Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 28-01 12:38
Even tijd gevonden om te kijken, blijken er toch wel verschillen te zijn:

MaandPVoutputEnecsys dashboard
Januari32.43133.876
Februari115.591115.749
Maart155.402140.479
April224.437184.579
Mei267.693187.623

Soms zijn de verschillen heel klein (februari), maar soms heel groot (april). En ook niet consequent dat PVoutput meer is, bv januari geeft juist het dashboard meer aan. Waar zou dit nou in kunnen zitten?

Sir Bacon wijzigde deze reactie 25-05-2018 12:32 (80%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 20:39
@Sir Bacon dit zijn nog marginale verschillen. Bij de gebruikers waar het probleem echt speelt zijn de dagopbrengsten vaak zelfs gehalveerd tov het dashboard <> pvoutput.

Ik weet ook niet waar het aan ligt. De echte probleem gevallen lijken als volgt:
pvtoutput elke 10min: 19000 / dasbhoard: 12.000
Dit zou exact gelijk moeten zijn, omdat wat naar pvoutput gaat en het dashboard gelijk zijn (id 0). Toch zitten hier de verschillen in. Ook per omvormer lijken de waarden niet te kloppen.

Ik heb zelf ook verder niet meer naar het dashboard of code omgekeken. Reden is dat mijn ouders de panelen van het dak gehaald hebben, verhuisd zijn, maar de panelen er nog niet weer op liggen. Het projectje was dan voor mij ook afgelopen.

Tot dusver zou ik zeggen: pvtoutput lijkt realistischer te zijn.

Waar het vandaan komt weet ik ook niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dialtone-n-TX
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 09-06-2018
Here is a Linux / Unix shell script that allows you to intercept the TCP stream between the Enecsys Gateway and the PI doing the monitoring, and also repeats the TCP stream to a third device ( Such as a another PI or PC with other compatible monitoring software ). It allows 2 way communications between the gateway and first PI, but only sends to the second PI. Any data returned back to the script is ignored.
I found the original script (“tcp-relay.sh” written by another tweaker) and modified it for my needs. It is not elegant, but it works.
Some of you may find it useful for debugging or when running multiple instances of the Enecsys Dashboard in virtual environments.
I am going to include an English to Dutch translation. I hope it gives an accurate translation.

Hier is een Linux / Unix shell-script waarmee je de TCP-stroom tussen de Enecsys Gateway en de PI die de bewaking uitvoert, kunt onderscheppen, en ook de TCP-stroom naar een derde apparaat (zoals een andere PI of pc met andere compatibele bewakingssoftware) ). Het maakt tweewegcommunicatie mogelijk tussen de gateway en de eerste PI, maar stuurt alleen naar de tweede PI. Alle gegevens die worden teruggestuurd naar het script worden genegeerd.
Ik vond het originele script ("tcp-relay.sh" geschreven door een andere tweaker) en aangepast voor mijn behoeften. Het is niet elegant, maar het werkt.
Sommigen van u vinden het misschien nuttig voor foutopsporing of bij het uitvoeren van meerdere exemplaren van het Enecsys-dashboard in virtuele omgevingen.
Ik ga een Engels-Nederlandse vertaling toevoegen. Ik hoop dat het een nauwkeurige vertaling oplevert.

#!/bin/sh -e

if [ $# != 5 ]
then
echo "usage: $0 <src-port> <dst1-host> <dst1-port> <dst2-host> <dst2-port>"
exit 0
fi

TMP=`mktemp -d`
BACK=$TMP/pipe.back
SENT=$TMP/pipe.sent

trap 'rm -rf "$TMP"' EXIT
mkfifo -m 0600 "$BACK" "$SENT"

cat "$SENT" | ncat "$4" "$5" >/dev/null &

ncat -l -k -p "$1" <"$BACK" | tee "$SENT" | ncat "$2" "$3" >"$BACK"

• omoerbeek
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 16-02 16:53
Het MySQL gedeelte was voor mij altijd een extra die ik gemaakt heb omdat mensen erom vroegen. Ik gebruik het zelf niet en heb ook geen interesse om hier verder in te duiken. Maar als er verschil te zien is tussen MySQL gegevens en PVoutput, kijk dan naar de LIFETIME logica. Daar zit vrijwel zeker ik de sleutel.

https://github.com/omoerbeek/e2pv

• JakeNL
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 15-02 19:56
quote:
NLMaca schreef op maandag 28 mei 2018 @ 19:26:
@Sir Bacon dit zijn nog marginale verschillen. Bij de gebruikers waar het probleem echt speelt zijn de dagopbrengsten vaak zelfs gehalveerd tov het dashboard <> pvoutput.

Ik weet ook niet waar het aan ligt. De echte probleem gevallen lijken als volgt:
pvtoutput elke 10min: 19000 / dasbhoard: 12.000
Dit zou exact gelijk moeten zijn, omdat wat naar pvoutput gaat en het dashboard gelijk zijn (id 0). Toch zitten hier de verschillen in. Ook per omvormer lijken de waarden niet te kloppen.

Ik heb zelf ook verder niet meer naar het dashboard of code omgekeken. Reden is dat mijn ouders de panelen van het dak gehaald hebben, verhuisd zijn, maar de panelen er nog niet weer op liggen. Het projectje was dan voor mij ook afgelopen.

Tot dusver zou ik zeggen: pvtoutput lijkt realistischer te zijn.

Waar het vandaan komt weet ik ook niet.
Hoi NLmaca, volgens mij heeft het inderdaad met die LIFETIME variabele te maken. Bij systemen met DUO omvormers kan het vermogen oplopen tot 450 Watt, maar op een gegeven moment komt een bug in de Enecsys inverter-software naar boven. Deze bug geeft een te laag vermogen en energie-opbrengst door. Omoerbeek heeft er in die gevallen een rekenfactor in opgenomen dmv die LIFETIME variabele.

In mijn domoticz opstelling kijk ik daarom ook alleen maar naar 'vermogen' en niet naar 'energie'. Het vermogen is gecorrigeerd in het Omoerbeek script en de energie laat ik op basis van dat juiste vermogen door Domoticz uitrekenen.
quote:
JakeNL schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 15:38:
[...]
Mijn systeem draait op 'Lifetime=0' vanwege de bug in de Enecsys software. Ik moet dus wel de 'Energy' laten berekenen uit 'Power' door Domoticz. Voor mensen waarbij Lifetime op 1 staat, kan er nog gebruik gemaakt worden van de waarde $e uit het e2pv script, zodat het device 'Electric Instant + Counter' direct vanuit de bron gevuld kan worden qua totale Wh.
[...]

• Sir Bacon
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 28-01 12:38
@JakeNL Check, dat zou wel verklaren waarom het verschil in Januari nagenoeg niks is (dan kom je niet op vol vermogen) en in de latere maanden oploopt. Ik heb ook Duo omvormers in mijn systeem en draai dus ook LIFETIME=0

@NLMaca Hoe wordt de dagopbrengst in het dashboard berekend? Is dat een integratie over de hele dag van het vermogen, of simpelweg het verschil tussen het opgewekte vermogen in laatste telegram van vandaag versus het laatste telegram van gisteren? Want ik dacht dat de omvermers het zelf wel goed bijhouden.

• regn
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 12-09-2018
Sorry i cannot write dutch, but mostly dutch people understand german

Ich habe auch das http://www.enecsysrepair.com/IG-Enecsys-Gateway-inst1.htm IGS im Betrieb.
Es ist sinnvoll, weil es die Lifetime kWh ausgibt, die offenbar im gateway aufaddiert worden sind.
Aber zum Monitoring ist es zu fehlerhaft:
die Ausgabe bei Solar day ist viel zu niedrig, und die Spalten day-ACW und day-DCW stimmen nicht.
day-DCW wird sogar regelmäßig negativ. day-ACW scheint zu wrappen.

viele Grüße

• NLMaca
regn schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:22:
Sorry i cannot write dutch, but mostly dutch people understand german

Ich habe auch das http://www.enecsysrepair.com/IG-Enecsys-Gateway-inst1.htm IGS im Betrieb.
Es ist sinnvoll, weil es die Lifetime kWh ausgibt, die offenbar im gateway aufaddiert worden sind.
Aber zum Monitoring ist es zu fehlerhaft:
die Ausgabe bei Solar day ist viel zu niedrig, und die Spalten day-ACW und day-DCW stimmen nicht.
day-DCW wird sogar regelmäßig negativ. day-ACW scheint zu wrappen.

viele Grüße
Hi, understanding german is not the problem. I more have issues with writing/talking ;).
I know the guy(s) behind the link you have send. They even have send me an inverter last year as they were testing their software. I have tried to contact them several times, but havent heard from them anymore. The monitoring solution is ok, but no history data is available and you have to leave a computer on for it.

• NLMaca
Sir Bacon schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 16:37:
@JakeNL Check, dat zou wel verklaren waarom het verschil in Januari nagenoeg niks is (dan kom je niet op vol vermogen) en in de latere maanden oploopt. Ik heb ook Duo omvormers in mijn systeem en draai dus ook LIFETIME=0

@NLMaca Hoe wordt de dagopbrengst in het dashboard berekend? Is dat een integratie over de hele dag van het vermogen, of simpelweg het verschil tussen het opgewekte vermogen in laatste telegram van vandaag versus het laatste telegram van gisteren? Want ik dacht dat de omvermers het zelf wel goed bijhouden.
Zo. ik zie nu pas deze post. Sorry.
De opbrengs word inderdaad op deze manier "berekend". ik haal de huidige/eind waarde van de beginwaarde af. Dat heeft vanaf het begin goed gewerkt. Ik weet ook niet waarom er bij sommige mensen ineens issues naar voren komen.

Aangezien mijn ouders verhuisd zijn (ze hebben de panelen meegenomen, de koper wilde ze niet :/ ) komen de panelen dus op het dak van het nieuwe huis. Echter is daar nog geen tijd voor gevonden en ook geen haast bij. Voor mij ligt de ontwikkeling ook totaal stil dus. Misschien pak ik het wel weer op als de panelen ook weer up zijn.

• limpie_ton
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 16:13
Na een stroomstoring hield de RPI er mee op. MiniSD-card defect. Moest dus opnieuw gaan installeren. Zag op github dat er versie 4 opstond. Aan de slag dus, maar ik kreeg hem niet aan de praat. Bij stap 9 wilde de RPI steeds geen verbinding meer maken met internet. NLMaca gecontact en hij gaf aan om stap 8, het geven van een vast IP-adres, over te slaan. Hierna ging alles voorspoedig en alles werkt weer. :) _/-\o_

• 19roland70
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 18-02 17:48
Op een of andere manier kan ik niet inloggen .
Op de achtergrond draait het programma want PVoutput wordt voorzien van de laatste waardes .
Maar als ik op de pagina van de raspberry wil inloggen krijg ik het "login form" te zien .
Als ik nu probeer in te loggen krijg ik een wit scherm en de voortgangsbalk van de browser "hangt".
Waar kan dit aan liggen?

• NLMaca
@19roland70
Een beetje late respons, maar ik krijg geen melding als er een nieuwe reactie op dit topic komt.
Enige wat zou kunnen zijn dat je pi hangt. apache of mysql. Geeft een reboot ook geen oplossing?

anders zul je met ssh in moeten loggen en in de apache logs moeten kijken wat er gebeurt op het moment dat je probeert in te loggen.

• 19roland70
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 18-02 17:48
Als ik "lang" wacht (1min) dan kan ik wel inloggen en zie ik de gui , als ik dan weer iets aanklik duurt het weer aardig lang voordat ik een ander scherm te zien krijg.
Het loggen wordt op de achtergrond wel goed uitgevoerd , evenals het doorsturen van de data naar Domoticz

• NLMaca
1min is idd wel erg lang. Dat lijkt meer op apache die staat te klapperen. Check je load eens op het moment dat je het dashboard raadpleegt.

Wat je anders nog kan checken (heeft er op zich niet direct wat mee te maken), hoeveel records er in de hoofdtabel (enecsys) zitten. Deze data mag niet ouder zijn dan een paar dagen. Indien er data in staat van een aantal weken, dan werkt de historieverwerking (draait elke nacht) niet goed. Dit zou indirect een probleem op kunnen leveren als je in het dashboard data gaat raadplegen.

Maar je moet dan sowieso eerst inloggen.
Een reboot al geprobeerd?

• Hight
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 09-02 15:59
NLMaca, ik heb alles ingesteld volgens de howto, echter krijg het geheel nog niet werkend, moet nog iets met de serie nummers doen, echter heb ik deze niet, kan je daar via de gateway achter komen oid?

mvg Mike

• limpie_ton
Hight schreef op zondag 3 februari 2019 @ 20:55:
NLMaca, ik heb alles ingesteld volgens de howto, echter krijg het geheel nog niet werkend, moet nog iets met de serie nummers doen, echter heb ik deze niet, kan je daar via de gateway achter komen oid?

mvg Mike
Dat kan op de volgende manier:

Go to http://[your gateway ip]/ajax.xml and get the values between <deviceN>. Each value is a hexadecimal presentation of the serialnumbers of your inverters. Click here to open a website where you can convert the hexadecimal values to the serialnumbers you are looking for.

Ik heb dit via de FAQ van enecsysoutput.com

• Hight
limpie_ton schreef op maandag 4 februari 2019 @ 10:06:
[...]

Dat kan op de volgende manier:

Go to http://[your gateway ip]/ajax.xml and get the values between <deviceN>. Each value is a hexadecimal presentation of the serialnumbers of your inverters. Click here to open a website where you can convert the hexadecimal values to the serialnumbers you are looking for.

Ik heb dit via de FAQ van enecsysoutput.com
hmmz dan staat er bij mij nog iets niet goed denk ik, ik zie namelijk geen <deviceN> wat ik wel zie is:

response>
<zigbeeData>
WZ=X-81dwCaxjQAACEjIQEAAAu-ClNf7zV3AJrGNEg=DD,S=2000023391
</zigbeeData>
<serverData>0E0000000000cgAD83 </serverData>
<connectionStatus>Online</connectionStatus>
<connectionUptime>026:15:56</connectionUptime>
<lastConnectionUptime>-NA-</lastConnectionUptime>
<connectionUptimeSinceReset>026:15:56</connectionUptimeSinceReset>
<totalConnects>1</totalConnects>
<connectionDowntime>-NA-</connectionDowntime>
<lastConnectionDowntime>000:00:02</lastConnectionDowntime>
<connectionDowntimeSinceReset>000:00:02</connectionDowntimeSinceReset>
<timeSinceReset>026:15:58</timeSinceReset>
<devicesInNetwork>0</devicesInNetwork>
<device0/>
<device1/>
<device2/>
<device3/>
<device4/>
<device5/>
<device6/>
<device7/>
<device8/>
<device9/>
<device10/>
<device11/>
<device12/>
<device13/>
<device14/>
<device15/>
<device16/>
<device17/>
<device18/>
<device19/>
<device20/>
<device21/>
<device22/>
<device23/>
<device24/>
<device25/>
<device26/>
<device27/>
<device28/>
<device29/>
<device30/>
<device31/>
<device32/>
<device33/>
<device34/>
<device35/>
<device36/>
<device37/>
<device38/>
<device39/>
<device40/>
<device41/>
<device42/>
<device43/>
<device44/>
<device45/>
<device46/>
<device47/>
<device48/>
<device49/>
<device50/>
<device51/>
<device52/>
<device53/>
<device54/>
<device55/>
<device56/>
<device57/>
<device58/>
<device59/>
<device60/>
<device61/>
<device62/>
<device63/>
<device64/>
<device65/>
<device66/>
<device67/>
<device68/>
<device69/>
<device70/>
<device71/>
<device72/>
<device73/>
<device74/>
<device75/>
<device76/>
<device77/>
<device78/>
<device79/>
<device80/>
<device81/>
<device82/>
<device83/>
<device84/>
<device85/>
<device86/>
<device87/>
<device88/>
<device89/>
<device90/>
<device91/>
<device92/>
<device93/>
<device94/>
<device95/>
<device96/>
<device97/>
<device98/>
<device99/>
</response>

tot zover, gr Mike

• limpie_ton
Zag je gateway wel omvormers toen je dit deed? Ik weet niet hoe laat je dit gedaan heb, maar als de gateway geen omvormers ziet, zoals nu bij mij om 06:16 krijg ik hetzelfde te zien.

• Hight
Gelukt, zon schijnt vandaag goed, dus nu pakte hij ze. top, bedankt!

• gberlo
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 20:02
Ik zit met een probleem t.a.v. mijn enecsys gateway. Ik kan deze niet (meer) benaderen. Misschien kan een van de lezers me helpen.Ze hebben gisteren de glasvezel van Telfort binnengebracht. Ik had in 1ste instantie glasvezel met coax (digitaal/analoog). Ik moest nu overgaan op digitaal omdat zij analoog niet meer ondersteunen. Hierdoor heb ik ook een nieuwe modem(Experia Box V10a) gekregen. Helaas kan ik via dit modem mijn gateway niet meer benaderen. De range van ip-adressen loopt nu van 192.168.2.1 tot 192.168.2.254 terwijl het oude modem liep van192.168.0.001 tot 192.168.0.254. In deze range zat ook de Gateway van Enecsys (192.168.0.100) .
Heeft een van jullie enig idee hoe ik deze gateway kan benaderen? Ik ben een redelijke leek op dit gebied.

BVD.
Hans

Beste mensen inmiddels het IP adres kunnen wijzigen en wordt ook herkend. Nu moet ik nog in het programma van Marion het huidige statische IP adres nog veranderen. Hoe kan ik dat op de meest makkelijke manier doen?

BVD.

gberlo wijzigde deze reactie 12-02-2019 13:30 (12%)

• NLMaca
ik heb je een mailtje gestuurd. ik krijg van Tweakers nooit notificaties als er nieuwe reacties zijn op dit topic. Of je moet iemand zijn naam quoten, dan krijg je wel notificaties

• P_Tingen
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 14:08

P_Tingen

omdat het KAN

NLMaca schreef op zondag 17 februari 2019 @ 22:14:
ik krijg van Tweakers nooit notificaties als er nieuwe reacties zijn op dit topic. Of je moet iemand zijn naam quoten, dan krijg je wel notificaties
Ik heb deze thread in mijn RSS feed staan, dan zie je dus de nieuwe bijdragen wel.

Pak de url van dit topic:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1627615

en maak daarvan:
https://gathering.tweakers.net/rss/list_messages/1627615

dus /forum/ vervangen door /rss/ en gebruik dat in je RSS lezer.

... en gaat over tot de orde van de dag

• NLMaca
@P_Tingen Thx. ik gebruik eigenlijk nooit een rss feed reader, maar ga er eens naar kijken. Dit maakt het inderdaad wel wat makkelijker

• P_Tingen
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 14:08

P_Tingen

omdat het KAN

NLMaca schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:52:
@P_Tingen Thx. ik gebruik eigenlijk nooit een rss feed reader, maar ga er eens naar kijken. Dit maakt het inderdaad wel wat makkelijker
In dat geval kan ik inoreader.com van harte aanbevelen

... en gaat over tot de orde van de dag

Pagina: 1 ... 19 20 21 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True