Welke router heb je nu?
Momenteel gebruik ik de Arcadyan Experiabox V8 van Telfort.
Wat is je maximale snelheid volgens je provider?
Ik heb volgens Telfort 50 Mbit/s downloadsnelheid en 5 Mbit/s up.
Welke draadloze netwerkproblemen moet jij vaak oplossen bij anderen?
Toevallig heb ik me de laatste tijd bezig gehouden met het verhelpen van bereikproblemen van mijn eigen draadloze netwerk en die bij mijn ouders thuis. Ik heb toen gekeken naar Wireless repeaters, een extra (wired) acces-point aanleggen of het aanschaffen van een betere/sterkere router.
Wat mis jij nog in huis voor een optimaal netwerk?
Het draadloze bereik in de slaapkamers van mijn huis is erg slecht. Daarom wilde ik een betrouwbare bedrade verbinding maken met een goedkoop power-plug setje. Deze verbinding was niet erg stabiel helaas.
Ik heb veel behoefte aan een powerplug set of een betere wifi-ontvangst daar. Liefst zelfs allebei.
Een ac-adapter wil ik ook erg graag, aangezien ik de ac-adapter in mijn laptop momenteel alleen maar op wifi-n netwerken kan gebruiken.
Ik zou heel graag willen zien of USB-adapter beter/stabieler/makkelijker werkt in combinatie met Linux op mijn laptop.
Wat wil je graag testen of vergelijken met de TP-LINK producten uit pakket 2?
Ik zal (waar mogelijk ook kwantitatief) de apparaten op de volgende punten testen:
Archer C9 dual-band router
De Archer C9 dual-band router zal ik in twee situaties testen. Bij mijn ouders thuis en bij mij zelf thuis. Aangezien we allebei op één specifieke plek in huis zeer slecht ontvangst hebben. Zou een betere router zorgen voor beter bereik?
Ook zal ik kijken naar de instelbaarheid van de router. Bij mijn netwerk thuis moet ik veel poorten forwarden, hebben bepaalde aparaten een vast lokaal IP-adres nodig en moet mijn domeinnaam gekoppeld blijven aan mijn externe ip-adres voor mijn Synology NAS waarmee ik muziek/films stream, bestanden deel en mijn website host. Genoeg te doen dus.
T4U dual-band USB-adapter
De USB-adapter is voor mij interessant om te testen omdat ik in mijn laptop een ac-adapter heb waar ik veel issues mee heb.
Ik za de volgende situaties testen:
- Laptops ingebouwde wifi-ac adapter versus Laptop met USB wifi-ac adapter
- Wifi Thuis versus Wifi Eduroam op de UvA
- Wifi op Windows 8 versus Wifi op Linux Mint
- 2.4 GHz versus 5 GHz (mits beschikbaar)
En deze beoordelen op de volgende zaken:
- Gebruiksgemak (hoeveel stappen heb ik nodig om wifi te krijgen?)
- Bereik (hoe goed gaat het om met zwakke signalen? / welke snelheid kan ik halen als ik naast de router zit?)
- Stabiliteit (Valt hij om de haverklap uit of niet?)
Ik heb ook een HTPC die momenteel een bedrade verbinding heeft. Ik zal ook testen of het lukt om HD-filmmateriaal te streamen via deze USB-adapter in plaats van bedraad.
RE200 range extender
Range extender zal ik ook op twee specifieke lokaties testen. Bij mijn ouders thuis en bij mij zelf thuis. Aangezien we allebei op één specifieke plek in huis zeer slecht ontvangst hebben. Zou een range extender zorgen voor beter bereik op deze plaats?
Mochten zowel de range extender als de router op zichzelf niet voldoende helpen, zal ik ze ook samen testen.
TL-WPA4226KIT powerline set
In mijn eigen huis zijn er twee plaatsen waar ik via een powerline een bedrade verbinding zou willen hebben. Één daarvan is een verbinding binnen een zekering groep en één daarvan is een verbinding tussen stopcontacten die zich in verschillende zekeringsgroepen van het huis bevinden.
[
Voor 3% gewijzigd door
stephenskocpol op 12-04-2015 18:57
]