De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ➒ Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 101 Laatste
Acties:
  • 369.046 views

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:36
Cartman! schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 09:57:
Sharepoint REST API...wat een drama! Ik kan gewoon niet connecten... ze geven je een client id, client secret en een resource maar stiekem heb je nog een bearer realm nodig maar ik kan nergens terug vinden hoe ik die nu kan verkrijgen oid. Nog nooit zo lang gedaan over het werken met een API :r
Misschien een domme opmerking maar ik kan niets vinden over een bearer. Misschien is het dat de client id en secret die de bearer maken als een hash?

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• Candanz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-08-2024

Candanz

Geflipt

Afbeeldingslocatie: http://imgs.xkcd.com/comics/git.png
spoiler:
If that doesn't fix it, git.txt contains the phone number of a friend of mine who understands git. Just wait through a few minutes of 'It's really pretty simple, just think of branches as...' and eventually you'll learn the commands that will fix everything.

Klopt helemaal.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
iRicardo schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 10:24:
[...]

Misschien een domme opmerking maar ik kan niets vinden over een bearer. Misschien is het dat de client id en secret die de bearer maken als een hash?
Dat is het probleem ja...er is vrijwel geen documentatie 8)7 Een hash is het ieder geval niet, toch bedankt voor de suggestie.

• Antrax
Cartman! schreef:
Dat is het probleem ja...er is vrijwel geen documentatie 8)7 Een hash is het ieder geval niet, toch bedankt voor de suggestie.
Misschien helpt dit :Y

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-12 22:44
wackmaniac schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 09:23:
[...]
Spookmails; melding dat er nieuwe mails zijn, die er feitelijk niet zijn. Heel irritant :)
Ja da's irritant. Geen idee hoe dat komt, heb er zelf ook geen last van.
Lightning heeft idd iCal-ondersteuning. Gauw geïnstalleerd.
Hmm welke versie draai je dan? Lightning is tegenwoordig volgens mij geintegreerd met Thunderbird.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Cartman!
  • Niet online
Wederom bedankt voor je moeite maar ik wil vanuit PHP een file uploaden naar Sharepoint REST API en die hele guide helpt me daar niks bij. Ik wilde gewoon even ranten over de brakheid van Microsoft spul op t web. Voor Azure bieden ze ook een PHP SDK aan die bijvoorbeeld gebruik maakt van PEAR...een oud en vergeten systeem, ze slaan de plank gewoon mis wat mij betreft in een hoop dingen.

Op ieder scherm wat ik op sharepoint tegenkomen krijg ik weer een "You have no access to this page, request it" en dan druk ik op "Request" en dan krijgt random iemand een mailtje met dat verzoek maar omdat die organisatie groot is weet niemand van elkaar wie wat krijgt en op die manier krijg ik geen toestemming. Ze staan op t punt me owner te maken van dat hele sharepoint uit pure wanhoop...zelfs de sharepoint consultant kan me niet vertellen hoe ik toegang krijg tot die api :|

[ Voor 26% gewijzigd door Cartman! op 30-10-2015 10:54 ]

• Antrax
Cartman! schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 10:52:
[...]

Wederom bedankt voor je moeite maar ik wil vanuit PHP een file uploaden naar Sharepoint REST API en die hele guide helpt me daar niks bij. Ik wilde gewoon even ranten over de brakheid van Microsoft spul op t web. Voor Azure bieden ze ook een PHP SDK aan die bijvoorbeeld gebruik maakt van PEAR...een oud en vergeten systeem, ze slaan de plank gewoon mis wat mij betreft in een hoop dingen.
Vergeet het maar. Microsoft is echt niet hulpzaam wat betreft met andere talen dan die van hunzelf. :/

• Cartman!
  • Niet online
Ik heb bij Sharepoint echt een gevoel van "we gaan het extra kut maken, dan moet iedereen wel trainingen afnemen of consultants inhuren >:) "

• Antrax
Symfony 2.8 Deprecated service definitions: "But what about your own application deprecations? How can you achieve this professional-grade deprecation handling? In order to simplify your work, the DependencyInjection component has added support for deprecated service definitions."

*O*

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
iRicardo schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 10:55:
[...]

Vergeet het maar. Microsoft is echt niet hulpzaam wat betreft met andere talen dan die van hunzelf. :/
Ik weet ook niet of je wel zo trots moet zijn als bedrijf dat je PHP ondersteunt :+

Nothing to see here!

• Antrax
Rutix schreef:
Ik weet ook niet of je wel zo trots moet zijn als bedrijf dat je PHP ondersteunt :+
Ieder zijn taal ;)

• gekkie
  • Laatst online: 15:49
Rutix schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 11:40:
[...]

Ik weet ook niet of je wel zo trots moet zijn als bedrijf dat je PHP en/of sharepoint ondersteunt :+

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

iRicardo schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 10:55:
[...]

Dat klopt niet echt. Voornaamste voorbeeld is Python :)

[ Voor 71% gewijzigd door Cloud op 30-10-2015 11:46 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:58
[...]

Of het hele Azure verhaal, waar ze Linux-servers gebruiken voor hun lightweight cloudservices.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12 21:27
Brrr, Sharepoint.

We are shaping the future

• Martijndoes
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-12 15:02
Cartman! schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 10:52:
[...]

Op ieder scherm wat ik op sharepoint tegenkomen krijg ik weer een "You have no access to this page, request it" en dan druk ik op "Request" en dan krijgt random iemand een mailtje met dat verzoek maar omdat die organisatie groot is weet niemand van elkaar wie wat krijgt en op die manier krijg ik geen toestemming. Ze staan op t punt me owner te maken van dat hele sharepoint uit pure wanhoop...zelfs de sharepoint consultant kan me niet vertellen hoe ik toegang krijg tot die api :|
Volgens mij kun je je realm krijgen door powershell: https://technet.microsoft.com/nl-NL/library/jj219661.aspx

Dat mailtje is rete-irritant ja. Als je iemand weet die site collection admin is kan die je goedkeuren onder Site Settings -> Access requests and invitations

• Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:04
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 9% gewijzigd door Ealanrian op 30-10-2015 13:28 ]

• farlane
Je zou moeten huilen om het feit dat ze als mortal sin worden gezien.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Cartman!
  • Niet online
Martijndoes schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 13:00:
[...]

Volgens mij kun je je realm krijgen door powershell: https://technet.microsoft.com/nl-NL/library/jj219661.aspx

Dat mailtje is rete-irritant ja. Als je iemand weet die site collection admin is kan die je goedkeuren onder Site Settings -> Access requests and invitations
Daar had ik ook niks aan gehad want t is allemaal online, niks lokaal. Maargoed, na lang prutsen en trial & error is het gelukt. Ze hebben t echt niet begrepen bij Microsoft volgens mij qua implementatie en documentatie :{
[...]

Ik denk dat je als grote partij met een REST API achter de oren moet krabben als je geen fatsoenlijke documentatie of SDK kunt leveren, ongeacht de taal.

[ Voor 22% gewijzigd door Cartman! op 30-10-2015 13:48 ]

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:06
Cartman! schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 13:46:
[...]

Ik denk dat je als grote partij met een REST API achter de oren moet krabben als je geen fatsoenlijke documentatie of SDK kunt leveren, ongeacht de taal.
Klinkt als een gemiddeld OSS project :')
Afgezien van dat die projecten vaak niet door grote partijen worden beheerd.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-12 10:53
farlane schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 10:47:
[...]

Ja da's irritant. Geen idee hoe dat komt, heb er zelf ook geen last van.

[...]

Hmm welke versie draai je dan? Lightning is tegenwoordig volgens mij geintegreerd met Thunderbird.
38.3.0. Zit op Ubuntu 14.04. Is zo te zien laatste versie, dus zit er niet standaard in :)

Read the code, write the code, be the code!

• gekkie
Niet standaard .. tis wel een plugin voor TB

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:58
Oh this is gonna be fun: https://www.twitchinstalls.com/

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-12 12:14

TheNephilim

Wtfuzzle

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Bah... linux... ergens een mount kwijtgeraakt na een herstart terwijl fstab wel de entries heeft. Gnarf.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:56

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

WTF! :D Eens kijken hoe vaak ze opnieuw moeten beginnen :P

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-12 12:14

TheNephilim

Wtfuzzle

Bam, maar eens een nieuwe fiets besteld! :o Tikje duur, maar wel zeker de moeite waard denk ik: http://www.brikfietsen.nl/fietsen/brik-brut 8).

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

TheNephilim schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 17:00:
Bam, maar eens een nieuwe fiets besteld! :o Tikje duur, maar wel zeker de moeite waard denk ik: http://www.brikfietsen.nl/fietsen/brik-brut 8).
Tof merk! Die onthoud ik. Mijn Batavus O+ is inmiddels bijna zeven jaar oud maar fietst nog als nieuw. Toch kriebelt het, mijn fiets is een van mijn favoriete bezittingen, daar hoef ik niet op te bezuinigen ...

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• farlane
wackmaniac schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 14:24:
[...]

38.3.0. Zit op Ubuntu 14.04. Is zo te zien laatste versie, dus zit er niet standaard in :)
Als ik 'em nu download en installeer zit Lightning er standaard in. Als je van een oudere versie komt zal dat wellicht niet het geval zijn.

• Rutix
Cartman! schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 13:46:

[...]

Ik ben over het algemeen meestal dik tevreden over de documentatie die Microsoft beschikbaar stelt. Het is in iedergeval beter dan de meeste andere documentatie die ik voor mijn neus krijg :). Daarnaast is Sharepoint gewoon crap :+

Nothing to see here!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:34

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Motrax schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 09:00:
[...]
En waarvoor zou je die willen toepassen als ik vragen mag?
Om mijn tentamen Calculus te halen :+
Maar dat is volgens mij wel gelukt :)
Ah, backspace kan natuurlijk niet :+ En dan ook nog die latency...

[ Voor 32% gewijzigd door F.West98 op 30-10-2015 17:30 ]

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

TheNephilim schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 17:00:
Goede fietsen zijn inderdaad niet goedkoop, maar als je vervolgens bedenkt dat een goede fiets behoorlijk wat jaren meegaat valt het eigenlijk nog wel mee. Overigens ziet die Brik er uit als een typische stadsfiets, en vind ik daarom vrij oninteressant (ik fiets ook graag wat langere stukken).

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:51

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Nou, bol.com negeert heel blij dat ik het oneens ben met de verwoording van hun foutmelding. Nou, dan lekker niet joh.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.

• gekkie
Maak je niet bol dik :+

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Och nee, in het geheel niet hoor :) Ik vind het gewoon wat lafjes van ze, maar ik heb echt wel wat beters te doen verder hoor :)

• gekkie
Dus doen ze het toch goed :)

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Negeren is inderdaad ook een kunst :)

• gekkie
Firesphere schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 21:44:
[...]
Negeren is inderdaad ook een kunst :)
Nouja lost wel het probleem van een mauwende niet klant op met de minste moeite :)

En fietsen .. op een oude fiets geleerd ... daarna de les van de jonge hippe modelletjes geleerd .. die blijven helaas nooit voor lang (niet in een stad en niet altijd betaald parkeren) ... dus nu weer gewoon terug bij een oude fiets (maar ondanks de looks is ze nog wel soepel genoeg voor een flink ritje :) )

[ Voor 39% gewijzigd door gekkie op 30-10-2015 21:50 ]

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

gekkie schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 21:47:
[...]

Nouja lost wel het probleem van een mauwende niet klant op met de minste moeite :)
Je bedoelt dat ik moet gaan doorzagen? :X

• gekkie
Je bent nog niet weggeemi'dingest heh .. laat nog even zien dat je een echte ollander bent :p

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

gekkie schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 21:51:
Je bent nog niet weggeemi'dingest heh .. laat nog even zien dat je een echte ollander bent :p
Reageer je nou, omdat ik post, of reageer je omdat je iets hebt toe te voegen?

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
gekkie schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 21:47:
Maar waar ik Bol een aantal jaar geleden nog aan zou raden omdat je er echt wel vanuit kunt gaan dat ze zaken snel en serieus oppakken, ben ik daar nu wel een klein beetje vanaf. (Niet alleen hierdoor, er staan ook wat leveringsproblemen op SF, maar het versterkt wel het algemene beeld dat ze de prioriteiten verschoven hebben.)

En dat terwijl het met nog geen 5 minuutjes werk voorkomen had kunnen worden. Ik zie die business case dus niet.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

• gekkie
incaz schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 21:54:
[...]
Maar waar ik Bol een aantal jaar geleden nog aan zou raden omdat je er echt wel vanuit kunt gaan dat ze zaken snel en serieus oppakken, ben ik daar nu wel een klein beetje vanaf. (Niet alleen hierdoor, er staan ook wat leveringsproblemen op SF, maar het versterkt wel het algemene beeld dat ze de prioriteiten verschoven hebben.)

En dat terwijl het met nog geen 5 minuutjes werk voorkomen had kunnen worden. Ik zie die business case dus niet.
Verhalen over de at random leveringen zijn wel grappig om te lezen .. en het de naam te grabbel gooien met al die derde partijen toestand waarbij er wat weinig onderscheid was aangebracht tussen Bol-bol.com en de rest van de vage tjap geeft ook wel te denken.
Firesphere schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 21:53:
[...]
Reageer je nou, omdat ik post, of reageer je omdat je iets hebt toe te voegen?
Speciaal omdat jij post natuurlijk (en als ROG).

[ Voor 13% gewijzigd door gekkie op 30-10-2015 22:00 ]

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Bol.com doet bepaalde beloftes, waar third-parties zich ook aan moeten houden. Dat er een vage tjappie achter zit, maakt niet uit, bol.com doet de belofte, dus moet die belofte nakomen.

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 23:24

BikkelZ

CMD+Z

Ha! Hadden we het van de week nog over Tuples in C#!

http://www.infoq.com/news/2015/10/csharp-7-sneak-peek

Niiiiiiiiice.

Wel bummer dat non-nullable niet doorgevoerd gaat worden. Man man man man man wat zou ik graag van nullable references af komen in C#.

iOS developer

• gekkie
Firesphere schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 22:06:
Bol.com doet bepaalde beloftes, waar third-parties zich ook aan moeten houden. Dat er een vage tjappie achter zit, maakt niet uit, bol.com doet de belofte, dus moet die belofte nakomen.
Hmm ik zou je motorzaag alvast maar starten dan ... bol.com denkt er iets anders over.

Het staat op hun site, ze romen regelen de betaling flink af .. en dat wast.
Want er staat ook ergens in de fineprint dat je zaken doet met tjappie .. volgens de voorwaarden van tjappie en verder volledig bij tjappie moet zijn.

Ze dachten voor een Apple en een ei op de eerste rang zitten en lekker vrijblijvend afromen, dat moet in onze branch toch ook kunnen.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:46
BikkelZ schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 22:17:
[...] Wel bummer dat non-nullable niet doorgevoerd gaat worden. Man man man man man wat zou ik graag van nullable references af komen in C#.
Ik niet, maar het lijkt erop dat je nu iig een warning kan krijgen (die je ook weer uit kan zetten met een pragma).

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:17
BikkelZ schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 22:17:
Ha! Hadden we het van de week nog over Tuples in C#!

http://www.infoq.com/news/2015/10/csharp-7-sneak-peek

Niiiiiiiiice.

Wel bummer dat non-nullable niet doorgevoerd gaat worden. Man man man man man wat zou ik graag van nullable references af komen in C#.
Deze is dan ook heel interessant om te kijken:
Looking Ahead to C# 7 with Mads Torgersen

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

En waarom heeft Ziggo in vredesnaam voor een Silverlight oplossing gekozen voor Horizon Go... Het begint al met de ondersteuning van systemen: alleen Windows/FireFox of Apple/Safari zou werken. Nu heb ik heel erg fijn de combinatie Windows/FireFox geprobeerd, en werken ho maar. Dan maar de stoute schoenen aangetrokken, en de combinatie Linux/FireFox geprobeerd, met Pipelight in plaats van Silverlight. Werkt als een zonnetje uiteraard. Argh.

• Alex)
Silverlight :')

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
DRM.

• Alex)

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Hmmm, inloggen op m'n VPS control panel is ineens onmogelijk. Username/Wachtwoord kloppen blijkbaar niet meer in het nieuwe systeem :X

• Antrax
Beetje dood hier in het weekend... :|

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Bezig met een deployment... -O-

Teveel verstoringen afgelopen weken gehad waadoor we veel deployments niet konden uitvoeren. Maar nu moeten we echt het e.e.a. live gaan brengen, omdat dit juist een reeks verstoringen kan verhelpen. Maar elke deployment is een risico...

Altijd moeilijke afweging. Dus dan maar in het weekend, zodat we de zondag hebben om te monitoren voordat het grootste deel van de business er maandag op los gaat :Y)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Het klinkt niet echt heel erg hoopvol als ik ook in de comments lees over nullability changes. Het is natuurlijk waar dat het altijd een hack blijft bij een taal waar al zo veel code in is geschreven en het in het begin niet ondersteunde, het is een te fundamenteel principe van een programmeertaal.

iOS developer

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

BikkelZ schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 18:40:
Het klinkt niet echt heel erg hoopvol als ik ook in de comments lees over nullability changes. Het is natuurlijk waar dat het altijd een hack blijft bij een taal waar al zo veel code in is geschreven en het in het begin niet ondersteunde, het is een te fundamenteel principe van een programmeertaal.
Ik zie niet helemaal in wat voor praktische voordelen non-nullable dingen hebben behalve minder null-checks (waar je tegenworodig ook ?? en ?. voor hebt maargoed). Bijvoorbeeld voor dingen als een query op een db is het juist handig als je null hebt lijkt mij. Anders moet je met exceptions kloten als je geen result hebt oid....

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:13

RayNbow

Kirika <3

F.West98 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 18:45:
Bijvoorbeeld voor dingen als een query op een db is het juist handig als je null hebt lijkt mij.
Het idee van non-nullable types is dat het concept van null opt-in is.
als je geen result hebt oid....
Wat dacht je van een lege lijst?

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

F.West98 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 18:45:
[...]

Ik zie niet helemaal in wat voor praktische voordelen non-nullable dingen hebben behalve minder null-checks (waar je tegenworodig ook ?? en ?. voor hebt maargoed). Bijvoorbeeld voor dingen als een query op een db is het juist handig als je null hebt lijkt mij. Anders moet je met exceptions kloten als je geen result hebt oid....
We hebben hier al een keer een grote discussie over gehad maar als je compile time kunt garanderen dat iets niét null is dan scheelt dat een enorme berg met fouten. Bijvoorbeeld jouw database resultaat kan dan wel null zijn, maar de functie die jouw resultaat gaat verwerken accepteert geen nullable pointer waardoor je eerst een conversie moét doen op het punt dat je de functie kunt aanroepen. Daarmee check je dus automatisch op alle gevoelige plekken binnen je programma op null referenties omdat de compiler dat afdwingt en hoef je je dus vrijwel geen zorgen te maken of er runtime nog dingen fout gaan omdat je óf niet gecheckt hebt óf er iets onverwachts gebeurt en iets null werd wat het niet had mogen zijn (bijvoorbeeld jouw query).

Je kunt wel allerlei use cases gaan bedenken waarom je wel een nullable reference wil hebben maar dat staat de taal ook gewoon toe dus dat raak je ook niet kwijt. Null heeft in een programma wat non-nullable references ondersteunt áltijd een reden en wordt ook áltijd eerst omgezet voordat je het gaat gebruiken op een bepaalde plek waar een non-nullable pointer vereist wordt.

Het leidt simpelweg tot stabielere software en je wordt ook altijd gedwongen om na te denken over wat je doet bij uitzonderingen zoals een database query die null retourneert op het moment dat je hem checkt en omzet. Log je een error, throw je een error, geef je de user feedback.

iOS developer

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

RayNbow schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 18:50:
[...]

Het idee van non-nullable types is dat het concept van null opt-in is.
Of course :P
[...]

Wat dacht je van een lege lijst?
En wat als je dan een .FirstOrDefault doet? Dan is het .First en moet je weer exceptions gaan afhandelen. Maargoed, opt-in is wel een goed idee dan natuurlijk :P
BikkelZ schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 18:55:
[...]

We hebben hier al een keer een grote discussie over gehad maar als je compile time kunt garanderen dat iets niét null is dan scheelt dat een enorme berg met fouten. Bijvoorbeeld jouw database resultaat kan dan wel null zijn, maar de functie die jouw resultaat gaat verwerken accepteert geen nullable pointer waardoor je eerst een conversie moét doen op het punt dat je de functie kunt aanroepen. Daarmee check je dus automatisch op alle gevoelige plekken binnen je programma op null referenties omdat de compiler dat afdwingt en hoef je je dus vrijwel geen zorgen te maken of er runtime nog dingen fout gaan omdat je óf niet gecheckt hebt óf er iets onverwachts gebeurt en iets null werd wat het niet had mogen zijn (bijvoorbeeld jouw query).

Je kunt wel allerlei use cases gaan bedenken waarom je wel een nullable reference wil hebben maar dat staat de taal ook gewoon toe dus dat raak je ook niet kwijt. Null heeft in een programma wat non-nullable references ondersteunt áltijd een reden en wordt ook áltijd eerst omgezet voordat je het gaat gebruiken op een bepaalde plek waar een non-nullable pointer vereist wordt.

Het leidt simpelweg tot stabielere software en je wordt ook altijd gedwongen om na te denken over wat je doet bij uitzonderingen zoals een database query die null retourneert op het moment dat je hem checkt en omzet. Log je een error, throw je een error, geef je de user feedback.
Klinkt wel goed, maar inderdaad vrij moeilijk om zoiets nog in te bouwen in een taal als C# zonder breaking changes te maken.

• farlane
Je moet een notatie verzinnen voor die reference die er nog niet is. Wat is er zo moeilijk aan volgens jou?

• windwarrior
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-07-2024

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

(Ik heb niet de hele discussie gelezen :P) Wel, opzich java heeft laatst Optional<T> geïntroduceerd. Een goede manier om van null references af te komen. Ik durf wel te zeggen dat er -als je een nieuwe codebase schrijft- weinig plekken zijn waar je niet met Optional<T> weg kan komen maar een null nodig hebt. Nu alleen developers nog africhten dat somethingOptional.get() // yolo een slecht idee is :/.

In puur functionele talen (Haskell) en nieuwe generatie talen (Rust) is er niet meer zoiets als null, het is gewoon niet nodig. Zo kan je lekker redeneren over de absentie van waardes :).

[ Voor 18% gewijzigd door windwarrior op 31-10-2015 20:57 ]

• Rutix
F.West98 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 20:09:
[...]

En wat als je dan een .FirstOrDefault doet? Dan is het .First en moet je weer exceptions gaan afhandelen. Maargoed, opt-in is wel een goed idee dan natuurlijk :P
Ehh? .FirstOrDefault op een lege lijst geeft gewoon Default terug hoor. Daar krijg je geen exceptions op. default geeft echter wel null terug op reference types dus daar moet je dan wel rekening mee houden. Maar je vraag snap ik niet :p

[ Voor 18% gewijzigd door Rutix op 31-10-2015 20:55 ]

Nothing to see here!

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Ik denk inderdaad dat non-nullable nooit meer wordt dan een halve hack-job waarbij er met attributes of niet intuïtieve syntax gewerkt moet worden in C#. In Objective-C hebben ze het ook toegevoegd en tja het ziet er gewoon een beetje vreemd uit.

Misschien dat ik in de toekomst toch eens moet gaan kijken naar F#, volgens mij werkt dat vloeiender ook met LINQ. Ik heb met C# nu gewoon het gevoel dat ik in een oude taal werk.
windwarrior schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 20:51:

In puur functionele talen (Haskell) en nieuwe generatie talen (Rust) is er niet meer zoiets als null, het is gewoon niet nodig. Zo kan je lekker redeneren over de absentie van waardes :).
Haskell weet ik niet maar Rust heeft zeker wel types die je kan nullen, alleen moet je dat expliciet aangeven.

[ Voor 6% gewijzigd door BikkelZ op 31-10-2015 21:38 ]

iOS developer

• windwarrior
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-07-2024

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Excuus, je hebt gelijk, maar het meeste van de standaard library gebruikt toch Result<T, E>.

[ Voor 5% gewijzigd door windwarrior op 31-10-2015 21:51 ]

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Rutix schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 20:52:
[...]

Ehh? .FirstOrDefault op een lege lijst geeft gewoon Default terug hoor. Daar krijg je geen exceptions op. default geeft echter wel null terug op reference types dus daar moet je dan wel rekening mee houden. Maar je vraag snap ik niet :p
Ja ik doelde op de null-default van een reference type ;) Die exceptions krijg je in een .First() die geen default value heeft. Even te snel gedacht :)

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-12 19:56
Zojuist zijn 3 van mijn 4 NAS/backup schijven overleden... allemaal na elkaar.

Wtf.

Mijn 4e schijf ligt nu op een kussentje aanbeden te worden om maar de data eraf te halen :P

Het waren 2 losse schijven (extern) en 1 RAID1 setup (in NAS). 1 van de 2 schijven in de RAID setup leeft nog en die probeer ik nu leeg te halen.

Van de overleden schijven is 1 net nieuw, andere relatief nieuw (<6 maanden). De levende schijven zijn de oudste :P

Ik ben geen belangrijke data kwijt, alleen backups (ik heb 3 backups naast de originele data) en m'n XBMC's data schijf (dus TV shows + films enzo).

Het begon met 1 schijf. De rest ging dood toen ik ze daadwerkelijk gebruikte om al die terabytes aan data over te zetten naar "nieuwe" schijven. De "RAID1 is onvoldoende" en "RAID is geen backup" fabeltjes zijn heel "real" nu voor me :P

Grappig, want ik was net van plan om mijn NAS uit te breiden naar iets voor meer schijven zodat ik niet meer handmatig met externe schijven hoef te werken...

[ Voor 127% gewijzigd door Gamebuster op 01-11-2015 19:13 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:38
Toch maar goed dat ik deze zomer mijn RAM verdubbeld heb :+

Afbeeldingslocatie: http://cihs.cf/3h

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

azerty schreef op zondag 01 november 2015 @ 20:06:
Toch maar goed dat ik deze zomer mijn RAM verdubbeld heb :+

[afbeelding]
PWM op je ram aan't uitoefenen en 26GB ram :o

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• azerty
Damic schreef op zondag 01 november 2015 @ 20:08:
[...]
PWM op je ram aan't uitoefenen en 26Gb ram :o
Zat eerder vandaag tegen de 32GB aan 8)

Is gelukkig maar af en toe... Veroorzaakt door een programma dat een extract doet van bestanden die +- 20gb groot zijn, en het extracten gaat sneller dan de schijf kan wegschrijven -> ram loopt vol :+

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

SSD raid dan maar :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• azerty
Goh, het gebeurt maar af en toe... Meer geheugen was goedkoper dan een extra SSD, en ik kan nu ook meer VM's draaien :+

• Evilbee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-12 17:18
Gamebuster schreef op zondag 01 november 2015 @ 19:03:
Zojuist zijn 3 van mijn 4 NAS/backup schijven overleden... allemaal na elkaar.

Wtf.

Mijn 4e schijf ligt nu op een kussentje aanbeden te worden om maar de data eraf te halen :P

Het waren 2 losse schijven (extern) en 1 RAID1 setup (in NAS). 1 van de 2 schijven in de RAID setup leeft nog en die probeer ik nu leeg te halen.

Van de overleden schijven is 1 net nieuw, andere relatief nieuw (<6 maanden). De levende schijven zijn de oudste :P

Ik ben geen belangrijke data kwijt, alleen backups (ik heb 3 backups naast de originele data) en m'n XBMC's data schijf (dus TV shows + films enzo).

Het begon met 1 schijf. De rest ging dood toen ik ze daadwerkelijk gebruikte om al die terabytes aan data over te zetten naar "nieuwe" schijven. De "RAID1 is onvoldoende" en "RAID is geen backup" fabeltjes zijn heel "real" nu voor me :P

Grappig, want ik was net van plan om mijn NAS uit te breiden naar iets voor meer schijven zodat ik niet meer handmatig met externe schijven hoef te werken...
Kwamen ze uit dezelfde serie/batch? Omdat te voorkomen heb ik juist alle schijven bij verschillende webshops besteld ;)

LinkedIn - Collega worden?

• Timons106
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-12 10:46
Zo, net terug van Dutch Open Hackathon, was me mijn weekendje wel :).
Nog andere Tweakers naar de hackathon geweest?

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:30

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
azerty schreef op zondag 01 november 2015 @ 20:11:
[...]

Zat eerder vandaag tegen de 32GB aan 8)

Is gelukkig maar af en toe... Veroorzaakt door een programma dat een extract doet van bestanden die +- 20gb groot zijn, en het extracten gaat sneller dan de schijf kan wegschrijven -> ram loopt vol :+
Dus eigenlijk was de upgrade zinloos. :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• azerty
.oisyn schreef op zondag 01 november 2015 @ 23:44:
[...]

Dus eigenlijk was de upgrade zinloos. :)
Absoluut niet. Voor de upgrade ging mijn systeem elke keer swappen als gek, met als gevolg dat het systeem elke keer minstens een half uur zo goed als onbruikbaar was, nu komt het enkel nog zeer uitzonderlijk voor dat het geheugen volloopt... Money well spent :p

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:30

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Dan was het vast een andere usecase :). Want Windows gebruikt ongebruikt geheugen gewoon als disk cache. Op het moment dat dat er niet is zal hij de boel gaan wegschrijven, iets dat sowieso moet gebeuren. Disk cache swapt ie nooit, want dat zou natuurlijk een beetje zinloos zijn.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Ik zou er ook zo 32GB in rossen, maar de laatste MacBooks ondersteunen nog steeds maar 16GB. En het is peperduur. Ik moet nu een nieuwe hebben maar ik heb echt het gevoel dat ik me volgend jaar heel beroerd ga voelen als er nieuwe modellen uit komen.

iOS developer

• azerty
32 gb is het maximum wat mijn desktop ondersteund helaas, anders had ik er waarschijnlijk nog meer ingegooid :+

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

De vraag is dan wel een beetje of de limiet echt 32GB is, of dat de fabrikant geen QA gedaan heeft met meer dan dat. Volgens mij is het nog niet heel erg lang geleden dat het zo goed als niet mogelijk was om geheugenmodules van 16GB of meer te kunnen krijgen namelijk.

• azerty
dcm360 schreef op maandag 02 november 2015 @ 02:04:
De vraag is dan wel een beetje of de limiet echt 32GB is, of dat de fabrikant geen QA gedaan heeft met meer dan dat. Volgens mij is het nog niet heel erg lang geleden dat het zo goed als niet mogelijk was om geheugenmodules van 16GB of meer te kunnen krijgen namelijk.
Limiet is 32GB, meer kan de processor niet aan...

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Doe je zelf een plezier, koop een SSD en draai daar Windows en je favo programma's op.Wereld van verschil. Je wilt nooit meer terug :Y)

Jammer dat het netwerk bij mijn werkgever relatief traag is... de programma's zijn nu snel op mijn laptop, maar zodra er netwerkactiviteit bij komt kijken :X

☻/
/▌

• Laurens-R
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-12-2024
Prima hoor een tel. conference om 6.00 in de morgen.... maar kom dan ook opdagen! :( }:|

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-12 08:47

ElkeBxl

Tassendraagster

Laurens-R schreef op maandag 02 november 2015 @ 06:15:
Prima hoor een tel. conference om 6.00 in de morgen.... maar kom dan ook opdagen! :( }:|
Auwtch :s Speciaal vroeg mogen opstaan voor niets dus? |:(

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Gewoon doen wat de tandarts ook doet als je niet op komt dagen: factuur uitschrijven.

• Alex)
KL? Of een overijverige Nederlander?

• azerty
Motrax schreef op maandag 02 november 2015 @ 06:00:
Doe je zelf een plezier, koop een SSD en draai daar Windows en je favo programma's op.Wereld van verschil. Je wilt nooit meer terug :Y)
Wat denk je dat er al sinds het prille begin van de build inzit? ;)

• Jegorex
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-12 17:20
Is het niet toch 's avonds of misschien een andere tijdszone?
Als het een teleconference met de USA was (alhoewel die nu ook liggen te pitten) moet je rekening houden dat daar dit weekend de wintertijd is ingegaan.

6 uur 's ochtends is niet normaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Jegorex op 02-11-2015 09:41 ]

• alienfruit
  • Laatst online: 19-12 19:50

alienfruit

the alien you never expected

Ja wel, 6 uur of 5 uur 's ochtends. Zulke tel. conferencecalls hebben wij meerdere keren gehad met de jongens in Australië.

[ Voor 4% gewijzigd door alienfruit op 02-11-2015 11:43 ]

• Laurens-R
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-12-2024
Het was idd met de USA... Om 7 uur kwam de persoon in kwestie in de call. Was idd wintertijd issue.

Hij vond het blijkbaar fijn om zondagnacht om 12.00am te bellen. Kon hij tenminste nog 2 uurtjes slapen voordat hij zijn vlucht moest pakken... ...blij dat ik niet in de US werk :p

• Alex)
De Google doodle van vandaag is leuk :D

• alienfruit

alienfruit

Bestel je wat bij Amazon. Gooien je ze boek door het venster en valt het in een emmer met water :(

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

alienfruit schreef op maandag 02 november 2015 @ 14:26:
Bestel je wat bij Amazon. Gooien je ze boek door het venster en valt het in een emmer met water :(
Haha, heeft de bezorger te vaak Paperboy gespeeld? :)

• alienfruit

alienfruit

Haha, ik denk het! Amazon gaat mij een nieuw boek sturen :))

• m-t-b
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-12 14:42
Wat doet die emmer met water daar dan ook? :p

• Candanz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-08-2024

Candanz

Geflipt

Volgens mij snapt mijn collega scrum niet ofzo.

Kijk een keer bij hem op scherm, vraag hem waar hij mee bezig is, best wel gaaf wat ie gemaakt heeft. Dus ik loop even naar het scrum bord toe om een magneetje te verplaatsen omdat ik net een taak heb afgerond, zie ik dat er helemaal geen story is voor het geen waar hij mee bezig is. Roep ik hem even bij het bord, om mij uitleggen waar hij nu mee bezig is en welke story dat is. Hij heeft geen idee welke story het onder valt.

Leg ik hem dus uit dat het dus een soort van weggegooide uren zijn, niet helemaal, want het moet wel gebeuren, er komt gewoon een story voor, en die zal dan dus een stuk sneller opgelost kunnen worden, maar voor deze sprint heeft hij dus gewoon nog niks gedaan.

Nu oogt het alsof hij een beetje boos is, loopt met z'n sleutels te gooien enzo.

We hebben gewoon een sprint backlog waarin staat wat klaar moet in userstories, met taken daar onder die je letterlijk 1-op-1 kan overnemen om te testen/beschrijven wat je maakt. En die sprints moeten we ook gewoon opleveren natuurlijk.

• gekkie
Tsja waarom moet er altijd gesprint worden .. omdat we ergens mee achterliggen ... en dan ben je bij ... denk je .. lig je meteen weer achter .. kun je weer sprinten .. omdat iemand weer ergens een ander verhaaltje opgehangen heeft.

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-12 18:57
Vanmiddag voor een prototype van een iOS app voor het eerst wat gedaan met Swift. Wat een verademing ten opzichte van Objective C. Veel minder typ-werk en het leest een stuk makkelijker dan Objective C.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Zo, ik heb een nieuw ontwerp voor m'n site gevonden, wat ik niet compleet lelijk vind.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RvklSpLE1BmSYZGUOP5edyEk/thumb.png

Dit gaat't worden. Met nog wat variaties die ik moet toevoegen, maargoed, ik ben er wel tevreden over.

• DieVeenman
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-01-2019

DieVeenman

.NET Gekkie

Vandaag zowel de nieuwe corporate website als een Planning pagina voor onze interne applicatie afgerond, duurde toch zeker weer 2 volle maanden vol werk, frustratie en gekloot. :D

“Never underestimate the bandwidth of a station wagon full of tapes hurtling down the highway.”

Pagina: 1 ... 83 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
*** NOG GEEN NIEUW TOPIC OPENEN AUB!! ***
(zie .oisyn in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ➒")

Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.