Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Studentenhuis Internet ... *woordje*

Pagina: 1
Acties:

• Tweakez
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
Beste mede-tweakers,

Ben hier al ruim tijdje actief onder een ander account maar dat is mijn bedrijfsaccount en daarmee kan ik geen berichten plaatsen in de meeste forums.. Balen! Nu dus een nieuwe aangemaakt. Maar oke, met dat doel open ik dit topic niet. Ik zal de situatie kort uitleggen.

Sinds 1 november woon ik in een studentenhuis, huis is vrij groot, 2 verdiepingen. Internet alles inbegrepen bij de huurprijs. Het internet is een 120MBps pakket van Ziggo. Alles-in-1 plus volgens mij is dat.. Maar desalniettemin. Dit werkt prima.. ALS het werkt.. Sinds dat ik hier woon zijn er al problemen met het netwerk.

We hebben (kort samengevat)
- Een ziggo modem(cisco) zo'n kleine vierkante zwarte. Standaard.. ruk.
- 1x een sitecom access point, aangesloten met een ethernet kabel direct vanaf de ziggo modem.
- 1x een Linksys WAP900N, wederom een acces point op de bovenste verdieping. Aangesloten over het stroomnetwerk. (Kabel loopt van Sitecom naar WAP).

En omdat het internet NIET te ontvangen is in de kamer waar ik zit, heb ik een Sitecom router aangeschaft, DHCP alles uitgeschakeld, en puur laten fungeren als switch/acces point zodat ik normaal mijn game-consoles kan aansluiten op het netwerk (bekabeld) en een normale wifi verbinding kan hebben.

Het probleem
Het internet klapt er steeds uit. WiFi verbindingen zijn wel actief, maar kan ineens geen verbinding meer mee gemaakt worden, of wel verbinding maar heel traag internet. Dan reset ik de hoofd modem, (cisco) en dan werkt het weer even.

Wat heb ik al geprobeerd
Ik zit al sinds november te ouwehoeren met het vervangen van apparatuur het veranderen van de statische omgeving toewijzen van statische ip adressen aan sommige apparaten. Tevens zelfs de stroom doorlus naar de 2e verdieping tijdelijk vervangen gehad met een directe ethernet kable.. Ook dat mocht niet baten.

Ik heb mijn sitecom router er tussen uit gehad voor een week, dat heeft het probleem ook niet verholpen. De verbinding blijft uiteindelijk weer ruk, en vervalt weer in het oude patroon. Reset lost het wederom op.

Wat vermoed ik
Ik vermoed verrotte apparatuur.. Maar ik weet het niet..

Kan iemand helpen? 7 studente(s)(n) zijn hopeloos nabij om dongels te gaan aanschaffen -.-

Met vriendelijke groet,
Tweakez

Automatische meldingen voor Marktplaats en 2dehands? MarktAlert.nl

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:51
Je gebruikt het Ziggo modem dus als router.
Dat ding kan in mijn ervaring totaal niet overweg met veel connections.

Zodra het modem aan het maximum aantal connections komt weigert hij nieuwe of gaat hij "oude" verbindingen verbreken.

Vooral Bittorrent is berucht om honderden connections per pc aan te maken. Zeker als iemand de instellingen aanpast om meer snelheid te halen.

Ter vergelijking. Een game gebruikt meestal een verbinding of 4. Een browser gebruikt er een tiental op het moment dat je een pagina laad, en verbreekt ze meteen. En een stream gebruikt er meestal maar 1.

Ik zou dus gaan voor een beter router.
En zo'n powerline adapter moet je helemaal niet willen.

TheS4ndm4n#1919

• Tweakez
  • Niet online
@RocketKoen,

Hartelijk bedankt voor je reactie, zo'n router als die van ziggo. Waardoor kan ik die het beste vervangen? Het signaal komt namelijk wel analoog binnen. Dat die ziggo modems pauper zijn dat wist ik dus al wel.. (Jij bevestigt het maar weer.. haha)

Ik gebruik zelf PopcornTime, dat maakt al veel connecties aan en ik ben vrij actief op het internet vaak tot 30 tabbladen open staan, en dan heb ik alle programma's er naast nog niet eens meegerekend, en nog niet eens mijn medehuisgenoten.. :')

Zo'n powerline adapter,, tja.. Ik vind het ook rommel, maar het hangt er.. Mijn insziens verpest het de verbinding naar het acces point erboven..

Raad en advies. Wat moet ik de huisbaas laten aanschaffen. Wat wel goed gaat werken?

Of kan ik beter ziggo bellen, en hun de router volledig uit laten schakelen en alles doorschakelen naar dat domme sitecom ding wat ik heb? Denk dat die ook slikt over alle connections... ?

[ Voor 11% gewijzigd door Tweakez op 09-03-2015 07:43 ]

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Ik denk dat je eerst even terug naar de basis moet gaan en WiFi of andere randapparatuur buiten de probleemstelling moet zetten om tot een goede eliminatie te komen ?
Een ziggo modem(cisco) zo'n kleine vierkante zwarte. Standaard.. ruk.
Ik weet niet waar jij deze wijsheid vandaan hebt, maar de routers die Ziggo levert (Cisco EPC 3925?) zijn prima apparaten (WiFi is idd wat minder).

Welke foutmeldingen geeft het logboek aan in de router ?

Wat zijn de signaal waarden up en down ?

Tevens moet je rekening houden dat standaard er maar iets van 20 tot 64 IP adressen wordt uitgegeven door de router en als jij het hebt over 7 personen (mobiele telefoon, laptop, gamedevice, bezoek etc) dan ga je snel door je DHCP assigned IP adressen heen ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-11 12:28

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Tevens moet je rekening houden dat standaard er maar iets van 20 tot 64 IP adressen wordt uitgegeven door de router en als jij het hebt over 7 personen (mobiele telefoon, laptop, gamedevice, bezoek etc) dan ga je snel door je DHCP assigned IP adressen heen ?
Als je niet aan de instellingen van dhcp komt lijkt het me dat alle addressen in het subnet (250) uitgedeeld worden. Waarom zou een fabrikant het zo instellen dat er maar zo weinig uitgedeeld worden?

• Tweakez
  • Niet online
Beste Breezers,

Dankjewel voor je reactie, waarop ik dat baseer, is omdat in eerste instantie zoals je al zegt WiFi minder is. Signaal wordt snel weggedrukt etc. vul maar aan.. Schiet niet op.. Ding moet gewoon doen waar die voor bedoelt is. Al zijn 7 personen van internet voorzien een vrij grote taak voor zo'n klein dingetje.

De signaalwaarden zijn als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/KPPZfYe.png

Welk logboek wil je exact :) En DHCP assigned waarde is vrij groter gemaakt:)

Zoals je trouwens ook ziet op de foto, hij is 2 dagen geleden +- alweer gereset geweest

[ Voor 9% gewijzigd door Tweakez op 09-03-2015 07:59 ]

• Tweakez
  • Niet online
Lawwie schreef op maandag 09 maart 2015 @ 07:54:
[...]

Als je niet aan de instellingen van dhcp komt lijkt het me dat alle addressen in het subnet (250) uitgedeeld worden. Waarom zou een fabrikant het zo instellen dat er maar zo weinig uitgedeeld worden?
Het klopt dat DHCP addressen gelimiteerd zijn. Staat standaard op 64.. Heb het zelf verruimd naar 128

[ Voor 2% gewijzigd door Tweakez op 09-03-2015 09:37 . Reden: tikfoutje ]

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:48

OgWok

U.N.C.L.E.

Hoe groter de DHCP pool, des te meer tijd is de Cisco bezig met het beheer van die pool. Als je vermoed dat de Cisco het probleem is, dan dat eerst oplossen. Heeft Ziggo de aansluiting al eens nagelopen / het modem gecontroleerd? Verder weet ik niet of de Sitecom, in jullie netwerk, een goede keus is.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• LangeJeroen
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-08 15:56

LangeJeroen

Gezinshuisouder

Goeiemorgen! Herken de problemen. Mochten er suggesties langs komen wat betreft hardware en poweradapter-vervangers, dan houd ik me aanbevolen. @Tweakez, sorry ik wilde je topic niet overnemen. Heb mijn reactie aangepast. :X

[ Voor 61% gewijzigd door LangeJeroen op 09-03-2015 09:39 ]

www.gezinshuisdekauwgomballenboom.nl

• Tweakez
  • Niet online
Powerline is naar mijn ervaring gewoon echt rommel. Maar graag zou ik willen dat je je verplaatst naar een ander topic en niet mijn topic overneemt @LangeJeroen. .Mijn probleem eerst als het even mag.. Dank voor je begrip.

@OgWok, ik weet dat sitecom niet helemaal gepast is in dit netwerk. Het is voor echt simpel gebruik. Maar meer dan dat doen we eigenlijk met zn allen hier niet.. Mja, ik ben de grootverbruiker, met mijn gameconsoles en tig apparaten die aan het netwerk hangen.. Volgens Ziggo is hun modem in orde.. :(

Trouwens de DHCP pool moet wel groot want het huishouden hier is als volgt 6 vaste bewoners waarvan 5 met een vriendje.. dat houdt dus in dat er 11 personen zijn.

- 11 laptops
- 11 smarthphones
- Ik weet sowieso 6 spelcomputers
- 3 tablets
- Stappersbezoek ( trekt graag wifi aan ) :)

Al met al al standaard dagelijks 31 apparaten..

[ Voor 25% gewijzigd door Tweakez op 09-03-2015 09:09 ]

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:36
Ik heb zelf ook zo'n cisco en heb zelf na 2 weken dat rot ding weggehaald als DHCP, nu dus alleen verbinding doorsturen en nu laat ik alles afhandelen door een TP-Link Arhcer C7. Sindsdien nooit meer problemen en werkt het internet perfect. Dat Cisco ding werkt prima zolang je er niet teveel mee doet.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Tweakez
  • Niet online
@ShittyNL

Ik moet dus eigenlijk alles van de Cisco modem uitschakelen, en het alleen gebruiken als switch om het door te linken naar een eigen custom evt. tp-link / linksys router?

• frankyboy707
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:17
Wat je ook nog kunt doen, het lost het achterliggende probleem niet op maar het lost wel de symptomen op; elke nacht om 3 a 4 uur het modem met zo'n tijdschakelaar van het stroom halen en na een paar minuutjes weer aan laten gaan. Vind het modem niet heel fijn maar ach het is toch huur apparatuur en bij jij waarschijnlijk van je probleem af... Op het moment dat je een nieuw modem krijgt is het probleem sowieso misschien wel helemaal verholpen.

• RocketKoen
Er zijn sowieso 2 dingen die fout gaan imo.

Teveel last voor ziggo routertje.
Oplossing: Pro-router kopen en de router functies van het Ziggo routertje uitzetten. Deze alleen als modem gebruiken.

Verschillende wifi netwerken op hetzelfde netwerk. Dat gaat elkaar storen.
Oplossing: Alle wifi accespoints van hetzelfde merk (of iig zodat ze samen kunnen werken) en dan instellen zodat ze 1 netwerk met verschillende zenders vormen.

Wat de hardware betreft kijk ik even naar andere tweakers. Ik doe dit alleen op schepen, en dat is hardware van €4000 per switch. Dat is voor jou weer iets te overdreven :P

TheS4ndm4n#1919

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:36
Tweakez schreef op maandag 09 maart 2015 @ 09:16:
@ShittyNL

Ik moet dus eigenlijk alles van de Cisco modem uitschakelen, en het alleen gebruiken als switch om het door te linken naar een eigen custom evt. tp-link / linksys router?
Ik gebruik hem inderdaad in bridge mode. Cisco volledige verbinding door laten sturen en alles laten afhandelen, dus DHCP ook door een apparaat daar achter.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Tweakez
  • Niet online
@Frankyboy,

Dank voor je reactie. klopt. Zoiets zat ik al aan te denken.. Maar dat is niet wat ik wil, en het lost mijn probleem niet op. Als dat ding eruit knalt omdat ie ineens stroomproblemen heeft, of mag krijgen door dit toe te passen, dan heb ik geen zin om 5 werkdagen te wachten tot dat luie ziggo mij een nieuwe modem heeft gestuurd.

• flipkipse
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-11 02:27

flipkipse

Google it

Een paar vragen:
  • Waarom zet je de Ziggo Router niet in Bridge mode, en gebruik je de router functionaliteit van jou router?
  • Hoe groot is de DHCP pool van jou router? (start ip, eind ip)
  • Wat is de DHCP lease time?
  • Staat er QOS aan?
  • Is er niemand in het netwerk die toevallig een statich ip heeft die met en netwerk is verboden? (misschien dubbel ip)

Certified Google Teacher.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-11 16:52
edit> onduidelijkheid over dhcp opgelost

is het mogelijk een bekabeld netwerk aan te leggen, dat werkt vaak beter dan wifi

[ Voor 85% gewijzigd door Rrob op 09-03-2015 09:40 ]

• Tweakez
  • Niet online
RocketKoen schreef op maandag 09 maart 2015 @ 09:18:
Er zijn sowieso 2 dingen die fout gaan imo.

Teveel last voor ziggo routertje.
Oplossing: Pro-router kopen en de router functies van het Ziggo routertje uitzetten. Deze alleen als modem gebruiken.

Verschillende wifi netwerken op hetzelfde netwerk. Dat gaat elkaar storen.
Oplossing: Alle wifi accespoints van hetzelfde merk (of iig zodat ze samen kunnen werken) en dan instellen zodat ze 1 netwerk met verschillende zenders vormen.

Wat de hardware betreft kijk ik even naar andere tweakers. Ik doe dit alleen op schepen, en dat is hardware van €4000 per switch. Dat is voor jou weer iets te overdreven :P
Dank wederom voor je reactie :*)

Ik zal eens kijken of mijn huisbaas even wat geld wil overboeken om een vervangende router te halen voor de functies van de cisco over te nemen en van daar weer door te sturen. :)

Wat betreft verschillende wifi netwerken. Ehm. ja, je bedoelt gewoon 3 access points en dan de WDS optie kiezen waarmee ze op mac-adres met elkaar communiceren.. Heb ik geprobeerd met 3 sitecom access points van m'n pa, en dat kreeg ik gewoon niet aan de praat :')

Ja, 4000 euro per switch dat is wat anders dan een access point of wifi verbinding. Maar ik snap je punt :)
Rrob schreef op maandag 09 maart 2015 @ 09:19:
[...]

64k, 64000 dus?!
volgens mij verwar je hier adressen en connections. als je met 7p niet genoeg hebt aan 64k adressen (= apparaten) is er echt iets mis.

Bij mijn router kan ik het aantal connections (Max NAT/Firewall SessionPer Userr) instellen en in het verleden heb ik die wel eens verlaagd 2048 oid om het voor de router wat makkelijker te maken
Sorry geen 64K, maar 64 adressen wat standaard maximaal uitgedeeld wordt. De rest mag dan zeg maar het bekijken om uberhaupt toegang te krijgen.. Ik heb dat uitgebreid naar 128 ip adressen.. 64000 ip adressen kan niet eens, dus hoe jij erbij komt ? Misschien het topic even opnieuw lezen.
ShittyNL schreef op maandag 09 maart 2015 @ 09:18:
[...]

Ik gebruik hem inderdaad in bridge mode. Cisco volledige verbinding door laten sturen en alles laten afhandelen, dus DHCP ook door een apparaat daar achter.
Ik zal dit bovenstaande eens proberen, en ziggo bellen om alles op dat onbetrouwbare ding uit te laten schakelen en via eth1 alles door te leiden naar een ander Device.

[ Voor 31% gewijzigd door Tweakez op 09-03-2015 09:26 . Reden: quote en antwoord Rrob toegevoegd ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:29
Voordat je als een kip zonder kop straks iets gaat kopen met het geld van je huisbaas: lees eerst eens wat reviews zodat je niet met een cheapass Sitecom thuiskomt. Tweakers pricewatch bijv. of smallnetbuilder.com

Ik zou zelf het Ziggo modem in bridge laten zetten door Ziggo en er dan fatsoenlijk spul zoals Ubiquiti achter knopen.

Liefst één goede router en dan per verdieping een accespoint. En waar mogelijk apparaten bekabeld aansluiten. Niet alleen voor meer snelheid, maar ook voor meer stabiliteit.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 09-03-2015 09:28 ]

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

Ik heb in twee studentenhuizen met respectievelijk 13 en 12 bewoners gemerkt dat een 'simpele' TP-Link 1043ND van een paar tientjes prima overweg kan met de vraag van zoveel studenten. Heb hier zelf wel eens een topic over geopend op dit forum, met vooral veel tips van powerusers (met geld) dat er flink geinvesteerd moest worden in het netwerk; maar dat viel dus wel mee. Wij draaien nu met 12 bewoners 100/100 Mbit glasvezel met twee 1043ND, eentje als router en eentje als tweede acces points. De wifi last wil je namelijk waarschijnlijk wel verdelen. Een 16 poort gigabit switch had ik voor een paar tientjes op Marktplaats trouwens :)

• Tweakez
  • Niet online
flipkipse schreef op maandag 09 maart 2015 @ 09:18:
Een paar vragen:
  • Waarom zet je de Ziggo Router niet in Bridge mode, en gebruik je de router functionaliteit van jou router?
  • Hoe groot is de DHCP pool van jou router? (start ip, eind ip)
  • Wat is de DHCP lease time?
  • Staat er QOS aan?
  • Is er niemand in het netwerk die toevallig een statich ip heeft die met en netwerk is verboden? (misschien dubbel ip)
Dank voor je reactie, je eerste punt ga ik vandaag proberen uit te voeren, eerst een vervangende normaal merk modem zoeken (tips?), en deze na overleg aan te schaffen en er achter te hangen.. Probleem hoeft natuurlijk niet daar te zitten dus het is ook nog eens een 50% risico..

Zucht, vergeten resterende vragen lol |:(
De DHCP pool kan nu 128 adressen uitgeven.. De leasetime is 60 minuten, er staat geen QOS te draaien, en niemand behalve de acces points hebben vaste IPs. zowel daar ingesteld als in de modem zelf. Dus daar kan geen complicatie zitten.

@ThinkPad,

Dank voor je reactie, ik koop zelf simpel sitecom als ik alleen gebruik er van maak. Normaal koop ik linksys spul of TP-Link..

[ Voor 13% gewijzigd door Tweakez op 09-03-2015 09:30 ]

• BaRF
  • Laatst online: 27-11 15:01

BaRF

bijna kerst

stop met het door elkaar halen van 'modem' en 'router'! :+

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Tweakez
  • Niet online
BaRF schreef op maandag 09 maart 2015 @ 09:30:
stop met het door elkaar halen van 'modem' en 'router'! :+
Sorry maar het gaat nu om het Ziggo Modem naar mijn mening, en niet de Ziggo Router? Of.. tja, corrigeer me maar als ik het fout heb. 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Tweakez op 09-03-2015 09:32 ]

• BaRF
  • Laatst online: 27-11 15:01

BaRF

bijna kerst

Tweakez schreef op maandag 09 maart 2015 @ 09:31:
[...]

Sorry maar het gaat nu om het Ziggo Modem naar mijn mening, en niet de Ziggo Router? Of.. tja, corrigeer me maar als ik het fout heb. Vertel me gelijk het verschil dan maar 8(7
Oh haha op die manier, volgens mij zit je redelijk vast aan het modem dat je van Ziggo hebt gekregen namelijk? :) Ik dacht dat je het over de router had namelijk aangezien je die natuurlijk wel zelf kunt vervangen (dat genoemde TP-linkje heb ik ook bij mn zus en haar enorme huishouden gezet, geen problemen)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• -Tim-
  • Nu online

-Tim-

[...]

Sorry maar het gaat nu om het Ziggo Modem naar mijn mening, en niet de Ziggo Router? Of.. tja, corrigeer me maar als ik het fout heb. 8)7
Het Ziggo modem heeft ook router functionaliteit. Het is een modem omdat het van het kabel signaal een internet signaal 'maakt'.
De router functionaliteit zorgt er voor dat er IP adressen worden uitgedeeld (DHCP), dat het LAN en internet gescheiden wordt (NAT). Als je het Ziggo Cisco apparaat op bridge mode zet, doet ie alleen het eerste (de modem functie).

• Tweakez
  • Niet online
-Tim- schreef op maandag 09 maart 2015 @ 09:27:
Ik heb in twee studentenhuizen met respectievelijk 13 en 12 bewoners gemerkt dat een 'simpele' TP-Link 1043ND van een paar tientjes prima overweg kan met de vraag van zoveel studenten. Heb hier zelf wel eens een topic over geopend op dit forum, met vooral veel tips van powerusers (met geld) dat er flink geinvesteerd moest worden in het netwerk; maar dat viel dus wel mee. Wij draaien nu met 12 bewoners 100/100 Mbit glasvezel met twee 1043ND, eentje als router en eentje als tweede acces points. De wifi last wil je namelijk waarschijnlijk wel verdelen. Een 16 poort gigabit switch had ik voor een paar tientjes op Marktplaats trouwens :)
Tim, wat is het bereik? Kan ik 1tje in de kast beneden en 1tje onder de trap naar de volgende verdieping hangen om zo de eerste en 2e vloer behalve 1 hele uiterste hoek (uiterste hoek zit boven de tp link beneden dus zou daar wifi kunnen pakken) van wifi te voorzien? :*)

Dankjewel Tim voor de nadere modem/router verklaring. haha!

Verwijderd

Ziggo modem in bridge en er dan fatsoenlijk spul achter hangen (Ubiquiti) :)

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:01
[...]

Grofweg is dit ongeveer het verschil.
Modem: extern signaal omzetten naar een netwerksignaal
Router: netwerksignaal verdelen over aangesloten apparatuur

Het Cisco-apparaat wat je nu hebt vervult beide rollen, maar je zou er beter aan doen door het Cisco-apparaat alleen de rol van modem te laten vervullen en een aparte router te gebruiken die wel met veel verbindingen overweg kan. Dit doe je door het modem ("Ziggo-ding") in bridge modus te laten zetten.

• Rrob
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Rrob op 09-03-2015 09:41 ]

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-11 14:50

• Tweakez
  • Niet online
Rrob schreef op maandag 09 maart 2015 @ 09:35:
[...]

lees nog even jouw tekst die ik gequote heb zou ik zeggen, maar ik vond het ook al vrij onwaarschijnlijk idd. Maar erg vriendelijk vind ik je reactie niet moet ik zeggen.
Beste Rrob,

Je hebt gelijk ik klink niet erg vriendelijk, ik heb het gewoon gehad met dat internet hier, dat gezeik wat er bij komt kijken, en de huisbaas die denkt dat het allemaal wel kan zo.. |:(

Mijn excuses naar jou. Zal een edit uitvoeren op mijn reactie. de k maakt het wat verwarrend :)
Verwijderd schreef op maandag 09 maart 2015 @ 09:34:
Ziggo modem in bridge en er dan fatsoenlijk spul achter hangen (Ubiquiti) :)
Als ik zoek in de pricewatch vind ik veel.. heel veel.. haha, wat raad je exact aan 2x acces point 1 x router?

[ Voor 20% gewijzigd door Tweakez op 09-03-2015 09:39 ]

• MarcoC
Tweakez schreef op maandag 09 maart 2015 @ 09:33:
[...]

Tim, wat is het bereik? Kan ik 1tje in de kast beneden en 1tje onder de trap naar de volgende verdieping hangen om zo de eerste en 2e vloer behalve 1 hele uiterste hoek (uiterste hoek zit boven de tp link beneden dus zou daar wifi kunnen pakken) van wifi te voorzien? :*)

Een 1043ND zou ik afraden. Ondersteunt alleen 2,4GHz en was 5 jaar geleden populair omdat je hem makkelijk kon modden, maar anno 2015 is er betere apparatuur te koop voor ongeveer hetzelfde geld.

Ten tweede; vergeet bereik. Alle draadloze routers/AP's hebben ongeveer hetzelfde bereik op 2,4GHz (afwijking +/- 5%). Wil je significant beter draadloos bereik, investeer dan in meerdere access points.

Ten derde: los één probleem tegelijk op. Dus wacht even met het verbeteren van je draadloze infrastructuur totdat je het probleem uit OP hebt opgelost.
Tweakez schreef op maandag 09 maart 2015 @ 09:37:
[...]

Beste Rrob,

Je hebt gelijk ik klink niet erg vriendelijk, ik heb het gewoon gehad met dat internet hier, dat gezeik wat er bij komt kijken, en de huisbaas die denkt dat het allemaal wel kan zo.. |:(

Mijn excuses naar jou. Zal een edit uitvoeren op mijn reactie. de k maakt het wat verwarrend :)

[...]

Als ik zoek in de pricewatch vind ik veel.. heel veel.. haha, wat raad je exact aan 2x acces point 1 x router?
Je bent met 7 man. Een fatsoenlijke router is onder de €50 wel te krijgen, kost je een paar euro per persoon. Lekker boeiend die huisbaas.

[ Voor 25% gewijzigd door MarcoC op 09-03-2015 09:40 ]

• -Tim-
  • Nu online

-Tim-

Tweakez schreef op maandag 09 maart 2015 @ 09:33:
[...]

Ik heb geen idee hoe je huis gebouwd is, dus kan hier niet veel over zeggen. Heb je een bedrade verbinding naar elke kamer? Want dan kan je dus het acces point op een kamer zetten in het midden van het huis. Wij wonen op een lange gang met z'n allen, en het wifi van 1 accespoint bereikt daar bijna het hele huis al.

Verder is de situatie met je huisbaas ook belangrijk. Als er in jullie contract staat dat jullie internet krijgen, dan moet hij daar bij helpen. Staat dat er niet, dan moet je dus onthouden dat je een gunst vraagt van de huisbaas. In beide gevallen is het belangrijk je eerst goed in te lezen en te weten wat je doet, en nu niet overhaast door frustratie van het niet werkende internet zomaar beslissingen te nemen. Want ik heb nog niet helemaal het idee dat je weet hoe alles zit :P PM me maar als je specifiekere vragen hebt overigens.

• Tweakez
  • Niet online
MarcoC schreef op maandag 09 maart 2015 @ 09:38:
[...]

Een 1043ND zou ik afraden. Ondersteunt alleen 2,4GHz en was 5 jaar geleden populair omdat je hem makkelijk kon modden, maar anno 2015 is er betere apparatuur te koop voor ongeveer hetzelfde geld.

Ten tweede; vergeet bereik. Alle draadloze routers/AP's hebben ongeveer hetzelfde bereik op 2,4GHz (afwijking +/- 5%). Wil je significant beter draadloos bereik, investeer dan in meerdere access points.

Ten derde: los één probleem tegelijk op. Dus wacht even met het verbeteren van je draadloze infrastructuur totdat je het probleem uit OP hebt opgelost.
Ehm, tja over routers ben ik niet helemaal op de hoogte, dus dat wordt even onderzoeken wat het beste is in dit geval.. Omtrent mijn probleem is dat dus vermoedelijk dat de cisco het verkeer wat het moet verwerken + de functie router uit moet voeren niet aankan, en dus over zijn nek gaat als ik het even simpel bekijk..

Het zou in principe opgelost moeten zijn door de router taken door een apparaat te laten vervangen, ik las net al Ubiquiti, nog nooit van gehoord. maar .. kom er vast achter in dit topic 8)7

• Tweakez
  • Niet online
-Tim- schreef op maandag 09 maart 2015 @ 09:40:
[...]

Ik heb geen idee hoe je huis gebouwd is, dus kan hier niet veel over zeggen. Heb je een bedrade verbinding naar elke kamer? Want dan kan je dus het acces point op een kamer zetten in het midden van het huis. Wij wonen op een lange gang met z'n allen, en het wifi van 1 accespoint bereikt daar bijna het hele huis al.

Verder is de situatie met je huisbaas ook belangrijk. Als er in jullie contract staat dat jullie internet krijgen, dan moet hij daar bij helpen. Staat dat er niet, dan moet je dus onthouden dat je een gunst vraagt van de huisbaas. In beide gevallen is het belangrijk je eerst goed in te lezen en te weten wat je doet, en nu niet overhaast door frustratie van het niet werkende internet zomaar beslissingen te nemen. Want ik heb nog niet helemaal het idee dat je weet hoe alles zit :P PM me maar als je specifiekere vragen hebt overigens.
Tim, wederom dank voor je reactie. het huis omschrijven is lastig.. haha! Wat betreft de huisbaas. Er staat in mijn contract dat hij internet levert. en dat het inbegrepen is. :) Ik neem ook geen overhaaste beslissing haha, anders had hier geen topic gestaan wat allemaal nog vrij netjes is geschreven 8)7

Dan had ik waarschijnlijk al apparatuur gekocht en erover gezeurt hoe slecht het wel niet is ..

Verwijderd

Tweakez schreef op maandag 09 maart 2015 @ 09:37:
[...]

Beste Rrob,

[...]

Router:
pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router

AP (enkel 2.4Ghz.):
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm

AP (dual band (2.4 / 5Ghz)):
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP Pro - 802.11 a/b/g/n - Dual-Band

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2015 10:01 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Parallel aan het uitzoeken van betere hardware en dat geregeld krijgen via je huisbaas, kan je natuurlijk ook even met alle bewoners overleggen of er aan de gebruikerskant wat gewonnen kan worden. Bijvoorbeeld door torrentclients wat subtieler af te stellen. Dat kost niks (behalve een beetje overleg en moeite) en maakt de situatie wellicht al wat draaglijker.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als er veel gebruik wordt gemaakt van Torrents waarom dan niet een oude PC inrichten als gateway proxy torrent server, iedereen blij de torrents trekken niet alles dicht (plus je kan onderling meteen ook films en muziek sharen) iedereen blij en een oude P4 kost weinig.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• ThinkPad
De accespoints (2,4Ghz variant dacht ik) is ook een voordeelpack van te krijgen, 3 stuks voor een scherpe prijs. Ik meen dat die set vaak in Polen werd besteld, maar kan de site zo 123 niet terugvinden. Anders misschien hier ff zoeken/vragen: \[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur

In NL overigens ook wel te koop:
http://www.wifihouse.nl/3...802.11n-MIMO-Access-Point (normale variant)
http://www.wifihouse.nl/3...N-Access-Point-Long-Range (long range variant).

Volgens mij moet je voor die dingen wel controllersoftware hebben draaien, maar dat weet ik niet zeker. Heb er zelf nog nooit mee gewerkt. Kan ook best dat het 1x instellen is en dat ze daarna zelfstandig werken.
In aanschaf misschien niet, maar als je het ding 24/7 laat draaien kun je een pittige stroomrekening verwachten. Een P4 doet vaak meer dan 80W idle. Elke Watt die 24/7 aan staat kost grofweg 2 euro op jaarbasis, oftewel die P4 staat voor minstens 160 euro per jaar aan stroom te verstoken. Moet je niet willen.

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 09-03-2015 10:47 ]

• -Tim-
  • Nu online

-Tim-

Orion84 schreef op maandag 09 maart 2015 @ 10:19:
Parallel aan het uitzoeken van betere hardware en dat geregeld krijgen via je huisbaas, kan je natuurlijk ook even met alle bewoners overleggen of er aan de gebruikerskant wat gewonnen kan worden. Bijvoorbeeld door torrentclients wat subtieler af te stellen. Dat kost niks (behalve een beetje overleg en moeite) en maakt de situatie wellicht al wat draaglijker.
Dat is inderdaad een goede. Maak mensen ten eerste bewust er van dat downloaden (en al helemaal met torrent) z'n tol eist als je een netwerk zo met z'n allen deelt. Zorg er vooral voor dat mensen hun torrents uit zetten zodra ze er klaar mee zijn, voor hetzelfde geld zitten ze 20 torrents te seeden zodra hun computer aan gaat.

Daarnaast is het verdomde handig als je router een beetje uitgebreide info geeft over het verkeer op het netwerk. Zo geeft Gargoyle (een custom firmware op basis van OpenWRT) heel mooi in taartdiagrammen weer hoe de load op het netwerk verdeeld is, zo pik je vrij eenvoudig de grote downloaders er uit. Ook het aantal verbindingen is een indicatie voor (overmatig) torrent gebruik.

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
-Tim- schreef op maandag 09 maart 2015 @ 10:33:
[...]

Dat is inderdaad een goede. Maak mensen ten eerste bewust er van dat downloaden (en al helemaal met torrent) z'n tol eist als je een netwerk zo met z'n allen deelt. Zorg er vooral voor dat mensen hun torrents uit zetten zodra ze er klaar mee zijn, voor hetzelfde geld zitten ze 20 torrents te seeden zodra hun computer aan gaat.

Daarnaast is het verdomde handig als je router een beetje uitgebreide info geeft over het verkeer op het netwerk. Zo geeft Gargoyle (een custom firmware op basis van OpenWRT) heel mooi in taartdiagrammen weer hoe de load op het netwerk verdeeld is, zo pik je vrij eenvoudig de grote downloaders er uit. Ook het aantal verbindingen is een indicatie voor (overmatig) torrent gebruik.
Dit. Mijn ervaring met huisgenoten is dat er (bijna) altijd torrents draaien als er "netwerkgezeik" ervarn wordt.
Client aanknallen, op naar de stad, en 's avonds een keer kijken wat er binnen is. Ondertussen 't hele huis een complete middag plat.
(of "via via gehoord over torrents, vervolgens nooit iets uit de seed lijst gooien, en de client onder auto startup on windows boot hebben staan..... "oh is dat niet 't lijstje van m'n downloadgeschiedenis".. nee dat is je seedlist......)

Voordat je 't in de "hardware only" hoek gaat zoeken is het wellicht de moeite waard om de gebruikers zelf nog een keer aan te spreken.
Alternatieve approach: bij lag even kijken welke mac adressen er ingelogd zijn, en ze per stuk bannen. Niet vertellen wat je aan 't proberen bent, gewoon de router de schuld geven dat de connectie wegvalt ;)

• RocketKoen
dyrc schreef op maandag 09 maart 2015 @ 10:40:
[...]

Dit. Mijn ervaring met huisgenoten is dat er (bijna) altijd torrents draaien als er "netwerkgezeik" ervarn wordt.
Client aanknallen, op naar de stad, en 's avonds een keer kijken wat er binnen is. Ondertussen 't hele huis een complete middag plat.
(of "via via gehoord over torrents, vervolgens nooit iets uit de seed lijst gooien, en de client onder auto startup on windows boot hebben staan..... "oh is dat niet 't lijstje van m'n downloadgeschiedenis".. nee dat is je seedlist......)

Voordat je 't in de "hardware only" hoek gaat zoeken is het wellicht de moeite waard om de gebruikers zelf nog een keer aan te spreken.
Alternatieve approach: bij lag even kijken welke mac adressen er ingelogd zijn, en ze per stuk bannen. Niet vertellen wat je aan 't proberen bent, gewoon de router de schuld geven dat de connectie wegvalt ;)
Ik trok gewoon 1 voor 1 de stekkertjes eruit om te ontdekken waar het probleem zat :P
Vooral als er lampjes knipperden van huisgenoten die niet thuis waren.

Duurt vaak wel 5-10 min voordat alle verbindingen van een gedisconnecte user uit de router zijn verdwenen en je verbinding weer fatsoenlijk werkt.

Hier was het steevast iemand die had gelezen dat je downloads sneller gaan als je het maximum aantal connections op 1000 zet (ipv de standaard 50).

Nu overigens nergens meer last van. Internet abo waar usenet bij zit O-)

TheS4ndm4n#1919

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
Oplossing is al eerder genoemd,

egde dinges router kopen, goedkope rommel eruit.. Klaar

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Rrob
RocketKoen schreef op maandag 09 maart 2015 @ 12:03:
[...]
Ik trok gewoon 1 voor 1 de stekkertjes eruit om te ontdekken waar het probleem zat :P
Vooral als er lampjes knipperden van huisgenoten die niet thuis waren.

Duurt vaak wel 5-10 min voordat alle verbindingen van een gedisconnecte user uit de router zijn verdwenen en je verbinding weer fatsoenlijk werkt.

Hier was het steevast iemand die had gelezen dat je downloads sneller gaan als je het maximum aantal connections op 1000 zet (ipv de standaard 50).

Nu overigens nergens meer last van. Internet abo waar usenet bij zit O-)
idd, gewoon dmv de stekkers zoeken welke pc het probleem is.
Vaak waren het personen die de upload maximaal hadden staan omdat dat 'wel zo sociaal' was voor de rest van de torrent wereld... Na uitleg dat het niet zo sociaal was voor de huisgenoten meestal kunnen overtuigen dat ze alleen hun deel van de upload daarvoor gebruikten

sowieso zijn stekkers, oftewel een bedraad netwerk, minder gevoelig voor storingen. Is dat nog een optie, kabels leggen?

[ Voor 5% gewijzigd door Rrob op 09-03-2015 13:52 ]

• MarcoC
Dat is wel een beetje overkill meteen. Daarnaast zjin de AP's het probleem niet. Een goede router van ~€50 zou al heel veel kunnen helpen.

Ik zie nergens dat wifi problemen veroorzaakt. Sterker nog, ik zie TS zeggen dat de wifi-verbinding vaak intact blijft en internet toch niet werkt. Dus waarom jullie allemaal problemen proberen op te lossen die er volgens mij niet zijn ontgaat mij.

[ Voor 13% gewijzigd door MarcoC op 09-03-2015 15:39 ]

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Hé TS, ik zou als ik jou was eens 'IP Flood Detection' uitschakelen in de Cisco. Ik heb precies hetzelfde gehad, ik kreeg het ding in m'n eentje al op z'n knieën.

Zie real[B]art in "Problemen met internet Ziggo, regelmatig zeer traag" voor details, wie weet bespaart dit je een hoop verder gezeik, tijd en geld (ik hoop het).

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Verwijderd

MarcoC schreef op maandag 09 maart 2015 @ 15:38:
[...]

Dat is wel een beetje overkill meteen. Daarnaast zjin de AP's het probleem niet. Een goede router van ~€50 zou al heel veel kunnen helpen.

Ik zie nergens dat wifi problemen veroorzaakt. Sterker nog, ik zie TS zeggen dat de wifi-verbinding vaak intact blijft en internet toch niet werkt. Dus waarom jullie allemaal problemen proberen op te lossen die er volgens mij niet zijn ontgaat mij.
Dat wifi wel verbinding behoudt maar geen internettoegang heeft kan ook op een brakke AP wijzen.

Een router van 50 EUR is natuurlijk ook gewoon goed genoeg (neem dan wel van een goed merk:TP-Link, Asus, Linksys en geen Sitecom). Maar als er veel torrents worden gedownload is een high-end router toch wel een must om de connecties af te handelen.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ThinkPadd schreef op maandag 09 maart 2015 @ 10:33:
[...]

In aanschaf misschien niet, maar als je het ding 24/7 laat draaien kun je een pittige stroomrekening verwachten. Een P4 doet vaak meer dan 80W idle. Elke Watt die 24/7 aan staat kost grofweg 2 euro op jaarbasis, oftewel die P4 staat voor minstens 160 euro per jaar aan stroom te verstoken. Moet je niet willen.
With ^, gewoon een of ander simpel moederbordje met dualcore Atom of iets vergelijkbaars nemen. Is niet supersnel, maar wel zuinig als het om stroomverbruik gaat :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Bobbreede
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:45
Hé Tweakez, ik heb in een soortgelijke situatie gezeten en ben altijd bang geweest dat ik de enige was die er last van had! Ik heb het uiteindelijk, met een medetweaker, als volgt ingericht en sindsdien nooit meer problemen gehad!

Zie topic *1* en *2*.

Kort samengevat. Een MikroTik RB2011UiAS-IN samen met 2 Ubiquiti UniFi APs. Sinds het geinstalleerd is, geen enkel probleem meer gehad!

Ja, het is duur.
Ja, het is het m.i. meer dan waard!

MikroTik kán lastig zijn om te configureren, ik heb geen idee waar je woont, anders ben ik/weet ik zeker iemand die bereid is om je te helpen!

Why so serious?

• Geheim49
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:51
Heb thuis ook een Cisco modemrouter van Ziggo. Troep ik zeg het je. Had ook dezelfde problemen als de TS. Inmiddels heb ik een eigen router aangeschaft. De ziggo helpdesk gebeld om de Cisco modemrouter in bridge modes te laten zetten. En lekker gebruik te maken van mijn eigen router met DD-WRT. Draait als een zonnetje.

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-11 21:45

CasGas

.

ThinkPadd schreef op maandag 09 maart 2015 @ 10:33:
[...]

In NL overigens ook wel te koop:
http://www.wifihouse.nl/3...802.11n-MIMO-Access-Point (normale variant)
http://www.wifihouse.nl/3...N-Access-Point-Long-Range (long range variant).

Volgens mij moet je voor die dingen wel controllersoftware hebben draaien, maar dat weet ik niet zeker. Heb er zelf nog nooit mee gewerkt. Kan ook best dat het 1x instellen is en dat ze daarna zelfstandig werken.
1x instellen en gaaaaaaan!
Controller software heb je alleen nodig bij het gebruik van vouchers/captive portal.

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

• ThinkPad
Kijk dat is goed om te weten.

Ik kwam deze post nog tegen:
rohaantje schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 23:37:
[...]

De Mikrotik RB2011UiAS-RM is een gewilde router onder sommige tweakers.
Een andere variant van deze router is de Mikrotik CRS109-8G-1S-2HnD-IN.

Dit zijn echte aanraders. Er zijn nog veel meer modellen. Snuffel is rond op www.Routerboard.com en een tip voor goedkoop bestellen www.interprojekt.com.pl(ook voor Ubiquiti routers, maar daar ben ik niet in thuis)
rohaantje in "Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3"

• rohaantje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 22:12
Let op!!! Voor deze routers moet je wel enige kennis hebben van netwerken. Alles is in te stellen op deze routers.Dit heeft natuurlijk als nadeel dat je moet weten hoe het een en t ander werkt. Maar als je dit eenmaal weet kun je hier hele mooie dingen mee doen.

Gebruik je software voor de volle 100%!!! Daar is het voor bedoeld!

Pagina: 1