Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• limpie_ton
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 06:54
quote:
NLMaca schreef op maandag 26 december 2016 @ 02:13:
De meldingen zouden morgen wel weg moeten zijn. De melding komt alleen voor bij een nieuwe installatie. De hoofdtabel wordt automatisch gechecked.

2 ip adressen is mij een raadsel of heb je er een dongle in zitten? Als je het ipadres script gebruikt hebt zou je maar 1 ipadres mogen hebben.

Kan het kwaad? Nee.

Df en ls hebben niets met ipadressen te maken btw.
Dank, de meldingen zijn inderdaad weg nu. Dat van df en ls was alleen om aan te geven dat ik hetzelfde zag wanneer ik deze opdrachten op beide ip's ingaf. verder niets.
Ik had dat met het vorige script ook btw. maar toen was het niet met het script gemaakte ip niet bereikbaar. Nu wel. Kan wel aan mijn ziggo-modem liggen. Daar zitten wel meer bugs in waar ziggo niets aan doet. heb net mijn modem gereset, maar dat maakt niets uit.

• NLMaca
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 22:43
Je router/modem staat ingesteld op dhcp standaard. elk nieuw apparaat waarop dhcp aan staat, zal dan een ip adres krijgen. het script van mij is simpelweg een methode om je rpi een vast ipadres te geven. na een reboot kun je dan niet nog een ipadres krijgen. het lijkt er dan meer op dat je router iets niet vrij geeft. (ziggo modems zijn wel ok, maar die routers zijn altijd een ramp geweest).

je kan eventueel je rpi rustig 100 ipadressen geven hoor. zo werken webservers namelijk normaal ook ;).

maar goed, mooi dat de meldingen nu ook weg zijn

• NLMaca
quote:
limpie_ton schreef op zondag 25 december 2016 @ 15:49:
Ik heb een verse installatie gedaan. Alles draait naar behoren. Kan mooi alle omvormers zien en de data gaat naar pvoutput. Aangezien daar ook het "verleden" staat ben ik zeer tevreden. Mijn dank hiervoor NLMaca.

Ik heb nog wel een vraag. Rechtsboven staan (bij mij 8 ) mailberichtjes.Die krijg ik niet weg. Wanneer ik op het envelopje klik openen 8 berichtjes onder elkaar met de mededeling dat er de laatste 12 uur geen data was, maar verder kan ik er niets mee en blijft er dus de melding van 8 staan. Hoe krijg ik dat weg. Ik heb een nieuwe user aangemaakt en daarmee ingelogd. Maar dat helpt niet.

Ik zie nu ook dat mijn rpi 2 ip-adressen heeft en op beide te bereiken is met hetzelfde wachtwoord.
Hoe kan dit en kan dit kwaad? Bij de opdrachten ls en df -h krijg ik op beide adressen hetzelfde te zien, en ik kan met beide ip's ook inloggen op het nieuwe dashboard.
in het dashboard zit ook een korte help pagina. daarin staat beschreven wat wat doet, zo ook de verschillende scripts die gedraaid worden. staat wel in het engels, ik had geen tijd en zin meer om dat ook in 2 talen te bouwen ;)

• Mr_Bl3r
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 22-01-2018
Ik kom er maar niet uit ik heb wat foto's gemaakt https://drive.google.com/...HeqJgNIiGkbkdNOVcxYWNPSkk is het misschien mogelijk dat ik een directe verbinding maak met de raspberry dus een kant van de kabel in de gateway en de andere in de raspberry om mogelijke fouten van het thuis netwerk te omzeilen? Als er enige opmerkingen zijn over fouten die ik heb gemaakt ik hoor het graag. Alvast bedankt

• limpie_ton
quote:
Mr_Bl3r schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 12:29:
Ik kom er maar niet uit ik heb wat foto's gemaakt https://drive.google.com/...HeqJgNIiGkbkdNOVcxYWNPSkk is het misschien mogelijk dat ik een directe verbinding maak met de raspberry dus een kant van de kabel in de gateway en de andere in de raspberry om mogelijke fouten van het thuis netwerk te omzeilen? Als er enige opmerkingen zijn over fouten die ik heb gemaakt ik hoor het graag. Alvast bedankt
Wanneer ik het goed zie is het ip adres van je rpi 192.168.179.79 terwijl je op de enecsysgateway ingesteld heb: 192.168.179.143. Dat moet dan dus 192.168.179.79 zijn.
En op de enecsysgateway staat bij mij geen vinkje bij proxy settings enable

limpie_ton wijzigde deze reactie 31-12-2016 15:53 (5%)

• NLMaca
doe zoals limpie zegt. tevens vermijdt rare karakters in ip adressen

• Mr_Bl3r
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 22-01-2018
quote:
NLMaca schreef op zondag 1 januari 2017 @ 22:33:
doe zoals limpie zegt. tevens vermijdt rare karakters in ip adressen
Als ik dat ° wil weg halen moet ik iets van 5 keer op backspace drukken en als het ip goed staat ingesteld dan gaat de gateway ook niet naar online

• JakeNL
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 20-04 20:32
quote:
Mr_Bl3r schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:23:
[...]

Als ik dat ° wil weg halen moet ik iets van 5 keer op backspace drukken en als het ip goed staat ingesteld dan gaat de gateway ook niet naar online
Ik heb die foto's eens zitten bekijken:

De laatste foto is een 'android netwerk sniffer'? Daar zie ik 'Enecsys op een IP-adres staan, eindigend op 45. Op de foto van het gateway display (buitenkant kastje) staat een adres eindigend op 159. Ik zou dat ding al een vast ip-adres geven, alhoewel de eerste foto dat ook lijkt te zeggen.
Op die laatste foto staat de RPI op een adres eindigend op 70, terwijl in je Enecsys gateway settings pagina daar 143 staat.
Controleer ook je in de Enecsys gateway settings: netwerk gateway adres (je router ip dus) en de DNS-servers (ik gebruik daar ook het router adres voor). Je kan dat verifieren door op je windows pc naar de status van je netwerkverbinding te kijken en daar de details vandaan te kopiëren. En anders... Google...)

JakeNL wijzigde deze reactie 05-01-2017 10:57 (3%)

• NLMaca
quote:
Mr_Bl3r schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:23:
[...]

ok even op een rij. ik weet nog steeds niet wat je nu op de rpi geinstalleerd hebt.

2e.
de smiley op je enecsys gateway is er voor om de status met je omvormers op te vangen. daarvoor hoeft de enecsys gateway niet eens verbonden te zijn aan de rpi.

3e
gebruik deze instellingen eens op de enecsys gateway

waarbij [] enable betekent: NIET aangevinkt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Enecsys Gateway settings
DHCP settings: [] enable
fixed ipaddress: 192.168.179.159
subnet mask: 255.255.255.0
network gateway ip address: 192.168.179.1
primary dns: 8.8.8.8
secondary dns: 8.8.4.4

Proxy settings: [] enable
Use authentication: [] enable

configure remote server
Remote server address or name: 192.168.179.70
Remote server port number: 5040
NTP server address: pool.ntp.org

en dit op de rpi
code:
1
2
3
ipadress: 192.168.179.70
netmask: 255.255.255.0
gateway: 192.168.179.1

zoals gezegd, ik had je eerder gevraagd welke stappen je gedaan hebt, zolang ik die niet weet, moeten we maar gissen wat je gedaan hebt.
ik wil je best remote via teamviewer helpen, maar zoals gezegd, ik geef geen support op het originele script meer. op mijn dashboard wel ;)

• NLMaca
INFO:
net bij jake de installatie gedaan en ik kwam een kleine bug tegen in mijn script welke een directory aan maakt waar de backup files in geplaatst worden. is inmiddels op github al bijgewerkt

zie je geen backups in het dashboard staan?
menu: system/systeem > backups

dan dit commando even op de pi draaien. waarbij WEBDIRECTORY aangepast moet worden. dit heb je ook gebruikt bij de installatie en anders kun je dat op deze manier vinden.
url van je dashboard: http://10.0.2.5/enecsys_solar
dan is enecys_solar wat je moet gebruiken

ssh login op je rpi
[code]sudo mkdir /var/www/html/WEBDIRECTORY/backups/files/ [/code]
zou dus als voorbeeld dit zijn:
[code]sudo mkdir /var/www/html/enecsys_solar/backups/files/ [/code]

update: schrijfrechten vergeten erbij te vermelden
[code]sudo chmod 777 /var/www/html/enecsys_solar/backups/files/ [/code]

*Update:
ik heb dit samengevat in een kleine hotfix. dit is ook hier terug te vinden.
https://github.com/nlmaca/Enecsys_Dashboard

NLMaca wijzigde deze reactie 13-01-2017 18:46 (15%)
Reden: hotfix

• hendrik99
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 02-12-2018
quote:
wersitime schreef op zondag 12 april 2015 @ 12:35:
[...]

Even onze situatie. In het eerste jaar zijn er 8 inverters gesneuveld. Toen piekspanningsbeveiliging gemonteerd, afgelopen maand toch weer 1 gesneuveld, no 9. Twee duo‘s en 2 single produceren nog maar 60 % van hetgeen ze eerst produceerden. Installatie is 3250 kW, opbrengst max 1800 kWh per jaar. We hebben wel wat schaduw en ze liggen op het oosten. Repareren kan bij Duramotion voor 65 Euro. Installatie is nog geen 2 jaar oud.
Duramotion repareert deze niet meer, zijn er nog andere partijen die dit doen ?

• P_Tingen
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 19-04 16:13

P_Tingen

omdat het KAN

quote:
hendrik99 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 10:57:
[...]
Duramotion repareert deze niet meer, zijn er nog andere partijen die dit doen ?
Repareren is lastig. Ik had voor mijn omvormer ook gezocht en "Interpaul" gevonden, maar die doen het ook niet meer; kosten zitten boven de €100 en marktwaarde na reparatie is ongeveer €100.

Ik heb er toen via Marktplaats een gekocht van Rob van Dijk uit Boskoop. De man is wat kort van stof in de communicatie maar leverde wel een werkende inverter. Hij is nog steeds actief op MP, dus wellicht is dat een idee. Hij wilde toen ook mijn defecte omvormer wel overnemen voor €25, maar daar heb ik zelf later een andere koper voor gevonden.

... en gaat over tot de orde van de dag

• 19roland70
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 22-04 09:18
Ik heb ook 2 IP-adressen OP MIJN RPi.

• NLMaca
quote:
P_Tingen schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:53:
[...]

Repareren is lastig. Ik had voor mijn omvormer ook gezocht en "Interpaul" gevonden, maar die doen het ook niet meer; kosten zitten boven de €100 en marktwaarde na reparatie is ongeveer €100.

Ik heb er toen via Marktplaats een gekocht van Rob van Dijk uit Boskoop. De man is wat kort van stof in de communicatie maar leverde wel een werkende inverter. Hij is nog steeds actief op MP, dus wellicht is dat een idee. Hij wilde toen ook mijn defecte omvormer wel overnemen voor €25, maar daar heb ik zelf later een andere koper voor gevonden.
ik heb een persoon in engeland zitten. Ik heb hem een mail gestuurd met de vraag of hij ook voor nederlanders de omvormers wil/kan repareren. Hij had zelf al aangegeven dat hij mensen wil laten zien dat ze dit zelf ook kunnen doen. Dus als ik meer weet horen jullie het.

Ik heb al een tijdje contact met hem, wat voortkwam uit het script van Omoerbeek en mijn dashboard. Ik was de enige zonder zonnepanelen, zodoende heb ik goodies van hem gekregen, waarmee ik eigenlijk kan faken dat ik een gateway (en dus zonnepanelen heb) met 1 omvormer.
het is een enecsys repeater welke omgebouwd is tot soort van gateway (ik moet alles nog testen)
Ze hebben ook een tool die de gateway uit kan lezen, maar het nadeel ook hier is dat je pc dan aan moet blijven staan. Plan is dan ook om het op een of andere manier naar de rpi te porten

wat side info:
http://www.enecsysparts.com/IG-download2.htm (let niet op de layout, die is idd foei lelijk, ik heb al aangeboden een nieuwe site te maken;)).

goodies:
ik kan dus eigenlijk faken dat ik zonnepanelen heb. Doe ik toch nog een beetje mee hier haha.

bedoeling is dat we gaan kijken of we dat naar een rpi kunnen overbouwen. hoe en wat weet ik ook nog allemaal niet. ze schijnen ook aan de source code van de gateway te kunnen komen, dus dat kan nog leuk worden. tevens heb ik een pdf met het complete elektrisch schema van de Omvormer (alleen heb ik daar de ballen verstand van). ik zal vragen of ik die mag delen op het forum hier. er loopt volgens mij nog een topic over de hardware van de enecsys omvormers.

• NLMaca
quote:
19roland70 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 22:51:
Ik heb ook 2 IP-adressen OP MIJN RPi.
leuk dan haha. ik heb 3 rpi's (rpi1, rpi2, rpi3) hier en krijg dit niet gereproduceerd. (tenzij ik de wifi instel van de rpi3 en de lan kabel aansluit, anders niet).

nou ja, als de data maar op de juiste plaatsen aan komt zie ik er geen problemen in.

• grotegok
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 14-04 20:48
quote:
NLMaca schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 21:19:
INFO:
net bij jake de installatie gedaan en ik kwam een kleine bug tegen in mijn script welke een directory aan maakt waar de backup files in geplaatst worden. is inmiddels op github al bijgewerkt

zie je geen backups in het dashboard staan?
menu: system/systeem > backups

dan dit commando even op de pi draaien. waarbij WEBDIRECTORY aangepast moet worden. dit heb je ook gebruikt bij de installatie en anders kun je dat op deze manier vinden.
url van je dashboard: http://10.0.2.5/enecsys_solar
dan is enecys_solar wat je moet gebruiken

ssh login op je rpi
[code]sudo mkdir /var/www/html/WEBDIRECTORY/backups/files/ [/code]
zou dus als voorbeeld dit zijn:
[code]sudo mkdir /var/www/html/enecsys_solar/backups/files/ [/code]

update: schrijfrechten vergeten erbij te vermelden
[code]sudo chmod 777 /var/www/html/enecsys_solar/backups/files/ [/code]

*Update:
ik heb dit samengevat in een kleine hotfix. dit is ook hier terug te vinden.
Bijzonder mooi gemaakt!
Is het ook mogelijk om op een Synology NAS te draaien?

gr, Jeroen

• NLMaca
quote:
grotegok schreef op zondag 29 januari 2017 @ 20:06:
[...]

Bijzonder mooi gemaakt!

gr, Jeroen
Hoi Grotegok,
dat zou best kunnen. alleen heb ik ook aanpassingen aan de apache user gemaakt. ik heb mij alleen beperkt tot raspberry pi installaties
de code staat online, dus om een ieder die het ergens anders op wil draaien om dat zelf uit te vogelen ;)

• NLMaca
quote:
grotegok schreef op zondag 29 januari 2017 @ 20:06:
[...]

Bijzonder mooi gemaakt!

gr, Jeroen
ik heb nog wel een documentje liggen van een andere gebruiker die het vorige dashboard op zn synology heeft geinstalleerd. kan misschien wel als basis voor je zijn.
indien je het wilt hebben, stuur dan even een pb, dan handelen we dat via email af.

• HHF
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 28-03 17:51
Hallo
Dit weekend de software van Nlmaca geinstalleerd. Met de uitstekende handleiding liep alles voortreffelijk, en het werkte gelijk. NLmaca, mijn hartelijke dank voor al het werk.

Echter 1 probleempje, ik wil ook graag extern de data kunnen zien.
Op mijn router heb ik port forwarding ingesteld, en als ik dan via een externe PC inlog krijg ik keurig de webpage en het inlogscherm. Maar als ik probeer in te loggen geeft hij "login failed".
Iemand een idee wat ik verkeerd doe?. Ik neem aan dat een of andere instelling niet goed staat, maar kom er zelf niet achter.

• HHF
Nog een probleempje, na een reset van de raspberry en het uitloggen op mijn browser kom ik ook niet met admin/dashboard inlog in het systeem vanaf mijn eigen netwerk??

Is er een manier om dit te resetten?

• NLMaca
quote:
HHF schreef op zondag 26 februari 2017 @ 16:33:
Hallo
Dit weekend de software van Nlmaca geinstalleerd. Met de uitstekende handleiding liep alles voortreffelijk, en het werkte gelijk. NLmaca, mijn hartelijke dank voor al het werk.

Echter 1 probleempje, ik wil ook graag extern de data kunnen zien.
Op mijn router heb ik port forwarding ingesteld, en als ik dan via een externe PC inlog krijg ik keurig de webpage en het inlogscherm. Maar als ik probeer in te loggen geeft hij "login failed".
Iemand een idee wat ik verkeerd doe?. Ik neem aan dat een of andere instelling niet goed staat, maar kom er zelf niet achter.
mijn advies is om de externe weergave uit te laten!. De rpi heeft namelijk rechten als root user, en indien iemand toegang krijgt tot de rpi, kan hij op je interne netwerk komen. Ik heb namelijk niet compleet rekening gehouden met externe beveiliging en ben dat ook niet van plan ;).

• NLMaca
quote:
HHF schreef op zondag 26 februari 2017 @ 17:05:
Nog een probleempje, na een reset van de raspberry en het uitloggen op mijn browser kom ik ook niet met admin/dashboard inlog in het systeem vanaf mijn eigen netwerk??

Is er een manier om dit te resetten?
hoe bedoel je resetten van de rpi?

edit: het lijkt mij stug dat ineens de user weg is, maar anders zou je dit via phpmyadmin kunnen doen op de database
onderstaand wordt default bij de eerste installatie in de database gezet.
username: admin
wachtwoord: dashboard
code:
1
2
INSERT INTO users (username, password, salt, email) VALUES
('admin', 'd7d3814a18eb8695e5db382e5be61bb5ac920fa44c11c707f548ef3601935217', '1a00eed160382dc3', 'admin@dashboard.lan');

NLMaca wijzigde deze reactie 28-02-2017 18:58 (38%)
Reden: query

• HHF
quote:
NLMaca schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 18:44:
[...]

mijn advies is om de externe weergave uit te laten!. De rpi heeft namelijk rechten als root user, en indien iemand toegang krijgt tot de rpi, kan hij op je interne netwerk komen. Ik heb namelijk niet compleet rekening gehouden met externe beveiliging en ben dat ook niet van plan ;).
Hallo Nlmaca,
Mijn dank. Ik laat het voorlopig bij de interne weergave. Ondertussen heb ik het even opnieuw geinstalleerd en alles werkt weer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NLMaca
Via github vermelde iemand mij dat ik een foutje heb zitten in de query die de hoofdtabel opruimt elke dag. De fout die erin zit is dat ik niet sorteer op Date, maar op DATE. (ik moest zelf even 2x keer kijken waar de fout zat). Dit heeft geen impact op de nachtelijke reports, alleen op de opruiming van de hoofdtabel. ik ben dit momenteel aan het testen. het kan dus zijn dat er binnen nu en 2 weken een hotfix aan komt.

in mijn eerste release ben ik dit probleem niet tegen gekomen, maar goed, het blijft software. Problemen komen meestal later haha.

Maar dat zal ik zowel hier als op github vermelden.

update: ik heb het delet proces opnieuw gebouwd.het was eerst afhankelijk dat er data in de historie tabel werd gevuld, maar oude data werd niet altidj verwijderd.
nu check ik eerst of de datum al voorkomt in de historie tabel, zo ja, dan wordt die sowieso gechecked en opgeschoon in de hoofd tabel.
Er blijft een overlap van 3 dagen, anders krijg je een alert in het dashboard dat je data mist en mogelijk je gateway op de hobbel is.

Het kan altijd beter gemaakt worden, maar het is weer een stap in de goede richting. nu nog even flink testen.

NLMaca wijzigde deze reactie 05-03-2017 02:30 (31%)
Reden: update

• NLMaca
Zo. heeft even geduurd, maar de hotfix 2 staat online. Heb je alleen nodig als je dus het dashboard vòòr vandaag (16 maart 2017) hebt geinstalleerd.

ter info: ik zal als ik fixes/updates doe dit voornamelijk op mijn github page doen en hier, maar ik zal verder geen mails rond sturen, anders blijf ik bezig ;)

NLMaca wijzigde deze reactie 16-03-2017 22:29 (29%)

• JakeNL
@NLMaca Bedankt voor het up-to-date houden van het dashboard.
Ik heb de hotfix uitgevoerd zoals aangegeven, maar kwam wel een foutmelding tegen op het eind. Ik ben benieuwd of het een schoonheidsfoutje is of een echt probleem.

(helemaal onderaan in de log: 'cp: cannot stat ‘cron_nightly_reports.php’: No such file or directory'):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
pi@raspberrypi:~ $ cd /home/pi
pi@raspberrypi:~ $ wget http://vanmarion.nl/projects/Enecsys_Dashboard/hotfix/ENEC-hotfix-2.sh
--2017-03-20 11:59:01--  http://vanmarion.nl/projects/Enecsys_Dashboard/hotfix/ENEC-hotfix-2.sh
Resolving vanmarion.nl (vanmarion.nl)... 149.210.209.81
Connecting to vanmarion.nl (vanmarion.nl)|149.210.209.81|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 301 Moved Permanently
Location: https://vanmarion.nl/projects/Enecsys_Dashboard/hotfix/ENEC-hotfix-2.sh [following]
--2017-03-20 11:59:01--  https://vanmarion.nl/projects/Enecsys_Dashboard/hotfix/ENEC-hotfix-2.sh
Connecting to vanmarion.nl (vanmarion.nl)|149.210.209.81|:443... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 1246 (1.2K) [application/x-sh]
Saving to: ‘ENEC-hotfix-2.sh’

ENEC-hotfix-2.sh    100%[=====================>]   1.22K  --.-KB/s   in 0.001s

2017-03-20 11:59:02 (1.95 MB/s) - ‘ENEC-hotfix-2.sh’ saved [1246/1246]

pi@raspberrypi:~ $ chmod +x ENEC-hotfix-2.sh
pi@raspberrypi:~ $ sudo ./ENEC-hotfix-2.sh enecsys_solar
Updated files will be replaced
This will show the backup files in order of latest filedate. Also added filesize of the backup files
This fix will start in 2 seconds
--2017-03-20 12:00:22--  http://vanmarion.nl/projects/Enecsys_Dashboard/hotfix/ENEC-hotfix-2.zip
Resolving vanmarion.nl (vanmarion.nl)... 149.210.209.81
Connecting to vanmarion.nl (vanmarion.nl)|149.210.209.81|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 301 Moved Permanently
Location: https://vanmarion.nl/projects/Enecsys_Dashboard/hotfix/ENEC-hotfix-2.zip [following]
--2017-03-20 12:00:22--  https://vanmarion.nl/projects/Enecsys_Dashboard/hotfix/ENEC-hotfix-2.zip
Connecting to vanmarion.nl (vanmarion.nl)|149.210.209.81|:443... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 1909 (1.9K) [application/zip]
Saving to: ‘ENEC-hotfix-2.zip’

ENEC-hotfix-2.zip   100%[=====================>]   1.86K  --.-KB/s   in 0.001s

2017-03-20 12:00:23 (2.75 MB/s) - ‘ENEC-hotfix-2.zip’ saved [1909/1909]

Archive:  ENEC-hotfix-2.zip
   creating: ENEC-hotfix-2/
  inflating: ENEC-hotfix-2/cron_nightly_reports.php
replace old files with new ones
cp: cannot stat ‘cron_nightly_reports.php’: No such file or directory
Hotfix 2 done: Done. Reboot is not needed
Hotfix 2 done. No reboot needed. Have fun
pi@raspberrypi:~ $

• NLMaca
mmm. ik heb het niet echt getest om eerlijk te zijn op een rpi. ik ga het nakijken.ik heb wel een vermoeden. thx voor de feedback

• NLMaca
ok. zag het probleem al. ik was vergeten om naar een directory te gaan. dit zou wel moeten doen.
gewoon opnieuw de hotfix uitvoeren

• JakeNL
quote:
NLMaca schreef op maandag 20 maart 2017 @ 18:59:
ok. zag het probleem al. ik was vergeten om naar een directory te gaan. dit zou wel moeten doen.
gewoon opnieuw de hotfix uitvoeren
Dank voor het uitzoeken! De hotfix procedure compleet opnieuw uitvoeren, incl. opnieuw downloaden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NLMaca
quote:
JakeNL schreef op maandag 3 april 2017 @ 09:02:
[...]

Dank voor het uitzoeken! De hotfix procedure compleet opnieuw uitvoeren, incl. opnieuw downloaden?
Hoi Jake,
je hoeft alleen dit opnieuw te doen

pi@raspberrypi:~ $ cd /home/pi
pi@raspberrypi:~ $ wget http://vanmarion.nl/proje...d/hotfix/ENEC-hotfix-2.sh

• Wiebeltje
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 19:27
@NLMaca Volgens mij heb ik nog een bug gevonden. Ik heb het dashboard zojuist geinstalleerd en ben met een schone database begonnen. Vervolgens kreeg ik een hoop alerts met betrekking tot inverters die > 12h geen data zouden hebben ontvangen. Ik ben even in de PHP file gedoken en ik heb daar de volgende query gevonden.
code:
1
2
3
/var/www/html/solar/cron/alert_inverter.php - regel 11
SELECT inverter_serial FROM inverters WHERE NOT EXISTS
        (SELECT * FROM enecsys WHERE inverters.inverter_serial = enecsys.id and ts < DATE_SUB(NOW(), INTERVAL 12 HOUR))

ts is de timestamp (datum) van binnen gekomen data. DATE_SUB(NOW(), INTERVAL 12 HOUR)) geeft huidige tijd -12 uur. TS < NOW - 12h => geeft alleen TRUE wanneer er data is die ouder is dan nu -12 uur. Dit is precies het tegenovergestelde wat je wilt bereiken. Het teken moet dus even de andere kant op. Ik zou zelf de query nog als volgt schrijven omdat ik het iets leesbaarder vind:
code:
1
SELECT inverter_serial FROM inverters WHERE inverter_serial NOT IN (SELECT id FROM enecsys WHERE ts > DATE_SUB(NOW(), INTERVAL 12 HOUR))

Heel erg veel dank voor het maken van het dashboard. Het ziet er echt fantastisch uit!

• NLMaca
quote:
Wiebeltje schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 14:42:
@NLMaca Volgens mij heb ik nog een bug gevonden. Ik heb het dashboard zojuist geinstalleerd en ben met een schone database begonnen. Vervolgens kreeg ik een hoop alerts met betrekking tot inverters die > 12h geen data zouden hebben ontvangen. Ik ben even in de PHP file gedoken en ik heb daar de volgende query gevonden.
code:
1
SELECT inverter_serial FROM inverters WHERE inverter_serial NOT IN (SELECT id FROM enecsys WHERE ts > DATE_SUB(NOW(), INTERVAL 12 HOUR))

Heel erg veel dank voor het maken van het dashboard. Het ziet er echt fantastisch uit!
Geen dank, het was een leuk projectje om te doen.

de bug is bij mij bekend idd. Met mijn test data ging ik er altijd van uit dat er al data aanwezig was in de database en loste het op door te zeggen om even langer dan 12 uur te wachten, zodat de database gevuld werd.

Je bent uiteraard vrij om de code zelf aan te passen. ik doe er verder geen updates meer in momenteel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 17-06-2018
Gisteravond het dashboard even opnieuw op mijn verstofte Raspberry gezet (zonnepanelen hebben een poos in de schuur gestaan ivm renovatie plat dak).
Het was een makkie met behulp van de PDF en het ziet er gelikt uit!
Bedankt voor het programmeerwerk Nlmaca _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martijnn2
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 22-07-2017
Beste mensen,
Is er ook een stap voor stap handleiding om e.e.a. werkend te maken?

Ik zit nu zelf bij aloha maar baal ervan jaarlijks te moeten betalen
.

Edit inmiddels e.e.a. doorgenomen nu is mijn vraag: welke rpi kan ik het beste aanschaffen?

Groeten Martijn

martijnn2 wijzigde deze reactie 23-05-2017 08:03 (22%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HHF
quote:
martijnn2 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 20:09:
Beste mensen,
Is er ook een stap voor stap handleiding om e.e.a. werkend te maken?

Ik zit nu zelf bij aloha maar baal ervan jaarlijks te moeten betalen
.

Edit inmiddels e.e.a. doorgenomen nu is mijn vraag: welke rpi kan ik het beste aanschaffen?

Groeten Martijn
Hallo Martijn
In principe werkt iedere raspberry (2 of 3) maar het prijsverschil is zodanig laag dat ik gelijk een 3B zou aanschaffen. (40 euro bij SOSsolutions met gratis verzending, of 58.90 voor een complete starterskit (behuizing, voeding en geheugenkaart).

• martijnn2
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 22-07-2017
Goedemorgen,
Inmiddels pi aangeschaft, nu eens kijken hoe het werkt :)
quote:
Hallo Martijn
In principe werkt iedere raspberry (2 of 3) maar het prijsverschil is zodanig laag dat ik gelijk een 3B zou aanschaffen. (40 euro bij SOSsolutions met gratis verzending, of 58.90 voor een complete starterskit (behuizing, voeding en geheugenkaart).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NLMaca
ik krijg helaas geen meldingen als er nieuwe berichten zijn. Ik zal eens kijken of ik de topic start ook eens kan updaten. Een hoop informatie is inmiddels al niet meer geldig.

@martijnn2
mocht je mijn dashboard willen gebruiken, kijk dan hier: https://github.com/nlmaca/Enecsys_Dashboard

er staat ook een complete handleiding hoe je alles in moet stellen. Tot dusver nog geen meldingen gehad dat het men niet gelukt is.

handleiding: https://github.com/nlmaca...r/INSTALL/INSTALL_RPI.pdf

Mocht je vragen hebben dan kun je hier een reactie plaatsen (quote mijn naam dan even of doe dit het als onderstaand. Ik krijg dan ook een melding te zien dat er een post is geplaatst. Een PM sturen mag ook.
code:
1
[~NLMaca]

@sanderhgv
Graag gedaan. Ook dank naar Omoerbeek. Die heeft het initiele script gemaakt. Ik heb er een dashboard omheen geknutselt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NLMaca
Zo. dat heeft even tijd gekost, maar ik wilde al zo lang de TopicStart een keer bijwerken. Is bij deze gedaan. Indien men nog aanvullingen heeft laat het gerust weten. Af en toe komen er nog nieuwe gebruikers bij. Dan is het zinvol dat wel de topic start klopt.

NLMaca / Jeroen

• 19roland70
quote:
NLMaca schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 04:49:
Zo. dat heeft even tijd gekost, maar ik wilde al zo lang de TopicStart een keer bijwerken. Is bij deze gedaan. Indien men nog aanvullingen heeft laat het gerust weten. Af en toe komen er nog nieuwe gebruikers bij. Dan is het zinvol dat wel de topic start klopt.

NLMaca / Jeroen
Jeroen bedankt voor de aanvulling en het bijwerken!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HHF
Hallo Jeroen
Ook namens mij nogmaals mijn dank voor al het werk dat je erin gestopt hebt. Ik heb inmiddels aan e2pv een aantal regels toegevoegd waardoor ik de gegevens van de Enecsys omvormers ook in Domoticz door krijg (dan heb ik alles in 1 systeem staan). Ook dat werkt inmiddels prima.
Weliswaar niet erg netjes geprogrammeerd maar voor mij werkt het.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 14-04 20:48
quote:
NLMaca schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 22:16:
[...]

ik heb een persoon in engeland zitten. Ik heb hem een mail gestuurd met de vraag of hij ook voor nederlanders de omvormers wil/kan repareren. Hij had zelf al aangegeven dat hij mensen wil laten zien dat ze dit zelf ook kunnen doen. Dus als ik meer weet horen jullie het.

Ik heb al een tijdje contact met hem, wat voortkwam uit het script van Omoerbeek en mijn dashboard. Ik was de enige zonder zonnepanelen, zodoende heb ik goodies van hem gekregen, waarmee ik eigenlijk kan faken dat ik een gateway (en dus zonnepanelen heb) met 1 omvormer.
het is een enecsys repeater welke omgebouwd is tot soort van gateway (ik moet alles nog testen)
Ze hebben ook een tool die de gateway uit kan lezen, maar het nadeel ook hier is dat je pc dan aan moet blijven staan. Plan is dan ook om het op een of andere manier naar de rpi te porten

wat side info:
http://www.enecsysparts.com/IG-download2.htm (let niet op de layout, die is idd foei lelijk, ik heb al aangeboden een nieuwe site te maken;)).

goodies:
ik kan dus eigenlijk faken dat ik zonnepanelen heb. Doe ik toch nog een beetje mee hier haha.

bedoeling is dat we gaan kijken of we dat naar een rpi kunnen overbouwen. hoe en wat weet ik ook nog allemaal niet. ze schijnen ook aan de source code van de gateway te kunnen komen, dus dat kan nog leuk worden. tevens heb ik een pdf met het complete elektrisch schema van de Omvormer (alleen heb ik daar de ballen verstand van). ik zal vragen of ik die mag delen op het forum hier. er loopt volgens mij nog een topic over de hardware van de enecsys omvormers.

[afbeelding]
inmiddels heb ik ook een werkende USB gateway gekoppeld aan IGS. Heb jij meer info mbt de IGS software instellingen?
Anders even PMen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NLMaca
quote:
grotegok schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:04:
[...]

inmiddels heb ik ook een werkende USB gateway gekoppeld aan IGS. Heb jij meer info mbt de IGS software instellingen?
Anders even PMen?
Pm-en kan wel, ik heb alleen van de persoon in engeland al een hele tijd niets meer vernomen. Hij zou ooit een update sturen. Ik heb er nog een keer naar gevraagd maar verder niets meer vernomen. Ik heb net een mail gestuurd naar hem om te vragen of het project nog in gang is. Mocht ik meer weten laat ik het wel weten. Ik kan je mogelijk in een pm ook wel zijn email adres geven mocht je belangstelling hebben om er mee door te gaan.

Het enige wat ik aan instructies had was wat ze op de site hadden staan. http://www.enecsysrepair.com/IG-Enecsys-Gateway-inst1.htm
ik heb het 1x aan de gang gehad om data te faken (dit omdat ik zelf geen panelen heb), maar ze waren nog bezig met de software hiervoor, dus ik heb er niet teveel tijd aan besteed.

Vandaar dat ik het hele enecys project heb 'afgerond' voor mijzelf. ik krijg nog wel mondjesmaat vragen binnen op mn site, of via de mail over mijn dashboard, maar verder blijft het redelijk stil

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 19roland70
quote:
HHF schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 18:53:
Hallo Jeroen
Ik heb inmiddels aan e2pv een aantal regels toegevoegd waardoor ik de gegevens van de Enecsys omvormers ook in Domoticz door krijg (dan heb ik alles in 1 systeem staan). Ook dat werkt inmiddels prima.
Weliswaar niet erg netjes geprogrammeerd maar voor mij werkt het.
interessant ,ik gebruik ook Domoticz .
Kan jij dan iedere omvormer apart inlezen in Domoticz ?
Zou je deze informatie willen delen eventueel?

• HHF
quote:
19roland70 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:50:
[...]

Geen probleem. Ik kom er nu even niet meer aan toe maar zal kijken of ik morgen de regels even kan posten.

• HHF
quote:
19roland70 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:50:
[...]

Je kunt inderdaad van iedere omvormer alle data naar Domoticz halen, zolang je in Domoticz de devices maar aanmaakt. Eerst in hardware een Dummy hardware aanmaken en daaronder de devices plakken.
Daarna kun je in een plaatje het schema van de panelen/omvormers zetten en daarin de waarden laten verschijnen.
Hierbij dan mijn code (in e2pv.php gezet)
Toevoegen in het begin van het programma de onderstaande regels. Hierbij staan de getallen in de Domo_idx array voor de idx nummers van de desbetreffende devices in Domoticz (deze dan wel eerst aanmaken).
De Domo_url moet ook aangepast worden aan de eigen url van de Domoticz server.
// Added bij HHF
// set Domoticz URL en fixed parameters
$Domo_url = 'http://192.168.0.28:8080/json.htm?';
$Domo_par = 'type=command&param=udevice&nvalue=0';
// vul Domo_idx array met power, temp en volt
$Domo_idx = array();
$Domo_idx['110016171'] = array('power'=>24, 'volt'=>32, 'temp'=>39);
$Domo_idx['110017096'] = array('power'=>25, 'volt'=>33, 'temp'=>40);
$Domo_idx['110014845'] = array('power'=>26, 'volt'=>34, 'temp'=>41);
$Domo_idx['110016564'] = array('power'=>27, 'volt'=>35, 'temp'=>42);
$Domo_idx['110012215'] = array('power'=>28, 'volt'=>36, 'temp'=>43);
$Domo_idx['110017023'] = array('power'=>29, 'volt'=>37, 'temp'=>44);
$Domo_idx['110008613'] = array('power'=>30, 'volt'=>38, 'temp'=>46);
$Domo_idx['totaal'] = array('power'=>31, 'volt'=>48, 'temp'=>47);

In de functie submit toevoegen (vlak voor de // We have all the data)
// Toegevoegd door HHF
// Stuur individuele converters
//file_get_contents($Domo_url.$Domo_par.'&idx='.$Domo_idx[$id]['power'].'&svalue='.$t['Power']);
//file_get_contents($Domo_url.$Domo_par.'&idx='.$Domo_idx[$id]['volt'].'&svalue='.$t['Volt']);
//file_get_contents($Domo_url.$Domo_par.'&idx='.$Domo_idx[$id]['temp'].'&svalue='.$t['Temperature']);
// Stuur totaal
file_get_contents($Domo_url.$Domo_par.'&idx='.$Domo_idx['totaal']['power'].'&svalue='.round($p,0));
file_get_contents($Domo_url.$Domo_par.'&idx='.$Domo_idx['totaal']['volt'].'&svalue='.round($volt,0));
file_get_contents($Domo_url.$Domo_par.'&idx='.$Domo_idx['totaal']['temp'].'&svalue='.round($temp,1));

In de header van de functie submit toevoegen
global $Domo_idx, $Domo_url, $Domo_par;

In de functie process toevoegen
// Toegevoegd door HHF
file_get_contents($Domo_url.$Domo_par.'&idx='.$Domo_idx[$id]['power'].'&svalue='.round($v['DCPower'],0));
file_get_contents($Domo_url.$Domo_par.'&idx='.$Domo_idx[$id]['volt'].'&svalue='.round($v['ACVolt'],0));
file_get_contents($Domo_url.$Domo_par.'&idx='.$Domo_idx[$id]['temp'].'&svalue='.round($v['Temperature'],1));

(voor de statement "if ($VERBOSE)

Ook in deze functie 9n de header toevoegen
global $Domo_idx, $Domo_url, $Domo_par;

N.B.:
1. Ik heb erg weinig ervaring met programmeren, en de echte programmeurs zullen wel gruwelen van mijn aanpak, maar voor mij werkt het. Ik denk dat het allemaal veel netter kan, maar dan moet ik me gaan verdiepen in het webinterface van Jeroen, en daarvoor ontbreekt mij de tijd. Mocht iemand anders zich geroepen voelen om het te verbeteren, graag.
2. Bij iedere wijziging van e2pv moet je de raspberry rebooten, anders worden de wijzigingen niet overgenomen.
3. Zonder de inspanningen van Omoerbeek en Jeroen was dit allemaal niet gelukt, het overgrote deel van de programma's is vanzelfsprekend door hun gemaakt.

Succes ermee en als er nog vragen zijn hoor ik het wel.

Groeten, Hans

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rogier
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19-04 11:50
Hoi! Ik zit nu al een dag (...) te modderen met een nieuwe install van ubuntu 16.04 op mijn vps. Geen ingewikkelde setup, er draait een LEMP stack op, OpenVPN en het enecsys php script om naar PVoutput.org te sturen. Nu werkt alles zolang ik ufw niet inschakel, maar zodra ik ufw inschakel kan de enecsys gateway niet meer communiceren met mijn vps. Er staat keurig dat poort 5040 op LISTEN staat, maar verder niks! Ook niet na allow ufw 5040/tcp Klinkt dit bekend voor iemand? Suggesties?

• 19roland70
quote:
HHF schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 19:49:
[...]
Hierbij staan de getallen in de Domo_idx array voor de idx nummers van de desbetreffende devices in Domoticz (deze dan wel eerst aanmaken).
De Domo_url moet ook aangepast worden aan de eigen url van de Domoticz server.
// Added bij HHF
// set Domoticz URL en fixed parameters
// vul Domo_idx array met power, temp en volt
$Domo_idx = array();
Mijn Domoticz staat op dezelfde RPi ,ik heb hier Domoticz op draaien en het enecsys script.
Kan dit zomaar?
Als ik bv. deze regel bekijk:
code:
1

is dit ['110016564'] het serie nr van de omvormer?
Moet ik in de array ook de getallen ('power'=>24, 'volt'=>32, 'temp'=>39); zetten?
Welke Dummy moet ik in Domoticz maken

• NLMaca
quote:
Rogier schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 21:33:
Hoi! Ik zit nu al een dag (...) te modderen met een nieuwe install van ubuntu 16.04 op mijn vps. Geen ingewikkelde setup, er draait een LEMP stack op, OpenVPN en het enecsys php script om naar PVoutput.org te sturen. Nu werkt alles zolang ik ufw niet inschakel, maar zodra ik ufw inschakel kan de enecsys gateway niet meer communiceren met mijn vps. Er staat keurig dat poort 5040 op LISTEN staat, maar verder niks! Ook niet na allow ufw 5040/tcp Klinkt dit bekend voor iemand? Suggesties?
wat zeggen je logfiles? kun je zien wat er aan verkeer binnen komt?.

• NLMaca
@HHF en @19roland70
Zodra jullie het werkend hebben via Domoticz zou je dat dan ook op de start post erbij kunnen zetten? Ik kan mij voorstellen dat meer mensen daar op zoek naar zijn.
Verder maakt het soms niet uit hoe je het maakt, als het maar werkt. Succes!

• HHF
quote:
19roland70 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 18:28:
[...]

Mijn Domoticz staat op dezelfde RPi ,ik heb hier Domoticz op draaien en het enecsys script.
Kan dit zomaar?
Als ik bv. deze regel bekijk:
code:
1

is dit ['110016564'] het serie nr van de omvormer?
Moet ik in de array ook de getallen ('power'=>24, 'volt'=>32, 'temp'=>39); zetten?
Welke Dummy moet ik in Domoticz maken
Klopt. het getal is het serie nummer van de Enecsys omvormer.
In Domoticz moet je onder Hardware een dummy device aanmaken.
Met devices kun je dan daaronder volt, temperatuur, en power devices aanmaken. Het is handig die in Domitics ook in de tekst regel het serie nummer van de omvormer mee te geven, dan kun je ze later eenvoudiger terugvinden. Per omvormer moet je een volt, temperatuur en power aanmaken. Je moet ook nog een totaal (som van alle omvormers aanmaken, met weer een volt , temperatuur en power.
Als je dan in je lijst met Devices kijkt zie je in de derde kolom de het IDX nummer van het device staan.
Die moet je dan in het array van e2pv zetten. (Bij mij dus een hele reeks beginnende bij 24 en doorlopend tot 48).
Zoals gezegd, niet erg netjes geprogrammeerd, maar de tijd ontbreekt nog om het interface van Jeroen aan te passen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HHF
quote:
NLMaca schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 22:50:
@HHF en @19roland70
Zodra jullie het werkend hebben via Domoticz zou je dat dan ook op de start post erbij kunnen zetten? Ik kan mij voorstellen dat meer mensen daar op zoek naar zijn.
Verder maakt het soms niet uit hoe je het maakt, als het maar werkt. Succes!
Het werkt wel prima. Ik moet alleen nog even kijken of ik alles in de functie submit kan krijgen. (nu staat een deel nog in de functie process). Nog geen tijd voor gehad. (moet even kijken hoe ik de idx nummers uit de total array kan krijgen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NLMaca
quote:
HHF schreef op zondag 4 juni 2017 @ 00:01:
[...]

Het werkt wel prima. Ik moet alleen nog even kijken of ik alles in de functie submit kan krijgen. (nu staat een deel nog in de functie process). Nog geen tijd voor gehad. (moet even kijken hoe ik de idx nummers uit de total array kan krijgen).
Geen haast :D. Veel plezier met spelen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HHF
quote:
19roland70 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 18:28:
[...]

Kan dit zomaar?
Hallo Roland,
Ik denk wel dat het gaat werken op dezelfde RPI maar bij mij draait het nog op twee RPI's. Kwestie van proberen.
Hier een screendump

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 19roland70
quote:
HHF schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 23:58:
[...]

Met devices kun je dan daaronder volt, temperatuur, en power devices aanmaken. Het is handig die in Domitics ook in de tekst regel het serie nummer van de omvormer mee te geven, dan kun je ze later eenvoudiger terugvinden. Per omvormer moet je een volt, temperatuur en power aanmaken. Je moet ook nog een totaal (som van alle omvormers aanmaken, met weer een volt , temperatuur en power.
Als je dan in je lijst met Devices kijkt zie je in de derde kolom de het IDX nummer van het device staan.
Die moet je dan in het array van e2pv zetten. (Bij mij dus een hele reeks beginnende bij 24 en doorlopend tot 48).
Het IDX nr is bij mij in de eerste kolom van Domoticz en dit is een kort nr .
De regel wordt dan:
code:
1
$Domo_idx = array(87,88,98,90,91);

klopt dit?
code:
1

Hier staat achter power,volt en temp een waarde moet ik die ook invullen ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HHF
quote:
19roland70 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 09:18:
[...]

Het IDX nr is bij mij in de eerste kolom van Domoticz en dit is een kort nr .
De regel wordt dan:
code:
1
$Domo_idx = array(87,88,98,90,91);

klopt dit?

code]$Domo_idx['110016564'] = array('power'=>27, 'volt'=>35, 'temp'=>42);[/code]

Hier staat achter power,volt en temp een waarde moet ik die ook invullen ?
Klopt IDX zijn de getallen in de kolom IDX.
Maar je moet (als je dat wilt je kunt ook alleen de power gebruiken) per omvormer in Domoticz een Electric, Voltage en Temperatuur device aanmaken.
In het array moet je dan bij power het IDX nummer van de Electric device zetten, bij volt het idx nummer van het Voltage device en bij temp het idx nummer van het Temp device.
Het Domo_idx array is een indexed array met als hoofdindex het serie nummer van de omvormer en als subindexen power, volt en temp.
Is een beetje omslachtig, maar anders wordt het een brij van getallen, waar je later niet meer uitkomt.

In het voorbeeld hierboven heeft in Domoticz de omvormer 110016564 drie verschillende devices, een Electric device met IDX nummer 27, een Voltage device met nummer 35 en een Temperature device met nummer 42.

Ik heb namelijk eerst alle Electric devices aangemaakt met de power getallen, en later besloten om ook volt en temperatuur weer te geven. Maakt niet uit in welke volgorde je de devices aanmaakt als je de idx nummers maar op de goede plek in de array invult. Let wel op als je in Domoticz devices verwijderd dan zul je ook de nummers in de e2pv weer moeten aanpassen.

Succes en als er nog vragen zijn hoor ik het wel. Je kunt het ook eerst uitproberen met 1 omvormer, en dan later de anderen toevoegen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 19roland70
quote:
HHF schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 23:58:
[...]

Dummy's aangemaakt , maar op een of andere manier krijg ik geen data naar Domoticz .
code:
1
 $Domo_url = 'http://192.168.1.15:8080/json.htm?';

Ik weet niet of dit bovenstaande werkt bij mij omdat dit allebei op dezelfde RPi draait.

update:
Ik krijg volgens mij wel een connectie van dezelfde RPi binnen.
Dit is de log van Domoticz
code:
1
2
 2017-06-05 09:43:00.392 Incoming connection from: 192.168.1.15 
2017-06-05 09:43:11.592 Incoming connection from: 192.168.1.24

15 is de RPi en 24 mijn laptop.

19roland70 wijzigde deze reactie 05-06-2017 10:15 (21%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HHF
quote:
19roland70 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 09:48:
[...]

Dummy's aangemaakt , maar op een of andere manier krijg ik geen data naar Domoticz .
code:
1
 $Domo_url = 'http://192.168.1.15:8080/json.htm?';

Ik weet niet of dit bovenstaande werkt bij mij omdat dit allebei op dezelfde RPi draait.

update:
Ik krijg volgens mij wel een connectie van dezelfde RPi binnen.
Dit is de log van Domoticz
code:
1
2
 2017-06-05 09:43:00.392 Incoming connection from: 192.168.1.15 
2017-06-05 09:43:11.592 Incoming connection from: 192.168.1.24

15 is de RPi en 24 mijn laptop.
Hallo Ronald
Probeer het anders eerst even met een test programma'tje:
<?php
$Domo_idx = 44;
$Domo_val = 41.2;
file_get_contents($Domo_url.$Domo_par.'&idx='.$Domo_idx.'&svalue='.$Domo_val);
?>
Zet deze ergens op de RPI (ik zet hem in dezelfde directory als de e2pv en dan kun je deze met sudo php met de hand draaien. Dan weet je of alles werkt. als het goed is gaat Device idx 44 nu een waarde van 41.2 krijgen. (als je tenminste een device 44 hebt).
Je moet overigens wel de Domo_url aanpassen aan jouw eigen url. (Staat boven in Domoticz)
Als dat werkt zou het ook in e2pv moeten werken.
Je kunt ook e2pv met de hand draaien, dan weet je of dit een foutmelding geeft. (een tikfoutje is snel gemaakt, en de melding daarvan komt niet altijd naar Dashboard).
Kijk ook even of je de Domo parameters genoemd hebt in het global statement, anders werkt het ook niet . (heeft mij ook even tijd gekost voordat ik daarachter was .... :'(
Je mag me ook een pm sturen, misschien kunnen we er dan uitkomen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rogier
quote:
NLMaca schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 22:48:
[...]

wat zeggen je logfiles? kun je zien wat er aan verkeer binnen komt?.
Jun 6 13:24:58 vps-ams kernel: [54475.419476] [UFW AUDIT] IN=ens3 OUT= MAC=52:54:00:78:da:1a:ec:13:db:94:28:c0:08:00 SRC=136.144.***.*** DST=149.210.***.*** LEN=60 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=61 ID=54192 DF PROTO=TCP SPT=23128 DPT=5040 WINDOW=26880 RES=0x00 SYN URGP=0

Dit is het enige dat ik kan vinden in het UFW log als ik het niveau op high zet. Op low gebeurt er niets (behalve dan een continu salvo op poort 22 :+ )

UFW rules:

Status: active
Logging: on (low)
Default: deny (incoming), allow (outgoing), allow (routed)
New profiles: skip

To Action From
-- ------ ----
1194/tcp ALLOW IN Anywhere
80,443/tcp (Nginx Full) ALLOW IN Anywhere
22/tcp (OpenSSH) ALLOW IN Anywhere
5040/tcp ALLOW IN Anywhere
1194/tcp (v6) ALLOW IN Anywhere (v6)
80,443/tcp (Nginx Full (v6)) ALLOW IN Anywhere (v6)
22/tcp (OpenSSH (v6)) ALLOW IN Anywhere (v6)
5040/tcp (v6) ALLOW IN Anywhere (v6)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NLMaca
quote:
Rogier schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:42:
[...]

Jun 6 13:24:58 vps-ams kernel: [54475.419476] [UFW AUDIT] IN=ens3 OUT= MAC=52:54:00:78:da:1a:ec:13:db:94:28:c0:08:00 SRC=136.144.***.*** DST=149.210.***.*** LEN=60 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=61 ID=54192 DF PROTO=TCP SPT=23128 DPT=5040 WINDOW=26880 RES=0x00 SYN URGP=0

Dit is het enige dat ik kan vinden in het UFW log als ik het niveau op high zet. Op low gebeurt er niets (behalve dan een continu salvo op poort 22 :+ )

UFW rules:

Status: active
Logging: on (low)
Default: deny (incoming), allow (outgoing), allow (routed)
New profiles: skip

To Action From
-- ------ ----
1194/tcp ALLOW IN Anywhere
80,443/tcp (Nginx Full) ALLOW IN Anywhere
22/tcp (OpenSSH) ALLOW IN Anywhere
5040/tcp ALLOW IN Anywhere
1194/tcp (v6) ALLOW IN Anywhere (v6)
80,443/tcp (Nginx Full (v6)) ALLOW IN Anywhere (v6)
22/tcp (OpenSSH (v6)) ALLOW IN Anywhere (v6)
5040/tcp (v6) ALLOW IN Anywhere (v6)
tip: zet port 22 asap dicht voor onbevoegden.

als je je verkeer wilt monitoren kun je dit met tcpdump doen. Genoeg info op internet te vinden hoe je dat doet en is gelijk leerzaam voor je.

dus je firewall uitzetten en kijken wat voor verkeer er vanaf je wanipadres binnen komt op de server. Vandaar uit ga je de firewall opzetten en de benodigde porten open zetten.

Ik heb dit nooit getest met de gateway op een server en heb op het het dashboard script ook geen firewall zitten, omdat je dit local hebt draaien.

onderstaand command geeft je een overzicht van porten
code:
1
netstat -nputw

voorbeeld output (ipadressen aangepast)
code:
1
2
3
4
5
6
root@webserver:/tmp# netstat -nputw
Active Internet connections (w/o servers)
Proto Recv-Q Send-Q Local Address           Foreign Address         State       PID/Program name
tcp        0    448 SERVER_IP:22       SOURCE_IP:55554   ESTABLISHED 2725/0
tcp6       0      0 SERVER_IP:443      SOURCE_IP:61639   TIME_WAIT   -
tcp6       0      0 SERVER_IP:80       SOURCE_IP:61539   TIME_WAIT   -

SOURCE_IP : is het ipadres van mijn wanip
SERVER_IP : is het ipadres van mijn server

zodoende zie je dat port 22, 443, 80 openstaan voor mijn ipadres

tevens wat zeggen je log files? zie je daar iets staan wat geblocked wordt? syslog geeft dit meestal wel aan en zit ook aan ufw gekoppeld. dus daar zou je wel moeten zien wat er geblocked wordt als je de firewall aan zet.
code:
1
2
cat /var/log/syslog
cat /var/log/auth.log

eventueel kun je nog met tcpdump gaan monitoren, maar ik denk dat als je je firewall aan zet en dan syslog checked dat je wel kan achterhalen wat er geblocked wordt.

Succes!

• Rogier
quote:
NLMaca schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 20:20:
[...]

tip: zet port 22 asap dicht voor onbevoegden.

als je je verkeer wilt monitoren kun je dit met tcpdump doen. Genoeg info op internet te vinden hoe je dat doet en is gelijk leerzaam voor je.

dus je firewall uitzetten en kijken wat voor verkeer er vanaf je wanipadres binnen komt op de server. Vandaar uit ga je de firewall opzetten en de benodigde porten open zetten.

Ik heb dit nooit getest met de gateway op een server en heb op het het dashboard script ook geen firewall zitten, omdat je dit local hebt draaien.

onderstaand command geeft je een overzicht van porten
code:
1
netstat -nputw

voorbeeld output (ipadressen aangepast)
code:
1
2
3
4
5
6
root@webserver:/tmp# netstat -nputw
Active Internet connections (w/o servers)
Proto Recv-Q Send-Q Local Address           Foreign Address         State       PID/Program name
tcp        0    448 SERVER_IP:22       SOURCE_IP:55554   ESTABLISHED 2725/0
tcp6       0      0 SERVER_IP:443      SOURCE_IP:61639   TIME_WAIT   -
tcp6       0      0 SERVER_IP:80       SOURCE_IP:61539   TIME_WAIT   -

SOURCE_IP : is het ipadres van mijn wanip
SERVER_IP : is het ipadres van mijn server

zodoende zie je dat port 22, 443, 80 openstaan voor mijn ipadres

tevens wat zeggen je log files? zie je daar iets staan wat geblocked wordt? syslog geeft dit meestal wel aan en zit ook aan ufw gekoppeld. dus daar zou je wel moeten zien wat er geblocked wordt als je de firewall aan zet.
code:
1
2
cat /var/log/syslog
cat /var/log/auth.log

eventueel kun je nog met tcpdump gaan monitoren, maar ik denk dat als je je firewall aan zet en dan syslog checked dat je wel kan achterhalen wat er geblocked wordt.

Succes!
Thanks! De oorzaak heb ik zojuist gevonden -denk ik-, het lijkt erop dat het de OpenVPN server is waardoor er wordt geluisterd op de verkeerde interface.
code:
1
2
3
root@vps-ams:~# tcpdump port 5040
tcpdump: verbose output suppressed, use -v or -vv for full protocol decode
listening on tun0, link-type RAW (Raw IP), capture size 262144 bytes

Na pkill van OpenVPN:
code:
1
2
3
root@vps-ams:~# tcpdump port 5040
tcpdump: verbose output suppressed, use -v or -vv for full protocol decode
listening on ens3, link-type EN10MB (Ethernet), capture size 262144 bytes

En nu volgt er -ook na aanzetten van firewall- heel veel activiteit op 5040 *O*

Nu alleen nog even uitzoeken hoe ik dit ga oplossen, maar de oorzaak is gevonden.

• NLMaca
Kijk. Dat is mooi. Op naar een nieuwe uitdaging mey openvpn. ik gebruik eigenlijk geen openvpn op mijn eigen servers. Dus mogelijk moet je uitzoeken of je dat inderdaad anders kan oplossen

• 19roland70
quote:
HHF schreef op maandag 5 juni 2017 @ 20:55:
[...]

Hallo Ronald
Probeer het anders eerst even met een test programma'tje:
.
Ik heb dat programma'tje in de e2pv directory gezet , ik krijg nu alleen de melding.
code:
1
2
3
root@raspberrypi:~#  php /var/www/html/enecsys_solar/e2pv/testphp.php
PHP Warning:  file_get_contents(http://192.168.1.15:8080/json.htm?type=command&param=udevice&nvalue=0&idx=92&svalue=41.2): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 401 Unauthorized
 in /var/www/html/enecsys_solar/e2pv/testphp.php on line 6

wat doe ik hier fout?

• HHF
quote:
19roland70 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 23:13:
[...]

Ik heb dat programma'tje in de e2pv directory gezet , ik krijg nu alleen de melding.
code:
1
2
3
root@raspberrypi:~#  php /var/www/html/enecsys_solar/e2pv/testphp.php
PHP Warning:  file_get_contents(http://192.168.1.15:8080/json.htm?type=command&param=udevice&nvalue=0&idx=92&svalue=41.2): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 401 Unauthorized
 in /var/www/html/enecsys_solar/e2pv/testphp.php on line 6

wat doe ik hier fout?
Ik zou het niet weten. Ik ben deze foutmelding nog niet tegengekomen. Mogelijk is het probleem dat alles op dezelfde raspberry staat, maar dat weet ik niet zeker. Mogelijk dat iemand anders iets weet.
Ik neem aan dat je de url en poort goed hebt overgenomen uit de heading van Domoticz.

• NLMaca
quote:
HHF schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 17:36:
[...]

Ik zou het niet weten. Ik ben deze foutmelding nog niet tegengekomen. Mogelijk is het probleem dat alles op dezelfde raspberry staat, maar dat weet ik niet zeker. Mogelijk dat iemand anders iets weet.
Ik neem aan dat je de url en poort goed hebt overgenomen uit de heading van Domoticz.
Dat is een rechten probleem. Start de file met sudo php.....

Je trapt nu als de rpi user een php file af wat niet mag

• 19roland70
quote:
NLMaca schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 00:39:
[...]

Dat is een rechten probleem. Start de file met sudo php.....

Je trapt nu als de rpi user een php file af wat niet mag
Probleem opgelost (tot zover)
@NLMaca : Ik was daar ingelogd als root , ik had dit namelijk eerst met user pi .
Dus daar kon het ook niet aan liggen ,dus even verder navraag gedaan ,
toen kreeg ik de tip dat ik misschien een password en username moest gebruiken.
code:
1
failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 401 Unauthorized

Dus het enigste wat ik heb gedaan is in Domoticz toestemming gegeven dat dit ip adres toestemming krijgt.
In het menu instellingen.
code:
1
Lokale netwerken (geen gebruikersnaam/wachtwoord):

19roland70 wijzigde deze reactie 10-06-2017 20:13 (13%)

• HHF
quote:
19roland70 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 09:38:
[...]

Probleem opgelost (tot zover)
@NLMaca : Ik was daar ingelogd als root , ik had dit namelijk eerst met user pi .
Dus daar kon het ook niet aan liggen ,dus even verder navraag gedaan ,
toen kreeg ik de tip dat ik misschien een password en username moest gebruiken.
code:
1
failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 401 Unauthorized

Dus het enigste wat ik heb gedaan is in Domoticz toestemming gegeven dat dit ip adres toestemming krijgt.
In het menu instellingen.
code:
1
Lokale netwerken (geen gebruikersnaam/wachtwoord):

[afbeelding]
Moooi om te zien dat het werkt. (Tenminste dat neem ik aan het plaatje is niet scherp genoeg om dat te herkennen). Ik hoefde in Domoticz geen toestemming te geven, maar dat ligt mogelijjk aan mijn instellingen.
Ik zal de komende tijd nog eens kijken of ik de code nog wat netter kan maken. (Maar daar is het eigenlijk te mooi weer voor ;)

• JakeNL
quote:
HHF schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 19:49:
[...]

Je kunt inderdaad van iedere omvormer alle data naar Domoticz halen, zolang je in Domoticz de devices maar aanmaakt. Eerst in hardware een Dummy hardware aanmaken en daaronder de devices plakken.
Daarna kun je in een plaatje het schema van de panelen/omvormers zetten en daarin de waarden laten verschijnen.
Op de hardware pagina heb ik al een 'Dummy' hardware staan, waaruit dummy devices gemaakt kunnen worden.
Bedoel je dat voor elke omvormer er een nieuwe 'dummy hardware' gemaakt moet worden? Ook een nieuwe 'dummy' voor de 'totaal'?
quote:
Is de $Domo_idx de idx van de Dummy hardware, of van de Dummy devices?
$Domo_idx['110016171']: is de 110016171 gelijk aan de 'name' van de Dummy hardware?
[quote]

• Rogier
-

Rogier wijzigde deze reactie 15-06-2017 12:59 (99%)

• NLMaca
@Rogier
Wat is je vraag dan? Ik behandel geen firewall issues namelijk. Haal openvpn eraf zou ik zeggen.;) en probeer het dan nog eens

• Rogier
quote:
NLMaca schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 01:02:
@Rogier
Wat is je vraag dan? Ik behandel geen firewall issues namelijk. Haal openvpn eraf zou ik zeggen.;) en probeer het dan nog eens
Ik heb geen idee waar ik het moet zoeken. Dit zijn de fijne momenten dat het een vps is, anders zou ik mijn frustraties op de hardware loslaten 8)7

• NLMaca
Ik geef nog mondjesmaat support op de rpi icm mijn dashboard. Ik geef geen support als je het op een vps gaat zetten.

2e raadt ik het af om het public te zetten. De code is daar niet veilig genoeg voor.

Voor dit soort dingen zal je dan zelf aan de slag moeten. Net zoals een paar anderen bezig zijn om het binnen domoticz werkend te krijgen.

• 19roland70
quote:
JakeNL schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 14:52:
[...]

Op de hardware pagina heb ik al een 'Dummy' hardware staan, waaruit dummy devices gemaakt kunnen worden.
Bedoel je dat voor elke omvormer er een nieuwe 'dummy hardware' gemaakt moet worden? Ook een nieuwe 'dummy' voor de 'totaal'?

[...]

$Domo_idx['110016171']: is de 110016171 gelijk aan de 'name' van de Dummy hardware?
[quote]
hier mijn code
code:
1
2
3
4
5
6
7
$Domo_idx = array();
$Domo_idx['110055499'] = array('power'=>87, 'volt'=>93, 'temp'=>100);   //gewijzigd op 3-6-2017  linksboven - omvormer 5
$Domo_idx['110046663'] = array('power'=>88, 'volt'=>94, 'temp'=>101);   //gewijzigd op 3-6-2017  middenboven - omvormer 4 
$Domo_idx['110037662'] = array('power'=>89, 'volt'=>95, 'temp'=>102);   //gewijzigd op 3-6-2017  linksonder - omvormer 3
$Domo_idx['110047187'] = array('power'=>90, 'volt'=>96, 'temp'=>103);   //gewijzigd op 3-6-2017  middenonder - omvormer 2
$Domo_idx['110046726'] = array('power'=>91, 'volt'=>97, 'temp'=>104);   //gewijzigd op 3-6-2017  rechtsboven en onder - omvormer 1
$Domo_idx['totaal'] = array('power'=>92, 'volt'=>98, 'temp'=>99);   //gewijzigd op 3-6-2017

In het hardware menu heb ik 6 dummy's aangemaakt.
Daarna 3 virtuele sensoren aangemaakt voor iedere dummy.
Deze zie je dan verschijnen in het apparaten menu .
De idx die daar staat moet je invullen in het array , bij mij dus in de bovenste regel voor het vermogen van omvormer 5 is de idx 87
code:
1
 'power'=>87

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HHF
quote:
JakeNL schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 14:52:
[...]

[...]

[quote]
Je hoeft niet voor elke omvormer een Dummy hardware aan te maken (kan wel maar is niet nodig). Onder de Dummy hardware maak je de devices aan. Die hebben een uniek idx nummer. De devices zijn geen dummies, maar power, volt of temperatuur.
De koppeling tussen e2pv en Domoticz gaat geheel via de IDX nummers. Het maakt dus niet uit hoe je de devices in Domoticz noemt.

• JakeNL
quote:
HHF schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 17:44:
[...]

Je hoeft niet voor elke omvormer een Dummy hardware aan te maken (kan wel maar is niet nodig). Onder de Dummy hardware maak je de devices aan. Die hebben een uniek idx nummer. De devices zijn geen dummies, maar power, volt of temperatuur.
De koppeling tussen e2pv en Domoticz gaat geheel via de IDX nummers. Het maakt dus niet uit hoe je de devices in Domoticz noemt.
Ik heb de e2pv.php opgetuigd met de info zoals aangegeven.
In Domoticz heb ik 1 nieuwe dummy hardware toegevoegd, zodat het in de devices lijst wat makkelijker zoeken is.
Data komt binnen, voltage en temperature zijn OK en loggen goed.
Power, de belangrijkste :) gaat niet goed. Ik zag uiteindelijk in de devices lijst (waar je de laatste waarden ziet staan) dat de data niet het goede format heeft.
I.p.v. bij 0.270kWh geeft het script waarden als 0, 27kWh (dus 'komma' 'spatie' i.p.v. de gewenste 'punt').

Is dat een fout in het script? Ik heb volgens mij niets anders dan alleen gekopieerd naar het e2pv.php script. Ik kan die file pm'en naar je?

• HHF
quote:
JakeNL schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 17:33:
[...]

Ik heb de e2pv.php opgetuigd met de info zoals aangegeven.
In Domoticz heb ik 1 nieuwe dummy hardware toegevoegd, zodat het in de devices lijst wat makkelijker zoeken is.
Data komt binnen, voltage en temperature zijn OK en loggen goed.
Power, de belangrijkste :) gaat niet goed. Ik zag uiteindelijk in de devices lijst (waar je de laatste waarden ziet staan) dat de data niet het goede format heeft.
I.p.v. bij 0.270kWh geeft het script waarden als 0, 27kWh (dus 'komma' 'spatie' i.p.v. de gewenste 'punt').

Is dat een fout in het script? Ik heb volgens mij niets anders dan alleen gekopieerd naar het e2pv.php script. Ik kan die file pm'en naar je?
Kijk eens wat er gebeurd als je de formatting statement eraf laat? Dus in het statement alleen $v['DCPower'] opnemen ipv round.....
Ik begrijp niet goed waarom het wel zou werken met temperature en volt en niet met power

• JakeNL
quote:
HHF schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 19:04:
[...]

Kijk eens wat er gebeurd als je de formatting statement eraf laat? Dus in het statement alleen $v['DCPower'] opnemen ipv round.....
Ik begrijp niet goed waarom het wel zou werken met temperature en volt en niet met power
Ik heb geprobeerd om alleereerst alleen 'round' te verwijderen. Toen wilde het php script niet draaien als ik
code:
1
nohup php e2pv.php &

gebruikte. Ook niet als ik '.round' verwijderde.
Morgen ga ik wat beter naar de logfile kijken wat de foutmelding is (met de pc en Notepad++). Vanaf een tablet gaat dat allemaal niet zo fijn.
Als ik de originele info '.round' weer toevoeg, draait het script wel goed.

Heb jij de code aan het orginele Omoerbeek script toegevoegd, of aan het gemodificeerde NLMaca script versie van e2pv.php? Ik heb het aan het laatste toegevoegd.

• HHF
Ik heb het aan de gemodificeerde versie toegevoegd. Welk device gebruik je in DOmoticz voor de power?. Mogelijk dat het daaraan ligt?

• JakeNL
quote:
HHF schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 23:19:
Ik heb het aan de gemodificeerde versie toegevoegd. Welk device gebruik je in DOmoticz voor de power?. Mogelijk dat het daaraan ligt?
Ik zat mijzelf net door de code te worstelen. Ik heb de code nog iets veranderd. Als ik 'round' verwijder, moet ik 'uiteraard' ook de ',0' (afronding aantal digits) weghalen. Dat heb ik nu gedaan en nu geeft de nohup logfile geen error meer aan. Even afwachten tot morgenochtend dus.

Als power device heb ik de 'Electric, Intance + Counter' gebruikt

De laatste readings voor 'power' zijn 0, 0 (komma spatie)
voor 'voltage' is het 55.000V (punt geen-spatie en ook een Eenheid V)

Gelijkwaardige cijfers voor alle inverters, inclusief de totaal.

UPDATE:
Ik heb nu getest met 'Usage (Electric)' en dat werkt wel goed. Daarna nog een in de Domoticz wiki voor JSON gedoken. Daar zie ik dat voor de 'Electric, Instance + Counter' je OF de counter :| moet ingeven, of het device in de 'Utility' pagina editen en 'Energy read' op 'Computed' zetten. Nu werkt het wel. Hehe :)

@HHF Waarom staan er in je code 3 regels met //? Kan je die niet beter weglaten? Ook staat er in dezelfde post nog het woord '9n', ipv 'in' (een typefout)

Een paar opmerkingen voor andere Domoticz gebruikers:
  • Inverter nummers: laat de voorloop-nul weg uit het inverter-nummer, anders werkt het niet
  • Domoticz hardware: als je 1 nieuwe 'Dummy Hardware' aanmaakt met een omschrijving (bijv.) 'Solar System', dan kan je alle solar gerelateerde dummy devices makkelijker terugvinden door te filteren op dezelfde hardware omschrijving
  • Dummy devices: 'power' = Usage (Electric) of 'Electric, Instance + Counter' (in dit geval wel in de Utility tab het device editen en 'Energy Read' op 'Computed' zetten. 'Voltage' = Voltage. 'Temperature' = Temperature
  • Bij het aanmaken van dummy devices, is het sneller om eerst alle 'power' devices aan te maken, dan alle 'voltage' en dan alle 'temperature'. Dit omdat bij elk nieuw dummy device al default de vorige device type en omschrijving staat, je hoeft dan alleen nog maar (ter herkenning) de omschrijving te wijzigen met het volgende inverter-nummer
Tips voor het het testen van het e2pv.php script zonder elke keer opnieuw te moeten booten: SSH naar de pi met het script. Ga naar de map waar het script staat
code:
1
cd /var/www/html/enecsys_solar/e2pv

Zoek het PID van het lopende proces van php e2pv.php op (Je hoeft alleen maar bij user 'pi' te zoeken uit de lijst)
code:
1
ps aux

Kill het lopende proces (bijv. het PID voor het proces is 1234)
code:
1
sudo kil 1234

Start het script opnieuw met nohup (met nohup kan je weer terug naar de commandline, zonder dat je daarmee ook het script stopt. Als nohup nog niet geinstalleerd staat: google naar het juiste apt-get commando voor install)
code:
1
nohup php e2pv.php &

Als het goed is kan je nu een 'Enter' geven en weer terug staan op de commandline. Als je dan iets ziet staan van 'exit' of 'terminated', is er iets niet goed in de php file. Dit kan je zien door het nohup log file na te kijken
code:
1
nano /home/pi/nohup.out

Deze file nohup.out zou leeg moeten zijn als er niets fout gegaan is. Ctrl+X om de nano editor te sluiten

JakeNL wijzigde deze reactie 01-07-2017 11:09 (80%)

• HHF
Hallo Jake
De drie regels met // ervoor kunnen inderdaad weg. Ik wil nog een keer alles naar de functie submit toehalen, maar dat is nog niet gelukt (tijdgebrek) De regels stonden er nog ven een eerdere poging.
Mooi om te horen dat het allemaal gelukt is. Nu nog een mooi plaatje van je dak maken en dan kun je ook in Domoticz je panelen volgen.

• JakeNL
quote:
HHF schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 13:19:
Hallo Jake
De drie regels met // ervoor kunnen inderdaad weg. Ik wil nog een keer alles naar de functie submit toehalen, maar dat is nog niet gelukt (tijdgebrek) De regels stonden er nog ven een eerdere poging.
Mooi om te horen dat het allemaal gelukt is. Nu nog een mooi plaatje van je dak maken en dan kun je ook in Domoticz je panelen volgen.
Dat plaatje heb ik al in gebruik genomen als 'floor plan'. Tijdens het installeren heb ik al schematisch weergeven in een tekenprogramma waar de panelen liggen, hoe ze georienteerd zijn, hun ID nummers en de plek + ID van de Enecsys micro-inverters achter de panelen.
Het was een kwestie van de pdf omzetten naar jpg en de devices toevoegen!

Wat bedoel je met alles naar 'submit' halen?

Mijn systeem draait op 'Lifetime=0' vanwege de bug in de Enecsys software. Ik moet dus wel de 'Energy' laten berekenen uit 'Power' door Domoticz. Voor mensen waarbij Lifetime op 1 staat, kan er nog gebruik gemaakt worden van de waarde $e uit het e2pv script, zodat het device 'Electric Instant + Counter' direct vanuit de bron gevuld kan worden qua totale Wh.

Ik zit er over te denken om het totale wattage mbv LUA 1x per minuut te updaten ipv 1x per upload naar PVOutput.org.

Voor toekomstig gebruik door anderen zou het mooi zijn als je jouw werk, icm mijn tips in 1 post (bijv. 1e post) zet. Nu staat alles verdeeld over verschilldend posts.

JakeNL wijzigde deze reactie 01-07-2017 15:40 (6%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HHF
Ik kom er nu even niet aan toe om alles in 1 post te zetten. Als jij daar tijd voor vrij kunt maken graag. Je bent al dieper in de Json / Domoticz gedoken dan ik.

• Sir Bacon
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 17-04 08:55
Goedemorgen, na lange tijd meldt ik me weer eens hier. Mij RPi is er net voor de vakantie mee opgehouden, weer een SD-kaartje dat het niet volgehouden heeft. Gelukking heb ik wel DB backup en kon ik zelfs de complete MySQL DB redden en herstellen van de SD-kaart.

Nu ben ik alweer opnieuw begonnen op de Pi, met dit keer BerryBoot en alles op een USB-stick, maar moet nu dus de oude DB terugzetten. Aangezien de Pi alweer draait even checken wat ik terug moet zetten. Omdat de oude en nieuwe DB niet overlappen zou het goed moeten gaan. Als ik er zo naar kijk hoef ik alleen de tabellen 'enecsys' en 'enecsys-report' weer terug te zetten. Klopt dat?

• NLMaca
quote:
Sir Bacon schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:19:
Goedemorgen, na lange tijd meldt ik me weer eens hier. Mij RPi is er net voor de vakantie mee opgehouden, weer een SD-kaartje dat het niet volgehouden heeft. Gelukking heb ik wel DB backup en kon ik zelfs de complete MySQL DB redden en herstellen van de SD-kaart.

Nu ben ik alweer opnieuw begonnen op de Pi, met dit keer BerryBoot en alles op een USB-stick, maar moet nu dus de oude DB terugzetten. Aangezien de Pi alweer draait even checken wat ik terug moet zetten. Omdat de oude en nieuwe DB niet overlappen zou het goed moeten gaan. Als ik er zo naar kijk hoef ik alleen de tabellen 'enecsys' en 'enecsys-report' weer terug te zetten. Klopt dat?
Klopt op zich. Als je maarzorgt dat je de data insert en niet eerst de tabel leeggooit en dan weer vult. in de backup van de database zoek je dan eigenlijk alleen de INSERT INTO data voor de 2 tabellen.

Ik onderhoud/update het dashboard verder niet meer. Er is nu namelijk ook weer een nieuwe versie van debian uitgekomen, maar tot dusver gaf een engelse gebruiker (engeland heeft ook veel enecsys gebruikers) aan dat het ook daar op werkt.
edit: kon het niet laten en heb toch een nieuwe release uitgebracht :D

NLMaca wijzigde deze reactie 07-01-2018 03:13 (3%)

• JakeNL
Ondertussen heb ik een nieuwe RPI 3 in gebruik genomen voor Domoticz. Omdat ik daar toch vanaf scratch begon op een nieuw SD-kaartje heb ik de proef op de som genomen en de Enecsys logging direct vanaf het oerscript van Omoerbeek, incl. bovenstaande JSON commando's direct aan Domoticz geknoopt.
Dit geheel werkt uit de kunst en ik kon daarmee gelijk van alle (database) faciliteiten van Domoticz gebruikmaken zonder extra overhead. Mbv scripting ben ik van plan om de gezondheid van de diverse omvormers geautomatiseerd te laten monitoren.
De load en overhead op de RPI is door de directe Domoticz koppeling een stuk lager.

Een copy-paste uit mijn eigen handleiding om een nieuwe RPI in gebruik te nemen (oftewel een plakboek van alle info die ik in de loop van de tijd van het internet afgeschraapt heb):

Installeer e2pv script (monitoring enecsys zonnepanelen)
Installeer php gerelateerde zaken
sudo apt-get install libapache2-mod-php5 php5 php-pear php5-xcache

check de php.ini of de settings goed staan om het script te kunnen draaien
sudo nano /etc/php5/apache2/php.ini

check deze regels
allow_url_fopen = On
pas de timezone aan
date.timezone = Europe/Amsterdam
Sla op met Ctrl-x

####### php script Omoerbeek #######

download de scripts van omoerbeek
wget https://github.com/omoerbeek/e2pv/archive/master.zip

unzip vervolgens de map:
unzip master.zip
cd e2pv-master
maak een directory waar de files komen te staan:
mkdir /home/pi/enecsys
kopieer alle files naar de net aangemaakte directory:
cp config.php e2pv.php LICENSE README.md /home/pi/enecsys
Start het script automatisch bij boot
crontab -e
voeg deze regel toe onderaan
@reboot php /home/pi/enecsys/e2pv.php

Pas het script aan met de JSON commando's
(voor uitleg zie voorlopig deze post)
nano /home/pi/enecsys/e2pv.php

Start script handmatig:
php /home/pi/enecsys/e2pv.php

Het lopende script stoppen om na een wijziging opnieuw te starten:
Zoek het lopende procesnummer (PID):

ps -ef | grep 'php /home/pi/enecsys/e2pv.php'
en onthoudt de PID van de regel die 'php /home/pi/enecsys/e2pv.php' bevat

Stop het proces:
sudo kill pid-nummer (bijvoorbeeld dus: sudo kill 540)

Maak de devices in Domoticz aan zoals eerder beschreven.

JakeNL wijzigde deze reactie 15-11-2017 19:18 (4%)

• tsjoender
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 19:30
quote:
JakeNL schreef op woensdag 15 november 2017 @ 14:33:
<knip>

Pas het script aan met de JSON commando's
nano /home/pi/enecsys/e2pv.php
<knip>
Het is me niet helemaal duidelijk welke regels toegevoegd/aangepast zijn om het te loggen naar Domoticz mogelijk te maken. Zou je dat toe kunnen voegen aan deze handleiding?

• JakeNL
quote:
tsjoender schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:07:
[...]

Het is me niet helemaal duidelijk welke regels toegevoegd/aangepast zijn om het te loggen naar Domoticz mogelijk te maken. Zou je dat toe kunnen voegen aan deze handleiding?
Voor het geval je haast hebt ;) heb ik bovenstaande post met 2 links aangepast om naar de forum posts met instructies/hulp te wijzen, die ik gebruikt/gemaakt heb.

• tsjoender
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 19:30
@JakeNL Thanks! Het heeft zeker geen haast. Voor mijn vader heb ik een poos geleden al de e2pv scripts ingezet om de opbrengst van de zonnepanelen te loggen en graag zou hij daarnaast het verbruik ook inzichtelijk hebben. Door het naar Domoticz te loggen kan ik met een P1 kabel erbij de zaken makkelijk combineren. Met deze pointers moet ik er zo wel uitkomen.

tsjoender wijzigde deze reactie 15-11-2017 19:46 (6%)

• NLMaca
Ik ben momenteel toch maar bezig gegaan met een update van het dashboard en de installatie. Het blijkt dat een aantal installer scripts niet meer werken, waardoor mensen nu problemen krijgen bij de installatie. Er komen nog steeds nieuwe gebruikers bij.

Raspbian heeft met Stretch het netwerk gedeelte op de kop gegooid, waardoor het statisch ip adres script niet meer werkt.

Tevens zijn er package updates van mysql, php7 (was eerst php 5.6). Mochten er gebruikers zijn die een nieuwe installatie willen testen dan hoor ik het graag. Mijn ouders zitten momenteel midden in een verhuizing dus ik heb geen test mogelijkheid (de panelen komen wel op het nieuwe huis, maar dat duurt nog wel even).

Ik zal niet echt wijzigingen gaan doen in het dashboard zelf, maar meer in de installatie scripts, dus ik verwacht niet echt problemen in de werking.

• NLMaca
Zo. eerder klaar dan verwacht. Versie 4.0 staat online

Nieuwe users kregen met name problemen met de Raspbian versie Stretch. Er waren met name een aantal functies hierbinnen die niet meer werkte.

Changes:
- web dashboard werkt nu op php7
- installer script statisch ipadres aangepast. Ik vraag niet meer om dit zelf in te vullen door een gebruiker. Ik gebruik gelijk het ipadres waarmee je via putty ingelogd zit.
- Database root wachtwoord. Deze genereer ik automatisch met een random hash. Vervolgens beveilig ik gelijk de database en zorg ervoor dat je dus zonder wachtwoord niet meer kunt inloggen. je hoeft dan alleen nog het root wachtwoord te kopieren.
- aanmaken database. Ook deze genereer ik automatisch met een nieuwe database naam, user en wachtwoord

Tevens maakt Stretch nu gebruik van MariaDB met een onbeveiligde root login. Dit heb ik aangepast zodat deze gelijk beveiligd is.

Migratie 3.0 > 4.0
Ik ga nog kijken voor een database migratie script welke ik voort kan borduren uit het backup script wat al in versie 3 in het dashboard zit. Het enige wat je dan hoeft te doen is de laatste backup (vanuit het dashboard) downloaden, de rpi opnieuw te installeren met het nieuwe OS en dashboard en dan vervolgens de database terug te zetten.

Ik weet zelf hoe ik dit handmatig kan doen. dus mochten er mensen zijn die over willen naar Raspbian stretch en hun data willen houden? stuur me dan een PM,

• Sir Bacon
Hallo NLMaca,

Aller eerst de beste wensen voor het nieuwe jaar. *O*

Zit ik net even op het forum te kijken, zie ik dat er een update beschikbaar is. Dat komt goed uit want ik was net van plan opnieuw te beginnen. Tot nu toe heb ik namelijk al een aantal beschadigde SD-kaartjes in mij Pi gehad dus nu wil ik opnieuw beginnen met een Raspbian virtuele machine. Ik heb nu een nieuwe DS918+ :P waar ik 16GB aan intern geheugen ingezet heb. Dus ik wil een nieuwe VM gaan maken, dan ben ik ook meteen van die SD-kaartjes af.

Maar dan wil ik natuurlijk wel graag de oude data overzetten. Ik ga nu eerst de VM aanmaken (mooie klus voor vandaag). Als ik die heb draaien meldt ik het even.

Ik heb nog de volgende vragen/ open punten:
  • De DB van de vorige keer (Sir Bacon in "Enecsys gateway uitlezen") moet ik nog steeds importeren, dat moet ik er nu ook maar meteen doen.
  • Aangezien ik het dashboard nu op een VM ga draaien hoeft de DB wat mij betreft niet dagelijks opgeschoond te worden om klein te maken zoals dat nu gebeurd. Zou dat een optie kunnen worden? Of de data die in principe nu verwijderd wordt naar een andere tabel schuiven?
Tot zover

Edit 1:
Ik heb nu een VM met Debian 9 draaien. Eerst Raspbian geprobeerd (zowel de x86 desktop als de gewone) maar die geven na installatie een zwart scherm, ben er nog niet achter wat daar gebeurd.
Nu eerst maar eens het installatiescript gaan draaien.
Edit 2:
De VM met Raspbian draait nu ook, zie Sir Bacon in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"

Sir Bacon wijzigde deze reactie 04-01-2018 20:33 (13%)

• NLMaca
quote:
Sir Bacon schreef op maandag 1 januari 2018 @ 14:50:
Hallo NLMaca,

Aller eerst de beste wensen voor het nieuwe jaar. *O*
Jij ook de beste wensen
quote:
Zit ik net even op het forum te kijken, zie ik dat er een update beschikbaar is. Dat komt goed uit want ik was net van plan opnieuw te beginnen. Tot nu toe heb ik namelijk al een aantal beschadigde SD-kaartjes in mij Pi gehad dus nu wil ik opnieuw beginnen met een Raspbian virtuele machine. Ik heb nu een nieuwe DS918+ :P waar ik 16GB aan intern geheugen ingezet heb. Dus ik wil een nieuwe VM gaan maken, dan ben ik ook meteen van die SD-kaartjes af.
Groot gelijk
quote:
Maar dan wil ik natuurlijk wel graag de oude data overzetten. Ik ga nu eerst de VM aanmaken (mooie klus voor vandaag). Als ik die heb draaien meldt ik het even.
Succes, dat moet het probleem niet zijn.
quote:
Ik heb nog de volgende vragen/ open punten:
  • De DB van de vorige keer (Sir Bacon in "Enecsys gateway uitlezen") moet ik nog steeds importeren, dat moet ik er nu ook maar meteen doen.
  • Aangezien ik het dashboard nu op een VM ga draaien hoeft de DB wat mij betreft niet dagelijks opgeschoond te worden om klein te maken zoals dat nu gebeurd. Zou dat een optie kunnen worden? Of de data die in principe nu verwijderd wordt naar een andere tabel schuiven?
voor mij is dat eerlijk gezegd geen optie, dan moet ik het halve dashboard namelijk aanpassen. De data in de maintable is iets wat je verder toch niet meer gebruikt, vandaar dat ik alleen de dag calculatie eruit haal en de rest weg gooi (ik hou een buffer van een paar dagen, mocht 1 of 2 dagen de historie niet goed lopen).

Wat je zou kunnen doen:
- een update script maken (sync script met maintable en je archief table, waarbij je bijhoudt welke data al is overgeschreven). Dit draai je dan VOOR de history cronjob,
of zet het voor mijn part in dezelfde, dat je pas na het syncen de history gaat starten. Er zijn meerdere methodes hiervoor.

Wat je zou kunnen doen is in de history cronjob zelf een update script maken wat de data telkens bijwerkt naar een andere tabel (archief main table).

Ik heb het dashboard voor een pi geschreven, vandaar dat bovenstaande juist geen optie is.
Mocht je het toch op de vm gaan zetten, loop dan wel de cronjobs na, omdat alles gebaseerd is op een pi user.
quote:
Edit 1:
Ik heb nu een VM met Debian 9 draaien. Eerst Raspbian geprobeerd (zowel de x86 desktop als de gewone) maar die geven na installatie een zwart scherm, ben er nog niet achter wat daar gebeurd.
Nu eerst maar eens het installatiescript gaan draaien.
Ik heb zelf 5 VM's thuis draaien en 3 in de cloud (als test/klooi servertjes). Dus kan best eens kijken of ik een setup kan maken. Als jij dan een database backup kunt verzorgen dan helemaal mooi (mag via DM/email uiteraard).

Ik wil best een keer kijken of ik een 2e variant kan maken, wat op een VM of losse nas kan draaien. Echter zal ik wel blijven adviseren om de opschoon actie te houden. Dat is iets wat ik er niet uit ga halen, omdat het geen toegevoegde waarde biedt.

Tevens zal ik dan wat meer naar de security kijken en wil ik het user systeem op de schop gooien (iets wat ik al langer op mijn lijstje heb staan).

Ik heb dan wel een proefkonijn nodig. Mijn ouders zitten in een verhuizing en nemen (mooi voor mij) hun zonnepanelen mee. Deze zullen echter pas ergens in het voorjaar op het huis gezet worden. Tot die tijd heb ik dus geen live setup om te kunnen testen.

• Sir Bacon
quote:
NLMaca schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 19:41:

Succes, dat moet het probleem niet zijn.
Inmiddels gelukt, ik ga nu verder met de Raspbian VM in plaats van die Debian Stretch
quote:
voor mij is dat eerlijk gezegd geen optie, dan moet ik het halve dashboard namelijk aanpassen. De data in de maintable is iets wat je verder toch niet meer gebruikt, vandaar dat ik alleen de dag calculatie eruit haal en de rest weg gooi (ik hou een buffer van een paar dagen, mocht 1 of 2 dagen de historie niet goed lopen).

Wat je zou kunnen doen:
- een update script maken (sync script met maintable en je archief table, waarbij je bijhoudt welke data al is overgeschreven). Dit draai je dan VOOR de history cronjob,
of zet het voor mijn part in dezelfde, dat je pas na het syncen de history gaat starten. Er zijn meerdere methodes hiervoor.

Wat je zou kunnen doen is in de history cronjob zelf een update script maken wat de data telkens bijwerkt naar een andere tabel (archief main table).
Ik zat ook al aan zo'n soort script te denken, om de records uit de tabel naar een andere tabel, bijvoorbeeld op een andere VM, weg te schrijven. Ik had iets als dit gevonden: https://www.howtoforge.co...nother-by-database.58303/
quote:
Als jij dan een database backup kunt verzorgen dan helemaal mooi (mag via DM/email uiteraard).
Dat kan ik zeker verzorgen, zal ik in het weekeinde doen.
quote:
Ik wil best een keer kijken of ik een 2e variant kan maken, wat op een VM of losse nas kan draaien. Echter zal ik wel blijven adviseren om de opschoon actie te houden. Dat is iets wat ik er niet uit ga halen, omdat het geen toegevoegde waarde biedt.

Tevens zal ik dan wat meer naar de security kijken en wil ik het user systeem op de schop gooien (iets wat ik al langer op mijn lijstje heb staan).

Ik heb dan wel een proefkonijn nodig. Mijn ouders zitten in een verhuizing en nemen (mooi voor mij) hun zonnepanelen mee. Deze zullen echter pas ergens in het voorjaar op het huis gezet worden. Tot die tijd heb ik dus geen live setup om te kunnen testen.
Op zich wil ik best proefkonijn zijn, maar natuurlijk wil ik geen live data kwijt raken. Eens zien hoe we dat kunnen oplossen.

• NLMaca
@Sir Bacon
Voor dat laatste stuk heb ik wel een script. Ik deed dat eerder bij mijn ouders ook en maakte een kopie naar mijn eigen testserver om zo live mee te kunnen testen, zonder dat ik zijn database in gevaar bracht. Ik ga dit weekend even kijken of ik dat script nog ergens heb liggen en dat ik even een van mijn testservers kan herinstalleren en een setup hiervoor maak.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NLMaca
@Sir Bacon
Ik heb even een opzetje gemaakt voor mij zelf en ga het volgende doen.
  • Ik ga een nieuwe repo maken op Github voor de universele installatie, waarbij ik het voornamelijk over de minimale specs zal hebben en waar de software gedownload kan worden
  • Installatie van de VM zal handmatig werk zijn (je hoeft alleen de commando's te copy-pasten
  • Ik zal de commando's wel vermelden in de installatie handleiding.
  • Backup scripts voor database en files via nachtelijke cronjobs mogelijk iets aanpassen (ik wil de dashboard setup qua configuratie niet teveel aanpassen.
  • Extra: jij vroeg voor een mogelijkheid om een archief database op te zetten. Ik ga kijken wat ik voor je kan doen. Dit is meer een custom request en zal dus geen onderdeel worden van de levering. Mogelijk zal ik het history script aanpassen, om de data niet te verwijderen, maar te verplaatsen naar een archief database of tabel
Voordeel is dat ik op VM's wat sneller kan werken dan op een RPI.

Oplevering? geen flauw idee. /Work in progress :D Oplevering via email afgehandeld. ;)

NLMaca wijzigde deze reactie 11-01-2018 00:18 (2%)
Reden: opgeleverd

• Sir Bacon
quote:
...
Oplevering via email afgehandeld. ;)
Inmiddels draait de Enecsys monitoring nu op een virtuele machine *O*

Korte beschrijving:
Op een Synology DS918+ in VMM een nieuwe virtuele machine aangemaakt op basis van Raspbian Pi Desktop (https://www.raspberrypi.org/downloads/raspberry-pi-desktop/). Hierin de installatie van @NLMaca gedaan.
Vervolgens tussen de nachtelijke back-up en zonsopgang de back-up van de 'echte' Pi op de virtuele Pi teruggezet, de virtuele Pi ge-reboot en de gateway naar het nieuwe IP-adres verwezen. Dat werkt als een zonnetje.
De aanpassing dat de oude gegevens naar een MySQL-tabel 'enecsys-history' geschreven worden werkt nu ook.

Overall zeer tevreden, het dashboard voelt veel sneller dan op de 'echte' Pi. Ter info: in de VMM van de Syno heb ik 1 CPU-kern (van de 4) toegewezen en 1 Gb aan geheugen.

• NLMaca
kleine update/vraag
Sinds kort krijg ik meldingen van 2 users (noorwegen en vanuit engeland) dat de waarden in het dashboard (dag totalen) verschillen met pvoutput. Zijn er meer die dit probleem hebben?

Ik kan er nog niet achter komen waar dit probleem vandaan komt en hoe lang dit al speelt. (ik ben allang gestopt met support), maar ik ben wel benieuwd waar dit probleem vandaan komt.

Doordat mijn ouders de panelen nog niet op hun nieuwe huis hebben liggen, kan ik dit zelf helaas niet testen, maar was dus benieuwd of er meer mensen zijn die dezelfde problemen hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sir Bacon
Eerlijk gezegd kijk ik de laatste tijd alleen maar op PVoutput ;). Ik zal eens inloggen op het dashboard en vergelijken. Wordt wel pas komend weekeinde.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• limpie_ton
quote:
NLMaca schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 21:30:
kleine update/vraag
Sinds kort krijg ik meldingen van 2 users (noorwegen en vanuit engeland) dat de waarden in het dashboard (dag totalen) verschillen met pvoutput. Zijn er meer die dit probleem hebben?

Ik kan er nog niet achter komen waar dit probleem vandaan komt en hoe lang dit al speelt. (ik ben allang gestopt met support), maar ik ben wel benieuwd waar dit probleem vandaan komt.

Doordat mijn ouders de panelen nog niet op hun nieuwe huis hebben liggen, kan ik dit zelf helaas niet testen, maar was dus benieuwd of er meer mensen zijn die dezelfde problemen hebben.
Op 12 februari 2016 09:40 heb ik dit hier ook een keer gevraagd. Als voorbeeld maandopbrengst april 235.357 kWh dashboard tegen 303.979 kWh op pvoutput.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NLMaca
Dank je @Sir Bacon en @limpie_ton
Het is mij nooit opgevallen en bij mijn ouders liep het altijd zonder problemen. Ze hebben momenteel nog niet de panelen op hun huis na de verhuizing, vandaar dat ik het ook niet kan checken.

ik heb 1 gebruiker de opdracht gegeven om eens met het originele script van omoerbeek te testen. Hopelijk kan ik dan wat meer vertellen, maar in de tussentijd... Geen flauw idee waar dit vandaan komt.
ik heb even je post opgezocht voor mijzelf als referentie.
limpie_ton in "Enecsys gateway uitlezen"

NLMaca wijzigde deze reactie 18-05-2018 16:35 (13%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NLMaca
ok, de gebruiker heeft het een aantal dagen getest. ook met het originele script van Omoerbeek en de database connectie lijkt het erop dat pvoutput betrouwbaar is. De database laat behoorlijke (40 - 70% verschil) zien, terwijl het eigenlijk dezelfde waardes zou moeten hebben.
ook bij het dagoverzicht en de input elke 10min zit er op id 0 (de samengestelde data) een groot verschil.
pvoutput: 20.000 / dashboard: 12.000

Of dit met database connecties te maken heeft of iets anders kan ik pas gaan testen als mijn ouders hun panelen weer up hebben. (ik heb geen test omgeving)

Zodra mijn ouders hun panelen weer op het dak hebben (kan paar mnd duren) kan ik dit eens uitgebreid gaan testen.

NLMaca wijzigde deze reactie 21-05-2018 11:09 (38%)

Pagina: 1 ... 19 20 21 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True