Mooi om die builds te zien. Heb ik veel aan gehad bij de build van mijn Plex + Data NAS.
Doel: krachtig genoeg om iedere film (tot 1080p) vloeiend te kunnen weergeven via Plex.
Inclusief transcoding. Hoofdzakelijk via een Xbox One als ook via ieder ander device.
Inmiddels 4 weken in gebruik.
Resultaat: krachtig genoeg om als Plex Server alle films aan te kunnen. Inclusief transcoding.
Tot 1080p getest. Gezien het gemak bij 1080p films, zal 4k ook moeten kunnen.
Ga ik binnenkort testen. Zou mooi zijn, maar is geen vereiste.
4K kan de NAS ook aan. Getest met 4K video's met bitrate van 18650 en 28200 kbps
500GB SSD voor Plex films
1TB laptopdisk voor privé data (met regelmatig backup/copy naar 2de disk Windows 10 PC + externe USB disk die naar familie in een kluis gaat)
Naast krachtig ook nog eens zeer stil (alleen te horen met een oor tegen de kast)
en zuinig; stroomverbruik ~21W (19-23W)
Een geschikte behuizing had ik al: Oude HP Proliant DL115. Maar iedere standaard kast had gebruikt kunnen worden.
De voeding is wel vervangen. Door een nieuwe Seasonic G-Series 360W voeding. Dat scheelt ~9W in verbruik met de oude HP 300W voeding!
Naast de standaard Intel boxed fan, draait er een tweede casefan. Die zat al in de HP behuizing en die kan er waarschijnlijk ook nog wel uit (~2W). Eerst maar eens de temperaturen van de zomer in de gaten houden.
Het enige waar ik tegenaan liep, was dat de USB poorten op Legacy gezet moesten worden. Om van USB stick te kunnen booten.
Extra info: Ik had eerst een Synology DS415+ gekocht. Die zat op ~31W op dezelfde meter.
Na 1 dag is die retour gegaan. Was een behoorlijke afknapper. Niet snel genoeg voor hogere bitrate 1080p films, niet echt zuinig en bovendien een herriebak (vergeleken met stille zelfbouw) En ook nog eens een vervelende resonatie. Fanmode in DSM aanpassen maakte nagenoeg geen verschil.
Ergo: De zelfbouw XPenology is veel sterker (wel sterk genoeg voor alle Plex transcoding) en ook nog eens zuiniger en stiller. Super blij en achter gezien stom dat ik eerst een DS415+ (krachtigste SOHO Synology NAS) gekocht had. Nota bene 550 euro om 295 euro voor de XPenology build.
Voor de vergelijking beide zonder disks genomen. Zelfbouw loont

.
[
Voor 207% gewijzigd door
Verwijderd op 09-05-2016 02:15
. Reden: 4K getest en dat gaat ook vloeiend ]