Klopt, 6.2.4 gaat gegarandeerd niet werken. Je kan de pat ook handmatig downloaden en installeren.Red devil schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:47:
[...]
Interessant. Ik draai DSM op ESXi m.b.v. kant-en-klare OVA file, deze is DS3615xs en versie DSM 6.2.1-23824 Update 2.
Nog niet heel erg getest maar lijkt goed te werken. Echter, bij de update staat dat hij wil updaten naar DSM 6.2.4-25556.
Maar die zal waarschijnlijk niet werken? Kan ik dan misschien de 6.2.3-25426 Update 3 PAT file downloaden en handmatig updaten?
Ben as-we-speak, aan het testen, heb de install gedaan, server heeft nu een reboot, gehad, en de webassistant geeft aan: Bezig met het opstarten van uw DiskStation....
Op de server zie ik nu de tekst van intro: This mod is brought to you by etc.
Dan werkt het. De terminal van de bootloader geeft 0 info dus daar heb je niets aan. Maar als de webinterface werkt na de reboot zit je goed.Plofke schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:50:
Ben as-we-speak, aan het testen, heb de install gedaan, server heeft nu een reboot, gehad, en de webassistant geeft aan: Bezig met het opstarten van uw DiskStation....
Net gepingt, en nog 0 maar wacht nog even af.Tadango schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:51:
[...]
Dan werkt het. De terminal van de bootloader geeft 0 info dus daar heb je niets aan. Maar als de webinterface werkt na de reboot zit je goed.
Thanks, ik heb even wat ingevuld (DS3615xs en komende van 6.2.1-23824) en het lijkt erop dat hij wil dat ik de betreffende update in stappen doe:Tadango schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:48:
[...]
Klopt, 6.2.4 gaat gegarandeerd niet werken. Je kan de pat ook handmatig downloaden en installeren.
/f/image/JQQS4NeP9oVqwI6Eq5QP7GdJ.png?f=fotoalbum_large)
Dus eerst 6.2.3-25426 - 280MB
Dan 6.2.3-25426 Update 3 - 45MB
Werkt helaas niet, de bootloader "merkt" dat er iets is, want hij gaat keuze menu voorbij en schiet gelijk naar de intro tekst...
Ik ga een andere usb stick / usb port (de interne) testen.
Dus hij vindt wel DSM en wil deze starten maar er verschijnt geen interface op poort 5000? Jammer.Plofke schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:00:
Werkt helaas niet, de bootloader "merkt" dat er iets is, want hij gaat keuze menu voorbij en schiet gelijk naar de intro tekst...
Yes, ik geloof dat, dat gebeurt.... De bootloader "loopt door" echter met bv angry IP scanner is niets te vinden.Tadango schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:02:
[...]
Dus hij vindt wel DSM en wil deze starten maar er verschijnt geen interface op poort 5000? Jammer.
Opvallend is dat op het toetsenbord van de server ook geen 1 toetsaanslag meer werkt (numlock, capslock, ctrl+alt+del) ik probeer ergens vandaag de kast open te maken en de bootloader op een andere usb stick te zetten en de interne usb bus te testen van de server.
Welke DSM versie heb je geinstalleerd?Plofke schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:00:
De laatste versie 6.2.4 werkt niet en kan verklaren waarom je geen reply op ping krijgt dus installeer 6.2.3.
Dit is de map naam als ik hem uitpak:\coolinx schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:23:
[...]
Welke DSM versie heb je geinstalleerd?
De laatste versie 6.2.4 werkt niet en kan verklaren waarom je geen reply op ping krijgt dus installeer 6.2.3.
ds3617_6.2
Link:
https://mega.nz/#!zcogjaD...wazn3VqBc_wv0zAvab6m6kHbA (for DS3617xs) - v1.03b
Nee, het gaat niet om de loader maar om welke PAT je installeert. Of laat je hem DSM downloaden? Dat werkt helaas niet meer nu 6.2.4 uit is. Je moet zelf op synology support 6.2.3 downloaden.Plofke schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:33:
[...]
Dit is de map naam als ik hem uitpak:\
ds3617_6.2
Link:
https://mega.nz/#!zcogjaD...wazn3VqBc_wv0zAvab6m6kHbA (for DS3617xs) - v1.03b
Mooi, weten we waarschijnlijk waar het aan ligt.... ik ga na een zoom meeting weer aan de slag.Tadango schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:34:
[...]
Nee, het gaat niet om de loader maar om welke PAT je installeert. Of laat je hem DSM downloaden? Dat werkt helaas niet meer nu 6.2.4 uit is. Je moet zelf op synology support 6.2.3 downloaden.
Je bedoelt hier de 3de van boven?Tadango schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:34:
[...]
Nee, het gaat niet om de loader maar om welke PAT je installeert. Of laat je hem DSM downloaden? Dat werkt helaas niet meer nu 6.2.4 uit is. Je moet zelf op synology support 6.2.3 downloaden.
https://archive.synology.com/download/Os/DSM
Ja die. Dan die van het juiste apparaat downloaden (behorende bij de bootloader)Plofke schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:43:
[...]
Je bedoelt hier de 3de van boven?
https://archive.synology.com/download/Os/DSM
Hij loopt, zie dat de meeting host van mijn zoom sessie ook online komt, dus hoop dat ik het nog af kan zien voor de sessie.Tadango schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:52:
[...]
Ja die. Dan die van het juiste apparaat downloaden (behorende bij de bootloader)
De eerste stap is gelukt met file DSM_DS3615xs_25426.pat maar de 6.2.3-25426 Update 3 was een file genaamd: synology_bromolow_3615xs.pat en die gaf een waarschuwing dat de file corrupted was ofzo.Red devil schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:58:
[...]
Thanks, ik heb even wat ingevuld (DS3615xs en komende van 6.2.1-23824) en het lijkt erop dat hij wil dat ik de betreffende update in stappen doe:
Dus eerst 6.2.3-25426 - 280MB
Dan 6.2.3-25426 Update 3 - 45MB
Andere versie gebruikt zoals je aan hebt gegeven en werkt! Dank voor je hulp!Plofke schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:57:
[...]
Hij loopt, zie dat de meeting host van mijn zoom sessie ook online komt, dus hoop dat ik het nog af kan zien voor de sessie.
Ik neem aan dat ik de DSM software NIET moet updaten?Plofke schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:57:
[...]
Hij loopt, zie dat de meeting host van mijn zoom sessie ook online komt, dus hoop dat ik het nog af kan zien voor de sessie.
CorrectPlofke schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:33:
[...]
Ik neem aan dat ik de DSM software NIET moet updaten?
Vind dit voorlopig prima, ga kijken of ik hier blijer van wordt dan van TRUEnas...Tadango schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:52:
[...]
CorrectJe kan update 3 van je huidige versie installeren, maar 6.2.4 en hoger werken niet.
Daarna schijven bestellen en erin en dan DATA.
Dank.
Even een snel vraagje/sanity check:
Ik wil voor een vriend graag van wat oude hardware een NAS maken. Het betreft een N4200 met 8GB RAM, 4 1TB schijven en 2 MX500 250GB SSDs in mirror als boot drive.
1Hoe goed werkt dit met de huidige versie van XPenology?
2 Met ZFS kan een bitflip een lockup verzoorzaken, is dat ook het geval voor BTRFS? In hoeverre is ECC vereist?
Ik wil voor een vriend graag van wat oude hardware een NAS maken. Het betreft een N4200 met 8GB RAM, 4 1TB schijven en 2 MX500 250GB SSDs in mirror als boot drive.
1Hoe goed werkt dit met de huidige versie van XPenology?
2 Met ZFS kan een bitflip een lockup verzoorzaken, is dat ook het geval voor BTRFS? In hoeverre is ECC vereist?
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave
Edit: onzinnige post
[ Voor 129% gewijzigd door GoBieN-Be op 14-04-2021 20:36 ]
Volledig offtopic maar het is hier “Got” zoveel gezelliger dan in de nieuwsforums vinden jullie niet?
Tot nu toe erg tevreden over de werking van Xpenology.
Als ik films wil gaan streamen naar bv een Kodi installatie moet ik dan nog ergens rekening mee houden qua aanschaf schijven? Is het bv belangrijker dat dit snelle schijven zijn, moet ik ergens gaan cachen? Zijn er "best practises" bekend?
Zit nu te denken aan simpele 5200 toeren schijven, in de zin dat ik vermoedt dat dit niet de vertraging zal zijn maar bv mijn netwerk... Iemand tips?
Als ik films wil gaan streamen naar bv een Kodi installatie moet ik dan nog ergens rekening mee houden qua aanschaf schijven? Is het bv belangrijker dat dit snelle schijven zijn, moet ik ergens gaan cachen? Zijn er "best practises" bekend?
Zit nu te denken aan simpele 5200 toeren schijven, in de zin dat ik vermoedt dat dit niet de vertraging zal zijn maar bv mijn netwerk... Iemand tips?
Denk dat dat met de meeste schijven prima gaat. Ik probeer aan te houden dat mijn schijven 2x de snelheid van mijn netwerk hebben, dan zit je ruim zat als nas. Ga je apps / vm's draaien is meer snelheid bruikbaar. DSM cached zelf ook al wat in ram, dus dat deel is al geregeld. DM zelf gebruikt zo goed als geen ram dus als je 8gb oid hebt heb je erg veel voor cachePlofke schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:03:
Tot nu toe erg tevreden over de werking van Xpenology.
Het gaat om een HP Microserver Gen10 met 8GB ram.Tadango schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:08:
[...]
Denk dat dat met de meeste schijven prima gaat. Ik probeer aan te houden dat mijn schijven 2x de snelheid van mijn netwerk hebben, dan zit je ruim zat als nas. Ga je apps / vm's draaien is meer snelheid bruikbaar. DSM cached zelf ook al wat in ram, dus dat deel is al geregeld. DM zelf gebruikt zo goed als geen ram dus als je 8gb oid hebt heb je erg veel voor cache
Bedoeling is dat er maximaal 2 streams opgezet kunnen worden aangezien we met 2 personen in huis zijn.
Is er een goed (gratis) alternatief voor Plex?
Ben nu aan het onderzoeken hoe Kodi in te zetten als "server" / library delen door te gaan werken met een advancedsettings.xml...
Vindt kodi qua library namelijk wel erg mooi werken, vooral in combinatie met de Kore app...
Wanneer ik de Kore app gebruik pakt hij de stream echter niet rechtstreeks vanaf de server maar met tussenkomst van een Kodi installatie.....
Er zijn alternatieven, maar geen werkt zo eenvoudig en heeft de client ondersteuning als Plex. Kodi kan met plugin's ook goed werken maar vergt configuratie werk in elke kodi installatie.Plofke schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:22:
[...]
Het gaat om een HP Microserver Gen10 met 8GB ram.
Bedoeling is dat er maximaal 2 streams opgezet kunnen worden aangezien we met 2 personen in huis zijn.
Is er een goed (gratis) alternatief voor Plex?
Ben nu aan het onderzoeken hoe Kodi in te zetten als "server" / library delen door te gaan werken met een advancedsettings.xml...
Vindt kodi qua library namelijk wel erg mooi werken, vooral in combinatie met de Kore app...
Wanneer ik de Kore app gebruik pakt hij de stream echter niet rechtstreeks vanaf de server maar met tussenkomst van een Kodi installatie.....
Wat betreft de snelheid, stel je hebt een film van 50Mbps (ligt aan de kwaliteit uiteraard, maar dit is erg hoog en 4k) dan kan je in theorie 20 tegelijk over een 1Gbps netwerk spelen, maar je wilt marge voor snelle buffering edg, dus zeg 5 tegelijk max. De schijven moeten dan switchen tussen de 5 streams waardoor de prestaties omlaag gaan, maar een goede moderne schijf moet hier geen probleem mee hebben.
Ik draai al jaren films van mijn HP Proliant Gen7 draaiende XPenology. Zo nu en dan kijkt mijn zoon boven, eigenlijk nooit wat van gemerkt. Misschien zou je het merken als je hele hoge bitrate (bluray rips?) gaat streamen.
Mooi om te lezen, hoe heb je de overige zaken ingeregeld? Plex? Kodi? VLC ?Red devil schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:50:
Ik draai al jaren films van mijn HP Proliant Gen7 draaiende XPenology. Zo nu en dan kijkt mijn zoon boven, eigenlijk nooit wat van gemerkt. Misschien zou je het merken als je hele hoge bitrate (bluray rips?) gaat streamen.
Nog vrij oude Kodi op een Raspberry Pi en een Full HD TV. Niet echt zwaar dus, wil nog wel eens upgraden maar alles doet het nog goed. Heb nooit echt het nut gezien van transcoden via Plex, waarom zou je dat willen als Kodi alles gewoon gelijk afspeelt? Ik denk dat ik trouwens een Nvidia Shield zou kopen als Kodi apparaat, die dingen schijnen geweldig te zijn. Spelen alles af.Plofke schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:51:
[...]
Mooi om te lezen, hoe heb je de overige zaken ingeregeld? Plex? Kodi? VLC ?
Ik draai xpenology op een een AMD 1800X ESXi host en heb eens getest of ik wat kon merken in deze situatie:Red devil schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:50:
- Kinderen waren aan het gamen op een game VM
- Plex streamde een 4k BR rip van 40+Gb (53Mbps bitrate)
- Een vriend streamde een FHD serie met transcoding naar 720P
- Ik werkte op een Windows 10 VM met visual studio
Het werkte zonder enige hapering of vertraging. Plex draaide dan in docker in een Fedora CoreOS VM, niet in DSM maar de data kwam vanaf de DSM shared disks. Een hoop IO op deze manier en de CPU load begon ook leuk te worden (60% oid). Ik denk dat het erg mee valt met de load en dat het feilloos werkt
Ik zou een goedkoper kastje kopen, eerder een Mi Box S oid als je goede software wilt. Shield is ERG duur voor wat het bied.Red devil schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:58:
[...]
Nog vrij oude Kodi op een Raspberry Pi en een Full HD TV. Niet echt zwaar dus, wil nog wel eens upgraden maar alles doet het nog goed. Heb nooit echt het nut gezien van transcoden via Plex, waarom zou je dat willen als Kodi alles gewoon gelijk afspeelt? Ik denk dat ik trouwens een Nvidia Shield zou kopen als Kodi apparaat, die dingen schijnen geweldig te zijn. Spelen alles af.
Is er een mogelijkheid om de Library van Kodi gevangen te houden in een sql database (advancedsettings.xml) en dat de streams voor de Kore app direct geladen worden vanaf de server (xpenology)? Nu moet er altijd een Kodi installatie aan staan om de vraag te bedienen....Tadango schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:58:
[...]
Ik draai xpenology op een een AMD 1800X ESXi host en heb eens getest of ik wat kon merken in deze situatie:
Het werkte zonder enige hapering of vertraging. Plex draaide dan in docker in een Fedora CoreOS VM, niet in DSM maar de data kwam vanaf de DSM shared disks. Een hoop IO op deze manier en de CPU load begon ook leuk te worden (60% oid). Ik denk dat het erg mee valt met de load en dat het feilloos werkt
Gave setup! Ook wel eens nagedacht over virtueel gamen maar uiteindelijk is een standalone machine wel stukkie makkelijker. Niet zo efficient als 1 dikke machine maar wel makkelijker. Snap wel dat een AMD 1800X dat makkelijk doet, zoek maar eens naar de specs van een N54L AMD Turion CPU (die in een HP Gen7 zit)....Tadango schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:58:
[...]
Ik draai xpenology op een een AMD 1800X ESXi host en heb eens getest of ik wat kon merken in deze situatie:
Kijk hier eens: https://kodi.wiki/view/Syncing_and_sharing Er zijn hele forums vol over oplossingenPlofke schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:09:
[...]
Is er een mogelijkheid om de Library van Kodi gevangen te houden in een sql database (advancedsettings.xml) en dat de streams voor de Kore app direct geladen worden vanaf de server (xpenology)? Nu moet er altijd een Kodi installatie aan staan om de vraag te bedienen....
Het is voor de kinderen erbij zodat ze niet mijn game PC gebruiken voor gamen op de TV. Helaas zit alles nog op 1 steam library dus erg goed is de oplossing nog nietRed devil schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:11:
[...]
Gave setup! Ook wel eens nagedacht over virtueel gamen maar uiteindelijk is een standalone machine wel stukkie makkelijker. Niet zo efficient als 1 dikke machine maar wel makkelijker. Snap wel dat een AMD 1800X dat makkelijk doet, zoek maar eens naar de specs van een N54L AMD Turion CPU (die in een HP Gen7 zit)....

Ik draai het in een ryzen 1600x en draai plex via xpenology maar kan geen 4k streamen dan krijg ik haperingen. Merk sowieso dat als ik data stuur naar xpenology dat die vaak inzakt qua performance. Echter als ik het direct stuur via proxmox dan draait die op de volle 1gb.Tadango schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:58:
[...]
Denk dat het dan toch aan xpenology ligt. Ga plex is verplaatsen naar me ubuntu vm.
Xpenology performance verbaasd mij hier juist positief. Ik heb een 10GB schijf die 245MB/s moet doen volgens de specs en als ik kopieer over 1Gbit ethernet staat deze op 110 MB/s gemiddeld. Kopieer ik tussen VM's zie ik tot 400Mb/s in het begin (cache) en gemiddelden tot 220MB/s. Gezien Xpenology in een VM draait vindt ik dit super netjes.haborym schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 18:31:
[...]
Ik draai het in een ryzen 1600x en draai plex via xpenology maar kan geen 4k streamen dan krijg ik haperingen. Merk sowieso dat als ik data stuur naar xpenology dat die vaak inzakt qua performance. Echter als ik het direct stuur via proxmox dan draait die op de volle 1gb.
Denk dat het dan toch aan xpenology ligt. Ga plex is verplaatsen naar me ubuntu vm.
Deze heeft 4 cores toegewezen en slechts 2Gb geheugen. Normaal is het geheugen gebruik 58% met een MySql en Kopano4S docker container. Verder staan netwerk services zoals DHCP en DNS aan, en NFS, Synology Drive en SMB file sharing. Ook gebruik ik hem als reverse proxy. Tot slot draait HyperBackup naar een USB disk en Google drive. Qua geheugen verbruikt het dus haast niets.
Ik draai het in een raidz2 setups van 4 disken van elk 4TB. Gisteren draaide ik een 4K film af die al getranscodeerd was in plex en ook die had af en toe haperingen.Tadango schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:45:
[...]
Xpenology performance verbaasd mij hier juist positief. Ik heb een 10GB schijf die 245MB/s moet doen volgens de specs en als ik kopieer over 1Gbit ethernet staat deze op 110 MB/s gemiddeld. Kopieer ik tussen VM's zie ik tot 400Mb/s in het begin (cache) en gemiddelden tot 220MB/s. Gezien Xpenology in een VM draait vindt ik dit super netjes.
Deze heeft 4 cores toegewezen en slechts 2Gb geheugen. Normaal is het geheugen gebruik 58% met een MySql en Kopano4S docker container. Verder staan netwerk services zoals DHCP en DNS aan, en NFS, Synology Drive en SMB file sharing. Ook gebruik ik hem als reverse proxy. Tot slot draait HyperBackup naar een USB disk en Google drive. Qua geheugen verbruikt het dus haast niets.
Zo bijzonder lijkt me dat dan toch niet. Zit allemaal bedraad.
Hallo allemaal.
Ik ben ook maar eens aan het hoppyen geslagen met xpenology, maar kom niet erg ver.
Ik heb een HP6300sff peeceetje staan met;
xeon 1260L 4/8
16gb ddr3
intel NIC onboard
pcie NIC (realtek)
1x SSD
Ik heb loader 1.03b voor 3615xs gebruikt, grub bestand aangepast zoals omschreven (mac adressen en juiste pid/vid) maar ik krijg hem niet te vinden met de assistant.
Hij boot dus wel (krijg het zwarte scherm zoals aangegeven in het forum

Als ik in mijn dhcp logs kijk van opnsense, deelt hij ook geen IP uit, een pc aan dezelfde poort op de switch gaat prima.
Driver probleempje denk ik, maar heb ook al de extra driver image geprobeerd erop te zetten, maar blijf het zelfde probleem houden...
Iemand ideeen?
Ik ben ook maar eens aan het hoppyen geslagen met xpenology, maar kom niet erg ver.
xeon 1260L 4/8
16gb ddr3
intel NIC onboard
pcie NIC (realtek)
1x SSD
Ik heb loader 1.03b voor 3615xs gebruikt, grub bestand aangepast zoals omschreven (mac adressen en juiste pid/vid) maar ik krijg hem niet te vinden met de assistant.

Als ik in mijn dhcp logs kijk van opnsense, deelt hij ook geen IP uit, een pc aan dezelfde poort op de switch gaat prima.
Driver probleempje denk ik, maar heb ook al de extra driver image geprobeerd erop te zetten, maar blijf het zelfde probleem houden...
Iemand ideeen?
[ Voor 14% gewijzigd door mdj84nl op 19-05-2021 10:41 ]
Xpenology is iets wat of meteen werkt of je zit er dagen lang mee te kloten.. In mijn ervaring dan. Ik heb er een week over gedaan om 6.2 erop te krijgen met de 918+ image. Dit was een vereiste voor mij wegens hardware encoding. Maar grote kans dat je NIC incompatible is. Ik had dat ook, weet niet meer hoe ik het heb opgelost, maar als je toevallig nog iets van een USB naar LAN hebt liggen zou ik dat eens proberen.mdj84nl schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:39:
Hallo allemaal.
xeon 1260L 4/8
16gb ddr3
intel NIC onboard
pcie NIC (realtek)
1x SSD
[Afbeelding]
Iemand ideeen?
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Ik weet nog van vroeger dat het er zo op stond, dit was toen nog met de xpenoboot iso.Kuusj schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:44:
[...]
Xpenology is iets wat of meteen werkt of je zit er dagen lang mee te kloten.. In mijn ervaring dan. Ik heb er een week over gedaan om 6.2 erop te krijgen met de 918+ image. Dit was een vereiste voor mij wegens hardware encoding. Maar grote kans dat je NIC incompatible is. Ik had dat ook, weet niet meer hoe ik het heb opgelost, maar als je toevallig nog iets van een USB naar LAN hebt liggen zou ik dat eens proberen.
Heb helaas geen usb naar lan, maar zal mn pcie netwerkkaart eens proberen..
Ik heb hem werkende gekregen met loader 1.02b, alleen hier kan ik dus niet upgraden naar DSM 6.2.x wat ik wel jammer vind.
Heb geprobeerd de drivers uit de 1.02 loader in de 1.03 loader te zetten, maar ook dan kreeg ik hem niet aan de praat.
Even doorstoeien dus, anders genoegen nemen met DSM6.1
Heb geprobeerd de drivers uit de 1.02 loader in de 1.03 loader te zetten, maar ook dan kreeg ik hem niet aan de praat.
Even doorstoeien dus, anders genoegen nemen met DSM6.1
Als die PC een seriële poort heeft kan je die uitlezen en zal je meer info zien betreffende wat er mis loopt.
Je kan ook werken met een virtualisatie laag er tussen om driver problemen zo te omzeilen.
Je kan ook werken met een virtualisatie laag er tussen om driver problemen zo te omzeilen.
Wellicht even een loader proberen met alleen UEFI of Legacy.mdj84nl schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:39:
Hallo allemaal.
xeon 1260L 4/8
16gb ddr3
intel NIC onboard
pcie NIC (realtek)
1x SSD
[Afbeelding]
Iemand ideeen?
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850
Nou heeft dat ding zo te zien een seriele poort, maar mocht iemend die er geen heeft willen debuggen, zoek even de pinout van je mobo op; ik heb destijds toen mijn install bricked was gewoon jumper cables op het mobo geprikt.GoBieN-Be schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:26:
Als die PC een seriële poort heeft kan je die uitlezen en zal je meer info zien betreffende wat er mis loopt.
Overigens is dat sowieso een goede optie; het is een console dus het is niet alleen logs zien, maar ook nog zaken checken/aanpassen.
[ Voor 11% gewijzigd door Rowdy.nl op 20-05-2021 08:29 ]
Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.
wat bedoelen jullie met uitlezen?
Gewoon kabel eraan en terminal open ala cisco ?
Jamdj84nl schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 14:22:
wat bedoelen jullie met uitlezen?
Dan ga ik daar binnenkort eens naar kijken, goed idee.
Verder wel tevreden met DSM6.1, ziet er erg mooi uit en surveillance center werkt goed (jammer dat je maar 2 cameras gratis mag gebruiken
Als je virtualisatie gebruikt dan maak je gewoon nog een 2de VM met XPenology en met de CMS plugin in suerveillance station koppel je ze aan mekaar
hopla 4 camera's.
Ik heb hier ook aanlopen irriteren, maar kreeg op het forum van Xpenology.mdj84nl schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 14:26:
[...]
Dan ga ik daar binnenkort eens naar kijken, goed idee.
Verder wel tevreden met DSM6.1, ziet er erg mooi uit en surveillance center werkt goed (jammer dat je maar 2 cameras gratis mag gebruiken)
Probeer eens een andere bootloader zonder aanpassingen b.v. 918+ of 3617 loader.
Het is lastig te zeggen welke bios settings je moet wijzigen en uit moet zetten maar begin eens met al je onboard devices eens te disablen / uitschakelen ook je sata controllers en activeer enkel je NIC. Meestal vindt je dan wel een dhcp request op je router.
Mocht je nog niet verder komen google dan eens of je netwerkchip incombinatie xpenology. Tot slot als je die heb liggen disable dan ook je onboard nic en test nognaals met een pci of pcie nic.
Deze test heeft bij mij altijd tot oplossing geleid. Een Intel T350 dual of quad Nic werkt prima mocht onboard nic niet werken.
Groet
ERonny

Ik heb nog een andere optie, zou ik nu 6.1 kunnen proberen te laden vanaf loader 1.03b (even ervan uitgaan dat ik het voor elkaar krijg met serieele port enzo) en hem dan kunnen upgraden via de interface naar 6.2.x ?
De loader moet compatibel zijn met de DSM versie.
Zie hier voor de verschillende loaders en met welke versie ze werken.
https://xpenology.com/for...6x-loaders-and-platforms/
https://xpenology.com/forum/topic/7848-links-to-loaders/
Volgens dat topic zal DSM 6.1 niet werken op loader 1.03b
Je moet trouwens ook aandachtig zijn naar hoe je boot. De 1.03b loader mag je enkel Lgeacy BIOS/CSM booten. De nieuwere 1.04b mag je ook UEFI booten.
De 1.04b loader heeft ook een processor minimum vereiste die belangrijk is.
Zie hier voor de verschillende loaders en met welke versie ze werken.
https://xpenology.com/for...6x-loaders-and-platforms/
https://xpenology.com/forum/topic/7848-links-to-loaders/
Volgens dat topic zal DSM 6.1 niet werken op loader 1.03b
Je moet trouwens ook aandachtig zijn naar hoe je boot. De 1.03b loader mag je enkel Lgeacy BIOS/CSM booten. De nieuwere 1.04b mag je ook UEFI booten.
De 1.04b loader heeft ook een processor minimum vereiste die belangrijk is.
[ Voor 111% gewijzigd door GoBieN-Be op 23-05-2021 19:01 ]
Hi hi, ik kom even tussendoor.
Een aantal jaren terug heb ik naar xpenology gekeken maar toen ben ik afgehaakt omdat het een beetje te risky was naar m'n zin.
Is het ondertussen makkelijker geworden om xpenology te draaien en hoe zit het met het gebruik maken van DSM apps en packages?
(Graag even taggen bij reactie
Een aantal jaren terug heb ik naar xpenology gekeken maar toen ben ik afgehaakt omdat het een beetje te risky was naar m'n zin.
Is het ondertussen makkelijker geworden om xpenology te draaien en hoe zit het met het gebruik maken van DSM apps en packages?
Canon body: EOS R5
Canon lens: RF 24-70 f/2.8 L | EF 70-200mm f/2.8 L | EF 100mm f/2.8 IS Macro L
Apps draaien net als native......Boost9898 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:48:
Hi hi, ik kom even tussendoor.
Heb nu via Proxmox een VM xpenology draaien met daarop via passthrough (via GUI) een externe usb drive die ik wil delen en gebruiken. Heb in de synology staan dat de disk naar 10 minuten moet stoppen met draaien.
Dat krijg ik echter niet werkend ondanks dat de disk de hele nacht niet aangesproken wordt.
In een OMV VM werkt het via dezelfde manier wel en stopt de HDD netjes met spinnen. Wat gaat hier fout?
Een instelling in Proxmox in Xpenology/Synology?
Dit draait op een HP T630 dus geen ruimte voor interne HDD en een 4 TB m2 SSD is mij nog te duur.
Dat krijg ik echter niet werkend ondanks dat de disk de hele nacht niet aangesproken wordt.
In een OMV VM werkt het via dezelfde manier wel en stopt de HDD netjes met spinnen. Wat gaat hier fout?
Dit draait op een HP T630 dus geen ruimte voor interne HDD en een 4 TB m2 SSD is mij nog te duur.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Oké....................
Wat hij probeerde te vertellen, is dat DSM gewoon exact hetzelfde is als op een synology, het is geen eigen omgeving meer zoals dat vroeger was.
De PC moet alleen booten vanaf een special bootloader, zodat hij op het netwerk gezien wordt als synology apparaat. Hierna kun je via de assistant DSM erop zetten. Deze haal je gewoon van de officiele site van synology, en is dus geen aangepaste versie ofzo
Alle apps die op DSM draaien, kun je dus gewoon gebruiken. Het grootste voordeel van xpenology is, dat je hardware stukken beter kan zijn (CPU in synology is vaak matig, zoals een celeron) voor veel minder geld.
Kijk dit is een behulpzaam antwoord!mdj84nl schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:51:
[...]
Wat hij probeerde te vertellen, is dat DSM gewoon exact hetzelfde is als op een synology, het is geen eigen omgeving meer zoals dat vroeger was.
De PC moet alleen booten vanaf een special bootloader, zodat hij op het netwerk gezien wordt als synology apparaat. Hierna kun je via de assistant DSM erop zetten. Deze haal je gewoon van de officiele site van synology, en is dus geen aangepaste versie ofzo
Alle apps die op DSM draaien, kun je dus gewoon gebruiken. Het grootste voordeel van xpenology is, dat je hardware stukken beter kan zijn (CPU in synology is vaak matig, zoals een celeron) voor veel minder geld.
Dus als ik het goed begrijp kan ik ook gewoon DS Video/Music/File blijven gebruiken?
Alleen niet via quickconnect neem ik aan. Dus om dat te laten werken zou ik moeten: portforwarden/via een eigen domein laten lopen toch?
En een ander vraagje wat ik heb, hoe werkt het gebruik maken van surveillance station? Is dit ook exact hetzelfde maar dan zonder het limiet op de aantal camera's?
Indien dit het geval is ga ik binnenkort eens een servertje bouwen met xpenology erop om het te proberen. Het moet wel betrouwbaar en veilig zijn.
Alles kan je gebruiken, quickconnect volgens mij ook, maar heb ik niet getest. Surveillance station werkt perfect, maar ook hier heb je het limiet van 2 cameras (of betalen per camera extra)Boost9898 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 16:14:
[...]
Kijk dit is een behulpzaam antwoord!
Dus als ik het goed begrijp kan ik ook gewoon DS Video/Music/File blijven gebruiken?
Alleen niet via quickconnect neem ik aan. Dus om dat te laten werken zou ik moeten: portforwarden/via een eigen domein laten lopen toch?
En een ander vraagje wat ik heb, hoe werkt het gebruik maken van surveillance station? Is dit ook exact hetzelfde maar dan zonder het limiet op de aantal camera's?
Indien dit het geval is ga ik binnenkort eens een servertje bouwen met xpenology erop om het te proberen. Het moet wel betrouwbaar en veilig zijn.
Ha, was wellicht iets te kort... maar zoals al gezegd, DSM draait exact zo als dat het op een echte synology doet, ds de software / apps / opties draaien ook identiek als een echte. De bootloader voor xpenology imiteert de synology perfect waardoor DSM niet anders weet dan dat het een synology is. Alleen 6.2 is momenteel de maximale ondersteunde versie omdat de bootloader aangepast is daarna en er nog geen xpenology bootloader is voor 6.3.
Voor quickconnect, push meldingen naar mobiel en voor het activeren van extra licenties zijn een geldig serienummer en ik vermoed ook geldig MAC adres nodig. Mocht je een oude Synology staan hebben die je niet meer gebruikt kan je dat serienummer proberen te gebruiken.
Surveillance station heeft nog steeds de limiet van 2 camera's, meer vereist licentie en dat is tricky zoals zonet beschreven. Maar als je virtualisatie gebruikt houd niemand je tegen om 2 XPenology's naast mekaar te draaien (dus 4 camera's) en ze via de CMS plugin van Surveillancestation te combineren en te beheren/bekijken als 1 systeem.
Surveillance station heeft nog steeds de limiet van 2 camera's, meer vereist licentie en dat is tricky zoals zonet beschreven. Maar als je virtualisatie gebruikt houd niemand je tegen om 2 XPenology's naast mekaar te draaien (dus 4 camera's) en ze via de CMS plugin van Surveillancestation te combineren en te beheren/bekijken als 1 systeem.
Ik denk dat dit een probleem van Proxmox is. Zoek eens op proxmox disk spin down. Dan krijg je topics als: https://forum.proxmox.com...ecause-of-pvestatd.53237/icecreamfarmer schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:00:
Heb nu via Proxmox een VM xpenology draaien met daarop via passthrough (via GUI) een externe usb drive die ik wil delen en gebruiken. Heb in de synology staan dat de disk naar 10 minuten moet stoppen met draaien.
Heb het nu werkend. Lag aan de type passthrough en config van Proxmox. Die had ik op automount en poort ipv device staan. Nu werkt het naar behoren. Het aparte is dat het in stroomverbruik niets scheelt.koenie schreef op maandag 24 mei 2021 @ 19:52:
[...]
Ik denk dat dit een probleem van Proxmox is. Zoek eens op proxmox disk spin down. Dan krijg je topics als: https://forum.proxmox.com...ecause-of-pvestatd.53237/
Beiden 12,5 watt met VM voor homeassistant en Xponology draaiend en als hardware een externe 2,5 hdd en z-wave stick. Met name die laatste gebruikt gewoon al 5 watt uit zichzelf.
Nu is nog de vraag zal ik:
1. Een tweede externe HDD erbij kopen en ze dan als interne drives configureren en in (software) raid gebruiken? Zodat synology ze configureert en bijhoudt?
2. Bovenstaand plan maar dan een ZFS share aanmaken in proxmox en die vervolgens als disk(s) toewijzen aan synology?
3. Huidige setup gebruiken waarbij ik de externe HDD aan synology hang en hem als usb drive behoud en niet als volume configureer. Daarbij maak ik om de zoveel tijd via een andere externe schijf een backup van de belangrijkste bestanden en leg die vervolgens in de kluis.\
Wat zijn de voordelen en nadelen van optie 1 en 2? Stel dat de VM van synology klapt. Kan ik dan nog bij mijn bestanden? Idem met de installatie van proxmox.
[ Voor 6% gewijzigd door icecreamfarmer op 24-05-2021 20:19 ]
Synology gebruikt SHR als standaard software raid oplossing.
Ze hebben geloof ik een (linux) tool die de RAID set kan uitlezen in het geval je Synology niet meer werkt.
Ze hebben geloof ik een (linux) tool die de RAID set kan uitlezen in het geval je Synology niet meer werkt.
Dat eerste probeer ik nu werkend te krijgen maar dan moet ik de sn en mac in de grub.Conf wijzigen. Maar nergens krijg ik goed gevonden hoe dat moet. Het gaat bijna altijd om oudere versies van de bootloader die op een virtuele usb disk staat. Ik heb echter een backup draaien via proxmox en daar staat te bootloader op sata 0.GoBieN-Be schreef op maandag 24 mei 2021 @ 16:54:
Voor quickconnect, push meldingen naar mobiel en voor het activeren van extra licenties zijn een geldig serienummer en ik vermoed ook geldig MAC adres nodig. Mocht je een oude Synology staan hebben die je niet meer gebruikt kan je dat serienummer proberen te gebruiken.
Hoe doe ik dit?
De andere optie is ddns gebruiken en poorten open zetten. Maar dat lijkt mij nogal onveilig.
[ Voor 4% gewijzigd door icecreamfarmer op 26-05-2021 22:21 ]
Je moet die disk 0 even downloaden naar je PC en dan mounten met de OSFmount tool (partitie 2), net zoals beschreven in de uitleg en de grub.conf editeren. En dan de aangepast disk weer uploaden.
Kleine waarschuwing, mij is het nog niet gelukt om het serienummer te wijzigen nadat DSM geïnstalleerd is. Ik heb het aangepast in de grub.conf maar DSM blijft het oude zien.
Kleine waarschuwing, mij is het nog niet gelukt om het serienummer te wijzigen nadat DSM geïnstalleerd is. Ik heb het aangepast in de grub.conf maar DSM blijft het oude zien.
[ Voor 5% gewijzigd door GoBieN-Be op 26-05-2021 23:42 ]
Ik heb geen van beiden. Ik heb wireguard VPN draaien lokaal, en mijn telefoon is ingesteld om al het verkeer dat naar 192.168.123.0/24 over de VPN te verzenden. De DNS zelf is 192.168.123.1, pi-hole, dus ik heb altijd advertentieblokkering op iOS.icecreamfarmer schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 22:20:
[...]
De andere optie is ddns gebruiken en poorten open zetten. Maar dat lijkt mij nogal onveilig.
Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8
Dat heb ik ook maar dan kun je nog geen bestanden delen met anderen.Snake schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 23:53:
[...]
Ik heb geen van beiden. Ik heb wireguard VPN draaien lokaal, en mijn telefoon is ingesteld om al het verkeer dat naar 192.168.123.0/24 over de VPN te verzenden. De DNS zelf is 192.168.123.1, pi-hole, dus ik heb altijd advertentieblokkering op iOS.
Tenzij ik ze allemaal via mijn tailscale verbind maar dat is ook weer niet de bedoeling.
Ik heb via reverse proxy filestation open staan om bestanden te delen. Werkt prima, maar kan veiliger
Apart, bij mij werkt het wel en zie ik dat zowel sn als mac veranderd zijn.GoBieN-Be schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 23:40:
Je moet die disk 0 even downloaden naar je PC en dan mounten met de OSFmount tool (partitie 2), net zoals beschreven in de uitleg en de grub.conf editeren. En dan de aangepast disk weer uploaden.
Maar krijg geen goede combi gevonden.
Ander euvel zijn de lage snelheden over samba. Met Crystaldisk haal ik voor de HDD 68 read en 54 write en voor de ssd 71 read en 74 write. Dat is voor sequentieel schrijven en lezen. Dat is de helft van wat ik verwacht.
[ Voor 15% gewijzigd door icecreamfarmer op 28-05-2021 00:14 ]
Hoe onveilig is dat eigenlijk? Ik heb vanuit Ziggo nu al jaren hetzelfde IP adres dus hoef niet eens een DDNS service te gebruiken. Al zou ik er in Home Assistant makkelijk een encrypted DDNS op kunnen zetten.Tadango schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:48:
Ik heb via reverse proxy filestation open staan om bestanden te delen. Werkt prima, maar kan veiliger
Ik heb het draaien via xpenology maar mij valt op dat het stroomverbruik verdubbelt wanneer ik quickconnect aanzet. Dat blijft ook redelijk veel resources gebruiken.
Een ander punt is dat de indexing service (syno.finder.fil) blijft draaien terwijl ik heb aanstaan dat geen enkele map geïndexeerd moet worden.
Hebben meer mensen dit? CPU vliegt dan ook omhoog.
Een ander punt is dat de indexing service (syno.finder.fil) blijft draaien terwijl ik heb aanstaan dat geen enkele map geïndexeerd moet worden.
Rare problemen elke keer. NU kan ik niets meer kopieren omdat de drive vol zou zitten. Dit terwijl 2TB nog vrij is. Zelfs een leeg tekstbestand van 10 kb weigert hij. Dat is alleen bij de externe hdd.
De interne ssd werkt wel gewoon.
Heb zover ik zie geen quota's ingesteld staan. Iemand ideeen?
De interne ssd werkt wel gewoon.
Heb zover ik zie geen quota's ingesteld staan. Iemand ideeen?
ik heb op meerdere plaatsen over dit fenomeen gelezen. Ik heb met diverse zuinige computers geprobeerd een zuinige xpenology te krijgen. Helaas. Ik heb een laptop (i7, idle 5W verbruik, SSD) en met xpenology blijft het verbruik rond 20 watt hangen. En een andere setup, Siemens pctje met i3 en een echte harddisk: zelfde verhaal. Schijf gaat niet in idle.icecreamfarmer schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:15:
Ik heb het draaien via xpenology maar mij valt op dat het stroomverbruik verdubbelt wanneer ik quickconnect aanzet. Dat blijft ook redelijk veel resources gebruiken.
Ligt aan xpenology/synology.
Andere NASsen / software oplossingen laten de schijven wel in rust.
Homo sapiens non urinat in ventum
Heb het verbruik omlaag gekregen door indexing en de synologvpn uit te zetten.Jan Smit schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:05:
[...]
ik heb op meerdere plaatsen over dit fenomeen gelezen. Ik heb met diverse zuinige computers geprobeerd een zuinige xpenology te krijgen. Helaas. Ik heb een laptop (i7, idle 5W verbruik, SSD) en met xpenology blijft het verbruik rond 20 watt hangen. En een andere setup, Siemens pctje met i3 en een echte harddisk: zelfde verhaal. Schijf gaat niet in idle.
Ligt aan xpenology/synology.
Andere NASsen / software oplossingen laten de schijven wel in rust.
Disk blijft overigens wel spinnen.
Terwijl ik het eerder dus wel naar hibernate kreeg.
Wellicht is de custom bootloader daarvoor ontoereikend.
Kan het niet zijn dat je daarop apps het geïnstalleerd die de schijf actief houden? Mijn USB HDD's gaan prima in slaapstand, maar wellicht is dat anders.
Zitten die USB harddisks in je datapool of zijn dat backupschijven?Tadango schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 07:57:
Kan het niet zijn dat je daarop apps het geïnstalleerd die de schijf actief houden? Mijn USB HDD's gaan prima in slaapstand, maar wellicht is dat anders.
Dat maakt namelijk verschil.
De datapoolschijven blijven spinnen. De backupschijven zijn na de backup klaar en kunnen in slaapstand.
Homo sapiens non urinat in ventum
Klopt, die worden alleen gedeeld en gebruikt voor backup. Ze maken geen onderdeel uit van de pool.Jan Smit schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:16:
[...]
Zitten die USB harddisks in je datapool of zijn dat backupschijven?
Dat maakt namelijk verschil.
De datapoolschijven blijven spinnen. De backupschijven zijn na de backup klaar en kunnen in slaapstand.
Laatste tijd is mijn DSM (6.2.3-25426 Update 3) heel traag, alles duurt lang, zowel de DSM site zelf als via verkenner (via SMB) bladeren door de bestanden.
Nu ben ik even gaan rondkijken en zie ik een I/O wait van 94%
(LOAD: 1 min = 12.86, 5 min = 10.67 en 15 min = 8,78).
Verder zie ik ook dat 1 van de 4 disken bezig is met een SMART test (elke nacht een snelle test muv. zondag, dan een extended test gescheduled), ik heb het idee dat deze test de traagheid creëert.
De desbetreffende disk heb ik reeds vervangen door een andere disk, maar dit heeft het probleem blijkbaar niet opgelost.
Weet iemand hoe ik nu verder zou kunnen troubleshooten ?
Verder zie ik ook dat 1 van de 4 disken bezig is met een SMART test (elke nacht een snelle test muv. zondag, dan een extended test gescheduled), ik heb het idee dat deze test de traagheid creëert.
De desbetreffende disk heb ik reeds vervangen door een andere disk, maar dit heeft het probleem blijkbaar niet opgelost.
Heb je na het vervangen van de disk ook gewacht tot alles weer gesynchroniseerd is? Dit kan wel heel lang duren. Een week ofzo, afhankelijk van de snelheid van het systeem en de schijven.Chrisiesmit93 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 17:02:
Laatste tijd is mijn DSM (6.2.3-25426 Update 3) heel traag, alles duurt lang, zowel de DSM site zelf als via verkenner (via SMB) bladeren door de bestanden.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Yes, DSM heeft alles gerebuild, heeft 2-3 dagen geduurd geloof ik. We zijn nu echter minimaal 2 week verder na die rebuild denk ik echter wel.DutchKel schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 17:38:
[...]
Heb je na het vervangen van de disk ook gewacht tot alles weer gesynchroniseerd is? Dit kan wel heel lang duren. Een week ofzo, afhankelijk van de snelheid van het systeem en de schijven.
Voorheen was het zo dat wanneer ik het systeem reboot, deze weer responsief is, maar ik denk dat die smart test, zowel voor de disk replacement als erna, roet in het eten gooit.
Je kan de SMART testen stoppen om dat te verifiëren.
Ik heb eindelijk een echte synology gekocht 1821+ 8 bays
Ik kan toch gewoon mijn huidige 3x4tb shr in 3 bays van de nieuwe stoppen en dan hopelijk daar. Een apart volume van maken? Of is dat niet handig? Ik draai 6.2 op xpeno.
Ik kan toch gewoon mijn huidige 3x4tb shr in 3 bays van de nieuwe stoppen en dan hopelijk daar. Een apart volume van maken? Of is dat niet handig? Ik draai 6.2 op xpeno.
Er bestaat daar een help artikel van Synology voor.
Uit mijn hoofd, je kan de schijven verplaatsen naar een nieuwere Synology van de Plus reeks en dan zal de Assistant je een migrate optie aanbieden. Als dat succesvol is dan zal alles overgezet zijn naar je nieuwe Synology inclusief, data en instellingen.
Uit mijn hoofd, je kan de schijven verplaatsen naar een nieuwere Synology van de Plus reeks en dan zal de Assistant je een migrate optie aanbieden. Als dat succesvol is dan zal alles overgezet zijn naar je nieuwe Synology inclusief, data en instellingen.
Ik heb twee oudjes, een pricewatch: ASRock N3150-ITX en een pricewatch: Intel Desktop Board DQ77KB (retail boxed), welke van deze twee is het meeste geschikt ok Xpenology op te draaien? Of beide niet?
Ik vermoed dat diegene met een Intel netwerkkaart het makkelijkste zal zijn.
Ook even je CPU generatie controleren om te weten als je de 918 loader kan gebruiken of de 3617 loader.
En opgepast dat je de juiste boot mode (legacy of UEFI) gebruikt volgens de loader.
Ook even je CPU generatie controleren om te weten als je de 918 loader kan gebruiken of de 3617 loader.
En opgepast dat je de juiste boot mode (legacy of UEFI) gebruikt volgens de loader.
De DQ77KB kan tot max Ivy Bridge dus kan daarmee geen 918 loader gebruiken toch? Wat is daarmee het grootste nadeel? Wat ik zo snel kan vinden is geen Hardware Transcode Support en geen NVMe Cache Support. Hardware transcoding heb ik volgens mij niet per se nodig gezien ik een Nvidia Shield gebruik. En NVMe support is denk ik ook wel iets waar makkelijk mee te leven valt?
De CPU die ik met de DQ77KB kan gebruiken is de i5-3550S (4C 4T 3.0-3.7 GHz) of eventueel de i7-3770S (4C 8T) maar die is ondanks de leeftijd nog best prijzig.
En dit moederbord heeft twee gigabit Ethernet poorten waarvan eentje Intel AMT ondersteund. (82579LM en 82574L)
De N3150-ITX heeft een N3150
en dat is een Braswell en als ik het goed begrijp werkt de 918 met Haswell/Braswell? Het is mij erg onduidelijk of dat dit klopt. Dus een belangrijk pluspunt van de N3150 is dat de 918 loader erop kan draaien?
De CPU heeft 4C 4T met 1.6-2.08 GHz. En de netwerkkaart is een Realtek RTL8111GR
Ik vind het lastig in te schatten wat de meerwaarde van de ene CPU is t.o.v. de andere. De i5-3550S lijkt mij een stuk krachtiger maar heb je daar in de praktijk wat aan? Ook is de N3150 een heel stuk zuiniger. (i3-3550S TDP 65W, N3150 TDP 6W)
Over de verschillen in netwerkkaarten en mogelijke loader heb ik te weinig verstand om een oordeel erover te maken.
De CPU die ik met de DQ77KB kan gebruiken is de i5-3550S (4C 4T 3.0-3.7 GHz) of eventueel de i7-3770S (4C 8T) maar die is ondanks de leeftijd nog best prijzig.
En dit moederbord heeft twee gigabit Ethernet poorten waarvan eentje Intel AMT ondersteund. (82579LM en 82574L)
De N3150-ITX heeft een N3150
De CPU heeft 4C 4T met 1.6-2.08 GHz. En de netwerkkaart is een Realtek RTL8111GR
Ik vind het lastig in te schatten wat de meerwaarde van de ene CPU is t.o.v. de andere. De i5-3550S lijkt mij een stuk krachtiger maar heb je daar in de praktijk wat aan? Ook is de N3150 een heel stuk zuiniger. (i3-3550S TDP 65W, N3150 TDP 6W)
Over de verschillen in netwerkkaarten en mogelijke loader heb ik te weinig verstand om een oordeel erover te maken.
TDP zegt weinig, het gaat om het idle verbruik van je hele systeem.
De DQ77KB gebruikt met een G2120 (2C 2T 55W TDP):
Idle: 17W
H.264 playback: 19W
CPU load: 41W
CPU + GPU load: 56W
Bron: https://silentpcreview.co...ower-lga1155-motherboard/
De Asrock N3150-ITX
Idle: 22W
1080 playback: 24W
Full load: 31W
Bron: https://www.eteknix.com/a...herboard-round-review/14/
Ik weet niet in hoeverre de G2120 zal verschillen van de i5-3550S qua verbruik maar ik denk dat hij niet boven de 22W zal uitkomen? Is dat een veilige aanname?
Dan zal het idle verbruik om en nabij hetzelfde zijn met wellicht een iets beter verbruik voor de DQ77KB. Ga je in de praktijk veel verschil merken tussen deze twee CPU's?
Mijn gevoel zegt dat de DQ77KB dan een betere keuze zal zijn dan de N3150-ITX, maar ik weet niet in hoeverre ik iets ga merken van de oudere loader. Ik heb geen speciale eisen. Als ik een lijstje moet maken zal het dit zijn:
- Backup (voor het lokale netwerk en met een externe synology als extra backup)
- Hass.io (Home Assistent) in VM omdat het niet supervised in de docker kan als het goed is
- Streaming naar NVidia Shield (eventueel ook Fire Stick 4K) dus dan is hardware transcode niet nodig volgens mij
- SickRage
- Couchpotato
- Transmission (met windscribe VPN)
- VPN om extern op het lokale netwerk/nas in te loggen (dus apart van de vpn om te downloaden)
Idle: 17W
H.264 playback: 19W
CPU load: 41W
CPU + GPU load: 56W
Bron: https://silentpcreview.co...ower-lga1155-motherboard/
De Asrock N3150-ITX
Idle: 22W
1080 playback: 24W
Full load: 31W
Bron: https://www.eteknix.com/a...herboard-round-review/14/
Ik weet niet in hoeverre de G2120 zal verschillen van de i5-3550S qua verbruik maar ik denk dat hij niet boven de 22W zal uitkomen? Is dat een veilige aanname?
Dan zal het idle verbruik om en nabij hetzelfde zijn met wellicht een iets beter verbruik voor de DQ77KB. Ga je in de praktijk veel verschil merken tussen deze twee CPU's?
Mijn gevoel zegt dat de DQ77KB dan een betere keuze zal zijn dan de N3150-ITX, maar ik weet niet in hoeverre ik iets ga merken van de oudere loader. Ik heb geen speciale eisen. Als ik een lijstje moet maken zal het dit zijn:
- Backup (voor het lokale netwerk en met een externe synology als extra backup)
- Hass.io (Home Assistent) in VM omdat het niet supervised in de docker kan als het goed is
- Streaming naar NVidia Shield (eventueel ook Fire Stick 4K) dus dan is hardware transcode niet nodig volgens mij
- SickRage
- Couchpotato
- Transmission (met windscribe VPN)
- VPN om extern op het lokale netwerk/nas in te loggen (dus apart van de vpn om te downloaden)
ik geef mijn xpenology build weg aan een vriend. is factory reset genoeg? kan hij dan camera licenties toevoegen? (die 2 gratis)? ik draaide 3 cams
Voor de 2 gratis camera's hoef je niks toe te voegen.
Je kan voor nog 2 extra camera's een extra DSM in je Virtual Machine draaien dacht ik
[ Voor 13% gewijzigd door BlaBla1973 op 06-07-2021 09:36 ]
Computer nr 486 denk ik..
Net weer eens op de Xpenology site zitten zoeken naar de laatst werkende versie (6.2.3) for ESXi 7. Alleerst, wat is die Xpenologu site toch nog steeds een enorm chaotische puinhoop! Maar goed, heb dan de jun 1.04b loader gepakt en de laatste .pat file for DSM 6.2.3. Maar waar ik eigenlijk op zoek was, was gewoon een werkered .ovf install, met een vmdk file. Nergens te vinden. Zijn die er ueberhaupt nog? Wel wat oude vmdk files voor 6.0.1 en zo.
Ook een totaal wazig verhaal hoe je zo'n synoboot.img aan de vmdk moet toevoegen wanneer je het zelf probeert. Is er iemand die een link heeft naar een duidelijk verhaal? Of het me uit kan leggen.
Ook een totaal wazig verhaal hoe je zo'n synoboot.img aan de vmdk moet toevoegen wanneer je het zelf probeert. Is er iemand die een link heeft naar een duidelijk verhaal? Of het me uit kan leggen.
i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW
Mag ik vragen hoe je dat voor elkaar gekregen hebt?KelvinMorel schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:29:
Hi allemaal,
Geen seconde spijt van gehad, op dit moment draait het op [DSM 6.2.3-25426 Update 3] dat is ook de enige keren dat ik het moest rebooten, alles draait super vlot
i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW
|sWORDs| in "Het Grote XPenology Topic"albatross schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:26:
Net weer eens op de Xpenology site zitten zoeken naar de laatst werkende versie (6.2.3) for ESXi 7. Alleerst, wat is die Xpenologu site toch nog steeds een enorm chaotische puinhoop! Maar goed, heb dan de jun 1.04b loader gepakt en de laatste .pat file for DSM 6.2.3. Maar waar ik eigenlijk op zoek was, was gewoon een werkered .ovf install, met een vmdk file. Nergens te vinden. Zijn die er ueberhaupt nog? Wel wat oude vmdk files voor 6.0.1 en zo.
Te Koop:24 Core Intel Upgradeset
Hmm, di eerste ova zegt een disk te missen:
XPenologyDS918v1-disk1.vmdk
Ik ben erachter nu! Ik had mijn ESXi server op een fixed IP adres gezet. Besloot toch maar eens op DHCP te zetten; toen kwam ook meteen de Disk Station te voorschjin.albatross schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:43:
[...]
Mag ik vragen hoe je dat voor elkaar gekregen hebt?