Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sypie schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 10:50:
Dus: je kunt jezelf niet motiveren om een havo diploma te halen maar je denkt dat je jezelf wél kunt motiveren om een mbo4 diploma te halen?

Het niveau van mbo4 opleidingen is ook niet meer wat het geweest is, vandaar ook dat een aantal reacties in dit topic opsommen dat je met een mbo4 diploma in de ICT ook keihard moet werken om een baan te vinden. (ja, werken om een baan te vinden en daarna om diezelfde baan te behouden!)

Dat je een mbo4 opleiding wilt doen is leuk maar ik zou toch eerst een *avo diploma halen. Naar jou idee zitten daar onzinnige vakken tussen. Dat mag je vinden, dat is je recht. Waar het echter om gaat is dat je "leert leren". Dat doe je niet alleen bij Nederlands of biologie. Dat doe je bij ieder vak op ieder moment. Hoe pak je iets aan, hoe werkt je iets uit, hoe verifieer je informatie die je krijgt of in een werkstuk schrijft.

Je doet nu hetzelfde als wat ik op jouw leeftijd deed: "ik hoef niets meer te leren, ik weet alles al". En jonge, wat heb ik daarna veel geleerd. Zoveel dat ik ruim 15 jaar later weer op school zit, om nog meer te leren. Ik ben slechts (even mezelf de grond in stampen...) een mavo leerling die na zijn mbo4 een mislukte hbo opleiding achter z'n naam heeft staan. Na een jaar of 9 werken ben ik nu aan het einde gekomen van min of meer dezelfde hbo opleiding.

Als voor jou de havo toch zo ontzettend makkelijk is, wat houdt jou dan tegen om in deeltijd een mbo4 opleiding er bij te doen? Tegen de tijd dat je dan je havo examen gedaan hebt ben je al op de helft van je mbo4 opleiding, dan kun je daarna nog 2 jaar vol aan de bak op je mbo4 om die af te ronden met je BPV's.

offtopic:
En iets heel irrelevants: Je kunt nog best wat lessen Nederlandsch gebruiken, je startpost bevat een aantal heel basale grammaticafouten.
Ik weet lang niet alles. Dat denken mensen in mijn omgeving van mij. Het grote verschil tussen HAVO en MBO is dat je met HAVO van alles en nog wat krijgt, waar 10% me maar interesseert. MBO, en ook HBO en WO, zijn over een specifieke studie, waar ik meer interesse in heb.

Alleen de HAVO vakken waar ik iets aan heb zijn makkelijk, omdat het me interesseert. Mocht ik door gaan met HAVO, dan zou ik over 2 jaar pas mijn examens hebben, omdat ik dit jaar ga blijven zitten. Tegen die tijd ben ik al halverwege mijn MBO studie. Ik kan altijd nog HBO daarna doen, wat 2 jaar langer is. Het is een omweg, maar wel een leukere en betere omweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 10:49:
[...]
Ik heb het niet uit mezelf opgegeven, ik moest verplicht van VWO naar HAVO toen ik naar de derde ging. Helaas had ik er dus geen controle over.
Op het moment dat deze keuze vóór je gemaakt wordt ben je de controle kwijt inderdaad. Echter had je deze controle wél zelf in de hand. Maar liefst een heel schooljaar. Toch was je een leerling die liever opgaf dan aan het werk te gaan (oh, dit zie ik zoveel om me heen, ik ben docent). Achterover leunen was makkelijker dan aan het werk te gaan en goede resultaten na te streven.

Dus je derde jaar heb je voor jezelf verprutst, dat heeft niemand anders voor je gedaan. En omdat je nu een stapje naar beneden hebt gedaan kun je jezelf niet meer motiveren... Jij, met jou intelligentie en capaciteiten moet maat 44 onder z'n gat krijgen, heel hard. Aan het werk en ophouden met de zielenpiet spelen. Je zit jezelf alleen maar te demotiveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-10 11:44
Ik krijg ook een beetje de indruk dat TS in de veronderstelling is dat hij na MBO wel klaar is. Trust me met leren ben je nooit klaar. Daarnaast zie ik steeds meer om mij heen dat het MBO IT werk aan het verplaatsen is naar het buitenland, dus wat sypie al aangaf je moet echt werken om je werk te houden.
Voorbeeldje: In het project waar ik nu werk zijn we met 5 nederlanders, wij kunnen alles prima handlen. Echter hoger management heeft een strategie bepaald en dat is "Alles naar India". Dat is puur een centen kwestie. Voor die 5 Nederlanders hebben ze namelijk 85 Indiers aan het werk. Die hebben ze ook wel nodig, want de kwaliteit van het werk van die indiers is echt beroerd, maar dat kan management niets schelen. Geld dat is waar het om draait en dus zijn wij nederlanders te duur voor het simpele "MBO IT" werk.

edit: @TS reactie hierboven
Als je denkt dat je op het MBO en HBO vakken krijgt die wel interresant/relevant zijn....WRONG!
Ik heb Bedrijfskundige Informatica gedaan HBO, wat denk je dat je voor vakken krijgt in het eerste jaar? Bedrijfskunde, Economie, Nederlands, Engels, Recht (met name arbeidsrecht), Boekhouden etc.
Allemaal niet IT gerelateerd, maar wel handig om te weten als je een eigen bedrijf gaat starten.

[ Voor 20% gewijzigd door Meekoh op 28-05-2015 11:00 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 10:07:
Ik ben niet slecht in Nederlands en Engels, ...

(ik ben 15, ik mocht een jaar overslagen op de basisschool)
Dan typ je slordig.

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seoulsfinest
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-09 11:30
Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 10:55:
[...]

Ik weet lang niet alles. Dat denken mensen in mijn omgeving van mij. Het grote verschil tussen HAVO en MBO is dat je met HAVO van alles en nog wat krijgt, waar 10% me maar interesseert. MBO, en ook HBO en WO, zijn over een specifieke studie, waar ik meer interesse in heb.

Alleen de HAVO vakken waar ik iets aan heb zijn makkelijk, omdat het me interesseert. Mocht ik door gaan met HAVO, dan zou ik over 2 jaar pas mijn examens hebben, omdat ik dit jaar ga blijven zitten. Tegen die tijd ben ik al halverwege mijn MBO studie. Ik kan altijd nog HBO daarna doen, wat 2 jaar langer is. Het is een omweg, maar wel een leukere en betere omweg.
Op HBO en MBO zul je ook vakken krijgen die je niets intresseren als je programmeren bijvoorbeeld leuk vind betekend dat niet dat je ook daadwerkelijk alleen maar les krijgt in programmeren. Je hebt een romantisch beeld over studies en over een tijd zul je vies wakker worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sypie schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 10:57:
[...]
Op het moment dat deze keuze vóór je gemaakt wordt ben je de controle kwijt inderdaad. Echter had je deze controle wél zelf in de hand. Maar liefst een heel schooljaar. Toch was je een leerling die liever opgaf dan aan het werk te gaan (oh, dit zie ik zoveel om me heen, ik ben docent). Achterover leunen was makkelijker dan aan het werk te gaan en goede resultaten na te streven.

Dus je derde jaar heb je voor jezelf verprutst, dat heeft niemand anders voor je gedaan. En omdat je nu een stapje naar beneden hebt gedaan kun je jezelf niet meer motiveren... Jij, met jou intelligentie en capaciteiten moet maat 44 onder z'n gat krijgen, heel hard. Aan het werk en ophouden met de zielenpiet spelen. Je zit jezelf alleen maar te demotiveren.
Waarom ga je ervan uit dat ik zo "intelligent" ben? Omdat ik van het VWO afkom? Omdat ik vroeger wel goed was in school, en nu alleen in de vakken die me interesseren?

Ik heb al 2 jaar geen motivatie meer, maar ik zie het probleem ervan niet. MBO is te doen, en ik kan daarna altijd nog HBO doen.
Waar? En het maakt niet uit, ik zit op een forum, niet bij een toets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-10 18:40
Gewoon VWO doen.

Voordeel van extra taallessen alleen al, neem je je hele leven mee.
Wiskunde VWO is al het nivo wat ze op HBO doen, heb je je hele leven voordeel van.

Plus dat als je later ooit avondstudies wilt doe, je met VWO veel meer keuzes hebt.

Dus ff doorbijten en gewoon proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bangkirai schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:02:
Gewoon VWO doen.

Voordeel van extra taallessen alleen al, neem je je hele leven mee.
Wiskunde VWO is al het nivo wat ze op HBO doen, heb je je hele leven voordeel van.

Plus dat als je later ooit avondstudies wilt doe, je met VWO veel meer keuzes hebt.

Dus ff doorbijten en gewoon proberen.
Dat wil ik ook het liefst, maar hoge standaarden zetten om ze dan niet uit te voeren omdat ik te lui en niet gemotiveerd ben lijkt me geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:33
[...]

Op zich is het een voordeel dat je drijfveer niet geld is maar dat je iets leuks wilt doen. Volgens mij moet je je daarom ook vooral de vraag stellen wat je leuk vindt om de komende 40-50 jaar als werk te doen en hoe je dat gaat bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedon46
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-09 13:28
[...]

Het is al een paar keer verteld, en het is waarschijnlijk niet wat je wilt horen maar toch even mijn ervaring:

Zat in ongeveer hetzelfde schuitje, HAVO 4 had ik totaal geen motivatie om al die domme vakken te doen die waar jij ook tegenaan loopt. Er zijn maar een paar vakken interessant en omdat die wel interessant zijn heb je alleen voor die vakken een goed cijfer.
Toen de overstap gemaakt naar MBO omdat ik dan eindelijk iets kon gaan doen wat me wel interesseerde. het MBO zelf heb ik met 2 vingers in mijn neus gehaald omdat het vooral herhaling was van wat ik al op de HAVO had geleerd. Tijdens het MBO liep ik ook veel stage en kijk je er naar uit om eindelijk niet meer in een klaslokaal te moeten zitten en te kunnen werken. HBO had ik kwa niveau wel aangekund maar omdat ik te weinig motivatie had ben ik gaan werken.

En nu?
Salaris: Boeit geen drol, ik verdien prima en kan goed rondkomen met een vrouw en een kind
Werk zelf: had ik zo gevonden en is geen probleem
Uitdaging: Hier zit voor mij het grote probleem, Toen ik op de HAVO zat dacht ik ook: lekker makkelijk iets doen wat je leuk vind ik ga naar het MBO. Maar nu ik eenmaal aan het werk ben loop ik tegen een ander probleem aan, het werk wat ik nu moet doen is eigenlijk te makkelijk en leer er weinig van. Even een andere baan zoeken zit er ook niet bij omdat er op je CV staat MBO ipv HBO.

Wat jij wil is een baan met werk wat je leuk vind: iets in de ICT en misschien verwant aan wiskunde
En omdat je opziet tegen HAVO 4 opnieuw doen snap ik dat je die keuze wil maken om naar het MBO te gaan. Toch zou ik uit mijn eigen ervaring zeggen ga er toch voor om de HAVO af te maken want als je eenmaal naar benden bent gegaan kwa niveau kom je daar niet meer zomaar weer bovenuit.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom.Gerritse
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Als ik je een tip mag geven, maak die HAVO af en en ga HBO doen. Niet alleen om het salaris of de uitdaging maar het volgende:
Op het MBO krijg je ook Nederlands, Engels, rekenen en nog meer nutteloze vakken. Ik heb na de MAVO MBO gedaan en zit nu op het HBO. Mijn vriendin doet nu ook MBO en moet ook al die vakken als Nederlands, Engels, rekenen enzovoort.
Dus: als je niet van nutteloze vakken en een kinderlijke manier van lesgeven houdt: ga HBO doen. Maak die laatste twee jaar nog af, laat zien wat je waard bent en ga lekker HBO doen.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koennnnnn
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-01-2022
Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:07:
[...]

Dat wil ik ook het liefst, maar hoge standaarden zetten om ze dan niet uit te voeren omdat ik te lui en niet gemotiveerd ben lijkt me geen goed idee.
Ligt hier niet het hele probleem? Je hebt nooit tegenslagen gehad, en nu het wat lastiger wordt geef je het gelijk op.

Als je niet leert door te zetten, maakt niet uit hoe of wat, kom je er niet. Je zult altijd zaken tegenkomen die je minder interesseren, dat is op de middelbare, mbo, hbo en op je werk. Maar als je met de instelling liever lui dan moe begint, aan het mbo, hbo of je baan, dan kom je er niet.

Zeker als jij Mbo wilt doen en een werkgever heeft de keuze uit meerdere personen, met Hbo of mbo niveau. Dan moet je er wel uit springen qua motivatie of werklust. En dat straal je totaal niet uit.

Ga door met de Havo, in je openingspost staat dat je gelijk naar het gymnasium kon, dan moet je havo aan kunnen en is het puur het gebrek aan motivatie. Laat zien dat je dit kan en beslis daarna pas wat je verder wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerokill
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-07 21:46
Wat ik me afvraag is wat de TS qua werk eigenlijk interessant vindt. Je hebt het gehad over programmeren, Python en PHP. Het klinkt alsof je software developer wilt worden (in ieder geval iemand die meer gaat doen dan PCs repareren).

Zoals eerder vermeld: Houd er serieus rekening mee dat dit niet is wat je gaat leren op je MBO opleiding. Er is uiteraard helemaal niks mis met een MBO opleiding maar voordat je een dergelijke beslissing maakt moet je zorgen dat je absoluut 100% zeker weet dat je ook echt gaat leren wat je uiteindelijk wilt gaan leren. Stoppen met middelbare school is een beslissing waar je moeilijk op kan terugkomen.

Iets anders dat ik je zou willen adviseren is het volgende: ga met mensen uit je omgeving praten, je docenten, een carriere adviseur of toch een psycholoog / dokter. Ik wil niet suggereren dat er iets mis is maar ik denk dat in dit geval een gesprek / advies op het gebied van motivatie misschien wel heel verhelderend kan zijn.

Je geeft zelf al aan dat je af en toe vlagen van motivatie hebt. Ik zou met iemand hier over praten en daar aan gaan werken. Ik probeer niet te zeggen dat je een carriere tijger moet worden en dat het beste uit jezelf halen het belangrijkste is wat je kan doen in je leven. Ik ken genoeg mensen die afgestudeerd zijn, een 9-5 baan hebben gevonden en het allemaal prima vinden. Als ik jou verhaal alleen lees (en ik heb alle paginas gelezen) dan denk ik toch dat het slim is om met iemand hier serieus over te gaan praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-10 21:40
Shadow,

Je hebt het de hele tijd over "lui" zijn, "niet gemotiveerd" zijn, "saai", "tijdsverspilling" e.d.
Het lijkt wel of je in een een of andere depressie zit.
Het doet mij klinken alsof je een schop onder de kont van je ouders nodig bent.
Toen ik 15 was hoefde ik echt niet met dit soort praat aan te komen hoor.

Gewoon doorzetten nu en wanneer je je diploma hebt kijken wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-10 13:11
Leer van mijn situatie en maak niet dezelfde fout :
Mij interesseerde de middelbare ook compleet niet en hoefde compleet niet te werken voor school behalve voor de talen.

Ik ben daarom van 3 VWO naar 4 HAVO gegaan om Frans te kunnen dumpen met de gedachte dat ik met propedeuse HBO dan nog naar de uni kon gaan. Dat viel erna vies tegen op het HBO omdat ik nooit had geleerd te werken!

Ondertussen 11 jaar verder, HBO diploma op zak, huisje boompje beestje en boven modaal salaris. Maar het werk verveeld me soms omdat ik als uni-persoon (waarschijnlijk nog hoger => HB'er) tussen de MBO'ers en HBO'ers zit en de echte uitdaging mis.
Vaak genoeg bekruipt me het gevoel van had ik maar, had ik maar.
En ironisch bijkomend probleem : ik heb nu Franse schoonfamilie, auwtsj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:40

Rannasha

Does not compute.

msmeenge schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:12:
Je hebt het de hele tijd over "lui" zijn, "niet gemotiveerd" zijn, "saai", "tijdsverspilling" e.d.
Het lijkt wel of je in een een of andere depressie zit.
Of het is gewoon puberteit gecombineerd met het fenomeen van iemand die wel kan (getuige het feit dat de basisschool hem een klas over heeft laten slaan) maar nooit heeft geleerd om een motivatie-dip te doorbreken en ook daadwerkelijk te doen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omisys
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-10 13:21
Volgens mij denk je dat op de MBO alle vakken wel leuk zijn. Op iedere opleiding zijn er zowiezo wel dingen die je niet leuk vind. Je moet toch ooit een papiertje halen en dan kan je beter gelijk HBO halen en je vanaf daar gaan opwerken als je het aan kan. Je moet jezelf maar even zien te motiveren voor die paar jaar! Ik heb zelf ook een hekel aan school maar zoals iedereen moet je gewoon je papiertje halen als je wat wil bereiken zonder eerst jaren een ondergeschikte baan te doen. Geniet nu nog maar van die paar jaartjes havo, de vakken zijn wel saai maar je hoeft niks te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-10 21:40
Rannasha schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:14:
[...]

Of het is gewoon puberteit gecombineerd met het fenomeen van iemand die wel kan (getuige het feit dat de basisschool hem een klas over heeft laten slaan) maar nooit heeft geleerd om een motivatie-dip te doorbreken en ook daadwerkelijk te doen.
Puberteit heeft er zeker mee te maken nu is het de taak van de ouders hem een schop onder z'n reet te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macciez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-09 20:31
[...]
Je bedoelt dat je misschien dan halverwege met je MBO studie bent. Wat als je er na 2 maanden achterkomt dat iedereen hier op Tweakers gelijk had en je een nog groter motivatieprobleem krijgt waardoor je ook op het MBO achter raakt? Dan zit je over 2 jaar met een nog groter probleem?

Do what you love, do it often

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeyyyy
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-11-2023
Hier (ook) een 16 jarige jongen sprekende die een klas overgeslagen heeft op de basisschool en vwo advies kreeg in het eerste jaar, helaas door medische problemen bijna het hele jaar in het ziekenhuis gewoond en natuurlijk dik gezakt op alles. Daarna 3 jaar vmbo 4 gedaan, alles ging natuurlijk met 3 vingers in de neus en ik heb alles met een 8 of een 9 afgesloten behalve de vakken waar je iets voor moest doen (wiskunde).

Toen gaan twijfelen of ik havo ging doen of een brede mbo opleiding, de mbo opleiding marketing medewerker gekozen en gehoopt een wat 'volwassenere' aanpak te krijgen en minder dat schoolse. Maar nee, ik moet elke dag gewoon netjes mijn huiswerk maken en laten zien en je moet altijd aanwezig zijn, dus als je denkt dat het op het mbo anders gaat dan op de middelbare/havo/vwo heb je het mis. En geniet even van je schooltijd (ik klink veel te oud), ik loop nu al een tijdje van 8.00 tot 17.30 stage en ja ik vind het leuk, maar elke dag houd ik een half uur over om even wat voor mezelf te doen, hard werken... Ik denk dat je je wat verkijkt op het 'echte' leven en dat je je goed moet realiseren dat het écht hard werken is en al helemaal voor iemand die niet veel motivatie heeft.

Ik zou ook gewoon je havo af maken, je kan het dus waarom niet! Komop zeg, als ik deze instelling had mocht ik het zelf lekker uitzoeken van mijn ouders. Ook heb ik een aantal vrienden die op ICT zitten, die krijgen ook gewoon allemaal rot vakken en allemaal theorie en niet waar je voor gekomen bent.

Als je tóch kiest voor mbo zou ik het zeker weten versneld doen, dus 1.5/2 jaar de ict opleiding en daarna verder op het hbo, eventueel ook versneld.

Luister naar de mensen hier in dit topic, want ook ik denk dat je spijt krijgt over een aantal jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

macciez schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:21:
[...]

Je bedoelt dat je misschien dan halverwege met je MBO studie bent. Wat als je er na 2 maanden achterkomt dat iedereen hier op Tweakers gelijk had en je een nog groter motivatieprobleem krijgt waardoor je ook op het MBO achter raakt? Dan zit je over 2 jaar met een nog groter probleem?
Inderdaad. En het bijkomende probleem hier is dat als TS er voor kiest om nu naar het MBO door te stromen zonder HAVO af te maken en vervolgens op het MBO strandt (want daar hebben ze ook meer dan genoeg niet-interessante vakken!), hij nog verder van huis is omdat hij dan niet eens een middelbare school diploma heeft. Een leuke baan vinden wordt dan wel erg lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Joeyyyy schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:23:
Ik zou ook gewoon je havo af maken, je kan het dus waarom niet! Komop zeg, als ik deze instelling had mocht ik het zelf lekker uitzoeken van mijn ouders. Ook heb ik een aantal vrienden die op ICT zitten, die krijgen ook gewoon allemaal rot vakken en allemaal theorie en niet waar je voor gekomen bent.
En wat voor vakken doel je dan op? Ik heb een aantal nieuwe collega's die HBO informatica hebben gedaan en ik vind dat ze zeer goed werk op de opleiding hebben gedaan, ze zijn gelijk vol inzetbaar en werken erg netjes.

Vergeet niet dat het serieus werken als programmeur wat meer inhoud dan code kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Rannasha schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:24:
[...]
… en vervolgens op het MBO strandt (want daar hebben ze ook meer dan genoeg niet-interessante vakken!),
Niet alleen dit. Ze hebben er ook genoeg gedemotiveerde studenten rondlopen die prima havo hadden kunnen doen maar veel te makkelijk hebben opgegeven op de momenten dat ze iets moesten gaan doen met school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-08 18:51
je moet het gewoon zelf niet willen. Jouw probleem lijkt het te schoolse systeem te zijn in combinatie met weinig uitdaging.
Je moet dan juist naar een onderwijsvorm die weinig dwingt en veel uitdaagt en dat is de Universiteit. MBO is ook schools en informatica is daar vaak niet leuke uitdagingen. Dat is Windows updates draaien e.d.
misschien is een jenaplan/montessori/vrije school ook beter voor je al hebben die enorme wachtlijsten.

onthoudt goed dat je nu in de ergste jaren zit. Havo 5 en VWO 5 6 zijn veel minder lerend en meer begrijpend lezen, uitdagingen, docenten gaan je gelijkwaardiger behandelen enzo.

probeer verdieping te vinden in een leuke bijbaan of hobby, probeer in een computerwinkel aan de slag te komen, bied desnoods aan eerst twee maanden gratis te komen. Daar leer je net zoveel als op het MBO, en het prikkelt je hersenen tenminste. Ga een paar programmeerLOI dingen doen ofzo zodat je je ei kwijt kan en een papier haalt waar je wat aan hebt. Zelf, maar het houdt meteen je omgeving koest.
onthoudt ook dat je je eigen pad uitstippelt, met een beter papiertje kan je uitdagendere banen kiezen. Het is vervelend om op je leeftijd de indruk te wekken dat je doet wat ze zeggen, zeker als het allemaal zo'n automatisme is voor hen. Maar later zit je wel op je veertigste op een helpdesk te zeggen dat mensen moeten resetten. Dan heb je die dwingende ouders niet meer achter je schouders naar zit je wel met de keuzes van toen. En bovendien: als je gaat studeren kan je lekker op kamers en met de baan daarna makkelijker een huis kopen. Hypotheek is 4,5 keer inkomen dus 1800 of 2100 is een cruciaal verschil. Met een juist papiertje heb je onafhankelijkheid.
En het is veel leuker iets te doen met enthousiaste medestudenten en echt interessante dingen . Bij het MBO, uitzonderingen daargelaten, is er vaak in de school toch een " school is stom" sfeertje waarin mensen passief kauwgum kauwen en proberen stoer voor de school te gaan staan spugen. Ik heb diep respect voor de mensen die daar gemotiveerd doorheen zijn gekomen, maar als er andere paden zijn, poog die te belopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-10 20:15

tha_crazy

Mafketel

Orion84 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 08:44:
[...]

Het gaat niet om "latere fase in hun carriere", het is überhaupt maar de vraag of je met een MBO papiertje aan de bak komt.
Altijd gelukt.
Ik heb slechts MBO Niv 4 en nog nooit langer dan een week zonder werk gezeten.
Al 3x geswitched en zit nu lekker te coden d:)b

Het verkooppraatje doet ook een hoop.

TS.
Ik heb zelf VMBO & MBO Niv 4 applicatie ontwikkeling, mede ook door de redenen die je noemt (ongemotiveerd wegens geen uitdaging).
Maar toch, ik heb een prima baan met een prima salaris en prima doorgroeimogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VTB
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-04 10:24

VTB

Is het wel echt zo dat het aan de zogenaamde nutteloze vakken ligt zoals je aangeeft? Of is het niet gewoon een algemene laksheid mbt leren en school en kom je nu voor het eerst echt in de problemen?

Het is voor mij allemaal wel weer lang geleden maar ik had ook advies VWO en wellicht Gym. Uiteindelijk gestart op de HAVO. Steeds weinig gedaan en het ging me allemaal makkelijk af, tot 4 HAVO. Toen ben ik ook blijven zitten en heb ik een jaar overgedaan. Vervolgens netjes de HAVO afgemaakt en op advies van mijn ouders naar de MTS gegaan. Deze heb ik in 3 jaar afgerond. Vervolgens HTS welke ik ook in 3 jaar heb afgerond. Toen had ik geen zin meer om te leren en ben ik gaan werken.

Ik kan alleen voor mezelf spreken maar voor mij voelde de MTS aan als een verlengde HAVO met wat meer IT gerichte vakken. Ten eerste heb je geen vrijheid zoals op een HBO. Als je 1 les mist of te laat bent mocht je je al verantwoorden en werden je ouders gebeld. Daarnaast is programmeren maar een deel van je opleiding. Je krijgt ook dingen mbt tot netwerken aanleggen. Wat electrotechniek. En natuurlijk allerlei bedrijfsprocessen ed. Oftewel droge kost waar je gewoon boeken van buiten moet stampen. Voor mij waren het 3 eenvoudige jaren waar ik me maar weinig heb hoeven inspannen.

En om dan ook maar advocaat van de duivel te spelen. Wat als dadelijk blijkt dat programmeren toch te moeilijk is en je toetsen niet haalt? Of het is toch niet zo leuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rannasha schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:14:
[...]

Ik vind dat de meeste mensen het wel kunnen, maar vaak niet genoeg werk ervoor doen. Het is alleen een stuk erger met mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Laatst online: 03-10 12:20

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Je hebt gewoon een stevige motivatiecrisis. En geloof me, dat hoort bij je leeftijd. Gaat ook wel weer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
msmeenge schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:17:
[...]

Puberteit heeft er zeker mee te maken nu is het de taak van de ouders hem een schop onder z'n reet te geven.
Mijn ouders hebben ook nog 2 andere kids die ook problemen hebben. Misschien is het puberteit, misschien is het depressie, of misschien is het omdat ik nooit wat gedaan heb.
Meekoh schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 10:58:
Ik krijg ook een beetje de indruk dat TS in de veronderstelling is dat hij na MBO wel klaar is. Trust me met leren ben je nooit klaar. Daarnaast zie ik steeds meer om mij heen dat het MBO IT werk aan het verplaatsen is naar het buitenland, dus wat sypie al aangaf je moet echt werken om je werk te houden.
Voorbeeldje: In het project waar ik nu werk zijn we met 5 nederlanders, wij kunnen alles prima handlen. Echter hoger management heeft een strategie bepaald en dat is "Alles naar India". Dat is puur een centen kwestie. Voor die 5 Nederlanders hebben ze namelijk 85 Indiers aan het werk. Die hebben ze ook wel nodig, want de kwaliteit van het werk van die indiers is echt beroerd, maar dat kan management niets schelen. Geld dat is waar het om draait en dus zijn wij nederlanders te duur voor het simpele "MBO IT" werk.

edit: @TS reactie hierboven
Als je denkt dat je op het MBO en HBO vakken krijgt die wel interresant/relevant zijn....WRONG!
Ik heb Bedrijfskundige Informatica gedaan HBO, wat denk je dat je voor vakken krijgt in het eerste jaar? Bedrijfskunde, Economie, Nederlands, Engels, Recht (met name arbeidsrecht), Boekhouden etc.
Allemaal niet IT gerelateerd, maar wel handig om te weten als je een eigen bedrijf gaat starten.
Met leren ben je nooit klaar, zeker niet met programmeren. Alles in de IT verandert constant, je met nieuwe technologieen leren zoals programmeertalen. Ik ga geen Bedrijfskundige Informatica doen, maar gewone Informatica. Een grote kans dat ik nog steeds Nederlands en Engels krijg, maar dat zijn de vakken die ik niet slecht vind. Wiskunde zit er ook dik in.

Ik ben zelf nooit goed geweest in Economie, maar ik had wel het idee dat je dat zou krijgen met Bedrijfskundige Informatica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Edmin schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:32:
Je hebt gewoon een stevige motivatiecrisis. En geloof me, dat hoort bij je leeftijd. Gaat ook wel weer over.
Als dat zo is, dan is het wel weer precies op het verkeerde moment. Een deel van me wilt zoveel mogelijk doen, maar het andere dominante deel van mij zorgt ervoor dat ik gedemotiveerd ben. Binnen een maand zal ik weten of ik blijf zitten in HAVO 4 of naar het MBO Niveau 4 ga. Mocht ik HAVO 4 doen, en daarna HAVO 5, dan heb ik dan ook nog weer de keuze of ik VWO of HBO wil doen. Mocht ik MBO doen, doe ik het dan versneld? Daarna HBO? Dat ook versneld? Soms lijkt het me handig als ik niet zoveel keuze had, en dat ik gewoon gelimiteerd was tot een pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Laatst online: 09:22
[b]Shadow99 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:36:Ik ga geen Bedrijfskundige Informatica doen, maar gewone Informatica.
Besef je wel dat de opleiding ICT wat anders is dan de opleiding informatica?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:36:
Met leren ben je nooit klaar, zeker niet met programmeren. Alles in de IT verandert constant, je met nieuwe technologieen leren zoals programmeertalen. Ik ga geen Bedrijfskundige Informatica doen, maar gewone Informatica. Een grote kans dat ik nog steeds Nederlands en Engels krijg, maar dat zijn de vakken die ik niet slecht vind. Wiskunde zit er ook dik in.

Ik ben zelf nooit goed geweest in Economie, maar ik had wel het idee dat je dat zou krijgen met Bedrijfskundige Informatica.
Dat snap ik, het was ook bedoeld als voorbeeld. Iedere opleiding zal vakken bevatten die niet iedereen even interresant zal vinden. Daar ontkom je gewoon niet aan. Dus als je er nu al tegenaanloopt dat je je daardoor laat demotiveren, dan ga je hier straks net zo hard tegenaanlopen. In het dagelijks werk zul je ook genoeg dingen tegenkomen die je niet leuk vind om te doen, maar wel bij je takenpakket/verantwoordelijkheden horen.
Zo vind ik het bijvoorbeeld echt een k*t klus om alles te moeten documenteren, echter het moet. Dus ja, dan moet je iets doen waar je niet gemotiveerd voor bent.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeyyyy
raptorix schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:26:
[...]

En wat voor vakken doel je dan op? Ik heb een aantal nieuwe collega's die HBO informatica hebben gedaan en ik vind dat ze zeer goed werk op de opleiding hebben gedaan, ze zijn gelijk vol inzetbaar en werken erg netjes.

Vergeet niet dat het serieus werken als programmeur wat meer inhoud dan code kloppen.
Mbo ict doel ik dan op. En dan bedoel ik vakken als vanaf rekenen, waar je weer helemaal onderaan begint bijvoorbeeld (42+38, ... +12=32), dat je eigenlijk op de basisschool al gedaan hebt. Ook hebben de meesten gewoon gym, levensbeschouwing, zelfstandig werk tijd en zulks. Ik doe het nu versneld en heb in de paar weken stage waarschijnlijk meer geleerd dan in het jaar op school. Als hij havo al niet leuk vindt wordt mbo al helemaal een zware dobber.

Overigens, alle leerlingen hebben vakken die ze niet leuk vinden, die doen het ook gewoon toch?
Loop desnoods eens een weekje mee met een eersteklas mbo, succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerokill
  • Laatst online: 09-07 21:46
Maar vertel nou eens welk gedeelte van ICT je echt interessant vind? Want nogmaals: als dat software development is dan zit je bij HBO/WO vele malen beter.

Je hebt absoluut gelijk dat je met zelfstudie een heel eind kan komen en dat er genoeg mensen rondlopen die helemaal geen studie hebben gedaan en ook goed zijn terecht gekomen. Je maakt het alleen zoveel makkelijker voor jezelf als je HBO gaat doen!

En de dingen die je leert op HBO en op de uni zijn fantastisch! Complete vrijheid om onderwerpen te pakken die jou interesseren! Af en toe zal je nog steeds een vervelend vak moeten volgen, maar dat heb je overal ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Het is al eerder gezegd, gewoon een schop onder je kont. Je bent 15 en hebt werkelijk geen flauw benul van het echte leven ook al denk je van wel.

Nee, geld maakt niet gelukkig en je latere salaris zou niet mee moeten spelen in je beslissing. Wat wél gelukkig maakt is een fijne baan en die ga je niet vinden als je constant onder je niveau moet werken. Als je echt zo intelligent bent als je zegt (ik betwijfel het een beetje) dan ga je de rest van je leven balen van de keuze die je nu maakt.

De nutteloze vakken die je nu krijgt (waaronder Nederlands) zijn echt niet zo nutteloos en daar heb je (gezien je posts) nog voldoende te leren.

Ook op het MBO krijg je dit soort vakken en in je latere baan krijg je ook nog voldoende dingen te doen die je nutteloos zal vinden. Bedek dat je op school niet alleen harde kennis leert maar ook doorzettingsvermogen. Een sollicitant die bij mij komt met zo'n verhaal zal ik direct weer weg sturen. Geen werkgever zit te wachten op iemand die het graag makkelijk heeft.

Kortom: Ga door met de HAVO, ga daarnaast een uitdaging zoeken, begin bijvoorbeeld een bedrijfje en ga alvast programmeren. Ga daarnaast sporten om een andere energie te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:30:
[...]
Ik vind dat de meeste mensen het wel kunnen, maar vaak niet genoeg werk ervoor doen. Het is alleen een stuk erger met mij.
Dat dacht ik dus ook, dat de dingen die ik kan (op school) vanzelfsprekend waren en dat iedereen dat wel zou kunnen. Tot dat ik bijles ging geven (wiskunde vooral) aan mensen die op het VMBO zaten en hier moeite hadden. Dan merk je toch dat verschillende mensen op hele andere manier denken en problemen aanpakken. En dat het dus niet enkel een kwestie is van "willen" of "doen", maar dat "kunnen" ook een heel belangrijke rol spelen. Mijn bijlesklanten werkten veel harder voor hun VMBO dan ik op het VWO ooit gedaan heb. Maar toch hadden ze moeite.

Moraal van het verhaal: Bij jou ontbreekt het niet aan "kunnen". Dat gaat er bij mij niet in. Dat je ooit een klas over hebt geslagen en daarna met een VWO-advies de basisschool hebt verlaten betekent dat je het prima kunt. Je bent niet minder intelligent dan een paar jaar geleden (die aftakeling begint later pas).

Het is puur, 100%, motivatie. De wil moet er zijn om iets te bereiken. Dat geldt nu op school, maar dat geldt des te meer later op de werkvloer. Niemand zit te wachten op een programmeur die uitdagingen uit de weg gaat en het werk zo simpel mogelijk wil. Er zijn banen voor mensen met die instelling, maar dat zijn vaak repetitieve banen waar geen eigen creativiteit bij komt kijken. Magazijnmedewerker, fabrieksarbeider, enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonDragon-1
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-10 21:23
Heb je wel eens een meeloopdag gedaan bij MBO of HBO?

Met MBO kom je niet verder als een servicedesk medewerker, als je dan wilt progammeren kan je dat lekker in je eigetijd savonds doen ;).

Van een vriend die MBO daarna HBO heeft gedaan begreep ik dat het programmeren wat je op het MBO leert niet aansluit op wat het bedrijfsleven vraagd. Vandaar dat je moeilijk verder zal komen dan een servicemedewerker en ik denk dat je motivatie een groot zwart gat zal zijn als je die weg gaat bewandelen ;).

Zelfstudie is prima, maar bedrijven vragen om een papiertje. Misschien dat je binnen een bedrijf waar je via via terecht bent gekomen goed kan doorgroeien. Maar je kan het dan vergeten om ooit nog bij een ander bedrijf te gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou ook gewoon doorzetten, banenmarkt is op dit moment niet heel fijn ook.. met een HBO zit je prima denk ik, dan hoef je niet te lang door te leren en heb je toch een goede uitgangspositie na je studie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijoy
  • Laatst online: 26-09 19:08
Ik ben ook van de Havo naar mbo-4 gegaan, vanwege andere omstandigheden. Hou er rekening mee dat de mentaliteit en niveau van de leerlingen waar je tussen komt echt heel anders is. Hoewel ik al wel in het dagelijks leven met vmbo'ers omging, was het met name het eerste jaar niet echt denderend om tussen te zitten. Het was een kleine cultuurshock voor me. Na het eerste jaar zijn de goede overgebleven en dan wordt het wel oké, dit traject zou ik dan ook alleen volgen als het noodzakelijk is.
Overigens kreeg ik de eerste 2 jaar ook vakken als technisch Duits, natuurkunde, Engels en Nederlands. Dus van die vakken kom je niet zomaar af.

[ Voor 6% gewijzigd door gijoy op 28-05-2015 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Invisible_man schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:44:
[...]

Besef je wel dat de opleiding ICT wat anders is dan de opleiding informatica?
Hoe bedoel je? Er zijn 3 soorten Informatica studies zover ik weet; Informatica, Bedrijfskundige Informatica en Technische Informatica.
zerokill schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:46:
Maar vertel nou eens welk gedeelte van ICT je echt interessant vind? Want nogmaals: als dat software development is dan zit je bij HBO/WO vele malen beter.

Je hebt absoluut gelijk dat je met zelfstudie een heel eind kan komen en dat er genoeg mensen rondlopen die helemaal geen studie hebben gedaan en ook goed zijn terecht gekomen. Je maakt het alleen zoveel makkelijker voor jezelf als je HBO gaat doen!

En de dingen die je leert op HBO en op de uni zijn fantastisch! Complete vrijheid om onderwerpen te pakken die jou interesseren! Af en toe zal je nog steeds een vervelend vak moeten volgen, maar dat heb je overal ben ik bang.
Het is inderdaad software- en web development. Ik doe het al voor een paar jaar in m'n vrije tijd. Het liefst doe ik ook universiteit of HBO, maar ik denk niet dat het mogelijk wordt met het gebrek van motivatie dat ik al een tijd heb.
emnich schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:47:
Het is al eerder gezegd, gewoon een schop onder je kont. Je bent 15 en hebt werkelijk geen flauw benul van het echte leven ook al denk je van wel.

Nee, geld maakt niet gelukkig en je latere salaris zou niet mee moeten spelen in je beslissing. Wat wél gelukkig maakt is een fijne baan en die ga je niet vinden als je constant onder je niveau moet werken. Als je echt zo intelligent bent als je zegt (ik betwijfel het een beetje) dan ga je de rest van je leven balen van de keuze die je nu maakt.

De nutteloze vakken die je nu krijgt (waaronder Nederlands) zijn echt niet zo nutteloos en daar heb je (gezien je posts) nog voldoende te leren.

Ook op het MBO krijg je dit soort vakken en in je latere baan krijg je ook nog voldoende dingen te doen die je nutteloos zal vinden. Bedek dat je op school niet alleen harde kennis leert maar ook doorzettingsvermogen. Een sollicitant die bij mij komt met zo'n verhaal zal ik direct weer weg sturen. Geen werkgever zit te wachten op iemand die het graag makkelijk heeft.

Kortom: Ga door met de HAVO, ga daarnaast een uitdaging zoeken, begin bijvoorbeeld een bedrijfje en ga alvast programeren. Ga daarnaast sporten om een andere energie te krijgen.
Heb je de startpost wel gelezen? Ik ben niet zo intelligent als je denkt, ik was vroeger goed in school, dat is alles. Het zijn andere mensen die dat denken, alleen maar omdat ik een paar jaar VWO heb gedaan. Ik klink arrogant om te zeggen dat ik goed ben in de vakken die me interesseren, maar het is normaal om goed te doen voor leuke vakken.

Met nutteloze vakken had ik het niet over Nederlands, en ook niet over Engels en Wiskunde. Ik had het over profielvakken zoals Natuurkunde en Scheikunde, maar dat is altijd nog beter de de profielvakken van C&M, E&M en N&G.

In de startpost had ik ook gezegd dat ik al een paar jaar in mijn vrije tijd aan het programmeren ben, vooral in Java en PHP. Ik had vroeger een paar websites gestart, maar die hebben het niet langer overleefd dan 6 maanden. Een bedrijf starten lijkt me verspilde moeite, aangezien ik een opgever ben.

Over opgeven gesproken, een paar mensen vinden dat ik "een schop onder m'n kont moet krijgen". Ik denk niet dat mijn ouders dat zullen doen, zeker omdat hun ook niveau's naar beneden zijn gekeldert.

Natuurlijk ga ik ook niet in een sollicitatiegesprek zeggen dat ik het graag makkelijk heb. Ik houd het simpel, ik deed MBO Niveau 4 [Insert ICT opleiding], en ik doe graag programmeren in mijn vrije tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Laatst online: 03-10 12:20

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:44:
[...]

Als dat zo is, dan is het wel weer precies op het verkeerde moment. Een deel van me wilt zoveel mogelijk doen, maar het andere dominante deel van mij zorgt ervoor dat ik gedemotiveerd ben. Binnen een maand zal ik weten of ik blijf zitten in HAVO 4 of naar het MBO Niveau 4 ga. Mocht ik HAVO 4 doen, en daarna HAVO 5, dan heb ik dan ook nog weer de keuze of ik VWO of HBO wil doen. Mocht ik MBO doen, doe ik het dan versneld? Daarna HBO? Dat ook versneld? Soms lijkt het me handig als ik niet zoveel keuze had, en dat ik gewoon gelimiteerd was tot een pad.
Het komt ook op een rotmoment. Het is een beetje het nadeel van ons schoolsysteem; we geven mensen een hele belangrijke keuze over hun toekomst op een moment dat ze volgens veel wetenschappers eigenlijk niet handelsbekwaam zijn. Je hormoonspiegel maakt het je moeilijk. Er is niet zo veel wat je eraan kunt doen behalve doorbijten. Kijk naar wat hier gezegd wordt. Je hebt zeer veel reacties opgeroepen en bijna allemaal adviseren ze je om niet de keuze te maken die je voor ogen hebt. Desondanks lijk je niet verder te komen dan een soort berusting in je eigen lot. Je betere optie is je problemen head-on confronteren en het maximale uit je capaciteiten persen. Je kunt je hele leven nog onder niveau werken als je dat zou willen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Edmin schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:59:
[...]

Het komt ook op een rotmoment. Het is een beetje het nadeel van ons schoolsysteem; we geven mensen een hele belangrijke keuze over hun toekomst op een moment dat ze volgens veel wetenschappers eigenlijk niet handelsbekwaam zijn. Je hormoonspiegel maakt het je moeilijk. Er is niet zo veel wat je eraan kunt doen behalve doorbijten. Kijk naar wat hier gezegd wordt. Je hebt zeer veel reacties opgeroepen en bijna allemaal adviseren ze je om niet de keuze te maken die je voor ogen hebt. Desondanks lijk je niet verder te komen dan een soort berusting in je eigen lot. Je betere optie is je problemen head-on confronteren en het maximale uit je capaciteiten persen. Je kunt je hele leven nog onder niveau werken als je dat zou willen ;)
Een ander probleem met het Nederlandse schoolsysteem is dat kinderen al vanaf 11/12 al in groepjes gedeeld worden. Kinderen op die leeftijd zijn nog lang niet ontwikkeld genoeg om ervan te kunnen zeggen in welk niveau hij/zij past.

Het kan inderdaad hormonen zijn, maar ook mijn ouders zijn mensen die snel opgaven (vader: WO -> HBO, moeder: MBO -> niets). Tenslotte heb ik nooit echt de moeite hebben moeten doen op de basisschool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeyyyy
Ik lees telkens dat je van jezelf zegt dat je te weinig motivatie hebt... Dit. Kun. Je. Veranderen!
Ik heb zelf ook wel momenten dat ik er even weinig zin in heb, maar dat kun je toch bijdraaien? Komop man!
Geef jezelf een schop onder je kont, maak doelstellingen voor jezelf, ook al slaag je niet, ga stapje voor stapje omhoog totdat je bijvoorbeeld je diploma hebt gehaald.

Je kan me niet vertellen dat je op dit moment trots bent op jezelf, of wel? Maak jezelf, je ouders en alle mensen die misschien zeggen dat je het niet of wel kunt trots.
Ik denk dat het ook een goed idee is om met een coach te praten, geen psycholoog maar een coach die je misschien kan helpen in het behalen van resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:57:
[...]
Het liefst doe ik ook universiteit of HBO, maar ik denk niet dat het mogelijk wordt met het gebrek van motivatie dat ik al een tijd heb.
En hoe ga je je motiveren voor de saaie vakken op het MBO? Of voor de vervelende klusjes op je werk?
Heb je de startpost wel gelezen? Ik ben niet zo intelligent als je denkt, ik was vroeger goed in school, dat is alles. Het zijn andere mensen die dat denken, alleen maar omdat ik een paar jaar VWO heb gedaan.
Nogmaals, je bent niet dommer geworden sinds de basisschool / eerste jaren middelbare school. Wat wel veranderd is, is je instelling (wat niet gek is gezien de puberteit een nogal fors effect heeft op wat zich tussen de oren van de meeste mensen afspeelt). Maar een instelling kun je veranderen.
Met nutteloze vakken had ik het niet over Nederlands, en ook niet over Engels en Wiskunde. Ik had het over profielvakken zoals Natuurkunde en Scheikunde, maar dat is altijd nog beter de de profielvakken van C&M, E&M en N&G.
Bij natuurkunde en scheikunde leer je analytisch denken, problemen gestructureerd aan te pakken. Het daadwerkelijke onderwerp mag dan niet voor iedereen interessant zijn, de vaardigheden zijn zeker nuttig.
Een bedrijf starten lijkt me verspilde moeite, aangezien ik een opgever ben.
En een baan ga je wel volhouden? Waarom niet meteen opgeven en de bijstand in gaan? Lekker makkelijk toch? |:(
Over opgeven gesproken, een paar mensen vinden dat ik "een schop onder m'n kont moet krijgen". Ik denk niet dat mijn ouders dat zullen doen,
Daarom doen wij het hier voor je O+
Natuurlijk ga ik ook niet in een sollicitatiegesprek zeggen dat ik het graag makkelijk heb. Ik houd het simpel, ik deed MBO Niveau 4 [Insert ICT opleiding], en ik doe graag programmeren in mijn vrije tijd.
Waarop de interviewer vraagt "Oh, maar ik zie op je CV dat je bent begonnen met VWO. Hoe komt het dat je uiteindelijk op MBO bent beland?" Wat zeg je dan? "Omdat ik een opgever ben" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Joeyyyy schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 12:05:
Ik lees telkens dat je van jezelf zegt dat je te weinig motivatie hebt... Dit. Kun. Je. Veranderen!
Ik heb zelf ook wel momenten dat ik er even weinig zin in heb, maar dat kun je toch bijdraaien? Komop man!
Geef jezelf een schop onder je kont, maak doelstellingen voor jezelf, ook al slaag je niet, ga stapje voor stapje omhoog totdat je bijvoorbeeld je diploma hebt gehaald.

Je kan me niet vertellen dat je op dit moment trots bent op jezelf, of wel? Maak jezelf, je ouders en alle mensen die misschien zeggen dat je het niet of wel kunt trots.
Ik denk dat het ook een goed idee is om met een coach te praten, geen psycholoog maar een coach die je misschien kan helpen in het behalen van resultaten.
Nah, ik ben nooit trots geweest op mezelf. Al m'n websites waren fails en ik heb m'n educatie verknald. Maar wat bedoel je met coach, wie kan dat bijvoorbeeld an zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:04
Ik vraag me af:
Hebben alle reacties hier toch tot gevolg dat je gaat nadenken over de situatie of staat je besluit vast?

Dit topic maakt veel reacties los omdat heel veel mensen later in hun leven juist de 'fouten' uit jouw leeftijd anders hadden willen doen, het is heel herkenbaar en iedereen heeft wel zo'n fase gehad. De tijd dat je met een MBO diploma nog een inhoudelijk uitdagende baan krijgt ligt helaas achter ons (uitzonderingen met heel veel doorzettingsvermogen en inzet daargelaten), daar moet je realistisch over zijn.

Als je op zoek bent naar manieren om dit aan je ouders te vertellen dan zal je dat niet horen hier.
Gewoon omdat bijna iedereen lijkt te vinden dat het vooral een heel grote 'schop onder je achterste' is wat je nodig hebt, dat je ouders snel opgaven wil toch niet zeggen dat jij dan hetzelfde moet doen?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ik ben niet zo intelligent als je denkt, ik was vroeger goed in school, dat is alles. Het zijn andere mensen die dat denken, alleen maar omdat ik een paar jaar VWO heb gedaan. Ik klink arrogant om te zeggen dat ik goed ben in de vakken die me interesseren, maar het is normaal om goed te doen voor leuke vakken.

Je schrijft zelf:
Bij Nederlands en Engels leer ik niks, waar ik sowieso nooit problemen mee heb gehad.
. Gezien je taalgebruik is dat gewoon niet juist, je hebt nog meer dan voldoende te leren mbt Nederlands.

Je hebt het eerste jaar VWO overleeft met gemiddeld een 7. Tenzij je dat jaar op je tenen gelopen hebt, ben je blijkbaar intelligent genoeg voor het VWO.
In de startpost had ik ook gezegd dat ik al een paar jaar in mijn vrije tijd aan het programmeren ben, vooral in Java en PHP. Ik had vroeger een paar websites gestart, maar die hebben het niet langer overleefd dan 6 maanden. Een bedrijf starten lijkt me verspilde moeite, aangezien ik een opgever ben.
Tja, als je werkelijk een opgever bent, dan is elk advies hier zonde van de tijd. Het MBO ga je dan ook niet afmaken, je eerste baan ga je mee stoppen en de rest van je leven trek je een uitkering.

Blijkbaar vind je programmeren dus niet zo leuk dat je het wil blijven doen. Je zal dan moeten bedenken wat je wel wil doen en totdat je dat weet er voor moeten zorgen dat je zo min mogelijk deuren dicht gooit. Dus gewoon op de HAVO blijven (zelfs als je blijft zitten).

De fase dat je niets wilt, gaat weer voorbij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 12:08:
[...]
Nah, ik ben nooit trots geweest op mezelf. Al m'n websites waren fails en ik heb m'n educatie verknald.
Je zit nog steeds op school, dus er is nog genoeg te doen qua educatie. Dan blijf je een jaartje zitten, big friggin deal. Er zijn genoeg mensen die dat doen om allerlei redenen. Het zijn de mensen die juist doorzetten na zoiets die later het meeste bereiken.
Maar wat bedoel je met coach, wie kan dat bijvoorbeeld an zijn?
Begin eens op school. Iets van een mentor o.i.d. of anders gewoon een docent waar je goed mee op kunt schieten. De meeste docenten zullen dergelijke situaties al vele keren hebben gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
Inderdaad je hebt al een doel voor ogen. Je weet wat je wilt worden (programmeur).
Het pad om daar te komen is idealiter via het HBO. Hoe kom je op HBO?
1. Nog even 2 jaartjes HAVO doen.
2. MBO 4 jaartjes doen.
Ik had het wel geweten, ff snel die HAVO doorbikkelen en dan lekker HBO doen.

Daarnaast Jij bent niet je ouders. Dat je ouders die keuze hebben gemaakt, wil niet zeggen dat jij ze ook moet doen. Jij zegt zelf uitdaging te willen, maar aan de andere kant licht je voorkeur bij het pad van de minste uitdaging...Dat conflicteert een beetje met elkaar.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeyyyy
[...]

Nah, ik ben nooit trots geweest op mezelf. Al m'n websites waren fails en ik heb m'n educatie verknald. Maar wat bedoel je met coach, wie kan dat bijvoorbeeld an zijn?
PROVE YOURSELF WRONG, je kan het heus! Als je er ook maar iets, iets! tijd en moeite instopt, zoals 90% van Nederland doet kan je het. Je gooit gewoon je eigen ruiten in, ongelooflijk.

Met een coach bedoel ik coaching iemand die je kan helpen om je mindset misschien te veranderen en je helpen je doelen te verwezenlijken. Google is your friend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10 15:25
TS, ik denk dat dit vooral is omdat je 15 bent. Hoewel je schrijfstijl redelijk volwassen/ontwikkeld is, is dit in mijn ogen gewoon niet meer dan het feit dat je niet gemotiveerd bent en ook geen discipline hebt om dat te doen wat je moet doen om HBO/Uni succesvol af te ronden.

Je hebt dan 2 manieren om te handelen, en dat is
1. Jezelf een schop onder je hol geven. Je schrijft dat je niet ziet gebeuren dat je ouders dat gaan doen, wat direct tekenend is voor het feit dat je inderdaad gewoon nog maar 15 bent. Het is namelijk niet aan een externe partij om je te motiveren, maar aan jezelf. Jij hebt die verantwoordelijkheid, niet je ouders.

2. Kiezen voor de easy way out, en dat is MBO doen, en dan vervolgens voor jezelf dat goed proberen te praten als dat je toch weinig geld nodig gaat hebben en geen vriendin gaat hebben en blablabla.

Jij doet overduidelijk optie 2, omdat je gewoon geen zin hebt om door te pakken en dat recht probeert te praten. Uiteindelijk komt het er op neer, sorry dat ik het zo bot zeg, dat je een 15-jarig iemand bent die denkt de wijsheid in pacht te hebben.

Dat heb je niet. Gewoon niet. Ook niet als je zelf denkt stiekem van wel, dan nog heb je dat niet. Als jij HBO/Uni aan kunt, dan zou ik dat altijd doen, want daar ga je als je ouder bent (en wat je nu dus niet ziet) heel veel voordeel van hebben t.o.v. een MBO diploma (al is een MBO diploma hebben zeker geen negatief iets).

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Laatst online: 30-09 18:37

Kek

3flix

Ik heb niet alle posts gelezen dus misschien ga ik wat vragen dubbel stellen.

Wat ik vooral zie is oplossingen, goedbedoeld dat zeker, maar naar mijn idee is het raadzamer om eerst te kijken waar de 'problemen' of knelpunten liggen. Door te snel naar een oplossing of conclusie te springen maak je zo een verkeerde keus waar je dan later spijt van hebt.

iemand opperde al om met een coach te praten, dit lijtk me zeker een goede stap. niet omdat er iets 'mis' met je is, maar omdat je op zoek bent naar vragen en antwoorden, een coach kan je daar goed bij helpen.

En een tip van mij die ik je mee wil geven, ga zeker niet te snel. Je bent nog jong en je kan nog vanalles doen. het leven gaat er niet om zo snel mogelijk bij je doel komen, want doelen veranderen altijd weer.
Waar je nu aan denk te willen zijn, kan over 1,3 of 5 jaar weer helemaal anders zijn, en dat is ok, dat is onderdeel van het leven.

Heeft iemand al geopperd dat je na je havo lekker een jaar gaat reizen of naar het buitenland gaat? helemaal er tussen uit, heeft mij heel goed gedaan toen ik dat deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

[...]

Goh, dit klinkt wel echt als een depressie...

Een coach kan iedereen zijn, zoals gezegd een docent op school maar ook bijv. een ouder van een van je vrienden. Voorwaarde is wel dat je zelf ook echt wil. Niemand wil moeite stoppen in iemand die toch niets wil doen.

Begin eens met kleine (haalbare) doelen stellen voor je zelf. Dat kan van alles zijn, ik ga 5km hardlopen, 50km fietsen in twee uur, een nieuwe website maken, een bonsai boompje knippen, een schilderij maken, etc. Zorg er dan ook voor dat je dat doel haalt, laat desnoods alles liggen en stort je op dat ene doel. Als je dat gehaald hebt, stel je je nieuwe (haalbare) doelen zoals elke dag een half uur huiswerk maken of een 6 halen voor [vak].

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10 08:45
Volgens mij heb ik een beter plan:
Zorg dat je ASAP je HAVO haalt. Dat is niet leuk misschien, maar dat moet dan maar even. Je bent dan over 1jaar en een paar manden klaar. Dan ga je naar een HBO ICT. Als je al kunt programmeren in PHP, Java en Python, dan is die opleiding een eitje! (Spreek uit ervaring, hoewel ik alleen PHP kende toen ik eraan begon.) Zoek een kamer in de stad waar je studeert en je bent lekker het huis uit! Vrijheid! Financieren kan met een bijbaantje en/of studielening (resp. de aan te raden en de luie oplossing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Ik herken wel wat je schrijft, Shadow. Toen ik jouw leeftijd was, had ik er niet zoveel ideeen over, en maakte ik me er ook niet druk om. VMBO en MBO afgerond zonder me al teveel in te spannen, en ik ben toen aan de slag gegaan bij mn stagebedrijf. Ik wou opzich wel HBO doen, maar geen idee wat. En toen ik begon met werken bij mn stagebedrijf, kwam langzaam maar zeker het gevoel wat ik wel en niet leuk vond om te doen. Ik ben nu 8 jaar verder, en heb het plan om alsnog HBO te gaan doen, omdat ik nu wél weet wat ik wil doen :) (BIM, voor wie het wil weten).

Achteraf gezien was de tijd op het MBO heel gezellig, maar achteraf gezien had ik beter iets van HAVO en dan HBO kunnen doen, maar ja, als je geen idee hebt wat je wilt doen is dat lastig :) ik denk dat we je dat ook niet kwalijk kunnen nemen, wat je al zegt, je moet op je 12e ongeveer al beslissen wat je de rest van je leven voor werk wilt doen.

Trouwens, over dat gebrek aan motivatie, blow je toevallig? Ik zie bij een paar vrienden om me heen dat langdurig blowen echt de #1 motivatie-killer is.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Just_A_User schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 12:18:
TS, ik denk dat dit vooral is omdat je 15 bent. Hoewel je schrijfstijl redelijk volwassen/ontwikkeld is, is dit in mijn ogen gewoon niet meer dan het feit dat je niet gemotiveerd bent en ook geen discipline hebt om dat te doen wat je moet doen om HBO/Uni succesvol af te ronden.

Je hebt dan 2 manieren om te handelen, en dat is
1. Jezelf een schop onder je hol geven. Je schrijft dat je niet ziet gebeuren dat je ouders dat gaan doen, wat direct tekenend is voor het feit dat je inderdaad gewoon nog maar 15 bent. Het is namelijk niet aan een externe partij om je te motiveren, maar aan jezelf. Jij hebt die verantwoordelijkheid, niet je ouders.

2. Kiezen voor de easy way out, en dat is MBO doen, en dan vervolgens voor jezelf dat goed proberen te praten als dat je toch weinig geld nodig gaat hebben en geen vriendin gaat hebben en blablabla.

Jij doet overduidelijk optie 2, omdat je gewoon geen zin hebt om door te pakken en dat recht probeert te praten. Uiteindelijk komt het er op neer, sorry dat ik het zo bot zeg, dat je een 15-jarig iemand bent die denkt de wijsheid in pacht te hebben.

Dat heb je niet. Gewoon niet. Ook niet als je zelf denkt stiekem van wel, dan nog heb je dat niet. Als jij HBO/Uni aan kunt, dan zou ik dat altijd doen, want daar ga je als je ouder bent (en wat je nu dus niet ziet) heel veel voordeel van hebben t.o.v. een MBO diploma (al is een MBO diploma hebben zeker geen negatief iets).
Waar zie je dat ik mezelf wijs vind? Een wijs iemand zou z'n best doen. Ik weet dat WO en HBO beter zijn, maar is dat het echt waard? In je bericht had ik een paar jaar geleden voor optie 1 gekozen, maar nu zou ik voor optie 2 kiezen. Het besluit staat niet vast, er is een kans dat mensen zoals mijn ouders en docenten bezwaar zullen hebben en mij forceren om door te gaan met HAVO, maar er zit wel een mogelijkheid in.
Kek schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 12:20:
Ik heb niet alle posts gelezen dus misschien ga ik wat vragen dubbel stellen.

Wat ik vooral zie is oplossingen, goedbedoeld dat zeker, maar naar mijn idee is het raadzamer om eerst te kijken waar de 'problemen' of knelpunten liggen. Door te snel naar een oplossing of conclusie te springen maak je zo een verkeerde keus waar je dan later spijt van hebt.

iemand opperde al om met een coach te praten, dit lijtk me zeker een goede stap. niet omdat er iets 'mis' met je is, maar omdat je op zoek bent naar vragen en antwoorden, een coach kan je daar goed bij helpen.

En een tip van mij die ik je mee wil geven, ga zeker niet te snel. Je bent nog jong en je kan nog vanalles doen. het leven gaat er niet om zo snel mogelijk bij je doel komen, want doelen veranderen altijd weer.
Waar je nu aan denk te willen zijn, kan over 1,3 of 5 jaar weer helemaal anders zijn, en dat is ok, dat is onderdeel van het leven.

Heeft iemand al geopperd dat je na je havo lekker een jaar gaat reizen of naar het buitenland gaat? helemaal er tussen uit, heeft mij heel goed gedaan toen ik dat deed.
Ik zou niet weten wie een coach zou kunnen zijn. Met deze keuze kijk ik ook buiten m'n carrier. Wat geef ik liever op, tijd of geld? Mocht ik per se naar de universiteit of HBO willen, dan zou ik veel tijd moeten opofferen, en natuurlijk ook geld, maar het is een investering. Als ik MBO zou kiezen, dan zou ik veel geld van werk opgeven, omdat de gemiddelde MBOer meer verdient.
Paul C schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 12:20:
Volgens mij heb ik een beter plan:
Zorg dat je ASAP je HAVO haalt. Dat is niet leuk misschien, maar dat moet dan maar even. Je bent dan over 1jaar en een paar manden klaar. Dan ga je naar een HBO ICT. Als je al kunt programmeren in PHP, Java en Python, dan is die opleiding een eitje! (Spreek uit ervaring, hoewel ik alleen PHP kende toen ik eraan begon.) Zoek een kamer in de stad waar je studeert en je bent lekker het huis uit! Vrijheid! Financieren kan met een bijbaantje en/of studielening (resp. de aan te raden en de luie oplossing).
Dat is een goede oplossing, maar ik heb niet veel determation daarvoor. Het huis uit hoeft van mij niet terwijl ik studeer, misschien na het studeren? Ik moet dan wel m'n ouders betalen, maar het lijkt me een stuk goedkoper dan in Amsterdam.
Widow schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 12:27:
Ik herken wel wat je schrijft, Shadow. Toen ik jouw leeftijd was, had ik er niet zoveel ideeen over, en maakte ik me er ook niet druk om. VMBO en MBO afgerond zonder me al teveel in te spannen, en ik ben toen aan de slag gegaan bij mn stagebedrijf. Ik wou opzich wel HBO doen, maar geen idee wat. En toen ik begon met werken bij mn stagebedrijf, kwam langzaam maar zeker het gevoel wat ik wel en niet leuk vond om te doen. Ik ben nu 8 jaar verder, en heb het plan om alsnog HBO te gaan doen, omdat ik nu wél weet wat ik wil doen :) (BIM, voor wie het wil weten).

Achteraf gezien was de tijd op het MBO heel gezellig, maar achteraf gezien had ik beter iets van HAVO en dan HBO kunnen doen, maar ja, als je geen idee hebt wat je wilt doen is dat lastig :) ik denk dat we je dat ook niet kwalijk kunnen nemen, wat je al zegt, je moet op je 12e ongeveer al beslissen wat je de rest van je leven voor werk wilt doen.

Trouwens, over dat gebrek aan motivatie, blow je toevallig? Ik zie bij een paar vrienden om me heen dat langdurig blowen echt de #1 motivatie-killer is.
Ik ben blij dat je je gebied hebt gevonden. En nee, ik blow niet, ik doe ook niet aan drugs, alcohol of roken. Gelukkig ben ik nooit verslaafd geweest aan iets, ook niet aan iets normaals zoals eten of gamen.
emnich schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 12:20:
[...]

Goh, dit klinkt wel echt als een depressie...

Een coach kan iedereen zijn, zoals gezegd een docent op school maar ook bijv. een ouder van een van je vrienden. Voorwaarde is wel dat je zelf ook echt wil. Niemand wil moeite stoppen in iemand die toch niets wil doen.

Begin eens met kleine (haalbare) doelen stellen voor je zelf. Dat kan van alles zijn, ik ga 5km hardlopen, 50km fietsen in twee uur, een nieuwe website maken, een bonsai boompje knippen, een schilderij maken, etc. Zorg er dan ook voor dat je dat doel haalt, laat desnoods alles liggen en stort je op dat ene doel. Als je dat gehaald hebt, stel je je nieuwe (haalbare) doelen zoals elke dag een half uur huiswerk maken of een 6 halen voor [vak].
Dan is het wel een trieste reden voor een depressie. Andere mensen met depressie hebben vaak veel grotere problemen die ervoor zorgden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

Je zegt dat je kan programmeren.

Wat heb je dan al geprogrammeerd? Is dat iets waar een bedrijf wat aan heeft? Of zijn het hobbyprojecten die allemaal nooit af zijn gemaakt?

School leert naast allerlei theorie ook dingen als samenwerken en doorzetten. En hoe hoger je opleiding, hoe meer dat soort dingen wordt benadrukt. Of je nou MBOer bent of universitair geschoold, samenwerken met anderen is essentieel.

Ik herken je verhaal wel enigszins, en ik zou je de volgende tip willen geven;

Ga eens praten met een psychiater/psycholoog over wat de reden is dat je denkt dat je altijd alleen blijft. Dat is namelijk best een aparte gedachte. En praat dan ook met diezelfde persoon over waarom je niet gemotiveerd kan worden om bepaalde dingen te doen. Niet om, als je probleem zou hebben op psychologisch vlak, daar een naam aan te geven, maar om uit te vinden wat voor jou de beste manier is om in het leven te staan.
Voor zover ik weet kan je als 15-jarige gratis voor psychische hulp terecht bij het GGZ (check dat zelf wel goed), waarschijnlijk moet je wel worden verwezen via je huisarts. Dat kan zonder dat je ouders dat hoeven te weten (persoonlijk zou ik het ze wel vertellen, mar dat moet je zelf weten).

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:46

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 12:45:
Dan is het wel een trieste reden voor een depressie. Andere mensen met depressie hebben vaak veel grotere problemen die ervoor zorgden.
Voor een depressie hoef je geen reden te hebben, de 1 is er vatbaarder voor dan een ander.
Al willen omstandigheden zeker helpen om eerder een depressie te krijgen.
Een depressie kan ook ontstaan door hormoon schommelingen (bijvoorbeeld in de pubertijd).
Of omdat het leven geen uitdaging meer bied, zie je veel bij mensen met een mid-life crisis gebeuren.
Ga nu niet direct aan de antidepresiva maar houd de mogelijkheid open dat je het wel eens zou kunnen hebben en wat zoek uit wat je eraan kan doen.

Vind het trouwens tof dat je blijft reageren! de meesten lopen weg als ze hun gewenste antwoord niet krijgen ;). En zoek een coach! (school zou daarbij kunnen helpen).

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag TS,

Wat een lastige keus! Je wekt de indruk bij mij dat je qua motivatie kwakkelt en denkt dat een goed loon je voldoende motiveert proef ik een beetje. Ik zou je als oudere, ongemotiveerde uitvaller willen aanraden om een volwassene in je directe omgeving te zoeken die jou op weg kan helpen, vaak liggen dit soort zaken veel complexer dan in eerste instantie lijkt.

Een schop onder je hol zal je jezelf al vaak genoeg geven heb ik het vermoeden.

Je maakt een beetje een uitgebluste indruk en ik kan je echt uit mijn ervaring meegeven dat het dan verstandig is om hulp te zoeken. Dat je slim bent daar twijfel ik niet aan.

Dit is (vooral) een techneuten site en ik zou je graag ipv oplossingsgericht een hart onder de riem willen steken. Mannen denken vaak oplossingsgericht en soms kan het helpen om gewoon even gehoord te worden is mijn beleving.

Je hebt een lastige leeftijd, maar er zijn volwassenen (decaan, leraar, buurman of hopelijk vader/ moeder) die bereid zijn verder te kijken dan enkel je vakkenpakket of studiekeus. Dan zal je dit wel moeten verwoorden en het contact zoeken. Dat zijn mensen die je kunnen steunen en inzicht kunnen geven zodat je batterij volloopt en je gemotiveerd aan de slag kan.

Dat je weet dat de IT je ding is. prachtig! Dan ben je al heel ver, geloof me.

Let wel mijn reactie is erg gekleurd door mijn eigen jeugd, maar ik wou je hem niet onthouden. Ga net zoals je hier (anoniem) doet het contact met je naasten niet uit de weg is mijn advies. Je klinkt sterk in dat je weet wat je wel wilt alleen haal je naar beneden wat je niet wil. Daar wringt het een beetje vind ik.

Punt is ga voor je geluk en volgens mij weet jijzelf prima in welke richting dat ligt. Daar kan ik je enkel in bevestigen en als je twijfelt probeer dan met hulp van anderen uit te zoeken waardoor deze twijfel ontstaat.
Dat kan heel veel zijn namelijk, ik lees iets over verwachtingen van je ouders.

Maar misschien kom je tot de conclusie dat als je eerlijk bent naar jezelf dat je misschien altijd overvraagt bent en nu iets wilt doen waardoor je een succes ervaring kan hebben. Want het klinkt alsof je al de nodige teleurstellingen hebt moeten verwerken op het gebied van scholing, rot voor je en dat meen ik.
Heel veel succes gewenst met deze lastige keuzes en dapper dat je het niet uit de weg gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-10 17:32
Even financieel. Als je het startsalaris verschil van 1850 en 2150 euro bekijkt van je 21ste tot je 67ste. Dan scheelt dat op je hele leven 276.000 euro (uitgaande van 2% loonsverhoging op jaarbasis). Dat is best een goede opbrengst voor even wat langer doorleren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:04
Smuggler schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 12:53:
[...]
Vind het trouwens tof dat je blijft reageren! de meesten lopen weg als ze hun gewenste antwoord niet krijgen ;). En zoek een coach! (school zou daarbij kunnen helpen).
Ik hoop vooral dat je inziet dat de adviezen hier niet zijn om te 'pesten', maar dat dit ingegeven is door verschillende mensen die in diverse richtingen ervaring hebben in het door jou gewenste vakgebied. Mensen die weten hoe het er in de 'boze buitenwereld' straks aan toe gaat, dat de lat steeds hoger gelegd wordt.

Heb het gevoel dat jij in je hoofd eigenlijk de keuze al gemaakt hebt, alleen als het niet 'mag' van je ouders/docenten blijf je op de HAVO wat een deceptie zal worden omdat het niet je eigen keus is. Klopt dat?

Los van het niveau en papiertje is je instelling en houding het grootste probleem. Als ik iemand moet aannemen dan kies ik vooral voor de uitstraling en motivatie, energie en 'drive'. Heb je straks dat MBO papiertje (stel dat het lukt) dan zal je toch vooral daaraan moeten werken wil je door de selectie komen.

Is het een idee om nu naast je school al wat programmeerwerk te doen? Desnoods als vrijwilligerswerk of voor een kleine vergoeding? Goed voor je ervaring en je netwerk.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:50
Kek schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 12:20:
Dit, beste TS.

Volgens mij liggen er diepere oorzaken aan je gedrag, instelling en motivatie. Ik hoor vooral een gebrek aan zelfvertrouwen en een laag zelfbeeld. Je denkt dat je faalt, niet goed genoeg bent, toch afhaakt, geen motivatie kan opbrengen en ergens zei je dat vrouw en kinderen toch niet komen.

Reacties hier (hoe goed bedoeld ook) als 'schop onder je kont' en 'gewoon HBO of WO doen', gaan volgens mij dan ook niet helpen als ik je reactie erop lees. Men gaat er vanuit dat je op een rationele manier naar deze problemen kan kijken, maar jouw benadering is duidelijk gevoelsmatig.

Praat hier met iemand over. Dat kan professioneel zijn, maar ook iemand waar je een goede vertrouwensband mee hebt (familielid oid). Pas daarna kun je naar oplossingen kijken.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Laatst online: 09:22
[...]

Hoe bedoel je? Er zijn 3 soorten Informatica studies zover ik weet; Informatica, Bedrijfskundige Informatica en Technische Informatica.
Ik bedoel dat een ict opleiding je meer zal opleiden als helpdeskmedewerker en systeembeheerder (bedrijfsnetwerken enzo) en je niet zozeer leert programmeren (je zal het vast wel krijgen, maar minimaal). Een informaticaopleiding zal je daarentegen juist opleiden als programmeur met ook veel meer diepgang. Mijn vraag aan jou is dus of je beseft dat een ict-opleiding wat anders is dan een informatica-opleiding en dat je ook beseft dat op MBO je meer ict-opleidingen tegenkomt en op HBO juist de informatica-opleidingen.

Niet dat een opleiding in het ene het andere uitsluit, maar puur om je even bewust van het verschil te maken zodat je niet een MBO-ict opleiding gaat doen met de verwachting daar vooral te leren programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*

Orion84: Als je niets zinnigs toe te voegen hebt, reageer dan niet. Dit soort onvriendelijke kreten voegen niets toe aan de discussie.

[ Voor 78% gewijzigd door Orion84 op 28-05-2015 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Laatst online: 30-09 18:37

Kek

3flix

*knip*
Orion84: niet op slechte reacties ingaan, a.u.b., daar hebben we de report knop voor.

maar weer on-topic:

Dat je niet wet wie je coach moet zijn of waar je die vind is helemaal niet raar, ik bespeur daar in ook een oordeel dat je alles moet weten en dat het altijd duidelijk moet zijn wat je gaat doen of welke richting je op gaat. Het is helemaal neit erg om niet te weten wat je wil of gaat doen over x aantal jaar.

er is niet een juiste keuze of een juiste weg, want van elke keus die je nu maakt kan je achteraf wel zeggen dat het toch anders had gekunt. je kan beter nu doen wat je nu leuk vind en je nu uitdaagt en neit te veel bezig zijn met de toekomst..

Als je op school, bij je ouders of mensen waar je mee overweg kan aan geeft dat je met deze vragen zit en daar (professionele) coaching in wil heb je zo iemand gevonden.

Ik zou je er zelfs wel mee willen helpen maar de kans is dat ik niet in de buurt woon :) (groningen)

[ Voor 16% gewijzigd door Orion84 op 28-05-2015 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Joeyyyy schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:45:
[...]

Mbo ict doel ik dan op. En dan bedoel ik vakken als vanaf rekenen, waar je weer helemaal onderaan begint bijvoorbeeld (42+38, ... +12=32), dat je eigenlijk op de basisschool al gedaan hebt. Ook hebben de meesten gewoon gym, levensbeschouwing, zelfstandig werk tijd en zulks. Ik doe het nu versneld en heb in de paar weken stage waarschijnlijk meer geleerd dan in het jaar op school. Als hij havo al niet leuk vindt wordt mbo al helemaal een zware dobber.

Overigens, alle leerlingen hebben vakken die ze niet leuk vinden, die doen het ook gewoon toch?
Loop desnoods eens een weekje mee met een eersteklas mbo, succes ;)
Ik wil je droom niet verstoren hoor, maar MBO informatica is een kansloze studie, bovendien heeft het vrij weinig met informatica van doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
  • Laatst online: 04-09 08:05
Maar wat ik nou niet snap (heb niet het hele topic doorgelezen, alleen de OP) is waarom je denkt dat MBO wel uitdagend is ? Op MBO krijg je net zo goed rekenen, Engens, Nederlands ect Goed je zult wat vak gerelateerde dingen krijgen zoals programeren maar het is echt niet zo dat je ineens veel uitdagende dingen krijgt zoals een SQL database bouwen/beheren of 1000 Javascripten maken in het eerste jaar. Pas in de 3e wordt het interessant terwijl als je doorgaat met havo en in de 5e je diploma hebt je ook uitdaging krijgt !

Daarnaast heb je na een ICT MBO opleiding echt geen uitdagende banen hoor. Je krijgt dat dingen zoals ''als ik op youtube klik krijg ik geen beeld'' Ik weet niet of je dat uitdagend vind... Bij HBO heb je al die BS niet en begin je al vanaf dag 1 al met echte dingen. Daarnaast kan je als je je propedeuse hebt naar de universiteit.

Dat bijvoorbeeld Nederlands enz nutteloze vakken zijn ben ik totaal met je eens. Waarom zou je moeten weten hoe je een betoog schrijft terwijl je dat A nooit van je leven zal doen en B 50% van de Nederlanders niet eens fatsoenlijk Nederlands kan (niet dat ik er zo'n ster in ben :)) Als je naar het MBO gaat heb je diezelfde BS ook. op het MBO krijg je net zo goed Nederlands, Engens ect terwijl je dat op het HBO niet meer krijgt plus kan je in het beste geval nog naar de universiteit.

Daarnaast kan je ook nog dingen na school doen. Ga na school naar een programmeer club of een techniek club. Aangezien je niks hoeft te doen na school prima toch. Ook kan je in de 4e aangeven of je versneld examen wil doen. Dat heb ik bij Engels en Informatica ook gedaan en heeft me toch redelijk gered van wiskunde. Het nadeel was wel dat je wel je in de 5e je uren moest volmaken, mijn oplossing: Japans leren als ik tijd over had en echt 私は私がやったうれしいで&#12377 !!!

Dus misschien geeft versneld examen je wat meer uitdaging, maar in de 5e heb je kans op lege tijd. Dus die zou ik gebruiken om jezelf wat dingen aan te leren waar je uiteindelijk alleen maar profijt van hebt. Bij ons op school zijn ze tevens wel heel flexibel dus ik weet niet hoe ze het bij jouw op school regelen. Een ding weet ik wel op het MBO zijn ze totaal niet flexibel, jij moet doen wat zij zeggen.

Dus of je nou MBO of HAVO doet met je zelf weten. Dit is wat ik heb meegemaakt en evt advies. Maar een ding moet je goed in je oren knopen, het gras is nergens groener aan de andere kant. Ga je na MBO geniet je wat voordelen maar krijg je ook een bak nadelen. Daarnaast verheerlijken ze de MBO opleiding op een open dag dus als je naar een open dag gaat, ben daar spv paraat op.

Mijn advies: schop onder je hol, 2 jaar lang door de zure appel heen bijten en kijk of je versneld examen mag doen, daarnaast is het geen taboe om extra dingen te leren zoals programmeren of techniek.Op het MBO kom je net zo goed dingen tegen die je niet leuk vindt.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Bovendien verdwijnen functies voor MBO ICT banen steeds sneller, ik werk in een puur IT bedrijf en op 300 medewerkers hebben wij 3 mensen die het werkplekbeheer doen, plus nog een hele reeks taken zoals het netwerk, tooling administratie, etc, etc, en geloof me dat werk kun je met een MBO niveau niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:46

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Kan je aangeven in welke region/stad je woont?

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiga1260
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 16:39
Ik ben via de MAVO naar de MBO en daarna de HBO gegaan.

Mijn advies is gewoon de HAVO halen en daarna HBO doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Ik heb helemaal een bijzondere route gevolgd, VWO > (verkort) MBO > HBO, weliswaar wat bijzondere omstandigheden en niet ICT, maar sla alsjeblieft het MBO over, zonde van de tijd. Zeker als ik hier lees over de matige vraag naar MBO'ers. Dus geef jezelf echt een al eerder genoemde schop onder je kont. Dat had ik ook moeten doen.

[ Voor 16% gewijzigd door coazter op 28-05-2015 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Als ik het zo lees lijkt het mij alsof je de keuze al voor het starten van dit topic gemaakt hebt en je hier in hebt vastgebeten. Hierbij dus de vraag: Sta je echt open voor het advies van anderen of zie je dit meer als een oefening om een snel antwoord te hebben op alle mogelijke argumenten die mensen zullen aankaarten? Het is natuurlijk je eigen beslissing en je moet vooral zelf weten wat je met je leven doet, maar het volgende is hoe ik er tegen aan kijk.

Je geeft aan dat de meeste vakken die je hebt je niet interesseren. Dit hebben heel veel mensen maar het zorgt toch voor een stukje algemene ontwikkeling. Dit hoeft niet direct nodig te zijn voor je studie maar het kan wel fijn zijn dat wanneer je met iemand praat uit een ander vakgebied zelf ook enige basis kennis hebt. Alsnog zou niet alles nuttig zijn maar zo zit het leven nou eenmaal in elkaar.

Het komt op mij ook over alsof er meer achter zit dan dat je onder je niveau werkt. Misschien heb ik het mis maar je argumenten 'Geld maakt me niks uit', 'Ik woon later voor heel mijn leven alleen' en 'Ik doe liever 6 jaar mbo/hbo dan 3 jaar vo' komen op mij over alsof er meer achter zit. Misschien vind je je klas of school niet leuk of word je gepest of ben je depri om een andere rede, ik weet het niet maar mijn advies is om je leven er niet door te laten beïnvloeden en een andere oplossing te vinden. (Bijvoorbeeld naar een andere middelbare school gaan.)

Het laatste wat in mij opkwam was het volgende. Stel na je mbo wil je ergens werken. Je komt op sollicitatie en moet je onderscheiden van de rest. Stel er komt aan het licht dat je ver onder je werkelijke niveau zit, dan komen de vragen. Waarom? Dit zal de werkgever ook niet snappen. Als je dan verteld dat je even geen motivatie had zal je potentiële werkgever ook niet zo'n beste indruk van je krijgen omdat je je dan blijkbaar erg laat beïnvloeden door emoties of hij/zei denkt zelfs dat je lui bent. (Ik zeg niet dat het zo is maar als ik dit topic lees lijkt het soms wel een beetje zo.)

Dit bovenop alle andere argumenten uit dit topic lijkt mij het advies aan je wel duidelijk. Nu is het aan jou om te kiezen of je dit opvolgt of niet. Ga vooral voor wat je zelf echt wil maar krijg er later geen spijt van. Succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Ik ga wellicht mezelf niet populair maken maar,

Je klinkt hierbij als een arrogante tiener die denkt dat ie weet hoe het werkt.

€300 brutoloon verschil is VEEL geld als je later alle rekeningen moet betalen. Daarnaast komt er ook nog eens bij dat steeds meer MBO banen worden ingevuld door HBO'ers puur door een overaanbod op de markt. Je wordt geen tweede, maar derde keuze op die manier. Als ze dus ECHT niets beters vinden, dan wordt jij het.

Je lijkt me wel slim, zit de rit lekker uit en geniet van die prachtige schoolperiode. Als ik het zo hoor doe je dat met twee vingers in de neus en zal dit ook op HBO niveau wel lukken. Heck, wie weet haal je zelfs een Msc en verdien je NOG meer. Maar je krijgt kansen! Iemand uit afrika zou een moord doen voor dezelfde kansen, zeker als ze ook nog eens haalbare slaagkansen hebben. Ik herken in mijn post wel wat van mezelf uit de schoolperiode maar heb doorgebeten, maak dezelfde keuze ;)

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivos
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-09 20:13
Er is hierboven al voldoende goed inhoudelijk advies gegeven, zoek iemand om hierover te praten en met name het motivatieprobleem te bespreken. Waar ik toch m'n ei even over kwijt wil:
Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 08:25:

De gemiddelde starter salaris voor MBO ICTers is 1800 bruto, en HBO ICTers 2100 bruto. Niet zo'n groot verschil vind ik, en ik heb ook niet veel geld nodig, omdat ik hoogstwaarschijnlijk op mezelf ga wonen voor de rest van m'n leven.
Op jezelf wonen kost geld, zelfs als student dan zou je schrikken van wat je kwijt bent aan huur, verzekeringen, eten enz. En zoals gezegd is de banenmarkt niet zo simpel als het lijkt, met name motivatie en doorzettingsvermogen worden gewaardeerd door werkgevers.

Wat me wel heel erg opvalt bij sommige reacties (ik wil hiermee niet op de man iemand specifiek aanspreken, meer een algemeen beeld): de focus op het maar moeten volgen van het huisje-boompje-beestje leven. Als je de behoefte uitspreekt dat je af wijkt / wilt wijken van materialistische behoeftes of een partner wordt je al door sommigen afgerekend daarop.

Inderdaad speelt hier de pubertijd waarschijnlijk mee, maar evengoed moet je daar vrij in zijn om te kiezen. Mensen zijn nou eenmaal niet hetzelfde, en je kunt je afvragen of al die mensen die nu een huis bezitten wat onder water staat, die mensen die in echtscheiding liggen etc etc nou zo gelukkig zijn geworden met het volgen van 'de norm'. Belangrijkste is denk ik om een doel te vinden wat persoonlijk goed bij je past om naar te streven, en daaruit de motivatie te putten. En ja, het is hierboven al gezegd maar probeer toch de lat hoog te leggen, dit werkt ook vormend namelijk. Zelf ook een lastige studie (WO) gedaan, zeker in het begin erg veel moeite mee gehad maar er uiteindelijk heel veel voordeel (en plezier!) van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat jouw situatie ontzettend herkenbaar is voor mij (en gezien de reacties, ook voor vele anderen) wil ik mijn standpunt bijdragen. Ik ben nu 26 en heb net een 6 jarige universitaire opleiding afgerond. De middelbare school was voor mij iets waar ik met veel tegenzin doorheen moest.

Ik denk niet dat je een motivatie probleem hebt. Je hebt een discipline probleem. Als je iets niet leuk vindt dan wil je er niet mee doorgaan en ga je op zoek naar een makkelijke uitweg. Dat is een kenmerk van weinig doorzettingsvermogen. Het vervelende is dat je altijd dingen moet doen die je niet wilt doen, of je nou studeert of aan het werk bent. Je zult altijd door "brandende hoepeltjes" moeten springen. Ik ben dus bang dat je altijd aanloopt tegen motivatie problemen.

Om iets significants te bereiken heb je dus doorzettingsvermogen nodig, niet motivatie. Gelukkig kun je (in tegenstelling tot motivatie) doorzettingsvermogen heel goed aanleren. Hoe meer je doorzet hoe makkelijker het zal worden, en voor je het weet besteed je 3 uur per dag aan huiswerk zonder dat het je gevoelsmatig erg tegen zit. Deze vaardigheid zal je de rest van je leven blijven dienen. Wanneer je dan in de situtatie terecht komen waarin je ook gemotiveerd bent, dan zul je in staat zijn om het allerbeste uit jezelf te halen en een hoge mate van voldoening en geluk in je bezigheid te vinden. Ik denk dat veel mensen die puur op motivatie presteren nooit echt het beste uit zichzelf halen. Aangezien je intelligent en waarschijnlijk ook voor een belangrijk deel autodidact bent, denk ik dat je moet mikken op een promotie traject aan een universiteit. Mocht je na een universitaire opleiding liever aan het werk gaan en niet promoveren dan heb je in ieder geval een kans op goede baan op niveau. Ik zeg dit alles uit eigen ervaring.

Voor de korte termijn wil ik je de volgende concrete adviezen geven:
-Besteed meer tijd aan school. Ga naar een huiswerkinstituut, neem een coach in de arm want dat maakt doorzetten makkelijker. Doe na de HAVO het VWO.
-Laat het aller beste van jezelf zien in de vakken waarvoor je gemotiveerd bent.
-Hou op met jammeren, want daar bereik je niets mee.

Voor de lange termijn is het van belang dat je globaal een weg inslaat die uiteindelijk kan leiden tot iets waarvoor je wel gemotiveerd bent.

Als laatste moet je nadenken over de vraag: "Hoe had ik nu in het leven gestaan als ik goede cijfers op het VWO had gehaald?".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macciez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-09 20:31
Ivos schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 13:43:
Inderdaad speelt hier de pubertijd waarschijnlijk mee, maar evengoed moet je daar vrij in zijn om te kiezen. Mensen zijn nou eenmaal niet hetzelfde, en je kunt je afvragen of al die mensen die nu een huis bezitten wat onder water staat, die mensen die in echtscheiding liggen etc etc nou zo gelukkig zijn geworden met het volgen van 'de norm'. Belangrijkste is denk ik om een doel te vinden wat persoonlijk goed bij je past om naar te streven, en daaruit de motivatie te putten. En ja, het is hierboven al gezegd maar probeer toch de lat hoog te leggen, dit werkt ook vormend namelijk. Zelf ook een lastige studie (WO) gedaan, zeker in het begin erg veel moeite mee gehad maar er uiteindelijk heel veel voordeel (en plezier!) van gehad.
Het is geloof ik niet dat de meeste hier zeggen dat de TS een bepaald traject _moet_ gaan volgen, maar dat niet veel mensen op 15 jarige leeftijd al weten wat ze precies willen en je daarom ook niet zulke ingrijpende beslissingen moet nemen. Helemaal niet als dit betekent dat je slechter af bent als wat je zou kunnen.

Do what you love, do it often

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dantar
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-12-2023
Zal mijn ervaring ook maar bijdragen.

Toen ik jong was (+-7) ben ik door de dokter als hoogbegaafd verklaard. Kon erg goed leren, had ook advies van Gymnasium. Ben begonnen op VWO, echter mijn motivatie stortte totaal in. De vakken konden me totaal niet boeien. Na 2 jaar gekozen voor Atheneum. Na 4 jaar teruggegaan naar Havo. In het laatste jaar totaal geen zin meer en MBO ICT niveau 4 afgerond. Mijn ervaringen nu, achteraf gezien:

- MBO stelt echt niets voor als dit onder je niveau is en eigen interesse hebt in het vak wat je leert. Ik kwam een paar uur per week opdagen, en sommige vakken (engels) enkel bij de toetsen. Altijd 8+ op ieder examen. Engels een 10 zonder ook maar 1 les te hebben bijgewoond. Bij mij was het MBO ICT, maar ik was zoveel verder op ICT gebied dat ik in de 4 jaar van mijn MBO opleiding letterlijk niets geleerd heb. Diploma was geen overwinning, maar recht op een baan. Later in vrije tijd propedeuse bij universiteit gestart, en in de eerste paar hoofdstukken van het eerste boek meer geleerd dan 4 jaar MBO.

- Solliciteren op MBO ICT is deprimerend. Veel plezier op de helpdesk, je wordt nergens anders aangenomen. Mijn startsalaris was 1500 bruto.

- Als je bij een goed bedrijf binnenkomt, kun je doorgroeien en doorhoppen ongeacht je opleiding. Mijn salaris ligt nu boven de 3500 bruto met +- 7 jaar werk ervaring, dus enorm gestegen tov start.

- Ik ben een uitzondering op de zin hierboven. De meeste mensen die ik nog ken van het MBO hebben geen baan met toekomstperspectief in salaris.

Ik zou dus zeggen, zet door op het VWO als je het kan. Ja, Scheikunde, aardrijkskunde en crap als "Culturele en kunstzinnige vorming" zijn totaal nutteloos. Nee, die shuttle run die je doet met gym of het lied wat je zingt bij muziek heeft geen enkele toegevoegde waarde. Maar er wordt wel degelijk naar gekeken, en je komt bij vrijwel geen enkel bedrijf binnen met enkel een MBO diploma.

Overigens is het bekend maken bij je ouders het laatste waar je je zorgen om moet maken. Je meldt het als mededeling. Ja, ze worden boos/verdrietig, maar het blijven je ouders, ze komen er wel overheen. Ik hoop alleen dat je toch kiest om door te zetten, maak de verstandige keuze. Je bent te jong om nu te beslissen over de rest van je leven.

[ Voor 12% gewijzigd door Dantar op 28-05-2015 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10 20:33
Wat ik zie is iemand die door wat tegenslagen (bijv. het verplicht van VWO naar HAVO moeten), de bijbehorende leeftijd (midden in de pubertijd) en wellicht (interne en/of externe) verwachtingen een boel stress voor z'n kiezen heeft gekregen. Daarnaast steven je nu ook nog eens op een nieuwe grote stressfactor af (blijven zitten).
Als ik dan lees hoe je over jezelf denkt, dan lijkt dat heel erg op een depressie (wat ook op jonge leeftijd heel normaal is, zie bijv http://www.depressie.nl/a.../kinderen-en-adolescenten). Sommigen vluchten in drank en drugs en jij hebt je uitvlucht gevonden door de middelbare school te willen gaan verlaten.
Ik kan me goed voorstellen dat het een hele stap is om toe te geven dat het wellicht geestelijk niet meer helemaal lekker met je gaat. Maar ik wil je toch aanraden eens met je huisarts te gaan praten. Die kan je doorverwijzen naar een specialist die kan precies bepalen of er echt wat met je aan de hand is.

Denk in ieder geval niet dat het MBO een oplossing is. Sterker nog, als ik hier lees over wat het MBO inhoudt, denk ik dat het je problemen groter maakt. Maar tegen de tijd dat je daar achter bent, is het te laat.

Oh, en denk niet dat je niets waard bent en niets kunt. Als je een klas kunt overslaan en een tijdje VWO hebt kunnen doen, dan is de basis goed. Je hebt nu alleen het probleem dat je niet meer weet hoe je die basis kunt gebruiken, maar dat betekent niet dat het weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arny III
  • Laatst online: 08-12-2024
Het enige probleem dat me mogelijk tegenhoudt zijn de mensen in mijn omgeving. Mijn klasgenoten denken dat ik slim ben, maar ondertussen is dat allang niet meer zo. Mijn ouders hebben nog steeds de impressie dat ik VWO aan kan. Ze vinden het al teleurstellend dat ik HAVO doen, maar zijn kunnen niet praten in mijn mening. Mijn vader deed VWO en universiteit, maar quitte de universiteit om naar het HBO te gaan. Mijn moeder deed MAVO en toen MBO, maar dat gaf ze ook op. Ik lijk niet op een van mijn ouders specifiek, qua uiterlijk of qua innerlijk.

Hoe kan ik hun overhalen, ervanuitgaand dat ze sowieso me niet serieus nemen? Ik heb het net tegen mijn broertje verteld, die momenteel VWO 1 doet, en hij vindt dat ik later met MBO niks ga verdienen. Ik heb hem uitgelegd dat ik niet veel geld nodig zal hebben. Het was een korte conversatie van 5 minuten, though.
Dag Shadow,
Is die naam toevallig of sta je werkelijk in de schaduw van je sociale omgeving?
Je zit een lastige situatie en het is gezien je leeftijd ook volstrekt normaal dat je druk voelt van ouders en leeftijdsgenoten.
Maar er is er maar één de baas over jouw leven en dat ben jij dus ;) ongeacht of je nou minderjarig bent of niet.

Als je bij je ouders weinig steun voelt, raad ik je aan om met een decaan, vertrouwenpersoon of een coach te gaan praten. Iemand waarbij je jezelf niet steeds hoeft te censureren. Een vriendin van me heeft bijv. extern een maatschappelijk werker geraadpleegd...en met susses
Je weet voor dit moment heel helder wat je wil, alleen vind je het moeilijk om het de omgeving te vertellen. Met een vertrouwelijk, ouder iemand naast je, zou dat wat makkelijker kunnen worden.
Je kan maar één weg gaan in je leven en dat is je eigen, niet altijd de makkelijkste, maar uiteindelijk wel de leukste.

Wens je veel succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-10 19:28
Ik heb het hele toppic niet doorgelezen, maar ik heb ook de HAVO vaarwel gezegd, MBO gedaan en ben toen via een stage plek in Engeland beland waar men dacht dat ik HBO had gedaan (dat was mijn werk niveau) Ik kreeg dus goed betaald en was school zo zat dat ik lekker in Engeland bleef. Nadeel was dat ik daar dus ook moest blijven, in Nederland worden sollicitatiebrieven met weinig werkervaring gesorteerd op opleiding en MBO maakt dan erg weinig kans. Ik kan nu met mijn ervaring makkelijk in NL terecht maar jij moet echt na gaan denken over je toekomst. Iedereen zei in mijn jeugd ook dat ik "dat papiertje" moest hebben - ik heb het niet gedaan maar heb een flink offer moeten doen om toch terecht te komen waar ik wilde zijn....

Ik kan weinig meer toevoegen aan wat anderen hier zeggen, ik weet persoonlijk hoe het is om niet gemotiveerd te zijn, als je ouder bent veranderd dat gegarandeerd, maar dan wordt het heel moeilijk om terug te gaan in de tijd en je dan een schop onder je hol te geven (soms wilde ik dat ik dat kon, maar ja...)

P.S. eerste twee jaar MBO waren een totale verspilling vaan mijn tijd - al die toetsen van die twee jaar had ik makkelijk met een maandje voorbereiding of zelfs geen voorbereiding kunnen doen. Ik leerde mijn toetsen in het half uurtje dat ik in de bus naar school zat en haalde zevens en achten... Dat werkt ook behoorlijk demotiverend, in de zin van "hier hoor ik niet te zitten"....

[ Voor 15% gewijzigd door The_Butler op 28-05-2015 15:20 ]

at your service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-10 13:07
Heb op het HBO bij MBO instromers in de klas gezeten. Zij hadden echt zonder uitzondering elk blok van 10 weken 8 weken zitten gamen/neuspeuteren/etc en de laatste twee weken even het project in elkaar gezet. Weet dus niet of dat heel veel goed gaat doen voor je motivatie. Verder ben je volgens mij ook een jaar eerder klaar; Havo 4,5 en 4 jaar HBO = 6 jaar. Terwijl MBO 3? jaar + 4 HBO 7 jaar is. Zou je echt oprecht aanraden om je dan maar door de HAVO heen te slaan dan de MBO route aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-10 14:30
Als je het graag makkelijk hebt dan is HBO halen en dan met 3 dagen in de week werken makkelijker dan MBO halen en 5 dagen in de week werken (voor hetzelfde geld!)

Buiten dat: Bij vrijwel alle banken en veel andere bedrijven kom je er met een MBO papier niet in als ontwikkelaar. Ik heb zelf ervaren hoe het is om met MBO als ontwikkelaar aan de gang te komen. Met wat doorgroeien had ik uiteindelijk een baantje als ontwikkelaar, maar om dan door te groeien naar een ander bedrijf is erg lastig. Ik ben toen begonnen met HBO informatica, en tijdens mijn avondstudie al had ik een andere (betere) baan. Men kijkt nu eenmaal naar papieren.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerton
  • Laatst online: 05-09 20:38
Hallo Shadow99!

Ik ben zelf net afgestudeerd aan MBO ICT, Applicatie Ontwikkelaar en ik zou je af kunnen raden om dit te gaan doen. Ik kom zelf van een achtergrond van VMBO - K en deze opleiding was voor mij echt veels te makkelijk. Voor iemand die op het moment HAVO aan het doen is zou ik aanraden om dit te blijven doen en hier na HBO te gaan studeren zonder vooropleiding. Het startersloon waar je het over hebt zou in het begin mogelijk niet zo veel verschil maken, maar wanneer je later op je 50e een doorgewinterde programmeur oid bent dan zal je toch flink minder verdienen dan iemand met zijn HBO papiertje.
Natuurlijk is het je eigen keuze, als programmeur ben je over het algemeen ook zelf verantwoordelijk voor je kennis niveau en maakt vooropleiding vaak niet erg veel uit. maar ik kan je uit ervaring vertellen dat MBO niet echt het gevoel geeft dat je klaar bent met leren, en waarschijnlijk veel tijd verspilt terwijl je ook al bijna klaar had kunnen zijn met HBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:58

Umbrah

The Incredible MapMan

Zelfde hier. Super-gemotiveerde 31-jaar oude carrière tijger met een redelijk hoog IQ, en een analytische geest. Ik blijf mezelf voor de kop meppen dat ik destijds NIET had doorgezet. Ik ben op den duur ook op naar de HAVO gestroomd, en na twee keer 4-HAVO (het boeide me niet, deed andere IT-dingen, ga terug rekenen naar hoe oud ik ben en bedenk dan wát voor IT dat was en hoe dat telde...) 'mocht' ik naar het MBO. Lees: moest. Dat was erg makkelijk, en ik denk dat ik het wel leuk vond, maar als ik terug denk herinner ik me niet zo veel van die tijd. Het heeft geen indruk gemaakt, en hoewel ik nog steeds weet hoe ik een netwerkkabel moet knippen, was het niet al te nuttig...

Het is tevens een 100% nutteloze opleiding in de huidige arbeidsmarkt. Voor elke MBO-er die een baan vind en op z'n 50e de IT afdeling van een bedrijf runt, zijn er 20 die een uitkering mogen aanvragen en net zoveel HBO-ers en WO-ers (trek de twee voor het gemak maar samen, zo werkt het internationaal ook: BSc en eventueel een MSc is wat je er vanaf trekt). Ik ben na m'n MBO 'omdat het moest' een HBO gaan doen, en dat was desilussie. TI was mijn keuze, en dat was een compleet verkeerde keuze: 8 programmeertalen en het doel ontbrak me. Ik ben iemand die altijd wil weten: "WAAROM". Ook natuurlijk het verkeerde instituut (Hanze, Groningen), dus ik raakte in een dal... jaartje bij pa en ma geleefd, gegamed, en getweaked, en de laatste fases pubertijd gelijk er maar uitgewerkt, en begonnen (op een ander instituut) aan HBO-BI. Een goede match, uitdagend, en ik moet de recruiters alsnog elke dag van me afmeppen. Ondertussen een paar jaar carrière er op zitten, nog steeds vol passie, en dat vertaalt zich ook in geld/materie, terwijl ik eigenlijk al blij ben als ik goed kan leven! (ik geniet gewoon van mijn werk!).

Het MBO? Daar had ik deze baan niet mee kunnen doen. Sterker nog, hoewel ik niet naar opleiding kijk bij sollicitanten (ja ik neem nu zelf mensen aan...), valt MBO gewoon érg vaak af. Tijdens de studie geen goede ervaringen opgedaan, en een heel andere 'laag' van denken. Intelligentie is één ding, een rugzakje en een 'belevingswereld' is wat je opdoet op een goede opleiding.

Als ik kon tijdreizen zou ik echter jonge-ikke een dikke schop onder m'n reet geven. Of het Technasium uitvinden vóór ik er aan kon. Ik ben gewoon wat jaren van m'n leven kwijt geraakt (door passie wel weer ingehaald...) in de "zoektocht" en een omweg naar het MBO die ik eigenlijk niet eens zo zeer herinner... (zó weinig uitdaging). "Voor mij is het te laat, maar voor jou nog alle kansen".

Ik heb wel geleerd dat een baan niet 100% leuk is, heck, declaraties/formulieren/timesheets/timesheets van anderen goedkeuren... dat is zo ongeveer het saaiste wat er is en regelmatig moet de secretaresse me d'r aan herinneren dat ik m'n neus uit de database moet rukken of moet ophouden die klant te bepraten, en ook die dingetjes even moet doen!

Startloon is niet waar je naar moet kijken - ga eens rondvragen bij alumni van 5 jaar geleden, het is ook een stuk doorgroei wat je met je papiertje koopt. Een MBO-er is in 10 jaar op misschien het niveau waar een HBO-er zich in 5 jaar naar toe werkt. WO en HBO zit ongeveer gelijk in de informatica tenzij je echt bij een NXP-achtige terecht komt...

[ Voor 5% gewijzigd door Umbrah op 28-05-2015 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik adviseer je om HBO te gaan doen en daarna de uni.
Als je dan eenmaal klaar bent heb je goede kans op ergens op de helpdesk terecht te komen.
Aangezien ik als HBO'er nu al niet op de helpdesk terecht kom.

Het is beschamend wat voor eisen bedrijven nu hebben in deze werkgeversmarkt. Als je nergens in uit blink en gewoon average joe bent kom je echt nergens tussen.

Iedereen blijft (terecht) op z'n plekje zitten vingers crossed dat ze daar kunnen blijven werken, en afgestudeerden of je nou MBO'er of HBO'er bent komen nergens aan de bak.

Als ik alles van tevoren wist had ik een compleet andere studie gedaan in iets wat niemand doet en waar dus weinig mensen van zijn. Of ik was na mijn MBO bij m'n stage ICT bedrijfje blijven plakken. Helaas moest ik zo nodig HBO doen, grootste fout van mijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-10 13:11

Fordox

00101010

Laat ik mijn ingeving ook maar geven, een 21-jarige die van HAVO is afgezakt naar MBO vanwege luiheid en nu werkt op een MBO functie tussen een hele zooi HBO-engineers:

Ga naar het MBO. Maar ga daarna door naar het HBO. Ik denk dat dit je het beste zal liggen, ook later in de werk wereld.
Je wilt alles op je school makkelijk, en dat kan ik 100% begrijpen. Maar werken in de techniek op MBO niveau en dan zie je alle engineers om je heen druk bezig met leuke dingen, dan is dat toch hetgene wat je het liefste doet. Vooral in programmeren.
Je wilt natuurlijk wel wát te doen hebben op je werk in plaats van elke dag hetzelfde voor 40 jaar lang.

Waarom MBO eerst? Dan leer je de praktische kant, dat is echt heerlijk als je een technische studie doet.

Over programmeren gesproken: Misschien ligt elektronica je wel goed. Maar dat kun je nu nog niet zeggen. Dat was namelijk bij mij ook het slechtste vak op de middelbare school.

Het klinkt verder ook al alsof je je helemaal af laat zakken en al gekozen hebt voor het MBO. Hoe je het je ouders zegt? Gewoon zeggen? Recht voor z'n raap en er geen doekjes omheen wikkelen is het beste.

[ Voor 5% gewijzigd door Fordox op 28-05-2015 15:52 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Zo te lezen heeft de TS al echt gekozen voor MBO.

Nu de vraag uit de topic titel, hoe vertelt ie het zijn ouders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Het punt is ook: een HBO-er of WO-er weet niks. Een HBO-er heeft z'n afstudeerstage, WO-ers hebben dat niet eens verplicht... (hoewel wél steeds meer gewoon stages). Een MBO-er weet nóg minder. Een bedrijf zoekt medewerkers die betrokken zijn, en wat meer snappen van missie/visie: naast de IT-skills óók zaken die je >NIET< kan outsourcen. En naar mijn mening kan dat op twee manieren:

* Leer een sector door en door kennen
* Leer een niche door en door kennen

Je zou bij sector kunnen denken aan Olie & Gas/overheid/luchtvaart/retail (en het jargon, de spelers, de bouwblokken, de merkjes, de afkortingen, de processen); immers, elk heeft zo zijn eigenaardigheden (stereotype van de vrachtwagenchauffeur, bouwvakker, de autohandelaar, en zo heeft elke sector zijn sterotype) -- neerzetten dat je een sector kent zal het goed doen bij detacheerders.

Je kan je echter ook op een niche storten. Databases, netwerkinfrastructuur, CAD systemen, High-end AV -- ga zo maar door.

Ik ben begonnen in olie/gas (stukkie helpdesk...), maar ik ben overgestapt naar een bepaald soort niche-systemen als specialisme (en certificeringen) wat ook dáár gebruikt werd en doe nu eigenlijk alles wat die systemen betreft in elke sector!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyxl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-11-2024
Ik heb m'n eerste jaar HBO nooit afgemaakt, wel VWO. Ik kan makkelijk mee op Universiteitsniveau, maar helaas is zowel mijn wil als mijn onwil ongans sterk en kon ik het niet langer opbrengen om theorie te pompen. Ik ben toen begonnen bij een klein clubje die eigen tests deed en op niveau aannam (dus niet diploma). Daarna langzaam doorgegroeid. Let wel, je begint dan inderdaad op de helpdesk, maar dat is ook zo als je een studie af maakt.

Wat de IT mij vooral geleerd heeft is dat een diploma van een directe studie halen eigenlijk volstrekt kansloos is. Je krijgt een diploma voor verouderde hardware en software, want scholen gaan niet mee in nieuwe ontwikkelingen. Universiteit is te theoretisch om interessant te zijn, HBO doet alsof het praktijkgericht is, maar in feite heb je er niets aan als je de essentiële zaken al beheerst.

Ik zeg niet dat je mijn voorbeeld moet volgen, maar stoppen met school is het beste wat ik ooit heb gedaan. Ik verdien ~4000 bruto, rijd een leuke leasewagen (let wel, nu ~8 jaar nadat ik gestopt ben) en heb gewoon lekker m'n eigen plekkie. Ik kom niets te kort.

Ook mijn ouders waren niet zo blij :P

Punt is; Als je nu al zeker weet dat je in de praktijk beter uit de voeten komt, dan is IT in ieder geval een richting waarbij het niet ondenkbaar is dat je gewoon beter uitkomt dan na een tergend saaie HBO studie. M'n zus (HBO) verdient in ieder geval aanzienlijk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-10 17:11
Even een duit in het zakje.

Je komt op mij over als een ongemotiveerde/luie puber. Dat is op zich niet erg, zijn we allemaal geweest. Echter ben je daarbij ook nog eens een beetje depressief gedrag erbij aan het vertonen. Ook dat kan bij de puberteit horen, maar het kan je wel je toekomst kosten. Je bent ook aardig veel goede adviezen aan het negeren. Je lijkt alleen op zoek te zijn naar bevestiging en hebt volgens mij de ( slechte ) keuze al gemaakt.

Denk je dat je het MBO wel haalt met die instelling? Ik denk het namelijk niet!
Ik ben ook van het VWO naar de Mavo afgezakt als puber en daarna MBO gedaan. Weliswaar in een ander werkveld ( zorg ), maar ik kan je garanderen dat er enorm veel gelijkenissen zijn.

Een MBO opleiding haal je niet met 2 vingers in de neus. Ook daar heb je zat vakken die helemaal niet leuk zijn, en zal je hard moeten werken om dit goed af te ronden. Ook wordt je aardig schools behandeld. Dat is is op het HBO m.i wel anders. Je hebt ook nog eens praktijkstages en die ga je met die instelling echt niet halen. Mensen die jou moeten gaan beoordelen zullen zich de vraag stellen: Wil ik hem als collega? Met die instelling gaat dat meestal nope zijn.

Ik heb dus ook later HBO en aanvullende WO dingen aan mijn CV toegevoegd, maar ongelofelijke spijt gehad dat ik niet wat beter mijn best had gedaan op de middelbare school, dan had ik nu veel dingen anders kunnen doen, en tijd bespaart.

Dus, wees een vent, recht je rug, stel je niet zo aan en zet je een beetje in voor je eigen toekomst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-10 13:07
Umbrah schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 15:58:
HBO-er of WO-er weet niks. Een HBO-er heeft z'n afstudeerstage
Eh...
Je hebt een half jaar afstuderen en een half jaar stage. Daarnaast zijn keuzeminors tegenwoordig vaak ook in samenwerking met bedrijven. Hierdoor heb ik bij elkaar denk ik nog wel 0,5 jaar buiten de deur gezeten. Verder had ik maar een uur of 10-14 les per week waarvan de helft vaak ook nog eens praktica zijn. De rest van de week besteed je aan je project. Daardoor ben je in de tijd dat je niet op stage bent dus ook zeker drie kwart van de tijd gewoon 'aan het werk'. Als je je stage ook een beetje slim aanpakt heb je ook zo een bijbaantje te pakken waar je bijv 1 dag in de week ervaring en kennis op kan doen. Dus om nu te zeggen dat je niets weet is wel een beetje onzin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy_dg
  • Laatst online: 24-09 10:19
Als je voor een MBO diploma kiest vallen er wel een hoop van die nutteloze vakken weg en houd je meer over wat later in het HBO ook echt van toepassing gaat zijn. Je krijgt op het MBO en HBO gewoon rekenen, Nederlands en Engels maar een hoop vakken die je noemt heb je simpelweg niet (nodig).

Ik zeg niet dat MBO een grote uitdaging voor je gaat worden maar je focust je wel op wat je later wilt worden. En, als de school je die kans geeft, kan je ook moeilijkere projecten krijgen en als je de motivatie hebt kan je ook zelf gaan studeren.

Ik heb niet de hele draad gelezen, maar ik vind dat je voor een interessante keuze staat. Je kan door gaan met HAVO maar dan heb je die nutteloze vakken. Of je gaat naar het MBO/HBO waar je toch IETS volwassener mensen hebt lopen en docenten met ICT kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Hou je ook even rekening met het feit dat als je van Havo naar MBO gaat en dat ook niks wordt, je helemaal NIKS hebt ? Dan wordt instromen in een andere studie ook erg moeilijk.

Mijn zoon heeft hetzelfde namelijk:
Op een tiende gezakt en geen motivatie om nog een jaar te doen, daarna andere mbo 2 studie -> afgebroken.
Weet je wat ie mag ? een entreejaar doen op MBO 1 nivo..... Voor je informatie, dat is een nivo waarbij niet nederlandstaligen of net ingeburgerden ook mee moeten draaien.

De NL staat houdt geen rekening met opgevers, maar pusht op AFMAKEN van in ieder geval 1 diploma. Als ze denken dat je een opgever bent, dan mag je allemaal entreetoetsen etc gaan maken en als je pech hebt dus een entreejaar.
De staat is klaar met investeren in ongemotiveerde personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
jimmy_dg schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 16:30:
Als je voor een MBO diploma kiest vallen er wel een hoop van die nutteloze vakken weg en houd je meer over wat later in het HBO ook echt van toepassing gaat zijn. Je krijgt op het MBO en HBO gewoon rekenen, Nederlands en Engels maar een hoop vakken die je noemt heb je simpelweg niet (nodig).

Ik zeg niet dat MBO een grote uitdaging voor je gaat worden maar je focust je wel op wat je later wilt worden. En, als de school je die kans geeft, kan je ook moeilijkere projecten krijgen en als je de motivatie hebt kan je ook zelf gaan studeren.

Ik heb niet de hele draad gelezen, maar ik vind dat je voor een interessante keuze staat. Je kan door gaan met HAVO maar dan heb je die nutteloze vakken. Of je gaat naar het MBO/HBO waar je toch IETS volwassener mensen hebt lopen en docenten met ICT kennis.
Die vakken die TS nutteloos vind krijg je deels op MBO ook (Nederlands, Engels) en vergeet niet dat Wiskunde op MBO tegenwoordig (iig in MBO ICT) Rekenen is, dus letterlijk optel en aftrek sommetjes...
En uiteraard heb je dan nog niks, je moet dan echt die ICT opleiding afmaken...
Ik ben binnenkort klaar met MBO ICT Beheer, heb op twee verschillende scholen het gevolgd, de eerste (ROC Asa) ging failiet... En de tweede, die ik maar even niet bij naam noem maar reken maar uit hoeveel opties er over blijven... Is een puinhoop...
Dingen als vooruit werken of extra projectjes om wat uitdaging te hebben is niet mogelijk, ik zou aan TS aanraden om nog even op Havo door te bijten, dan weet je in ieder geval dat je iets hebt, kan je dan nog altijd kiezen MBO ICT te gaan doen of gewoon HBO :)
(Ik heb er iig flink spijt van die weg te hebben genomen, van Havo naar MBO ICT met inderdaad de gedachte dat die opleiding op niveau zou zijn, uiteindelijk vier jaar lang uit m'n neus zitten eten op school...)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy_dg
  • Laatst online: 24-09 10:19
RGAT schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 16:45:
[...]

Die vakken die TS nutteloos vind krijg je deels op MBO ook (Nederlands, Engels) en vergeet niet dat Wiskunde op MBO tegenwoordig (iig in MBO ICT) Rekenen is, dus letterlijk optel en aftrek sommetjes...
En uiteraard heb je dan nog niks, je moet dan echt die ICT opleiding afmaken...
Ik ben binnenkort klaar met MBO ICT Beheer, heb op twee verschillende scholen het gevolgd, de eerste (ROC Asa) ging failiet... En de tweede, die ik maar even niet bij naam noem maar reken maar uit hoeveel opties er over blijven... Is een puinhoop...
Dingen als vooruit werken of extra projectjes om wat uitdaging te hebben is niet mogelijk, ik zou aan TS aanraden om nog even op Havo door te bijten, dan weet je in ieder geval dat je iets hebt, kan je dan nog altijd kiezen MBO ICT te gaan doen of gewoon HBO :)
(Ik heb er iig flink spijt van die weg te hebben genomen, van Havo naar MBO ICT met inderdaad de gedachte dat die opleiding op niveau zou zijn, uiteindelijk vier jaar lang uit m'n neus zitten eten op school...)
"Dingen als vooruit werken of extra projectjes om wat uitdaging te hebben is niet mogelijk, ik zou aan TS aanraden om nog even op Havo door te bijten, dan weet je in ieder geval dat je iets hebt, kan je dan nog altijd kiezen MBO ICT te gaan doen of gewoon HBO :)"

Dat is dus jammer en grappig dat je het zegt; want op mijn opleiding was dit wel mogelijk. Het is jammer omdat er dus blijkbaar niet een standaard voor is en dat je het maar "moet treffen" op de school of ze het wel of niet hanteren. Ook al geven ze het aan op een open dag zijn het meestal leugens omdat ze je volgens mij gewoon naar die school willen halen. Mij werd namelijk verteld dat er ook iets wat op gymnastiek werd gegeven (ik vroeg het me af omdat je gewoon ~8 uur per dag op je reet zit voor een beeldscherm) en daar bleek niks van waar te zijn.

Om er 100% zeker van te zijn lijkt de beste optie om inderdaad door te bijten op het HAVO, het ligt er maar net aan hoe erg je die nutteloze vakken vindt lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
jimmy_dg schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 16:50:
[...]

"Dingen als vooruit werken of extra projectjes om wat uitdaging te hebben is niet mogelijk, ik zou aan TS aanraden om nog even op Havo door te bijten, dan weet je in ieder geval dat je iets hebt, kan je dan nog altijd kiezen MBO ICT te gaan doen of gewoon HBO :)"

Dat is dus jammer en grappig dat je het zegt; want op mijn opleiding was dit wel mogelijk. Het is jammer omdat er dus blijkbaar niet een standaard voor is en dat je het maar "moet treffen" op de school of ze het wel of niet hanteren. Ook al geven ze het aan op een open dag zijn het meestal leugens omdat ze je volgens mij gewoon naar die school willen halen. Mij werd namelijk verteld dat er ook iets wat op gymnastiek werd gegeven (ik vroeg het me af omdat je gewoon ~8 uur per dag op je reet zit voor een beeldscherm) en daar bleek niks van waar te zijn.

Om er 100% zeker van te zijn lijkt de beste optie om inderdaad door te bijten op het HAVO, het ligt er maar net aan hoe erg je die nutteloze vakken vindt lijkt mij.
Oh absoluut, dat verhaal dat je gymnastiek zou krijgen kreeg ik op beide scholen ook te horen, nog geen voetbal oid gezien.
En op de eerste school kon je vooruitwerken en zelfs een versneld traject doen, wat na het eerste jaar geschrapt werd waardoor je het jaar erop echt niets te doen had...
Anyway voordat we alle problemen in het MBO gaan aankaarten is de korte versie: slik nog even Havo of heb heel veel geluk dat je een goede MBO school vind die de beloftes van de open dag iig deels nakomt...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Oyxl schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 16:24:
Ik zeg niet dat je mijn voorbeeld moet volgen, maar stoppen met school is het beste wat ik ooit heb gedaan. Ik verdien ~4000 bruto, rijd een leuke leasewagen (let wel, nu ~8 jaar nadat ik gestopt ben) en heb gewoon lekker m'n eigen plekkie. Ik kom niets te kort.
Er zijn een heel aantal van de meest succesvolle mensen die nooit school hebben afgemaakt.

Echter, er zijn nog heel erg veel meer mensen die nooit school hebben afgemaakt die totaal het omgekeerde van succesvol zijn. Ik zou nooit iemand aanraden om met Havo te stoppen als hij het makkelijk kan, alleen een gigantisch motivatie probleem heeft.

De oplossing is dan ouders (en in dit geval blijkbaar niet, al zou je daar misschien ook een keer mee om de tafel moeten zitten), school (mentor/vertrouwenspersoon) en wat waarschijnlijk helemaal niet verkeerd is, maar wat ik kan begrijpen dat je dat niet zomaar doet, een psycholoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:39
Ik verwacht eigenlijk dat als je MBO gaat doen je er achter komt dat het wel wat interessanter wordt maar nog steeds te makkelijk en dat je je alsnog gaat vervelen. Wat je kunt doen is wat ik ook heb gedaan, verkort MBO (stage overslaan) en dan alsnog HBO via die weg gaan doen.

Nadeel van geen diploma is trouwens dat je in eerste instantie misschien wel goed kunt terechtkomen, alleen als je om wat voor reden dan ook ontslagen wordt is de kans groot dat een volgend bedrijf je niet eens aanneemt ondanks goede recensies. Je moet dan al heel goed of heel veel geluk hebben om weer net zo goed terecht te komen. Ik zou die weg iig zeer sterk afraden omdat je het jezelf alleen maar nog moeilijker maakt.

Oftewel de makkelijkste oplossing is doorzetten en HBO gaan doen, en anders zou ik MBO -> HBO doen omdat dat traject zeker wel wat leuker is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat je niets kan verdienen met MBO is totale onzin.

Ikzelf heb (oude MTS, nu MBO4) WTB gedaan. In mijn carriere (welke al bijna 20 jaar aan de gang is) heb ik erg veel gehad aan mijn opleiding.
Als je ambitie en inzet toont dan zal dit zeer zeker door een werkgever gezien (en dus met een goede beloning) worden.

Ik zag laatst dat mijn salaris een nieuwe arts-assistent (bijvoorbeeld) zeer dicht nadert (schaal 65) met meer dan 4500 euro per maand bruto (voor 38 uur werken). Menig HBO-er haalt dit salaris niet (devaluatie van het papiertje tegenwoordig).
Het is belangrijk dat je iets doet wat je leuk en uitdagend vindt. Geld is maar bijzaak (echter wel handig).

De sector waar je uiteindelijk in komt te werken bepaalt meer een salaris dan de opleiding alleen. (ikzelf zit in de oliesector on-shore).

Verder is het raadzaam om nu een HBO af te ronden, je krijgt er anders later spijt van.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2015 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 17:07:
Dat je niets kan verdienen met MBO is totale onzin.

Ikzelf heb (oude MTS, nu MBO4) WTB gedaan. In mijn carriere (welke al bijna 20 jaar aan de gang is) heb ik erg veel gehad aan mijn opleiding.
Als je ambitie en inzet toont dan zal dit zeer zeker door een werkgever gezien (en dus met een goede beloning) worden.

Ik zag laatst dat mijn salaris een nieuwe arts-assistent (bijvoorbeeld) zeer dicht nadert (schaal 65) met meer dan 4500 euro per maand bruto (voor 38 uur werken).
Het is belangrijk dat je iets doet wat je leuk en uitdagend vindt. Geld is maar bijzaak (echter wel handig).

De sector waar je uiteindelijk in komt te werken bepaalt meer een salaris dan de opleiding alleen. (ikzelf zit in de oliesector on-shore).

Verder is het raadzaam om nu een HBO af te ronden, je krijgt er anders later spijt van.
Je bent wel in een andere tijd gestart. De marktsector is op het moment, zeker in het onderwerp van de TS, toch enigszins anders... je ziet HBO-ers en WO-ers die die functies meer en meer invullen puur door schaarste.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.