Zeven voedingen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipkipse
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-08 21:59
Om even een paar kleine rare punten uit het zeven voedingen nieuwsbericht aan te stippen.

In de grafiek "Rendementen 10-100 procent belasting" moeten de waardes 20, 50 en 100% afgelezen worden. Waar ik het dan vreemd vind om de 20% niet in de schaalverdeling onder de y-as te zetten. Nu moest ik hem zelf opzoeken.

De kleuren van de merken tussen "Rendementen 10-100 procent belasting" , "Geluidsproductie op 20cm afstand" en "Holdup-tijd" verschillen. Waarom? Dit zorgt voor onduidelijkheid.

Maar het meest rare vind ik nog dat er gekozen is voor de pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 550W ipv de pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 10 550W

Dat hele product is niet eens meer verkrijgbaar :? ik mag hopen dat tweakers hier een fout gemaakt heeft in de verwijzing naar het product?

Ook zijn jullie in de roundup de gehele geluidsproductie vergeten. Als je dit mee neemt in de final roundup qua sterren kom je denk ik zelfs op een heel ander beeld uit. Die CM loeit er over.. iets wat voor vele gamers toch een belangrijk argument is voor de voeding.

Daarnaast zie ik veel vaker dat nieuwsberichten om 06:00 live gaan, wat ik persoonlijk erg positief vind. Maar vervolgens zijn er nog weinig redacteuren aanwezig om fouten te herstellen. Waardoor deze artikelen heel lang vol fouten staan... Moeten deze revieuws niet veel beter gechecked worden als ze om zo;n tijd live gaan?

[ Voor 26% gewijzigd door flipkipse op 27-03-2015 08:23 ]

Certified Google Teacher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 14:15

mr_obb

Lakse Perfectionist

Een klein puntje van feedback van mij. Ik merk dat de voedingen in elke grafiek een andere kleur lijn hebben. Voor mij als lezer zou het handiger zijn om de kleuren gelijk te houden, zodat ik als lezer in elke grafiek bijvoorbeeld de Corsair kan vinden door donkerblauw te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marinusvdmeulen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18-07 13:58
Leuk topic haha, ben benieuwd wat voor meningen dit naar voren gaat brengen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Duidelijk gelinkt naar een verkeerd product, de Dark Power Pro (zonder 10) is helemaal geen Gold voeding en al jaren niet meer te koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

flipkipse schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 08:02:
Om even een paar kleine rare punten uit het zeven voedingen nieuwsbericht [...] Maar het meest rare vind ik nog dat er gekozen is voor de pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 550W ipv de pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 10 550W

Dat hele product is niet eens meer verkrijgbaar :? ik mag hopen dat tweakers hier een fout gemaakt heeft in de verwijzing naar het product?
Dat is naar alle waarschijnlijkheid een knip- & plakfout, en is al gemeld: Verwijderd in "Spel- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes - deel 43".

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2015 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 21:02

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Elke review wordt nagekeken maar zo minutieus en gedetailleerd als onze users lezen gaat simpelweg niet. Juist daarom zijn we zo blij met alle feedback die we krijgen. Wel kun je je afvragen of het zo nodig is om meteen om 6 uur te kunnen reageren op feedback. Ik denk dat dat prima om 10 uur kan.

Je stipt een paar punten aan die hout snijden (genoemde product, kleuren), maar ik weet niet of bewust voor deze kleuren is gekozen. Wat ik wel weet is dat de eindscore meer is dan een optelsom van plus- en minpunten. Je aanname dat de geluidsproductie niet is meegenomen klopt dus niet. Die is wel meegewogen maar je ziet m niet apart benoemd staan. De conclusietabel is geen wiskundig sommetje, laten we dat niet vergeten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipkipse
Wilbert de Vries schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 09:02:
Elke review wordt nagekeken maar zo minutieus en gedetailleerd als onze users lezen gaat simpelweg niet. Juist daarom zijn we zo blij met alle feedback die we krijgen. Wel kun je je afvragen of het zo nodig is om meteen om 6 uur te kunnen reageren op feedback. Ik denk dat dat prima om 10 uur kan.

Je stipt een paar punten aan die hout snijden (genoemde product, kleuren), maar ik weet niet of bewust voor deze kleuren is gekozen. Wat ik wel weet is dat de eindscore meer is dan een optelsom van plus- en minpunten. Je aanname dat de geluidsproductie niet is meegenomen klopt dus niet. Die is wel meegewogen maar je ziet m niet apart benoemd staan. De conclusietabel is geen wiskundig sommetje, laten we dat niet vergeten :)
Dan kan je je ook afvragen of het handig is om artikelen op 6 uur live te laten gaan.. Want tot die tijd loop je het gevaar dat er 4 uur fouten in een artikel zitten.

Ik ben er mee bekend dat de conclusie tabel geen sommetje is. Alleen consumenten skippen meestal de vele pagina;s en grafiekjes en gaan rechtstreeks naar de conclusie. Hier is geen enkele score / waarde onderdeel hier aan gegeven.

Daarnaast ben ik heel benieuwd: Hoe heeft tweakers de geluidsproductie gemeten? Welke opstelling is gebruikt? En op welke tijden van de dag is gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Nogsteeds de Dark Power Pro product links nog niet aangepast naar de Dark Power Pro 10 na op zoveel plekken te zijn gemeld. :-(

Ook in de conclusie>productvergelijk zou er nog een 10 achter moeten, en in de Specificaties tabel is die 10 een rij naar onderen verschoven bij het wattage. :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Hmmm ik zie heel veel fouten, onjuistheden en typo's in de review. Review valt mij nogal tegen...

Sowieso zet ik al mijn vraagtekens bij het 'feit' dat dit de 7 populairste voedingen van 550W zouden zijn met 80PLUS Gold certificaat. De Thermaltake London 550W en Silverstone Strider Gold S 550W genieten bijvoorbeeld zo goed als geen populariteit volgens de pricewatch: pricewatch: Thermaltake London 550W en pricewatch: Silverstone Strider Gold S 550W. Amper views zo te zien en ook maar amper mensen die hem willen of hebben. Daarnaast hebben jullie een hele oude Antec True Power II en be quiet! Dark Power Pro P7 gekoppeld aan de review. En bij de andere voedingen niet het product zelf, maar de serie, terwijl andere voedingen in de serie soms wel eens heel anders kunnen zijn, zie bijvoorbeeld de RM serie welke bestaat uit drie verschillende designs van CWT op dit moment. Paar maanden geleden was Chicony/Hipro zelfs nog een OEM van de 750 en 850W versie.

Dan bij de line-up daar staat:
Een extra molex-kabel met drie stekkers en een floppy-connector, en een 70cm lange 8-pinsstekker maken de kabelboom compleet.
Hier is niet duidelijk of dit een 8 pins PEG connector of 8 pins EPS stekker is.
Seasonic laten maken en gebruikt aan zowel de primaire als de secundaire zijde Rubicon-condensators.
Rubycon, niet Rubicon. Overigens zie ik sowieso ook meerdere Chemicon KZE series op jullie foto, dus het klopt ook niet. Ook zitten er nog solid caps van Enesol in.
wat ruimte biedt aan een 135mm-ventilator van be quiet: de SilentWings P10
De voeding is een Dark Power Pro P10, de fan is een SilentWings BQT T13525-LF15 en dat is volgens mij de eerste generatie SilentWings, misschien nog tweede, maar uit mijn hoofd eerste.
Lager type is FDB zo uit mijn hoofd.
Er worden drie 8-pinsstekkers meegeleverd en vier 6+2-pcie-stekkers op twee gedeelde modulaire connectors. Een vijfde 6-pins zit op een aparte kabel.
Weer staat er niet EPS bij, zo op het eerste gezicht lijkt het dus om een PEG connector te gaan.
Vier ventilatoraansluitingen en een overklokknopje maken de kabels compleet.
Je overklokt niks met dat knopje, je schakelt de OCP (Over Current Protection) van de 12V rails uit. Je maakt dus van een multi-rail design een single rail en je zet dus de OCP beveiliging uit. Maar dit heeft in principe niks met overklokken nodig en is als het goed is ook nooit nodig dus kan die ook beter aan blijven, is namelijk veiliger.
en we aan de secundaire kant onder meer Capxom en Nippon Chemi-con van 105°C vinden.
Wacht, CapXon (geen CapXom dus)?? O het zijn maar de solid caps volgens jullie afbeelding, dat maakt dus weinig verschil die dingen zullen toch heel lang mee gaan.
Dat biedt plaats aan een Yate Loon-120mm-ventilator
Dual ball bearing mist.
De 24-pinskabel, de 8-pins- en twee 6+2-pins-pcie-stekkers op één kabel zitten vast aan de voeding.
Weer 8 pins waarbij niet duidelijk is wat het is.
Chemi-Cons aan de secundaire kant zijn gebruikt.
Meer dan alleen Chemi-con, de solid caps zijn Unicon en daarnaast lijken er ook nog andere elco's tussen te zitten.
De Corsair Link-technologie is wel aanwezig
Echter kun je er zo goed als niks mee bij deze voeding en komt er ook geen kabeltje bij.

8Pins staat weer niet bij wat het is.
die Chemi-Con-condensators voor zowel de primaire als secundaire kant gebruikt.
Huh wacht. De RM450 t/m RM650 zijn juist berucht om hun CapXon secondaire condensators. CapXon staat bekend om hun vrij korte levensduur en als ze niet goed gekoeld worden verkort je ook nog eens erg de levensduur wat in een semi-passieve voeding zoals deze nogal heel erg gebeurt. Maar nu beweren jullie dat er kwaliteitscondensators van Chemi-con in zitten?

Op de foto die jullie hebben geschoten zie ik anders een 5Vsb elco van Chemi-con en CapXon secondaire elco's, die ook nog eens half onder de kabels verstopt zijn en daardoor nog slecht gekoeld worden ook naast dat de fan al heel vaak stilstaat.
8-pinsstekkers
Welke 8 pins stekkers (EPS of PEG en ook nog meervoud)
120mm-ventilator die op een vast toerental van 1500rpm is ingesteld.
Dit lijkt mij heel vreemd, dat kan eigenlijk niet kloppen. Niemand stelt meer een vast toerental in.
de originele Strider Gold had kabels die individueel van sleeves waren voorzien
Wat is volgens jullie de orginele versie en individueel gesleeved? Een Silverstone voeding?
Wie de odm is, is onduidelijk
High Power, ook bekend als Sirtec of Sirfa.
Thermaltake heeft een 140mm-ventilator ingebouwd met een vast toerental van 1300rpm
Bij deze voeding weet ik dus zeker dat het niet klopt, want ik heb al eens een review hiervan gelezen die met hele andere waardes kwam.
http://www.computerbase.d...500-550-watt-vergleich/8/
die het eigen ontwerp van Thermaltake produceert
Eigen ontwerp?
Sanyo 105-, JunFu- en Samxon-condensators.
Sanyo zijn kwaliteits elco's, maar waar zitten die? JunFu zijn absoluut geen kwaliteits dingen en die zitten aan de secondaire kant. De 5VSB elco lijkt een Samxon te zijn.
We hebben de belastingen van de voedingen tijdens het testen uiteraard aangepast aan deze opgegeven vermogens.
Voor de crossload alleen neem ik aan? Anders krijg je een goed scheve test, waarbij je voedingen verschillend behandeld, dan zijn de testen niet vergelijkbaar. En het is ook niet realistisch, een PC past zich ook niet aan de voeding aan.
Panasonic, ook wel Matsushita genoemd, en Hitachi gelden als de beste condensators, andere Japanse merken als NCC en Rubycon volgen.
Waar heb je deze wijsheid weg?
Het zijn allemaal kwaliteitselco's, maakt niet uit welke erin je voeding zitten je zit in zo'n geval altijd "gebakken".

Dan de tabel eronder, waar de gegevens dus lang niet allemaal kloppen zie hierboven. Ook mist er bij de Silverstone eigenlijk alles over de fan.

De interne foto's zijn overigens erg karig, alleen maar van boven, niet van de fan, niet van uit een andere hoek, niks van het PCB, niks van het modulaire PCB, etc.
We testen echter in een hotbox, op 43 graden Celsius, enerzijds omdat de geluidsmetingen bij die temperatuur uitgevoerd worden en anderzijds omdat het in een behuizing zelden 23 graden is.
Vergeet niet dat in veel moderne behuizingen de voeding al koele lucht van onder de behuizing weg kan halen en dus niks met de interne temperatuur van de behuizing te doen heeft in zo'n geval.
Voor de 80Plus Gold-certificering op 230V moet een voeding op 20, 50 en 100% respectievelijk rendementen van 88, 92 en 88% halen. Voor 115V zijn rendementen van 87, 90 en 87% vereist.
Voor 80PLUS Gold op 230V moet het rendement minimaal 90, 92 en 89% zijn, maar geen van deze voedingen is hiervoor gecertificeerd, dus hier naar kijken heeft sowieso geen enkele zin.
Geen van de voedingen haalt de certificering volgens de normen voor 230V. Daarbij valt op dat de Antec- en Silverstone-voedingen niet bij 90% rendement komen, waar de rest dat wel lukt.
Wat mij vooral opvalt zijn de lage rendement cijfers, waardoor je twijfelt over de precisie van de meter. De lijngrafiek is overigens wel vrij duidelijk.

De daaronder geplaatste staafgrafieken zijn alles behalve dat. Bij de eerste staafgrafiek zit het zo dicht bij elkaar dat je amper verschil ziet. Daar zou je eigenlijk niet bij 0 moeten beginnen.

De staafgrafiek bij lage belastingen is nog redelijk te doen, omdat hier het verschil groter is, maar waarom geen lijngrafiek zo als bij de andere efficiëntie grafiek?
De geluidsproductie is niet direct te meten, vanwege de herrie die de loadgenerator produceert. We hebben daarom tijdens het testen de rotatiesnelheid van de ventilators gemeten en deze met een passief aangestuurde fancontroller in een stille ruimte gereproduceerd. We hebben de geluidsdrukmeter daarbij op 20cm afstand van de onderkant van de voeding opgesteld. Dat levert een wat overdreven resultaat; in een behuizing zit de onderkant van de voeding immers op de bodem en wordt het geluid meer gedempt. Voor de vergelijking is dit echter wel de eerlijkste en meest reproduceerbare methode.
Zo'n meting is gewoon Kwalitatief Uitermate Teleurstellend en verteld weinig over de echte situatie. Je houdt namelijk een rekening met andere geluiden uit de voeding, geluid van lucht dat ergens tegen aan wordt geblazen en ga zo maar door. Waarom wordt er trouwens bij de Corsair 30dBA minimaal vermeld als de fan niet draait. Als dat de geluidsdrempel is dan moet dit wel duidelijk gemaakt worden of de grafiek moet later beginnen.

Sowieso zet ik erg mijn vraagtekens bij deze cijfers. Sowieso bij het vast aantal toeren, maar eigenlijk bij alles.
Om kortstondige storingen in het elektriciteitsnet op te vangen kan een voeding dankzij de in zijn condensators opgeslagen spanning zelfstandig functioneren. Die zogeheten hold-up-tijd wordt gemeten in milliseconden, waarbij de overbrugbare periode afhankelijk is van het gevraagde vermogen. Bij 100% belasting moet dat 16ms zijn. We hebben de hold-up-tijd bij alle belastingen gemeten, zodat je ook weet hoe lang je pc een 'brown-out' overleeft als je het systeem minder zwaar belast.
Hoe hebben jullie dit gemeten? Maakt namelijk een nogal groot verschil op welke plaats je de stroom onderbreekt. Doe je dit op het moment dat de sinus op ongeveer de max is en de elco dus is opgeladen zal de hold-up time veel langer zijn dan dat de sinus door de 0 gaat, op zo'n moment wordt de elco namelijk al leeg getrokken voordat je de stroom onderbreekt. Als je dit niet heel precies doet krijg je verschil in uitkomsten. Ik heb namelijk erg het idee dat er weinig van deze test komt, want de waardes wijken nogal veel af van waardes die ik in andere reviews heb gelezen.

Dat komen we bij de spanningsregulatie, waarom niet een lijngrafiek met een duidelijke schaal? Dit is weer zo onduidelijk als het maar kan. Aan de linkerkant staat een 1, nog een 1 en een 2 en voor de rest niks. Dat is toch niet duidelijk?

Bij de ripple mis ik screenshots van de ripple zelf, een naar mijn idee noodzakelijk iets.
De voeding van be quiet heeft op de 5Vsb de grootste, maar stabielste rimpel, wat geen ramp is; die wordt immers voor usb-poorten gebruikt.
Alleen als de PC uitstaat, zodra die wordt ingeschakeld neemt de 5V het over bij moderne PC's om het rendement hoog te houden. 5VSB wordt natuurlijk ook gebruikt bij het starten van de PC en laat altijd spanning op het moederbord staan hiervoor zolang de voeding ook spanning heeft.
waarbij de Antec-voeding als minpunt heeft dat deze niet modulair is
Dat kan toch geen minpunt zijn. Als je (bewust) een niet modulaire voeding koopt kun je het toch niet een nadeel vinden dat die niet modulair is? Dat is waarschijnlijk een bewuste keuze geweest. Heb je namelijk een goede behuizing en kun je netjes een PC in elkaar zetten dan ziet een niet modulaire voeding er vaak netter uit als een modulaire voeding. Er bestaat namelijk een verkeerd idee dat modulair betekend dat het er netter uit ziet.
terwijl de CM-kabels behoorlijk kort zijn.
En vrij slechte sleeving hebben en er niet echt mooi uitzien, de Antec doet dat al een stuk beter bij de belangrijkste kabels.
Op het gebied van bouwkwaliteit kunnen we de ventilators bekijken. De stilste is de Corsair RM550 met zijn semipassieve koeling, snel gevolgd door de be quiet DPP10, die eveneens zeer stil is. De Antec- en CM-voedingen zijn het luidruchtigst, terwijl Silverstone en Thermaltake de middenmoot vormen. Seasonic is bij lage belastingen een van de stillere voedingen, maar de ventilator kan behoorlijk wat geluid produceren als er meer warmte moet worden afgevoerd. Iedere voeding gebruikt condensators die voor 105°C gemaakt zijn, met uitzondering van Silverstone. Het lijkt erop dat de voeding een goedkopere revisie van het origineel is geworden.
Bouwkwaliteit en geluidsproductie zijn twee verschillende dingen. Het is prima mogelijk om een stille voeding te maken met een bagger kwaliteit.
Corsairs RM550 is een mooie middenmoot wat prijs betreft, die veel features, weinig geluid en prima prestaties levert.
Maar je erg op de kwaliteit van de condensators inlevert! En dit geld ook voor de Thermaltake.

Bij de productvergelijking vraag ik mij erg af hoe jullie bij de plusjes en minnetjes zijn gekomen zit hier een heel schema achter?

Dat idee heb ik namelijk niet. Want de Antec is bijvoorbeeld een betere voeding als de Silverstone en de prijs is ook beter, maar dat zie ik niet terug in het aantal sterren, beide krijgen er drie.

De Thermaltake mag bij kwaliteit (componenten?) wel veel slechter beoordeeld worden en de totale score moet ook omlaag.

Dat de Corsair RM550 als beste wordt beoordeeld daar kan ik mij toch echt slecht in terug vinden. Qua kwaliteit staat die ene laatste na de hekkensluiter Thermaltake, toch is het de op één na duurste voeding. Dus ergens klopt er hier iets niet!

Naar mijn idee is dit dus niet echt een geslaagde review...

-The_Mask- in 'reviews: De zeven populairste voedingen van 550W getest'

Meer fouten

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Hmm, als ik dat verhaal hier boven zo eens lees, tel ik een slordige 40 fouten, sommige klein, sommigen groot. Da's niet best.

Ik vind het vooral zo kut dat er aardig wat mensen nu zo'n RM550 kopen, denkende dat ze de beste voeding uit de tweakers test kopen, maar eigenlijk is hij qua kwaliteit de een na slechtste, en zal hij geen heel lange levensduur hebben.

Ook prettig voor de mensen die veel in DAA advies geven, die kunnen weer tig keer vertellen dat de RM geen goede keuze is, moeten we weer aankomen met bronnen en linken naar bovenstaand bericht waarom de Tweakers test eigenlijk knap waardeloos is, waardoor ook de geloofwaardigheid van Tweakers zelf naar beneden gaat.

Misschien toch deze hele review eens een grondige revisie geven, want momenteel is het "Tweakers, Technologie stelt ons op de proef" :+

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De plus en minpunten aan het eind lijken nergens op gebaseerd.

Bij 'regulatie' varieert de waardering van min, tot 2x plus. Ondanks dat de tekst aangeeft dat alle voedingen binnen de specificaties blijven. Wonderlijk om een minus te geven voor iets dat binnen de specs blijft?

Bij 'rimpelspanning', wordt er voor alle voedingen gewoon een plus gegeven. Hier zie je echter ook genoeg variaties in de test resultaten, vergelijkbaar met de test resultaten bij regulatie. . Waarom hier dan ook niet minnen en plussen gegeven, net zo als bij regulatie?

Er lijkt geen consistentie te zitten in de waardering.

Verder is het voor mij onbegrijpelijk om op 43 graden Celsius te testen. Dat je 23 graden onrealistisch vindt snap ik... Maar 43 graden is véél onrealistischer. Niemand heeft dat in zijn kast. Iets in de orde van 33 graden is het maximum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Verwijderd schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 12:16:

Verder is het voor mij onbegrijpelijk om op 43 graden Celsius te testen. Dat je 23 graden onrealistisch vindt snap ik... Maar 43 graden is véél onrealistischer. Niemand heeft dat in zijn kast. Iets in de orde van 33 graden is het maximum.
Maar de temp in de kast is eigenlijk totaal niet belangrijk, want bijna iedere moderne kast [op wat ITX kastjes en heel erg budget mATX kastjes na] laat de voeding lucht van onderen aantrekken, welke dus dezelfde temp. als je kamer heeft.

Dan is 23 graden al vrij veel, en bij 43 graden heb je toch wel een probleem :+ Als ik lucht van 43 graden in mijn Define R4 ga pompen terwijl ik aan het gamen ben, weet ik zeker dat alles in mijn systeem een takkeherrie gaat maken om koel te blijven, mijn GPU fans moeten naar de 100% en zullen zelfs dan moeite hebben om de VRM's koel te houden, en mijn 1100T zal waarschijnlijk niet meer in de turbo schieten om koel te blijven.

Serieus, als mijn kamer 40 graden is, heb ik wel andere zorgen dan mijn voeding die herrie maakt.

Ja, uiteraard zal de lucht in de kast je voeding wel iets opwarmen, maar veel zal dat niet zijn vanwege het kleine verschil.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
Waar ik me vooral over verbaas is dat ze 5 uur later nog niet de juiste product links voor elkaar hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Ik heb de grootste fouten gefixed. De 8pin eps/peg laat ik staan: ik heb alle moeite gedaan de kabels keurig in tabellen te meten en beschrijven.
Over de toerentallen en geluidsmetingen. Het is bekend dat het onmogelijk is de geluidsproductie van een voeding te meten tijdens het testen met een loadgenerator. We hebben daarom de toerentallen van de fan gemeten en deze naderhand in een stille ruimte (30dB(A) gereproduceerd, met de fan ingebouwd in de voeding. Zoals aangegeven: niet 100% realistisch, maar het best haalbare.
Noot twee over fan-rpm: de Silverstone-fan heb ik consistent op 1500rpm gemeten, bij de Thermaltake-fan was dat steeds 1300rpm, behalve bij de <100W loads.
De ontbrekende / onvolledige specs heb ik aangevuld en mede naar aanleiding daarvan de RM550 een halve ster minder gegeven.

[ Voor 69% gewijzigd door willemdemoor op 27-03-2015 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ideetje voor de geluidsmeting. Kun je de load generator niet in een andere kamer plaatsen, met een paar kabels ertussen? Een paar meter kabel mag geen verschil maken in de meting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
Verwijderd schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 13:46:
Ideetje voor de geluidsmeting. Kun je de load generator niet in een andere kamer plaatsen, met een paar kabels ertussen? Een paar meter kabel mag geen verschil maken in de meting...
Dan worden die kabels toch condensators bij DC? ;)
Daarnaast hoe langer de kabel, hoe groter de weerstand.

[ Voor 7% gewijzigd door flipkipse op 27-03-2015 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
willemdemoor schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 12:41:
Ik heb de grootste fouten gefixed.
En de dingen die nu niet gefixed zijn, wanneer worden die gefixed?
Over de toerentallen en geluidsmetingen. Het is bekend dat het onmogelijk is de geluidsproductie van een voeding te meten tijdens het testen met een loadgenerator.
Onmogelijk is het niet, ik heb het namelijk een paar site's wel zien doen. En volgens mij had ik ook al eens een manier op geschreven in één van de vorige twee topics.
We hebben daarom de toerentallen van de fan gemeten en deze naderhand in een stille ruimte (30dB(A) gereproduceerd, met de fan ingebouwd in de voeding. Zoals aangegeven: niet 100% realistisch, maar het best haalbare.
Op dit moment draagt het gewoon weinig bij naar mijn idee, behalve onduidelijkheid.
Noot twee over fan-rpm: de Silverstone-fan heb ik consistent op 1500rpm gemeten, bij de Thermaltake-fan was dat steeds 1300rpm, behalve bij de <100W loads.
Dan zijn de fanspeeds dus niet vast, maar temp gestuurd. Maar omdat je er zelfs bij maar 25W al een onrealistisch hoge intake temp door de voeding stuurt krijg je nog al een scheve uitkomst. Als je PC idled kan het gewoon nooit dik 40 graden in de behuizing zijn zelfs al is er geen enkele airflow en moet alle warmte weg via de voeding. Dan moet het gewoon 40 graden zijn op de plaats waar de PC staat en dat is komt hier in NL gelukkig niet voor.
De ontbrekende / onvolledige specs heb ik aangevuld en mede naar aanleiding daarvan de RM550 een halve ster minder gegeven.
Zo zou ik het doen:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/T6CtZaCMQAmzYkOhzfjO3M3X/full.png
Dit lijkt mij realistisch.

Straks gaat iemand nog zeggen dat de review echt door Corsair gesponsord is omdat de loadtester van hun komt. :o

Komt er trouwens ook een wat uitgebreide reactie op alle berichten in dit topic?

[ Voor 3% gewijzigd door -The_Mask- op 27-03-2015 18:17 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
-The_Mask- schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 18:13:
[...]

Onmogelijk is het niet, ik heb het namelijk een paar site's wel zien doen. En volgens mij had ik ook al eens een manier op geschreven in één van de vorige twee topics.
Misschien een hele domme vraag hoor, ik ben niet 100% op de hoogte van die load testers en wat ze nu precies doen.

Maar wat ik overgehouden heb van mijn jaartje energie techniek
Vermogen = Voltage * Stroom en Voltage = Stroom * Weerstand. Wat om te schrijven valt in:
Stroom = Voltage / Weerstand.
Vermogen = Voltage * (Voltage / Weerstand)

Het voltage is bekend, dat is : 12, 5 en 3,3 volt. Dan zou je toch bij 12 Volt krijgen:
Vermogen = 12 * (12/Weerstand)

Als je vervolgens een paar weerstanden pakt, die overeen komen met het wattage wat je wilt testen dan ben je er toch? Of ga ik nu veel te kort door de bocht?

Dan kan je in een stille omgeving je testen draaien, Natuurlijk heb je dan last van de variabele voedingen, maar dat zou je in de praktijk toch ook hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goarilla
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-08 20:36
Het voltage is bekend, dat is : 12, 5 en 3,3 volt. Dan zou je toch bij 12 Volt krijgen:
Vermogen = 12 * (12/Weerstand)
En als je dus 24 W wilt verkrijgen dan neem je een weerstand van maar 6 Ohm.
Dat veroorzaakt toch brand (kortsluiting) ?
Je hebt toch iets nodig om de energie af te voeren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
goarilla schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 22:21:
[...]

Een gloeilamp is ook niks meer en minder als een weerstand... Heb jij ooit brand gekregen toen je deze aan deed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goarilla
Een gloeilamp is ook niks meer en minder als een weerstand... Heb jij ooit brand gekregen toen je deze aan deed?
Ja :D (slechte kabel).
Maar een gloeilamp krijgt toch geen 2A door zijn draden gejaagd, volgens dit krijgt een AC gloeilamp 1/6A (https://uk.answers.yahoo....qid=20061213190137AApnUuv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
goarilla schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 22:54:
[...]
Ja :D (slechte kabel).
Maar een gloeilamp krijgt toch geen 2A door zijn draden gejaagd, volgens dit krijgt een AC gloeilamp 1/6A (https://uk.answers.yahoo....qid=20061213190137AApnUuv).
Nee maar die stroom lijkt me ook door de kabels gejaagd te worden als het systeem normaal dat vermogen moet leveren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goarilla
Nee maar die stroom lijkt me ook door de kabels gejaagd te worden als het systeem normaal dat vermogen moet leveren ;)
Maar 1/6A is prima. Zeker omdat dat die dikkere AC kabels zijn.
Denk ik :D (Ik moet waarschijnlijk ook terug naar school).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
goarilla schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 23:35:
[...]
Maar 1/6A is prima. Zeker omdat dat die dikkere AC kabels zijn.
Denk ik :D (Ik moet waarschijnlijk ook terug naar school).
Ik denk dat je terug naar school moet. :?
Wanneer je "computer systeem" namelijk 500 watt nodig heeft, lopen de zelfde stromen door het systeem als bij een weerstand ;) Maar the mask kan vast antwoord geven op mijn misschien te simpele theorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cHoc
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-07 22:35
goarilla schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 22:21:
[...]

Ja, Warmte, doordat er spanning op, en voornamelijk stroom door een weerstand geleid word, reageert de weerstand om de stroom te beperken tot U=IxR, dit beperken kost energie wat een weerstand in warmte omzet.
Je zult dan dus moeten uitrekenen hoeveel warmte je dan gaat genereren, en de weerstand daarop aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is een simpele berekening. Als je 500W vermogen van de voeding wilt verstoken, dan komt er 500W aan warmte in de weerstand vrij. Ja, dat is best stevig.

Maar zoals ik al aangaf... er is geen reden waarom dat perse in dezelfde ruimte moet staan.

500W over 12W is 42A. Met 3 standaard kabels (die 16A aan kunnen) kun je dat gewoon naar een andere ruimte transporteren. Wellicht minder handig wanneer de load in een andere kamer staat dan de geluidsmeting opstelling, maar geenszins onmogelijk uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
flipkipse schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 22:11:

Misschien een hele domme vraag hoor, ik ben niet 100% op de hoogte van die load testers en wat ze nu precies doen.
Eigenlijk heel simpel, zie het als elektrische kacheltjes. Ze zetten de elektrische energie om in warmte. Nu is dat niet het doel van zo'n apparaat maar wel de meest gemakkelijke manier.
Als je vervolgens een paar weerstanden pakt, die overeen komen met het wattage wat je wilt testen dan ben je er toch? Of ga ik nu veel te kort door de bocht?
Klopt maar dat moeten dan wel hele dikke weerstanden zijn en je moet alle warmte wel kwijt kunnen. Energie gaat immers nooit verloren, maar kan alleen van vorm veranderen.
Dan kan je in een stille omgeving je testen draaien, Natuurlijk heb je dan last van de variabele voedingen, maar dat zou je in de praktijk toch ook hebben?
Er zijn heel wat mogelijkheden te bedenken. Je kunt voor geluidsmetingen kiezen om de afstand tussen de loadtester en de voeding wat groter te maken en de voeding in een geluidsdichte box te plaatsen.

Maar je kunt ook bijvoorbeeld zelf je eigen stille loadtester maken, met bijvoorbeeld power weerstanden, gloeilampen of iets dergelijks.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
-The_Mask- schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 11:01:
[...]

Er zijn heel wat mogelijkheden te bedenken. Je kunt voor geluidsmetingen kiezen om de afstand tussen de loadtester en de voeding wat groter te maken en de voeding in een geluidsdichte box te plaatsen.

Maar je kunt ook bijvoorbeeld zelf je eigen stille loadtester maken, met bijvoorbeeld power weerstanden, gloeilampen of iets dergelijks.
Ja maar je kan toch bijvoorbeeld een kist maken waar je 10 rijen met 4x e27 aansluiting maakt. Vervolgens verbind je deze 4 aansluitingen parallel met simpele drukknopjes er tussen. En aan het begin van elke rij maak je een simpele 12 volt klemmemstroom aansluiting waar je nog een zekering van 16a tussen zet. In elke vitting draai je een 25watt spaarlamp (a 2 euro).

Elke rij kan dan maximaal 100 watt vragen. Wat neer zou komen op ongeveer 8,3 A.

Vervolgens maak je zelf kabels met een PSU aansluiting die normaal naar de sata en PCI poorten gaat. Zet de lampen per 2 rijen op één 12 volt aansluiting. Dan zou er over die klem 16.6A gaan lopen. (Wat die waarschijnlijk wel aan kan). En over je draden 8.3A.

Dan heb je toch de meest simpele loadtester voor €150 aan materiaal die tot 1000Watt kan. Waarbij je het aantal lampen wat brand kan vermenigvuldigen met 25 voor de totale belasting?

Ik twijfel haast om het nu zelf te gaan maken voor de fun :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goarilla
Dan heb je toch de meest simpele loadtester voor €150 aan materiaal die tot 1000Watt kan. Waarbij je het aantal lampen wat brand kan vermenigvuldigen met 25 voor de totale belasting?
Dus dan heb je max ~1kW aan licht. Die kist krijgt dus een deur vermoed ik :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeneralX
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:24
Om de goedbedoelende tweakers iets te temperen in hun enthousiasme, spaarlampjes werken helaas op 230VAC, niet 12VDC. Je zou hier moeten gaan werken met weerstanden die flink vermogen kunnen verstoken. Het liefst zal Tweakers hun vermogen in kleine stapjes willen opvoeren. Idealiter wil je dus een voor een weerstandjes parallel toevoegen. Als stapjes van 36W acceptabel zijn, zou je 4Ohm weerstanden kunnen pakken. Voor het gemak nemen we even de 12V rail aan. 12V/4Ohm is 3A. 12*3=36W. De belasting zal steeds met 36W toenemen door een extra weerstand van 4Ohm parallel toe te voegen, iedere weerstand moet dus op zn minst 36W aankunnen. In verband met precisie van de weerstanden (meestal 5% ofzo) zou ik dan aan de veilige kant gaan zitten en 40W aanhouden. Even snel op Farnell gekeken. een 4Ohm 50W weerstand met 1% precisie is al te krijgen voor 4.68 euro per stuk. 40 van die dingen parallel geeft een belasting van 1440W, lijkt me meer dan voldoende en kost slechts 200Euro . Als tweakers een grotere stapgrootte praktischer vind, zou je bijvoorbeeld 1Ohm (18.50 euro per weerstand) of 2Ohm (9.26 euro per weerstand) weerstanden kunnen pakken. Nadeel is wel dat die dan per stuk meer vermogen aan moeten kunnen, dus dat je duurdere weerstanden moet aanschaffen, maar je hebt er ook minder van nodig. Just my 2 cents.

Bedenk me net dat deze weerstanden ideaal zouden zijn om met een voeding in de 'Hot Box' te steken. Dan weet je precies hoe warm het zou worden als je een bepaalde belasting vraagt en dan draait de fan dus ook precies net zo hard als onder normaal gebruik, dus de geluidsmeting wordt er veel waarheidsgetrouwer en dus bruikbaarder van.

Wat Enchion voorsteld is waarschijnlijk praktischer in gebruik, maar zeker duurder. LED heeft de onhandige eigenschap om zuinig te zijn, dus je gaat er een boel nodig hebben om de 1000W te halen. LED strips lijken me niet ideaal, in verband met LEDjes die uitvallen, waardoor hele stringen ineens onbruikbaar worden. Plus, na tien seconden op alibaba is mijn vermoeden dat ze inderdaad veel te zuinig zijn voor hun kostprijs. LEES: zuinig is hier NIET GOED. Bijv. Ledstrips.nl (geen idee of dat een betrouwbare website is, maar is maar een voorbeeld) 9 eu nogwat per 7.5W, lijkt me dus een hele dure hobby. Weerstandjes zijn echt 10 keer zo goedkoop. Alibaba: 6 dollar per 14.4W. Wordt al beter, maar zelfs 2 Ohm weerstanden zijn goedkoper. Traploos is ook mooi, maar hoeveel datapunten heb je nodig voor een geluidsmeting?

[ Voor 30% gewijzigd door GeneralX op 28-03-2015 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
-The_Mask- schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 11:01:

Of Led-strip verlichting met afstandbediening, heb je een mooi vloeiend oplopende load.

Maar 10-20 strips zou genoeg zijn. (RGB ledstrips pakken toch wel genoeg Watt nl)
(daarna zouden ze verloot of verkocht kunnen worden)

Dit zeg ik omdat ik thuis 2 van die strips op een oude PC voeding heb gezet (werkt perfect btw) nadat de voedingen die bij de 2 strips zaten allebei na een half jaar uit elkaar gespat waren, slechte bouw vermoed ik)

@hierboven, ze zijn natuurlijk in ontwikkeling, die ik heb zijn al 2 jaar oud en dus minder zuinig.

[ Voor 40% gewijzigd door enchion op 28-03-2015 17:21 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Ik zal nog een uitgebreide reactie geven op de kritiek, buiten mijn eerdere reactie vrijdag en het herstel van individuele punten.

Laat ik beginnen met te zeggen dat het mij persoonlijk kwetst om een reactie begonnen te zien worden met de volgende zin:
-The_Mask- schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 11:32:[/b]
Hmmm ik zie heel veel fouten, onjuistheden en typo's in de review. Review valt mij nogal tegen...
Opbouwende kritiek en het wijzen op fouten is vanzelfsprekend niet alleen toegestaan, maar ook wenselijk en dat wordt door ons gestimuleerd.

Sterker nog, met het reviewen van voedingen hebben we zeer uitdrukkelijk om input van de community gevraagd. Dat is begonnen met de aankondiging dat we voedingen gaan reviewen, het openen van een topic waarin we om input vroegen wat jullie getest willen hebben, gevolgd door een test-review met bijbehorend feedback-topic om het protocol en de presentatie bij te schaven.
Sowieso zet ik al mijn vraagtekens bij het 'feit' dat dit de 7 populairste voedingen van 550W zouden zijn met 80PLUS Gold certificaat. De Thermaltake London 550W en Silverstone Strider Gold S 550W genieten bijvoorbeeld zo goed als geen populariteit volgens de pricewatch
Toch hebben we geprobeerd een voeding van alle grote fabrikanten in deze roundup mee te nemen. Ja, er waren voedingen populairder dan de London, maar in een roundup nemen we nu eenmaal graag verschillende fabrikanten mee, en kiezen we niet drie voedingen van één fabrikant.
Daarnaast hebben jullie een hele oude Antec True Power II en be quiet! Dark Power Pro P7 gekoppeld aan de review. En bij de andere voedingen niet het product zelf, maar de serie,
Wat de verkeerde koppeling betreft: dat is gewoon stommiteit van mij, geen excuus voor en had ik ten eerste nooit verkeerd moeten doen en ten tweede veel sneller moeten herstellen. Punt.
Wat het koppelen van series betreft: sinds een x aantal iteraties worden nieuwe producten met verschillende varianten als serie ingevoerd in de pricewatch. Het is dan voor ons reviewers niet mogelijk het individuele product te koppelen. Geloof me, daar zijn we ook niet blij mee en willen we graag anders zien.
Hier is niet duidelijk of dit een 8 pins PEG connector of 8 pins EPS stekker is.
Over alle PEG/EPS-connectors heb ik al gezegd: 8pin is EPS, PEG is 6+2 bij alle geteste voedingen. Ik heb zorgvuldig alle kabeltjes van alle voedingen netjes met een meetlint opgemeten en de lengtes in tabellen genoemd. Daar staan ze mijns inziens duidelijk benoemd en als ik sommige afkortingen in de lopende tekst weglaat omwille van de leesbaarheid, moet dat kunnen.
Rubycon, niet Rubicon. Overigens zie ik sowieso ook meerdere Chemicon KZE series op jullie foto, dus het klopt ook niet. Ook zitten er nog solid caps van Enesol in.
Zoals ik in een van de eerdere topics aangaf, heb ik onvoldoende ervaring met het identificeren van componenten om dat volledig danwel foutloos te doen. Voorbeeld: als ik een voeding openschroef en tussen de kabels door een condensator van bv NCC zie, die wellicht van de 5V is, ging ik er niet van uit dat de 12V-condensator misschien van CapXon kan zijn. Dat is ervaring en inmiddels weet ik beter. Ik vind ook niet dat je mag en kunt verwachten dat iemand die jarenlange ervaring op het gebied van voedingen reviewen mist, dat allemaal foutloos kan. Alles heeft een leercurve.
De voeding is een Dark Power Pro P10, de fan is een SilentWings BQT T13525-LF15 en dat is volgens mij de eerste generatie SilentWings, misschien nog tweede, maar uit mijn hoofd eerste.
Lager type is FDB zo uit mijn hoofd.
toegevoegd
Je overklokt niks met dat knopje, je schakelt de OCP (Over Current Protection) van de 12V rails uit. Je maakt dus van een multi-rail design een single rail en je zet dus de OCP beveiliging uit. Maar dit heeft in principe niks met overklokken nodig en is als het goed is ook nooit nodig dus kan die ook beter aan blijven, is namelijk veiliger.
aangepast
Wacht, CapXon (geen CapXom dus)?? O het zijn maar de solid caps volgens jullie afbeelding, dat maakt dus weinig verschil die dingen zullen toch heel lang mee gaan.
CapXom/n fixed, en mooi voorbeeld dat ik niet in één oogopslag zie welke caps wel en welke niet van belang zijn.
Dual ball bearing mist.
toegevoegd
Meer dan alleen Chemi-con, de solid caps zijn Unicon en daarnaast lijken er ook nog andere elco's tussen te zitten.
Ik dacht dat je net betoogde dat de solid caps niet boeiden?
Echter kun je er zo goed als niks mee bij deze voeding en komt er ook geen kabeltje bij.
Maar als ik het niet noem (en er zit wel degelijk een kabeltje bij, zie voor lengtes en stekkers de tabel!) is het ook niet goed :)
Huh wacht. De RM450 t/m RM650 zijn juist berucht om hun CapXon secondaire condensators. CapXon staat bekend om hun vrij korte levensduur en als ze niet goed gekoeld worden verkort je ook nog eens erg de levensduur wat in een semi-passieve voeding zoals deze nogal heel erg gebeurt. Maar nu beweren jullie dat er kwaliteitscondensators van Chemi-con in zitten?

Op de foto die jullie hebben geschoten zie ik anders een 5Vsb elco van Chemi-con en CapXon secondaire elco's, die ook nog eens half onder de kabels verstopt zijn en daardoor nog slecht gekoeld worden ook naast dat de fan al heel vaak stilstaat.
Opnieuw, ik zie Chemi-con condensator, zoek nog even na, en ging ervan uit dat de slecht zichtbare caps hetzelfde zijn. Ik kan niet alle kabels lossolderen, maar zoals gezegd: live & learn, beter alles checken...
Dit lijkt mij heel vreemd, dat kan eigenlijk niet kloppen. Niemand stelt meer een vast toerental in.
[Zoals ik in een andere reactie aangaf, meet ik in de Silverstone-voeding alleen maar 1500rpm, in de Thermaltake op 10-110% steeds 1300rpm, met 1150rpm op lage loads (tot 100W)]. Anyway, aangepast.
Wat is volgens jullie de orginele versie en individueel gesleeved? Een Silverstone voeding?
Dat heb ik inmiddels weggehaald, dat waren optionele kabels.
High Power, ook bekend als Sirtec of Sirfa.
Dank! :)
Bij deze voeding weet ik dus zeker dat het niet klopt, want ik heb al eens een review hiervan gelezen die met hele andere waardes kwam.
http://www.computerbase.d...500-550-watt-vergleich/8/
Ja? Ik heb deze toerentallen gemeten. Dat heb ik niet twintig keer verkeerd gedaan.
Eigen ontwerp?
iig geen stickertje geplakt, er staat tenminste nog Tt op het pcb :)
Sanyo zijn kwaliteits elco's, maar waar zitten die? JunFu zijn absoluut geen kwaliteits dingen en die zitten aan de secondaire kant. De 5VSB elco lijkt een Samxon te zijn.
Dat moet ik ook nog leren :(
Voor de crossload alleen neem ik aan? Anders krijg je een goed scheve test, waarbij je voedingen verschillend behandeld, dan zijn de testen niet vergelijkbaar. En het is ook niet realistisch, een PC past zich ook niet aan de voeding aan.
Nee, voor de overige ook. We kunnen moeilijk de 3,3V/5V met max 100W belasten als die voor 140W gemaakt is.
Waar heb je deze wijsheid weg?
Het zijn allemaal kwaliteitselco's, maakt niet uit welke erin je voeding zitten je zit in zo'n geval altijd "gebakken".
Op diverse websites wordt dat genoemd. Waar komt wijsheid van wie dan ook die iets roept over caps in voeding x vandaan? Heeft die ze 10 jaar lang in die voeding getest voor er een uitspraak over te doen? Als wel aangenomen wordt dan CapXon slecht zijn, waarom mogen Panasonic en Hitachi dan niet als goed genoemd worden?
Dan de tabel eronder, waar de gegevens dus lang niet allemaal kloppen zie hierboven. Ook mist er bij de Silverstone eigenlijk alles over de fan.
fixed
De interne foto's zijn overigens erg karig, alleen maar van boven, niet van de fan, niet van uit een andere hoek, niks van het PCB, niks van het modulaire PCB, etc.
Fan-foto vond ik niet zo boeiend, andere hoek of onderkant had eventueel gekund. Maar heeft de gemiddelde tweaker daar iets aan?
Vergeet niet dat in veel moderne behuizingen de voeding al koele lucht van onder de behuizing weg kan halen en dus niks met de interne temperatuur van de behuizing te doen heeft in zo'n geval.
Ja, maar die 43 graden is met opzet gekozen. In de ATX-spec staan geen eisen over geluidsproductie, wel guidelines. Die stellen dat geluid bij 50% bij een temperatuur van 43 graden gemeten moet worden. Ik heb dat niet alleen bij 50% load, maar over de hele range gedaan.
Voor 80PLUS Gold op 230V moet het rendement minimaal 90, 92 en 89% zijn, maar geen van deze voedingen is hiervoor gecertificeerd, dus hier naar kijken heeft sowieso geen enkele zin.
we hebben ook geen voedingen daarop veroordeeld he, alleen relatief hoger of lager rendement. We mogen toch wel iets noemen, ook al wordt het niet gecertificeerd...
Wat mij vooral opvalt zijn de lage rendement cijfers, waardoor je twijfelt over de precisie van de meter. De lijngrafiek is overigens wel vrij duidelijk.
Zonder een losse meter wordt de precisie niet beter. Dat is weer een investering van xxx euro, die ik er absoluut niet doorkrijg. Gelukkig heeft alles een vergelijkbare afwijking :)
De daaronder geplaatste staafgrafieken zijn alles behalve dat. Bij de eerste staafgrafiek zit het zo dicht bij elkaar dat je amper verschil ziet. Daar zou je eigenlijk niet bij 0 moeten beginnen.

De staafgrafiek bij lage belastingen is nog redelijk te doen, omdat hier het verschil groter is, maar waarom geen lijngrafiek zo als bij de andere efficiëntie grafiek?
We zijn ook gebonden aan middelen voor de weergave.
Reden om geen lijngrafiek te doen is feedback op eerdere review. Zeker bij crossloads is er geen verband tussen de meetpunten: een lijngrafiek zou dat verband op het eerste gezicht wel impliceren, werkt verwarrend. Mij de loads van 10-100% is dat wel verdedigbaar.
Zo'n meting is gewoon Kwalitatief Uitermate Teleurstellend en verteld weinig over de echte situatie. Je houdt namelijk een rekening met andere geluiden uit de voeding, geluid van lucht dat ergens tegen aan wordt geblazen en ga zo maar door. Waarom wordt er trouwens bij de Corsair 30dBA minimaal vermeld als de fan niet draait. Als dat de geluidsdrempel is dan moet dit wel duidelijk gemaakt worden of de grafiek moet later beginnen.

Sowieso zet ik erg mijn vraagtekens bij deze cijfers. Sowieso bij het vast aantal toeren, maar eigenlijk bij alles.
Ik kan me geen betere optie bedenken. Loadgen maakt herrie, we kunnen dat niet isoleren anders dan toerentallen meten en die reproduceren. Ja, cap squeel en coil whine hoor je dan niet, maar dat is ondergeschikt aan fan-noise. De koelers zitten gewoon in de voedingen ingebouwd, dus airflow etc blijft realistisch. Geluidsdrempel (30dB(A) omgevingsgeluid) heb ik erbij gezet.
Hoe hebben jullie dit gemeten? Maakt namelijk een nogal groot verschil op welke plaats je de stroom onderbreekt. Doe je dit op het moment dat de sinus op ongeveer de max is en de elco dus is opgeladen zal de hold-up time veel langer zijn dan dat de sinus door de 0 gaat, op zo'n moment wordt de elco namelijk al leeg getrokken voordat je de stroom onderbreekt. Als je dit niet heel precies doet krijg je verschil in uitkomsten. Ik heb namelijk erg het idee dat er weinig van deze test komt, want de waardes wijken nogal veel af van waardes die ik in andere reviews heb gelezen.
Eerlijk? Geen idee. De SunMoon biedt die optie om dat automatisch te meten. Of daarbij met de sinus rekening wordt gehouden, durf ik niet te zeggen.
Dat komen we bij de spanningsregulatie, waarom niet een lijngrafiek met een duidelijke schaal? Dit is weer zo onduidelijk als het maar kan. Aan de linkerkant staat een 1, nog een 1 en een 2 en voor de rest niks. Dat is toch niet duidelijk?
Suggesties zijn altijd welkom, zie ook de eerdere topics over de weergave....
Bij de ripple mis ik screenshots van de ripple zelf, een naar mijn idee noodzakelijk iets.
Voor wie? De meesten zullen dat weinig relevant vinden.
Alleen als de PC uitstaat, zodra die wordt ingeschakeld neemt de 5V het over bij moderne PC's om het rendement hoog te houden. 5VSB wordt natuurlijk ook gebruikt bij het starten van de PC en laat altijd spanning op het moederbord staan hiervoor zolang de voeding ook spanning heeft.
Dank, interessante input en verwerkt.
Dat kan toch geen minpunt zijn. Als je (bewust) een niet modulaire voeding koopt kun je het toch niet een nadeel vinden dat die niet modulair is? Dat is waarschijnlijk een bewuste keuze geweest. Heb je namelijk een goede behuizing en kun je netjes een PC in elkaar zetten dan ziet een niet modulaire voeding er vaak netter uit als een modulaire voeding. Er bestaat namelijk een verkeerd idee dat modulair betekend dat het er netter uit ziet.
Nee, maar alles fixed is minder netjes dan, voor hetzelfde geld, semi-modulair wat een nettere behuizing oplevert. Als ik kan kiezen voor hetzelfde geld en kwaliteit, kies ik toch echt voor (semi-)modulair.
En vrij slechte sleeving hebben en er niet echt mooi uitzien, de Antec doet dat al een stuk beter bij de belangrijkste kabels.
Mooi is nogal subjectief wmb, maar de lengte is objectief meetbaar en gewoon te kort voor midtowers.
Bouwkwaliteit en geluidsproductie zijn twee verschillende dingen. Het is prima mogelijk om een stille voeding te maken met een bagger kwaliteit.
Klopt, maar een beetje samenvegen kan geen kwaad, dat is een kwestie van vormgeven.
Maar je erg op de kwaliteit van de condensators inlevert! En dit geld ook voor de Thermaltake.
Conclusie en score is daarop (vrijdag) aangepast.
Dat de Corsair RM550 als beste wordt beoordeeld daar kan ik mij toch echt slecht in terug vinden. Qua kwaliteit staat die ene laatste na de hekkensluiter Thermaltake, toch is het de op één na duurste voeding. Dus ergens klopt er hier iets niet!
Nogmaals, de RM550 heeft een half puntje aftrek gekregen, de Antec een half puntje meer. Voortschrijdend inzicht.
Naar mijn idee is dit dus niet echt een geslaagde review...
Dat lijkt me een mooie en constructieve afsluiting. Kijken of ik het beter kan...
We nemen de kritiek uiteraard mee in voor een volgende review, De toon is dan weliswaar wat minder leuk, maar de inhoud wordt gewaardeerd, zoals je ook aan aanpassingen kunt zien. Ik herhaal maar even wat ik al meermalen, ook bij het aankondigen van het voornemen voedingen te reviewen, heb gezegd: dit is een leerproces en mensen (ook ik) maken fouten. Die proberen we te herstellen en waar mogelijk te voorkomen. Dat kan nooit 100%, dat is jammer maar we doen ons best...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-09 15:02
Leuk om dit soort diepergaande tests op Tweakers te zien, hopelijk gaat dit veel vervolgen opleveren.

Jammer dat het niet in 1 keer perfect was (maar, dat is mijn eigen werk soms ook niet. Meestal niet, als ik heel eerlijk ben :X ), maar leuk te zien dat er inhoudelijk een eerlijk gereageerd wordt op de feedback. Buiten tweakers zie je dat maar zelden, dus voor mij een reden te meer om hier te komen.

Ofwel, dank voor de tijd & moeite die er in is gestoken - ik kijk uit naar de volgende review. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De bijschriften van de grafieken zijn nog steeds een rommeltje...
Bij spannings regulatie 12V staat bij de as: 1 - 1 - 2. Dat is natuurlijk onmogelijk.... Lijkt er haast op dat die eerste 1 een naar boven afgeronde 0,5 is ?!?!
Bij spanning regulatie 5 Vsb staat er 1 - 25.... Moet 2,5 zijn?

Aangezien de specificatie maximaal 5% afwijking is, zou het eigenlijk best handig zijn om een rode lijn op 5% in te tekenen. Dat is in één oogopslag duidelijk waar voedingen aan de grens van het toelaatbare zitten, en waar het allemaal geen fluit uit maakt.

De plussen en minnen aan het eind lijken niet gebaseerd op de meetresultaten. Bijvoorbeeld bij Regulatie krijgt de Silverstone een min. Waarom? Hij blijft overal binnen de specs. Dan kun je moeilijk negatief noemen!
De be-quit! krijgt dubbel plus... Maar waarom in vredesnaam? Hij presteert slechter dan de Antec, die slechts 1 plus krijgt! En de Cooler Master is ook nauwelijks beter dan de Corsair...

Rimpelspanning is gemeten, maar er is geen indicatie hoe hoog de rimpel mag zijn.
De be-quit en thermaltake lijken bij de rimpel slechter te presteren dan de rest, maar in de conclusie wordt alles hetzelfde gewaardeerd... Vreemd, aangezien bij regulatie er wel kwistig mit plussen en minnen wordt gestrooid, ondanks dat ze allemaal binnen de specs blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 21:02

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Verwijderd schreef op donderdag 02 april 2015 @ 12:21:
Bij spannings regulatie 12V staat bij de as: 1 - 1 - 2. Dat is natuurlijk onmogelijk.... Lijkt er haast op dat die eerste 1 een naar boven afgeronde 0,5 is ?!?!
Bij spanning regulatie 5 Vsb staat er 1 - 25.... Moet 2,5 zijn?
De getallen op de as worden automatisch gegenereerd door de grafiektool. Geen idee waarom dat hier niet goed/logisch gaat. Zal even navraag doen, maar heb geen idee of het simpel te fixen is.
Pagina: 1