Aha, kijk. Dat wist ik niet. Die fork ondersteunt het dus niet, maar de normale (echte) versie van OpenWRT wel.
[...]
Ik heb niet gezegd dat SMB/CIFS wat anders is. Wel dat Samba geen SMB is. Wat velen denken door de 3 letters.
Samba doet veel meer dan alleen SMB/CIFS gebruiken.
Inderdaad, Samba is geen SMB. SMB is een protocol. Samba is een implementatie van SMB. Met andere woorden: het is software (een server) voor het SMB-protocol.
Op precies dezelfde manier is OpenSSH een implementatie van het SSH-protocol, is FreeRADIUS een implementatie van het RADIUS-protocol en is Xorg een implementatie van het X11-protocol, om maar wat andere voorbeelden op te noemen.
Verder is het package cifs-utils apart te installeren en te gebruiken van Samba (indien al niet geïnstalleerd bij installatie van Debian en Ubuntu). Wanneer je dus alleen een SMB/CIFS client nodig hebt.
Als je ook een SMB/CIFS server nodig hebt moet je ook Samba installeren omdat die dan ook de server kant van cifs-utils gebruikt, met bijbehorend beheer in de Samba config file.
Ook cifs-utils is een implementatie van SMB. Maar waar Samba een SMB-server is, is cifs-utils een SMB-client. Of, beter gezegd: het zijn de userspace utilities die bij de kernel-space filesystem horen.
Cifs-utils is overigens gewoon onderdeel van het Samba-project.
[...]
Over die link:
Dat is een probleem van Linux. Individuen die zeggen welke termen je niet en wel mag gebruiken. Je allerlei vragen beginnen te stellen die met "Why did you..." beginnen. En dan komt de volgende met zijn setje vragen en hoe het op zijn manier zou moeten. Uiteindelijk heb je een Monster van Frankenstein geconfigureerd.
Het is natuurlijk wel zo dat ze het uit behulpzaamheid (en zorg) doen.
Ik heb een IBM AS/400, iSeries, Power achtergrond. Daar wordt SMB gewoon SMB genoemd natuurlijk. Daarna kom je ook in aanraking met Windows, Linux en OS X en wordt het CIFS en SMB. Debian, Red Hat en Ubuntu noemen hun implementatie/package cifs-utils en niet smb-utils. Laat Foskett maar tegen die jongens gaan blaten. Het heet in Windows 10 ook nog steeds CIFS. Misschien dat Microsoft het van hem overneemt.
Wat maakt het ook uit?
Volgens mij is dat artikel vrij duidelijk (en correct). Er bestaan misverstanden over de termen CIFS en SMB en de termen worden vaak onterecht of verkeerd gebruikt. In dat artikel wordt uitgelegd hoe het eigenlijk allemaal precies zit, om daarmee de misverstanden (proberen) uit de wereld te helpen.
Niets mis mee toch?
[
Voor 18% gewijzigd door
Compizfox op 19-05-2016 12:32
]