In 2005 haalde ik mijn MA Interactive Multimedia, ik verdien goed en begon HAVO, terug naar MAVO. Misschien kan dat nu niet meer zo gemakkelijk, ik kreeg nl. eerst StuFi voor MBO en daarna voor HBO.
Zo:
Ik ging zelf eerst naar de HAVO. Oh wat was ik trots. Maar ook een lui jongetje (ben ik nog steeds

) en op de HAVO moest ik me toch wel een beetje inzetten.
Toen ik vanwege Frans niet naar H3 kon had ik geen zin om nog een jaar die ellende door te moeten. Met H2 kon ik naar MAVO 3. Voordelen: ik kon economie uit mijn pakket laten (heb ik nooit hoeven doen) en ik kwam bij bekenden/vrienden van de basisschool terug.
Met 2 vingers in de neus deed ik de MAVO en de teken docent zag al goed dat ik iets met vormgeving moest gaan doen: Grafisch Lyceum Zwolle. Dat was een succes, totdat ik een PC thuis kreeg. Dat vond meneertje interessant en daar zat hij constant achter. Resultaat: dreiging om het semester niet te halen. Met nachtwerk toch al het tekenwerk af gemaakt en mooie cijfers voor het semester geslaagd. Maar ik wilde toch liever met de PC kloten. Dus:
Switch naar een ECABO opleiding die ik halverwege het jaar kon beginnen; PIOT in Hengelo. Down to earth praktisch systeembeheer dingen zoals basis kennis over de DOS software als Lotus 123 en Novell servers installeren. Best leuk. Geslaagd. Maar dan was je maar 'assistent systeembeheerder'.
Ik kon beginnen aan een voltijd opleiding Technische Inforatica. MBO. In het laatste jaar bij mijn eindpoject bleek dat ik niet alleen een intranet bouwen in PhP leuk vond maar met name hoe het eruit zag en hoe gebruiksvriendelijk het werkte. Geslaagd en het vervolg werd HBO.
Ik ging in plaats van verder in de informatica liever Interaction Design studeren. Ik kon me niet meer inschrijven in Hilversum en keek of de splinternieuwe verie in Enschede wat was. Ik was al verder dan menig docent aldaar (toelating: "Ik weet niet of we je nog veel kunnen leren" - OMG) en besloot mijn volgende kans in Hilversum af te wachten. Even een jaartje werken bij het bedrijf waar ik al werkte en waar ik mijn MBO stage/eindopdracht had gedaan. Tijdens mijn studie kon ik daar later blijven om mijn studie te bekostigen.
Studie IxD begonnen aan de Hogeschool vd Kunsten Utrecht en voor mijn examen het Mastertraject doorlopen, geaccrediteerd door de Open University Londen. In Nederlnd bestond het BA/MA traject nog niet, het ws een van de weinige manieren om in NL een internationaal (h)erkende titel te halen.
Aantal baantjes gedaan, steeds met toename van salaris. In 2008 een appartement in Haarlem gekocht (lekkere timing!! OMG).
Als kind hadden we het heel smal; ik weet wat heel zuinig leven betekent. Ieder dubbeltje moest om; chocolademelk was cacaopoeder met een beetje suiker en melk. NU, hoef ik nooit te denken wat ik in mijn winkelwagen pleur en als ik een Surface 3 wil pre-orderen omdat ik dat wel een geinig ding vind terwijl mijn Surface 2 nog prima is, doe ik dat lekker.
Er zijn ook voldoende mensen die goed verdienen omdat ze gedreven zijn met mindere opleiding. Ik zou dat niet kunnen maar als het ondernemerschap in je zit, kan dat. Of mensen die iets goed kunnen zonder formele opleiding. Een van mijn studiegenoten aan de HKU leerde toen zichzelf programmeren en is vertrokken naar Canada. Werkt bij Ubisoft aan titels als Assasins Creed!
Een opleiding van een X niveau helpt je bij de instap salaris. Maar mensen met lagere opleiding en de grootste gedrevenheid kunnen je zomaar rechts inhalen. Het opleidingsniveau denken is wat ouderwets. Wat je echt aantoonbaar allemaal kan, in plaats van wat op je papiertje staat is meer bewijs van niveau en skills.
[
Voor 7% gewijzigd door
MASiR op 29-05-2015 10:51
]