Verwijderd schreef op zondag 17 mei 2015 @ 21:32:
Maar dan nog, data aan deze snelheden verzenden is toch niet eenvoudig? En hoe laat je auto's dan van elkaar leren? Stel dat er ergens werken zijn in een straat of een straat is onderbroken en dat zit nog niet in het systeem, dan moet dat toch op de één of andere manier zo snel mogelijk geupdate worden naar de wagens die daar in de buurt zijn?
Digitenne werkt tot ~30km/u. Maar met een diversity systeem en 2 antennes werkt het tot (iirc) 80km/u.
Ofwel: daar vinden ze wel wat op, allemaal details. Als 2 auto's naast elkaar rijden met dezelfde snelheid is de snelheid trouwens 0: zender en ontvanger gaan even hard.
[...]
Daar heb je inderdaad een zeer goed punt. Maar het zou me verbazen als de Tesla wagens daar niet op voorbereid zijn. Natuurlijk als je uiterst links zit en er rijdt iemand naast jou, kan je niet veel meer doen.
Ga maar uit van het slechtste scenario, want het gaat gewoon gebeuren. Er komt een dag dat een autonoom voertuig gewoon een heel naar ongeluk zal veroorzaken door een bug, een hack of een hardwaredefect.
Het ergste wat ik me bij Google kan bedenken is dan met 40km/u over een peuterklas. Maar peuterklasjes zie je niet zo veel, dus een voetganger is waarschijnlijker. Hoe dan ook: de overlevingskans is aanzienlijk mede door de ei-vorm, evenals de tijd om weg te springen.
Het ergste bij Tesla is misschien toch niet de spookrijder. Het ergste scenario bij Tesla is met 120km/u door wegwerkzaamheden rijden met meerdere doden. "ja maar de bestuurder is officieel aansprakelijk" - nobody cares.
Verzin zelf de krantenkoppen en imagoschade er maar bij. Een deukje voor Google, een ramp voor Tesla.
Hoe zou je de spits problemen oplossen, want er moeten toch nog altijd genoeg auto's zijn om aan het grootste aanbod te kunnen voldoen?
In het begin zal (nu ook al met sommige routeplanners) automatisch een B-weg gepakt worden.
Naar de toekomst toe voorspel ik dat meer mensen de trein gaan pakken (misschien niet direct in NL, maar wel in landen waar ze consistent op tijd rijden) icm een Google auto/taxi. In de trein heb je namelijk meer ruimte en het is ook sneller als je wat verder weg moet.
Een verzameling Google auto's in dezelfde richting gaat allicht als een treintje achter elkaar rijden, op grote schaal gaat dat effectief ook files tegen.
Bovendien zal de routeplanner als het echt niet anders kan je adviseren. "Je kan best nu vertrekken als je dat echt wil, maar alles zit potdicht. Je kan beter een half uur wachten, dan ben je net zo snel thuis."
Als de Google auto's een B-weg kennen die niet potdicht zit en ze moeten allemaal dezelfde kant op, dan gaan ze mogelijk in een treintje over de B-weg en komen sneller op de bestemming dan iedereen op de snelweg.
Wikipedia: De haas en de schildpad
Wat betreft aantal auto's heb je gelijk trouwens hoor. Maar in de spits (wagenpark tekort) zal een ritje gewoon duurder worden. Vraag en aanbod zal dus vanzelf een balans vinden voor het aantal benodigde auto's/taxi's. Maar de trein zal dat voor een deel ook overnemen. Een ritje van je huis naar het station plus een ritje van het andere station naar je werk kost qua tijd bijna niets. Een enkele Google auto/taxi kan dan nog steeds meerdere mensen tijdens de spits afzetten. Een carpool van het station naar het werk is dan ook waarschijnlijker.
Waarom juist deze jaartallen? Ze lijken me nogal willekeurig gekozen, of zit er effectief een strategie achter?
2018: gezien de ontwikkeling gok ik dat binnen 3 jaar een overheid ergens wel toe gaat staan dit als dienst aan te bieden.
2020: zodra die dienst er is en er geen ernstige ongelukken gebeuren gaan afwachtende overheden het ook toestaan. Voor 80km/u voertuigen verwacht ik gewoon een vertraging van 2 jaar.
2022: voor ander OV zoals de trein zich hierop (kunnen) aanpassen ben je wel een paar jaar verder.
2026: nog 4 jaar later verwacht ik dat er flink wat zelfrijdende voertuigen zijn. In Duitsland is ook niet overal een maximumsnelheid, maar met zelfrijdende voertuigen ben je ook niet meer afhankelijk van het reactievermogen van de mens. Mogelijk blijft dit wel beperkt tot bepaalde wegen/tijdstippen en het zal sowieso per land verschillen.
2030: als alles betrouwbaar werkt en er zijn rappe taxi's met een goede range en voertuigen met een goede laadruimte voor b.v. verhuizingen of om spullen op te halen, wat moet je dan nog met een eigen auto? Ik verwacht dat mensen dat héél snel in gaan zien als dit alles realiteit zou worden. De prijs van 2dehands auto's zakt door de grond, verkoop van nieuwe modellen ook, traditionele autofabrikanten gaan failliet.
Er zijn wel meer dingen die je vroeger zelf deed maar die we nu uitbesteden. Wie heeft nog een kip? Ik koop gewoon eieren. Wie heeft er een artiest thuis? Ik download het liedje liever zonder die zwetigere dikzak in mijn huiskamer erbij. Wie heeft er nog een naaimachine? Nu koop je gewoon iets nieuws.
Zelf autorijden is zelf iets "maken". Als je dat met dezelfde kwaliteit voor minder geld kan uitbesteden of door een machine laten doen dan kan je nu al voorspellen dat het er straks niet meer is. Er zijn uitzonderingen, maar die stoelen meestal op traditities en verschillen per land.
Het blijft koffiedik kijken trouwens, maar hoeveel bronnen behalve een kristallen bol kan je hebben voor wat er komen gaat?

Dat weet ik, maar ik had het meer op wat ik hierboven vernoemde. Dus dat Google zogezegd een pakket samenstelt dat ook door andere autofabrikanten gebruikt kan worden.
Ik zie hier voor Google toch veel voordelen in. Verder heeft Chris Urmson ook
gezegd dat Google geen autoconstructeur wil worden
Ik zou idd denken dat Google slim genoeg is om niet
Wikipedia: 3dfx Interactive achterna te gaan. Maar je weet het niet.
Ik had het meer op de technische componenten en de software, sorry voor de verwarring.
Ben bang dat je die zelf moet googelen.

Wat denken jullie trouwens van de
geruchten dat Apple er ook mee zou bezig zijn? Haalbaar of niet?
Er staat niet of dat een zelfrijdende auto gaat worden. Maar als dat zo zou zijn..
Haalbaar? Als ze alles zelf opnieuw uit gaan vinden, nee. Dan hebben ze een te grote achterstand want dit kan je niet compleet onder de pet houden.
Als ze techniek inkopen? Tja, dan kan alles.
Gaan ze dat ook doen? Ik durf het niet te zeggen. Ze onderzoeken het vast, dat geloof ik zo. Een rebranded Lexus met wat aanpassingen en Apple logo zie ik ook nog wel gebeuren. Misschien koopt Apple zelfs een autofabrikant. Maar een echte originele Apple auto? Ik betwijfel of Apple zich daaraan kan/wil wagen.
[edit]
Nog een aardig detail: sommige diersoorten worden bedreigd in hun voortbestaan omdat ze worden platgereden bij het oversteken. Zelfrijdende auto's kunnen dat effect waarschijnlijk minimaliseren. Zelfs een pad is in principe detecteerbaar voor een zelfrijdende auto en afhankelijk van de situatie kan die ervoor kiezen om het gas los te laten, te remmen, lichtjes te sturen en/of een licht/geluidsignaal uit te sturen zodat het dier ff opschiet. Of 'm gewoon platrijden als de verkeersveiligheid anders in gevaar komt.
Het is niet zo dat mensen niet zouden willen remmen voor een dier, maar ons reactievermogen is onvoldoende om te reageren op een hert/vos/konijn/kat dat uit de struiken de weg op springt. De zelfrijdende auto ziet die figuren met radar al aankomen terwijl ze nog in de struiken zitten. En een pad kunnen wij mensen gewoon niet
zien, een zelfrijdende auto wel. Zelfs zonder IR of de kennis van wat een pad is zal een zelfrijdende auto er omheen sturen, een steen van dat formaat is namelijk ook geen comfortabele hobbel.
[
Voor 8% gewijzigd door
Mentalist op 18-05-2015 08:18
]