Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, en ik heb op een aantal Nederlandse forums wat accounts gemaakt zodat ik deze vraag kan stellen aan wat Nederlandse mensen, omdat de situatie moeilijk uit te leggen is tegen Engelse personen, omdat ons schoolsysteem apart is. De titel zegt de vraag al.

Op de basisschool was ik zeer goed op school, ik had hoog gescoord op de NIO toets en al die andere belangrijke toetsen, en ik deed mee aan zo'n wiskunde contest. Ik kreeg Gymnasium advies, en als ik er nu op terugkijk, had ik beter naar een lyceum in Amsterdam te gaan, maar ik ging naar een willekeurige school voor geen reden, waar ik HAVO/VWO deed.

In de eerste moest ik voor alles een 7 gemiddeld staan om naar VWO 2 door te mogen, terwijl de Gynasium klas maar een 5 gemiddeld moest staan. Dit was gelukt, dus ik ging door naar de tweede, waar ik een nieuw vak kreeg; filosofie. Dit jaar ging een stuk slechter en ik werd naar HAVO 3 gestuurd. Al mijn motivatie was weg. HAVO 3 was makkelijk en ik haalde het door bijna niets te doen, nu zit ik op HAVO 4 met een N&T profiel met Duits en Informatica, zonder Biologie.

Ik ben het zat om nutteloze vakken te leren zoals Scheikunde, Natuurkunde, Duits, etc. De enige vakken die ik nuttig vind zijn Informatica en Wiskunde. Bij Nederlands en Engels leer ik niks, waar ik sowieso nooit problemen mee heb gehad. En dan nog die onzin zoals CKV, om verplicht geld te verspillen.

Wat ik nu wil doen is naar het MBO gaan, en een ICT gerelateerde studie doen. Dit kan met een overgangsbewijs van HAVO 3 naar HAVO 4, dus eigenlijk kon ik vorig jaar al MBO doen. Ik heb MBO en HBO altijd slecht gevonden, maar nu realizeer ik dat het eigenlijk niet uit maakt.

De gemiddelde starter salaris voor MBO ICTers is 1800 bruto, en HBO ICTers 2100 bruto. Niet zo'n groot verschil vind ik, en ik heb ook niet veel geld nodig, omdat ik hoogstwaarschijnlijk op mezelf ga wonen voor de rest van m'n leven.

Ik weet 100% zeker dat ik een ICT studie wil doen. Ik heb m'n hele leven al me met technologie geinteresseerd, en sinds mijn 11e begon ik met programmeren. Nu doe ik stuff met vooral PHP en Java, maar ook Python.

Het enige probleem dat me mogelijk tegenhoudt zijn de mensen in mijn omgeving. Mijn klasgenoten denken dat ik slim ben, maar ondertussen is dat allang niet meer zo. Mijn ouders hebben nog steeds de impressie dat ik VWO aan kan. Ze vinden het al teleurstellend dat ik HAVO doen, maar zijn kunnen niet praten in mijn mening. Mijn vader deed VWO en universiteit, maar quitte de universiteit om naar het HBO te gaan. Mijn moeder deed MAVO en toen MBO, maar dat gaf ze ook op. Ik lijk niet op een van mijn ouders specifiek, qua uiterlijk of qua innerlijk.

Hoe kan ik hun overhalen, ervanuitgaand dat ze sowieso me niet serieus nemen? Ik heb het net tegen mijn broertje verteld, die momenteel VWO 1 doet, en hij vindt dat ik later met MBO niks ga verdienen. Ik heb hem uitgelegd dat ik niet veel geld nodig zal hebben. Het was een korte conversatie van 5 minuten, though.

Maar goed, de meeste mensen schijnen hier al op een hogere school te zitten, ipv de middelbare school zoals ik. Elk advies is welkom.

Met vriendelijke groet,
Shadow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als je interesse vooral bij programmeren ligt en je wiskunde ook een van de interessantere vakken vindt, dan zou ik gewoon even de rit uitzitten, je HAVO diploma halen en dan een HBO Informatica opleiding gaan doen.

Dat de startsalarissen weinig uit elkaar liggen kan best zijn, maar dat zegt niks over baankansen en ik kan me niet voorstellen dat een MBO opleiding je de voldoening gaat geven die je zoekt (je krijgt dan vrees ik net als nu dat je alles met 2 vingers in je neus haalt en daardoor je motivatie verliest).

Ik heb zo geen concrete bronnen bij de hand, maar er staat me wat bij dat MBO'ers steeds moeilijker aan de bak komen in de ICT en zeker in de programmeerwereld zal denk ik vooral vraag zijn naar wat hoger opgeleid personeel. De simpelere programmeerklussen verdwijnen steeds meer naar goedkopere landen.

Dus dat zou ik even goed uitzoeken als ik jou was. Staar je niet blind op een klein verschil in startsalaris, maar onderzoek eens of er in het vakgebied waar jij interesse in hebt vraag is naar MBO'ers.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:17

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Het gaat niet om salaris, maar om een leuke uitdagende baan. Als je HBO aankan, dan gaat dat de uitdaging zijn, met MBO krijg je nooit de uitdaging. Dan zit je over 5 jaar in een stomme baan en heb je spijt dat je niet even doorgeleerd hebt.

dus: niet mokken, even doorleren joh!

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:48
Vanaf de havo is HBO zeker mogelijk. Sommige mensen doen MBO en daarna HBO. Dat is nogmaals wat jaren school erbij die jij nu kunt besparen.

Totaal geen antwoord op de vraag overigens. Maar wel het antwoord wat je kan verwachten van je ouders.

[ Voor 30% gewijzigd door jeroen3 op 28-05-2015 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Aangezien er al heel veel HBO afgestudeerden op helpdesk baantjes moeten solliciteren zal je er met een MBO heel moeilijk tussen gaan komen.

Mijn tip, maak je HAVO af en ga HBO doen, of via MBO je HBO diploma halen aangezien je zonder HBO bijna niet aan een baan gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:38
Herkenbaar verhaal; mijn situatie in het kort: mavo advies op lagere school, naar scholengemeenschap gegaan, vwo advies na eerste jaar, voor havo gekozen. Eind havo wilde ik graag met mijn handen werken, dus mbo werktuigbouw gedaan.

En toen gebeurde het, ik verveelde me er rot. Mijn hoofd liep altijd 10 stappen voor op de rest en de opleiding bood me gewoon echt te weinig, tijdens stages merkte ik dat ik de mensen waarmee ik moest werken ook lastig mee op 1 lijn kwam.

Ik ben gestopt en met m'n havo diploma informatica aan het hbo gaan doen. Dit was zowaar nog makkelijker dan het mbo en heb dit gehaald. Tijdens mijn werk ontdekte ik dat papiertjes essentieel zijn en heb vervolgens nog een universitaire / master opleiding tijdens m'n werk gedaan.

Mijn advies aan jou: haal eruit wat erin zit en kies daarna of je onder je niveau wilt werken. HBO is voor iemand met capaciteiten makkelijker dan het MBO - omdat het beter aansluit bij je capaciteiten. Geen aanwezigheidsplicht, geen huiswerkuurtjes en meer uitdaging op het mentale vlak.

Tenslotte de arbeidsmarkt; het wordt voor MBO geschoolde mensen in de toekomst nóg lastiger een baan te vinden. Je bent niet kansloos als je een MBO diploma hebt, maar je bent simpelweg veel kansrijker met HBO of hoger. Er is dus in dat opzicht geen andere keuze voor je dan een HBO opleiding te kiezen en je hierin vast te bijten.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phpn3rd
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:24
Als ik jou was zou ik gewoon even doorzetten. Ik vond ook lang niet alle vakken op het VWO interessant, maar heb me er toch doorheen gesleept. Als je graag programmeert, dan zal HBO je uiteindelijk ook goed liggen.

Verder zegt een salaris natuurlijk niet alles. Ten eerst ben ik van mening dat je je toekomst nooit tot zover vooruit kunt plannen en dus nu nog niet weet wat je over een jaar of 30 wil of doet. Ten tweede is het arbeidsperspectief voor MBO IT op dit moment beduidend minder rooskleurig dan dat van HBO/WO geschoolden (bron: Dialogic). Let erop dat je, om een startsalaris te krijgen, ook eerst een baan moet hebben. Bovenal moet deze baan leuk zijn! Als je graag programmeert, dan lijkt het me een stuk verstandiger om door te zetten.

Gewoon even doorzetten! Die paar jaar zijn niks op wat er nog voor je ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 08:32:
Als je interesse vooral bij programmeren ligt en je wiskunde ook een van de interessantere vakken vindt, dan zou ik gewoon even de rit uitzitten, je HAVO diploma halen en dan een HBO Informatica opleiding gaan doen.

Dat de startsalarissen weinig uit elkaar liggen kan best zijn, maar dat zegt niks over baankansen en ik kan me niet voorstellen dat een MBO opleiding je de voldoening gaat geven die je zoekt (je krijgt dan vrees ik net als nu dat je alles met 2 vingers in je neus haalt en daardoor je motivatie verliest).

Ik heb zo geen concrete bronnen bij de hand, maar er staat me wat bij dat MBO'ers steeds moeilijker aan de bak komen in de ICT en zeker in de programmeerwereld zal denk ik vooral vraag zijn naar wat hoger opgeleid personeel. De simpelere programmeerklussen verdwijnen steeds meer naar goedkopere landen.

Dus dat zou ik even goed uitzoeken als ik jou was. Staar je niet blind op een klein verschil in startsalaris, maar onderzoek eens of er in het vakgebied waar jij interesse in hebt vraag is naar MBO'ers.
Zolang ik maar programmeer vind ik het goed. Ja, MBO zal vast wel makkelijk zijn, maar daar houd ik juist van. Ik blijf waarschijnlijk zitten mocht ik doorgaan met HAVO, en ik vind dat gewoon mijn tijd en stress niet waard.

Bedankt voor je reactie, ik zal eens onderzoeken hoe MBOers het doen op een latere fase in hun carriere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-snip-: Vergat dubbelposten, sorry.

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2015 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 08:40:
[...]
Bedankt voor je reactie, ik zal eens onderzoeken hoe MBOers het doen op een latere fase in hun carriere.
Het gaat niet om "latere fase in hun carriere", het is überhaupt maar de vraag of je met een MBO papiertje aan de bak komt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:02
Ik heb vroeger (jeetje wat klink ik oud nu) in een soortgelijke situatie gezeten als jij. Kreeg een HAVO/VWO advies op de basisschool daarna naar het VWO gegaan en in zes jaar mijn diploma cum laude gehaald. Toen besloot ik dus om een HBO studie te gaan doen in plaats van de universiteit. Dit werd echter niet goed begrepen door mijn omgeving. Veel mensen vroegen zich af wat ik in hemelsnaam aan het doen was en wat ik wel niet dacht want ik kon zo naar de beste universiteiten etc.

Uiteindelijk is het de beste keuze die ik ooit heb gemaakt in mijn leven tot nu toe. Ik wil daarmee vooral zeggen kies ook met je hart en wat het beste voelt in plaats van alleen een rationele beslissing moet maken.

Praktisch gezien zou ik kijken of je een MBO4 opleiding bijv. Applicatieontwikkelaar versneld kunt doen dan kun je een jaar besparen en daarna alsnog meestal ook versneld een HBO informatica opleiding doen. Een goede vriend van mij studeert in juni HBO TI af, is pas 20 en heeft ook HAVO3 > MBO > HBO gedaan en dan versneld door beide trajecten. Dat heeft voor hem goed uitgepakt. Dus als je het zo aanpakt kan dat voor jouw misschien de oplossing zijn.
Ernemmer schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 08:37:
Aangezien er al heel veel HBO afgestudeerden op helpdesk baantjes moeten solliciteren zal je er met een MBO heel moeilijk tussen gaan komen.
Dit is een beetje gechargeerd zeker als je een HBO met technische achtergrond hebt, Technische Informatica of Elektrotechniek dan zijn er echt genoeg vacatures op HBO niveau te vinden. Afhankelijk van waar je woont natuurlijk.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:50
Je weet wat je wil. Daarmee heb je al een voorsprong. Mensen die weten wat ze willen en er voor durven gaan, kunnen ver komen ongeacht hun diploma. Tel daar jouw hersens bij op en het zou goed moeten komen.

Als ik jouw verhaal lees, heb jij dat mbo diploma nodig om aan de bak te komen, maar heb je voldoende talent en doorzettingsvermogen om van daaruit verder te groeien. Echt talent komt vanzelf bovendrijven, zeker in de ICT waar ervaring en inzicht zwaarder tellen dan een diploma.

Je moet nu opboksen tegen het stigma dat het mbo met zich meedraagt, maar voor je "carrière" hoeft het helemaal niets te betekenen. Beter snel aan de slag op een plek waar je het naar je zin hebt, zodat je talent de kans krijgt om zich te ontwikkelen, dan een paar jaar zwoegen in de collegebanken waar je uitgeblust zult raken. Als dit is wat je wil: go for it.

Overigens zou ik wel proberen die laatste jaren havo af te maken en rechtstreeks naar hbo te gaan. Ik heb ook veel gezien dat mensen "verpest" worden op het mbo door de schoolse mentaliteit aldaar.

Mijn 2 centen. Veel succes.
Davidshadow13 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 08:46:
Ik heb vroeger (jeetje wat klink ik oud nu) in een soortgelijke situatie gezeten als jij. Kreeg een HAVO/VWO advies op de basisschool daarna naar het VWO gegaan en in zes jaar mijn diploma cum laude gehaald. Toen besloot ik dus om een HBO studie te gaan doen in plaats van de universiteit. Dit werd echter niet goed begrepen door mijn omgeving.
Hier dezelfde situatie, alleen werd de lat niet zo hoog gelegd bij ons. Mbo was net zo prima geweest als hbo, terwijl ik naar de universiteit had gekund. Uiteindelijk heb ik gekozen voor waar ik de meeste lol in had en het werd hbo. Later heb ik er naast mijn werk nog een master in deeltijd bijgedaan. Je hoeft dus ook niet te stoppen nadat je begonnen bent met werken.

[ Voor 37% gewijzigd door SlaadjeBla op 28-05-2015 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54
Move naar WI

Op het MBO ga je niet vinden wat je zoekt. De startsalarissen liggen dan wel bij elkaar, 10 jaar later zeker niet. Ook kan je als HBOer wel voor een MBO functie gaan (verdringing is nu al gaande), maar andersom kijkt degene die je aanneemt naar het papiertje.

Opleiding zegt ook iets over een basisniveau en doorzettingsvermogen.

De vakken als natuurkunde, scheikunde en Duits leggen een basis, waar vooral Duits je wel een voorsprong kan geven gezien de handelsbetrekkingen met dat land.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Orion84 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 08:44:
[...]

Het gaat niet om "latere fase in hun carriere", het is überhaupt maar de vraag of je met een MBO papiertje aan de bak komt.
Nou nou, zo erg is het ook weer niet. Er is genoeg werk te vinden op de servicedesk.

In de latere fase houd het voor een MBO'er vaak wel op boven de 3000 bruto. Voor een HBO'er is in principe alles mogelijk. Een ander groot voordeel is dat je op populaire vacatures als niet HBO'er vrijwel direct afvalt. De eerste selectie is vaak op vooropleiding.

Ook vind ik het startsalaris van een MBO'er in de TS vrij ambiteus. Ga eerder maar uit van (net boven) minimumloon.

Als schoolverlater (3,5 jaar MBO niveau 4, Zzzzz) zou ik zeggen doe er alles aan om je HBO papiertje te krijgen. Een lagere functie kan altijd, maar naast je werk nog dat HBO papiertje proberen binnen te halen is vrij pittig.

[ Voor 13% gewijzigd door Deveon op 28-05-2015 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat je met alleen een MBO diploma niets kan verdienen is onzin, dat ligt helemaal aan de kansen die je creëert. Zo verdiende ik met enkel een MBO ICT diploma Niveau 4 al na 3 jaar werken 3100 bruto.
Niets is onmogelijk zolang je zelf maar wil en kan. Inmiddels heb ik mijzelf aardig bijgeschoold door losse certificaten via mijn werkgever te halen dus mijn MBO diploma kijkt geen enkele werkgever meer naar.
Voor mij was de MBO opleiding puur een instap in de ICT wereld, de rest is gekomen door hard werken.
Als ik jou verhaal zo lees dan is dat voor jou ook het geval.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2015 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Deveon schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:00:
[...]

Nou nou, zo erg is het ook weer niet. Er is genoeg werk te vinden op de servicedesk.
Precies, op de service desk, maar hij wil programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik allemaal van die korte reacties geef, maar ik wil tegen iedereen kunnen reageren. Goede berichten trouwens, bedankt allemaal. Ook nog sorry voor de ontieglijk lange post.
prein2 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 08:34:
Het gaat niet om salaris, maar om een leuke uitdagende baan. Als je HBO aankan, dan gaat dat de uitdaging zijn, met MBO krijg je nooit de uitdaging. Dan zit je over 5 jaar in een stomme baan en heb je spijt dat je niet even doorgeleerd hebt.

Dit is waarschijnlijk gezien als slecht, maar ik heb het liever makkelijk dan moeilijk. Zo ben ik altijd al geweest.
jeroen3 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 08:34:
Vanaf de havo is HBO zeker mogelijk. Sommige mensen doen MBO en daarna HBO. Dat is nogmaals wat jaren school erbij die jij nu kunt besparen.

Totaal geen antwoord op de vraag overigens. Maar wel het antwoord wat je kan verwachten van je ouders.
Ik ben liever lang op een hogere school en kort op een middelbare school, niveau maakt niet uit. Je leeft maar een keer en ik wil niet langer dingen gaan doen die me totaal niet interesseren.
Ernemmer schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 08:37:

Mijn tip, maak je HAVO af en ga HBO doen, of via MBO je HBO diploma halen aangezien je zonder HBO bijna niet aan een baan gaat komen.
Ik snap dat dat het verstandigst lijkt, en als ik niet zo'n luie donder was zou ik na HAVO VWO gedaan hebben, en voor een universiteit gaan studeren, maar ik heb echt een hekel aan de middelbare school. Ik doe liever 6 jaar op MBO/HBO/WO dan 3 jaar op de middelbare school.
NiGeLaToR schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 08:38:
Herkenbaar verhaal; mijn situatie in het kort: mavo advies op lagere school, naar scholengemeenschap gegaan, vwo advies na eerste jaar, voor havo gekozen. Eind havo wilde ik graag met mijn handen werken, dus mbo werktuigbouw gedaan.

En toen gebeurde het, ik verveelde me er rot. Mijn hoofd liep altijd 10 stappen voor op de rest en de opleiding bood me gewoon echt te weinig, tijdens stages merkte ik dat ik de mensen waarmee ik moest werken ook lastig mee op 1 lijn kwam.

Ik ben gestopt en met m'n havo diploma informatica aan het hbo gaan doen. Dit was zowaar nog makkelijker dan het mbo en heb dit gehaald. Tijdens mijn werk ontdekte ik dat papiertjes essentieel zijn en heb vervolgens nog een universitaire / master opleiding tijdens m'n werk gedaan.

Mijn advies aan jou: haal eruit wat erin zit en kies daarna of je onder je niveau wilt werken. HBO is voor iemand met capaciteiten makkelijker dan het MBO - omdat het beter aansluit bij je capaciteiten. Geen aanwezigheidsplicht, geen huiswerkuurtjes en meer uitdaging op het mentale vlak.

Tenslotte de arbeidsmarkt; het wordt voor MBO geschoolde mensen in de toekomst nóg lastiger een baan te vinden. Je bent niet kansloos als je een MBO diploma hebt, maar je bent simpelweg veel kansrijker met HBO of hoger. Er is dus in dat opzicht geen andere keuze voor je dan een HBO opleiding te kiezen en je hierin vast te bijten.
Een baan vinden is altijd lastig, zeker met MBO. Ik agree met je reactie, maar ik heb mijn optie voor de universiteit allang verpest. Ik denk dat ik elk niveau aan kan, niet om arrogant te klinken. Het is gewoon zwaar triest dat de middelbare school mijn enige obstakel is.
phpn3rd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 08:39:
Als ik jou was zou ik gewoon even doorzetten. Ik vond ook lang niet alle vakken op het VWO interessant, maar heb me er toch doorheen gesleept. Als je graag programmeert, dan zal HBO je uiteindelijk ook goed liggen.

Verder zegt een salaris natuurlijk niet alles. Ten eerst ben ik van mening dat je je toekomst nooit tot zover vooruit kunt plannen en dus nu nog niet weet wat je over een jaar of 30 wil of doet. Ten tweede is het arbeidsperspectief voor MBO IT op dit moment beduidend minder rooskleurig dan dat van HBO/WO geschoolden (bron: Dialogic). Let erop dat je, om een startsalaris te krijgen, ook eerst een baan moet hebben. Bovenal moet deze baan leuk zijn! Als je graag programmeert, dan lijkt het me een stuk verstandiger om door te zetten.

Gewoon even doorzetten! Die paar jaar zijn niks op wat er nog voor je ligt.
Ik zal je bron zo even bekijken. Ik ben momenteel in een debate met mijzelf. Wil ik er alles voor geven? Of wil ik het makkelijk houden? Ik weet dat MBO best laag is, maar het is nog steeds ICT, dus het zal niet zo slecht zijn als de meeste studies. Ik heb geluk dat ik al zeker weet wat ik wil gaan doen, maar ik heb weer het niveau probleem.
Orion84 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 08:44:
[...]

Ik denk niet dat het vreselijk moeilijk zou zijn, het wordt niet zoiets irrelevants zoals een studie Swahili. Maar ik ben nog maar 15, dus grote kans dat je gelijk hebt.
Davidshadow13 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 08:46:
Ik heb vroeger (jeetje wat klink ik oud nu) in een soortgelijke situatie gezeten als jij. Kreeg een HAVO/VWO advies op de basisschool daarna naar het VWO gegaan en in zes jaar mijn diploma cum laude gehaald. Toen besloot ik dus om een HBO studie te gaan doen in plaats van de universiteit. Dit werd echter niet goed begrepen door mijn omgeving. Veel mensen vroegen zich af wat ik in hemelsnaam aan het doen was en wat ik wel niet dacht want ik kon zo naar de beste universiteiten etc.

Uiteindelijk is het de beste keuze die ik ooit heb gemaakt in mijn leven tot nu toe. Ik wil daarmee vooral zeggen kies ook met je hart en wat het beste voelt in plaats van alleen een rationele beslissing moet maken.

Praktisch gezien zou ik kijken of je een MBO4 opleiding bijv. Applicatieontwikkelaar versneld kunt doen dan kun je een jaar besparen en daarna alsnog meestal ook versneld een HBO informatica opleiding doen. Een goede vriend van mij studeert in juni HBO TI af, is pas 20 en heeft ook HAVO3 > MBO > HBO gedaan en dan versneld door beide trajecten. Dat heeft voor hem goed uitgepakt. Dus als je het zo aanpakt kan dat voor jouw misschien de oplossing zijn.

[...]

Dit is een beetje gechargeerd zeker als je een HBO met technische achtergrond hebt, Technische Informatica of Elektrotechniek dan zijn er echt genoeg vacatures op HBO niveau te vinden. Afhankelijk van waar je woont natuurlijk.
Naja, je hebt het beter gedaan dan ik, met een cum laude VWO. Ik heb geen motivatie meer voor de middelbare school vakken, ik sta momenteel voor alles een 5/6, en een 8 voor informatica en Engels, op HAVO. Ik denk dat elk niveau wel te doen is voor mij, maar ik zie het niet meer zitten. Soms heb ik random motivatie boosts waarbij ik dan denk, waarom doe ik geen VWO? Maar na wat denken keldert die motivatie.
SlaadjeBla schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 08:49:
Je weet wat je wil. Daarmee heb je al een voorsprong. Mensen die weten wat ze willen en er voor durven gaan, kunnen ver komen ongeacht hun diploma. Tel daar jouw hersens bij op en het zou goed moeten komen.

Als ik jouw verhaal lees, heb jij dat mbo diploma nodig om aan de bak te komen, maar heb je voldoende talent en doorzettingsvermogen om van daaruit verder te groeien. Echt talent komt vanzelf bovendrijven, zeker in de ICT waar ervaring en inzicht zwaarder tellen dan een diploma.

Je moet nu opboksen tegen het stigma dat het mbo met zich meedraagt, maar voor je "carrière" hoeft het helemaal niets te betekenen. Beter snel aan de slag op een plek waar je het naar je zin hebt, zodat je talent de kans krijgt om zich te ontwikkelen, dan een paar jaar zwoegen in de collegebanken waar je uitgeblust zult raken. Als dit is wat je wil: go for it.

Mijn 2 centen. Veel succes.
Het is niet dat ik geen HBO/WO aan kan, maar ze willen per se het papiertje van HAVO/VWO zien, wat ik niet zal halen. MBO staat open, maar mijn ouders zullen hier waarschijnlijk tegen protesteren. Ze hebben veel te hoge verwachtingen van mij, maar gelukkig is dat een beetje gedaalt.
Señor Sjon schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 08:53:
[mbr]Move naar WI[/]

Op het MBO ga je niet vinden wat je zoekt. De startsalarissen liggen dan wel bij elkaar, 10 jaar later zeker niet. Ook kan je als HBOer wel voor een MBO functie gaan (verdringing is nu al gaande), maar andersom kijkt degene die je aanneemt naar het papiertje.

Opleiding zegt ook iets over een basisniveau en doorzettingsvermogen.

De vakken als natuurkunde, scheikunde en Duits leggen een basis, waar vooral Duits je wel een voorsprong kan geven gezien de handelsbetrekkingen met dat land.
Dat is ook zeker waarom ik Duits koos. VWO heeft een vreemde taal verplicht, en ik wilde het nog even openhouden. Het was of Duits of Frans, maar ik ben beter in Duits, en het is nuttiger. Ik ben redelijk slecht in Natuurkunde, en matig in Scheikunde. Dit komt deels omdat ik er niets voor doe, maar ik heb er ook geen talent in.

Ik zoek geen hoge salaris, ik zoek een salaris waarmee ik op mijn eentje kan leven. Mocht ik naar een hogere school gaan, nu of over 4 jaar, dan woon ik nog bij mijn ouders, maar moet ik ook deels wat aan hun betalen als ik 18+ ben.
Deveon schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:00:
[...]

In de latere fase houd het voor een MBO'er vaak wel op boven de 3000 bruto. Voor een HBO'er is in principe alles mogelijk. Een ander groot voordeel is dat je op populaire vacatures als niet HBO'er vrijwel direct afvalt. De eerste selectie is vaak op vooropleiding.

Ook vind ik het startsalaris van een MBO'er in de TS vrij ambiteus. Ga eerder maar uit van (net boven) minimumloon.
Ik vond het startsalaris voor MBO niet bepaald hoog, maar gemiddeld. Ik keek naar het salaris van GoT/ICT topic, waar beginnende MBO ICTers op Tweakers dit gemiddeld kregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het minimumloon zit al rond de 15-1600 euro per maand, dus zoveel hoger is het MBO startsalaris niet.

Ik zou je met klem adviseren HBO te doen als je het gewoon aankan. Je moet ook niet kijken naar je situatie over 4 jaar als je net klaar bent met MBO, maar ook je leven erna. Eenmaal aan het werk is het een stuk lastiger en in de komende jaren kan je ook de man/vrouw van je leven tegenkomen.

Als laatste, wellicht kan je met een hogere opleiding evenveel verdienen als MBO, maar een dag minder werken. Dat is meer vrije tijd. En er komt een moment dat je ouders je uit het nest schoppen (figuurlijk gezien). Dan kom je erachter dat het leven duur is en dat die 1800 euro bruto zo verdwenen is.

Uit je nickname gok ik dat je nu 16 bent. You haven't touched the surface of life yet. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 28-05-2015 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phpn3rd
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:24
Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:07:

[...]

Ik zal je bron zo even bekijken. Ik ben momenteel in een debate met mijzelf. Wil ik er alles voor geven? Of wil ik het makkelijk houden? Ik weet dat MBO best laag is, maar het is nog steeds ICT, dus het zal niet zo slecht zijn als de meeste studies. Ik heb geluk dat ik al zeker weet wat ik wil gaan doen, maar ik heb weer het niveau probleem.
Ik heb de werkelijke bron nog eens opgezocht, deze is hier te lezen. MBO IT is inderdaad nog steeds IT, maar hoogstwaarschijnlijk niet helemaal waar je in terecht wil komen. In het gelinkte rapport staat ook de vraag per functietype per opleidingscategorie vanuit de werkgevers. Wellicht kun je er iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-10 15:08
Beste shadow,

Je bent 15 jaar oud, wil een levensveranderende keuze maken, en luistert daarbij vooral niet aan alle experts op dit forum. Ik vraag me zelfs een beetje af waarom je uberhaupt nog om advies vraagt. Hoe vervelend het nu ook is: denk jij dat je met je 15 jaar levenservaring een betere / verstandigere keuze kan maken dan alle experts / vaders / etc hier?
Ik heb mijzelf ook kapot verveeld op de HAVO. Het was veel te makkelijk, talen interesseren mij niet, en door mijn talent in Natuurkunde en Wiskunde hoefde ik daar ook niks voor te doen. Ik ben ernaast gaan verdiepen Electronica en gitaar spelen. Hierdoor kon ik door de zure appel heenkomen. Eenmaal op het HBO elektra had ik én een voorsprong én uitdaging. Resultaat: HBO in 4 jaar, redelijk prima in gitaarspelen.
Als je nu MBO gaat doen ben je het met 2 jaar zat, vind je geen uitdaging in je werk, gaat het leven niet snel genoeg. Iedereen kiest liever de makkelijke weg, kijk verder dan je neus lang is. (daarnaast heb je onder je 23 geen recht op volwassennenloon, dus die 1800 kan zomaar nog een stuk naar beneden gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Señor Sjon schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:12:
Het minimumloon zit al rond de 15-1600 euro per maand, dus zoveel hoger is het MBO startsalaris niet.

Ik zou je met klem adviseren HBO te doen als je het gewoon aankan. Je moet ook niet kijken naar je situatie over 4 jaar als je net klaar bent met MBO, maar ook je leven erna. Eenmaal aan het werk is het een stuk lastiger en in de komende jaren kan je ook de man/vrouw van je leven tegenkomen.

Als laatste, wellicht kan je met een hogere opleiding evenveel verdienen als MBO, maar een dag minder werken. Dat is meer vrije tijd. En er komt een moment dat je ouders je uit het nest schoppen (figuurlijk gezien). Dan kom je erachter dat het leven duur is en dat die 1800 euro bruto zo verdwenen is.
Ik ben sowieso van plan om het huis te verlaten na het MBO. Mocht ik volgend school jaar met het MBO beginnen, en duurt het dan 4 jaar, dan ben ik als ik 19 ben klaar. Niet veel later dan de meeste mensen als ze het huis verlaten.

Er zijn hier mensen op Tweakers die met MBO rond de 3000 verdienen, ook buiten dit topic. Soms denk ik 'waarom doe ik niet gewoon VWO?', maar is die moeite het echt waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Op zich is er niks mis met MBO, ik heb 'm zelf ook :D
Je moet alleen wel weten dat het niveau daar toch iets lager ligt dan op de HAVO, de stof wordt dus nog uitgebreider (langdradiger) uitgelegd en er zijn daar ook wel vakken die je waarschijnlijk niet liggen en die je toch nodig hebt voor je diploma.
Voordeel aan MBO is dat je al wat praktijk kennis op doet en dus echt productief met iets leuks bezig kan zijn. Wel wil ik je meegeven dat je er echt nog een HBO achteraan moet gaan doen, misschien kan je die MBO4 opleiding wel versneld doen zoals iemand hierboven en kan je toch nog binnen normale tijd naar het HBO en die dan ook weer in 3 jaar afronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:17:
[...]

Ik ben sowieso van plan om het huis te verlaten na het MBO. Mocht ik volgend school jaar met het MBO beginnen, en duurt het dan 4 jaar, dan ben ik als ik 19 ben klaar. Niet veel later dan de meeste mensen als ze het huis verlaten.

Er zijn hier mensen op Tweakers die met MBO rond de 3000 verdienen, ook buiten dit topic. Soms denk ik 'waarom doe ik niet gewoon VWO?', maar is die moeite het echt waard?
Kijk ook naar de leeftijd van die mensen. En 3.000 bruto klinkt leuk, maar dat is ongeveer modaal. Dat is juist de groep die het nu moeilijk heeft. En vergis je niet. Op je 15e klinkt het allemaal als veel geld (dacht ik toen ook, maar dan in guldens), maar als eenmaal de vaste lasten eraf vliegen, dan hou je stiekem betrekkelijk weinig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
En nu ben je alleen. Maar over x jaar heb je een relatie, kinderen wellicht, en gaat je auto stuk. En ik denk dat je dan denkt: "had ik maar..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gysman11 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:23:
En nu ben je alleen. Maar over x jaar heb je een relatie, kinderen wellicht, en gaat je auto stuk. En ik denk dat je dan denkt: "had ik maar..."
Realistisch gezien gaat dat waarschijnlijk niet gebeuren, behalve auto problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Señor Sjon schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:21:
[...]

Kijk ook naar de leeftijd van die mensen. En 3.000 bruto klinkt leuk, maar dat is ongeveer modaal. Dat is juist de groep die het nu moeilijk heeft. En vergis je niet. Op je 15e klinkt het allemaal als veel geld (dacht ik toen ook, maar dan in guldens), maar als eenmaal de vaste lasten eraf vliegen, dan hou je stiekem betrekkelijk weinig over.
Ik snap dat het modaal is, en ik vind dat ook prima. Mediocre zijn vind ik geen probleem, zo lang m'n baan een beetje leuk is en m'n kosten te betalen zijn. Het is allemaal makkelijker te doen met een hogere opleiding, maar WO is zo goed als niet meer te doen, en HBO moet ik eerst HAVO voor hebben, en voor HAVO moet ik eerst ambities hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Realistisch gezien gaat dat waarschijnlijk niet gebeuren, behalve auto problemen.
Ik ken je situatie natuurlijk niet, maar wellicht om andere redenen dacht ik dat ook. Woon nu 12 jaar samen, en heb twee kids. En vorige week een flinke aanrijding...

[ Voor 23% gewijzigd door gysman11 op 28-05-2015 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik heb niet alle reakties gelezen en reageer daarom alleen op je topicstart:
Mijn advies, bijt je er nog even doorheen. Dit gaat je later alleen maar voordeel opleveren:

Beter groeipad, betere startfunctie. Bedrijven kijken naar nivo bij de 1e ronde. Men investeert in deze tijden niet in een MBO-er die misschien door kan groeien.

MBO ict gaat grotendeels uitsterven door automatisering van beheer. Mijn ervaring en die van de collega's om me heen:
Beheer is leuk voor een tijd, maar daarna wil je meer verantwoordelijkheid, meer afwisseling, projecten draaien/leiden.

Dat is allemaal min HBO.

Ik heb heel erg geluk gehad, ben ict specialist op vsphere on xenapp geworden, terwijl ik maar Mavo heb. Dat zie je nu bijna nooit meer, zulke groeipaden.

En bovendien, je wil niet later nog in je vrije tijd HBO gaan halen.....

[ Voor 4% gewijzigd door KillerAce_NL op 28-05-2015 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxurydiver
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-10 11:49
Beste Shadow,
Ik kan me vinden in je punten ,daar ik zelf ook zo was vele jaren geleden...
Had destijds een grote bek en dacht ik kan de wereld wel aan.
Mijn advies, volg je hart en ga na het behalen van je eerste diploma direct solliciteren naar een functie.
Hopelijk krijg je een baan en kan je een tijdje werken op MBO niveau.
Mij viel het zo vies tegen dat ik na 2 maanden besloot direct door te gaan leren.
Na het HBO wederom gesolliciteerd en wederom viel het mij tegen. Toen in de avond uren een Masters gedaan.
Voordeel van deze lange leerweg is dat je op alle niveaus in elke organisatie kan praten.
Succes met je keuze!

Apple, AP, Porsche, Rolex & Panerai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:27:
[...]

Ik snap dat het modaal is, en ik vind dat ook prima. Mediocre zijn vind ik geen probleem, zo lang m'n baan een beetje leuk is en m'n kosten te betalen zijn. Het is allemaal makkelijker te doen met een hogere opleiding, maar WO is zo goed als niet meer te doen, en HBO moet ik eerst HAVO voor hebben, en voor HAVO moet ik eerst ambities hebben.
Je wilt een leuke baan als programmeur, dat lijkt me ambitie genoeg om verder te kijken dan MBO (tenzij je MBO -> HBO wilt doen, maar dan loop je het risico dat je op het MBO tegen dezelfde motivatieproblemen aanloopt die je nu op de HAVO hebt na de stap terug vanaf het VWO).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Vroeger was het inderdaad meer regel dan uitzondering: doorgroeien met MBO.
Tegenwoordig wordt je niet eens meer op gesprek uitgenodigd want een papiertje vindt men veel belangrijker dan ervaring. Ow geen HBO, dan pakken we de volgende.
Probeer echt door die zure appel heen te bijten en ga ajb HBO doen. Je hebt er de hersens voor :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:41

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Vreemd dat je natuurkunde / duits nutteloze vakken vind. (of logisch ik vond duits ook behoorlijk nutteloos vroeger).
Ik kan je wel vertellen dat duits heel veel terug komt in het bedrijfsleven.
Ik heb nu voor 1 nederlands, 1 duits en 2 franse bedrijven gewerkt. waarbij ik soms toch echt mijn taal kennis mis ondanks dat ik in de "ICT" zit.

Natuurkunde kom ik ook tegen omdat bepaalde applicaties gewoon met natuurkundige formules werken en om dit goed te kunnen maken heb je toch echt wat verstand daarvan nodig.

Wees gewoon even eerlijk tegen jezelf. als jij denkt HBO gewoon in 4 af te kunnen ronden, dan moet je dat gewoon doen. Dan kom je veel leuker en uitdagender werk tegen. En als het salaris je niet boeit dan kan je gewoon sneller parttime werken voor hetzelfde geld.
Dat doe ik nu bijvoorbeeld. elke salarisverhoging gaat naar extra vrije dagen. lekker nog minder doen.
En als het nodig is kan ik zeer makkelijk opschalen terug naar 40 uur en heb ik een mooi boven modaal inkomen.

Denk je dat je te weinig motivatie hebt voor het HBO, dan heb je dit waarschijnlijk ook voor het MBO. ga dan direct werken als daar je kracht ligt. anders ga je MBO ook niet afmaken. Havo afmaken en daarna geen opleiding staat nog altijd beter op je CV. dan mbo niet afmaken. ;)

Misschien eens met een coach gaan praten ;)

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Gezien je leeftijd is dit ook een fase van je pubertijd, dan ben je minder vatbaar voor goede ideeën. We've all been there. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seoulsfinest
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-09 11:30
Mijn advies zou zijn om even door te bijten. Met je HAVO zul je straks een HBO studie informatie of iets dergelijks kunnen volgen. Hiermee verdien je niet alleen meer maar een HBO functie zal je ook meer verantwoordelijkheid en uitdaging geven in het werkveld.

Ik herken mezelf enigzins in jou situatie (ik wilde vroeger echt niets doen voor school) en heb nu spijt dat ik mijn HAVO niet gewoon heb afgemaakt. Hierdoor heb ik onnodige tijd verspild en op mijn 21ste een toelatingstest moeten doen op een HBO opleiding.

Dus bespaar je wat tijd en zet even door. Na je HAVO kun je altijd nog MBO gaan mocht je dat echt willen maar je HAVO papiertje zal een goede basis vormen voor de toekomst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XzeroD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-07 20:35

XzeroD

ⓧ ⓩ Ⓔ Ⓡ Ⓞ Ⓓ

Dit is waar het om draait. Ik zit precies in dezelfde situatie, ooit besloten om geen HBO te gaan doen omdat ik het te theoretisch vond en stom dat je zoveel verslagen moest maken (ik zag er de nut niet van in). Nu werk ik fulltime en uitdaging is het niet echt, ik zou een moord doen om nu weer verder te gaan leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:16
Volgens mij zit je nu echt met een verkeerde mindset. De meeste die reageren hier zijn ouder tot een heel stuk ouder en hebben het nodige meegemaakt.

Mijn advies is ook HAVO uitzitten en daarna je HBO (Technische) Informatica gaan doen, misschien kan je dat versneld doen. En ik zou toch echt beginnen met genieten van je schooltijd! Ik denk dat 9 van de 10 werkende volwassenen met plezier terugkijkt naar die tijd van vrijheid.

Zelf ben ik ook begonnen op 1 VWO, 2 HAVO, 3+4 VMBO, 1 jaar MBO4 (Motorvoertuigentechniek), 2 jaar MBO3 (ICT) en toen op een servicedesk gekomen. Dat salaris is op het begin en als je thuis woont heel veel, maar na een tijd denk je toch 'k*t k*t k*t, ik zit hier niet goed'. Zelf nu weer bezig met deeltijd HBO om maar weer terug te klimmen. Als de baas meewerkt wil ik hierna ook nog voor een master gaan, maar dan ben ik wel 10 jaar later dan als ik mijn best had gedaan op de middelbare school.

Wat heb ik nu wel? Werkervaring en geld, dat hebben de scholieren natuurlijk niet. Maar een HBO'er zal een MBO'er al snel inhalen. Tevens vind ik ervaring op de afdelingen toch ook wat waard. Die Uni/HBO boekenkennis-managers zijn vaak een stuk slechter voor het personeel dan de mensen die zelf op de afdelingen hebben gewerkt, maar dat is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Luxurydiver schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:30:
Beste Shadow,
Ik kan me vinden in je punten ,daar ik zelf ook zo was vele jaren geleden...
Had destijds een grote bek en dacht ik kan de wereld wel aan.
Mijn advies, volg je hart en ga na het behalen van je eerste diploma direct solliciteren naar een functie.
Hopelijk krijg je een baan en kan je een tijdje werken op MBO niveau.
Mij viel het zo vies tegen dat ik na 2 maanden besloot direct door te gaan leren.
Na het HBO wederom gesolliciteerd en wederom viel het mij tegen. Toen in de avond uren een Masters gedaan.
Voordeel van deze lange leerweg is dat je op alle niveaus in elke organisatie kan praten.
Succes met je keuze!
Ik vind mezelf niet echt een grote bek hebben, tenslotte zijn het andere mensen die teveel van mij verwachten. Het liefst heb ik een makkelijk leven, veel geld heb ik niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:20

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Señor Sjon schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:34:
Gezien je leeftijd is dit ook een fase van je pubertijd, dan ben je minder vatbaar voor goede ideeën. We've all been there. ;)
Dit. In mijn stokoude ogen (36 jaar) heb jij gewoon een schop onder je kont nodig.

Ik herken het wel. Als je 15 bent denk je vooral dat je wel hoe je later je leven wil leiden en luister je vooral niet naar anderen (net als je hier lijkt te doen, trouwens). Het probleem is echter dat je geen idee hebt hoe de wereld werkt en hoe je zelf later zal zijn.

Zelf heb ik op mijn 16e ook alle overtollige vakken uit mijn pakket gesneden. Alleen Wiskunde en Economie vond ik belangrijk. Daardoor heb ik echter zaken als Natuurkunde en Geschiedenis laten vallen en daar heb ik nu spijt van. Gewoon, omdat die zaken me nu veel meer interesseren.

Daarnaast kan ik je melden dat wij (een grote zakelijke dienstverlener) geen programmeurs aannemen met een MBO opleiding. De wereld is competitief en ook voor 'gewone' banen moet je stevig je best doen. HBO papiertjes lijken tegenwoordig wel aan bomen te groeien, zoveel mensen hebben er eentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

[...]

Een baan vinden is altijd lastig, zeker met MBO. Ik agree met je reactie, maar ik heb mijn optie voor de universiteit allang verpest. Ik denk dat ik elk niveau aan kan, niet om arrogant te klinken. Het is gewoon zwaar triest dat de middelbare school mijn enige obstakel is.
De middelbare school is echt niet je struikelblok, het is je motivatie wat je nu tegenkomt. Waarschijnlijk is dit de eerste keer in je leven dat je echt moeite moet doen om iets te halen. En dat ben je niet gewend.

Suck it up en doorbijten. Je krijgt later echt spijt als je dit je leven nu al laat beinvloeden in zo'n zware mate. De MBO-route klinkt nu leuk en het kán goed uitpakken, maar je motivatieprobleem kom je echt wel weer later tegen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TheBrut3 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:41:
Volgens mij zit je nu echt met een verkeerde mindset. De meeste die reageren hier zijn ouder tot een heel stuk ouder en hebben het nodige meegemaakt.

Mijn advies is ook HAVO uitzitten en daarna je HBO (Technische) Informatica gaan doen, misschien kan je dat versneld doen. En ik zou toch echt beginnen met genieten van je schooltijd! Ik denk dat 9 van de 10 werkende volwassenen met plezier terugkijkt naar die tijd van vrijheid.

Zelf ben ik ook begonnen op 1 VWO, 2 HAVO, 3+4 VMBO, 1 jaar MBO4 (Motorvoertuigentechniek), 2 jaar MBO3 (ICT) en toen op een servicedesk gekomen. Dat salaris is op het begin en als je thuis woont heel veel, maar na een tijd denk je toch 'k*t k*t k*t, ik zit hier niet goed'. Zelf nu weer bezig met deeltijd HBO om maar weer terug te klimmen. Als de baas meewerkt wil ik hierna ook nog voor een master gaan, maar dan ben ik wel 10 jaar later dan als ik mijn best had gedaan op de middelbare school.

Wat heb ik nu wel? Werkervaring en geld, dat hebben de scholieren natuurlijk niet. Maar een HBO'er zal een MBO'er al snel inhalen. Tevens vind ik ervaring op de afdelingen toch ook wat waard. Die Uni/HBO boekenkennis-managers zijn vaak een stuk slechter voor het personeel dan de mensen die zelf op de afdelingen hebben gewerkt, maar dat is mijn ervaring.
Ik wou dat ik nu de ambitie en determation had om de middelbare school af te maken en te eindigen met VWO, maar ik ben veel te lui daarvoor... Al mijn motivatie ging weg vanaf de derde, en sindsdien doe ik al 2 jaar niks meer voor school, of voor iets anders. Ik snap dat mensen het me aanraden om het beste te halen als ik dat aankan, maar ik zie het gewoon niet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:45
maar ik heb echt een hekel aan de middelbare school. Ik doe liever 6 jaar op MBO/HBO/WO dan 3 jaar op de middelbare school.
Ik heb voor mijn HBO opleiding een paar keer op een MBO moeten rondlopen voor een projectje. Ik weet niet of alle MBO scholen hetzelfde zijn maar het eerste gevoel wat ik daar binnen kreeg was: middelbare school.
Niet alleen zoals dat gebouw (ik heb echt geen idee hoeveel verschil er tussen alle MBO's is) was ingedeeld maar ook de mentaliteit van de scholieren/studenten en de begeleiding die daar dan weer bijhoort.

Het kan natuurlijk zijn dat dit een specifieke opleiding is (was ook geen ICT), maar ik vraag me wel af of je daar echt blij van gaat worden en of je daarna überhaupt nog zin zou hebben in HBO. Dat terwijl je op het HBO vanaf het begin al een stuk volwassener behandeld zal worden, meer vrijheid krijgt en ook meer uitdaging juist in de vakken die jij wel leuk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-09 23:10
Ik (student, ruime ervaring in studievertraging vanwege motivatieproblemen), zou je willen aanraden om niet de weg van de minste weerstand te kiezen. Daar ga je spijt van krijgen. Doe wat aan je motivatieproblemen, om te beginnen door te stoppen met jezelf in te prenten dat de overige vakken niet interessant en nutteloos zijn. Vind iemand die je kan helpen om de motivatie te pakken te krijgen zodat je er niet alleen voor staat en je een stok achter de deur hebt.

Je zal uiteindelijk heel blij zijn dat je via de havo het HBO hebt behaald en dat je niet MBO bent gaan doen, daar ben ik van overtuigd. Je denkt op je 15e je hele leven al inzichtelijk te hebben (inclusief partner/kinderen/financiën) maar ik kan je verzekeren dat dit simpelweg niet te voorspellen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Blijf je wel op GoT als je over 10-15 jaar een topic opent dat het toch niet goed ging? Of wel natuurlijk, dan ben jij net die ene. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hooglander1 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:43:
[...]

De middelbare school is echt niet je struikelblok, het is je motivatie wat je nu tegenkomt. Waarschijnlijk is dit de eerste keer in je leven dat je echt moeite moet doen om iets te halen. En dat ben je niet gewend.

Suck it up en doorbijten. Je krijgt later echt spijt als je dit je leven nu al laat beinvloeden in zo'n zware mate. De MBO-route klinkt nu leuk en het kán goed uitpakken, maar je motivatieprobleem kom je echt wel weer later tegen.
Het is inderdaad een motivatie probleem. Ik heb het motivatie probleem door de middelbare school, omdat ik zoveel onzin zit te leren dat me niet interesseert of benuttigt. Het liefst doe ik zo spoedig mogelijk ICT werk/studie, omdat ik 100% zeker ervan ben dat ik dat wil. Ik kan het allemaal wel, hoe arrogant het ook klinkt, maar ik ben veel te lui voor alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Señor Sjon schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:46:
Blijf je wel op GoT als je over 10-15 jaar een topic opent dat het toch niet goed ging? Of wel natuurlijk, dan ben jij net die ene. ;)
Het ergste wat er kan gebeuren is dat ik een redelijk laag salaris heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seoulsfinest
Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:41:
[...]

Ik vind mezelf niet echt een grote bek hebben, tenslotte zijn het andere mensen die teveel van mij verwachten. Het liefst heb ik een makkelijk leven, veel geld heb ik niet nodig.
Hoeveel geld jij nodig denkt te hebben en hoeveel je daadwerkelijk nodig hebt is een wereld van verschil. Er komt een hele waslijst aan kosten jou kant op wanneer je op jezelf/samen met vrouw & kinderen woont.

Niet dat je met een MBO salaris niet kan leven dat is niet wat ik wil zeggen maar meer het feit dat ik denk dat gezien je leeftijd je nog een ander beeld hebt van wat op jezelf wonen kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-10 22:30
Ik snap je beslissingen en drijfveer voor je latere leven eigenlijk niet echt.

Waarom zou je geen partner willen hebben?
Wellicht krijg je later die drang wel?
Sorry als ik dit verkeerd invul, maar wat is het dat je niet trekt in een vast gezelschap?

Wil het nu niet echt lukken? Dat is namelijk geen voorbode voor de toekomst.
Heb je een aandoening of handicap? Ook dat is geen reden.
Zag laatst op tv een man zonder benen en armen, maar had wel een prachtig sexy vrouw, met kids.

Zou je nooit op vakantie willen?
Wil je geen leuke auto?
Wil je geen leuke tv, installatie of gadgets?

Dit heeft niks met materialisme te maken, maar wil je opstaan, werken, thuiskomen en verder geen invulling in je leven hebben?
Ik kan dat allemaal moeilijk begrijpen.

/me krijgt beetje 'Her' voorstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:47

BCC

Even heel kort door de bocht: MBO ict is voornamelijk computer in en uit elkaar halen/eenvoudig beheer, HBO ict is meer complex beheer/programmeren en Universiteit programmeren/software architectuur. Je moet je ook afvragen of dat aansluit bij wat je wil doen.

[ Voor 9% gewijzigd door BCC op 28-05-2015 10:31 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je hebt de rest nodig als bagage. Klinkt gek, maar ook in de ICT ga je dingen saai vinden die je toch moet doen. Daar houdt een werkgever echt geen rekening mee.

Je hebt nu nog geen beeld hoe je leven straks zal zijn MET vaste lasten. Er gaat elke maand een hoop geld uit en als je maar net aan genoeg hebt, dan kan dat erg demotiverend werken. Vooral als je op je 20e klaar bent en op je 70e met pensioen mag. Dat ga je echt geen 50 jaar volhouden. Er zijn dan genoeg mensen met ambitie je voorbij gestreefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:17

Rannasha

Does not compute.

Ik zie vooral een puber met forse motivatieproblemen en, mogelijk hieraan gekoppeld, een niet erg realistische kijk op de maatschappij.

Uitspraken als:
"Ja, MBO zal vast wel makkelijk zijn, maar daar houd ik juist van."
"Dit is waarschijnlijk gezien als slecht, maar ik heb het liever makkelijk dan moeilijk."
"Mediocre zijn vind ik geen probleem,"
"Het liefst heb ik een makkelijk leven, veel geld heb ik niet nodig."
komen niet overeen met het gewenste doel om als programmeur te gaan werken. Met een dergelijke instelling zullen weinig bedrijven interesse hebben en zeker als het gaat om programmeer-posities, waar het oplossen van puzzels en problemen toch vaak een rol speelt, past het gewoon niet.

Daar komt bij dat een werkgever die een CV ziet waarop een paar jaar VWO, afzakken naar HAVO en vervolgens MBO staat, gaat vragen waar dat door komt. Dat je tijdens je middelbare school jaren een niveau zakt omdat je aanvankelijk te hoog bent ingestroomd kan gebeuren, maar beginnen met VWO en eindigen met MBO, hoe leg je dat uit?

Je gaat er nu al vanuit dat je de rest van je leven tevreden gaat zijn met een simpele baan, bijpassend salaris en dat je eenvoudig en in je eentje gaat leven. Dat is nog al een aanname voor iemand die nog op de middelbare school zit. Als iemand mij in die tijd had gevraagd hoe mijn leven er uit zou zien op mijn 30e, dan had het antwoord waarschijnlijk in de verste verte niet geleken op wat het daadwerkelijk is geworden (er van uitgaand dat ik de laatste paar dagen als 29-jarige geen levensveranderende dingen mee ga maken).

Nu heb je nog de kans om op relatief eenvoudige manier jezelf een betere start te geven voor je leven als volwassene. Op latere leeftijd opleidingen die je toch graag had willen doen inhalen is veel lastiger. En ja, er zullen veel dingen saai, nutteloos en compleet motivatie-vernietigend zijn of lijken. Suck it up. Jezelf een schop onder de kont geven en gewoon HAVO afmaken en HBO doen.

You'll thank me later.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-09 23:25
ja misschien is een bezoekje psycholoog zo slecht nog niet

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:46:
[...]

Het is inderdaad een motivatie probleem. Ik heb het motivatie probleem door de middelbare school, omdat ik zoveel onzin zit te leren dat me niet interesseert of benuttigt. Het liefst doe ik zo spoedig mogelijk ICT werk/studie, omdat ik 100% zeker ervan ben dat ik dat wil. Ik kan het allemaal wel, hoe arrogant het ook klinkt, maar ik ben veel te lui voor alles.
Dat het geen onzin is besef je nu niet, maar later wel ;) En dat klinkt cliché, ik vond het op jouw leeftijd ook onzin, maar een 12-tal jaren (shit ik word oud :P ) komt dat besef wel langzaam doorzetten. Er zijn echt nog zaken waarvan ik had gehoopt dat ik ze iets serieuzer genomen had, zodat ik nu een betere basis zou hebben.

En om even echt bot te zijn: je zegt dat je alles wel zou kunnen op elk niveau, maar als je je Havo 4 niet eens haalt zonder te leren, ben je echt niet zó goed als je nu denkt hoor ;) [/reality-check]

Grow a pair, man up, en zet die laatste energie in je laatste toetsen en zorg dat je dit jaar haalt. Je laat je toch niet verslaan door de middelbare school? Kom op man...

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:30:
[...]

Je wilt een leuke baan als programmeur, dat lijkt me ambitie genoeg om verder te kijken dan MBO (tenzij je MBO -> HBO wilt doen, maar dan loop je het risico dat je op het MBO tegen dezelfde motivatieproblemen aanloopt die je nu op de HAVO hebt na de stap terug vanaf het VWO).
VWO -> HAVO was niet vrijwillig. Ik wilde per se het beste van het beste toen, en al mijn motivatie ging weg toen dat gebeurde. HAVO -> MBO is een eigen keuze daarintegen, wat mij wel wat voordelen geeft, zoals interessante vakken, sneller klaar, en eerder werken.
NeutraleTeun schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:47:
Ik snap je beslissingen en drijfveer voor je latere leven eigenlijk niet echt.

Waarom zou je geen partner willen hebben?
Wellicht krijg je later die drang wel?
Sorry als ik dit verkeerd invul, maar wat is het dat je niet trekt in een vast gezelschap?

Wil het nu niet echt lukken? Dat is namelijk geen voorbode voor de toekomst.
Heb je een aandoening of handicap? Ook dat is geen reden.
Zag laatst op tv een man zonder benen en armen, maar had wel een prachtig sexy vrouw, met kids.

Zou je nooit op vakantie willen?
Wil je geen leuke auto?
Wil je geen leuke tv, installatie of gadgets?

Dit heeft niks met materialisme te maken, maar wil je opstaan, werken, thuiskomen en verder geen invulling in je leven hebben?
Ik kan dat allemaal moeilijk begrijpen.

/me krijgt beetje 'Her' voorstelling
Vakantie, auto, gadgets; ja. Zover ik weet is vakantie geld/tijd verplicht. De rest maakt me niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hooglander1 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:50:
[...]

Dat het geen onzin is besef je nu niet, maar later wel ;) En dat klinkt cliché, ik vond het op jouw leeftijd ook onzin, maar een 12-tal jaren (shit ik word oud :P ) komt dat besef wel langzaam doorzetten. Er zijn echt nog zaken waarvan ik had gehoopt dat ik ze iets serieuzer genomen had, zodat ik nu een betere basis zou hebben.

En om even echt bot te zijn: je zegt dat je alles wel zou kunnen op elk niveau, maar als je je Havo 4 niet eens haalt zonder te leren, ben je echt niet zó goed als je nu denkt hoor ;) [/reality-check]

Grow a pair, man up, en zet die laatste energie in je laatste toetsen en zorg dat je dit jaar haalt. Je laat je toch niet verslaan door de middelbare school? Kom op man...
Ik had het over Informatica gerelateerde vakken, met dat ik het aankon.
sheez88 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:49:
Vind je MBO zo slecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
sheez88 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:49:
Een zieleknijper gaat niet helpen voor een hormoonprobleempje. :P

Wie zegt overigens dat je uberhaupt aangenomen wordt? De concurrentie is niet mals zonder werkervaring. Je zal jezelf moeten verkopen en dat gebeurt nu niet.
Vakantie, auto, gadgets; ja. Zover ik weet is vakantie geld/tijd verplicht. De rest maakt me niet zoveel uit.
Vakantiegeld is niet zo spannend, 20-25 vakantiedagen is onvergelijkbaar met je huidige vrije tijd. Ik kijk er vaak nog naar terug in de zin dat je toen vond dat je het druk had, maar eigenlijk bakken met vrije tijd had.

Enne, gadgets kosten geld. Kan je de motivatie opbrengen om naast je vaste lasten daar voor te sparen? Je zal misschien 2-300 euro per maand echt vrij te besteden hebben bij dat inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Er is niets mis met MBO, maar wel met iemand die zegt VWO e.d. aan te kunnen maar vanwege een combinatie van desinteresse en gebrek aan motivatie maar voor de path of least resistance kiest op een moment dat hij nog absoluut geen besef heeft van de lange termijn effecten van die keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Wat ik opmaak uit je verhaal is dat je wat vooruit loopt op een aantal zaken.

Waarom zou je je havo net voor het einde afbreken om vervolgens te beginnen met een ICT opleiding op het MBO? Als je dat uiteindelijk ook niet leuk lijkt, dan heb je helemaal geen diploma. Geloof me, dat gebeurd geregeld en dan heb je niets.

Een makkelijk leven zal je nimmer krijgen. Daar moet je hard voor werken, vreemd hè.

Het is logisch dat vakken je niet interesseren, maar dat boeit niet. Je kan niet alles leuk vinden.

Het is me nog onduidelijk wat je leeftijd is, maar je moet niet zo makkelijk opgeven. Zelf heb ik aan het begin van havo 5 een scooterongeluk gehad, waardoor ik twee maanden niet naar school kon. Ik heb mij ingezet voor de opleiding en ben in een keer geslaagd.

Het komt er op neer dat jouw toekomstbeeld niet juist is en dat gaat je vies tegenvallen als het zover is.

Maak je havo af en kijk dan maar wat je gaat doen. HBO of MBO, moet je helemaal zelf weten.

Reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rannasha schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:53:
[...]

Er is niets mis met MBO, maar wel met iemand die zegt VWO e.d. aan te kunnen maar vanwege een combinatie van desinteresse en gebrek aan motivatie maar voor de path of least resistance kiest op een moment dat hij nog absoluut geen besef heeft van de lange termijn effecten van die keuze.
Ja, het is triest om als ex-VWOer op MBO te eindigen, maar ik ben niet de enige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Señor Sjon schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:53:
[...]

Enne, gadgets kosten geld. Kan je de motivatie opbrengen om naast je vaste lasten daar voor te sparen? Je zal misschien 2-300 euro per maand echt vrij te besteden hebben bij dat inkomen.
Ik denk dat hij nu geen inkomen heeft en dat die €2-300,- als veel klinkt en dat dat dus voor hem voldoende zal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:04

Bob Popcorn

Plop!

Hoi! Ex-VWO'er hier die op het MBO is geeindigd. Maak alsjeblieft je VWO af! :) Anders moet je later alles weer inhalen (en dat wil je, geloof me ;)) en dat duurt véél langer en kost véél meer geld!

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:56
Het verschil tussen MBO en HBO (heb beide gedaan, electro/technische informatica) is in mijn ogen vooral hoe je de materie moet leren. Op het MBO moet je veel meer rijtjes stampen en krijg je veel minder uitgelegd waarom iets is, alleen dat het zo is. Op het HBO krijg je veel meer uitgelegd waarom iets is en leer je hoe je zelf uit die kennis de oplossing af kan leiden in plaats van de oplossing droog te leren. Voor de ene persoon is de droge kennis met minimale uitleg voldoende, ben je echter iemand die graag wil weten hoe het echt zit, en dat proef ik zo wel bij je, kom je veel meer tot je recht bij het HBO dan het MBO.

Alleen om deze reden vond ik de HBO stukken makkelijker dan het MBO.

Als je eenmaal aan het werk bent vertaalt dit verschil zich ook terug in het soort werk dat je doet (uitzonderingen daar gelaten, er zijn zat MBOers die op HBO niveau werken, maar dat is doorgaans een veel langere weg). Een MBO zal veel meer werk moeten doen zoals dat van hoger hand is bepaald, een HBO zal juist veel meer los gelaten worden om steeds de goede oplossing te kiezen.

Ook was een groot verschil wat ik ervoer dat op het HBO veel meer gemotiveerde mensen (zowel docenten als studenten) rondlopen dan op het MBO wat voor je eigen motivatie ook wel zo goed is.

Ik ben nu tien jaar aan het werk en in mijn directe omgeving is het loonverschil tussen MBO en HBO geen €300,- meer, maar eerder €1000,-. Dus zoals al meer gezegd, staar je niet blind op alleen dat startverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bob Popcorn schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:56:
Hoi! Ex-VWO'er hier die op het MBO is geeindigd. Maak alsjeblieft je VWO af! :) Anders moet je later alles weer inhalen (en dat wil je, geloof me ;)) en dat duurt véél langer en kost véél meer geld!
Ik zit momenteel op HAVO, en ik zit er te denken om MBO te doen, mocht je de startpost niet hebben gelezen. Ik denk niet dat ik genoeg motivatie heb voor nog 4 jaar middelbare school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:20
Nutteloze vakken? Dat is niet het geval hoor. Alle kennis die je op je HAVO opdoet pakt niemand je meer af. Een vooropleiding kan nooit kwaad, en wat basiskennis kan alleen maar voor je werken.

En wat dacht je van het HBO? Ik doe nu 3 jaar HBO ICT (na 5 jaar HAVO) en er komen alsnog genoeg vakken langs die mij geen hol interesseren. Management, schrijfvaardigheid, communicatie, Nederlands en Engels, wiskunde, maar ook dingen als netwerktechnologie vind ik lang niet zo leuk als gewoon programmeren, talen leren, applicaties bouwen en in teams werken. Toch is het allemaal basiskennis die je nodig hebt in je vakgebied later, zo merk ik uiteindelijk wel tijdens mijn stages.

Daarbij is MBO ICT gewoon echt wel wat anders dan het HBO. Wil je gaan programmeren, dan kom je met MBO 4 niet heel ver. De meeste bedrijven zoeken toch minimaal een HBO'er, eventueel MBO4 met enkele jaren werkervaring. En die ervaring kan je dus niet op doen als je nog geen werkervaring hebt :P

Ik snap dat je het meeste geen kut aan vind, maar toch: even doorzetten en gewoon de havo afronden. In ieder geval 1 middelbare schooldiploma (TL of HAVO) geeft je gewoon meer zekerheid, meer opties (wat als de IT je later toch tegen gaat vallen?), dan een overgangsbewijs waar je toekomstige werknemer niet zoveel van begrijpt. Eventueel is ook MBO altijd nog een optie.
Je kan er nu nog uithalen wat erin zit, ben je over de 30, dan kan het nooit meer en kost het bakken met geld.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:04

Bob Popcorn

Plop!

Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:57:
[...]

Ik zit momenteel op HAVO, en ik zit er te denken om MBO te doen, mocht je de startpost niet hebben gelezen. Ik denk niet dat ik genoeg motivatie heb voor nog 4 jaar middelbare school.
In dat geval zou ik er voor kiezen je HAVO af te maken, HBO propedeuse te halen en dan naar de universiteit te gaan. Er zit gewoon veel meer uitdaging in programmeerwerk op universitair niveau.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

[...]

Dan is het inderdaad tijd dat iemand je de ogen gaat openen. Helaas is het bij veel kids zo dat ze problemen hebben met: Doorzetten/verplichtingen etc.
MAAR DAT KRIJG JE OOK OP JE WERK.........
Dus nu niet gemotiveerd -> kutbaan, nog minder motivatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Dude... Je bent misschien intelligent, misschien ook niet. Wijs ben je niet. Zeker niet als je naar MBO gaat, terwijl je misschien de capaciteit hebt om abstracter te denken.

Jij vindt op dit moment bepaalde vakken niet zinvol, terwijl de maatschappij vindt dat dat tot je algemene ontwikkeling hoort. Ik vond op de middelbare school de talen niet zinvol. Nu vind ik dat onbegrijpelijk en zit ik 's avonds met Duolingo te spelen.

Daarnaast vind ik dat iedereen de morele plicht heeft de talenten die hij of zij van Gaia meegekregen heeft, zinvol moet gebruiken.

Niemand die je weerhoudt van programmeren naast het doen van een opleiding. Niemand die je sollicitatiebrief terzijde legt omdat je HBO hebt ipv MBO. NIEMAND DIE EEN PROGRAMMEUR DIE NEDERLANDS EN ENGELS SLECHT BEHEERST SERIEUS NEEMT.

Natuurlijk zijn er school dropouts die slagen, maar als je intelligent bent snap je dat het geen recept voor succes is.

Kom op. Je bent zestien. Ik zou gewoon opletten op school als ik jou was.

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je zit in HAVO 4, dat ga je halen (staat niet in TS)? Dan heb je nog maar een jaar tot je examen. Echt, alsof je een marathon loopt en bij kilometer 41 opgeeft. Daarna kan je naar HBO (ook vier jaar). Al met al duurt het HBO traject een jaartje langer, maar van dat extra jaar ga je later veel plezier hebben. Vier jaar MBO overleef je echt niet als je nu al zo over de middelbare school denkt.
NeutraleTeun schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:55:
[...]

Ik denk dat hij nu geen inkomen heeft en dat die €2-300,- als veel klinkt en dat dat dus voor hem voldoende zal zijn?
Da's waar.

Maar van dat geld moet je ook kleding, uitjes, games, gadgets, bank, tv, etc betalen.

[ Voor 30% gewijzigd door Señor Sjon op 28-05-2015 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 20:22

Stoney3K

Flatsehats!

I beg to differ: MBO is veel praktijkgerichter en meer ingericht op de operationele kant van de techniek, terwijl je op het HBO gauw aan de ontwikkelkant terecht zal komen.

Ik heb zelf altijd HBO willen doen omdat dat een stuk praktischer was ten opzichte van de universiteit die ik volgens alle toetsen aan zou kunnen, en op advies van de toenmalige rector dat het HBO "geen uitdaging zou zijn" voor de universiteit gekozen.

Daar heb ik spijt van gehad, het was bijna alleen maar rekensommetjes en wiskunde, waar ik me uiteindelijk compleet op kapot heb verveeld omdat ik graag een gereedschapkist in handen wilde hebben.

Hou er dus rekening mee dat "uitdaging" niet alleen betekent dat het niveau (intellectueel) hoog genoeg is, maar dat het ook iets moet zijn wat je passie prikkelt.

Als je graag systeembeheerder wil worden omdat je daar plezier in hebt moet je niet gaan studeren voor webdeveloper omdat dat moeilijker is en daardoor "uitdagender", of omdat de baankansen daarin beter zijn.

Ik ben wel van mening: Maak in ieder geval die HAVO af. Dan kun je altijd nog kiezen om een stapje terug te doen en praktijkgericht MBO te doen, en (als je zin en tijd hebt) later voor het HBO te gaan.

Hou er ook rekening mee dat je als MBO'er nog gewoon studiefinanciering krijgt, terwijl je de studiekosten voor het HBO mag gaan lenen...

[ Voor 11% gewijzigd door Stoney3K op 28-05-2015 10:04 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben blij dat mijn 15/16 jarige zelf (met soortgelijke gedachten) niet deze beslissingen kon maken, waar ik nu veel spijt van zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 20:22

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 10:03:
Ik ben blij dat mijn 15/16 jarige zelf (met soortgelijke gedachten) niet deze beslissingen kon maken, waar ik nu veel spijt van zou hebben.
Ik heb die beslissing bijvoorbeeld zelf ook niet gemaakt, dat hebben mijn ouders voor mij gedaan, en ben ik er na veel tegensputteren en overtuigen in mee gegaan.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJHH93
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:02
Ik ben van HAVO naar VMBO gegaan en toen van MBO nu op HBO. Ik heb er toch wel spijt van dat ik tijdens de HAVO niet meer mijn best heb gedaan. Al heb ik tijdens mijn MBO opleiding (ICT Beheerder N4) het een en ander geleerd, voornamelijk tijdens stages. Er was alleen weinig tot geen uitdaging. Deze heb ik nu wel op het HBO gevonden. Het heeft een paar jaartjes extra gekost maar daar kan ik nu weinig meer aan veranderen.

Mijn advies is dan ook maak je HAVO af en ga in je vrije tijd lekker programmeren, een online cursus, boek etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seoulsfinest
[...]

Als je geen motivatie hebt en niet naar ons advies wilt luisteren is de beste manier gewoon keihard ''op je bek te gaan''. Ik herken de motivatie problemen en de manier waarop je geen advies wilt aannemen van andere. Er komt voor velen een moment van spijt en dan ben je te laat.

Echter denk ik niet dat je veel kans hebt om je vraag beantwoord te gaan krijgen. Niemand gaat je hier tips geven over hoe je je ouders dit zou kunnen vertellen. Iedereen zal je zeggen dat je dat je gewoon door moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Señor Sjon schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 10:01:
Je zit in HAVO 4, dat ga je halen (staat niet in TS)? Dan heb je nog maar een jaar tot je examen. Echt, alsof je een marathon loopt en bij kilometer 41 opgeeft. Daarna kan je naar HBO (ook vier jaar). Al met al duurt het HBO traject een jaartje langer, maar van dat extra jaar ga je later veel plezier hebben. Vier jaar MBO overleef je echt niet als je nu al zo over de middelbare school denkt.
Ik blijf waarschijnlijk zitten, dus daarom zit ik over MBO na te denken, was ik vergeten te melden. Nog 2 jaar dus, en wie weet faal ik ook nog voor mijn examens? Ik heb ook liever HBO, maar MBO heeft ook studies die leuk zijn. Waarom zou ik het niet overleven als het leuk wordt?
Testert schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 10:00:
Dude... Je bent misschien intelligent, misschien ook niet. Wijs ben je niet. Zeker niet als je naar MBO gaat, terwijl je misschien de capaciteit hebt om abstracter te denken.

Jij vindt op dit moment bepaalde vakken niet zinvol, terwijl de maatschappij vindt dat dat tot je algemene ontwikkeling hoort. Ik vond op de middelbare school de talen niet zinvol. Nu vind ik dat onbegrijpelijk en zit ik 's avonds met Duolingo te spelen.

Daarnaast vind ik dat iedereen de morele plicht heeft de talenten die hij of zij van Gaia meegekregen heeft, zinvol moet gebruiken.

Niemand die je weerhoudt van programmeren naast het doen van een opleiding. Niemand die je sollicitatiebrief terzijde legt omdat je HBO hebt ipv MBO. NIEMAND DIE EEN PROGRAMMEUR DIE NEDERLANDS EN ENGELS SLECHT BEHEERST SERIEUS NEEMT.

Natuurlijk zijn er school dropouts die slagen, maar als je intelligent bent snap je dat het geen recept voor succes is.

Kom op. Je bent zestien. Ik zou gewoon opletten op school als ik jou was.
Ik vind mezelf niet intelligent, andere mensen drammen hun ideeen van mij op me. Ik ben blij dat de mensen hier anders denken. Ik vind Duits nuttig tot een certain extent, maar dan zijn er nog andere profielvakken.

Ik ben niet slecht in Nederlands en Engels, het enige wat ik doe is op het internet browsen, waarvan een groot aantal sites die ik regelmatig bezoek Engels zijn.

(ik ben 15, ik mocht een jaar overslagen op de basisschool)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:46:
[...]

Het ergste wat er kan gebeuren is dat ik een redelijk laag salaris heb.
Denk je dat werkelijk? Het ergste dat je kan gebeuren is dat je dankzij je bijzonder karige mentaliteit in combinatie met je MBO diploma nergens aan de bak komt, je hooguit in een supermarkt borrelnootjes over een bliebje trekt en anders voor 800 euro in de maand in de bijstand terecht komt. Is dat wat je wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Logico schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 10:08:
[...]

Denk je dat werkelijk? Het ergste dat je kan gebeuren is dat je dankzij je bijzonder karige mentaliteit in combinatie met je MBO diploma nergens aan de bak komt, je hooguit in een supermarkt borrelnootjes over een bliebje trekt en anders voor 800 euro in de maand in de bijstand terecht komt. Is dat wat je wil?
Overdrijven is ook een kunst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macciez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-09 20:31
Afgezien van al het goede advies dat je al krijgt over het afmaken van je HAVO. Op dit moment weet jij echt nog niet of jij jouw hele level alleen wilt blijven en met een laag salaris blij bent, en wanneer dat moment komt dat dit gevoel verandert dan baal je als een stekker dat je toen je nog "klein" was niet even de discipline hebt opgebracht om in ieder geval deels je potentiaal tot uiting te brengen.

Do what you love, do it often

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 10:09:
[...]

Vind je?
Aan de ene kant heb je de mensen die alles willen geven en jaren leren en alle motivatie hebben.
En aan de andere kant heb je die mensen die geen hoge standaarden zetten en maar genoegen nemen met het minste en het makkelijkste.

Waar kies jij voor als werkgever?

En de laatste keer dat ik nog keek waren er niet genoeg banen voor alle werklozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seoulsfinest
[...]

Deze geschetste situatie is niet overdreven maar een scenario wat je zou moeten wakker schudden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:10
Om uiteenlopende redenen heb ik MBO gedaan (middelbare school op VWO begonnen dus de capaciteiten zijn er wel), althans, ben er aan begonnen. Na 1 semester was ik zwaar gedemotiveerd ivm het lage tempo en het gebrek aan interesse van medeleerlingen. Ook is een MBO erg 'schools', veel aanwezig zijn ipv echt beoordelen op resultaat.

Als jij nu al lekker aan het programmeren bent denk ik dat je je snel gaat vervelen op een MBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 10:07:
[...]

Ik blijf waarschijnlijk zitten, dus daarom zit ik over MBO na te denken, was ik vergeten te melden. Nog 2 jaar dus, en wie weet faal ik ook nog voor mijn examens? Ik heb ook liever HBO, maar MBO heeft ook studies die leuk zijn. Waarom zou ik het niet overleven als het leuk wordt?
Omdat MBO vaak meer van hetzelfde is. Als je nu al niet geprikkeld wordt, dan wordt je het dan ook niet. En dan heb je nog vier jaar te gaan. Faal je daar, dan heb je helemaal niks en dan kan je met een beetje pech een carrière starten als chef borrelnootjes. Tot je na een paar jaar ingeruild wordt, omdat je in de volwassen loonschalen terecht komt. Je kan met weinig tevreden zijn, maar dan ga je wel uit van een steady (laag) inkomen. Dat is er in de regel niet.
[...]

Ik vind mezelf niet intelligent, andere mensen drammen hun ideeen van mij op me. Ik ben blij dat de mensen hier anders denken. Ik vind Duits nuttig tot een certain extent, maar dan zijn er nog andere profielvakken.

Ik ben niet slecht in Nederlands en Engels, het enige wat ik doe is op het internet browsen, waarvan een groot aantal sites die ik regelmatig bezoek Engels zijn.

(ik ben 15, ik mocht een jaar overslagen op de basisschool)
Engelse sites lezen is heel wat anders dan Engels schrijven, zakelijk brieven/mails dichten, etc. Het is niet dat je van Engelse films beter Engels gaat schrijven bijvoorbeeld. En ook Engelsen zelf schrijven niet zoals het bedoeld is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMei
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-07 13:33
Ik heb zelf havo en hbo gedaan (en nu nog een tweede hbo studie), maar geef nu les op het mbo. Nu zal het heus wel verschillen per school en niveau, maar wat een verschil tussen hbo en mbo.

Mijn ervaring op het hbo is vooral veel vrijheid, tuurlijk zijn er vakken die je moet volgen en als het een beetje tegenzit vakken met aanwezigheidsplicht. Maar er zijn ook ontzettend veel dingen niet verplicht. Dus een hoorcollege heb ik nooit gevolgd en de lessen die ik makkelijk vond heb ik niet gevolgd en alleen het tentamen gedaan (en de laatste les om vragen te stellen over het tentamen). Kort gezegd kon ik veel doen en laten wat ik zelf wou en dat vond ik heerlijk.

Momenteel op het mbo wordt alles alleen maar strenger en ik vind af en toe echt dat leerlingen worden behandeld als middelbare scholieren. Aanwezigheidslijstjes die leerlingen bij zich moeten hebben en moeten aftekenen. Alles is 100% verplicht. Nederlands, Engels en rekenen moet straks allemaal voldoende gehaald worden etc.

De cultuur is echt heel anders en ik denk dat je je goed moet afvragen waar je straks nog een aantal jaar wilt studeren als je nu al zo'n hekel hebt aan je middelbare school. Plus natuurlijk al het bovenstaande over baankansen etc.

En toen ik 15 was had ik ook een grondige hekel aan school en kon ik docenten ook wel afschieten. Maar nu ben ik toch mooi twee docentenopleidingen verder en sta ik met veel plezier elke dag les te geven, dingen veranderen dus ik zou als ik jou was niet m'n hele toekomst ophangen aan het feit dat je school nu niet leuk vind...

www.inthenapoftime.com - Bordspellen | Fan van koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa
  • Laatst online: 10:31

Luukwa

o/

Ik vind het zó ontzettend jammer om te lezen dat je ouders teleurgesteld zijn in jou omdat je niet het VWO afgemaakt hebt.
Dit kom je ook zo vaak tegen, dat het MBO te min is.
Laten we het helemaal niet hebben over het feit hoe mensen praten en denken over het VMBO, het is te schandalig voor woorden.
Ikzelf ben begonnen op VMBO-kader en doe nu succesvol een MBO-4 ict gerelateerde opleiding en heb het ontzettend naar mijn zin, volgend jaar ga ik zeer waarschijnlijk het HBO doen.
Mede door de steun en support van mijn beide ouders heb ik het weten te halen.

Mijn advies aan jou: doe wat je zelf graag wilt en ga daar voor, je zult merken dat je er een stuk gelukkiger van word.
Praat met je ouders over dit feit en maak ook kenbaar dat je dit écht graag wilt.

Veel succes kerel!

Soundcloud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
[...]

Dat is niet overdreven, er zijn genoeg MBO'ers die na hun opleiding in deze situatie terecht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Ik dacht even daar komt een prachtig sarcastisch stukje tekst :D

Maar je moet het verband lezen.
Mensen zeggen niet dat vmbo of mbo slecht is.

Gaat om de manier waarop.
Ja ik heb geen zin en heb niet veel geld nodig en ga van vwo naar mbo.

Ik snap heel goed dat er teleurstelling is bij de ouders.

Maar... Als mbo niet te min is, waarom ga jij dan nog hbo doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macciez
Luukwa schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 10:18:
Ik vind het zó ontzettend jammer om te lezen dat je ouders teleurgesteld zijn in jou omdat je niet het VWO afgemaakt hebt.
Laten we het helemaal niet hebben over het feit hoe mensen praten en denken over het VMBO, het is te schandalig voor woorden.
Ikzelf ben begonnen op VMBO-kader en doe nu succesvol een MBO-4 ict gerelateerde opleiding en heb het ontzettend naar mijn zin, volgend jaar ga ik zeer waarschijnlijk het HBO doen.

Mijn advies aan jou: doe wat je zelf graag wilt en ga daar voor, je zult merken dat je er een stuk gelukkiger van word.
Praat met je ouders over dit feit en maak ook kenbaar dat je dit écht graag wilt.

Veel succes kerel!
Voor jou is het andersom, jij werkt je omhoog en hebt plezier daarbij. Voor de TS is het anders; hij glijdt naar beneden en komt nu met het argument dat de middelbare school niet leuk is en dat hij daarom liever zsm MBO gaat doen, niet wetend dat (kennelijk) op het MBO nog steeds dezelfde cultuur heerst en hij er waarschijnlijk weer niet gelukkig wordt. Iedereen hier probeert hem te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa

Luukwa

o/

macciez schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 10:22:
[...]

Voor jou is het andersom, jij werkt je omhoog en hebt plezier daarbij. Voor de TS is het anders; hij glijdt naar beneden en komt nu met het argument dat de middelbare school niet leuk is en dat hij daarom liever zsm MBO gaat doen, niet wetend dat (kennelijk) op het MBO nog steeds dezelfde cultuur heerst en hij er waarschijnlijk weer niet gelukkig wordt. Iedereen hier probeert hem te beschermen.
Maar uiteindelijk gaat het er toch om dat hij gelukkig word? Hij kan met tegenzin de HAVO afmaken of hij kan met plezier het MBO gaan doen.
Ik zeg niet dat het MBO beter onderwijs is, in tegenstelling zelfs.
Maar als hij zo geinteresseerd is in ICT dan moet hij dat vooral gaan doen, doe je eerst MBO vervolgens (als je echt goed bent) haal je wat certificaten via school en kan je altijd nog HBO doen mocht hij dat willen.

Soundcloud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:57

Zenix

BOE!

MBO zal zeker makkelijk voor je zijn maar ook frusterend, je kan waarschijnlijk al beter programmeren dan een iemand op het MBO. Het Nederlands, Engels en wiskunde is qua niveau lager, er is zelfs rekenen op het MBO. Je klasgenoten zul je over het algemeen niet goed mee samen kunnen werken, omdat ze een stuk minder qua niveau zijn. Is het leven leuk zonder uitdagingen? Want zo kom jij op mij over. Maar uiteindelijk zal je denk ik gefrustreerd raken. Ik heb twee jaar havo gedaan, drie niveaus MBO en nu HBO en bij die laatste heb ik het gevoel dat ik vooruit ga. Als jij jezelf niet optimaal wil ontwikkelen vooral MBO gaan doen. Het gaat niet alleen om vakinhoud. Een HBO'er wordt aangenomen omdat hij ook andere eigenschappen bezit naast alleen vakkennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suli
  • Niet online
Luukwa schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 10:24:
[...]

Maar uiteindelijk gaat het er toch om dat hij gelukkig word? Hij kan met tegenzin de HAVO afmaken of hij kan met plezier het MBO gaan doen.
Maar als hij zo geinteresseerd is in ICT dan moet hij dat vooral gaan doen, doe je eerst MBO vervolgens (als je echt goed bent) haal je wat certificaten via school en kan je altijd nog HBO doen mocht hij dat willen.
Is het tegenzin? Of is het faalangst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Luukwa schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 10:24:
[...]

Hij wordt daar niet gelukkig. Hij romantiseert hoe het op het MBO zal zijn, want anders. Maar zoveel anders zal het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa

Luukwa

o/

Señor Sjon schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 10:26:
[...]

Hij wordt daar niet gelukkig. Hij romantiseert hoe het op het MBO zal zijn, want anders. Maar zoveel anders zal het niet zijn.
Dat betwijfel ik, het is ook maar net wat je er van maakt.

Soundcloud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
En laat dat nu net hetgeen te zijn wat hij nu ook al niet doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa

Luukwa

o/

Sulaine schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 10:26:
[...]

Het zou best faalangst kunnen zijn, maar komt dit niet voort uit de druk die zijn ouders opvoeren om toch het VWO te gaan doen?

Soundcloud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Dus als een kind 1x nee zegt in een opvoeding, moet je daar als ouder in mee gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Sulaine schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 10:26:
[...]

Faalangst kan ook. TS gaf aan op de basisschool een klas overgeslagen te hebben en dat doet een school niet zomaar. Wat je vaak ziet bij "dat soort" kinderen (waarvan ik er ook eentje ben overigens) is dat ze een tijdlang alles met ogen dicht en twee vingers in de neus kunnen doen op school, maar omdat ze nooit leren om met uitdagingen om te gaan, ze qua motivatie instorten zodra er een keer iets op het pad komt dat niet in een keer lukt.

Het zou me niets verbazen als dit hier ook van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macciez
NeutraleTeun schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 10:28:
En laat dat nu net hetgeen te zijn wat hij nu ook al niet doet?
Precies. Zoals daarboven ook al wordt gezegd, hij denkt dat het MBO heel anders wordt, maar er zitten hier zoveel mensen die weten dat dit niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suli
  • Niet online
Rannasha schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 10:33:
[...]

Faalangst kan ook. TS gaf aan op de basisschool een klas overgeslagen te hebben en dat doet een school niet zomaar. Wat je vaak ziet bij "dat soort" kinderen (waarvan ik er ook eentje ben overigens) is dat ze een tijdlang alles met ogen dicht en twee vingers in de neus kunnen doen op school, maar omdat ze nooit leren om met uitdagingen om te gaan, ze qua motivatie instorten zodra er een keer iets op het pad komt dat niet in een keer lukt.

Het zou me niets verbazen als dit hier ook van toepassing is.
Ben ook zo een kind geweest. Het is me wel gelukt om vwo met ogen dicht af te maken (zonder motivatie omdat ik van de beste naar gemiddelde ging), maar bij de universiteit kreeg ik problemen.

Je ouders helpen je ook niet shadow. Er moet iets gedaan worden aan je motivatie en het is ok als iets niet lukt. Ik baal nu dat ik niet heb geleerd om met minder leuke vakken om te gaan. Vooral als ik niks erover wist (omdat je het uit je hoofd moet leren zoals over de regering).
Mijn studie pastte sowieso niet bij me en dat was extra demotiverend. Heb het helaas niet afgemaakt.

Als jij nu steun krijgt, lukt het je wel de hbo af te maken. Ik lees uit je berichten dat je een hbo studie toch zou willen doen, maar je "settle" nu met een mbo studie.

[ Voor 25% gewijzigd door Suli op 28-05-2015 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 08:52
Ik heb destijds ook gekozen voor MAVO -> MTS (electro) -> HTS (Informatica) -> Master (Software Engineering) en heb er geen spijt van. Juist dat traject zorgde ervoor dat ik altijd een baan zou vinden mocht ik halverwege willen stoppen. Ik vind je keuze helemaal niet verkeerd. Let wel... MBO niveau is wel erg laag voor je en verveling en ergenis ligt om de hoek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Luukwa schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 10:18:

Veel succes kerel!
Ik heb het niet uit mezelf opgegeven, ik moest verplicht van VWO naar HAVO toen ik naar de derde ging. Helaas had ik er dus geen controle over. Ik heb er nog niet met ouders en docenten over gepraat, dus ik hoop dat ik wat informatie uit hun kan krijgen, naast de mensen van Tweakers en andere fora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dus: je kunt jezelf niet motiveren om een havo diploma te halen maar je denkt dat je jezelf wél kunt motiveren om een mbo4 diploma te halen?

Het niveau van mbo4 opleidingen is ook niet meer wat het geweest is, vandaar ook dat een aantal reacties in dit topic opsommen dat je met een mbo4 diploma in de ICT ook keihard moet werken om een baan te vinden. (ja, werken om een baan te vinden en daarna om diezelfde baan te behouden!)

Dat je een mbo4 opleiding wilt doen is leuk maar ik zou toch eerst een *avo diploma halen. Naar jou idee zitten daar onzinnige vakken tussen. Dat mag je vinden, dat is je recht. Waar het echter om gaat is dat je "leert leren". Dat doe je niet alleen bij Nederlands of biologie. Dat doe je bij ieder vak op ieder moment. Hoe pak je iets aan, hoe werkt je iets uit, hoe verifieer je informatie die je krijgt of in een werkstuk schrijft.

Je doet nu hetzelfde als wat ik op jouw leeftijd deed: "ik hoef niets meer te leren, ik weet alles al". En jonge, wat heb ik daarna veel geleerd. Zoveel dat ik ruim 15 jaar later weer op school zit, om nog meer te leren. Ik ben slechts (even mezelf de grond in stampen...) een mavo leerling die na zijn mbo4 een mislukte hbo opleiding achter z'n naam heeft staan. Na een jaar of 9 werken ben ik nu aan het einde gekomen van min of meer dezelfde hbo opleiding.

Als voor jou de havo toch zo ontzettend makkelijk is, wat houdt jou dan tegen om in deeltijd een mbo4 opleiding er bij te doen? Tegen de tijd dat je dan je havo examen gedaan hebt ben je al op de helft van je mbo4 opleiding, dan kun je daarna nog 2 jaar vol aan de bak op je mbo4 om die af te ronden met je BPV's.

offtopic:
En iets heel irrelevants: Je kunt nog best wat lessen Nederlandsch gebruiken, je startpost bevat een aantal heel basale grammaticafouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanivan
  • Laatst online: 09-04-2023
Intelligentie is maar 1 zijde van de medaille. Zonder doorzettingsvermogen zal havo/mbo/hbo/wo ineens lastig kunnen worden. Je denkt dat mbo ict bij je past maar wat als je daar ook vakken tegenkomt die je niet leuk vindt? Ga je dan ook stoppen of naar iets anders zoeken?
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.