Ik heb de p8 grijs nu een week en ben erg tevreden over het apparaat.
Ten eerste: Knuckle sence zoals in veel reviews is te zien op youtube staat standaard uit en kun je desgewenst aanzetten. In alle pre-release modellen stond het standaard aan. Ik heb dus ook geen last van dat mijn vinger als knokkel geregistreerd wordt zo nu en dan. Prima last minute ontwerp beslissing van Huawei als je het mij vraagt. Schermafbeeldingen neem je met power + volume omlaag knop (ipv twee keer met je knokkel op het scherm kloppen). De functie voor gedeeltelijke schermuitsneden heb ik niet terug gevonden, maar dit ervaar ik niet als gemis.
Voorheen had ik een Samsung galaxy S2 en dit is een behoorlijke upgrade. De behuizing vind ik er prima uit zien en het scherm vind ik heel mooi. Het is dan misschien niet een Super Amoled zoals zoals die van de S2, maar dit scherm is wel stukken beter (niet zo gek gezien de vier jaar verschil misschien). Overdag kan ik niet zien dat de p8 een backlight heeft en lijkt dus het zwart net zo zwart als bij mijn oude S2. In donkere omgevingen is het wel wat zichtbaar, maar dit stoort mij niet. In direct zonlicht is het scherm nog goed leesbaar. De kleuren zien er echt goed uit. Over het algemeen vind ik het scherm het sterkste punt van de telefoon.
De grijze versie (Titanum gray) die ik heb ziet er overigens iets anders uit dan op de press renders. De voorkant is egaal zwart terwijl op renders is te zien dat die boven en onder aan de telefoon een soort donker grijs is. Ik neem aan dat het grijs dan ook alleen slaat op de kleur van de achterkant. Over het algemeen vind ik het ontwerp mooi.
Uitgebreide tests voor de CPU en GPU heb ik niet gedaan, maar het toestel voelt over het algemeen vlot aan, met tot nu toe alleen haperingen in 1 app (Duolingo). Android zelf heb ik nog niet kunnen betrappen op haperingen. Zware 3D games speel ik nooit op mijn mobiel, daar heb ik mijn PC wel voor

, dus dat die wat minder is neem ik maar voor lief.
Kwa bouwkwaliteit kan ik niet echt een oordeel geven, al ben ik wel op mijn hoede voor beschadigingen, met name het glas aan de achterkant. Aan de voorkant zit een dunne zwarte plastic rand om het scherm van pakweg een halve millimeter dikte. Deze rand had ik overigens nog niet eerder op press renders gezien. Ik neem aan dat dit de nodige impact zone geeft voor een val. Om het glas aan de achter kant zit dit niet. Een zo'n nieuwe telefoon als deze zit alles zo dicht op elkaar gepaakt en zal val energie meer dissiperen door het glas in tegenstelling tot mijn wat ruimer ontworpen S2 (vermoed ik althans). De metaal vs. plastic discussie zal ik niet aan gaan, maar ik weet wel dat mijn oude S2 niet kapot te krijgen was, ondanks dat ik er nooit een hoesje om had en hem meermaals heb laten vallen.
De camera lijkt prima, en lijkt redelijk mee te kunnen komen met die van een iphone 6 van een vriend van mij. Echter binnenshuis kloppen de kleuren niet helemaal naar mijn idee. De kleuren van de foto zijn dan heel afhankelijk van waar je focust. In het donker schiet die nog aardige kiekjes al lijkt er soms een vreemd patroon over zo'n foto te liggen. Ik neem aan dat dit door postprocessing komt. Optische beeldstabilisatie lijkt ook wel aardig zijn werk te doen.
De batterijduur lijkt prima en kom ruim de dag door. Ik ben geen zwaar gebruiker. Ik heb geen ervaring met recentere telefoons dus een goeie vergelijking kan ik niet maken.
Ik had mijn p8 op afbetaling + 110 direct betalen met 3GB en 120min bij t-mobile en volgens de site betaal ik dus 'maar' 350 euro voor het toestel. Op basis van dat bedrag kan ik zeggen dat hij zijn geld meer dan waard is. Zelfs al betaal je 480 zoals op dit moment te vinden in de price watch zou ik nog steeds zeggen dat die waar voor zijn geld bied.
Al met al zeer tevreden en maarliefst 0 noemenswaardige nadelen kunnen vinden aan de telefoon. Hier en daar een paar schoonheidsfoutjes, zoals in landschapsmodus is de terugknop sons onzichtbaar en whatsapp notificaties worden dubbel weergegeven in de statusbalk, maar deze doen voor niet echt afbreuk aan de gebruikservaring. Wat mij betreft een dikke aanrader dus.
[
Voor 4% gewijzigd door
Riddos op 27-05-2015 08:57
. Reden: Info over Knuckle Sense bijgewerkt aan de hand van de reactie van geelers ]