Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Even tijd gevonden om te kijken, blijken er toch wel verschillen te zijn:

MaandPVoutputEnecsys dashboard
Januari32.43133.876
Februari115.591115.749
Maart155.402140.479
April224.437184.579
Mei267.693187.623

Soms zijn de verschillen heel klein (februari), maar soms heel groot (april). En ook niet consequent dat PVoutput meer is, bv januari geeft juist het dashboard meer aan. Waar zou dit nou in kunnen zitten?

[ Voor 80% gewijzigd door Sir Bacon op 25-05-2018 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-05 19:05
@Sir Bacon dit zijn nog marginale verschillen. Bij de gebruikers waar het probleem echt speelt zijn de dagopbrengsten vaak zelfs gehalveerd tov het dashboard <> pvoutput.

Ik weet ook niet waar het aan ligt. De echte probleem gevallen lijken als volgt:
pvtoutput elke 10min: 19000 / dasbhoard: 12.000
Dit zou exact gelijk moeten zijn, omdat wat naar pvoutput gaat en het dashboard gelijk zijn (id 0). Toch zitten hier de verschillen in. Ook per omvormer lijken de waarden niet te kloppen.

Ik heb zelf ook verder niet meer naar het dashboard of code omgekeken. Reden is dat mijn ouders de panelen van het dak gehaald hebben, verhuisd zijn, maar de panelen er nog niet weer op liggen. Het projectje was dan voor mij ook afgelopen.

Tot dusver zou ik zeggen: pvtoutput lijkt realistischer te zijn.

Waar het vandaan komt weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1079981

Here is a Linux / Unix shell script that allows you to intercept the TCP stream between the Enecsys Gateway and the PI doing the monitoring, and also repeats the TCP stream to a third device ( Such as a another PI or PC with other compatible monitoring software ). It allows 2 way communications between the gateway and first PI, but only sends to the second PI. Any data returned back to the script is ignored.
I found the original script (“tcp-relay.sh” written by another tweaker) and modified it for my needs. It is not elegant, but it works.
Some of you may find it useful for debugging or when running multiple instances of the Enecsys Dashboard in virtual environments.
I am going to include an English to Dutch translation. I hope it gives an accurate translation.

Hier is een Linux / Unix shell-script waarmee je de TCP-stroom tussen de Enecsys Gateway en de PI die de bewaking uitvoert, kunt onderscheppen, en ook de TCP-stroom naar een derde apparaat (zoals een andere PI of pc met andere compatibele bewakingssoftware) ). Het maakt tweewegcommunicatie mogelijk tussen de gateway en de eerste PI, maar stuurt alleen naar de tweede PI. Alle gegevens die worden teruggestuurd naar het script worden genegeerd.
Ik vond het originele script ("tcp-relay.sh" geschreven door een andere tweaker) en aangepast voor mijn behoeften. Het is niet elegant, maar het werkt.
Sommigen van u vinden het misschien nuttig voor foutopsporing of bij het uitvoeren van meerdere exemplaren van het Enecsys-dashboard in virtuele omgevingen.
Ik ga een Engels-Nederlandse vertaling toevoegen. Ik hoop dat het een nauwkeurige vertaling oplevert.

#!/bin/sh -e

if [ $# != 5 ]
then
echo "usage: $0 <src-port> <dst1-host> <dst1-port> <dst2-host> <dst2-port>"
exit 0
fi

TMP=`mktemp -d`
BACK=$TMP/pipe.back
SENT=$TMP/pipe.sent

trap 'rm -rf "$TMP"' EXIT
mkfifo -m 0600 "$BACK" "$SENT"

cat "$SENT" | ncat "$4" "$5" >/dev/null &

ncat -l -k -p "$1" <"$BACK" | tee "$SENT" | ncat "$2" "$3" >"$BACK"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-02-2023
Het MySQL gedeelte was voor mij altijd een extra die ik gemaakt heb omdat mensen erom vroegen. Ik gebruik het zelf niet en heb ook geen interesse om hier verder in te duiken. Maar als er verschil te zien is tussen MySQL gegevens en PVoutput, kijk dan naar de LIFETIME logica. Daar zit vrijwel zeker ik de sleutel.

https://github.com/omoerbeek/e2pv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-05-2024
NLMaca schreef op maandag 28 mei 2018 @ 19:26:
@Sir Bacon dit zijn nog marginale verschillen. Bij de gebruikers waar het probleem echt speelt zijn de dagopbrengsten vaak zelfs gehalveerd tov het dashboard <> pvoutput.

Ik weet ook niet waar het aan ligt. De echte probleem gevallen lijken als volgt:
pvtoutput elke 10min: 19000 / dasbhoard: 12.000
Dit zou exact gelijk moeten zijn, omdat wat naar pvoutput gaat en het dashboard gelijk zijn (id 0). Toch zitten hier de verschillen in. Ook per omvormer lijken de waarden niet te kloppen.

Ik heb zelf ook verder niet meer naar het dashboard of code omgekeken. Reden is dat mijn ouders de panelen van het dak gehaald hebben, verhuisd zijn, maar de panelen er nog niet weer op liggen. Het projectje was dan voor mij ook afgelopen.

Tot dusver zou ik zeggen: pvtoutput lijkt realistischer te zijn.

Waar het vandaan komt weet ik ook niet.
Hoi NLmaca, volgens mij heeft het inderdaad met die LIFETIME variabele te maken. Bij systemen met DUO omvormers kan het vermogen oplopen tot 450 Watt, maar op een gegeven moment komt een bug in de Enecsys inverter-software naar boven. Deze bug geeft een te laag vermogen en energie-opbrengst door. Omoerbeek heeft er in die gevallen een rekenfactor in opgenomen dmv die LIFETIME variabele.

In mijn domoticz opstelling kijk ik daarom ook alleen maar naar 'vermogen' en niet naar 'energie'. Het vermogen is gecorrigeerd in het Omoerbeek script en de energie laat ik op basis van dat juiste vermogen door Domoticz uitrekenen.
JakeNL schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 15:38:
[...]
Mijn systeem draait op 'Lifetime=0' vanwege de bug in de Enecsys software. Ik moet dus wel de 'Energy' laten berekenen uit 'Power' door Domoticz. Voor mensen waarbij Lifetime op 1 staat, kan er nog gebruik gemaakt worden van de waarde $e uit het e2pv script, zodat het device 'Electric Instant + Counter' direct vanuit de bron gevuld kan worden qua totale Wh.
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Nu online
@JakeNL Check, dat zou wel verklaren waarom het verschil in Januari nagenoeg niks is (dan kom je niet op vol vermogen) en in de latere maanden oploopt. Ik heb ook Duo omvormers in mijn systeem en draai dus ook LIFETIME=0

@NLMaca Hoe wordt de dagopbrengst in het dashboard berekend? Is dat een integratie over de hele dag van het vermogen, of simpelweg het verschil tussen het opgewekte vermogen in laatste telegram van vandaag versus het laatste telegram van gisteren? Want ik dacht dat de omvermers het zelf wel goed bijhouden.

Anoniem: 1115281

Sorry i cannot write dutch, but mostly dutch people understand german

Ich habe auch das http://www.enecsysrepair.com/IG-Enecsys-Gateway-inst1.htm IGS im Betrieb.
Es ist sinnvoll, weil es die Lifetime kWh ausgibt, die offenbar im gateway aufaddiert worden sind.
Aber zum Monitoring ist es zu fehlerhaft:
die Ausgabe bei Solar day ist viel zu niedrig, und die Spalten day-ACW und day-DCW stimmen nicht.
day-DCW wird sogar regelmäßig negativ. day-ACW scheint zu wrappen.

viele Grüße

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Anoniem: 1115281 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:22:
Sorry i cannot write dutch, but mostly dutch people understand german

Ich habe auch das http://www.enecsysrepair.com/IG-Enecsys-Gateway-inst1.htm IGS im Betrieb.
Es ist sinnvoll, weil es die Lifetime kWh ausgibt, die offenbar im gateway aufaddiert worden sind.
Aber zum Monitoring ist es zu fehlerhaft:
die Ausgabe bei Solar day ist viel zu niedrig, und die Spalten day-ACW und day-DCW stimmen nicht.
day-DCW wird sogar regelmäßig negativ. day-ACW scheint zu wrappen.

viele Grüße
Hi, understanding german is not the problem. I more have issues with writing/talking ;).
I know the guy(s) behind the link you have send. They even have send me an inverter last year as they were testing their software. I have tried to contact them several times, but havent heard from them anymore. The monitoring solution is ok, but no history data is available and you have to leave a computer on for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Sir Bacon schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 16:37:
@JakeNL Check, dat zou wel verklaren waarom het verschil in Januari nagenoeg niks is (dan kom je niet op vol vermogen) en in de latere maanden oploopt. Ik heb ook Duo omvormers in mijn systeem en draai dus ook LIFETIME=0

@NLMaca Hoe wordt de dagopbrengst in het dashboard berekend? Is dat een integratie over de hele dag van het vermogen, of simpelweg het verschil tussen het opgewekte vermogen in laatste telegram van vandaag versus het laatste telegram van gisteren? Want ik dacht dat de omvermers het zelf wel goed bijhouden.
Zo. ik zie nu pas deze post. Sorry.
De opbrengs word inderdaad op deze manier "berekend". ik haal de huidige/eind waarde van de beginwaarde af. Dat heeft vanaf het begin goed gewerkt. Ik weet ook niet waarom er bij sommige mensen ineens issues naar voren komen.

Aangezien mijn ouders verhuisd zijn (ze hebben de panelen meegenomen, de koper wilde ze niet :/ ) komen de panelen dus op het dak van het nieuwe huis. Echter is daar nog geen tijd voor gevonden en ook geen haast bij. Voor mij ligt de ontwikkeling ook totaal stil dus. Misschien pak ik het wel weer op als de panelen ook weer up zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limpie_ton
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:41
Na een stroomstoring hield de RPI er mee op. MiniSD-card defect. Moest dus opnieuw gaan installeren. Zag op github dat er versie 4 opstond. Aan de slag dus, maar ik kreeg hem niet aan de praat. Bij stap 9 wilde de RPI steeds geen verbinding meer maken met internet. NLMaca gecontact en hij gaf aan om stap 8, het geven van een vast IP-adres, over te slaan. Hierna ging alles voorspoedig en alles werkt weer. :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-05 21:59
Op een of andere manier kan ik niet inloggen .
Op de achtergrond draait het programma want PVoutput wordt voorzien van de laatste waardes .
Maar als ik op de pagina van de raspberry wil inloggen krijg ik het "login form" te zien .
Als ik nu probeer in te loggen krijg ik een wit scherm en de voortgangsbalk van de browser "hangt".
Waar kan dit aan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
@19roland70
Een beetje late respons, maar ik krijg geen melding als er een nieuwe reactie op dit topic komt.
Enige wat zou kunnen zijn dat je pi hangt. apache of mysql. Geeft een reboot ook geen oplossing?

anders zul je met ssh in moeten loggen en in de apache logs moeten kijken wat er gebeurt op het moment dat je probeert in te loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Als ik "lang" wacht (1min) dan kan ik wel inloggen en zie ik de gui , als ik dan weer iets aanklik duurt het weer aardig lang voordat ik een ander scherm te zien krijg.
Het loggen wordt op de achtergrond wel goed uitgevoerd , evenals het doorsturen van de data naar Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
1min is idd wel erg lang. Dat lijkt meer op apache die staat te klapperen. Check je load eens op het moment dat je het dashboard raadpleegt.

Wat je anders nog kan checken (heeft er op zich niet direct wat mee te maken), hoeveel records er in de hoofdtabel (enecsys) zitten. Deze data mag niet ouder zijn dan een paar dagen. Indien er data in staat van een aantal weken, dan werkt de historieverwerking (draait elke nacht) niet goed. Dit zou indirect een probleem op kunnen leveren als je in het dashboard data gaat raadplegen.

Maar je moet dan sowieso eerst inloggen.
Een reboot al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 216608

NLMaca, ik heb alles ingesteld volgens de howto, echter krijg het geheel nog niet werkend, moet nog iets met de serie nummers doen, echter heb ik deze niet, kan je daar via de gateway achter komen oid?

mvg Mike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limpie_ton
Anoniem: 216608 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 20:55:
NLMaca, ik heb alles ingesteld volgens de howto, echter krijg het geheel nog niet werkend, moet nog iets met de serie nummers doen, echter heb ik deze niet, kan je daar via de gateway achter komen oid?

mvg Mike
Dat kan op de volgende manier:

Go to http://[your gateway ip]/ajax.xml and get the values between <deviceN>. Each value is a hexadecimal presentation of the serialnumbers of your inverters. Click here to open a website where you can convert the hexadecimal values to the serialnumbers you are looking for.

Ik heb dit via de FAQ van enecsysoutput.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

limpie_ton schreef op maandag 4 februari 2019 @ 10:06:
[...]

Dat kan op de volgende manier:

Go to http://[your gateway ip]/ajax.xml and get the values between <deviceN>. Each value is a hexadecimal presentation of the serialnumbers of your inverters. Click here to open a website where you can convert the hexadecimal values to the serialnumbers you are looking for.

Ik heb dit via de FAQ van enecsysoutput.com
hmmz dan staat er bij mij nog iets niet goed denk ik, ik zie namelijk geen <deviceN> wat ik wel zie is:

response>
<zigbeeData>
WZ=X-81dwCaxjQAACEjIQEAAAu-ClNf7zV3AJrGNEg=DD,S=2000023391
</zigbeeData>
<serverData>0E0000000000cgAD83 </serverData>
<connectionStatus>Online</connectionStatus>
<connectionUptime>026:15:56</connectionUptime>
<lastConnectionUptime>-NA-</lastConnectionUptime>
<connectionUptimeSinceReset>026:15:56</connectionUptimeSinceReset>
<totalConnects>1</totalConnects>
<connectionDowntime>-NA-</connectionDowntime>
<lastConnectionDowntime>000:00:02</lastConnectionDowntime>
<connectionDowntimeSinceReset>000:00:02</connectionDowntimeSinceReset>
<timeSinceReset>026:15:58</timeSinceReset>
<devicesInNetwork>0</devicesInNetwork>
<device0/>
<device1/>
<device2/>
<device3/>
<device4/>
<device5/>
<device6/>
<device7/>
<device8/>
<device9/>
<device10/>
<device11/>
<device12/>
<device13/>
<device14/>
<device15/>
<device16/>
<device17/>
<device18/>
<device19/>
<device20/>
<device21/>
<device22/>
<device23/>
<device24/>
<device25/>
<device26/>
<device27/>
<device28/>
<device29/>
<device30/>
<device31/>
<device32/>
<device33/>
<device34/>
<device35/>
<device36/>
<device37/>
<device38/>
<device39/>
<device40/>
<device41/>
<device42/>
<device43/>
<device44/>
<device45/>
<device46/>
<device47/>
<device48/>
<device49/>
<device50/>
<device51/>
<device52/>
<device53/>
<device54/>
<device55/>
<device56/>
<device57/>
<device58/>
<device59/>
<device60/>
<device61/>
<device62/>
<device63/>
<device64/>
<device65/>
<device66/>
<device67/>
<device68/>
<device69/>
<device70/>
<device71/>
<device72/>
<device73/>
<device74/>
<device75/>
<device76/>
<device77/>
<device78/>
<device79/>
<device80/>
<device81/>
<device82/>
<device83/>
<device84/>
<device85/>
<device86/>
<device87/>
<device88/>
<device89/>
<device90/>
<device91/>
<device92/>
<device93/>
<device94/>
<device95/>
<device96/>
<device97/>
<device98/>
<device99/>
</response>

tot zover, gr Mike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limpie_ton
Zag je gateway wel omvormers toen je dit deed? Ik weet niet hoe laat je dit gedaan heb, maar als de gateway geen omvormers ziet, zoals nu bij mij om 06:16 krijg ik hetzelfde te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gelukt, zon schijnt vandaag goed, dus nu pakte hij ze. top, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gberlo
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-05-2023
Ik zit met een probleem t.a.v. mijn enecsys gateway. Ik kan deze niet (meer) benaderen. Misschien kan een van de lezers me helpen.Ze hebben gisteren de glasvezel van Telfort binnengebracht. Ik had in 1ste instantie glasvezel met coax (digitaal/analoog). Ik moest nu overgaan op digitaal omdat zij analoog niet meer ondersteunen. Hierdoor heb ik ook een nieuwe modem(Experia Box V10a) gekregen. Helaas kan ik via dit modem mijn gateway niet meer benaderen. De range van ip-adressen loopt nu van 192.168.2.1 tot 192.168.2.254 terwijl het oude modem liep van192.168.0.001 tot 192.168.0.254. In deze range zat ook de Gateway van Enecsys (192.168.0.100) .
Heeft een van jullie enig idee hoe ik deze gateway kan benaderen? Ik ben een redelijke leek op dit gebied.

BVD.
Hans

Beste mensen inmiddels het IP adres kunnen wijzigen en wordt ook herkend. Nu moet ik nog in het programma van Marion het huidige statische IP adres nog veranderen. Hoe kan ik dat op de meest makkelijke manier doen?

BVD.

[ Voor 12% gewijzigd door gberlo op 12-02-2019 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
ik heb je een mailtje gestuurd. ik krijg van Tweakers nooit notificaties als er nieuwe reacties zijn op dit topic. Of je moet iemand zijn naam quoten, dan krijg je wel notificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:12

P_Tingen

omdat het KAN

NLMaca schreef op zondag 17 februari 2019 @ 22:14:
ik krijg van Tweakers nooit notificaties als er nieuwe reacties zijn op dit topic. Of je moet iemand zijn naam quoten, dan krijg je wel notificaties
Ik heb deze thread in mijn RSS feed staan, dan zie je dus de nieuwe bijdragen wel.

Pak de url van dit topic:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1627615

en maak daarvan:
https://gathering.tweakers.net/rss/list_messages/1627615

dus /forum/ vervangen door /rss/ en gebruik dat in je RSS lezer.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
@P_Tingen Thx. ik gebruik eigenlijk nooit een rss feed reader, maar ga er eens naar kijken. Dit maakt het inderdaad wel wat makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:12

P_Tingen

omdat het KAN

NLMaca schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:52:
@P_Tingen Thx. ik gebruik eigenlijk nooit een rss feed reader, maar ga er eens naar kijken. Dit maakt het inderdaad wel wat makkelijker
In dat geval kan ik inoreader.com van harte aanbevelen

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylotic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11-2021
Ik rapporteer momenteel op PVoutput met E2PV. Echter heb ik een van mijn duo's vervangen door een APS YC500i. Hiervoor heb ik geen uitlezing. Is het mogelijk om E2PV 25% meer te laten rapporteren op PVOutput?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-05 15:21
@NLMaca Na een poos trouwe dienst is mijn SD kaartje van de RasPi ingestort. Tijd voor een fresh install van de Enecsys Dashboard op een verse Raspbian dus. Helaas liep eea niet zonder problemen.De huidige release van Raspian is aanbeland bij Buster, en de handleiding gaat uit van Stretch als current release.

Ik moet nog proberen hoe eea verloopt als ik het op een nieuwe Stretch OS installeer, maar met de blik op de toekomst is het misschien goed om het ook werkend te hebben voor de huidige Raspbian Buster.

Het installscript geeft wat problemen in Buster. Die heb ik naar beste inzicht weten te verhelpen. Helaas heb ik zelfs dan nog steeds in het webdashboard SQL foutmeldingen als ik inverters of andere settings configureer. Zie screenshot.

Install script problemen:
package mysql-server bestaat niet meer, dat is mariadb-server geworden.
php-mcrypt heeft alleen een oude versie als target die niet goed leek voor php 7.3. UIteindelijkt heb ik pecl geinstalleerd via php-dev, en via pecl de meest recente mcrypt 1.0.3. En die extension weer in php bekend gemaakt, uiteindelijk werd mcrypt herkend gezien via php -i |grep mcrypt, dat leek gelukt. Ik las echter ook dat mcrypt functies deprecated zijn sinds php 7.1 en worden afgeraden.

De rest liep zonder grote problemen, uiteindelijk de eerste stappen van het web dashboard gelopen, die leek ook tevreden, tot het punt waar ik inverters ga configureren. Overigens lijkt er wel communicatie te zijn tussen gateway en Dashboard, ondanks dat de inverters nog niet zijn geconfigureerd.

Heeft iemand het dasboard aan de praat onder Raspbian Buster, en wat moest je daarvoor doen? Ik ga het nu eerst maar even in Stretch proberen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/90UuyluBlYTtA84zmpSzxAXy/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
@duinsel
ik ben bekend met de problemen. Die speelden in de vorige versie van debian ook al. De winterperiode komt er weer aan en dat geeft me meestal wat meer tijd voor dit soort projectjes. Ik ga aan de slag om een flinke upgrade te doen. Ik hou je op de hoogte.

m.b.t tot de insert query:
of de tabel bestaat niet, of niet alle velden zijn ingevuld zoals het lijkt

[ Voor 10% gewijzigd door NLMaca op 13-10-2019 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-05 15:21
Thanks, ik heb het voor nu weer draaiend onder Stretch, het is meer voor de toekomst dat het fijn is een up to date distributie te kunnen gebruiken. Fijn dat je er naar wilt kijken, de inverters gaan hopelijk nog even mee, en ik wil graag weten wat ze uitvoeren de hele dag :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:41
NLMaca schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 19:01:
@duinsel
ik ben bekend met de problemen. Die speelden in de vorige versie van debian ook al. De winterperiode komt er weer aan en dat geeft me meestal wat meer tijd voor dit soort projectjes. Ik ga aan de slag om een flinke upgrade te doen. Ik hou je op de hoogte.

m.b.t tot de insert query:
of de tabel bestaat niet, of niet alle velden zijn ingevuld zoals het lijkt
Ik heb het hele systeem opnieuw geinstalleerd omdat mijn raspberry pi overleden is. Nu draait alles op mijn NAS onder ubuntu 18.04 wat gebaseerd is op Debian Buster. Ik heb een fork gemaakt op GitHub waar ik al mijn wijzigingen ingezet heb. Ik heb helaas geen Raspberry Pi meer om te testen of alles nog wel compatible is. Ik vermoed dat het echter wel gewoon werkt. Als je wil kan ik wel een pull request maken of je kan selectief dingen overnemen.

Linkje

De mcrypt library wordt helemaal niet gebruikt dus die hoeft niet geinstalleerd te worden. Het probleem met de INSERT query is dat deze een lege string als value voor build_date niet leuk vind. Of een datum invullen of de query aanpassen zodat deze NULL krijgt ipv een lege string. Verder heb ik de cronjobs wat aangepast omdat ik anders elke dag e-mails ontvang.

Heel erg bedankt voor het project! Vooral mijn pa is er erg blij mee dat hij nu weer kan zien wat zijn paneeltjes opbrengen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Nu online
Hi allemaal,

Af en toe lees ik hier weer mee en ik zie dat weer wat beweging is. ;)

Mijn ervaringen tot nu toe zijn redelijk gelijk aan wat er al gemeld is. In eerste instantie had ik alles ook op een RPi draaien, maar nadat de SD-kaart het voor de 2e keer opgaf (had toch echt een goeie gekocht) was ik er wel klaar mee. Omdat ik een NAS heb was het idee om het daarop te installeren.

Nu draait het dus op mijn Synology DS918+ in een VM, met hulp van NLMaca aan de praat gekregen. Ik heb het interne geheugen van de NAS uitgebreid naar 16GB, dus dat is geen probleem. De release van NLMaca heb ik geïnstalleerd op een virtuele installatie van Raspbian OS, denk Stretch. Dit alles dus in Virtual Machine Manager van Synology.

In de praktijk zijn er toch een paar bezwaren hiertegen in te brengen:
  • De VMM vraagt nogal wat, eigenlijk best wel zwaar om dat alleen voor het uitlezen van je zonnepanelen op te zetten
  • De VMM verhinderd dat de Syno zich automatisch update naar nieuwe firmware. Dat moet ik dus elke keer handmatig doen door eerst de VMM te stoppen, dan te upgraden en te herstarten. Dat kan natuurlijk alleen maar als het nacht is 8), dus in de zomer is dat lastig
Daarom zat ik te denken of het niet handiger is om het hele Dashboard in een Docker te plaatsen. Dat is ook een soort VM, maar dan veel lichter. Plus dat die cross-platform moet werken zodat er geen verschillen zijn tussen Synology, QNAP of bijvoorbeeld en Windows of Mac-installatie. Het is maar een idee en ik heb 0 ervaring in maken van Docker-installaties. Ik heb er nu wel een paar draaien op mijn Syno en dat werkt best goed. Als de Syno wil updaten stopt die even de Dockers zelf, wat qua onderhoud natuurlijk fijner is.

Ik kan wel aanbieden om te testen.

Verder zat ik te denken of het mogelijk is om de gegevens ook op MQTT te publiceren. Ik ben zelf bezig met Home Assistant en dat werkt prima met MQTT (Heb die dus allebei draaien in een Docker). Dan kun je de productie ook in HA zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
thx @Wiebeltje
Mooi dat je het werkend hebt gekregen.
ik heb de fork even bekeken en zal er deels dingen uithalen. Een RPI is echt een geval apart. aangezien mijn vader ook weer wat wensen heeft zal ik die er ook nog inbouwen.
Vooralsnog hou ik de support op een RPI staan, anders krijg ik de wereld aan support vragen als men het op een NAS wil draaien. Het is vrij laagdrempelig en tot dusver heeft iedereen het kunnen installeren volgens de handleiding. De update naar Buster zal dan wel een update krijgen in de code en installatie.

de mcrypt is inderdaad niet nodig, maar zat destijds in de installatie en heb ik toen maar gewoon meegenomen. php 7.4 komt ook uit ergens deze maand geloof ik. Al hou ik geen releasenotes meer bij van PHP, maar die wil ik gelijk integreren.

@Sir Bacon ik hou het voorlopig bij de RPI. Je mag rustig weten dat het dashboard door heel europa (Nederland,Italie, Duitsland, Finland, Zweden, Oostenrijk, Griekenland, Engeland, Frankrijk) en zelfs een persoon in de USA wordt gebruikt.

Die VMM zou aan 512MB ram meer dan voldoende moeten hebben. Zo spectaculair is het allemaal ook weer niet.

Ik heb er simpelweg de tijd niet voor om een ander platform erbij te ondersteunen. Ik weet idd dat jij toen ook een howto hebt gestuurd en in dit topic hebt uitgelegd om het op een Synology te draaien.

De slechte ervaring met die SD kaartjes heb ik niet. Al trek ik gewoon de stekker uit dat ding en stop m er weer in. Nog nooit 1 gecrashed, maar goed. Het blijven ontwikkel bordjes. Zorg wel voor een goede adapter en niet zo'n el cheapo ding van de Action.

Home assistant draait op Python als ik het goed heb. ik heb hier wel een HA setup draaien met mijn slimme meter en wat hue lampen en Gosuna stekkerdozen (geflashed) gekoppeld, maar meer dan dat is het ook niet. MQTT laat ik dan zelf ook voor wat het is. Als een ander zich daarvoor geroepen voelt, ga gerust je gang

ik heb alleen meer dingen in de pijplijn zitten. Een custom dashboard voor mijn vader bouwen waar al zijn domotica/apparatuur in te bedienen valt
* solaredge panelen
* enecsys panelen
* youless registratie
* warmtepomp (wordt gebruik gemaakt van een bron dus (water temp in, water temp uit, etc) registratie, *
* vloerverwarming
* regensensors
* etc.

ik heb er zelfs al een RPA robot naast draaien op mijn eigen server platform die bepaalde websites uitleest en de data naar mn vader verstuurd en tegelijkertijd in een centrale database zet. Datamining :D
Dit gaat voornamelijk gebruikt worden voor vergelijken en inkopen van stroom en wanneer dan het beste de dagelijkse apparatuur aangezet kan worden. Kosten/baten plaatje.

Ondanks dat de salderingsregeling nog van toepassing is, wil mijn vader vooruit gaan lopen en op een tablet weten wanneer bijv de wasmachine aangezet kan worden, de tuin besproeit kan worden. (dit wil ik met Lora (IOT) gaan koppelen).

Voor mij zijn dit soort projecten heerlijk om uit te zoeken.

Ondanks dat ik bijna geen tijd heb, wil ik best wel eens een docker image proberen te maken. Ik heb hier ook een intel nuc draaien met docker containers, maar heb er nooit zelf één gemaakt. Maar volgens mij is dat best te doen incl de installatie.

Ik heb alleen 1 probleem. Ik heb geen zonnepanelen, dus dan zou het mooi zijn als er een aantal mensen op een docker image kunnen testen. Je bent eerder testpersoon geweest voor mij _/-\o_

edit: zo dat is nog een heel verhaal geworden haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:41
Zou dat van de sd kaartjes niet ook door MySQL kunnen komen? Er wordt natuurlijk aardig wat data weggeschreven elke dag. Kan me voorstellen dat ze op een gegeven moment gewoon op zijn vooral als ze niet heel groot zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Nu online
@NLMaca
Inderdaad een heel verhaal, ik denk dat we allemaal wel enthousiast zijn en wat goeds willen neerzetten :)

Wat betreft MQTT, op het eerste gezicht denk ik dat dat niet zo heel moeilijk is in te voegen in de e2pv.php. Er zit namelijk ook al een SQL commit in, dus dezelfde data zou je ook in een MQTT publish moeten kunnen zetten. Ik zal daar eens naar kijken. Gelukkig op mijn werk wat mensen die veel beter zijn in programmeren en ook zonnepanelen hebben ;)

Zet mij maar op de lijst om een Docker te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Sir Bacon schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:32:
@NLMaca
Inderdaad een heel verhaal, ik denk dat we allemaal wel enthousiast zijn en wat goeds willen neerzetten :)

Wat betreft MQTT, op het eerste gezicht denk ik dat dat niet zo heel moeilijk is in te voegen in de e2pv.php. Er zit namelijk ook al een SQL commit in, dus dezelfde data zou je ook in een MQTT publish moeten kunnen zetten. Ik zal daar eens naar kijken. Gelukkig op mijn werk wat mensen die veel beter zijn in programmeren en ook zonnepanelen hebben ;)

Zet mij maar op de lijst om een Docker te testen.
ik ben bezig om een begin te maken, waarbij ik het huidige dashboard aan ga passen en dus ook ga kijken of ik een docker image kan bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1278200

"></>alert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-05 18:50
Mijn rasberry draait sinds mei 2015. Ik heb toen gelijk de logfile uitgezet omdat ik bang was dat de sd kaart vol zou lopen. Ik heb er al 4 jaar helemaal niets meer aan gedaan en zou me er opnieuw in moeten verdiepen als ik er iets mee zou willen want ik ben het vergeten. Maar het werkt dus vooral afblijven.
Ps op een samsung adapter.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

@NLMaca Vandaag vol goede moed begonnen met installeren van de Enecsys dashboard op een nieuwe RPI met Buster, maar dat loopt niet lekker. Ik lees dat de scripts daar nog niet klaar voor zijn? Ik heb het script van @Wiebeltje gebruikt maar krijg toch vage meldingen als

"cannot connect to local MySQL server through socket /var/run/mysqld/mysqld.sock"
"E: package mysql-client has no installation candidate"
"sudo_install_webserver.sh line 65: aptitude: command not found"
"failed to restart apache2.service: unit apache2.service not found"

Met mijn beperkte unix kennis kom ik niet verder. Heb jij al een beeld wanneer de scripts aangepast zullen zijn naar Buster? Dan moet ik daar maar even op wachten.

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 24-11-2019 12:20 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
@Microkid ik ben toevallig bezig met een eerste testrun op de RPI om te zien of de installer scripts weer werken.
De RPI luistert best nauw qua specs en commands en in de praktijk blijken er toch weer dingen net iets anders te zijn dan als ik het via een VM draai.
"sudo_install_webserver.sh line 65: aptitude: command not found"
Deze klopt. die werkt niet meer op de RPI. Die heb ik aangepast

Ik heb eerst maar de keuze gemaakt om de basis weer werkend te hebben en dan weer via updates de andere wijzigingen toe te gaan voegen.

Nadeel van een RPI. Die dingen zijn met updates/upgrades altijd bijzonder traag.
Als 't een beetje mee zit heb ik vanmiddag wel een eerste test release voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

NLMaca schreef op zondag 24 november 2019 @ 13:22:
@Microkid ik ben toevallig bezig met een eerste testrun op de RPI om te zien of de installer scripts weer werken.
De RPI luistert best nauw qua specs en commands en in de praktijk blijken er toch weer dingen net iets anders te zijn dan als ik het via een VM draai.

[...]

Deze klopt. die werkt niet meer op de RPI. Die heb ik aangepast

Ik heb eerst maar de keuze gemaakt om de basis weer werkend te hebben en dan weer via updates de andere wijzigingen toe te gaan voegen.

Nadeel van een RPI. Die dingen zijn met updates/upgrades altijd bijzonder traag.
Als 't een beetje mee zit heb ik vanmiddag wel een eerste test release voor je.
Top! Ik wacht rustig af :)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
@Microkid
"cannot connect to local MySQL server through socket /var/run/mysqld/mysqld.sock"
Deze kom ik nu ook voor het eerst tegen. Ik weet nog niet of dit met datacorruptie te maken heeft of iets met MariaDB op de RPI.
herstarten van mysql werkt maar 5 seconden en vervolgens gaat deze weer down.
Mijn SD kaartje regeageert nu niet goed meer. Dus wordt even herinstalleren.

Dat moet ik verder uit gaan zoeken. De installers lijken hun werk wel te doen. Maar ik wil die error melding eerst opgelost hebben.

edit: wat is die raspbian buster traag geworden zeg. Even een upgrade doen duurt gewoon een half uur.
de installatie over het algemeen gaat allemaal veel trager. Ik hoop dat dit probleem puur bij mij zit dat het een brakke SD is, anders wordt ik hier niet blij van.

8 tabellen aanmaken vanuit een php script is een kwestie van 10 seconden max. Dat duurt nu bijna 2 minuten als het niet langer is. (cpu en ram staan uit hun neus te eten, dus ik gok dat het de sd is).

maar de installers werken tot dusver. Ik zal deze week even de docu een kleine update geven en dan de branch naar de master mergen. (en daarna dan verder met de docker image)

@Microkid ik zag dat je ook al een issue op github had aangemaakt.

[ Voor 39% gewijzigd door NLMaca op 25-11-2019 00:45 . Reden: edit tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

NLMaca schreef op zondag 24 november 2019 @ 16:12:
@Microkid

[...]
edit: wat is die raspbian buster traag geworden zeg. Even een upgrade doen duurt gewoon een half uur.
de installatie over het algemeen gaat allemaal veel trager. Ik hoop dat dit probleem puur bij mij zit dat het een brakke SD is, anders wordt ik hier niet blij van.
Kans dat het idd je SSD is. Jessie deed het bij mij prima op een andere RPi, en toen ik Buster installeerde op een nieuwe RPi was het erg langzaam. Uiteindelijk bleek het de SD card, lampje stond gewoon continu aan. Vervangen door een beter kaartje (geloof Sandisk Ultra 32GB), probleem opgelost.

Je zegt "De installers werken". Ik kan het dus een poging geven?

[ Voor 4% gewijzigd door Microkid op 25-11-2019 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Microkid schreef op maandag 25 november 2019 @ 16:57:
[...]

Kans dat het idd je SSD is. Jessie deed het bij mij prima op een andere RPi, en toen ik Buster installeerde op een nieuwe RPi was het erg langzaam. Uiteindelijk bleek het de SD card, lampje stond gewoon continu aan. Vervangen door een beter kaartje (geloof Sandisk Ultra 32GB), probleem opgelost.

Je zegt "De installers werken". Ik kan het dus een poging geven?
Ga je gang zou ik zeggen. Je kan de install docu gebruiken, alleen bij stap 7 moet je dan deze url gebruiken.
code:
1
wget https://raw.githubusercontent.com/nlmaca/Enecsys_Dashboard/raspbian-buster/installers/installer.sh

De rest zou volgens mij nog moeten werken.
let alleen goed op wanneer je wel en wanneer geen sudo gebruikt moet worden.

branch waar ik nu op ontwikkel: https://github.com/nlmaca...oard/tree/raspbian-buster

Laat maar weten als er iets niet werkt

[ Voor 5% gewijzigd door NLMaca op 25-11-2019 18:14 . Reden: branch toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 670101

hallo NLMaca

heb het dashboard 4.1.0 nu draaien onder buster maar ik kom niet verder bij het invoeren van de omvormet gegevens krijg de volgende foutmelding

Er zit een fout in de query: INSERT INTO inverters (`inverter_serial`, `inverter_type`, `inverter_alias`, `duo_single`, `parts_nr`, `build_date`, `Wpanel_1`, `Wpanel_2`) VALUES ('110038093', 'SMI-480-60', 'dak 1', 'Duo', '068F0C4D', '2000', 235, 235)

zijn dezelfde instellingen als in de vorige versie
wat doe ik fout ?
oplossing was volledige datum met tijd notitie 2000-01-01 23:59:59
en draait nu probleemloos :)

Groeten Jan

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 670101 op 01-12-2019 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
@Anoniem: 670101
Dat probleem zit er inderdaad nog in. Ik wilde eerst ervoor zorgen dat ik de basisfunctionaliteit eerst ook in Buster werkend wilde hebben. Met name de database wijziging koste mij iets meer tijd.
Mooi dat je verder de installatie werkend hebt gekregen.

Tevens heeft @Microkid een aanpassing aangedragen om in het dashboard en in pvoutput te monitoren per 5min in plaats van 10 minuten. Dat is hij aan het testen. Als dat goed werkt, dan bouw ik die optie ook in het dashboard.

ik zal ook wel kijken of ik een update script kan maken, dan hoef je niet alles opnieuw uit te rollen.

Ook de invulformulieren ga ik aanpassen. de build date heeft idd yyyy-mm-dd hh:mm:ss als datetime format. De builddate had ik destijds ingebouwd op wens van mn vader, zodat hij kon zien wanneer hij de omvormers had aangeschaft.

[ Voor 0% gewijzigd door NLMaca op 03-12-2019 12:33 . Reden: edit: verkeerde user getagged;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Misschien een domme vraag voor een topicstarter.
Ik draaide tot voor kort dit dashboard en Domoticz op dezelfde RPI2B.
Nu is er voor Domoticz een RPI4 voor in de plaats gekomen en wil ik het pv gebeuren alleen op de RPI2 gaan draaien.
Ik draai nog de eerste versie van het dashboard , nu zou ik graag de laatste versie willen gaan gebruiken.
Is hier een updatefile voor of kan ik het beste een nieuwe installatie doen.
En hoe krijg ik het beste de SD kaart weer schoon zodat er alleen het enecsys dashboard op staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
@19roland70 Geen rare vraag hoor.
Ik zou voor de nieuwe install gaan, omdat ik geen update file voor je heb tot aan de laatste versie.
Als je je vorige data nog wil gebruiken, maak dan een export van de database, dan kan ik die voor je nakijken om om te zetten naar de laatste versie.

een (micro)SD kaart formatteren doe ik meestal met SD formatter. Meestal werkt het de eerste keer, maar soms moet je dit een paar keer uitvoeren als je SD aangeeft dat formatteren niet lukt.

Verder kun je deze repo gebruiken: (raspbian buster) (ik heb nog niet gemerged naar de master branch.
https://github.com/nlmaca...oard/tree/raspbian-buster

De scripts zijn nog steeds in de volgorde zoals ze in de installatie docs staan.

@Microkid heeft mogelijk nog een aantal updates die ik erin kan verwerken, maar die zal ik dan later via een update ter beschikking stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 19roland70
Alle problemen opgelost, alles werkt weer.
Ik had alleen ondervonder dat het maken van de Mysql database niet lukte zoals in de pdf stond .
Door deze regel te gebruiken werkte alles weer :
code:
1
pi@raspberrypi:/var/www/html $ sudo apt install mariadb-server php-mysql -y

iedereen bedankt maar weer.

[ Voor 241% gewijzigd door 19roland70 op 25-12-2019 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLMaca
19roland70 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 21:15:
Alle problemen opgelost, alles werkt weer.
Ik had alleen ondervonder dat het maken van de Mysql database niet lukte zoals in de pdf stond .
Door deze regel te gebruiken werkte alles weer :
code:
1
pi@raspberrypi:/var/www/html $ sudo apt install mariadb-server php-mysql -y

iedereen bedankt maar weer.
Klopt, dat is in de installer scripts al wel aangepast. De documentatie moet ik nog bijwerken (als ik zin heb;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRavenKing
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 26-02-2020
Hallo allemaal,

Ik heb de laatste versie geinstalleerd op een PI met Raspian Buster Lite en alles werkt nu fijn.

Ik heb wat vraagjes.

- waarom is het geheugen voor het scherm 16MB?

- is het mogelijk om per omvormer het totaal gegenereerd vermogen weer te geven?

- is het mogelijk om de v7,v8,v9 te rapporteren naar de pvoutput website [donation status] ?

- is het mogelijk om de omvormers in a layout te plaatsen, zoals geinstalleerd op het dak?

- Kan de login tijd [koekie] gezet worden? login time....

Groetjes vanuit een koud en nat Engeland [Bristol]

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
@TheRavenKing
ik heb geen updates meer gepland. Ik wilde kijken of ik tijd kon maken om een docker image te maken, maar ook daar heb ik geen tijd voor, maar ook geen zin. Ik heb geen panelen en besteed mijn tijd inmiddels aan andere dingen.
Het projectje voor mij was leuk voor de time being.

Geheugen 16MB. Meer heb je niet nodig als je de server variant draait. Mag je uiteraard naar eigen wens instellen. De eerste versie draaide namelijk op een RPI 1 en daar was elke resource besparing meegenomen.

Het project draait bij mijn ouders prima zo en daar zijn momenteel geen extra dingen voor nodig.
De code staat online, dus je bent vrij om een en ander aan te gaan passen naar je eigen wensen.

Ook hier is het nat en guur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRavenKing
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 26-02-2020
Hi, bedankt voor de snelle reactie. OK, ik zal dan wel even zien hoe de code is en proberen om het wat aan te passen. Groetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit_R
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-05 13:18
@NLMaca

Ik probeer een schone installatie te doen van het Dashboard op de rpi ( van Stretch naar Buster).

Alles loopt goed tot stap 12.

zo te zien bestaat de "raspbian-buster.zip" file niet meer op Github, zodat de installatie vastloopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XD4cC11u5HLZyKP_wjHvcLKVgmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TE7NM4wIPNdPoZN9tMbOPh04.jpg?f=fotoalbum_large
Kunt U mij verder helpen?
Bij voorbaat dank

Gerrit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
@Gerrit_R
Sorry. mijn fout. ik had de branch gemerged, maar vergeten de installer aan te passen. Bij deze gedaan.

ik zal de documentatie ook gelijk maar even aan gaan passen.

Als je bij stap 7 bent: doe dan dit even opnieuw
code:
1
wget https://raw.githubusercontent.com/nlmaca/Enecsys_Dashboard/master/installers/installer.sh

En volg daarna weer de rest van de stappen

[ Voor 5% gewijzigd door NLMaca op 29-03-2020 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerrit_R
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-05 13:18
Bedankt. Ondertussen had ik het script al handmatig aangepast. Maar handig voor de volgende keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Nu online
Vreemd geval. 2 Weken geleden is mijn Enecsys gateway opgehouden te werken. Displayverlichting gaat wel aan, maar er staat niks op. Ik vermoed dat er intern iets kapot gegaan is. Dus maar een nieuwe gekocht.

Na wat prutswerk met IP-adressen enzo (DHCP was uitgezet in de gateway :( ) die ook aan de praat gekregen. Alle inverters geven weer informatie af aan het Enecsys Dashboard dat in mijn virtuele machine draait. Daar komt alle informatie keurig aan en mooie grafieken te zien.

Maar er komt niks meer naar PVoutput. Ik heb al van alles gedaan:
  • IP-adressen goed gezet, vast gezet in router en gecontroleerd
  • API en system-ID nagekeken
  • Bij PVoutput systeem weer geactiveerd, zelfs gedoneerd bij PVoutput
  • Machine meermaals opnieuw opgestart
Niets lijkt te werken helaas. Iemand enig idee hoe ik kan kijken of er wel data naar PVoutput verstuurd wordt en wat voor een reactie daar op terugkomt?

[ Voor 3% gewijzigd door Sir Bacon op 13-04-2020 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
@Sir Bacon Komt er wel data in het dashboard op de RPI binnen?
Dezelfde data wordt namelijk eerst naar pvoutput gestuurd en vervolgens naar de mysql database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Nu online
@NLMaca Dank voor je snelle reactie. Lijkt mij van wel. De data wordt op het dashboard keurig in grafieken gezet, voor afgelopen dagen heb ik dagtotalen beschikbaar, dus dat lijkt wel goed te gaan.

Als ik bij Settings - E2PV kijk staan daar dus ook de goede API key en System ID van PVoutput. Ik zal eens een nieuwe API key maken, kijken of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
@Sir Bacon als je de API key aanpast, reboot dan wel even de RPI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Nu online
@NLMaca Nieuwe API key erin gezet, machine gereboot, maar nog steeds geen entry bij PVoutput. Dit is mijn systeem in PVoutput:
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=44586&sid=46841

Als ik daar nu heen ga krijg ik of de gegevens van de laatste dag, 29 maart, of een login scherm.

In het dashboard zie ik links bovenin het scherm met alle inverters staan: 'Last Pulse: 2020-04-14 08:10:21'. Dat is dan toch de laatste update naar PVoutput? Is er enige manier om het antwoord van PVoutput ergens te zien? In de help van PVoutput staan wel foutmeldingen, wellicht dat we daarmee het probleem kunnen achterhalen. Zie https://pvoutput.org/help.html#api-errors

[ Voor 40% gewijzigd door Sir Bacon op 14-04-2020 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
@Sir Bacon
Als je de reply will hebben dan zou ik eens kijken naar het originele script van omoerbeek.
https://github.com/omoerbeek/e2pv
ik heb zelf destijds de logging uitgefaseerd, omdat het een ophoping gaf op de rpi.

Ik check niet of de pulse bij pvoutput is aangekomen. De last pulse in het dashboard is de laatste data die in de database is binnen gekomen

Gisteren heeft een Deense gebruiker het dashboard opnieuw geinstalleerd op een rpi4 en daar werkt het zonder problemen. ik zou het dan ook zoeken in de pvoutput gegevens c.q instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
@Sir Bacon
Heb je het probleem al gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Nu online
@NLMaca Nee, helaas nog niet aan toegekomen. Ik zal binnenkort Verbose even aanzetten en kijken of ik dan uit het antwoord van PVoutput kan opmaken waar het mis gaat.

Edit 1: Ik zie dat verbose in de sql database staat en niet in een config file. Ik heb het dashboard 4.0 draaien. Als ik daarin naar Settings - E2PV ga zie ik 8 entries onder General settings (Verbose, Total inverters, PVoutout API key, PVoutput systemID, Lifetime, Mode, Extended en AC). Als ik dan op Edit e2pv settings klik kan ik er maar 5 editen (Total inverters, PVoutout API key, PVoutput systemID, Lifetime en AC). Is dit bewust zo gekozen?

Maar even op zoek naar de credentials om in phpMyAdmin in te loggen om Verbose op 1 te zetten.

Edit 2: Kan mijn root wachtwoord dus niet meer vinden... 8)7 Via deze procedure gereset:
https://robbinespu.github...ariadb_root_password.html
Daarna kon ik via phpMyAdmin weer naar binnen. Ik heb nu Verbose op 1 gezet, dus nu even afwachten wat er in de log gaat staan.
Waar staat de logfile van verbose?

[ Voor 80% gewijzigd door Sir Bacon op 20-04-2020 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Ok. bij 1 gebruiker het probleem dat het LAN script niet werkt. Zodra ik er een statisch ipadres neer zet dan gaat de hele pi over de zeik en is er geen internet meer bereikbaar. Voor nu heb ik het remote bij hem geïnstalleerd en de pi maar op DHCP laten zijn.

zijn er meer die tegen dit probleem aangelopen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Nu online
Een stap verder, maar zonder resultaat. Ik heb in enecsys_solar/e2pv het originele script van Omoerbeek e2pv.php en de config.php gezet. (de oude hernoemd) Alle gegevens in de config goedgezet en de Pi herstart. Na even wachten kwam de data gewoon weer binnen in het dashboard en de MySQL database. Tot zover alles goed dus.

Maar de e2pv.log blijft stijf op 0 bytes staan, daar komt niks in, ook al heb ik Verbose op 1 staan. Daar worden we dus niets wijzer van.

Wel een raar LAN/internet probleem wat wellicht gerelateerd is aan je vorige bericht @NLMaca ? Als ik Chromium opstart kan hij niet nu.nl bereiken, wel tweakers.net. En pvoutput.org is ook niet bereikbaar. Wellicht dat daarom de posts ook niet werken. Een ping naar nu.nl heeft 100% packet loss, idem pvoutput.org. Pingen naar tweakers.net gaat 100% goed.

Ik heb een Fritz!Box 7590, de Pi (als virtuele machine) heb ik wel een vast IP-adres gegeven in de Fritz!Box, internet verkeer is onbeperkt voor deze machine.

Als ik iets kan proberen hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
@Sir Bacon
Ik zou eerlijk gezegd niet weten waar dat aan ligt. Het lijkt meer op een netwerk probleem. Ik heb het dan ook maar gelaten voor wat het is. Een Deen heeft het afgelopen week ook opnieuw geïnstalleerd en die heeft geen enkel probleem. Ik heb er dan verder ook geen zin in om iemand zijn netwerk uit te pluizen. Dat mag men zelf uitzoeken.

heb je het e2pv script van omoerbeek wel los draaien toch?
daar moet je handmatig de settings in (in de config.php) zetten. Is logfile schrijfbaar?

En dan open je een shell en start je het script niet via een cronjob, maar via php ep2v.php bijvoorbeeld. Dan kun je zien wat er voorbij komt.

Desnoods test je het eerst zonder mysql en eerst alleen pvoutput

[ Voor 9% gewijzigd door NLMaca op 03-05-2020 16:15 . Reden: edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Nu online
@NLMaca
Het was ook niet de bedoeling jou te vragen om mijn netwerk uit te pluizen. Mijn gedachte was meer dat het eventueel aan het andere probleem gelinkt was. Ik zal de Pi eens op een andere DNS server zetten, kijken of dat helpt.

De settings in config.php staan goed. De logfile moet voor alle users schrijfbaar zijn.

Goede tip om de e2pv uit de cron te halen. Zal ik morgen even doen en dan e2pv handmatig starten, even kijken wat er dan gebeurd.

Edit:
Op basis van deze website geprobeerd de DNS server te veranderen:
https://pimylifeup.com/raspberry-pi-dns-settings/

Zie ik in de dhcpcd.conf dat daar nog het oude IP-adres in staat voor de router en zijn DNS server. Ik heb een tijdje geleden de KPN experiabox, die op 192.168.2.254 draait, vervangen door een Fritz!Box die op 192.168.2.1 draait. |:(
Dit alles meteen aangepast en het werkt weer :)
Zowaar ook net al een entry op PVoutput gezien, ook al is die nu 0 W.

Conclusie: Voortaan iets beter nakijken waar van alles gewijzigd moet worden als je een router vervangt. Ik had het IP-adres weer op het oude adres gezet, maar dat was dus kennelijk niet genoeg.

Dank voor het meedenken _/-\o_

Edit2:
Ter verduidelijking, het gaat om het volgende stuk aan het eind van /etc/dhcpcd.conf (na de aanpassing dus ;)):
###Added by NLMaca - RPI static ip installer###
interface eth0
static ip_adress=192.168.2.20/24
static routers=192.168.2.1
static domain_name_servers=192.168.2.1
###END NLMaca - RPI static ip installer###

[ Voor 55% gewijzigd door Sir Bacon op 03-05-2020 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Sir Bacon schreef op zondag 3 mei 2020 @ 20:20:
@NLMaca
Het was ook niet de bedoeling jou te vragen om mijn netwerk uit te pluizen. Mijn gedachte was meer dat het eventueel aan het andere probleem gelinkt was. Ik zal de Pi eens op een andere DNS server zetten, kijken of dat helpt.
Ik doelde op de andere persoon die ik geholpen heb ;). Ik denk dat jij meer dan capabel genoeg bent om dat zelf uit te zoeken.

Ik ben benieuwd of je morgen data krijgt. Debuggen lijkt soms makkelijk, maar het kan je behoorlijk wat hoofdbreken verzorgen.

[ Voor 12% gewijzigd door NLMaca op 03-05-2020 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Nu online
@NLMaca
Het lijkt er toch echt op dat het werkt, op PVoutput schijnt het zonnetje inmiddels ook weer 8)
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=44586&sid=46841

Ik heb mijn modem vervangen en ongeveer tegelijk is de gateway kapot gegaan. Waarschijnlijk dat daar dus alle verwarring uit kwam. De oplossing was dus heel simpel door de 2 regels in /etc/dhcpcd.conf te veranderen naar het nieuwe routeradres.

Binnenkort zal ik even naar de MQTT toevoeging kijken. En ik snap nog niet helemaal waarom er met Verbose=1 niks in e2pv.log komt, maar het werkt, dus eigenlijk is dat ook niet meer nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satmarco
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-06-2023
Na een vlekkeloze installatie van deze tool op mijn pi, waarvoor hulde!, loop ik nu toch tegen een probleempje aan waar ik zo snel niet uit kom.

Er wordt geen historie opgebouwd.
Uit de crontab file heb ik nu de opdracht gekopieerd en handmatig gestart vanaf de prompt en krijg dan onderstaande melding te zien.

code:
1
2
3
PHP Notice:  Undefined variable: mysqli in /var/www/html/enecsys_solar/cron/cron_nightly_reports.php on line 40
PHP Warning:  mysqli_error() expects parameter 1 to be mysqli, null given in /var/www/html/enecsys_solar/cron/cron_nightly_reports.php on line 40
PHP Fatal error:  Query failed. Error:  in /var/www/html/enecsys_solar/cron/cron_nightly_reports.php on line 40

Iemand die mij hiermee op weg wil/kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
satmarco schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:32:
Na een vlekkeloze installatie van deze tool op mijn pi, waarvoor hulde!, loop ik nu toch tegen een probleempje aan waar ik zo snel niet uit kom.

Er wordt geen historie opgebouwd.
Uit de crontab file heb ik nu de opdracht gekopieerd en handmatig gestart vanaf de prompt en krijg dan onderstaande melding te zien.

code:
1
2
3
PHP Notice:  Undefined variable: mysqli in /var/www/html/enecsys_solar/cron/cron_nightly_reports.php on line 40
PHP Warning:  mysqli_error() expects parameter 1 to be mysqli, null given in /var/www/html/enecsys_solar/cron/cron_nightly_reports.php on line 40
PHP Fatal error:  Query failed. Error:  in /var/www/html/enecsys_solar/cron/cron_nightly_reports.php on line 40

Iemand die mij hiermee op weg wil/kan helpen?
Ik was er al bang voor dat dit een keer zou optreden. Ik heb het bij mijn ouders inmiddels op een intel nuc draaien, daar kwam ik het probleem ook tegen. Daar heb ik toen de fix voor gemaakt, zodat het weer werkt.
Als ik het zo terug kijk is het wel een bagger query geworden, maar goed ik ben ook geen programmeur en het werkt.

ik heb de fix nog niet in de github repo staan, maar je mag het gelijk uittesten voor mij.

Probeer dit eens:
Vanaf je ssh (putty) sessie. als root user
code:
1
2
3
4
cd /tmp
wget https://vanmarion.nl/projects/enecsys/cron_nightly_reports.txt
mv cron_nightly_reports.txt cron_nightly_reports.php
mv cron_nightly_reports.php /var/www/html/enecsys_solar/cron/

Vervolgens kun je nog een keer de cronjob handmatig draaien of even wachten tot morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satmarco
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-06-2023
Probeer dit eens:
Vanaf je ssh (putty) sessie. als root user
code:
1
2
3
4
cd /tmp
wget https://vanmarion.nl/projects/enecsys/cron_nightly_reports.txt
mv cron_nightly_reports.txt cron_nightly_reports.php
mv cron_nightly_reports.php /var/www/html/enecsys_solar/cron/

Vervolgens kun je nog een keer de cronjob handmatig draaien of even wachten tot morgen.
Yes, dit werkt!
Alle records zijn netjes verwerkt.

_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLMaca
Top. Dan ga ik dit weekend wel een kleine commit naar github pushen. Dank voor het testen

• targetts_edb
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-02-2021
Ik gebruik het programma Omoerbeek al een tijdje, sinds Enecsys in administratie ging
Ik kwam de applicatie tegen bij
https://github.com/nlmaca/Enecsys_Dashboard
en hebben dit met succes geïnstalleerd - met dank aan de ontwikkelaar

Een van de redenen om deze nieuwe applicatie uit te proberen, is om te proberen wat meer diagnostische gegevens over de omvormers te krijgen
Een (of meer) van de omvormers veroorzaakt een probleem, zoals hieronder beschreven

Mijn installatie heeft een isolatieschakelaar tussen de door zonne-energie opgewekte energie en de binnenkomende netstroom
Willekeurig schakelt deze schakelaar uit, waardoor de door zonne-energie opgewekte energie wordt losgekoppeld van de teruglevering aan de netvoeding
Door de isolatieschakelaar te resetten, kan de normale werking worden hervat

Ik heb niet kunnen vaststellen wat er aan de hand is of welke omvormer (of omvormers) het probleem veroorzaakt
Heeft iemand suggesties om dit op te sporen - bedankt voor het lezen en alle hulp

(Dankzij Google Translate)

• NLMaca
@targetts_edb
ik kan je hier helaas niet mee helpen. Ik heb zelf geen zonnepanelen en ik weet ook niet hoe het werkt met een isolatieschakelaar ertussen. Misschien dat anderen het wel weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SjaakK
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-02-2024
19roland70 schreef op zondag 8 maart 2015 @ 13:16:

Updates

27 mei 2017: De info die hier stond was al aardig verouderd. Is bij deze up-to-date gemaakt.

Inleiding

@19roland70 heeft dit topic geopend n.a.v dat hij een gedupeerde was m.b.t het failliet gaan van Enecsys.
Dit betekende voor consumenten dat ze geen gegevens meer in konden zien bij enecsys m.b.t de opwekking van hun zonnepanelen. Ik heb zelf geen zonnepanelen, maar kwam door mijn ouders op dit
draadje terecht.

Al snel melden zich meer mensen hier en hebben een aantal leden een flinke bijdrage gedaan om tot een oplossing te komen.
Credits perl script: @duinsel
Credits php script : @omoerbeek
Credits forumleden voor meedenken, testen, etc
Duinsel had een perl script gemaakt welke als leidraad is gebruikt in de verdere ontwikkeling in dit draadje
Omoerbeek welke het php script gemaakt heeft dat de Enecsys gateway uit kan lezen.

Problemen bij Enecsys

21-5-2015
Sinds 30 januari j.l. is Enecsys (producent van micro-omvormers) in surseance van betaling is terecht gekomen. Als gevolg hiervan is al het wereldwijde dataverkeer voor de monitoring
afgeknepen om kosten te besparen. Dit zou kunnen betekenen dat bij een faillissement zelfs de hele monitoring en productgaranties volledig zouden kunnen komen te vervallen.

Alternatieven

* Max Sunshine - Kosten per jaar 35,- Engelse Pond per jaar - https://enecsys-monitoring.com
* Enecsys Output - kosten per jaar: €23,99 - https://www.enecsysoutput.com/
* Aloaha Solar Dataservices: - Kosten: ?? - http://www.dataservices.solar
* UnitGate: Kosten: geen http://www.unitgate.eu/

het nadeel (vind ik) is dat je weer kosten kwijt bent elk jaar. Of je moet een script op je pc draaien, die dan eigenlijk 24/7 aan moet staan.

Aangezien dit soort data ook al bijna onder de privacy wet valt en je wilt voorkomen dat de data bij iemand op een server staat, kun je de data dus ook in eigen beheer monitoren/opslaan.

In eigen beheer

Ik heb destijds hiervoor gekozen, om zo niet weer een afhankelijkheid te hebben van een partij. Zoals gezegd heeft Omoerbeek een php script gemaakt op basis van het script van Duinsel.
Dit script https://github.com/omoerbeek/e2pv bevat een output naar pvoutput en de mogelijkheid voor opslaan in een mysql database.

Dit script heb ik weer geintegreerd in een php/mysql dashboard wat op een Raspberry Pi kan draaien. Ik kwam er al snel achter dat 90% niet op de commandline kan werken, wat resulteerde
in veel teamviewer support sessies. Ik heb daarop besloten om een compleet installatie script(s) te maken. Tevens de configuratie settings via een webpagina te laten verlopen. Elke gebruiker kan tegenwoordig wel een website openen en bijwerken ;). Dit gaf de gebruiker de mogelijkheid zoveel mogelijk zelf te doen en het scheelde
mij in support tijd.

De Raspberry kan men dan gewoon thuis in de meterkast hangen en zelf alles monitoren. PVoutput geeft een duidelijke history van alle data, terwijl je in het dashboard ook data per omvormer kunt terug zien.
Impressie : YouTube: Enecsys Dashboard - Teaser V3.0
de installatie kun je op mijn Github page: https://github.com/nlmaca/Enecsys_Dashboard vinden, als ook de installatie: https://github.com/nlmaca...r/INSTALL/INSTALL_RPI.pdf

Hardware

Wat heb je nodig:
Een raspberry pi (1,2,3). Het draait op alle versies. Onderstaand een idee.
#ProductPrijsSubtotaal
1Raspberry Pi 3 Model B 1GB€ 36,-€ 36,-
1Kingston microSDHC 8GB Class 10 + SD-Adapter + USB reader€ 6,50€ 6,50
1Raspberry Pi 3 Case€ 8,95€ 8,95
1ICIDU UTP CAT5 Cross Netwerk Kabel€ 5,90€ 5,90
1Raspberry Pi universal power supply Zwart€ 9,06€ 9,06
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 66,41

Het dashboard kan ook werken op een Synology NAS. Ik heb het document niet aangepast, maar het zou een begin zijn voor iemand als hij het werkend wil maken.
Credits: @Sir Bacon
docu link: https://vanmarion.nl/proj..._Manual_Synology_V0.3.pdf

Tweakers Enecsys Team

Op PVOutput is er door een forumlid een Groep gemaakt welke de Enecsys gebruikers weer geeft welke Enecsys Omvormers hebben. In de installatie handleiding staat ook hoe je je hier aan kunt
melden.

Reparatie

De distributeur doet het ook niet meer voor zover ik weet (Duramotion).
Ik heb niet meer de adressen/sites kunnen vinden waar je terecht kunt als er een omvormer kapot is. Op marktplaats worden ze nog wel eens aangeboden: https://tinyurl.com/y9pqlgr3

Er is wel een ander draadje wat gaat over het herstellen van je Omvormer:
Enecsys Micro Inverter - herstellen
Ik heb het geïnstalleerd op een Raspberry PI Zero W met een 32 Gb sd kaart. werkt super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-05 17:41
Ik heb zojuist een poging gedaan om de overstap te maken van een Synology NAS naar een RPI om het script te draaien. Hierbij heb ik handleiding voor installatie op een RPI gevolgd en dat ging goed tot na de reboot t.b.v. de instelling van het script.
De webpagina is niet meer bereikbaar, krijg enkel een php-script te zien.
Dit geldt niet alleen voor het Enecsys Dashboard, maar ook voor de PiHole webpagina die op dezelfde RPI draait.

Het script zelf werkt wel want ik krijg de data wel binnen in PVoutput.

Het probleem zal dus ergens in de webserver zitten, maar ik heb geen idee waar te beginnen met zoeken. Iemand een idee?

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
@Plexxodus zet pihole maar eens uit. Mogelijk dat dat de boosdoener is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-05 17:41
@NLMaca helaas werkt dat niet. Zou ook raar zijn als Pihole zichzelf gaat blokkeren.

Edit:
Inmiddels een nieuwe install gedaan met enkel het Dashboard en dat werkt nu.
Straks Pihole erbij zetten en kijken of het blijft werken.

[ Voor 46% gewijzigd door Plexxodus op 13-08-2021 15:25 ]

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micheldb14
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-01-2022
Een aantal jaar geleden heb ik dit systeem op een RPi 2b geïnstalleerd voor mijn vader en dit systeem heeft vele jaren perfect gedraaid! Nu een aantal jaar later werkt het systeem ineens niet meer omdat de sd kaart corrupt is. Om deze reden wil ik graag het systeem opnieuw installeren op een nieuw sd kaartje maar ik loop tegen een probleem aan.

Tot en met stap 8 gaat alles goed. Als ik na stap 8 reboot en begin aan stap 9 "sudo ./2.sudo_install_webserver.sh" krijg ik alleen maar errors.

Zou iemand mij kunnen uitleggen wat ik fout doe, of wat ik anders moet doen om het werkend te krijgen?

In verband met de grote van het bericht kan ik niet het hele script hier posten, daarom zal ik een aantal stukken uit het script verwijderen zodat het past. Als jullie nog iets moeten weten hoor ik het graag. Ik zou dit systeem graag weer werkend krijgen dus elke input is meer dan welkom.

Dit is mijn Putty output na de reboot van stap 8.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
pi@raspberrypi:~ $ sudo ./2.sudo_install_webserver.sh
Update system first
Hit:1 http://archive.raspberrypi.org/debian buster InRelease
Get:2 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster InRelease [15.0 kB]
Reading package lists... Done
E: Repository 'http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster InRelease' change                                                                                                                                                                                                                                             d its 'Suite' value from 'stable' to 'oldstable'
N: This must be accepted explicitly before updates for this repository can be ap                                                                                                                                                                                                                                             plied. See apt-secure(8) manpage for details.
-------------------------------------------------------------
Install unzip
Building dependency tree
Reading state information... Done
unzip is already the newest version (6.0-23+deb10u1).
The following package was automatically installed and is no longer required:
  rpi-eeprom-images
Use 'sudo apt autoremove' to remove it.
0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 1 not upgraded.
Start install of apache, mysql, phpmyadmin
Here we go
Step 1: install php, apache, mysql
Building dependency tree
The following package was automatically installed and is no longer required:
  rpi-eeprom-images
Use 'sudo apt autoremove' to remove it.
The following additional packages will be installed:
  apache2-bin apache2-data apache2-utils fontconfig-config fonts-dejavu-core
  galera-3 gawk libaio1 libapache2-mod-php7.3 libapr1 libaprutil1
  libaprutil1-dbd-sqlite3 libaprutil1-ldap libbrotli1 libcgi-fast-perl
  libcgi-pm-perl libconfig-inifiles-perl libdbd-mysql-perl libdbi-perl
  libencode-locale-perl libfcgi-perl libfontconfig1 libgd3 libhtml-parser-perl
  libhtml-tagset-perl libhtml-template-perl libhttp-date-perl
  libhttp-message-perl libio-html-perl libjansson4 libjbig0 liblua5.2-0
  liblwp-mediatypes-perl libmariadb3 libreadline5 libsigsegv2 libsnappy1v5
  libsodium23 libterm-readkey-perl libtiff5 libtimedate-perl liburi-perl
  libwebp6 libxpm4 lsof mariadb-client-10.3 mariadb-client-core-10.3
  mariadb-common mariadb-server-10.3 mariadb-server-core-10.3 mysql-common
  php-common php7.3 php7.3-cli php7.3-common php7.3-curl php7.3-gd php7.3-json
  php7.3-mysql php7.3-opcache php7.3-readline socat ssl-cert
Suggested packages:
  apache2-doc apache2-suexec-pristine | apache2-suexec-custom www-browser
  gawk-doc php-pear libclone-perl libmldbm-perl libnet-daemon-perl
  libsql-statement-perl libgd-tools libdata-dump-perl libipc-sharedcache-perl
  libwww-perl mailx mariadb-test tinyca openssl-blacklist
The following NEW packages will be installed:
  apache2 apache2-bin apache2-data apache2-utils fontconfig-config
  fonts-dejavu-core galera-3 gawk libaio1 libapache2-mod-php7.3 libapr1
  libaprutil1 libaprutil1-dbd-sqlite3 libaprutil1-ldap libbrotli1
  libcgi-fast-perl libcgi-pm-perl libconfig-inifiles-perl libdbd-mysql-perl
  libdbi-perl libencode-locale-perl libfcgi-perl libfontconfig1 libgd3
  libhtml-parser-perl libhtml-tagset-perl libhtml-template-perl
  libhttp-date-perl libhttp-message-perl libio-html-perl libjansson4 libjbig0
  liblua5.2-0 liblwp-mediatypes-perl libmariadb3 libreadline5 libsigsegv2
  libsnappy1v5 libsodium23 libterm-readkey-perl libtiff5 libtimedate-perl
  liburi-perl libwebp6 libxpm4 lsof mariadb-client mariadb-client-10.3
  mariadb-client-core-10.3 mariadb-common mariadb-server mariadb-server-10.3
  mariadb-server-core-10.3 mysql-common php php-common php-curl php-gd
  php-json php-mysql php7.3 php7.3-cli php7.3-common php7.3-curl php7.3-gd
  php7.3-json php7.3-mysql php7.3-opcache php7.3-readline socat ssl-cert
0 upgraded, 71 newly installed, 0 to remove and 1 not upgraded.
Need to get 26.6 MB of archives.
After this operation, 179 MB of additional disk space will be used.
Get:2 http://mirror.serverius.net/raspbian/raspbian buster/main armhf libaprutil                                                                                                                                                                                                                                             1 armhf 1.6.1-4 [81.7 kB]
Err:5 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf libbrotli1 armh                                                                                                                                                                                                                                             f 1.0.7-2
  404  Not Found [IP: 2a00:1098:0:80:1000:75:0:3 80]
Get:6 http://mirror.serverius.net/raspbian/raspbian buster/main armhf libjansson                                                                                                                                                                                                                                             4 armhf 2.12-1 [34.6 kB]
Err:8 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf apache2-bin arm                                                                                                                                                                                                                                             hf 2.4.38-3+deb10u3
Err:9 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf apache2-data al                                                                                                                                                                                                                                             l 2.4.38-3+deb10u3
Err:10 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf apache2-utils                                                                                                                                                                                                                                              armhf 2.4.38-3+deb10u3
Err:11 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf apache2 armhf                                                                                                                                                                                                                                              2.4.38-3+deb10u3
Get:12 http://mirror.serverius.net/raspbian/raspbian buster/main armhf libsigseg                                                                                                                                                                                                                                             v2 armhf 2.12-2 [32.3 kB]
Get:13 http://mirror.serverius.net/raspbian/raspbian buster/main armhf gawk armh                                                                                                                                                                                                                                             f 1:4.2.1+dfsg-1 [590 kB]
Get:14 http://mirror.serverius.net/raspbian/raspbian buster/main armhf mysql-com                                                                                                                                                                                                                                             mon all 5.8+1.0.5 [7,324 B]
Err:15 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf mariadb-common                                                                                                                                                                                                                                              all 1:10.3.22-0+deb10u1
Get:1 http://mirror.serverion.com/raspbian/raspbian buster/main armhf libapr1 ar                                                                                                                                                                                                                                             mhf 1.6.5-1 [83.3 kB]
Get:16 http://mirror.serverius.net/raspbian/raspbian buster/main armhf galera-3                                                                                                                                                                                                                                              armhf 25.3.25-2 [811 kB]
Err:17 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf libdbi-perl ar                                                                                                                                                                                                                                             mhf 1.642-1+b1
Get:20 http://mirror.serverius.net/raspbian/raspbian buster/main armhf libaio1 a                                                                                                                                                                                                                                             rmhf 0.3.112-3 [10.8 kB]
Err:23 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf mariadb-client                                                                                                                                                                                                                                             -core-10.3 armhf 1:10.3.22-0+deb10u1
Err:24 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf mariadb-client                                                                                                                                                                                                                                             -10.3 armhf 1:10.3.22-0+deb10u1
Err:25 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf mariadb-server                                                                                                                                                                                                                                             -core-10.3 armhf 1:10.3.22-0+deb10u1
Get:26 http://mirror.serverius.net/raspbian/raspbian buster/main armhf socat arm                                                                                                                                                                                                                                             hf 1.7.3.2-2 [324 kB]
Err:27 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf mariadb-server                                                                                                                                                                                                                                             -10.3 armhf 1:10.3.22-0+deb10u1
Get:28 http://mirror.serverius.net/raspbian/raspbian buster/main armhf fonts-dej                                                                                                                                                                                                                                             avu-core all 2.37-1 [1,068 kB]
Get:29 http://mirror.serverius.net/raspbian/raspbian buster/main armhf fontconfi                                                                                                                                                                                                                                             g-config all 2.13.1-2 [280 kB]
Err:31 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf php7.3-common                                                                                                                                                                                                                                              armhf 7.3.11-1~deb10u1
Err:32 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf php7.3-json ar                                                                                                                                                                                                                                             mhf 7.3.11-1~deb10u1
Err:33 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf php7.3-opcache                                                                                                                                                                                                                                              armhf 7.3.11-1~deb10u1
Err:34 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf php7.3-readlin                                                                                                                                                                                                                                             e armhf 7.3.11-1~deb10u1
Get:35 http://mirror.serverius.net/raspbian/raspbian buster/main armhf libsodium                                                                                                                                                                                                                                             23 armhf 1.0.17-1 [139 kB]
Err:36 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf php7.3-cli arm                                                                                                                                                                                                                                             hf 7.3.11-1~deb10u1
Err:37 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf libapache2-mod                                                                                                                                                                                                                                             -php7.3 armhf 7.3.11-1~deb10u1
Get:40 http://mirror.serverius.net/raspbian/raspbian buster/main armhf libhtml-p                                                                                                                                                                                                                                             arser-perl armhf 3.72-3+b2 [101 kB]
Err:44 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf libmariadb3 ar                                                                                                                                                                                                                                             mhf 1:10.3.22-0+deb10u1
Get:45 http://mirror.serverius.net/raspbian/raspbian buster/main armhf libdbd-my                                                                                                                                                                                                                                             sql-perl armhf 4.050-2 [114 kB]
Get:3 http://mirror.nl.leaseweb.net/raspbian/raspbian buster/main armhf libaprut                                                                                                                                                                                                                                             il1-dbd-sqlite3 armhf 1.6.1-4 [17.3 kB]
Get:46 http://mirror.serverius.net/raspbian/raspbian buster/main armhf libencode                                                                                                                                                                                                                                             -locale-perl all 1.05-1 [13.7 kB]
Get:19 http://mirror.nl.leaseweb.net/raspbian/raspbian buster/main armhf libconf                                                                                                                                                                                                                                             ig-inifiles-perl all 3.000001-1 [51.9 kB]
Get:21 http://mirror.nl.leaseweb.net/raspbian/raspbian buster/main armhf libread                                                                                                                                                                                                                                             line5 armhf 5.2+dfsg-3 [103 kB]
Get:4 http://mirror.transip.net/raspbian/raspbian buster/main armhf libaprutil1-                                                                                                                                                                                                                                             ldap armhf 1.6.1-4 [16.3 kB]
Get:22 http://mirror.nl.leaseweb.net/raspbian/raspbian buster/main armhf libsnap                                                                                                                                                                                                                                             py1v5 armhf 1.1.7-1 [15.4 kB]
Get:30 http://mirror.nl.leaseweb.net/raspbian/raspbian buster/main armhf php-com                                                                                                                                                                                                                                             mon all 2:69 [15.0 kB]
Get:38 http://mirror.nl.leaseweb.net/raspbian/raspbian buster/main armhf libhtml                                                                                                                                                                                                                                             -tagset-perl all 3.20-3 [12.7 kB]
Get:39 http://mirror.nl.leaseweb.net/raspbian/raspbian buster/main armhf liburi-                                                                                                                                                                                                                                             perl all 1.76-1 [89.9 kB]
Get:42 http://mirror.nl.leaseweb.net/raspbian/raspbian buster/main armhf libfcgi                                                                                                                                                                                                                                             -perl armhf 0.78-2+b2 [35.0 kB]
Get:7 http://mirror.transip.net/raspbian/raspbian buster/main armhf liblua5.2-0                                                                                                                                                                                                                                              armhf 5.2.4-1.1+b1 [83.1 kB]
Get:47 http://mirror.serverius.net/raspbian/raspbian buster/main armhf libfontco                                                                                                                                                                                                                                             nfig1 armhf 2.13.1-2 [327 kB]
Get:18 http://mirror.transip.net/raspbian/raspbian buster/main armhf lsof armhf                                                                                                                                                                                                                                              4.91+dfsg-1 [307 kB]
Get:41 http://mirror.transip.net/raspbian/raspbian buster/main armhf libcgi-pm-p                                                                                                                                                                                                                                             erl all 4.40-1 [222 kB]
Get:48 http://mirror.serverius.net/raspbian/raspbian buster/main armhf libjbig0                                                                                                                                                                                                                                              armhf 2.1-3.1+b2 [27.6 kB]

Removing expect (5.45.4-2) ...
Processing triggers for man-db (2.8.5-2) ...
Step 3: restart apache2
Failed to restart apache2.service: Unit apache2.service not found.
Step 4: Install phpmyadmin
Building dependency tree
The following packages were automatically installed and are no longer required:
  libtcl8.6 rpi-eeprom-images tcl-expect tcl8.6
Use 'sudo apt autoremove' to remove them.
The following additional packages will be installed:
  apache2 apache2-bin apache2-data apache2-utils dbconfig-common
  dbconfig-mysql default-mysql-client fontconfig-config fonts-dejavu-core
  javascript-common libaio1 libapache2-mod-php7.3 libapr1 libaprutil1
  libaprutil1-dbd-sqlite3 libaprutil1-ldap libbrotli1 libconfig-inifiles-perl
  libdbd-mysql-perl libdbi-perl libfontconfig1 libgd3 libjansson4 libjbig0
  libjs-jquery libjs-sphinxdoc libjs-underscore libltdl7 liblua5.2-0
  libmariadb3 libmcrypt4 libreadline5 libsnappy1v5 libsodium23
  libterm-readkey-perl libtiff5 libwebp6 libxpm4 libxslt1.1 libzip4
  mariadb-client-10.3 mariadb-client-core-10.3 mariadb-common mysql-common php
  php-bz2 php-common php-curl php-gd php-mbstring php-mysql php-pear
  php-php-gettext php-phpseclib php-tcpdf php-xml php-zip php7.1-common
  php7.1-mcrypt php7.3 php7.3-bz2 php7.3-cli php7.3-common php7.3-curl
  php7.3-gd php7.3-json php7.3-mbstring php7.3-mysql php7.3-opcache
  php7.3-readline php7.3-xml php7.3-zip ssl-cert
Suggested packages:
  apache2-doc apache2-suexec-pristine | apache2-suexec-custom www-browser
  default-mysql-server | virtual-mysql-server libclone-perl libmldbm-perl
  libnet-daemon-perl libsql-statement-perl libgd-tools libmcrypt-dev mcrypt
  php-libsodium php-gmp php-imagick openssl-blacklist
The following NEW packages will be installed:
  apache2 apache2-bin apache2-data apache2-utils dbconfig-common
  dbconfig-mysql default-mysql-client fontconfig-config fonts-dejavu-core
  javascript-common libaio1 libapache2-mod-php7.3 libapr1 libaprutil1
  libaprutil1-dbd-sqlite3 libaprutil1-ldap libbrotli1 libconfig-inifiles-perl
  libdbd-mysql-perl libdbi-perl libfontconfig1 libgd3 libjansson4 libjbig0
  libjs-jquery libjs-sphinxdoc libjs-underscore libltdl7 liblua5.2-0
  libmariadb3 libmcrypt4 libreadline5 libsnappy1v5 libsodium23
  libterm-readkey-perl libtiff5 libwebp6 libxpm4 libxslt1.1 libzip4
  mariadb-client-10.3 mariadb-client-core-10.3 mariadb-common mysql-common php
  php-bz2 php-common php-curl php-gd php-mbstring php-mysql php-pear
  php-php-gettext php-phpseclib php-tcpdf php-xml php-zip php7.1-common
  php7.1-mcrypt php7.3 php7.3-bz2 php7.3-cli php7.3-common php7.3-curl
  php7.3-gd php7.3-json php7.3-mbstring php7.3-mysql php7.3-opcache
  php7.3-readline php7.3-xml php7.3-zip phpmyadmin ssl-cert
0 upgraded, 74 newly installed, 0 to remove and 1 not upgraded.
Need to get 27.4 MB/30.1 MB of archives.
After this operation, 135 MB of additional disk space will be used.
Err:1 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf libbrotli1 armh                                                                                                                                                                                                                                             f 1.0.7-2
Err:2 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf apache2-bin arm                                                                                                                                                                                                                                             hf 2.4.38-3+deb10u3
Err:3 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf apache2-data al                                                                                                                                                                                                                                             l 2.4.38-3+deb10u3
Err:4 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf apache2-utils a                                                                                                                                                                                                                                             rmhf 2.4.38-3+deb10u3
Err:5 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf apache2 armhf 2                                                                                                                                                                                                                                             .4.38-3+deb10u3
Err:7 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf mariadb-common                                                                                                                                                                                                                                              all 1:10.3.22-0+deb10u1
Err:8 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf mariadb-client-                                                                                                                                                                                                                                             core-10.3 armhf 1:10.3.22-0+deb10u1
Err:9 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf mariadb-client-                                                                                                                                                                                                                                             10.3 armhf 1:10.3.22-0+deb10u1
Get:6 http://mirror.serverius.net/raspbian/raspbian buster/main armhf dbconfig-c                                                                                                                                                                                                                                             ommon all 2.0.11+deb10u1 [599 kB]
Get:10 http://mirror.serverius.net/raspbian/raspbian buster/main armhf default-m                                                                                                                                                                                                                                             ysql-client all 1.0.5 [3,532 B]
Get:11 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf dbconfig-mysql                                                                                                                                                                                                                                              all 2.0.11+deb10u1 [1,096 B]
Get:12 http://mirror.serverius.net/raspbian/raspbian buster/main armhf javascrip                                                                                                                                                                                                                                             t-common all 11 [6,120 B]
Err:13 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf php7.3-common                                                                                                                                                                                                                                              armhf 7.3.11-1~deb10u1
Err:14 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf php7.3-json ar                                                                                                                                                                                                                                             mhf 7.3.11-1~deb10u1
Err:15 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf php7.3-opcache                                                                                                                                                                                                                                              armhf 7.3.11-1~deb10u1
Err:16 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf php7.3-readlin                                                                                                                                                                                                                                             e armhf 7.3.11-1~deb10u1
Err:17 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf php7.3-cli arm                                                                                                                                                                                                                                             hf 7.3.11-1~deb10u1
Err:18 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf libapache2-mod                                                                                                                                                                                                                                             -php7.3 armhf 7.3.11-1~deb10u1
Err:19 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf libdbi-perl ar                                                                                                                                                                                                                                             mhf 1.642-1+b1
Err:20 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf libmariadb3 ar                                                                                                                                                                                                                                             mhf 1:10.3.22-0+deb10u1
Err:21 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf libwebp6 armhf                                                                                                                                                                                                                                              0.6.1-2
Err:22 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf libtiff5 armhf                                                                                                                                                                                                                                              4.1.0+git191117-2~deb10u1
Err:23 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf libjs-jquery a                                                                                                                                                                                                                                             ll 3.3.1~dfsg-3
Err:24 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf libjs-undersco                                                                                                                                                                                                                                             re all 1.9.1~dfsg-1
Get:25 http://mirror.serverius.net/raspbian/raspbian buster/main armhf libjs-sph                                                                                                                                                                                                                                             inxdoc all 1.8.4-1 [95.9 kB]
Get:27 http://mirror.serverius.net/raspbian/raspbian buster/main armhf libmcrypt                                                                                                                                                                                                                                             4 armhf 2.5.8-3.4 [64.2 kB]
Get:28 http://mirror.serverius.net/raspbian/raspbian buster/main armhf libxslt1.                                                                                                                                                                                                                                             1 armhf 1.1.32-2.2~deb10u1 [215 kB]
Get:26 http://mirror.transip.net/raspbian/raspbian buster/main armhf libltdl7 ar                                                                                                                                                                                                                                             mhf 2.4.6-9 [387 kB]
Err:30 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf php7.3 all 7.3                                                                                                                                                                                                                                             .11-1~deb10u1
Err:31 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf php7.3-bz2 arm                                                                                                                                                                                                                                             hf 7.3.11-1~deb10u1
Err:33 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf php7.3-curl ar                                                                                                                                                                                                                                             mhf 7.3.11-1~deb10u1
Err:34 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf php7.3-gd armh                                                                                                                                                                                                                                             f 7.3.11-1~deb10u1
Err:35 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf php7.3-mbstrin                                                                                                                                                                                                                                             g armhf 7.3.11-1~deb10u1
Get:36 http://mirror.serverius.net/raspbian/raspbian buster/main armhf php-mbstr                                                                                                                                                                                                                                             ing all 2:7.3+69 [5,996 B]
Err:37 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf php7.3-mysql a                                                                                                                                                                                                                                             rmhf 7.3.11-1~deb10u1
Err:38 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf php7.3-xml arm                                                                                                                                                                                                                                             hf 7.3.11-1~deb10u1
Get:39 http://mirror.serverius.net/raspbian/raspbian buster/main armhf php-xml a                                                                                                                                                                                                                                             ll 2:7.3+69 [6,012 B]
Err:40 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf php-pear all 1                                                                                                                                                                                                                                             :1.10.6+submodules+notgz-1.1
Get:41 http://mirror.serverius.net/raspbian/raspbian buster/main armhf php-php-g                                                                                                                                                                                                                                             ettext all 1.0.12-0.1 [16.4 kB]
Get:42 http://mirror.serverius.net/raspbian/raspbian buster/main armhf php-phpse                                                                                                                                                                                                                                             clib all 2.0.14-1 [184 kB]
Get:43 http://mirror.serverius.net/raspbian/raspbian buster/main armhf php-tcpdf                                                                                                                                                                                                                                              all 6.2.26+dfsg-1 [7,831 kB]
Err:44 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf php7.3-zip arm                                                                                                                                                                                                                                             hf 7.3.11-1~deb10u1
Get:45 http://mirror.serverius.net/raspbian/raspbian buster/main armhf php-zip a                                                                                                                                                                                                                                             ll 2:7.3+69 [5,988 B]
Get:46 http://mirror.serverius.net/raspbian/raspbian buster/main armhf php7.1-co                                                                                                                                                                                                                                             mmon armhf 7.1.20-1+b2 [480 kB]
Get:47 http://mirror.serverius.net/raspbian/raspbian buster/main armhf php7.1-mc                                                                                                                                                                                                                                             rypt armhf 7.1.20-1+b2 [12.6 kB]
Get:48 http://mirror.serverius.net/raspbian/raspbian buster/main armhf phpmyadmi                                                                                                                                                                                                                                             n all 4:4.6.6-5 [3,913 kB]
Get:29 http://mirror.nl.leaseweb.net/raspbian/raspbian buster/main armhf libzip4                                                                                                                                                                                                                                              armhf 1.5.1-4 [45.4 kB]
Get:32 http://mirror.nl.leaseweb.net/raspbian/raspbian buster/main armhf php-bz2                                                                                                                                                                                                                                              all 2:7.3+69 [5,988 B]
Fetched 13.9 MB in 8s (1,648 kB/s)
E: Failed to fetch http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/pool/main/b/brotli/l                                                                                                                                                                                                                                             ibbrotli1_1.0.7-2_armhf.deb  404  Not Found [IP: 2a00:1098:0:80:1000:75:0:3 80]
E: Failed to fetch http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/pool/main/a/apache2/                                                                                                                                                                                                                                             apache2-bin_2.4.38-3+deb10u3_armhf.deb  404  Not Found [IP: 2a00:1098:0:80:1000:                                                                                                                                                                                                                                             75:0:3 80]
E: Failed to fetch http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/pool/main/a/apache2/                                                                                                                                                                                                                                             apache2-data_2.4.38-3+deb10u3_all.deb  404  Not Found [IP: 2a00:1098:0:80:1000:7                                                                                                                                                                                                                                             5:0:3 80]
E: Failed to fetch http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/pool/main/a/apache2/                                                                                                                                                                                                                                             apache2-utils_2.4.38-3+deb10u3_armhf.deb  404  Not Found [IP: 2a00:1098:0:80:100                                                                                                                                                                                                                                             0:75:0:3 80]
E: Failed to fetch http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/pool/main/a/apache2/                                                                                                                                                                                                                                             apache2_2.4.38-3+deb10u3_armhf.deb  404  Not Found [IP: 2a00:1098:0:80:1000:75:0                                                                                                                                                                                                                                             :3 80]
E: Failed to fetch http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/pool/main/m/mariadb-                                                                                                                                                                                                                                             10.3/mariadb-common_10.3.22-0+deb10u1_all.deb  404  Not Found [IP: 2a00:1098:0:8                                                                                                                                                                                                                                             0:1000:75:0:3 80]
E: Failed to fetch http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/pool/main/m/mariadb-                                                                                                                                                                                                                                             10.3/mariadb-client-core-10.3_10.3.22-0+deb10u1_armhf.deb  404  Not Found [IP: 2                                                                                                                                                                                                                                             a00:1098:0:80:1000:75:0:3 80]
E: Failed to fetch http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/pool/main/m/mariadb-                                                                                                                                                                                                                                             10.3/mariadb-client-10.3_10.3.22-0+deb10u1_armhf.deb  404  Not Found [IP: 2a00:1                                                                                                                                                                                                                                             098:0:80:1000:75:0:3 80]
E: Failed to fetch http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/pool/main/p/php7.3/p                                                                                                                                                                                                                                             hp7.3-common_7.3.11-1~deb10u1_armhf.deb  404  Not Found [IP: 2a00:1098:0:80:1000                                                                                                                                                                                                                                             :75:0:3 80]
E: Failed to fetch http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/pool/main/p/php7.3/p                                                                                                                                                                                                                                             hp7.3-json_7.3.11-1~deb10u1_armhf.deb  404  Not Found [IP: 2a00:1098:0:80:1000:7                                                                                                                                                                                                                                             5:0:3 80]
E: Failed to fetch http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/pool/main/p/php7.3/p                                                                                                                                                                                                                                             hp7.3-opcache_7.3.11-1~deb10u1_armhf.deb  404  Not Found [IP: 2a00:1098:0:80:100                                                                                                                                                                                                                                             0:75:0:3 80]
E: Failed to fetch http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/pool/main/p/php7.3/p                                                                                                                                                                                                                                             hp7.3-readline_7.3.11-1~deb10u1_armhf.deb  404  Not Found [IP: 2a00:1098:0:80:10                                                                                                                                                                                                                                             00:75:0:3 80]
E: Failed to fetch http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/pool/main/p/php7.3/p                                                                                                                                                                                                                                             hp7.3-cli_7.3.11-1~deb10u1_armhf.deb  404  Not Found [IP: 2a00:1098:0:80:1000:75                                                                                                                                                                                                                                             :0:3 80]
E: Failed to fetch http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/pool/main/p/php7.3/l                                                                                                                                                                                                                                             ibapache2-mod-php7.3_7.3.11-1~deb10u1_armhf.deb  404  Not Found [IP: 2a00:1098:0                                                                                                                                                                                                                                             :80:1000:75:0:3 80]
E: Failed to fetch http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/pool/main/libd/libdb                                                                                                                                                                                                                                             i-perl/libdbi-perl_1.642-1+b1_armhf.deb  404  Not Found [IP: 2a00:1098:0:80:1000                                                                                                                                                                                                                                             :75:0:3 80]
E: Failed to fetch http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/pool/main/m/mariadb-                                                                                                                                                                                                                                             10.3/libmariadb3_10.3.22-0+deb10u1_armhf.deb  404  Not Found [IP: 2a00:1098:0:80                                                                                                                                                                                                                                             :1000:75:0:3 80]
E: Failed to fetch http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/pool/main/libw/libwe                                                                                                                                                                                                                                             bp/libwebp6_0.6.1-2_armhf.deb  404  Not Found [IP: 2a00:1098:0:80:1000:75:0:3 80                                                                                                                                                                                                                                             ]
E: Failed to fetch http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/pool/main/t/tiff/lib                                                                                                                                                                                                                                             tiff5_4.1.0+git191117-2~deb10u1_armhf.deb  404  Not Found [IP: 2a00:1098:0:80:10                                                                                                                                                                                                                                             00:75:0:3 80]
E: Failed to fetch http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/pool/main/j/jquery/l                                                                                                                                                                                                                                             ibjs-jquery_3.3.1~dfsg-3_all.deb  404  Not Found [IP: 2a00:1098:0:80:1000:75:0:3                                                                                                                                                                                                                                              80]
E: Failed to fetch http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/pool/main/u/undersco                                                                                                                                                                                                                                             re/libjs-underscore_1.9.1~dfsg-1_all.deb  404  Not Found [IP: 2a00:1098:0:80:100                                                                                                                                                                                                                                             0:75:0:3 80]
E: Failed to fetch http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/pool/main/p/php7.3/p                                                                                                                                                                                                                                             hp7.3_7.3.11-1~deb10u1_all.deb  404  Not Found [IP: 2a00:1098:0:80:1000:75:0:3 8                                                                                                                                                                                                                                             0]
E: Failed to fetch http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/pool/main/p/php7.3/p                                                                                                                                                                                                                                             hp7.3-bz2_7.3.11-1~deb10u1_armhf.deb  404  Not Found [IP: 2a00:1098:0:80:1000:75                                                                                                                                                                                                                                             :0:3 80]
E: Failed to fetch http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/pool/main/p/php7.3/p                                                                                                                                                                                                                                             hp7.3-curl_7.3.11-1~deb10u1_armhf.deb  404  Not Found [IP: 2a00:1098:0:80:1000:7                                                                                                                                                                                                                                             5:0:3 80]
E: Failed to fetch http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/pool/main/p/php7.3/p                                                                                                                                                                                                                                             hp7.3-gd_7.3.11-1~deb10u1_armhf.deb  404  Not Found [IP: 2a00:1098:0:80:1000:75:                                                                                                                                                                                                                                             0:3 80]
E: Failed to fetch http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/pool/main/p/php7.3/p                                                                                                                                                                                                                                             hp7.3-mbstring_7.3.11-1~deb10u1_armhf.deb  404  Not Found [IP: 2a00:1098:0:80:10                                                                                                                                                                                                                                             00:75:0:3 80]
E: Failed to fetch http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/pool/main/p/php7.3/p                                                                                                                                                                                                                                             hp7.3-mysql_7.3.11-1~deb10u1_armhf.deb  404  Not Found [IP: 2a00:1098:0:80:1000:                                                                                                                                                                                                                                             75:0:3 80]
E: Failed to fetch http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/pool/main/p/php7.3/p                                                                                                                                                                                                                                             hp7.3-xml_7.3.11-1~deb10u1_armhf.deb  404  Not Found [IP: 2a00:1098:0:80:1000:75                                                                                                                                                                                                                                             :0:3 80]
E: Failed to fetch http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/pool/main/p/php-pear                                                                                                                                                                                                                                             /php-pear_1.10.6+submodules+notgz-1.1_all.deb  404  Not Found [IP: 2a00:1098:0:8                                                                                                                                                                                                                                             0:1000:75:0:3 80]
E: Failed to fetch http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/pool/main/p/php7.3/p                                                                                                                                                                                                                                             hp7.3-zip_7.3.11-1~deb10u1_armhf.deb  404  Not Found [IP: 2a00:1098:0:80:1000:75                                                                                                                                                                                                                                             :0:3 80]
E: Unable to fetch some archives, maybe run apt-get update or try with --fix-mis                                                                                                                                                                                                                                             sing?
Step 5: echo add line to apache config ServerName 127.0.0.1
./2.sudo_install_webserver.sh: line 90: /etc/apache2/apache2.conf: No such file                                                                                                                                                                                                                                              or directory
Step 6: restart apache and mysql
Failed to restart apache2.service: Unit apache2.service not found.
Failed to restart mysql.service: Unit mysql.service not found.
Just a reminder. Did you save the Root password?
Copy this new Mysql Root password and keep it in a safe place:
(gegenereerd wachtwoord)

Installation Done! > Go to script No 3
code:
1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
@micheldb14
ik moet eerlijk zijn. Het is een jaar of 2 geleden dat ik echt de RPI versie nog heb bijgewerkt.

Maar hier gaat al iets fout bij je
Err:32 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster/main armhf php7.3-json ar mhf 7.3.11-1~deb10u1
404 Not Found [IP: 2a00:1098:0:80:1000:75:0:3 80]
Waardoor de rest het ook niet meer doet.

Ik kan dit weekend wel eens kijken of ik alles eens een grote update kan geven. De handleiding is inmiddels allang over datum. En het verbaasde me eigenlijk dat de RPI installatie nog zo lang heeft gewerkt.

Bij mijn ouders heb ik alles overgezet naar een Intel Nuc, omdat dat veel stabieler draait en ik ook veel dingen aan elkaar geknoopt heb en daar vervolgens 1 dashboard van gemaakt heb, vandaar dat ik de Github pagina ook niet echt meer bijgewerkt heb.

edit. @micheldb14
Heb je wel internet op de RPI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Ik heb het probleem al gevonden. Ik moet de installers gaan nalopen op gewijzigde commands ;).
https://forums.raspberrypi.com/viewtopic.php?t=245022

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-05 18:50
Ik heb het 5,5 jaar geleden geinstaleerd en het opslaan van de logfile toen uitgezet en verder nooit meer naar omgekeken en het werkt nog steeds. En op een stroomstoring na is de rpi nooit uit geweest of gereboot. Ook de samsung adapter staat al 5,5 aan een gesloten aan.
Mijn complimenten

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micheldb14
NLMaca schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 22:43:
@micheldb14
ik moet eerlijk zijn. Het is een jaar of 2 geleden dat ik echt de RPI versie nog heb bijgewerkt.

Maar hier gaat al iets fout bij je

[...]

Waardoor de rest het ook niet meer doet.

Ik kan dit weekend wel eens kijken of ik alles eens een grote update kan geven. De handleiding is inmiddels allang over datum. En het verbaasde me eigenlijk dat de RPI installatie nog zo lang heeft gewerkt.

Bij mijn ouders heb ik alles overgezet naar een Intel Nuc, omdat dat veel stabieler draait en ik ook veel dingen aan elkaar geknoopt heb en daar vervolgens 1 dashboard van gemaakt heb, vandaar dat ik de Github pagina ook niet echt meer bijgewerkt heb.

edit. @micheldb14
Heb je wel internet op de RPI?
Bedankt voor je snelle reactie!

Ik snap ook dat je er niet aan werkt, alles werkt namelijk al erg goed en super stabiel. alleen jammer dat de installatie van dit mooie stuk software wat lastiger wordt doordat onderdelen geüpdatet worden.

Ik ben er vrij zeker van dat de RPi internet heeft, omdat stap 7 ook goed gaat waarbij de RPi updates download / installeert.
NLMaca schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 23:06:
Ik heb het probleem al gevonden. Ik moet de installers gaan nalopen op gewijzigde commands ;).
https://forums.raspberrypi.com/viewtopic.php?t=245022
Als er een update zou komen wat je zelf al aangaf zou dat super zijn! Ik zal zelf ook wat proberen aan de hand van de link die je stuurde. Ik zie dat het ook kan uitmaken dat je nu een reboot moet doen tussen de update en de upgrade. ik zal dat ook even proberen in een nieuwe installatie om te testen of dit verschil maakt.

Gr,
Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

@micheldb14 wellicht IPv6 even uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-05 20:58

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

: Repository 'http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster InRelease' changed its 'Suite' value from 'stable' to 'oldstable'
N: This must be accepted explicitly before updates for this repository can be applied. See apt-secure(8) manpage for details.
Ik denk dat het daar mis gaat.

Zie https://www.claudiokuenzl...explicitly-before-updates

Een
code:
1
 apt-get update --allow-releaseinfo-change
voordat je je script runt zou dat moeten fixen.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micheldb14
Heel erg bedankt voor alle snelle reacties.
Creepy schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:36:
[...]

Ik denk dat het daar mis gaat.

Zie https://www.claudiokuenzl...explicitly-before-updates

Een
code:
1
 apt-get update --allow-releaseinfo-change
voordat je je script runt zou dat moeten fixen.
Ik denk dat dit de oplossing was.

In stap 7 heb ik een reboot gedaan tussen de update en de upgrade. ( ik weet niet of dit iets heeft gedaan maar ik had gelezen dat dit beter was)

vervolgens heb ik bij de start van stap 8 het stukje script gebruikt wat @Creepy aangaf (met sudo).
code:
1
sudo apt-get update --allow-releaseinfo-change

Hierna gingen alle stappen tot stap 15 vlekkeloos waar ik nu alles moet invullen via het dashboard. Ik maak regelmatig backups dus nu moet ik even uitzoeken hoe ik die backup er weer in krijg, maar dat moet lijkt me wel goed komen.

Nogmaals, heel erg bedankt allemaal! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micheldb14
hmmm, het terugzetten van de backups gaat toch wat lastiger dan verwacht.

Ik heb twee backup bestanden, "FILES_2021-08-30-03-00-01" en "DATABASE_enecsys_31f556-2021-08-30-04-00-01.sql"

Zou iemand me kunnen vertellen hoe ik deze backup bestanden weer terug kan zetten in het nieuwe systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
@micheldb14

Opmerking:
Als je de data na je laatste backup ook nog wil bewaren, moet je eerst een nieuwe backup maken. Die zal je dan later handmatig moeten importeren. Als je dat wil stuur dan even een pm. Je moet dan namelijk de insert queries handmatig uitvoeren om die data er ook weer in te krijgen.

Database restoren is het makkelijkst op onderstaande manier. Ik weet niet wat je kennis is van phpmyadmin, dus ik leg het maar zo makkelijk mogelijk uit.

Inloggen in phpmyadmin op de RPI.

1. Klik op je enecsys database
2. Selecteer alle kolommen
3. Selecteer verwijderen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GNbMZwA-B5pQKOZF1Ua1DUveq3c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LCnuuFVcnxGWlbqmETTcinwp.png?f=fotoalbum_large

Je krijgt dan de melding dat je alles wil verwijderen. Klik op Ja.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6RfRbI0Tatuk620QX-74xxooUg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IeFRlvx2TwRo55RVOHdhC0AG.png?f=fotoalbum_large

Dan is je database leeg. Nu kun je de backup importeren op dezelfde database.
1. Klik nogmaals op je database
2. Klik op importeren
3. Bestand kiezen
4. Kies de locatie op je pc waar je de database backup hebt staan en selecteer het SQL bestand
5. Openen
6. Klik op start. De database wordt geimporteerd.

Als alles gelukt is, heb je de data weer terug van het moment van de backup. Alles wat je daarna gelogged hebt ben je wel kwijt.

Ik hoop dat dit het wat duidelijker maakt.
De Files backup heb je niet nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6ZZgBFwZVDqLtotp2xwVRSOf_E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BWjFiLMPk3ttEIE0WpbtZelp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
@micheldb14 is het nog gelukt met je database te restoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• micheldb14
NLMaca schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:00:
@micheldb14 is het nog gelukt met je database te restoren?
@NLMaca
Excuses voor de late reactie (ik had helaas ook geen melding gekregen van je reactie).

Ik wist hiervoor niks van phpmyadmin dus dat was nieuw voor mij, maar met een beetje hulp van Google/Youtube en jou zeer goede uitleg voor de backup is het me zeker gelukt en draait alles weer perfect.

Het enige waar ik tegenaan liep was dat hij na de backup de zonnepanelen niet meer ging uitlezen. Toen ik alle instellingen bij langs ging om alles te controleren zag ik dat in de handleiding bij het instellen van het Enecsys kastje staat: "Make sure DHCP settings is not selected". Dit vinkje stond bij mij dus wel aan, en na het uitvinken en te herstarten deed alles het weer. Ik weet niet waarom dit vinkje hiervoor wel aangevinkt was, maar alles deed het altijd perfect (misschien moest dit vinkje wel aan bij een oudere versie?

Ook viel me op dat het sd kaartje welke ik gebruikte nog het originele kaartje was welke ik 6,5 jaar geleden bij de RPi heb gekocht. Het is dus helemaal niet zo raar dat deze het inmiddels heeft begeven. Hopelijk houdt dit nieuwe kaartje het weer net zo lang vol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrikrodtnes
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 24-10-2021
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_KgsbIcCa-JQ1OvBe_vYBCzqMw0=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/72z9W0dZ9q2RTQo2N6VPPzkl.gif?f=fotoalbum_large

Thansk for your great work!
I get this error when I try to add Inverters, see attached picture.
I added the inverter once - and deleted it - and cannot add it again.
Tried to reinstall on the same sd card - can still not add 100085427
What do I do wrong?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
henrikrodtnes schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:42:
[Afbeelding]

Thansk for your great work!
I get this error when I try to add Inverters, see attached picture.
I added the inverter once - and deleted it - and cannot add it again.
Tried to reinstall on the same sd card - can still not add 100085427
What do I do wrong?
Hi, nice to hear.
Did you also fill in the other fields? If not, give it a try. Im not sure if i made them mandatory or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrikrodtnes
I have filled in all fields also for pv-output, I will try again with a fresh sd card - I will report result.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
henrikrodtnes schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:47:
I have filled in all fields also for pv-output, I will try again with a fresh sd card - I will report result.
This shouldn't have anything to do with reinstalling. It is a insert query that is going wrong.

can you make a screenshot of what you are filling in the input field? So i can take a look at it what's wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrikrodtnes
Sure, see attached Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZL2Rqw-xjNWFtk6Qd_GGB7zOK2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r32Ymk4lTDzHK1EByO1ufJHu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
@henrikrodtnes
please also set the partnumber and builddate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henrikrodtnes
Perfect - Now it works - Thank you for quick support!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:24
Even een kleine aanvulling, als je het op een Ubuntu 20.04 LTS wilt installeren, werkt dat feilloos. Let alleen op dat je dan een user pi aanmaakt bij het installeren van het systeem, omdat anders de scripts niet werken.

@NLMaca Waarschijnlijk is dat ook weer een klusje voor je, de user pi gaat per default uit de Pi distributie. User pi vervangen door de current user, of vooraf om een usernaam vragen? In een van de scripts zat die pi-user hard in gescript. Makkelijk zat vervangen overigens.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
@SkiFan Ik ben niet meer van plan om updates door te voeren. Ik vind het wel welletjes zo. Het was een leuk projectje, maar na 7 jaar hou ik het voor gezien met updates. Ik heb de laatste 2 jaar ook bijna geen vragen meer gehad, dus ik verwacht dat het wel loopt bij de meesten, of ze zullen wel overgestapt zijn naar andere panelen of omvormers.
Pagina: 1 ... 21 22 Laatste

Let op:
aandachtspuntje:
De rapporteer knop is niet hetzelfde als de quote knop: let er op dat je op de goede drukt!