Ik weet lang niet alles. Dat denken mensen in mijn omgeving van mij. Het grote verschil tussen HAVO en MBO is dat je met HAVO van alles en nog wat krijgt, waar 10% me maar interesseert. MBO, en ook HBO en WO, zijn over een specifieke studie, waar ik meer interesse in heb.sypie schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 10:50:
Dus: je kunt jezelf niet motiveren om een havo diploma te halen maar je denkt dat je jezelf wél kunt motiveren om een mbo4 diploma te halen?
Het niveau van mbo4 opleidingen is ook niet meer wat het geweest is, vandaar ook dat een aantal reacties in dit topic opsommen dat je met een mbo4 diploma in de ICT ook keihard moet werken om een baan te vinden. (ja, werken om een baan te vinden en daarna om diezelfde baan te behouden!)
Dat je een mbo4 opleiding wilt doen is leuk maar ik zou toch eerst een *avo diploma halen. Naar jou idee zitten daar onzinnige vakken tussen. Dat mag je vinden, dat is je recht. Waar het echter om gaat is dat je "leert leren". Dat doe je niet alleen bij Nederlands of biologie. Dat doe je bij ieder vak op ieder moment. Hoe pak je iets aan, hoe werkt je iets uit, hoe verifieer je informatie die je krijgt of in een werkstuk schrijft.
Je doet nu hetzelfde als wat ik op jouw leeftijd deed: "ik hoef niets meer te leren, ik weet alles al". En jonge, wat heb ik daarna veel geleerd. Zoveel dat ik ruim 15 jaar later weer op school zit, om nog meer te leren. Ik ben slechts (even mezelf de grond in stampen...) een mavo leerling die na zijn mbo4 een mislukte hbo opleiding achter z'n naam heeft staan. Na een jaar of 9 werken ben ik nu aan het einde gekomen van min of meer dezelfde hbo opleiding.
Als voor jou de havo toch zo ontzettend makkelijk is, wat houdt jou dan tegen om in deeltijd een mbo4 opleiding er bij te doen? Tegen de tijd dat je dan je havo examen gedaan hebt ben je al op de helft van je mbo4 opleiding, dan kun je daarna nog 2 jaar vol aan de bak op je mbo4 om die af te ronden met je BPV's.
offtopic:
En iets heel irrelevants: Je kunt nog best wat lessen Nederlandsch gebruiken, je startpost bevat een aantal heel basale grammaticafouten.
Alleen de HAVO vakken waar ik iets aan heb zijn makkelijk, omdat het me interesseert. Mocht ik door gaan met HAVO, dan zou ik over 2 jaar pas mijn examens hebben, omdat ik dit jaar ga blijven zitten. Tegen die tijd ben ik al halverwege mijn MBO studie. Ik kan altijd nog HBO daarna doen, wat 2 jaar langer is. Het is een omweg, maar wel een leukere en betere omweg.