Bart ® schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 18:39:
[...]
Dat is nog steeds het geval, en ook daar zit een logica achter. Na 10 matches verliezen of winnen kan het systeem niet goed je rank bepalen. Als je dan de 11e match verliest, verlies je heel veel punten. Na 1000 matches kan het systeem met een veel grotere zekerheid zeggen wat je rank is. Daardoor verlies of win je steeds minder punten na een match, omdat er een grotere zekerheid is dat je op je correcte rank zit.
Zie het als statistiek. Ondervraag 10 mensen of bier lekker is, en de helft vindt dat het geval, dan kun je zeggen dat 50% +/- 20% van de Nederlandse bevolking bier lekker vindt. De 11e persoon die je ondervraagt, heeft een grote invloed op dat percentage. Heb je echter 1000 mensen ondervraagt, en zegt de helft dat ze bier lekker vinden, dan kun je stellen dat 50% +/- 1% bier lekker vindt. De 1001e persoon die je dan ondervraagt, heeft heel weinig impact op dat getal.
Natuurlijk zit er een logica achter maar het is een slechte logica. De logica gaat er immers vanuit dat jouw skill niveau een constante is en dat is absoluut niet het geval. Je skill ontwikkelt zich gedurende het seizoen en die kan stijgen of dalen. Zeker wie voor het eerst ranked gaat doen komt snel in een lage bracket vast te zitten waar je lastig uit komt, puur door dit systeem. Ook al ben jij daarna 2x of 3x beter, je moet enorm veel spelen óf wachten tot de season reset om op je eigen niveau te spelen.
Siege zou er wat mij betreft veel beter aan doen om die invloed van het aantal matches of de bandbreedte van de score volledig los te laten. Het is veel zinniger om puur te kijken naar de verwachte uitslag van de match. Om dat even concreet te maken.
Stel jij hebt een elo van 1000:
Tegenstander elo 500: win = kleine stijging +10 , loss = grote daling -100
tegenstander elo 1000: win = normale stijging +25, loss = normale daling -25
tegenstander elo 1500: win= grote stijging +100, loss= kleine daling -10
Bij siege werkt dat in eerste instantie ook zo, alleen stellen ze het óók nog bij voor 'uncertainty'. Wat er op neer komt dat hoe meer matches je speelt de te groter je uitslag wordt beperkt. Die 100 punten die je eerst kon winnen wordt 20 punten, puur omdat jij al X wedstrijden hebt gespeeld.
Ik zie weinig voordeel van het beperken van de score uitslagen. Het enige voordeel dat ik me kan bedenken is dat het speelstress wegneemt omdat je toch niet groot kan verliezen. Maar het uiteindelijke doel van een elo systeem; goede tegenstanders matchen, ga je daar niet mee bereiken.
Zoals ubi het zelf zegt:
Why do my friends and I gain/lose a different amount of points after a game?
If you both have the same skill, the update will depend on how confident our system is regarding where you are placed. Let’s say that you are both Gold IV but your friend has played a lot more games than you (they have a low uncertainty), you will gain/lose more points than they will.
[
Voor 23% gewijzigd door
sdk1985 op 14-06-2019 19:12
. Reden: duidelijker gemaakt ]