CryptoNL schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:20:
[...]
Ik begin expres op 3MG des te sneller ik er vanaf ben. Overigens qua voldoening is dat voor mij al prima hoor. Ik merk niet dat ik meer aan die esmoker lurk, juist minder door de chemische bijsmaak, dus probeer ik wat andere merken uit in de komende weken.
@
Thomas Met dat fruit heb ik juist helemaal niets. Totaal niet vergelijkbaar met het echte roken zeg maar. Ik zoek juist een smaak die zo dicht mogelijk in de buurt komt van 3/4 of zware shag. Ik heb nu 2 liquids gekocht van het merk Bookwill ben benieuwd. Overigens moet ik de liquid die er nu in zit wel eerst oproken

Het is een klassiek fenomeen voor startende vapers, dat zij het niet te vergelijken vinden met analoog roken.
Bijna iedereen begint met dampvloeistof in tabakssmaken, in de hoop dat dit exact zo smaakt als een sigaret, of een sjaggie. Maar dan kom je grotendeesl bedrogen uit.
Vapen is op dat niveau iets compleet anders dan analoog roken. En dus ook de smaakbeleving.
Heel simpel, de smaken die vrijkomen bij het verbranden van bewerkte tabak kunnen nooit het zelfde zijn als de smaken van verdampte PG/VG olie met een smaakstof.
Zie het als aardbeien. Die smaken origineel altijd anders dan producten als vla, of snoep met aardbeiensmaak.
Er zijn tabak smaakstoffen voor dampvloeistof die echt van tabaksbladeren zijn getrokken, als thee in een glas heet water. Het voordeel is dat deze smaakstoffen meer in de buurt van de sigaretsmaak komen maar het grote nadeel is dat deze extracties ook de vele slechte stoffen uit tabak bevatten, waardoor het vapen weer slechter wordt dan het vapen van dampvloeistof op basis van kunstmatige smaakstoffen.
Het is in het begin vaak echt een zoektocht naar een dampvloeistof met tabakssmaak die jij persoonlijk het beste een sigaret of sjaggie vind benaderen. Blijf in die zoektocht niet bij 1 merk maar probeer meer merken. Er zijn vape winkels welke probeer-setjes met tabakssmaken verkopen zodat je tegen een klein bedrag meerdere tabakssmaken uit mini flesjes kunt proberen.
Zelf vind ik Naked 100 - American Patriot een goede tabak dampvloeistof. Niet de goedkoopste maar wel hoge kwaliteit olie en smaakstoffen.
En dan is het nog zoeken naar hoeveel nicotine je wilt. Want als je van zware shag komt dan kan 3mg veel te weinig zijn en voel je geen hit in je keel. Dan moet je misschien naar de 6-12mg voor een grotere hit en ook meer voldoening.
Zo dampte ik ooit 6mg als oud Marlboro roker en constateerde dat ik heel de dag met mijn damper in de snavel liep. Alsof het niet genoeg voldoening gaf. Nu damp ik al jaren 10-12mg en neem af en toe een trekje.
Als je wat verder in de materie wilt raken en je leest je goed in dan kun je je eigen dampvloeistof maken. Compleet naar wens en op basis van 1 tot misschien wel 15 smaakstoffen. Hiervoor heb je websites als
https://e-liquid-recipes.com/ waar 1001 recepten op staan, compleet met smaakverklaring en reviews door vapers, wat zij van die smaak vinden.
Ik maak al jaren mijn eigen dampvloeistof op die manier, op basis van ca. 10 verschillende smaakstoffen wat in totaal voor mij een prettige tabakssmaak geeft. Ik stop hier bijvoorbeeld de smaakstof 'Neutral Base Dirty' in, wat ruikt naar verbrande tabak/asbak. Misschien vreemd maar deze smaak geeft samen met andere tabakssmaken net die hint naar een echte sigaret.
En de smaakstof vanile en Jamaycan Rum, voor een zachte iets zoete noot op de soms wat scherpe of harde tabakssmaken. Geeft met alle smaakstoffen samen echt een volle smaak, wat nog steeds geen echte tabak is, maar wel dicht in de buurt komt en niet snel gaat vervelen. Een All Day Vape (ADV) zoals ze dit noemen.
En niet minder belangrijk: Als je een liter PG/VG vloeistof koopt met losse nicotine en smaakstoffen dan ben je echt flink goedkoper uit dan losse flesjes van 10mL. En je doet er maanden mee.
Als resume moet je ook niet vergeten dat het langer dampen van 1 smaak resulteerd in het niet meer proeven. Net zoals parfum, een ander kan het ruiken maar jij hebt het dagelijks op en ruikt het niet meer.
Dan kun je soms even wisselen van smaak, als je dit wilt. Ik persoonlijk vind dit niet nodig maar een ander kan dit juist prettig vinden. Die heeft misschien wel 3-4 soort smaken staan om zo nu en dan te wisselen.
Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.