Voor jou is dat niet zo'n grote impact, maar vraag dat eens aan een vrachtwagen of taxichauffeur. Voor hen wordt het een grote uitdaging een nieuwe invulling te vinden waar ze geld voor krijgen ifv hun skills.Barrycade schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 11:18:
Wij maken met z'n allen de toekomst. Een zelfstandige auto zal de toekomst niet vormen. Dat is het resultaat van de toekomst.
Ik hoef niet persé met de auto naar mijn werk. Dus thuiswerken zou op kortere termijn van een veel grotere impact zijn dan een veredelde bus die het dan in mijn ogen is geworden als die auto zelfstandig kan rijden.
Op je eerste punt, inderdaad: Uber heeft al verschillende keren laten verstaan dat ze in de toekomst niet meer met chauffeurs zouden werken, maar met zelfrijdende wagens. Ik ben benieuwd hoe onder andere ook grote transportbedrijven hiermee om gaan. Tegen wanneer zouden er vrachtwagens rondrijden zonder dat er iemand in zit?Napo schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 11:26:
Het hoeft mijn inziens geen eigen auto te zijn maar wel een vervoermiddel die mij van een plek waar ik ben naar een plek waar ik naar toe wil breng. In principe zou je een gemeenschappelijke pool kunnen hebben waar je met een beetje pool management je efficiency als 'taxi-bedrijf' sterk kan verhogen. Stilstaande voertuigen kosten veel geld en met een grote kostenpost van een chauffeur die weg is kan je de dienst nog goedkoper aanbieden.
In zo'n geval, als er een auto gereserveerd zou kunnen worden voor een net KM-tarief op een bepaalde tijd zou dat mijn inziens ideaal zijn.
Voordeel voor mij is dat ik piekmomenten kan ontwijken. Spits blijft in dezen een drama omdat je daarop niet je capaciteit zou willen inschalen.
En inderdaad, wat met de spits? Zullen we dan altijd met een overcapaciteit moeten werken?
Wagens worden inderdaad gewoon dingen die ons van A naar B moeten brengen, maar het zal volgens mij altijd een statussymbool blijven. Merken zullen spelen op extra voorzieningen in de wagen, nog steeds design en ook privacy.
Dat van die touchscreen vind ik een zeer goed idee, daar was ik zelf nog niet opgekomen.Gallant schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 12:56:
De auto kan rijden zonder dat er navigatie van de locatie voorhanden is. Ik stel me zo voor dat er bijvoorbeeld een soort parking mode is waar die maar 5 km per uur rijdt en waar je bijvoorbeeld op een touchscreen aan kan geven waar je naar toe wil.
Tuinieren gaat reeds via robots. En dat zie ik in de toekomst alleen maar verbeteren. Er bestaan een start-up die via AI reeds websites opbouwt, genaamd Grid. Architectuur zal met de Microsoft Hollolens wel enorm eenvoudiger worden. Net zoals het al eenvoudiger is geworden door dingen zoals CAD of sketch up.De uitdaging zit er in om mensen functioneel bezig te laten zijn. We zouden dan kunnen denken aan een sterk culturele en artistieke samenleving. Deze belangrijke menselijke kwaliteiten zijn in onze huidige maatschappij zwaar onder gesneeuwd. In oude culturen was kunst de hoogste vorm van expressie en dat is het eigenlijk nog steeds. Robots kunnen alles overnemen maar voor creatieve expressie zijn ze niet geschikt. Onder creatieve expressie versta ik: tuinieren, boetseren, beeldhouwen, houtbewerken, schilderen/tekenen, ontwerpen (webdesign,meubilair, architectuur), ruimtelijke ordening, interieur inrichting, muziek/zang, componeren, toneel, circus, fotografie/video, tekst schrijven enz. De meeste dingen klinken nu nog erg hobby achtig maar in feite zijn deze zaken gewoon ondergewaardeerd nu.
Natuurlijk zijn er ook nog veel andere dingen die niet te doen zijn. Maar kunnen we daar allemaal van leven? Want niet iedereen zal geld willen betalen voor muziek en dergelijke. Kijk maar naar gratis Spotify.
Ik ben alleszins benieuwd naar de komende uitdagingen door de technologische vooruitgang.
Ik hoop dat het zo kan gaan, want dat zou de beste oplossing zijn. Maar wat doe je dan met het communiceren als een voertuig wilt invoegen en dergelijke? Die data moet verzonden en ontvangen worden. En dat allemaal draadloos. Ik heb geen idee over de hoeveelheid data dat dit met zich meebrengt, maar het zal niet weinig zijn.Deze data wordt alleen doorgeven bij een incident en zal alleen ten behoeve van het incident mogen worden gebruikt. Net zoals een blackbox in een vliegtuig.
En data versturen naar een object dat met een snelheid van 50 km per uur op je afkomt is niet eenvoudig, laat staan naar een object dat met 130km/u op je afkomt.
Verder: Hoe denken jullie dat Google deze wagen zal implementeren? Zouden ze zich wagen aan het bouwen van een eigen wagen? Of maken ze een hardware basis met software systeem (Android Auto) dat andere auto constructeurs dan kunnen gebruiken?
En hebben jullie enig idee welke componenten ze allemaal gebruiken (ik heb het dan over de sensoren)? Of hoe ze kunnen herkennen dat er een zebrapad is (waar iemand wil oversteken)? Is er reeds videosoftware verkrijgbaar die zo'n dingen zou kunnen analyseren?
Ik moet namelijk beginnen nadenken over een onderwerp voor mijn thesis. En dit lijkt me zeer interessant en even uitdagend.