Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aanschaf router studentenhuis

Pagina: 1
Acties:

• Bobbreede
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:45
Beste,

Een hele tijd geleden heb ik hier elders op het forum geïnformeerd/om hulp gevraagd met een netwerk probleem. *link* Daaruit is eigenlijk de conclusie gekomen dat er een nieuwe router moest komen. Door onvoorziene drukte is het er later bij in geschoten om nog te reageren, maar ook om dus naar een router op zoek te gaan.

De situatie is, kort samengevat, als volgt: Ik woon in een studentenhuis met naast mij nog 7 andere bewoners. Met enige regelmaat 'klapt' het internet er uit. De router (D-Link DIR-652) op de begane grond wordt dan niet meer gevonden en het is niet mogelijk om gebruik te maken van het internet. We hebben 2 acces points (sitecom wl330), deze zijn nog te vinden en er kan op ingelogd worden, alleen hierop is het uiteindelijk ook niet mogelijk om gebruik te maken van het internet.

Zoals gezegd is mij dus geadviseerd om op zoek te gaan naar een nieuwe router, een zogenoemde SOHO router. Nu is mijn vraag aan jullie, WELKE?

Ik begrijp dat lastig is voor jullie. Zoals gezegd, ik woon met totaal 8 mensen in dit huis. Het is van belang dat de nieuwe router in staat is om deze 8 personen van internet te voorzien (m.b.v. 2 acces points). Uiteraard heeft iedere bewoner meerdere apparaten (laptops, telefoons, tablets, dekstops, gameconsoles) waarmee gebruik wordt gemaakt van het internet. Ook wordt er gretig gedownload en door een aantal online gegamed.

Budget: Een budget is er niet, ik heb namelijk geen idee wat 'n goede router kost, dus op die manier is er geen maximaal bedrag (daarbij, de eigenaar van het pand betaald).

Huidige situatie: De situatie is dat deze dadelijk aan een muur komt te hangen in een huis van omstreeks 1890, problemen met uitzenden door muren/vloeren bestaat dus ook niet. Daarnaast moet de nieuwe router i.c.m. de 2 sitecom wl330 werken.

Voorkeuren: Een voorkeur is dat de router minimaal 4 uitgangen moet hebben. Het zendbereik is niet van belang, gezien de 2 acces points (voor iedere verdieping één).

Qua snelheid is het verzoek: Zo snel mogelijk.

Nu heb ik me geprobeerd wat te verdiepen in de wereld van de routers. Zo lees ik ook van alles over 5 ghz/2,4 ghz: ik denk gezien de vele bewoners dat het zaak is dat de router beide uitzend (dual band). Ik kan namelijk niet garanderen danwel verplichten dat iedereen gebruik maakt van apparatuur waarmee verbinding kan worden gemaakt met het 5 ghz netwerk.
Met betrekking tot wifi a/b/g/n/ac zou ik graag het beste hebben, met het oog op de toekomst. (ac dus?)

Allerbelangrijkste wens: stabiel internet, na jaren van geklooi zou ons dit en dan vooral mij, heel veel rust geven!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen/adviseren. Nogmaals, ik begrijp dat ik weinig eisen/wensen heb waar jullie mee aan de slag kunnen, maar ik ben dan ook een echte leek op dit gebied en zit voor mijn gevoel in een uitzonderlijke situatie.

Alvast héél erg bedankt voor jullie moeite. _/-\o_

Bob

Why so serious?

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
Ouwe pc opscharrelen daar een aantal netwerkkaarten inzetten en monowall erop.

Daarnaast nog een los pctje wat je gebruikt voor de downloads

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Bobbreede
Leek mij inderdaad ook een heel strak plan, is ook al eerder geadviseerd. Maar het is helaas geen optie, dit omdat ik daar 0,0 verstand van heb. Het is niet zo dat ik mij daar niet in wil verdiepen, maar wanneer ik verhuis blijft er verder niemand over die er ook maar enigzins mee overweg kan. En aan de huisbaas hoef ik het al helemaal niet te vragen... |:(

Why so serious?

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-11 15:48

eagle00789

Est. November 2005

Bobbreede schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 00:03:
[...]
Voorkeuren: Een voorkeur is dat de router minimaal 4 uitgangen moet hebben. Het zendbereik is niet van belang, gezien de 2 acces points (voor iedere verdieping één).
[...]
Zo lees ik ook van alles over 5 ghz/2,4 ghz: ik denk gezien de vele bewoners dat het zaak is dat de router beide uitzend (dual band). Ik kan namelijk niet garanderen danwel verplichten dat iedereen gebruik maakt van apparatuur waarmee verbinding kan worden gemaakt met het 5 ghz netwerk.
Met betrekking tot wifi a/b/g/n/ac zou ik graag het beste hebben, met het oog op de toekomst. (ac dus?)
Als je 2,4 en 5 ghz wilt hebben, dan zul je de sitecom wl330 ook moeten vervangen, aangezien dit slechts range extenders zijn (ontvangen van een bestaand signaal en deze opnieuw versterkt uitzenden). Je moet zorgen voor echte AP's

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-11 11:06
Bobbreede schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 07:28:
Maar het is helaas geen optie, dit omdat ik daar 0,0 verstand van heb.
Als je de D-Link ingesteld krijgt dan lukt pfSense ook... Dan is het lastigste nog om een CD te branden en in de computer te stoppen ;)

Ga je wat moeilijker dingen doen zoals 2 internetlijnen of traffic shapen, dan moet je je daar even in verdiepen ja, maar als het eenmaal draait dan draait het ook gewoon. Bij mijn vorige werkgever draaiden we gewoon productie met pfSense, zowel in het datacentrum als bij klanten op de ADSL-lijn. Enige keren dat je daar iets aan moet doen is wanneer de hardware stuk gaat of je zelf een aanpassing wilt maken :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-11 11:30
Ik mis info over je internet verbinding. Snelheid, provider, type, ....

• Bobbreede
Jolke schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 10:32:
Ik mis info over je internet verbinding. Snelheid, provider, type, ....
De snelheid bedraagt 100mb/s zowel up- als download, de provider is ON (Ons net Eindhoven), met type weet ik niet wat je bedoeld? Glasvezel? :)
eagle00789 schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 07:36:
[...]

Als je 2,4 en 5 ghz wilt hebben, dan zul je de sitecom wl330 ook moeten vervangen, aangezien dit slechts range extenders zijn (ontvangen van een bestaand signaal en deze opnieuw versterkt uitzenden). Je moet zorgen voor echte AP's
Zou ik dat later ook kunnen veranderen, i.v.m. de prioriteit?
Paul schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 08:06:
[...]
Als je de D-Link ingesteld krijgt dan lukt pfSense ook... Dan is het lastigste nog om een CD te branden en in de computer te stoppen ;)

Ga je wat moeilijker dingen doen zoals 2 internetlijnen of traffic shapen, dan moet je je daar even in verdiepen ja, maar als het eenmaal draait dan draait het ook gewoon. Bij mijn vorige werkgever draaiden we gewoon productie met pfSense, zowel in het datacentrum als bij klanten op de ADSL-lijn. Enige keren dat je daar iets aan moet doen is wanneer de hardware stuk gaat of je zelf een aanpassing wilt maken :)
Bedankt voor je vertrouwen! ;) Misschien klinkt het dan gewoon moeilijker dan dat het is. Wel heb ik 2 kanttekeningen: 1. Want uiteindelijk ga ik, mij lijkt een router dan niet toegankelijker voor een leek. En 2. Dé hoofdvraag, is een goede/dure router niet voldoende? :) Het lijkt mij gewoon een stuk makkelijker, routes kopen, instellen en gaan!

Why so serious?

• Jolke
Bobbreede schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 10:55:
[...]

De snelheid bedraagt 100mb/s zowel up- als download, de provider is ON (Ons net Eindhoven), met type weet ik niet wat je bedoeld? Glasvezel? :)

[...]
Precies, die info vroeg ik. En daar lijkt me niets mis mee - zelf ook jaren bij ON gezeten. Fijne club. 8)

Verwijderd

Hoi Hoi,

Ik heb je oude topic gelezen (alleen 1e bericht).

Je woont in een studentenhuis? Ik neem aan dat je 2.4Ghz band bezet is aangezien je studentenhuizen naast je hebt?? Je zal dus moeten overstappen op 5Gghz band. Deze heeft meer channels.
Bereik is lager dus je zal je extender moeten vervangen door een AP.
Verder zal ik niet je kabels splitsen maar gebruik maken van een switch.

• Crazymonkey
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-11 13:29

Crazymonkey

Gek als een aap ;)

Misschien een Cisco RV180 iets?

• Bobbreede
Verwijderd schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 12:04:
Hoi Hoi,

Ik heb je oude topic gelezen (alleen 1e bericht).

Je woont in een studentenhuis? Ik neem aan dat je 2.4Ghz band bezet is aangezien je studentenhuizen naast je hebt?? Je zal dus moeten overstappen op 5Gghz band. Deze heeft meer channels.
Bereik is lager dus je zal je extender moeten vervangen door een AP.
Verder zal ik niet je kabels splitsen maar gebruik maken van een switch.
Bedankt in voor je moeite van het lezen van mijn oude post. Uiteraard heb je gelijk, ze worden niet gesplitst en er wordt wél gebruik gemaakt van een switch. Ik heb dit ook aangepast in het originele bericht! :)

De kanalen die wij gebruiken zijn vrij, ik heb hiervoor de android app 'WiFi analyzer' gebruikt. Dit lijkt dan ook niet het probleem te zijn/danwel de reden dat onze router er mee zou stoppen, toch?

Daarnaast zou ik inderdaad graag gebruik maken van de 5Gghz band, maar zoals aangegeven is het (helaas) niet aan mij om bewoners van het pand te verplichten gebruik te maken van apparaten die geschikt zijn voor 5 Gghz. Vandaar dan ook de keuze voor beide.

Bedankt in ieder geval voor je reactie! :)

Why so serious?

• Paul
Bobbreede schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 10:55:
1. Want uiteindelijk ga ik, mij lijkt een router dan niet toegankelijker voor een leek
pfSense _is_ een router, je kunt het zelfs draaien op kastjes die qua uiterlijk heel erg lijken op wat jij een router noemt :)
2. Dé hoofdvraag, is een goede/dure router niet voldoende? :) Het lijkt mij gewoon een stuk makkelijker, routes kopen, instellen en gaan!
Dat laatste geldt ook voor pakketten als pfSense (of het ook genoemde Monowall). Of een gewone router niet genoeg is, ik denk het niet.

100 mbit routeren / NAT doen de meeste modere routers wel, maar je zit in een studentenhuis. De kans dat daar heftig wordt gedownload door veel verschillende mensen is erg groot. Zelfs als (en dat is in veel studentenhuizen nog maar de vraag) iedereen meewerkt aan het limiteren van de connecties gaan veel consumentenroutertjes over de zeik door het aantal connecties of blaft men alsnog de upload vol.

Liever dwing je via de router een aantal policies af waardoor bijvoorbeeld niet één persoon de rest 'weg kan drukken', gamen (latency! throughput is te verwaarlozen...) voorrang krijgt op browsen, en dat browsen weer wint van downloads :)

Veel consumentenrouters zijn underpowered voor veel (Torrent)verkeer en hebben amper mogelijkheden tot QoS / Traphic Shaping. Underpowered kun je bij pfSense helemaal zelf bepalen (waar installeer je het op?) en het bevat een uitgebreide traphic shaper :)

Of je er een oud PC'tje voor wilt pakken moet je even kijken, want die zijn vaak niet heel zuinig. http://www.applianceshop....nsense/pfsense-small.html is erg klein en zuinig. Wel 220 euro.. Wil je iets rappers dan kom je al snel op een PC uit, voor datzelfde bedrag heb je een Celeron G1610 met dual-LAN moederbord, wat geheugen, en USB-stick en een PicoPSU.

Een 2ehands PC kan ook alleen dan betaal je waarschijnlijk in een jaar (of 2) hetzelfde aan stroom :P

Het aantal poorten los je op met een switch. Als je geen 5 GHz WiFi nodig hebt kun je pricewatch: Ubiquiti UniFi AP (kit van 3) gebruiken om fatsoenlijke dekking te garanderen. Een wat minder chique oplossing maar met 5 GHz is bijvoorbeeld pricewatch: TP-Link TL-WDR4900 (maar ik heb geen ervaring met 5 GHz producten).

[ Voor 10% gewijzigd door Paul op 07-01-2014 12:48 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• dramborleg
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-05 14:13
Wat ik weet van studentenhuizen is dat je gewoon niet moeilijk moet doen. Als iemand te veel download dan trek je af en toe zijn kabeltje er uit (of blockt zn Mac adres) totdat hij er mee stopt. Je deelt als student je huis, dus ook je internet verbinding. Als je de router snapt heb je macht.

Gewoon een linksys of tp-link van een euro of 60/70 neerzetten zou mijn devies zijn. Waarom 60/70 euro? Dan heb je in ieder geval niet de instap router. De snelheidswinst boven dat wat je nu hebt zal vast niet te onderschatten zijn. Misschien kun je zelfs een of twee van die range-extenders weghalen.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:54

lier

MikroTik nerd

Als je een hoge prijs/pret verhouding wil hebben:

Mikrotik RB951G-2HnD.

Deze in combinatie met de Sitecom's, ingesteld als Accesspoint, zullen in ieder geval een veel beter resultaat geven! Instellen is even uitzoeken (maar niet heel complex!) en dan ben je klaar.

Overigens denk ik dat het aantal simultaan verbonden clients in combinatie met gedrag meer van belang is dan dat het om een studentenhuis gaat.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• dion_b
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je hebt geen budget en geen prestatie-eisen...

Dan kunnen we met heel veel suggesties komen van low-end cheap-ass tot extreem duur en performant.

Even paar opties met bijbehorend prijskaartje:

1) Minimale kosten, enkel router vervangen, verder geen performanceverbeteringen.

Router moet 100Mbps WAN-to-LAN routeren en Gb poorten hebben (met 100Mb haal je max 94Mbps), maar WiFi-performance is minder relevant. Een TP-Link WR1043 voor minder dan EUR 40 zou al voldoen.

2) WiFi upgraden naar 5GHz voor betere performance, dus router en AP's vervangen.

Goedkoopste: 3 stuks TP-Link WDR3600 kopen a EUR 50, eentje als router ingesteld laten, andere twee als AP instellen en gebruiken om de Sitecom WL-330jes te vervangen. Totaal EUR 150.

3) 3x3:3 MiMo ac-WiFi voor topprestaties (daadwerkelijk >100Mbps over WiFi). Router en AP's vervangen, tevens zorgen voor Cat5E/Cat6 kabels van router naar AP voorzover niet al aanwezig:

3 stuks TP-Link Archer C7 router kopen, eentje als router ingesteld laten, andere twee als AP instellen en gebruiken om de Sitecoms te vervangen. Kosten EUR 90/stuk, dus EUR 270, plus evt kosten nieuwe UTP.

De genoemde Mikrotik is prima voor routeren, maar WiFi is verouderd en ondermaats (2x2:2 max, geen 5GHz support), dus alleen toepasbaar in scenario 1 die ik schets.

Oslik blyat! Oslik!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:48
pfSense lijkt me hier ook overkill. Leuk als TS enige ervaring op dat gebied zou hebben natuurlijk, maar in dit geval lijkt me de uiteenzetting van 'dion_b' een betere optie. Ook op de TP-Links kun je dmv QoS e.e.a. regelen en 'dramborleg' heeft ook volkomen gelijk: gekloot = block. En zo lang je niet in een studentenhuis zit met enkel tech-studenten, ben je gewoon de baas ;)

• Bobbreede
Budget eisen klopt inderdaad, moet niet exceptioneel hoog zijn. Prestatie eisen daarentegen zijn er wel, het moet werken, voor 8 personen, met meerdere apparaten verbinding kunnen hebben en hij moet het zware verkeer van downloaden en gamen aankunnen. :) Ik kan hier geen concrete eisen aanhangen, hiervoor heb ik helaas te weinig verstand, daarom wend ik me ook tot jullie! :?
dion_b schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 14:13:
1) Minimale kosten, enkel router vervangen, verder geen performanceverbeteringen.

Router moet 100Mbps WAN-to-LAN routeren en Gb poorten hebben (met 100Mb haal je max 94Mbps), maar WiFi-performance is minder relevant. Een TP-Link WR1043 voor minder dan EUR 40 zou al voldoen.
Ben bang dat dat niet mijn problemen gaat oplossen. Ik heb ondertussen al zo'n 4 verschillende routers gehad, die allen niet werkten, van rond die prijsklasse met een uitschieter naar €60,-.
2) WiFi upgraden naar 5GHz voor betere performance, dus router en AP's vervangen.

Goedkoopste: 3 stuks TP-Link WDR3600 kopen a EUR 50, eentje als router ingesteld laten, andere twee als AP instellen en gebruiken om de Sitecom WL-330jes te vervangen. Totaal EUR 150.
Is helaas geen optie, dit omdat zoals reeds aangegeven ik niet kan verplichten dat iedereen beschikt over draadloze apparatuur die overweg kunnen met 5 Ghz.
3) 3x3:3 MiMo ac-WiFi voor topprestaties (daadwerkelijk >100Mbps over WiFi). Router en AP's vervangen, tevens zorgen voor Cat5E/Cat6 kabels van router naar AP voorzover niet al aanwezig:

3 stuks TP-Link Archer C7 router kopen, eentje als router ingesteld laten, andere twee als AP instellen en gebruiken om de Sitecoms te vervangen. Kosten EUR 90/stuk, dus EUR 270, plus evt kosten nieuwe UTP.
Deze houd ik even in mijn achterhoofd. Één aansluitende vraag daarover, draagt WiFi - ac zoveel bij aan de power van de router om al die verbindingen tot stand te brengen en deze dan ook stabiel te laten werken?

UTP is trouwens allemaal cat. 5e, dus dat geluk hebben we dan weer wel.

Even als aanvulling op het topic, ik ben gisteren, in de stad, wat winkels afgegaan en daar ook mijn probleem voorgelegd. Van al deze mensen kreeg ik het advies om de volgende router aan te schaffen Asus RT-N66U Zij zeiden dat het probleem bij de router lag, gaven jullie ook allemaal aan _/-\o_ . Zij dachten dat de problemen die ik schetste allemaal over zouden moeten gaan met deze router. Deze zou wel krachtig genoeg zijn om alle verbindingen te verwerken, incl. downloads en online gaming. Aangezien ik de router 14 dagen kan gebruiken en dan kan retourneren ga ik dit zeker proberen. Baat het niet, schaadt het niet. Ik houd jullie op de hoogte, en tot zover bedankt voor alle reacties! :)

Why so serious?

• dion_b
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bobbreede schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 15:57:
Budget eisen klopt inderdaad, moet niet exceptioneel hoog zijn. Prestatie eisen daarentegen zijn er wel, het moet werken, voor 8 personen, met meerdere apparaten verbinding kunnen hebben en hij moet het zware verkeer van downloaden en gamen aankunnen. :) Ik kan hier geen concrete eisen aanhangen, hiervoor heb ik helaas te weinig verstand, daarom wend ik me ook tot jullie! :?
Waarschijnlijk is je grootste probleem niet eens het WiFi, maar dat mensen de upload plattrekken. Goede QoS om dat in goede banen te leiden lijkt me meest belangrijke.
[...]

Ben bang dat dat niet mijn problemen gaat oplossen. Ik heb ondertussen al zo'n 4 verschillende routers gehad, die allen niet werkten, van rond die prijsklasse met een uitschieter naar €60,-.
Hebben die dingen QoS settings gehad? Heb je daar wat mee gedaan?
[...]

Is helaas geen optie, dit omdat zoals reeds aangegeven ik niet kan verplichten dat iedereen beschikt over draadloze apparatuur die overweg kunnen met 5 Ghz.
Ho ff, uitbreinden naar 5GHz betekent niet dat je geen 2.4GHz meer hebt, het betekent 5GHz *erbij* voor apparaten die het wel aankunnen. Zij zullen daarmee vrijwel zeker betere prestaties behalen, en het ontlast het 2.4GHz-band, waardoor alle prestaties/stabiliteit omhoog kunnen.
[...]

Deze houd ik even in mijn achterhoofd. Één aansluitende vraag daarover, draagt WiFi - ac zoveel bij aan de power van de router om al die verbindingen tot stand te brengen en deze dan ook stabiel te laten werken?
Nee, ac is een manier om in de 5GHz-band (en alleen in die band!) hogere snelheden aan te bieden. Stabiliteit zal niet anders zijn dan met WiFi-n in 5GHz.
UTP is trouwens allemaal cat. 5e, dus dat geluk hebben we dan weer wel.
Dat scheelt, goede backbone is het halve werk :)
Even als aanvulling op het topic, ik ben gisteren, in de stad, wat winkels afgegaan en daar ook mijn probleem voorgelegd. Van al deze mensen kreeg ik het advies om de volgende router aan te schaffen Asus RT-N66U Zij zeiden dat het probleem bij de router lag, gaven jullie ook allemaal aan _/-\o_ . Zij dachten dat de problemen die ik schetste allemaal over zouden moeten gaan met deze router. Deze zou wel krachtig genoeg zijn om alle verbindingen te verwerken, incl. downloads en online gaming. Aangezien ik de router 14 dagen kan gebruiken en dan kan retourneren ga ik dit zeker proberen. Baat het niet, schaadt het niet. Ik houd jullie op de hoogte, en tot zover bedankt voor alle reacties! :)
Ik zou de Asus RT-N66U afraden omdat het vrij duur is voor wat het biedt. De featureset is identiek aan de TP-Link WDR4300, maar het kost anderhalf keer zoveel. De WDR4300 kost EUR 60, de N66U EUR 90. Voor EUR 90 heb je de TP-Link Archer C7, wat voor evenveel geld gelijk ac meelevert.

Zowel TP-Link als Asus gebruiken voor hun high-end routers WRT-software met wat aanpassingen, en op beide kun je in geval van twijel OpenWRT zetten waarmee ze exact zelfde features en stabiliteit krijgen.

Oslik blyat! Oslik!

• Bobbreede
dion_b schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 17:24:
Waarschijnlijk is je grootste probleem niet eens het WiFi, maar dat mensen de upload plattrekken. Goede QoS om dat in goede banen te leiden lijkt me meest belangrijke.

Hebben die dingen QoS settings gehad? Heb je daar wat mee gedaan?
Jazeker, die hebben QoS settings gehad (mijn huidige router nog steeds). Ik heb deze gebruikt, helaas was er niet veel meer te kiezen, anders dan aan/uit. Helaas heeft dit geen verschil opgeleverd.
Ho ff, uitbreinden naar 5GHz betekent niet dat je geen 2.4GHz meer hebt, het betekent 5GHz *erbij* voor apparaten die het wel aankunnen. Zij zullen daarmee vrijwel zeker betere prestaties behalen, en het ontlast het 2.4GHz-band, waardoor alle prestaties/stabiliteit omhoog kunnen.
Akkoord, ik dacht dat je puur en alleen 5GHz bedoelde, thanks voor de extra toelichting. Zoals gezegd houd ik dat nog even in mijn achterhoofd m.b.t. de AP's, deze kan ik alsnog in een later stadium vervangen. Voor de router wilde ik inderdaad voor dual band gaan.
Nee, ac is een manier om in de 5GHz-band (en alleen in die band!) hogere snelheden aan te bieden. Stabiliteit zal niet anders zijn dan met WiFi-n in 5GHz.
Dankje voor de uitleg. In de winkels waren de verkopers niet al te positief over ac. Ik citeer: ''Nee joh, da's allang bekend dat dat nooit wat gaat worden.'' |:(
Dat scheelt, goede backbone is het halve werk :)

Ik zou de Asus RT-N66U afraden omdat het vrij duur is voor wat het biedt. De featureset is identiek aan de TP-Link WDR4300, maar het kost anderhalf keer zoveel. De WDR4300 kost EUR 60, de N66U EUR 90. Voor EUR 90 heb je de TP-Link Archer C7, wat voor evenveel geld gelijk ac meelevert.

Zowel TP-Link als Asus gebruiken voor hun high-end routers WRT-software met wat aanpassingen, en op beide kun je in geval van twijel OpenWRT zetten waarmee ze exact zelfde features en stabiliteit krijgen.
Ik begrijp dat je mij dan dus de TP-Link Archer C7 aanraadt? Ook met het oog op de toekomst, wanneer steeds meer apparaten overweg kunnen met ac? Want dan ga ik het met die router 14 dagen proberen!

Bedankt! d:)b

Why so serious?

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-11 21:01
Wifi is niet het probleem > daar is nog naar te verbinden immers als *het internet* (de router) eruit klapt.

Naast internet dat eruit klapt omdat de chip van de router er mee kapt, kun je ook hinder ervaren door upload die volgetrokken wordt (al heb je synchroon 100mbits).

Dus je eisen moeten zijn:
* Krachtige router die veel clients aan kan,
* Router die uitgebreide QoS-featureset heeft.

Ik zou voor de Mikrotic/Ubiquiti gaan. MikroTik Is semi-industriële Oostblok degelijkheid met voldoende QoS mogelijkheden.
Ubiquiti wordt door veel (kleine) ISP's gebruikt - dus zal zeker instaat zijn om 8 studentjes te bevredigen :D Daarnaast: SUPER makkelijk te beheren, met intuïtieve UI
http://www.ubnt.com/edgemax of kijk: YouTube: EdgeMAX™ Promo Video

[ Voor 25% gewijzigd door RzrBck op 08-01-2014 18:39 ]

• Bobbreede
RzrBck schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 18:32:
Wifi is niet het probleem > daar is nog naar te verbinden immers als *het internet* (de router) eruit klapt.
Inzoverre dat je nog verbinding met WiFi kunt maken, dat kan alleen met de AP's, de router valt weg, dus draadloze apparatuur vindt deze router dan ook niet.
Naast internet dat eruit klapt omdat de chip van de router er mee kapt, kun je ook hinder ervaren door upload die volgetrokken wordt (al heb je synchroon 100mbits).
Ik heb vandaag een beetje getest; ik zet dan een download aan maar ik zet het upload limiet dan op 10 kb/s, dan 'klapt' het internet er alsnog uit. Vandaag was ik ook even alleen thuis, zelfs dan gebeurd het nog. Wanneer ik dan een download limiet instel van 750 kb/s, dan blijft ie enigszins stabiel (zelfs dan klapt het er nog uit, zij het minder vaak) 8)7
Dus je eisen moeten zijn:
* Krachtige router die veel clients aan kan,
* Router die uitgebreide QoS-featureset heeft.

Ik zou voor de Mikrotic/Ubiquiti gaan. MikroTik Is semi-industriële Oostblok degelijkheid met voldoende QoS mogelijkheden.
Ubiquiti wordt door veel (kleine) ISP's gebruikt - dus zal zeker instaat zijn om 8 studentjes te bevredigen :D Daarnaast: SUPER makkelijk te beheren, met intuïtieve UI
http://www.ubnt.com/edgemax of kijk: YouTube: EdgeMAX™ Promo Video
Ook dit houd ik in mijn achterhoofd, vooralsnog ga ik het 14 dagen met een nieuwe router proberen. Natuurlijk wel bedankt voor je tip! :*) Ik verwacht 'm vrijdag te halen.

Why so serious?

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-11 21:01
Bobbreede schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 18:50:
[...]

Inzoverre dat je nog verbinding met WiFi kunt maken, dat kan alleen met de AP's, de router valt weg, dus draadloze apparatuur vindt deze router dan ook niet.

[...]

Ik heb vandaag een beetje getest; ik zet dan een download aan maar ik zet het upload limiet dan op 10 kb/s, dan 'klapt' het internet er alsnog uit. Vandaag was ik ook even alleen thuis, zelfs dan gebeurd het nog. Wanneer ik dan een download limiet instel van 750 kb/s, dan blijft ie enigszins stabiel (zelfs dan klapt het er nog uit, zij het minder vaak) 8)7

[...]

Ook dit houd ik in mijn achterhoofd, vooralsnog ga ik het 14 dagen met een nieuwe router proberen. Natuurlijk wel bedankt voor je tip! :*) Ik verwacht 'm vrijdag te halen.
Als de Asus al afdoende is, des te beter (want: service om de hoek). Mocht je toch overgaan op groter geschut, overweeg dan die Ubiquiti. Het is in Nederland redelijk onbekend (want overkill) - maar in geo- en demografisch moeilijkere gebieden zoals bijv. Brazilië en Afrika wordt het heel veel toegepast. En werkt als een trein.

• Bobbreede
Even een update:

Ik heb dinsdag 14 januari een Asus RT-N66U router gekocht (geen TP-Link, simpelweg omdat ze die niet hadden)
Tot gisteren geen problemen ondervonden, surfen, gamen en downloaden ging goed, zowel bedraad als via WiFi.

Tot gisteren dus, ik zat Netflix te kijken wat ermee stopt, dus ik kijk op mijn telefoon of ik WiFi heb, geen verbinding. Dus ik wil in de router, ging niet, was geen verbinding mogelijk. Dus een reset gedaan (aan/uit) Is het weer goed gegaan totdat ik later op de dag zat te surfen, stopt het er weer mee. Weer geen verbinding, ik kon weer niet in de router en dus weer een reset uit moeten voeren. Uiteraard gold dit voor iedereen hier in huis.

Oftewel, de problemen beginnen weer terug te komen... 8)7 |:( :F

Nu is er wat mij betreft niet een overduidelijke/aanwijsbare reden, iedereen was thuis maar dat is in die dagen daarvoor ook het geval geweest.

We hebben het netwerk de dagen daarvoor ook belast (iemand op de PS3 online gamen, op de PC online, ondertussen downloaden, Netflix kijken enz., ging allemaal top)

Ook omdat ik dus de router niet in kon, kon ik ook niet iets van een foutmelding o.i.d. opsporen, Windows gaf overigens ook geen foutmelding weer, anders dan dat er geen verbinding gemaakt kon worden.

Dus voor mijn gevoel zijn we weer terug bij af, met onze handen in onze haren.

Iemand tips? :)

Ps. Heb het nu weer, Windows naar problemen laten zoeken en die stelt voor om de router te resetten. Fout volgens Windows is,
'LAN -verbinding heeft geen geldige IP -configuratie. Niet opgelost'
'de standaardgateway is niet beschikbaar. Vastgesteld'

Daarnaast heeft IEDEREEN dan géén internet, dus het is niet dat ik de enige ben, iedereen in huis zowel bedraad als draadloos heeft dan geen internet.

Hopelijk hebben jullie hier iets aan?

[ Voor 13% gewijzigd door Bobbreede op 26-01-2014 12:13 ]

Why so serious?

• Paul
Geen geldige IP-configuratie... Kun een PC (liefst bedraad aangesloten) een fixed IP-adres geven in de range van je router maar buiten de DHCP-scope? (Stel, je router heeft 192.168.1.1 en deelt 192.168.1.50 tot en met 192.168.1.150 uit via DHCP, dan kun jij bijvoorbeeld 192.168.1.2 nemen).

Wanneer het dan weer mis is, kun je dan met die PC nog wel in internet? Kun je bij de webinterface van de router? Wat staat er in het lijstje met DHCP-leases?

Misschien is er een apparaat in je netwerk dat de DHCP-server over de zeik helpt, aan het einde van de lease zit je dan zonder IP-adres.

[ Voor 13% gewijzigd door Paul op 26-01-2014 14:08 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Jolke
Paul schreef op zondag 26 januari 2014 @ 14:07:
[...]

Misschien is er een apparaat in je netwerk dat de DHCP-server over de zeik helpt, aan het einde van de lease zit je dan zonder IP-adres.
Wellicht deze vraag beantwoorden, TS, met welke apparatuur er precies in je netwerk staat - van phones tot NAS.

• Bobbreede
Geen geldige IP-configuratie... Kun een PC (liefst bedraad aangesloten) een fixed IP-adres geven in de range van je router maar buiten de DHCP-scope? (Stel, je router heeft 192.168.1.1 en deelt 192.168.1.50 tot en met 192.168.1.150 uit via DHCP, dan kun jij bijvoorbeeld 192.168.1.2 nemen).

Wanneer het dan weer mis is, kun je dan met die PC nog wel in internet? Kun je bij de webinterface van de router? Wat staat er in het lijstje met DHCP-leases?

Het is me gelukt om een vast IP adres toe te wijzen aan mijn PC. Als het weer zover is ga ik het zeker proberen/toepassen!
Jolke schreef op zondag 26 januari 2014 @ 16:46:
[...]

Wellicht deze vraag beantwoorden, TS, met welke apparatuur er precies in je netwerk staat - van phones tot NAS.
Ook daar zal ik dan antwoord op geven! Bedankt in ieder geval voor de moeite beide! :)

Why so serious?

• Bobbreede

Het is weer gebeurd. Op mijn PC met vaste IP doet het internet het ook niet. Ook kan ik niet bij de webinterface van de router komen. Overigens krijg ik na het laden van de pagina deze melding...

Settings have been updated. Web page will now refresh.
Changes have been made to the IP address or port number. You will now be disconnected from RT-N66U.
To access the settings of RT-N66U, reconnect to the wireless network and use the updated IP address and port number.

Why so serious?

• Bobbreede
Ik vind het belangrijk en ook net zo netjes om te vertellen hoe het er nu voor staat en dat het ook opgelost is! :)

Een Tweaker (ShadowAS1) is op zijn iniatief bij mij thuis gekomen _/-\o_ en samen met hem hebben is alles aangepakt. Zo staat er nu een Mikrotik router en is er op de 2e etage én de begane grond een AP geplaatst van het merk Ubiquiti. De 2 switches die er stonden zijn vervangen door een nieuwe en betere switch.

Zoals gezegd vind ik ook dat het gezegd mag worden wanneer het wel lukt/opgelost is, ook als er al even niet meer gereageerd is.

Voor de mensen die hebben gereageerd bedankt voor jullie moeite! _/-\o_

Why so serious?

• Jolke
Die mening deel ik met je, het is niet alleen goed om te melden dat het probleem opgelost is, maar ook om te melden hoe je het opgelost hebt. :Y

Wel mis ik eea aan technische gegevens hoe (je) het precies opgelost is (hebt). Zo klinkt het als nieuwe apparatuur en klaar.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:54

lier

MikroTik nerd

Welke Mikrotik is geplaatst (puur uit interesse)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Het is een MikroTik RB2011UiAS-IN samen met 2 Ubiquiti UniFi APs en 2 unmanaged Gigabit TP-Link switches.
Werkt als een trein :)

Edit: Ja, eigenlijk was het zo simpel als nieuwe apperatuur en klaar. Wel de WiFi chanels goed afgesteld, dat stond niet goed op de asus

[ Voor 35% gewijzigd door ShadowAS1 op 01-02-2014 22:57 ]

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• Bobbreede
ShadowAS1 was me net voor |:(

[ Voor 96% gewijzigd door Bobbreede op 01-02-2014 22:57 ]

Why so serious?

• Jolke
Ow, nou als het zo makkelijk was, dan prima :)
Pagina: 1