Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:56
vanaalten schreef op maandag 16 mei 2016 @ 11:15:
...verhaal...
Ofwel: iemand nog tips voor een apparaat dat wel aan mijn eisen voldoet?
Ik heb dezelfde combinatie... met de Archer C7. Dat is een prima combi. De WNDR3700 is erg sterk als router. De Archer C7 gebruikt de 5GHz band die ik gebruik voor mijn thuisnetwerk. Ik heb wel de V2 versie, want die kan prima OpenWRT draaien.

Enige 'probleem' dat ik heb is met mijn EAP-TLS Wifi, maar dat lijkt niet aan het apparaat zelf te liggen, maar is eerder een probleem met Windows 10 denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:37

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Tom Paris schreef op maandag 16 mei 2016 @ 16:33:
[...]
Reactie op een oud bericht, maar wil dit toch corrigeren... OpenVPN kan wel degelijk via Luci ingesteld worden, met de app 'luci-app-openvpn'.
Bedankt voor je reactie!

Werkt dit ook met de nieuwste OpenWRT versie, ik geloof dat de support voor de OpenVPN app is weggevallen sinds versie 10(ofzo?). Heb je een tutorial voor mij hoe ik dat installeer / instel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
vanaalten schreef op maandag 16 mei 2016 @ 14:59:
[...]

Op het forum van OpenWRT kwam dat in elk geval diverse keren naar voren als reden waarom een device niet ondersteund werd door OpenWRT: geen informatie van de fabrikant van diverse chips. Van daaruit deed ik dus de aanname dat het een (gebrek aan) open source ondersteunings-issue was. En ik deed ook de aanname dat DD-WRT ook wel volledig open source zou zijn, dus dezelfde problemen zou hebben.
Een gebrek aan informatie kan inderdaad een reden zijn waarom er geen Open Source driver is voor een bepaald apparaat. Dat hoeft op zich geen enorm probleem te zijn omdat OpenWRT ook closed source drivers ondersteunt, alleen niet by default.

Zo gebruik ik bijvoorbeeld een closed source driver in mijn OpenWRT installatie omdat de open source versie bepaalde dingen niet ondersteunt (wegens een gebrek aan informatie waarschijnlijk).

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:31
rens-br schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 09:37:
[...]

Bedankt voor je reactie!

Werkt dit ook met de nieuwste OpenWRT versie, ik geloof dat de support voor de OpenVPN app is weggevallen sinds versie 10(ofzo?). Heb je een tutorial voor mij hoe ik dat installeer / instel?
Hij werkte niet in Barrier Breaker, maar wel weer in Chaos Calmer. Je kunt de package gewoon via Luci zelf installeren, daarna krijg je een nieuw venster met invoervelden voor de OpenVPN opties. Persoonlijk vind ik het sneller om gewoon de config-file en certificaten via SSH over te pompen, maar snap dat mensen zich comfortabeler kunnen voelen bij een GUI.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Tom Paris schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 10:24:
[...]
Hij werkte niet in Barrier Breaker, maar wel weer in Chaos Calmer. Je kunt de package gewoon via Luci zelf installeren, daarna krijg je een nieuw venster met invoervelden voor de OpenVPN opties. Persoonlijk vind ik het sneller op gewoon de config-file en certificaten via SSH over te pompen, maar snap dat mensen zich comfortabeler kunnen voelen bij een GUI.
Ga dit eens uitproberen dan. Heb momenteel nog geen tijd gevonden om überhaupt te kijken naar de OpenVPN configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NxCPU
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Als ik een modem+router met USB 3.0 poort uit de hardware compatibiliteitslijst van OpenWrt uitzoek en aanschaf, en vervolgens OpenWrt installeer, zal dan altijd een externe USB3.0 HDD geformatteerd met het ext4 bestandssysteem zichtbaar en gebruikt kunnen worden?

Of zijn er ook weer haken en ogen?

De bedoeling is dat deze externe HDD door telefoons en tablets alleen draadloos en alleen via het lokale netwerk benaderd wordt.

Wat achtergrond:
Ik heb gezocht naar Wi-Fi modem+routers die compatibel zijn met externe HDD's met het ext4 bestandssysteem.
De enige opsomming/lijst die ik kon achterhalen was deze van Asus: http://event.asus.com/2009/networks/disksupport/
Voor de rest kwam ik alleen halve waarheden of hele waarheden met wat haken en ogen tegen. Erg vermoeiend voor zo een simpele vraag. Waarvan het antwoord in iedere relevante spec sheet te vinden zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

NxCPU schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 16:06:
Voor de rest kwam ik alleen halve waarheden of hele waarheden met wat haken en ogen tegen. Erg vermoeiend voor zo een simpele vraag. Waarvan het antwoord in iedere relevante spec sheet te vinden zou moeten zijn.
Volgens mij is ondersteuning voor ext4 geen hardware beperking, maar een software beperking. Een beperking die dus met OpenWRT opgelost wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NxCPU schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 16:06:
Als ik een modem+router met USB 3.0 poort uit de hardware compatibiliteitslijst van OpenWrt uitzoek en aanschaf, en vervolgens OpenWrt installeer, zal dan altijd een externe USB3.0 HDD geformatteerd met het ext4 bestandssysteem zichtbaar en gebruikt kunnen worden?

Of zijn er ook weer haken en ogen?

De bedoeling is dat deze externe HDD door telefoons en tablets alleen draadloos en alleen via het lokale netwerk benaderd wordt.

Wat achtergrond:
Ik heb gezocht naar Wi-Fi modem+routers die compatibel zijn met externe HDD's met het ext4 bestandssysteem.
De enige opsomming/lijst die ik kon achterhalen was deze van Asus: http://event.asus.com/2009/networks/disksupport/
Ja, en dat is in principe zonder haken en ogen.
Check die support wel echt goed. Soms is het ook support met voorwaarden namelijk, en als die voorwaarde dan weer net op een component zit die jij belangrijk vind is dat een beetje jammer.

Router fabrikanten zijn in inderdaad notoir wazig, in zowel de firmware/software die op hun routers staat zelf alsmede de support/documentatie. Gelukkig zijn er fatsoenlijke alternatieven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NxCPU
  • Niet online
Thanks voor de reacties chaps!
rens-br schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 16:09:
[...]

Volgens mij is ondersteuning voor ext4 geen hardware beperking, maar een software beperking. Een beperking die dus met OpenWRT opgelost wordt.
Ja ik bedoel ook eigenlijk de Samba server die waarschijnlijk gebruikt wordt. Als die ext4 leest en schrijft. Ik ben ook modem+router tegengekomen met Samba server die alleen Windows bestandssystemen gebruikten. Heb me net rot gezocht naar een voorbeeld. Maar kan het niet zo snel terugvinden. Was volgens mij op snbforums en één van de stackexchange websites.

Normaal gebruik ik CIFS network shares, maar die gadgets willen daar niet aan meewerken natuurlijk.
Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 17:02:
[...]

Ja, en dat is in principe zonder haken en ogen.
Check die support wel echt goed. Soms is het ook support met voorwaarden namelijk, en als die voorwaarde dan weer net op een component zit die jij belangrijk vind is dat een beetje jammer.

Router fabrikanten zijn in inderdaad notoir wazig, in zowel de firmware/software die op hun routers staat zelf alsmede de support/documentatie. Gelukkig zijn er fatsoenlijke alternatieven. :)
Ik ga dat zeker doen.
Ik twijfel tussen D-Link DIR-860L of één van de Archer C7, C9.
(Over D-Link lees ik overigens veel negatieve uitlatingen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:32

Compizfox

Bait for wenchmarks

NxCPU schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 19:45:
Thanks voor de reacties chaps!

[...]

Ja ik bedoel ook eigenlijk de Samba server die waarschijnlijk gebruikt wordt. Als die ext4 leest en schrijft. Ik ben ook modem+router tegengekomen met Samba server die alleen Windows bestandssystemen gebruikten. Heb me net rot gezocht naar een voorbeeld. Maar kan het niet zo snel terugvinden. Was volgens mij op snbforums en één van de stackexchange websites.
OpenWRT is Linux, dus die kan (uiteraard) overweg met EXT4.
Normaal gebruik ik CIFS network shares, maar die gadgets willen daar niet aan meewerken natuurlijk.
SMB is CIFS ;) Of ja, in de praktijk worden ze als synoniemen gebruikt. Als ik het me goed herinner is CIFS de naam voor de oude versie(s) van SMB.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NxCPU
  • Niet online
Compizfox schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 20:16:
[...]

OpenWRT is Linux, dus die kan (uiteraard) overweg met EXT4.
Maar als de OEM/fabrikant besluit om bijvoorbeeld alleen Windows bestandsformaten beschikbaar te maken, dan is ext4 niet beschikbaar. Bijvoorbeeld Xiaomi.
Compizfox schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 20:16:
[...]

SMB is CIFS ;) Of ja, in de praktijk worden ze als synoniemen gebruikt. Als ik het me goed herinner is CIFS de naam voor de oude versie(s) van SMB.
SMB is bedacht door IBM. CIFS is een implementatie van SMB, door Microsoft. Samba is geen SMB. Samba maakt onder andere gebruik van SMB/CIFS. Maar omdat support voor SMB/CIFS shares in steeds meer Nixen standaard ingebouwd is, heb je voor alleen SMB/CIFS shares geen Samba installatie meer nodig.

CIFS heeft in de oudere versies (W95, W98) etc een slechte naam gekregen. Dus de meesten gebruiken nu de term SMB. Maar je moet toch nog steeds cifs-utils (Debian, Ubuntu) installeren naast Samba als je ook (permanente) shares wil maken.
Op iOS gadgets heb ik geen commando regel, scripts en config bestanden om CIFS/SMB shares aan te geven. In OS X kan dit uiteraard wel met smb://server-of-ip/pad .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

NxCPU schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 08:02:
[...]

Maar als de OEM/fabrikant besluit om bijvoorbeeld alleen Windows bestandsformaten beschikbaar te maken, dan is ext4 niet beschikbaar. Bijvoorbeeld Xiaomi.
Dat beslist de fabrikant niet. Dat ligt puur en alleen aan het OS, en OpenWRT kan zoals gezegd gewoon overweg met EXT4.
[...]

SMB is bedacht door IBM. CIFS is een implementatie van SMB, door Microsoft. Samba is geen SMB. Samba maakt onder andere gebruik van SMB/CIFS. Maar omdat support voor SMB/CIFS shares in steeds meer Nixen standaard ingebouwd is, heb je voor alleen SMB/CIFS shares geen Samba installatie meer nodig.
Ehm, nee.

SMB/CIFS is een protocol. Samba is een SMB-server, dus een (open-source) implementatie van dat protocol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Why You Should Never Again Utter The Word, “CIFS” :D

Maar inderdaad. CIFS was een extensie op de eerste versie van SMB. Later weer ingehaald door nieuwere versies van SMB. Samba is een populaire implementatie van het SMB protocol en ondersteunt inmiddels SMB 3.1.1.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NxCPU
  • Niet online
Compizfox schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 09:13:
[...]

Dat beslist de fabrikant niet. Dat ligt puur en alleen aan het OS, en OpenWRT kan zoals gezegd gewoon overweg met EXT4.
Xiaomi modem+routers worden uitgeleverd met een eigen versie van OpenWrt. Die ondersteund alleen NTFS, FAT en FAT32. Gewoon gecastreerd dus.
Compizfox schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 09:13:
[...]

Ehm, nee.
SMB/CIFS is een protocol. Samba is een SMB-server, dus een (open-source) implementatie van dat protocol.
Ik heb niet gezegd dat SMB/CIFS wat anders is. Wel dat Samba geen SMB is. Wat velen denken door de 3 letters.
Samba doet veel meer dan alleen SMB/CIFS gebruiken.

Verder is het package cifs-utils apart te installeren en te gebruiken van Samba (indien al niet geïnstalleerd bij installatie van Debian en Ubuntu). Wanneer je dus alleen een SMB/CIFS client nodig hebt.
Als je ook een SMB/CIFS server nodig hebt moet je ook Samba installeren omdat die dan ook de server kant van cifs-utils gebruikt, met bijbehorend beheer in de Samba config file.
Maurits van Baerle schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 10:32:
Why You Should Never Again Utter The Word, “CIFS” :D

Maar inderdaad. CIFS was een extensie op de eerste versie van SMB. Later weer ingehaald door nieuwere versies van SMB. Samba is een populaire implementatie van het SMB protocol en ondersteunt inmiddels SMB 3.1.1.
Over die link:
Dat is een probleem van Linux. Individuen die zeggen welke termen je niet en wel mag gebruiken. Je allerlei vragen beginnen te stellen die met "Why did you..." beginnen. En dan komt de volgende met zijn setje vragen en hoe het op zijn manier zou moeten. Uiteindelijk heb je een Monster van Frankenstein geconfigureerd.
Het is natuurlijk wel zo dat ze het uit behulpzaamheid (en zorg) doen.

Ik heb een IBM AS/400, iSeries, Power achtergrond. Daar wordt SMB gewoon SMB genoemd natuurlijk. Daarna kom je ook in aanraking met Windows, Linux en OS X en wordt het CIFS en SMB. Debian, Red Hat en Ubuntu noemen hun implementatie/package cifs-utils en niet smb-utils. Laat Foskett maar tegen die jongens gaan blaten. Het heet in Windows 10 ook nog steeds CIFS. Misschien dat Microsoft het van hem overneemt.
Wat maakt het ook uit?

We gaan trouwens extreem off-topic.

Ik heb mijn antwoord. En ben er tevreden mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:27
NxCPU schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 11:16:
[...]

Xiaomi modem+routers worden uitgeleverd met een eigen versie van OpenWrt. Die ondersteund alleen NTFS, FAT en FAT32. Gewoon gecastreerd dus.
Dan staat daar geen OpenWRT op, eigen/aangepaste versie van OpenWRT is per definitie geen OpenWRT meer. OpenWRT is open en aanpasbaar. Als je dus zelf met OpenWRT aan de slag gaat, dan ondersteunt je router dus altijd EXT4.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik ben net begonnen met openwrt toen ik zag dat m'n oude simpele router het ondersteunt. Ik maak alleen regelmatig fouten waardoor het apparaat niet meer te bereiken is, dan doe ik een factory reset dmv het knopje achterop. Het probleem is dan dat ik steeds met kabels moet rommelen om wifi weer aan te zetten, waarna ik de configuratie doe vanaf een draadloos apparaat.

Wie heeft er hier veel ervaring met linux ed. en kan met gemak in de image wifi standaard enablen en het 192.168.1.85 geven?
Deze image gebruik ik.
https://downloads.openwrt...n-v4-squashfs-factory.bin

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
Ik kreeg het niet voor elkaar om dns requests te routen naar een andere dns server. Ik gebruik niet de wan poort, eth en wifi zijn bridged, op eth is de modem aangesloten en dhcp draait op de modem. (duidelijk?)

iptables -t nat -A PREROUTING -i br-lan -p udp --dport 53 -j DNAT --to andere_dns
iptables -t nat -A PREROUTING -i br-lan -p tcp --dport 53 -j DNAT --to andere_dns

Dit werkt niet. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

[...]

Aha, kijk. Dat wist ik niet. Die fork ondersteunt het dus niet, maar de normale (echte) versie van OpenWRT wel.
[...]

Ik heb niet gezegd dat SMB/CIFS wat anders is. Wel dat Samba geen SMB is. Wat velen denken door de 3 letters.
Samba doet veel meer dan alleen SMB/CIFS gebruiken.
Inderdaad, Samba is geen SMB. SMB is een protocol. Samba is een implementatie van SMB. Met andere woorden: het is software (een server) voor het SMB-protocol.

Op precies dezelfde manier is OpenSSH een implementatie van het SSH-protocol, is FreeRADIUS een implementatie van het RADIUS-protocol en is Xorg een implementatie van het X11-protocol, om maar wat andere voorbeelden op te noemen.
Verder is het package cifs-utils apart te installeren en te gebruiken van Samba (indien al niet geïnstalleerd bij installatie van Debian en Ubuntu). Wanneer je dus alleen een SMB/CIFS client nodig hebt.
Als je ook een SMB/CIFS server nodig hebt moet je ook Samba installeren omdat die dan ook de server kant van cifs-utils gebruikt, met bijbehorend beheer in de Samba config file.
Ook cifs-utils is een implementatie van SMB. Maar waar Samba een SMB-server is, is cifs-utils een SMB-client. Of, beter gezegd: het zijn de userspace utilities die bij de kernel-space filesystem horen.

Cifs-utils is overigens gewoon onderdeel van het Samba-project.
[...]

Over die link:
Dat is een probleem van Linux. Individuen die zeggen welke termen je niet en wel mag gebruiken. Je allerlei vragen beginnen te stellen die met "Why did you..." beginnen. En dan komt de volgende met zijn setje vragen en hoe het op zijn manier zou moeten. Uiteindelijk heb je een Monster van Frankenstein geconfigureerd.
Het is natuurlijk wel zo dat ze het uit behulpzaamheid (en zorg) doen.

Ik heb een IBM AS/400, iSeries, Power achtergrond. Daar wordt SMB gewoon SMB genoemd natuurlijk. Daarna kom je ook in aanraking met Windows, Linux en OS X en wordt het CIFS en SMB. Debian, Red Hat en Ubuntu noemen hun implementatie/package cifs-utils en niet smb-utils. Laat Foskett maar tegen die jongens gaan blaten. Het heet in Windows 10 ook nog steeds CIFS. Misschien dat Microsoft het van hem overneemt.
Wat maakt het ook uit?
Volgens mij is dat artikel vrij duidelijk (en correct). Er bestaan misverstanden over de termen CIFS en SMB en de termen worden vaak onterecht of verkeerd gebruikt. In dat artikel wordt uitgelegd hoe het eigenlijk allemaal precies zit, om daarmee de misverstanden (proberen) uit de wereld te helpen.

Niets mis mee toch?

[ Voor 18% gewijzigd door Compizfox op 19-05-2016 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zijn er al mensen die LEDE als 'daily driver' gebruiken? Wat zijn jullie ervaringen?

Ik ben momenteel nog wat aan het testen op een router die niet 'in productie' is voor ik overstap, maar LEDE vertoont een stuk meer activiteit dan OpenWrt. Zij hebben ar71xx ondertussen ook al op kernel 4.4 draaien (en de bugs die dat platform vertoonde met 4.4 gefikst).

[ Voor 8% gewijzigd door Borromini op 19-05-2016 14:09 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NxCPU
  • Niet online
Compizfox, wat ik bedoel is dat hij een beetje Don Quichote uithangt. De benaming CIFS is er niet meer uit te slijten. Hij heeft compleet gelijk. Er is veel veranderd en het is ook veel veiliger (maar nog niet genoeg). Maar wat zegt hij op het volgende (4 jaar na zijn artikel) uitvoer door Windows 10 commando. (Sorry ik ben nu op het moment geen Linux beschikbaar (bij dit bedrijf).) :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
cifs sessions -t

Using domain authentication. Domain type is Windows 2000.
Root volume language is not set. Use vol lang.
Number of WINS servers: 1
Total CIFS sessions: 3
CIFS open shares: 3
CIFS open files: 0
CIFS locks: 9
CIFS credentials: 3
IPv4 CIFS sessions: 1
IPv6 CIFS sessions: 2
Cumulative IPv4 CIFS sessions: 26383
Cumulative IPv6 CIFS sessions: 42545
CIFS sessions using security signatures: 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
Kan je met openwrt een routed ap in een andere subnet maken welke via wifi verbonden is met een andere router (modem) , en waarmee je op internet kan via wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twelvehex
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-07 08:09
Manke schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 12:08:
Ik ben net begonnen met openwrt toen ik zag dat m'n oude simpele router het ondersteunt. Ik maak alleen regelmatig fouten waardoor het apparaat niet meer te bereiken is, dan doe ik een factory reset dmv het knopje achterop. Het probleem is dan dat ik steeds met kabels moet rommelen om wifi weer aan te zetten, waarna ik de configuratie doe vanaf een draadloos apparaat.

Wie heeft er hier veel ervaring met linux ed. en kan met gemak in de image wifi standaard enablen en het 192.168.1.85 geven?
Deze image gebruik ik.
https://downloads.openwrt...n-v4-squashfs-factory.bin

Alvast bedankt
Dit kan met behulp van de image generator (https://wiki.openwrt.org/doc/howto/obtain.firmware.generate). Hiermee kan je een eigen image bouwen en daar deze wijzigingen in stoppen. Dit is alleen niet iets dat je eventjes doet. Ik denk dat het kabeltje inprikken makkelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twelvehex
Manke schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 12:19:
Ik kreeg het niet voor elkaar om dns requests te routen naar een andere dns server. Ik gebruik niet de wan poort, eth en wifi zijn bridged, op eth is de modem aangesloten en dhcp draait op de modem. (duidelijk?)

iptables -t nat -A PREROUTING -i br-lan -p udp --dport 53 -j DNAT --to andere_dns
iptables -t nat -A PREROUTING -i br-lan -p tcp --dport 53 -j DNAT --to andere_dns

Dit werkt niet. Iemand een idee?
Zelf zou ik dit oplossen door dnsmasq (de standaard dns/dhcp server in openwrt) te richten op die andere dns server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
twelvehex schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 16:14:
[...]

Zelf zou ik dit oplossen door dnsmasq (de standaard dns/dhcp server in openwrt) te richten op die andere dns server.
Bedankt voor je antwoord

Werkt dat in bridge mode, dus dat wifi en de eth poorten onderdeel zijn van de basis lan (192.168.1.*), en dus de dhcp server in openwrt uitstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twelvehex
Manke schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 16:38:
[...]

Bedankt voor je antwoord

Werkt dat in bridge mode, dus dat wifi en de eth poorten onderdeel zijn van de basis lan (192.168.1.*), en dus de dhcp server in openwrt uitstaat?
dnsmasq kan ingestelt worden om enkel dns te doen. Echter, de clients zullen via dhcp het ip adres van de dns server krijgen. De clients zullen dus geen dns requests sturen naar de bridge, maar naar het modem.
Met andere woorden: is er geen dns configuratie nodig op de bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
twelvehex schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 17:44:
[...]

dnsmasq kan ingestelt worden om enkel dns te doen. Echter, de clients zullen via dhcp het ip adres van de dns server krijgen. De clients zullen dus geen dns requests sturen naar de bridge, maar naar het modem.
Met andere woorden: is er geen dns configuratie nodig op de bridge.
Het is dus de bedoeling dat de dns requests gestuurd worden naar de bridge, bepaalt de gateway instelling bij de client dat?

Dan is het denk ik onmogelijk in bridge mode.?

Nu wil ik een gateway opzetten in openwrt, zodat er een tweede subnet komt, 192.168.2.*, maar ik heb geen flauw idee hoe, heb de hele tijd lopen experimenten, maar het is niet gelukt. Ik denk dat ik hiervoor de wan poort moet gebruiken, heb dat nog niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
Is er geen goede documentatie over hoe je een tweede zone kan maken, zonder te puzzelen? (routed ap)
de tutorial schiet je ook niks mee op omdat het niet werkt, en meer kan ik niet vinden.

https://wiki.openwrt.org/doc/recipes/routedap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Borromini schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 14:00:
Zijn er al mensen die LEDE als 'daily driver' gebruiken? Wat zijn jullie ervaringen?

Ik ben momenteel nog wat aan het testen op een router die niet 'in productie' is voor ik overstap, maar LEDE vertoont een stuk meer activiteit dan OpenWrt. Zij hebben ar71xx ondertussen ook al op kernel 4.4 draaien (en de bugs die dat platform vertoonde met 4.4 gefikst).
Wel weinig enthousiasme bllijkbaar :P. Ik ben ondertussen overgestapt, ondertussen ook wat instellingen geïntegreerd dmv uci-defaults. Spaart weer wat tijd en werk als ik ergens een nieuw apparaat installeer. Draait als een tiet :*)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-07 12:13
[...]

Ik heb een IBM AS/400, iSeries, Power achtergrond.
HELD! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Een der laatste der mohikanen. Heet in popie-jopie taal tegenwoordig zSeries

Pas maar op, straks krijg je nog een sms'je van zo'n oersysteem die je tig jaar geleden hebt onderhouden dat ie voorspelt dat er iets stuk gaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 18:07
Borromini schreef op zondag 22 mei 2016 @ 18:49:
[...]

Wel weinig enthousiasme bllijkbaar :P. Ik ben ondertussen overgestapt, ondertussen ook wat instellingen geïntegreerd dmv uci-defaults. Spaart weer wat tijd en werk als ik ergens een nieuw apparaat installeer. Draait als een tiet :*)
Ik draai 'm sinds een dag of twee als daily driver. Je zult me vast wel in de chat voorbij hebben zien komen :-)
Gister en vandaag veel met Felix zitten testen (ik) en aanpassen (hij). Moet zeggen dat LEDE nu perfect mijn WRT1900AC-V2 ondersteund. Veel kleine irritaties en issues met de V2 zijn er nu uitgehaald, en dat is toch wel top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NxCPU
  • Niet online
kwakzalver schreef op zondag 22 mei 2016 @ 22:29:
[...]

HELD! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Een der laatste der mohikanen. Heet in popie-jopie taal tegenwoordig zSeries

Pas maar op, straks krijg je nog een sms'je van zo'n oersysteem die je tig jaar geleden hebt onderhouden dat ie voorspelt dat er iets stuk gaat....
Dank u! Dank u!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:48

Videopac

Rommelt wat aan.

[...]

Was het niet:
x86 = x-series
AS400 = iSeries
RS6000 = pSeries
z390 = zSeries

?
Of is dat alweer achterhaald?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

sl1000 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 22:31:
[...]

Ik draai 'm sinds een dag of twee als daily driver. Je zult me vast wel in de chat voorbij hebben zien komen :-)
Gister en vandaag veel met Felix zitten testen (ik) en aanpassen (hij). Moet zeggen dat LEDE nu perfect mijn WRT1900AC-V2 ondersteund. Veel kleine irritaties en issues met de V2 zijn er nu uitgehaald, en dat is toch wel top!
Ik heb je nick zien passeren ja :) De support via IRC is ongelooflijk. Wereld van verschil met hoe het bij OpenWrt liep, jammer genoeg...

[ Voor 5% gewijzigd door Borromini op 24-05-2016 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Zit er in die Lede builds ook een grafische UI? En waar vind ik die?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Nee, net zoals bij de trunk builds van OpenWrt zit die er niet bij.

Je kan 'm wel achteraf installeren of de images vooraf aanpassen met LuCI (de interface) zoals bij OpenWrt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
Borromini schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 15:21:
[...]

Ik heb je nick zien passeren ja :) De support via IRC is ongelooflijk. Wereld van verschil met hoe het bij OpenWrt liep, jammer genoeg...
ik heb een tijd de discussie tussen de mannen van OpenWRT en Lede zitten volgen. Lijkt er vooral op dat Kaloz en MM met de rest botsten. Programmeurs hebben vaak sterke persoonlijkheden, en die botsen nog wel eens. Mij maakt het niet zoveel uit welke naamsticker er op de firmware geplakt wordt, zolang support en features maar goed zijn :)

Wat voor router heb jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zelf een WNDR3700 v1, maar ik onderhoud ook wat netwerkjes van vrienden en familie, daar zitten een WNDR3700 v1, een v2, een TL-WR1043ND v1 en v2 en een paar TL-WR841N tussen. Omdat ik de builds voor iedereen uitrol wacht ik meestal tot de stabiele releases er zijn (of verwacht worden), maar ik heb LEDE een tijdje op een model op overschot getest en het liep vlotjes genoeg om toch maar nu al de overstap te wagen.

De discussie heb ik in de eerste dagen na de e-mail van blogic ook gevolgd, ook voor een deel in de chat, de oude garde van OpenWrt lijkt inderdaad een beetje de perceptie tegen te hebben. Ik hoop dat ze een vergelijk vinden. De 'resultaten' spreken momenteel hard in het voordeel van LEDE... Sinds LEDE werd opgestart lijkt er weinig beweging meer te zijn bij OpenWrt qua code, de patches hoopten zich al weken op, en het forum wordt elke week weer es gespamd, daar lijkt maar geen verbetering in te komen. En als mensen vragen wat er aan de hand is komt er geen antwoord op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
Borromini schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 20:03:
Zelf een WNDR3700 v1, maar ik onderhoud ook wat netwerkjes van vrienden en familie, daar zitten een WNDR3700 v1, een v2, een TL-WR1043ND v1 en v2 en een paar TL-WR841N tussen. Omdat ik de builds voor iedereen uitrol wacht ik meestal tot de stabiele releases er zijn (of verwacht worden), maar ik heb LEDE een tijdje op een model op overschot getest en het liep vlotjes genoeg om toch maar nu al de overstap te wagen.

De discussie heb ik in de eerste dagen na de e-mail van blogic ook gevolgd, ook voor een deel in de chat, de oude garde van OpenWrt lijkt inderdaad een beetje de perceptie tegen te hebben. Ik hoop dat ze een vergelijk vinden. De 'resultaten' spreken momenteel hard in het voordeel van LEDE... Sinds LEDE werd opgestart lijkt er weinig beweging meer te zijn bij OpenWrt qua code, de patches hoopten zich al weken op, en het forum wordt elke week weer es gespamd, daar lijkt maar geen verbetering in te komen. En als mensen vragen wat er aan de hand is komt er geen antwoord op.
tsja de actieve mensen zijn opgestapt en dan wordt het pijnlijk duidelijk dat de oude garde niet veel meer doet.
Ik mis wel heel erg een eigen LEDE forum. nu praat men vooral over lede op het openwrt forum en dat zet hier en daar wat kwaad bloed bij de openwrt aanhangers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:06

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

[...]

en andere reacties

Kunnen het graag even ontopic houden?

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

sl1000 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 20:27:
[...]

tsja de actieve mensen zijn opgestapt en dan wordt het pijnlijk duidelijk dat de oude garde niet veel meer doet.
Ik mis wel heel erg een eigen LEDE forum. nu praat men vooral over lede op het openwrt forum en dat zet hier en daar wat kwaad bloed bij de openwrt aanhangers.
Ik denk dat een forum wel in de steigers staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NxCPU
  • Niet online
sl1000 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 20:27:
[...]

Is het dan wel verstandig om met OpenWrt te starten?
Koffie schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 21:11:
[...]

en andere reacties

Kunnen het graag even ontopic houden?
Aye! Aye! Cap'n Koffie. Bless you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 10:25
Net de TP-LINK TL-WR841N besteld om eens te spelen met open-wrt en dd-wrt.
Als het allemaal goed loopt dan zal ik mijn hoofdrouter ook overzetten op één van deze 2.

Edit: Klote, ik merk dat je geen openvpn server kan instellen wegens te weinig flash geheugen.

[ Voor 22% gewijzigd door Yarisken op 28-05-2016 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian_gn
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:26
NxCPU schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 15:39:
Is het dan wel verstandig om met OpenWrt te starten?
In principe werken OpenWRT en LEDE (nu nog) helemaal hetzelfde, inclusief het installeren van de pakketten en de pakketten zelf. Daar komt naar verloop van tijd natuurlijk verandering in, maar nu nog niet.

Ik heb het hier zelf ook al op een router draaien, en het werkt verder uit de kunst.

[ Voor 10% gewijzigd door wian_gn op 28-05-2016 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NxCPU
  • Niet online
wian_gn schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 18:49:
[...]

In principe werken OpenWRT en LEDE (nu nog) helemaal hetzelfde, inclusief het installeren van de pakketten en de pakketten zelf. Daar komt naar verloop van tijd natuurlijk verandering in, maar nu nog niet.

Ik heb het hier zelf ook al op een router draaien, en het werkt verder uit de kunst.
Ik denk dat ik dan toch maar voor LEDE kies.
Je schrijft: "Ik heb het ". "het" is OpenWRT of LEDE?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian_gn
NxCPU schreef op zondag 29 mei 2016 @ 09:16:
Ik denk dat ik dan toch maar voor LEDE kies.
Je schrijft: "Ik heb het ". "het" is OpenWRT of LEDE?
LEDE :) OpenWRT heb ik hier al jáááren in allerlei vormen draaien, vanaf de WRT-54G, dus vast wel al zo'n 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
Jup, je kunt nu (nog) zeer simpel overstappen van OpenWrt naar Lede. Een sysupgrade met "keep settings" werkt zelfs al prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Yarisken schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 17:37:
Net de TP-LINK TL-WR841N besteld om eens te spelen met open-wrt en dd-wrt.
Als het allemaal goed loopt dan zal ik mijn hoofdrouter ook overzetten op één van deze 2.

Edit: Klote, ik merk dat je geen openvpn server kan instellen wegens te weinig flash geheugen.
Ik wou nog zeggen 'jammer want die dingen hebben met 4/32 weinig flash én RAM' maar da's een beetje sneu om dat te zeggen als je duidelijk blij bent met je aankoop... Kan je 'm terugbrengen en een beter model aanschaffen?

Hier kan je goede suggesties vinden:

https://wiki.openwrt.org/toh/recommended_routers

Ik zou ook ineens voor LEDE gaan persoonlijk (net overgestapt van OpenWrt), DD-Wrt raad ik persoonlijk nooit aan maar ik denk dat het net wel wat makkelijker werkt voor nieuwe gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
Borromini schreef op zondag 29 mei 2016 @ 14:03:
[...]

Ik wou nog zeggen 'jammer want die dingen hebben met 4/32 weinig flash én RAM' maar da's een beetje sneu om dat te zeggen als je duidelijk blij bent met je aankoop... Kan je 'm terugbrengen en een beter model aanschaffen?

Ik zou ook ineens voor LEDE gaan persoonlijk (net overgestapt van OpenWrt), DD-Wrt raad ik persoonlijk nooit aan maar ik denk dat het net wel wat makkelijker werkt voor nieuwe gebruikers.
Ik heb nu een archer C7. Ik kan deze ook gebruiken voor open-wrt en de andere router als standaard router.
Soit waarom zou je dd-wrt niet aanraden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Omdat OpenWrt/LEDE 'echte' opensource-projecten zijn, waar DD-Wrt vaak ook de mosterd haalt. DD-Wrt doet niet zo moeilijk over gesloten drivers etc.

Mijn voorkeur is deels 'het origineel is beter dan de kopie', en deels mijn FOSS-oriëntatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
Borromini schreef op zondag 29 mei 2016 @ 15:01:
Omdat OpenWrt/LEDE 'echte' opensource-projecten zijn, waar DD-Wrt vaak ook de mosterd haalt. DD-Wrt doet niet zo moeilijk over gesloten drivers etc.

Mijn voorkeur is deels 'het origineel is beter dan de kopie', en deels mijn FOSS-oriëntatie.
Draai nu open-wrt op mijn archer c7.
Werkt geweldig. Zowel 2.4 als 5 ghz band werken heel stabiel.
Bij een zware lange download schiet mijn cpu niet boven de 65 % ( gezien met htop ).
Benieuwd wat LEDE gaat geven, heb gelezen dat er geen GUI bij is dus voorlopig blijf ik nog bij open-wrt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Borromini schreef op zondag 29 mei 2016 @ 14:03:
[...]

[..]
Is die lijst niet wat verouderd? Ik zie bijvoorbeeld de QCA9980/QCA9984 er niet bij staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
Ik heb nog een vraagje. Heb net mijn router laten scannen.
Deze poorten staan in "stealth" en er gebeurt ook een reply op ping. Ik zal dit wel aanpassen maar het is wel bizar dat dit "open" staat.

GRC Port Authority Report created on UTC: 2016-06-05 at 20:03:57

Results from scan of ports: 0-1055

0 Ports Open
1047 Ports Closed
9 Ports Stealth
---------------------
1056 Ports Tested

NO PORTS were found to be OPEN.

Ports found to be STEALTH were: 25, 53, 135, 137, 138, 139,
161, 162, 445

Other than what is listed above, all ports are CLOSED.

TruStealth: FAILED - NOT all tested ports were STEALTH,
- NO unsolicited packets were received,
- A PING REPLY (ICMP Echo) WAS RECEIVED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Wat mag "stealth" dan precies betekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
Compizfox schreef op zondag 05 juni 2016 @ 22:07:
Opgelost, ik heb de input van "wan" aangepast van reject naar "drop".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Compizfox schreef op zondag 05 juni 2016 @ 22:07:
Dat is als je niet antwoordt met een icmp "deze port is dicht." Dat is drop, wel antwoorden is reject.

[ Voor 8% gewijzigd door Sendy op 06-06-2016 00:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Yarisken schreef op zondag 05 juni 2016 @ 23:36:
[...]

Opgelost, ik heb de input van "wan" aangepast van reject naar "drop".
Welk probleem heb je daar inhoudelijk mee opgelost dan?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2016 01:27 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Videopac schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 11:20:
[...]

Was het niet:
x86 = x-series
AS400 = iSeries
RS6000 = pSeries
z390 = zSeries

?
Of is dat alweer achterhaald?
Zo herinner ik het mij ook nog...

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Nu
Yarisken schreef op zondag 05 juni 2016 @ 22:06:
Ik heb nog een vraagje. Heb net mijn router laten scannen.
Deze poorten staan in "stealth" en er gebeurt ook een reply op ping. Ik zal dit wel aanpassen maar het is wel bizar dat dit "open" staat.

GRC Port Authority Report created on UTC: 2016-06-05 at 20:03:57

Results from scan of ports: 0-1055

0 Ports Open
1047 Ports Closed
9 Ports Stealth
---------------------
1056 Ports Tested

NO PORTS were found to be OPEN.

Ports found to be STEALTH were: 25, 53, 135, 137, 138, 139,
161, 162, 445

Other than what is listed above, all ports are CLOSED.

TruStealth: FAILED - NOT all tested ports were STEALTH,
- NO unsolicited packets were received,
- A PING REPLY (ICMP Echo) WAS RECEIVED.
Niks vreemd aan, de standaard (RFC) bepaalt net dat je 't weigert ipv het gewoon te negeren. Maar zoals Alpha Bootis zei: dit is een non-probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2016 @ 01:07:
[...]

Welke probleem heb je daar inhoudelijk mee opgelost dan?
Hmm wel dat ik bij een scan mooi zie dat al mijn poorten dicht zijn ipv in stealth :-).
Maar idd, ze waren al "filtered" en dus onbereikbaar.

OpenWRT is echt een zware verbetering. Mijn wifi is retestabiel, precies dat ik op kabel zit.
Constante download ipv af en toe een drop hiervoor.
Mooie webinterface en een linux als besturingsysteem. Ben redelijk thuis in linux dus dat is ook weer een meevaller.

[ Voor 29% gewijzigd door Yarisken op 06-06-2016 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yarisken schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 23:46:
[...]
Benieuwd wat LEDE gaat geven, heb gelezen dat er geen GUI bij is dus voorlopig blijf ik nog bij open-wrt.
Je kunt gewoon LuCI installeren, net zoals dat met OpenWRT kan.

Uit mijn hoofd (dus kijk het na als het niet werkt):
code:
1
2
3
opkg update
opkg install luci
/etc/init.d//uhttpd enable

(dus voor zowel OpenWRT als LEDE).
Videopac schreef op zondag 05 juni 2016 @ 08:26:
[...]

Is die lijst niet wat verouderd? Ik zie bijvoorbeeld de QCA9980/QCA9984 er niet bij staan.
Je verwijst naar een wiki. Als de informatie verouderd is, kun je die simpel zelf aanpassen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Videopac schreef op zondag 05 juni 2016 @ 08:26:
[...]

Nee hoor. Dit is een lijst met goed ondersteunde/aanbevolen hardware :+

Niemand in de community gaat je ath10k-hardware aanbevelen. Da's een zwarte doos zoals bv. bij Broadcom. Waar ath9k zo goed als (of volledig) open source was komt ath10k volledig uit de propriëtaire koker van QCA. De OpenWrt-ontwikkelaar die ath9k deels mee geschreven heeft wou er niet aan werken omdat het zodanig is dichtgetimmerd en het zoveel non-standaard dingen doet dat zelfs Broadcom ermee vergeleken brave jongens zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Borromini op 06-06-2016 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Borromini schreef op maandag 06 juni 2016 @ 14:55:
[...]

Nee hoor. Dit is een lijst met goed ondersteunde/aanbevolen hardware :+

Niemand in de community gaat je ath10k-hardware aanbevelen. Da's een zwarte doos zoals bv. bij Broadcom. Waar ath9k zo goed als (of volledig) open source was komt ath10k volledig uit de propriëtaire koker van QCA. De OpenWrt-ontwikkelaar die ath9k deels mee geschreven heeft wou er niet aan werken omdat het zodanig is dichtgetimmerd en het zoveel non-standaard dingen doet dat zelfs Broadcom ermee vergeleken brave jongens zijn.
Hmm. Dank. Dan ben ik verkeerd voorgelicht / heb ik onvoldoende onderzoek gedaan voordat ik mijn TP-Link Archer C2600 kocht.

Welke 802.11ac MU-MIMO wordt er wel ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

D-Link DIR 860-L bv., Mediatek 7621ac wordt momenteel het best ondersteund (en het meest veelbelovend). Is vrij goedkoop te krijgen op Amazon. De driver is nog jong dus het is nog niet 100% stabiel. Maar voor thuisgebruik lijkt het prima te voldoen. Je kan best de ervaringen even op het OpenWrt-forum erop nalezen.

Als je AC nog niet echt nodig hebt en OpenWrt wil gebruiken zou ik nog even de kat uit de boom kijken.

Dat gezegd zijnde - als je C2600 je bevalt zou ik 'm gewoon houden. Qua marketing wist QCA natuurlijk wel dat na het succes van de (grotendeels third party!) ath9k driver hoe ze hun in-house 'next gen' driver moesten noemen.

Als de achtergrond je interesseert moet je maar even deze video bekijken:

YouTube: Felix Fietkau: Wireless Drivers: Freedom considered harmful?

Gepresenteerd door de ontwikkelaar die ath9k geschreven heeft (in ieder geval voor een heel groot deel) en nu met Mediatek afspraken gemaakt heeft (!) voor AC drivers. Zij leveren de hardware en een compacte firmware, hij schrijft de driver.

[ Voor 73% gewijzigd door Borromini op 06-06-2016 18:19 . Reden: Tikfouten + toelichting ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yarisken
Ik heb net mijn vpn getest. Ik zit nogal veel in de VS voor netflix en nog andere zaken.
Met mijn archer C7 op de custom firmware zat ik meestal tussen de 4 - 8 Mb/s ..... nu zit ik , op dezelfde connectie naar dezelfde vpn-host in de vs op 15 - 25 Mb/s. 1 keer zelf een piek gehad naar 40Mb/s.
Openwrt maakt mijn C7 gewoon ongemeen krachtig en stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Borromini schreef op maandag 06 juni 2016 @ 17:55:
D-Link DIR 860-L bv., Mediatek 7621ac wordt momenteel het best ondersteund (en het meest veelbelovend). Is vrij goedkoop te krijgen op Amazon. De driver is nog jong dus het is nog niet 100% stabiel. Maar voor thuisgebruik lijkt het prima te voldoen. Je kan best de ervaringen even op het OpenWrt-forum erop nalezen.

Als je AC nog niet echt nodig hebt en OpenWrt wil gebruiken zou ik nog even de kat uit de boom kijken.

Dat gezegd zijnde - als je C2600 je bevalt zou ik 'm gewoon houden. Qua marketing wist QCA natuurlijk wel dat na het succes van de (grotendeels third party!) ath9k driver hoe ze hun in-house 'next gen' driver moesten noemen.

Als de achtergrond je interesseert moet je maar even deze video bekijken:

YouTube: Felix Fietkau: Wireless Drivers: Freedom considered harmful?

Gepresenteerd door de ontwikkelaar die ath9k geschreven heeft (in ieder geval voor een heel groot deel) en nu met Mediatek afspraken gemaakt heeft (!) voor AC drivers. Zij leveren de hardware en een compacte firmware, hij schrijft de driver.
OK, dank. Zijn er al modernere / snellere modems die ondersteund worden? Ik heb een aantal Apple 3x3 en Intel 2x2 devices die vaak tegelijkertijd gebruikt worden. Dat was de reden dat ik deze MU-MIMO router gekocht heb. Ik heb de laatste tijd dat het internet uitvalt. Waarom weet ik niet; zou het kunnen zijn dat Ziggo (via bridged kabelmodem) een 00:00:00:00:00:00:00 MAC adres niet accepteert, of is dat onzin.

In ieder geval: ik wil best overstappen op Lede, maar heb geen zin/tijd me te verdiepen in console/telnet/commando's. Als ik zoek word ik er niet veel wijzer uit waar ik Lede kan downloaden die ik gewoon kan flashen. Wil ik teveel en/of ben ik eigenlijk niet geschikt voor OpenWrt/Lede?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HendrikT
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-09 20:35
ik had OpenWRT prima werkend op mijn TP Link Archer C2600 of AC2600, omdat ik tegen het probleem opliep dat ik opeens geen internet meer binnen kreeg besloot ik hem te herstellen naar default. Nu kom ik helaas niet meer in mn router, ik kom via webinterface op de startpagina waar ik zou in moeten loggen als root, alleen ik weet niet met welk paswoord, ik heb alles wat ik me nog kan herinneren geprobeerd. Ook heb ik geprobeerd een reset te doen via de fail safe mode alleen helaas kom ik niet in die failsafe mode.

Wat heb ik tot nu toe geprobeerd ...

router hangt via de LAN 1 aan mijn pc, pc staat op 192.168.1.2 subnetmask 255.255.255.0 gateway op 192.168.1.1

power off router en wachten tot er een bepaald patroon met knipperende led komt en dan op de reset knop drukken. Helaas kan ik het patroon niet herkennen want wat ik ook probeer, ik kom er niet via putty in met telnet naar 192.168.1.1 (putty staat echt op telnet niet op ssh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Initieel pw is toch leeg?
Of als je een Arohk build hebt (r48xxx of r49xxx) is het changeme.

Ik heb op dit moment vrijwel hetzelfde probleem: C2600 met wegvallen internet, vandaag vanaf vanmiddag half drie ongeveer. Heb de config gedownload en LEDE erop gezet, maar kom nu niet op het modem, ondanks dat het modem de wifi onthouden heeft. Ik krijg geen ip adres, subnet mask en default gateway. Zet ik in W10 het ip adres van mijn laptop handmatig op 192.168.1.8 dan kom ik er nog niet bij. 192.168.1.1 blijft onbereikbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Videopac schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 18:04:
[...]

OK, dank. Zijn er al modernere / snellere modems die ondersteund worden? Ik heb een aantal Apple 3x3 en Intel 2x2 devices die vaak tegelijkertijd gebruikt worden. Dat was de reden dat ik deze MU-MIMO router gekocht heb. Ik heb de laatste tijd dat het internet uitvalt. Waarom weet ik niet; zou het kunnen zijn dat Ziggo (via bridged kabelmodem) een 00:00:00:00:00:00:00 MAC adres niet accepteert, of is dat onzin.

In ieder geval: ik wil best overstappen op Lede, maar heb geen zin/tijd me te verdiepen in console/telnet/commando's. Als ik zoek word ik er niet veel wijzer uit waar ik Lede kan downloaden die ik gewoon kan flashen. Wil ik teveel en/of ben ik eigenlijk niet geschikt voor OpenWrt/Lede?
Er zijn heel weinig modems die door OpenWrt/LEDE ondersteund worden (Lantiq ADSL/VDSL-modems die wel werken). Daarom luidt het advies doorgaans ook om het spul van je ISP te bridgen (indien dat je functionaliteit niet beperkt) of een standalone modem te gebruiken en de rest door je eigen hardware te laten afhandelen.

LEDE heeft net zoals OpenWrt geen webinterface in de ontwikkelversies standaard; misschien dat dat verandert maar momenteel is het nog zo. Een stabiele versie is er nog niet. Bij de meeste ondersteunde modellen moet je trouwens niet klooien met de commandoregel maar is het flashen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Borromini schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 22:00:
[...]

Er zijn heel weinig modems die door OpenWrt/LEDE ondersteund worden (Lantiq ADSL/VDSL-modems die wel werken). Daarom luidt het advies doorgaans ook om het spul van je ISP te bridgen (indien dat je functionaliteit niet beperkt) of een standalone modem te gebruiken en de rest door je eigen hardware te laten afhandelen.

LEDE heeft net zoals OpenWrt geen webinterface in de ontwikkelversies standaard; misschien dat dat verandert maar momenteel is het nog zo. Een stabiele versie is er nog niet. Bij de meeste ondersteunde modellen moet je trouwens niet klooien met de commandoregel maar is het flashen en klaar.
Dank. LEDE draait inmiddels op mijn C2600, via telnet Luci geinstalleerd en webserver geactiveerd. Hij heeft een deel van mijn Openwrt instellingen onthouden. Ik ben iig een deel van mijn statische ip adressen kwijt.

Nu nog internet; ik heb Ziggo met een Ubee 3200 in bridged mode.

Edit: Ubee modem nog maar een keer gereset en zowaar: weer internet!

Edit2: Ik denk dat ik weet waarom internet soms wegvalt: vrijwel alle firmwares voor de C2600 hebben als WAN ip adres 00:00:00:00:00:00:00:00. Ziggo deelt ip adressen uit o.b.v. mac-adres. Als je een andere wifi-router aan je bridged router hangt krijg je een ander ip adres van Ziggo. Ik vermoed dat als er binnen 1 Ziggo segment meerdere mensen met hetzelde mac addres zich melden hij dan zo nu en dan schakelt tussen die apparaten met datzelfde mac adres.

[ Voor 22% gewijzigd door Videopac op 25-06-2016 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HendrikT
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-09 20:35
Videopac schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 21:49:
Initieel pw is toch leeg?
Of als je een Arohk build hebt (r48xxx of r49xxx) is het changeme.

Ik heb op dit moment vrijwel hetzelfde probleem: C2600 met wegvallen internet, vandaag vanaf vanmiddag half drie ongeveer. Heb de config gedownload en LEDE erop gezet, maar kom nu niet op het modem, ondanks dat het modem de wifi onthouden heeft. Ik krijg geen ip adres, subnet mask en default gateway. Zet ik in W10 het ip adres van mijn laptop handmatig op 192.168.1.8 dan kom ik er nog niet bij. 192.168.1.1 blijft onbereikbaar...
heel erg bedankt, changeme dat was het, nu ik het weet klinkt het me ook wel weer bekend in de oren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik heb nog 1 probleem: de dhcp server "doet het niet". Ik heb hem al geherstart, denk ik, maar hij deelt geen adressen uit. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Videopac schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 22:41:
[...]

Edit2: Ik denk dat ik weet waarom internet soms wegvalt: vrijwel alle firmwares voor de C2600 hebben als WAN ip adres 00:00:00:00:00:00:00:00. Ziggo deelt ip adressen uit o.b.v. mac-adres. Als je een andere wifi-router aan je bridged router hangt krijg je een ander ip adres van Ziggo. Ik vermoed dat als er binnen 1 Ziggo segment meerdere mensen met hetzelde mac addres zich melden hij dan zo nu en dan schakelt tussen die apparaten met datzelfde mac adres.
Je kan je MAC ook softwarematig instellen. Niet ideaal maar handig zolang het niet gefikst is. Kan met IP of ifconfig vziw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Borromini schreef op zondag 26 juni 2016 @ 14:16:
[...]

Je kan je MAC ook softwarematig instellen. Niet ideaal maar handig zolang het niet gefikst is. Kan met IP of ifconfig vziw.
Dank.
Ik ben op dit moment even chagrijnig omdat ik die stomme DHCP niet aan de praat krijg en niets snap van wat ik op internet vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Borromini schreef op zondag 26 juni 2016 @ 14:16:
[...]

Dank.
Ik ben op dit moment even chagrijnig omdat ik die stomme DHCP niet aan de praat krijg en niets snap van wat ik op internet vind. Ik heb geen idee waar ik kijken moet of wat ik moet doen. Ik zie niets geks in Luci (zijn er ergens printscreens van hoe het er uit zou moeten zien?) of welke commando's ik via telnet kan/moet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Open /etc/config/network en voeg het volgende toe aan de WAN-interface:

code:
1
option macaddr xx:xx:xx:xx:xx:xx

X vervang je vanzelfsprekend door het MAC-adres. Wat is je probleem met DHCP juist? Zonder specifieke info is het ook moeilijk om je te helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Borromini schreef op zondag 26 juni 2016 @ 17:14:
Open /etc/config/network en voeg het volgende toe aan de WAN-interface:

code:
1
option macaddr xx:xx:xx:xx:xx:xx

X vervang je vanzelfsprekend door het MAC-adres. Wat is je probleem met DHCP juist? Zonder specifieke info is het ook moeilijk om je te helpen...
Dat MAC adres probleem was een specifiek probleem bij de (onofficiële) OpenWrt builds voor de TP-Link Archer C2600, welke in de laatste builds opgelost is (o.a. in de Lede r787 build).

Het probleem dat ik had met die DHCP server heeft te maken met als je update met sysupdate (dus de instellingen bewaard) dat dan niet alles goed meer werkt. Ik kreeg het niet opgelost; ik zou ook niet weten wat ik meer aan informatie had moeten geven om het te verduidelijken: de DHCP server gaf gewoon geen IP adressen uit waardoor ik wel met, bijvoorbeeld wifi, kon verbinden met de router, maar de clients hadden dan nog een 169.254.x.x IP-adres. In ieder geval: ik heb een reset naar factory defaults gedaan en zelf handmatig de statische IP adressen toegevoegd, de 5 GHz wifi ingesteld en ik moet nog de statische routes opnieuw instellen. Het enige probleem dat ik nu heb is dat 2,4 GHz wifi niet werkt. Via Google ben ik er achter gekomen dat dit vaker het geval is met recente builds en dat ik:
edit config wifi-device 'radio0' and re-observe 2.4ghz radio.

option hwmode '11g'
option htmode 'HT40'
option txpower '20'
option country '00'
Bron.
Via deze post begrijp ik dat editen in OpenWrt (/Lede) gaat met vi of eventueel joe (na installatie). Is dit nog steeds de beste manier om config files te editen?

(NB: de reden dat de TP Link Archer C2600 zo populair is, is omdat het een betaalbare wifi-router is die MU-MIMO goed ondersteund. Voor 159 euro heb je een moderne, snelle router die het maximale uit o.a. Macbooks haalt en een dual-core CPU heeft. Bij officiële build zit je vast aan oude routers).

[ Voor 3% gewijzigd door Videopac op 28-06-2016 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian_gn
Videopac schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 11:44:
[...]
Het probleem dat ik had met die DHCP server heeft te maken met als je update met sysupdate (dus de instellingen bewaard) dat dan niet alles goed meer werkt. Ik kreeg het niet opgelost; ik zou ook niet weten wat ik meer aan informatie had moeten geven om het te verduidelijken: de DHCP server gaf gewoon geen IP adressen uit waardoor ik wel met, bijvoorbeeld wifi, kon verbinden met de router, maar de clients hadden dan nog een 169.254.x.x IP-adres.

[...]
Bron.
Via deze post begrijp ik dat editen in OpenWrt (/Lede) gaat met vi of eventueel joe (na installatie). Is dit nog steeds de beste manier om config files te editen?
Nou, als je ingelogd bent via SSH, doe dan eens:

code:
1
2
/etc/init.d/dnsmasq restart
logread

Als je DHCP-server niet werkt, staat daar vast een foutmelding van Dnsmasq waarom-ie het niet doet.

Je kunt ook je /etc/config/dhcp en /etc/dnmasq.conf hier posten, waarschijnlijk zit daar de fout, want Dnsmasq op zich is superrobuust.

Ehm ja, je kunt ook nog iets als nano of zo installeren, en er zijn nog meer editors:

code:
1
2
opkg update
opkg list | grep editor

Zo zie je alle mogelijke editors, en zo zou ik inderdaad een bestand veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:49
Heeft Openwrt een standaard web gui tegenwoordig? Of moet dit naderhand geïnstalleerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Stabiele versies wel. LEDE zou ze binnenkort ook moeten hebben in de ontwikkelversies, zolang ze nog geen stabiele versie uit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Ligt forum.openwrt.org eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Nee. Ze hebben wel een verlopen certificaat (gisteren verlopen) waardoor o.a. Firefox weigert de pagina nog te laden. (Stel je voor, levensgevaarlijk zo'n forum zonder geldig certificaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Mijzelf schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 10:33:
Nee. Ze hebben wel een verlopen certificaat (gisteren verlopen) waardoor o.a. Firefox weigert de pagina nog te laden.
Ze gebruiken geen HSTS, dus je kunt gewoon een exception toevoegen.
(Stel je voor, levensgevaarlijk zo'n forum zonder geldig certificaat)
Tja, wat moet je dan doen? Als browsers websites met invalide certificaten zomaar zouden laden, dan is toch het hele systeem meteen waardeloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Compizfox schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 13:51:
[...]

Ze gebruiken geen HSTS, dus je kunt gewoon een exception toevoegen.
Bizar - Firefox meldde mij daarnet dat HSTS net was ingeschakeld en je daarom niet verder kon...

Afbeeldingslocatie: http://image.prntscr.com/image/b03087fdea8f4d0e94f6e4bd6703716f.png

[ Voor 13% gewijzigd door Borromini op 23-07-2016 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Borromini schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 13:59:
[...]

Bizar - Firefox meldde mij daarnet dat HSTS net was ingeschakeld en je daarom niet verder kon...

[afbeelding]
Oh, dan komt dat dat ik het forum blijkbaar niet eerder bezocht heb met deze browser. Dan heeft hij de HSTS-header nooit ontvangen.

Goed dat ze HSTS gebruiken! Het is wel zo slim om dan op te letten wanneer je certificaat verloopt, want browsers zullen dan inderdaad weigeren te verbinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Compizfox schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 13:51:
[...]

Tja, wat moet je dan doen? Als browsers websites met invalide certificaten zomaar zouden laden, dan is toch het hele systeem meteen waardeloos?
Melden dat het certificaat niet deugt en mij de mogelijkheid geven dat te negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Mijzelf schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 15:45:
[...]

Melden dat het certificaat niet deugt en mij de mogelijkheid geven dat te negeren.
Dat is ook wat er gebeurt zonder HSTS.

Maar als je dat ook zou doen in het geval van HSTS, dan maakt dat HSTS waardeloos. HSTS betekent namelijk dat de server aangeeft dat de client (browser), koste wat het kost, dat domein alleen over een beveiligde verbinding mag bezoeken.

Dat is omdat HSTS de enige verdediging tegen SSL stripping attacks is.

Als browsers ook wanneer er HSTS wordt gebruikt de gebruiker de mogelijkheid geeft om een ongeldig certificaat te negeren, wat heeft HSTS dan nog voor zin? Een MitM kan dan een SSL stripping attack uitvoeren, en de gebruiker kan het invalide certificaat (of het gebrek aan een certificaat) dan dom negeren. HSTS heeft in dat geval totaal geen nut gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Compizfox schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 16:07:
[...]

Dat is ook wat er gebeurt zonder HSTS.
<snip>
Dat is omdat HSTS de enige verdediging tegen SSL stripping attacks is.
<snip>
Als browsers ook wanneer er HSTS wordt gebruikt de gebruiker de mogelijkheid geeft om een ongeldig certificaat te negeren, wat heeft HSTS dan nog voor zin?
Wat heeft het voor zin om de mogelijkheid niet te geven? Netto resultaat is nu dat ik een andere browser heb gebruikt omdat ik niet accepteer dat een browser voor mij gaat bepalen dat ik een forum niet zou mogen bezoeken, omdat een certificaat gisteren is verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Mijzelf schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 16:59:
[...]

Wat heeft het voor zin om de mogelijkheid niet te geven? Netto resultaat is nu dat ik een andere browser heb gebruikt omdat ik niet accepteer dat een browser voor mij gaat bepalen dat ik een forum niet zou mogen bezoeken, omdat een certificaat gisteren is verlopen.
Je moet het niet zozeer zien als dat de browser dat voor je bepaalt, maar de server. De server geeft d.m.v. HSTS aan dat de site alleen over een beveiligde verbinding bezocht mag worden. De browser houdt zich alleen aan de spec door jou geen mogelijkheid te geven dat te negeren.

Zoals ik al zei, als een browser de gebruiker de mogelijkheid geeft om het te negeren, dan heeft HSTS totaal geen nut meer. Dan kun je het net zo goed niet gebruiken.

Maar het werkelijke probleem ligt eigenlijk ergens anders. Als je op een server HSTS gebruikt moet je er gewoon goed van bewust zijn dat het een 'riskante' techniek is, want als je certificaat niet geldig is, dan kan niemand bij je website. Je certificaat laten verlopen in zo'n geval is gewoon dom.

[ Voor 15% gewijzigd door Compizfox op 23-07-2016 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het tekent een beetje de lethargie bij OpenWrt, die was er ook al voor de fork.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een verlopen certificaat is natuurlijk wel iets anders dan een ongeldig certificaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
Borromini schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 17:28:
Het tekent een beetje de lethargie bij OpenWrt, die was er ook al voor de fork.
Het geweldige is ook dat bijna niemand toegang tot de server heeft om het probleem te fixen. Die irritatie was een van de redenen waarom men Lede heeft gestart.

Blijf het jammer vinden dat Lede (nog) geen eigen forum heeft. Maar het idee leeft blijkbaar nog steeds dat Lede en Openwrtbooit weer samen gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Daar zouden binnenkort opnieuw gesprekken over worden gevoerd. Ik begrijp wel dat ze in afwachting niet alles willen ontdubbelen (wiki, forum).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 21:32

Froggy

...

Weet iemand hoe het zit met VoIP opties binnen OpenWRT? Ik ben nogal gecharmeerd van de Fritzbox (bijvoorbeeld de 7490) en gebruik deze ook voor mijn VoIP afhandeling. Als ik deze voorzie van een OpenWRT firmware is het dan nog mogelijk om de Fritzbox de VoIP afhandeling te laten doen?

En mocht ik eventueel terug willen naar de originele firmware dan kan ik de router gewoon opnieuw flashen neem ik aan?

[ Voor 17% gewijzigd door Froggy op 02-08-2016 19:56 ]

iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
Ik ben aan het kijken om security onion werkende te krijgen in combinatie met openwrt.
Security onion heeft 1 management interface en 1 interface om de pakketjes te ontvangen. Deze interface heeft geen ip.

Als ik zoek dan kom ik altijd uit op "TEE" ( http://www.persianov.net/...-mirroring-and-snort-ids/ ).
Echter is dit een ip dat nodig is aan de ontvangende interface.
Heeft iemand dit al werkende gekregen op openwrt op een andere manier ?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:11
Met tc kan het blijkbaar ook, dan zit je een laagje dichter op de interface, en heb je dus een 'echte' mirror lijkt het.

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-09 09:11
Hmm ik was benieuwd naar openwrt, dus mijn TP-Link C7 terug gezet naar standaard tp-link firmware en openwrt 15.05 erop gezet. Leek goed te gaan maar op 192.168.1.1 kom ik er niet meer bij.

ipconfig geeft ook geen ip terug. Iemand een link naar een guide hoe ik weer werkende firmware op de C7 krijg?

[ Voor 23% gewijzigd door haakjesluiten op 11-08-2016 23:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45
Crazyanz schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 23:26:
Hmm ik was benieuwd naar openwrt, dus mijn TP-Link C7 terug gezet naar standaard tp-link firmware en openwrt 15.05 erop gezet. Leek goed te gaan maar op 192.168.1.1 kom ik er niet meer bij.

ipconfig geeft ook geen ip terug. Iemand een link naar een guide hoe ik weer werkende firmware op de C7 krijg?
Reageert hij nog op ping? Kom je er via SSH wel in? Sommige builds hebben niet standaard een webinterface aan boord namelijk.
En is het een echte TP-Link of zo'n ding via Ziggo? Die laatste zijn meerdere mensen die daar moeilijkheden mee hebben om er OpenWRT op te krijgen.

Schijnt ook dat er verschil in hardware zit en je een trunk build moet pakken als je een vrij nieuwe router hebt: Dav1d in "Ziggo "Extra wifi-punt" - TP-Link Archer C7"

Mocht het ding gebrickt lijken dan krijg je hem hiermee waarschijnlijk wel weer aan de praat: Verwijderd in "Ziggo "Extra wifi-punt" - TP-Link Archer C7"

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 11-08-2016 23:35 ]

• haakjesluiten
inderdaad een ziggo versie, ik ga eens aan de slag met die tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
Crazyanz schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 23:26:

Is het niet 192.168.0.1 dat je moet hebben ? Zo staat het bij mij ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
ik had die alle nog een hele boel mogelijkheden geprobeerd leverde niets op.

Via tftp nu weer ziggo firmware terug geflashed zodat ik weer naar ddwrt/openwrt kan maar dat is ook niet helemaal goed gegaan :+
Pagina: 1 ... 6 ... 21 Laatste