Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 00:09
P_Tingen schreef op zondag 07 februari 2016 @ 21:15:
@gberlo: ik heb ook een oude versie draaien van nl_maca's script op een rpi2. Als je wil kan ik wel een image van de hele rpi maken en ergens parkeren?
Hij heeft hier nog niet geantwoord zie ik. Het bleek dat zijn raspberry defect was. Ik had al een custom image voor hem gemaakt met alleen php en omoerbeek zn script en de output naar pvoutput.

Ik heb na flink zoeken nog de oude image in mijn backups gevonden, alleen is het niet de bedoeling om deze nog onine te brengen. ik heb anders teveel dingen die ik moet gaan bijhouden bij wijzigingen.

• limpie_ton
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 14:07
NLMaca schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 19:59:
[...]

Hij heeft hier nog niet geantwoord zie ik. Het bleek dat zijn raspberry defect was. Ik had al een custom image voor hem gemaakt met alleen php en omoerbeek zn script en de output naar pvoutput.

Ik heb na flink zoeken nog de oude image in mijn backups gevonden, alleen is het niet de bedoeling om deze nog onine te brengen. ik heb anders teveel dingen die ik moet gaan bijhouden bij wijzigingen.
Ik heb hem de oude versie toegestuurd. Die had ik nog op de comp staan. Deze heeft hij aan de praat gekregen dmv de readme die ik ook nog op hard copy had liggen.

Marstek venus e v2, pt003. C5 aircross bis. plus. phev. Pensioendatum. Enecsys en enphase omvormers.

• NLMaca
ah kijk mooi zo.:D

ik heb net nog iemand uit Denemarken geholpen met de jessie installatie. is even wachten op resultaten morgen, ik kwam een kleine error tegen in de jessie installer. met name dat ik kijk of de config al bestaat en deze vervolgens backup indien aanwezig. was een stomme forward slash die ik vergeten was.

ach, het blijft knutselen :d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLMaca
Wensen:
ik wil kijken of ik me weer wat meer kan richten op het dashboard zelf. Indien jullie wensen hebben hoor ik het graag, dan kan ik gaan kijken wat ik in kan gaan bouwen.

mijn lijstje:
1. prio voor mij staat om de database op te gaan ruimen. De database van mijn ouders zit nu na bijna een jaar op 173MB. (ik heb vanaf het begin van de rpi scripts alles gelogd tot dusver)

2. melding op de 'LIVE' pagina, indien de data ouder is dan bijv 10minuten om een melding weer te geven. het kan namelijk zijn dat je enecsys gateway geen data meer geeft, maar het kan ook wat anders zijn), nu laat ik alleen de laatste output zien. als je er niet op let, valt het ook niet echt op.

3. nieuwe layout. ik ben er op uitgekeken ;d

4. melding nieuwe versie. ik ben normaal niet van het extern data ophalen, maar dit is het enige wat ik remote wil laten weten dat er een nieuwe versie beschikbaar is.

5. beter gebruik van de layout/tabellen in het dashboard. mijn eerste opzet was voor mobiel vriendelijk. maar ik denk dat ik meer tablet size aan ga houden.

6. betere installer / upgrade proces maken. ik deploy sites en servers meestal handmatig en bouw scripts uit de losse pols. ik wil wat meer structuur inbouwen en mijn code verbeteren.

7. meer met gauges/meterjes/plaatjes werken in het dashboard. zal jquery scripten worden.

8. op een eerder lijstje had ik nog staan om in te bouwen hoe je je panelen hebt liggen op het dak. dit zal ook met jquery moeten, hoe weet ik nog niet, maar dit wil ik toch een keer gaan inbouwen.

9. ik weet even niet meer wie dat al gevraagd had, om de resultaten van bijv de dagtotalen op te slaan ipv alles.

10. meer controle checks in het dashboard weergeven. oa draait de cronjob nog, log uitlezen vanuit het dashboard, system check rpi, etc

10. jullie wensen uitwerken:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:22

P_Tingen

omdat het KAN

NLMaca schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 23:03:
Wensen:
ik wil kijken of ik me weer wat meer kan richten op het dashboard zelf. Indien jullie wensen hebben hoor ik het graag, dan kan ik gaan kijken wat ik in kan gaan bouwen.
Ik heb wel eens geëxperimenteerd met je dashboard maar het niet geïnstalleerd. Een reden was dat het dashboard mij teveel gedetailleerde informatie gaf en te weinig all-in-one. Wat ik bij de oude Enecsys site mooi vond, was dat je in 1 oogopslag kon zien wat je panelen samen hadden opgewekt die dag met een grafiekje erbij van het verloop ervan. Eigenlijk een beetje wat pvoutput ook laat zien. Dus iets á la dit:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/niej8un.jpg

En dan nog liefst een getal erbij wat de current output laat zien als opgewekt vermogen:
Afbeeldingslocatie: http://www.zon-paneel-energie.nl/zonnepanelen/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/e/n/enecsys-web.jpg

Daarnaast had ik het idee dat er wel veel data in de database opgeslagen bleef, waar ik niet op zat te wachten. Ik sluis alles door naar PV Output en kan daar wel historie bekijken. Op mijn rpi wil ik niet al teveel bewaren. Dus wat mij betreft zou het prima zijn om alle data, die ouder is dan 1 dag gewoon weg te mikken. Alternatief zou zijn om data te consolideren in dagtotalen en als het nog ouder wordt in week of maandtotalen. Ik ben sowieso niet geïnteresseerd in exacte standen per inverter op een bepaalde tijd een half jaar geleden of zo.

Maar goed, dit is wat ik persoonlijk zou zoeken in een dashboard.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limpie_ton
Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat er een (groot) verschil zit tussen de data op pvoutput en de data op het dashboard. Gisteren had ik een verschil in totaaldata tussen pvoutput 7977Wh en het dashboard 6690 Wh. Dat is toch best wel een groot verschil.

Marstek venus e v2, pt003. C5 aircross bis. plus. phev. Pensioendatum. Enecsys en enphase omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 12:21
Wensen:

mijn lijstje:
1. prio voor mij staat om de database op te gaan ruimen. De database van mijn ouders zit nu na bijna een jaar op 173MB. (ik heb vanaf het begin van de rpi scripts alles gelogd tot dusver)

2. melding op de 'LIVE' pagina, indien de data ouder is dan bijv 10minuten om een melding weer te geven. het kan namelijk zijn dat je enecsys gateway geen data meer geeft, maar het kan ook wat anders zijn), nu laat ik alleen de laatste output zien. als je er niet op let, valt het ook niet echt op.

3. nieuwe layout. ik ben er op uitgekeken ;d

4. melding nieuwe versie. ik ben normaal niet van het extern data ophalen, maar dit is het enige wat ik remote wil laten weten dat er een nieuwe versie beschikbaar is.

5. beter gebruik van de layout/tabellen in het dashboard. mijn eerste opzet was voor mobiel vriendelijk. maar ik denk dat ik meer tablet size aan ga houden.

6. betere installer / upgrade proces maken. ik deploy sites en servers meestal handmatig en bouw scripts uit de losse pols. ik wil wat meer structuur inbouwen en mijn code verbeteren.

7. meer met gauges/meterjes/plaatjes werken in het dashboard. zal jquery scripten worden.

8. op een eerder lijstje had ik nog staan om in te bouwen hoe je je panelen hebt liggen op het dak. dit zal ook met jquery moeten, hoe weet ik nog niet, maar dit wil ik toch een keer gaan inbouwen.

9. ik weet even niet meer wie dat al gevraagd had, om de resultaten van bijv de dagtotalen op te slaan ipv alles.

10. meer controle checks in het dashboard weergeven. oa draait de cronjob nog, log uitlezen vanuit het dashboard, system check rpi, etc

Vindt dit een prima idee Jeroen en kan me goed vinden in je prioriteiten. De enige wens die ik nog zou hebben is een mailscript die een mail verstuurt indien er een inverter gedurende een bepaalde tijd ondermaats presteert tov de rest of gedurende langere tijd geen data meer verstuurt.
Wat dashboard betreft vind ik de old skool gauges wel mooi.

/Roel

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
P_Tingen schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 08:38:
[...]

Daarnaast had ik het idee dat er wel veel data in de database opgeslagen bleef, waar ik niet op zat te wachten. Ik sluis alles door naar PV Output en kan daar wel historie bekijken. Op mijn rpi wil ik niet al teveel bewaren. Dus wat mij betreft zou het prima zijn om alle data, die ouder is dan 1 dag gewoon weg te mikken. Alternatief zou zijn om data te consolideren in dagtotalen en als het nog ouder wordt in week of maandtotalen. Ik ben sowieso niet geïnteresseerd in exacte standen per inverter op een bepaalde tijd een half jaar geleden of zo.

Maar goed, dit is wat ik persoonlijk zou zoeken in een dashboard.
thx voor de feedback.
Duidelijk, ik had ook ooit zelf als eerste insteek om alleen live en totaal data van 1 dag weer te geven en de rest gaat al naar pvoutput, waar je de lange termijn info kan terug vinden. het idee onstond toen dat je bij pvoutput niet de waarde per inverter terug kon zien (alleen tot 10 omvromers en betaalde mogelijkheid). mijn ouders zijn wel geinteresseerd in wat de omvormers doen (ivm schaduwligging van panelen), om te zien hoe ver ze achter liggen.

ik heb voor mn ouders toch al een custom versie gebouwd, dus ik zal een keuze gaan maken welke kant op te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
limpie_ton schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 09:40:
Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat er een (groot) verschil zit tussen de data op pvoutput en de data op het dashboard. Gisteren had ik een verschil in totaaldata tussen pvoutput 7977Wh en het dashboard 6690 Wh. Dat is toch best wel een groot verschil.
ik weet wel dat omoerbeek zn script data verzameld en dat elke x aantal minuten doorstuurt naar pvoutput. in de database wordt alles opgeslagen wat uit de gateway komt.pv output heeft een refresh rate van 10minuten.
ik zou zo niet uit kunnen leggen waar het verschil vandaan komt

in het dashboard pak ik (Maximale waarde - Minimale waarde) uit de tabel van die dag per omvormer om een totaal waarde te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Wensen:

mijn lijstje:
[...]

C'est moi :)
Inhakend op reacties van Tingen, we hebben multi-inverters om optimaal per 1/2 panelen energie op te wekken. Als er slechts 1 grote inverter gebruikt zou zijn, doet'ie het wel of doet'ie het niet. Wanneer echter 1 van de inverters faalt, wordt de dag-opbrengst slechts een deel lager, een slechte trigger in ons landje.
Als de dagopbrengst per inverter wordt opgeslagen, is de overhead minimaal: (365 x aantal inverters)/jaar. Vanuit deze tabel moet het mogelijk zijn een query te maken die statistieken per inverter EN/OF voor het totaal maakt. De verzamelde data blijft echter minimaal, met behoud van flexibiliteit.
  • Grafieken om inverters onderling te vergelijken :D (kan me voorstellen dat dit nogal wat betekent qua programmering

• Gerrit_R
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 15:03
Hallo Enecsys fans,

Eindelijk heb ik ook het dashboard geinstalleerd.
En het werkt prima.
Misschien een leuke tip.
Als je een inverter met id 0 invoert, dan krijg je de totale opbrengst te zien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
Gerrit_R schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 22:34:
Hallo Enecsys fans,

Eindelijk heb ik ook het dashboard geinstalleerd.
En het werkt prima.
Misschien een leuke tip.
Als je een inverter met id 0 invoert, dan krijg je de totale opbrengst te zien. ;)
Klopt inderdaad :)

@NLMaca: Is dit een 'eastern-egg'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddajantje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-06 08:03
Hallo,

vandaag heb ik een nieuw SD kaartje gekocht om ook eens met de dashboard te gaan experimenteren.

alles is volgens mij goed gegaan volgens jullie beschrijving.

mijn probleem is echter dat als ik in de web omgeving omvormers wil toevoegen lukt dit niet. als ik ze toevoeg zie ik de melding "Omvormer ingevoerd" maar daarna is de lijst nog leeg..

Vul ik het verkeerde part NR in ?(serial nr van de sticker op de omvormer)
maar ook als ik het voorbeeld nr als test laat staan komt er geen omvormer in de lijst te staan.

het is nu nog avond, komt het omdat er nog geen log gemaakt is van werkelijke waardes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinten
  • Laatst online: 12-05 23:03
ddajantje schreef

het is nu nog avond, komt het omdat er nog geen log gemaakt is van werkelijke waardes?
Even wachten tot de omvormers actief zijn en data sturen bij daglicht.

Zelf heb ik twee dagen terug de Jessie install uitgevoerd en het werkt. Met dank aan de goede beschrijving en installatiefiles van NLMaca _/-\o_ Kan ik weer de afzonderlijke omvormers zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
limpie_ton schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 09:40:
ter info: ik krijg net vanuit een andere persoon ook de melding dat de pvoutput een lagere output heeft dan het dashboard. ik ga kijken of ik iets kan achterhalen hiervan.

edit: ik zie bij mijn ouders geen verschil in het dagelijkse totaal.
voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
18 feb
11064950  / start: 310954 / eind: 311068 = 114
110075874 / start: 845092 / eind: 845469 = 377
110085734 / start: 848789 / eind: 849157 = 368
110085482 / start: 868365 / eind: 868746 = 381
110085861 / start: 839666 / eind: 840039 = 373
110085872 / start: 746108 / eind: 746432 = 324
110085417 / start: 780582 / eind: 780920 = 338
110085412 / start: 761193 / eind: 761522 = 329
110085796 / start: 693301 / eind: 693618 = 317
110085462 / start: 664773 / eind: 665091 = 318
total: 3239W / 3.239kWh

pvoutput = (Generated) 3.239kWh

kun je aangeven waar de verschillen in zitten?

[ Voor 38% gewijzigd door NLMaca op 21-02-2016 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinten
  • Laatst online: 12-05 23:03
@NLMaca over het verschil in opbrengst gemeten door Enecsys versus pulsteller:

Mijn installatie is gestart in augustus 2012 met Enecsys logging naar web én pulstellers voor opbrengst en verbruik. Lange tijd heb ik gelogd inclusief dagelijks opnemen stand kWh draaistroommeter. Wat opvalt is dat Enecsys al opbrengst registreert voordat de pulsteller wat meet. Dit in de lage opbrengst van enkele honderd Watt en is te verklaren door eigen gebruik van de inverters. Zodra de panelen goed licht/zon ontvangen registreert de pulsteller meer opbrengst dan Enecsys. Verschil ca. 10%. Let wel, dit was ook al volgens de Enecsys website.

Nu loopt de logging via Pi en NLMaca script en krijg ik dezelfde verschillen!

Ik denk dat de verschillen in gemeten opbrengst meer in de hard/software van Enecsys gezocht moeten worden dan in jouw script. Het zou natuurlijk eenvoudig zijn om een compensatiefactor in te bouwen zodat de gemeten waarde dichter bij de werkelijke waarde komt te liggen.

De opbrengst gemeten in de Pi is wel exact gelijk aan de opbrenst doorgestuurd naar pvoutput.

http://pvoutput.org/compa...1264&dt=20160220&m=0&c=-1

Hopelijk werkt het linkje waarin de twee metingen naast elkaar lopen en heb je wat aan deze info.

Ton

[ Voor 7% gewijzigd door reinten op 21-02-2016 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLMaca
reinten schreef op zondag 21 februari 2016 @ 13:12:
@NLMaca over het verschil in opbrengst gemeten door Enecsys versus pulsteller:

Ik denk dat de verschillen in gemeten opbrengst meer in de hard/software van Enecsys gezocht moeten worden dan in jouw script. Het zou natuurlijk eenvoudig zijn om een compensatiefactor in te bouwen zodat de gemeten waarde dichter bij de werkelijke waarde komt te liggen.

De opbrengst gemeten in de Pi is wel exact gelijk aan de opbrenst doorgestuurd naar pvoutput.

http://pvoutput.org/compa...1264&dt=20160220&m=0&c=-1

Hopelijk werkt het linkje waarin de twee metingen naast elkaar lopen en heb je wat aan deze info.

Ton
lol. het linkje zie ik pas als ik je reactie quote. Dank je voor de feedback. Goed om te weten, ik wist niet dat de 10%verschil al een probleem was bij enecsys. Ik ben het wel met je eens dat het script en dashboard een inidicatie zijn en niet een geijkte oplossing is;). Ik zou wel van de pulsmeter uitgaan. alles is in te bouwen utiteraard, alleen dan moeten we de exacte afwijking weten. als de ene 10% en de ander 10.2% afwijking heeft ga je al nat lijkt me.

ik denk alleen dat er dan nog wat speelt, omdat het e2pv script (omoerbeek) de data naar pvoutput stuurt en in de database zet, dat daar weinig tot geen verschil in mag zitten en daar lijken tot nu toe 2 mensen last van te hebben (kheb een engelse gebruiker op de mail die ook dit probleem ervaart). Ik kan alleen bij mijn ouders geen verschillen zien.

edit: ik zie dat mijn ouders nog op een van de eerste scripts van omoerbeek draait. (versie: van 22 april / laatste versie van omoerbeek: 4aug 2015
ik wacht eerst jullie reacties even af hierin.

[ Voor 6% gewijzigd door NLMaca op 21-02-2016 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limpie_ton
NLMaca schreef op zondag 21 februari 2016 @ 12:36:
[...]

ter info: ik krijg net vanuit een andere persoon ook de melding dat de pvoutput een lagere output heeft dan het dashboard. ik ga kijken of ik iets kan achterhalen hiervan.

edit: ik zie bij mijn ouders geen verschil in het dagelijkse totaal.
voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
18 feb
11064950  / start: 310954 / eind: 311068 = 114
110075874 / start: 845092 / eind: 845469 = 377
110085734 / start: 848789 / eind: 849157 = 368
110085482 / start: 868365 / eind: 868746 = 381
110085861 / start: 839666 / eind: 840039 = 373
110085872 / start: 746108 / eind: 746432 = 324
110085417 / start: 780582 / eind: 780920 = 338
110085412 / start: 761193 / eind: 761522 = 329
110085796 / start: 693301 / eind: 693618 = 317
110085462 / start: 664773 / eind: 665091 = 318
total: 3239W / 3.239kWh

pvoutput = (Generated) 3.239kWh

kun je aangeven waar de verschillen in zitten?
Eerst even mijn situatie. Ik neem de gegevens van mij en mijn buren via mijn gateway op. 4 Duo's van mij en 3duo's en 1 single van mijn buren.
In het begin gebruikte ik het perlscript van P-Tingen en stuurde alleen mijn omvormers door naar pvoutput. Ook hier had ik verschil in hoeveelheid power tussen dat wat hij op de comp aals totaal aangaf en ik uitlas op pvoutput. je kon duidelijk zien dat de powertotaalstand (in de txt-file) geregeld langere tijd gelijk bleef en dan opeens begon op te lopen. Daarna ben ik jouw programma gaan gebruiken zonder logging voor alle omvormers op de rpi en zo nu en dan liet ik het perlscript meelopen op mijn comp om te kijken of de omvormers van mijn buren het nog deden. Ook toen zag ik verschil. Nu gebruik ik alleen jouw dashboard. Meten met 2 verschillende programma's en dan verschil zien, oke. Maar bij hetzelfde programma vind ik raar. Heb het daar ook weleens met P_Tingen over gehad.

Hier de gegevens van 17 en 18 feb :

17-02; dashboard: 8.919 - pvoutput 12.776 Waarbij ik met mijn 4 omvormers 5.54 KWh teruggeleverd heb (en dus de pvoutputweergave de juiste lijkt te zijn)
18-02, dashboard 1.396 - pvoutput 1.259 Waarbij ik een geweldige 100W teruggeleverd heb.

De weergave van pvoutput op 17 feb geeft een heel groot verschil. Dit was op andere dagen niet zo. Ook niet op dagen met hogere opbrengst. Ik denk dat het probleem in de registratie van het totaal aan gegenereerde power in de omvormer zit en daar weinig aan te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
JakeNL schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 09:23:
[...]

Klopt inderdaad :)

@NLMaca: Is dit een 'eastern-egg'?
haha, nee helaas, is meer een bug eigenlijk. id 0 is de waarde die omoerbeek elke 10 min in de database schiet en die naar pvoutput gestuurt wordt van alle inverters samen. die moet er nog uit gefilterd worden (checks in het het script ;). omdat de waardes daarvan niet kloppen als je die in het overzicht mee zou nemen.

ik zal m meenemen in de fix. thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
ddajantje schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 20:55:
Hallo,

mijn probleem is echter dat als ik in de web omgeving omvormers wil toevoegen lukt dit niet. als ik ze toevoeg zie ik de melding "Omvormer ingevoerd" maar daarna is de lijst nog leeg..

Hoi ddajantje,
de partnr zijn cosmetische waardes die ik er ooit ingebouwd heb voor mijn ouders. ik heb er nog wel plannen voor, maar dat zal in een latere release komen. deze velden zijn niet verplicht om in te voeren.

als je alleen de omvormer in zou voeren zou dit gewoon moeten werken. ik wil rustig een keer met je meekijken waar je tegen aan loopt. ik heb dan wel toegang nodig tot je raspberry. mocht je thuis zijn op de command line, dan graag in je apache logs kijken wat er mis is.

hulp nodig: stuur me graag een pm. dan kan ik je met teamviewer zo op weg helpen. het blijft lastig om specifiek te zeggen wat het probleem zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
limpie_ton schreef op zondag 21 februari 2016 @ 13:55:
[...]

Hier de gegevens van 17 en 18 feb :

17-02; dashboard: 8.919 - pvoutput 12.776 Waarbij ik met mijn 4 omvormers 5.54 KWh teruggeleverd heb (en dus de pvoutputweergave de juiste lijkt te zijn)
18-02, dashboard 1.396 - pvoutput 1.259 Waarbij ik een geweldige 100W teruggeleverd heb.

De weergave van pvoutput op 17 feb geeft een heel groot verschil. Dit was op andere dagen niet zo. Ook niet op dagen met hogere opbrengst. Ik denk dat het probleem in de registratie van het totaal aan gegenereerde power in de omvormer zit en daar weinig aan te doen is.
Dat vind ik ook juist raar. het dashboard en pvoutput zou geen verschil mogen maken. En dan ook nog dat het blijkbaar niet op elke dag dezelfde afwijking is.
ik zal bij mijn ouders ook de laatste versie gaan installeren en kijken of er daar ook verschillen optreden. ik durf vanuit het e2pv script of mijn dashboard nog niet te zeggen waar dit in zou kunnen zitten. dat moet ik uit gaan zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddajantje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-06 08:03
NLMaca schreef op zondag 21 februari 2016 @ 14:11:
[...]

Hoi ddajantje,
de partnr zijn cosmetische waardes die ik er ooit ingebouwd heb voor mijn ouders. ik heb er nog wel plannen voor, maar dat zal in een latere release komen. deze velden zijn niet verplicht om in te voeren.

als je alleen de omvormer in zou voeren zou dit gewoon moeten werken. ik wil rustig een keer met je meekijken waar je tegen aan loopt. ik heb dan wel toegang nodig tot je raspberry. mocht je thuis zijn op de command line, dan graag in je apache logs kijken wat er mis is.

hulp nodig: stuur me graag een pm. dan kan ik je met teamviewer zo op weg helpen. het blijft lastig om specifiek te zeggen wat het probleem zou kunnen zijn.
Het probleem is opgelost ik heb de hele installatie gewoon nog eens gedaan daarna was alles ok.

Maar bedankt voor alle effort, erg blij dat ik weer iets van mijn omvormers zie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
@omoerbeek. weet jij hier misschien iets op te vinden?

ik hier btw nog iemand die een heel groot verschil heeft (ongev 40% t.o.v het script van omoerbeek). ik zal omoerbeek een pm sturen of hij hier iets aan kan doen.

the output from your dashboard and pvoutput.org are the same, but when I compare this to the meter reading on my system there is an error. For instance, your dashboard and pvoutput said that I generated 7.2KWH on Friday, but the meter connected to the system said it was actually 12.2KWH.

I know these readings can never be exact, but that was a big difference. One solution which I’ve see implemented on a PC based system, was to introduce what is called a ‘power factor’. This is normally set to 1, but if the PC based system is under reading, then its set to say 1.7 and if it’s over reading it could be set to say 0.6.

It works by multiplying the output by the ‘power factor’ and either increasing it or reducing it depending on the value set. The multiplied output is then sent to pvoutput.org.

The user would have to adjust values to suit his system. I have a friend who uses this PC based system and he can get the pvoutput.org figure to within 0.05 of his meter reading. He has his power factor value set to 1.37

edit: ik heb omoerbeek een mail gestuurd en hopelijk kan hij hierin mee kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-09 23:09
Hallo allemaal,

Alweer even geleden dat ik me hier gemeld heb. De installatie heb ik op mijn Synology DS212 redelijk draaiend. De waardes van 3 omvormers worden lokaal in MySQL opgeslagen en naar PVoutput verstuurd. Op zich gaat dat allemaal goed. Paar praktische probleempjes:
* Omdat ik mijn harde schijven in ruststand laat gaan gaat het eerste datapunt van de dag verloren, dan zijn de schijven nog niet wakker
* Via een cronjob laat ik elke dag om 5 over 3 in de morgen de e2pv.php starten, met logging naar e2pv.log. Ik had een paar keer dat er een dag niks aankwam. Bleek dat de Syno zijn firmware upgrade om 6:40 en daarna het php script dus niet geladen was. Nu heb ik de firmware check om 11 uur 's-avonds staan, gaat dus goed.

De laatste paar dagen komt echter niets meer door. Als ik in de log file kijk zie ik de volgende foutmeldingen:
20160220-00:00:02 socket_bind: Address already in use
En dat vervolgens 59 keer voor elke minuut. Bleek dat ik de cronjob op elke minuut had staan. Dat heb ik nu gewijzigd naar 5 over 3. Morgen eens zien of dat helpt.
Ik ga de log-file hernoemen zodat hij morgen weer met een schone lei kan beginnen. Verder de Syno nog maar even herstarten om zeker te weten dat alles doorkomt.
Overigens staat het gezichtje op de gateway op :( dus dat klopt wel, hij kan zijn data niet kwijt. Aan poorten en ip-adressen is echter niets gewijzigd :/

Overigens ben ik degene die een poging to handleiding voor de Synology gemaakt heeft zoals door NLMaca gemeld. Het is nog niet af, maar als mensen inetresse hebben moeten ze maar zich maar even melden per PM.

@NLMaca: ik moet de laatste versie van de webpagina's nog proberen. Ga ik binnenkort doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sir Bacon op 22-02-2016 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
Heel apart, vandaag is er niets gelogd naar pvoutput.org. T/m gisterenavond 17:00 stroomde daar alles vrolijk naar binnen en vandaag was het gelijk over en uit.
In het Dashboard zie ik wel opbrengsten vandaag van 3 vd 5 omvormers, maar slechts 140Wh ongeveer. De andere 2 omvomers hebben hun laatste record van gisteren 17:00. Ik heb al weken niets gewijzigd, alleen die 'omvormer 0' toegevoegd aan het dashboard. Ik zal die sowieso maar eens weghalen.
De RPI heb ik tegen de middag gereboot om alles op te frissen, maar dat biedt blijkbaar geen soelaas. Aangezien ik nu even niet thuis ben, kan ik wel SSH'en en het dashboard uitlezen, maar niet de gateway een schop geven. Neem ik aan toch? of kan ik via de commandline van de Pi de gateway benaderen op hetzelfde interne netwerk? Ik heb helaas geen port geforward naar die gateway omdat zoiets normaal gesproken totaal niet nodig is. De e2pv.log geeft slechts 1 error regel van 14:00 vandaag over een http socket already in use, maar dat zie ik op een aantal meer dagen uit het verleden terugkomen. Nou maar hopen op een zonnige dag morgen en zien of de opbrengsten dan wel binnen komen. Ik heb het nog nooit meegemaakt (voor zover ik dat in de gaten hield) dat de panelen een hele dag 0,000 opleverden, altijd wel iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
He, dat lijkt verdacht veel op mijn situatie. Mijn laatste record bij zowel PVoutput als in mijn lokale MySQL is van 15 februari rond 17:00, daarna niks. Vannacht had ik de gateway uitgezet en vanmorgen weer aan, maar meteen staat ie op :(. Ik zal vanavond eens proberen in te loggen op de gateway om te zien wat hij roept.

Update 18:00: als ik in de browser het ip adres van de gateway oproep krijg ik geen reactie. Terwijl ik gewoon het ip adres wat op het scherm staat invoer. Het lijkt dus aan de gateway te liggen. Misschien die maar eens resetten.

[ Voor 26% gewijzigd door Sir Bacon op 23-02-2016 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Ik heb dit 1x bij mn ouders gezien. De reset van de gateway hielp daar. Stekker dr uit en dr in. Even wachten op de smileys en de data werd weer doorgegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
Opgelost!

Probleem was wat basaler. Ik zag bij de netwerkverbinding een kruis staan en dat leidde me naar het netwerk. Bleek er in de meterkast een kabel uit de switch te hangen. 8)7 Nou ja, in ieder geval heeft de gateway een nieuw adres en reageert die. Morgen even afwachten of er wat doorkomt.

Edit: ook nog even op de Syno gecheckt, er is precies om 03:05:01 een nieuwe logfile gemaakt die nog precies 0 byte groot is. Het lijkt erop dat het daar dus goed gaat. Morgen maar eens zien of er wat gelogd wordt.

[ Voor 26% gewijzigd door Sir Bacon op 23-02-2016 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-09 20:34
Is er een mogelijkheid om de verbinding met PVOutput te testen als de panelen niets opwekken?('s avonds)

[ Voor 5% gewijzigd door 19roland70 op 23-02-2016 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
19roland70 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 20:09:
Is er een mogelijkheid om de verbinding met PVOutput te testen als de panelen niets opwekken?('s avonds)
zaklamp op je zonnepanelen?

geintje, ik zou het niet weten

• NLMaca
19roland70 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 20:09:
voor zover ik de logs heb na zitten kijken, heb je hier toch echt licht voor nodig. er wordt namelijk geen waarde vanuit de enecsys gateway verstuurd als het donker is. er komt namelijk geen input van de omvormers binnen.

• wersitime
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 29-04 12:43
Het topic Inverter herstellen is nauwelijks nog actief daarom stel ik de vraag hier want hier gebeurt nog van alles.

Ik moet nog een defecte Enecsys single vervangen. Heeft al iemand deze vervangen door een ander merk, en wat zijn de ervaringen. Welke connectors of verloopkabels heb je nodig enz...Ik zal het zelf moeten doen aangezien geen enkele installateur zin heeft in deze klus.

Gaarne antwoorden in het topic Enecsys Inverter herstellen zodat dit topic niet wordt vervuild. http://gathering.tweakers...ist_messages/1632287/last

Groeten,
Henny

www.mrmodelrailroad.com

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-09 20:34
NLMaca schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 01:00:
[...]

voor zover ik de logs heb na zitten kijken, heb je hier toch echt licht voor nodig. er wordt namelijk geen waarde vanuit de enecsys gateway verstuurd als het donker is. er komt namelijk geen input van de omvormers binnen.
Had ik eigenlijk ook al gedacht , maar het werkt weer .

• JakeNL
JakeNL schreef op maandag 22 februari 2016 @ 22:40:
Heel apart, vandaag is er niets gelogd naar pvoutput.org. T/m gisterenavond 17:00 stroomde daar alles vrolijk naar binnen en vandaag was het gelijk over en uit.
In het Dashboard zie ik wel opbrengsten vandaag van 3 vd 5 omvormers, maar slechts 140Wh ongeveer. De andere 2 omvomers hebben hun laatste record van gisteren 17:00.

...
Morgen weer thuis, ondertussen alleen mijn hersens kunnen gebruiken:

Kan het zijn dat het script van Omoerbeek geen gegevens doorstuurt wanneer niet alle omvorms uit de config file zich melden?
Ik heb 3 omvormers op een rij en 2 die 2mtr hoger liggen op een platdak installatie op de dakkapel. Deze 2 blijken vanaf maandag regelmatig afwezig te zijn en dan zie je dus bij PVoutput.org helemaal niets, terwijl de SQL database / Dashboard wel gewoon doorlogt.
Morgen eerst maar eens ui de dakkapel hangen om te zien of er met die zondag-storm iets met de opstelling gebeurt is (zou voor het eerst zijn na installatie in 2012)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost996me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 21:31
Beste mensen,

Dank voor alle mooie programmatuur en ondersteuning...! Draait hier allemaal als een zonnetje, het dashboard en de rpi naar pvoutput!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

*knip*, dit voegt niks toe, een topicreport aanmaken was ook voldoende geweest

[ Voor 82% gewijzigd door ThinkPad op 29-02-2016 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik stuit op een flink lagere kWh opbrengst sinds ik de Enecsys gateway met Fisher en Unitgate software uitlees. Volgens Novasole / Solar Engineers (leverancier van mijn installatie) geeft de Enecsys gateway 20% te weinig aan: "onze ervaring met enecsys is dat de getoonde opbrengsten vermenigvuldigd moeten worden met een factor van ongeveer 1,2". Novasole / Solar Engineers geeft aan dat Enecsys in de Enecsys webapplicatie (inmiddels ter ziele na het faillissement) de opbrengsten zoals verzameld door de gateway met 20% verhoogden.

Is deze 20% correctiefactor bekend? Wie heeft zijn Enecsys gateway opbrengst vergeleken met een geijkte bruto productiemeter? Levert dat ook een verschil van 20% op?

Mijn cumulatieve kWh opbrengst volgens Unitgate ligt inmiddels ruim 30% onder wat leverancier Novasole / Solar Engineers in de offerte heeft aangegeven. Ik heb 5 Jetion 250Wp panelen met Enecsys duo (D480W-60) en mono (S240W-60) omvormers. Verwachte kWh opbrengst voor eerste jaar was 1.140 kWh, lijkt me geen onredelijke verwachting voor goed geplaatste 1.250 Wp installatie.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2016 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
volgens mij ben je blijkbaar niet de enige Sollatido, ik hoor meer mensen over de afwijking van het voormalig enecsys panel. ik wist wel dat er een afwijiking in zat. maar 20 - 30% is wel erg veel.
ik heb zelf geen panelen, dus checken wordt lastig. ik hoop dat de anderen je hier een antwoord op kunnen geven. Al lijkt mij dat je wel uit moet kunnen gaan van de geijkte meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-02-2023
Hoi allemaal,

Het php script wat ik vorig jaar gemaakt heb voldoet 100% voor mijn situatie. Er zitten zelfs een aantal features in die ik zelf niet gebruikt. Ik ga er dan ook niet verder aan ontwikkelen, ben nu met andere zaken bezig. Maar het staat iedereen vrij mijn code te nemen (als je de copyright intact laat) en verbeteringen/toevoegingen te maken.

Als er grote afwijkingen zijn, check dan eerste de READEM mbt de LIFETIME setting. Lees sowieso de README ;-) Als er dan nog grote afwijkingen overblijven, dan lijkt me dat iemand daar een powercorrectie factor zou kunnen toevoegen.

https://github.com/omoerbeek/e2pv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:43

MrScratch

I am rubber, you are glue

Verwijderd schreef op zondag 13 maart 2016 @ 18:45:
Is deze 20% correctiefactor bekend? Wie heeft zijn Enecsys gateway opbrengst vergeleken met een geijkte bruto productiemeter? Levert dat ook een verschil van 20% op?
Ik heb een tijdje de dagopbrengst van Enecsys monitoring met een Plugwise meting vergeleken. Ik kwam op zo'n 15%-20% afwijking in het nadeel van de Enecsys. Die had waarden die constant te laag waren.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Quote van een engelsman die met het probleem zat van de enecsys met een verschil van 20%. Ik kon niet verklaren waarom hij data miste. Misschien ook nuttig voor bezoekers hier.

The good news is that I think I’ve fixed the problem – fingers crossed. I discovered that I was getting RF Interference between the wireless gateway and the inverters. This was probably due to workmen in the next door house. I moved the gateway as far away as possible and now appear to be getting a strong WIFI link. I have also changed the AC value to 1 in the e2pv script and for the last 5 days, the output has been exactly right between the RPI and Meter. There has been a margin of error of 1.25% which is more the acceptable.

It took a while to understand what the problem was and as always you blame the software at first, but in the case all is very good.

ook kan het zijn dat je gateway interference kan krijgen met andere wifi netwerken. Misschien iets om uit te testen als je problemen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Intresting forum...

Ik zoek al een tijdje een oplossing voor het monitor probleem met enecsys omvormers (1 gen).
Aangezien ik eerder een SQL (Microsoft) persoon ben, zocht ik achter een oplossing om de data rechtstreeks in SQL server te dumpen (zonder third party componenten, enkel een paar stored procedures).
Ik heb nu een oplossing gemaakt, hier is een korte omschrijving.
- Jobje dat om de 10 sec. loopt en de zigbee(xml) string opslaat
- Decodering van de zigbee string via een mapping tabel.
- Opslaan van de gedecodeerde data (Base64-> decimaal)

De belangrijkste info voor mij is:
- Productie dagelijks, wekelijks, maandelijks, jaarlijks
- Totale productie
- Doen alle omvormers het?
Nu wat dashboards bouwen.

Als er interesse is, dan deel ik de oplossing met alle plezier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
ik ben wel thuis in sql, alleen vraag ik me af of je een complete windows pc/server hiervoor aan hebt staan?.
verder ben ik altijd wel geinteresseerd in dit soort dingen en mag je van mij de uitleg hier rustig delen op het forum.
Daar is het tenslotte voor :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01-09-2021
@patrickaerts, hier is zeker interesse :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@NLMaca: Wel ik heb een Qnap NAS met een Windows VM draaien... tja ik Weet het, het vebruikt een "beetje"....

Ik zal de info wat structureren en hier posten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
Hallo,

Even een vraagje of meer mensen problemen hebben sinds de upgrade naar DSM6?

De laatste entry in mijn database is van 24 maart eind van de dag. Die avond heeft mijn DS212 zich zelf ge-upgrade naar DSM6 en is er niks meer binnen gekomen. Dus ben ik even gaan zoeken. Als eerste gisteren MariaDB, phpMyAdmin enzo up to date gebracht. Maar vandaag nog steeds geen nieuwe entries.

Dus ben ik in de log van e2pv gedoken. En daar kwam ik 3 entries achter elkaar tegen:
"Fatal error: Call to undefined function mysqli_connect() in /volume1/Enecsys/e2pv.php on line 184"
Overigens zonder datum/tijdstempel, maar ik vermoedt dat de 3 meldingen dus van de laatste 3 dagen zijn.

Kennelijk is er in DSM6 wat in de php integratie gewijzigd. Als ik in hoofdmenu onder Webstation kijk staat er bij de versies "Apache HTTP Server 2.2" en "PHP 5.6". Onder de tab PHP instellingen staan mssql, mysql en mysqli alledrie aangevinkt.

Als ik kijk op http://php.net/manual/en/function.mysqli-connect.php lijkt het erop dat mysqli_connect een alias is van mysqli_construct. Zou dat wellicht een oplossing zijn?

Verder weet ik niet veel van php, maar leer snel ;). Als iemand een mogelijke oplossing heeft maar geen Syno kan ik wel wat proberen.

Edit: ook bij PVoutput is sinds vrijdag niets meer binnen gekomen. Kennelijk is het dus gekoppeld, als er met de database iets mis gaat stopt ook de output naar PVoutput. Kan dit losgetrokken worden? Dat er zeg maar altijd 1 van de 2 het doet?

[ Voor 9% gewijzigd door Sir Bacon op 27-03-2016 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Kun je php niet downgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
Nee, het is wel een keuze menu maar alleen 5.6 is optie.
Ik heb gisteren alles met sql aan en weer uitgezet maar vandaag weer niks. Vanavond zal ik de web station maar eens uit en weer aanzetten.

Verder heb ik wel een phpinfo gedraaid volgens https://www.synology.com/..._Synology_Product_support. In de output staan wel de sql dingen genoemd, vreemd....
Overigens staat op deze pagina dat DSM5.2 php versie 5.5 heeft. DSM6 is dus kennelijk geupgrade naar php 5.6. Wellicht dat daar de oorzaak ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Nieuwere php versies kunnen inderdaad problemen geven. Elke nieuwe php versie heeft functies e.d die niet altijd compatible zijn met vorige versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Sir Bacon schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 10:31:
[...]

Nee, het is wel een keuze menu maar alleen 5.6 is optie.
Ik heb gisteren alles met sql aan en weer uitgezet maar vandaag weer niks. Vanavond zal ik de web station maar eens uit en weer aanzetten.

Verder heb ik wel een phpinfo gedraaid volgens https://www.synology.com/..._Synology_Product_support. In de output staan wel de sql dingen genoemd, vreemd....
Overigens staat op deze pagina dat DSM5.2 php versie 5.5 heeft. DSM6 is dus kennelijk geupgrade naar php 5.6. Wellicht dat daar de oorzaak ligt?
wat je eens kan checken of de mysqli php extensie wel geinstalleerd staat. De functie mysql_connect wordt al heel lang afgeraden. Omoerbeek gebruikt dan ook prodecureel php/mysql met mysqli. Dit houdt in dat de mysqli_connect (let op de i ) gewoon werkt, ook op php 5.6

in je phpinfo moet dus ook een mysqli info staan. anders moe je je nas handmatig nalopen en mysqli extension in je php.ini aan zetten. er is dus niets mis met de functie, maar met je Nas/php configuratie

/ik zou niet blij worden als mijn nas gaat updaten zonder mijn toestemming ;)

[ Voor 7% gewijzigd door NLMaca op 29-03-2016 21:27 . Reden: missing info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
NLMaca schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 21:25:
[...]

wat je eens kan checken of de mysqli php extensie wel geinstalleerd staat. De functie mysql_connect wordt al heel lang afgeraden. Omoerbeek gebruikt dan ook prodecureel php/mysql met mysqli. Dit houdt in dat de mysqli_connect (let op de i ) gewoon werkt, ook op php 5.6

in je phpinfo moet dus ook een mysqli info staan. anders moe je je nas handmatig nalopen en mysqli extension in je php.ini aan zetten. er is dus niets mis met de functie, maar met je Nas/php configuratie

/ik zou niet blij worden als mijn nas gaat updaten zonder mijn toestemming ;)
Als ik die phpinfo() draai staat daar bij: "MysqlI Support enabled". Even met putty naar de php.ini (In /usr/local/etc/php56) gekeken, maar daar staat niks bijzonders (in ieder geval geen mysqli genoemd). Verder nog in de submap conf.d de file extensions.ini bekeken. Daar staat gewoon "extension = mysqli.so", niet commented dus, zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
dan zou het idd moeten werken. werkt phpmyadmin ook zonder problemen? of je connectie naar de database?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
je kan de mysql functie uitzetten, zodat pvoutput wel weer kan werken. dan heb je alleen geen dashboard :'(
je dient in de config.php van e2pv de mysql variabelen te voorzien van comment tags. dan zinvol om je nas te herstarten gok ik. ik weet niet hoe de cronjobs in je synology werken/ingesteld staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
NLMaca schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 22:25:
dan zou het idd moeten werken. werkt phpmyadmin ook zonder problemen? of je connectie naar de database?
Ik heb net de webstation op de Syno herstart, daarvoor ook even phpMyAdmin gestopt. Na alles weer herstart te hebben werkt phpMyAdmin gewoon. In de phpinfo() staat ook gewoon weer MysqlI Support enabled.

Dan ben ik nu toch even gewoon overvraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
tja, dan wordt het toch een beetje lastig en zul je de logs (apache logs) in moeten duiken. met name wat is er allemaal veranderd na de upgrade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
NLMaca schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 22:30:
je kan de mysql functie uitzetten, zodat pvoutput wel weer kan werken. dan heb je alleen geen dashboard :'(
je dient in de config.php van e2pv de mysql variabelen te voorzien van comment tags. dan zinvol om je nas te herstarten gok ik. ik weet niet hoe de cronjobs in je synology werken/ingesteld staan
He, dat lijkt zinnig. Ik heb de MySQL dingen uitgecomment en zal de NAS even herstarten. Morgen dan eens zien of er wat bij PVoutput binnen komt. Dan zou dat stuk in ieder geval weer werken.
Wat de mysqli_connect foutmelding wellicht even wachten tot omoerbeek zich meldt. Het lijkt erop dat mysql_connect in 5.6 niet meer werkt: http://www.onlinetuting.com/mysqli_connect-in-php-tutorial/. Of dat ook voor mysqli_connect geldt ben ik nog niet achter gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
Update van vanmorgen:
Ik zag dat de gateway al weer lachte en was dus al hoopvol gestemd. Net even PVoutput nagekeken en zie daar, er komen weer gegevens binnen. *O* http://pvoutput.org/intra...586&sid=40681&dt=20160330

Wat wel vreemd is, is dat de tijden niet meer kloppen. Het eerste data punt is volgens PVoutput van 1:40 PM, terwijl dat eigenlijk 7:40 AM zou moeten zijn. Een shift van 8 uur dus. Hoe kan dat nou weer? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limpie_ton
Sir Bacon schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 08:54:
Update van vanmorgen:
Ik zag dat de gateway al weer lachte en was dus al hoopvol gestemd. Net even PVoutput nagekeken en zie daar, er komen weer gegevens binnen. *O* http://pvoutput.org/intra...586&sid=40681&dt=20160330

Wat wel vreemd is, is dat de tijden niet meer kloppen. Het eerste data punt is volgens PVoutput van 1:40 PM, terwijl dat eigenlijk 7:40 AM zou moeten zijn. Een shift van 8 uur dus. Hoe kan dat nou weer? 8)7
Oeps foutje. Dacht dat ik hetzelfde had, maar zat nog op jouw account. 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door limpie_ton op 30-03-2016 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Gaat lekker met die nas dan. Klopt je servertijd wel van je nas? Je kan ook de logging van het e2pv script aan zetten om te zien wat je output is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
NLMaca schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 17:41:
Gaat lekker met die nas dan. Klopt je servertijd wel van je nas? Je kan ook de logging van het e2pv script aan zetten om te zien wat je output is.
Ja, een NAS is heel fijn ;)
Kennelijk zijn er meer mensen met dit probleem, zie bv RAFA in "PVOutput info en discussie of opmerkingen topic"
Ik zal mij daar ook even melden. Op de interface van de Syno staat de tijd wel goed, alleen onder de motorkap niet dus. Overigens denk ik dat de 8 uur tijdverschil gelijk is aan de het verschil tussen UTC en Taiwan. Hoe zou dat nou komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
omoerbeek schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 08:12:
Hoi allemaal,

Het php script wat ik vorig jaar gemaakt heb voldoet 100% voor mijn situatie. Er zitten zelfs een aantal features in die ik zelf niet gebruikt. Ik ga er dan ook niet verder aan ontwikkelen, ben nu met andere zaken bezig. Maar het staat iedereen vrij mijn code te nemen (als je de copyright intact laat) en verbeteringen/toevoegingen te maken.

Als er grote afwijkingen zijn, check dan eerste de READEM mbt de LIFETIME setting. Lees sowieso de README ;-) Als er dan nog grote afwijkingen overblijven, dan lijkt me dat iemand daar een powercorrectie factor zou kunnen toevoegen.
Hallo omoerbeek,

Als ik zo vrij mag zijn wil ik je toch even benaderen met het volgende probleempje. Ik draai je script al enige tijd naar volle tevredenheid op mijn Synology. Data wordt naar PVoutput verstuurd en lokaal in een MySQL database opgeslagen. Allemaal goed.

Nu is recent de nieuwe versie van DSM, versie 6, uitgekomen. 1 van de wijzigingen daarin is dat PHP geupgrade is van 5.5 naar 5.6. En daar zit een probleem. Want in je script gebruik je een mysqli_connect om naar de database te gaan en dat is vanaf versie 5.6 niet meer toegestaan. Zie bijvoorbeeld: http://www.onlinetuting.com/mysqli_connect-in-php-tutorial/
Daarop liep het script dus vast. Ik heb nu het MySQL gedeelte uitbecommentarieerd en log dus alleen nog maar naar PVoutput.

Dus is de vraag of jij de functie die verbinding naar de database legt aan kunt passen, of mij op weg kan helpen. Ik wil best wel wat proberen maar loop nog wel vast. Dit is nu nog een beetje abacadabra voor mij. En om nou meteen aan een lopend project te gaan sleutelen is ook zo wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
Sir Bacon schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 08:09:
[...]

Ja, een NAS is heel fijn ;)
Kennelijk zijn er meer mensen met dit probleem, zie bv RAFA in "PVOutput info en discussie of opmerkingen topic"
Ik zal mij daar ook even melden. Op de interface van de Syno staat de tijd wel goed, alleen onder de motorkap niet dus. Overigens denk ik dat de 8 uur tijdverschil gelijk is aan de het verschil tussen UTC en Taiwan. Hoe zou dat nou komen :)
Broeva, Haro! Oplossing gevonden! *O*

Ticket bij Synology Support ingeschoten en die hebben me op weg geholpen. Bleek dat in de php.ini in /etc/php de tijdzone op "Asia/Taipei" stond, dat klopt natuurlijk niet. Dat nu aangepast naar "Europe/Amsterdam" en de Syno geherstart. In ieder geval staat het nog steeds goed in de php.ini. Morgen eens zien wat er naar PVoutput gaat.

Edit 8:11: Net even bij PVoutput gecheckt en de data komt nu weer op de goede tijd binnen!

[ Voor 4% gewijzigd door Sir Bacon op 13-04-2016 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
Sir Bacon schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 21:41:
[...]

Hallo omoerbeek,

Als ik zo vrij mag zijn wil ik je toch even benaderen met het volgende probleempje. Ik draai je script al enige tijd naar volle tevredenheid op mijn Synology. Data wordt naar PVoutput verstuurd en lokaal in een MySQL database opgeslagen. Allemaal goed.

Nu is recent de nieuwe versie van DSM, versie 6, uitgekomen. 1 van de wijzigingen daarin is dat PHP geupgrade is van 5.5 naar 5.6. En daar zit een probleem. Want in je script gebruik je een mysqli_connect om naar de database te gaan en dat is vanaf versie 5.6 niet meer toegestaan. Zie bijvoorbeeld: http://www.onlinetuting.com/mysqli_connect-in-php-tutorial/
Daarop liep het script dus vast. Ik heb nu het MySQL gedeelte uitbecommentarieerd en log dus alleen nog maar naar PVoutput.

Dus is de vraag of jij de functie die verbinding naar de database legt aan kunt passen, of mij op weg kan helpen. Ik wil best wel wat proberen maar loop nog wel vast. Dit is nu nog een beetje abacadabra voor mij. En om nou meteen aan een lopend project te gaan sleutelen is ook zo wat...
php 5.6 ondersteunt mysqli_connect, mysql_connect wordt niet ondersteunt, let op de i. Het is ook getest met php 5.6. Je hebt dus een ander probleem. Mogelijk staat de mysqli extensie niet aan op je Synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
omoerbeek schreef op donderdag 14 april 2016 @ 22:18:
[...]

php 5.6 ondersteunt mysqli_connect, mysql_connect wordt niet ondersteunt, let op de i. Het is ook getest met php 5.6. Je hebt dus een ander probleem. Mogelijk staat de mysqli extensie niet aan op je Synology.
OK, bedankt voor de reactie. Ik dacht dat ik al een keer uitgespit had dat de mysqli extensie aanstond, maar ik zal het nog een keer gaan checken.

Edit:
Aan de hand van https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=116033 erachter gekomen dat er op de Syno kennelijk meerdere php installaties lopen :(. Die van de webstation waar ik de goede extensies geselecteerd heb, en een andere die de php scripts van de cronjob regelt. En daar stond de mysqli extensie dus niet aan |:(.

In /etc/php/php.ini heb ik dus nu het volgende opgenomen:
extension = /volume1/@appstore/PHP5.6/usr/local/lib/php56/modules/mssql.so
extension = /volume1/@appstore/PHP5.6/usr/local/lib/php56/modules/mysql.so
extension = /volume1/@appstore/PHP5.6/usr/local/lib/php56/modules/mysqli.so

Als het goed is moet het nu dus werken. Ik heb in de config.php bij de e2pv.php de MySQl database weer aangezet. Dan zou ik morgenochtend als het licht kunnen controleren of het werk.
Wordt vervolgd....

Edit2:
Het goede nieuws: er is geen foutmelding meer dat mysqli niet gevonden is, dus de extra extensies werken.
Het slechte nieuws: er is niks in de database geschreven. Foutmelding in e2pv.log:
Warning: mysqli_connect(): Too many open links (0) in /volume1/Enecsys/e2pv.php on line 185
20160416-06:36:59 Cannot connect to MySQL

Waar zou dit nu aan liggen?

[ Voor 58% gewijzigd door Sir Bacon op 16-04-2016 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
omoerbeek schreef op donderdag 14 april 2016 @ 22:18:
[...]

Ehh, foutje, php 5.6 ondersteund beide, alleen php 7 ondersteund mysql (zonder i ) niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
Sir Bacon schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 09:36:
[...]

OK, bedankt voor de reactie. Ik dacht dat ik al een keer uitgespit had dat de mysqli extensie aanstond, maar ik zal het nog een keer gaan checken.

Edit:
Aan de hand van https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=116033 erachter gekomen dat er op de Syno kennelijk meerdere php installaties lopen :(. Die van de webstation waar ik de goede extensies geselecteerd heb, en een andere die de php scripts van de cronjob regelt. En daar stond de mysqli extensie dus niet aan |:(.

In /etc/php/php.ini heb ik dus nu het volgende opgenomen:
extension = /volume1/@appstore/PHP5.6/usr/local/lib/php56/modules/mssql.so
extension = /volume1/@appstore/PHP5.6/usr/local/lib/php56/modules/mysql.so
extension = /volume1/@appstore/PHP5.6/usr/local/lib/php56/modules/mysqli.so

Als het goed is moet het nu dus werken. Ik heb in de config.php bij de e2pv.php de MySQl database weer aangezet. Dan zou ik morgenochtend als het licht kunnen controleren of het werk.
Wordt vervolgd....

Edit2:
Het goede nieuws: er is geen foutmelding meer dat mysqli niet gevonden is, dus de extra extensies werken.
Het slechte nieuws: er is niks in de database geschreven. Foutmelding in e2pv.log:
Warning: mysqli_connect(): Too many open links (0) in /volume1/Enecsys/e2pv.php on line 185
20160416-06:36:59 Cannot connect to MySQL

Waar zou dit nu aan liggen?
Geen idee, ik heb die foutmelding nog nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wow, wat een drukte hier op het forum. Het heeft bij mij even geduurd maar ik zou de logging van mijn twee Enecsys micro inverters ook graag weer aan de praat krijgen. Als ik het even kort samenvat moet ik:

- een server draaien
- daar de data van de Gateway naartoe schrijven
- het uitlezen bij pvoutput

Ik heb een Rasp Pi maar ben nog een complete noob met netwerktechnologie (en Linux, helaas). Is er een simpele manual om mij op weg te krijgen of moet ik gewoon alle 71 pagina's doornemen? ;)

In ieder geval goed om te zien dat er een oplossing is, hoop dat ik het ook voor elkaar krijg.

Groeten,

Han

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Verwijderd schreef op zondag 17 april 2016 @ 13:37:
Wow, wat een drukte hier op het forum. Het heeft bij mij even geduurd maar ik zou de logging van mijn twee Enecsys micro inverters ook graag weer aan de praat krijgen. Als ik het even kort samenvat moet ik:

- een server draaien
- daar de data van de Gateway naartoe schrijven
- het uitlezen bij pvoutput

Ik heb een Rasp Pi maar ben nog een complete noob met netwerktechnologie (en Linux, helaas). Is er een simpele manual om mij op weg te krijgen of moet ik gewoon alle 71 pagina's doornemen? ;)

In ieder geval goed om te zien dat er een oplossing is, hoop dat ik het ook voor elkaar krijg.

Groeten,

Han
ik heb voor de rpi destijds een image gemaakt.

wat heb je nodig:
- een rpi met 8GB (micro)sd kaartje.
- een pvoutput account. (http://www.pvoutput.org/) (je moet dan ook een system id aan gaan maken)
- toegang tot je enecsys gateway.

- bij de hand houden
/ de serienummers van je omvormers
/ pvoutput key

- ik heb een complete image hiervoor gemaakt (staan ook de stappen in die je moet volgen
https://github.com/nlmaca/Enecsys_RPI_images

probeer eerst de github page door te lezen. lukt het niet of loop je ergens tegen aan? vraag het gerust. kom je er echt niet uit, dan kan ik je ook wel remote helpen. Dan moet je me even een pm sturen

[ Voor 1% gewijzigd door NLMaca op 17-04-2016 23:21 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NLMaca schreef op zondag 17 april 2016 @ 23:16:
[...]

ik heb voor de rpi destijds een image gemaakt...

probeer eerst de github page door te lezen. lukt het niet of loop je ergens tegen aan? vraag het gerust. kom je er echt niet uit, dan kan ik je ook wel remote helpen. Dan moet je me even een pm sturen
Goede Morgen,

Bedankt voor de link. Heb tijdens de slapeloze uurtjes alvast de image op een SD gezet en kan nu via Putty op de Pi. Even voor de leerervaring: wat is er zo speciaal aan de image die erop moest ipv een willekeurige andere jessie installatie (en wat doet jessie eigenlijk... ik zei het al, ben nieuw hier).

Verder ziet de walktrhough op github er duidelijk uit, zal vanavond kijken hoe ver ik kom. Wel 1 ding, er staat dat ik toegang moet hebben tot de gateway. Het zijn de panelen van m'n moeder en aangezien ik gelukkig niet meer thuis woon is de toegang wel wat minder. Is het enige wat ik moet doen dat IP-adres veranderen? Dat zou ik nog wel remote kunnen doen via haar laptop met teamviewer ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:30
Ja, da's het enige wat je op de gateway moet doen.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Verwijderd schreef op maandag 18 april 2016 @ 07:40:
[...]
Even voor de leerervaring: wat is er zo speciaal aan de image die erop moest ipv een willekeurige andere jessie installatie (en wat doet jessie eigenlijk... ik zei het al, ben nieuw hier).

Verder ziet de walktrhough op github er duidelijk uit, zal vanavond kijken hoe ver ik kom. Wel 1 ding, er staat dat ik toegang moet hebben tot de gateway. Het zijn de panelen van m'n moeder en aangezien ik gelukkig niet meer thuis woon is de toegang wel wat minder. Is het enige wat ik moet doen dat IP-adres veranderen? Dat zou ik nog wel remote kunnen doen via haar laptop met teamviewer ofzo..
Ik gok dat elke andere distro ook kan werken, alleen heeft maca het met deze distro gedaan dus deze werkt /zeker/. Bovendien is het makkelijk wanneer dezelfde distro gebruikt wordt ivm support hier

Vergeet niet je eigen gegevens in te vullen in de pv scripts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag Allen,
Ik heb op basis van het script van omoerbeek een website in elkaar geknutseld.
Idee er achter is dat ik in dit topic verzoeken tot hulp zie van mensen die niet de technische achtergrond hebben om het script zelf werkend te krijgen op een rpi ofzo. Uiteraard voor mezelf, maar ook voor die mensen is er nu een plek om hun enecsys systeem te monitoren.

Kijk er eens naar, ben benieuwd naar jullie reacties.
https://enecsysoutput.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 april 2016 @ 11:49:
Dag Allen,
Idee er achter is dat ik in dit topic verzoeken tot hulp zie van mensen die niet de technische achtergrond hebben om het script zelf werkend te krijgen op een rpi ofzo. Uiteraard voor mezelf, maar ook voor die mensen is er nu een plek om hun enecsys systeem te monitoren.

Ha, dat is ook een mooie, heb ik me er net toe gezet met de RPI aan de slag te gaan... Maar mooi hoor, wil het wel proberen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
[...]
Kijk ook even op de eerste 1 a 2 posten van dit topic. Daar heb ik toendertijd al mijn info uitgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Dag Allen,

ziet er goed uit. is de mogelijheid er ook om dit op een rpi te zetten? of dient de data naar jou gepushed te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
[...]

Goede Morgen,

Bedankt voor de link. Heb tijdens de slapeloze uurtjes alvast de image op een SD gezet en kan nu via Putty op de Pi. Even voor de leerervaring: wat is er zo speciaal aan de image die erop moest ipv een willekeurige andere jessie installatie (en wat doet jessie eigenlijk... ik zei het al, ben nieuw hier).

P_Tingen schreef op maandag 18 april 2016 @ 10:26:
[...]

Ik gok dat elke andere distro ook kan werken, alleen heeft maca het met deze distro gedaan dus deze werkt /zeker/. Bovendien is het makkelijk wanneer dezelfde distro gebruikt wordt ivm support hier

Vergeet niet je eigen gegevens in te vullen in de pv scripts
Klopt. de reden van de image is juist doordat de technische kennis ontbreekt bij gebruikers. Je mag het rustig van scratch doen, dat vergroot je kennis alleen maar:D

De reden van Jessie (RPI Debian OS) is omdat dit een nieuwere versie is welke een paar essentiele veranderingen had in de core opbouw van apache, waardoor het dashboard en installatie scripts niet meer goed functioneerde.

qua dashboard heb ik het nog wel in de pipeline staan voor de nieuwe versie, maar heb er momenteel simpelweg de tijd niet voor. Ik hoop dat dat over een tijdje wel wat beter wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NLMaca schreef op maandag 18 april 2016 @ 14:11:
[...]

ziet er goed uit. is de mogelijheid er ook om dit op een rpi te zetten? of dient de data naar jou gepushed te worden?
Dankje. Voor deze hoef je niks zelf te hosten oid. Alleen je gateway verwijzen naar enecsysoutput.com is voldoende om je systeem te monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag Allen,

Jeetje, dat was wel heeeeeeeel makkelijk _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Verwijderd schreef op maandag 18 april 2016 @ 14:19:
[...]

Dankje. Voor deze hoef je niks zelf te hosten oid. Alleen je gateway verwijzen naar enecsysoutput.com is voldoende om je systeem te monitoren.
ik ben daar juist wel naar op zoek ;)
mn pa is verder wel happy met mn dashboard, maar ik wil niet weer een afhankelijkheid hebben van een externe partij, vandaar de vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Verwijderd schreef op maandag 18 april 2016 @ 14:19:
[...]
Dat ziet er wel heel erg gelikt uit moet ik zeggen, complimenten daarvoor! Mag ik eens vragen naar je plannen hiermee? Wil je dit zo aanbieden of moet er voor betaald worden?

En zou het mogelijk zijn om zowel naar enecsysoutput te loggen als naar pvoutput? Ik heb nu al mijn data bij pvoutput staan en van die weet ik in ieder geval zeker dat ik mijn data er weer vanaf kan halen, mocht het nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NLMaca schreef op maandag 18 april 2016 @ 18:42:
[...]

ik ben daar juist wel naar op zoek ;)
mn pa is verder wel happy met mn dashboard, maar ik wil niet weer een afhankelijkheid hebben van een externe partij, vandaar de vraag
Ik begrijp dat je er naar op zoek bent, maar deze site is niet geschikt om te delen.
Wat betreft de afhankelijkheid kan ik melden dat ik het in eerste instantie voor mezelf heb gebouwd. Ik wil inzicht hebben in mijn systeem. De kans is zeer groot dat ik dat in de verre toekomst ook nog wil. En ik ben ook wel gevoelig voor een bepaalde verplichting richting iedereen die gaat vertrouwen op mijn software. Dit gaat een langdurig project zijn schat ik zo in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

P_Tingen schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 07:40:
[...]

Dat ziet er wel heel erg gelikt uit moet ik zeggen, complimenten daarvoor! Mag ik eens vragen naar je plannen hiermee? Wil je dit zo aanbieden of moet er voor betaald worden?

En zou het mogelijk zijn om zowel naar enecsysoutput te loggen als naar pvoutput? Ik heb nu al mijn data bij pvoutput staan en van die weet ik in ieder geval zeker dat ik mijn data er weer vanaf kan halen, mocht het nodig zijn.
Dank voor je complimenten.
Mijn plan... tsja, in eerste instantie wilde ik weer inzicht in mijn eigen systeem. Dit forum gaf me de juiste tools om dit te realiseren. Maar ik zag een mogelijkheid om meer mensen te helpen. Heb wat ervaring in de ict zal ik maar zeggen. Dus ben wat groter gaan denken.
Uiteindelijk zal ik wellicht een bijdrage vragen om je data op te mogen slaan. Het bouwen, onderhouden en draaiende houden van zo'n systeem kost ook geld natuurlijk. En des te serieuzer je het gaat opzetten, des te meer centjes gaat het kosten. Maar that's part of the game.

Dit is trouwens de eerste plek waar ik de site heb gedeeld. Laat het vooral weten wanneer er nog tips of andere opmerkingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kleine tip:
In de faq, ik zou van another question any other questions maken, en bij "I followed the steps..." laatste regel staat 'ones' en dat moet 'once' zijn.

#beroepsdeformatie ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

teacher schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 09:01:
Kleine tip:
In de faq, ik zou van another question any other questions maken, en bij "I followed the steps..." laatste regel staat 'ones' en dat moet 'once' zijn.

#beroepsdeformatie ;)
Top!! Ik heb al wat meer tips gehad over tekstuele dingetjes.
Kom maar door met de suggesties, wordt zeer gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 09:35:
[...]

Top!! Ik heb al wat meer tips gehad over tekstuele dingetjes.
Kom maar door met de suggesties, wordt zeer gewaardeerd.
Ik heb je wat text-dingen doorgestuurd via de site zelf, komt dat al aan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jazeker, had het al gezien. Feedback werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
Hallo, een update en een paar vraagjes.
Op mij Syno loopt het script van omoerbeek en dat wordt naar PVoutput doorgestuurd, dat gaat prima. Sinds de DSM6 update loopt de lokale MYsql opslag niet meer, helaas zijn pogingen om dat weer aan de praat te krijgen niet gelukt.
Aangezien ik een RPi3 heb liggen voor een VPN projectje kan ik het daar natuurlijk ook om laten lopen.
Vraagjes:
* @NLMaca: de RPi images, bevatten die ook de laatste versie van het dashboard?
* Op de output naar PVoutput zie ik iets geks: voor vermogens boven de 1000W wordt de 1 kennelijk afgekapt zodat bv 1073 terug gecorrigeerd wordt naar 73W! Hierover heb ik ook al een post gezet in het andere forum, zie: Sir Bacon in "PVOutput info en discussie of opmerkingen topic" en eerste antwoord Rol-Co in "PVOutput info en discussie of opmerkingen topic"
@omoerbeek: ik heb in het script zitten kijken en zie wel iets van float en integer, maar niet van digits. Heb jij enig idee hoe dit komt? Een mooi voorbeeld is bv gisteren: http://pvoutput.org/intra...586&sid=40681&dt=20160508

Edit: Extra vraag:
Heeft iemand het verwerken van Enecsys data in Domoticz rechtstreeks aan de praat gekregen? Ik ben naar Domoticz op een RPi aan het kijken omdat ik dan in 1 oplossing zowel pulsmeters, Nefit easy, het weer en hopelijk de zonnepanelen kan monitoren. Dat zou wel zo makkelijk zijn.

Alvast bedankt!

[ Voor 11% gewijzigd door Sir Bacon op 10-05-2016 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
Sir Bacon schreef op maandag 09 mei 2016 @ 09:52:
Heeft iemand het verwerken van Enecsys data in Domoticz rechtstreeks aan de praat gekregen? Ik ben naar Domoticz op een RPi aan het kijken omdat ik dan in 1 oplossing zowel pulsmeters, Nefit easy, het weer en hopelijk de zonnepanelen kan monitoren. Dat zou wel zo makkelijk zijn.
Ik haal binnen Domoticz mijn zonnepanelen info weer binnen via.... pvoutput met de std. optie daarvoor binnen Domoticz. Wel een beetje suf, want de RPI stuurt het eerst naar PVoutput, daarna haal ik het weer naar binnen. Een directe connectie naar de database van NLMaca zou slimmer zijn, maar ja, hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Sir Bacon schreef op maandag 09 mei 2016 @ 09:52:
Hallo, een update en een paar vraagjes.
Op mij Syno loopt het script van omoerbeek en dat wordt naar PVoutput doorgestuurd, dat gaat prima. Sinds de DSM6 update loopt de lokale MYsql opslag niet meer, helaas zijn pogingen om dat weer aan de praat te krijgen niet gelukt.
Aangezien ik een RPi3 heb liggen voor een VPN projectje kan ik het daar natuurlijk ook om laten lopen.
Vraagjes:
* @NLMaca: de RPi images, bevatten die ook de laatste versie van het dashboard?
* Op de output naar PVoutput zie ik iets geks: voor vermogens boven de 1000W wordt de 1 kennelijk afgekapt zodat bv 1073 terug gecorrigeerd wordt naar 73W! Hierover heb ik ook al een post gezet in het andere forum, zie: Sir Bacon in "PVOutput info en discussie of opmerkingen topic" en eerste antwoord Rol-Co in "PVOutput info en discussie of opmerkingen topic"
@omoerbeek: ik heb in het script zitten kijken en zie wel iets van float en integer, maar niet van digits. Heb jij enig idee hoe dit komt? Een mooi voorbeeld is bv gisteren: http://pvoutput.org/intra...586&sid=40681&dt=20160508

Alvast bedankt!
Kort antwoord. De images bevatten wel de installers. Op mn github page staat de uitleg hoe je alles moet installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
JakeNL schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 16:32:
[...]

Ik haal binnen Domoticz mijn zonnepanelen info weer binnen via.... pvoutput met de std. optie daarvoor binnen Domoticz. Wel een beetje suf, want de RPI stuurt het eerst naar PVoutput, daarna haal ik het weer naar binnen. Een directe connectie naar de database van NLMaca zou slimmer zijn, maar ja, hoe?
Als je domoticz in hetzelfde netwerk hangt en je kan in domoticz een mysql koppeling maken dan hoef je daarna alleen nog maar de queries te bouwen.

Al heb ik voor t dashboard de keuze gemaakt met ombouwen om oudere data te gaan verwijderen. Ik ben nog wel aan t kijken om wekelijkse of maandelijkse dat te gaan maken. De rpi is niet gezchikt voor lange termijn opslag voor zoveel data. Daarom is eigenlijk ook pvoutput nog steeds de beste keuze.

2e is dat pvoutput ook een api mogelijkheid heeft geloof ik. Misschien dat dat binnen domoticz werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
NLMaca schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 22:40:
[...]

Als je domoticz in hetzelfde netwerk hangt en je kan in domoticz een mysql koppeling maken dan hoef je daarna alleen nog maar de queries te bouwen.
In mijn geval draait het script en domoticz op dezelfde RPI, lekker knus dus. Maar, mysql koppelingen maken en queries bouwen heb ik nog nooit gedaan :| Mijn kennis houdt op bij redelijk basaal gebruik van Access.
2e is dat pvoutput ook een api mogelijkheid heeft geloof ik. Misschien dat dat binnen domoticz werkt?
Gaat mijn programmeer skills ook te boven, helaas. Ik ben nooit verder gekomen dan VB6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Ik zal dit weekend eens kijken wat domoticz doet op een rpi2 dit weekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
Dank allemaal voor alle antwoorden! Geeft weer stof tot nadenken.
Voor Domoticz koppeling: Ik heb mijn RPi3 klaar liggen om hier voor in te zetten. Als ik iemand kan helpen door wat te testen is dat geen probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
NLMaca schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 17:40:
Ik zal dit weekend eens kijken wat domoticz doet op een rpi2 dit weekend
Dat gaat prima, ik draai Domoticz al 1 jaar op een RPI 1b, voor dat doel en voor het Enecsys script is niets sneller nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi everybody,

first of all sorry for writing in English, but I do not speak Dutch.
I am wondering if anyone has already tried to sniff the Zigbee data of the Enecsys micro inverter.
I am thinking about buying a cheap Encsys micro inverter with a solar panel to produce some power for my small flat. Buying also an Encsys gateway is to expensive for such a small solar plant. So I had the idea to capture the data directly.
Does the inverter send continously or is there any form of authentication with the gateway?

I have two Xbee Series 2 modules and an USB shield. If the inverter send continously I think I would just have to configure the correct channel on my Xbee module.

Thank you very much for your help!

Tom
David schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 20:21:
Ik heb de gateway even opengeschroefd. Wellicht halen we daar wat nuttigs uit.

[afbeelding]

De gateway bestaat uit twee hoofdprintplaten. Die waar het display aan zit krijg ik niet verwijderd; dat lijkt ook de moeite niet waard, omdat alles wat interessant is zich op de onderste print bevindt.

Kloppend hart is een Microchip PIC18F97J60 microcontroller. Met z'n 128KB flash is het zo goed als uitgesloten dat er Linux op draait. Een Telegesis ETRX2HR-PA zorgt voor de ZigBee link en praat via UART met de PIC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Hi Tom,
at first, welcome here.
I can't help you on this, cause i don't even know where to begi if i had to sniff the data from the inverters.
All i can say is that the gateway will only pass through data when there is light, or a little light.

i will search on the other forums to see if there might be some info about it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
there is some info on this script below. it has been made by Duinsel. (there is some info somewhere on page 3 -4 in this topic.

quick search on google gave me this. maybe its a starting point for you;
https://discuss.ninjabloc...-solar-inverter-data/1024
the perl script: http://www.gruppo-radicale.ch/enecsys.txt

another forum to do some research: http://www.navitron.org.u...rjin2ds9nk7&topic=18276.0

from what i see is that the inverter sends out base64 code which the gateway can receive and translate. I don't know about the authentication between the devices though. I haven't digged into that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
Hallo allemaal,

Weer tijd voor een tussenstand :). Inmiddels de RPi3 aan de praat gekregen (niet echt moeilijk hoor), en zowel het script van Omoerbeek als de webpagina van NLMaca geïnstalleerd. De data komt prima door zowel bij PVOutput als lokaal in de MySQL database. Hulde allemaal voor het werk. _/-\o_

Toch nog een paar vraagjes/opmerkingen.
@NLMaca: ik heb nog wat ideeën voor de website. Kan ik die het beste even per PM opsturen?

@Omoerbeek:
Het afkappen van de eerste 1000W gebeurd nog steeds, ook vandaag weer: http://pvoutput.org/intra...586&sid=40681&dt=20160604. Ik heb even in de code zitten lezen en kom het volgende tegen op regel 102:
PHP:
102
   $p = round($p);

Daar wordt het vermogen dus op een geheel getal afgerond. Maar hoe ziet dat eruit boven de 1000? Komt er dan een komma als duizend separator tussen? Bij mij wordt een punt als komma gebruikt en dat is geen probleem, immers temperatuur is bijvoorbeeld 53.3 om 2:00pm.
In de pvoutput api (http://pvoutput.org/help.html#api-spec) staat voor het vermogen als voorbeeld een groot getal zonder duizend separator vermeld: 10000.
Dus een gedachte is om op het getal nog een string-stripper los te laten die eventuele komma's en punten weghaalt. Ik weet niet veel van php maar met de definitie op http://php.net/manual/en/function.str-replace.php kom ik tot:
PHP:
1
2
    $p = str_replace(",", "", $p);
$p = str_replace(".", "", $p);

Zou dit het wellicht kunnen zijn? Als deze code goed is wil ik het wel eens proberen bij mij. Alleen weet ik niet of je een str-replace los kan laten op een parameter die in principe een getal is. Moet je dat eerst nog converteren?

Tot zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Sir Bacon schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 19:22:
Hallo allemaal,

Weer tijd voor een tussenstand :). Inmiddels de RPi3 aan de praat gekregen (niet echt moeilijk hoor), en zowel het script van Omoerbeek als de webpagina van NLMaca geïnstalleerd. De data komt prima door zowel bij PVOutput als lokaal in de MySQL database. Hulde allemaal voor het werk. _/-\o_

Toch nog een paar vraagjes/opmerkingen.
@NLMaca: ik heb nog wat ideeën voor de website. Kan ik die het beste even per PM opsturen?

@Omoerbeek:
Het afkappen van de eerste 1000W gebeurd nog steeds, ook vandaag weer: http://pvoutput.org/intra...586&sid=40681&dt=20160604. Ik heb even in de code zitten lezen en kom het volgende tegen op regel 102:
PHP:
102
   $p = round($p);

Daar wordt het vermogen dus op een geheel getal afgerond. Maar hoe ziet dat eruit boven de 1000? Komt er dan een komma als duizend separator tussen? Bij mij wordt een punt als komma gebruikt en dat is geen probleem, immers temperatuur is bijvoorbeeld 53.3 om 2:00pm.
In de pvoutput api (http://pvoutput.org/help.html#api-spec) staat voor het vermogen als voorbeeld een groot getal zonder duizend separator vermeld: 10000.
Dus een gedachte is om op het getal nog een string-stripper los te laten die eventuele komma's en punten weghaalt. Ik weet niet veel van php maar met de definitie op http://php.net/manual/en/function.str-replace.php kom ik tot:
PHP:
1
2
    $p = str_replace(",", "", $p);
$p = str_replace(".", "", $p);

Zou dit het wellicht kunnen zijn? Als deze code goed is wil ik het wel eens proberen bij mij. Alleen weet ik niet of je een str-replace los kan laten op een parameter die in principe een getal is. Moet je dat eerst nog converteren?

Tot zover!
wensen kun je het beste in een PM sturen idd.

m.b.t het afronden van getallen wordt bijv 10000.61 afgerond naar 10001
in php reken je meestal met punten ipv komma's in getallen

een string replace gebruik je ook meestal voor een string Als je dat met cijfers gaat gebruiken heb je meer kans op dat het fout gaat.

ik weet niet meer precies wat je bedoelde met het afkappen van de eerste 1000W. Kun je dat iets meer uitleggen of een topic/post aangeven waar het staat (dan hoef ik niet het halve forum af te struinen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
NLMaca schreef op maandag 06 juni 2016 @ 01:52:
[...]

wensen kun je het beste in een PM sturen idd.
Doe ik, komt eraan!
m.b.t het afronden van getallen wordt bijv 10000.61 afgerond naar 10001
in php reken je meestal met punten ipv komma's in getallen

een string replace gebruik je ook meestal voor een string Als je dat met cijfers gaat gebruiken heb je meer kans op dat het fout gaat.

ik weet niet meer precies wat je bedoelde met het afkappen van de eerste 1000W. Kun je dat iets meer uitleggen of een topic/post aangeven waar het staat (dan hoef ik niet het halve forum af te struinen ;).
Een afbeelding mag ik nog niet toevoegen, maar kijk eens bij de pvoutput van gisteren op: http://pvoutput.org/intra...0681&dt=20160606&gs=0&m=0
Zodra het vermogen boven de 1000W uitkomt lijkt het alsof er 1000 vanaf getrokken wordt.

De aanname die ik heb is dat dit per ongeluk in het script gebeurd door een notatie instelling. Uit een reactie van Rol-Co op mijn vraag in het andere forum over dit fenomeen maak ik op dat het vermogen met een komma als duizend-separator doorgegeven wordt: Rol-Co in "PVOutput info en discussie of opmerkingen topic". Vervolgens ziet PVoutput die komma kennelijk als veldscheiding of zoiets en kijkt alleen maar naar de waarde achter de komma. Dat is ook in lijn met het voorbeeld bij hun api: http://pvoutput.org/help.html#api-spec. Daar staat als voorbeeld bij de parameter 'g' een waarde van 15000 Watt hours genoemd, zonder duizend separator.

Wat ik met mijn code wil bewerkstelligen is dat eventuele komma's en punten eruit gehaald worden voordat de post naar PVoutput gemaakt wordt. Maar wellicht is het beter om eerst te controleren of dit echt het geval is. Zou het zichtbaar worden als ik het script van Omoerbeek op verbose zet? Dan kan ik wellicht de posts naar PVoutput controleren.
Pagina: 1 ... 18 ... 22 Laatste

Let op:
aandachtspuntje:
De rapporteer knop is niet hetzelfde als de quote knop: let er op dat je op de goede drukt!