Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp gevraagd voor probs met netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Bobbreede
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-11 18:45
Beste mensen,

Volgens een vriend van me moest ik bij jullie zijn om eindelijke mijn problemen opgelost te zien, dus bij dezen! Ik woon in een studentenhuis met nog 7 andere bewoners. En na vele malen proberen, veranderen, nieuwe hardware e.d. blijven mijn/onze problemen aanhouden. Het zit namelijk zo:
Het internet klapt er met enige regelmaat uit. Dit gebeurt voornamelijk wanneer ikzelf aan het downloaden ben, maar helaas ook wanneer ik dit niet aan het doen ben.

Er zijn dus in totaal 8 mensen die gebruik maken van het netwerk, het netwerk is zodanig beveiligd dat ik ervan overtuigd ben dat er niemand anders op inlogt (dit blijkt ook wanneer ik de connecties controleer). Gemiddeld gebruikt men 3 apparaten die weer gebruik maken van het netwerk (spelcomputer/laptop/telefoon).

Dan de gegevens, mochten jullie meer gegevens nodig hebben, dan zal ik deze uiteraard verstrekken.

Onze provider is ON (ons net eindhoven) en voor het internet hebben wij het pakket met 100 mb/s.
Deze komt binnen in een nieuw modem (die heb ik wegens de aanhoudende problemen afgelopen zomer laten vervangen) en vanuit daar loopt een kabel naar onze router, een D-Link DIR-652. Dit is dus tevens onze eerste acces point voor de beneden verdieping (2 bewoners).

Vanuit de router gaan er 2 kabels naar boven. Één naar de eerste verdieping, en de 2e rechtstreeks naar de tweede verdieping. Op de eerste verdieping wordt het signaal d.m.v. een switch verdeeld naar 4 uitgangen. 3 dienen voor rechtstreekse aansluiting op de 3 studentenkamers, de 4e is voor de range extender, type sitecom wl330.

De situatie op de tweede verdieping hetzelfde. De kabel vanuit de router beneden wordt d.m.v. een switch verdeeld naar 4 andere kabels. Wederom 3 voor de 3 studentenkamers en 1 voor de tweede range extender, hetzelfde type.

Zowel onze router als onze 2 range extenders hebben verschillende namen en zenden uit op verschillende kanalen/frequenties, zodat deze niet met elkaar storen danwel met de buren.

Nu is dus mijn vraag, aan jullie: Wat moet/kan ik doen om onze problemen te verhelpen. Zodat ik dus kan downloaden zonder dat het internet er iedere minuut uitklapt, en ook wanneer ik niet aan het downloaden ben dat iedereen in huis normaal gebruik kan maken van het internet?

Met bijzonder veel nieuwsgierigheid wacht ik op jullie ideeën/antwoorden.

Alvast heel erg bedankt! _/-\o_

Groet Bob

Why so serious?

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11 21:06
wat klapt er precies uit? verlies jij je netwerkverbinding? verlies je je intrenet? verliest iedereen zijn internet? crasht de router? crasht de switch? hoe splits je uberhaupt een netwerkkabel? ;)

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Een tekening zegt meer dan duizend woorden in het geval van netwerk topologie. Verder: veel routers gaan op de bek als deze teveel verbindingen moeten verwerken, als iedereen zijn/haar torrent client uitzet, gaat het dan nog steeds (met regelmaat) mis?

• Bobbreede
Allereerst bedankt voor jullie beide snelle reacties en meteen mijn excuses voor mijn late reactie.

@Borft: Iedereen heeft er last van. Er is niet iets specifieks dat eruit klapt, het internet doet het gewoon niet. Iedereen behoudt wel de verbinding, deze geeft dan ook aan dat er toegang is tot het internet, alleen er valt op geen enkele manier (telefoon/spelcomputer) gebruik te maken van het internet. Verder split ik de netwerkkabel d.m.v. een splitter. ;)

@Arie-: Bij dezen heb ik dan ook de tekening gevoegd. Helemaal te controleren is het niet, wel heb ik het idee dat wanneer niemand aan het downloaden is dat de problemen dan nagenoeg weg zijn. Wanneer ik alleen thuis ben en ik download, dan heb ik er toch last van.

Afbeeldingslocatie: http://img838.imageshack.us/img838/8453/illustratienetwerk.png

Why so serious?

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-11 20:46
Euh..je internet splitsen dmv een splitter? Ik zou eens beginnen met daar een fatsoenlijke switch van te maken :)

• RobinS.Buisman
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:17
Deze problemen hebben wij hier ook gehad, met UPC. Daar bleek het signaal van de wijkcentrale naar ons huis niet sterk genoeg. Neem je ook telefonie af van dezelfde provider? Als Internet weg is, even horen of je een kiestoon krijgt. Zo niet, dan ligt het probleem waarschijnlijk bij Ons Net.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bobbreede schreef op zondag 17 februari 2013 @ 14:03:
[...]

@Borft: Iedereen heeft er last van. Er is niet iets specifieks dat eruit klapt, het internet doet het gewoon niet. Iedereen behoudt wel de verbinding, deze geeft dan ook aan dat er toegang is tot het internet, alleen er valt op geen enkele manier (telefoon/spelcomputer) gebruik te maken van het internet. Verder split ik de netwerkkabel d.m.v. een splitter. ;)
Waar heb je het over :?

Wat voor kabel is dat? Als je 'splitter' zegt denk ik aan een coaxkabel (TV), niet aan een ethernetkabel.

Wat bedoel je verder dat "er is toegang tot het internet, alleen er valt op geen enkele manier gebruik van te maken" :?
Geef eens duidelijk aan:

- wat voor kabels lopen er tussen de bedrade zaken (TV coax, ethernet, 10base2 Thinnet coax (waar je wel met splitters kon werken maar wat ik in geen 15 jaar in gebruik gezien heb)
- wat voor interne IP-adressen je achter de router gebruikt
- of je bij storing de default gateway (router) kunt pingen
- of je bij storing voorbij die gateway kunt pingen naar IP (bijv 8.8.8.8) en wat voor pingtijden dat oplevert
- of je bij storing voorbij de gateway kunt pingen naar URL (bijv www.google.com)
- of je bij storing op de GUI van je router in kunt loggen
- of je bij storing op de GUI van je router nog goede WAN-gegevens hebt (publieke IP, gateway, DNS etc)
RobinS.Buisman schreef op zondag 17 februari 2013 @ 14:27:
Deze problemen hebben wij hier ook gehad, met UPC. Daar bleek het signaal van de wijkcentrale naar ons huis niet sterk genoeg. Neem je ook telefonie af van dezelfde provider? Als Internet weg is, even horen of je een kiestoon krijgt. Zo niet, dan ligt het probleem waarschijnlijk bij Ons Net.
Ik snap dat TS het volstrekt onduidelijk maakt met alle praat over splitters e.d., maar het gaat hier om glasvezel, niet om kabelinternet. Signaalniveaux van wijkcentrales naar huis e.d. zijn niet van toepassing.

Oslik blyat! Oslik!

• Bobbreede
jimmy87 schreef op zondag 17 februari 2013 @ 14:24:
Euh..je internet splitsen dmv een splitter? Ik zou eens beginnen met daar een fatsoenlijke switch van te maken :)
Jullie hebben gelijk, het zijn natuurlijk geen splitters maar inderdaad switches. Dus dat is duidelijk. :)
dion_b schreef op zondag 17 februari 2013 @ 14:48:
[...]

Waar heb je het over :?

Wat voor kabel is dat? Als je 'splitter' zegt denk ik aan een coaxkabel (TV), niet aan een ethernetkabel.
Dit is dus reeds benoemd, is inderdaad zoals jullie zeiden geen splitter maar een switch.
Wat bedoel je verder dat "er is toegang tot het internet, alleen er valt op geen enkele manier gebruik van te maken" :?
De situatie zoals geschetst is als volgt: Ik ben aan het surfen, ik wil naar een internet pagina maar deze laad hij dus niet. Internet op de telefoon doet het niet, mijn online potje gamen stopt ermee, oftewel het internet klapt er dus uit. Daar heeft iedereen ook last van. Ga ik dan met mijn muis naar de netwerkstatus (rechts onder scherm), dan geeft hij volledige sterkte aan, geeft hij GEEN foutmelding o.i.d. en geeft hij aan: Momenteel verbonden met [-] en daaronder staat Internettoegang. Dat is dus wat ik bedoelde met bovenstaande.
Geef eens duidelijk aan:

- wat voor kabels lopen er tussen de bedrade zaken (TV coax, ethernet, 10base2 Thinnet coax (waar je wel met splitters kon werken maar wat ik in geen 15 jaar in gebruik gezien heb)
- wat voor interne IP-adressen je achter de router gebruikt
- of je bij storing voorbij die gateway kunt pingen naar IP (bijv 8.8.8.8) en wat voor pingtijden dat oplevert
- of je bij storing voorbij de gateway kunt pingen naar URL (bijv www.google.com)
- of je bij storing op de GUI van je router nog goede WAN-gegevens hebt (publieke IP, gateway, DNS etc)
Antwoord op jouw vragen:
- De gebruikte kabels zijn ethernet kabels. (UTP cat5e)
- De DHCP server geeft in ons netwerk automatisch IP-adressen.
- Op je overige vragen zal ik je later antwoord geven, ik heb nu uiteraard geen storing. Daar kom ik a.s.a.p op terug. :)

Bedankt nogmaals voor jullie hulp, ik probeer zo duidelijk mogelijk te zijn naar jullie toe!

Why so serious?

• Bobbreede
Antwoord op je bovenstaande vragen:
- Pingen naar default gateway (router) is mogelijk en de ms tijden waren rond 1 á 2 ms.
- Pingen naar willekeurig IP was niet mogelijk. (gebruikt is 8.8.8.8)
- Pingen naar willekeurig URL was niet mogelijk. (gebruikt www.nu.nl)
- Inloggen op de GUI van de router was niet mogelijk. (zie screenshot)
- Zie vorige

Afbeeldingslocatie: http://img10.imageshack.us/img10/5257/screenshotazf.png

Hopelijk kan iemand hier weer iets mee! |:(

Why so serious?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:17
Je router bezwijkt onder de grote hoeveelheid connecties.
Beperk het maximum aantal connecties op de torrent clients.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:01

ResuCigam

BOFH

Dat zou inderdaad heel goed kunnen, een hoop consumenten routers kunnen slechts een beperkt aantal verbindingen tegelijkertijd aan. Wat gebeurt er als je router-1 reset tijdens een storing, werkt het internet daarna weer?

Je kunt HIER een overzicht zien van de hoeveelheid verbindingen die verschillende routers aankunnen. Helaas staat jouw exacte model er niet bij maar als je filtert op D-Link zul je al meteen grote verschillen zien.

[ Voor 40% gewijzigd door ResuCigam op 17-02-2013 16:12 ]

We do what we must because we can.

Verwijderd

Met jeroen3. Je router resetten zal de boel tijdelijk weer herstellen. Koop een degelijker router die wel met veel gelijktijdige connecties overweg kan en je bent van je probleem af.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Sowieso zou ik QoS uitzetten op de router, dan houdt deze het waarschijnlijk wat makkelijker vol. Maar een D-Link DIR-652 is waarschijnlijk gewoon niet zwaar genoeg voor 8 gebruikers die flink downloaden. Je hebt dus een router nodig die meer connecties aan kan, heb je niet een oude pc met twee netwerkkaarten? Als je daar pfSense opzet zou dat wel eens jullie ideale router kunnen zijn.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11 21:06
het lijkt er inderdaad op dat ofwel je router, ofwel je (glas)modem ermee ophoudt. een oplossing zou dan een wat zwaardere router zijn (bij voorkeur een met meer memory en meer rekenkracht). Een andere makkelijke oplossing, is de router vervangen door een pctje met 2 netwerkkaarten die DHCP en NAT voor je doet.

Volgende vraag; is de router uberhaupt wel nodig?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Glasmodem lijkt me sterk gezien de router zelf vanaf LANzijde niet bereikbaar is. Dat riekt naar router die het niet trekt.

Vier oplossingen/(ranzige) workarounds:
- tijdsschakelaar kopen, eens per X-uur de router resetten (stroom eraf/erop); iedereen heeft er last van maar tenminste weet je wanneer het gebeurt.
- firewall, QoS en alle andere zaken die mogelijk CPU-capaciteit van router inpikken uitschakelen; mogelijk enig effect, maar geen garantie.
- nieuwe router kopen die veel connecties en hoge snelheid aankan; waarschijnlijk verbetering, maar geen garantie, en kost geld.
- oude (Atom/Epia!) PC inzetten als router, een router OS (Freesco of DD-WRT is dedicated, maar Debian werkt ook prima) erop en gaan; kost werk en sourcen van die oude PC, maar verder niks. Let trouwens op verbruik PC, een Epia of Atom verbruikt geen drol en heeft kracht zat hiervoor, een P4 heeft veel meer kracht maar slurpt tientallen EUR per jaar meer...

Oslik blyat! Oslik!

• Bobbreede
Allereerst iedereen bedankt voor jullie reacties/ideeën! _/-\o_

Firewall en QoS heb ik ondertussen uitgeschakeld. Dit heeft op het eerste oog geen effect. Voorkeur voor de overige bewoners is een gemakkelijke oplossing, dus een nieuwe router kopen. Wel begrijp ik van velen van jullie dat een setup met een PC een veel beter alternatief is. Het nadeel daarvan is, is dat ik 0,0% kennis heb, en dus geen idee heb hoe ik zoiets moet opzetten. (net als de rest vd bewoners) Een oude Atom PC heb ik al wel kunnen regelen, maar de rest joh! 8)7

Daarnaast wil ik even aangeven dat het echt niets uitmaakt of wij alle 8 aanwezig zijn, of ik alleen. Het downloaden is datgene dat problemen geeft. Omdat jullie het allemaal over torrents hebben wil ik even laten weten dat ik een account heb bij nieuwsgroepen van 50 mbit met 20 connecties. De download snelheid is in praktijk maar 1 mb/s (maximaal). Ik weet niet of dit relevant is ja of nee, voor de zekerheid meld ik het even.

Ik wacht nieuwe reacties van jullie af. Mocht het zo zijn dat we alsnog kiezen voor een setup met een PC e.d., zouden jullie mij dan verder kunnen/willen helpen. Al is het maar om me in de goede richting te brengen. :)

Why so serious?

• jeroen3
Kies dan maar niet voor een pc.

Regel gewoon een small office router. (soho?)

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 17-02-2013 21:04 ]

• Bobbreede
jeroen3 schreef op zondag 17 februari 2013 @ 21:03:
Kies dan maar niet voor een pc.

Regel gewoon een small office router. (soho?)
Wat mij betreft wordt het een PC, de kosten zijn voor de huurbaas (dat heeft deze al toegezegd) de rest van de bewoners willen gewoon dat het zo snel mogelijk wordt opgelost. Als een PC beter is, dan wacht ik liever wat langer maar dan wel dat het straks tip top in orde is!

Da's het voordeel dat ik nu aan het regelen ben, heb ik het ook mooi voor het zeggen ;)

Why so serious?

• jeroen3
Heb je ervaring met routersoftware? Want zo snel mogelijk is niet hetzelfde als een rotuer prutsen van een oude pc.
Welke meer kans heeft om te sneuvelen, en waar je toch enigzins handig voor moet zijn om te fixen, wat dan als jij er niet meer woont?

Een oude omprutsen naar een router lijkt mij niet de meest verantwoorde oplossing.

[ Voor 14% gewijzigd door jeroen3 op 17-02-2013 22:08 ]

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

@jeroen3, valt wel mee hoor, als je zeker weet dat de hardware nog betrouwbaar is. pfSense verbruikt geen drol aan kracht, kan nog op 128MB RAM draaien. Dus why not?

En inderdaad, je moet wel wat kennis van zaken hebben voor je met pfSense begint, want als dat eruit klapt dan kun je soms wel ff zoeken naar het probleem, dus als je niet veel van router OS's afweet zou ik inderdaad ook gewoon een zwaardere router regelen, misschien een SOHO Netgear/D-Link?

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Pagina: 1