Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-02-2023
@twixx: ik heb geen behoefte aan meer gedetailleerde gegevens. Daarnaast vraagt pvoutput ook niet al te vaak te posten.

https://github.com/omoerbeek/e2pv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
omoerbeek schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 21:34:
@twixx: ik heb geen behoefte aan meer gedetailleerde gegevens. Daarnaast vraagt pvoutput ook niet al te vaak te posten.
Als je aan het testen bent is eens per 5 minuten wel handig; ik denk ook dat eens per 10 minuten genoeg is.

Ik heb overigens je script aangepast naar DCvolt. Vooral omdat AC niet klopte bij mij. De netspanning is vrij stabiel op 225-213V; dat zag ik in het grafiekje niet terug.

code:
1
2
// $total[$id]['Volt'] = $v['ACVolt'];
$total[$id]['Volt'] = $v['DCPower'] / $v['DCCurrent'];

Voorbeeld; vanmorgen zouden we gestart zijn op 53V. Om 10:00 script aangepast.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/603847/pv/chart.jpeg

Nogmaals; erg bedankt voor al je werk rondom het script!

Totaal heb ik nu 2 inverters, ik zoek nog wel een aantal duo's :)
Mijn Enecsys Single inverter.
Mijn Enecsys Duo inverter.

[ Voor 13% gewijzigd door twixx op 13-10-2015 17:13 ]

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-09 23:09
@Plexxodus
Ik kan wel even wat opschrijven. bv in een word-document. Dat mailen we wel even direct rond zodat we evt wat moois hier op het forum kunnen zetten.

@twixx/omoerbeek
Zou die aanpassing de oorzaak kunnen zijn van het schommelen van de 'average power'? Ik heb 3 duo-inverters en de waardes van average power schommelen om 'power generated' heen. Zie bijvoorbeeld:
http://pvoutput.org/intra...0681&dt=20151012&gs=0&m=0
Je kan ook de stappen in voltage zien die twixx ook heeft, zie ook vorige dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-02-2023
Sir Bacon schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 08:56:
@twixx/omoerbeek
Zou die aanpassing de oorzaak kunnen zijn van het schommelen van de 'average power'? Ik heb 3 duo-inverters en de waardes van average power schommelen om 'power generated' heen. Zie bijvoorbeeld:
http://pvoutput.org/intra...0681&dt=20151012&gs=0&m=0
Je kan ook de stappen in voltage zien die twixx ook heeft, zie ook vorige dagen.
Niet echt een idee. Bij mij is AC volt stabiel binnen een marge van een paar volt.

De wijziging van @twixx is wel verwarrend, want de originele code bevat:

PHP:
1
$total[$id]['Volt'] = $v['ACVolt'];

[ Voor 10% gewijzigd door omoerbeek op 12-10-2015 18:22 ]

https://github.com/omoerbeek/e2pv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 18:47
@Sir Bacon
Lijkt me een goed idee. Ik PM je wel even mijn mailadres.

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
omoerbeek schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 18:16:
[...]
Niet echt een idee. Bij mij is AC volt stabiel binnen een marge van een paar volt.

De wijziging van @twixx is wel verwarrend, want de originele code bevat:

PHP:
1
$total[$id]['Volt'] = $v['ACVolt'];
Excuus; ik had inderdaad niet originele code geplakt. Nu wel.

Functioneel wil ik ook liever de paneelspanning zien dan de AC spanning. Ik zie wel aanzienlijke verschillen tussen m'n single en duo. Code werkt top denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 00:09
mysql dump script:
zijn er btw mensen die belang hebben bij een mysql dump die elke nacht loopt?
ik heb een tijdje terug een shell script gemaakt die elke nacht automatisch een dump maakt, een tar ervan maakt, vervolgens upload naar mijn ftp server en dan de de dumpfile van de rpi verwijdert, om het cirkeltje rond te maken. een database van 100Mb wordt vervolgens 8Mb met compressie.

met het dashboard ben ik een optimalisatie aan het testen. de enecsys tabel zit bij mij al rond de 1.300.000 records. met een cronjob zet ik elke nacht alle data naar een history tabel en schoon vervolgens de enecsys tabel op zodat deze nog data heeft van 2 dagen terug. dat houdt het dashboard ook lekker snel.

hierdoor kan ik ook de history data beter presenteren. deze ga ik ook nog inbouwen in het nieuwe dashboard. ik hoop dit weekend een versie uit te brengen.

het dashboard heeft als uitgangs punt een rpi 1 (met 512mb geheugen). heb je een sneller systeem, dan is het alleen maar beter uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraatsie
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 29-11-2023
@NLMaca
Ik ben zeker geinteresseerd naar het script, doe nu eens in de maand een export van de data en schoon vervolgens de tabel op. Dit alles wat meer automatiseren zal welkom zijn. Ben bovendien benieuwd naar je laatste project, ziet er gelikt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Ik ben trouwens nu wel opzoek naar een paar extra Enecsys Duo inverteren. Als iemand er vanaf wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
NLMaca schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 23:28:
mysql dump script:
zijn er btw mensen die belang hebben bij een mysql dump die elke nacht loopt?
ik heb een tijdje terug een shell script gemaakt die elke nacht automatisch een dump maakt, een tar ervan maakt, vervolgens upload naar mijn ftp server en dan de de dumpfile van de rpi verwijdert, om het cirkeltje rond te maken. een database van 100Mb wordt vervolgens 8Mb met compressie.

met het dashboard ben ik een optimalisatie aan het testen. de enecsys tabel zit bij mij al rond de 1.300.000 records. met een cronjob zet ik elke nacht alle data naar een history tabel en schoon vervolgens de enecsys tabel op zodat deze nog data heeft van 2 dagen terug. dat houdt het dashboard ook lekker snel.
...
Wow de spoiler ziet er al zeer goed uit _/-\o_

Qua data history: Ideaal is natuurlijk als alle PV-data altijd terug te vinden is :) Ik realiseer me echter wel dat ik eigenlijk nooit ga graven in data van een paar weken geleden, laat staan een jaar geleden. Eigenlijk volstaat dan een dagtotaal wel, wat dan gecombineerd kan worden tot week / maand / jaartotalen. die 365 records per jaar per inverter zullen nog wel te overzien zijn. Via PVOutput.org kan overigens altijd nog worden ingezoomd op logs binnen een dag, ook al is het maanden geleden (zonder donatie is dat dan weer wel voor het geheel en niet per inverter).

• NLMaca
ik hoop dit weekend een eerste release uit te brengen. ik heb t aardig druk gehad afgelopen weken, dus kwam er niet echt aan toe. er zullen vast nog wel wat bugs in zitten. ik heb me alleen wel een beetje beperkt tot history data, een rpi is daar simpelweg niet geschikt voor om zwaar te querien op een database.

ik zal een test omgeving neer zetten op mijn eigen webserver (waarbij de queries dus wel sneller werken). zodoende kan men dan een indruk krijgen over hoe of wat.

ik wil er wel van uitgaan dat men de installatie heeft gedaan incl apache, mysql,etc, anders blijf ik handleidingen maken ;). al zal ik wel een backup script mee sturen voor de database. dit staat echter wel los van het dashboard zelf.

spoiler: maand overzicht per omvormer
http://vanmarion.nl/proje...poilert_4_month_total.png
* hier zit nog een bug in, als je de datum over meerdere maanden selecteerd. als note dus eigenlijk gewoon per maand selecteren haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Even een Enecsys specifieke vraag. Ik wil aan m'n bestaande systeem een paar inverters toevoegen. Als ik ze toevoeg werken ze elektrisch wel (ze wekken op) maar m'n gateway (v1) 'ziet' niet meer inverters.

Moet ik de inverters toevoegen aan de gateway of zou deze alle zigbee signalen moeten oppikken?

Het betreft Enecsys DUO inverters. Diegene die ik heb hangen zijn gemaakt in 2011; de extra inverters komen uit 2013. Type is exact gelijk (480-60). Beide voor landcode DE.

Ik zie wel een verschil 'Configuration Location - 03' terwijl m'n bestaande twee de markering 01 hebben. Is iemand hier bekend mee?

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/603847/pv/2015-11-13%2013.45.01.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
twixx schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 13:46:
Even een Enecsys specifieke vraag. Ik wil aan m'n bestaande systeem een paar inverters toevoegen. Als ik ze toevoeg werken ze elektrisch wel (ze wekken op) maar m'n gateway (v1) 'ziet' niet meer inverters.
ik heb zelf geen zonnepanelen, maar heb hier in het forum al wel voorbij zien komen dat er een versie 1 en versie 2 van de omvormers en gateway is. Misschien dat anderen die vraag kunnen beantwoorden.

Hoe je ze verder toe zou voegen in de gateway is mij ook een raadsel eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:08

P_Tingen

omdat het KAN

Hoe het zit met v1 en 2 weet ik niet, maar je gateway zou ze inderdaad zonder handmatig in te grijpen moeten zien.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
P_Tingen schreef op zondag 15 november 2015 @ 11:31:
Hoe het zit met v1 en 2 weet ik niet, maar je gateway zou ze inderdaad zonder handmatig in te grijpen moeten zien.
dus als de buren dezelfde hebben, kan die die ook oppikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limpie_ton
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:22
NLMaca schreef op zondag 15 november 2015 @ 12:56:
[...]

dus als de buren dezelfde hebben, kan die die ook oppikken?
Klopt, samen met mijn buren gebruiken we mijn gateway om de data van onze omvormers naar mijn rpi te krijgen. Mijn buurman heeft 3 duo's en 1 enkele en ik 4 duo's. Mijn gateway pakt alle 8 omvormers.

[ Voor 13% gewijzigd door limpie_ton op 15-11-2015 13:04 ]

Marstek venus e v2, pt003. C5 aircross bis. plus. phev. Pensioendatum. Enecsys en enphase omvormers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLMaca
ik had gehoopt vandaag mijn versie online te zetten en dacht er 'even' nog een taal module in te knopen, maar dat koste me meer werk dan verwacht. Maar goed. het is nu ook mogelijk om te switchen tussen het dashboard in het Nederlands of in het Engels.

Ben bezig om alle code op te schonen en de readme te maken.

na deze versie komen er ook grafieken in en zal ik de queries uit gaan breiden met meer data.
maar goed, ik moest eerst ergens een lijn trekken met wat er in de eerste versie in komt ;).

wordt dan helaas ma of dinsdag dat het online komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandoedel99
  • Laatst online: 09-07 11:25
We wachten af. Ik ben zeer benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
NLMaca schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 00:54:
[...]

ik heb zelf geen zonnepanelen, maar heb hier in het forum al wel voorbij zien komen dat er een versie 1 en versie 2 van de omvormers en gateway is. Misschien dat anderen die vraag kunnen beantwoorden.

Hoe je ze verder toe zou voegen in de gateway is mij ook een raadsel eigenlijk.
Uitgebreid getest dit weekend. Moet tot de conclusie komen dat 2 van de 3 'nieuwe' Duo's het niet doen; ze gaan terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
ik had nog het mysql backup script beloofd. Bij deze.
ps; Dit script zit ook bij de levering van het dashboard.
kopieer dit script in bijv kladblok

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
#!/bin/bash
####### general info ########
    #author     : J. van Marion
    #date       : january 29, 2015
    #version    : 1.0
    #file name  : mysql_dump.sh
    # create mysql dump with predefined settings.
    #--single-transaction = produces a checkpoint that allows the dump to capture all data prior to the checkpoint while receiving incoming changes
    #--routines = dumps all stored procedures and stored functions
    #--triggers = dumps all triggers for each table that has them
#############################
#configuration
# 1. backup_location
# 2. database credentials (DBNAME, DBUSER, DBPASS)
# 3. dbtype (comment out)
#   MyISAM=lock-tables
#   InnoDB=single-transaction
# 4. cronjob create for every day as user root
#    00 00 * * * /path/to/script/mysql_dump.sh >> /path/to/log/mysqldump_cron.log 2>&1
#############################
#1. set backup location
backup_location=/home/pi/mysql_backup
#2. set database credentials
dbname=DATABASENAME
dbuser=DATABASEUSER
dbpass=DATABASEPASSWORD
#3. comment out which one is needed
dbtype=single-transaction
#dbtype=lock-tables

################# don't edit below #####################

echo "Starting dump & backup"
sleep 1
echo "Here we go"

today=$(date '+%d_%m_%Y_%H-%M-%S')

mysqldump -u "$dbuser" -p"$dbpass" --"$dbtype" --routines --triggers --opt "$dbname"| gzip > "$backup_location"/mysqldump_"$dbname"_"$today".sql.gz

echo "mysql dump success"
sleep 1

DATEVAR=`date +20\%y\%m\%d_\%H:\%M:\%S`

echo $DATEVAR  ": Backup success" >> /home/pi/mysql_backup/backup.log

echo "end of script"

pas deze settings aan. vervang ze met jouw database gegevens
code:
1
2
3
DATABASENAME
DATABASEUSER
DATABASEPASSWORD

sla vervolgens de file op als mysql_dump.sh (let op dat je het niet op slaat als txt file)

dan moet je nog via ssh een directory en file aan maken:
code:
1
2
mkdir /home/pi/mysql_backup
touch /home/pi/mysql_backup/backup.log

Vervolgens upload je de file met bijv filezilla (sftp) naar je raspberry in de directory /home/pi

je dient dan nog wel via ssh de file excetable rechten te geven:
code:
1
 chmod +x /home/pi/mysql_dump.sh

je kan er een cronjob op zetten zodat dit bijv elke nacht of elke week loopt. via Filezilla of andere sftp client kun je dan de file naar je pc downloaden.

je kan het script handmatig starten via ssh
code:
1
sh /home/pi/mysql_dump.sh

Het is even snel in elkaar gezet qua werkwijze. ik heb dit script voor mezelf nog verder aangepast naar een remote sftp server, maar dat laat ik voor nu even liggen.

let wel, dat het rustig een 5min kan duren voordat de backup klaar is. een rpi heeft het daar best moeilijk mee.

dat zal bij de meesen bij de installatie van het dashboard ook het geval zijn met het vullen van de history tabel. als test duurde dat vandaag hier rond de 10min met 1.700.000 records. Daarna loopt het lekker soepel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
ok. version 2.0 staat online. Laat maar weten of het lukt om te installeren. Indien het niet lukt, graag aangeven waar het fout loopt.

https://github.com/nlmaca/Enecsys_Dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnn2
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-08 10:50
Beste mensen,
ik heb een vraagje, weet niet of ik heb hier mag plaatsen maar ik heb dus ook enecsys omvormers met
een 1e gen gateway
inmiddels heb ik via dataservices monitoring voor elkaar
en nu staat er bij 1 omvormer een code 4, weet iemand wat die codes betekenen?

en is het mogelijk om een nieuwe omvormer toe te voegen aan de gateway?
zo ja..hoe dan?

bedankt voor de reacties alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandoedel99
  • Laatst online: 09-07 11:25
Versie 2.0 staat geïnstalleerd en werkt goed.
Staat bij mij alleen op een andere plek in de rasp.
Mooi werk. Data van vandaag leest nu super snel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
jandoedel99 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 19:08:
Versie 2.0 staat geïnstalleerd en werkt goed.
Staat bij mij alleen op een andere plek in de rasp.
Mooi werk. Data van vandaag leest nu super snel uit.
kijk dat is mooi om te horen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
martijnn2 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 14:50:
Beste mensen,
ik heb een vraagje, weet niet of ik heb hier mag plaatsen maar ik heb dus ook enecsys omvormers met
een 1e gen gateway
inmiddels heb ik via dataservices monitoring voor elkaar
en nu staat er bij 1 omvormer een code 4, weet iemand wat die codes betekenen?

en is het mogelijk om een nieuwe omvormer toe te voegen aan de gateway?
zo ja..hoe dan?

bedankt voor de reacties alvast
Hoi Martijn,
een aantal berichten hierboven stond al dat de gateway automatisch de omvormers oppikt die binnen zijn bereik ligt. ik weet alleen niet of je elke duo of single omvormer op elke gateway werkt.

m.b.t de codes zijn deze wel bekend op de v2
0, 1 en 3

4 zegt mij niets helaas.

• JakeNL
NLMaca schreef op maandag 16 november 2015 @ 02:25:
ok. version 2.0 staat online. Laat maar weten of het lukt om te installeren. Indien het niet lukt, graag aangeven waar het fout loopt.

Ik ga er zsm mee beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ev1lyv35
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 25-10-2024
Beste mede tweakers,

Als werknemer van een bedrijf in de zonne energie is mij gevraagd in te kijken in een nieuwe stukje gratis software voor de Enecsys gen1 omvormers.
Maar om dat ik de tijd niet heb om hier langdurig mee te testen (wil graag een paar klanten zo snel als mogelijk uit de brand helpen, iets wat de meeste enecsys gebruikers wel zullen begrijpen), dus ik had gehoopt dat er iemand hier me er wat gebruiks ervaringen over zou kunnen delen.

Dus mijn vraag:
Heeft er iemand hier al ervaring met "unitgate"?
Vergelijkbaar aan dat van Fischer, al is de initiale connectie een stuk vereenvoudigd.

Zover is het dat op mijn pc op de zaak, Windows 7 Pro, de export naar Excel er voor zorgt dat het programma crashed. Maar verder is de eerste indruk wel goed.

Links etc: www.unitgate.eu
http://www.energieanders....s-zonnestroominstallaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

ev1lyv35 schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 14:00:
Beste mede tweakers,

Als werknemer van een bedrijf in de zonne energie is mij gevraagd in te kijken in een nieuwe stukje gratis software voor de Enecsys gen1 omvormers.
Maar om dat ik de tijd niet heb om hier langdurig mee te testen (wil graag een paar klanten zo snel als mogelijk uit de brand helpen, iets wat de meeste enecsys gebruikers wel zullen begrijpen), dus ik had gehoopt dat er iemand hier me er wat gebruiks ervaringen over zou kunnen delen.

Dus mijn vraag:
Heeft er iemand hier al ervaring met "unitgate"?
Vergelijkbaar aan dat van Fischer, al is de initiale connectie een stuk vereenvoudigd.

Zover is het dat op mijn pc op de zaak, Windows 7 Pro, de export naar Excel er voor zorgt dat het programma crashed. Maar verder is de eerste indruk wel goed.

Links etc: www.unitgate.eu
http://www.energieanders....s-zonnestroominstallaties
Geen ervaring mee, maar als ik zo snel een blik werp op de pagina is dit windows software. En hoe moeten je klanten dat draaien? Je zou dan een windows pc 24 uur per dag aan moeten hebben staan om goed te kunnen monitoren. (okee, 's nachts schijnt de zon niet en kan hij uit).

Is een oplossing met een raspberry pi & pvoutput dan niet veel robuuster? We hebben hier een werkend script en zelfs ondersteuning. Voor een paar tientjes heb je een rpi en ben je klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
ik weet niet of het script van omoerbeek ook werkt voor de gen1 gateways, maar dat lijkt me een zaak van het uitproberen. een rpi is toch geen weggegooid geld, je kan het prima voor andere doeleinden gebruiken als het niet zou werken. windows 10 en een rpi2 is ook mogelijk geloof ik inmiddels, maar ja, dan moet je weer een licentie nemen. en om een windows pc continue aan te laten staan hiervoor heeft in mijn ogen (zoals P_Tingen ook zegt) weinig nut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnn2
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-08 10:50
NLMaca schreef op woensdag 18 november 2015 @ 20:26:
[...]

Hoi Martijn,
een aantal berichten hierboven stond al dat de gateway automatisch de omvormers oppikt die binnen zijn bereik ligt. ik weet alleen niet of je elke duo of single omvormer op elke gateway werkt.

m.b.t de codes zijn deze wel bekend op de v2
0, 1 en 3

4 zegt mij niets helaas.
Hallo bedankt voor je reactie. d:)b

heel ander vraagje, hoe kan de omvormer doorgemeten worden, hij stuurt nml wel informatie temperatuur en dergelijke toch is het vermoeden dat hij defect is, omdat de opbrengsten sterk achterblijven bij de rest en AC DC én opbrengst blijft op 0 staan

Groeten

[ Voor 0% gewijzigd door martijnn2 op 22-11-2015 15:36 . Reden: Auto correct foutjes ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLMaca
martijnn2 schreef op zondag 22 november 2015 @ 15:13:
[...]
heel ander vraagje, hoe kan de omvormer doorgemeten worden, hij stuurt nml wel informatie temperatuur en dergelijke toch is het vermoeden dat hij defect is, omdat de opbrengsten sterk achterblijven bij de rest en AC DC én opbrengst blijft op 0 staan

Groeten
Misschien een idee om dat in het andere topic te vragen?
Enecsys Micro Inverter - herstellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 29-04 12:43
Leuke monitor, helaas niet voor Enecsys. Zou dit niet te koppelen zijn.

http://trinity.familie-kleinman.nl

Groeten,
Henny

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
wersitime schreef op zondag 29 november 2015 @ 22:51:
Leuke monitor, helaas niet voor Enecsys. Zou dit niet te koppelen zijn.

http://trinity.familie-kleinman.nl

Groeten,
Henny
die vraag zal dan denk ik bij sunnyreports neergelegd moeten worden. tot dusver zijn mijn ouders prima tevreden over het enecsys dashboard en omoerbeek zn script en de verzameling van gegevens bij pvoutput.
het probleem ook voornamelijk is dat je ergens de data op moet slaan en daar zit het verdien model als je commerciele software af wil gaan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Ben natuurlijk zeer geinteresseerd in de Enecsys Dashboard maar ik kan er nog geen koek van bakken. Eens een keer goed voor gaan zitten en de tijd nemen.

Vandaar dat ik nog steeds zoekende ben naar iets wat niet al te moeilijk is te installeren.

Groeten,
Henny

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
wersitime schreef op woensdag 02 december 2015 @ 14:18:
Ben natuurlijk zeer geinteresseerd in de Enecsys Dashboard maar ik kan er nog geen koek van bakken. Eens een keer goed voor gaan zitten en de tijd nemen.

Vandaar dat ik nog steeds zoekende ben naar iets wat niet al te moeilijk is te installeren.

Groeten,
Henny
Hoi Henny,
ik hoor graag waar je tegen aan loopt. echt veel makkelijker kan ik het namelijk niet voor je maken. ik kan je rustig helpen via teamviewer om het te installeren, mocht je dat willen.

ik heb net een kleine bugfix uitgebracht. (IE had zoals gebruikelijk weer eens problemen met css).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
Hoi NLMaca,

Ik probeer versie 2.1 te installeren op mijn Syno (naast versie 1.0, ik neem aan dat dat goed gaat omdat ze allebei naar dezelfde database geen), maar loop tegen het volgende probleem aan. Ik heb in general_conf.inc.php de gegevens van de database ingevuld. Als ik dan de index.php opvraag krijg ik de volgende melding: "Failed to run query: SQLSTATE[42S02]: Base table or view not found: 1146 Table 'Energie.users' doesn't exist".

Als ik het goed heb denkt hij dus dat er geen users aangemaakt zijn in de tabel Energie (Dat is waar ik de waardes op sla in MariaDB). Hoe maak ik die eerste user nu aan? Moet ik dat in phpMyAdmin doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir Bacon
Hoi Omoerbeek,

Het script draait nu al enige tijd prima op mijn syno. Ik heb toch nog 2 vraagjes:
1. Vreemde entries
Zo af en toe komen er vreemde entries in de database. Het id van de omvormer klopt niet (is 0), de rest van de waardes ook niet.
Kan er voordat een entry gemaakt worden een controle gedaan worden of de id wel klopt? Bijvoorbeeld aan de hand van de toegestane inverters in config.php? Dat voorkomt verkeerde entries.

2. Vreemde waardes AC-volt
Ik heb 3 omvormers en zeker in deze slechte slechte omstandigheden produceert de ene wel en de ander geen stroom. Maar dan rapporteren ze allemaal verschillende waardes van ACvolt: die niets doen ~54 volt, die wel wat doen ~220 volt. Maar als dat gemiddeld wordt komen er rare waardes uit zoals ~160 volt. Zie ook mijn PVoutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=44586&sid=40681.
Kan de gemiddelde ACvolt waarde bepaald worden uit alleen de producerende panelen? In Excel termimologie:
ACvolt=SUMIF(AC>200)/COUNTIF(AC>200)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Sir Bacon schreef op maandag 07 december 2015 @ 22:00:
Hoi NLMaca,

Ik probeer versie 2.1 te installeren op mijn Syno (naast versie 1.0, ik neem aan dat dat goed gaat omdat ze allebei naar dezelfde database geen), maar loop tegen het volgende probleem aan. Ik heb in general_conf.inc.php de gegevens van de database ingevuld. Als ik dan de index.php opvraag krijg ik de volgende melding: "Failed to run query: SQLSTATE\[42S02]: Base table or view not found: 1146 Table 'Energie.users' doesn't exist".

Als ik het goed heb denkt hij dus dat er geen users aangemaakt zijn in de tabel Energie (Dat is waar ik de waardes op sla in MariaDB). Hoe maak ik die eerste user nu aan? Moet ik dat in phpMyAdmin doen?
heb je ook de 2 extra tabellen uitgerold (users en enecsys_history op de database? in het create script staat ook nog een insert query die een default user insert. default login is dan admin / dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Sir Bacon schreef op maandag 07 december 2015 @ 22:19:
Hoi Omoerbeek,

Het script draait nu al enige tijd prima op mijn syno. Ik heb toch nog 2 vraagjes:
1. Vreemde entries
Zo af en toe komen er vreemde entries in de database. Het id van de omvormer klopt niet (is 0), de rest van de waardes ook niet.
Kan er voordat een entry gemaakt worden een controle gedaan worden of de id wel klopt? Bijvoorbeeld aan de hand van de toegestane inverters in config.php? Dat voorkomt verkeerde entries.
de waarde 0 kan wel kloppen. deze wordt gegenereerd door omoerbeek zijn script. deze wordt volgens mij doorgestuurd naar pvoutput en is een samenvoeging van alle inverters samen.
correct me if im wrong omoerbeek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
Doh, RTFM, sorry :X.
Ik zal de create_tables.sql even draaien, dan moet het dus goed komen met het dashboard. (Dat wordt wel pas morgenavond, maar zal het even melden.)

Wat de waarde 0 van de id betreft, heeft het dan zin om die ook in de table inverters te stoppen om dan daarmee een filtering te kunnen maken? Dan zou die dus gelijk moeten zijn aan de PVoutput data.

[ Voor 8% gewijzigd door Sir Bacon op 09-12-2015 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Bedankt voor je aanbod. Helaas heb ik nog niet de tijd om er eens goed voor te gaan zitten, vandaar ook mijn late reaktie.

Kom er zeker nog op terug zodra ik tijd heb.

Groeten,
Henny
NLMaca schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 14:25:
[...]

Hoi Henny,
ik hoor graag waar je tegen aan loopt. echt veel makkelijker kan ik het namelijk niet voor je maken. ik kan je rustig helpen via teamviewer om het te installeren, mocht je dat willen.

ik heb net een kleine bugfix uitgebracht. (IE had zoals gebruikelijk weer eens problemen met css).

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Sir Bacon schreef op woensdag 09 december 2015 @ 11:46:
Doh, RTFM, sorry :X.
Ik zal de create_tables.sql even draaien, dan moet het dus goed komen met het dashboard. (Dat wordt wel pas morgenavond, maar zal het even melden.)

Wat de waarde 0 van de id betreft, heeft het dan zin om die ook in de table inverters te stoppen om dan daarmee een filtering te kunnen maken? Dan zou die dus gelijk moeten zijn aan de PVoutput data.
de 0 wordt in de tabel gezet en ook naar pvoutput gestuurd. pvoutput verwerkt alles per 10 min. hoe pvoutput dit doet weet ik niet. maar ik zou ook niet weten wat ik met deze regel zou moeten doen. ik check immers alleen de bestaande inverters/

• Sir Bacon
Zo, in phpMyAdmin de inhoud van create_tables.sql gekopieerd en gedraaid, dat ging goed. User was aangemaakt. Daarna de webpagina geopend en kon ik met de standaard inloggen. Wat heen en weer geklikt maar dat ging toch niet goed, pagina zag er ook niet uit. Aan de hand van de paginas die geprobeerd werden te openen heb ik de map in een andere structuur gezet.
Was: www\Enecsys2
Nu: www\projects\Enecsys_Dashboard
Dat bleek de gouden zet, nu draaide alles!
Dank voor de mooie dashboard _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Sir Bacon schreef op donderdag 10 december 2015 @ 21:40:

Dat bleek de gouden zet, nu draaide alles!
Dank voor de mooie dashboard _/-\o_
Mooi om te horen. het is soms ook wat lastig uitleggen (sommige dingen zijn voor mij vanzelfsprekend, maar dat hoeft voor de ander weer niet zo te zijn). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
Kleine vraag dan nog: Het lijkt erop dat de verschillande pagina's nu hardcoded zijn naar de map-structuur www/projects/Enecsys-Dashboard. Klopt dat?
Zo ja, kan dat dan relatief geprogrammeerd worden? Zeg maar dat ie alles relatief maakt vanaf Enecsys-Dashboard. Dan kan ik deze hele set oppakken en in een frame in mijn root index.html zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Dat doet het script al. Je bepaalt zelf waar je de files en directories neerzet. Alle pages kijken dan vanaf dat path wat je instelt in de config.

Als voorbeeld: upload alles naar je wwwroot en in de config geef je dan aan wat je root path is.

Alleen snap ik niet waarom je het in een iframe wil inladen. Dan kun je beter gelijk alles op je root directory zetten. Dan heb je ook geen iframe nodig.

Als je het anders wil hebben ben je natuurlijk vrij om zelf de code aan te passen.

Ik heb t namelijk gebouwd als een standalone applicatie op een raspberry.

[ Voor 41% gewijzigd door NLMaca op 11-12-2015 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
Disclaimer: geen kaas van MYSQL en phpmyadmin:
Ik probeer de installatiehandleiding op github te volgen. Wat heb ik gedaan:
Apache / Mysql / phpmyadmin geinstalleerd en het Omoerbeekscript (draait al maanden OK)

SQL Backup:
Hier moet een database naam/gebruiker/ww opgegeven worden. Ik heb geen idee?
script / map / file aangemaakt, maar nog niet gerund, lijkt me voorlopig geen zin hebben

Setup Dashboard
"see INSTALL->create_tables.sql" is voor mij tekort door de bocht. Het is mij alleen gelukt in te loggen op phpmyadmin met user 'root' en gekozen ww van tijdens de installatie. Wat te doen op deze pagina?

All Files:
Zelfde databasenaam/gebruiker/wachtwoord vraag
"sudo cp -R /home/pi/Enecsys_Dashboard /var/www" uitgevoerd. Prima. Alleen lees ik in bovenstaande postings iets over www/projects/Enecsys_Dashboard? Mist die map 'projects' in de github instructie?

helaas resulteert //raspberry_pi_ip/Enecsys_Dashboard in een '403 forbidden' resultaat (maar dat kan met bovenstaande te maken hebben, natuurlijk.
dit is mijn resultaat wanneer ik de userrechten in de map /var/www bekijk. Zit hier een oorzaak van fouten in?:
pi@domoticz-pi /var/www $ ls -l
total 8
drwx------ 12 pi root 4096 Dec 19 22:38 Enecsys_Dashboard
-rw-r--r-- 1 pi root 177 Oct 11 00:21 index.html
pi@domoticz-pi /var/www $

Hulp om mijn witte vlekken in te vullen is zeer welkom, ik kan net niet ver genoeg springen om weer aan te haken op deze rijdende trein ;)

[ Voor 11% gewijzigd door JakeNL op 20-12-2015 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
JakeNL schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 23:32:

SQL Backup:
script / map / file aangemaakt, maar nog niet gerund, lijkt me voorlopig geen zin hebben

Setup Dashboard
"see INSTALL->create_tables.sql" is voor mij tekort door de bocht. Het is mij alleen gelukt in te loggen op phpmyadmin met user 'root' en gekozen ww van tijdens de installatie. Wat te doen op deze pagina?

All Files:
"sudo cp -R /home/pi/Enecsys_Dashboard /var/www" uitgevoerd. Prima. Alleen lees ik in bovenstaande postings iets over www/projects/Enecsys_Dashboard? Mist die map 'projects' in de github instructie?

helaas resulteert //raspberry_pi_ip/Enecsys_Dashboard in een '403 forbidden' resultaat (maar dat kan met bovenstaande te maken hebben, natuurlijk.
dit is mijn resultaat wanneer ik de userrechten in de map /var/www bekijk. Zit hier een oorzaak van fouten in?:
pi@domoticz-pi /var/www $ ls -l
total 8
drwx------ 12 pi root 4096 Dec 19 22:38 Enecsys_Dashboard
-rw-r--r-- 1 pi root 177 Oct 11 00:21 index.html
pi@domoticz-pi /var/www $

Hulp om mijn witte vlekken in te vullen is zeer welkom, ik kan net niet ver genoeg springen om weer aan te haken op deze rijdende trein ;)
SQL Backup:
//ik begrijp hieruit dat je het script nog niet aan een database gekoppeld hebt?. als requirement staat in de handleiding dat je het script van omoerbeek gekoppeld hebt aan een database. zo niet, dan moet je ook nog de config aanpassen van omoerbeek zijn script

hieronder hoe je in phpmyadmin een database aanmaakt.
let er op dat je het wachtwoord kopieert als je onderstaande database en gebruiker aanmaakt

vervolgens dien je dus ook het config script van omoerbeek van aan te passen met de hierboven. ik weet alleen niet in welke map je dat hebt staan. gegenereerde gegevens (database, database user, database password), waarbij het mysql wachtwoord je zelf in moet vullen die gegenereerd is hierboven
code:
1
2
3
4
5
6
// Optional MySQL defs, uncomment to enable MySQL inserts, see README.md
//define('MYSQLHOST', 'localhost');
//define('MYSQLUSER', 'enecsys');
//define('MYSQLPASSWORD', 'ZELFINVULLEN');
//define('MYSQLDB', 'enecsys');
//define('MYSQLPORT', '3306');

Setup Dashboard
//zie screenshots hierboven

All Files:
//je dient dan wel eerst de directory aan te maken.

ik ga er even vanuit dat je het straks oproept in http://ipadress/enecsys dan moet je onderstaande doen:
code:
1
2
sudo mkdir /var/www/enecsys
sudo cp -R /home/pi/Enecys_Dashboard /var/www/enecsys

van daaruit dan even de config file aanpassen van het dashboard
sudo vi /var/www/enecsys/inc/general_conf_inc.php

code:
1
2
3
$DOCUMENT_ROOT = '/enecsys'; // NO trailerslash!!!!
$TITLE = 'Enecsys Dashboard';
$language = 'NL'; // use english or dutch (ENG, NL)

je bent dus vrij in waar je het neer wilt zetten. ik had dit alleen als voorbeeld in de config file gezet.

//klopt. je roept een directory op die niet bestaat.

//bij deze

//ik had dit namelijk ook in de requirements staan dat je al een database had draaien ;).
ik wil best een iets uitgebreidere handleiding maken, maar het is ook een beetje zelf uitzoeken hoe je in phpmyadmin een gebruiker en database aanmaakt ;) het is niet te doen om een complete handleiding van alles te maken. het is ook tweakers, dus dingen zelf uitvogelen hoort er ook bij natuurlijk;). vandaar dat ik meestal aanbiedt om het via skype/teamviewer te doen. een hoop dingen zijn namelijk common knowledge. dat gaat voor mij ook een stuk sneller, en je kan dan live meekijken wat ik bij je doe ;).

*edit 30-01-2016 : sorry, images per ongeluk verwijderd (ik was aan het opschonen). zijn toch niet meer noodzakelijk.

[ Voor 21% gewijzigd door NLMaca op 31-01-2016 03:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
Bedankt, ik heb alles uitgevoerd zoals je aangegeven hebt.
1 punt van verwarring: in de instructie op github wordt aangegeven om de mapstructuur naar /var/www/Enecsys_Dashboard te kopieren. De file general_conf_inc.php wijst echter naar /var/www/projects/Enecsys_Dashboard. Ik heb de mapnaam gewijzigd naar enecsys, typt makkelijker dan het origineel.
Het resultaat is nog steeds een "You don't have permission to access /enecsys/ on this server."
de link IP_raspberry/enecsys is OK, anders krijg je een 'not found' melding.

[ Voor 12% gewijzigd door JakeNL op 20-12-2015 01:04 . Reden: mapnaam toch maar gewijzgd van Enecsys_Dashboard naar enecsys ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
JakeNL schreef op zondag 20 december 2015 @ 00:56:
Bedankt, ik heb alles uitgevoerd zoals je aangegeven hebt.
1 punt van verwarring: in de instructie op github wordt aangegeven om de mapstructuur naar /var/www/Enecsys_Dashboard te kopieren. De file general_conf_inc.php wijst echter naar /var/www/projects/Enecsys_Dashboard. Ik heb de mapnaam gewijzigd naar enecsys, typt makkelijker dan het origineel.
Het resultaat is nog steeds een "You don't have permission to access /enecsys/ on this server."
de link IP_raspberry/enecsys is OK, anders krijg je een 'not found' melding.
1. Het resultaat is nog steeds een "You don't have permission to access /enecsys/ on this server."
bestaat de map en files ook op de rpi?
anders moet je de logfiles in om te zien wat de fout veroorzaakt.

stappen die je normaal uitvoert (korte uitleg):
A. installeer apache, mysql, phpmyadmin
B. maak een database aan
C. download omoerbeek zn script en pas deze aan met de diverse instellingen oa de database gegevens
D. download mijn dashboard.
E. pas de config aan
F. maak een directory aan op de /var/www op de rpi
G. copy het dashboard incl aangepaste config naar de /var/www/directory
H. maak diverse cronjobs
en je bent klaar.

ik had in de planning staan om een keer een install script te maken, maar heb daar nog niet echt de zin voor kunnen maken ;), omdat het eigenlijk bij de meeste gebruikers al draait. een complete image incl omoerbeek zn script en mijn dashboard zie ik niet zitten.

ik heb het bij de meeste gebruikers op Enecys_Dashboard gezet. ik heb in mijn reactie een voorbeeld gegeven ;). kost me een 30 uur incl testen
ik kan morgenmiddag (zondag) wel even kijken via teamviewer, ik heb om 14 uur al wat staan dat ik een andere gebruiker help. maar daarna kan wel.ik gebruik skype om te chatten: j.van.marion

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLMaca
ik heb even zitten kijken of ik een install script kan maken, en denk dat ik misschien dit weekend nog wel een installer kan maken. anders wordt het ergens volgende week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
Bedankt voor het aanbod om mee te kijken, alleen komt het mij vanmiddag niet uit.
In de map /var/www/ staat nu: het standaard index.html, die ook prima wordt aangeroepen bij http://IP_Rasptberry/ en de map enecsys (dus: /var/www/enecsys). Hierin staan alle submappen incl. het index.php. Dat zou toch altijd genoeg moeten zijn om sowieso 'een' pagina te krijgen.
Lekensuggestie:kan het met 'sudo' rechten te maken hebben, omdat de files mbv sudo gekopieerd zijn naar /var/www/?

ls -l commando in /var/www/enecsys:

pi@domoticz-pi /var/www/enecsys $ ls -l
total 68
drwx------ 5 pi root 4096 Dec 19 22:38 assets
drwx------ 2 pi root 4096 Dec 19 22:38 fonts
-rw------- 1 pi root 638 Dec 19 23:48 footer.php
-rw------- 1 pi root 5187 Dec 19 23:48 header.php
drwx------ 2 pi root 4096 Dec 19 22:38 img
drwx------ 2 pi root 4096 Dec 19 22:38 inc
-rw------- 1 pi root 381 Dec 19 23:48 index2.php
-rw------- 1 pi root 3600 Dec 19 23:48 index.php
drwx------ 4 pi root 4096 Dec 19 22:38 INSTALL
drwx------ 2 pi root 4096 Dec 19 22:38 language
-rw------- 1 pi root 195 Dec 19 23:48 logout.php
drwx------ 2 pi root 4096 Dec 19 22:38 performance
drwx------ 4 pi root 4096 Dec 19 22:38 products
-rw------- 1 pi root 5800 Dec 19 23:48 README.md
drwx------ 2 pi root 4096 Dec 19 22:38 settings
pi@domoticz-pi /var/www/enecsys $

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
de /var/www directory heeft als eigenaar root. met sudo rechten geef je aan dat je tijdelijk root wilt spelen. dus eigenlijk is het mij niet duidelijk waarom je een access denied krijgt.
in dit geval doordat ik niet alles kan zien bij je, zou ik het overnieuw doen.

verwijder de enecsys directory uit de /var/www en begin opnieuw ;)
[code]
sudo rm -rf /var/www/enecys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLMaca
probleem bij JakeNL is opgelost. de mappen/file structuur en rechten klopten niet meer.
ik ga mijn install manual aanpassen naar 3 dingen.
1. heb je al het script van omoerbeek draaien zonder logging naar mysql.
2. heb je al het script van omoerbeek draaien met logging naar mysql
3. ik heb nog helemaal niets draaien.

alle 3 de setups zijn redelijk gelijk, maar het kan ook zijn (zoals bij JakeNL) dat ik er vanuit ga dat je al een setup hebt, maar het script wel draait, maar geen logging naar de database gebeurt. dan ga je dingen missen.

tevens zit er ook een leercurve voor gebruikers in, om te spelen met de vi of nano editor. ik kan wel overal scripts voor gaan maken, maar dan creeer ik alleen maar meer afhankelijkheid en leren gebruikers er ook niets van:D

edit 3 jan 2016 / ik ga geen aparte scripts maken. het is voor gebruikers een goede leercurve om te spelen op de commandline.

[ Voor 8% gewijzigd door NLMaca op 03-01-2016 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
NLMaca, ik heb samen met Plexxodus een eerste versie van een handleiding voor installatie op een Synology geschreven. Als je interesse hebt vindt ik het ook prima om de deze samen toe voegen. Hij is nog niet helemaal af, maar ook dat staat voor deze vakantie op het lijstje :)
Laat maar weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Sir Bacon schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 14:11:
NLMaca, ik heb samen met Plexxodus een eerste versie van een handleiding voor installatie op een Synology geschreven. Als je interesse hebt vindt ik het ook prima om de deze samen toe voegen. Hij is nog niet helemaal af, maar ook dat staat voor deze vakantie op het lijstje :)
Laat maar weten
prima. zet er maar bij. er is namelijk al 1 gebruiker die hier ook naar op zoek is.
ik blijf ook continue bezig met nieuwe dingen. eigenlijk is het dus mij ook nooit af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
@Sir Bacon, ik heb de docu doorgestuurd naar Kraatsie. Het lijkt me zinvol om verdere discussies/vragen op dit forum voort te zetten. het kan zijn dat andere gebruikers er ook wat aan hebben. Ik doe verder niets met een synology, omdat ik mijn eigen nas gebouwd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
net weer een update gedaan. van tijd tot tijd als ik zin heb en er aan toe kom, bouw ik wel eens wat nieuwe dingen in ;)

minor fixes and some enhancements
created web installer for new dashboard installations (database has to be created though, and cronjobs have to be set)
created this page with some default information
changed the readme with the cronjob. users got confused.
removed the mysql dump script. its not really a part of the dashboard. i will release loose linux/enecsys scripts in another github repository
created pvoutput page (see top navigation), where the team page will be displayed (around 56 members already :D)
updated version font-awesome to 4.5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
Dank, NLMaca, de update draait hier ook weer prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
@NLMaca,
Is het mogelijk dat er 1 tabel extra wordt toegevoegd in de database, die gevuld wordt met de kolommen:
-Datum
-Omvormer
-Totaal kWh op die datum
-Max kW op die datum
-Tijdstip max. kW

Met mijn 5 omvormers betekent dat 5x365 records per jaar, zeer overzichtelijk en geeft genoeg informatie om bijv. opbrengst per week/maand/jaar etc in query vorm uit te genereren.

Wil je bij een volgende update nog de 'kW' en 'kWh' benamingen omdraaien bij de live view, bij het gedetailleerde overzicht per omvormer de Power(Wh) naar Power (W)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
NLMaca Een poosje terug had je me beloofd me verder te willen helpen, helaas had ik toen niet zoveel tijd. Eindelijk even tijd gevonden voor het Dashboard. De installatie verliep zonder problemen. Hier loop ik echter vast. Onderstaande staat in de logfile. Blijkbaar iets met het password. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de termen die worden gebruikt. Ik twijfel namelijk wat ik waar moet invullen.

Tijdens de installatie heb ik geen foutmeldingen gehad. :)

110063400 DC= 0W 0.00V 0.03A AC= 0V 0.00W E=0.00 T=11 S=1 L=230.752kWh
20160122-14:43:52 Cannot connect to MySQL Access denied for user 'wersitime'@'localhost' (using password: YES)

Tijdens installatie heb ik het volgende ingevuld:

Wachtwoord MySQL "root"user: wersitime
Zoals in de tekst genoemd, mysql password oftewel zoals het programma het noemde, phpmyadmin: fakepassword (niet het echte password staat hier dus ;)

Dit krijg ik na INSTALL::

PHP Version: 5.4.45-0+deb7u2 5.3+ Ok
MySQL: On On Ok
general_conf.inc.php Writable Writable Ok

Bovenstaande lijkt mij goed te zijn.

Dit zijn de settings in de config.php file:

// Optional MySQL defs, uncomment to enable MySQL inserts, see README.md
define('MYSQLHOST', 'localhost');
define('MYSQLUSER', 'wersitime');
define('MYSQLPASSWORD', 'fakepassword');
define('MYSQLDB', 'enecsys'); Is dit de naam van de database ?
define('MYSQLPORT', '3306');

All fields are required! Please re-enter.

Maar wat moet ik hier invullen, waarschijnlijk gaat het hier fout:

http://192.168.0.15/enecsys/INSTALL/install.php?step=3

Database Host localhost

Database Name enecsys Klopt deze naam wel ? en waar kan ik die evt. vinden ?

Database Username wersitime

Database Password fakepassword

Directory /var/www/enecsys

Title for you Dashboard Zonnepanelen

Dutch Language for you Dashboard

Dit krijg ik na http://192.168.0.15/enecsys/

Failed to connect to the database: SQLSTATE[28000] [1045] Access denied for user 'DATABASEUSER'@'localhost' (using password: YES)

Hier is DATABASEUSER nog niet ingevuld.

Dit is de directory van var/www/enecsys:

pi@raspberrypi /var/www/enecsys $ dir
assets
footer.php
img
index2.php
INSTALL
logout.php
products
settings
fonts
header.php
inc
index.php
language
performance
README.md

Wat me opvalt is dat directory /Enecsys_Dashboard nergens was te vinden. Ik heb hem zelf aangemaakt in de root. Zal denk ik wel niet goed zijn. Dit is het enige wat ik zelf heb gedaan tov. de installatie volgens de readme.

Ik heb tussentijds diverse keren een reboot gegeven, weet niet of dat nodig is maar toch maar uitgeprobeerd.

Henny

[ Voor 43% gewijzigd door wersitime op 22-01-2016 18:32 ]

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Henny, het maakt het lastig om hier een compleet out of the box installer van te maken, dit omdat het op een rpi moet draaien en daar weer een aparte rechtenstructuur geldt.

quote: define('MYSQLDB', 'enecsys'); Is dit de naam van de database ?
// ja, die heb je eerst aan moeten maken. heb je dat niet gedaan? dan werkt het ook niet.

quote: Database Name enecsys Klopt deze naam wel ? en waar kan ik die evt. vinden ?
// zelfde antwoord als hierboven

deze post dus eerst volgen hoe je een database aanmaakt voor alles: NLMaca in "Enecsys gateway uitlezen"

1. Heb je wel eerst de database aangemaakt via phpmyadmin zoals in de readme staat? (hierboven staat in een eerdere post van mij hoe je dit doet. om via phpmyadmin een database aan te kunnen maken, moet je daar eerst inloggen met root account, vervolgens maak je dan dus een nieuwe gebruiker met database aan. Die gegevens moet je dan in de installer invullen.
- ik durf zo niet te zeggen waar je fout zit. ik heb net de installer nagelopen en kan geen fouten in het script ontdekken.
- om te checken of je database werkt, kun je via phpmyadmin inloggen met de gegevens die je aangemaakt heb voor de nieuwe database

2. enecsys_dashboard was een typo idd. die heb ik eruit gehaald.

3. het rebooten is op zich niet nodig, tenzij je de cronjobs nog niet had ingesteld. maar goed een reboot is nooit verkeerd om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
JakeNL schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 13:55:
@NLMaca,
Is het mogelijk dat er 1 tabel extra wordt toegevoegd in de database, die gevuld wordt met de kolommen:
-Datum
-Omvormer
-Totaal kWh op die datum
-Max kW op die datum
-Tijdstip max. kW

Met mijn 5 omvormers betekent dat 5x365 records per jaar, zeer overzichtelijk en geeft genoeg informatie om bijv. opbrengst per week/maand/jaar etc in query vorm uit te genereren.

Wil je bij een volgende update nog de 'kW' en 'kWh' benamingen omdraaien bij de live view, bij het gedetailleerde overzicht per omvormer de Power(Wh) naar Power (W)?
Fixed in versie 2.3
Hey JakeNL,
ik heb momenteel niet in de planning staan om het dashboard verder uit te breiden (geen tijd). ik zal het wel meenemen in een wensenlijst, maar ik heb geen flauw idee wanneer ik er weer aan toe kom. ik heb namelijk nog een aantal andere 'projectjes' lopen.

edit: ik zal even kijken of ik dit weekend wat tijd kan vinden om wat dingen te testen

[ Voor 4% gewijzigd door NLMaca op 23-01-2016 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
@Nlmaca. Bedankt voor de uitleg. Het aanmaken van de Database heb ik blijkbaar niet goed gelezen in de Readme. Maar eens kijken of dat lukt.

Het is gelukt enecsys als nieuwe gebruiker aan te maken.

Dit moet ik er denk ik in copieeren. Enecsys_Dashboard / INSTALL / create_tables.sql
Heb ik gedaan met RAW maar krijg dan foutmeldingen.
Het lijkt wel of de Syntax niet klopt ?

Fout

SQL-query: Documentatie

/* default user: user: admin / email: admin@dashboard.lan / password: dashboard INSERT INTO `users` (`id`, `admin`, `dashboard`, `salt`, `admin@dashboard.lan`) VALUES (1, 'admin', 'd7d3814a18eb8695e5db382e5be61bb5ac920fa44c11c707f548ef3601935217', '1a00eed160382dc3', 'admin@dashboard.lan'); *//* check if user already exists when updating dashboard from previous versions */ INSERT INTO users( id, admin, dashboard, salt, email )
VALUES ( 1, 'admin', 'd7d3814a18eb8695e5db382e5be61bb5ac920fa44c11c707f548ef3601935217', '1a00eed160382dc3', 'admin@dashboard.lan' )
FROM users
WHERE NOT
EXISTS (

SELECT id
FROM users
WHERE username = 'admin'
);

MySQL retourneerde: Documentatie
#1064 - You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'FROM users
WHERE NOT EXISTS
(select id from users where username = 'admin')' at line 8

Ja ben wel een dombo op dit gebied. :( Sorry, pfffff 8)7 , ik weet echt niet wat ik aan het doen ben. Enige hulp is welkom.

Groeten,
Henny
NLMaca schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 01:41:
[...]

Henny, het maakt het lastig om hier een compleet out of the box installer van te maken, dit omdat het op een rpi moet draaien en daar weer een aparte rechtenstructuur geldt.

quote: define('MYSQLDB', 'enecsys'); Is dit de naam van de database ?
// ja, die heb je eerst aan moeten maken. heb je dat niet gedaan? dan werkt het ook niet.

quote: Database Name enecsys Klopt deze naam wel ? en waar kan ik die evt. vinden ?
// zelfde antwoord als hierboven

deze post dus eerst volgen hoe je een database aanmaakt voor alles: NLMaca in "Enecsys gateway uitlezen"

1. Heb je wel eerst de database aangemaakt via phpmyadmin zoals in de readme staat? (hierboven staat in een eerdere post van mij hoe je dit doet. om via phpmyadmin een database aan te kunnen maken, moet je daar eerst inloggen met root account, vervolgens maak je dan dus een nieuwe gebruiker met database aan. Die gegevens moet je dan in de installer invullen.
- ik durf zo niet te zeggen waar je fout zit. ik heb net de installer nagelopen en kan geen fouten in het script ontdekken.
- om te checken of je database werkt, kun je via phpmyadmin inloggen met de gegevens die je aangemaakt heb voor de nieuwe database

2. enecsys_dashboard was een typo idd. die heb ik eruit gehaald.

3. het rebooten is op zich niet nodig, tenzij je de cronjobs nog niet had ingesteld. maar goed een reboot is nooit verkeerd om te testen.

[ Voor 48% gewijzigd door wersitime op 23-01-2016 18:36 ]

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Er staat nergens in de readme dat je dat erin moet plakken;). Dat heb ik namelijk al in de webinstaller gebouwd. Ik kan het niet echt makkelijker maken dan dit. Ik heb alleen geen tijd voor teamviewer sessies. Lees de readme eens opnieuw door. Geef gerust aan waar je op vastloop. Dan kunnen we het vanaf daar oppakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Ok maar dan snap ik het helemaal niet meer omdat je aangaf dat ik die schermen om een database te maken moest volgen nadat ik de readme had gedaan. In de link die je me gaf stond deze code in het rood omlijnde gedeelte dus dacht ik dat deze tekst er toch op de een of andere manier in moest komen want bij mij is dit vak helemaal leeg. Fout gedacht dus maar dan snap ik deze plaatjes dus niet. :(

Ik heb de readme zeer secuur uitgevoerd en elke regel afgevinkt. Niets is er fout gegaan en ik ben nergens vastgelopen, was allemaal duidelijk.

Dus gezien je opmerking snap ik het nu helemaal niet meer en al helemaal niet waarom het niet werkt. Ik ga er morgen weer even goed voor zitten, anders is dit mogelijk een brug te ver voor mij. :'(

Blijkbaar heb ik dan toch iets gemist in de readme.

Of mogelijk is dit toch te moeilijk voor een leek.

Toch jammer dat het me niet wil lukken.

Groeten,
Henny

[ Voor 3% gewijzigd door wersitime op 24-01-2016 00:27 ]

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Ik snap je punt. Ik zal kijken of ik het op een andere manier kan uitleggen. bij het dashboard ga ik er vanuit dat het script van omoerbeek al geinstalleerd is. ik ga vandaag kijken of ik een complete image kan maken met de laatste versie van het dasbhoard erin. Het enige wat je dan hoeft te doen is die te kopieren naar je eigen microsd kaartje.

ik heb je een pm gestuurd btw

[ Voor 67% gewijzigd door NLMaca op 24-01-2016 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
ik heb helaas moeten ondervinden, dat bij de nieuwe versie van debian (jessie) het installer script van mijn dashboard niet meer werkt. handmatig geen probleem, alleen zal ik de installer aan gaan passen, met nog wat kleine fixes in versie 2.3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
NLMaca bedankt voor alle hulp en inzet en dit prachtige programma. Het dashboard draait uitstekend. Ik heb nu weer inzicht in de individuele inverters. Ben er blij mee.

Groeten,
Henny

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
NLMaca schreef op zondag 24 januari 2016 @ 17:56:
ik heb helaas moeten ondervinden, dat bij de nieuwe versie van debian (jessie) het installer script van mijn dashboard niet meer werkt. handmatig geen probleem, alleen zal ik de installer aan gaan passen, met nog wat kleine fixes in versie 2.3.
Bij de 'Jessie' versie wordt een homepage niet meer geladen vanuit /var/www/ maar vanuit /var/www/html/
Ik denk dat dat sowieso een toevoeging aan de handleiding moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
JakeNL schreef op maandag 25 januari 2016 @ 14:58:
[...]

Bij de 'Jessie' versie wordt een homepage niet meer geladen vanuit /var/www/ maar vanuit /var/www/html/
Ik denk dat dat sowieso een toevoeging aan de handleiding moet worden.
klopt, dat probleem kwam ik ook tegen ;). ik ben bezig met 2 verschillende installers bij het upgrade proces, maar heb weinig vrije tijd om dit te maken. versie 2.3 staat op de planken en daar komt dit ook bij in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 12:21
Ik zal mijn "gezicht" hier ook maar eens laten zien, alhoewel ik dit topic al een tijd volg maar nog niets gepost heb.
Gisteren op een virtuele machine Linux Mint maar eens geïnstalleerd en na het doorlezen van handleiding op pagina 1 de installatie gedaan met mijn basic Linux kennis. Alles lijkt goed, maar krijg geen data naar pvoutput. De log zegt dat connection geopend is, en als ik de verbinding verbreek geeft de log ook netjes weer dat de connection closed is. Meer info is er niet. Nu is mijn plan om dit toch op een rasberry pi te gaan draaien die in bestelling staat, dus zal jullie niet teveel vermoeien met vragen nu alhoewel ik graag 2 dingen zou willen weten.

1) Ik kan beter even wachten met de image te downloaden van de NLMaca?
2) Hoe krijg ik het dashboard zichtbaar? IP adres van de encsys? Kan zijn dat ik hier overheen gelezen heb.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Star65 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 22:11:
Ik zal mijn "gezicht" hier ook maar eens laten zien, alhoewel ik dit topic al een tijd volg maar nog niets gepost heb.
Gisteren op een virtuele machine Linux Mint maar eens geïnstalleerd en na het doorlezen van handleiding op pagina 1 de installatie gedaan met mijn basic Linux kennis. Alles lijkt goed, maar krijg geen data naar pvoutput. De log zegt dat connection geopend is, en als ik de verbinding verbreek geeft de log ook netjes weer dat de connection closed is. Meer info is er niet. Nu is mijn plan om dit toch op een rasberry pi te gaan draaien die in bestelling staat, dus zal jullie niet teveel vermoeien met vragen nu alhoewel ik graag 2 dingen zou willen weten.

1) Ik kan beter even wachten met de image te downloaden van de NLMaca?
2) Hoe krijg ik het dashboard zichtbaar? IP adres van de encsys? Kan zijn dat ik hier overheen gelezen heb.
Je hoeft niet altijd wat te posten om informatie te vinden. Maar het is altijd wel leuk om te zien dat er toch meer mensen mee bezig zijn .

Het dashboard kan alleen draaien,als het script van omoerbeek aanwezig is en werkend. het dashboard is niet veel anders dan een website, die dezelfde database aanroept

je kan het wel op een virtuele machine installeren, maar het lijkt me zaak dat die dan wel dag en nacht aan moet staan, om de scripts te laten draaien en de data te kunnen verwerken. (een raspberry 'eet' maar 5 - 7 watt onder load)
heb je ook de enecsys gateway aangepast, zodat deze naar het ipadres van je virtuele machine gaat?

het dashboard krijg je zichtbaar als je die installeert op je machine/raspberry door het ipdadres van die machine in je browser te gooien, met daarachter de map waar het dashboard staat.

ik zal een keer aan roland vragen (die de first post heeft gemaakt) om dat eraf te halen of een link te laten maken naar iets wat bijgewerkt kan worden. De eerste pagina is namelijk een afgeleide van een post ergens in het begin van mei 2015 en eigenlijk niet helemaal meer up to date.

Als je de raspberry hebt en je installeert er debian Wheezy op, dan kun je met het dashboard werken. Indien je Jessie installeert, zul je wat dingen zelf moeten doen (ik hoop dat je handig bent op de commandline).

Lukt het niet, laat het gerust weten. Ik heb voor een aantal mensen ook al eens een complete image gemaakt die ze ineens op hun raspberry konden installeren. Dan kun je daarna zelf gaan vogelen :D

Gr jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
je kan het wel op een virtuele machine installeren, maar het lijkt me zaak dat die dan wel dag en nacht aan moet staan, om de scripts te laten draaien en de data te kunnen verwerken. (een raspberry 'eet' maar 5 - 7 watt onder load)
heb je ook de enecsys gateway aangepast, zodat deze naar het ipadres van je virtuele machine gaat?
Vandaar de RPI die vandaag is binnen gekomen. Ik heb het ipadres aangepast en de log geeft ook het volgende weer:
20160126-21:30:01 Accepted connection #1 from 10.0.1.12:1884
20160126-21:31:33 Closed connection from 10.0.1.12:1884
20160126-21:36:15 Accepted connection #1 from 10.0.1.12:2697
het dashboard krijg je zichtbaar als je die installeert op je machine/raspberry door het ipdadres van die machine in je browser te gooien, met daarachter de map waar het dashboard staat.
Daar zit nog een bugje of ik begrip het niet helemaal goed. Script staat in de map "enecsys" en lokaal ipadres van de machine is 10.0.1.33, dus 10.0.1.33/enecsys?
Moet ik hier nog een poort opgeven?
Jessie installeert, zul je wat dingen zelf moeten doen (ik hoop dat je handig bent op de commandline).
Beetje roestig op de commandline, maar de lampjes gaan weer langzaam aan.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Kun je ook aangeven wat je gedaan hebt? dat is me niet duidelijk namelijk. laat even de stappen weten wat je gedaan hebt, dan kan ik je beter hulp bieden, dan dat ik 20 stappen door moet lopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
ps. ik heb maar even wat tijd vrij gemaakt voor deze week. Eens zien hoe ver we komen.
ik ben bezig met 2 default images die ik als basis aan kan bieden.
RPI image met OS: Jessie - klaar (30-01-2016)
RPI image met OS: Wheezy

beide hebben dan included:
laatste updates, installatie van apache, php, phpmyadmin, mysql included

met daarop een aantal scripts die men zelf dient te draaien oa:
1. resetten van mysql wachtwoord naar wat je zelf wil (ivm veiligheid dat niet iedereen hetzelfde wachtwoord heeft) - klaar (28-01-2016)
2. script voor aanmaken van statisch ipadres - klaar (28-01-2016)
3. script voor aanmaken van de database voor enecsys - klaar (28-01-2016)
4. script voor automatische download van e2pv (script omoerbeek) en installatie, configuratie, incl cronjobs toevoeging - klaar (28-01-2016)
5. script voor automatische download van dashboard.(wheezy & jessie) klaar (30-01-2016)
6. dashboard installatie verloopt via de webinstaller (hier kan ik dan ook de focus op blijven leggen, zonder dat ik alle voorgaande stappen telkens moet updaten. - klaar (30-01-2016)
7. Nieuwe dashboard webinstaller incl database setup en cronjobs -klaar (30-01-2016)
8. nieuwe Dashboard versie 2.3 - klaar 31-01-2016

Ik had eerst alleen de focus op het dashboard liggen, maar het is een compleet project geworden inmiddels. En ook omdat de kennis van gebruikers op de commandline niet toereikend is. Via scripts is dit een makkelijker oplossing dacht ik zo.

het hele handmatige proces zal ik dan wel op mijn website zetten, zodat men een keuze heeft. Zodra ik de images en scripts klaar heb, zal ik ze eerst uitgebreid gaan testen. Hopelijk dat ik dat dit weekend dan klaar heb.

buiten scope:
- ik doe geen installatie voor andere omgevingen / operating systems
- ook geen installatie voor een Synology (ik heb hiervan wel een handleiding gekregen van een van de forum gebruikers, maar ik zou graag zien dat ze dat zelf op het forum zetten ;)).
- ik heb zelf geen zonnepanelen. ik draai mijn scripts als testcase bij mijn ouders.

[ Voor 6% gewijzigd door NLMaca op 31-01-2016 03:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
Thx voor het aanbod Jeroen, maar ik ga eerst even met de RPI beginnen en kijken hoever ik zelf kan komen en als het niet lukt kom ik wel terug met de vragen.

/Roel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Succes :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
heren,
ik heb een vraag vanuit Denemarken ook voor het script van omoerbeek en mijn dashboard. ik krijg daar de vraag (specs) dat het om een 1ste generatie enecsys gateway gaat.
Werken deze eigenlijk ook op onze scripts? ik kan dat niet terug vinden in het forum, en hoop dat jullie mij dat kunnen beantwoorden

ahum, niet verder gekeken dan mijn neus lang is :D
is a php script that listens to Enecsys Gateway (V1) posts and sends data to PVOutput.

[ Voor 19% gewijzigd door NLMaca op 30-01-2016 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
Even een kleine update vanuit mijn kant:
- Ondertussen up and running met mijn RPI en data naar PVOutout
-Paar kleine issues gehad met de timezone, deze was ineens UTC ipv UTC+1. Stond wel goed in de php.ini, maar de RPI had ineens UTC.
-In de config.php was de regel met define(VERBOSE, 0) verdwenen na een update.
-Aangemeld bij Tweakers Team

ToDo: Dashboard

Toch nog even een woord van dank aan allen die veel tijd en effort in het script hebben gestoken zodat de rest gebruik ervan kan maken. Op deze manier is het ook weer een leuk project om mijn Linux kennis op te frissen.

Update 2: Dashboard draait, maar ik kan om een of andere reden niet inloggen. Ben hier even de weg kwijt. Welke user moet ik gebruiken? Die van de mysql toch?

[ Voor 12% gewijzigd door Star65 op 30-01-2016 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Star65 schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 12:14:
Even een kleine update vanuit mijn kant:
- Ondertussen up and running met mijn RPI en data naar PVOutout
-Paar kleine issues gehad met de timezone, deze was ineens UTC ipv UTC+1. Stond wel goed in de php.ini, maar de RPI had ineens UTC.
-In de config.php was de regel met define(VERBOSE, 0) verdwenen na een update.
-Aangemeld bij Tweakers Team

ToDo: Dashboard

Toch nog even een woord van dank aan allen die veel tijd en effort in het script hebben gestoken zodat de rest gebruik ervan kan maken. Op deze manier is het ook weer een leuk project om mijn Linux kennis op te frissen.

Update 2: Dashboard draait, maar ik kan om een of andere reden niet inloggen. Ben hier even de weg kwijt. Welke user moet ik gebruiken? Die van de mysql toch?
Hoi Roel,
dank je:D

in het huidige dashboard zat een fout m.b.t de sql query die de user invoegt in de database voor het dashboard. Deze wordt niet altijd ingevoegd heb ik door.
ik hoop dit vanmiddag in een nieuwe release opgelost te hebben.
de default user is : admin
default wachtwoord is: dashboard

mocht die niet werken, dan moet je onderstaande query in phpmyadmin in je database erin zetten (als je het weet ok, maar ik ga het nu niet hier plaatsen hoe je dat moet doen). ik hoop dit namelijk straks opgelost te hebben.

code:
1
2
INSERT INTO users (id, username, password, salt, email) VALUES
(1, 'admin', 'd7d3814a18eb8695e5db382e5be61bb5ac920fa44c11c707f548ef3601935217', '1a00eed160382dc3', 'admin@dashboard.lan');

ik heb net een nieuwe schone image op Debian Jessie gemaakt incl php,mysql,phpmyadmin instalatie
alle install scripts werken ook (incl aanmaken database, statisch ipadres, reset mysql root password, installatie e2pv script, dashboard download/configuratie script
nu bezig om laatste dashboard versie (2.3) te testen en laatste foutjes eruit te halen om te zien of de errors eruit zien waar jij ook tegen aan loopt.

dan met een wheezy installatie hetzelfde, maar als jessie werkt, werkt wheezy ook eigenlijk.

kost alleen veel bouw, test en debug tijd :D

tot dusver hoop ik dan ook een aantal bugs er vanmiddag uit te hebben. ik ga er een video van maken, en handleiding, dan moet het wel duidelijk zijn lijkt me. het biedt mij meer mogelijkheden om gebbruikers via install scripts te laten upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
Super Jeroen, de query did the trick. Was misschien al ergens gepost, maar ik had hem niet gezien.
User admin en paswoord dashboard had ik natuurlijk al geprobeerd, maar na ettelijke combinaties raakte ik een beetje vertwijfeld.
Ga er vanavond verder mee aan de slag. Omvormers toevoegen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Star65 schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 17:26:
Super Jeroen, de query did the trick. Was misschien al ergens gepost, maar ik had hem niet gezien.
User admin en paswoord dashboard had ik natuurlijk al geprobeerd, maar na ettelijke combinaties raakte ik een beetje vertwijfeld.
Ga er vanavond verder mee aan de slag. Omvormers toevoegen etc.
ik checkte eerst of de user al bestond, zo niet, dan voegde ik de user toe. op een of andere manier werkt dit niet via de installer. in versie 2.3 voeg ik de user gewoon opnieuw toe. als deze al bestaat komt er een error in de query (duplicate entry), maar dan werkt het nu wel. fix ik later wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
Alles is 100% up and running, dashboard werkt. De RPI krijgt vandaag een mooi plaatsje weg van mijn bureau. Wel heb ik nog 2 minder belangrijke vragen:

1) Het veld "part nr" als je een omvormer toevoegt is me niet duidelijk wat voor een functie dit heeft.
2) Hoe moet ik straks omgaan met de alsmaar groeiende database. Is er een script die automatisch data ouder dan een x tijd weggooit. (heb bijna 0 ervaring met sql databases)

/Roel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Star65 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 11:56:
Alles is 100% up and running, dashboard werkt. De RPI krijgt vandaag een mooi plaatsje weg van mijn bureau. Wel heb ik nog 2 minder belangrijke vragen:

1) Het veld "part nr" als je een omvormer toevoegt is me niet duidelijk wat voor een functie dit heeft.
2) Hoe moet ik straks omgaan met de alsmaar groeiende database. Is er een script die automatisch data ouder dan een x tijd weggooit. (heb bijna 0 ervaring met sql databases)

/Roel
1. dit is een cosmetisch iets wat ik ingebouwd heb voor mn ouders. ik heb een mapping voor ze gemaakt, zodat ze kunnen zien waar de omvormer aan gekoppeld zit. ik heb dit nog in de planning staan voor later.

2. in het dashboard zit bij instellingen -> db optimalisatie
hier stap 1, 2,3,4 doorlopen. Dit houdt de master tabel schoon (ik verplaats gewoon alle data naar een 2e tabel. m.bt longterm logging ben ik nog aan het kijken of ik wat data kan bewaren ipv alles in 1x weg te gooien. ter info: mijn ouders draaien nu bijna een jaar op de dashboard versie en heeft 3.1GB total diskspace in gebruik (ik heb vanaf het begin de logging naar mysql aan staan. dit is incl os, mysql (database) en andere meuk. dus dat loopt niet zo'n vaart. ik hoop dit later wel op te lossen uiteraard.

ik heb net versie 2.3 gelanceerd van het dashboard
upgrade dashboard: dit kan nu met 1 installer op de rpi en daarna ga je naar de webinstaller. je database tabellen worden niet overschreven.
https://github.com/nlmaca...hboard#installer--upgrade

Tevens een nieuwe versie uitgebracht van hoe een schone installatie werkt.
https://github.com/nlmaca/Enecsys_RPI_images

met een aantal scripts heb je alles in no-time online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraatsie
  • Laatst online: 29-11-2023
@NLMaca
Probeer de nieuwe Jessie image te downloaden om hem te proberen op een aparte RPI via Mega

Hij vraagt om een decoderingssleutel??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Kraatsie schreef op zondag 31 januari 2016 @ 14:51:
@NLMaca
Probeer de nieuwe Jessie image te downloaden om hem te proberen op een aparte RPI via Mega

Hij vraagt om een decoderingssleutel??
excuus, ik merkte het. bij deze aangepast en ik heb gelijk wheezy er ook bijgezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
NLMaca schreef op zondag 31 januari 2016 @ 12:35:
[...]

1. dit is een cosmetisch iets wat ik ingebouwd heb voor mn ouders. ik heb een mapping voor ze gemaakt, zodat ze kunnen zien waar de omvormer aan gekoppeld zit. ik heb dit nog in de planning staan voor later.

2. in het dashboard zit bij instellingen -> db optimalisatie

ik heb net versie 2.3 gelanceerd van het dashboard
upgrade dashboard: dit kan nu met 1 installer op de rpi en daarna ga je naar de webinstaller. je database tabellen worden niet overschreven.
https://github.com/nlmaca...hboard#installer--upgrade
1) Helder. Ik wil gewoon meestal snappen waar iets voor dient (of waar ik het voor kan gebruiken)
2) Voorlopig maak ik me geen zorgen met mijn 16 Gb kaartje. :)

Versie 2.3 zal ik deze week 's avonds eens proberen te installeren. Nu ik alles draaiende heb wil ik eerst de resultaten eens rustig analyseren.

/Roel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limpie_ton
Vandaag een schone installatie gedaan van @NLMaca's "dashboard"-programma. Alles verliep goed tot stap 5. Hierna liep het spaak. Na 4 keer deze stap gedaan te hebben viel het kwartje. Hij gaf duidelijk aan wat ik in de adresbalk moest zetten. Lezen is een kunst. Na dat uitgevoerd te hebben was de rest eenvoudig te volgen. Bedankt voor alle moeite en tijd die je hier weer in gestopt hebt.

Ton

Marstek venus e v2, pt003. C5 aircross bis. plus. phev. Pensioendatum. Enecsys en enphase omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Minor update
thx voor de feedback JakeNL nogmaals.

ik had vermeld dat je geen gegevens kwijt raakt bij een upgrade. dit klopt ook, alleen was je de config file wel kwijt.
ik heb beide installers aangepast, zodat indien er een config file bestaat van de webinstaller er altijd een backup van gemaakt wordt naar de /home/pi directory.

bij de upgrade is het dus wel van belang dat je je huidige mysql database gegevens bij de hand hebt.

de webinstaller pak ik dit weekend op, m.b.t het opgeven van de webdirectory. ik wil kijken of ik dat op een betere manier op kan lossen. Ondanks ook dat limpie_ton het aan geeft dat het een kwestie is van goed lezen. ik vind zelf dat ik dit anders moet oplossen.

als dat enigzins allemaal werkt, ga ik weer eens kijken of ik de functionaliteit van het dashboard zelf eens onder handen kan nemen.

dus ter info: beide github pages zijn geupdate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gberlo
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-07 22:05
Ik heb problemen gehad met mijn pc en router. Uiteindelijk heb ik de router vervangen en de zaak opnieuw geinstalleerd. Ook heb ik de RPI, welke ik gebruik i.c.m. Enecsys Gateway om de opbrengst van de zonnepanelen te registreren, getracht te installeren. Ik heb het IP-adres handmatig aangepast maar krijg het zaakje niet aan de praat. Ik heb inmiddels ook contact gehad met Jeroen maar ook ondanks zijn kennis en kunde krijg ik de zaak niet aan de praat. Nu wil ik graag de image opnieuw installeren middels het eerdere script van Jeroen. Dit script/ proces verliep bijna volledig automatisch op een aantal gegevens na. Deze versie beperkt zich tot alleen het registreren van data dus Enecsys Gateway-> RPI->PVoutput. Alleen heeft Jeroen deze versie(juni 2015) niet meer. Is er iemand die me hieraan kan helpen.
BVD.
Hannik

PS ik ben volkomen leek op dit gebied. Maar de 1ste keer heb ik met behulp van Roland de zaak aan de praat gekregen.

[ Voor 6% gewijzigd door gberlo op 04-02-2016 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
wat je zou kunnen doen om de logging te omzeilen is wel mijn image te gebruiken (zoals ik op de mail had gezet), maar dan later de config.php van het e2pv script aan te passen en deze waarden uitcommentarieren

van dit:
code:
1
2
3
4
5
define('MYSQLHOST', 'localhost');
define('MYSQLUSER', '$mysqldbusername');
define('MYSQLPASSWORD', '$mysqldbpassword');
define('MYSQLDB', '$mysqldbname');
define('MYSQLPORT', '3306');

maak je dan:
code:
1
2
3
4
5
//define('MYSQLHOST', 'localhost');
//define('MYSQLUSER', '$mysqldbusername');
//define('MYSQLPASSWORD', '$mysqldbpassword');
//define('MYSQLDB', '$mysqldbname');
//define('MYSQLPORT', '3306');

hierna doe je een reboot. en heb je geen logging meer naar mysql.

het enige wat je dan nog wel hebt draaien is mysql en phpmyadmin, maar die resources merk je niet en groeien ook niet als ze toch niet gevuld worden.

anders zul je het weer handmatig moeten doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gberlo
de gehele middag geexperimenteerd. Jessie, Wheezy, etc.etc. maar helaas geen resultaat.
Jammer dat het oude script nergens meer beschikbaar is. Dit betekent einde verhaal/registratie want ik heb geen alternatief.
Desondanks bedankt voor de moeite/reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
ik heb het oude script nog wel, ik dacht dat ik die had. maar ik zou niet meer weten hoe en wat er allemaal op staat. heb je btw wel gekeken of je enecsys gateway het wel doet? ik denk namelijk dat er meer aan de hand is, want ook al zou je de dashboard versie wel installeren en je krijgt dan ook geen output, lijkt het mij meer een probleem met je data die niet van de gateway bij je rpi uit komt, dan aan welke image je draait.

verder weet ik niet welke stappen je gedaan hebt, dus wordt support geven ook moeilijk ;)
ik kan je desnoods via teamviewer wel support geven. maar dat laat ik aan jou over.

als het echt niet lukt wil ik best een custom image maken, maar dan heb ik alle gegevens van je nodig. die je normaal zelf in de installer invult. ik heb t al een keer voor iemand anders gedaan. maar ook al zou ik dat doen denk ik niet dat het gaat werken, omdat de jessie en wheezy het ook niet bij je doen.

[ Voor 22% gewijzigd door NLMaca op 05-02-2016 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gberlo
Beste Jeroen, De enecsys gateway is in orde. De problemen zijn pas ontstaan nadat ik een nieuwe router heb geplaatst. Ik heb de laatste dagen als alternatief van Fischersolar.com de Enecsys Monitor gedraaid. Deze genereert data van de Gateway, welke ook via PVOutput naar dit programma wordt gestuurd. Alleen ... deze draait onder Windows. Dit betekent dat de PC altijd(dag en nacht) aan moet staan en het programma geactiveerd moet zijn. Zou je toch zo vriendelijk willen zijn om voor mij een custom image te willen maken? Ik ben je hiervoor zeer erkentelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limpie_ton
gberlo schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 19:09:
Beste Jeroen, De enecsys gateway is in orde. De problemen zijn pas ontstaan nadat ik een nieuwe router heb geplaatst. Ik heb de laatste dagen als alternatief van Fischersolar.com de Enecsys Monitor gedraaid. Deze genereert data van de Gateway, welke ook via PVOutput naar dit programma wordt gestuurd. Alleen ... deze draait onder Windows. Dit betekent dat de PC altijd(dag en nacht) aan moet staan en het programma geactiveerd moet zijn. Zou je toch zo vriendelijk willen zijn om voor mij een custom image te willen maken? Ik ben je hiervoor zeer erkentelijk.
Ik heb nog een zip bestandje enecsys_auto_instal_e2pv 8Gb. Neem even contact met me op.

Ton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Is het niet mogelijk om je raspberry in te richten met windows 10. Je kunt dan daar fischersolar op draaien ipv. op je pc.

Is maar een idee.

Groeten,
Henny
gberlo schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 19:09:

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gberlo
Hoi Ton,

Dit zou me enorm helpen. Is het mogelijk mij het bestand via gmail.com of een ander programma te sturen?
mij mailadres is: hansvanberlo@gmail.com. Hartelijk dank voor je reactie. groeten Hans.

[ Voor 8% gewijzigd door gberlo op 05-02-2016 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limpie_ton
gberlo schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 20:14:
Hoi Ton,

Dit zou me enorm helpen. Is het mogelijk mij het bestand via gmail.com of een ander programma te sturen?
mij mailadres is: hansvanberlo@gmail.com. Hartelijk dank voor je reactie. groeten Hans.
Done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

@gberlo: ik heb ook een oude versie draaien van nl_maca's script op een rpi2. Als je wil kan ik wel een image van de hele rpi maken en ergens parkeren?

Pagina: 1 ... 17 ... 22 Laatste

Let op:
aandachtspuntje:
De rapporteer knop is niet hetzelfde als de quote knop: let er op dat je op de goede drukt!