Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:22

Videopac

Rommelt wat aan.

Ultraman schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 23:54:
Zo'n RT3200 wordt in deze contreien niet echt verkocht geloof ik. Ik heb kort zitten zoeken en zo snel niet een aanbieder in het land gevonden. Moest uit het buitenland komen.

Op zich kan die voor mij ook prima. Dan zou ik die in de meterkast zetten en zou ik een Pi4 een andere taak toewijzen. Ben wel benieuwd of je hem vind en wat je er van vind wanneer je besluit hem aan te schaffen. Hij lijkt wel te werken als ik de fora mag geloven en de mt76 ziet er goed uit.

EAP615-Wall is nergens te krijgen voor mij iig. Dus ik moet nog even geduld hebben.
Rustig maar eens mijn Freedom Internet via glasvezel er door gaan jagen.
Ik heb de Belkin RT3200 vooralsnog alleen via Amazon gevonden, momenteel in Duitsland het goedkoopst: https://www.hagglezon.com/en/s/Belkin%20rt3200

En de TP-Link EAP615:
https://www.hagglezon.com/en/s/Eap615

[ Voor 3% gewijzigd door Videopac op 22-01-2022 08:08 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De RT3200 is met mondjesmaat te krijgen inderdaad.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Borromini schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 02:20:
Graag gedaan :).

Code voor de EAP615-Wall zit in deze developer tree. Serial lijkt me wel een must (misschien kan @rapidgorgon daar uitsluitsel over geven).

Voor de grap kan je ook es naar de MT9715 commits kjken in een recente mt76 driver bump, daar zie je echt heel wat MT9715 commits in staan.
Ik vind die EAP615 er wel interessant uitzien. Ik heb een tijdje de EAP235 op het oog gehad maar dit draadje op het OpenWRT forum zorgde dat ik er toch niet helemaal gerust op was. Er leken wat problemen met OpenWRT op dat apparaat te zijn.

Ik neem aan dat jij dezelfde Borromini bent als daar op het forum. Hoe schat jij in dat dat zal verlopen met de EAP615?

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb er een paar onderweg, en er is net een patch ingestuurd op de mailing list om ondersteuning officieel toe te voegen :).

Het lijkt erop dat er nog wat schoonheidsfoutjes in die patch zitten maar ik verwacht dat het niet lang gaat duren voor officiële ondersteuning een feit is.

[ Voor 49% gewijzigd door Borromini op 31-01-2022 00:41 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
@Borromini Dank! Als ie zoveel lijkt op de EAP235, zijn de WiFi problemen met die chip nu opgelost of zou de EAP615 die problemen dan ook hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De EAP615-Wall heeft dezelfde SoC maar de AX radio is dus compleet verschillend. Het probleem bij de EAP235-Wall zat 'm bij de AC radio die een ondergeschoven kindje blijkt te zijn.

De MT7915 802.11ax radio in de EAP615-Wall valt niet in die categorie. Het lijkt er wel op dat (ook met de TP-Link firmware) die evenmin DFS ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:07
Ankh schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:26:
Ik krijg over 2 weken de 1Gb KPN Glasvezel en ik heb een Edgerouter X. Deze is nu met EdgeOS geinstalleerd, daar wil ik eerst mee gaan testen. Maar wil uit eindelijk overstappen naar OpenWRT. Uiteraard laat ik het ook even weten.
Heb je toevallig al je ER-X geflashed naar OpenWRT? Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen. Ik heb er nu ook ééntje draaien op EdgeOS waarvan ik sterk de indruk heb dat ze deze niet meer zullen gaan updaten vanuit Ubiquiti.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23:20

Ankh

|true

Miki schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:28:
[...]

Heb je toevallig al je ER-X geflashed naar OpenWRT? Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen. Ik heb er nu ook ééntje draaien op EdgeOS waarvan ik sterk de indruk heb dat ze deze niet meer zullen gaan updaten vanuit Ubiquity.
Nee, ik draai momenteel nog steeds op EdgeOS. Dit mede doordat de bug met ipv6 nog steeds niet verholpen schijnt te zijn. Overigens heb ik een tijdje geleden contact op genomen met Ubi en gevraagd of er nog nieuwere software versies uitkomen, dit konden zijn bevestigen. Wanneer is alleen even onbekend...

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroonen
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-09 12:44
Hoi,

Ik probeer openwrt goed aan de gang te krijgen met vlans op mijn aruba 303h.

Standaard heeft hij geen fijne config, omdat de de WAN poort die ze in openwrt gemaakt hebben (dit is ook de POE poort), en ik dus gebruik als uplink voor mijn vlans.

Ik heb nu de volgende config, (ik hen ook een eap235 outdoor en daar werkt het op eth0), alleen hier is eth1 de wan. Ik heb de br-vlan ook de eth1 ingezet, en alles van wan verwijdert.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
root@OpenWrt:/etc/init.d# cat /etc/config/network 

config interface 'loopback'
    option device 'lo'
    option proto 'static'
    option ipaddr '127.0.0.1'
    option netmask '255.0.0.0'

config globals 'globals'
    option ula_prefix 'fd41:d718:0624::/48'

config device
    option name 'br-lan'
    option type 'bridge'
    list ports 'eth1'

config interface 'lan'
    option device 'br-lan'
    option proto 'static'
    option ipaddr '192.168.199.199'
    option netmask '255.255.255.0'
    option gateway '192.168.199.254'
    option ip6assign '60'
    list dns '192.168.180.254'
    option delegate '0'

config device
    option name 'br-vlan10'
    option type 'bridge'
    option ipv6 '0'
    list ports 'et1.10'

config interface 'vlan10'
    option proto 'none'
    option device 'br-vlan10'
    option delegate '0'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:12
@kroonen Het is me niet helemaal helder wat je precies wil bereiken. Je hebt nu een LAN-interface op eth1 zonder VLAN, en je hebt een VLAN10 zonder dat daar iets op zit?

Er staat ook een typo op regel 31: 'et1.10'

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroonen
Hoi,

De uplink (dus pport naar eth1) is een trunk, met vlan99 (untaggged, and primary). Vlan10 is tagged hier ook naar toe.

De aruba met openwrt wil ik kunnen bereiken in vlan99, dus op de 192.168.199.199. vlan10, is dus tagged en zit in een 192.168.180.0/24 reeks. Alles kom vanuit een egerouterx , daar zitten de dhcp en dns. Er zit een zyxel poe switch tussen met openwrt, en dit werkt goed (met andere openwrt device, en ook de orginele software van aruba).

Ik ben dus nu aan het stoeien dat ik aan de wifi vlan10 wil koppelen , maar helaas ook zonder typo werkt het nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
Probeer eens dit, er van uitgaande dat je ER-X gewoon DHCP doet:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
config interface 'loopback'
    option proto 'static'
    option ipaddr '127.0.0.1'
    option netmask '255.0.0.0'
    option device 'lo'

config interface 'uplink'
    option proto 'dhcp'
    option hostname '303h'
    option device 'eth1'

config device
    option name 'br-VLAN10'
    option type 'bridge'
    list ports 'eth1.10'

config interface 'VLAN10'
    option proto 'none'
    option device 'br-VLAN10'

En dan in /wireless:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
config wifi-iface 'wifinet0'
    option device 'radio0'
    option mode 'ap'
    option ssid 'eigenSSIDhier'
    option network 'VLAN10'
    option encryption 'psk2+ccmp'
    option key 'eigenWPAhier'
    option ieee80211w '1'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroonen
Hoi Tom,

geprobeerd, maar helaas. Ik krijg netjes voor de aruba-303h een ip adres 192.168.199.4, maar helaas in het wifi met vlan10,, krijg ik niks. Ook geprobeerd met vast ip adres in de vlan10 reeks, ook kan ik niet eens de default GW pingen. Dus het lijkt toch iets niet lekker met de vlans.

Ik kwam ook nog dit tegen:

https://github.com/openwrt/openwrt/pull/4721

Ik weet niet of dit mogelijk relevant is, en of deze patch ook te passen is op de 303h. Ik zie dar @Borromini hier ook in gepost heeft, en ik weet dart hij ook wel eens de development compiled. Mogelijk werkt het wel met een development en de patch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
Ik zou eerst uitsluiten dat het probleem in je ER-X en/of de switch ontstaat. Wat als je de Aruba direct op de ER-X aansluit bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroonen
de orginle aruba software op deze pport wertk. Ook de tp-link eap-225 outdoor, werkt ook. Deze heb ik allemaal op deze poort op de switch gehad, en dit doet het wel met de vlans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom Paris
VLANs op ipq40xx zijn al langer problematisch. OpenWRT forum staat vol met custom images en patches voor dit platform. Ik zou wachten totdat DSA ondersteuning voor jouw device is toegevoegd aan master.

[ Voor 4% gewijzigd door Tom Paris op 13-02-2022 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Na oneindig lang veel problemen te hebben gehad met de connectbox van ziggo heb ik een Netgear Nighthawk X4S AC2600 (R7800) gekocht, maar ik vraag mij af of ik hier dan meteen OpenWRT op zal installeren of dat het voor mij geen meerwaarde zal hebben. Of eventueel Voxel of DD-WRT.

Mijn situatie:
Ziggo 150/15
Connectbox in bridge > R7800
- 2 desktop pc's bekabeld (1 wordt veel gebruikt voor gaming)
- 1 Nvidia Shield TV bekabeld
- 2 mobiele telefoons en 2 laptops via WiFi
- 2 cheap ass Alie smart ledlampen (op dit moment verbonden via gast netwerk, ik wil het China Smart spul graag buiten mijn reguliere netwerk houden)

En binnen een jaar wil ik nog een keer een simpele home server bouwen (esxi met xpenology en hassio)

Wat zijn de pluspunten van OpenWRT (of Voxel/DD-WRT) ten opzichte van stock firmware? Of andersom, wat zijn de pluspunten van de stock firmware?

De meest inhoudelijke berichten in dit topic over de R7800 zijn al redelijk oud dus ik vraag mij af wat de huidige stand van zaken is kijkend naar mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je je OpenWrt moet laten verkopen komt het er meestal op neer dat je er geen behoefte aan hebt :). Mensen komen snel genoeg bij 3rd party firmware terecht als ze merken dat de stock firmware dingen niet kan die ze willen. En voorlopig lijk je niet in die categorie te vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

@Borromini Ik heb in het verleden vaker OpenWRT gedraaid, maar dat was vaak omdat routers meer potentie hadden maar dit niet volledig benutte of meer instabiel waren op stock. En/of omdat ik het leuk vond om er mee te spelen of ik een specifieke functie nodig had. Maar in dit geval wil ik gewoon een zo stabiel mogelijke verbinding hebben, zowel bedraad als draadloos. Ik heb nu nog geen specifieke functies die ik erbij wil draaien, misschien een iets meer uitgebreide gastnetwerk mogelijkheden (ik ben nog niet bekend met de netgear mogelijkheden voor een gastnetwerk. Ik moet de router nog ontvangen)

Edit: dus ik ben benieuwd of OpenWRT (/DD-WRT/Voxel) meer stabiliteit/snelheid kan bieden dan stock. Ik heb begrepen dat Voxel bijvoorbeeld eigenlijk alleen nuttig is als je snel internet hebt en dat het voor langzamer internet zoals ik heb (150/15) eigenlijk niets toevoegt. Van OpenWRT en DD-WRT weet ik dit niet. Vandaar dat ik benieuwd ben naar de plus/minpunten voor deze specifieke router tussen stock en custom.

[ Voor 25% gewijzigd door Markos op 14-02-2022 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:47
Markos schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:41:
... Vandaar dat ik benieuwd ben naar de plus/minpunten voor deze specifieke router tussen stock en custom.
die kan ik je eigenlijk ook niet echt vertellen want ik heb denk ik max 10 minuten naar de netgear interface gekeken inclusief het uploaden van de openwrt image :P (deze gebruik ik)
een paar plusjes zijn voor mij wireguard en adblock, en alle mogelijkheden voor vlans en verschillende wifi netwerken. oh ja, ssh en iperf3 kan netgear dat ook?

een theoretisch minpuntje is de hardware accelerated QOS, die wordt daxht ik nog niet ondersteund.
maar het apparaat schijnt snel genoeg te zijn om softwarematig 600 mbps te doen met SQM.
ik heb ziggo 300/30 en daar SQM op ingesteld en dat werkt prima volgens http://www.dslreports.com/speedtest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik ben heel tevreden van mijn Asus RT-AC66U, helaas krijgt die van Asus geen updates meer en overweeg ik hem te flashen naar OpenWRT. Met vertrouwen want mijn Linksys WRT54G werkt nog steeds als AP in mijn ouderlijk huis.
  • Heb gelezen dat ik nu via de "recovery mode" moet gaan
  • WiFi zal niet meer werken, maar dat is geen probleem
Ik vermoed dat ik niet de eerste ben met een RT-AC66U, zijn er andere zaken die ik in acht moet nemen?

EDIT: ARG! Nu zie ik dat die ook niet supported is door OpenWRT.

[ Voor 6% gewijzigd door poing op 14-02-2022 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falco
  • Laatst online: 23:32
Markos schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:43:
Na oneindig lang veel problemen te hebben gehad met de connectbox van ziggo heb ik een Netgear Nighthawk X4S AC2600 (R7800) gekocht, maar ik vraag mij af of ik hier dan meteen OpenWRT op zal installeren of dat het voor mij geen meerwaarde zal hebben. Of eventueel Voxel of DD-WRT.

Mijn situatie:
Ziggo 150/15
Connectbox in bridge > R7800
- 2 desktop pc's bekabeld (1 wordt veel gebruikt voor gaming)
- 1 Nvidia Shield TV bekabeld
- 2 mobiele telefoons en 2 laptops via WiFi
- 2 cheap ass Alie smart ledlampen (op dit moment verbonden via gast netwerk, ik wil het China Smart spul graag buiten mijn reguliere netwerk houden)

En binnen een jaar wil ik nog een keer een simpele home server bouwen (esxi met xpenology en hassio)

Wat zijn de pluspunten van OpenWRT (of Voxel/DD-WRT) ten opzichte van stock firmware? Of andersom, wat zijn de pluspunten van de stock firmware?

De meest inhoudelijke berichten in dit topic over de R7800 zijn al redelijk oud dus ik vraag mij af wat de huidige stand van zaken is kijkend naar mijn situatie.
Misschien heb je iets aan bijgevoegd artikel van de buren, daar wordt ingegaan op OpenWRT en ook vergelijking gemaakt met de R7800 firmware.

https://nl.hardware.info/...om-firmware-onder-de-loep

Ik draai OpenWRT zelf ook op een R7800 en dat werkt voor mij uitstekend, maar voor deze router zijn er nog updates vanuit de fabrikant voor zover ik weet. Ik heb nog een tweede router (Netgear WNDR3700v4) in gebruik als switch/AP achter de R7800. Deze router krijgt geen updates meer vanuit de fabrikant. Voordeel voor mij met twee OpenWRT apparaten is dat de interface precies gelijk is, wat het beheer makkelijker maakt. Maar dat is natuurlijk een persoonlijk voordeel vanuit mijn user case, kan/zal voor iemand wellicht niet als voordeel gezien worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Falco op 14-02-2022 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Falco schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:26:
[...]

Misschien heb je iets aan bijgevoegd artikel van de buren, daar wordt ingegaan op OpenWRT en ook vergelijking gemaakt met de R7800 firmware.

https://nl.hardware.info/...om-firmware-onder-de-loep

Ik draai OpenWRT zelf ook op een R7800 en dat werkt voor mij uitstekend, maar voor deze router zijn er nog updates vanuit de fabrikant voor zover ik weet. Ik heb nog een tweede router (Netgear WNDR3700v4) in gebruik als switch/AP achter de R7800. Deze router krijgt geen updates meer vanuit de fabrikant. Voordeel voor mij met twee OpenWRT apparaten is dat de interface precies gelijk is, wat het beheer makkelijker maakt. Maar dat is natuurlijk een persoonlijk voordeel vanuit mijn user case, kan/zal voor iemand wellicht niet als voordeel gezien worden.
Dankjewel voor het artikel. Ik weet niet in hoeverre er verbeteringen zijn in 21.02 t.o.v. 18.06 uit het artikel maar als ik naar deze conclusie kijk:
Qua prestaties hebben we gezien dat OpenWRT op de door ons gebruikte router wat betere prestaties levert op de 5 GHz-band. Maken meerdere clients flink gebruik van het draadloze netwerk, dan is de originele firmware juist weer in het voordeel. Op 2,4 GHz loopt OpenWRT in onze test een stuk achter op de originele firmware. Al met al is er dus niet echt sprake van een duidelijke winnaar. Mocht dat wel het geval zijn geweest, dan had ook daar de nuance aan toegevoegd moeten worden dat de resultaten van OpenWRT per model en zelfs revisienummer van een router kunnen verschillen.

Vooral voor de eenvoudigere routers is OpenWRT een interessante manier om de lijst met features mee te kunnen uitbreiden. De luxere modellen hebben vaak in hun firmware al veel van de functies zitten die we ook bij OpenWRT tegenkomen, zoals ook bij de besproken Netgear R7800 Nighthawk X4S het geval is. Bij de eenvoudigere en vaak goedkopere modellen ligt dat anders; daar zitten vaak geen opties voor bijvoorbeeld een gastnetwerk, een doe-het-zelf NAS of het uitvoeren van specifieke taken op gezette tijden.
Want hier maken vrijwel altijd meerdere clients gebruik van wlan. Dan kijk ik even aan hoe de stock firmware bevalt. Want ik denk dat deze stock firmware al meer opties bevat dan de gemiddelde router (denk ik!). Want volgens mij zijn VPN en AdBlock de populairste toevoegingen en een VPN naar mijn eigen netwerk zal ik niet zo snel gebruiken (zeker gezien mijn matige upload snelheid 15 mbit) en een adblock heb ik op mijn clients staan zodat ik per apparaat makkelijk kan bepalen of ik deze aan of uit zet (al weet ik niet of dat dit ook makkelijk per verbinding te regelen is, maar dit is voor nu eenvoudiger zodat niet iedereen op de router hoeft te klooien om dit aan te passen).

Dus mijn conclusie nu is dat het afhangt van de settings van Netgear zelf. Het ging mij vooral over betere stabiliteit/snelheid tussen stock en custom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falco
@Markos

Sowieso is beginnen met stock een goed idee, dan kan je kijken of je nog iets mist wat openwrt wellicht kan toevoegen.

En je weet dan dat je in ieder geval de optie hebt om op andere firmware terug te vallen. Ook als Netgear binnenkort stopt met de ondersteuning (ik zie de r7800 al niet meer in de router lijst op de Netgear site).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
Markos schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:43:

Zie https://openwrt.org/reasons_to_use_openwrt

Pluspunten:
  • Totaal configureerbaar en zeer uitbreidbaar. Met bijvoorbeeld QoS, VPN, etc. Er zijn honderden uitbreidings packages.
  • Zal waarschijnlijk langer ondersteund worden dan de firmware van de fabrikant.
Minpunten:
  • Lagere throughput (omdat OpenWRT meestal geen ondersteuning heeft voor hardware acceleratie). Maar dit speelt meestal pas bij snelheden > 500 Mbit,
  • Kost meer tijd om goed in te richten en up to date te houden. Hoe meer uitbreidingen, hoe meer tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-09 10:52

Audione0

Strijdt der titanen

Muis666 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:14:
[...]

Minpunten:

• Lagere throughput (omdat OpenWRT meestal geen ondersteuning heeft voor hardware acceleratie). Maar dit speelt meestal pas bij snelheden > 500 Mbit,
Dit is door Hardware/Software Flow Offloading op te lossen.

[ Voor 30% gewijzigd door Audione0 op 14-02-2022 18:37 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

OpenWrt 21.02.2 wordt momenteel gebuild. Voor een aantal platforms zijn de downloads al beschikbaar. Verwacht een officiële aankondiging en release notes binnen enkele dagen.

In hoeverre de instabiliteitsproblemen van QCA998x (Netgear R7800 o.a.) ermee opgelost zullen worden is niet duidelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Videopac op 18-02-2022 11:32 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Interessant alleen zit er nu voor de MT7621 soc nog een IPv6 offload bug in, zie: https://github.com/openwrt/openwrt/pull/4918

Als de fix in de kernel is opgenomen wil ik mijn ER-X gaan flashen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Er is ook een push bezig om de ondersteunde platformen naar kernel 5.10 om te schakelen, in voorbereiding op een nieuwe release. De bedoeling zou zijn om in maart te branchen en dan te stabiliseren.

Voor de mensen die Realtek switches gebruiken zou ik momenteel afraden master te gebruiken, er is een hoop spaghetticode gemerged en de fallout daarvan is al zichtbaar :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
Videopac schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:27:
OpenWrt 21.02.2 wordt momenteel gebuild. Voor een aantal platforms zijn de downloads al beschikbaar. Verwacht een officiële aankondiging en release notes binnen enkele dagen.

In hoeverre de instabiliteitsproblemen van QCA998x (Netgear R7800 o.a.) ermee opgelost zullen worden is niet duidelijk.
Mijn R7800 draait al tijden super stabiel dus ik wist niets van een bug, Heb je een link of iets meer achtergrond wat de bug triggert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Muis666 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:04:
[...]

Mijn R7800 draait al tijden super stabiel dus ik wist niets van een bug, Heb je een link of iets meer achtergrond wat de bug triggert?
Met name uitval van 5Ghz wifi. Zie onder andere hier:
https://forum.openwrt.org/t/build-for-netgear-r7800/316
https://forum.openwrt.org...ation-ipq8065-qca9984/285
https://forum.openwrt.org/t/ipq806x-nss-drivers/12613

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Miki schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:47:
[...]

Interessant alleen zit er nu voor de MT7621 soc nog een IPv6 offload bug in, zie: https://github.com/openwrt/openwrt/pull/4918

Als de fix in de kernel is opgenomen wil ik mijn ER-X gaan flashen :)
De oplossing voor de regressie wordt nu upstream meegenomen. Nog even geduld maar verlichting is nabij :)

Check: https://github.com/openwr...8#issuecomment-1046030750

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Voor de geïnteresseerden: 22.xx krijgt vorm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom Paris
Tijd om me te gaan verdiepen in nftables (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
Het lijkt overigens alsof er wat vertraging zit in 21.02.2?

Er stond een paar dagen geleden al een melding op Tweakers meuk tracker, maar openwrt.org heeft het nog altijd niet op de homepage staan ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Falco schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:12:

Er stond een paar dagen geleden al een melding op Tweakers meuk tracker, maar openwrt.org heeft het nog altijd niet op de homepage staan ..
Valt wel mee. Tweakers is te vroeg, zoals gewoonlijk. 21.02.1 werd op 27 oktober aangekondigd op Tweakers, terwijl OpenWrt het op 30 oktober deed. Nu is 21.02.2 aangekondigd op 19 februari, en het is nu de 22e.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik denk dat dat het verschil is tussen wanneer de nieuwe versie getagd wordt in git en wanneer alle images publiek beschikbaar zijn. Nadat er getagd is worden de buildbots aan het werk gezet voor een release, en dat kan wel effe duren.

@Tom Paris Firewall4 is transparant in die zin dat de syntax van firewall3 gewoon blijft werken. Het is wat er achter de schermen gebeurt dat wordt omgezet naar nftables ipv iptables. Tenzij je zelf ook aangepaste iptables-commando's gebruikt natuurlijk, dan dien je sowieso met nftables aan de slag.

Is ook nog iets dat ik op al mijn client-systemen moet doen, die overstap maken.

[ Voor 32% gewijzigd door Borromini op 22-02-2022 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisL1971
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:19

Als je kijkt naar het plaatje zie je dat het de snapshot versie betreft en deze loopt vervoor de release versie. ,,, de kop had dus moeten zijn OPEN WRT snapshop versie naar 21.2.2 . Je kan zelf ook deelnemen aan de snapshot versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
Borromini schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:16:
[...]
@Tom Paris Firewall4 is transparant in die zin dat de syntax van firewall3 gewoon blijft werken. Het is wat er achter de schermen gebeurt dat wordt omgezet naar nftables ipv iptables. Tenzij je zelf ook aangepaste iptables-commando's gebruikt natuurlijk, dan dien je sowieso met nftables aan de slag.

Is ook nog iets dat ik op al mijn client-systemen moet doen, die overstap maken.
Ik heb het gevolgd ja :) Maar ik heb idd wat custom iptables voor OpenVPN/Wireguard routering, dus die moet ik wel omkatten. Leuk om bij en bezig te blijven B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 11:07
Ik heb een beetje maf probleem en ik hoop dat iemand een oplossing weet. Ik heb 2 routers. Op beide draait OpenWRT. Eentje heb ik ingericht als een Wireless Access Point en dient daarnaast als switch. Dat werkt an sich prima. Ik kan gewoon connecten met wifi etc.
Nu wil ik de OpenWRT versie op dat access point (TP-Link WNDR3600) updaten. Alleen, ik kom er niet bij. SSH staat reageert niet. HTTP reageert niet. Een port scanner geeft aan op welk IP adres ie zit, maar er staat geen enkele listen poort open. Iemand een idee hoe ik bij de interface van dit access point kan komen?

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 12:14
martdj schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:35:
Ik heb een beetje maf probleem en ik hoop dat iemand een oplossing weet. Ik heb 2 routers. Op beide draait OpenWRT. Eentje heb ik ingericht als een Wireless Access Point en dient daarnaast als switch. Dat werkt an sich prima. Ik kan gewoon connecten met wifi etc.
Nu wil ik de OpenWRT versie op dat access point (TP-Link WNDR3600) updaten. Alleen, ik kom er niet bij. SSH staat reageert niet. HTTP reageert niet. Een port scanner geeft aan op welk IP adres ie zit, maar er staat geen enkele listen poort open. Iemand een idee hoe ik bij de interface van dit access point kan komen?
al eens geprobeerd om een reboot te doen en dan nog eens te proberen.
blijft de meest geniale oplossing, lost bijna alles op _/-\o_

• Miki
Ergens kriebelt het wel om mijn Edgerouter X nu al te flashen alleen vanwege de IPv6 offloading bug in 21.02 heeft het geen zin om die specifieke versie te flashen. Zou ik er iets mee winnen om 19.07.9 te flashen?

Edit: inmiddels overgestapt :)
19.07.09 was uiteindelijk geen feest :(
De luci interface kwam maar niet op dus na herhaaldelijke pogingen toch maar overgestapt naar 21.02. Versie draait prima en met software offloading blijft de boel nog prima stabiel en snel met volledige dual-stack support.

Edit 2:
ipv6-test.com score 20/20
GRC shields up na aanpassing firewall instellingen passed en dus stealth :)

Edit 3:
Pihole zowel via IPv4 als IPv6 inclusief RA ingesteld.

Migratie geslaagd :+

[ Voor 58% gewijzigd door Miki op 25-02-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:42
Ik heb eindelijk tijd gevonden om mijn Archer C7's te voorzien van de laatste versie van OpenWrt.
Hiervoor draaide ik nog op 19.08 maar inmiddels over op 21.02.2

Ik gebruik een WPA2 Enterprise met een radius server dus ik moet de wpad package hebben en niet de basic of mini. Echter zag dat er tegenwoordig 3 verschillende zijn: een "gewone", een OpenSSL en een WolfSSL wpad versie.

Standaard stond wpad-basic-wolfssl geinstalleerd. Dus ik ga er vanuit dat WolfSSL nu de standaard is binnen OpenWrt. Maar wat is het (exacte) verschil tussen deze 3? En waarom ben ik beter af met WolfSSL?

[ Voor 10% gewijzigd door WRT54G op 25-02-2022 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De keuze voor WolfSSL is vziw louter gemaakt op basis van grootte. De OpenSSL-bibliotheek is gigantisch in verhouding met de beperkte opslag van de meeste consumentenrouters. Als je ruimte genoeg hebt zou ik aanraden om over te schakelen op de OpenSSL-varianten, met WolfSSL zijn er veel te vaak ABI breakages etc. - zie dit bugreport bv.

Op 16 MiB kan je bv. probleemloos OpenSSL gebruiken. 8 MiB gaat al krap worden vrees ik.

De versies zonder SSL-implementatie ondersteunen geen WPA3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
@Borromini Thanks! Duidelijk verhaal.
Ik heb een Archer C7 v2.
Zou je OpenSSL aanraden of bij WolfSSL blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
.

[ Voor 99% gewijzigd door WRT54G op 25-02-2022 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je kan op de OpenWrt wiki opzoeken hoeveel flashgeheugen je hebt (dat weet ik ook niet uit het hoofd), en met die kennis en bovenstaande info beslissen.

Het verdient altijd de voorkeur om de pakketten in de firmware te integreren met de image builder. Dat neemt minder ruimte in dan ze achteraf mee te installeren. Wel niet vergeten opnieuw te doen als je nieuwe firmware flasht dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Ik krijg ook mijn SSID's niet lekker aan de praat.

Ik heb 3 SSID (op beide banden) en alle 3 gaan ze naar een apart vlan.
Maar ik krijg de bridge niet meer goed. Op 19.07.8 gaat het prima. Zie niet wat ik verkeerd doe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Eerste stop is de uitvoer van 'logread' nakijken op fouten. Je kan ook 'logread -f' draaien in de terminal terwijl je draadloos herstart.

Verder kan je best bij de bron (op het OpenWrt-forum) een topic openen, of hier op GoT een apart topic voor je probleem als je dat wil. Dit topic is daar niet echt voor bedoeld lijkt me.

Succes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
Sharing is caring, nadat ik aan het stoeien ben geweest om de mtu waarde van de PPPoE tunnel op 1500 te krijgen is het mij gelukt. Deze bleef namelijk steeds op 1492 staan terwijl ik toch echt een VLAN had aangemaakt met 1508.

Om voor je PPPoE tunnel (KPN fiber) een mtu van 1500 te krijgen moet je als volgt te werk. Op de poort (device vb. eth0) waar je WAN verbinding maakt moet je je mtu verhogen naar 1508. Vervolgens kun je een VLAN 6 device (vb. eth0.6) aanmaken met een mtu waarde 1508 op diezelfde poort. Daarna kun je je PPPoE tunnel toevoegen gekoppeld aan je VLAN 6 en kun je onder advanced settings je mtu waarde overschrijven naar 1500, deze staat standaard op 1508.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 12:45
Ik vroeg me af of er inmiddels al een goede band steering beschikbaar was voor openwrt? Ik kan zelf niks goeds vinden dat actueel is. Iemand die band steering werkend heeft op openwrt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Er is wel een daemon, 'usteer'. Maar heb indruk dat die niet standaard wordt meegeïnstalleerd en ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
kan die package niet vinden in de settings, had die al gezien op internet maar kwam hem neit tegen in de opkg list

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Even geleden hier gesproken over de TP-Link EAP615. Ik heb de winkels in de gaten gehouden en onlangs is er een kleine batch gearriveerd. Daar ben ik meteen op gedoken vrijdag en heb vanmiddag al de twee bestelde EAP615's in ontvangst mogen nemen. :)

Ondertussen heb ik het Freedom glasvezel ook aangesloten. Mijn Raspberry Pi4 is router, voorzien van een TP-Link UE300 USB-Ethernet dongle voor het WAN. Een dongle die ik eigenlijk als fallback had gekocht, en noodzakelijk is/was hij ook niet. Alleen heeft de RPi4 Gbit interface een achilleshiel: de MTU is hardcoded op 1500 bytes in de driver... Geen groot issue, zolang MTU path finding werkt, maar dan zou ik er per packet potentieel 8 bytes (VLAN header) op achteruit gaan. Dat kan natuurlijk niet!
Ik dacht het te kunnen oplossen met een custom kernel, maar nee hoor toen werd alles mijn nieuwe waarvan van 1508 :+
Terug naar stock en 1500 dan maar en WAN via de dongle doen die wel aanpasbare MTU pikt.

Freedom Internet wordt nu keurig door mijn Pi4 gerouteerd, met MTU van 1508 op de UE300 dongle. Eigen router, met OpenWRT, incl. IPTV aan de gang en het is stabiel (3 weken zo far). Wat wil je nog meer? 8)

Nou... Goed WiFi. B)
Daarom vanmiddag even toen de jongste op bed lag een compile aangezet van OpenWRT master configged voor de EAP615. Kwam nog klein issue tegen maar het is gelukt. Die build deze avond op één van de twee exemplaren gezet en aan het configgen gegaan. Eerste indruk is goed. Ding werkt. Nog geen echte performance test gedaan, maar mijn burgerlijke 100/100 glas trek ik dicht over de WiFi. Even afwachten hoe hij het in de duurtest doet, want stabiliteit is wel zo prettig.

[ Voor 6% gewijzigd door Ultraman op 26-03-2022 23:59 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

22.03 is ook al gebranched, mocht je interesse hebben in de toekomstige release is dit het moment om te testen en te klagen :p.

We wachten nog altijd op onze EAP615's hier...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Borromini schreef op zondag 27 maart 2022 @ 06:02:
22.03 is ook al gebranched, mocht je interesse hebben in de toekomstige release is dit het moment om te testen en te klagen :p.

We wachten nog altijd op onze EAP615's hier...
Geduld is een schone zaak. En ik heb nog een nieuwtje: dit ding doet DFS op huidige OpenWRT master! :D

De stock TP-Link firmware doet 5 GHz op de lagere kanalen, non-DFS, 36 t/m 48. De kanalen waar DFS voor nodig is zijn niet selecteerbaar. Getest met de recentste TP-Link firmware (20210823) op dit moment.

Met OpenWRT master vers uit de doos heb ik handmatig meteen kanaal 52 en 144 geprobeerd. Dan weigert de radio dienst. Schakelt niet in en legt een heldere error in het log om je dat duidelijk te maken.
Zet je netjes de Country Code op NL met kanaal op auto, en verder het SSID, wachtwoord en authtype op WPA2 CCMP. Na de Save & Apply zie je in het log een DFS scan gaan. Daarna komt je ingestelde EAP615 SSID in de lucht. Bij mij eerst op kanaal 104 (of ergens in die regionen) en een uur later werd kanaal 52 geselecteerd. Op die frequentie zit hij nu nog steeds.

LuCI Statistics draait ook. Hij logt mooi zijn geheugengebruik en andere interessante dingen. Benieuwd hoe de 128MB RAM voldoet. Mijn huidige built pakt ongeveer de helft van het RAM op dit moment en die heeft enkel 5GHz ingeschakeld met één SSID. Daar komt nog een Internet Only SSID en VLAN bij.

Ik ben er tot dusver blij mee. Binnenkort eens kijken of ik de tweede aan de gang krijg en ook iets van 802.11r (Fast Roaming).

[ Voor 13% gewijzigd door Ultraman op 28-03-2022 23:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ultraman schreef op zondag 27 maart 2022 @ 08:39:
[...]

Geduld is een schone zaak.
Dat is het al maanden 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Oei dat is lang. Hij is/was op voorraad bij wifishop.nl. Ik had een voorraadnotificatie ingesteld. Melding gekregen en daarna had ik hem echt de volgende dag binnen. Ik was prettig verrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ja wij hadden 'm als onderdeel van een andere order bij de 'toetsenbordwinkel'. Is zakelijk bestelling en ander spul was dan weer wel op voorraad... Levering zou nu wel voor begin april zijn. Hout vasthouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Gisteren ontvangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNQR_tBUY6WpKQKX9z1oymIlYZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c9g3IQXxq9txObvM7QZjenAd.jpg?f=fotoalbum_large
Vanavond / morgen maar eens kijken hoe ik OpenWrt erop kan flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Tot nu toe nog niet echt een succes, helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
Zelf even een image met Luci erin bakken met de imagebuilder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Tom Paris schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 23:53:
[...]

Zelf even een image met Luci erin bakken met de imagebuilder?
Daar heb ik geen ervaring mee1. Uiteindelijk bleek dat de systeemtijd van mijn wifi-router bijna 2 dagen achter liep waardoor het hele SSL gebeuren blokkeerde.

1 Dat ik karmakoning OpenWrt ben, kennelijk, komt waarschijnlijk omdat ik vrij veel simpele vragen heb kunnen beantwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Inmiddels heb ik mijn Edgerouter X toch weer terug geflashed naar EdgeOS. Het ontbreken van hardware offloading heeft toch wel zijn impact op mijn netwerk, met name als er veel van het netwerk wordt gevraagd.

Daarbij is de ontwikkeling van hardware offloading voor MT7621 soc in het ongewis, de ervaringen mbt de huidige voorgestelde patches zijn wisselvallig als ook dat niet duidelijk welke patches er straks in de 22.03 branche (gebaseerd op Linux kernel 5.10) opgenomen gaan worden. Er was bijvoorbeeld nog geen wijziging voorgesteld in de main line linux kernel upstream. Daarnaast zag ik ook al iemand een back port gebruiken van linux kernel 5.15 om zijn 5.10 kernel te patchen omdat die schijnbaar wel beter was. Kortom... opensource op z'n best :)

Al met al was de ervaring erg positief maar is het wachten op een goede stabiele uitgave die hardware offloading stabiel ondersteunt voor mijn ER-X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroonen
Is de EAP615 wall al beetje stabiel, en werkt deze goed met vlans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De SoC is dezelfde als de EAP235-Wall, draadloze driver ook, maar de radio wordt wel beter ondersteund (MT7915DAN).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Borromini schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:00:
De SoC is dezelfde als de EAP235-Wall, draadloze driver ook, maar de radio wordt wel beter ondersteund (MT7915DAN).
Maar de patches voor ondersteuning van de EAP615 zitten nog niet in de release versies, toch? Wel in de 22.03 die in de maak is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Die gaat niet naar 21.02 komen vziw, ondersteuning is pas recent toegevoegd.

Van 22.03 zijn gewoon pre-release images beschikbaar trouwens, die worden met de regelmaat van de klok gecompileerd ondertussen, net zoals de master snapshots.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom Paris
22.03 RC1 images rollen nu binnen

Draai zelf al een paar weken de snapshot naar tevredenheid op meerdere devices (ath79, ramips, sunxi, x86)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prinsvlad
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09 11:21
Het online aanpassen van de /dev/sda2 lukt nog steeds niet zo te merken.........

Althans.......ik krijg het niet voor elkaar

Iemand die het wel is gelukt ? tips ? oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Wat vreemd. Jarenlang versie 18.06 gedraaid zonder wifi uitval, maar recent naar 21.02.3 gegaan en sinds gisteren zit die te kloten met DFS. WiFi kapt er dan mee. Hoe kan dat nou, want versie 18.06 zag ik ook al dingen met DFS doen maar die stopte nooit... :?

Hardware is TP-Link Archer C7 v2.

code:
1
2
3
Thu Jun 23 19:25:48 2022 daemon.notice hostapd: wlan0: DFS-RADAR-DETECTED freq=5260 ht_enabled=0 chan_offset=0 chan_width=3 cf1=5290 cf2=0
Thu Jun 23 19:25:48 2022 daemon.notice hostapd: dfs_downgrade_bandwidth: no DFS channels left, waiting for NOP to finish
Thu Jun 23 19:25:48 2022 daemon.notice hostapd: wlan0: AP-DISABLED

[ Voor 47% gewijzigd door Saturnus op 23-06-2022 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisL1971
Saturnus schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:55:
Wat vreemd. Jarenlang versie 18.06 gedraaid zonder wifi uitval, maar recent naar 21.02.3 gegaan en sinds gisteren zit die te kloten met DFS. WiFi kapt er dan mee. Hoe kan dat nou, want versie 18.06 zag ik ook al dingen met DFS doen maar die stopte nooit... :?

Hardware is TP-Link Archer C7 v2.
Een C7 is inmiddels wel aan vervanging toe ;-) maar zet je router/WIFI interface op US en het probleem is waarschijnlijk over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
ChrisL1971 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:44:
[...]

Een C7 is inmiddels wel aan vervanging toe ;-) maar zet je router/WIFI interface op US en het probleem is waarschijnlijk over
US had ik geprobeerd, ook die werd neergehaald. Nu op Zuid-Afrika. Ben trouwens nog tevreden met de C7's. Voor een 'oke' prijs hoger dan 1Gbit/s netwerkapparatuur kopen is er toch niet bij, zeer triest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisL1971
Saturnus schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:51:
[...]

US had ik geprobeerd, ook die werd neergehaald. Nu op Zuid-Afrika. Ben trouwens nog tevreden met de C7's. Voor een 'oke' prijs hoger dan 1Gbit/s netwerkapparatuur kopen is er toch niet bij, zeer triest.
Ik heb 3x 7800 voor gemiddeld 50 euro op marktplaats gekocht en die bevallen tot nu toe goed. Geen DFS probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisL1971
Wat misschien ook nog kan helpen is terug te gaan naar default instellingen en vandaar uit op nieuwe te configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ben op zoek naar een beter router die qua functionaliteit en beveiliging up to date is. Aan praktisch iedere router die je tegenkomt mankeert wel wat. Dus overweeg nu een openwrt router. Echter is het een onmogelijk klus om na te gaan wat nu anno 2022 aanbevolen apparatuur is. Waarom is dit zo ingewikkeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Ronwiel schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:46:
Ben op zoek naar een beter router die qua functionaliteit en beveiliging up to date is. Aan praktisch iedere router die je tegenkomt mankeert wel wat. Dus overweeg nu een openwrt router. Echter is het een onmogelijk klus om na te gaan wat nu anno 2022 aanbevolen apparatuur is. Waarom is dit zo ingewikkeld?
Dan heb je de keuze uit A-merk spul waarvan de snelheid en prestaties goed zijn, de beveiliging meestal ook wel, maar dan ben je afhankelijk van de fabrikant voor (de snelheid van) updates.

Of je gebruikt inderdaad iets als OpenWrt, met als nadeel dat de prestaties vaak wat minder zijn dan bij de fabrikant-eigen firmwares maar waarbij je wel meer functionaliteit hebt en de beveiliging vaak beter is omdat het vaker en sneller wordt bijgewerkt.

Mocht je nu een nieuwe OpenWrt router willen dan zou ik voor de Belkin RT3200 gaan.
https://www.hagglezon.com/en/s/belkin%20rt3200

Mocht je voor een tweedehands gaan, zonder 802.11ax (Wifi-6) ondersteuning dan zou ik voor een TP-Link Archer C2600, Linksys EA8500 of Netgear R7800 gaan. Voor minder dan 50 euro zou je dan klaar moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
Ronwiel schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:46:
Echter is het een onmogelijk klus om na te gaan wat nu anno 2022 aanbevolen apparatuur is. Waarom is dit zo ingewikkeld?
Omdat iedereen andere eisen en een ander budget heeft :)

- Wel/geen WiFI
- Zo ja, welke WiFi standaard
- 1Gbit genoeg, of 2.5Gbit gewenst
- Welke doorvoersnelheid is benodigd
- Verwacht je extra packages te draaien (SQM bijv. heeft grote impact)
- Hoeveel poorten
- Extra's (USB, xDSL, 4G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
@Videopac thanks, grappig. Belkin zou normaal gesproken totaal niet op de radar staan voor wat betreft routers :). Al zie ik dat het een Linksys in disguise is. @Tom Paris ik snap het. Maar ik heb echt al een tijd zitten neuzen op de Openwrt site. Het is dat Videopac de Belkin aanbeveelt en dat ik nu begrijp dat Mediatek chips aan te bevelen zijn. Dat soort info zou wat beter vindbaar moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 17:19
22.03 RC4 images rollen nu binnen

Voor de oplettende kijker, die wil weten waar RC2 en RC3 zijn:
OpenWrt 22.03.0-rc2 was skipped because the URL of the release repository was not updated correctly.
OpenWrt 22.03.0-rc3 was skipped because of a severe problem in firewall4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Overigens zijn er nog wel wat akkefietjes met de Belkin RT3200 / Linksys E8450 die momenteel opgelost worden en deels al opgelost zijn in snapshot images.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom Paris
Groentjuh schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:23:
[...]

22.03 RC4 images rollen nu binnen

Voor de oplettende kijker, die wil weten waar RC2 en RC3 zijn:

[...]
RC4 was op 10 juni al uit, inmiddels zitten we op RC5 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-07 23:41
Iemand een idee hoe of wie de zabbix agent naar v6 kan brengen?

[ Voor 15% gewijzigd door A1AD op 26-07-2022 18:14 ]

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De maintainer pingen die met naam en toenaam op die pagina vermeld staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-07 23:41
Borromini schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 18:33:
De maintainer pingen die met naam en toenaam op die pagina vermeld staat.
code:
1
ping: cannot resolve EtienneCHAMPETIER: Unknown host

:+

Maak ik een issue aan op de github repo?

[ Voor 10% gewijzigd door A1AD op 26-07-2022 19:55 ]

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tom Paris
Eindelijk is 22.03 in aantocht, images komen nu uit de buildbots rollen. Release notes en downloads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@A1AD Sorry niet gezien. Is idd beste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Miki schreef op maandag 4 april 2022 @ 09:48:
Inmiddels heb ik mijn Edgerouter X toch weer terug geflashed naar EdgeOS. Het ontbreken van hardware offloading heeft toch wel zijn impact op mijn netwerk, met name als er veel van het netwerk wordt gevraagd.

Daarbij is de ontwikkeling van hardware offloading voor MT7621 soc in het ongewis, de ervaringen mbt de huidige voorgestelde patches zijn wisselvallig als ook dat niet duidelijk welke patches er straks in de 22.03 branche (gebaseerd op Linux kernel 5.10) opgenomen gaan worden. Er was bijvoorbeeld nog geen wijziging voorgesteld in de main line linux kernel upstream. Daarnaast zag ik ook al iemand een back port gebruiken van linux kernel 5.15 om zijn 5.10 kernel te patchen omdat die schijnbaar wel beter was. Kortom... opensource op z'n best :)

Al met al was de ervaring erg positief maar is het wachten op een goede stabiele uitgave die hardware offloading stabiel ondersteunt voor mijn ER-X.
https://github.com/openwrt/openwrt/pull/10238

Het lijkt erop dat op het allerlaatste moment bovenstaande patch in de upstream release is meegenomen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dat doet wel niks voor de hardware offloading :) (veronderstel dat je dat zelf ook weet). En die code zit voor zover ik kan zien ook niet in 22.03.

22.03 werd al in maart gebranched (vandaar de .03), dus alles wat gemerged wordt daarna komt niet automatisch in die branch terecht, wel gewoon in master.

[ Voor 54% gewijzigd door Borromini op 04-09-2022 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Borromini schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:41:
Dat doet wel niks voor de hardware offloading :) (veronderstel dat je dat zelf ook weet). En die code zit voor zover ik kan zien ook niet in 22.03.

22.03 werd al in maart gebranched (vandaar de .03), dus alles wat gemerged wordt daarna komt niet automatisch in die branch terecht, wel gewoon in master.
Yup, maar wel blij om te zien dat de ontwikkeling niet helemaal stil is komen te liggen mbt tot deze soc die ongemerkt in best veel hardware terug te vinden is. Want dat zie je nog wel eens gebeuren namelijk in de open source community.

[ Voor 4% gewijzigd door Miki op 04-09-2022 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

MT7621 en nieuwere MediaTek SoCs zijn goed ondersteund en krijgen best wat liefde hoor. In tegenstelling tot QCA is MediaTek een stuk toeschietelijker qua hulp.

Kijk maar es naar de AX hardware die OpenWrt al ondersteunt, allemaal MTK.

[ Voor 19% gewijzigd door Borromini op 04-09-2022 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Voor WiFi 6 is de Belkin RT3200 dan de beste keuze?
Wordt deze in 22.03 volledig ondersteund of zijn er toch nog wat zaken die niet helemaal goed lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Die zou het mijn inziens prima moeten doen. Laat het zeker hier weten als je er een aanschaft.

De beste keuze denk ik anders over. Het scheiden van router en Access Point heeft voordelen. Als de router bij jou toevallig op een ideale plek staat dan is dat top. Echter is dat in 9 van de 10 huishoudens waar ik kom niet het geval. Met 5 GHz WiFi wil je eigenlijk werken met line-of-sight tot maximaal 1 wand er tussen. Door APs op tactische plekken te zetten is een stuk beter WiFi mogelijk. En dat gaat dus eenvoudiger wanneer je router van WiFi AP scheid :)

• Matthijs8
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-09 08:51
Ik zit er aan te denken om bij een nieuwe WiFi router de overstap naar Openwrt te maken. De Belkin RT3200 die hier aanbevolen wordt lijkt me een interessante optie. Weet iemand hoe het zit met de beschikbaarheid daarvan? In de pricewatch staat dat hij beschikbaar is vanaf februari, maar er staat nu geen enkele prijs meer in. Ook gewoon op een zoekmachine zijn er weinig winkels die m aanbieden en vaak is ie niet leverbaar.
En op de site van Belkin zelf staan maar 2 modellen, de RT1800 en RT3200, dus het lijkt er niet op dat er al een opvolger van is.

• Falco
Matthijs8 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:52:
Ik zit er aan te denken om bij een nieuwe WiFi router de overstap naar Openwrt te maken. De Belkin RT3200 die hier aanbevolen wordt lijkt me een interessante optie. Weet iemand hoe het zit met de beschikbaarheid daarvan? In de pricewatch staat dat hij beschikbaar is vanaf februari, maar er staat nu geen enkele prijs meer in. Ook gewoon op een zoekmachine zijn er weinig winkels die m aanbieden en vaak is ie niet leverbaar.
En op de site van Belkin zelf staan maar 2 modellen, de RT1800 en RT3200, dus het lijkt er niet op dat er al een opvolger van is.
Ik zeg doen qua overstap naar Openwrt, maar het ligt er mijns inziens wel een beetje aan wat je wilt/verwacht. Op dit moment is de Openwrt ondersteuning voor wifi6/AX nog beperkt, waarbij die Belkin RT3200 zeker een kandidaat is maar nog niet helemaal vlekkeloos. Andere kandidaat is de Linksys E8450 (zelfde hardware), maar die is ook niet goed verkrijgbaar.
https://openwrt.org/toh/linksys/e8450

Zag toevallig dit topic, wellicht handig voor je?
https://www.reddit.com/r/...nwrt_router_for_advanced/

Qua Openwrt ondersteuning zou ik vooralsnog voor wifi 5/AC apparatuur kiezen, want daarvoor is de ondersteuning en verkrijgbaarheid erg goed. Heb zelf een Netgear R7800 als hoofd router, een TP-Link c2600 als AP/switch en een TP-link EAP225 v3 als AP. Dat werkt allemaal als een trein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
Eerste point release komt er aan: 22.03.1 release notes en downloads.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom Paris
Tom Paris schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 22:36:
Eerste point release komt er aan: 22.03.1 release notes en downloads.
Dat was snel... 22.03.2 komt er al aan release notes en downloads.

Ivm met:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
Ik maak al een tijd gebruik van PiHole om advertenties te blocken. Hiervoor had ik ook al een tijd de volgende regel in OpenWRT staan om alle apparaten die hardcoded DNS servers aan boord hebben via PiHole te laten lopen

code:
1
2
3
4
5
6
7
#keep network on pi-hole
iptables -t nat -I PREROUTING -i lan -p tcp --dport 53 -j DNAT --to 192.168.0.9:53
iptables -t nat -I PREROUTING -i lan -p udp --dport 53 -j DNAT --to 192.168.0.9:53

#punch DNS hole for pi-hole
iptables -t nat -I PREROUTING -i lan -p tcp -s 192.168.0.9 --dport 53 -j ACCEPT
iptables -t nat -I PREROUTING -i lan -p udp -s 192.168.0.9 --dport 53 -j ACCEPT

Echter met de overstap van IPtables naar NFTtables in de laatste versie zijn deze komen te vervallen.
Zelf ben ik te weinig wegwijs in deze materie om dit te converteren.
Of is er nu een andere/ betere oplossing om dit te doen?

Ik had zelf deze guide gevonden. Echter ga ik nat [phun intended] op de NAT rule omdat ik daar geen destination port kan opgeven. Ik draai momenteel versie 22.3.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supayoshi
Waarom doe je dit op die manier, je kan toch gewoon bij je DHCP server instellingen van de interface de DNS server daar instellen, al je apparaten krijgen dan automatisch dat IP als DNS server.

Je kan dan altijd nog DNS requests over poort 53 uitgaand blokkeren vanaf alle andere IPs dan je Pihole, maar dat is misschien wat overdreven.
sweetdude schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:08:
Ik maak al een tijd gebruik van PiHole om advertenties te blocken. Hiervoor had ik ook al een tijd de volgende regel in OpenWRT staan om alle apparaten die hardcoded DNS servers aan boord hebben via PiHole te laten lopen

code:
1
2
3
4
5
6
7
#keep network on pi-hole
iptables -t nat -I PREROUTING -i lan -p tcp --dport 53 -j DNAT --to 192.168.0.9:53
iptables -t nat -I PREROUTING -i lan -p udp --dport 53 -j DNAT --to 192.168.0.9:53

#punch DNS hole for pi-hole
iptables -t nat -I PREROUTING -i lan -p tcp -s 192.168.0.9 --dport 53 -j ACCEPT
iptables -t nat -I PREROUTING -i lan -p udp -s 192.168.0.9 --dport 53 -j ACCEPT

Echter met de overstap van IPtables naar NFTtables in de laatste versie zijn deze komen te vervallen.
Zelf ben ik te weinig wegwijs in deze materie om dit te converteren.
Of is er nu een andere/ betere oplossing om dit te doen?

Ik had zelf deze guide gevonden. Echter ga ik nat [phun intended] op de NAT rule omdat ik daar geen destination port kan opgeven. Ik draai momenteel versie 22.3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
supayoshi schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:11:
Waarom doe je dit op die manier, je kan toch gewoon bij je DHCP server instellingen van de interface de DNS server daar instellen, al je apparaten krijgen dan automatisch dat IP als DNS server.

Je kan dan altijd nog DNS requests over poort 53 uitgaand blokkeren vanaf alle andere IPs dan je Pihole, maar dat is misschien wat overdreven.

[...]
Dat doe ik ook ik heb de pihole als DNS server gepubliceerd over DHCP
Ik doe het voornamelijk omdat best wel veel apps en devices hardcoded de Google DNS servers gebruiken en zo de adblocking van de pihole omzeilen. Zo heeft een android bijvoorbeeld naast de eigen DNS ook de Google DNS erin staan.

Alleen door de wijziging in OpenWRT door naar FW4 over te stappen met NFtables werkt het niet meer.
Pagina: 1 ... 15 ... 21 Laatste