Ik zit even met een interessante uitdaging waar ik ondertussen al vanalles voor geprobeerd heb maar ik toch op de een of andere manier niet geregeld krijg.
Ik heb een PiHole draaien op een losse Raspberry Pi 3b+ die ik als adblocker gebruik en ook graag on the go wil gebruiken. Hier heb ik PiVPN voor draaien. Ook dit werkt met forwarding rules zodat de clients ook netjes geresolved worden.
Nu ben ik overgestapt op een GL.iNet Flint 2 router. (geweldig apparaat voor de prijs trouwens)
Deze gebruikt zoals bekend een eigen implementatie van OpenWRT en ik gebruik de laatste beta firmware gebaseerd op versie 24.1 rc2.
Nu wil ik op de Flint2 WireGuard server draaien ter vervanging van PiVPN. puur voor de snelheid. De Raspberry heeft maar een beperkte netwerk snelheid.,
WireGuard geconfigureerd, client geconfigureerd en het lukt om met mijn telefoon van buiten via WireGuard te connecteren.So far so good.
Het probleem waar ik tegenaan loop is dat als ik de wireguard van de Flint 2 benader, de hostname van de router wordt weergegeven in PiHole in plaats van het wireguard IP adres.
Dit laatste heb ik nodig om clients in de PiHole blocklists te kunnen whitelisten.
Maak ik de WireGuard verbinding via de PiVPN, werkt het wel en komt het WireGuard IP wel in de logs door waardoor ik wel kan whitelisten.
De adblocking werkt wel altijd omdat het IP van PiHole als DNS server staat ingesteld via DHCP.
Nu is het een bekender probleem, PiHole instellen via DHCP als DNS server voorkomt namelijk niet dat geen enkel apparaat met eigen hardcoded DNS servers naar buiten gaat. En zo de PiHole gaat omzeilen.
Daarom vang ik alle verkeer op UDP poort 53 en stuur ik deze alsnog door naar de PiHole volgens deze handleiding:
https://jeff.vtkellers.co...ough-pihole-with-openwrt/
Hier wordt ook een stukje NAT regels ingesteld om de juiste hostnames te achterhalen.
Heeft iemand een idee wat ik anders moet instellen om dit ook werkend te krijgen voor de Wireguard interface op de router?
Doordat ik al vanalles geprobeerd heb zie ik even niet meer waar het mis gaat. in de instellingen van de WIreguard client, een regel in de router, nog iets anders....?
Router IP: 192.168.0.1
PiHole: 192.168.0.254
Wireguard raspberry IP 10.16.50.3/24
Toegestane IP adressen 0.0.0.0/0
Wireguard raspberry DNS IP 10.16.50.1
Wireguard Flint2 IP 10.0.0.2/24
toegestane IP adressen 0.0.0.0/0
Wireguard Flint 2 DNS IP 192.168.0.254