TrueNAS (Asustor AS6704T (4x16TB MG08)), OPNsense (Protectli FW6B), OpenWrt (2x Belkin RT3200), Logitech Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).
There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).
Ik heb er 1 liggen, maar ik krijg geen ipv6. Al eens een topic geopend op het fora bij OpenWRT, maar men weet het ook niet precies waar het aan ligt (config lijkt goed).
Momenteel heb ik een Draytek hangen en die werkt out-of-the box met de dualstack. Dus de config is ook niet raar..
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
hmm ik kan een andere skin kiezen? ff snel paar screenshotjes op de foon:Borromini schreef op zondag 5 september 2021 @ 20:36:
@Drobanir Als ik dat screenshot vergelijk met mijn 21.02 setup dan zie ik nauwelijks verschillen, maar hier heb je er een paar recente:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ik gebruik deze build dus weet even niet of dit standaard kan
[Voor 4% gewijzigd door Step5 op 05-09-2021 22:15]
PC, Laptop, telefoon geen probleem. Tv, receiver, blu-ray speler, Nintendo Switch, probleem. Vanavond meer tijd om dit verder te onderzoeken. Met de verschillende 19 versies nooit problemen gehad.
Misschien eens beginnen met WPA3 uit te zetten, dan.Mike... schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:19:
Ik heb OpenWrt 21.02 geïnstalleerd op een Linksys WRT 1900 ACS v1 en ik kan met verschillende apparaten gewoon geen verbinding maken met Wi-Fi.
PC, Laptop, telefoon geen probleem. Tv, receiver, blu-ray speler, Nintendo Switch, probleem. Vanavond meer tijd om dit verder te onderzoeken. Met de verschillende 19 versies nooit problemen gehad.
Maar weet je wel zeker dat het aan WPA ligt? WRT1900ACS is mvebu architecture, die over is op DSA. Je kunt dus niet zomaar een sysupgrade uitvoeren maar moet vanaf een 'schone' installatie beginnen.
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
In OpenWRT kun je 802.11w voor WPA2 op 'disabled', 'optional' of 'enabled' zetten. Voor WPA3 is het standaard 'enabled'. Kan het zijn dat tijdens het switchen van WPA3 naar WPA2 je 802.11w op 'enabled' hebt laten staan? Zo ja, zet het eens op 'optional'.
WPA3 alleen zal bij mij thuis dus niet gebeuren. Ik zal het nu voorlopig op mixed laten staan in combinatie dan met optional.
Interessante link: https://bugs.openwrt.org/...p?do=details&task_id=3546. Vooral de tweede comment daar. Verder werkt de router nog goed, dus ik doe het er nog een tijdje mee.

Ik heb tot dusver deze uitleg gevolgd om een AP te maken (achter een hoofdrouter die ook OpenWRT draait).
https://openwrt.org/docs/guide-user/network/wifi/dumbap
Echter als ik dit volg na de 21.02 update kan ik geen verbinding meer maken met het AP, er staat bovenaan de wiki pagina wel een uitleg dat er iets veranderd kan zijn, maar ik weet eerlijk gezegd niet precies wat daarmee bedoeld wordt.
Kan iemand wellicht uitleggen waar ik verkeerd ga?
Update:
Het lijkt mis te gaan met het instellen van het AP IP (in het voorbeeld 192.168.1.2), als ik dat wijzig dan is de AP niet meer bereikbaar. Dit terwijl ik het nog niet in het netwerk heb hangen.
[Voor 19% gewijzigd door Falco op 07-09-2021 15:50]
Inderdaad, de beschrijving zegt ook eerst statisch IP maken. Het is met mijn wdr4300 uiteindelijk gelukt.Tom Paris schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:57:
@Falco Ik begrijp niet helemaal wat je probeert te bereiken. Een dom AP achter een andere router, waarbij die router dus ook DHCP doet voor de clients van je AP? In dat geval zien je clients de AP niet meer als gateway, en kun je er dus inderdaad niet meer mee verbinden. Makkelijkst is om de AP een statisch IP te geven in het subnet, maar buiten de DHCP range (ivm potentieel conflict). Op die manier is je AP alsnog te benaderen via dat statische IP.
Echter dat is eigenlijk de reserve router. Ik probeerde daarna mijn wndr3700v4 ook te flashen, maar dat lijkt helaas een baksteen opgeleverd te hebben.
Ben nu aan het stoeien met tftp en andere recovery om dat weer aan de praat te krijgen. Dat lukt nog niet zo omdat ik dat tftp protocol nog niet goed begrijp...
Mocht iemand een goede handleiding weten om de Netgear wndr3700v4 te unbricken dan hoor ik het graag!
De Wiki is vrij uitgebreid? Recovery flash in failsafe modeFalco schreef op donderdag 9 september 2021 @ 08:40:
[...]
Mocht iemand een goede handleiding weten om de Netgear wndr3700v4 te unbricken dan hoor ik het graag!
Ik had het gelezen inderdaad, maar ik snap er eerlijk gezegd weinig van. Ik zit hier op Ubuntu linux en het is me nog niet geheel duidelijk hoe ik daar een TFTP server startTom Paris schreef op donderdag 9 september 2021 @ 09:43:
[...]
De Wiki is vrij uitgebreid? Recovery flash in failsafe mode
Hiervoor de volgende info gebruikt:
https://openwrt.org/docs/...ng/vendor_specific_rescue
https://github.com/jclehner/nmrpflash
Dat nmrpflash heeft verder geen TFTP nodig, wordt blijkbaar een Netgear specifiek protocol gebruikt. En ik hoefde niet eens eerst terug naar de Netgear firmware. Ik heb gewoon ineens het Openwrt 21.02 factory image kunnen flashen
[Voor 17% gewijzigd door Falco op 09-09-2021 10:18]
Maak een notitie (ik doe meestal gewoon screenshots) van alle instellingen, reset hem naar default instellingen en herstart. Daarna zet je geen backup terug maar stel je één voor één alles weer in volgens je notities.
Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic
Ik heb een vrij eenvoudige setup dus ik inderdaad eerst backups/screenshots gemaakt voordat ik mijn R7800 hoofdrouter probeerde te upgraden met een sysupgrade (behoud van settings). Dat ging eigenlijk vlekkeloos van 19.07.8 naar 21.02.0...Maurits van Baerle schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:57:
@Falco Aangezien er wat de interne switch betreft ontzettend veel is veranderd tussen OpenWrt 19 en 21 zou ik voor de zekerheid met verse instellingen beginnen.
Maak een notitie (ik doe meestal gewoon screenshots) van alle instellingen, reset hem naar default instellingen en herstart. Daarna zet je geen backup terug maar stel je één voor één alles weer in volgens je notities.
Edit: kreeg achteraf ook nog een melding dat er iets omgeschreven moest worden zoals ook in de release notes staat. Dat ging gelukkig ook vlekkeloos
[Voor 9% gewijzigd door Falco op 09-09-2021 12:46]
[Voor 23% gewijzigd door Ankh op 09-09-2021 13:09]
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Jouw apparaat gebruikt sinds 21.02 inderdaad DSA. Voor dat van @Falco is dat nog niet het geval.
@Maurits van Baerle De release notes geven duidelijk aan welke hardware wel en niet op DSA zit:
https://forum.openwrt.org...rst-stable-release/105395
[Voor 11% gewijzigd door Borromini op 09-09-2021 19:48]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Draait op KPN / Budget FTTH met routed IPTV. Als iemand config wil hebben DM.
[Voor 11% gewijzigd door Me_dusa op 13-09-2021 15:08]
Me_dusa
Vandaag 21.02 voor mijn linksys WRT32x geinstalleerd. Ging allemaal goed, echter kan ik in UI geen Vlan aanmaken.
Bij 19.07.08 in te stellen onder "network--->Switch" en dan add new Vlan. Bij 21.02 kan ik dit echter niet vinden.
Iemand een suggestie? Ik ben inmiddels weer terug naar 19.07.08
Intel 6800k@4000Mhz / Asus Strixx X99 Gaming / Scythe Mugen 4 / Ballistix Elite 32 GB DDR4-2666@3000Mhz / Crucial M500 – Samsung 750 Evo - Samsung F3 1TB@RAID 0 / MSI RTX 2080 Gaming X Trio / Corsair Hx750i / Alles in een Define R5 Black gepropt
https://openwrt.org/docs/...ork/dsa/dsa-mini-tutorial
Intel 6800k@4000Mhz / Asus Strixx X99 Gaming / Scythe Mugen 4 / Ballistix Elite 32 GB DDR4-2666@3000Mhz / Crucial M500 – Samsung 750 Evo - Samsung F3 1TB@RAID 0 / MSI RTX 2080 Gaming X Trio / Corsair Hx750i / Alles in een Define R5 Black gepropt
...voor sommige routers https://openwrt.org/relea....02.0#initial_dsa_supportMijzelf schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 17:43:
@Audione0 OpenWrt gebruikt nu DSA voor switch management.
https://openwrt.org/docs/...ork/dsa/dsa-mini-tutorial
Dank.Muis666 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:17:
[...]
...voor sommige routers https://openwrt.org/relea....02.0#initial_dsa_support
Maar ik kom er sowieso niet uit. Ik kom niet in het Vlan scherm. Zoals onderstaande ter voorbeeld.
https://openwrt.org/_deta...3Adsa%3Adsa-mini-tutorial
Edit: jouw model heeft met 21.02 DSA trouwens.
[Voor 27% gewijzigd door Borromini op 14-09-2021 20:59]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Ik ga morgen eens kijken. De vrouw is terug van haar werk en wilt Netnix kijken, dus nu weer even terug naar 19.07.08.Borromini schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:06:
Je hebt een schone installatie gedaan en geen configuratiebestanden behouden? Als ik onder Network > Interfaces naar 'Devices' ga zie ik daar br-lan, en dan kan ik op 'Configure' klikken. Dan krijg je drie tabbladen, laatste is de VLAN-instellingen waar je naar op zoek bent.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Gebruik het altijd op reis inderdaad, waar loop je precies tegenaan?MsG schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 13:16:
Mensen ook ervaring met OpenWRT als travelrouter / captive portal afvanger? Ik heb een C7 V2 voorzien van OpenWRT, en heb de travelmate package geïnstalleerd. Maar het is nog een beetje overweldigend in vergelijking met DD-WRT qua terminologie en knopjes. Iemand toevallig goede ervaring met deze package of eventueel een andere?
Hoe ik die package verder koppel aan de verschillende interfaces. Jij hebt het gedaan met de travelmate package?Tom Paris schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 13:18:
[...]
Gebruik het altijd op reis inderdaad, waar loop je precies tegenaan?
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Vanuit de Travelmate wizard maak je eenmalig een WAN-interface aan, daarna kun je in Travelmate je uplink SSID selecteren.MsG schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 15:53:
[...]
Hoe ik die package verder koppel aan de verschillende interfaces. Jij hebt het gedaan met de travelmate package?
Hoe heb je de upgrade gedaan?Audione0 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 17:30:
Goedemiddag mensen.
Vandaag 21.02 voor mijn linksys WRT32x geinstalleerd. Ging allemaal goed, echter kan ik in UI geen Vlan aanmaken.
Bij 19.07.08 in te stellen onder "network--->Switch" en dan add new Vlan. Bij 21.02 kan ik dit echter niet vinden.
Ik was gisteren aan het kijken om te gaan upgraden maar als ik het upgrade package via Lucie upload krijg ik de volgende melding:
Device linksys,venom not supported by this image Supported devices: linksys,wrt32x armada-385-linksys-venom linksys,venom - Image version mismatch: image 2.0, device 1.0. Please wipe config during upgrade (force required) or reinstall. Reason: Partition design has changed compared to older versions (up to 19.07) due to kernel size restrictions. Upgrade via sysupgrade mechanism is not possible, so new installation via factory style image is required. Image check failed.
The uploaded image file does not contain a supported format. Make sure that you choose the generic image format for your platform.
Dit is de upgrade naar v21. Ze zijn overgestapt naar DSA m.b.t. networking (switching). Bovenstaande melding betekent dat je installatie niet overgezet kan worden naar DSA en dat je dus met een kale image moet gaan beginnen.sweetdude schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:36:
[...]
Hoe heb je de upgrade gedaan?
Ik was gisteren aan het kijken om te gaan upgraden maar als ik het upgrade package via Lucie upload krijg ik de volgende melding:
Device linksys,venom not supported by this image Supported devices: linksys,wrt32x armada-385-linksys-venom linksys,venom - Image version mismatch: image 2.0, device 1.0. Please wipe config during upgrade (force required) or reinstall. Reason: Partition design has changed compared to older versions (up to 19.07) due to kernel size restrictions. Upgrade via sysupgrade mechanism is not possible, so new installation via factory style image is required. Image check failed.
The uploaded image file does not contain a supported format. Make sure that you choose the generic image format for your platform.
Indd geen upgrade uitvoeren maar kaal beginnen.sweetdude schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:36:
[...]
Hoe heb je de upgrade gedaan?
openwrt-21.02.0-mvebu-cortexa9-linksys_wrt32x-squashfs-sysupgrade.bin
TrueNAS (Asustor AS6704T (4x16TB MG08)), OPNsense (Protectli FW6B), OpenWrt (2x Belkin RT3200), Logitech Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
thnx, ik heb een poging gedaan en met dicht geknepen billen na een half uur een harde reset moeten doen omdat ik hem op geen enkel IP adres meer benanderd kreeg. maar na de reset deed hij het gelukkig weer.Audione0 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:14:
[...]
Indd geen upgrade uitvoeren maar kaal beginnen.
openwrt-21.02.0-mvebu-cortexa9-linksys_wrt32x-squashfs-sysupgrade.bin
[Afbeelding]
inderdaad de 32x heeft meen ik in tegenstelling tot de 3200 een quadcore CPU en meer geheugen zowel flash (256MB) als ram (512MB)Videopac schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:30:
Was er niet een verschil tussen de wrt 32x en de wrt3200?
Dan moeten bezitters van die routers even goed opletten dat ze de juiste firmware installeren.sweetdude schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:43:
[...]
Inderdaad de 32x heeft meen ik in tegenstelling tot de 3200 een quadcore CPU en meer geheugen zowel flash (256MB) als ram (512MB)
Maar de statistics/collectD krijg ik wel werkend maar niet als ik in de RRD configuratie aangeef dat hij naar de USB zijn bestanden zou moeten schrijven.
hiervoor heb ik bij de output plugins het storage pad aangepast naar /dev/sda1/ net zoals bij nlbwmon. Maar dat krijg ik een foutmelding. Blijkbaar is dit een bekender probleem maar komt mijn kennis niet zo ver om dit ook opgelost te krijgen.
Schijnbaar moet de directory waar je in weg schrijft zogenaamd "world readable" zijn.Maar ik kan nergens vinden hoe ik dat voor elkaar krijg op /dev/sda1/
Lijkt iets met http/HTTPS te maken te hebben. Ik weet dat daarin iets veranderd is in 21.02.x, maar kan de betreffende instelling zo niet vinden.
Iemand een tip hoe dat het beste ingesteld kan worden, liefst HTTPS als standaard voor de Luci interface.
Edit:
Denk dat dit het is?
[Voor 34% gewijzigd door Falco op 29-10-2021 13:50]
Omdat het certificaat self-signed is krijg je met HTTPS in elke browser een waarschuwing als "Your connection isn't private". Je zult daarvoor elke keer "Accept risk and continue" moeten doen. (Tenzij je zelf een valide certificaat installeert)Falco schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:42:
Ik heb 21.02.1 zonder problemen kunnen installeren, maar daarna was de Luci interface (in Firefox) in eerste instantie niet toegankelijk.
Lijkt iets met http/HTTPS te maken te hebben. Ik weet dat daarin iets veranderd is in 21.02.x, maar kan de betreffende instelling zo niet vinden.
Iemand een tip hoe dat het beste ingesteld kan worden, liefst HTTPS als standaard voor de Luci interface.
Edit:
Denk dat dit het is?
[Afbeelding]
Audione0 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 17:30:
Goedemiddag mensen.
Inmiddels is het mij gelukt om een Vlan op te zetten en met het internet te verbinden door onderstaande gedaan te hebben. Op alle LAN poorten heb ik nu verbinding.Audione0 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:50:
[...]
Ik ga morgen eens kijken. De vrouw is terug van haar werk en wilt Netnix kijken, dus nu weer even terug naar 19.07.08.
Nu krijg ik Wifi niet werkend. De wifi radio's worden gezien, alleen als ik het wachtwoord op de client invoer krijg ik geen connectie. Ik weet zeker dat ik het juiste wachtwoord heb ingevoerd.
1x is het gelukt, maar krijg geen internet mogelijkheden...
[Voor 26% gewijzigd door Audione0 op 29-10-2021 18:29]
Ok, dat klinkt logisch, maar hoe en waar installeer je zo'n certificaat?Tom Paris schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:52:
[...]
Omdat het certificaat self-signed is krijg je met HTTPS in elke browser een waarschuwing als "Your connection isn't private". Je zult daarvoor elke keer "Accept risk and continue" moeten doen. (Tenzij je zelf een valide certificaat installeert)
Edit:
Denk dat ik het hier gevonden heb.
https://openwrt.org/docs/...ttps_certificate_warnings
[Voor 13% gewijzigd door Falco op 29-10-2021 19:52]
Je probeert nu rechtstreeks naar de device file te schrijven (/dev/sda1), maar wellicht wil je naar het mounted filesystem schrijven. Pad is dan natuurlijk afhankelijk van waar je sda1 gemount hebt, maar zou bijvoorbeeld /mnt/sda1/ kunnen zijn.sweetdude schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:58:
...Schijnbaar moet de directory waar je in weg schrijft zogenaamd "world readable" zijn.Maar ik kan nergens vinden hoe ik dat voor elkaar krijg op /dev/sda1/
Zolang je gewoon vanuit je LAN netwerk de router benaderd is het eigenlijk niet de moeite...Falco schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:49:
[...]
Ok, dat klinkt logisch, maar hoe en waar installeer je zo'n certificaat?
Edit:
Denk dat ik het hier gevonden heb.
https://openwrt.org/docs/...ttps_certificate_warnings
Nee, je hebt eigenlijk gelijk, en openwrt is dermate stabiel dat mijn volgende inlog waarschijnlijk voor het flashen van 21.02.2 is....Tom Paris schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:17:
[...]
Zolang je gewoon vanuit je LAN netwerk de router benaderd is het eigenlijk niet de moeite...
Ik heb je tip gevolgd en deze nu enkele dagen draaien.JobH schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:51:
[...]
Je probeert nu rechtstreeks naar de device file te schrijven (/dev/sda1), maar wellicht wil je naar het mounted filesystem schrijven. Pad is dan natuurlijk afhankelijk van waar je sda1 gemount hebt, maar zou bijvoorbeeld /mnt/sda1/ kunnen zijn.
Op het eerste oog leek het te werken. de grafieken komen in beeld en geen foutmelding. echter staat er geen data in de grafieken. Blijkbaar moet er toch nog iets ingesteld worden dat deze "world readable" is.
Dat heb ik ook maar het flashen van een upgrade hoe voer jij dat uit? Heb je daar een goede truck voor zonder dat je de config verliest?Falco schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 00:21:
[...]
Nee, je hebt eigenlijk gelijk, en openwrt is dermate stabiel dat mijn volgende inlog waarschijnlijk voor het flashen van 21.02.2 is....
Je kunt bij een point-release toch gewoon in de update-prompt aangeven of je de configuratie wil behouden? Alleen bij een major release moet je soms opletten, zoals bijv. de DSA configuratie in 21.xWhoopsie schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:17:
[...]
Dat heb ik ook maar het flashen van een upgrade hoe voer jij dat uit? Heb je daar een goede truck voor zonder dat je de config verliest?
Ik heb de upgrade op mijn router naar 21.x (mijn router ging over naar DSA) gistermiddag gedaan, voor het upgraden een backup gemaakt (altijd verstandig). DeWhoopsie schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:17:
[...]
Dat heb ik ook maar het flashen van een upgrade hoe voer jij dat uit? Heb je daar een goede truck voor zonder dat je de config verliest?
1
| /etc/config/network |
1
| /etc/config/network.bak |
Komende van respectievelijk 19.07.7 en 19.07.5. Die eerste gebruik ik als simple switch, die tweede staat als router achter 't ziggo-modem in bridge.
Ik probeer te achterhalen hoe ik dat het beste doe ivm de DSA-wijziging, maar ik betwijfel of dat van toepassing is op mijn hardware, waar kan ik dat zien?
Ik lees hier eigenlijk geen bijzonderheden:
https://openwrt.org/docs/...ork/dsa/upgrading-to-2102
Kan ik gewoon een sysupgrade doen met behoud van settings, of beter niet?

Ik heb vorige week nog een TL-WR841ND v7 van 19.07 naar 21.02 gepushed vanop afstand (YOLO

Terugkijkend op mijn ervaring, maak screenshots van de eventuele settings en kopieer eventueel ingestelde regels/ scripts. En het belangrijkste zorg dat je router de (C7) het standaard IP adres heeft, ik meen 192.168.1.1, voor het geval hij volledig gereset wordt en je de backup niet terug kan inlezen.RudolfR schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:11:
Ik wil gaan upgraden naar 21.02, om te beginnen met een WNDR3700v2 en later ook de Archer C7 v2.
Komende van respectievelijk 19.07.7 en 19.07.5. Die eerste gebruik ik als simple switch, die tweede staat als router achter 't ziggo-modem in bridge.
Ik probeer te achterhalen hoe ik dat het beste doe ivm de DSA-wijziging, maar ik betwijfel of dat van toepassing is op mijn hardware, waar kan ik dat zien?
Een upgrade naar 21.02 vanaf 19.07 werkt niet op een WNDR3700v4. Zie https://bugs.openwrt.org/...p?do=details&task_id=3931.RudolfR schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:11:
Ik wil gaan upgraden naar 21.02, om te beginnen met een WNDR3700v2 en later ook de Archer C7 v2.
Ik weet niet of het voor v2 ook geldt. Je kan de firmware-image van de upgrade uploaden in LuCi en controleren of het wordt gevalideerd. Bij de v4-versie kwam er een waarschuwing te staan.
Ik heb zelf de router opnieuw geflasht met 21.02 en alles handmatig opnieuw ingesteld. Werkt nu zonder problemen.
Dat komt waarschijnlijk doordat je nog op ar71xx zat. Onder 19.07 werd zowel ar71xx als ath79 ondersteund. Zie https://openwrt.org/docs/...tallation/ar71xx.to.ath79DeGelder schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:52:
[...]
Een upgrade naar 21.02 vanaf 19.07 werkt niet op een WNDR3700v4. Zie https://bugs.openwrt.org/...p?do=details&task_id=3931.
Ik weet niet of het voor v2 ook geldt. Je kan de firmware-image van de upgrade uploaden in LuCi en controleren of het wordt gevalideerd. Bij de v4-versie kwam er een waarschuwing te staan.
Ik heb zelf de router opnieuw geflasht met 21.02 en alles handmatig opnieuw ingesteld. Werkt nu zonder problemen.
Toen wilde luci e.e.a. aan de netwerkconfiguratie gaan migreren (netwerk interfaces/wireless/switch) en toen was ik 'm even kwijt op 't netwerk
Via statisch adressering kon ik 'm wel weer vinden op het oorspronkelijke adres en toen ik eenmaal alledrie de migraties had afgemaakt werkte het weer zoals vanouds.
Zijn er wat tips & tricks beschikbaar wat er voor OpenWRT ingericht dient te worden? Ik heb mijn modem al jaren in bridge staan en gebruik ook al enkele jaren OpenWRT maar wat IPv6 betreft ben ik eigenlijk toch een complete leek moet ik bekennen.

https://forum.openwrt.org...-openwrt-21-02/101700/619
Copy paste:
This patch is a success for the wireless cutouts.
I had to trigger the wireless cutouts as a part of bisecting OpenWrt commits with @adworacz and then bisecting mac80211 commits with @cotequeiroz.
After triggering hundreds of wireless cutouts, near the end of it all, I had developed such a good technique and repetition that I was consistently able to trigger a wireless cutout within 45 seconds to 90 seconds.
I am still in some sort of shock-like surprise about this patch, but I have not been able to trigger a single wireless cutout since this patch came out. And I have been using my iPhone XR (trigger device) non-stop since then.
Congratulations everyone. I think many of us questioned whether or not we would ever get to the root cause of this issue. Seriously.
The perseverance of @adworacz, @cotequeiroz, @arinc9, and the community here in general all made this happen. Many great tips and suggestions along the way from @slh and @hnyman as well.
And special thanks to @nbd for patching master and 21.02 branches and upstreaming the patch promptly.
Nu wachten op de eerstvolgende (master)update!
Weet niet of dit helemaal het goede topic is, maar aangezien OpenWRT de "main driver" in mijn netwerk is, begin ik maar hier

Ik heb thuis Internet (Glasvezel) van KPN, met een Netgear R7800 met OpenWRT als Router. De Experiabox V12 gebruik ik niet (meer).
Ik draai OpenWrt 21.02.1 r16325-88151b8303, dus zeg maar de laatste publiek beschikbare versie voor mijn router.
De R7800 doet DHCP en DNS.
Achter de R7800 zit een Zyxel GS1900-24E switch. Van daar gaat alles door het huis heen.
Ik heb een PiHole op mijn Server (Docker) en op een RPi.
Als nodig kan ik nog wel een plaatje maken hoe het er uit ziet.
Anyhow: Ik ben een tijdje terug overgestapt van Internet, TV en Bellen naar alleen Internet. Op de 23 (november) heb ik een snelheidsverhoging naar 1Gbit aangevraagd.
Nu haal ik die snelheid niet (ook al gepost in het KPN Glasvezel topic: Ben.Hahlen in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3").
Nu was ik een testje aan het doen en kwam ik er achter dat ik bekabeld van mijn laptop naar mijn server de 1Gbit ook niet haal (schommel rond de 500Mbps).
De vraag die ik eigenlijk heb: wáár zou dit probleem kunnen liggen? Hoe kan ik daar achter komen? heeft het misschien te maken met de R7800 die toch niet krachtig genoeg is? Of misschien verkeerd geconfigureerd?
Ik heb bv nog de igmpproxy settings er in zitten, die voor Interactieve TV nodig waren. Maar die kunnen er in principe uit natuurlijk. Net als de VLan Tags voor telefonie en IPTV.
Maar misschien nog andere zaken waar ik aan kan denken?
Nu heb ik ook wel dubbele functies, want zowel de R7800, GS1900 en PiHole kunnen DHCP doen. Dat ligt nu bij de R7800.
Iemand die een gelijkaardige setup heeft en mij wat tips en pointers kan geven?
Er zijn niet veel consumentenrouters die 1 Gbit kunnen halen zonder allerlei hardware accelerators. Die accelerators worden op jouw (en mijnBen.Hahlen schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:59:
Ja hoi, hallo!
Weet niet of dit helemaal het goede topic is, maar aangezien OpenWRT de "main driver" in mijn netwerk is, begin ik maar hier
Ik heb thuis Internet (Glasvezel) van KPN, met een Netgear R7800 met OpenWRT als Router. De Experiabox V12 gebruik ik niet (meer).
Ik draai OpenWrt 21.02.1 r16325-88151b8303, dus zeg maar de laatste publiek beschikbare versie voor mijn router.
Achter de R7800 zit een Zyxel GS1900-24E switch. Van daar gaat alles door het huis heen.
Anyhow: Ik ben een tijdje terug overgestapt van Internet, TV en Bellen naar alleen Internet. Op de 23 (november) heb ik een snelheidsverhoging naar 1Gbit aangevraagd.
Nu haal ik die snelheid niet (ook al gepost in het KPN Glasvezel topic: Ben.Hahlen in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3").
Nu was ik een testje aan het doen en kwam ik er achter dat ik bekabeld van mijn laptop naar mijn server de 1Gbit ook niet haal (schommel rond de 500Mbps).
De vraag die ik eigenlijk heb: wáár zou dit probleem kunnen liggen? Hoe kan ik daar achter komen? heeft het misschien te maken met de R7800 die toch niet krachtig genoeg is? Of misschien verkeerd geconfigureerd?
Ik heb bv nog de igmpproxy settings er in zitten, die voor Interactieve TV nodig waren. Maar die kunnen er in principe uit natuurlijk. Net als de VLan Tags voor telefonie en IPTV.
Nu heb ik ook wel dubbele functies, want zowel de R7800, GS1900 en PiHole kunnen DHCP doen. Dat ligt nu bij de R7800.

Ik heb redelijk hetzelfde maar zit bij Ziggo 300/30 (dacht ik). Ik heb de R7800 echter alleen als AP in gebruik, heb ook een TP Link GS1900-24 switch, 2x Pi-Hole op 2 Banana Pro's (had ik nog liggen). Ik heb alleen een Odroid H2 met OPNsense als router. Volgende maand verhuis ik en in mijn nieuwe huis krijg ik 1000/1000 glasvezel van KPN, dus t.z.t. kan ik nagaan of het routerende deel van de R7800 de flessenhals is, of niet.Ben.Hahlen schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:59:
Ja hoi, hallo!
Zelf denk ik dat die kans wel groot is, ja. Maar aan de andere kant: wat maakt zo'n Experiabox nou zo bijzonder dat die dat wel probleemloos kan?
Weer wat geleerdMuis666 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:12:
[...]
Er zijn niet veel consumentenrouters die 1 Gbit kunnen halen zonder allerlei hardware accelerators. Die accelerators worden op jouw (en mijn) router niet ondersteund. Als je google't kun je wel tips vinden om de standaard OpenWRT scheduler iets te tweaken zodat hij nog iets sneller gaat. Maar je begint met 1 Gbit wel tegen grenzen aan te lopen en dan moet je ook kijken naar x86/Pi4. Zie https://forum.openwrt.org...ter-read-this-first/90305

Heb jij jouw scheduler getweaked?
Zit al een tijdje te bedenken of ik mijn setup niet moet aanpassen, maar dat lijkt dus wel realistisch te worden.
De vraag is: wat dan wel...
Misschien toch een USG/UDM ofzo... Maar das een ander topic!

Ik denk dat de ExperiaBox getweaked is? Ofzo?Videopac schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:49:
[...]
Ik heb redelijk hetzelfde maar zit bij Ziggo 300/30 (dacht ik). Ik heb de R7800 echter alleen als AP in gebruik, heb ook een TP Link GS1900-24 switch, 2x Pi-Hole op 2 Banana Pro's (had ik nog liggen). Ik heb alleen een Odroid H2 als router. Volgende maand verhuis ik en ik mijn nieuwe huis krijg ik 1000/1000 glasvezel van KPN, dus t.z.t. kan ik nagaan of het routerende deel van de R7800 de flessenhals is, of niet.
Zelf denk ik dat die kans wel groot is, ja. Maar aan de andere kant: wat maat zo'n Experiabox nou zo bijzonder dat die dat wel probleemloos kan?
Ben benieuwd naar je bevindingen tzt iig!
Nee. Ik heb maar een 50 Mbit verbinding.Ben.Hahlen schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:51:
[...]
Weer wat geleerd
Heb jij jouw scheduler getweaked?
Ik vermoed dat die gebruik maakt van hardware accelerators.Zit al een tijdje te bedenken of ik mijn setup niet moet aanpassen, maar dat lijkt dus wel realistisch te worden.
De vraag is: wat dan wel...
Misschien toch een USG/UDM ofzo... Maar das een ander topic!
[...]
Ik denk dat de ExperiaBox getweaked is? Ofzo?
Ben benieuwd naar je bevindingen tzt iig!
Wat is nu je exacte test?Ben.Hahlen schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:59:
....
....
Je gaat van je laptop bekabeld via je netgear router met OpenWRT, via je KPN modem naar je server (ergens in vergewgistan)? of is het een interne server en maak je geen gebruik van het KPN netwerk?
Welke aparaten zijn nog allemaal actief op je netwerk? als je een radio stream op hebt staan en iemand is een filmpje aan het kijken neemt dit ook allemaal bandbreedte in beslag van de 1GB
De test is:sweetdude schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 16:37:
[...]
Wat is nu je exacte test?
Je gaat van je laptop bekabeld via je netgear router met OpenWRT, via je KPN modem naar je server (ergens in vergewgistan)? of is het een interne server en maak je geen gebruik van het KPN netwerk?
Welke aparaten zijn nog allemaal actief op je netwerk? als je een radio stream op hebt staan en iemand is een filmpje aan het kijken neemt dit ook allemaal bandbreedte in beslag van de 1GB
Laptop (kabel) - NetGear Switch (1Gb) - Zyxel Switch - R7800 (OpenWrt) (?) - Zyxel Switch - Server
Of de R7800 én de Zyxel Switch in dit verhaal voorkomen weet ik niet helemaal zeker...
Het is dus een test intern in het netwerk.
Ik denk dat mijn setup ook makkelijker kan dan dat ik het nu heb, maar ik ben er nog niet over uit hoe.
Ik snap dat andere factoren er ook invloed op hebben, maar geen 400Mbps invloed...
[Voor 5% gewijzigd door Ben.Hahlen op 29-11-2021 09:53]
Zoals het eerst stond leek het alsof je met de nieuwe 1Gb KPN verbinding problemen had ende R7800 met OpenWRT als mogelijke oorzaak vermoede.
Maar het is dus het interne verkeer dat o.a. ook door de R7800 gaat wat getest is geworden. Iedere kabel, en iedere switch kan dus al het probleem veroorzaken. Ja, ook 400Mbit verschil maken.
Het beste is om deze test eerst te herhalen met een schoon netwerk, dus alle andere apparatuur zoals TV's etc etc. uit te zetten. telefoons tablets van de wifi te halen. Dan te kijken wat voor snelheidsverschil overblijft.
Voor hetzelfde geld loopt een van de kabels door dezelfde buis als je stroom kabels.
Het gaat om beidesweetdude schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:09:
@Ben.Hahlen Kijk, dat maakt veel duidelijk.
Zoals het eerst stond leek het alsof je met de nieuwe 1Gb KPN verbinding problemen had ende R7800 met OpenWRT als mogelijke oorzaak vermoede.
Maar het is dus het interne verkeer dat o.a. ook door de R7800 gaat wat getest is geworden. Iedere kabel, en iedere switch kan dus al het probleem veroorzaken. Ja, ook 400Mbit verschil maken.
Het beste is om deze test eerst te herhalen met een schoon netwerk, dus alle andere apparatuur zoals TV's etc etc. uit te zetten. telefoons tablets van de wifi te halen. Dan te kijken wat voor snelheidsverschil overblijft.
Voor hetzelfde geld loopt een van de kabels door dezelfde buis als je stroom kabels.

Zowel de 1Gb KPN verbinding door de R7800 gaat niet volledig én het interne verkeer lijkt wat vertraging te hebben.
Nu zat ik sowieso al een tijd te twijfelen of ik niet überhaupt van de R7800 af wil en het netwerk an sich aan wil pakken, dus ik ga eens verder onderzoeken.
Zomaar een element uit de keten vervangen zonder dat je weet of dat de oorzaak is van je problemen is wellicht onnodig geld uitgeven en geen garantie dat je probleem ermee opgelost wordt.Ben.Hahlen schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:26:
[...]
Het gaat om beide
Zowel de 1Gb KPN verbinding door de R7800 gaat niet volledig én het interne verkeer lijkt wat vertraging te hebben.
Nu zat ik sowieso al een tijd te twijfelen of ik niet überhaupt van de R7800 af wil en het netwerk an sich aan wil pakken, dus ik ga eens verder onderzoeken.
Enigszins aparte opzet. Wat is je snelheid als je je laptop in de Zyxel switch voor de server (de diktgedrukte hierboven) plugt?Ben.Hahlen schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:53:
[...]
De test is:
Laptop (kabel) - NetGear Switch (1Gb) - Zyxel Switch - R7800 (OpenWrt) (?) - Zyxel Switch - Server
Of de R7800 én de Zyxel Switch in dit verhaal voorkomen weet ik niet helemaal zeker...
Het is dus een test intern in het netwerk.
Ik denk dat mijn setup ook makkelijker kan dan dat ik het nu heb, maar ik ben er nog niet over uit hoe.
Ik snap dat andere factoren er ook invloed op hebben, maar geen 400Mbps invloed...
[Voor 36% gewijzigd door Videopac op 29-11-2021 11:33]
Mee eens.Videopac schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:30:
[...]
Zomaar een element uit de keten vervangen zonder dat je weet of dat de oorzaak is van je problemen is wellicht onnodig geld uitgeven en geen garantie dat je probleem ermee opgelost wordt.
Reden is voornamelijk omdat ik al wat Unifi AP's heb en dat graag meer "geïntegreerd" wil hebben.
Nee, wacht, ff een plaatje:Videopac schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:30:
[...]
Enigszins aparte opzet. Wat is je snelheid als je je laptop in de Zyxel switch voor de server (de diktgedrukte hierboven) plugt?
Zo zitten de verbindingen. In theorie zou het verkeer van de Laptop naar de Server niet via de R7800 moeten lopen, maar daar twijfel ik nu dus aan

Als je over je getekende lijnen niet meerdere VLAN's hebt lopen dan zou het verkeer alleen door je switches moeten lopen.Ben.Hahlen schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:01:
[...]
Zo zitten de verbindingen. In theorie zou het verkeer van de Laptop naar de Server niet via de R7800 moeten lopen, maar daar twijfel ik nu dus aan
Ik heb alleen maar de "standaard" VLAN's voor KPN gedefinieerd in de router, maar die voor IPTV en VOIP kunnen er in principe uit (heb tegenwoordig internet-only)Muis666 schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:13:
[...]
Als je over je getekende lijnen niet meerdere VLAN's hebt lopen dan zou het verkeer alleen door je switches moeten lopen.
OK. Sommigen segmenteren ook nog hun LAN netwerk (opdat bijvoorbeeld WiFI guests echt niet bij je andere machines kunnen komen). Maar dat is bij jou dus niet het geval. Dus dan lijkt de bottleneck bij je server of laptop te liggen.Ben.Hahlen schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:25:
[...]
Ik heb alleen maar de "standaard" VLAN's voor KPN gedefinieerd in de router, maar die voor IPTV en VOIP kunnen er in principe uit (heb tegenwoordig internet-only)
Of benader je de server via een publiek IP en port forwardings? Dan gaat het verkeer wel via je router.
[Voor 9% gewijzigd door Muis666 op 29-11-2021 12:32]
Dan zou de R7800 even los moeten koppelen van de TP Link. Je server zou dan nog gewoon bereikbaar moeten zijn. Weet je zeker dat de server zelf niet de flessenhals is?Ben.Hahlen schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:01:
[...]
Mee eens.
Reden is voornamelijk omdat ik al wat Unifi AP's heb en dat graag meer "geïntegreerd" wil hebben.
[...]
Nee, wacht, ff een plaatje:
[Afbeelding]
Nee, dat is nog een dingetje op de To-DoMuis666 schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:30:
[...]
OK. Sommigen segmenteren ook nog hun LAN netwerk (opdat bijvoorbeeld WiFI guests echt niet bij je andere machines kunnen komen). Maar dat is bij jou dus niet het geval. Dus dan lijkt de bottleneck bij je server of laptop te liggen.
Of benader je de server via een publiek IP en port forwardings? Dan gaat het verkeer wel via je router.

Ik benader de server via interne hostname, dus geen port forwardings oid.
Server staat hier: inventaris: Gandalf the WhiteVideopac schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:32:
[...]
Dan zou de R7800 even los moeten koppelen van de TP Link. Je server zou dan nog gewoon bereikbaar moeten zijn. Weet je zeker dat de server zelf niet de flessenhals is?
Net even een testje gedaan met het kopiëren van 2 grote files tegelijk en toen kwam ik rond de 700Mbps uit, dus dat zit wel redelijk goed.
En dan wil ik natuurlijk mijn eigen hardware gaan gebruiken. Mijn "binnen"-router (na DSL router) is nu de Raspberry Pi 4 met OpenWRT. Dat loopt als een trein.
Volgende punt wordt WiFi APs.
Daar zit ik mij wat op te oriënteren en dan kom ik eigenlijk uit de TP-Link Omada's en de UniFi AP spullen.
Nou vind ik OpenWRT support wel zo prettig, want ik wil twee of drie SSIDs er op gaan zetten, elk in een eigen VLAN. Twee APs is naar verwachting zat voor mij.
Wat zoek ik eigenlijk dan?
- WiFi AC (of beter)
- 2.4 & 5 GHz
- VLAN support, zodat ik meerdere SSIDs elk op een eigen VLAN kan zetten.
Ik zie hier wel dingen voorbij komen zoals mt7615 gebaseerd materiaal wat aan te raden valt. Ik zie dat bepaalde TP-Link EAPs echter nog wel een gepatchde mt7615 nodig hebben om het prettig te krijgen.
Benieuwd wat daar de huidige status van is (@Borromini ? ).
Ook ben ik benieuwd of er hier iemand is met ervaring met de UniFi AP AC PRO serie, wanneer ze zijn voorzien van OpenWRT. Dat is ath10k spul wat er voor zover ik kan beoordelen prima uit ziet. Alleen hoe het in de praktijk uitvalt blijft gissen.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Edit: wordt er veel geschreven naar de SD? Wat met de levensduur?
[Voor 9% gewijzigd door A1AD op 13-01-2022 16:23]
- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -
By default schrijft een OpenWrt installatie helemaal niets naar permanente opslag. Alleen configuratie wijzigingen.A1AD schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:22:
@Ultraman
Mijn ervaringen zijn gemengd. Ik zit momenteel op 21.02 HEAD, en de mt76 driver heeft ondertussen wat betere ondersteuning voor de MT7613-radio. Dat blijkt een nakomertje/gehandicapt broertje te zijn van MT7615. Er is een probleem met de TX queues dat blijft opspelen, al is het ondertussen wel een stuk beter; maar 100% is het nog niet. De mt76-versie in OpenWrt master is nagenoeg dezelfde, dus dat gaat niet veel beter zijn. Ik heb wel uit goede bron dat een grote speler geïnteresseerd is in die EAP235-Wall, en er dus wat meer gewicht/druk voor die code zou komen, maar niemand weet natuurlijk hoe snel dat gaat gaan. Thuiswerk gaat meestal wel vlot (vrouw kloeg in het begin echt bijna dagelijksUltraman schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:32:
Ik zie hier wel dingen voorbij komen zoals mt7615 gebaseerd materiaal wat aan te raden valt. Ik zie dat bepaalde TP-Link EAPs echter nog wel een gepatchde mt7615 nodig hebben om het prettig te krijgen.
Benieuwd wat daar de huidige status van is (@Borromini ? ).

Ubiquiti heeft een In-Wall HD (Pro?) model dat effectief MT7615 gebruikt en de driver voor die radio is veel meer uitontwikkeld. Model is wel aan de prijs. Pluspunt is dat het wel PoE+ zou moeten ondersteunen (doen die TP-Link EAP's ook gewoon uiteindelijk en aan stuk gunstigere prijs).
Ik ben zelf aan het overwegen om minimaal voor één AP over te gaan naar een TP-Link EAP615-Wall, da's 802.11ax (MT7915). Die Mediatek-radio is één van de eerste door OpenWrt ondersteunde AX-radios (buiten Mediatek is er momenteel nog niks ondersteund; ath11k staat nog in zijn kinderschoenen en QCA heeft zoals steeds geen interesse om actief mee te helpen). En de community is laaiend enthousiast over de Mediatek AX radio's. Alleen nog wat ontkenners/QCA-sletjes die nog stiekem blijven hopen dat QCA te fiksen valt

Mijn broer heeft er meerdere hangen. Maar ik zou ze zelf niet meer opnieuw kopen. Het interesseert QCA echt voor geen meter, zij willen het liefst van al zoveel mogelijk cashen en de FOSS community past niet in dat verhaal. Die driver is ook meer een schaamlapje voor een binary blob die alles afhandelt dan een echte driver.Ook ben ik benieuwd of er hier iemand is met ervaring met de UniFi AP AC PRO serie, wanneer ze zijn voorzien van OpenWRT. Dat is ath10k spul wat er voor zover ik kan beoordelen prima uit ziet. Alleen hoe het in de praktijk uitvalt blijft gissen.
[Voor 17% gewijzigd door Borromini op 13-01-2022 17:26]
Qua AX citeer ik mezelf:
EAP615-Wall is nog niet officieel gemerged, maar bv. een Belkin RT3200 is heel populair. Allebei Mediatek 802.11ax (althans toch op 5 GHz).Borromini schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:44:
Ik ben zelf aan het overwegen om minimaal voor één AP over te gaan naar een TP-Link EAP615-Wall, da's 802.11ax (MT7915). Die Mediatek-radio is één van de eerste door OpenWrt ondersteunde AX-radios (buiten Mediatek is er momenteel nog niks ondersteund; ath11k staat nog in zijn kinderschoenen en QCA heeft zoals steeds geen interesse om actief mee te helpen). En de community is laaiend enthousiast over de Mediatek AX radio's. Alleen nog wat ontkenners/QCA-sletjes die nog stiekem blijven hopen dat QCA te fiksen valt.
Geen onbelangrijk detail is dat de EAP615-Wall ook 802.11ax doet op 2.4GHz. De reeds ondersteunde Unifi 6 APs kunnen dit bijvoorbeeld niet, die gebruiken nog gewoon 802.11n op 2.4GHz.Borromini schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 00:00:
EAP615-Wall is nog niet officieel gemerged, maar bv. een Belkin RT3200 is heel populair. Allebei Mediatek 802.11ax (althans toch op 5 GHz).
Er is een goede draad op Reddit over de RPi4 met OpenWRT. Er is ook een build die populair is, van ene wulfy. Kun je wel naar op zoek gaan, heb je vast zo gevonden.A1AD schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:22:
@Ultraman Ik ben aan het kijken om mijn huidige virtuele LXC based openwrt router te vervangen door een RBP4 model. Zijn er handigheden die ik best vooraf weet? Welk netwerk komt er uit de default LAN poort? Ik zou werken met 1 LAN poort en de WAN taggen hierop. De PI wordt aangesloten op een VLAN aware switch.
Ik draai gewoon vanilla OpenWRT 21.02 op mijn Pi4.
Na installatie staat er geloof ik LAN op de Ethernet poort. Wel zo handig om er op te kunnen inloggen

Mijn Pi hangt aan een managed PoE switch, dus alleen aan de Ethernetkabel en dat was het. Ik ben na installatie ingelogd en heb de netwerkconfiguratie aangepast naar mijn situatie. Dus interface toegevoegd met juiste VLAN ID voor mijn LAN, saved en de Pi uit gezet. Daarna heb ik hem in een andere poort van mijn switch gestoken waar ik de poort op tagged heb staan. Daarop krijgt ie WAN als tagged VLAN binnen, LAN tagged en Management tagged. Daar wil ik nog wel iets van een internet-only net bij gaan maken, maar dat komt wel. Valt allemaal reuze mee wanneer je al een keer iets met VLAN met OpenWRT hebt gedaan, werkt namelijk hetzelfde.
En stel je verprutst de config dan kun je makkelijk de SD kaart uit het machientje halen en in je laptop of PC steken om de config nog eens na te lopen. Ik heb het ext4 image type gepakt om o.a. die reden.
Bedankt voor je antwoord, helder verhaal

Toevallig had ik die ook op de shortlist staan, maar wel wat lager omdat ik dacht de de OpenWRT support daarvoor nog niet bestaand was (nog geen pagina in de ToH). Interessant om te zien dat dat anders is.Ik ben zelf aan het overwegen om minimaal voor één AP over te gaan naar een TP-Link EAP615-Wall, da's 802.11ax (MT7915).
Leuk omgeschrevenMijn broer heeft er meerdere hangen. Maar ik zou ze zelf niet meer opnieuw kopen. Het interesseert QCA echt voor geen meter, zij willen het liefst van al zoveel mogelijk cashen en de FOSS community past niet in dat verhaal. Die driver is ook meer een schaamlapje voor een binary blob die alles afhandelt dan een echte driver.

Ga ik ook liever voor iets waar je als techneut vrolijker van wordt. Als dat tegenwoordig MediaTek spul is, dan sluit ik mij daar als FLOSS voorstander graag bij aan.
Goed te weten.rapidgorgon schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:29:
Geen onbelangrijk detail is dat de EAP615-Wall ook 802.11ax doet op 2.4GHz. De reeds ondersteunde Unifi 6 APs kunnen dit bijvoorbeeld niet, die gebruiken nog gewoon 802.11n op 2.4GHz.
Dan is het mij helder: Ik denk dat ik eens een EAP615-Wall ga bestellen binnenkort.
Plaats ik een opbouwdoos in mijn meterkast en komt ie daar op te zitten.

Bij wijze van test heb ik in diezelfde meterkast nu een Fritz!WLAN Repeater 1750E hangen welke ik als AP heb geconfigureerd, nog originele firmware. Daarvan valt het 5 GHz bereik niet eens tegen, 2.4 GHz nog niet getest. Maar ik denk als ik op die plek een EAP615 hang en die Fritz op zolder dat ik al een heel eind ben. Op de eerste verdiepen zou ik op onze slaapkamer ook zo een plek hebben voor zo'n unit.
Benieuwd of ik met OpenWRT op de Fritz het handige als 802.11r mogelijk voor elkaar krijg.
Dank jullie vriendelijk voor de snelle antwoorden

Code voor de EAP615-Wall zit in deze developer tree. Serial lijkt me wel een must (misschien kan @rapidgorgon daar uitsluitsel over geven).
Voor de grap kan je ook es naar de MT9715 commits kjken in een recente mt76 driver bump, daar zie je echt heel wat MT9715 commits in staan.
[Voor 9% gewijzigd door Borromini op 15-01-2022 02:21]
Ik heb een USB serial, van de tijd dat ik nog veel met TL1043ND's deed

Persoonlijk zie ik het nut niet van dure Ubiquiti spullen kopen om daar meteen OpenWrt op te zetten. Je betaalt bij Ubiquiti ook voor het bijbehorende ecosysteem: als je dat niet gaat gebruiken is het zonde van de meerprijs t.o.v. gelijkwaardige produkten van andere merken.Borromini schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:44:
[...]
Mijn ervaringen zijn gemengd. Ik zit momenteel op 21.02 HEAD, en de mt76 driver heeft ondertussen wat betere ondersteuning voor de MT7613-radio. Dat blijkt een nakomertje/gehandicapt broertje te zijn van MT7615. Er is een probleem met de TX queues dat blijft opspelen, al is het ondertussen wel een stuk beter; maar 100% is het nog niet. De mt76-versie in OpenWrt master is nagenoeg dezelfde, dus dat gaat niet veel beter zijn. Ik heb wel uit goede bron dat een grote speler geïnteresseerd is in die EAP235-Wall, en er dus wat meer gewicht/druk voor die code zou komen, maar niemand weet natuurlijk hoe snel dat gaat gaan. Thuiswerk gaat meestal wel vlot (vrouw kloeg in het begin echt bijna dagelijks).
Ubiquiti heeft een In-Wall HD (Pro?) model dat effectief MT7615 gebruikt en de driver voor die radio is veel meer uitontwikkeld. Model is wel aan de prijs. Pluspunt is dat het wel PoE+ zou moeten ondersteunen (doen die TP-Link EAP's ook gewoon uiteindelijk en aan stuk gunstigere prijs).
Dat van die QCA998x herken ik volledig. Ik ben ooit begonnen met een TP Link C2600 (heb ik nog als back-up AP). Dat was jaren terug, nog in het LEDE tijdperk. Gekozen voor de C2600 omdat die erg goed getest werd op Smallnetbuilders. Later, toen ik na een update de C2600 niet meer kon bereiken een R7800 erbij gekocht (dat was toen de #1 bij Smallnetbuilders). Ik heb toen een hele tijd de updates in de gaten gehouden omdat hij het eigenlijk nooit helemaal lekker deed. Maar: man-man: wat een gedoe. Men loopt inderdaad al jaren aan te modderen met die QCA-998x "meuk" (ik noem het inmiddels maar gewoon meuk). En dat terwijl het met afstand het populairste de populairste chipset is. Eindeloos gedoe met frequentie-schaling, hw-offloading en weet ik veel wat. En die ct-driver is beter, oh nee: toch niet. Etc. etc. Het laatste jaar of zo niet meer zo in de gaten gehouden omdat ik geen grote problemen meer had. Maar: eens dus met dat blindstaren in die hoek.Ik ben zelf aan het overwegen om minimaal voor één AP over te gaan naar een TP-Link EAP615-Wall, da's 802.11ax (MT7915). Die Mediatek-radio is één van de eerste door OpenWrt ondersteunde AX-radios (buiten Mediatek is er momenteel nog niks ondersteund; ath11k staat nog in zijn kinderschoenen en QCA heeft zoals steeds geen interesse om actief mee te helpen). En de community is laaiend enthousiast over de Mediatek AX radio's. Alleen nog wat ontkenners/QCA-sletjes die nog stiekem blijven hopen dat QCA te fiksen valt.
[...];
Goed te horen dat er klaarblijkelijk een beter alternatief is. Ik ben verhuisd, heb nu een groter huis en Gb glasvezel. Die Belkin RT-3200: heeft die ook een betere dekking? Ik gebruik nu 2 R7800's als APs en als het beter kan qua bereik, doorvoor, ping en jitter ben ik zeer geïnteresseerd. Dan koop ik 2 Belkins en verkoop mijn R7800's en C2600.
Ik lees trouwens dat de drivers van Belkin zelf best matig zijn: de ontwikkel-energie gaat kennelijk meer naar de opensource-kant.

De mt76-driver krijgt best wat input van Mediatek zelf, en dat is uniek in vergelijking met de rest van het 802.11-landschap inderdaad

Op zich kan die voor mij ook prima. Dan zou ik die in de meterkast zetten en zou ik een Pi4 een andere taak toewijzen. Ben wel benieuwd of je hem vind en wat je er van vind wanneer je besluit hem aan te schaffen. Hij lijkt wel te werken als ik de fora mag geloven en de mt76 ziet er goed uit.
EAP615-Wall is nergens te krijgen voor mij iig. Dus ik moet nog even geduld hebben.
Rustig maar eens mijn Freedom Internet via glasvezel er door gaan jagen.