Elektronisch roken / dampen / vapen - deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 97 ... 104 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Thomas schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:29:
[...]

Wel apart dit. Het zou ook gewenning kunnen zijn. Wat voor apparaat gebruik je? Als je bijvoorbeeld heel veel inhaleert dan kan dat best overweldigend zijn.
Een esmoker van 30€ zon jq geloof ik of qc kan ook. Vrij veel verkocht model op slimroken.nl

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spyran
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:39
CryptoNL schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:37:
Gebruik nu al een paar dagen de esmoker, maar telkens licht in mijn hoofd bij gebruik. Ik gebruik 3MG nicotine en de helft van de tijd ook zonder. Terwijl het shaggie veel meer nicotine bevatte en men zegt dat het kan komen door een TEVEEL aan nicotine, maar dat is juist niet het geval. Hoe kom ik van dat lichte gevoel af? Erg vervelend namelijk.
Misschien airflow te veel dicht waardoor je je wezenloos inhaleert? Als ik mijne helemaal dichtschroef en op hetzelfde tempo door probeer te vapen zie ik op ten duur ook sterretjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:19
De vraag is ook even hoeveel je dampt? Zit je veel te lurken aan je damper? Kan je iets zeggen over de hoeveel liquid dat je gebruikt op een dag? Misschien is het ook een reactie op de verhouding pg/vg. Welke liquid damp je precies?

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:20
Het lijkt er op dat de tabakslobby weer eens met een tas geld aangeklopt heeft bij de media en Den Haag.

Dat vapen niet compleet onschadelijk voor de gezondheid is, is voor een groot deel te wijten aan de additieven in de dampvloeistof zelf. Neem de (soms dubieuze) smaakstoffen, of slechtere tabaksextrakten, de soms bedenkingswaardige vape vloeistoffen uit Azie en natuurlijk de nicotine, die maken dat de damp extra stoffen bevat die als op een bepaalde manier als 'ongezond' bestempeld zouden kunnen worden.
Tal van serieuze onderzoeken hebben dit uitgewezen; vapen is op zich onschadelijk, het is met name de nicotine die het weer iets minder ongezond maakt.

Wat nu in de media wordt geroepen is dat mensen klaarblijkelijk blijven roken naast het vapen, wat slecht zou zijn. Tja, het vapen dan misschien niet, maar wel het zware sjaggie vol gifstoffen en bergen nicotine.
En dat vapen te toegankelijk is voor jongeren, waarbij vapen vaak de opstap is naar het roken van echte sigaretten. Tja, dat kan maar dat bewijst nog steeds niet dat vapen ronduit slecht voor de gezondheid is.
Dus wat roepen ze nu eigenlijk..? Is er bewijs dat vapen ronduit slecht is..? Nee, helemaal niks...

Enige tijd geleden kwam met chocoladeletters in de krant dat er vapers in de VS met zware longklachten in het ziekenhuis zijn opgenomen, sommigen zouden zelfs overleden zijn. ALARM, VAPEN IS DODELIJK!!!
Olie op het vuur van de tabakslobby, tassen geld naar de media en regeringen. Verdienden dat vapen!
Wat blijkt, deze groep had zelfgemaakte dampvloeistof met THC (Weed) gebruikt waarin zeer schadelijke stoffen zaten. Ongetwijfeld is er een onderzoek gekomen waardoor men moest concluderen dat dit een uitzondering was en vapen op een normale manier, op de nicotine na, nog steeds niet als zeer ongezond bestempeld kan worden.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:26
Theo74 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:22:
[...]

Het lijkt er op dat de tabakslobby weer eens met een tas geld aangeklopt heeft bij de media en Den Haag.

Dat vapen niet compleet onschadelijk voor de gezondheid is, is voor een groot deel te wijten aan de additieven in de dampvloeistof zelf. Neem de (soms dubieuze) smaakstoffen, of slechtere tabaksextrakten, de soms bedenkingswaardige vape vloeistoffen uit Azie en natuurlijk de nicotine, die maken dat de damp extra stoffen bevat die als op een bepaalde manier als 'ongezond' bestempeld zouden kunnen worden.
Tal van serieuze onderzoeken hebben dit uitgewezen; vapen is op zich onschadelijk, het is met name de nicotine die het weer iets minder ongezond maakt.

Wat nu in de media wordt geroepen is dat mensen klaarblijkelijk blijven roken naast het vapen, wat slecht zou zijn. Tja, het vapen dan misschien niet, maar wel het zware sjaggie vol gifstoffen en bergen nicotine.
En dat vapen te toegankelijk is voor jongeren, waarbij vapen vaak de opstap is naar het roken van echte sigaretten. Tja, dat kan maar dat bewijst nog steeds niet dat vapen ronduit slecht voor de gezondheid is.
Dus wat roepen ze nu eigenlijk..? Is er bewijs dat vapen ronduit slecht is..? Nee, helemaal niks...

Enige tijd geleden kwam met chocoladeletters in de krant dat er vapers in de VS met zware longklachten in het ziekenhuis zijn opgenomen, sommigen zouden zelfs overleden zijn. ALARM, VAPEN IS DODELIJK!!!
Olie op het vuur van de tabakslobby, tassen geld naar de media en regeringen. Verdienden dat vapen!
Wat blijkt, deze groep had zelfgemaakte dampvloeistof met THC (Weed) gebruikt waarin zeer schadelijke stoffen zaten. Ongetwijfeld is er een onderzoek gekomen waardoor men moest concluderen dat dit een uitzondering was en vapen op een normale manier, op de nicotine na, nog steeds niet als zeer ongezond bestempeld kan worden.
https://nos.nl/artikel/23...ht-ontmoedig-gebruik.html
Het lijkt erop dat e-sigaretten wel minder schadelijk zijn dan normale sigaretten. "Als rokers volledig overstappen op dampen, dan levert dit hen gezondheidswinst op", schrijft het instituut. De meesten stappen echter niet helemaal over, maar gaan zowel roken als dampen. Er zijn aanwijzingen dat tegelijk roken en dampen schadelijker is dan een van de twee.
Vanuit dezelfde data kan je mijn inziens ook concluderen dát het van belang is stoppers volledig over te laten stappen. En dan wordt het een kwestie van doorrekenen wat het succespercentage van E-cigarette vs andere stopmethoden is om te bepalen waar de meeste gezondheidswinst ligt, waarin je dan dus ook het verlies aan gezondheid meeneemt van mensen die falen in het stoppen met roken.
"Er zijn veel beperkingen in het beschikbare onderzoek naar e-sigaretten", schrijft het Trimbos-instituut. "Nog veel onderwerpen zijn niet voldoende onderzocht om een gebalanceerd eindoordeel te kunnen vellen over het effect op de volksgezondheid van de e-sigaret."
Dus dan maar de gezondheidswinst van diegene die wél weten te stoppen met roken van sigaretten dmv dampen uit het raam gooien? Mompelt iets met kind en badwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Nu online
renzo4000 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:11:
De vraag is ook even hoeveel je dampt? Zit je veel te lurken aan je damper? Kan je iets zeggen over de hoeveel liquid dat je gebruikt op een dag? Misschien is het ook een reactie op de verhouding pg/vg. Welke liquid damp je precies?
Ik damp nog heel weinig. Ben nog in de overstap fase ;) De liquid die er nu in zit is deze:

https://www.slimroken.nl/millers-juice-silverline-tabak.html

https://www.slimroken.nl/justfog-q16-startset.html

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Zou vooral echt even wennen aan het vapen, e.v.t. een andere liquid proberen. Ben zelf geen fan van Millers al is het helaas wel wat in de meeste vape winkels veelal worst verkocht. Hou zelf ook meer van fruit smaken dan dat neppe tabak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

analogworm schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:37:
[...]

https://nos.nl/artikel/23...ht-ontmoedig-gebruik.html

[...]

Vanuit dezelfde data kan je mijn inziens ook concluderen dát het van belang is stoppers volledig over te laten stappen. En dan wordt het een kwestie van doorrekenen wat het succespercentage van E-cigarette vs andere stopmethoden is om te bepalen waar de meeste gezondheidswinst ligt, waarin je dan dus ook het verlies aan gezondheid meeneemt van mensen die falen in het stoppen met roken.

[...]

Dus dan maar de gezondheidswinst van diegene die wél weten te stoppen met roken van sigaretten dmv dampen uit het raam gooien? Mompelt iets met kind en badwater.
Raar bericht dit weer ja. Het zal vast niet gezond zijn maar mijn god, als het al jaren gezonder blijkt dan roken laat mensen het dan gebruiken als stopmethode i.p.v. constant te buigen onder de tabakslobby. Daarnaast is het een stuk beter voor het milieu en stinkt het veel minder, wat ook weer voordelen zijn t.o.v. analoog roken.

Vind sowieso het hele vape klimaat in Nederland echt maf als ik het met bijvoorbeeld Frankrijk vergelijk. Daar zijn veel minder nutteloze restricties op inhoud van flesjes vloeistof of reservoirs in de vape. Veel meer mensen vapen daar ook dan hier, sigaretten verdwijnen langzaam uit het straatbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-07 13:25

-36-

Trust me. I'm an amateur

CryptoNL schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:37:
Gebruik nu al een paar dagen de esmoker, maar telkens licht in mijn hoofd bij gebruik. Ik gebruik 3MG nicotine en de helft van de tijd ook zonder. Terwijl het shaggie veel meer nicotine bevatte en men zegt dat het kan komen door een TEVEEL aan nicotine, maar dat is juist niet het geval. Hoe kom ik van dat lichte gevoel af? Erg vervelend namelijk.
De meeste rokers beginnen wat zwaarder, dan hoef je niet zoveel te hijsen. met 12mg heb ik aan 3 trekjes ongeveer dezelfde voldoening als een shaggie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Nu online
-36- schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:46:
[...]

De meeste rokers beginnen wat zwaarder, dan hoef je niet zoveel te hijsen. met 12mg heb ik aan 3 trekjes ongeveer dezelfde voldoening als een shaggie.
Ik begin expres op 3MG des te sneller ik er vanaf ben. Overigens qua voldoening is dat voor mij al prima hoor. Ik merk niet dat ik meer aan die esmoker lurk, juist minder door de chemische bijsmaak, dus probeer ik wat andere merken uit in de komende weken.

@Thomas Met dat fruit heb ik juist helemaal niets. Totaal niet vergelijkbaar met het echte roken zeg maar. Ik zoek juist een smaak die zo dicht mogelijk in de buurt komt van 3/4 of zware shag. Ik heb nu 2 liquids gekocht van het merk Bookwill ben benieuwd. Overigens moet ik de liquid die er nu in zit wel eerst oproken :D

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNiker2
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:03
Een paar kleine aanvullingen van mijn kant. De link naar het rapport mist in het artikel op de NOS.
Voor de geïnteresseerden: https://www.trimbos.nl/do...26e-9343-b10d1c5f5b39.pdf

Tot de laatste punt en komma heb ik het rapport niet doorgelezen. Maar wat ik eruit opmaak is dat de bronnen waarvan het RIVM gebruikt maakt veelal niet recenter zijn dan 2018 en zo her en der wat zoek resultaten op PubMed en Google Scholar. Geen idee of er recenter onderzoek is, het viel me gewoon op.

Maar de tldr naar mijn smaak: Gezond is het niet maar minder slecht dan ouderwets roken. Jongeren die het niet mogen kopen vinden / vonden het "cool". Dus in het kader van save the childeren moet vapen nog meer ontmoedigd worden.

En als laatste de conclusie uit het rapport zelf:

CONCLUSIE
Er zijn veel beperkingen in het beschikbare onderzoek
naar de e-sigaret. Ook zijn nog veel onderwerpen niet
voldoende onderzocht om een gebalanceerd eindoordeel
te kunnen vellen over het netto volksgezondheidseffect
van de e-sigaret. Wel is duidelijk dat e-sigaretten minder
veilig zijn dan eerder werd gedacht. Uitgaande van het
voorzorgsprincipe is de Nederlandse volksgezondheid het
meest gebaat bij ontmoediging van de e-sigaret en het
beperken van het gebruik tot de groep rokers die het echt
niet lukt om te stoppen met roken met bewezen effectieve
hulpmiddelen.

En als we zo gaan beginnen mogen alcohol, suiker, vette meuk etc etc ook in dat hokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Nu online
TheNiker2 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:30:
Een paar kleine aanvullingen van mijn kant. De link naar het rapport mist in het artikel op de NOS.
Voor de geïnteresseerden: https://www.trimbos.nl/do...26e-9343-b10d1c5f5b39.pdf

Tot de laatste punt en komma heb ik het rapport niet doorgelezen. Maar wat ik eruit opmaak is dat de bronnen waarvan het RIVM gebruikt maakt veelal niet recenter zijn dan 2018 en zo her en der wat zoek resultaten op PubMed en Google Scholar. Geen idee of er recenter onderzoek is, het viel me gewoon op.

Maar de tldr naar mijn smaak: Gezond is het niet maar minder slecht dan ouderwets roken. Jongeren die het niet mogen kopen vinden / vonden het "cool". Dus in het kader van save the childeren moet vapen nog meer ontmoedigd worden.

En als laatste de conclusie uit het rapport zelf:

CONCLUSIE
Er zijn veel beperkingen in het beschikbare onderzoek
naar de e-sigaret. Ook zijn nog veel onderwerpen niet
voldoende onderzocht om een gebalanceerd eindoordeel
te kunnen vellen over het netto volksgezondheidseffect
van de e-sigaret. Wel is duidelijk dat e-sigaretten minder
veilig zijn dan eerder werd gedacht. Uitgaande van het
voorzorgsprincipe is de Nederlandse volksgezondheid het
meest gebaat bij ontmoediging van de e-sigaret en het
beperken van het gebruik tot de groep rokers die het echt
niet lukt om te stoppen met roken met bewezen effectieve
hulpmiddelen.

En als we zo gaan beginnen mogen alcohol, suiker, vette meuk etc etc ook in dat hokje.
Vergeet uitlaatgassen niet ;) Dat is misschien nog wel slechter voor je dan 3-4 sigaretjes per dag (niet als je er 25 wegpaft uiteraard), maar je moest eens weten wat voor teringzooi je iedere dag in je longen krijgt in de buitenlucht.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Ik zit nog even aan wat anders te denken @CryptoNL ... is je coil misschien meer goed? Als hij (licht) verbrand is kan het verklaren dat jij het vies (chemisch) vindt smaken. Een coil kan snel verbranden als ie niet eerst goed wicked (nieuwe coil, primen, 10 minuten wachten en wattage opbouwen). Ook komt het soms voor dat een coil af-fabriek al slecht is. Probeer daarom eens een nieuwe om dat uit te sluiten. Houdt daarbij ook rekening dat sommige coils de eigenschap hebben om een beetje "typsich" te smaken in het begin als ze nieuw zijn.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNiker2
CryptoNL schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:36:
[...]

Vergeet uitlaatgassen niet ;) Dat is misschien nog wel slechter voor je dan 3-4 sigaretjes per dag (niet als je er 25 wegpaft uiteraard), maar je moest eens weten wat voor teringzooi je iedere dag in je longen krijgt in de buitenlucht.
Crap die was ik inderdaad vergeten :D

Net als deze mooie passage uit het onderzoek:

Navullen of zelf mengen van de e-vloeistof geeft kans op
vloeistoffen in verkeerde verhoudingen, met stoffen die
niet geschikt zijn voor verdamping en inhalatie, en morsen
van (giftige) componenten (2).

Maar ik moet wel zelf mengen als ik een vloeistof wil hebben op mijn gewenste sterkte 1mg / 0.5mg. Is het niet met meerdere flesjes dan is het wel zelf mengen met een base en aroma.

Die tabakssmaken deden het hem niet voor mij uiteindelijk voor mezelf uitgekomen op appel kaneel en mango framboos.

Geen idee of het in de huidige situatie mogelijk is maar en menig damp winkel kan / kon je veel smaken proeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo74
CryptoNL schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:20:
[...]

Ik begin expres op 3MG des te sneller ik er vanaf ben. Overigens qua voldoening is dat voor mij al prima hoor. Ik merk niet dat ik meer aan die esmoker lurk, juist minder door de chemische bijsmaak, dus probeer ik wat andere merken uit in de komende weken.

@Thomas Met dat fruit heb ik juist helemaal niets. Totaal niet vergelijkbaar met het echte roken zeg maar. Ik zoek juist een smaak die zo dicht mogelijk in de buurt komt van 3/4 of zware shag. Ik heb nu 2 liquids gekocht van het merk Bookwill ben benieuwd. Overigens moet ik de liquid die er nu in zit wel eerst oproken :D
Het is een klassiek fenomeen voor startende vapers, dat zij het niet te vergelijken vinden met analoog roken.
Bijna iedereen begint met dampvloeistof in tabakssmaken, in de hoop dat dit exact zo smaakt als een sigaret, of een sjaggie. Maar dan kom je grotendeesl bedrogen uit.

Vapen is op dat niveau iets compleet anders dan analoog roken. En dus ook de smaakbeleving.
Heel simpel, de smaken die vrijkomen bij het verbranden van bewerkte tabak kunnen nooit het zelfde zijn als de smaken van verdampte PG/VG olie met een smaakstof.
Zie het als aardbeien. Die smaken origineel altijd anders dan producten als vla, of snoep met aardbeiensmaak.

Er zijn tabak smaakstoffen voor dampvloeistof die echt van tabaksbladeren zijn getrokken, als thee in een glas heet water. Het voordeel is dat deze smaakstoffen meer in de buurt van de sigaretsmaak komen maar het grote nadeel is dat deze extracties ook de vele slechte stoffen uit tabak bevatten, waardoor het vapen weer slechter wordt dan het vapen van dampvloeistof op basis van kunstmatige smaakstoffen.

Het is in het begin vaak echt een zoektocht naar een dampvloeistof met tabakssmaak die jij persoonlijk het beste een sigaret of sjaggie vind benaderen. Blijf in die zoektocht niet bij 1 merk maar probeer meer merken. Er zijn vape winkels welke probeer-setjes met tabakssmaken verkopen zodat je tegen een klein bedrag meerdere tabakssmaken uit mini flesjes kunt proberen.
Zelf vind ik Naked 100 - American Patriot een goede tabak dampvloeistof. Niet de goedkoopste maar wel hoge kwaliteit olie en smaakstoffen.
En dan is het nog zoeken naar hoeveel nicotine je wilt. Want als je van zware shag komt dan kan 3mg veel te weinig zijn en voel je geen hit in je keel. Dan moet je misschien naar de 6-12mg voor een grotere hit en ook meer voldoening.
Zo dampte ik ooit 6mg als oud Marlboro roker en constateerde dat ik heel de dag met mijn damper in de snavel liep. Alsof het niet genoeg voldoening gaf. Nu damp ik al jaren 10-12mg en neem af en toe een trekje.

Als je wat verder in de materie wilt raken en je leest je goed in dan kun je je eigen dampvloeistof maken. Compleet naar wens en op basis van 1 tot misschien wel 15 smaakstoffen. Hiervoor heb je websites als https://e-liquid-recipes.com/ waar 1001 recepten op staan, compleet met smaakverklaring en reviews door vapers, wat zij van die smaak vinden.
Ik maak al jaren mijn eigen dampvloeistof op die manier, op basis van ca. 10 verschillende smaakstoffen wat in totaal voor mij een prettige tabakssmaak geeft. Ik stop hier bijvoorbeeld de smaakstof 'Neutral Base Dirty' in, wat ruikt naar verbrande tabak/asbak. Misschien vreemd maar deze smaak geeft samen met andere tabakssmaken net die hint naar een echte sigaret.
En de smaakstof vanile en Jamaycan Rum, voor een zachte iets zoete noot op de soms wat scherpe of harde tabakssmaken. Geeft met alle smaakstoffen samen echt een volle smaak, wat nog steeds geen echte tabak is, maar wel dicht in de buurt komt en niet snel gaat vervelen. Een All Day Vape (ADV) zoals ze dit noemen.
En niet minder belangrijk: Als je een liter PG/VG vloeistof koopt met losse nicotine en smaakstoffen dan ben je echt flink goedkoper uit dan losse flesjes van 10mL. En je doet er maanden mee.

Als resume moet je ook niet vergeten dat het langer dampen van 1 smaak resulteerd in het niet meer proeven. Net zoals parfum, een ander kan het ruiken maar jij hebt het dagelijks op en ruikt het niet meer.
Dan kun je soms even wisselen van smaak, als je dit wilt. Ik persoonlijk vind dit niet nodig maar een ander kan dit juist prettig vinden. Die heeft misschien wel 3-4 soort smaken staan om zo nu en dan te wisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakkuiken
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-07 20:43
Theo74 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:22:
[...]

Ik heb me ook kapot geërgerd aan de berichtgeving over die Amerikaans vape doden. Totaal ongenuanceerd en onterecht werd het vapen in diskrediet gebracht, en ik heb nergens een rectificatie gezien.

Waarschijnlijk is het ook een stukje lafheid van het Trimbos. Als ze zouden concluderen dat vapen veilig is, en er blijkt later toch is mis mee te zijn, dan krijgen ze veel meer kritiek dan wanneer ze het ten onrecht als gevaarlijk bestempelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
tweakkuiken schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:36:
[...]

Ik heb me ook kapot geërgerd aan de berichtgeving over die Amerikaans vape doden. Totaal ongenuanceerd en onterecht werd het vapen in diskrediet gebracht, en ik heb nergens een rectificatie gezien.

Waarschijnlijk is het ook een stukje lafheid van het Trimbos. Als ze zouden concluderen dat vapen veilig is, en er blijkt later toch is mis mee te zijn, dan krijgen ze veel meer kritiek dan wanneer ze het ten onrecht als gevaarlijk bestempelen.
Laten we voorop stellen dat ook vapen niet 100% onschadelijk is. Er zijn ongetwijfeld stoffen in de dampvloeistof die niet in onze longen en ons lijf horen. Zeker de nicotine is er 1 van.
Echter, bij vapen zijn de eventueel iets schadelijke stoffen beperkt tot enkele en in die mate dat de nodige diepgaande onderzoeken niet meer konden conluderen dan dit. Terwijl sigaretten tot 4000 giftige stoffen bevatten waarvan een deel bewezen verwant is aan kanker. Er schijnen zelfs varianten van rattengif in bepaalde sigaretten gestopt te worden om een bepaalde smaak en beleving te geven. En dat mag gewoon allemaal...

Als er dan felle kritiek op vapen komt, compleet met zogenaamde onderzoeken die uit zouden wijzen dat vapen helemaal niet zo 'gezond' is als men claimt, dan wordt je nieuwsgierig en ga je je verdiepen in die krachttermen.
Te vaak kom je dan inderdaad tot de conclusie dat deze kritiek op verkeerde conclusies en berichten is gebaseerd. Als gezegd: de zelf gemaakte en giftige THC houdende vape vloeistof in de VS waar vapers aan zijn overleden. Of de nicotine die heel erg super verslavend en schadelijk voor het lichaam is, terwij de nodige onderzoeken uitwijzen dat dit bij normaal gebruik aardig meevalt.
En dan nog de bewering dat vapen slecht is als men er naast blijft roken, of dat vapen jongeren aanzet tot echt gaan roken. Dat heeft niets te maken met het wel of niet schadelijk zijn van het vapen zelf. Dat zijn zij-effecten waar een mens voor kiest.

En dan de vraag waarom er soms zo'n pressie op vapen is, waarom vapen zo veel mogelijk in de ban is gedaan waardoor veel materiaal niet of minimaal beschikbaar is, vape vloeistof ineens nog maar in max 10mL flesjes mag, reclame voor vapen strafbaar is, etc. etc.
En de vraag waarom elk enig slecht nieuws over vapen met chocoladeletters in de media komt, of vapen desnoods met halve waarheid en uit zijn verband getrokken onderzoeken tot een gifbeker wordt gemaakt.
Wie wil dit, wie doet dit, wie heeft hier baat bij..? Ik kom steeds weer uit bij de tabaksindustrie. Zij missen hierdoor omzet, hun eigen 'gezondere' sigaretten varianten bleken duur en net zo schadelijk als normale sigaretten en ook sigaretten gaan meer en meer in de ban. Dus dan overleven en de markt verdedigen tegen alternatieven. Als ze slim zijn stoppen ze al die investeringen in eigen vape techniek met perfecte smaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Theo74 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:37:
[...]

Laten we voorop stellen dat ook vapen niet 100% onschadelijk is. Er zijn ongetwijfeld stoffen in de dampvloeistof die niet in onze longen en ons lijf horen. Zeker de nicotine is er 1 van.
Echter, bij vapen zijn de eventueel iets schadelijke stoffen beperkt tot enkele en in die mate dat de nodige diepgaande onderzoeken niet meer konden conluderen dan dit. Terwijl sigaretten tot 4000 giftige stoffen bevatten waarvan een deel bewezen verwant is aan kanker. Er schijnen zelfs varianten van rattengif in bepaalde sigaretten gestopt te worden om een bepaalde smaak en beleving te geven. En dat mag gewoon allemaal...

Als er dan felle kritiek op vapen komt, compleet met zogenaamde onderzoeken die uit zouden wijzen dat vapen helemaal niet zo 'gezond' is als men claimt, dan wordt je nieuwsgierig en ga je je verdiepen in die krachttermen.
Te vaak kom je dan inderdaad tot de conclusie dat deze kritiek op verkeerde conclusies en berichten is gebaseerd. Als gezegd: de zelf gemaakte en giftige THC houdende vape vloeistof in de VS waar vapers aan zijn overleden. Of de nicotine die heel erg super verslavend en schadelijk voor het lichaam is, terwij de nodige onderzoeken uitwijzen dat dit bij normaal gebruik aardig meevalt.
En dan nog de bewering dat vapen slecht is als men er naast blijft roken, of dat vapen jongeren aanzet tot echt gaan roken. Dat heeft niets te maken met het wel of niet schadelijk zijn van het vapen zelf. Dat zijn zij-effecten waar een mens voor kiest.

En dan de vraag waarom er soms zo'n pressie op vapen is, waarom vapen zo veel mogelijk in de ban is gedaan waardoor veel materiaal niet of minimaal beschikbaar is, vape vloeistof ineens nog maar in max 10mL flesjes mag, reclame voor vapen strafbaar is, etc. etc.
En de vraag waarom elk enig slecht nieuws over vapen met chocoladeletters in de media komt, of vapen desnoods met halve waarheid en uit zijn verband getrokken onderzoeken tot een gifbeker wordt gemaakt.
Wie wil dit, wie doet dit, wie heeft hier baat bij..? Ik kom steeds weer uit bij de tabaksindustrie. Zij missen hierdoor omzet, hun eigen 'gezondere' sigaretten varianten bleken duur en net zo schadelijk als normale sigaretten en ook sigaretten gaan meer en meer in de ban. Dus dan overleven en de markt verdedigen tegen alternatieven. Als ze slim zijn stoppen ze al die investeringen in eigen vape techniek met perfecte smaken.
De smaak van tabaksrook is iets waar rokers aan gewend zijn en dat is duidelijk aangeleerd. De smaak van verbrande tabak is nou niet iets waar men voor kiest wanneer je je eerste sigaret rookt, het is een bijeffect en wanneer de smaak van tabak echt lekker was had je ook wel ijsjes met "zware van Nelle" of "Marlboro" smaak ;)
Die tabaksjongens zijn vooral goed in het uitventen van tabak en het zo verslavend mogelijk houden omdat geen zinnig mens vrijwillig de geur van een bosbrand diep in zijn longen gaat inhaleren.
De food flavouring industrie is goed ingehaakt op het dampen en zij zijn ook experts in het creëren van aangename geuren en smaakjes die mensen wel lekker vinden (en relatief veilig zijn voor de gezondheid). Zonder verslaafde klanten is de hele tabaksbusiness gedoemd te verdwijnen en dat is m.i. volkomen terecht gezien de zieke methodes die zij gebruikt hebben om maar zoveel mogelijk verslaafde slachtoffers te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:52
renzo4000 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 17:09:
Ik zit nog even aan wat anders te denken @CryptoNL ... is je coil misschien meer goed? Als hij (licht) verbrand is kan het verklaren dat jij het vies (chemisch) vindt smaken. Een coil kan snel verbranden als ie niet eerst goed wicked (nieuwe coil, primen, 10 minuten wachten en wattage opbouwen). Ook komt het soms voor dat een coil af-fabriek al slecht is. Probeer daarom eens een nieuwe om dat uit te sluiten. Houdt daarbij ook rekening dat sommige coils de eigenschap hebben om een beetje "typsich" te smaken in het begin als ze nieuw zijn.
Dát dus. Ik ben zelf fervent MTL vaper, ik heb wel DL apparaten maar ik blijf toch vaak bij MTL terugkomen, ik haal officiële coils voor mn damper maar 1 op de 8 ofzo gaat gewoon sneller kapot als in, chemische verbrande smaak, andere coils gaan soms juist weken mee. Je kunt er niet altijd een pijl op trekken. Ik verbruik ongeveer 20ml per week ter referentie.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 00:13

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

1nsane schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 16:18:
[...]

Dát dus. Ik ben zelf fervent MTL vaper, ik heb wel DL apparaten maar ik blijf toch vaak bij MTL terugkomen, ik haal officiële coils voor mn damper maar 1 op de 8 ofzo gaat gewoon sneller kapot als in, chemische verbrande smaak, andere coils gaan soms juist weken mee. Je kunt er niet altijd een pijl op trekken. Ik verbruik ongeveer 20ml per week ter referentie.
Dit is een van de hoofdredenen waardoor ik base vloeistof ben gaan dampen. Gewoon 6mg/ml zonder smaak. In het begin nog wat bijgemengd met mijn favo smaak, en uiteindelijk gewoon smaakloze base in mijn damper. Coils en wicks laaien dan zo goed als niet meer aan en blijven wekenlang schoon.

Vloeistof is nog goedkoper ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
1nsane schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 16:18:
[...]

Ook ik ben een MTL damper en heb in de jaren veel soorten tanks en atomizers geprobeerd. Van fabrieks atomizers tot zelf coils maken en wicken. Ik blijf terug komen op de geroemde BVC coils, gecombineerd met een klassieke Aspire Nautilus tank van 5mL. De Nautilus tank blijft voor mij het prettigst.

BVC coils koop ik tegenwoordig op Ali en dan de imitatie modellen. Als je hier op zoekt en je filtert op meest verkocht dan kom je op rood/blauwe doosjes uit met 5 stuks atomizers voor een prijs die aanzienlijk lager ligt dan de originele BVC coils maar in de praktijk nagenoeg net zo goed presteren. Ik doe ca. 2-3 weken met een atomizer, daarna begint hij dicht te zitten waardoor je flink moet lurken en de smaak wordt minder.

Houd er rekening mee dat je bij MTL vapen niet te dikke olie gebruikt. 70/30 PG/VG is de meest gebruikte mix die de kleinere atomizers goed kunnen aanzuigen. Te dikke olie kan een MTL atomizer niet goed aanzuigen een geeft dry hits.
En druppel een nieuwe atomizer of zelf gewickte coil ook goed voor want anders krijg je ook dry hits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:52
Theo74 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 12:27:
[...]

Ook ik ben een MTL damper en heb in de jaren veel soorten tanks en atomizers geprobeerd. Van fabrieks atomizers tot zelf coils maken en wicken. Ik blijf terug komen op de geroemde BVC coils, gecombineerd met een klassieke Aspire Nautilus tank van 5mL. De Nautilus tank blijft voor mij het prettigst.

BVC coils koop ik tegenwoordig op Ali en dan de imitatie modellen. Als je hier op zoekt en je filtert op meest verkocht dan kom je op rood/blauwe doosjes uit met 5 stuks atomizers voor een prijs die aanzienlijk lager ligt dan de originele BVC coils maar in de praktijk nagenoeg net zo goed presteren. Ik doe ca. 2-3 weken met een atomizer, daarna begint hij dicht te zitten waardoor je flink moet lurken en de smaak wordt minder.

Houd er rekening mee dat je bij MTL vapen niet te dikke olie gebruikt. 70/30 PG/VG is de meest gebruikte mix die de kleinere atomizers goed kunnen aanzuigen. Te dikke olie kan een MTL atomizer niet goed aanzuigen een geeft dry hits.
En druppel een nieuwe atomizer of zelf gewickte coil ook goed voor want anders krijg je ook dry hits.
Ik mix alles zelf op ongeveer 55/45 vg/pg en dat gaat ook prima, dat de gemiddelde mtl niet dikker aankan dan 30/70 vg/pg is niet waar, natuurlijk, hoe dikker hoe korter de levensduur maar een mtl zit ik niet aan de hozen alsof het een dl is :-)

Ik heb een Vaporesso Swag met zowel een bijbehorende DL tank maar ook een Zenith D22 mtl tank. Echter blijf ik steeds terugkeren naar mn trusty old Q16. Lekker compact en mits je niet continu aan het lurken bent, red hij een dag wel op een lading, zelfs met de 1,2ohm coils.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Nu online
Kun je trouwens je liquid - als je hem niet zo lekker vind - gewoon weggooien en nieuwe erin doen zonder dat je de oude liquid erdoorheen proeft? Of wat is de beste manier?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieftalig
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-07 14:12

Lieftalig

Beperking van de mens is tijd.

Snap dit gedeelte even niet:

"Echter, het is aan een ieder duidelijk dat het dampen van elektrische sigaretten alleen al op basis van het feit dat er geen verbranding plaats vindt, gezonder moet zijn dan een normale peuk. Dáár kan in ieder geval geen twijfel over bestaan."

Is dit niet gewoon heel gevaarlijk om te concluderen? Waar haal je dit vandaan? Het gaat niet om de verbranding, maar de stoffen die je inademt. De kunstmatige stoffen in vapervloeistof kan wel degelijk giftiger of ongezonder zijn.

Werkzaam bij: Next Stairs Traprenovatie, Timmerman in Almere en Treinkaartjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:39

Standeman

Prutser 1e klasse

Lieftalig schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:01:
Snap dit gedeelte even niet:

"Echter, het is aan een ieder duidelijk dat het dampen van elektrische sigaretten alleen al op basis van het feit dat er geen verbranding plaats vindt, gezonder moet zijn dan een normale peuk. Dáár kan in ieder geval geen twijfel over bestaan."

Is dit niet gewoon heel gevaarlijk om te concluderen? Waar haal je dit vandaan? Het gaat niet om de verbranding, maar de stoffen die je inademt. De kunstmatige stoffen in vapervloeistof kan wel degelijk giftiger of ongezonder zijn.
Het is nogal een kort-door-de-bocht statement die over het algemeen redelijk klopt. Bij de verbranding van tabak komen er vrij veel carcinogene stoffen vrij die bij verdamping van van propyleen glycol niet vrijkomen. Op basis daarvan zou je kunnen stellen dat dampen minder schadelijk is dan het roken van tabak.

Maar ja, als je arsenicum in je vloeistof mengt, zal die weer veel schadelijker / dodelijker zijn dan tabak.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieftalig
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-07 14:12

Lieftalig

Beperking van de mens is tijd.

Ja, precies. Denk dat het voor de volledigheid en juistheid van dit topic daarom gevaarlijk is om zulke zinnen in een verder redelijk kloppende tekst te houden.

Zeker voor de wat minder kritische lezer die op de kundigheid van Tweakers vertrouwd.

Werkzaam bij: Next Stairs Traprenovatie, Timmerman in Almere en Treinkaartjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-07 13:25

-36-

Trust me. I'm an amateur

CryptoNL schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:55:
Kun je trouwens je liquid - als je hem niet zo lekker vind - gewoon weggooien en nieuwe erin doen zonder dat je de oude liquid erdoorheen proeft? Of wat is de beste manier?
Als het echt heel vies is; even uitspoelen onder de kraan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peukiemon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:21
-36- schreef op maandag 18 mei 2020 @ 13:05:
[...]

Als het echt heel vies is; even uitspoelen onder de kraan
Uitspoelen met water inderdaad, wat ik zelf doe is dan nog even een nachtje in goedkope Wodka leggen.
Dan is de coil ook weer wat neutraler van smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisSmoKe
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-01 16:56
CryptoNL schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:08:
[...]

Ik damp nog heel weinig. Ben nog in de overstap fase ;) De liquid die er nu in zit is deze:
Beter neem je de Q16 Pro, deze heeft topfill!

https://roken.nl/product/justfog-q16-pro-kit-starterset/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Nu online
En wat is dat precies? :D

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Katmi
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-07 16:24
Een meer easy way om je eliquid bij te vullen, bij top fill schroef je gewoon het bovenste “dekseltje” waar het mondstuk zit af van de clearomiser en doe je langs boven de eliquid in, dan terug het top dekseltje erop draaien en done.

Zonder top fill moet je de clearomiser van het toestel af schroeven, ondersteboven houden, de onderkant van de clearomiser afschroeven, liquid vullen, onderkant terug op zetten, clearomiser weer op het toestel schroeven.

Dus top fill is zowat 3-4 stappen sneller, en ook minder messy zolang je niet langs het gat mikt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VapingQueen
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-07-2020

VapingQueen

Patriotic Vapester!

CryptoNL schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:55:
In een DL tank doe ik gewoon een paar millimeter pure VG, dus zonder smaakje en dat damp je dan weg. Op deze manier trek je het smaakje uit het katoen. Eventueel kan je ook een 70Vg/30Pg of 50Vg/50Pg mix zonder smaakje gebruiken, afhankelijk van wat je normaal dampt.

Mods : I-stick 50w, 2x Pioneer4U IPV4, Pioneer4U IPV2X, I-stick 100w V1, Reuleaux RX200, 3x Reuleaux RX300, 2x Smok GX350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:28

LankHoar

Langharig tuig

Heel apart. Mijn Justfog Q16 werkt ineens niet meer goed. Wanneer ik de knop indruk gaat ie knipperen en niet gloeien. Echter, wanneer ik de tank losdraai en het dan probeer, dan gloeit ie gewoon. Iemand enig idee wat dit kan betekenen? :?

-EDIT- tijdje laten stilligen lijkt te helpen want hij doet het weer. Geen idee waar het aan lag..

[ Voor 17% gewijzigd door LankHoar op 24-05-2020 23:39 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:28
Ik gebruik sinds 3 maanden een Vaporesso Swag 2. Deze bevalt zo goed dat ik er een 2e heb gehaald, je moet altijd een reserve oplossing hebben.

Deze gebruik ik met de gt4 coils op 60 watt, een goede smaak en damp.

Nu ben ik opzoek voor de zomer een kleinere/dunnere kit gezien het mooie weer die makkelijker mee te nemen is. Ik had hiervoor een Justfog Q16, maar die valt vergeleken met de Swag tegen met de smaak. Is hier een goed alternatief voor die kleiner is maar toch een erg goede smaak geeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Als je iets compacts wil maar toch met power, veel smaak en damp dan kan ik je van harte de Vaporesso PM80 aanraden. Erg compact en toch krachtig en doet niet heel veel onder voor je SWAG 2. Ik weet niet zeker of de coils ook uitwisselbaar zijn met je SWAG maar dat kan je op Vaporesso wel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:11
De PM80 is toch een POD, daar kunnen geen GT coils in.

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxf1
Bedankt voor de tip. Er gaan inderdaad dezelfde coils in. Alleen twijfel ik nog een beetje over de maat, zit niet gek veel verschil in met de swag.

Zal ook lastig, of onmogelijk zijn, om iets echt klein te vinden wat veel smaak geeft ben ik bang.

Edit, er gaan inderdaad andere coils in, de naam lijkt erop, maar zijn andere.

Heeft er iemand toevallig ervaring met de sky solo? Dan zou ik wel de 2 ml inhoud moeten hebben, bij de 8ml versie steekt het glas zover uit dat die ontzettend snel zal breken.

[ Voor 34% gewijzigd door madmaxf1 op 28-05-2020 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Wil je nog compacter? Dan ga je voor de Vaporesso Xtra. Is wel een loose mtl maar super compact en met een hogere nic toch voldoening. Smaak is ook prima. De Caliburn was heel lang hierin de beste maar de Xtra heeft net iets meer punch en imho een veel mooier device.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:13
LankHoar schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:17:
Heel apart. Mijn Justfog Q16 werkt ineens niet meer goed. Wanneer ik de knop indruk gaat ie knipperen en niet gloeien. Echter, wanneer ik de tank losdraai en het dan probeer, dan gloeit ie gewoon. Iemand enig idee wat dit kan betekenen? :?

-EDIT- tijdje laten stilligen lijkt te helpen want hij doet het weer. Geen idee waar het aan lag..
Ik gok op een versleten batterij en/of een slechte connectie door geoxideerde/vuile contactpunten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Ik denk eerder een slechte verbinding van de (tank)coil op de "+" van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:28

LankHoar

Langharig tuig

Het gaag nu nog steeds goed, dus wellicht zat er ergens een vuiltje ofzo. Mocht het weer gebeuren dan ga ik meer troubleshooten :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik heb ook een vraagje!

Ik heb een e-smoker (vape).

De liquids zijn een jaartje over datum. Kan ik deze nog gebruiken? Ze bevatten geen nicotine. Op google kon ik hier niks over vinden.

Ik heb de leverancier van de liquid en vape gevraagd hun gaven aan dat er niks schadelijks kan zijn behalve dat de kwaliteit van de smaak minder word.

Edit: Ik heb paar keer al gerookt en heb geen problemen gehad tot nu toe...heel dom eigenlijk van mij 8)7 ik merk niet echt wat anders, misschien qua smaak dat het minder is.

[ Voor 21% gewijzigd door ThaddeusX op 04-06-2020 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Het kan niet zoveel kwaad. Heb je de liquids koel en donker bewaard? Dan zal de impact op de smaak ook nog wel meevallen. Smaakt het niet meer goed, dan gewoon weggooien en nieuwe kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmike
@ThaddeusX

PG is minimum 2 jaar stabiel, VG tot 5 jaar. De aroma' zijn vluchtige stoffen die vrij snel afbreken.

Er is niet echt iets mis met het dampen van oude liquids, het ergste dat er kan gebeuren is dat het vies gaat smaken door oxidatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxtrot81
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-07 22:33
justmike schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:45:
@ThaddeusX

PG is minimum 2 jaar stabiel, VG tot 5 jaar. De aroma' zijn vluchtige stoffen die vrij snel afbreken.

Er is niet echt iets mis met het dampen van oude liquids, het ergste dat er kan gebeuren is dat het vies gaat smaken door oxidatie.
correctie pg gaat langer mee dan vg ;-)

Carpe scrotum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katmi
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-07 16:24
Ik heb onlangs nog een restje van een dessert flavour boss recept gevonden dat ondertussen toch al van 2018 in de kast moest staan, was gewoon heel donker bruin geworden ( was zo al licht bruin na het mixen wegens de kleurstof en flavour profile )

Was gemixt op 3mg en was niks mis mee, heb ervaring met slechte nic van eens een paar slechte boosters te kopen in de de shop die verkeerd zijn bewaard en dat proeft super peper achtig en kan je geen 1 volle trek van nemen, maar dat was hier niet het geval.

Als je niet zeker bent je liquid gewoon doen zoals met een fles melk of dergelijke en ruiken en proeven, merk je vanzelf wel of er iets mee is :P

Vandaag mijn rode drip tip van mijn dead rabbit v2 kwijtgespeeld :( zeker gebeurd met mijn mod in mijn zak te steken tegen de regen en niet gemerkt tot ik thuis was.

Dan maar een official replacement op Ali besteld voor 3 euro want vind die Ag+ drip tips van Hellvape wel fijn, momenteel de ''reserve'' clear drip tip erop die bij de RDA spares stak in de doos en dan maar een maandje op Ali wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-07 16:26

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

hey jongens/dames,

ben een beetje rond aan het lezen over vapen als vervanging van gewoon roken. nu krijg ik er eigenlijk niet echt een goed vat op wat bijvoorbeeld een goede vape is, vloeistoffen hebben ze het over allerlei verschillende VG percentages.

wat ik zover heb gezien heb ik het volgende nodig
- vape
- vervangcoils
- vervang vloeistof
- eventuele extra batterijen.

ik kom er alleen niet goed achter wat een goede keuze zou zijn (die een dag bijvoorbeeld meegaat) of wat voor voltage ik nodig zou hebben de Ohms maken het er ook niet makkelijker op.

zat zelf te denken aan een Vaporesso Target 2 Mini of Aspire Tigon Kit

ik wil via deze weg proberen allereerst weg te komen van de teer e.d. die in sigaretten zit om daarna langzaam aan af te bouwen in nicotine. ik ken mijzelf en weet dat dit voor mij best een lang traject is.

iemand aanraders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Begin met een setje die erg goed werkt voor starters zoals de Uwell Caliburn of Vaporesso Xtra. Dit is een pod systeem op basis van (loose) MTL. Als je van sigaretten afkomt werkt dit vaak erg goed. Geen gedoe met allerlei instellingen maar pod vullen en lurken maar.

Qua vloeistof; probeer niet een tabaksmaak te vinden, die zijn er gewoonweg niet. Laat die gedachte los, vanaf nu rook je niet meer maar damp je. Je hebt vaak probeer pakketjes met verschillende smaken (zwoofs, rookwinkel, etc) en kan je gaan ontdekken wat je lekker vindt. Je begint waarschijnlijk op 12mg en bouw je steeds verder af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

renzo4000 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:03:
Begin met een setje die erg goed werkt voor starters zoals de Uwell Caliburn of Vaporesso Xtra. Dit is een pod systeem op basis van (loose) MTL. Als je van sigaretten afkomt werkt dit vaak erg goed. Geen gedoe met allerlei instellingen maar pod vullen en lurken maar.

Qua vloeistof; probeer niet een tabaksmaak te vinden, die zijn er gewoonweg niet. Laat die gedachte los, vanaf nu rook je niet meer maar damp je. Je hebt vaak probeer pakketjes met verschillende smaken (zwoofs, rookwinkel, etc) en kan je gaan ontdekken wat je lekker vindt. Je begint waarschijnlijk op 12mg en bouw je steeds verder af.
hmm zo'n pod systeem is dat dan met pre-filled pods? of moet je ze zelf vullen, ik zie wel dat ze flink compacter zijn dan de andere systemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Splitinfinitive schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:18:
[...]

hmm zo'n pod systeem is dat dan met pre-filled pods? of moet je ze zelf vullen, ik zie wel dat ze flink compacter zijn dan de andere systemen. :)
De Uwell Caliburn en heel veel anderen kun je gewoon zelf vullen. Vind zelf de Caliburn ook echt een fijn apparaatje, al gebruik ik hem de laatste tijd niet echt meer. De pods zijn gewoon een coil + tankje samen die je om de 2 weken ongeveer vervangt. Allemaal super compacte systemen en prima om mee te beginnen. Wat er aan tegenvalt is toch de vape productie en pod systemen willen nog wel eens gaan lekken.

Je noemt zelf al de Tigon, dat is IMO een veel betere kit. Let wel op dat deze geen vervangbare batterij heeft. Fijne tank in ieder geval. Er zitten als het goed is twee verschillende coils bij met een andere weerstand. Vooral kijken wat je zelf fijn vindt. Ik vind op de Tigon de 0.7 Ohm mesh coils het fijnst. Ik gebruik deze vape zelf het meest naast mijn Nautilus 2S (Aspire Zelos kit). Die is ook zeker het bekijken waard. Ik heb de kit hiervan en vind deze nog net wat fijner dan de Tigon, maar gebruik ze allebei als mijn 'daily drivers'.

Voor beiden zou ik kijken naar vloeistof met een VG percentage van maximaal 70%. Als je een pod systeem koopt in de regel maximaal 50%. Hoe meer VG, hoe 'dikker' de vloeistof en dus hoe groter de gaten in de coil die de vloeistof opnemen. VG vapet wel lekkerder volgens velen. Qua nicotine zou ik beginnen met 12 en daarna afbouwen. Eventueel een paar flesjes met verschillende sterktes bestellen om te kijken wat je bevalt.

Ik zou je willen aanraden om ergens langs een winkel te gaan waar je het e.e.a. kan uitproberen en de vapes ook even kan vasthouden zodat je de grootte goed kan inschatten. Hoe leuk pod systemen ook zijn zou ik dat in eerste instantie wel afraden. Ze zijn goedkoop en handzaam, maar ik denk dat een betere kit zoals de Tigon je eerder van het roken zal afhouden.

E: Volgens mij herkent de Tigon kit (ik heb zelf alleen de tank) ook zelf wat voor coil er in zit. Je zult dus niet hoeven klooien met instellingen, dat doet hij automatisch. Wat dat betreft even makkelijk als een pod systeem. Hij is ook extreem makkelijk te vullen maar wil bij mij een enkele keer nog wel eens lekken. Voor de rest een geweldig ding.

[ Voor 10% gewijzigd door Thomas op 16-06-2020 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Thomas schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:54:
[...]

De Uwell Caliburn en heel veel anderen kun je gewoon zelf vullen. Vind zelf de Caliburn ook echt een fijn apparaatje, al gebruik ik hem de laatste tijd niet echt meer. De pods zijn gewoon een coil + tankje samen die je om de 2 weken ongeveer vervangt. Allemaal super compacte systemen en prima om mee te beginnen. Wat er aan tegenvalt is toch de vape productie en pod systemen willen nog wel eens gaan lekken.

Je noemt zelf al de Tigon, dat is IMO een veel betere kit. Let wel op dat deze geen vervangbare batterij heeft. Fijne tank in ieder geval. Er zitten als het goed is twee verschillende coils bij met een andere weerstand. Vooral kijken wat je zelf fijn vindt. Ik vind op de Tigon de 0.7 Ohm mesh coils het fijnst. Ik gebruik deze vape zelf het meest naast mijn Nautilus 2S (Aspire Zelos kit). Die is ook zeker het bekijken waard. Ik heb de kit hiervan en vind deze nog net wat fijner dan de Tigon, maar gebruik ze allebei als mijn 'daily drivers'.

Voor beiden zou ik kijken naar vloeistof met een VG percentage van maximaal 70%. Als je een pod systeem koopt in de regel maximaal 50%. Hoe meer VG, hoe 'dikker' de vloeistof en dus hoe groter de gaten in de coil die de vloeistof opnemen. VG vapet wel lekkerder volgens velen. Qua nicotine zou ik beginnen met 12 en daarna afbouwen. Eventueel een paar flesjes met verschillende sterktes bestellen om te kijken wat je bevalt.

Ik zou je willen aanraden om ergens langs een winkel te gaan waar je het e.e.a. kan uitproberen en de vapes ook even kan vasthouden zodat je de grootte goed kan inschatten. Hoe leuk pod systemen ook zijn zou ik dat in eerste instantie wel afraden. Ze zijn goedkoop en handzaam, maar ik denk dat een betere kit zoals de Tigon je eerder van het roken zal afhouden.
dank voor de tip, heb zojuist de xtra besteld met wat verschillende liqeuds erbij en probeer deze eerst even als het niet bevalt switch ik naar de tigon om die te kijken als ik zie wat ik uitgeef aan sigaretten in de week doet de aanschaf van een vape geen pijn. en als het uiteindelijk helpt. heb wel eens cold turkey geprobeerd maar dat lukt mij gewoon niet :/

helaas heb ik hier in de buurt niet echt van die zaken zitten die zulk spul verkopen als ik Gmaps mag geloven dus helaas moet ik het zo doen maar voor de greater good vind ik dat geen probleem. heb al van vrienden gehoord dat ze ermee vooruit zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Splitinfinitive schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:59:
[...]

dank voor de tip, heb zojuist de xtra besteld met wat verschillende liqeuds erbij en probeer deze eerst even als het niet bevalt switch ik naar de tigon om die te kijken als ik zie wat ik uitgeef aan sigaretten in de week doet de aanschaf van een vape geen pijn. en als het uiteindelijk helpt. heb wel eens cold turkey geprobeerd maar dat lukt mij gewoon niet :/

helaas heb ik hier in de buurt niet echt van die zaken zitten die zulk spul verkopen als ik Gmaps mag geloven dus helaas moet ik het zo doen maar voor de greater good vind ik dat geen probleem. heb al van vrienden gehoord dat ze ermee vooruit zijn gegaan.
Hoop dat 'ie bevalt! Mocht je ooit in een stad zijn dan kun je natuurlijk altijd langs een zaak lopen. Zelf geen ervaring met de Xtra maar Vaporesso staat goed bekend.

Het is in ieder geval wel een mooi inkijkje in de vape wereld om te zien of het bevalt. Ik ben zelf in ieder geval al vrij lang min of meer gestopt met roken, vind vapen een stuk fijner. Zit nu ook op een heel laag nicotinegehalte dus ik hoop dat ik er nog eens volledig vanaf kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Heb zelf alle facetten van het vapen wel gehad. Van cartridges (good old days), triple/quad mods die 300watt kunnen leveren tot aan sqounk kits met rd(ta)'s en zelf coils maken en mijn eigen liquids maken... de hele mikmak dus :p

Nu gebruik ik nog maar een paar devices op het moment:

- Vaporesso target pm80. Super fijn compacte pod kit wat eigenlijk meer aio met subohm kwaliteiten
- Voopoo vinci x (idem als hierboven)
- Aantal caliburns en de Vaporesso Xtra (beter dan de caliburn)
- Proton mod met een aantal subohm tanks. Die gebruik ik als ik echt even flink wil dampen.

Ik merk dat ik uiteindelijk ook goed met de Xtra uit de voeten kan en daarmee ook voldoende aan mijn trekken kom.

Kortom, genoeg om te kiezen maar uiteindelijk is doel het belangrijkste... van die sigaretten wegblijven!

Ps nog een tip: bestel nog een extra Xtra erbij. Je wil niet zonder een device komen te zitten ivm lege accu, kwijt of defect. Het risico dat je dan naar het tankstation rijdt is dan aanwezig... always have a backup! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

klopt nalezen in het topic gaf al snel aan dat je er 2 zou "moeten" hebben. eerst wil ik even kijken of het helpt mocht hij bevallen en helpen dan bestellen we er nog eentje bij :)

als het goed is komt die vandaag binnen.

laatste vraagje zijn er nog merken liquids waar ik van weg moet blijven? of zolang ik bij zwoofs/vapekings bestel dan kan er niet veel mis gaan?

[ Voor 24% gewijzigd door Splitinfinitive op 17-06-2020 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Tja dat is lastig te zeggen, wat voor de één een prima liquid is, is dat voor de ander niet. De allergoedkoopste willen nog wel eens de neiging hebben iets te "chemisch" te smaken. Al moet ik zeggen dat ik bijvoorbeeld met American Stars (https://www.vapekings.nl/...lavourtec/american-stars/ bijvoorbeeld) best wel lekker heb kunnen vapen.

Tegenwoordig haal ik mijn liquids meestal uit Engeland (zo lang dat allemaal nog kan). Mocht het vapen je gaan bevallen en je gaat meer dampen (ook subohm bijv) dan zal je liquid verbuikt aanzielijk omhoog en is zeker de moeite waard om zelf te gaan mixen. Mijn base haal ik bijvoorbeeld bij https://www.bunkerbase.co/ en mijn shortfills en boss shots bij https://flavour-boss.co.uk/

Maar first things first, ga eerst aan de slag met je nieuwe device en probeer wat liquids uit. Vergeet niet dat wanneer je je pod voor het eerst vult 10 minuten te wachten anders loop je kans op dry-hits en kan je je pod weggooien. Je hebt wel gedacht aan extra pods bij je bestelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandpatt
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:25
Sinds september gestopt met roken door mijn Hexa pod systeem. Altijd erg tevreden geweest hiervan, maar ik raak nu toch wat uitgekeken op het beperkte aanbod qua smaken.

Ik heb nu eens een Smok Infinix aangeschaft met enkele smaakjes, ben eens benieuwd of deze mij zal bevallen.
De reden waarom ik voor deze kies is omdat ik geen gedoe wil met coils wisselen, liquids maken,...

Het is wel lastig inschatten welke sterktes, pg/vg verhoudingen mij zullen bekoren. Ik kom van 20mg NicSalts en heb nu 50/50 12mg gewone liquids gekocht.

edit: ik had op iets meer smaak gehoopt, de smaakjes lijken me nogal flauw binnen te komen (al weet ik dat met deze hardware smaak beperkt blijft).
Ook kriebelt het wat teveel in mijn keel.
Wat doe ik best?

Hogere VG, zelfde mg: trekt de infinix dit wel? Minder keuze qua liquids?
Zelfde VG/PG, lagere nicotine: ga ik hier wel voldoening mee hebben, komende van 20mg Nicsalts?
Nicsalts: ik vermoed ook minder keuze qua liquids?

Iemand raad aub?

[ Voor 30% gewijzigd door sandpatt op 18-06-2020 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandpatt
Ondertussen heb ik ook nog volgende geprobeerd (verschillende smaken / merken), maar ik krijg bij allemaal een brandend gevoel in mijn keel.

6mg 45/65
20mg 50/50 NicSalt
6mg 50/50
6mg 70/30

Bij mijn Hexa pods heb ik dit helemaal niet (20mg 50/50 Nicsalt). Daar is zowel het inhaleren als uitblazen enorm zacht, met toch een stevige hit in de keel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Nou het zijn twee verschillende type devices. Overigens ken ik beiden niet dus kan geen persoonlijke ervaringen met je delen.

Hoe lang wacht je de eerste keer vullen met vapen? Ze moeten echt goed primen (wacht zeker 10 minuten) anders loop je de kans dat je coil (en dus je katoen) verbrand en je daarmee dus die verschrikkelijke "dry-hits" krijgt (brandend gevoel in je keel) en is echt smerig. Je pod is dan ook niet meer te redden en kan je wegmikken.

Ik lees overigens wel veel problemen met de Smok Infinix en slechte batches van pods. Je kan dus ook gewoon pech hebben.

Overigens zou ik toch naar wat andere modellen kijken die wat minder problemen kennen zoals de Caliburn of de Xtra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandpatt
Hmm 10 minuten zal het niet geweest zijn, ik denk eerder een 5-tal. Ik zal er op letten volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpg97
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:35
OK, alle smaakjes behalve tabak worden verboden in Nederland dus.....

Tijd om de liquids dan maar in België of Duitsland te gaan kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Zie mijn post hierboven, als jullie slim zijn sla je wat groter in. Zeker als je zelf gaat mixen (wat echt geen rocket science is) Scheelt enorm in de kosten en je kan dan een paar jaar voorruit. Je kan liquid zelfs in de vriezer bewaren zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Aroma's zullen ze nooit kunnen verbieden want die zijn ook voor hele andere toepassingen geschikt evenals PG en VG.
Dat pre-mix verbod is er nu dus blijkbaar doorgeramd.
Wanneer gaan ze sloffen sigaretten eigenlijk eens aanpakken? Grotere verpakkingen liquid mocht ook al niet meer verkocht worden in NL....
@jpg97 Flavour Boss uit de UK bevalt ook prima

[ Voor 7% gewijzigd door PalingDrone op 23-06-2020 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yokidrink
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-07 13:54
renzo4000 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:34:
Zie mijn post hierboven, als jullie slim zijn sla je wat groter in. Zeker als je zelf gaat mixen (wat echt geen rocket science is) Scheelt enorm in de kosten en je kan dan een paar jaar voorruit. Je kan liquid zelfs in de vriezer bewaren zonder problemen.
Na het lezen van het nieuws ga ik me nu ook maar eens wagen aan het zelf mixen. bedankt voor de tip van flavour boss!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krosis
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-06 22:43
Alright. https://www.rijksoverheid...igaretten-worden-verboden dus. Ik ben net 2 weken overgestapt na 10+ jaar roken. Voelt als een klap in m'n gezicht sinds het nu wel lijkt te lukken (met een aardbei smaak ipv tabak).

Blijft het wel mogelijk om dit spul vanuit het buitenland te importeren of gaan ze ook douane checks doen?

[ Voor 17% gewijzigd door krosis op 23-06-2020 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
krosis schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:18:
Alright. https://www.rijksoverheid...igaretten-worden-verboden dus. Ik ben net 2 weken overgestapt na 10+ jaar roken. Voelt als een klap in m'n gezicht sinds het nu wel lijkt te lukken (met een aardbei smaak ipv tabak).

Blijft het wel mogelijk om dit spul vanuit het buitenland te importeren of gaan ze ook douane checks doen?
Een verkoopverbod is geen koopverbod ;)
Dit is uiteraard wel de doodsteek voor de fysieke vapeshops.
Gaat gewoon net zoiets worden als met de grotere verpakkingen die ook niet meer in NL verkocht mogen worden maar je wel mag importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNiker2
PalingDrone schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:52:
[...]

Een verkoopverbod is geen koopverbod ;)
Dit is uiteraard wel de doodsteek voor de fysieke vapeshops.
Gaat gewoon net zoiets worden als met de grotere verpakkingen die ook niet meer in NL verkocht mogen worden maar je wel mag importeren.
Yup de vapeshop gaat een assortiment overhouden van 10 smaken met tabak en de hardware.

Aan de andere kant krijg je dan wel winkels die dit doen volgens eigen zeggen:
"is een bij de KvK geregistreerde onderneming die zich bezig houdt met de ontwikkeling en verkoop van specifieke aroma-combinaties die geschikt zijn voor consumptie. Daarnaast verkopen wij accessoires die gebruikt kunnen worden bij het verwerken van deze aroma's."

VG / PG in een aantal verhoudingen per liter te koop, een klein assortiment aan smaken, alles behalve de nicotine mocht je die willen toevoegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:59

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Is dat zogenaamde onderzoek van Trimbos ook ergens in te zien?

Belachelijk dat smaakjes voor vapen verkopen verboden wordt,"want een opstap naar echt roken" maar die zooi blijft wel voor iedereen te koop natuurlijk en wordt niet verboden, want stel je voor dat je al die inkomsten misloopt en de tabak-lobby in je nek krijgt...

Zelf ben ik overigens een mixer, dus zit er niet zo mee. De basisingredienten kun je toch altijd wel ergens aanschaffen, wordt hooguit wat omslachtiger.

Gaat me meer om de hypocrisie van het geheel.

[ Voor 25% gewijzigd door GaMeOvEr op 23-06-2020 12:15 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
GaMeOvEr schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:14:

Belachelijk dat smaakjes voor vapen verkopen verboden wordt,"want een opstap naar echt roken" maar die zooi blijft wel voor iedereen te koop natuurlijk en wordt niet verboden, want stel je voor dat je al die inkomsten misloopt en de tabak-lobby in je nek krijgt...

Zelf ben ik overigens een mixer, dus zit er niet zo mee. De basisingredienten kun je toch altijd wel ergens aanschaffen, wordt hooguit wat omslachtiger.

Trimbos krijgt gewoon subsidie van VWS, wiens brood men eet, diens woord men spreekt, niks onafhankelijks aan.
Ik moet de eerste aardbeiensmaakliefhebber nog tegenkomen die daarna overstapt op zware van Nelle shag, maargoed ik ben dan ook geen door de overheid betaald onderzoeksinstituut wat op verzoek onderbouwing geeft aan een voorgenomen besluit om dat accijnsloze vapen uit te bannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:59

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
PalingDrone schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:52:
[...]

Trimbos krijgt gewoon subsidie van VWS, wiens brood men eet, diens woord men spreekt, niks onafhankelijks aan.
Ik moet de eerste aardbeiensmaakliefhebber nog tegenkomen die daarna overstapt op zware van Nelle shag, maargoed ik ben dan ook geen door de overheid betaald onderzoeksinstituut wat op verzoek onderbouwing geeft aan een voorgenomen besluit om dat accijnsloze vapen uit te bannen.
Mee eens. Ik was een zware brandaris roker. 2 weken nadat ik op vapen was overgestapt (gelijk volledig overgestapt) als test nog eens een hijs genomen. Zo goor, rochelde alles bij elkaar. (Is ook al weer in september 2012 geweest overigens.)

Zelfs een marlboro light is niet te hachelen als je vapes gewend bent, gewoon enorm goor op je tong.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-07 23:19
renzo4000 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:10:

- Aantal caliburns en de Vaporesso Xtra (beter dan de caliburn)
Is de bouwkwaliteit veel beter? Heb hier voor altijd EGO One gebruikt, maar toen ben ik overgegaan naar Caliburns en het is eigenlijk alleen maar drama. Van de 4 die ik heb gekocht is bij 2 exemplaren de drukknop kapot gegaan en 1 is er gewoon helemaal mee gestopt. Nummer 4 komt nog net een halve dag door op de batterij. Het systeem zelf met pods bevalt mij best, maar ik wil liever iets wat niet uit elkaar valt als het een keer uit je handen valt of in je broekzak woont.

Edit :

Nu het blijkbaar mixen wordt :+ Weet iemand een lekkere appelsmaak? Heb er al een keer naar gekeken, maar dan zie je de vreemdste combo's en ik wil gewoon een goede appel zonder chemische bijsmaak.

[ Voor 13% gewijzigd door Beakzz op 23-06-2020 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmike
jpg97 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:24:
OK, alle smaakjes behalve tabak worden verboden in Nederland dus.....

Tijd om de liquids dan maar in België of Duitsland te gaan kopen.
Bespaar je de moeite om in Belgie te shoppen. Shops verdwijnen hier als sneeuw voor de zon en de gene die overblijven verkopen allemaal de zelfde " twaalf in een dozijn" meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

GaMeOvEr schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:14:

Ik ben ook wel benieuwd naar dat onderzoek. Van wat ik uit het verleden van ze heb gelezen baseren ze zich m.n. op het buitenland.

Ik vind dit wel gewoon kut. Ik vind het fijn om mijn liquid gewoon in de winkel te kopen. Bovendien wordt vapen nu een stuk onaantrekkelijker om te stoppen met roken, maar goed, accijnzen op tabak zijn natuurlijk veel aantrekkelijker voor de staatskas dan stoppen.

Mag hopen dat er een loophole komt. Geen idee hoe het nu in de VS zit maar ik kan me niet voorstellen dat het moeilijk is om gewoon aroma los te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:35
justmike schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:43:
[...]

Bespaar je de moeite om in Belgie te shoppen. Shops verdwijnen hier als sneeuw voor de zon en de gene die overblijven verkopen allemaal de zelfde " twaalf in een dozijn" meuk
Als ik de smoothie, taart en koekjes recepten bekijk op flavormonks.be merk ik daar niets van :+.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Whut, zijn we in Nederland nu ook helemaal gek geworden.
Sjongejonge... heb ik het er nog niets eens over dat tabaksmaak niet eens op 'tabaksmaak' lijkt. Echt... klok, klepel, klepel, klok.

Ergens snap ik de angst, dat terwijl ze hard bezig zijn om een ongezonde gewoonte als roken te willen uitroeien, vapen opeens het nieuwe probleem gaat worden.

Maar ik had toch gedacht in een wat liberaal land te wonen en niet in een nanny staat. Ik vind het echt bizar dat we in Nederland ook deze kant op gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barfman
Thomas schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:31:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd naar dat onderzoek. Van wat ik uit het verleden van ze heb gelezen baseren ze zich m.n. op het buitenland.

Ik vind dit wel gewoon kut. Ik vind het fijn om mijn liquid gewoon in de winkel te kopen. Bovendien wordt vapen nu een stuk onaantrekkelijker om te stoppen met roken, maar goed, accijnzen op tabak zijn natuurlijk veel aantrekkelijker voor de staatskas dan stoppen.

Mag hopen dat er een loophole komt. Geen idee hoe het nu in de VS zit maar ik kan me niet voorstellen dat het moeilijk is om gewoon aroma los te verkopen.
Je kan gewoon je smaakjes blijven gebruiken hoor, zijn genoeg taarten winkels >:)

https://www.aromaster.nl/
https://www.aromashot.nl/ (is brand geweest, maar zal snel terug zijn)
https://www.aromaworld.nl/
https://www.aroma-company.be/nl/
https://www.flavouroutlet.nl/

En dan heb je er in Engeland ook nog een hoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

zo nu een week de vapresso extra in gebruik,

mijn bevindingen tot nu toe zijn, ok.

de behoefte om een sigaret te pakken wordt redelijk vervuld door de e-sigaret

wel wat puntjes waarmee jullie mij mischien kunnen helpen

- spitback. ik merk dat de vapresso extra na 1 a 2 keer vullen flink wat spitback heeft. ook als ik de pod uit het apperaat zit ligt er wat liquid op de contact punten. in reviews wijten sommige dit aan een 50/50 liquid zodoende heb ik een 30/65 besteld om te kijken of het helpt.
- ik proef totaal geen smaak :D maakt niks het gaat om de nicotine/gewoonte dus dat werkt wel. krijg wel soms het commentaar "wat ruikt die rommel zoet"

-levensduur van een opgeladen batterij. valt mij reuze mee ik doe er gemiddeld 2 tot 2.5 dag mee waar ik eerst dacht 1 dag mee bezig te zijn.

al met al met wat pijnpuntjes best een goede vervanger :) dus hup 6 weken 12mg dan 6 weken 6mg, 3mg en dan de gewoonte afbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Welke pod gebruik je? Er zit een mesh variant in die meer een loose mtl/restricted dl is en een mtl 1.2ohm pod. Die eerste geeft meer smaak en damp. Spitback heb ik nog nog geen last van gehad. Wat vocht op de contact punten kan ook een beetje condens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-06 15:22

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Best wel triest inderdaad dat we straks in Nederland iig geen liquid met fatsoenlijke smaken kunnen kopen. Ik mix ook al jaren zelf maar vind het inderdaad wel erg dat ze dit gaan verbieden waardoor het voor mensen moeilijker wordt om aan liquids te komen terwijl de tabak gewoon lekker blijft liggen. Of de sterke drank met smaakjes. Ook de reden dat het op jongeren zou zijn toegespitst is natuurlijk dikke BS. om nog maar te zwijgen idd over dat het een opstap zou zijn naar een veel goorder alternatief. Ach ja, heb in de reacties alle opmerkingen ook al gezien, we denken er hier allemaal wel een beetje hetzelfde over. Hoef niet in herhaling te vallen maar het blijft triest.

In Amerika is dit ook gebeurd en zij zijn toen de straat op gegaan om te demonstreren. Daar zijn ze in sommige staten wel op de maatregel terug gekomen. Alleen voel ik niet zo de behoefte om te gaan demonstreren. Naast dat dit natuurlijk triest is dat het gebeurt is het ook voor de ondernemers een extra klap bovenop de coronacrisis. Zeer matig.

@renzo4000 vraag mij af, krijg je geen problemen met het importeren van nic base uit UK? Of bijv USA Of mag dat gewoon. Puur uit nieuwsgierigheid.

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

renzo4000 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:42:
Welke pod gebruik je? Er zit een mesh variant in die meer een loose mtl/restricted dl is en een mtl 1.2ohm pod. Die eerste geeft meer smaak en damp. Spitback heb ik nog nog geen last van gehad. Wat vocht op de contact punten kan ook een beetje condens zijn.
heb zowel de 0.8 en 1.2 gebruikt beide zelfde probleem, en ik dacht eerst ook condens maar het is wel de liquid.

kan mischien zoals ik aanhaalde de vloeistof zelf zijn dus ik zal over een weekje een update plaatsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Sowieso opletten met deze temperaturen, de liquid wordt snel dunner en kans op lekker neemt toe. Zeker als ie op de kop in je broekzak zit oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
@renzo4000 vraag mij af, krijg je geen problemen met het importeren van nic base uit UK? Of bijv USA Of mag dat gewoon. Puur uit nieuwsgierigheid.
Geen idee. Maar zolang het kan ... gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-07 10:34
Zo, ook ik meld me in dit topic :-)
Ooit eens een kanger emow mega aangeschaft, die is na een aantal maanden de kast in beland. Nu na een aantal mislukte stoppogingen en een succesvolle stoppoging van een vriend van me met vapen ook de stap gezet, komende dagen komen de spulletjes binnen en dan kan ik ermee aan de slag!
Vaporesso Gen kit onderweg vanuit Frankrijk en de eerste bestelling bij savevape gedaan.

Ben heel benieuwd en ik ben nog nooit zo enthousiast geweest om te gaan stoppen met roken :P
Moet zeggen dat het wel ernstig prettig is om een ervaren vaper te hebben voor advies, anders is het zacht uitgedrukt best overweldigend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxtrot81
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-07 22:33
Ben benieuwd of het smaakjes verbod er echt doorheen wordt gedrukt, en wat de tax gaat zijn op wat over is.
Gelukkig mix ik al wat jaren zelf, maar daar gaan dan helaas wel een paar adv,s mee verdwijnen ben ik bang voor .

Carpe scrotum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Argh :(
Mijn Pico 25 geeft nu al 24 uur spontaan "device too hot" op de display wanneer je de vuurknop indrukt. Ondanks dat hij de hele nacht zonder batterij gelegen heeft en met geen mogelijkheid te warm kan zijn.
Momenteel zit ik met wat beperkt zicht dus openslopen en de boel doormeten gaat ff wat lastig.
Iemand tips of een oplossing voor dit probleem ?
De batterij ligt het iig niet aan en er was verder vrij weinig aan de hand, ding ging werkend mijn tas in en kwam er met deze melding en niet meer werkend na een autoritje weer uit.
-edit-
Ok, inmiddels die mod zo'n beetje op de tast uit elkaar geschroefd en kan weinig ontdekken, ziet er niet uit alsof er vloeistof bij de printplaat of knop is geweest o.i.d., wel ff de batterijaansluiting opnieuw gesoldeerd.
Dit alles heeft tot nog toe niets verholpen, unit blijft gewoon "Device too hot" op de display weergeven wanneer je de knop indrukt en vuurt niet de coil aan.

[ Voor 26% gewijzigd door PalingDrone op 04-07-2020 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Goed, die is dus definitief stuk.
Wat is momenteel een leuk alternatief voor zo'n eleaf pico 25?
Ik zie door de bomen het bos niet zo goed meer.
Heb een wat bredere tank dus zoek iets waar 1 accu in gaat en waar die tank nog een beetje op past. De mod los kopen kan ook altijd nog in Frankrijk maar heb het liever wat vlotter uit NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:31

CSB

:D

Ja hoor. We zijn weer zover. Onze Rijksoverheid vindt het weer eens nodig om ons te betuttelen. Godsamme, jullie snappen er echt geen hol van! Wat is nou schadelijker, die stinkpeuken, of een vape met een smaakje? Het heeft mij geholpen om EINDELIJK na 20 jaar eens die stinkdingen te laten liggen en nou vinden jullie het een goed idee, "om de jeugd te ontmoedigen" vape met smaakjes maar helemaal te verbieden. Stakkers.

Hoe zit dat met online petities? Mag dat nog in deze semi-dictatuur? Dan heeft het MISSCHIEN nog enig zin om je te laten horen.

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
CSB schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:02:
Ja hoor. We zijn weer zover. Onze Rijksoverheid vindt het weer eens nodig om ons te betuttelen. Godsamme, jullie snappen er echt geen hol van! Wat is nou schadelijker, die stinkpeuken, of een vape met een smaakje? Het heeft mij geholpen om EINDELIJK na 20 jaar eens die stinkdingen te laten liggen en nou vinden jullie het een goed idee, "om de jeugd te ontmoedigen" vape met smaakjes maar helemaal te verbieden. Stakkers.

Hoe zit dat met online petities? Mag dat nog in deze semi-dictatuur? Dan heeft het MISSCHIEN nog enig zin om je te laten horen.
Protesteren op het malieveld kan je wel vergeten, helemaal als je met de trekker gaat ;)
Een online petitie is volgens mij net zoiets als online aangifte doen, makkelijk voor de overheid om de burger zijn zegje te laten doen en nog makkelijker om compleet te negeren.
Rest niets anders dan keihard importeren en onthouden welke partij hier verantwoordelijk voor is en dat laten merken bij de verkiezingen volgend jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Vandaag mijn Dotmod AIO SE binnen gekregen. Wat een heerlijk ding. Veel kleiner met 18650 én de mogelijkheid om er nautilus coils in te draaien ga ik denk ik niet vinden. Erg mooi en degelijk apparaatje!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qrduk7SkEsTCU9o-D2DKPcxC9eo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dU2qDIiDdLXuN3HFWeivEmDh.jpg?f=fotoalbum_large

Wbt het verbod, idd lekker uit het buitenland halen. Ik snap er echt helemaal niks van. Vapen is hier bij lange na niet zo populair als elders, laat staan onder de jeugd. Ze maken het veel mensen moeilijk en flink wat MKB'ers zullen hun zaak moeten opdoeken. Fijn.

E: Is overigens een ChristenUnie staatssecretaris die dit er doorheen heeft gedrukt. Hoe kan het ook anders.

[ Voor 24% gewijzigd door Thomas op 08-07-2020 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Thomas schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:44:
Vandaag mijn Dotmod AIO SE binnen gekregen. Wat een heerlijk ding. Veel kleiner met 18650 én de mogelijkheid om er nautilus coils in te draaien ga ik denk ik niet vinden. Erg mooi en degelijk apparaatje!

[Afbeelding]

Wbt het verbod, idd lekker uit het buitenland halen. Ik snap er echt helemaal niks van. Vapen is hier bij lange na niet zo populair als elders, laat staan onder de jeugd. Ze maken het veel mensen moeilijk en flink wat MKB'ers zullen hun zaak moeten opdoeken. Fijn.

E: Is overigens een ChristenUnie staatssecretaris die dit er doorheen heeft gedrukt. Hoe kan het ook anders.
Die zijn nogal van de 10 geboden vele verboden.

Mooi apparaatje, wel wat aan de prijs ligt er aan waar je kijkt, rond de 50 valt nog wel mee, mooi compact met alles ingebouwd, ben benieuwd naar je ervaringen.
Heb net zelf bij de Fransen maar weer een Pico 25 besteld, die beviel goed en heeft in 2,5 jaar een aantal aanzienlijke crashes overleefd tot hij de geest gaf. Had nog 5 euro tegoed staan daar dus heb nu voor een dikke 25 euro een verse mod onderweg, nu nog ff angstvallig alle Franse stakingen in de gaten houden....

[ Voor 3% gewijzigd door PalingDrone op 08-07-2020 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

PalingDrone schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:07:
[...]

Die zijn nogal van de 10 geboden vele verboden.

Mooi apparaatje, wel wat aan de prijs maar ben benieuwd naar je ervaringen.
Heb net zelf bij de Fransen maar weer een Pico 25 besteld, die beviel goed en heeft in 2,5 jaar een aantal aanzienlijke crashes overleefd tot hij de geest gaf. Had nog 5 euro tegoed staan daar dus heb nu voor een dikke 25 euro een verse mod onderweg, nu nog ff angstvallig alle Franse stakingen in de gaten houden....
Hier ook nog een Pico 25 met een Tigon er op. Die is inmiddels ook wel een jaar of 3 oud, doet het nog steeds! Zag de voorloper van deze een half jaar terug o.i.d. en toen eigenlijk al verkocht, nu de knoop doorgehakt. Inderdaad aan de prijs, maar doet wat 'ie moet doen. Vind vooral de interne tank erg prettig, het is echt een blokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Oké, n00b eersteklas meldt zich hier. Sinds een jaar of vier roker, maar laten we wel wezen; het is eigenlijk gewoon erg dom/ slecht voor je.
Nu zag ik op het YT-kanaal van bigclive een review van een JTI Logic Compact. Dat leek me wel wat, en ik heb hem besteld. Werkt super; geen vuur, geen stank, en een prima gezond minder slecht alternatief voor peuken. Het bevalt me goed.

Echter werkt dit ding met een cartridge, en dat zal uiteraard snel duur worden. Ik wil dus, zoals de topicstart zegt, enigszins serieus aan de slag met het vapen ( wat een kutwoord is het ook :+ )

Nu zie ik als rasechte noob door de bomen het bos niet meer. Ofwel, ik kom hier om advies te vragen.

Kan iemand mij vertellen, wat voor een budget van pakweg 100 euro maximaal ( minder is beter natuurlijk) een mooie optie is? Een heel kunstwerk zoals ik in de topicstart zie hoeft het niet te worden; eigenlijk vind ik de ronde vorm het mooist. Hoe minder opvallend, hoe beter zeg maar.

Wat ik graag zou willen:
- verwisselbare batterij ( een standaard 18650 lijkt me het meest praktisch, heb ik daar gelijk in? Met een powerbank kunnen opladen zou ook gewaardeerd worden)
- groot reservoir ( ik heb ten slotte ook altijd een voorraad van minstens 40 peuken bij me; ik wil graag een dag of wat vooruit kunnen indien dat nodig mocht zijn)
- het liefst niet te opvallend of groot, maar minuscuul hoeft 'ie ook niet te zijn ( ik zou ook graag in de auto willen vapen)
- ik ben prima bereid om zelf coils te draaien, er is vast wel een mooie tutorial over hoe dat moet en werkt
- vloeistoffen kan je in principe zelf kopen toch, en het mixen kan je neem ik aan altijd nog gaan doen mocht je dat willen?

Ik snap dat er wat eigen onderzoek van me verwacht wordt, en ik heb al wat lopen googlen, maar man, wat een bende informatie. Lastig te begrijpen als je totaal niet in de materie ziet. Bij smartphones bijvoorbeeld weet ik dat Xiaomi ( in elk geval voor mij) zo'n beetje hét merk is als het om prijs/ kwaliteitverhouding gaat, bij laptops koop ik altijd een tweedehands Latitude of ander zakelijk model. Dan weet je gewoon dat je een goed product krijgt voor een nette prijs. Wat is nu de Xiaomi/ Latitude van de e-sigaretten?

Anyway, zouden jullie me op weg kunnen helpen? Dat zou ik erg waarderen.

Hypocrites must die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Helgie schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 21:21:
Oké, n00b eersteklas meldt zich hier. Sinds een jaar of vier roker, maar laten we wel wezen; het is eigenlijk gewoon erg dom/ slecht voor je.
Nu zag ik op het YT-kanaal van bigclive een review van een JTI Logic Compact. Dat leek me wel wat, en ik heb hem besteld. Werkt super; geen vuur, geen stank, en een prima gezond minder slecht alternatief voor peuken. Het bevalt me goed.

Echter werkt dit ding met een cartridge, en dat zal uiteraard snel duur worden. Ik wil dus, zoals de topicstart zegt, enigszins serieus aan de slag met het vapen ( wat een kutwoord is het ook :+ )

Nu zie ik als rasechte noob door de bomen het bos niet meer. Ofwel, ik kom hier om advies te vragen.

Kan iemand mij vertellen, wat voor een budget van pakweg 100 euro maximaal ( minder is beter natuurlijk) een mooie optie is? Een heel kunstwerk zoals ik in de topicstart zie hoeft het niet te worden; eigenlijk vind ik de ronde vorm het mooist. Hoe minder opvallend, hoe beter zeg maar.

Wat ik graag zou willen:
- verwisselbare batterij ( een standaard 18650 lijkt me het meest praktisch, heb ik daar gelijk in? Met een powerbank kunnen opladen zou ook gewaardeerd worden)
- groot reservoir ( ik heb ten slotte ook altijd een voorraad van minstens 40 peuken bij me; ik wil graag een dag of wat vooruit kunnen indien dat nodig mocht zijn)
- het liefst niet te opvallend of groot, maar minuscuul hoeft 'ie ook niet te zijn ( ik zou ook graag in de auto willen vapen)
- ik ben prima bereid om zelf coils te draaien, er is vast wel een mooie tutorial over hoe dat moet en werkt
- vloeistoffen kan je in principe zelf kopen toch, en het mixen kan je neem ik aan altijd nog gaan doen mocht je dat willen?

Ik snap dat er wat eigen onderzoek van me verwacht wordt, en ik heb al wat lopen googlen, maar man, wat een bende informatie. Lastig te begrijpen als je totaal niet in de materie ziet. Bij smartphones bijvoorbeeld weet ik dat Xiaomi ( in elk geval voor mij) zo'n beetje hét merk is als het om prijs/ kwaliteitverhouding gaat, bij laptops koop ik altijd een tweedehands Latitude of ander zakelijk model. Dan weet je gewoon dat je een goed product krijgt voor een nette prijs. Wat is nu de Xiaomi/ Latitude van de e-sigaretten?

Anyway, zouden jullie me op weg kunnen helpen? Dat zou ik erg waarderen.
In Nederland mag je maximaal een tank van 2ml hebben, maar flesje mee is niet zo moeilijk.

Een mod met een 18650 batterij is prettig. Vrijwel altijd ook nog op te laden via microUSB of in een enkel geval USB C. Heb zelf thuis ook een oplader voor 18650 batterijen staan waar altijd 2 in zitten zodat ik altijd een volle heb. Met een goede batterij, denk aan 2500mAh of meer van bijv. Sony, kan je in de regel wel een dag of 2 vooruit zonder opladen. Je kan ook een doosje met batterijen meenemen zodat je nooit via usb hoeft op te laden.

Zou als ik jou was beginnen met:
1. Een mooie mod waar een 18650 batterij in past (dit is het 'blokje' dat het wattage etc. regelt en de batterij in gaat)
2. Een prettige tank
3. Extra 18650 batterijen en e.v.t. een oplader

Er zijn op bijv. Zwoofs best wat startersets te vinden met een mod en tank. Zie: https://www.zwoofs.nl/sta...s-met-losse-batterij/?p=1 Dit is slechts het topje van de ijsberg natuurlijk. Kijk hierbij naar hoe je wil vapen, direct lung (DL) of mouth to lung (MTL, net zoals gewone sigaretten). Sommige tanks kunnen het een goed, anderen het ander, sommige beiden. Ben zelf al jaren fan van de Nautilus voor MTL, wordt eigenlijk door iedereen volgens mij wel gezien als 1 van de fijnste MTL tanks. Je kunt ook een losse mod en losse tank kopen, dan heb je meer keuze. Kijk vooral zelf wat je mooi vindt en waar goede reviews van zijn. Ik hou zelf altijd van zo minimalistisch mogelijke vapes. Deze schijnt erg goed te zijn maar ik vind hem niet zo mooi. Qua tanks kan ik een Nautilus 2S aanraden. Werkt ontzettend makkelijk en veruit de beste tank die ik ooit heb gehad, maar ga vooral ook zelf een beetje op onderzoek uit. De Aspire Tigon is ook fijn, of de Innokin Zenith.

Mocht je meerdere batterijen en een oplader kopen (qua oplader heb ik zelf een Nitecore waar 2 batterijen in passen, prima ding) koop dan ook gelijk een hoesje voor de batterijen. Los kunnen ze beschadigen en dat is erg gevaarlijk.

E: Om het nog moeilijker te maken, vaak kun je ook een boel verschillende coils in je tank doen. Vaak komen er 2 mee met de tank/set zelf met een andere weerstand (Ohm). Hoe lager de weerstand hoe hoger het wattage van de boxmod moet worden ingesteld. Meestal zijn coils met een erg lage weerstand (richting 0.3) geschikt voor DL vapen, en alles wat wat hoger is voor MTL.

E2: Ohja, qua merken, Aspire, Vaporesso, Smok, Innokin en Eleaf zijn voor zover ik weet het meest populair. Heb zelf vooral spullen van Aspire, erg tevreden.

[ Voor 5% gewijzigd door Thomas op 08-07-2020 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxf1
Zelf heb ik de vaporesso swag 2 en een voodoo drag x. Allebei besteld bij le petit vapoteur in Frankrijk. Dan heb je wel grotere tankjes inhoud ipv de kleinere tankjes in NL.

Wordt snel verzonden en prijzen zijn goed. De voopoo is wat kleiner dan de swag, swag net iets betere smaak.

Beide gebruiken een 18650 batterij, heb gelijk 4 batterijen gehaald zodat ik altijd reserve heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barfman
Dit is een goede en kleine mod https://www.lepetitvapote...wag-2-discovery-pack.html. Heb hem zelf ook voor erbij, en gebruik hem heel vaak. 3,5ml tank zit er bij en daar red ik het wel mee op een dag. Zit ook een oplader bij met 2 Samsung batterijen, Voor dat geld koop je in Nederland alleen de mod maar en krijg je een 2ML tank

[ Voor 73% gewijzigd door Barfman op 09-07-2020 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Thomas schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 23:00:
[...]

In Nederland mag je maximaal een tank van 2ml hebben, maar flesje mee is niet zo moeilijk.

Een mod met een 18650 batterij is prettig. Vrijwel altijd ook nog op te laden via microUSB of in een enkel geval USB C. Heb zelf thuis ook een oplader voor 18650 batterijen staan waar altijd 2 in zitten zodat ik altijd een volle heb. Met een goede batterij, denk aan 2500mAh of meer van bijv. Sony, kan je in de regel wel een dag of 2 vooruit zonder opladen. Je kan ook een doosje met batterijen meenemen zodat je nooit via usb hoeft op te laden.

Zou als ik jou was beginnen met:
1. Een mooie mod waar een 18650 batterij in past (dit is het 'blokje' dat het wattage etc. regelt en de batterij in gaat)
2. Een prettige tank
3. Extra 18650 batterijen en e.v.t. een oplader

Er zijn op bijv. Zwoofs best wat startersets te vinden met een mod en tank. Zie: https://www.zwoofs.nl/sta...s-met-losse-batterij/?p=1 Dit is slechts het topje van de ijsberg natuurlijk. Kijk hierbij naar hoe je wil vapen, direct lung (DL) of mouth to lung (MTL, net zoals gewone sigaretten). Sommige tanks kunnen het een goed, anderen het ander, sommige beiden. Ben zelf al jaren fan van de Nautilus voor MTL, wordt eigenlijk door iedereen volgens mij wel gezien als 1 van de fijnste MTL tanks. Je kunt ook een losse mod en losse tank kopen, dan heb je meer keuze. Kijk vooral zelf wat je mooi vindt en waar goede reviews van zijn. Ik hou zelf altijd van zo minimalistisch mogelijke vapes. Deze schijnt erg goed te zijn maar ik vind hem niet zo mooi. Qua tanks kan ik een Nautilus 2S aanraden. Werkt ontzettend makkelijk en veruit de beste tank die ik ooit heb gehad, maar ga vooral ook zelf een beetje op onderzoek uit. De Aspire Tigon is ook fijn, of de Innokin Zenith.

Mocht je meerdere batterijen en een oplader kopen (qua oplader heb ik zelf een Nitecore waar 2 batterijen in passen, prima ding) koop dan ook gelijk een hoesje voor de batterijen. Los kunnen ze beschadigen en dat is erg gevaarlijk.

E: Om het nog moeilijker te maken, vaak kun je ook een boel verschillende coils in je tank doen. Vaak komen er 2 mee met de tank/set zelf met een andere weerstand (Ohm). Hoe lager de weerstand hoe hoger het wattage van de boxmod moet worden ingesteld. Meestal zijn coils met een erg lage weerstand (richting 0.3) geschikt voor DL vapen, en alles wat wat hoger is voor MTL.

E2: Ohja, qua merken, Aspire, Vaporesso, Smok, Innokin en Eleaf zijn voor zover ik weet het meest populair. Heb zelf vooral spullen van Aspire, erg tevreden.
madmaxf1 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 00:03:
Zelf heb ik de vaporesso swag 2 en een voodoo drag x. Allebei besteld bij le petit vapoteur in Frankrijk. Dan heb je wel grotere tankjes inhoud ipv de kleinere tankjes in NL.

Wordt snel verzonden en prijzen zijn goed. De voopoo is wat kleiner dan de swag, swag net iets betere smaak.

Beide gebruiken een 18650 batterij, heb gelijk 4 batterijen gehaald zodat ik altijd reserve heb.
Barfman schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 00:23:
[...]

Dit is een goede en kleine mod https://www.lepetitvapote...wag-2-discovery-pack.html. Heb hem zelf ook voor erbij, en gebruik hem heel vaak. 3,5ml tank zit er bij en daar red ik het wel mee op een dag. Zit ook een oplader bij met 2 Samsung batterijen, Voor dat geld koop je in Nederland alleen de mod maar en krijg je een 2ML tank
d:)b

Bedankt mensen! Ik heb de Swag 2 ( wat een naam weer :+ ) aangeschaft bij die franse site. Jammer dat ze geen ideal hebben, maar overboeken gaat ook.
Gelijk drie coils meebesteld van 0.4 ohm, dat lijkt me een mooie middenweg. Plus nog zo'n starterspakket aan vloeistoffen. Een fatsoenlijke oplader voor 18650's heb ik gelukkig al.

Dan heb ik nog de volgende vragen:
- wat is aan te raden qua onderhoud/ schoonmaken? Alcohol of iets dergelijks? Na elke leeggerookte tank, of iets minder vaak?
- hoe lang kan ik verwachten dat een coil ongeveer mee gaat? ( Ik rook zo'n 20 sigaretten per dag, dus daar moet je dan ongeveer vanuit gaan)

Hypocrites must die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Helgie schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 19:32:
[...]

[...]

[...]

Bedankt mensen! Ik heb de Swag 2 ( wat een naam weer :+ ) aangeschaft bij die franse site. Jammer dat ze geen ideal hebben, maar overboeken gaat ook.
Gelijk drie coils meebesteld van 0.4 ohm, dat lijkt me een mooie middenweg. Plus nog zo'n starterspakket aan vloeistoffen. Een fatsoenlijke oplader voor 18650's heb ik gelukkig al.

- wat is aan te raden qua onderhoud/ schoonmaken? Alcohol of iets dergelijks? Na elke leeggerookte tank, of iets minder vaak?
- hoe lang kan ik verwachten dat een coil ongeveer mee gaat? ( Ik rook zo'n 20 sigaretten per dag, dus daar moet je dan ongeveer vanuit gaan)
Qua onderhoud, ik maak de mijne wel dagelijks ongeveer oppervlakkig schoon met een schoonmaakdoekje. Dat blijft meestal bij het mondstukje en eventueel gelekte vloeistof wegvegen. Als ik de coil vervang maak ik de onderdelen van mijn tank even los en maak even goed schoon met een doekje. De driptip (mondstukje) laat ik altijd even weken in water met zeep. Soms de tank zelf ook, daarna wel goed laten drogen.

Coils ligt heel erg aan hoe je vapet. Ik vervang ze ongeveer elke week tot elke twee, soms 3 weken. Ik heb hier meerdere vapes dus wissel af waardoor ze langer meegaan. Zou jou adviseren om er niet langer dan 2 weken op door te gaan, maar 1 week zit je sowieso goed mee.

Mijn Dotmod DotAIO SE bevalt echt super. Lekt niet, is lekker stevig, en met een nautilus mesh coil van 0.7 Ohm echt heerlijk. Wil er wel even een andere driptip voor kopen. Helaas met mijn domme kop mijn kapotte Nautilus 2 met driptip en al weggedonderd, terwijl ik dat wel een fijne driptip vond. De driptip die er bij zit is meer geschikt voor DL. Zit ook een smallere bij maar die is doorzichtig (vind ik niet mooi) en vrij lang, richting een Tigon driptip.

[ Voor 13% gewijzigd door Thomas op 09-07-2020 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
[...]

[...]

[...]

Die coils vallen mij mee, beetje afhankelijk wat voor vloeistof je dampt maar wanneer het niet al te zoete muk is die aanbakt doe ik met mijn Heizen vloeistoffen royaal een maand met een coil.
Ook weer afhankelijk van het wattage waarop je dampt en hoe zuiver de vloeistof zelf is.
Een paar coils kan je ook gewoon in NL bestellen bij rookwinkel o.i.d. maar met 3 coils doe je voorlopig wel eventjes. Zolang je gewoon hetzelfde sapje door blijft dampen maak ik de coils niet schoon, alleen de buitenkant van de tank een beetje schoon houden en en het mondgedeelte, de rest blijft gewoon nat in dezelfde smaak vloeistof wanneer je bijtankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmike
[...]

- schoonmaken : ik maak de tank schoon met warm water elke keer als ik van liquid wissel of wanneer hij er vies uitziet. De driptip ( het stukje wat je in je mond stopt ) minimaal 1 maal per dag, vaak meerdere keren per dag

- de coil : dat hangt veel af van de vloeistof die je dampt, vuistregel is hoe zoeter de vloeistof, hoe vaker je zal wisselen. suiker karameliseert op de coil en in het katoen, het koekt aan en gaat vrij snel verbrand smaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_Muppet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-07 09:56
Ik ben nu zo'n 5 jaar aan het vapen en ben van het gemak, ik werk niet met wicks en ben niet continu bezig om de settings op mijn mod te finetunen. Ik heb in die jaren best wel wat verschillende mods (o.a. eVic vTwo, Eleaf Istick, MyVapors myTri) en atomisers (Ello Mini XL, Kanger EMOW, Kage XL, enz, enz).
Ik zit nu op de MyVapors myTri Kit met 3 losse 18650 batterijen in de mod. Ik gebruik een coil van 0.40 ohm / 3.32V op 27Watt.
De smaak is goed, ik kan net geen 2 dagen op een volle lading en ik gebruik zo'n 3ml liquid op een dag.
Ik ben echter op zoek naar iets anders. Mijn grote bezwaren zijn:
- Lekken door de airflow vents wanneer hij niet rechtstandig gebruikt wordt.
- Ik heb hem altijd in mijn borstzak zitten en hij is gewoon te groot.

Met name het lekken heb ik bij vrijwel iedere atomiser wel gehad, zeker wanneer de coil aan vervanging toe was. Mijn vrouw is daarom ook erg blij met alle vlekken in de borstzakken |:( .

Wat is voor mij nu een goede combinatie die niet lekt, ik zeker een dag zonder opladen mee kan en als het even kan ook een dag zonder bijvullen?

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Tja, dat ligt er een beetje aan hoeveel je dampt he ;) ... Maar ik heb het hier als eens eerder gemeld, de Vaporesso Xtra. Dit is een MTL pod mod die met gemak de hele dag mee gaat op een batterij. Is mooi compact (past makkelijk in je borstzak) en heeft een goede smaak/damp productie voor een dergelijke device. Er gaat 2ml in maar aangezien het een lage wattage MTL device is doe je daar wel lang mee. Maar als je aan het chainvapen bent ga je daar de dag niet mee redden natuurlijk. Dit soort devices vind ik persoonlijk prima voor onderweg / kantoor / etc. Ik hoef dan geen enorme unit bij te hebben die alles blank zet. Dat soort devices bewaar ik lekker voor thuis.

Pagina: 1 ... 97 ... 104 Laatste

Let op:
Zoals ook op het hele forum geldt: V&A is in dit topic expliciet niet toegestaan, niet uit eigen naam maar ook niet hinten naar anderen.