Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2
Acties:

Onderwerpen

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13-05 09:03
Matched: Gozney, Arc
Allen, het moment is daar, de gozney roccbox wordt vervangen voor een gozney arc XL;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFHwUT6mJE8bRc6I-Li3UppZyGI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lrTEf2GzZJNjXqLkU7h2JTd5.jpg?f=user_large

Ik had eerst een dome op mijn verlanglijst maar dit is imo een betere match (vooral gezien de prijs van een dome, maar ook de benodigde ruimte). Wat ik vooral met de roccbox miste is beoordeling van de korst bij de vlam. Bij de Arc zit de brander aan de zijkant. Moet zeggen dat de XL wel een beste unit is, vooral de diepte is een mega verschil;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NjzYwYAhC-pDfevmZcZkA7Sg4sg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YoKA9Sv1odE8hcMDsPNa0qgP.jpg?f=fotoalbum_large

Aangezien dit de eerste keer is dat ik hier post een intro van mijn pizza hobby;

Ik ben nu in bezit van 3 pizza ovens, een pallet/hout oven en de bovenstaande 2 😊. Met hout stoken viel mij zo tegen om het feit dat het zoveel gestoei is om de temperatuur goed te houden dat ik al vrij snel over ben gegaan op de roccbox. Wel heb ik een flame guard geplaatst bij de roccbox. Zonder was de korst te snel bruin en de steen daar te heet, maar de topping nog half gesmolten. Ook op te lossen, maar meer tijd geeft toch iets meer crunch (ook voor de bodem). Roccbox was echte een goede zet evenals een houten peel en het gebruik van mais meel (blauwe van de AH) of semolina.

Verder ga ik elk jaar op vakantie naar Italie en ga ik retour met een kofferbak vol bloem (Caputo pizza) en simpele pomodori tomaat van de italiaanse coop. Kneden van deeg doe ik tegenwoordig meer met de hand dan met de keukenmachine, sinds ik deze machine heb (voorheen met mixer) heb ik last van inconstante rijzing. Verder heb ik nog een zuurdesem lopen maar is mij soms teveel werk en slaap dus vaak in de koelkast 😊.

Ik kom vaak uit op een 60% voor mijn pizzadeeg, hoger is ook prima maar geeft meer bende en voegt in smaak niks toe (vooral als je zuurdesem gebruikt wordt het een smeerboel).
Laatste tijd ben ik bezig met het experimenteren met diastatic malt, dit creeert echt een extra dimensie aan het deeg. Vooral een diepere zoete smaak. Hier nog wat pizza’s;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDSET2BFA_NNRqpNaDOnGYmQa6A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WWFPPqfMfavAB7fdXmUXmGXG.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHx16vUlFqjLzKgRk3cb20rWais=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dLmPyuKftOzGxoeFpZJeUQhY.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDNlRkdbsspZlKl1uhTlMQBTFLI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RZgj9wjGgXXsI4VZvzHW3rnT.jpg?f=user_large

Owhja, favoriet is een margarita met ananas of een salami.

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:41

Thompson

Beeromaniac

Gister ook voor het eerst geprobeerd echt zelf pizza te maken. Het recept wat ik heb gebruikt (correctie; geprobeerd) was als volgt;

BIGA;
100 gram water (kamertemperatuur), 2,5 gram gist in opgelost en vervolgens 200 gram bloem (caputo pizzeria) toegevoegd en voorzichtig met de hand gemixt. 1 uur op kamertemperatuur, daarna ~40u in de koelkast (5 graden).

Deeg;
BIGA in brokken + 400 gram water in kitchenaid
Langzaam 500 gram bloem toevoegen, halverwege ook 15 gram zout.

Dat 20 min laten mengen en vervolgens 20 min laten rusten.
De plakkerige massa die dat gaf proberen met zo min mogelijk (maar dat werd uiteindelijk vrij veel) bloem een grote boel van gemaakt en half uur laten rusten. Vervolgens geprobeerd te stretchen, 10 min rusten, nog een keer stretchen, 10 min rusten en daarna de individuele bollen proberen te maken en in de deegbox 3u laten rijzen op kamertemperatuur.

Al met al wat gedurende het gehele proces was het deeg voor mij veel te plakkerig en lukte stretchen en opbollen dus ook niet goed. Volgens mij als ik het goed uitreken zat ik dus op (500/700)=71,5% hydratatie, al was dat met al het bloem wat er bij stretchen/opbollen bij kwam misschien wel gedaald naar 65%. Voor een eerste keer denk ik veel te moeilijk. Nu lees ik hier dat 60% een minstens zo goed resultaat geeft dus dat ga ik de volgende keer proberen.

Het werden in de deegbox ook meer dikke pannekoeken dan mooie bollen. Vervolgens bij het vormen van de pizza (met wat caputo semolina) was het deeg veel te "bouncy", het koste heel veel moeite om er dus een grotere pizza van te maken, het trok elke keer terug in z'n vorm.

Nog een fout was een te vloeibare/natte tomatensaus (blik Mutti hele pomodori tomaten in saus gewoon goed fijngeknepen) en niet de juiste mozzarella voor pizza (verse ipv low moisture) waardoor het een te nat geheel werd.

Ondanks al die foutjes waren het toch nog zeer smakelijke pizza's, dus ik heb de smaak te pakken om dit in de komende weken nog veel verder te verbeteren. Voor nu nog gemaakt in een goedkope G3 Ferrari Delicia Rosso elektrische pizzaoven, maar een Gozney Arc XL staat op het wensenlijstje.

Volgende keer ook met wat beeldmateriaal.

Beeromaniac

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:56

NoTimeRemains

I know

RoelsRules schreef op zondag 31 maart 2024 @ 15:39:
Iemand een lekker alternatief voor de tomaten saus? Dames in huis mogen (tijdelijk) geen tomaten oa...
ik zag deze op t Gozny YT kanaal:

YouTube: 3 Pizzas you MUST try | Adam Atkins | Gozney Arc

de recepten:
https://us.gozney.com/blo...ozney-arc?fromsocial=true

EDIT: ik heb ook eens een pizza gemaakt met ingekookte room, geen idee hoe die heette. Room zachtjes inkoken met pecorino en brocolli geloof ik.

[ Voor 13% gewijzigd door NoTimeRemains op 31-03-2024 16:21 ]

This is the Way.

• FietsFanaat33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-05 21:54
Ik zie op het koda 16 forum best wel wat mensen die roest onder de lak krijgen. Of is dit normaal bij een pizza oven? Ben me aan het verdiepen in ovens en ben wel onder de indruk van de kodi. Zou wel jammer zijn als deze al na 2jaar gaat roesten. Verder is de gozney arc xl ook een hele mooie! Maar wel moeilijk leverbaar? Ik moet de oven ook wel beetje makkelijk kunnen opbergen ivm niet grote tuin. De gozney is wel een stuk zwaarder. En ook duurder.
In dit topic heb ik wel iemand van die die de kodi16 voor iets meer dan 350 euro heeft te bemachtigen. Voor die prijs wil ik ook wel :p. Moet mss maar geduldig zijn als er weer eens een heel goed aanbod komt.

• kevinho040
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11-06-2025
FietsFanaat33 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:37:
Ik zie op het kodi 16 forum best wel wat mensen die roest onder de lak krijgen. Of is dit normaal bij een pizza oven? Ben me aan het verdiepen in ovens en ben wel onder de indruk van de kodi. Zou wel jammer zijn als deze al na 2jaar gaat roesten. Verder is de gozney arc xl ook een hele mooie! Maar wel moeilijk leverbaar? Ik moet de oven ook wel beetje makkelijk kunnen opbergen ivm niet grote tuin. De gozney is wel een stuk zwaarder. En ook duurder.
In dit topic heb ik wel iemand van die die de kodi16 voor iets meer dan 350 euro heeft te bemachtigen. Voor die prijs wil ik ook wel :p. Moet mss maar geduldig zijn als er weer eens een heel goed aanbod komt.
Klopt dat ben ik, november 2022 bij Hornbach meegekregen voor €359 nadat hij bij Stovrr in de aanbieding was (black Friday) voor €399. Hornbach gaat hier dan nog overheen met 10% extra korting. :)

Overigens bij mij (nog) geen roest na 1,5 jaar onder de lak. Staat in een deels geïsoleerde schuur onder de ooni hoes heel het jaar door.

• NH_L
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 27-06-2025
Hey mensen,

Ik zie hier meer mensen over mooie ovens praten. Ik zit zelf nu te kijken naar de Gozney Arc XL. Ik vind dit echt een pareltje maar kost wel wat. Hebben jullie hier ervaring mee of adviseren jullie juist iets anders?

Ik wil sowieso op gas gaan en het liefst gas & hout. Ik heb tot nu toe met een Ooni Karu gewerkt en dat vind ik te instabiel qua temperaturen en een hoop 'gedoe' soms met al dat hout en kolen.

Verwijderd

NH_L schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:04:
Hey mensen,

Ik zie hier meer mensen over mooie ovens praten. Ik zit zelf nu te kijken naar de Gozney Arc XL. Ik vind dit echt een pareltje maar kost wel wat. Hebben jullie hier ervaring mee of adviseren jullie juist iets anders?

Ik wil sowieso op gas gaan en het liefst gas & hout. Ik heb tot nu toe met een Ooni Karu gewerkt en dat vind ik te instabiel qua temperaturen en een hoop 'gedoe' soms met al dat hout en kolen.
Gozney is de Apple van de pizza ovens :) Gozney Arc XL is redelijk nieuw, ik zou wat reviews kijken op youtube en dan kom je erachter dat dit een hele goede oven is. Echter niet verkrijgbaar in NL, dan zou je hem in Duitsland ergens moeten ophalen.

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:10
Hey mensen,

Maar het hele idee van de Karu 16 is toch dat die zowel kolen/hout als gas kan?
Of heb je ook problemen met de gasbrander?
Ben zelf in de markt voor een Karu 16 met gasbrander, dus hoor graag meer over jouw ervaringen!

Heb helaas geen ervaring met de Gozney, maar het klinkt allemaal goed.
Makaja schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:24:
Ik heb nu een vrijstaand fornuis van Boretti. Gewoon standaard, tot max 250 graden.
Werkt op zich prima. Begonnen met een steen, maar nu een staalplaat, van 30x40cm en 1cm dik. Was al een verbetering tov de steen. Ik laat de oven voorverwarmen, met hete lucht en grill-element aan, gedurende een uur.

Ik bak inderdaad pizza, met vers deeg, en die bak ik dan in 4-5 minuten in de oven.

Ik werk el jaren zo, en op zich prima. Maar toch nieuwsgierig naar of er nog een upgrade in zit...

Wat ik mis, is de 400-450 graden, om een steenoven na te bootsen. Maar weet niet of dit het rechtvaardigt...
Maar de oven die je linkt heeft een theoretisch maximum van 400. Met elektrisch zou een steenoven nadoen geen probleem moeten zijn, maar ik ben bang dat je met deze aankoop net niet gaat vinden waar je naar op zoek bent, vandaar de vraag naar wat je mist.
Met een EffeUno die @Freshouttheoven noemt zal je echter geen probleem hebben. Sterker nog, dan is er een goede kans dat je nooit meer terug gaat naar de houtoven :P
G3Ferrari kan ook. Die van mij doet 425, maar die zakt wel heel snel terug. Kostte echter maar €175 of zo en tegenwoordig hebben ze zelfs modellen voor €99.

Als je een steenoven wilt nabootsen, je leoparding mist en het budget hebt voor een Sage, dan is de EffeUno de enige optie :+

All your base are belong to us

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Ik wil de Burnhard pizzaoven iig wel gaan bestellen, als die goed bevalt kan er altijd ooit nog eens een upgrade komen naar een Gozney Arc XL oid :) Dus mocht er iemand regio west/midden brabant interesse hebben in een duopack let me know.

Groter dan 12" zie ik mezelf voor nu toch niet gauw doen, 12" is al moeilijk zat voor mij en bak liever 1 pizza extra voor wat verschillende smaken en een extra verse pizza dan een grote die misschien te snel afkoelt.

Voor de kosten van die oven tijdens de kickstarter krijg je denk ik veel waar voor je geld. Tot september, of eventueel langer, red ik me dan wel met m'n G3 Ferrari. Ik kom er nu door een grote verbouwing helaas toch weinig aan toe om meer te leren (pas 1x echt zelf deeg gemaakt en dat was nog weinig succesvol door meteen 70% hydratatie te gebruiken, niet genoeg kneden en waardeloze opboltechniek)

Beeromaniac

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Thompson schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 23:05:
Ik wil de Burnhard pizzaoven iig wel gaan bestellen, als die goed bevalt kan er altijd ooit nog eens een upgrade komen naar een Gozney Arc XL oid :) Dus mocht er iemand regio west/midden brabant interesse hebben in een duopack let me know.

Groter dan 12" zie ik mezelf voor nu toch niet gauw doen, 12" is al moeilijk zat voor mij en bak liever 1 pizza extra voor wat verschillende smaken en een extra verse pizza dan een grote die misschien te snel afkoelt.

Voor de kosten van die oven tijdens de kickstarter krijg je denk ik veel waar voor je geld. Tot september, of eventueel langer, red ik me dan wel met m'n G3 Ferrari. Ik kom er nu door een grote verbouwing helaas toch weinig aan toe om meer te leren (pas 1x echt zelf deeg gemaakt en dat was nog weinig succesvol door meteen 70% hydratatie te gebruiken, niet genoeg kneden en waardeloze opboltechniek)
Vandaag gaat de KS live, mocht iemand interesse hebben doe even een berichtje.

Beeromaniac

• Ample Energy
En Gozney heeft heel slim vlak voor de investeringsronde van Burnhard live gaat de Roccbox 20% korting gegeven:
https://eu.gozney.com/pro...SSBD961Q0M8MVR17Q18TES%29
Die is dan nu €375 inclusief pizza peel en de levertijd zal enkele dagen bedragen in plaats van maanden tot jaren.

Hij ziet er minder handig uit dan de Burnhard, maar is getest door professionals en wordt tenminste gegarandeerd geleverd en nog op korte termijn ook.

Ik ga zelf voor de Gozney Arc (wss XL) als die deze zomer nog op voorraad komt. Wil namelijk niet elke paar jaar opnieuw iets <€500 uitgeven en het dan steeds net niet goed doen. En vertrouw Burnhard gewoon niet :+

Tweakers denkt dat dit een dubbelpost is, dus hierbij wat onzin om toch te mogen posten. ChatGPT, take it away:

Pizza forno impasto, mozzarella basilico lievito, pomodoro cotto. Farina elasticità, margherita pizzaiolo, napoletana casalingo. Olio di oliva, crosta dorata, mozzarella di bufala. Cuocere al gusto, spianare e infornare, tempo di cottura. Sapore unico, calzone ripieno, autentico sapore di casa.

• Ample Energy
Ik ga eind mei een Gozney Arc XL halen. De Roccbox zal goed genoeg zijn, maar ik wil graag af en toe grotere pizza’s maken. Als je met 6 man zit is een standaard grootte pizza zo op namelijk :P
Ik kan nog niks beloven, maar verwacht wel ruimte in de auto te hebben voor meerdere exemplaren. Mocht iemand hier interesse hebben en liever een Gozney ophalen in Noord-Holland (geen idee of PostNL zoiets wil versturen namelijk, haha) dan in Duitsland voor de verkoopprijs + €10 voor brandstof, let me know!
coinman63 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:36:
Ik heb wel de Burnhard via Kickstarter gebacked. Ik heb nu een Ooni Koda 12 en dit lijkt me een mooie volgende stap. Het formaat is ook niet belachelijk groot. (Ik zet de oven na gebruik weer in de garage). Die Koda raak ik wel weer kwijt aan een liefhebber.
Mag ik vragen waarom? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ample Energy op 14-05-2024 16:56 ]

• SteffanS
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18-02 15:29
Iemand een idee wnr de Gozney Arc beschikbaar gaat zien

Verwijderd

SteffanS schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:36:
Gozney gaat die Arc sowieso nooit naar Nederland leveren. Je zal hem dan via duitsland moeten halen

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-04 15:43
Wil graag de Gozney Dome. Deze is nu wel in Duitsland te verkrijgen. Iemand heeeeeel toevallig ervaring?

Zie dat ze nu ook een goedkopere variant hebben. De Gozney Arc (XL) (niet de toegevoegde afbeelding)

Mooi spul!

Afbeeldingslocatie: https://fhm.nl/wp-content/uploads/2022/03/Gozney-Dome-Pizza-Oven-0-Hero.jpg

Ik heb ook een leuke computer..

• SteffanS
Verwijderd schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:28:
[...]

Gozney gaat die Arc sowieso nooit naar Nederland leveren. Je zal hem dan via duitsland moeten halen
Enig idee waar je deze dan het best kan kopen ?

• Ample Energy
SteffanS schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:36:
Ik heb afgelopen week een paar keer contact gezocht met Gozney. Er zijn op dit moment geen plannen voor nieuwe leveringen naar Europa. Er zijn nog enkele winkels met oude voorraad. De XL lijkt inmiddels overal uitverkocht.
Productie gaat gewoon niet hard genoeg, denk ik ☹️

Heb zelf 3 Arcs gereserveerd in Duitsland voor mij en 2 NL pizzaliefhebbers. Ga ze waarschijnlijk de 24e ophalen. Als je bank instant payments ondersteunt kan ik dan wel kijken of er nog 1 extra in de auto past. Ik weet alleen niet of PostNL ze wil versturen, dus waarschijnlijk is het dan ophalen in Noord-Holland. Mss Zuid, want ik wil naar Madurodam :+
Weet niet of dat handiger is voor je, maar DM staat open!
Wackmack schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 07:32:
Vorig weekend helaas mijn Kitchenette aid classic bijna kapot gemaakt. Aan de slag gegaan met 1000 gram bloem om pizzadeeg te maken. Stand 1 is blijkbaar al te zwaar. Begon al snel te roken maar gelukkig doet de machine het nog.

[Afbeelding]

Nu aan het kijken voor een echte deeg machine, zijn er Tweakers met dit merk? Goede ervaringen mee?

https://www.ankarsrum.com/nl/product-category/onze-kleuren/
Ja, geweldig ding. 1000 gram bloem doet hij zeker. Ik denk dat ik er zelfs 1500 in heb gehad.

• SteffanS
Ample Energy schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 09:46:
[...]

Ik heb afgelopen week een paar keer contact gezocht met Gozney. Er zijn op dit moment geen plannen voor nieuwe leveringen naar Europa. Er zijn nog enkele winkels met oude voorraad. De XL lijkt inmiddels overal uitverkocht.
Productie gaat gewoon niet hard genoeg, denk ik ☹️

Heb zelf 3 Arcs gereserveerd in Duitsland voor mij en 2 NL pizzaliefhebbers. Ga ze waarschijnlijk de 24e ophalen. Als je bank instant payments ondersteunt kan ik dan wel kijken of er nog 1 extra in de auto past. Ik weet alleen niet of PostNL ze wil versturen, dus waarschijnlijk is het dan ophalen in Noord-Holland. Mss Zuid, want ik wil naar Madurodam :+
Weet niet of dat handiger is voor je, maar DM staat open!

[...]

Ja, geweldig ding. 1000 gram bloem doet hij zeker. Ik denk dat ik er zelfs 1500 in heb gehad.
Wegens geen succes in Europa?

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:34
Hey mensen,

Toevallig nog verder gekomen in je zoektocht?
Ik heb een Karu 12G. Ben er heel tevreden over maar ben aan het denken om puur voor de grootte naar de 16 te upgraden. In eerste instantie de 12G gekocht om te zien of ik hem ook zou blijven gebruiken. Dat is nu wel heel duidelijk :)
Zelf heb ik lol aan houtskool en hout, maar wil wel weer een multifuel zodat ik iig de mogelijkheid heb om eens gas te gebruiken. Ik ben niet gebonden aan Ooni maar heb wel het idee dat het prijs/kwaliteit technisch wel een goede oven is.

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

• NH_L
Ronster schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 16:35:
[...]

Toevallig nog verder gekomen in je zoektocht?
Ik heb een Karu 12G. Ben er heel tevreden over maar ben aan het denken om puur voor de grootte naar de 16 te upgraden. In eerste instantie de 12G gekocht om te zien of ik hem ook zou blijven gebruiken. Dat is nu wel heel duidelijk :)
Zelf heb ik lol aan houtskool en hout, maar wil wel weer een multifuel zodat ik iig de mogelijkheid heb om eens gas te gebruiken. Ik ben niet gebonden aan Ooni maar heb wel het idee dat het prijs/kwaliteit technisch wel een goede oven is.
Ik ben er wel overuit dat het een Arc XL gaat worden. Die ook beter uit de test komt dan de gewonde Arc. Alleen laat mijn portomonee het niet toe :') . Misschien aan het einde van de zomer. Het nadeel is dat die dingen ook bijna niet op voorraad komen online. Dus ik zal dan de grens over moeten. Maar voordat ik het geld er voor heb, zijn we wel heel veel verder haha

Het oog wil ook wat en ik vind Gozney, echt veel mooier dan Ooni. Terwijl Ooni inderdaad ook gewoon top spul heeft. Misschien toch nog maar over nadenken |:( Er zijn verder niet heel veel Pizza ovens waar ik warm (Padoem tsss) van wordt. Dat zijn toch allemaal een beetje van die standaard Chineese ovens waar de betrouwbaarheid van het merk zich nog niet heeft kunnen tonen.

Als je toch een pizza fan bent, zou ik nu ook altijd voor een multi-fuel gaan. Zoiets komt toch altijd van pas! Ben benieuwd wanneer jij overstapt naar de 16. Als het bij mij eenmaal in m'n hoofd zit...

• Ronster
NH_L schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:36:
[...]

Ik ben er wel overuit dat het een Arc XL gaat worden. Die ook beter uit de test komt dan de gewonde Arc. Alleen laat mijn portomonee het niet toe :') . Misschien aan het einde van de zomer. Het nadeel is dat die dingen ook bijna niet op voorraad komen online. Dus ik zal dan de grens over moeten. Maar voordat ik het geld er voor heb, zijn we wel heel veel verder haha

Het oog wil ook wat en ik vind Gozney, echt veel mooier dan Ooni. Terwijl Ooni inderdaad ook gewoon top spul heeft. Misschien toch nog maar over nadenken |:( Er zijn verder niet heel veel Pizza ovens waar ik warm (Padoem tsss) van wordt. Dat zijn toch allemaal een beetje van die standaard Chineese ovens waar de betrouwbaarheid van het merk zich nog niet heeft kunnen tonen.

Als je toch een pizza fan bent, zou ik nu ook altijd voor een multi-fuel gaan. Zoiets komt toch altijd van pas! Ben benieuwd wanneer jij overstapt naar de 16. Als het bij mij eenmaal in m'n hoofd zit...
De Arc XL kost zo te zien (ongeveer exact) hetzelfde als de Karu 16 met gas attachment :)
De Gozney ziet er ook imo sexier uit dan de Ooni. Maarja, enkel gas.
Ik heb iemand hier in de buurt die een nieuwe Karu 16 met gas attachment te koop heeft op Marktplaats gecontacteerd. Vraagprijs is 750 en hij wil niet lager gaan, ook al heb ik hem vriendelijk erop gewezen dat je het nieuw voor 782 kan bestellen. Had hij 100 euri van de prijs af gedaan had ik hem afgelopen zaterdag gehaald. Nu maar wachten op een leuke aanbieding, als ik in de tussentijd niet van gedachte verander :D

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:39
Ronster schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:23:
[...]

De Arc XL kost zo te zien (ongeveer exact) hetzelfde als de Karu 16 met gas attachment :)
De Gozney ziet er ook imo sexier uit dan de Ooni. Maarja, enkel gas.
Ik heb iemand hier in de buurt die een nieuwe Karu 16 met gas attachment te koop heeft op Marktplaats gecontacteerd. Vraagprijs is 750 en hij wil niet lager gaan, ook al heb ik hem vriendelijk erop gewezen dat je het nieuw voor 782 kan bestellen. Had hij 100 euri van de prijs af gedaan had ik hem afgelopen zaterdag gehaald. Nu maar wachten op een leuke aanbieding, als ik in de tussentijd niet van gedachte verander :D
Ik laat mij ook niet door zo'n opmerking beïnvloeden wat betreft de vraagprijs. Het staat je vrij op een aanbieding in te gaan en de verkoper om een bod te weigeren. Overigens zou ik nu naar Rotterdam rijden want er staat een nieuwe Karu voor 475 te koop. Gasunit erbij en je bent voor 600 euro klaar.

• Read-1st
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12-05 13:27
NH_L schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:36:
[...]

ik zit hier zelf ook voor te kijken.. ik lees steeds dat ze uitverkocht zijn of niet naar NL verzenden maar deze is toch gewoon op voorraad? (lijkt er ook op dat ze gewoon naar NL verzenden)

https://eu.gozney.com/products/arc-xl

Of deze... https://pizza1.de/gozney-...s-pizzaofen-gasofen?c=402

misschien zie ik iets over het hoofd?

• NH_L
Read-1st schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:21:
[...]

ik zit hier zelf ook voor te kijken.. ik lees steeds dat ze uitverkocht zijn of niet naar NL verzenden maar deze is toch gewoon op voorraad? (lijkt er ook op dat ze gewoon naar NL verzenden)

https://eu.gozney.com/products/arc-xl

Of deze... https://pizza1.de/gozney-...s-pizzaofen-gasofen?c=402

misschien zie ik iets over het hoofd?
Dat klopt, ze zijn naar mijn idee ook steeds uitverkocht geweest. Nu voor het eerst zijn dus weer op voorraad in Europa. Alleen maar mooi! Ik heb helaas er nog geen budget voor vrij gemaakt. Anders komt die er zeker aan!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:53
barber schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:10:
[...]
Nutella pizza recept:
2 bollen deeg op elkaar plat uitrollen. Zorgen dat midden even dik is als de rand. Met een vork gaatjes prikken over de hele pizza om te voorkomen dat het een bal wordt tijdens het bakken.
Op iets lagere temperatuur bakken dan de pizza's. Bakken tot deze begint te kleuren.
Snij hem open. Beleg een kant met een dikke laag Nutella. Leg de bovenkant er weer op en weer even terug in de oven.
Daarna in veel stukken snijden en met ruim poedersuiker bestrooien en uitdelen met een servertje.

"Brood" recept:
1 bol deeg plat uitrollen/stretchen en zorgen dat deze even dik is overal. Over de hele bodem gaatjes prikken met vork. Wat olijfolie erop, beetje kaas (Parmigiano Reggiano) en matig zout erop. Bakken tot bijna klaar is. Dan eruit en beetje knoflookpoeder, uienpoeder en gedroogde oregano (of zoutloze italiaanse kruidenmix) erop en nog even 15 a 30 seconden terug in de oven. In stukken snijden (veel kleiner dan een pizza punt) en klaar voor serveren.
Leuke tips, ga ik zeker eens gebruiken. Snap alleen de Nutella pizza niet helemaal. Waarom twee bollen? Snijd je die dan van elkaar af?

Nog geen maand geleden de G3 Ferrari gekocht. Na 3x bakken was ik er al over uit dat er een oven met vlam moest komen, deels aangewakkerd door de Burnhard Fat Tony kickstarter die hier gedeeld werd, en de reactie van @Ample Energy met 20% korting op een Roccbox. Uiteindelijk dankzij dat bericht voor €375 de Roccbox Gozney Signature Edition in huis gehaald. Nadat de korting daarvan afgelopen was kwam de Arc XL op voorraad waar ik helemaal op kwijl, maar ik kon het niet naar mezelf verantwoorden om na een paar keer bakken dat bedrag neer te tellen. Misschien als de Roccbox niet afgeprijsd was geweest.

Gisteren voor het eerst de Roccbox aangeslingerd en wow. Niet alleen de ervaring van het launchen en het leren draaien van de pizza, maar ook de korst en de algehele smaak. Next level als je van een G3 af komt. Enige vraag erover; is het normaal dat de vlam af en toe wel enigszins naar (half verbrand) gas ruikt? Alle verbindingen zijn lekkage-vrij. Komt dit door de aard van de flikkerende, rollende vlam?

Volgende keer nog wat grotere deegbollen maken. Op de G3 Ferrari maakte ik wel erg kleine, ben nu van 160gr naar 220gr gegaan, maar dat mag nog wel meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/im-z_DTou8_Q5DBfSuHJn29OFRI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MhCXdYn8tZkNoI9wc8ey0CBn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZN32tEDFjz8BmUwXVDPPovGbcc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GqzNRQRamgH2L8pLLESIY9z0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ewNZwIKC03QUuPRYsDN6RdBnauI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3tEZfMzBEPVVUOSOazm2inlh.jpg?f=fotoalbum_large

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Twijfelen over een Gozney Arc XL, twijfelen over een EffeUno, twijfelen over een goedkope Lidl oven...
Uiteindelijk maar YOLO een knoop doorgehakt en gisteren een Glowen Raptor 2 besteld :D

Nog snel nog eens even goed oefenen met deeg/opbollen etc zodat er vanaf eind juni regelmatig mooie baksessies gehouden kunnen worden.

Beeromaniac

• Grutte Pier
Thompson schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 07:38:
Twijfelen over een Gozney Arc XL, twijfelen over een EffeUno, twijfelen over een goedkope Lidl oven...
Uiteindelijk maar YOLO een knoop doorgehakt en gisteren een Glowen Raptor 2 besteld :D

Nog snel nog eens even goed oefenen met deeg/opbollen etc zodat er vanaf eind juni regelmatig mooie baksessies gehouden kunnen worden.
Ding doe mij denken aan Airwolf. Wat is uiteindelijk de reden geweest om voor de raptor te gaan?

• MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:33

Ziet er prachtig uit!

Ik lees over de Gozney Arc XL trouwens best veel dat de vlam snel uitwaait bij een beetje wind. Dat lijkt mij heel irritant. Iemand hier die daarmee ervaring heeft?

• Grutte Pier
MennoE schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:17:
[...]

Ziet er prachtig uit!

Ik lees over de Gozney Arc XL trouwens best veel dat de vlam snel uitwaait bij een beetje wind. Dat lijkt mij heel irritant. Iemand hier die daarmee ervaring heeft?
Niet iets wat mij opvalt of heb meegemaakt.

Steen van de Xl is met 25-30min, weliswaar met deurtje, op een temperatuur van 400 graden. Voordeel van het deurtje is dat de temperatuur rond dit setpoint blijft op de laagste stand. Laagste stand zonder deur is 330 graden dus zal je de brander moeten afstellen.

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-05 22:12

Interessant! Ik ben op zoek naar een grotere oven. Gebruik al 7 jaar een Roccbox. Het lijkt me leuk om ook zuurdesem broden erin te bakken. Ik ga eens uitzoeken of dat in de Raptor 2 mogelijk zou zijn!

Toevoeging: Ik vind de Glowen er wel erg uitzien als een Batmobile achtig apparaat. Een lage wife acceptance factor.

Ik twijfel nu tussen:

- Gozney Arc XL

Mooi groot oppervlakte, krijgt goede reviews. Maar geen deur, dus geen slowcooking etc

- Gozney Dome

Wat oudere brander techniek en steen lijkt weleens te breken. Dual fuel. Goede isolatie en een deur voor slowcook en brood etc. Eventueel tweedehands te vinden in Duitsland. Nieuw redelijk aan de prijs.

- Glowen Raptor 2

Grootste steen oppervlakte. Snelle opwarm tijd. Deur en dual fuel. Ziet eruit alsof het uit een scifi film komt, en ik weet niet hoe lang de verf goed blijft (de vorige versie bladdert af lees ik online). Gemaakt in Europa en klein bedrijf.

- Pizza Party Emozione

Groot oppervlakte. Heel barebone dus denk dat er weinig mis kan gaan. Geen deur dus echt alleen pizza. Betaalbare saputo optie. Made in Italy

[ Voor 38% gewijzigd door peligro2k op 09-06-2024 13:02 ]

• kevinho040
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11-06-2025
peligro2k schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 21:25:
[...]

Interessant! Ik ben op zoek naar een grotere oven. Gebruik al 7 jaar een Roccbox. Het lijkt me leuk om ook zuurdesem broden erin te bakken. Ik ga eens uitzoeken of dat in de Raptor 2 mogelijk zou zijn!

Toevoeging: Ik vind de Glowen er wel erg uitzien als een Batmobile achtig apparaat. Een lage wife acceptance factor.

Ik twijfel nu tussen:

- Gozney Arc XL

Mooi groot oppervlakte, krijgt goede reviews. Maar geen deur, dus geen slowcooking etc

- Gozney Dome

Wat oudere brander techniek en steen lijkt weleens te breken. Dual fuel. Goede isolatie en een deur voor slowcook en brood etc. Eventueel tweedehands te vinden in Duitsland. Nieuw redelijk aan de prijs.

- Glowen Raptor 2

Grootste steen oppervlakte. Snelle opwarm tijd. Deur en dual fuel. Ziet eruit alsof het uit een scifi film komt, en ik weet niet hoe lang de verf goed blijft (de vorige versie bladdert af lees ik online). Gemaakt in Europa en klein bedrijf.

- Pizza Party Emozione

Groot oppervlakte. Heel barebone dus denk dat er weinig mis kan gaan. Geen deur dus echt alleen pizza. Betaalbare saputo optie. Made in Italy
Etna heeft een model dat hetzelfde is als de Emozione maar dan inclusief deur! Dit model wordt gewoon door meerdere merken gerebrand.

https://pizzahobby.de/piz...pizzen-4260201136847.html

• SteffanS
Iemand een idee war je best de gozney arc kunt kopen ? woon zelf in belgie.

• Grutte Pier
SteffanS schreef op maandag 15 juli 2024 @ 19:40:
Iemand een idee war je best de gozney arc kunt kopen ? woon zelf in belgie.
https://pizza1.de/gozney-arc-xl-gas-pizzaofen

• SteffanS

• Grutte Pier
SteffanS schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:25:
[...]

Kan je eigenlijk de gozney met gasfles gewoon buiten laten staan met een hoes er over of best altijd de gasfles afkoppelen? Heb hier geen ervaring mee.
Met hoes over de arc kan dat prima. Ik zou de gasfles er dan ook onder stallen als dat mogelijk is. Mocht je wel ervoor kiezen om de fles binnen te stallen kun je gebruik maken van de quick connector aansluiting op de Arc (reeds meegeleverd)

Let er wel op, de slang die meegeleverd wordt is vrij kort. (1.2m dacht ik)

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:48
MennoE schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:28:
[...]

Goed dat je het noemt. De koepel is volgens hem aan de buitenzijde 170 graden Celsius. Dat is wel heel heet. Daar brand je je makkelijk aan, terwijl de oven dus ook lastiger opwarmt door de slechte isolatie.
Jullie hebben gelijk, dank. Ik had het filmpje inmiddels ook zelf gevonden. Die hitte aan de buitenkant is wel een dingetje, anderzijds krijgt hij er ook een prima pizza uit. Tot nu toe had ik mijn zinnen gezet op een Witt Etna Rotante of de Gozney Arc. Maar beiden zijn 400/ 500 euro duurder.

Ik laat er nog even mijn gedachten over gaan, maar ga hem denk ik uiteindelijk wel kopen. Mocht ik hem later willen inwisselen voor een andere pizza-oven, dan kan ik hem altijd nog verkopen.

This train carries saints and sinners

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:04

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
sjors123 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:43:
[...]

Jullie hebben gelijk, dank. Ik had het filmpje inmiddels ook zelf gevonden. Die hitte aan de buitenkant is wel een dingetje, anderzijds krijgt hij er ook een prima pizza uit. Tot nu toe had ik mijn zinnen gezet op een Witt Etna Rotante of de Gozney Arc. Maar beiden zijn 400/ 500 euro duurder.

Ik laat er nog even mijn gedachten over gaan, maar ga hem denk ik uiteindelijk wel kopen. Mocht ik hem later willen inwisselen voor een andere pizza-oven, dan kan ik hem altijd nog verkopen.
Kan me niet voorstellen dat een Ooni veel kouder blijft aan de buitenkant. Heb ik mij meermaals aan gebrand..

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

• Recrush
sjors123 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:43:
[...]

Witt heeft onlangs een kleiner broertje van de Etna Rotante uitgebracht, de Piccolo. 12" en heeft ook een roterende steen. €549
https://www.wittpizza.com...iccolo-rotante-pizza-oven

Weet niet of je deze al kent maar als roterend belangrijk is is dit ook een optie. €599
https://shop.italieplein....e-portable-pizzaoven-gas/

Is formaat belangrijker dan wordt het lastiger :P

• Recrush
BomBer_BeN schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:22:
heeft iemand toevallig ervaring met de Gozney Dome. Ik vind het zelf een hele mooie pizza oven maar als ik ga kijken krijg is die in nederland niet leverbaar. Wel over de grend in Duitsland.
Geen ervaring, toevallig wel laatst deze review bekeken:
YouTube: Dome Vs Emozione, Best Pizza Oven?

Qua design wint Gozney voor mij altijd met de Arc, Arc XL en Dome, maar prijstechnisch en gebruiksgemak t.o.v. bijvoorbeeld de Emozione niet. Laatstgenoemde heb je uit m'n hoofd voor €850 inclusief biscotto steen en heb je veel meer praktische werkruimte, maar ik weet natuurlijk niet wat je behoeften verder zijn en of je bijvoorbeeld op hout wilt bakken.

Over Gozney gesproken, ik zag dat per september de Arc XL in prijs verhoogd is van €799 naar €899.

Burnhard had eerder dit jaar de Kickstarter voor hun Fat TONY oven. Die is nog altijd niet beschikbaar, maar ze hebben in de tussentijd wel nog even een kleinere TONY in elkaar gezet die al wél beschikbaar is voor €249. Worden wel kleine pizza's, de steen is nog 2,5cm smaller dan die van de Roccbox (29cm vs 31,5cm) en daarin mis ik zelf vaak al ruimte. Op het oog verder een mooi compact oventje.

https://nl.burnhard.com/p...en?variant=49122247541032

• martijn1p
  • Laatst online: 15:45
Mooi, de gozney domes zijn binnenkort ook in NL verkrijgbaar. Zag al diverse teasers voorbij komen van de bekendere BBQ dealers. Lijkt wel enkel de Dome dual fule & ArcXL variant te zijn wat ik zo snel online voorbij zie komen.

• BomBer_BeN
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:11
martijn1p schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:50:
Mooi, de gozney domes zijn binnenkort ook in NL verkrijgbaar. Zag al diverse teasers voorbij komen van de bekendere BBQ dealers. Lijkt wel enkel de Dome dual fule & ArcXL variant te zijn wat ik zo snel online voorbij zie komen.
Eindelijk ik vind dat hele mooie ovens al een aantal keren in het afgelopen jaar geprobeerd info te krijgen hierover bij Gozney klantenservice maar nooit antwoord gekregen wanneer het zou uitkomen in Nederland

• sjors123
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/ meningen.

Na een aantal jaren pizza's te hebben gebakken op mijn kamado, wil ik binnen nu en een paar weken een dedicated pizza-oven kopen. Inmiddels heb ik al een aantal opties weggestreept. Het liefste zou ik een echte houtoven kopen. Echter, gelet op de feedback in dit topic zie ik daarvan af. Romantisch en mooi voor het plaatje, maar het is relatief veel werk om hem op temperatuur te krijgen en te houden. Vooral wanneer je meerdere pizza's bakt en/ of doordeweeks een pizza wil bakken. Om die reden vallen ook de multifuels af. Ik ben bang dat ik ook in die gevallen meestal voor het gemak kies en te weinig gebruik maak van hout/ kolen.

Ook wil ik geen te kleine pizza-oven. Geschikt voor minimaal 13", maar bij voorkeur 14" of groter. Ik begrijp dat je ook in een 12" een prima pizza kunt bakken, maar ik wil graag iets meer ruimte (bijvoorbeeld voor het gemak om een pizza te kunnen draaien.). De oven wil ik buiten op een dedicated tafel plaatsen, daar is ook ruimte genoeg voor. Het is voor mij ook prima om 1 pizza per keer te bakken, ik hoef er niet tegelijkertijd meerdere pizza's in te kunnen bakken.

Omdat ik de oven buiten wil plaatsen (kan overdekt wanneer niet gebruikt), is een electrische oven ook geen optie.

Na veel ervaringen en filmpjes te hebben gelezen, blijven voor mij een drietal opties over:
- Gozney Arc (vooral erg mooi);
- Ooni Koda 16 (populair bewezen merk);
- Witt (piccolo) rotante (voordeel: ronddraaiend steen)

Zie ik een model over het hoofd? En ik ben dus vooral benieuwd naar jullie ervaringen en overwegingen om voor een bepaald model te kiezen.

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@sjors123 mijn gedachten:
Ik heb de Koda 16, van die opties die je noemt de grootste, en L-vormige brander waardoor 1x draaien in principe genoeg is.

Gozney is wel erg sexy, maar ook stukje kleiner. Als je naar de Arc XL gaat is het toch al richting 2x zo duur als de koda 16. Als liefhebber van mooie dingen zou ik het wel overwegen, maar objectief is het m.i. niet te motiveren.

Draaiende steen geen ervaring mee, maar om die volledig te benutten (steen diameter 33cm) moet je dus een bijna perfect ronde pizza maken van het gewenste formaat, en dan ook nog eens vrij nauwkeurig erop zien te krijgen. Of toch wat kleinere 12" pizza's maken. Ik zou die persoonlijk overslaan / eerst in de praktijk willen ervaren.

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-05 23:01
sjors123 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:36:

Na een aantal jaren pizza's te hebben gebakken op mijn kamado, wil ik binnen nu en een paar weken een dedicated pizza-oven kopen. Inmiddels heb ik al een aantal opties weggestreept. Het liefste zou ik een echte houtoven kopen. Echter, gelet op de feedback in dit topic zie ik daarvan af. Romantisch en mooi voor het plaatje, maar het is relatief veel werk om hem op temperatuur te krijgen en te houden. Vooral wanneer je meerdere pizza's bakt en/ of doordeweeks een pizza wil bakken. Om die reden vallen ook de multifuels af. Ik ben bang dat ik ook in die gevallen meestal voor het gemak kies en te weinig gebruik maak van hout/ kolen.

Ook wil ik geen te kleine pizza-oven. Geschikt voor minimaal 13", maar bij voorkeur 14" of groter. Ik begrijp dat je ook in een 12" een prima pizza kunt bakken, maar ik wil graag iets meer ruimte (bijvoorbeeld voor het gemak om een pizza te kunnen draaien.). De oven wil ik buiten op een dedicated tafel plaatsen, daar is ook ruimte genoeg voor. Het is voor mij ook prima om 1 pizza per keer te bakken, ik hoef er niet tegelijkertijd meerdere pizza's in te kunnen bakken.

Omdat ik de oven buiten wil plaatsen (kan overdekt wanneer niet gebruikt), is een electrische oven ook geen optie.

Na veel ervaringen en filmpjes te hebben gelezen, blijven voor mij een drietal opties over:

Zie ik een model over het hoofd? En ik ben dus vooral benieuwd naar jullie ervaringen en overwegingen om voor een bepaald model te kiezen.
Net als @defusion Koda16 eigenaar en blij met het formaat omdat het erg eenvoudig is om een pizza te draaien, ruimte genoeg. Ook de gasuitvoering is in mijn bezit, prima keuze, ik heb er geen spijt en mis ook geen dingen. Dingen als "draaiende steen" kan in mijn optiek alleen maar stuk gaan. De Koda heeft in principe alleen een brander en daar kan weinig aan kapot. Wel de steen binnenhalen overigens voor vocht en schimmel ...

• the___butcher
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:14
sjors123 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:36:

Heb je ook gekeken naar houtovens met een RVS dome? Ik heb zelf deze en daarmee kun je na het aansteken binnen een half uur bakken. Geeft je ook doordeweeks net genoeg tijd om de rest voor te bereiden. Buitenmaat is te overzien (70x70cm) en toch passen er twee pizza's in. Ook meerdere pizza's bakken is geen probleem, vorig jaar voor een feestje 24 pizza's achter elkaar gebakken. Je moet tussendoor wel blijven stoken, maar dat is niets meer dan af en toe een blokje hout erbij gooien.

Ik wilde ook graag houtgestookt en zag ook op tegen de lange voorbereidingstijd, maar werd ooit op deze gewezen en nog nooit spijt van gehad.

• ChristianD
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:27
Ik probeer vergelijkingen te vinden tussen de Gozney Arc (xl) en de Burnhard Fat Tony, maar kan eigenlijk niet veel vinden. De Fat Tony lijkt qua prijs de betere keus, maar vraag me af hoe de bouwkwaliteit, isolatie en gasverbruik tussen beide is.

Iemand in dit forum die misschien een goede link heeft of een inzicht kan geven?

bla di bla bla

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
@defusion

Gasverbruik is wel hoger, maar niet echt een dealbreaker voor mij. Alleen de ruimte van de 16 lijkt mij handiger inderdaad.

@reAaa

Portable is niet nodig. Ding staat toch gewoon in de tuin. Meenemen naar vrienden of camping is leuk, maar in praktijk ga ik dat toch niet doen.

Heb ook nog even naar de Gozney Arc gekeken, maar dat is wel tandje duurder. Dat is mij iets te gortig.

Kwam ook nog een optie van Cozze tegen die 13 inch is. Maar kan daar niet zo heel veel van vinden. Of een knockoff op amazon, maar dan heb ik mijn twijfels een beetje over de kwaliteit.

• sjors123
Ik sta op het punt om de Gozney Arc XL te kopen (+hoes, stand, turning peel en pizzaschep). Ik heb nu een code van Gozney om direct daar met 10% korting te kopen. Scheelt alles bij elkaar toch ruim 140 euro. Iemand hier ervaringen met direct bij Gozney kopen? En dan vooral levertijd en evt invoerrechten (ik weet niet of ze vanuit de UK verzenden)?

• Guids
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-05 22:17
sjors123 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:58:
Ik sta op het punt om de Gozney Arc XL te kopen (+hoes, stand, turning peel en pizzaschep). Ik heb nu een code van Gozney om direct daar met 10% korting te kopen. Scheelt alles bij elkaar toch ruim 140 euro. Iemand hier ervaringen met direct bij Gozney kopen? En dan vooral levertijd en evt invoerrechten (ik weet niet of ze vanuit de UK verzenden)?
Ze verkopen nu ook van de EU website naar Nederland. Dan lijkt mij dat er geen invoerrechten zijn.

Mocht je de code kunnen delen met me, heel graag! Ik probeer ook al afgelopen dagen een gozney arc xl te bestellen ergens bij de Nederlandse winkels, maar nergens is de Bone kleur te vinden.

update: nou ben benieuwd, heb hem via de eu.gozney website besteld. Hoewel een iemand bij een nederlandse shop me kon vertellen dat deze pas later worden uitgeleverd dan de bestaande pre-orders bij winkels. Heb in ieder geval 10% kunnen besparen, dus maar ook niet klagen als het iets langer duurt.

[ Voor 16% gewijzigd door Guids op 02-05-2025 15:31 ]

• BomBer_BeN
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:11
sjors123 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:58:
ben benieuwd hoe de Gozney je gaat bevallen,

Code mocht de code vaker te gebruiken zijn houd ik me aanbevolen mocht je hem willen delen

• Reinout
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-11-2025
Iemand hier die ervaring heeft met zowel de Effeuno P134HA als met de Gozney Arc XL? Het is geen kleine investering dus liever op voorhand zo goed mogelijk geïnformeerd zijn dan achteraf spijt hebben van mijn keuze.

Momenteel bak ik pizza op een steen in de oven, maar voor napolitaanse pizza (onze favoriet) is deze niet warm genoeg (max 250gr).

In eerste instantie was ik van plan een elektrische pizza-oven aan te schaffen, het is echter moeilijk deze een vaste plek te geven in de keuken, zodat ook een pizza oven op gas terug in aanmerking komt.

De pizza oven zal meer dan waarschijnlijk vooral buiten worden gebruikt op het overdekt terras. In de winter staat mijn gasbarbecue daar ook, de rest van het jaar staat die gewoon in de tuin.

Ik heb dit topic opgevolgd sinds november vorig jaar, wegens een financiële meevaller vorige maand is het budget voor de oven er eindelijk! :)

• ChristianD
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:27
Reinout schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:00:
Iemand hier die ervaring heeft met zowel de Effeuno P134HA als met de Gozney Arc XL? Het is geen kleine investering dus liever op voorhand zo goed mogelijk geïnformeerd zijn dan achteraf spijt hebben van mijn keuze.

Momenteel bak ik pizza op een steen in de oven, maar voor napolitaanse pizza (onze favoriet) is deze niet warm genoeg (max 250gr).

In eerste instantie was ik van plan een elektrische pizza-oven aan te schaffen, het is echter moeilijk deze een vaste plek te geven in de keuken, zodat ook een pizza oven op gas terug in aanmerking komt.

De pizza oven zal meer dan waarschijnlijk vooral buiten worden gebruikt op het overdekt terras. In de winter staat mijn gasbarbecue daar ook, de rest van het jaar staat die gewoon in de tuin.

Ik heb dit topic opgevolgd sinds november vorig jaar, wegens een financiële meevaller vorige maand is het budget voor de oven er eindelijk! :)
Heb zelf geen Gozney, maar wel een gas barbecue en de Effeuno P134HA pro. Voor mij was vooral doorslaggevend dat ik juist altijd binnen een pizza kan bakken en niet afhankelijk van mooi weer. Daarnaast wil ik hem ook gebruiken om ook brood in te bakken en dit is gewoon makkelijker als je dit gewoon binnen kan doen. Ik merk dat de BBQ namelijk de laatste jaren ook meer en meer ongebruikt blijft. Ik heb in mijn keuken speciaal plek gemaakt, maar het is inderdaad een groot log apparaat. Qua gewicht wel verplaatsbaar en ik zal het zomers dan ook zeker wel eens buiten neerzetten om pizza's te bakken. Verplaatsen kan ik alleen, maar zou je eigenlijk wel met zijn tweeën doen. Electrische pizza oven geven geen extra rooksmaak, maar alles wat je onder de 5 minuten bakt zal zo ie zo de smaak niet op zich nemen.

Ik heb wel na de Gozney Arc XL gekeken en had hem bijna gekocht. Voordeel ik kon hem buiten laten staan, eventueel met een grotere gasfles combineren met de BBQ en je kan in principe ook vleesgerechten erin bereiden. Had ik veel meer een buitenkok en BBQ Bourgondiër geweest zou dit voor mij een veel betere keuze geweest zijn. Voor nu ben ik blij met al het gemak en kan ik leven van de gebreken van de elektrische Effeuno.

Qua napolitaanse pizza maken zal dit in ieder geval ongeacht de keuze een perfect resultaat opleveren :9

bla di bla bla

• Reinout
  • Laatst online: 30-11-2025
ChristianD schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:31:
[...]

Heb zelf geen Gozney, maar wel een gas barbecue en de Effeuno P134HA pro. Voor mij was vooral doorslaggevend dat ik juist altijd binnen een pizza kan bakken en niet afhankelijk van mooi weer. Daarnaast wil ik hem ook gebruiken om ook brood in te bakken en dit is gewoon makkelijker als je dit gewoon binnen kan doen. Ik merk dat de BBQ namelijk de laatste jaren ook meer en meer ongebruikt blijft. Ik heb in mijn keuken speciaal plek gemaakt, maar het is inderdaad een groot log apparaat. Qua gewicht wel verplaatsbaar en ik zal het zomers dan ook zeker wel eens buiten neerzetten om pizza's te bakken. Verplaatsen kan ik alleen, maar zou je eigenlijk wel met zijn tweeën doen. Electrische pizza oven geven geen extra rooksmaak, maar alles wat je onder de 5 minuten bakt zal zo ie zo de smaak niet op zich nemen.

Ik heb wel na de Gozney Arc XL gekeken en had hem bijna gekocht. Voordeel ik kon hem buiten laten staan, eventueel met een grotere gasfles combineren met de BBQ en je kan in principe ook vleesgerechten erin bereiden. Had ik veel meer een buitenkok en BBQ Bourgondiër geweest zou dit voor mij een veel betere keuze geweest zijn. Voor nu ben ik blij met al het gemak en kan ik leven van de gebreken van de elektrische Effeuno.

Qua napolitaanse pizza maken zal dit in ieder geval ongeacht de keuze een perfect resultaat opleveren :9
Ik ben zowel pizza-liefhebber als BBQ bourgondiër maar ik zal wel beide behouden; ik gebruik mijn bbq een 4-tal keer per week, oa om braadkip te grillen aan een ronddraaiend spit, dit gaat sws ook niet op de Gozney Arc XL, dus de keuze blijft op basis van pizza en eventueel brood, naan, …

Toch maar eens proberen plek te maken in de keuken zodat ik gemakkelijker ‘s winters of bij regenweer (België is nog steeds een garantie op geregeld een bui) ook eenvoudig pizza kan bakken.

• SteffanS
Hoi ik heb vorige week een gozney arc xl gekocht en had even een vraaagje welke gas fles raden jullie aan?

• MennoE
SteffanS schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:45:
Hoi ik heb vorige week een gozney arc xl gekocht en had even een vraaagje welke gas fles raden jullie aan?
Ik heb deze voor de Koda 16. Past veel in en was geloof ik het goedkoopst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ozRU3DZPb6k2nl7NSuphDeF9DP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UI5CQJBbzglugYsWz3PzClZO.jpg?f=fotoalbum_large

• sjors123
Guids schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 15:10:
[...]

Ze verkopen nu ook van de EU website naar Nederland. Dan lijkt mij dat er geen invoerrechten zijn.

Mocht je de code kunnen delen met me, heel graag! Ik probeer ook al afgelopen dagen een gozney arc xl te bestellen ergens bij de Nederlandse winkels, maar nergens is de Bone kleur te vinden.

update: nou ben benieuwd, heb hem via de eu.gozney website besteld. Hoewel een iemand bij een nederlandse shop me kon vertellen dat deze pas later worden uitgeleverd dan de bestaande pre-orders bij winkels. Heb in ieder geval 10% kunnen besparen, dus maar ook niet klagen als het iets langer duurt.
Ik heb even geïnformeerd bij ze. Ze hebben een magazijn in NL waarvandaan ze verzenden. Geen invoerrechten dus. Ze geven aan met een week te kunnen leveren, maar doorgaans sneller.

• sjors123
Sinds 3 weken in het bezit van een Gozney Arc+. Lang over getwijfeld, want de totale aanschaf incl. stand is best prijzig.

Nu 4 keer gebruikt en ik word per keer gelukkiger. Wat een fijn apparaat om te gebruiken. Wel moet ik nog stappen maken op de temperatuurbeheersing en natuurlijk het deeg. Maar dat komt wel goed. Gewoon genoeg vlieguren maken. Foto’s zijn van gisteren. Pizza met groene asperges, prosciutto en een ei. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UN0_QvKpHFGgm9jdYrD28mle-g8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sHlu3S3dPyVw82ALuUOmopoK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkwwuDVqykH_R6XI1QVNZBFGDZ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tthy5n2xMf931tTq7bspEWy3.jpg?f=fotoalbum_large

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07:35
Hai!

Redelijk nieuw op dit forum maar de interesse is er om een pizza oven te kopen. Geen ervaring verder met pizza's maar het ziet er allemaal heerlijk uit haha. Zelf neig ik naar ee Gozney Arc (misschien de XL bij een leuke aanbieding). Heeft iemand er ervaring mee, moet ik nog op bepaalde zaken letten of is er wellicht het advies om helemaal niet voor een Gozney te gaan?

Thanks alvast :D

• prinsvlad
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-04 08:59
Puntje-NL schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:47:
Hai!

Redelijk nieuw op dit forum maar de interesse is er om een pizza oven te kopen. Geen ervaring verder met pizza's maar het ziet er allemaal heerlijk uit haha. Zelf neig ik naar ee Gozney Arc (misschien de XL bij een leuke aanbieding). Heeft iemand er ervaring mee, moet ik nog op bepaalde zaken letten of is er wellicht het advies om helemaal niet voor een Gozney te gaan?

Misschien handig je eerst te richten op het deeg maken en dergelijke. Dit vergt al enige oefening. Ik maak al meer dan 30 jaar pizza thuis in een normale oven, en heb sinds kort een 'pizzaoven' aangeschaft: https://ap.lc/qYPnM

Moet zeggen dat het t.o.v. de normale oven een wereld van verschil is en ben er erg blij mee. Kijk de vorige posts maar terug.

Het zou jammer zijn als je een duur apparaat aanschaft en het bevalt niet. Voordeel van een elektrische oven is dat je de pizza tijdj3ns shet bakproces niet hoeft te draaien, zoals dat wel moet met een hout- of gas gestookte oven.

• Mattizz
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-05 16:55
Hai!

Ik heb zelf onlangs een Arc XL gekocht als beginner. Als je je voorbereidt dat er een leercurve is en dat je pizza's kunnen mislukken, dan kan je daar prima mee beginnen.
Is het het beste wat je voor dat geld kunt kopen? Geen idee, maar ik vind het een fijne oven.
Ik ben overigens voor een XL gegaan omdat ik dan grotere pizza's kan bakken en meer ruimte heb in de oven met draaien e.d.

Ik ben heel bewust op zoek gegaan naar een gasoven, omdat dat dat minder geklooi is dan met pellets of hout.

Mocht je voor een Gozney gaan, kijk even op reddit, daar staan vaak kortingscodes voor 10%

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:08

fxs81

Julianadorp

Heb zelf een Ooni op hout maar als het budget er is kan je je geen bult vallen met een Gozney Arc xl denk ik.
Zowel met vormen van de pizza, het deeg maken en ook het bakken is er een leercurve maar gewoon veel doen dan komt het vanzelf goed. Ben benieuwd welke oven het uiteindelijk gaat worden en naar de 1e pizza's

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• verkeerslicht
  • Niet online
Hai!

Als je gepassioneerd bent van het pizza bakken, dan kan dat natuurlijk prima. Gozney heeft een goede naam onder de pizza-ovens, dus waarom niet.
Overweeg eventueel elektrisch.
Heeft wat praktische voordelen in het algemeen, maar dat maakt het ook gemakkelijker om mee te starten mijns inziens. Het resultaat doet er in ieder geval niet voor onder.

Wel bekend met pizza bakken in een normale oven? Want dat is een prima manier om te starten/ontdekken.
Wel zou ik meteen een dikke plaat staal kopen (ten minste 4mm dik, maar 6 is beter) bij de lokale ijzerboer en die op maat slijpen als je een beetje handig bent. Een pizza-steel geeft je gegarandeerd een beter gebakken pizzabodem dan de standaard ovensteen in een normale oven.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• sjors123
Er wordt hier naar mijn ervaring verwezen, vandaar een iets grotere toelichting.

Ik ben langzaamaan in het pizzabakken gerold. Begonnen met kant en klaar bollen pizzadeeg (via die van de AH naar die van Sligro naar die van van Lemmen) en daarna rustig begonnen met het zelf maken van het deeg. En zoals anderen het aangeven, daar zit best een leercurve in. Wat is het effect van temperatuur, water en gist? Zoals hier door mij al eerder gemeld ga ik best nog eens de mist in (vorige week nog toen het 30 graden was).

Alles bij elkaar is die Gozney best een investering. Oven + stand + hoes + pizzaschep + turning peel is samen meer dan 1400 euro. Vandaar dat ik eerst voor mezelf heb bepaald of ik er echt lol in heb om pizza's te bakken. Pas nadat ik het zeker wist heb ik die oven gekocht. Heb lang getwijfeld tussen een Ooni en een Gozney. Beiden bakken ze meer dan prima pizza's, maar de looks van de Gozney gaven de doorslag. Overigens ook nog wel naar de Witt Rotante gekeken. Ook een mooie oven met een draaiende steen.

Mocht je twijfelen tussen de Arc en de Arc XL: Het is hier al eerder gezegd, altijd voor de XL gaan (micht je het je kunnen veroorloven). De extra ruimte is erg prettig voor het draaien van de pizza's en je kunt simpelweg groteren pizza's bakken.

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:16
Beste pizza liefhebbers,

Ik ben al een tijdje opzoek naar een eerste pizza oven, ik hou zelf van pizza's en wil ze nu zelf gaan bakken.

Ik heb zelf al veel gelezen en onderstaande ovens op het oog om mee te starten.

Ooni Koda 2 Pro,
Ooni Koda 16
Gozney Arc

Het meeste neig ik naar de bovenste 2 waarvan de nieuwe verbeterde Koda 2 Pro het meest. Nieuwe ontsteking/regeling en beide zeide een brander, Koda 16 heeft een L brander en is ook 200 euro goedkoper. Heb het liefst een ruimere oven zodat ik wat grotere pizza's kan bakken en meer ruimte heb.

Vraag me voor nu alleen af of de Koda 2 Pro de 200 euro meer waard is, lees veel goede reviews over beide, zijn er hier mensen met ervaringen wat betreft deze 2 ovens?

De Gozney is ook nog een optie maar staat voor nu onderaan het korte lijstje.

Zelf zal ik sowieso beginnen met de aankoop van kan en klare deeg bollen omdat ik nu geen geschikte keukenmachine heb, wellicht in de toekomst. Maar dan kan ik wel al beginnen met (oefenen) bakken.

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
DM89 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 09:12:
Beste pizza liefhebbers,

Ik ben al een tijdje opzoek naar een eerste pizza oven, ik hou zelf van pizza's en wil ze nu zelf gaan bakken.

Ooni Koda 2 Pro,
Ooni Koda 16
Gozney Arc

Het meeste neig ik naar de bovenste 2 waarvan de nieuwe verbeterde Koda 2 Pro het meest. Nieuwe ontsteking/regeling en beide zeide een brander, Koda 16 heeft een L brander en is ook 200 euro goedkoper. Heb het liefst een ruimere oven zodat ik wat grotere pizza's kan bakken en meer ruimte heb.

Vraag me voor nu alleen af of de Koda 2 Pro de 200 euro meer waard is, lees veel goede reviews over beide, zijn er hier mensen met ervaringen wat betreft deze 2 ovens?

Zelf zal ik sowieso beginnen met de aankoop van kan en klare deeg bollen omdat ik nu geen geschikte keukenmachine heb, wellicht in de toekomst. Maar dan kan ik wel al beginnen met (oefenen) bakken.
Ik heb een soortgelijk dilemma gehad, maar op mijn shortlist stond de burnhard Fat Tony nog :+

Misschien ook het bekijken waard. Standaard meegeleverd deurtje, ingebouwde temperatuurmeting (2x) en wat meer bakhoogte dan de Koda.

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-05 10:28
Beste pizza liefhebbers,

Ooni Koda 2 Pro,
Ooni Koda 16
Gozney Arc

Waarom kant en klaar deeg? Je kunt prima deeg maken met de hand, dat doe ik ook en dat werkt goed.

Met die ovens heb ik geen ervaring, heb zelf de Karu 2G en dat is prima oven ben er blij mee. Ongeacht wat je kiest uit die lijst, je krijgt een geen spijt van

• rvdlaar
  • Laatst online: 12:08
Beste pizza liefhebbers,

Ooni Koda 2 Pro,
Ooni Koda 16
Gozney Arc

Ik heb sindskort een Koda 2 Pro, leek mij handiger t.o.v. de Koda 2 omdat 'ie wat ruimter is en die glazen deur heeft.

Trouwens alleen vandaag bij Vuur en Rook 15% korting op alle Ooni producten als je deze kortingscode gebruikt: OONI15

Tot dat ik zo'n Ooni mixer bij elkaar heb gespaard, koop ik gewoon de kant en klaar deegbollen bij Van Lemmen. Ook heel vers zelfgemaakt deeg en gemakkelijk in het gebruik.

• T-!-M
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-05 19:33
Beste pizza liefhebbers,

Ooni Koda 2 Pro,
Ooni Koda 16
Gozney Arc

Ik heb een tijd terug een pizzaiolo cursus gedaan. Aan alle pizza-liefhebbers: van harte aan te bevelen, heel erg leerzaam en mijn pizza's zijn met sprongen vooruit gegaan.

Anyway, ik had een Ooni en ik vroeg om tips. Toen kwam zijn unpopulair mening; wegdoen. Pizzabakken op vuur is leuk en romantisch, maar ook inconsistent en lastig. Rooksmaak schijnt verwaarloosbaar te zijn. Hij adviseerde een oven van GGM Gastro (elektrisch, horecamerk). Die heb je voor ruim onder de 200 euro, je kunt de steen en oventemperatuur heel precies instellen. Daarmee bak ik nu sinds een paar weken. Niet romantisch, niet sexy, wel geweldig pizzaresultaat! Let op; daarmee bak je Romaanse pizza's (±320 graden), geen Napolitaanse (±450 graden).

• Cyn12
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-05 22:32
Wij bakken sinds twee jaar in een Effeuno oven, een verademing in vergelijking met de Ooni Karu die we daarvoor hadden. Veel constanter in temperatuur en de steen is snel weer warm na het bakken waardoor we veel pizza's achter elkaar kunnen bakken.

Maar helaas moeten we weer overstappen op een gasoven. Door verhuizing hebben we geen plek meer voor de Effeuno.
Nu denken we aan een Gozney Arc XL. Wie heeft hier ervaring mee? En ik zag dat er eerder dit jaar een actie was met refferal codes, weten iemand of dit nog loopt? Heeft iemand een code?

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:32
Cyn12 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:07:
Wij bakken sinds twee jaar in een Effeuno oven, een verademing in vergelijking met de Ooni Karu die we daarvoor hadden. Veel constanter in temperatuur en de steen is snel weer warm na het bakken waardoor we veel pizza's achter elkaar kunnen bakken.

Maar helaas moeten we weer overstappen op een gasoven. Door verhuizing hebben we geen plek meer voor de Effeuno.
Nu denken we aan een Gozney Arc XL. Wie heeft hier ervaring mee? En ik zag dat er eerder dit jaar een actie was met refferal codes, weten iemand of dit nog loopt? Heeft iemand een code?
Ik weet dat er altijd een beetje korting is tijdens black friday. Ik ben ook aan het uitkijken naar een Arc XL, hopelijk gaat er dan toch iets van de prijs af.

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:17

Ooni koda 16!

• MennoE

Bij elk huis op Funda dat ik zie check ik eerst of de EffeUno in de keuken past. Zo niet, dan next 😬

• sjors123

Helaas geen code voor je, wel ervaring met :-). Ik gebruik de Arc XL nu ongeveer 4 maanden en ben er meer dan tevreden mee. Hij komt goed op temperatuur en de vlam die over de bovenkant komt maakt het voor mij af.

Wel moet ik eerlijk zeggen dat ik weinig verschil merk met bv een Ooni (die mijn zwager heeft). Beiden bakken meer dan prima pizza's en merk ik weinig verschil. Ik ben vooral voor de looks van de Gozney gegaan, die vind ik ongeëvenaard.

• Weswyp
Vandaag mijn nieuwe Gozney ARC XL ingebakken. Wat een gemak om de steen te draaien in vergelijking met mijn Nero Burnhard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d2kuJSmZfP9CBawxyxasdl-uxn8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b1mtB5lefwujdWL8OBR2bBZi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O68VJMe-jCI4LTBentQ8IsHlUOs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xr71RXOGlq1YcBCexqhCVXPJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CddiFrqXNi-PlPu7tlVHHMPqWRA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5m0fcDd38FJgrc5Cy55d1WEA.jpg?f=fotoalbum_tile

• Weswyp
Tweede sessie op de Gozney ARC XL. Zelfde recept als voorheen met mijn Burnhard, maar het deeg is veel luchtiger en de bodem beter. Deze wordt heter en dat helpt wel.

Eentje is met hesp en olijven voor de kids.
De andere is met pikante salami, voorgebakken courgette (met veel zout), zeer dun gesneden rode ui en olijven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HbQoUu12HCyZ6OBd-Krdm4ZT9BQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kLkuEiT8nM8R5qlI9yZ5aMeJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mX_iwudGg2AoESKMuDnKVQIHI4U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M1z9FeDpcKYIlwuKwRgrSHef.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npeAxA_9ygk2JJk-lmSajSD25Yg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2IFU2OfyQRzbp2MfvURyRLhL.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CddiFrqXNi-PlPu7tlVHHMPqWRA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5m0fcDd38FJgrc5Cy55d1WEA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eP7vIaUX6DgPKG0qGd-gLHttzws=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RGzx9LbeZgIFclKArB7IbqOf.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door Weswyp op 05-11-2025 18:39 ]

• zyzzalive
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20-12-2025
RvH photo schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:10:
Iemand al mooie black friday aanbiedingen gezien? Ik zag bij pizzastore.nl dat de pizzaparty ovens in de aanbieding zijn. De effeuno ovens helaas niet.
Nope, Ooni heeft alleen een sale op de oudere modellen (koda 12 en 16) en de karu (m.i. totaal niet interessant). Gozney arc voor 600 euro ipv 700. De Burnhard Fat Tony was afgelopen week voor 299 euro te verkrijgen op bol en amazon, helaas nu niet meer. Al met al weinig te scoren nu. Ik had mij ook voorgenomen om een gas pizza oven te kopen met black friday.

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07:35
Sinds kort in het bezit van een Gozney Arc. Nog geen pizza mislukt maar ik heb toch een vraagje over de kaas die gebruikt wordt. Op dit moment heb ik verse mozerella gebruikt maar daar werd het nogal waterig van. Dit terwijl de bollen overnacht hebben uitgelekt (onder druk) in de koelkast. Hebben jullie nog tips?

Ik ben namelijk bang dat de low moisture moz gaat verbranden bij 450 graden. Of heb ik dit verkeerd?

Ben erg nieuwsgierig wat hier gebruikt wordt door de leden :)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Puntje-NL schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:53:
Sinds kort in het bezit van een Gozney Arc. Nog geen pizza mislukt maar ik heb toch een vraagje over de kaas die gebruikt wordt. Op dit moment heb ik verse mozerella gebruikt maar daar werd het nogal waterig van. Dit terwijl de bollen overnacht hebben uitgelekt (onder druk) in de koelkast. Hebben jullie nog tips?

Ik ben namelijk bang dat de low moisture moz gaat verbranden bij 450 graden. Of heb ik dit verkeerd?

Ik gebruik fior di latte van Italië plein. Per portie ingevroren en dan wil prima. Wel ontdooit er op natuurlijk

• Dashlane
  • Laatst online: 15:12
Puntje-NL schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:53:

Nou ik heb veel geprobeerd en de makkelijkste ben ik laatst achtergekomen: de kleine bolletjes mozzerella van AH (goedkoopste) en deze door de eiensnijder. Geen vocht, prima kaas.

• Weswyp
Vandaag 12 pizza's gebakken voor mijn vrouw en haar collega's. De man buiten in de veranda en de vrouwen binnen genieten van de pizza's.

Het ging verrassend goed met de Gozney Arc XL. Achter elkaar bakken ging probleemloos. Hieronder enkele creaties. Had twee pizza's met creme fraiche gemaakt, waren zeer lekker.

Deeg had 65% hydradatie, bereid met poolisch en daarna 24 uur de koelkast in. 4-5 uur op voorhand het deeg opgebold en laten rijzen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oe2T_OaL8s2Km6e-Lq5uy6RIsMc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9gamLoACkoDk5oQLBMStvXmA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBWcXEBdhdOFTStnzrqMf0OUnuY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qceRVUoJYJwRoesEwLRq5Knh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgD9Dn1wuyfrFF1yBD_C2SFuVeQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v9LsYSymuRljgs0KmZTDkJ74.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tCUnn3LriPGkCe4f9pasKZjBKf0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uLnVmuXqZMHy1J2Dq1NRY56y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXm9-prsPc_DIcXiLEvZaxbRYao=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yb2dLSZzkRaYTMARfIzAw7P1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKgzcj-69Mzx3iWYeFierqNn2jU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jMaVnEfGWbgeab42ZU6tvlVl.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klqH9lfaB9VU7wnCewJlDnUEAHo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QhcictfDfCxKsgmBozP5M45x.jpg?f=fotoalbum_tile

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 22:46
Weswyp schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:44:
Vandaag 12 pizza's gebakken voor mijn vrouw en haar collega's. De man buiten in de veranda en de vrouwen binnen genieten van de pizza's.

Het ging verrassend goed met de Gozney Arc XL. Achter elkaar bakken ging probleemloos. Hieronder enkele creaties. Had twee pizza's met creme fraiche gemaakt, waren zeer lekker.

Deeg had 65% hydradatie, bereid met poolisch en daarna 24 uur de koelkast in. 4-5 uur op voorhand het deeg opgebold en laten rijzen.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Ziet er inderdaad prima uit 👌. Ik zie wel dat ik niet de enige ben die af en toe zwarte aangebrande luchtbellen heeft. Dus goed lek prikken!

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• Weswyp
FinalBob schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:37:
Geloof het of niet, afgelopen weekend heb ik met 2 vrienden 70(!) pizza's gebakken. Hierbij hebben wij gebruikt gemaakt van 3 Action ovens (wel met dikkere steen erin) en 1 gasoven.

het ging allemaal erg soepel eigenlijk, iedereen was super enthousiast.

Nu merkte ik wel goed het verschil tussen een gasoven en de elektrische ovens. Dus ik wil graag nog kijken naar een gasoven voor erbij voor buiten bakken.

Ik zie ze al voor rond de ~150 euro tot heel veel meer. Zit er heel veel kwaliteitsverschil in de gasovens? En zo ja, waar zit dat hem in? Als ik een goede basis gasoven zou willen aanschaffen (zeg range tot 250 euro) welke zouden jullie aanraden?
Ik heb een Nero burnhard 2 en een Gozney Arc XL. Het is met de Gozney makkelijker om mijn pizza niet te verbranden omdat er meer ruimte is om te bewegen en de vlam aan de zijkant zit. Ik zou wel niet voor een oven gaan met zo een dunne steen als je meerdere pizza's achter elkaar wilt bakken.

• Recrush
koenie79 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:30:
Ik ben nog een absolute leek in de wereld van pizza bakken.
Ik wil mijn eerste oven aanschaffen 1 op gas en niet een al te grote.
Wat raden jullie aan? Heb een budget van max 500 euro.

Alvast bedankt.
Koen
Ik denk dat bijna iedereen de oven aanraadt die hij/zij heeft. Ongeacht of je een Ooni, Burnhard of Gozney kiest zal je goede resultaten halen.

Ben zelf mega blij met de Gozney en bak zelf uitsluitend napolitaans. Zou ik nu een nieuwe kopen, dan zou ik waarschijnlijk voor de Gozney Arc Lite gaan. Kan ook komen doordat ik de Arc of Arc XL als volgende stap zie als ik toch nog een keer wil upgraden :+

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:51
Recrush schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:02:
[...]

Ik denk dat bijna iedereen de oven aanraadt die hij/zij heeft. Ongeacht of je een Ooni, Burnhard of Gozney kiest zal je goede resultaten halen.

Ben zelf mega blij met de Gozney en bak zelf uitsluitend napolitaans. Zou ik nu een nieuwe kopen, dan zou ik waarschijnlijk voor de Gozney Arc Lite gaan. Kan ook komen doordat ik de Arc of Arc XL als volgende stap zie als ik toch nog een keer wil upgraden :+
Ik zou dan toch wel gelijk naar de Arc gaan ipv de Lite. Ik heb in den beginnen en nog steeds een Burnhard Nero 12" pizza over en beleef daar veel plezier aan. Gebruik en doe het veel te weinig (iets met buitenkeuken inrichten en tijd maken voor deeg maken..) maar merk dan toch wel dat je heel snel aan de 12" zit met het stretchen van de bollen en in een 12" oventje heb je toch met een turning peel net wat minder werk ruimte.

Dan zou ik net een maandje meer sparen of even de spaarpot plunderen voor net dat beetje extra maar wel 2/3 inch meer werk ruimte en dan ook gelijk meer future proof, ook met bv de dikte van het steen 12mm vs 20mm, als je soms meerdere achter elkaar wil bakken hoef je niet al te lang te wachten omdat steen net wat meer hitte weet vast te houden.

Ik ben voor deze zomer ook in de markt voor een nieuwe als de buitenkeuken klaar is bij de overkapping en dan wil ik toch wel minimaal een 14" oventje maar zoveel keuze en zoveel smaakjes dat ik het wel snap dat men bang is voor een "miskoop" terwijl de genoemde merken allemaal toppers zijn voor huis tuin en keuken gebruik.

Toch die invloeden van socials, brand ambassadors en andere die je laten twijfelen..

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

• Weswyp
Ik merk dat als je pas begint een kleinere oven voor minder geld ok is. Maar je gaat snel meer ruimte willen omdat het dan makkelijker is om je pizza onder controle te houden (niet te veel laten aanbranden, makkelijk draaien, meer dan enkel pizza in je oven maken...). Een oven met een iets grotere oppervlakte als de tony is zeker handiger (zoals de fat tony), maar als je budget beperkt is, is deze oven zeker handig. Als je blijft evolueren in je pizza, dan moet je er rekening mee houden dat je op een bepaald moment opnieuw zal gaan investeren in een iets beter model.

Ik ben zelf begonnen met de Burnhard Nero 2 en heb nu de Gozney Arc XL.

[ Voor 6% gewijzigd door Weswyp op 01-03-2026 18:12 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Weswyp schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:11:
Ik merk dat als je pas begint een kleinere oven voor minder geld ok is. Maar je gaat snel meer ruimte willen omdat het dan makkelijker is om je pizza onder controle te houden (niet te veel laten aanbranden, makkelijk draaien, meer dan enkel pizza in je oven maken...). Een oven met een iets grotere oppervlakte als de tony is zeker handiger (zoals de fat tony), maar als je budget beperkt is, is deze oven zeker handig. Als je blijft evolueren in je pizza, dan moet je er rekening mee houden dat je op een bepaald moment opnieuw zal gaan investeren in een iets beter model.

Ik ben zelf begonnen met de Burnhard Nero 2 en heb nu de Gozney Arc XL.
Mooi ding, maar als ik aan dat soort spullen wil moet ik eerst verhuizen vrees ik. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Weswyp
Recrush schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:46:
Donderdag ook weer eens pizza gebakken, buiten met de Roccbox.

Gebruik bijna altijd het poolish recept uit de Pizza Dough app. Toch vaak het idee dat het deeg er nog niet helemaal is op het moment dat ik ga bakken. Wilde ook een keer iets hogere hydratatie doen. Heb dus in de basis dat recept aangehouden maar aangepast op iets meer gist en 2-3% meer hydratatie. Gekneed in de spiraalmixer.

Was echt een heerlijk deeg, lekker zacht, fluffy en rekbaar. Volgende keer weer deze verhoudingen aanhouden en kijken of ik dan weer net zo’n mooi resultaat krijg.

Het begint wel te kriebelen voor een grotere oven zodat ik makkelijker kan draaien en afstand kan nemen van de vlam. Sinds de aankoop van de Roccbox zit de Arc XL ook in m’n achterhoofd, maar is inmiddels €100 duurder en ze doen volgens mij nooit echt aanbiedingen? Kan iemand daar iets over zeggen?

Anyway, foto’s van donderdag!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Pizza's zien er heerlijk uit!

Ik heb een Arc XL gekocht met 10% korting. Je kan altijd referral codes vinden op het internet om die 10 procent korting te krijgen. Ik heb die code in de winkel laten zien en ze hebben me die korting zo gegeven. Voor de rest doet Gozney niet echt mee aan prijsdalingen.

• sjors123
Dallie schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:11:
Ik overweeg een pizza oven aan te schaffen voor naast mijn kamado (Grill Guru Large) en Weber gas BBQ. Maar ik weet niet goed welke. Het hoeft alleen gebruikt te worden voor pizza's, al het andere kan ik al goed genoeg. Ik geef de voorkeur aan gas boven hout/elektrisch. Formaat moet groot genoeg zijn voor pizza's draaien, maar hoeft geen immens ding te zijn, dus ik denk aan 14" (?). Hij zal hoogstwaarschijnlijk op en neer verhuizen tussen tuin en garage, dus draagbaarheid is wel belangrijk doch niet prioriteit nummer 1. De prijzen lopen erg uiteen en reviews verschillen veel. Op Reddit wordt de Grozney Arc geprezen en Ooni veelal bekritiseerd, waarbij het dan gaat over het design, warmte behoud en kwaliteit van steen. Op andere plekken lees ik lovende reviews over Ooni. De Ooni Koda 2 is met €450 toch een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld de Arc met €600. Hebben jullie adviezen?
Iedereen zal, denk ik, zijn eigen pizzaoven aanraden. Beide merken zijn prima ovens waarin je heerlijke pizza’s kunt bakken en waar je veel plezier van zult hebben. Ik ben zelf sinds een jaar eigenaar van de Gozney Arc XL en kan deze zeker aanraden. Niet echt draagbaar, maar icm het bijbehorende onderstel makkelijk te verrijden.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
sjors123 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:54:
[...]

Iedereen zal, denk ik, zijn eigen pizzaoven aanraden. Beide merken zijn prima ovens waarin je heerlijke pizza’s kunt bakken en waar je veel plezier van zult hebben. Ik ben zelf sinds een jaar eigenaar van de Gozney Arc XL en kan deze zeker aanraden. Niet echt draagbaar, maar icm het bijbehorende onderstel makkelijk te verrijden.
Zou je die aanraden aan iemand die eens wil kijken oftie het wat vindt?

• Ronster
Dallie schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:11:
Ik overweeg een pizza oven aan te schaffen voor naast mijn kamado (Grill Guru Large) en Weber gas BBQ. Maar ik weet niet goed welke. Het hoeft alleen gebruikt te worden voor pizza's, al het andere kan ik al goed genoeg. Ik geef de voorkeur aan gas boven hout/elektrisch. Formaat moet groot genoeg zijn voor pizza's draaien, maar hoeft geen immens ding te zijn, dus ik denk aan 14" (?). Hij zal hoogstwaarschijnlijk op en neer verhuizen tussen tuin en garage, dus draagbaarheid is wel belangrijk doch niet prioriteit nummer 1. De prijzen lopen erg uiteen en reviews verschillen veel. Op Reddit wordt de Grozney Arc geprezen en Ooni veelal bekritiseerd, waarbij het dan gaat over het design, warmte behoud en kwaliteit van steen. Op andere plekken lees ik lovende reviews over Ooni. De Ooni Koda 2 is met €450 toch een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld de Arc met €600. Hebben jullie adviezen?
Zelf heb ik een 12" Ooni Karu 12G. Ben er best tevreden over, zeker na biscotto steen upgrade, maar weet niet of ik hem zo snel iemand zal aanbevelen.
Een kennis van me heeft een Le Feu Turtle Motion 18" (gas) met roterende steen. Deze komt regelmatig op iBood voorbij voor 299 euri. Echt een koopje en wat mij betreft voor deze prijs een absolute aanrader voor iemand die wil proberen of pizza bakken iets voor hem/haar is.
Mijn volgende zal (hoe ik er nu over denk) een Gozney worden, maar voorlopig gaat de Ooni nog wel weven mee.

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Ik ben ondertussen al een tijd op zoek naar een upgrade voor mijn Action pizza oven. De twijfelaar in mij is nog volop in gevecht met zichzelf.
Het Action oventje blijft onovertroffen prijs/kwaliteit, maar qua temperatuur loop je toch tegen beperkingen aan.
Hoewel ik eerst bijna overstag was voor een Ooni Karu 2 Pro ben ik dan toch weer doorgeslingerd naar een elektrische oven Effuno P134H of Macte Ovens Nettuno Advance.
Om dan uiteindelijk weer bij gas te belanden en dan specifiek de Gozney Arc XL...

Afgelopen weekend gaan kijken bij een bedrijf waar ze zowel Ooni als Gozney hebben staan, het is toch nog anders om het eens in het echt te zien (na talloze youtube filmpjes).
De Gozney Arc XL met staander is toch wel een zéér aantrekkelijk toestel _/-\o_
Ooni is weer onderaan de ladder gekomen, zo'n Karu 2 Pro is te groot en het gasverbruik is vrij hoog.

Aan de ene kant zit ik constant te denken om gewoon elektrisch te gaan: het hele jaar door bakplezier en weinig gedoe.
Aan de andere kant zie ik de Gozney ovens op gas en met een zon die buiten schijnt....dan is die lokroep weer erg groot. Ik heb ook een "backup plan" dat wanneer de Gozney het toch niet helemaal zou zijn, die erg makkelijk verkoopt op 2dehands. De enkele toestellen die ik zie verschijnen zijn op enkele uren weer weg.

Toevallig heeft het bedrijf vanavond ook een pizza workshop en gaan ze met Gozney werken, dus die ga ik eens volgen om te kijken hoe de ervaring is. Misschien geeft dat me de finale duw richting een beslissing...

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:51
Drwho1 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:36:
Ik ben ondertussen al een tijd op zoek naar een upgrade voor mijn Action pizza oven. De twijfelaar in mij is nog volop in gevecht met zichzelf.
Het Action oventje blijft onovertroffen prijs/kwaliteit, maar qua temperatuur loop je toch tegen beperkingen aan.
Hoewel ik eerst bijna overstag was voor een Ooni Karu 2 Pro ben ik dan toch weer doorgeslingerd naar een elektrische oven Effuno P134H of Macte Ovens Nettuno Advance.
Om dan uiteindelijk weer bij gas te belanden en dan specifiek de Gozney Arc XL...

Afgelopen weekend gaan kijken bij een bedrijf waar ze zowel Ooni als Gozney hebben staan, het is toch nog anders om het eens in het echt te zien (na talloze youtube filmpjes).
Ooni is weer onderaan de ladder gekomen, zo'n Karu 2 Pro is te groot en het gasverbruik is vrij hoog.

Aan de ene kant zit ik constant te denken om gewoon elektrisch te gaan: het hele jaar door bakplezier en weinig gedoe.
Aan de andere kant zie ik de Gozney ovens op gas en met een zon die buiten schijnt....dan is die lokroep weer erg groot. Ik heb ook een "backup plan" dat wanneer de Gozney het toch niet helemaal zou zijn, die erg makkelijk verkoopt op 2dehands. De enkele toestellen die ik zie verschijnen zijn op enkele uren weer weg.

Toevallig heeft het bedrijf vanavond ook een pizza workshop en gaan ze met Gozney werken, dus die ga ik eens volgen om te kijken hoe de ervaring is. Misschien geeft dat me de finale duw richting een beslissing...
Een elektrische oven kan je ook buiten gebruiken met een verlengsnoer :*) . Het gaat denk ook om de ruimte wat je hebt (binnen en buiten).

• sjors123
Drwho1 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:36:

Ook hier nagenoeg het hele jaar buiten de pizzaoven aan. Alleen in de echt koude/ natte wintermaanden niet (ondanks dat de oven onder een overkapping staat). Maar dat ligt aan mij, dan heb ik geen zin om naar buiten te gaan.

• Drwho1
  • Nu online
Gisteren tijdens de pizza workshop van de lokale Gozney dealer aan de slag kunnen gaan met een Arc XL en een Dome Gen 2. Stond ook nog een Karu 2 Pro op hout, helemaal niet interessant voor mij.
Er werd ook pizza gebakken in 2 Kamado BBQ's, 1 op een steen en de andere in een aangepast 'oven' accessoire. De pizza die uit de Kamado kwam was wel erg krokant, helemaal mijn ding niet.

Fijn om eens met een Arc XL aan de slag te kunnen gaan en ja, de verwachtingen natuurlijk volledig ingelost. Ik had ook niet anders verwacht. Enkele relevante sfeerbeelden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ks4Dj-2uOMcoifVzZOhlh-99z_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t7Ry41zvD7WmiYORTkWfJk5y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qybpv250fZXh9KmARF2dk-NN2G8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qJIgXSdIWacvm4zlYkNjzwjJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0TIOjl7zkajBXC78bEDERV0hPKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D8qAEV8B1xrh56wdY6IR6pba.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQHA8Lfwzt1R0_3fkuTb0ZNw1a8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CAuBjHz9UiWNyCpSJGLYLzNM.jpg?f=fotoalbum_large

• Weswyp
Drwho1 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:33:
Gisteren tijdens de pizza workshop van de lokale Gozney dealer aan de slag kunnen gaan met een Arc XL en een Dome Gen 2. Stond ook nog een Karu 2 Pro op hout, helemaal niet interessant voor mij.
Er werd ook pizza gebakken in 2 Kamado BBQ's, 1 op een steen en de andere in een aangepast 'oven' accessoire. De pizza die uit de Kamado kwam was wel erg krokant, helemaal mijn ding niet.

Fijn om eens met een Arc XL aan de slag te kunnen gaan en ja, de verwachtingen natuurlijk volledig ingelost. Ik had ook niet anders verwacht. Enkele relevante sfeerbeelden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben begonnen met een Nero Burnhard 2 en nu sinds oktober overgeschakeld naar een Gozney Arc XL. De extra werkruimte is echt zalig en het verbruik is ook zeer zuinig. Ik heb het onderstel niet gekocht, dat is echt te duur. Ik gebruik een simpele statafel voor de Gozney en heb een verrijdbare werkbank van de IKEA (waar ik een grotere eiken werkblad op het geschroeft) om mijn pizza op te bereiden.

Tip: Zoek ergens een referral code van Gozney en toon het in de fysieke winkel. Dan krijg je 10 procent korting.

• Drwho1
  • Nu online
Weswyp schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:02:
[...]

Ik ben begonnen met een Nero Burnhard 2 en nu sinds oktober overgeschakeld naar een Gozney Arc XL. De extra werkruimte is echt zalig en het verbruik is ook zeer zuinig. Ik heb het onderstel niet gekocht, dat is echt te duur. Ik gebruik een simpele statafel voor de Gozney en heb een verrijdbare werkbank van de IKEA (waar ik een grotere eiken werkblad op het geschroeft) om mijn pizza op te bereiden.

Tip: Zoek ergens een referral code van Gozney en toon het in de fysieke winkel. Dan krijg je 10 procent korting.
Ja de extra werkruimte is ook vaak als troef naar voren gekomen bij de Arc XL. En ik kan het nu ook bevestigen dat dat wel comfortabel is. Geeft je ook weer wat meer mogelijkheden om aan de slag te gaan met gietijzeren accessoires.

Het onderstel is bij mij een must, daar past dan ook weer de full cover mooi over en dat is voor mij een must bij gebrek aan overdekte buitenruimte.

Er werden daar ook Firecraft deurtjes gebruikt. (en verkocht)
https://www.firecraft.store/collections/arc-xl-door

• sjors123
Drwho1 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:14:
[...]

Ja de extra werkruimte is ook vaak als troef naar voren gekomen bij de Arc XL. En ik kan het nu ook bevestigen dat dat wel comfortabel is. Geeft je ook weer wat meer mogelijkheden om aan de slag te gaan met gietijzeren accessoires.

Het onderstel is bij mij een must, daar past dan ook weer de full cover mooi over en dat is voor mij een must bij gebrek aan overdekte buitenruimte.

Er werden daar ook Firecraft deurtjes gebruikt. (en verkocht)
https://www.firecraft.store/collections/arc-xl-door
Ik kan me voorstellen dat wanneer de Gozney vast op een tafel staat zo'n deurtje handig kan zijn. Maar wanneer je een verrijdbaar onderstel hebt, vind ik deze niet nodig. Je kunt de oven dan immers makkelijk omdraaien en uit de wind zetten.

• Weswyp
Dirk0s schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:58:
Wat is dan het advies qua oven volgens jullie?
Omdat het ook wel een probeersel is vond ik de 130 euro wel te doen, de ooni ovens zijn meteen een stuk duurder bv.
Je hebt heel wat keuze hoor. Eender welk gastoestel voldoet wel aan de eisen van een beginnende bakker. Als je de mogelijkheid hebt, kan je volgende criteria gebruiken:
  • Voldoende hoog zodat je vlam niet op je pizza komt.
  • Makkelijk verplaatsbaar.
  • Knop om de intensiteit van de vlam te wijzigingen vanvoor of opzij.
Ik ben zelf begonnen met een goedkope pellet-oven van een vriend van mij. Na 1 bakbeurt terug gegeven. Heb dan de Burnhard Nero 2 gekocht met gasmodule (is vervangen door de Burnhard Tony). Na anderhalf jaar toch de investering gemaakt naar de Gozney Arc XL.

Enkele "budget" toestellen:

Burnhard Tony (fat tony is duurder en groter):
https://www.bol.com/be/nl...feature.0.FeatureListItem

Cozze (al ben ik geen fan van de U-vorm):
https://www.bol.com/be/nl...feature.0.FeatureListItem

Le Fue Turtle (komt regelmatig voor een heel goede prijs op iBood voorbij):
https://bonfireliving.nl/...&utm_campaign=sag_organic

Enkele duurdere modellen:

Gozney ARC lite of thread:
https://www.kamadobbq.be/...-ovens/gozney-lite-black/
https://www.kamadobbq.be/...s/gozney-tread-off-black/

Eender welke Ooni:
https://ooni.com/

Er is nog een merk, maar ben de naam helemaal vergeten.

• Dallie
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-05 09:58
Wat zouden jullie adviseren? Ik zoek een kleine pizzaoven, goede kwaliteit, draagbaar tussen garage en tuin, groot genoeg voor 1 pizza per keer en goed genoeg om meerdere pizza's na elkaar te bakken. Niet voor wekelijks gebruik. Alleen voor pizza, de rest maak ik op kamado of gas BBQ. Ik zag dan de Gozney Arc Lite en Koda 2. Ze zien er goed uit en hebben beiden plussen en minnen; uiterlijk, kwaliteit, brander versus opvouwbaar, iets groter. Mijn pizza's zijn meestal rond de 25cm dus passen in beiden, maar de Arc Lite is misschien wat krap. De Arc daarentegen is mij te duur voor een 'speeltje voor erbij'. De Burnhard Tony zou ook een goedkope optie kunnen zijn. Wat adviseren jullie?

[ Voor 4% gewijzigd door Dallie op 27-04-2026 10:34 ]

• sjors123
Dallie schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:32:
Wat zouden jullie adviseren? Ik zoek een kleine pizzaoven, goede kwaliteit, draagbaar tussen garage en tuin, groot genoeg voor 1 pizza per keer en goed genoeg om meerdere pizza's na elkaar te bakken. Niet voor wekelijks gebruik. Alleen voor pizza, de rest maak ik op kamado of gas BBQ. Ik zag dan de Gozney Arc Lite en Koda 2. Ze zien er goed uit en hebben beiden plussen en minnen; uiterlijk, kwaliteit, brander versus opvouwbaar, iets groter. Mijn pizza's zijn meestal rond de 25cm dus passen in beiden, maar de Arc Lite is misschien wat krap. De Arc daarentegen is mij te duur voor een 'speeltje voor erbij'. De Burnhard Tony zou ook een goedkope optie kunnen zijn. Wat adviseren jullie?
Je zou ook eens naar de Gozney Tread kunnen kijken

Pagina: 1 2

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.