Yup, dan kunnen de gedupeerden vermoedelijk fluiten naar hun centen. De 2 weken aanhouding klinkt wel heel erg naar WSNP: de rechtbank heeft de plicht om bij een faillissementsverzoek het verzoek 2 weken aan te houden, om de verweerder in de gelegenheid te stellen een WSNP-toelatingsverzoek in te dienen: als hij dat doet en hij wordt toegelaten, dan wordt het faillissementsverzoek niet meer behandeld.
Heeft iemand de KvK gegevens? Als je genoeg gegevens hebt, kun je zelf (+/- 7 dagen na de 28e) in het
insolventieregister kijken wat de uitslag van de zitting geweest is. Daarin komt dan ook te staan wie de curator dan wel de bewindvoerder wordt, en kun je je zelf melden bij deze persoon.
Indien iemand écht inhoudelijk bezwaar heeft tegen een eventuele toelating tot de WSNP, moet hij dat nú kenbaar maken aan de behandelend rechter. Echter van wat ik tot op heden gezien heb in dit topic, is er niet direct sprake van een reden waarom hij niet toegelaten zou mogen worden tot de WSNP. De rechter moet ervan overtuigd zijn dat Groesbeek de laatste 5 jaar te goeder trouw is geweest, d.w.z.
* dat hij niet met opzet schulden heeft aangegaan/laten ontstaan waarvan hij wist dat hij deze niet zou kunnen betalen
* dat hij alles in zijn macht heeft gedaan om te voorkomen dat de schulden zijn ontstaan, alles heeft gedaan om deze af te betalen
* dat hij ook de komende 3-5 jaar zich volledig zal inzetten om zijn schulden af te betalen
* dat hij de afgelopen jaren een zorgvuldige administratie heeft gevoerd en een complete schuldenlijst aanlevert.
Vraagje aan de mods: mag er tzt een linkje naar de uitspraak geplaatst worden? In principe is dat openbare informatie, maar ik kan me voorstellen dat er net iets te veel persoonlijke info in staat.
Als er een faillissement of WSNP wordt uitgesproken, kan ik hier wellicht nog wat informatie en/of advies geven aan gedupeerden.
Overigens: in beide gevallen, faillissement en WSNP hoeven gedupeerden niet te rekenen op geld. Wellicht bij een WSNP wel, maar dan moet je sowieso 4-6 jaar wachten op je geld... Het voordeel (voor de schuldeisers dan) van een faillissement boven een WSNP is dat bij een faillissement schulden niet teniet gaan, terwijl aan het einde van een WSNP de schulden omgezet worden in een natuurlijke verbintenis, d.w.z. dat de schuldeisers deze niet meer in rechte kunnen opeisen.