* Bugfixes in the process manager, system message bus, embedded
webserver and the configuration management library
* Platform and Driver Support
* Dropped adm5120, adm8668, au1000, mcs814x, omap24xx, ppc40x,
ppc44x, xburst and zynq targets
* Added Spectre and Meltdown mitigations as well as microcode
loading support to x86
* Rebased oxnas target on top of upstream Kernel 4.14 support
* Updates and new device support across all targets
* Web interface:
* New auto-rollback functionality to revert configuration changes
when access to the router is lost
* Better support for displaying virtual interfaces and low level
configuration errors
* Security improvements

For a detailed list of changes since 18.06.0-rc2, see
https://openwrt.org/releases/18.06/changelog-18.06.0-final

For a complete list of changes since branching the previous old stable
LEDE 17.01 release refer to
https://lede-project.org/releases/18.06/changelog-18.06.0

---

Known issues:

* Support for a hardware-bug workaround needed for devices having an
AT8032 ethernet phy accidentally got dropped. Hence devices with
that ethernet chip may experience connectivity issues. At least
ubnt-loco-m-xw and most likely other single-port ubnt devices are
affected. [fix merged, queued for 18.06.1]
* Using ip4ip6 tunnel interface as a fallback interface accepting
ip4-in-ip6 tunneled packets from any remote address doesn't work.
[fix merged, queued for 18.06.1]
* Support for PCIe on ox820 is broken, results in missing USB3 support
on Shuttle KD20 [driver needs more work]
* Images for some device became too big to support a persistent
overlay, causing such models to lose configuration after a reboot.
If you experience this problem, please report the affected device
and consider downgrading to LEDE 17.01.5 or using the Image Builder
to pack a smaller custom image.
* Some devices, such as the Netgear R6100, may lack 5GHz wireless AC
support. Investigation is ongoing and a fix is expected for 18.06.1.
Affected users shall downgrade to LEDE 17.01.5 for the time being
and wait for the first service release.
* Devices using the mt76 wireless driver may experience stability
issues on 2.4GHz
* The legacy at91 and legacy ath25 (formerly “atheros”) targets failed
to build due to image size constraints and are not part of the
release.
* A GUI bug prevents selecting and scrolling text in the system and
kernel log pages. To solve, either upgrade “luci-theme-bootstrap”
using opkg or switch to another theme. [fix merged, queued for
18.06.1]
* Any outstanding issues reported at https://bugs.lede-project.org/

---

For latest information about the 18.06 series, refer to the wiki at:
https://openwrt.org/releases/18.06/

To download the v18.06.0 images, navigate to:
https://downloads.openwrt.org/releases/18.06.0/

---

With the release of OpenWrt 18.06, the old OpenWrt 15.05 series is
marked end of life and will not get any support any more, not even for
severe security problems. LEDE 17.01 will still get some security
support for a limited time. We encourage everyone to upgrade to OpenWrt
18.06 to get the best support.

As always, a big thank you goes to all our active package maintainers,
testers, documenters, and supporters.

Have fun!

The OpenWrt Community

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 21:32

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Heb nu een TP-Link1043ND, vraag me af of het echt uitmaakt.

Is de VPN snelheid op nieuwere routers al acceptabel? Zie dat wireguard er nu ook in zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 19:35
Mr_gadget schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 13:10:
Is de VPN snelheid op nieuwere routers al acceptabel?
VPN verkeer is voornamelijk afhankelijk van hoe snel de zwakke router CPUs het verkeer kan encrypten/decrypten. Daar zal niet zo snel grote verbeteringen in komen.

Een andere cipher zoals in wireguard (ChaCha20) gebruiken zou wel verbeteringen kunnen brengen in de snelheid.

[ Voor 26% gewijzigd door Groentjuh op 03-08-2018 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzie
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Kan ik met de ASUS N66U met Merlin firmware meteen een upgrade flash
uitvoeren naar OpenWRT of moet ik toch eerst terug naar de stock firmware ?

control alt oeps deleted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
cazzie schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 14:25:
Kan ik met de ASUS N66U met Merlin firmware meteen een upgrade flash
uitvoeren naar OpenWRT of moet ik toch eerst terug naar de stock firmware ?
Ik zou niet weten waarom je niet direct naar deze zou kunnen: https://downloads.openwrt...asus-rt-n66u-squashfs.trx

Sterker nog, stock firmware heeft nog wel eens extra bescherming tegen het uploaden van niet officiele firmware (waarschijnlijk goedbedoeld om te voorkomen dat mensen hun apparaat bricken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzie
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: http://oi65.tinypic.com/2d6psll.jpg

Voorlopig is het dus helaas pindakaas.

control alt oeps deleted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Merlin lijkt heel hard op de in-house Asus-firmware. Ik denk dat Asus de ontwikkelaar soms zelfs een handje helpt. Gaat niet losser zijn dan stock qua restricties, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Jansen
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-09 13:36
heb van het weekend mijn wr1043nd v2 voorzien van de 18.06 versie met nginx als reverse proxy en dehydrated om LE certificaten op te halen. ben er helemaal blij mee ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012

jurroen

Security en privacy geek

cazzie schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 16:15:
Wellicht maar goed; Asus heeft nogal een handje van Broadcom, wat een werkelijke ramp is met FLOSS zoals OpenWRT. Op de pagina van de N66U bij OpenWRT kun je zien dat 2,4GHz WiFi 'partly' supported is. Ik heb dat eens gemerkt met een R7000, die kon helemaal geen 2,4GHz uitzenden met de open source driver.
Borromini schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 18:58:
Merlin lijkt heel hard op de in-house Asus-firmware. Ik denk dat Asus de ontwikkelaar soms zelfs een handje helpt. Gaat niet losser zijn dan stock qua restricties, helaas.
Sterker nog, Merlin is in-house Asus firmware met wat wijzigingen/toevoegingen. Tussen Asus en Merlin is er een haat-liefde verhouding. Ze hebben werk van Merlin upstreamed, maar maken 'm het leven bij vlagen zuur, door steeds meer binaire blobs te gebruiken en het flashen van CFW onmogelijk maken. Daarbij komt dan nog eens de sterk wijzigende codebase waar Merlin achteraan moet huppelen.

[ Voor 39% gewijzigd door jurroen op 13-08-2018 19:25 ]

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Daarin heeft Asus daar ook weinig keuze in denk ik. Als je als bedrijf voor open source kiest dan kan je geen next gen spullen uitbrengen. Je koopt hardware in, en daar hoort software bij die door je leverancier geleverd wordt. Da's een SDK met een bepaalde kernel, bepaalde drivers, en daar moet je het dan mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Borromini schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 20:01:
Daarin heeft Asus daar ook weinig keuze in denk ik. Als je als bedrijf voor open source kiest dan kan je geen next gen spullen uitbrengen. Je koopt hardware in, en daar hoort software bij die door je leverancier geleverd wordt. Da's een SDK met een bepaalde kernel, bepaalde drivers, en daar moet je het dan mee doen.
Dat is in mijn ogen een ietwat kortzichtige reactie. Open-source drivers staan innovatie of next-gen chips niet in de weg (tenzij het over Broadcom gaat). Kijk maar naar de Linksys WRT3200ACM. Volledig ondersteund door OpenWRT (die op z'n beurt alleen maar open-source spul include), 802.11AC met 3200mbit/s, MU-MIMO, etc.

Wat betreft mijn punt over Asuswrt: het gaat om meer dan alleen de firmware; Asus heeft het ook als middel ingezet om met de FCC regulering om te gaan en het sinds de 382 opvallend vaak toegepast. Tweetal interessante draadjes:

https://www.snbforums.com...lin-project-update.41065/
https://www.snbforums.com...ect-2016-in-review.36450/

En ze maken daarnaast ook de keuze voor closed source meuk, zoals dat hele AiProtection gebeuren met alle gevolgen van dien. Ze kunnen bijvoorbeeld ook kiezen voor snelle, performante inline IDS/IPS via bijvoorbeeld Suricata.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

jurroen schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:05:
[...]

Dat is in mijn ogen een ietwat kortzichtige reactie.
Omdat ik je vertel hoe de commerciële markt werkt? :?
Open-source drivers staan innovatie of next-gen chips niet in de weg (tenzij het over Broadcom gaat).
Leg me aub geen woorden in de mond.
Kijk maar naar de Linksys WRT3200ACM. Volledig ondersteund door OpenWRT
You drank the kool aid. Linksys/Cisco heeft héél hard de FOSS angle gepushed maar OpenWrt bood helemaal geen ondersteuning voor de hele last gen WRT-familie. Waarom? Omdat de PR-idioten bij Linksys hun zaakjes niet op orde hadden en er dus helemaal geen ondersteuning van Linksys uit was voor recente OpenWrt-versies; alleen voor wat Marvell meeleverde als SDK. Mensen kochten die overprijsde rommel (want dat was het ook op dat punt) en moesten toen vaststellen dat OpenWrt helemaal geen ondersteuning bood voor wat Linksys claimde. Dat heeft heel wat schuimbekkende WRT-eigenaars opgeleverd.

Het enige dat Linksys héél goed gedaan heeft is positieve indruk die de legacy WRT-reeks naliet (want goed ondersteund door Linux/OpenWrt) uitmelken. Niks zo makkelijk als anderen laten opdraaien voor je claims. Zeker als je het als bedrijf in de boot van een opensource-project duwt d:)b

Die mwlwifi drivers hebben ook hun deel aan problemen (gehad) hoor.... Om nog maar van de 'open source' ath10k drivers te zwijgen :).
(die op z'n beurt alleen maar open-source spul include)
Laten we wel wezen. Ath10k is een blob waar wat FOSS-code om geweven is à la nVidia zodat hij kan interfacen met de kernel. De firmware doet een hoop dingen die een driver hoort te doen (maar firmware kan je makkelijker gesloten houden; dat heeft de FCC liever).

De Broadcom-drivers voor hun nieuwere chips zijn vergelijkbaar: veel is nog altijd gesloten, en OpenWrt ondersteunt ook nog steeds de propriëtaire 'wl' driver. Als OpenWrt alleen open source drivers zou ondersteunen viel de helft van de hardware weg. Als je wil weten wat een consequent FOSS project van hardware zou ondersteunen, kijk dan naar LibreCMC. En dan zie je hoe weinig er echt open source is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Borromini schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:59:
[...]

Omdat ik je vertel hoe de commerciële markt werkt? :?
Nee, want:
[b]Borromini schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:59:
[...]
Leg me aub geen woorden in de mond.
Wat je letterlijk zegt is: "als je als bedrijf voor open source kiest dan kan je geen next gen spullen uitbrengen". Interpreteer ik het dan zo verkeerd? Daarmee lijk je aan te geven dat open source lijnrecht tegenover innovatie/next-gen spul staat. Mocht ik dat verkeerd hebben, zou je dan willen uitleggen wat je bedoelt? 8)7
[...]
You drank the kool aid. Linksys/Cisco heeft héél hard de FOSS angle gepushed maar OpenWrt bood helemaal geen ondersteuning voor de hele last gen WRT-familie. Waarom? Omdat de PR-idioten bij Linksys hun zaakjes niet op orde hadden en er dus helemaal geen ondersteuning van Linksys uit was voor recente OpenWrt-versies; alleen voor wat Marvell meeleverde als SDK. Mensen kochten die overprijsde rommel (want dat was het ook op dat punt) en moesten toen vaststellen dat OpenWrt helemaal geen ondersteuning bood voor wat Linksys claimde. Dat heeft heel wat schuimbekkende WRT-eigenaars opgeleverd.
Ik heb enkel even nagezocht welke recente router fatsoenlijk draait op OpenWrt. De geschiedenis tussen Cisco/Linksys en OpenWrt is mij redelijk onbekend, behalve wat hele globale informatie. Dat Cisco/Linksys hiermee een onethische stap heeft gezet, hoeven we niet over te twisten.
[...]
Laten we wel wezen. Ath10k is een blob waar wat FOSS-code om geweven is à la nVidia zodat hij kan interfacen met de kernel. De firmware doet een hoop dingen die een driver hoort te doen (maar firmware kan je makkelijker gesloten houden; dat heeft de FCC liever).
Hoe vervelend het ook is, aan enkele binblobs zullen we de komende jaren vast zitten. Ik zou het ook liever anders zien, maar het is nu eenmaal zo. Ik vind persoonlijk firmware ook een ander verhaal dan binblobs gebruiken voor compleet andere softwaredelen, waar er wel degelijk een keuze is, zoals de AiProtection met de kern van Trend Micro, zeker waar de open source alternatieven kwalitatief gelijk zijn aan, of wellicht beter op sommige vlakken dan de closed source.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
OpenWRT 18.06.1 is uit. Het is een service release met een forse reeks kleine bugfixes die geland zijn nadat 18.06 uit kwam, bijna drie weken geleden.
The OpenWrt Community is proud to announce the first service release of stable OpenWrt 18.06 series, which marks the first major version after the remerger of the LEDE and OpenWrt projects.

OpenWrt 18.06.1 incorporates a number of mostly security oriented fixes backported from the development branch during the last two weeks.

* Linux kernel updated to versions 4.9.120/4.14.63
(from 4.9.111/4.14.52 in v18.06.0)
* Security fixes for Curl, Mbedtls, OpenSSL and the Linux kernel
* Binary builds for the at91 and ath25 targets
* Updated mwlwifi driver
* Improved input validation for rpcd uci ubus calls
* Crash fixes in libuci
* Assorted bug fixes in netifd

For a detailed list of changes since 18.06.0 refer to https://openwrt.org/releases/18.06/changelog-18.06.1
De downloads zijn te vinden op https://downloads.openwrt.org/releases/18.06.1/targets/
Als je niet weet welk target je nodig hebt, zoek dan eerst je apparaat in de Table of Hardware, klik rechts op View/Edit data en kijk wat er staat achter Target. Niet alle Device Pages zullen al geupdate zijn dus de directe download link die daar staat kan nog naar de oude wijzen. Dan moet je dus even hetzelfde bestand vinden tussen de 18.06.1 downloads.

Zoals altijd, als je al een versie van OpenWRT draait kun je de 'Sysupgrade' versie gebruiken, als je iets anders dan OpenWRT draait moet je de 'Factory' versie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-09 22:20

ComputerHoed

Electronica <3

cazzie schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 16:15:
[afbeelding]

Je kan hem altijd nog handmatig flashen via de pins.

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 22:48

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik heb geprobeerd om van een Lede build te upgraden naar de nieuwe OpenWrt build. Dit ging niet goed en ik kom nu niet meer in mijn router (Netgear R7800). Het powerledje knippert, verder niets. Ik lees dat ik dan met tftp een image terug kan zetten, maar ik krijg dit niet voor elkaar onder Linux (heb geen Windows). Ik krijg alleen foutmeldingen dat hij het commando niet kent. Ik verbind met kabel en heb mijn laptop een vast 192.168.1.2. Ik heb gehandeld volgens https://community.netgear...0-softbricked/td-p/414034

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Videopac schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 23:24:
Ik heb geprobeerd om van een Lede build te upgraden naar de nieuwe OpenWrt build. Dit ging niet goed en ik kom nu niet meer in mijn router (Netgear R7800). Het powerledje knippert, verder niets. Ik lees dat ik dan met tftp een image terug kan zetten, maar ik krijg dit niet voor elkaar onder Linux (heb geen Windows). Ik krijg alleen foutmeldingen dat hij het commando niet kent. Ik verbind met kabel en heb mijn laptop een vast 192.168.1.2. Ik heb gehandeld volgens https://community.netgear...0-softbricked/td-p/414034
Ik heb zelf ook een R7800 (onder andere) maar heb die nog niet geupdate. Ik weet wel dat specifiek voor de R7800 de webinterface update waarschijnlijk niet werkt omdat de partities vergroot moeten worden en dat niet kan met de webinterface update.

Probeer het eens met dit bestand en deze TFTP handleiding. Ik heb zelf een TFTP server op MacOS maar weet niet hoe het werkt op Linux, heb je hier iets aan?

[ Voor 6% gewijzigd door Maurits van Baerle op 19-08-2018 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Videopac schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 23:24:
Je hebt toch een TFTP client geïnstalleerd op je PC? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Maurits van Baerle schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 00:08:
[...]

Ik heb zelf ook een R7800 (onder andere) maar heb die nog niet geupdate. Ik weet wel dat specifiek voor de R7800 de webinterface update waarschijnlijk niet werkt omdat de partities vergroot moeten worden en dat niet kan met de webinterface update.

Probeer het eens met dit bestand en deze TFTP handleiding. Ik heb zelf een TFTP server op MacOS maar weet niet hoe het werkt op Linux, heb je hier iets aan?
Dank voor al je suggesties en snelle reactie!
Uiteindelijk was ik er gisteren bijna. Het enige dat ik niet door had, was dat als je op de command prompt tftp invoert, heb programma gestart wordt waarna je dan een voor een de commando’s kunt geven. Dus:

tftp
connect 192.168.1.1
binary
put factory.bin

En dat werkte prima. Al zittend op de trap zag ik het modem in de meterkast rebooten en goed opstarten, aan de ledjes te zien. Gelukkig had ik een back-up van mijn settings gemaakt en na het terug zetten daarvan was alles weer zoals het was. Enige nadeel is dat hij de geïnstalleerde apps niet onthoudt, dus even handmatig toevoegen (in mijn geval adblock).

Ik denk wel dat de kans groot is dat meer mensen dit probleem gaan krijgen als ze gaan upgraden naar de nieuwe Openwrt.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Borromini schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 11:11:
[...]

Je hebt toch een TFTP client geïnstalleerd op je PC? ;)
Ja.
Zie hierboven voor wat ik fout deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• altorf
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-07-2024
ik heb momenteel zelf een TP-Link TL-WR1043N/ND v1 waar ik de laatste update in heb gegooid van penWrt 18.06.1.

Hier heb ik nu ook de ADBlock in gezet. Echter wat zijn de juiste instellingen? Wat zijn de beste optie's om zoveel mogelijk te blokken.

[ Voor 59% gewijzigd door altorf op 19-08-2018 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:02
Ik had vandaag ook weer een succesje met mijn TP-Link TL-WR1043N/ND v2. Leuk dat zo'n oud apparaat met OpenWRT nog up-to-date blijft. Ik gebruik dit apparaat nog vanwege het bereik. Voor snel 5GHz in dezelfde ruimte heb ik de TP-Link Archer C2 AC750. Als ik het goed heb begrepen is daar wel OpenWRT voor beschikbaar maar dan vervalt juist de 5GHz functionaliteit.

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Ik voel me een beetje simpel. 2 keer deze handleiding gedaan: YouTube: How to set up OpenWRT as an AccessPoint repeating your WiFi SSID maar na het instellen van een vast ip-adres en uitzetten van DHCP kom ik er dus niet meer in. Wie kan me verder helpen?

Het ding hangt in mijn netwerk en heb een vast ip-adres gegeven buiten de DHCP range.

[ Voor 12% gewijzigd door jongetje op 20-08-2018 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 21:32

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Misschien even los van het netwerk hangen en proberen te benaderen met een computer met ook een vast ip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Dat heb ik geprobeerd maar kom er niet op :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Haas schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 22:25:
Ik had vandaag ook weer een succesje met mijn TP-Link TL-WR1043N/ND v2. Leuk dat zo'n oud apparaat met OpenWRT nog up-to-date blijft. Ik gebruik dit apparaat nog vanwege het bereik. Voor snel 5GHz in dezelfde ruimte heb ik de TP-Link Archer C2 AC750. Als ik het goed heb begrepen is daar wel OpenWRT voor beschikbaar maar dan vervalt juist de 5GHz functionaliteit.
De 1043NDv2 is qua hardware niet veel anders dan de veel recentere Archer C7, het enige grote verschil is ontbreken van een 5GHz radio.
De v3 kreeg een ipv6 firmware, de v4 ging weer terug naar een switch met 1 cpu interface en VLANs voor WAN/LAN, de v5 heeft geen losse antennes meer en ook de USB poort is verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:02
Wat grappig dat er niet zoveel verschil in die routers zit. De 1043ND is/was jarenlang populair op Tweakers. Ik heb er heel wat bij kennissen weggezet.

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
De 1043NDv2 is qua CPU en geheugen gewoon een goede router. Voor alleen 2,4GHz is het ook een van de betere routers, maar in 2018 nog 2,4GHz inzetten....

Dat die routers zoveel overeenkomsten hebben is ook niet gek. Met het aantal verschillende apparaten die TP Link verkoopt wil je gewoon wat meer uniformiteit. Onderdelen kan je dan in massa inkopen en je firmware ontwikkeling is een stuk simpeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fermion
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-09 15:57
Mijn ervaring met OpenWRT.

Het verbaast mij in de positieve zin dat mijn goedkoopste router ooit (destijds ongeveer 80.- euro in 2013) een TP-link N900 (WDR4900) vandaag de dag nog steeds goed zijn werk doet samen met OpenWrt Chaos Calmer 15.05 (2015).

Hiervoor altijd meer gespendeerd aan zogenaamde gaming routers etc, dit overtreft ze allemaal.

Omdat alles lekker stabiel draait, nooit de urgentie gehad om verder te upgraden, performance is prima.

Qua mogelijkheden maak ik gebruik van meerdere SSID (prive en gasten) gekoppeld aan zijn eigen VLAN, meer niet. Als gateway draait hier een pfSense met zijn LAN een trunk heeft naar de TP-link (pfSense WAN gaat naar ZIGGO kabel modem in bridge mode). Verder staat op OpenWRT NAT, Firewall uitgeschakeld (pfSense neemt dit voor zijn rekening). Ook wanneer TP-Link dit allemaal voor zijn rekening moet nemen, gaat alles goed.

Zou niets anders meer willen dan OpenWRT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Leuk dat je zo enthousiast bent over OpenWrt, maar de versie die je momenteel gebruikt is wel kaas met gaten momenteel.... Als je handig genoeg bent om pfSense op te zetten dan moet een upgrade naar een recente OpenWrt-versie toch een eitje zijn voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 19:24
Ik heb een Archer c7 V2 met open wrt. Ik heb nu 2 verbindingen. Maar verluidt moet ik 1 poort van de switch een 2 de wan poort kunnen maken. En de lijnen bundelen. Weet iemand hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
Borromini schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 22:36:
Leuk dat je zo enthousiast bent over OpenWrt, maar de versie die je momenteel gebruikt is wel kaas met gaten momenteel.... Als je handig genoeg bent om pfSense op te zetten dan moet een upgrade naar een recente OpenWrt-versie toch een eitje zijn voor je?
OpenWRT is idd fanatisch.

De zwakste schakel is momenteel WPA2, algemeen bekend en de oplossing (WPA3) wordt aan gewerkt.
Momenteel fungeert het alleen als een access-point, het heeft een IP adres zonder gateway. Er draaien geen services dan alleen SSH en de WebGui.

Voor welke gaten zou ik moeten oppassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:59

Pierre

Van nature lui!

Ik heb een Netgear R7800 (voldoet prima) zou het zinvol zijn om OpenWRT op te zetten, zijn er voordelen tegenover de Netgear firmware?

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
Darkz0rs schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 23:15:
Ik heb een Archer c7 V2 met open wrt. Ik heb nu 2 verbindingen. Maar verluidt moet ik 1 poort van de switch een 2 de wan poort kunnen maken. En de lijnen bundelen. Weet iemand hoe?
Wat bedoel je met twee verbindingen?
Normaliter zal bij default in OpenWRT de blauw ethernet inerface poortje op je Archer de WAN poort zijn naar je kabel/adsl modem. Dan hangt verder van je Internet Modem af hoe dat verder is geconfigureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
Pierre schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:45:
Ik heb een Netgear R7800 (voldoet prima) zou het zinvol zijn om OpenWRT op te zetten, zijn er voordelen tegenover de Netgear firmware?
Wat wil je bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:59

Pierre

Van nature lui!

Kijken of ik de volledige download/upload kan bewerkstellen.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fermion
Pierre schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 16:05:
[...]

Kijken of ik de volledige download/upload kan bewerkstellen.
Je volledige snelheid (je haalt de volledige snelheid niet? Haal je dit wel wanneer je PC/Laptop direct op je modem aansluit?) Wanneer je router ook NAT taken opzich neemt, dan zal de firmware van je fabrikant beter presteren dan OpenWRT. OpenWRT is volledig afhankelijk van van je CPU, terwijl de firmware van de fabrikant toegang tot de proprietaire NAT drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Nou groot probleem, openwrt geïnstalleerd. Lopen knoeien met vlans ivm dual wan.

En nu is me Archer c7 bricked.... En ik krijg hem niet meer recht.

Pfffff....

Zoals jullie zagen had ik de moed opgegeven.
Ik denk ik probeer het nog 1x.... En toen ging alles goed.

Back to the plan.

Ik wil graag 2 Wans aansluiten. Ik heb namelijk 2 verbindingen. Iemand daar al succes mee?

http://bbb-solutions.blog...etup-for-openwrt.html?m=1

[ Voor 49% gewijzigd door Darkz0rs op 22-08-2018 21:09 ]

• Fermion
Darkz0rs schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 20:20:
Nou groot probleem, openwrt geïnstalleerd. Lopen knoeien met vlans ivm dual wan.

En nu is me Archer c7 bricked.... En ik krijg hem niet meer recht.

Pfffff....

Zoals jullie zagen had ik de moed opgegeven.
Ik denk ik probeer het nog 1x.... En toen ging alles goed.

Back to the plan.

Ik wil graag 2 Wans aansluiten. Ik heb namelijk 2 verbindingen. Iemand daar al succes mee?

http://bbb-solutions.blog...etup-for-openwrt.html?m=1
Ja en kan. Wel bijft 1 WAN verbinding altijd je Gateway. Loadbalancing en meer snelheid eruit halen door ze samen te voegen gaat niet zomaar. Je kunt 1 download (zeg meer 1 ISO bestand van 18GB) initiëren, je kunt niet zomaar over beide verbindingen simultaan downloaden, of er bestaan special download managers (ik ken ze niet, technisch kan het, denk aan Torrent). Wel wanneer je 100 RAR bestanden van 100MB wilt downloaden, dan zou je dit technisch wel verspreid kunnen doen. Maar je moet dan op je PC aangeven welke verbinding hij moet gebruiken. Je zou dit ook met een geavanceerdere firewall zoals pfSense kunnen doen (zelf gedaan in een andere setting).

Wat is jouw idee met 2 WAN verbindingen. Vaak wordt de tweede neergezet als een Backup verbinding.

edit: persoonlijk zou ik voor 1 snellere verbinding gaan. Ik gebruik G4 van mijn telefoon als bakcup wanneer ik thuis werk als Ziggo eruit ligt (alleen, Ziggo ligt hier nooit uit en het is hier behoorlijk stabiel...).

[ Voor 8% gewijzigd door Fermion op 23-08-2018 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
de gedachte is niets meer dan als er niet genoeg is dan is er dus nog een lijn.
Maar voor ik zover ben om daar naar te kijken, Open WRT is al helemaal niet stabiel.

als router opzich verdwijnen me wifi verbindingen steeds. ik moet iedere paar uur rebooten want de pcs hebben dan geen internet meer. Ik zie alleen niet waarom dit nou zo is.

na een reflash, en alles eens opnieuw te hebben gedaan heeft hij nu 12 uur alles overeind gehouden.
Dat was me nog niet eerder gelukt. Misschien toch een badflash geweest.

[ Voor 21% gewijzigd door Darkz0rs op 25-08-2018 08:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Voor wie om één of andere reden nog op LEDE 17 zit (en niet OpenWrt 18.06.1) is er nu Service Release 17.01.6.
The OpenWrt Community is proud to announce the sixth service release of the stable OpenWrt/LEDE 17.01 series.

OpenWrt/LEDE 17.01.6 “Reboot” incorporates a fair number of fixes back ported from the development branch during the last 2 months.

• Linux kernel updated to version 4.4.153 (from 4.4.140 in v17.01.5)
  • Security fixes to curl, dropbear, wpa_supplicant, openssl, mbedtls, bzip2, grub2 and the Linux kernel
  • Update cake scheduler to version from 16. July 2018
  • Multiple fixes for building with host glibc 2.28
  • Fix some problems with SDK build
  • Update Intel and AMD CPU microcode
  • Update brcmfmac driver
  • Assorted platform fixes for apm821xx, brcm47xx and mpc85xx
For a detailed list of changes since 17.01.5 refer to https://openwrt.org/releases/17.01/changelog-17.01.6

As always, a big thank you goes to all our active package maintainers, testers, documenters, and supporters.

Have fun!

The OpenWrt Community
Download zijn te vinden op: https://downloads.openwrt.org/releases/17.01.6/targets/

[ Voor 3% gewijzigd door Maurits van Baerle op 04-09-2018 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:00
Ik heb i.c.m. een Ziggo-abo (modem in bridge) een Archer C7v2 met OpenWRT als router.
Daarop had ik ook een speciaal SSID met een gastennetwerk.

Nu heb ik m'n wi-fi apparatuur vervangen door UniFi en ik wil dit gastennetwerk niet meer op de router hebben, maar op de verschillende access-points. (Want de router staat in de MK)
UniFi kan het verkeer per SSID taggen op een VLAN, dus dat wil ik ook doen.

De enige LAN-poort in gebruik op de router is LAN1, die gaat naar een UniFi PoE-switch. Van daaruit verdeel ik alles verder.

VLANs 1 en 2 zijn al in gebruik. (1 voor LAN/eth1, 2 voor WAN/eth0)

https://wiki.openwrt.org/...er-c5-c7-wdr7500#port_map

Ik heb VLAN ID3 toegevoegd en deze in alle VLANs getagged. Ook LAN1 (met #2) heb ik getagged in alle VLANS.
OpenWRT heeft automatisch m'n lan-interface omgezet van eth1 naar eth1.1

Mijn bestaande gastennetwerk heb ik aangepast naar het nieuwe VLAN (eth1.3).

SSID in UniFi Controller ook op VLAN3.

Dit is mijn bestaande netwerk-config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
config interface 'lan'
        option ifname 'eth1'
        option force_link '1'
        option type 'bridge'
        option proto 'static'
        option ipaddr '192.168.1.1'
        option netmask '255.255.255.0'
        option ip6assign '60'
        option delegate '0'
        option dns '1.1.1.1'

config interface 'wan'
        option ifname 'eth0'
        option proto 'dhcp'
        option type 'bridge'

config interface 'wan6'
        option ifname 'eth0'
        option proto 'dhcpv6'
        option auto '0'
        option reqprefix 'auto'
        option reqaddress 'none'

config switch
        option name 'switch0'
        option reset '1'
        option enable_vlan '1'

config switch_vlan
        option device 'switch0'
        option vlan '1'
        option ports '0 2 3 4 5'

config switch_vlan
        option device 'switch0'
        option vlan '2'
        option ports '1 6'

config interface 'guest'
        option _orig_ifname 'wlan1-2'
        option _orig_bridge 'false'
        option proto 'static'
        option ipaddr '192.168.255.1'
        option netmask '255.255.255.0'
        option delegate '0'
        option dns '1.1.1.1'

Dit is het overzicht van pending changes
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
network.guest
network.guest.ifname=eth0.3 eth1.3

network.cfg071ec7
network.cfg071ec7.ports=0t 2t 3 4 5
network.cfg071ec7.vid=1

network.cfg0d1ec7=switch_vlan
network.cfg0d1ec7.device=switch0
network.cfg0d1ec7.ports=0t 2t
network.cfg0d1ec7.vid=3
network.cfg0d1ec7.vlan=3

network.lan
network.lan.ifname=eth1.1

network.cfg081ec7
network.cfg081ec7.ports=0t 1 2t 6
network.cfg081ec7.vid=2

luci.cfg080295=ifstate
luci.cfg080295.bridge=false
luci.cfg080295.ifname=eth0.2
luci.cfg080295.interface=guest

Volgens mij ben ik er dan?
Firewall-rules voor DHCP en DNS zijn al aanwezig.

Als mijn kennis van VLANs komt van:
https://wiki.openwrt.org/doc/recipes/guest-wlan
en https://forum.archive.openwrt.org/viewtopic.php?id=57944
en is dus vrij beperkt...
Tips voor herstel als ik mezelf onverhoopt buitensluit zijn ook welkom.

[ Voor 0% gewijzigd door RudolfR op 02-10-2018 10:45 . Reden: Link (1) naar recept gecorrigeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
RudolfR schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 18:17:
Ik heb i.c.m. een Ziggo-abo (modem in bridge) een Archer C7v2 met OpenWRT als router.
Daarop had ik ook een speciaal SSID met een gastennetwerk.

Nu heb ik m'n wi-fi apparatuur vervangen door UniFi en ik wil dit gastennetwerk niet meer op de router hebben, maar op de verschillende access-points.
...............................
..............................
Je kunt ook gewoon in je UniFi ap's een gastennetwerk maken.
Hoef je niks te doen met VLAN's.
Zo heb ik het ook gedaan .
Dan kunnen de gasten wel internetten maar niet in je intern netwerk.

Afbeeldingslocatie: http://www.smidtsweb.nl/images/unifi.PNG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Bedankt. Dat is zo simpel dat 't niet eens leuk is.

Hoor ook graag nog of ik goed zit met de VLAN-oplossing; daar steek ik dan nog wat van op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:02
RudolfR schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 07:57:
Bedankt. Dat is zo simpel dat 't niet eens leuk is.

Hoor ook graag nog of ik goed zit met de VLAN-oplossing; daar steek ik dan nog wat van op.
Ik heb geen idee hoe ik de changes goed moet lezen, maar als ik het goed begrijp ga je poort 2 dan zowel met VLAN 1, 2 als 3 taggen. Maar 2 (WAN) hoeft niet eens op die poort te zitten?! En VLAN 1 wil je waarschijnlijk untagged doorgeven, anders zou je op alle apparaten (of de switch die erop zit) die VLAN tag moeten instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Zojuist (eindelijk) mijn 2x Archers C5's (welke met C7 firmware draaien) geupgrade naar OpenWrt 18.06.1
Ik zat nog op LEDE 17.01.5

Heb een Flash new firmware image met Keep Settings gedaan.
Van te voren wel een backup gemaakt.

Alles ging super smooth.
Enige was ik moest doen na de upgrade is mijn packages handmatig (via SSH) installeren.
Dit moest ik eigenlijk ook altijd doen met kleine upgrades (17.01.x naar een hogere versie) dus dat was niks nieuws. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
RobertMe schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 08:05:
[...]

Ik heb geen idee hoe ik de changes goed moet lezen, maar als ik het goed begrijp ga je poort 2 dan zowel met VLAN 1, 2 als 3 taggen. Maar 2 (WAN) hoeft niet eens op die poort te zitten?! En VLAN 1 wil je waarschijnlijk untagged doorgeven, anders zou je op alle apparaten (of de switch die erop zit) die VLAN tag moeten instellen.
Ik had gelezen dat een mix op een interface soms niet lekker werkt, dus vandaar dat ik alles maar getagged had. Is wel een quote van 3 jaar geleden, dus mogelijk achterhaald. :F
Now, the first think to consider is that having both tagged and untagged packets on the same interface does not currently work on many devices; so, to be on the safe side, I would tag all traffic coming to eth1. That means that there will not be a "default" VLAN, all three will be equal
Maar waarschijnlijk is poort 2 tagged op VLAN3 voldoende dan. VLAN2 is inderdaad WAN, dus die mag ik weglaten. Net als 1... Ik ga nog wel even verder studeren op VLANS. :?

Edit:
Ik heb 't voor elkaar. eth1 en LAN1 getagged met VLANIDs 1 en 3. Zodoende krijg ik een eth1.1 en eth1.3 erbij. Gewone LAN is dus nu eth1.1 en de nieuwe guest-interface zit aan eth1.3. Die deelt adressen uit in een andere range en mag alleen voor dns en dhcp naar lan.

Untagged verkeer op de poorten krijg in openwrt standaard VLAN ID 1 mee. UniFi Guest netwerk ook getagged met VLAN3. En het werkt.

Weer wat geleerd. :D

[ Voor 16% gewijzigd door RudolfR op 03-10-2018 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelk31
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-03 10:16
Kan iemand me bevestigen als het volgende mogelijk is met DD WRT:
* Ik zou graag mijn router als een AP configureren.
* Daarnaast wil op de router selectief VPN willen toewijzen aan bepaalde verbindingen.

Is dit mogelijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Marcel_EA schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 09:44:
Zojuist (eindelijk) mijn 2x Archers C5's (welke met C7 firmware draaien) geupgrade naar OpenWrt 18.06.1
Ik zat nog op LEDE 17.01.5

Heb een Flash new firmware image met Keep Settings gedaan.
Van te voren wel een backup gemaakt.

Alles ging super smooth.
Enige was ik moest doen na de upgrade is mijn packages handmatig (via SSH) installeren.
Dit moest ik eigenlijk ook altijd doen met kleine upgrades (17.01.x naar een hogere versie) dus dat was niks nieuws. >:)
Welke packages installeer jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
michelk31 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:01:
Kan iemand me bevestigen als het volgende mogelijk is met DD WRT:
* Ik zou graag mijn router als een AP configureren.
* Daarnaast wil op de router selectief VPN willen toewijzen aan bepaalde verbindingen.

Is dit mogelijk ?
Bedoel je OpenWRT of DD-WRT, want van de laatste ken ik niet alle mogelijkheden.

Ik ga er vanuit dat je OpenWRT bedoelt (want daar gaat dit topic over)

Ja, je kunt een router ook als domme AP gebruiken, door simpelweg de WAN-poort niet te gebruiken.
Je kunt dan nog wel een SSID configureren en dit bridgen aan je LAN, zodat de wi-fi clients ook netwerktoegang hebben.
Een gastennetwerk (met alleen toegang tot internet) is in die configuratie lastiger...

Verkeer routeren over een vpn kan met vpn-policy-routing (een softwarepakket voor OpenWRT) en dat werkt heel goed op mijn router, maar ik gebruik 'm ook als router (en niet als AP).
Ik denk dat die twee functies (domme AP vs VPN router) met elkaar conflicteren.

Misschien helpt het als je je netwerktopologie een beetje toelicht en wat je precies van plan bent met welk apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelk31
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-03 10:16
Wel ik maak gebruik van een netgear r7800.
Deze wil ik binnenkort flashen naar OpenWRT of DD Wrt.
De Netgear wordt geconfigureerd als een AP omdat er al een router is van Proximus die ook IPTV doorstuurt.
De IPTV gaat over powerlines naar mijn decoder box.

IPTV werkt niet goed als er een 2de router in de configuratie wordt opgenomen. (Bridge modus, enz..)
Ik wil echter dat alles wat wireless verbonden wordt met de AP een VPN verbinding gebruikt.
Met uitzondering van Honeywell temperatuur regeling.
Ik vrees dat ik deze niet meer kan aansturen als deze op de VPN zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Laatst online: 12-09 19:44
michelk31 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:29:
Wel ik maak gebruik van een netgear r7800.
Deze wil ik binnenkort flashen naar OpenWRT of DD Wrt.

Ik wil echter dat alles wat wireless verbonden wordt met de AP een VPN verbinding gebruikt.
Met uitzondering van Honeywell temperatuur regeling.
Ik vrees dat ik deze niet meer kan aansturen als deze op de VPN zit.
Volgens mij moet dit lukken door een VPN server te draaien op je r7800 en deze te gebruiken als access point. Je moet dan op je R7800 wel routeren van je vpn naar je normale netwerk. Waarschijnlijk moet je ook op de r7800 wat firewall aanpassingen doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Videopac schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:14:
[...]

Welke packages installeer jij?
luci-ssl
openssh-sftp-server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik kom niet meer in mijn router via de webinterface.
Hij kan hem helemaal niet meer vinden.
Via ssh Luci opnieuw geïnstalleerd: zonder succes.
Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muis666
  • Laatst online: 12-09 19:44
Videopac schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 09:06:
Iemand een idee?
code:
1
ps | grep http

Je moet wel een http server (uhttpd) hebben draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Dank, maar lost het niet op.
\etc\init.d\uhttpd start geeft iets van no sockets found.
De config file lijkt leeg.
Wat ik op internet lees is dat de uhttpd versie nieuwer is dan de rest van de build.
Morgen maar eens verder onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Videopac schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 09:06:
Iemand een idee?
Je draait geen ontwikkelversie toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Borromini schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 02:37:
[...]

Je draait geen ontwikkelversie toevallig?
Is geen ontwikkelversie, gewoon OpenWrt 18.06.1, r7258-5eb055306f

config uhttpd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
~                                                                                                                                                                                                                                             
- uhttpd 0/0 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Die ziet er erg leeg uit... Staat er een standaardconfig in dezelfde map? Opkg overschrijft bestaande configuratiebestanden niet normaal gezien.

Pagina: 1 ... 10 ... 21 Laatste