Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MatthiasBe
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2015
Beste Tweakers,

De laatste tijd is er steeds meer te doen over zelfrijdende wagens. Google en Tesla zijn voorlopig de voornaamste namen in dit verhaal, maar elke autoconstructeur is er mee bezig. Er zijn zelfs geruchten dat ook Apple werkt aan zo'n auto.

Welnu, hoe gaan deze wagens volgens jullie de toekomst beïnvloeden? Ik zie dit heel breed, zowel qua banenverlies/winst als hoe het (openbaar) vervoer in de toekomst geregeld wordt.

Verder ook, wat denken jullie over de tijd dat het in beslag gaat nemen voor deze ingeburgerd zijn? Of denken jullie dat het er zelfs nooit gaat komen?

Ben benieuwd naar jullie meningen.

shApp.it - No More Queues

Acties:
  • 0Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 07:35
Mijn mening: TOP! Ik kijk er al naar uit, dat ik nog even een dutje kan doen terwijl ik naar mijn werk gebracht wordt. Dan zie ik mensen al denken bij het lezen van deze zin, waarom gaat u niet met de bus? Nou mijn werk zit ergens op een locatie waar "bijna" geen openbaar vervoer naar toe rijdt. Dus JA voor mij zal dit echt een ++++ punt zijn.

Er was laatst een onderzoek naar mieren gedaan qua files. Wanneer de mieren merken dat de "stroom" ophoopt gaan ze met ze alle iets sneller lopen om dit te voorkomen. (Iets met Flow=volume x snelheid) de mens is hier helaas niet zo goed in staat.
Toch zal de menselijke invloeden aan het begin van deze nieuwe revolutie het probleem geven dat er "mensenlijke" fouten gemaakt blijven worden. Dus we zullen zien of we over >10 jaar nog zelf mogen rijden (bepaalde wegen dan, zoals bepaalde stukken snelweg/ringwegen etc.). Mij maakt het in ieder geval niet uit dat we straks niet meer hoeven te sturen (Denkt aan iRobots tijdens het type van dit bericht).

Kleine toevoeging qua werkgelegenheid. Ja er zullen banen verloren gaan, maar dit gebeurt al eeuwen. Voor de doorsnee bakker op elke hoek van de straat heb je nu een supermarkt waar de brood bij een fabriek vandaan komt etc. Er zullen vanzelf wel weer andere banen gecreëerd worden met de vraag van consument.

[Voor 13% gewijzigd door davevleugel op 15-05-2015 20:02]

Tweakers.net

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 11:11
MatthiasBe schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 17:31:
Welnu, hoe gaan deze wagens volgens jullie de toekomst beïnvloeden?
Ik verwacht niet dat deze auto's de toekomst positief of negatief gaan beïnvloeden op autogebied.
Wel de mogelijkheid dat mensen die vanwege omstandigheden geen rijbewijs kunnen hebben wel "zelfstandig" ergens naar toe kunnen rijden.
Daarnaast levert de ervaringen van de autonome besturing inzichten in andere zaken voor de toekomst. Robots die bijvoorbeeld ouderen kunnen zien en begrijpen en bijvoorbeeld in een verzorgingstehuis helpen met het toiletbezoek en andere zware taken van verzorgers over kunnen nemen.
Ik zie dit heel breed, zowel qua banenverlies/winst als hoe het (openbaar) vervoer in de toekomst geregeld wordt.
Er zijn altijd verschuivingen van banen. Er zijn misschien meer automonteurs nodig voor onderhoud, maar misschien chauffeurs.
Echter, niet iedereen zal een eigen auto hebben, en blijft een bus/taxi nog steeds bestaan.
Verder ook, wat denken jullie over de tijd dat het in beslag gaat nemen voor deze ingeburgerd zijn? Of denken jullie dat het er zelfs nooit gaat komen?
Over 10 jaar de eerste commerciële auto op de weg?
Na 40 jaar zal je wel regelmatig een zelfrijdende auto zien rijden, maar veel auto's zullen nog steeds zelfstandig bestuurd moeten worden.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 10:02

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Ik denk niet dat ze de toekomst gaan beïnvloeden, wellicht wel dat ze gemeengoed gaan worden en deel gaan worden van de toekomst.

Maar ik denk dat het een hybride vorm zal hebben: op snelwegen of ander voorspelbare wegen buiten de oude centra zal de auto zelf rijden, maar op een gegeven moment zal je (met ondersteuning) de auto moeten besturen.

Op privé terreinen en andere gebieden waar de Google autotjes niet komen zal er niet voldoende data zijn en zal je zelf je ding moeten doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 170074
  • Registratie: september 2020
  • Niet online
Barrycade schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 22:57:
Ik denk niet dat ze de toekomst gaan beïnvloeden, wellicht wel dat ze gemeengoed gaan worden en deel gaan worden van de toekomst.

Maar ik denk dat het een hybride vorm zal hebben: op snelwegen of ander voorspelbare wegen buiten de oude centra zal de auto zelf rijden, maar op een gegeven moment zal je (met ondersteuning) de auto moeten besturen.

Op privé terreinen en andere gebieden waar de Google autotjes niet komen zal er niet voldoende data zijn en zal je zelf je ding moeten doen.
Dan ga je er dus van uit dat er externe data nodig is. Vanzelfsprekend heeft zo'n auto straks zoveel sensoren dat dit niet perse hoeft lijkt me.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 15:58. Reden: Leeg vanwege privacy.]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

fandango schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 23:00:
[...]

Dan ga je er dus van uit dat er externe data nodig is. Vanzelfsprekend heeft zo'n auto straks zoveel sensoren dat dit niet perse hoeft lijkt me.
Hoe weet die auto dan waar je naartoe wil?

Je zal dan toch minimaal op een Google Map-achtige interface aan moeten geven waar je naartoe wil.
En naar je huis zal wellicht gaan, want daar kan je de boel scannen.
Maar zolang er hier in NL je Tom Tom zelfs je niet 100% goed naar je eindbestemming weet te navigeren op PC en huisnummer zal er nog heel wat moeten gebeuren.

Meeste van mijn bestemmingen moet ik de laatste 400-2000 meter het zelf maar uitzoeken waar het is.
Dus laat staan ze weten hoe het vanaf de weg verder gaat op bv een boeren erf, bedrijfsterrein enz.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 11:11
Een routekaart en gps is natuurlijk wel nodig, maar ter plekke moeten de sensoren bepalen hoe de auto moet rijden net zoals dat je ter plekke met je ogen moet kijken.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 11:00
De auto's zijn autonoom door scanners lijkt me dan. Ze moeten immers alles kunnen herkennen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nul07
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 14-09-2015
Mercedes is er ook vollop mee bezig. Wat ik mooi vind van dat merk, is ook vollop de focus van privacy.

Dat schijnt ook een 'luxegoed' te worden, niet alleen op internet maar ook bij autonome auto's.

Privacy? ja graag: Het VPN Topic en het Ad-blocking Topic

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gallant
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 29-02 15:44
Hey Matthias!

We spraken elkaar zojuist bij het nieuwsbericht toevallig dat ik je forum post zie. Mooi topic goed dat je het gestart bent.

Zelfrijdende wagens, beter gezegd de autonome auto prikkelt mijn voorstellingsvermogen zeer en dat al voor een aantal jaar. Toen ik voor het eerst hoorde van het project dat Google faciliteerde kon ik niet anders dan denken dat dit weer iets is dat Google eventjes probeert en nam het eigenlijk niet heel erg serieus. Het ging mijn voorstellingsvermogen gewoon nog ver te boven en al helemaal dat dit weleens mogelijk zou kunnen zijn in pak en beet 10 jaar tijd.

Maar nu ben ik er van overtuigd dat dit DE revolutie gaat zijn van de komende decennia! We gaan massaal aan de autonome auto. Dit zal met net zo'n vaart gaan als dat de mobiele telefoon is ingeburgerd het afgelopen decennium. Waarom ik dat denk? Omdat de voordelen zo groot zijn en zo veelvuldig.

Ik zal een poging doen dit op te sommen waarbij ik nu al weet dat ik zaken zal vergeten op te noemen. Ik zal hierbij uitgaan van een transitie die al geheel heeft plaats gevonden (van menselijke bestuurder naar een OS bestuurder). Ik denk dat deze (vrijwel) volledige transitie zo'n 20 jaar zal nodig hebben vanaf het moment dat de auto's op de markt zullen worden geïntroduceerd. Een volledig autonome auto heeft geen stuur en kan dus ook niet door mensen bestuurd worden. Sommige dingen die ik zeg zijn misschien ver gezocht en zullen nooit zo uitpakken.

Goedkoper:
  • Lager verbruik: Geen files meer en een groene golf zal standaard worden. Het rijden in een treintje zal ook voordelen hebben voor het verbruik.
  • Lagere verzekering: Er zullen zich veel minder ongelukken voor doen en het systeem van de schade vrije jaren zal ophouden te bestaan.
  • Lagere fabricage kosten: De afzet markt voor auto's zal aan zienlijk groeien aangezien straks een kind/bejaarde en jawel de hond met de auto kan. Ook zal een auto eenvoudiger kunnen worden uitgevoerd een stuur en vrijwel alle bediengszaken zullen overbodig worden.
    Ja er moet wel een computer in met sensoren maar die hebben de meeste auto's nu ook al zij het in mindere mate.
  • Geen rijbewijs: Geen leskosten en geen examen kosten voor zowel theorie als praktijk.
  • Lagere onderhoudskoste: de machine zal altijd voorzichtig worden bereden en altijd binnen de fabrieksopgaves opereren. Daarnaast zullen er minder schades zijn en zullen stoepjes niet snel gepakt worden.
Veiliger
  • Minder ongelukken: een autonome auto zal ingesteld zijn op risicomijdend gedrag. Een mens daarentegen is een emotioneel en trots wezen met ieder zijn eigen temperament. Dit lijdt tot irritaties in het verkeer en ongelukken door onbesuisd gedrag. Daarnaast faalt ieder mens weleens. We maken inschattingsfouten en we zitten te suffen of we krijgen te maken met een fysiek probleem een hart aanval bijvoorbeeld. Autonome auto's communiceren met elkaar, verkeerslichten en spoedeisende hulpdiensten. Zij kunnen op die manier veel verder kijken dan wij mensen en dus eerder op iets anticiperen.
  • Veiligheid op straat: Niet alleen veiliger voor de bereider maar ook voor al het overige verkeer. Het zal veiliger worden op straat en 30 kilometerzones zullen worden gerespecteerd.
  • Monitoring en zorg: Autonome auto's communiceren en monitoren het geen ze vervoeren. Er zijn al systemen in auto's die de bereider monitoren op zijn fysieke gesteldheid. Eventueel in combinatie met de smartwatch zijn hier verdere mogelijkheden voor te bedenken. Ook zou de auto kunnen beslissen om zich met spoed naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis te spoeden. Al communicerend aan medeweggebruikers en verkeerslichten dat het met spoed onderweg is naar het ziekenhuis. Dat ziekenhuis kan door het karretje ook reeds worden geïnformeerd en de toestand van de patiënt doorgeven. Dit zal natuurlijk wat juridische haken en ogen hebben maar bij een volledig gerobotiseerd wagenpark is dit wel degelijk mogelijk.
Comfort
  • Je hoeft niet autorijden. Dat spreekt voor zich, je hoeft niet meer na te denken in het verkeer en de besturing is letterlijk kinderspel. Alleen nog het adres doorgeven en eventueel waar je hem wilt parkeren. De horeca zal ook garen spinnen bij de autonome auto aangezien de kroegtijger zijn auto niet meer hoeft te laten staan.
  • Je hoeft de deur niet uit om iemand of iets weg te brengen.
  • De auto kan zelf naar de garage en zal ook zelf aangeven wanneer dat nodig is. (dit is een zwak punt aangezien auto's dat nu ook al doen en dan valt het eigenlijk in het punt hier boven)
  • Reistijd zal korter zijn. Geen files meer door verkeer dat in treintjes rijdt en verkeerslichten die al het verkeer monitoren en regelen. Dit zorgt ook voor een aangename rit.
  • Gezonder. Het verkeer is zeer stressvol. Ik hoor het ook veel van andere mensen dat ze daar geen zin meer in hebben na een dag werken. Dat probleem is totaal verdwenen. Je kan instappen en chillen. Je kan ook lekker gaan slapen onderweg zo kom je nog aan je rust toe.
Criminaliteit
  • Autonome auto's zullen niet interessant zijn voor autodieven, de onderdelen daar gelaten. Ze zullen biometrisch te beveiligen zijn en vrijwel altijd te traceren en te identificeren. Hi-jacking en Joyriden zullen ook tot verleden behoren. Voor ramkraken en terroristische aanslagen zal de autonome auto zich ook niet lenen. Eventueel zal de autonome auto door de politie op afstand over te nemen zijn dus toch een soort hi-jack. Dit zijn natuurlijk gevoelige punten: privacy en autonomie. In de naam van terrorisme zijn we al veel van deze zeer belangrijke zaken aan het afbreken. Hier zal dus grote voorzichtigheid in betracht moeten worden. Het klinkt mischien raar (en zeker voor de mensen die mij kennen) maar in zekere zin hebben we al geen totale autonomie als we in onze automobiel zitten. De politie kan ons ten alle tijde een volgteken geven die wij dienen op te volgen. Of de auto dat dan automatisch doet of dat jij dat doet maakt in wezen niet uit. Een autonome auto zal echter veel minder staande gehouden hoeven te worden. De gegevens van de auto zullen direct beschikbaar zijn in de systemen wat natuurlijk nu ook al het geval is. Maar de politie hoeft niet te controleren op rijbewijs en alcoholcontroles uit te voeren. Ook op de staat van het voertuig zal doorgaans niks aan te merken zijn aangezien de auto hier een zelf controlerende functie in heeft en ten alle tijde voor een reparatie naar de garage gestuurd kan worden. Bij ernstige gebreken zal de auto niet eens rijden of wellicht in een soort service-mode rijden.
Er zijn een aantal punten die met de komst van de autonome auto zullen zorgen baren. Veelal betreft het mentale barrières. Kwesties als vrijheid en privacy zijn thema's die genoemd worden door tegenstanders van het "nieuwe rijden"

Heikele punten
  • Vrijheid: Ik hou zelf enorm van autorijden en zal het dan ook zeker gaan missen. Het af en toe lekker door jakkeren en de auto op zijn capaciteiten beproeven :*) Het geeft een gevoel van macht en vrijheid. Één ding is zeker; de autonome auto wordt een hele saaie auto. Maar dat is tegelijk zijn kracht. Autorijden is geen spelletje of uitlaatklep. Daarvoor zul je naar het circuit moeten of lekker gaan karten.
  • Privacy: Ik tipte het al even aan, een heel gevoelig punt vandaag de dag en terecht! De autonome auto zal bijdrage aan de informatie dichtheid die bedrijven, overheid en instanties reeds van ons hebben weten te onttrekken. Punt. Willen we dat? Ik denk dat hier weinig tegen doen is behalve een zeer nauwkeurige regulering van wat er wel en niet mag gebeuren met deze informatie. Dat begint bij een zeer goed beveiligde voordeur. Waar buitenstaanders (buitenlandse mogendheden) niet gemakkelijk bij kunnen en informatie verspreid staat opgeslagen waardoor data lekken niet tot een tsunami aan informatie leidt.
  • Werkgelegenheid: alle automatisering lijdt tot banen verlies maar zeker ook tot nieuwe banen. Maar qua saldo zal er minder werk zijn. De robotisering van de maatschappij is onomkeerbaar en is op zich een gezonde ontwikkeling. We moeten niet kunstmatig zaken in stand willen houden. De inrichting van de samenleving zal totaal moeten veranderen. Een aflevering van Tegenlicht werpt hier een interessant licht op.
  • Juridische schuldvraag: Dit was voor mij altijd een moeilijk punt om te bevatten. Deze vraag komt vanuit een stuk wantrouwen en ongeloof naar de techniek toe heb ik bemerkt. Ik geloofde niet dat het kon dus moest het fout gaan. Natuurlijk kan het ook fout gaan en wat dan? Wie rijdt er nu feitelijk? Daar is niets in verandert met het soort auto (mens bestuurd of autonoom). Het feit is wel dat de autonome auto de besturing heeft overgenomen en dus daar ook de verantwoordelijkheid voor draagt. Net zoals een autofabrikant verantwoordelijk gehouden kan worden voor een falend rem systeem kan dat ook voor een falend OS. Mits de eigenaar van de auto geen nalatigheid kan worden aan gerekend en de wegbeheerder ook niet in gebreken gesteld kan worden. De fabrikant zal dus elk verwijtbaar ongeluk willen uitpluizen en bij ernstige zaken de auto's niet meer op de weg laten gaan tot dat bug gevonden en de patch geïnstalleerd is. Het voordeel is dat er een log beschikbaar is met video materiaal en ander soort data.
  • Hacking: automatische systemen zijn te hacken. Hier zal dus een degelijk beveiligingsmechanisme op bedacht moeten worden.
Zo dat is eruit. Opmerkingen of toevoegingen zijn natuurlijk welkom!

• MatthiasBe
Dank jullie allemaal om alvast te reageren.

Ik ga hier enkele dingen uitnemen die me zijn opgevallen.
Barrycade schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 22:57:
Waarom zouden ze de toekomst niet beïnvloeden? Ik veronderstel dat ons leven er volledig anders gaat uitzien? Ik heb voorlopig geen eigen auto nodig, maar als ik kijk in mijn omgeving zijn er veel mensen die meer dan 2u per dag in de auto zitten. Deze tijd zou je ten eerste veel kunnen reduceren en je zou ondertussen iets anders kunnen doen.
Ik veronderstel dat dit slechts een kwestie van tijd is. De wagen zal vanzelf leren. Mensen laten hun wagen rijden tot aan het opgegeven adres. Is dit niet juist, dan rijden ze zelf een stukje verder en zo weet hun auto ook waar dat plaatsje is. Wanneer deze wagen dan gekoppeld is met het internet update hij het systeem, en elke auto weet nu waar deze plaats is.
nul07 schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 23:20:
Mercedes is er ook vollop mee bezig. Wat ik mooi vind van dat merk, is ook vollop de focus van privacy.
Ik veronderstel dat je het op de F015 hebt? Kan je me iets meer vertellen over de privacy? Ik vind er niet onmiddellijk iets van terug. En ik ben er van overtuigd dat dit ook belangrijk is voor het slagen ervan.
Gallant schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 23:57:
Werkgelegenheid: alle automatisering lijdt tot banen verlies maar zeker ook tot nieuwe banen. Maar qua saldo zal er minder werk zijn. De robotisering van de maatschappij is onomkeerbaar en is op zich een gezonde ontwikkeling. We moeten niet kunstmatig zaken in stand willen houden. De inrichting van de samenleving zal totaal moeten veranderen. Een aflevering van Tegenlicht werpt hier een interessant licht op.
Die aflevering zal ik vanavond eens bekijken, klinkt alleszins interessant. Ik denk dat de grote uitdaging wordt, dat iedereen wel geïnteresseerd zal moeten zijn in techniek en ict, want uiteindelijk zal de automatisering alles vervangen en is er enkel nog maar werk in het uitvinden van nieuwe toepassingen en dergelijke. Dus wat gaan mensen dan doen die hier totaal niet voor opgeleid zijn? En wat met mensen die niet handig genoeg zijn om te solderen (geloof me, mijn ouders zouden het niet kunnen :+ ) of mensen die niet 'verstandig' genoeg zijn om te kunnen programmeren en dergelijke?
Juridische schuldvraag: Dit was voor mij altijd een moeilijk punt om te bevatten. Deze vraag komt vanuit een stuk wantrouwen en ongeloof naar de techniek toe heb ik bemerkt. Ik geloofde niet dat het kon dus moest het fout gaan. Natuurlijk kan het ook fout gaan en wat dan? Wie rijdt er nu feitelijk? Daar is niets in verandert met het soort auto (mens bestuurd of autonoom). Het feit is wel dat de autonome auto de besturing heeft overgenomen en dus daar ook de verantwoordelijkheid voor draagt. Net zoals een autofabrikant verantwoordelijk gehouden kan worden voor een falend rem systeem kan dat ook voor een falend OS. Mits de eigenaar van de auto geen nalatigheid kan worden aan gerekend en de wegbeheerder ook niet in gebreken gesteld kan worden. De fabrikant zal dus elk verwijtbaar ongeluk willen uitpluizen en bij ernstige zaken de auto's niet meer op de weg laten gaan tot dat bug gevonden en de patch geïnstalleerd is. Het voordeel is dat er een log beschikbaar is met video materiaal en ander soort data.
Hoe we dit kunnen oplossen wordt niet zo eenvoudig, want wat dan met onze privacy?
Hacking: automatische systemen zijn te hacken. Hier zal dus een degelijk beveiligingsmechanisme op bedacht moeten worden.
Dit is ook een groot probleem, ik hoop daarom dat er vlug standaarden komen, waardoor iedereen kan samen werken aan het updaten van het systeem vanaf dat er een bug gevonden is. Want door dit te hacken verdien je geen geld, neen je vermoord mensen. En toch gaan er mensen of overheden hier toe in staat zijn. Is open source code de oplossing of net niet?

Nog een vraag. Hoe zien jullie dat met data? De data die moet uitgewisseld worden is immens. Zeker als we ook overgaan naar zogenaamde 'connected cars'. Hoe gaat deze gebeuren, en waar wordt de data gestockeerd? En hoe kunnen we er zeker van zijn dat deze data niet verkeerd gebruikt wordt?

• Barrycade

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Waarom zouden ze de toekomst niet beïnvloeden? Ik veronderstel dat ons leven er volledig anders gaat uitzien? Ik heb voorlopig geen eigen auto nodig, maar als ik kijk in mijn omgeving zijn er veel mensen die meer dan 2u per dag in de auto zitten. Deze tijd zou je ten eerste veel kunnen reduceren en je zou ondertussen iets anders kunnen doen.
Wij maken met z'n allen de toekomst. Een zelfstandige auto zal de toekomst niet vormen. Dat is het resultaat van de toekomst.

Ik hoef niet persé met de auto naar mijn werk. Dus thuiswerken zou op kortere termijn van een veel grotere impact zijn dan een veredelde bus die het dan in mijn ogen is geworden als die auto zelfstandig kan rijden.

Waarom zouden we dan een eigen auto willen hebben als het een saai vervoersding is geworden?

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

Barrycade schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 11:18:
Waarom zouden we dan een eigen auto willen hebben als het een saai vervoersding is geworden?
Het hoeft mijn inziens geen eigen auto te zijn maar wel een vervoermiddel die mij van een plek waar ik ben naar een plek waar ik naar toe wil breng. In principe zou je een gemeenschappelijke pool kunnen hebben waar je met een beetje pool management je efficiency als 'taxi-bedrijf' sterk kan verhogen. Stilstaande voertuigen kosten veel geld en met een grote kostenpost van een chauffeur die weg is kan je de dienst nog goedkoper aanbieden.

In zo'n geval, als er een auto gereserveerd zou kunnen worden voor een net KM-tarief op een bepaalde tijd zou dat mijn inziens ideaal zijn.
Voordeel voor mij is dat ik piekmomenten kan ontwijken. Spits blijft in dezen een drama omdat je daarop niet je capaciteit zou willen inschalen.

• Gallant
Napo schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 11:26:
[...]

Het hoeft mijn inziens geen eigen auto te zijn maar wel een vervoermiddel die mij van een plek waar ik ben naar een plek waar ik naar toe wil breng. In principe zou je een gemeenschappelijke pool kunnen hebben waar je met een beetje pool management je efficiency als 'taxi-bedrijf' sterk kan verhogen. Stilstaande voertuigen kosten veel geld en met een grote kostenpost van een chauffeur die weg is kan je de dienst nog goedkoper aanbieden.

In zo'n geval, als er een auto gereserveerd zou kunnen worden voor een net KM-tarief op een bepaalde tijd zou dat mijn inziens ideaal zijn.
Voordeel voor mij is dat ik piekmomenten kan ontwijken. Spits blijft in dezen een drama omdat je daarop niet je capaciteit zou willen inschalen.
Dat denk ik dus ook. Het status symbool auto zal worden gereduceerd tot een soort golfkarretje dat ons van A naar B brengt. Ik denk ook dat het eigenbezit van een auto afneemt. Bedrijven die deze karretjes verhuren zullen als paddestoelen uit de grond gaan schieten. Google zal hiermee beginnen met de dienst Uber waar ze een belang in hebben genomen. Eerst zal dat in de VS zijn waar ze niet zo moeilijk zullen doen en later hier in Europa. Er zal wel weerstand komen vanuit de taxi wereld maar dit zal helaas alleen maar vertragend werken en daar zijn we wel goed in hier in Nederland. We willen graag voorop lopen met ontwikkeling maar als puntje bij paaltje komt gaan we polderen tot we een ons wegen. Nederland heeft aangeven een voortrekkersrol te willen vervullen ten aanzien van de autonome wagen maar ik vraag mij af of ze wel goed hebben nagedacht over de implicaties hiervan als tegelijkertijd diensten als Uber het leven proberen zuur te maken.

Ook het openbaar vervoer zal het moeilijk krijgen (als het dat al niet heeft). We krijgen gecombineerde taxi-ritten waarbij klanten die op dezelfde route zitten samen kunnen meeliften.
MatthiasBe schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 10:41:
Dank jullie allemaal om alvast te reageren.
Ik veronderstel dat dit slechts een kwestie van tijd is. De wagen zal vanzelf leren. Mensen laten hun wagen rijden tot aan het opgegeven adres. Is dit niet juist, dan rijden ze zelf een stukje verder en zo weet hun auto ook waar dat plaatsje is. Wanneer deze wagen dan gekoppeld is met het internet update hij het systeem, en elke auto weet nu waar deze plaats is.
De auto kan rijden zonder dat er navigatie van de locatie voorhanden is. Ik stel me zo voor dat er bijvoorbeeld een soort parking mode is waar die maar 5 km per uur rijdt en waar je bijvoorbeeld op een touchscreen aan kan geven waar je naar toe wil. Eigenaren/beheerders van grote opritten/terreinen zouden wellicht data van het parcours kunnen openbaar maken of ter plekke een communicatie systeem voor autonome auto's kunnen plaatsen. Het zelfde geldt ook voor parkings en tunnels.
Die aflevering zal ik vanavond eens bekijken, klinkt alleszins interessant. Ik denk dat de grote uitdaging wordt, dat iedereen wel geïnteresseerd zal moeten zijn in techniek en ict, want uiteindelijk zal de automatisering alles vervangen en is er enkel nog maar werk in het uitvinden van nieuwe toepassingen en dergelijke. Dus wat gaan mensen dan doen die hier totaal niet voor opgeleid zijn? En wat met mensen die niet handig genoeg zijn om te solderen (geloof me, mijn ouders zouden het niet kunnen :+ ) of mensen die niet 'verstandig' genoeg zijn om te kunnen programmeren en dergelijke?
De uitdaging zit er in om mensen functioneel bezig te laten zijn. We zouden dan kunnen denken aan een sterk culturele en artistieke samenleving. Deze belangrijke menselijke kwaliteiten zijn in onze huidige maatschappij zwaar onder gesneeuwd. In oude culturen was kunst de hoogste vorm van expressie en dat is het eigenlijk nog steeds. Robots kunnen alles overnemen maar voor creatieve expressie zijn ze niet geschikt. Onder creatieve expressie versta ik: tuinieren, boetseren, beeldhouwen, houtbewerken, schilderen/tekenen, ontwerpen (webdesign,meubilair, architectuur), ruimtelijke ordening, interieur inrichting, muziek/zang, componeren, toneel, circus, fotografie/video, tekst schrijven enz. De meeste dingen klinken nu nog erg hobby achtig maar in feite zijn deze zaken gewoon ondergewaardeerd nu.

In die taken zijn robots zeer goed (solderen en programmeren) daar zullen dus nauwelijks mensen voor nodig zijn behalve dan bij de creatieve invulling hiervan. Er zullen natuurlijk altijd mensen "handen" nodig blijven. Werkweken zullen worden verkort en banen verdeeld of een andere oplossing zal zich aandienen ter zijner tijd. Zo gaat het altijd, de mens zal altijd iets vinden om zich mee bezig te houden en wie weet wat dat is. Een virtuele wereld bouwen bijvoorbeeld? Feit is dat we voor een uitdaging staan om de samenleving hier op voor te bereiden. Doen we dat niet dan krijg je chaos en dan keren we terug naar de middeneeuwen.
Hoe we dit kunnen oplossen wordt niet zo eenvoudig, want wat dan met onze privacy?
Deze data wordt alleen doorgeven bij een incident en zal alleen ten behoeve van het incident mogen worden gebruikt. Net zoals een blackbox in een vliegtuig.
Dit is ook een groot probleem, ik hoop daarom dat er vlug standaarden komen, waardoor iedereen kan samen werken aan het updaten van het systeem vanaf dat er een bug gevonden is. Want door dit te hacken verdien je geen geld, neen je vermoord mensen. En toch gaan er mensen of overheden hier toe in staat zijn. Is open source code de oplossing of net niet?
De sleutel zit hierin dat er alleen changes mogen plaats vinden die vanaf een geautoriseerde source komen. Hierbij zal gebruikt moeten worden gemaakt van een verificatie systeem.
Nog een vraag. Hoe zien jullie dat met data? De data die moet uitgewisseld worden is immens. Zeker als we ook overgaan naar zogenaamde 'connected cars'. Hoe gaat deze gebeuren, en waar wordt de data gestockeerd? En hoe kunnen we er zeker van zijn dat deze data niet verkeerd gebruikt wordt?
Goede vraag en speelt nu ook al met al onze data die door overheden en bedrijven over ons worden verzameld. Kijk bijvoorbeeld naar het medischdossier. Hier zijn nog steeds grote moeilijkheden mee omdat op een goede manier te beheren en distribueren. Dus daar zit voorlopig nog genoeg werk 8)

[Voor 57% gewijzigd door Gallant op 16-05-2015 14:33]

• MatthiasBe
Barrycade schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 11:18:
Wij maken met z'n allen de toekomst. Een zelfstandige auto zal de toekomst niet vormen. Dat is het resultaat van de toekomst.

Ik hoef niet persé met de auto naar mijn werk. Dus thuiswerken zou op kortere termijn van een veel grotere impact zijn dan een veredelde bus die het dan in mijn ogen is geworden als die auto zelfstandig kan rijden.
Voor jou is dat niet zo'n grote impact, maar vraag dat eens aan een vrachtwagen of taxichauffeur. Voor hen wordt het een grote uitdaging een nieuwe invulling te vinden waar ze geld voor krijgen ifv hun skills.
Napo schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 11:26:

Op je eerste punt, inderdaad: Uber heeft al verschillende keren laten verstaan dat ze in de toekomst niet meer met chauffeurs zouden werken, maar met zelfrijdende wagens. Ik ben benieuwd hoe onder andere ook grote transportbedrijven hiermee om gaan. Tegen wanneer zouden er vrachtwagens rondrijden zonder dat er iemand in zit?

En inderdaad, wat met de spits? Zullen we dan altijd met een overcapaciteit moeten werken?
Wagens worden inderdaad gewoon dingen die ons van A naar B moeten brengen, maar het zal volgens mij altijd een statussymbool blijven. Merken zullen spelen op extra voorzieningen in de wagen, nog steeds design en ook privacy.
Gallant schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 12:56:
De auto kan rijden zonder dat er navigatie van de locatie voorhanden is. Ik stel me zo voor dat er bijvoorbeeld een soort parking mode is waar die maar 5 km per uur rijdt en waar je bijvoorbeeld op een touchscreen aan kan geven waar je naar toe wil.
Dat van die touchscreen vind ik een zeer goed idee, daar was ik zelf nog niet opgekomen.
De uitdaging zit er in om mensen functioneel bezig te laten zijn. We zouden dan kunnen denken aan een sterk culturele en artistieke samenleving. Deze belangrijke menselijke kwaliteiten zijn in onze huidige maatschappij zwaar onder gesneeuwd. In oude culturen was kunst de hoogste vorm van expressie en dat is het eigenlijk nog steeds. Robots kunnen alles overnemen maar voor creatieve expressie zijn ze niet geschikt. Onder creatieve expressie versta ik: tuinieren, boetseren, beeldhouwen, houtbewerken, schilderen/tekenen, ontwerpen (webdesign,meubilair, architectuur), ruimtelijke ordening, interieur inrichting, muziek/zang, componeren, toneel, circus, fotografie/video, tekst schrijven enz. De meeste dingen klinken nu nog erg hobby achtig maar in feite zijn deze zaken gewoon ondergewaardeerd nu.
Tuinieren gaat reeds via robots. En dat zie ik in de toekomst alleen maar verbeteren. Er bestaan een start-up die via AI reeds websites opbouwt, genaamd Grid. Architectuur zal met de Microsoft Hollolens wel enorm eenvoudiger worden. Net zoals het al eenvoudiger is geworden door dingen zoals CAD of sketch up.

Natuurlijk zijn er ook nog veel andere dingen die niet te doen zijn. Maar kunnen we daar allemaal van leven? Want niet iedereen zal geld willen betalen voor muziek en dergelijke. Kijk maar naar gratis Spotify.
Ik ben alleszins benieuwd naar de komende uitdagingen door de technologische vooruitgang.
Deze data wordt alleen doorgeven bij een incident en zal alleen ten behoeve van het incident mogen worden gebruikt. Net zoals een blackbox in een vliegtuig.
Ik hoop dat het zo kan gaan, want dat zou de beste oplossing zijn. Maar wat doe je dan met het communiceren als een voertuig wilt invoegen en dergelijke? Die data moet verzonden en ontvangen worden. En dat allemaal draadloos. Ik heb geen idee over de hoeveelheid data dat dit met zich meebrengt, maar het zal niet weinig zijn.

En data versturen naar een object dat met een snelheid van 50 km per uur op je afkomt is niet eenvoudig, laat staan naar een object dat met 130km/u op je afkomt.

Verder: Hoe denken jullie dat Google deze wagen zal implementeren? Zouden ze zich wagen aan het bouwen van een eigen wagen? Of maken ze een hardware basis met software systeem (Android Auto) dat andere auto constructeurs dan kunnen gebruiken?

En hebben jullie enig idee welke componenten ze allemaal gebruiken (ik heb het dan over de sensoren)? Of hoe ze kunnen herkennen dat er een zebrapad is (waar iemand wil oversteken)? Is er reeds videosoftware verkrijgbaar die zo'n dingen zou kunnen analyseren?

Ik moet namelijk beginnen nadenken over een onderwerp voor mijn thesis. En dit lijkt me zeer interessant en even uitdagend.

• Gallant
Op je eerste punt, inderdaad: Uber heeft al verschillende keren laten verstaan dat ze in de toekomst niet meer met chauffeurs zouden werken, maar met zelfrijdende wagens. Ik ben benieuwd hoe onder andere ook grote transportbedrijven hiermee om gaan. Tegen wanneer zouden er vrachtwagens rondrijden zonder dat er iemand in zit?
Die zijn er al. De Tweede Maasvlakte is een geheel gerobotiseerde haven, op het gigantische terrein rijden constant autonome vrachtwagens met containers af en aan. De vrachtwagenchauffeurs die daar aankomen zien daar met eigen ogen hoe hun werk wordt overgenomen. Als je daar meer over wilt weten kan ik je weer een andere aflevering van Tegenlicht aanbevelen. Daarin komen alle betrokkenen die daar mee te maken hebben aan het woord (ook vrachtwagenchauffeurs). Ook komen de beveiligingsissues ter spraken en botsingen van de voertuigen. Er is momenteel ook als proef een autonome vrachtwagen op de openbare weg in Nederland.
En inderdaad, wat met de spits? Zullen we dan altijd met een overcapaciteit moeten werken?
Wagens worden inderdaad gewoon dingen die ons van A naar B moeten brengen, maar het zal volgens mij altijd een statussymbool blijven. Merken zullen spelen op extra voorzieningen in de wagen, nog steeds design en ook privacy.
Denk ook wel dat er nog mooie bling bling auto's zullen worden gemaakt. Maar ik denk dat er daarnaast een grote markt zal zijn voor no-nonsens vervoer. Dus een soort veredeld OV.
Dat van die touchscreen vind ik een zeer goed idee, daar was ik zelf nog niet opgekomen.
Touchscreen is wellicht dan alweer achterhaald en maken we gebruik van een ander soort interface. Dan hoef je alleen nog maar te kijken of te wijzen bijvoorbeeld.
Tuinieren gaat reeds via robots. En dat zie ik in de toekomst alleen maar verbeteren. Er bestaan een start-up die via AI reeds websites opbouwt, genaamd Grid. Architectuur zal met de Microsoft Hollolens wel enorm eenvoudiger worden. Net zoals het al eenvoudiger is geworden door dingen zoals CAD of sketch up.
Bij al deze bezigheden gaat de robot natuurlijk ook zijn diensten bewijzen. Zeker aan de machinale kant, maar ik had het dan ook over de creatieve input kant.
Natuurlijk zijn er ook nog veel andere dingen die niet te doen zijn. Maar kunnen we daar allemaal van leven? Want niet iedereen zal geld willen betalen voor muziek en dergelijke. Kijk maar naar gratis Spotify.
Ik ben alleszins benieuwd naar de komende uitdagingen door de technologische vooruitgang.
Niemand wil ergens voor geld betalen maar toch doen we het allemaal. Met andere woorden niet betalen is diefstal tenzij het gratis wordt weggeven natuurlijk. Er zal hier steeds strenger op worden toegezien en de straffen zullen niet mals zijn.
De robots gaan dus feitelijk voor het belangrijkste deel voor de productie zorgen. De kneep zit hem in de verdeel sleutel naar de bevolking toe. Dat bedoelde ik met totale verandering van hoe de maatschappij nu is ingericht. Daar zijn we zelf verantwoordelijk voor dus benieuwd ben ik er niet naar. Het zal niet zonder slag of stoot gaan want dat is nooit bij een revolutie.
Ik hoop dat het zo kan gaan, want dat zou de beste oplossing zijn. Maar wat doe je dan met het communiceren als een voertuig wilt invoegen en dergelijke? Die data moet verzonden en ontvangen worden. En dat allemaal draadloos. Ik heb geen idee over de hoeveelheid data dat dit met zich meebrengt, maar het zal niet weinig zijn.

En data versturen naar een object dat met een snelheid van 50 km per uur op je afkomt is niet eenvoudig, laat staan naar een object dat met 130km/u op je afkomt.
Ik bedoelde de hele data set met beelden en alles dat blijft gewoon een bepaalde tijd opgeslagen in de blackbox en zal normaliter gewist worden. De data communicatie naar mede weggebruikers en verkeerslichten zal denk ik niet echt hele grote data pakketten zijn. Auto's onderlingen moeten een paar basis dingen weten( hoe hoog is je snelheid en waar ga je heen). Het zelfde geldt voor verkeerslichten. Dus minder dan 1 MB. Ik denk trouwens dat auto's via een centrale server praten en vandaar de voor hun relevante data krijgen. De verdere data doen ze realtime op in het veld, waarbij de ontvangen data zal moeten matchen met wat de auto waarneemt. Bijvoorbeeld we naderen "Auto 1011b" op 150 meter afstand van ons dit komt overeen met de data die we van de server kregen. Is er geen match dan is er een probleem.
Verder: Hoe denken jullie dat Google deze wagen zal implementeren? Zouden ze zich wagen aan het bouwen van een eigen wagen? Of maken ze een hardware basis met software systeem (Android Auto) dat andere auto constructeurs dan kunnen gebruiken?
Een eigen auto hebben ze nu al. Natuurlijk hebben ze dit samen met een autobouwer gemaakt. Het zelfde zoals ze hun Nexus smartphone laten maken door een bekende smartphone bouwer. Dat zal dus een soort gezamenlijk project zijn waarin Google hun input graag verwezenlijkt ziet worden. Zoals ik al aan gaf gaat Google denk ik beginnen met een taxi dienst waarschijnlijk met Uber in de VS. Je besteld dan een autonome autootje via de app en die komt dan voorrijden. Dat wordt denk ik een hype. Mensen vinden dat zo hip. Op die manier kan Google het publiek laten wennen aan het idee van de autonome auto en bewijzen dat het werkt.
En hebben jullie enig idee welke componenten ze allemaal gebruiken (ik heb het dan over de sensoren)? Of hoe ze kunnen herkennen dat er een zebrapad is (waar iemand wil oversteken)? Is er reeds videosoftware verkrijgbaar die zo'n dingen zou kunnen analyseren?
Daar zou je ff voor moeten Googlen :P
Ik moet namelijk beginnen nadenken over een onderwerp voor mijn thesis. En dit lijkt me zeer interessant en even uitdagend.
Gaaf! Drie maal raden wat mijn onderwerp zou zijn als ik nu studeerde ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mentalist
  • Laatst online: 19-08 11:15

Mentalist

[avdD]

MatthiasBe schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 17:31:
Beste Tweakers,

De laatste tijd is er steeds meer te doen over zelfrijdende wagens. Google en Tesla zijn voorlopig de voornaamste namen in dit verhaal, maar elke autoconstructeur is er mee bezig. Er zijn zelfs geruchten dat ook Apple werkt aan zo'n auto.
Wat Google doet vind ik heel slim. Juist in-city ritjes zijn duur en moeilijk.

Als dat ei-vormige wagentje zichzelf door een bug of defect een keer met 40km/u in een voetganger zou boren, dan vallen er waarschijnlijk nog steeds geen doden.

Wat Tesla doet is levensgevaarlijk. Voor Tesla als bedrijf welteverstaan. Driverless, maar alleen op de snelweg. Als er één Tesla zich frontaal in een spookrijder zou boren dan maakt het niet uit wiens schuld het is. De kranten (lees: de Telegraaf) zullen, met een beetje pech, vol staan met "Computers onbetrouwbaar, een mens had dit kunnen voorkomen!" sensatiezooi.

Het maakt niet uit hoe veilig de auto van Tesla statistisch werkelijk is, één foto van een paar smeulende wrakken en niemand wil ze meer hebben. De zeppelin is statistisch een waanzinnig veilig vervoersmiddel. Hoeveel zeppelins zijn er nog gebouwd na de Hindenburg, een zeppelin die te zwaar/groot/luxe was, door het exportverbod van de VS waterstof gebruikte in plaats van helium en een coating die nogal spectaculair brandde?

Nul.

Google heeft het precies goed gezien. De snelweg is helemaal niet zo interessant. Als een zelfrijdende taxi mensen af kan leveren op het station en daar ook nog even instructies geeft welke trein je moet pakken (en/of je krijgt die info op je smartphone) en de treinen rijden op tijd, wat moet je dan nog op de snelweg? Hèt probleem met het OV is dat deze je brengt van een plek waar je niet wil zijn (station, bushalte) naar een andere plek waar je niet wil zijn. (station, bushalte) En een reguliere taxi is duur. Juist dat laatste stapje is wat Google op wil lossen. Wat niet wil zeggen dat snelwegen ongebruikt zullen blijven.

Ik geloof persoonlijk dat mensen de vrijheid willen hebben om te gaan en staan waar ze willen. Ik geloof niet dat het bezit van een auto hiervoor noodzakelijk of zelfs gewenst is. Ik meen dat zelfs een hoge pief van IIRC Ford zoiets heeft gezegd, maar de toekomst zal het uitwijzen.
Welnu, hoe gaan deze wagens volgens jullie de toekomst beïnvloeden? Ik zie dit heel breed, zowel qua banenverlies/winst als hoe het (openbaar) vervoer in de toekomst geregeld wordt.

Ben benieuwd naar jullie meningen.
Persoonlijke visie/voorspelling: (neem het maar met een vrachtlading zout :z)

2018: Eerste commerciële taxibedrijf met zelfrijdende voertuigen in een westers land.
2020: Commerciële taxibedrijven in een meerderheid van de westerse landen, de eerste 80km/u zelfrijdende voertuigen en kleine bussen voor veelgereden trajecten tussen steden.
2022: Gebruik van OV, specifiek de trein, neemt significant toe en nu begint de prijs van een treinkaartje door schaalvoordelen te dalen. Tegelijk zal de service verbeteren voor landen waar de trein nu niet populair is. 80km/u zelfrijdende taxi/bus in een meerderheid van de westerse landen.
2026: Maximumsnelheid voor zelfrijdende voertuigen naar 250km/u. Een verbeterde versie van wijlen Wubbo Ockels' Superbus gaat zonder chauffeur rijden als luxe OV-dienst.
2030: De meerderheid van de parkeergarages staat leeg of is omgevormd tot taxicentrale.

Gelijktijdig zullen een aantal consumenten ook wel een "eigen" auto kopen, maar ik voorspel dat het aantal autobezitters over 50 jaar gelijk is aan het aantal mensen dat nu nog een paardenkoets heeft: nihil, alleen de liefhebbers. Een luxe wagen voor een bruiloft of een lijkwagen heeft voorlopig echt nog wel een bestuurder.

Alle andere beroepschauffeurs zullen dus ook een andere baan moeten zoeken.

Voor sommigen een nachtmerrie, maar persoonlijk kijk ik ernaar uit. :) Maar gaat het ook zo snel? Een vrachtlading zout, bezorgd door een zelfrijdende vrachtwagen.. O-)

Detail: ik voorspel dat ergens ook wel wetgeving aangepast zal worden zodat zelfrijdende voertuigen geblindeerde ramen/privacyglas mogen gebruiken. Als er toch geen bestuurder in het voertuig zit is het ook vrij zinloos om naar binnen te kunnen kijken. :P
MatthiasBe schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 17:10:
Zelfbouw: nieuws: Google stuurt zelf ontworpen zelfrijdende auto deze zomer de weg op
http://theoatmeal.com/blog/google_self_driving_car
At one point during the trip, we were attempting to make a right turn onto a busy road. Everyone’s attention was directed to the left, waiting for an opening. When the road cleared and it was safe to turn right, the car didn’t budge. I thought this was a bug at first, but when I looked to my right there was a pedestrian standing very close to the curb, giving the awkward body language that he was planning on jaywalking. This was a very human interaction: the car was waiting for a further visual cue from the pedestrian to either stop or go, and the pedestrian waiting for a cue from the car. When the pedestrian didn’t move, the self-driving car gracefully took the lead, merged, and entered the roadway.

Freaky.

[Voor 14% gewijzigd door Mentalist op 17-05-2015 19:51]

Verstuurd vanaf mijn Computer®
Thomas Edison was een stuk uitschot.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MatthiasBe
Gallant schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 20:36:
Die zijn er al. De Tweede Maasvlakte is een geheel gerobotiseerde haven, op het gigantische terrein rijden constant autonome vrachtwagens met containers af en aan. De vrachtwagenchauffeurs die daar aankomen zien daar met eigen ogen hoe hun werk wordt overgenomen. Als je daar meer over wilt weten kan ik je weer een andere aflevering van Tegenlicht aanbevelen. Daarin komen alle betrokkenen die daar mee te maken hebben aan het woord (ook vrachtwagenchauffeurs). Ook komen de beveiligingsissues ter spraken en botsingen van de voertuigen.
Ziet er enorm veelbelovend uit. Jammer dat we dat in België niet hebben, misschien moet ik wel verhuizen ;)
Er is momenteel ook als proef een autonome vrachtwagen op de openbare weg in Nederland.
Dat hebben we dan ook wel 8)
Het zal niet zonder slag of stoot gaan want dat is nooit bij een revolutie.
Dat werd ook vermeld in die aflevering van tegenlicht. Tijdens de opnames was er dan heibel met havenarbeiders in Amerika. Maar wat doen we als er serieuze rellen uitbreken. In België is het al zo ver geweest met de havenarbeiders toen ze dachten dat er aan hun job geraakt werd.
Ik bedoelde de hele data set met beelden en alles dat blijft gewoon een bepaalde tijd opgeslagen in de blackbox en zal normaliter gewist worden. De data communicatie naar mede weggebruikers en verkeerslichten zal denk ik niet echt hele grote data pakketten zijn. Auto's onderlingen moeten een paar basis dingen weten( hoe hoog is je snelheid en waar ga je heen). Het zelfde geldt voor verkeerslichten. Dus minder dan 1 MB. Ik denk trouwens dat auto's via een centrale server praten en vandaar de voor hun relevante data krijgen. De verdere data doen ze realtime op in het veld, waarbij de ontvangen data zal moeten matchen met wat de auto waarneemt. Bijvoorbeeld we naderen "Auto 1011b" op 150 meter afstand van ons dit komt overeen met de data die we van de server kregen. Is er geen match dan is er een probleem.
Maar dan nog, data aan deze snelheden verzenden is toch niet eenvoudig? En hoe laat je auto's dan van elkaar leren? Stel dat er ergens werken zijn in een straat of een straat is onderbroken en dat zit nog niet in het systeem, dan moet dat toch op de één of andere manier zo snel mogelijk geupdate worden naar de wagens die daar in de buurt zijn?
Een eigen auto hebben ze nu al. Natuurlijk hebben ze dit samen met een autobouwer gemaakt. Het zelfde zoals ze hun Nexus smartphone laten maken door een bekende smartphone bouwer. Dat zal dus een soort gezamenlijk project zijn waarin Google hun input graag verwezenlijkt ziet worden. Zoals ik al aan gaf gaat Google denk ik beginnen met een taxi dienst waarschijnlijk met Uber in de VS. Je besteld dan een autonome autootje via de app en die komt dan voorrijden. Dat wordt denk ik een hype. Mensen vinden dat zo hip. Op die manier kan Google het publiek laten wennen aan het idee van de autonome auto en bewijzen dat het werkt.
Dat is wel waar, maar om de een of andere reden heb ik het gevoel dat ze daarnaast ook hun software pakket ter beschikking gaan stellen van andere autobouwers, waardoor het meer geïmplementeerd zou worden en Google dus over meer mensen informatie heeft en meer advertenties kan verkopen.
Daar zou je ff voor moeten Googlen :P
Nog niet zo eenvoudig, het interessantste dat ik vond was: What a future - Self driving cars
En dat Google dit gebruikt (heeft): Lidar Systeem
Gaaf! Drie maal raden wat mijn onderwerp zou zijn als ik nu studeerde ;)
Gho, ik zou het niet weten, misschien iets saais zoals zelfrijdende wagens? :+
W3ird_N3rd schreef op zondag 17 mei 2015 @ 18:46:
Wat Google doet vind ik heel slim. Juist in-city ritjes zijn duur en moeilijk.

Als dat ei-vormige wagentje zichzelf door een bug of defect een keer met 40km/u in een voetganger zou boren, dan vallen er waarschijnlijk nog steeds geen doden.

Wat Tesla doet is levensgevaarlijk. Voor Tesla als bedrijf welteverstaan. Driverless, maar alleen op de snelweg. Als er één Tesla zich frontaal in een spookrijder zou boren dan maakt het niet uit wiens schuld het is. De kranten (lees: de Telegraaf) zullen, met een beetje pech, vol staan met "Computers onbetrouwbaar, een mens had dit kunnen voorkomen!" sensatiezooi.
Daar heb je inderdaad een zeer goed punt. Maar het zou me verbazen als de Tesla wagens daar niet op voorbereid zijn. Natuurlijk als je uiterst links zit en er rijdt iemand naast jou, kan je niet veel meer doen.
Persoonlijke visie/voorspelling: (neem het maar met een vrachtlading zout :z)

2018: Eerste commerciële taxibedrijf met zelfrijdende voertuigen in een westers land.
2020: Commerciële taxibedrijven in een meerderheid van de westerse landen, de eerste 80km/u zelfrijdende voertuigen en kleine bussen voor veelgereden trajecten tussen steden.
2022: Gebruik van OV, specifiek de trein, neemt significant toe en nu begint de prijs van een treinkaartje door schaalvoordelen te dalen. Tegelijk zal de service verbeteren voor landen waar de trein nu niet populair is. 80km/u zelfrijdende taxi/bus in een meerderheid van de westerse landen.
2026: Maximumsnelheid voor zelfrijdende voertuigen naar 250km/u. Een verbeterde versie van wijlen Wubbo Ockels' Superbus gaat zonder chauffeur rijden als luxe OV-dienst.
2030: De meerderheid van de parkeergarages staat leeg of is omgevormd tot taxicentrale.
Hoe zou je de spits problemen oplossen, want er moeten toch nog altijd genoeg auto's zijn om aan het grootste aanbod te kunnen voldoen?

Waarom juist deze jaartallen? Ze lijken me nogal willekeurig gekozen, of zit er effectief een strategie achter?
Zelfbouw: nieuws: Google stuurt zelf ontworpen zelfrijdende auto deze zomer de weg op
Dat weet ik, maar ik had het meer op wat ik hierboven vernoemde. Dus dat Google zogezegd een pakket samenstelt dat ook door andere autofabrikanten gebruikt kan worden.

Ik zie hier voor Google toch veel voordelen in. Verder heeft Chris Urmson ook gezegd dat Google geen autoconstructeur wil worden
Ik had het meer op de technische componenten en de software, sorry voor de verwarring.

Wat denken jullie trouwens van de geruchten dat Apple er ook mee zou bezig zijn? Haalbaar of niet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

MatthiasBe schreef op zondag 17 mei 2015 @ 21:32:
Maar dan nog, data aan deze snelheden verzenden is toch niet eenvoudig? En hoe laat je auto's dan van elkaar leren? Stel dat er ergens werken zijn in een straat of een straat is onderbroken en dat zit nog niet in het systeem, dan moet dat toch op de één of andere manier zo snel mogelijk geupdate worden naar de wagens die daar in de buurt zijn?
Digitenne werkt tot ~30km/u. Maar met een diversity systeem en 2 antennes werkt het tot (iirc) 80km/u.

Ofwel: daar vinden ze wel wat op, allemaal details. Als 2 auto's naast elkaar rijden met dezelfde snelheid is de snelheid trouwens 0: zender en ontvanger gaan even hard.
[...]

Daar heb je inderdaad een zeer goed punt. Maar het zou me verbazen als de Tesla wagens daar niet op voorbereid zijn. Natuurlijk als je uiterst links zit en er rijdt iemand naast jou, kan je niet veel meer doen.
Ga maar uit van het slechtste scenario, want het gaat gewoon gebeuren. Er komt een dag dat een autonoom voertuig gewoon een heel naar ongeluk zal veroorzaken door een bug, een hack of een hardwaredefect.

Het ergste wat ik me bij Google kan bedenken is dan met 40km/u over een peuterklas. Maar peuterklasjes zie je niet zo veel, dus een voetganger is waarschijnlijker. Hoe dan ook: de overlevingskans is aanzienlijk mede door de ei-vorm, evenals de tijd om weg te springen.

Het ergste bij Tesla is misschien toch niet de spookrijder. Het ergste scenario bij Tesla is met 120km/u door wegwerkzaamheden rijden met meerdere doden. "ja maar de bestuurder is officieel aansprakelijk" - nobody cares.

Verzin zelf de krantenkoppen en imagoschade er maar bij. Een deukje voor Google, een ramp voor Tesla.
Hoe zou je de spits problemen oplossen, want er moeten toch nog altijd genoeg auto's zijn om aan het grootste aanbod te kunnen voldoen?
In het begin zal (nu ook al met sommige routeplanners) automatisch een B-weg gepakt worden.

Naar de toekomst toe voorspel ik dat meer mensen de trein gaan pakken (misschien niet direct in NL, maar wel in landen waar ze consistent op tijd rijden) icm een Google auto/taxi. In de trein heb je namelijk meer ruimte en het is ook sneller als je wat verder weg moet.

Een verzameling Google auto's in dezelfde richting gaat allicht als een treintje achter elkaar rijden, op grote schaal gaat dat effectief ook files tegen.

Bovendien zal de routeplanner als het echt niet anders kan je adviseren. "Je kan best nu vertrekken als je dat echt wil, maar alles zit potdicht. Je kan beter een half uur wachten, dan ben je net zo snel thuis."

Als de Google auto's een B-weg kennen die niet potdicht zit en ze moeten allemaal dezelfde kant op, dan gaan ze mogelijk in een treintje over de B-weg en komen sneller op de bestemming dan iedereen op de snelweg. Wikipedia: De haas en de schildpad :P

Wat betreft aantal auto's heb je gelijk trouwens hoor. Maar in de spits (wagenpark tekort) zal een ritje gewoon duurder worden. Vraag en aanbod zal dus vanzelf een balans vinden voor het aantal benodigde auto's/taxi's. Maar de trein zal dat voor een deel ook overnemen. Een ritje van je huis naar het station plus een ritje van het andere station naar je werk kost qua tijd bijna niets. Een enkele Google auto/taxi kan dan nog steeds meerdere mensen tijdens de spits afzetten. Een carpool van het station naar het werk is dan ook waarschijnlijker.
Waarom juist deze jaartallen? Ze lijken me nogal willekeurig gekozen, of zit er effectief een strategie achter?
2018: gezien de ontwikkeling gok ik dat binnen 3 jaar een overheid ergens wel toe gaat staan dit als dienst aan te bieden.

2020: zodra die dienst er is en er geen ernstige ongelukken gebeuren gaan afwachtende overheden het ook toestaan. Voor 80km/u voertuigen verwacht ik gewoon een vertraging van 2 jaar.

2022: voor ander OV zoals de trein zich hierop (kunnen) aanpassen ben je wel een paar jaar verder.

2026: nog 4 jaar later verwacht ik dat er flink wat zelfrijdende voertuigen zijn. In Duitsland is ook niet overal een maximumsnelheid, maar met zelfrijdende voertuigen ben je ook niet meer afhankelijk van het reactievermogen van de mens. Mogelijk blijft dit wel beperkt tot bepaalde wegen/tijdstippen en het zal sowieso per land verschillen.

2030: als alles betrouwbaar werkt en er zijn rappe taxi's met een goede range en voertuigen met een goede laadruimte voor b.v. verhuizingen of om spullen op te halen, wat moet je dan nog met een eigen auto? Ik verwacht dat mensen dat héél snel in gaan zien als dit alles realiteit zou worden. De prijs van 2dehands auto's zakt door de grond, verkoop van nieuwe modellen ook, traditionele autofabrikanten gaan failliet.

Er zijn wel meer dingen die je vroeger zelf deed maar die we nu uitbesteden. Wie heeft nog een kip? Ik koop gewoon eieren. Wie heeft er een artiest thuis? Ik download het liedje liever zonder die zwetigere dikzak in mijn huiskamer erbij. Wie heeft er nog een naaimachine? Nu koop je gewoon iets nieuws.

Zelf autorijden is zelf iets "maken". Als je dat met dezelfde kwaliteit voor minder geld kan uitbesteden of door een machine laten doen dan kan je nu al voorspellen dat het er straks niet meer is. Er zijn uitzonderingen, maar die stoelen meestal op traditities en verschillen per land.

Het blijft koffiedik kijken trouwens, maar hoeveel bronnen behalve een kristallen bol kan je hebben voor wat er komen gaat? :P
Dat weet ik, maar ik had het meer op wat ik hierboven vernoemde. Dus dat Google zogezegd een pakket samenstelt dat ook door andere autofabrikanten gebruikt kan worden.

Ik zie hier voor Google toch veel voordelen in. Verder heeft Chris Urmson ook gezegd dat Google geen autoconstructeur wil worden
Ik zou idd denken dat Google slim genoeg is om niet Wikipedia: 3dfx Interactive achterna te gaan. Maar je weet het niet.
Ik had het meer op de technische componenten en de software, sorry voor de verwarring.
Ben bang dat je die zelf moet googelen. :P
Wat denken jullie trouwens van de geruchten dat Apple er ook mee zou bezig zijn? Haalbaar of niet?
Er staat niet of dat een zelfrijdende auto gaat worden. Maar als dat zo zou zijn..

Haalbaar? Als ze alles zelf opnieuw uit gaan vinden, nee. Dan hebben ze een te grote achterstand want dit kan je niet compleet onder de pet houden.

Als ze techniek inkopen? Tja, dan kan alles.

Gaan ze dat ook doen? Ik durf het niet te zeggen. Ze onderzoeken het vast, dat geloof ik zo. Een rebranded Lexus met wat aanpassingen en Apple logo zie ik ook nog wel gebeuren. Misschien koopt Apple zelfs een autofabrikant. Maar een echte originele Apple auto? Ik betwijfel of Apple zich daaraan kan/wil wagen.

[edit]
Nog een aardig detail: sommige diersoorten worden bedreigd in hun voortbestaan omdat ze worden platgereden bij het oversteken. Zelfrijdende auto's kunnen dat effect waarschijnlijk minimaliseren. Zelfs een pad is in principe detecteerbaar voor een zelfrijdende auto en afhankelijk van de situatie kan die ervoor kiezen om het gas los te laten, te remmen, lichtjes te sturen en/of een licht/geluidsignaal uit te sturen zodat het dier ff opschiet. Of 'm gewoon platrijden als de verkeersveiligheid anders in gevaar komt.

Het is niet zo dat mensen niet zouden willen remmen voor een dier, maar ons reactievermogen is onvoldoende om te reageren op een hert/vos/konijn/kat dat uit de struiken de weg op springt. De zelfrijdende auto ziet die figuren met radar al aankomen terwijl ze nog in de struiken zitten. En een pad kunnen wij mensen gewoon niet zien, een zelfrijdende auto wel. Zelfs zonder IR of de kennis van wat een pad is zal een zelfrijdende auto er omheen sturen, een steen van dat formaat is namelijk ook geen comfortabele hobbel.

[Voor 8% gewijzigd door Mentalist op 18-05-2015 08:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gallant
MatthiasBe schreef op zondag 17 mei 2015 @ 21:32:

Ten eerste is de autonome auto niet totaal afhankelijk van externe data communicatie zoals eerder gezegd. Deze communicatie is additioneel, autonome auto's moeten ook zonder deze extra informatie zich zien te redden. Ten tweede is zal deze data overdracht zeer beperkt zijn (minder dan 1 MB). Aan wat voor data communicatie denk jij dan aan? Het zou ook niet goed zijn als het systeem erg afhankelijk is van data overdracht want daar kunnen altijd hick-ups in zijn. Ik verwacht daar geen technische onoverkomelijkheden in en anders zullen die nog wel overwonnen worden. Teveel details inderdaad.
Dat is wel waar, maar om de een of andere reden heb ik het gevoel dat ze daarnaast ook hun software pakket ter beschikking gaan stellen van andere autobouwers, waardoor het meer geïmplementeerd zou worden en Google dus over meer mensen informatie heeft en meer advertenties kan verkopen.
Google kennende wel, het gaat ze om hun core business en dat is data vergaren van zijn gebruikers om betere ads te kunnen verkopen. Neemt niet weg dat die focus ter zijner tijd altijd kan switchen maar dat lijkt me voorlopig onwaarschijnlijk.
Gho, ik zou het niet weten, misschien iets saais zoals zelfrijdende wagens? :+
Saai?
Daar zal wel genoeg capaciteit voor zijn om dat op te vangen. ik denk dat als we de boel wat slimmer inrichten (spits tarief?) dat een spreiding van de spits het probleem vanzelf oplost.
Ik vind de genoemde jaartallen heel realistisch en in overeenstemming met mijn eedere prognose. In America zal niet zo moeilijk gedaan worden zeker in bepaalde staten. Europa zal niet te ver achter willen blijven en al snel over elkaar heen buitelen omdat ze zullen inzien dat deze ontwikkeling niet meer te stuiten is en dat ze er maar beter voorop in kunnen lopen.
Daar is denk ik nog niet veel over in de openbaarheid gekomen maar reken maar dat er gesprekken tussen autofabrikanten en Google gaande zijn. Het is mooi om te zien dat de durf en de visie van Google weer haar vruchten lijkt af te werpen. Ze lopen voor op een terrein waar hun oorspronkelijke expertise helemaal niet ligt. Natuurlijk hebben ze hier de kapitaalkracht voor om hiervoor de expertise voor in te kopen maar dat hadden deze autofabrikanten ook. Maar deze zijn nog van de oude starre economie en vonden het wel prima zo. Je ziet hoeveel er kan veranderen als de wil en het geld er voor beschikbaar wordt gesteld.
Nou en of dat Apple er mee bezig is maar ze gaan geen auto's maken (google ook niet). Google wil alleen maar ideeën en daarvoor software maken meestal hebben ze daar ook hardware voor nodig maar dat besteden ze dan uit. Apple houdt de hardware meestal in huis maar ze gaan ook geen huizen bouwen dus daar is een grens aan.

[Voor 3% gewijzigd door Gallant op 18-05-2015 20:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 17-09 14:50

Lulukai

God's gift to women

Je voelt aan alles dat de SDC's in de lucht hangen, maar toch blijft het duren.

.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 21-03-2018
Gaan we niet meemaken.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 20-09 18:13
Qualcomm heeft een interessante presentatie (PDF, 2,54MB) online gezet met daarbij mee informatie over hoe V2X eruit gaat zien, en dan specifiek het stukje over het LTE / 5G gedeelte. :)

• danielik
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 02-11-2016
Dat heeft gelukkig geen toekomst, zoals het dat in 1983 ook niet had. Toen hadden ze het erover. Zolang die apparaten niet zelf kunnen denken en AI zijn we nog steeds niet ver in. Als het bij dom programmeer werk blijft gaat het nooit gebeuren.

Kijk maar naar die automatische piloten bij vliegtuigen. Is gewoon dom programmeer werk, als dat gebeurt mag dat niet gebeuren etc etc. En als het allemaal te complex wordt gebeuren er weer wat grote ongelukken en gaan ze weer wat domme aanpassingen doorvoeren.

Zoals met een nieuwe Airbus die eind jaren 80 uitkwam, men vond het nodig dat de piloot dom en overbodig was dus alles werd door computers aangestuurd, weinig invloed door de piloot. Je had toen een paar domme crashes, omdat de hoogtesensor vond dat je aan het landen was als je met een bepaalde snelheid over een rij bomen heen kwam. Haha lekker dom als er niet naar meerdere waardes wordt gekeken en ook niet wat er daarvoor gebeurt. Als wij autorijden denken we ook na wat er vooraf gebeurde op de weg. Maar iig, daar zijn ze weer snel van afgestapt en nu is invloed door de piloot toch al weer wat meer bij de nieuwe Airbussen.

Dus nee, over 30 jaar lullen we er nog over en is er nog steeds niks concreets. Men denk wel dat we veel vooruit zijn gegaan sinds de jaren 80, maar dat valt vies tegen.

• chaoscontrol
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 11:10
danielik schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 11:52:
Dat heeft gelukkig geen toekomst, zoals het dat in 1983 ook niet had. Toen hadden ze het erover. Zolang die apparaten niet zelf kunnen denken en AI zijn we nog steeds niet ver in. Als het bij dom programmeer werk blijft gaat het nooit gebeuren.

Kijk maar naar die automatische piloten bij vliegtuigen. Is gewoon dom programmeer werk, als dat gebeurt mag dat niet gebeuren etc etc. En als het allemaal te complex wordt gebeuren er weer wat grote ongelukken en gaan ze weer wat domme aanpassingen doorvoeren.

Zoals met een nieuwe Airbus die eind jaren 80 uitkwam, men vond het nodig dat de piloot dom en overbodig was dus alles werd door computers aangestuurd, weinig invloed door de piloot. Je had toen een paar domme crashes, omdat de hoogtesensor vond dat je aan het landen was als je met een bepaalde snelheid over een rij bomen heen kwam. Haha lekker dom als er niet naar meerdere waardes wordt gekeken en ook niet wat er daarvoor gebeurt. Als wij autorijden denken we ook na wat er vooraf gebeurde op de weg. Maar iig, daar zijn ze weer snel van afgestapt en nu is invloed door de piloot toch al weer wat meer bij de nieuwe Airbussen.

Dus nee, over 30 jaar lullen we er nog over en is er nog steeds niks concreets. Men denk wel dat we veel vooruit zijn gegaan sinds de jaren 80, maar dat valt vies tegen.
De techniek in de jaren 80 was toch een stuk anders dan nu. Ook hebben we een hoop geleerd sinds dien. Als het er over 30 jaar nog niet is zou ik zeer teleurgesteld zijn.

Inventaris

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 20-09 18:13
Het grote verschil is Moore's law. Sensoren en processoren worden goedkoper. 5 jaar geleden koste bijvoorbeeld een LIDAR scanner tussen de €20.000 en de €80.000. Iets te duur om op elke zelfrijdende auto te zetten. Ondertussen kan je ze voor minder dan €2.000 krijgen.

Vroeger moest je een achterbak vol met computers stoppen om genoeg rekenkracht te hebben om alle sensor data te verwerken en daar een nuttige conclusie uit te trekken. Nu integreer je een Nvidia Drive PX 2 systeem in je auto en je hebt een halve supercomputer op een enkele printplaat.

Bedrijven als Volvo, BMW en Tesla zijn nu echt hard op weg, met elk jaar zichtbare verbeteringen. Kijk bijvoorbeeld eens hoe ver Tesla is gekomen met hun autopilot in een kleine 2 jaar!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Een jaar geleden waren zelfrijdende wagens nog futuristisch, maar de laatste weken is er elke dag wel een aankondiging

.

• Dirk33
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 20-09 20:50
De techniek is er simpelweg bijna. De hardware is prima (radar, lidar, ultrasoon, HD cameras, zelfs opensource Nvidia computers), de software heeft nog even nodig maar is ook heel erg close. Maar toevoegingen als de tomtom world building kaarten helpen enorm, net als het wereldwijde beta tester netwerk van Tesla

Grootste uitdaging is niet de techniek, maar de mens zelf.
Dus de politiek moet mee: denk aan regelgeving. Moet er een stuur en remmen in zitten ja of nee? Mag je misschien onder de 18 in zo'n apparaat stappen? Hoe werkt wegenbelasting en hoe zit het met boetes?

Verzekeraars moeten mee: wie is verantwoordelijk als er iets gebeurt? Immers de auto zou geen fouten moeten maken.
Belangrijkste is de toekomstige inzittenden die mee moeten. Ben je bereid om het zelf sturen uit handen te geven? vertrouw je de computer altijd? Ben je bereid je auto te delen? Durf je het aan om achterover te zitten en de krant te lezen?

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 10:55

Erasmo

Laadpaaljager

Verzekeraars zijn al om hoor, die hebben al een tijdje door dat zelfrijdende auto's minder schade rijden.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[Voor 99% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 10:06. Reden: Leeg ivm privacy]

• MarkPhotography
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 25-05 16:08
Interessant artikel en filmpje op the verge: http://www.theverge.com/a/verge-2021/secretary-anthony-foxx

Ben benieuwd wat voor impact dot heeft op de maatschappij: Rijbewijs halen of hoeft dat niet meer? Hoe gaat de autorit naar zuidfrankrijk er uit zien. Kunnen we nu sneller gaan rijden als er geen menselijke fouten worden gemaakt. Hoe gaat het openbaarvervoer er uit zien?

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

nieuws: Intel investeert 250 miljoen dollar in autonoom rijden
Volgens Intel-ceo Brian Krzanich is data binnen autonoom rijden 'de nieuwe olie'.

.

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

.

• DCFreak
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 17-02 20:33

DCFreak

If it aint broke, dont fix it.

En dan een leuk filmpje van Tesla anno nu. :)

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

.

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

nieuws: Google brengt autonome auto's onder bij nieuw bedrijf Waymo
Ik vind het onbegrijpelijk dat er maar 27 reacties zijn op dit nieuwsartikel, terwijl dit de eerste stap is van een wereldwijde revolutie in mobiliteit.

[Voor 31% gewijzigd door Lulukai op 14-12-2016 14:38]

.

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

.

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 11:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik denk zoals meerdere dat er in de toekomst gewoon een poule van zelfrijdende auto's / taxi's is waar iedereen gebruik van maakt met dynamische kilometerprijzen (spits = duur, nacht = goedkoop) en dat autobezit een zeldzaamheid gaat zijn.

Naast al eerder genoemde voordelen vind ik deze erg mooi om naar uit te kijken:
- We hebben niet meer overal in onze straten auto's geparkeerd staan, alle auto's rijden of staan ergens in een garage weggestopt. Hoe mooi moeten onze binnensteden en dorpskernen wel niet weer gaan worden!
- Auto's gaan veeeel goedkoper worden en altijd modern zijn, simpelweg omdat ze van 5% in beweging en 95% stil staan, naar 25-50% in beweging gaan. Elke auto rijdt gewoon 50.000 - 100.000 km per jaar en na vier jaar onderhoud is ie afgeschreven, ook omdat er weer een betere variant is.

Ik denk zelfs dat kinderen die nu geboren gaan worden gaan meemaken dat ze denken "hoe heeft het ooit zo kunnen zijn dat iedereen zn eigen auto bestuurde! |:(" :P

• ACM
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

(jarig!)
In de Volkskrant van gisteren stond hier ook wat over na een achtergrond stuk over die busjes bij Appelscha en ik kan me daar wel in vinden:
Autofabrikant Ford heeft inmiddels aangekondigd in 2021 een zogeheten level-4 zelfrijdend systeem op de markt te gaan brengen. Martens benadrukt dat het ook hier gaat om een beperkt systeem - een auto die onder bepaalde omstandigheden op bepaalde trajecten kan rijden. Level-5 systemen, die onder álle omstandigheden op álle trajecten kunnen rijden - de volwaardige zelfrijdende familieauto - zijn voorlopig nog niet binnen bereik. 'Daarvoor is de techniek op dit moment niet goed genoeg en niet veilig genoeg. Dat gaat nog ontzettend lang duren.'

Hoe lang is ontzettend lang precies? Heel even aarzelt de hoogleraar. 'Tientallen jaren. Dan moet je denken aan ergens rond 2070 of 2080.'
Die hoogleraar is gespecialeerd in "intelligent transport systems and human factors, de omgang van mensen met nieuwe voertuigtechniek."

Er zijn simpelweg nog teveel omstandigheden die wij als mens vrij makkelijk kunnen herkennen, maar die we zeer lastig foutloos aan computers kunnen leren. Een van de voorbeelden is bijvoorbeeld iemand bij een oversteekplaats met een langzaamlopend hondje achter hem aan. Of een voetganger die bij het zebrapad stil staat en aanstalten maakt (of juist geen) om over te steken. Wat is uberhaupt aanstalten maken? En hoe herken je dat?

En de andere kant op; hoe kunnen zelfrijdende voertuigen hun 'bedoelingen' kenbaar maken aan de niet geautomatiseerde weggebruikers zoals fietsers en voetgangers. Door het vertoonde rijgedrag in Appelscha hadden de fietsers het gevoel 'van de weg gedrukt te worden', ook al was dat vooral perceptie door gebrek aan duidelijkheid van de 'bedoelingen'.

En ik ben ook benieuwd wat er in het klassieke voorbeeld waar verkeersregels niet kunnen werken gebeurt; op een gelijkwaardig kruispunt vier auto's tegelijk die allemaal rechtdoor willen en dus allemaal aan de auto vanaf rechts voorrang moeten verlenen. Wie geeft wie voorrang?

Of ook een leuke opmerking:
Ondanks alle techniek kunnen de karretjes één ding niet: navigeren in een regenbui. Neerslag brengt de sensoren van slag en daarom mogen de karretjes alleen rijden als het droog is.
Dat kan vast allemaal verbeterd worden, maar zijn typisch dingen waar mensen weinig last van hebben. Tenzij de neerslag natuurlijk echt te zwaar wordt of vergezeld gaat van harde wind of laagstaande zon.

Kortom, er zijn vooralsnog nog veel te veel 'open eindjes' waar computers het moeilijk hebben en mensen juist niet, vooral in de enorme long tail van uitzonderlijke situaties. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat mensen per se goed met die situaties omgaan, dat gaat ook wel eens mis, ze maken tenslotte niet voor niets ongelukken :P

Saai uitzicht in je tuin? Hang er een foto voor!

• Hoijong
ACM schreef op zondag 15 januari 2017 @ 16:01:
In de Volkskrant van gisteren stond hier ook wat over na een achtergrond stuk over die busjes bij Appelscha en ik kan me daar wel in vinden:

[...]

Die hoogleraar is gespecialeerd in "intelligent transport systems and human factors, de omgang van mensen met nieuwe voertuigtechniek."

Er zijn simpelweg nog teveel omstandigheden die wij als mens vrij makkelijk kunnen herkennen, maar die we zeer lastig foutloos aan computers kunnen leren. Een van de voorbeelden is bijvoorbeeld iemand bij een oversteekplaats met een langzaamlopend hondje achter hem aan. Of een voetganger die bij het zebrapad stil staat en aanstalten maakt (of juist geen) om over te steken. Wat is uberhaupt aanstalten maken? En hoe herken je dat?

En de andere kant op; hoe kunnen zelfrijdende voertuigen hun 'bedoelingen' kenbaar maken aan de niet geautomatiseerde weggebruikers zoals fietsers en voetgangers. Door het vertoonde rijgedrag in Appelscha hadden de fietsers het gevoel 'van de weg gedrukt te worden', ook al was dat vooral perceptie door gebrek aan duidelijkheid van de 'bedoelingen'.

En ik ben ook benieuwd wat er in het klassieke voorbeeld waar verkeersregels niet kunnen werken gebeurt; op een gelijkwaardig kruispunt vier auto's tegelijk die allemaal rechtdoor willen en dus allemaal aan de auto vanaf rechts voorrang moeten verlenen. Wie geeft wie voorrang?

Of ook een leuke opmerking:

[...]

Dat kan vast allemaal verbeterd worden, maar zijn typisch dingen waar mensen weinig last van hebben. Tenzij de neerslag natuurlijk echt te zwaar wordt of vergezeld gaat van harde wind of laagstaande zon.

Kortom, er zijn vooralsnog nog veel te veel 'open eindjes' waar computers het moeilijk hebben en mensen juist niet, vooral in de enorme long tail van uitzonderlijke situaties. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat mensen per se goed met die situaties omgaan, dat gaat ook wel eens mis, ze maken tenslotte niet voor niets ongelukken :P
De situaties die je opnoemt vind ik niet zo bijster spannend of onoplosbaar.

Als de sensoren goed genoeg zijn kunnen die zaken grotendeels herkend worden door de auto.
Heb een filmpje van Mercedes gezien waar de auto een zebrapad projecteert zodra die een voetganger naast zich ziet en stilstaat. Zo zijn er tal van manieren om mensen straks duidelijk te maken wat de auto bedoelt.

Je klassieke voorbeeld is ook denken in een klassieke situatie. Straks heb je zulke wegen niet meer of de wagens kunnen simpelweg met elkaar communiceren om zo de voorrang te regelen. Heel het verkeer moet op de schop, waar straks de handmatige gebruiker simpelweg niet meer de weg op mag of heel beperkt.

Denk dat het wel sneller dan 2070 wordt als je ziet wat er allemaal mogelijk is.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

(jarig!)
Hoijong schreef op zondag 15 januari 2017 @ 18:23:
Denk dat het wel sneller dan 2070 wordt als je ziet wat er allemaal mogelijk is.
Als hier een Pareto-verdeling blijkt te gelden, dan hebben we nu waarschijnlijk de makkelijke 80% aan zaken gehad en komt nu de moeilijke 20% die relatief (veel) meer tijd per op te lossen probleem gaat kosten...

En ja, dat kan onder andere betekenen dat verkeersregels, weginrichting en nog veel meer moet veranderen... Dat kost echter ook veel tijd, zeker zolang er nog niet-geautomatiseerde voertuigen rondrijden. En het is maar de vraag hoe realistisch het is dat er alleen maar geautomatiseerde verkeersdeelnemers zijn, ik verwacht niet dat voetgangers uit de stedelijke gebieden gaan verdwijnen. Dan zou je eerder verwachten dat de auto's zelf daar verdwijnen, maar dat bijt weer met de gewenste bereikbaarheid, zeker voor mensen die echt baat hebben bij gepersonaliseerd automatisch verkeer (ouderen, gehandicapten, e.a.).
En als zo'n automatische auto voor elke voetganger die wil oversteken stopt... dan komt ie nooit vooruit op drukke dagen in de binnensteden van Amsterdam of Rotterdam (bijv de kruising tussen de Lijnbaan en de Aert van Nessstraat) :P

Verder moet zo'n level5 voertuig onder andere in alle weersomstandigheden kunnen rijden, waaronder zware regelval, hagel en sneeuw. Het soort weer waarbij een groot deel van de sensoren onbruikbaar is en bovendien ook de weg en omgeving sowieso al slechter zichtbaar is. Ik heb zelf al eens meegemaakt dat belijning niet zichtbaar is of juist met regelval oude, weggeschaafde belijning, beter zichtbaar was dan de nieuwe.
En dat is natuurlijk ook wel allemaal op te lossen, maar vereist dan in het ergste geval een of meerdere aanpassingen aan alle wegen. Bijvoorbeeld voor transpondersystemen.

En als het wereldwijd moet kunnen werken, zit je nog met problemen dat wegen zoals ze nu zijn soms niet eens op een kaart staan. Of domweg niet precies op een kaart kunnen staan omdat ze af en toe wegspoelen.

2070 is wellicht te ruim geschat, maar ik zou de problemen die er nog over zijn om op te lossen zeker niet onderschatten.

• chaoscontrol
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 11:10
Dan kan de auto nog wel zelfrijdend zijn, maar dan vraagt het de inzittende (met rijbewijs o.i.d.) gewoon af en toe om advies.

Inventaris

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

(jarig!)
chaoscontrol schreef op maandag 16 januari 2017 @ 02:14:
Dan kan de auto nog wel zelfrijdend zijn, maar dan vraagt het de inzittende (met rijbewijs o.i.d.) gewoon af en toe om advies.
Dat is wellicht mogelijk, maar werkt natuurlijk alleen voor scenario's waar dat advies enige tijd op zich mag laten wachten. Bijvoorbeeld als de software niet precies weet welke oprit ie voor een bepaald adres moet oprijden.

Maar als die inzittende niet al heel actief met de weg bezig is, zal hij veel te laat reageren op een vraag a la: "kan ik nu veilig doorrijden of moet ik vol op de rem?"

Sterker nog, zelfs als die inzittende wel actief zit mee te kijken, is het maar de vraag of de interactie snel genoeg zal zijn. Het kost enige tijd om door te krijgen dat er om advies wordt gevraagd, daarna tijd om de vraag te begrijpen en dan nog tijd om het antwoord over te brengen. En dat zal - in ieder geval met de huidige interfaces - veel langer zijn dan de tijd die het kost om te besluiten om je voet op het rempedaal te knallen.
Uiteraard gaat dat er dan wel van uit dat je niet verstijfd in paniek en/of per ongeluk juist het gaspedaal vloert ;)

Maar hoedanook, wat met jouw oplossing is het nog steeds een zgn 'level 4' zelfrijdende auto. De voorspelling van 2070-2080 is voor auto's die de inzittende nooit hoeven te vragen om hulp (level 5), daarvan is het tenslotte ook de bedoeling dat ze zonder inzittenden kunnen rijden. Bijvoorbeeld als iemand een auto oproept om opgehaald te worden of voor het vervoer van vracht.

• Hoijong
https://www.mercedes-benz...omation/the-learning-car/

Geen idee wat de stand van zaken is bij de andere grote bedrijven, maar die zullen ook aan de weg timmeren.
2070 lijkt me toch echt aan de ruime kant, maar met wat geluk gaan we het gewoon meemaken :)

• JeroenH
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 20-09 23:05
Recent in het nieuws; de bestuurder van een grote Audi drukt een kleine Renault van de weg, rakelings langs een lantaarnpaal, een sloot in, over de kop. Bizar om te zien. (inzittenden Renault hebben relatief lichte verwondingen, bestuurd Audi is gepakt en is poging tot doodslag ten laste gelegd)

Als gedachtenexperiment, hoe zou een zelfrijdende auto (of zelfs een semi-zelfrijdende auto als een Tesla of Volvo anno begin 2017) hiermee omgegaan zijn*? Zou die de Audi mogelijk eerder naderbij hebben zien komen en de crash hebben kunnen vermijden? Het blijft speculeren, ik weet het, maar ik vraag het me af.

* Even los van het feit de bestuurder van de Renault naar de Audi geseind heeft, en dat een zelfrijdende auto dit niet gedaan zou hebben.

Illusion is the ultimate weapon

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

.

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

.

• Auredium
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 17-09 18:54

Auredium

Informaticus Chaoticus

nieuws: Zweedse start-up onthult prototype van elektrische en deels autonome ...

Dit artikel zetten mij wel aan het denken. Momenteel is het zo dat autonoom rijdende wagens in het normale vervoer ongewenst zijn in verband met, bijvoorbeeld, mensen die de regels aan hun laars lappen of menselijke fouten maken.

Echter...stel dat er tussen verschillende grote logistieke knooppunten in Nederland of wellicht zelfs de EU er aparte 'snelstroken' komen enkel voor autonoom rijdend vrachtverkeer. Het zou veel voordelen met zich meebrengen;

- Minder vrachtverkeer op de normale weg. Dit levert minder files en ongelukken op.
- Autonome vrachtwagens hebben geen chauffeurs nodig die betaald moeten worden.
- Autonome vrachtwagens hoeven geen rustpauzes bij internationale afstanden.
- Eventueel elektrisch en dus milieuvriendelijker.

Het is een goede tussenoplossing.

Nadelen:
- Chauffeurs hebben minder werk.
- Initiële kosten voor de aanleg van de faciliteiten zijn duur.
- Concurrentie van de trein?

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Rmg
  • Nu online
Vrachtverkeer:
Nu en 3 jaar en Autonome vrachtwagens die achter een bestuurde vrachtwagen aanrijden gaan de eerste commerciele ritten maken (Platooning).

De overstap naar volledig autonoom en dan nog eens een jaar of 5 tot 10 dat het commercieel interessant word voor vrachtbedrijven om over te stappen naar fully autonoom. Leuk dat de chauffeurs er niet aan willen, maar dat zijn niet degenen die over de knaken gaan in de transportbusiness.

Personen vervoer:
7 jaar geleden keek je nog om als je een Tesla zag rijden, nu kijk je er al niet meer van op. 3 tot 5 jaar en "Hands off" Autonomous kijken we al niet raar meer van op.
Car as a Service gaat in grote steden sprongen maken. Dubai heeft al 200 teslas gekocht die autonome taxi's gaan worden, eerst met een "chaffeur" (meer een fallback) en er zijn plannen om ze om te bouwen naar volledig autonoom.

Daarna nog 5 tot 10 jaar voor de eerste personen auto zonder stuur / ingrijpmogelijkheid. (Dus 10/15 jaar vanaf nu)

Achter de schermen is er meer bezig in de (personen)autoindustrie dan ze laten zien, ik durf te wedden dat elk groot merk verder is met (deels) autonome auto's dan ze toegeven/laten zien in het nieuws.

Openbaarvervoer:
Volledig autonoom (electric) is nu al mogelijk zie (alweer) Dubai het Nederlanse 2getthere gaan daar een systeem van people movers opzetten die 5000 mensen per uur kan verplaatsen. Daar zit geen stuur geen chauffeur in. Dat is nu nog 'closed track' dat gaat ook veranderen in een jaar of 10.

Banen
veel chauffeurs banen gaan weg, het geld wat de transportsector kan besparen is gewoon te groot.

Sowieso is de trend al decennia dat banen voor lager opgeleiden verdwijnen, dat gaat niet veranderen, wil je als chauffeur bezig blijven zou ik eens rustig aan gaan zoeken naar een baan waar je kaarten kan gaan maken bijvoorbeeld (Google street view chaffeur zegmaar).
Hoef je niet als chaffeur als chauffeur bezig te zijn? er komt een complete autonome car service industrie.

Voor hoger opgeleiden gaan er een stuk meer banen gecreerd worden.
van legal, voor wetten/rechtzaken/verzekering/privacy issues tot banen in de high-tech sector.

Sowieso in de autonome auto industrie (waar er best een bult werk is in Nederland) maar ik denk dat hierna smart cities (weer) een ding gaan worden, in elke stad rijden straks honderden internet connected auto's met een boatload aan sensoren door de stad. Dat is allemaal interessante informatie.

Daarnaast is het correct in kaart brengen van wegen straks NOG belangrijker, daar gaat dus ook een geldinjectie in komen door de bedrijven die autonome auto's op de weg willen. Die data is ook interessant voor andere sectoren dus daar gaan meer mensen van profiteren.
JeroenH schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 12:30:

Als gedachtenexperiment, hoe zou een zelfrijdende auto (of zelfs een semi-zelfrijdende auto als een Tesla of Volvo anno begin 2017) hiermee omgegaan zijn*? Zou die de Audi mogelijk eerder naderbij hebben zien komen en de crash hebben kunnen vermijden? Het blijft speculeren, ik weet het, maar ik vraag het me af.
Een Tesla zal minder zijn stuur omgegooid hebben en harder in de ankers zijn gegaan (In iedergeval beheerster in de remmen, vol je rem planken is niet optimaal en wel iets wat je als mens doet in zo'n situatie). Of dat het ongeluk compleet had voorkomen? Misschien niet, maar in ieder geval minder ernstig kunnen maken (En sowieso niet 100+ op een 80 weg gereden hebben :X ) Na het nog een keer bekeken hebben, de renault word 2 banen opzijgedrukt en hij verminderd geen/weinig snelheid, ik verwacht dat een Tesla eerder geremt zou hebben.

Hier is een tesla in het drukke verkeer in moscow, beroerde chaffeurs, slechte belijning en die tesla doet het prima. YouTube: Тесла Авто&#10... Menselijkreactievermogen word echt overschat hoor :+

[Voor 25% gewijzigd door Rmg op 05-07-2017 10:05]

• Screamer2003
  • Laatst online: 11-02-2019
Dit autonoom rijden is leuk, en Bondskanselier Merkel heeft in Duitsland al gerept dat ze zo snel als mogelijk het stuur uit onze handen wilt hebben.
Tegenwind kwam van de autoindustrie, iets wat je niet zou verwachten van iemand die autonoom rijden juist ontwikkeld.
Het gaat hier dus om:
In Duitsland heb je gigantisch veel blindspots van dekking voor mobiel internet.
In en rondom steden zit het wel snor. 3G/4G is er en in het gehele stad gedekt.
Problemen beginnen pas buiten steden. grote gebieden waar je gewoon geen 3G/4G internet hebt.
Maar ook niet via het trage GPRS online kunt komen, laat staan bellen.
Hun zien voor deze gebieden namelijk de nodige problemen.

DVBT2, DAB+, 3G4G zijn hier zorgenkindjes van de techniek.

https://www.logitel.de/bl...nd-der-grosse-ueberblick/

• Donacabo
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 01-10-2017
Hoe zien jullie de toekomstige automonteur? Wat voor een vak heeft die geleerd? elektrotechniek of toch autotechniek? ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rmg
  • Nu online
Donacabo schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 16:45:
Hoe zien jullie de toekomstige automonteur? Wat voor een vak heeft die geleerd? elektrotechniek of toch autotechniek? ;)
Ik denk dat de vakinhoud voor de opleiding automonteur gaat veranderen. :P Er zal meer elektro inkomen, wat software debugging eventueel. Maar uiteindelijk zal het nog steeds om auto- en aandrijftechniek gaan.

Wmb is de grotere vraag: bestaan er straks nog kleine onafhankelijke garages, of ga je na je opleiding in dienst bij een autofabrikant, krijg je een merkspecifieke opleiding en ben je vanaf dan alleen nog maar Tesla/Citroen/Bmw/Opel monteur :?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20-09 00:12
Donacabo schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 16:45:
Of IT/ICT ;) Dat zie je nu al, auto's zijn rijdende computers geworden met diverse netwerken (CAN) aan boord. Het eerste wat een monteur doet is de auto inpluggen aan de computer :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Screamer2003
  • Laatst online: 11-02-2019
Zelfrijdende wagens - hoe ziet deze toekomst eruit?
Antwoord, Somber...

Neem als voorbeeld de chauffeurs, Taxi, Bus, Truck.
Deze groep worden door de mensen die niet hun brood verdienen met transport totaal vergeten.
Er is of was een proef met trucks in colonne te laten rijden.
Voorbeeld, 1 chauffeur, en 1 of 2 volgwagens.
Deze chauffeur doet het werk (laden/lossen) waar 2 anderen nu thuis zitten.
Bedrijf heeft zo maar de helft/derde van het eigenlijke chauffeurs nodig (kostenbesparing)
Als deze chauffeur(s) nog in hun vroege 20/30 zijn is omscholing redelijk ''makkelijk'.
Stel deze chauffeurs zijn 55+, Ettelijke jaren verwijderd van hun pensioen.
Dan is leren voor een ander beroep niet zo makkelijk meer.
De eisen die ze stellen voor opleidingen worden steeds hoger en hoger.
En bedrijven nemen geen 55+ chauffeurs aan om bijvoorbeeld te gaan werken als bureau koopman, IT medewerker etc.
Bedrijven nemen liever jonger = goedkoper krachten aan en een 55+er is al helemaal overgelaten aan de goden als er nog eens over ervaring word gesproken.

Hetzelfde zie ik nu om als voorbeeld te noemen (en ietwat off-topic) maar wel wat betreft omscholing dat on-topic is.
Neem mijn moeder, 57 jaar en werkt sinds 30 jaar in de huishoud/verzorging.
Nu heeft het bedrijf/instelling een mega reorganisatie ingevoerd en ten laste gelegd van gemeentes.
gemeente speelt hier op in en wilt kosten besparen.
Nu heeft ze twee mogelijkheden, een tussenweg bestaat niet.

A) Ze volgt een opleiding, verkort van twee naar één jaar.
B) Ze laat de opleiding voor wat het is en staat over 3 jaar op straat (met 60 jaar).

Een vrouw van dan 60, zonder enig geldig Nederlandse opleiding (Duits nationaliteit, Sinds 1983 in Nederland), moet dan maar een ander baan gaan zien te vinden, idem zonder enig ervaring als de 30 jaar als verzorgster.
Aankloppen bij het UWV, alles opgeven waarvoor ze heeft gewerkt om in de hoop aan een uitkering deel te mogen nemen? Als ze die al krijgt?

Hetzelfde zal ook zo gaan bij de chauffeurs van mijn generatie als er over (noem als voorbeeld) in 20 jaar een derde of kwart van het wagenpark autonoom rijd.
Ik zie mijzelf niet nog eens 2 tot 3 jaar in een schoolbank zitten, met in achterhoofd zorgen voor huisje boompje beestje.
Waar je met een normaal salaris hebt leren leven en terug gaan naar het uiterste minimum.
En wie zegt dat ik nog goed ben in aardrijkskunde? Wiskunde of Nederlandse taal in geschrift etc.
Want wees eerlijk, de 30/40 plussers op tweakers die hun kinderen bij hun huiswerk helpen moeten wel heel erg goed hun best doen om de 10/20 schooljaren in te halen.

En jazeker, voor de werknemer die een bureaubaan heeft zal het wel loslopen. diegene die er van afhankelijk is niet.

Stellen jullie je anders eens voor wat het automatisering doet binnen jullie bedrijf.
Ieder bestaande baan staat op de tocht als de werkgever de mogelijkheid heeft een heel ploeg/groep intern te vervangen voor één pc of persoon die die PC bedient.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Screamer2003 schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 11:57:
Dit autonoom rijden is leuk, en Bondskanselier Merkel heeft in Duitsland al gerept dat ze zo snel als mogelijk het stuur uit onze handen wilt hebben.
Tegenwind kwam van de autoindustrie, iets wat je niet zou verwachten van iemand die autonoom rijden juist ontwikkeld.
Het gaat hier dus om:
In Duitsland heb je gigantisch veel blindspots van dekking voor mobiel internet.
In en rondom steden zit het wel snor. 3G/4G is er en in het gehele stad gedekt.
Problemen beginnen pas buiten steden. grote gebieden waar je gewoon geen 3G/4G internet hebt.
Maar ook niet via het trage GPRS online kunt komen, laat staan bellen.
Hun zien voor deze gebieden namelijk de nodige problemen.

DVBT2, DAB+, 3G4G zijn hier zorgenkindjes van de techniek.

https://www.logitel.de/bl...nd-der-grosse-ueberblick/
DVB-T2 is voor televisie en DAB+ voor radio, dus dat is sowieso irrelevant hier. (technisch gezien is internet via DVB-T2 mogelijk maar de vraag is waarom je dat zou willen, ik zie geen enkel voordeel boven 4G)

Dan heb je nog 3G en 4G. Iedereen die denkt dat dat relevant is begrijpt het niet. Een autonoom voertuig dat stil gaat staan als het internet er even uitligt zou sowieso nooit op de openbare weg moeten worden toegelaten.

Kaarten staan net als in je TomTom op een apparaat in de auto zelf, beslissingen in het verkeer worden op basis van sensoren genomen. Er is sowieso helemaal geen tijd om alle informatie het internet op te sturen en dan, als de server het even druk heeft, 10 seconden te wachten tot Google de auto gaat vertellen wat te doen.
Screamer2003 schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 17:40:
Zelfrijdende wagens - hoe ziet deze toekomst eruit?
Antwoord, Somber...
Alles wat je noemt is niet per se onwaar maar ook absoluut geen reden om de vooruitgang dan maar tegen de houden of te pauzeren.

Hoeveel televisiereparateurs ken je nog? Weinig tot geen, tja, door verbeterde productiemethoden en goedkope Aziatische arbeid is een nieuwe kopen goedkoper. E-mail hadden we moeten verbieden, want hoe moet dat met de postbodes? En video on demand hadden we ook tegen moeten houden, want alle banen in videotheken zijn nu verloren.

En landbouwmachines, die zijn toch verschrikkelijk. Vroeger had een boer nog wat mensen in dienst, nu amper meer! Vroeger moesten mensen nog koeien melken, nu doet een robot dat! Stomme robot! :(

De problemen die je beschrijft zijn vooral politieke problemen. Die moeten wel opgelost worden, maar de vooruitgang tegenhouden is echt geen oplossing.
Google-zusterbedrijf Waymo begint in de Amerikaanse stad Phoenix met het aanbieden van een dienst waarbij gebruikers rondrijden in zelfrijdende auto's. Het is voor het eerst dat reguliere gebruikers zich kunnen inschrijven voor een dienst met zelfrijdende auto's.

Het gaat nog niet om een commercieel aanbod.
Nog niet commercieel dus vooralsnog ligt het op schema met mijn voorspelling. :P

[Voor 18% gewijzigd door Mentalist op 01-10-2017 19:40]

• Donacabo
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 01-10-2017
Het is inderdaad een verandering die veel impact gaat krijgen op banen en werkgelegenheid. inderdaad veel processen die nu nog door mensen worden verricht worden vervangen door computers.

Om nog even terug te komen op het vak automonteur. Zoals jullie al eerder beschrijven zal er meer elektronische componenten in auto's komen. ook deze zullen geprogrammeerd moeten worden en moet er natuurlijk diagnose gesteld kunnen worden. de tijd van puur mechanische onderdelen vervangen is naar mijn mening verleden tijd.

Zoals al eerder is besproken en ook mijn vraag de kleine garage's die we vandaag de dag nog kennen blijven deze nog bestaan.... de toekomst zal het vertellen.

ieder geval al bedankt voor jullie reacties.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Dit is de uitvoering van nieuws: Zusterbedrijf Google begint met publieke test zelfrijdende auto's ? Want dat bericht was al uit april en lijkt precies hetzelfde te beschrijven, of gaat dit toch om een andere test?
Concrete details over een commerciële taxidienst geeft Waymo nog niet.
Ik hoop volgend jaar. :P

• MewBie
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 11:27
https://www.nu.nl/gadgets...gebotst-in-las-vegas.html
:D

Ok, beetje een sensatie titel want iemand is tegen het busje aan gereden terwijl het busje stil stond.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

MewBie schreef op donderdag 9 november 2017 @ 10:57:
https://www.nu.nl/gadgets...gebotst-in-las-vegas.html
:D

Ok, beetje een sensatie titel want iemand is tegen het busje aan gereden terwijl het busje stil stond.
Volgens een woordvoerder van de gemeente Las Vegas "deed de shuttle wat hij moest doen": stil staan bij gevaar.
Dat is niet wat mijn moeder me altijd heeft geleerd. :$
"Als de truck dezelfde sensoren had gehad als de shuttle, was het ongeluk voorkomen."
Ja dat is een goed excuus. :P

Geen chauffeur gaat er natuurlijk vanuit dat een voertuig zo leip is om doodleuk te blijven staan als je erop af komt rijden.

• Roenie
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
ACM schreef op zondag 15 januari 2017 @ 16:01:
...En ik ben ook benieuwd wat er in het klassieke voorbeeld waar verkeersregels niet kunnen werken gebeurt; op een gelijkwaardig kruispunt vier auto's tegelijk die allemaal rechtdoor willen en dus allemaal aan de auto vanaf rechts voorrang moeten verlenen. Wie geeft wie voorrang?...
Als de auto stopt als iemand voorrang neemt, dan biedt dat perspectieven voor fietsers en voetgangers. Gewoon doorrijden, de auto stopt wel.

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Morgen (30 Nov) organiseert General Motors een event voor investeerders, waar ze waarschijnlijk ritjes zullen geven in hun zelfrijdende wagens (gemaakt door Cruise). Ik ben er heel benieuwd naar om te zien hoe ver Cruise staat tov Waymo (dit zijn de huidige 2 leiders wat betreft technologie)

bron: http://www.autonews.com/a...estor-day-autonomous-cars

.

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Het ziet er steeds slechter uit voor Uber, nav het eerste dodelijke ongeval met zelfrijdende wagens.
https://twitter.com/david...status/976587694066323456

.

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 11:23
Voordat je tot de conclusie komt dat een mens het ook niet gezien had, dit is dezelfde locatie met een beter plaatje: https://imgur.com/gallery/XQrAB

Daarnaast; de Lidar + Radar + IR van de Uber moeten dit opgepikt hebben, die werken eerder beter in het donker dan minder goed. Dus het lijkt erop dat de software een fuck-up gemaakt heeft. Krijg je er misschien van als je na 5 jaar al claimt 'klaar' te zijn.

Kutbedrijf.

https://niels.nu

• Malt007
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 11:37
Hydra schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:01:
Voordat je tot de conclusie komt dat een mens het ook niet gezien had, dit is dezelfde locatie met een beter plaatje: https://imgur.com/gallery/XQrAB

Daarnaast; de Lidar + Radar + IR van de Uber moeten dit opgepikt hebben, die werken eerder beter in het donker dan minder goed. Dus het lijkt erop dat de software een fuck-up gemaakt heeft. Krijg je er misschien van als je na 5 jaar al claimt 'klaar' te zijn.

Kutbedrijf.
Hoezo kutbedrijf? En hoe weet je zo zeker dat jouw foto wel de werkelijk situatie weergeeft? Dan zou het filmpje zwaar bewerkt moeten zijn.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Die vrouw zat gewoon te Appen of zo. lijkt me niet dat er ook maar 1 veiligheidssysteem ingreep

[Voor 46% gewijzigd door Hackus op 22-03-2018 11:30]

Hackus Goes Heavy; Squat sessie one week, Deadlifts next week.

• Hydra
Malt007 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:22:
Hoezo kutbedrijf? En hoe weet je zo zeker dat jouw foto wel de werkelijk situatie weergeeft? Dan zou het filmpje zwaar bewerkt moeten zijn.
Bewerkt? Heb je het gezien? Het is een dash cam. Camera's hebben een erg kleine dynamic range en de retroflecterende strepen zorgen ervoor dat de video onderbelicht wordt. Onze ogen zelf zijn vele malen beter dan zelfs die foto die ik gepost heb.

Daarnaast zou dit een non-issue moeten zijn. De sensors die die wagens aan boord hebben werken eerder beter in het donker dan slechter. En dan heb je ook nog eens een 'fail safe' die gewoon met zijn/haar telefoon bezig is.
Hackus schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:29:
Die vrouw zat gewoon te Appen of zo. lijkt me niet dat er ook maar 1 veiligheidssysteem ingreep
Idd. De wagen remde nieteens.

[Voor 14% gewijzigd door Hydra op 22-03-2018 11:40]

• Malt007
Hydra schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:39:
[...]

Bewerkt? Heb je het gezien? Het is een dash cam. Camera's hebben een erg kleine dynamic range en de retroflecterende strepen zorgen ervoor dat de video onderbelicht wordt. Onze ogen zelf zijn vele malen beter dan zelfs die foto die ik gepost heb.

Daarnaast zou dit een non-issue moeten zijn. De sensors die die wagens aan boord hebben werken eerder beter in het donker dan slechter. En dan heb je ook nog eens een 'fail safe' die gewoon met zijn/haar telefoon bezig is.
Nogal kort door de bocht allemaal, angst voor het onbekende I guess? Enig idee hoeveel fouten mensen maken in het verkeer? Iets volledig afserveren en het een kut bedrijf noemen omdat dit soort nieuwe systemen (nog) geen 100% scoren lijkt me wat overdreven.

• Hydra
Malt007 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:49:
Nogal kort door de bocht allemaal, angst voor het onbekende I guess?
Wa's dat nu weer voor rare stromanargumentatie? Ik ben een groot voorstander van zelf-rijdende auto's. Kan niet wachten tot ik er zelf een heb. Lijkt me heerlijk om naar m'n werk gereden te worden.
Enig idee hoeveel fouten mensen maken in het verkeer? Iets volledig afserveren en het een kut bedrijf noemen omdat dit soort nieuwe systemen (nog) geen 100% scoren lijkt me wat overdreven.
"Geen 100% scoren" en "iemand doodrijden zonder te remmen" zit nogal een verschil tussen.

Ik ben pro zelfrijdende auto's. Ik ben alleen tegen onethische cowboys als Uber die er mee weg komen een niet werkend systeem 'live' te zetten met een "human fail safe" dat grandioos hard faalt precies omdat dit voor de goeie bedrijven een enorme set-back is. Dat Uber loopt te kutten heeft direct effect op bedrijven als Google en Tesla die proberen dit op de markt te zetten. Laatste wat we nodig hebben is een algehele stemming tegen zelf-rijdende auto's omdat 1 bedrijf grondige fuck-ups maakt.

• Malt007
Hydra schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:30:
[...]

Wa's dat nu weer voor rare stromanargumentatie? Ik ben een groot voorstander van zelf-rijdende auto's. Kan niet wachten tot ik er zelf een heb. Lijkt me heerlijk om naar m'n werk gereden te worden.

[...]

"Geen 100% scoren" en "iemand doodrijden zonder te remmen" zit nogal een verschil tussen.

Ik ben pro zelfrijdende auto's. Ik ben alleen tegen onethische cowboys als Uber die er mee weg komen een niet werkend systeem 'live' te zetten met een "human fail safe" dat grandioos hard faalt precies omdat dit voor de goeie bedrijven een enorme set-back is. Dat Uber loopt te kutten heeft direct effect op bedrijven als Google en Tesla die proberen dit op de markt te zetten. Laatste wat we nodig hebben is een algehele stemming tegen zelf-rijdende auto's omdat 1 bedrijf grondige fuck-ups maakt.
Wat heb jij tegen uber? Zijn er al meer ongelukken gebeurd door hun systeem? Ik kan er makkelijk overheen gelezen hebben hoor daar niet van, maar kan me het niet heugen, zeker niet omdat het altijd direct groot in het nieuws komt.

Ik vind gewoon dat je nogal overdreven conclusies trekt op basis van een filmpje en een foto. Hoe weet je nou zo zeker dat het echt zo licht was op de foto en niet zo donker als op het filmpje? En daarnaast, het systeem kan toch fouten maken? Weet jij veel wat voor domme instellingen de bestuurder had gedaan?

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Weet niet wat de snelheidslimiet was op die erg, maar als het 50 was, had een mens die fietser makkelijk gezien. Dat je het niet kon zien op de dashcam beelden, komt doordat die dashcam slecht is. Het menselijk oog kan veel beter in het donker kijken dan die dashcam.

Snap niet hoe de politie kan zeggen dat een mens dit niet kon voorkomen. Hebben ze niet zelf gekeken bij die weg en alleen de videobeelden beoordeeld?

• Rukapul
  • Laatst online: 10:25

Rukapul

Moderator General Chat
Je zou het haast denken.

Mag hopen dat dezelfde auto met camera nog even getest wordt op dezelfde plek met menselijke waarnemers en betere apparatuur om de absolute slechte kwaliteit van de camera te documenteren.

Niet heel verwonderlijk overigens dat een van de minst ethische bedrijven bij zo'n ongeval betrokken raakt. Uber bewijst hiermee de industrie absoluut geen dienst. Tesla is overigens een goede maar om een hele andere reden.

De dodelijke afloop van dit ongeval zou met een menselijke rijder voorkoombaar moeten zijn geweest. En met een zelfrijdende auto ook. * Rukapul heeft last van nachtblindheid maar zou een overstekende voetganger op https://imgur.com/gallery/XQrAB absoluut opgemerkt hebben.

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Ik denk dat die lange sluitertijd foto ook niet de menselijke perceptie goed weergeeft. Ik zie op Twitter dat je op die weg maar 30 Mph mocht. No way dat je dan iemand mist die vanaf de linkerkant van de weg oversteekt. Bij het eerste nieuwsbericht dacht ik nog dat de persoon van rechts kwam op een onoverzichtelijke weg, maar deze weg is super overzichtelijk. Hoogstens wat slecht verlicht.

• Pyramiden
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 19-09 22:41
Er lijken op die auto nauwelijks functionerende lampen te zitten... Dat hele zwarte vlak op de linkerbaan wordt gewoon totaal niet verlicht. Ik snap dat het beeld iets vertekend door de matige dashcam kwaliteit, maar dit wel heel extreem...

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 11:17
Lulukai schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 10:43:
Het ziet er steeds slechter uit voor Uber, nav het eerste dodelijke ongeval met zelfrijdende wagens.
https://twitter.com/david...status/976587694066323456
1. welke mongool steekt daar met zijn fiets over en rent/springt/sprint niet aan de kant als ze die auto zien naderen
2. die fietser was ook dood geweest als het geen zelfrijdende auto was geweest, in het filmpje is te zien dat de bestuurder gewoon op z´n telefoon zit te kijken.

Dit is een beetje hetzelfde als met die Tesla vrachtwagen die een paar dagen terug met 'pech' langs de weg stond in Amerika. Van wat ik zo snel heb kunnen vinden met een gesprongen slangklem.

Social media stond vol met "HAHAHAHAH, KIJK, ZE KUNNEN HET NIET, WAT EEN KUT BEDRIJF IS DAT TESLA TOCH HE, GAAT ALLEMAAL STUK HAHAHAHH HURRDURR"

Ja, want diesel stokende vrachtwagens hebben geen slangklemmen :S

Is hier niet anders, hoeveel doden zijn er nu gevallen tijdens de miljoenen km´s die die auto´s nu autonoom gereden hebben? Zet dat eens tegenover het aantal doden door niet autonome auto's per 1 miljoen km ofzo.

[Voor 12% gewijzigd door FastFred op 22-03-2018 15:42]

Franse auto's gaan niet stuk, die staken gewoon

• FreeShooter
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 14:04
Malt007 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:33:
[...]

Wat heb jij tegen uber? Zijn er al meer ongelukken gebeurd door hun systeem? Ik kan er makkelijk overheen gelezen hebben hoor daar niet van, maar kan me het niet heugen, zeker niet omdat het altijd direct groot in het nieuws komt.

Ik vind gewoon dat je nogal overdreven conclusies trekt op basis van een filmpje en een foto. Hoe weet je nou zo zeker dat het echt zo licht was op de foto en niet zo donker als op het filmpje? En daarnaast, het systeem kan toch fouten maken? Weet jij veel wat voor domme instellingen de bestuurder had gedaan?
Ben je bekend met Uber? Ze staan bekend om de onethische manier van werken waarbij waarbij ze regels en wetten aan hun laars lappen.

Ik ben het dan ook absoluut met @Hydra eens. Ik ben enorm pro zelfrijdende voertuigen maar dan wel door bekwame en verantwoordelijke bedrijven. Daar valt Uber absoluut niet onder.

De grootste uitdaging voor zelfrijdende voertuigen is niet de techniek maar het overtuigen van de noodzaak aan de gemiddelde mens. Elk ongeluk is een enorme stap terug.

[Voor 8% gewijzigd door FreeShooter op 22-03-2018 15:41]

• Malt007
FreeShooter schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 15:37:
[...]

Ben je bekend met Uber? Ze staan bekend om de onethische manier van werken waarbij waarbij ze regels en wetten aan hun laars lappen.

Ik ben het dan ook absoluut met @Hydra eens. Ik ben enorm pro zelfrijdende voertuigen maar dan wel door bekwame en verantwoordelijke bedrijven. Daar valt Uber absoluut niet onder.
Allemaal mee eens, maar met die kennis/mening kan je toch dit ongeval niet veroordelen, dat is nou juist mijn punt. Het is Uber, dus ze zullen wel weer wetten en regels overtreden hebben....

• Hydra
Z___Z schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:58:
Ik denk dat die lange sluitertijd foto ook niet de menselijke perceptie goed weergeeft. Ik zie op Twitter dat je op die weg maar 30 Mph mocht. No way dat je dan iemand mist die vanaf de linkerkant van de weg oversteekt. Bij het eerste nieuwsbericht dacht ik nog dat de persoon van rechts kwam op een onoverzichtelijke weg, maar deze weg is super overzichtelijk. Hoogstens wat slecht verlicht.
Er zijn meer mensen die ook filmpjes gepost hebben. Die weg is gewoon verlicht. Het is absoluut geen volledig donker stuk.

Daarnaast is het nogmaals het punt dat zelf-rijdende auto's het eerder beter doen in het donker dan slechter; Lidar en Radar boet het niet. IR doet het waarschijnlijk zelfs beter. Daarom is dit ongeval nogal bizar; de auto heeft uberhaupt niet geremd.
Malt007 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 15:41:
Allemaal mee eens, maar met die kennis/mening kan je toch dit ongeval niet veroordelen, dat is nou juist mijn punt. Het is Uber, dus ze zullen wel weer wetten en regels overtreden hebben....
Nee. Primair is dat een zelf rijdende auto een grote fuck-up gemaakt heeft waardoor er iemand dood is. Het is belangrijk dat de onderste steen boven komt van wat er nu precies misgegaan is. Want als je naar dat filmpje kijkt zie je dat ondanks dat die auto verschillende sensoren heeft die als het goed is absoluut geen last hebben van hoe schemerig het al dan niet is, de auto uberhaupt niet geremd heeft. En zelf-rijdende auto's die zonder remmen door mensen heenploegen is nogal slecht voor de industrie.

Komt nog eens bij dat de "human fail safe" gewoon met d'r telefoon aan 't kutten was en secondenlang, met een snelheid van ongeveer 50 kilometer per uur. Wat bewijst dat Uber wat dat betreft hun zaakjes niet op orde heeft.
FastFred schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 15:33:
1. welke mongool steekt daar met zijn fiets over en rent/springt/sprint niet aan de kant als ze die auto zien naderen
2. die fietser was ook dood geweest als het geen zelfrijdende auto was geweest, in het filmpje is te zien dat de bestuurder gewoon op z´n telefoon zit te kijken.
Nou nee dus. Dat filmpje is compleet onderbelicht. Ik heb zelf een foto gepost van hoe het er bij nacht uitziet (en dat is geen foto met lange sluitertijd; dan waren de lampen overbelicht) en er zijn meer filmpjes gepost van hoe het er uitziet daar. Het is een erg breed stuk met lantaarns en een menselijke bestuurder had die persoon prima aan kunnen zien komen.

Het is gewoon beeld van een crappy dash-cam die door de retroreflecties van de strepen 't beeld onderbelicht heeft.

[Voor 18% gewijzigd door Hydra op 22-03-2018 15:55]

• FreeShooter
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 14:04
Malt007 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 15:41:
[...]

Daar heb je gelijk in. Maar ook als je je verder inleest, zie je dat het aantal ingrepen per KM bij Uber veel hoger liggen dan bij bijvoorbeeld Google.

• FastFred
@Hydra die foto heb ik gezien en daar heb je helemaal gelijk in. De auto had dit gewoon moeten zien en in ieder geval moeten remmen of uitwijken. Mijn punt is meer dat mensen de zelfrijdende auto's op de flikker geven, terwijl als dit geen zelfrijdende auto was, had die fietser ook dood geweest.

[Voor 15% gewijzigd door FastFred op 22-03-2018 16:00]

• anessie
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 16-09 18:11
FastFred schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 15:56:
@Hydra die foto heb ik gezien en daar heb je helemaal gelijk in. Mijn punt is meer dat mensen de zelfrijdende auto's op de flikker geven, terwijl als dit geen zelfrijdende auto was, had die fietser ook dood geweest.
Er zijn in die regio afgelopen week 10 voetgangers doodgereden, maar dat komt niet op internet.

https://www.azdot.gov/med...eaths-rose-to-962-in-2016

https://www.12news.com/ar...w-data-shows/75-504506914

[Voor 21% gewijzigd door anessie op 22-03-2018 16:03]

• FastFred
anessie schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 15:59:
[...]

Er zijn in die regio afgelopen week 10 voetgangers doodgereden, maar dat komt niet op internet.
Ben erg benieuwd hoeveel van die 10 voetgangers zijn overleden door appende bestuurders.

• Hydra
@Hydra die foto heb ik gezien en daar heb je helemaal gelijk in. De auto had dit gewoon moeten zien en in ieder geval moeten remmen of uitwijken. Mijn punt is meer dat mensen de zelfrijdende auto's op de flikker geven, terwijl als dit geen zelfrijdende auto was, had die fietser ook dood geweest.
Hoe kom je tot die conclusie? Er is niks onoverzichtelijks aan die weg. Dat de fietser op lijkt te duiken komt vooral door het slechte beeld. Vergeet niet dat onze ogen nog een stuk beter zijn (veel hogere dynamic range en gevoeligheid in het donker) dan camera's.

• Glenfiddich
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 09:31

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

Dat is de vraag, zou deze vrouw ook op deze manier hebben zitten appen als het geen zelfrijdende auto was geweest maar zij de auto zelf had bestuurd?

Ik denk dat het grote gevaar van zelfrijdende auto's is dat mensen daardoor automatisch aanzienlijk minder zelf op gaan letten. Dat is ook logisch, het zelf rijden van die auto schept bepaalde verwachtingen bij de bestuurder (of is dat eigenlijk een actieve passagier geworden?). Ik denk verder dat het gewoonweg onmogelijk is om je aandacht bij het rijden te houden als je niet zelf rijdt. Ik denk dat je vanzelf wat "wegzakt", de andere kant op gaat kijken, etc.

Mooi fout is niet lelijk

• Hydra
FastFred schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 16:00:
Ben erg benieuwd hoeveel van die 10 voetgangers zijn overleden door appende bestuurders.
Vergeet niet dat er enorm veel doden vallen door alcohol en drugsgebruik. Rijden onder invloed is in de VS bijna de norm in veel gebieden.
Glenfiddich schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 16:09:
Ik denk dat het grote gevaar van zelfrijdende auto's is dat mensen daardoor automatisch aanzienlijk minder zelf op gaan letten. Dat is ook logisch, het zelf rijden van die auto schept bepaalde verwachtingen bij de bestuurder (of is dat eigenlijk een actieve passagier geworden?). Ik denk verder dat het gewoonweg onmogelijk is om je aandacht bij het rijden te houden als je niet zelf rijdt. Ik denk dat je vanzelf wat "wegzakt", de andere kant op gaat kijken, etc.
Ik vermoed dat dat ook een uitkomst gaat zijn, dat een dergelijke "human fail safe" volkomen waardeloos is. Ik vind het rijden op de A2 tussen A'dam en Utrecht al extreem saai (je ziet daar ook extreem veel mensen met hun foon bezig), als je niet zelf moet rijden lijkt me dat nog een stuk erger.

[Voor 56% gewijzigd door Hydra op 22-03-2018 16:11]

• anessie
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 16-09 18:11
FastFred schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 16:00:
[...]

Appende voetgangers blijkbaar ook.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Ik vind het zelf vooral interessant wat zelfrijdend personenvervoer voor een impact gaat hebben op de urbanisatie. Als ik niet meer actief hoef te rijden maar passief gereden kan worden zal voor mij reistijd een veel minder groot bezwaar worden. Zeker woon-werk verkeer mag dan makkelijk een uur of anderhalf duren omdat ik in de auto makkelijk de werkzaamheden kan verrichten waar interactie met collega's niet nodig voor is.

En ik denk dat meerdere er wel zo over zullen denken, wellicht zullen we dan meer richting het platteland gaan en zullen die dorpen weer wat levendiger worden omdat mensen meer de ruimte op gaan zoeken nu reistijd geen bezwaar meer is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• JeroenH
  • Laatst online: 20-09 23:05
Ik ben ook benieuwd wat het effect op het OV zal zijn. Trein en bus hebben t.o.v. van de auto eigenlijk als enig voordeel dat je iets nuttigs of leuks kunt doen terwijl je reist*, terwijl in de auto druk bent met autorijden.

Als nu dit enige grote voordeel wegvalt, is er dan nog wel een plek voor het OV? Ik snap dat zeker in het begin niet iedereen zich een zelfrijdende auto zal kunnen veroorloven, maar als de taxi's eenmaal zelfrijdend zijn, dan staat de hele wereld van personenvervoer toch op zijn kop?

* In theorie. Tussen Amersfoort/Amsterdam kun je dat vergeten in de trein in de spits. Daarom forens ik dat traject na anderhalf doffe ellende ook weer met de auto. Ik kan niet wachten op de geheel zelfrijdende auto...

Illusion is the ultimate weapon

• FastFred
Hydra schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 16:07:
[...]

Hoe kom je tot die conclusie? Er is niks onoverzichtelijks aan die weg. Dat de fietser op lijkt te duiken komt vooral door het slechte beeld. Vergeet niet dat onze ogen nog een stuk beter zijn (veel hogere dynamic range en gevoeligheid in het donker) dan camera's.
Dus de bestuurder die daar zit als failsafe heeft zijn haar (blijkbaar is het een vrouw, dat kon ik uit het filmpje niet opmaken) werk niet gedaan door in te grijpen als de automatisering faalt.

Ja, er is iets mis met die auto want die auto had moeten ingrijpen, maar de failsafe deed haar werk gewoon niet.

Dat de weg overzichtelijk is of niet, maakt in dit geval niks uit. Dit was bij daglicht waarschijnlijk ook gebeurd.

• segil
  • Laatst online: 10:32
Ik voorzie een zonnige toekomst met de zelfrijdende auto, met alle voordelen die al genoemd zijn in voorgaande posts (veiligheid, zuinigheid, milieu, etc).

Twee dingen die ik mij afvraag:

1. Tijdens de overgangperiode van 100% besturing door een mens, naar 100% besturing door de auto, zal de mens op een moment langere tijd niet meer zelf rijden en alleen moeten ingrijpen wanneer dit nodig is. Stel nu dat de zelfrijdende auto al 98% van de tijd prima zelfstandig rijd en geen problemen veroorzaakt. In dat geval kan het zijn dat je als "bestuurder" al weken/maanden in de auto zit en niet hebt hoeven in te grijpen. Ik kan mij niet voorstellen dat je al die tijd geconcentreerd achter het stuur zit, om gelijk in te grijpen als het nodig is. Immers, het gaat al weken/maanden prima. Dus je bent wat anders aan het doen, en *BOEM* ineens moet je vlug ingrijpen... dan ben je toch veel te laat om iets te kunnen doen? Je kunt dan toch niet meer een zinvolle bijdrage leveren aan het voorkomen van een ongeluk? Zeker wanneer je al zo'n lange tijd niet zelf gereden hebt (en wellicht daardoor bijna geen ervaring meer hebt met rijden), hoe moet je dan vlug kunnen ingrijpen als het geen 2de natuur meer is?
Ik ben echt benieuwd hoe deze overgangsperiode gaat qua aansprakelijkheid.

2. Stel dat dadelijk auto's autonoom rijden op de snelweg en eventueel ook andere wegen. Hoe wordt dit aangestuurd? Zal elke auto individueel zelf z'n weg vinden en anticiperen op de andere weggebruikers? Of laten we dat over aan een "centrale computer", die alle auto's aanstuurt en controleert? Dan hoeven auto's onderling minder te controleren en communiceren, want alles gaat via een centraal punt. Lijkt me dat daardoor auto's simpeler gemaakt kunnen worden. Je hebt dan ook geen verkeerslichten meer nodig. Dit filmpje laat dat goed zien:

Maar laat maar komen die autonome auto! *O* Geen eigen auto meer, bestel er eentje wanneer nodig en hij rijdt voor zoals een taxi. Ideaal. En degenen die graag zelf willen rijden, dan kan je naar een race circuit gaan, huur je een auto en je kunt helemaal los gaan :)

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 11:07
Ben ik overigens de enige die zich afvraagt wat er met het kleine detail van privacy hier is gebeurd? Ik zou er niet blij mee zijn als mijn werkgever me niet alleen filmt, maar dat die beelden ook voor je het weet op het internet staan.

Verder toont dit ook juist aan dat auto's of zelfrijdend moeten zijn, of niet. Maar het idee dat ze zelfrijdend zijn, maar de bestuurder moet nog wel ingrijpen, werkt niet bij een bijna volledig zelfrijdend systeem. Dat is leuk als je echt getrainde mensen hebt zitten die niet al te lange stukken ermee gaan, zodat je kan blijven opletten. Maar niemand kan dag in, dag uit, goed zitten op te letten of een systeem wat bijna feilloos werkt nu niet ineens een fout besluit te maken.
En ik vermoed dat je eerder krijgt dat mensen opkijken van het appen, ineens iets zien waar ze van schrikken (terwijl er geen enkel echt gevaar is), en dan vol op de rem trappen waardoor er juist een ongeluk wordt veroorzaakt.

@segil, autonome auto's zullen met elkaar kunnen communiceren (5G of 802.11p). Maar zelf beslissingen maken. Een centrale server die alles besluit is in een perfecte wereld handig, maar wat als je geen toegang hebt tot deze server?

[Voor 24% gewijzigd door Sissors op 22-03-2018 16:55]

• RM-rf
  • Laatst online: 10:36

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Rukapul schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:48:

De dodelijke afloop van dit ongeval zou met een menselijke rijder voorkoombaar moeten zijn geweest. En met een zelfrijdende auto ook. * Rukapul heeft last van nachtblindheid maar zou een overstekende voetganger op https://imgur.com/gallery/XQrAB absoluut opgemerkt hebben.
de videobeelden zijn vrijgegeven:
YouTube: Uber self-driving car dash camera video released in deadly crash

op 0:08 is het beeld dat de autorijder zag, de video is schokkend, maar stop exact voor de aanrijding, dus geen gore ...

Punt is wel dat ik de kwaliteit van dat videobeeld ook niet heel overtuigend vind, het kom wel erg donker en ook een beetje geblurred over.

Maar mijn mening is wel op basis van die video dat ook een menselijke rijder mogelijk die behoorlijk uit het niets opduikende persoon niet zomaar gezie0 ou hebben, de omstandigheden lijken wel degelijk sterk erop te wijzen dat die persoon héél slecht zichtbaar was en zelf ook zeker schuld draagt.
(geen enkele verlichting of reflecterende kleding en kennelijk heeft die persoon ook geen enkele moeite gedaan de weg zelf te bekijken bij het oversteken op een plek waar dat eigenlijk niet mocht, de persoon kijkt ook niet in de rchting van de auto en aangezien haar kleding volledig donker is is ze heel moeilijk te zien).

In een rechtzaak over dit ongeval in het geval als er een mens gereden zou hebben, denk ik dat de kans erg groot is dat de rijder van alle schuld an dit ongeval vrijgesproken zou worden.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• AndRo555
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 11:27
Misschien wel toepasselijk voor dit topic: een hoop leuke presentaties:

https://autodrive2.automo...ted-and-automated-driving

bron: https://autodrive2.automotive.oth-aw.de/

[Voor 12% gewijzigd door AndRo555 op 23-03-2018 13:12]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: september 2003
  • Niet online
Ik kan niet wachten op de dag dat er geen auto's meer geparkeerd staan in alle straten. Dat is zo een verschrikkelijk lelijk gezicht.

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 11:35

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

ehoutgast schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 13:38:
Ik kan niet wachten op de dag dat er geen auto's meer geparkeerd staan in alle straten. Dat is zo een verschrikkelijk lelijk gezicht.
Waar zet je ze dan? Op het dak ofzo? :+

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

RM-rf schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 13:06:
[...]

de videobeelden zijn vrijgegeven:
YouTube: Uber self-driving car dash camera video released in deadly crash

op 0:08 is het beeld dat de autorijder zag, de video is schokkend, maar stop exact voor de aanrijding, dus geen gore ...

Punt is wel dat ik de kwaliteit van dat videobeeld ook niet heel overtuigend vind, het kom wel erg donker en ook een beetje geblurred over.

Maar mijn mening is wel op basis van die video dat ook een menselijke rijder mogelijk die behoorlijk uit het niets opduikende persoon niet zomaar gezie0 ou hebben, de omstandigheden lijken wel degelijk sterk erop te wijzen dat die persoon héél slecht zichtbaar was en zelf ook zeker schuld draagt.
(geen enkele verlichting of reflecterende kleding en kennelijk heeft die persoon ook geen enkele moeite gedaan de weg zelf te bekijken bij het oversteken op een plek waar dat eigenlijk niet mocht, de persoon kijkt ook niet in de rchting van de auto en aangezien haar kleding volledig donker is is ze heel moeilijk te zien).

In een rechtzaak over dit ongeval in het geval als er een mens gereden zou hebben, denk ik dat de kans erg groot is dat de rijder van alle schuld an dit ongeval vrijgesproken zou worden.
Als de bestuurder - zoals in dit geval - geen enkele poging heeft ondernomen tot remmen en/of uitwijken dan kan ik je op een briefje geven dat de bestuurder niet vrijgesproken zou worden. En terecht wat mij betreft.

Er zit 3 seconden tussen het voor het eerst zichtbaar zijn van de fietser en de impact. Dat is zelfs voor een mens voldoende tijd op iets te doen.

• JvS
  • Laatst online: 11:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

SinergyX schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 14:20:
[...]

Waar zet je ze dan? Op het dak ofzo? :+
Nee, ze rijden rond of staan ergens een paarhonderd meter tot een paar km verderop op een centrale parkeerplek.
Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True