@
MrVegeta Wel, uiteindelijk eerst de serie helemaal afgekeken en nu eens zien of er ergens een mooie verzamelbox voor de boeken is.
Ik heb binnen een maand nu de complete serie gezien en dat is eigenlijk nog sneller dan eender welke andere serie.

Op wat kleinigheden na die me minder interesseerden, vond ik de serie van begin tot eind ijzersterk.
Ik heb alle spoilers zoveel mogelijk kunnen vermijden dus had geen idee wat er zou gaan gebeuren of wie het zou overleven. Wel had ik hier en daar opgevangen dat men niet heel tevreden was over de laatste aflevering. Jouw laatste opmerking...
Dus er zullen waarschijnlijk wel wat spoilers zijn want de makers van de serie en GRRM zouden naar hetzelfde eindpunt toeschrijven maar hoe ze daar komen zal erg veel verschillen. Hopelijk.
...heb ik dan ook als zodanig opgevat. Ben blanco erin gegaan met de hoop op een mooie afsluiting. Op zich kan ik met veel dingen prima leven, maar ik vind wel de omslag van Daenerys behoorlijk groot. Natuurlijk, Tyrion somt op dat we door de seizoenen heen eigenlijk al steeds de volgende stap daarnaartoe zagen en ook Varys besluit niet voor niets dat The Realm toch minder gebaat is bij het leiderschap van Daenerys dan hij aanvankelijk dacht, maar toch. Denk dat meer mensen tevreden waren geweest met een Dracarys van Cersei en het in de as leggen van The Red Keep, dan hoe het nu eindigde. Ik weet niet hoe gevoelig Martin is voor kritiek van zijn lezers/fans, maar wellicht bedenkt hij een bevredigender einde. Ook de opoffering van Jon om weer het beste te doen, pastte dan wel bij het verhaal en zijn karakter, maar ik had toch een beter einde voor hem verwacht/gehoopt. De keuze voor Bran snap ik op zich wel - alszijnde leider zonder wensen - maar iemand die zover van het normale leven afstaat, is die nog wel geschikt?
De slachtpartijen rondom Slaver's Bay en de Red Wedding waren best gruwelijk, maar die van The Battle of the Bastards maakte tot op dat moment de meeste indruk op mij. Als ik nu 2 momenten zou moeten kiezen die het allermeeste indruk hebben achtergelaten, dan zijn het wel "Hold the door" / Hodor en de slag om Winterfell tegen de Night King. Het verhaal rondom Hodor was aangrijpend. Kreeg er een tijdreisgevoel bij en de zelfopoffering c.q. het opgeofferd worden vond ik erg emotioneel. Daarmee kreeg zijn karakter veel meer diepgang en belang. De slag om Winterfell is waarschijnlijk een van de meest indrukwekkende veldslagen die ik ooit op tv gezien heb. De hele aflevering was 1 groot gevecht en van begin tot eind zat je op het puntje van je stoel. Misschien dat Arya nog iets te makkelijk de Night King kon neersteken, maar anderzijds, dat is wel de manier waarop zij heeft leren vechten. Techniek, tactiek, bedrog en "goochelen". Het bijna stikken en dan met je andere hand je mes opvangen paste dan wel precies. Even leek het erop dat Bran nog een generaal van de Night King zou overnemen, maar daar gebeurde niks meer mee. Was dus ook niet meer nodig. Had overigens wel verwacht dat er meer helden zouden sterven tijdens die battle. Niet dat dit had gemoeten, maar op bijna elk episch moment in de serie gingen er belangrijke personages heen. OK, Edd stierf, net als Beric en even daarvoor in The Real North ook al Throros, maar dat waren toch min-of-meer belangrijke bijpersonages. Als Brienne was gegaan, of Jaime had het meer indruk gemaakt. Dan kom ik ook bij Jaime uit. Zijn dood vond ik erg jammer, zeker na alle ontwikkeling die hij had doorgemaakt en ik denk dan ook dat hij het verdiend had om samen met Tyrion huis Lannister voort te zetten. Nu hij stierf om Cersei te beschermen/redden past prima bij zijn karakter, maar het voelde toch als onverdiend. Ik had meer gezien in een situatie zoals bij Daenerys en Jon, waarbij Jaime uiteindelijk Cersei zou hebben neergestoken.
Enfin, kleinigheden die ik wellicht anders gekozen zou hebben, maar niet ter zake doende natuurlijk. Wat mij betreft mag Martin die wat anders aanpakken in zijn boeken. Nu begrijp ik dat er nog 2 aankomen, maar dat in zijn schrijftempo dat nog wel tot 2030 of zo kan duren, dus moeten we het doen met GoT. Ik kan wel met stelligheid zeggen dat ik nog niets heb gezien wat het niveau van Game of Thrones kan benaderen. Zowel qua acteerwerk, als verhaal, qua uiterlijk of qua meesleependheid, is dit echt ongeëvenaard. Enige wat ik soms wat minder mooi gedaan vond waren ontploffingen/drakenvuur, voor de rest vond ik alles er echt én authentiek uitzien. Schitterend gedaan dus. Wat mij betreft een 10, ondanks de kleine kritiekpunten/wensen. Daarmee vond ik GoT dus ook beter dan Sherlock en SoA.
Nu dus kijken voor een mooie box voor de boeken en dan rustig me daarin verliezen.