R.G schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:13:
Als ik het volgende doe:
openmaken, flasher aansluiten, aan de pc hangen via de flasher kijk in serial com zie ik het boot proces maar bij deze stap:
While the router is booting at some point you will read the following: Please press Enter to activate this console.
As soon as you read that press enter, type root and than press enter again (just do it, don’t care about the logs scrolling).
Daar krijg ik login incorrect en boot de router gewoon naar het login scherm.
Wat ik ook doen of time , het gaat ook heel snel.
Ik probeer ook OpenWRT op een Zyxel T-56 te flashen, maar doe het voor het eerst en volg niet echt wat er moet gebeuren op de handleiding:
https://openwrt.org/toh/zyxel/t-56. Ik heb mijn Zyxel inmiddels geopend (niet de originele van Odido, die bewaar ik), en heb de seriele poort verbonden - op Rx, Tx and GND. Dan staat er:
"Verify serial's working by interrupting the boot process."
Maar hoe? Kan dat met HyperTerminal of Putty? Maar ik snap niet helemaal hoe ik deze programma's moet opstarten zodat ik ook het boot proces zie. Ik zet de t56 aan, maar er verschijnt niets. Moet ik ook al de UTP kabel aansluiten? Hoop dat iemand me wat verder kan helpen!
Edit: ik werk vanaf Windows 11 overigens.
Edit 2: ik heb deze serial naar USB gekocht overigens van AliExpress - inclusief de kabeltjes:
https://nl.aliexpress.com/item/1005006680003013.html - gezocht op "CH340G RS232".
Edit 3: langzaam kom ik er

hieronder wat meer uitleg van mij mocht iemand anders hier ooit wat aan hebben, ik zal proberen het later aan te vullen:
1. Allereerst moest ik na inpluggen van de USB naar Serial naar Apparaatbeheer in Windows (device manager), en daar onder "Poorten (COM & LPT)" klikken op de USB naar Serial, en dan bij Eigenschappen - het volgende instellen: Port Settings Bits per second -> aanpassen naar 115200; Data bits: 8; Parity: none; Stop bits: 1; Flow control: none. Hier zie je ook hoe de USB naar Serial wordt genoemd, in mijn geval COM3. Dit moet je onthouden om later in te loggen en bij
2. Bij mij werkt HyperTerminal wel, Putty om een of andere reden logt niet in. Bij HyperTerminal moet je de COM poort selecteren die je bij stap 1 hebt gezien, en onder Configure de poortinstellingen gelijk zetten met was onder stap 1 is aangepast (toen ik dat nog niet had gedaan liet deze alleen vreemde tekens zien)
3. mtk_uartboot wordt vanuit de command prompt van windows gedraaid. En bij het commando dat start met dit "mtk_uartboot -s [serial port]" moet [serial port] in dit geval vervangen worden met COM3.
4. eerst kreeg ik foutmeldingen, maar na inpluggen in een andere USB poort op mijn laptop werkte het wel. Ook heb ik een keer Rxd en Txd gewisseld, dat leek ook te helpen. En ergens in mijn stappen heb ik Python geinstalleerd uit de Windows Store, op basis van wat ik op een andere website las, maar weet niet of dit echt nodig was.
5. Nu zit ik te puzzelen bij deze stap: "Reconfigure your TFTP host to use 192.168.1.254". Ik probeer dit met de app Tftpd64, met ethernet kabel verbonden, maar nog niet gelukt om de boot loader te serveren
[
Voor 45% gewijzigd door
wouter12345 op 15-02-2025 12:53
. Reden: diverse toevoegingen en spelvauten ]