Welke router heb je nu?
Hoofdrouter
Type: Asus RT-AC68U
Aansluiting: Bedraad (Cat5E)
Frequentie: 2.4 en 5 ghz tegelijk
Instellingen: volledige getuned (voor zo'n 30 apparaten)
Eerste accesspoint
Type: Linksys E2000
Frequentie: 2,4 ghz (met aparte naam)
Instellingen: DHCP uit, rest getuned
Tweede accesspoint
Type: Sitecome Wi-Fi range extender N300 (oude model)
Aansluiting: Bedraad (Cat5E met trucje, wifi werkte altijd slecht)
Frequentie: 2,4 ghz (met aparte naam)
Instellingen: DHCP uit, rest getuned
Modem
Type: TC7200U van UPC
Aansluiting: Bedraad met Coaxkabel
Frequentie: - (volledig ingesteld als modem, alleen nodig vanwege omzetting coax)
Switch 1
Type: Cisco SE2500
Frequentie: - (switch alleen)
Switch 2
Type: Sitecom LN-120
Frequentie: - (switch alleen)
Wat is je maximale snelheid volgens je provider?
120Mbit/12Mbit van UPC (Alles in 1 - power, hoger staat UPC
niet meer toe in het gebied)
Is ook echt altijd volledig haalbaar, hadden eerst 150Mbit en dat was ook altijd volledig haalbaar (op draad, 2,4 ghz komt niet boven 30Mbit en 5 ghz minimaal 100Mbit)
Welke draadloze netwerkproblemen moet jij vaak oplossen bij anderen?
Het hebben van een goede connectie maar traag of niet werkend internet. Maar ook regelmatig gewoon verdwijnend internet of te weinig bereik. In sommige gevallen slechte standaard instellingen.
Wat mis jij nog in huis voor een optimaal netwerk?
Goede accespoints zijn het belangrijkst maar ook het hebben van een verbinding over het stroomnetwerk zou zeer handig zijn voor bepaalde ruimten. (ASUS als tweede accespoint, zodat dit hoofdrouter wordt

)
Er zijn erg veel (sterke) netwerken van buren die storen waardoor lange afstand van vooral 2,4 ghz niet te doen is. De momenteel gebruikte accespoint zorgen regelmatig voor problemen of vertragingen op het netwerk, met de juiste instellen van de hoofdrouter is het effect op het hoofdnetwerk minimaal maar het is erg vervelend voor de mensen op de verdiepingen waar het hoofdnetwerk niet voldoende verbinding heeft (Wel bereik!).
Of een combinatie van via stroomnetwerk en accespoint voor minder kabels
Wat wil je graag testen of vergelijken met de TP-LINK producten uit pakket 2?
Alles waarmee ik een volledige goede en snelle verbinding voor het hele huis en alle personen erin kan krijgen

(Wat dus eigenlijk iedereen die zo'n dure set koopt wilt!)
Hierbij ga ik elk stuk apparatuur los bekijken, (op en) vanuit meerdere plekken in huis. En zo kan ik dus een zeer uitgebreide review maken over de apparatuur zelf, zijn prestaties, het hele systeem en wat je bij jouw thuis kan verwachten op de verschillende plekken in huis (of wat je nodig hebt om het wel goed te krijgen).
Hierbij kan ik gelijk een vergelijking erin gooien met een redelijk goed (getuned) werkend system.
Belangrijk is dat ik naast de standaard instellingen ook laat zien wat goede instellingen zijn. En nog een losse pagina met de meeste effecten van (bijzondere; beamforming etc) instellingen.
Het zal een flink uitgebreide review zijn waarbij eerst de hoofdconclusie komt, dan subconclusies, dan in soort bijlagen de rest logisch met veel data (grafieken enzo) uitgelegd, en als laatste goede instellingen volgens mij. Maar das wel alles wat men (tweakers en non-tweakers) kan wensen denk ik!
Samengevat
TP-LINK Archer C9 dual-band router
- Opzetbaarheid (ook voor leek)
- 2,4 ghz en 5 ghz met standaard instellingen testen op:
* Bereik
* Sterkte
* Snelheid (internet, intranet LAN, intranet WLAN, intranet WLAN=>LAN)
* storingsgevoeligheid (van andere netwerken, ~50 in mijn buurt en uiteraard eigen falen)
Uiteraard vanuit allerlei locaties (Laptop oa) de testen uitvoeren en de beste locatie van de router en resultaten laten zien, waarbij ook nog vergeleken kan worden met mijn behoorlijk goede huidige situatie.
- De instelbaarheid met gebruiksvriendelijkheid (ook met mobiel)
- De losse instellingen zoals vaste/losse IP's, beamforming etc.
- USB opslag, printers etc.
- Algemene vergelijking met een van de beste consumenten router op het moment, de Asus RT-AC68U (die veel instellingen informatie en gebruiksvriendelijkheid heeft).
TP-LINK RE200 range extender
- Dezelfde dingen als de router
- De positie bepaling (beste positie, hoe vindt je die, helpt de extender/router je?)
- Daadwerkelijke verbetering
- Vergelijken met sitecom extender
- Wireless, Wired, wired via powerline proberen indien mogelijk
TP-LINK TL-WPA4226KIT powerline set
- Bekijken hoe goed het werkt, heb er nog nooit een gehad.
- Testen op snelheid, storing, afstand etc.
- Proberen met op dezelfde groep of via stoppenkast
- Vergelijken met extender (wanneer welke keuze?)
TP-LINK T4U dual-band USB-adapter
Gebruiken voor een laptop met slechte ingebouwde Wi-Fi en eentje met goede. Waarbij bij de goede (Intel N6300) ook direct een redelijke vergelijking gemaakt kan worden!
Voorkeurs positie bij testen
Dus de
TP-LINK Archer C9 dual-band router als hoofdrouter, en eventueel als tweede accespoint.
De
TP-LINK RE200 range extender voor het eerste accespoint op zolder, eerst zonder draad, dan met draad en eventueel nog in combinatie met de
TP-LINK TL-WPA4226KIT powerline set.
De
TP-LINK TL-WPA4226KIT powerline set los voor een van de zolderkamers en de
TP-LINK T4U dual-band USB-adapter voor een laptop die gewoon een slechte ingebouwde Wi-Fi heeft.
Indien mogelijk zouden extra programma's die tweakers gebruikt voor testdata handig zijn
[
Voor 29% gewijzigd door
andries98 op 08-04-2015 20:45
. Reden: Verbetering tekst, wat duidelijker wat te testen ]