Ik zal nog een uitgebreide reactie geven op de kritiek, buiten mijn eerdere reactie vrijdag en het herstel van individuele punten.
Laat ik beginnen met te zeggen dat het mij persoonlijk kwetst om een reactie begonnen te zien worden met de volgende zin:
Opbouwende kritiek en het wijzen op fouten is vanzelfsprekend niet alleen toegestaan, maar ook wenselijk en dat wordt door ons gestimuleerd.
Sterker nog, met het reviewen van voedingen hebben we zeer uitdrukkelijk om input van de community gevraagd. Dat is begonnen met de
aankondiging dat we voedingen gaan reviewen, het openen van een
topic waarin we om input vroegen wat jullie getest willen hebben, gevolgd door een
test-review met bijbehorend
feedback-topic om het protocol en de presentatie bij te schaven.
Sowieso zet ik al mijn vraagtekens bij het 'feit' dat dit de 7 populairste voedingen van 550W zouden zijn met 80PLUS Gold certificaat. De Thermaltake London 550W en Silverstone Strider Gold S 550W genieten bijvoorbeeld zo goed als geen populariteit volgens de pricewatch
Toch hebben we geprobeerd een voeding van alle grote fabrikanten in deze roundup mee te nemen. Ja, er waren voedingen populairder dan de London, maar in een roundup nemen we nu eenmaal graag verschillende fabrikanten mee, en kiezen we niet drie voedingen van één fabrikant.
Daarnaast hebben jullie een hele oude Antec True Power II en be quiet! Dark Power Pro P7 gekoppeld aan de review. En bij de andere voedingen niet het product zelf, maar de serie,
Wat de verkeerde koppeling betreft: dat is gewoon stommiteit van mij, geen excuus voor en had ik ten eerste nooit verkeerd moeten doen en ten tweede veel sneller moeten herstellen. Punt.
Wat het koppelen van series betreft: sinds een x aantal iteraties worden nieuwe producten met verschillende varianten als serie ingevoerd in de pricewatch. Het is dan voor ons reviewers niet mogelijk het individuele product te koppelen. Geloof me, daar zijn we ook niet blij mee en willen we graag anders zien.
Hier is niet duidelijk of dit een 8 pins PEG connector of 8 pins EPS stekker is.
Over alle PEG/EPS-connectors heb ik al gezegd: 8pin is EPS, PEG is 6+2 bij alle geteste voedingen. Ik heb zorgvuldig alle kabeltjes van alle voedingen netjes met een meetlint opgemeten en de lengtes in tabellen genoemd. Daar staan ze mijns inziens duidelijk benoemd en als ik sommige afkortingen in de lopende tekst weglaat omwille van de leesbaarheid, moet dat kunnen.
Rubycon, niet Rubicon. Overigens zie ik sowieso ook meerdere Chemicon KZE series op jullie foto, dus het klopt ook niet. Ook zitten er nog solid caps van Enesol in.
Zoals ik in een van de eerdere topics
aangaf, heb ik onvoldoende ervaring met het identificeren van componenten om dat volledig danwel foutloos te doen. Voorbeeld: als ik een voeding openschroef en tussen de kabels door een condensator van bv NCC zie, die wellicht van de 5V is, ging ik er niet van uit dat de 12V-condensator misschien van CapXon kan zijn. Dat is ervaring en inmiddels weet ik beter. Ik vind ook niet dat je mag en kunt verwachten dat iemand die jarenlange ervaring op het gebied van voedingen reviewen mist, dat allemaal foutloos kan. Alles heeft een leercurve.
De voeding is een Dark Power Pro P10, de fan is een SilentWings BQT T13525-LF15 en dat is volgens mij de eerste generatie SilentWings, misschien nog tweede, maar uit mijn hoofd eerste.
Lager type is FDB zo uit mijn hoofd.
toegevoegd
Je overklokt niks met dat knopje, je schakelt de OCP (Over Current Protection) van de 12V rails uit. Je maakt dus van een multi-rail design een single rail en je zet dus de OCP beveiliging uit. Maar dit heeft in principe niks met overklokken nodig en is als het goed is ook nooit nodig dus kan die ook beter aan blijven, is namelijk veiliger.
aangepast
Wacht, CapXon (geen CapXom dus)?? O het zijn maar de solid caps volgens jullie afbeelding, dat maakt dus weinig verschil die dingen zullen toch heel lang mee gaan.
CapXom/n fixed, en mooi voorbeeld dat ik niet in één oogopslag zie welke caps wel en welke niet van belang zijn.
Dual ball bearing mist.
toegevoegd
Meer dan alleen Chemi-con, de solid caps zijn Unicon en daarnaast lijken er ook nog andere elco's tussen te zitten.
Ik dacht dat je net betoogde dat de solid caps niet boeiden?
Echter kun je er zo goed als niks mee bij deze voeding en komt er ook geen kabeltje bij.
Maar als ik het niet noem (en er zit wel degelijk een kabeltje bij, zie voor lengtes en stekkers de tabel!) is het ook niet goed

Huh wacht. De RM450 t/m RM650 zijn juist berucht om hun CapXon secondaire condensators. CapXon staat bekend om hun vrij korte levensduur en als ze niet goed gekoeld worden verkort je ook nog eens erg de levensduur wat in een semi-passieve voeding zoals deze nogal heel erg gebeurt. Maar nu beweren jullie dat er kwaliteitscondensators van Chemi-con in zitten?
Op de foto die jullie hebben geschoten zie ik anders een 5Vsb elco van Chemi-con en CapXon secondaire elco's, die ook nog eens half onder de kabels verstopt zijn en daardoor nog slecht gekoeld worden ook naast dat de fan al heel vaak stilstaat.
Opnieuw, ik zie Chemi-con condensator, zoek nog even na, en ging ervan uit dat de slecht zichtbare caps hetzelfde zijn. Ik kan niet alle kabels lossolderen, maar zoals gezegd: live & learn, beter alles checken...
Dit lijkt mij heel vreemd, dat kan eigenlijk niet kloppen. Niemand stelt meer een vast toerental in.
[Zoals ik in een andere reactie aangaf, meet ik in de Silverstone-voeding alleen maar 1500rpm, in de Thermaltake op 10-110% steeds 1300rpm, met 1150rpm op lage loads (tot 100W)]. Anyway, aangepast.
Wat is volgens jullie de orginele versie en individueel gesleeved? Een Silverstone voeding?
Dat heb ik inmiddels weggehaald, dat waren optionele kabels.
High Power, ook bekend als Sirtec of Sirfa.
Dank!

Ja? Ik heb deze toerentallen gemeten. Dat heb ik niet twintig keer verkeerd gedaan.
Eigen ontwerp?
iig geen stickertje geplakt, er staat tenminste nog Tt op het pcb

Sanyo zijn kwaliteits elco's, maar waar zitten die? JunFu zijn absoluut geen kwaliteits dingen en die zitten aan de secondaire kant. De 5VSB elco lijkt een Samxon te zijn.
Dat moet ik ook nog leren

Voor de crossload alleen neem ik aan? Anders krijg je een goed scheve test, waarbij je voedingen verschillend behandeld, dan zijn de testen niet vergelijkbaar. En het is ook niet realistisch, een PC past zich ook niet aan de voeding aan.
Nee, voor de overige ook. We kunnen moeilijk de 3,3V/5V met max 100W belasten als die voor 140W gemaakt is.
Waar heb je deze wijsheid weg?
Het zijn allemaal kwaliteitselco's, maakt niet uit welke erin je voeding zitten je zit in zo'n geval altijd "gebakken".
Op diverse websites wordt dat genoemd. Waar komt wijsheid van wie dan ook die iets roept over caps in voeding x vandaan? Heeft die ze 10 jaar lang in die voeding getest voor er een uitspraak over te doen? Als wel aangenomen wordt dan CapXon slecht zijn, waarom mogen Panasonic en Hitachi dan niet als goed genoemd worden?
Dan de tabel eronder, waar de gegevens dus lang niet allemaal kloppen zie hierboven. Ook mist er bij de Silverstone eigenlijk alles over de fan.
fixed
De interne foto's zijn overigens erg karig, alleen maar van boven, niet van de fan, niet van uit een andere hoek, niks van het PCB, niks van het modulaire PCB, etc.
Fan-foto vond ik niet zo boeiend, andere hoek of onderkant had eventueel gekund. Maar heeft de gemiddelde tweaker daar iets aan?
Vergeet niet dat in veel moderne behuizingen de voeding al koele lucht van onder de behuizing weg kan halen en dus niks met de interne temperatuur van de behuizing te doen heeft in zo'n geval.
Ja, maar die 43 graden is met opzet gekozen. In de ATX-spec staan geen eisen over geluidsproductie, wel guidelines. Die stellen dat geluid bij 50% bij een temperatuur van 43 graden gemeten moet worden. Ik heb dat niet alleen bij 50% load, maar over de hele range gedaan.
Voor 80PLUS Gold op 230V moet het rendement minimaal 90, 92 en 89% zijn, maar geen van deze voedingen is hiervoor gecertificeerd, dus hier naar kijken heeft sowieso geen enkele zin.
we hebben ook geen voedingen daarop veroordeeld he, alleen relatief hoger of lager rendement. We mogen toch wel iets noemen, ook al wordt het niet gecertificeerd...
Wat mij vooral opvalt zijn de lage rendement cijfers, waardoor je twijfelt over de precisie van de meter. De lijngrafiek is overigens wel vrij duidelijk.
Zonder een losse meter wordt de precisie niet beter. Dat is weer een investering van xxx euro, die ik er absoluut niet doorkrijg. Gelukkig heeft alles een vergelijkbare afwijking

De daaronder geplaatste staafgrafieken zijn alles behalve dat. Bij de eerste staafgrafiek zit het zo dicht bij elkaar dat je amper verschil ziet. Daar zou je eigenlijk niet bij 0 moeten beginnen.
De staafgrafiek bij lage belastingen is nog redelijk te doen, omdat hier het verschil groter is, maar waarom geen lijngrafiek zo als bij de andere efficiëntie grafiek?
We zijn ook gebonden aan middelen voor de weergave.
Reden om geen lijngrafiek te doen is feedback op eerdere review. Zeker bij crossloads is er geen verband tussen de meetpunten: een lijngrafiek zou dat verband op het eerste gezicht wel impliceren, werkt verwarrend. Mij de loads van 10-100% is dat wel verdedigbaar.
Zo'n meting is gewoon Kwalitatief Uitermate Teleurstellend en verteld weinig over de echte situatie. Je houdt namelijk een rekening met andere geluiden uit de voeding, geluid van lucht dat ergens tegen aan wordt geblazen en ga zo maar door. Waarom wordt er trouwens bij de Corsair 30dBA minimaal vermeld als de fan niet draait. Als dat de geluidsdrempel is dan moet dit wel duidelijk gemaakt worden of de grafiek moet later beginnen.
Sowieso zet ik erg mijn vraagtekens bij deze cijfers. Sowieso bij het vast aantal toeren, maar eigenlijk bij alles.
Ik kan me geen betere optie bedenken. Loadgen maakt herrie, we kunnen dat niet isoleren anders dan toerentallen meten en die reproduceren. Ja, cap squeel en coil whine hoor je dan niet, maar dat is ondergeschikt aan fan-noise. De koelers zitten gewoon in de voedingen ingebouwd, dus airflow etc blijft realistisch. Geluidsdrempel (30dB(A) omgevingsgeluid) heb ik erbij gezet.
Hoe hebben jullie dit gemeten? Maakt namelijk een nogal groot verschil op welke plaats je de stroom onderbreekt. Doe je dit op het moment dat de sinus op ongeveer de max is en de elco dus is opgeladen zal de hold-up time veel langer zijn dan dat de sinus door de 0 gaat, op zo'n moment wordt de elco namelijk al leeg getrokken voordat je de stroom onderbreekt. Als je dit niet heel precies doet krijg je verschil in uitkomsten. Ik heb namelijk erg het idee dat er weinig van deze test komt, want de waardes wijken nogal veel af van waardes die ik in andere reviews heb gelezen.
Eerlijk? Geen idee. De SunMoon biedt die optie om dat automatisch te meten. Of daarbij met de sinus rekening wordt gehouden, durf ik niet te zeggen.
Dat komen we bij de spanningsregulatie, waarom niet een lijngrafiek met een duidelijke schaal? Dit is weer zo onduidelijk als het maar kan. Aan de linkerkant staat een 1, nog een 1 en een 2 en voor de rest niks. Dat is toch niet duidelijk?
Suggesties zijn altijd welkom, zie ook de eerdere topics over de weergave....
Bij de ripple mis ik screenshots van de ripple zelf, een naar mijn idee noodzakelijk iets.
Voor wie? De meesten zullen dat weinig relevant vinden.
Alleen als de PC uitstaat, zodra die wordt ingeschakeld neemt de 5V het over bij moderne PC's om het rendement hoog te houden. 5VSB wordt natuurlijk ook gebruikt bij het starten van de PC en laat altijd spanning op het moederbord staan hiervoor zolang de voeding ook spanning heeft.
Dank, interessante input en verwerkt.
Dat kan toch geen minpunt zijn. Als je (bewust) een niet modulaire voeding koopt kun je het toch niet een nadeel vinden dat die niet modulair is? Dat is waarschijnlijk een bewuste keuze geweest. Heb je namelijk een goede behuizing en kun je netjes een PC in elkaar zetten dan ziet een niet modulaire voeding er vaak netter uit als een modulaire voeding. Er bestaat namelijk een verkeerd idee dat modulair betekend dat het er netter uit ziet.
Nee, maar alles fixed is minder netjes dan, voor hetzelfde geld, semi-modulair wat een nettere behuizing oplevert. Als ik kan kiezen voor hetzelfde geld en kwaliteit, kies ik toch echt voor (semi-)modulair.
En vrij slechte sleeving hebben en er niet echt mooi uitzien, de Antec doet dat al een stuk beter bij de belangrijkste kabels.
Mooi is nogal subjectief wmb, maar de lengte is objectief meetbaar en gewoon te kort voor midtowers.
Bouwkwaliteit en geluidsproductie zijn twee verschillende dingen. Het is prima mogelijk om een stille voeding te maken met een bagger kwaliteit.
Klopt, maar een beetje samenvegen kan geen kwaad, dat is een kwestie van vormgeven.
Maar je erg op de kwaliteit van de condensators inlevert! En dit geld ook voor de Thermaltake.
Conclusie en score is daarop (vrijdag) aangepast.
Dat de Corsair RM550 als beste wordt beoordeeld daar kan ik mij toch echt slecht in terug vinden. Qua kwaliteit staat die ene laatste na de hekkensluiter Thermaltake, toch is het de op één na duurste voeding. Dus ergens klopt er hier iets niet!
Nogmaals, de RM550 heeft een half puntje aftrek gekregen, de Antec een half puntje meer. Voortschrijdend inzicht.
Naar mijn idee is dit dus niet echt een geslaagde review...
Dat lijkt me een mooie en constructieve afsluiting. Kijken of ik het beter kan...
We nemen de kritiek uiteraard mee in voor een volgende review, De toon is dan weliswaar wat minder leuk, maar de inhoud wordt gewaardeerd, zoals je ook aan aanpassingen kunt zien. Ik herhaal maar even wat ik al meermalen, ook bij het aankondigen van het voornemen voedingen te reviewen, heb gezegd: dit is een leerproces en mensen (ook ik) maken fouten. Die proberen we te herstellen en waar mogelijk te voorkomen. Dat kan nooit 100%, dat is jammer maar we doen ons best...