Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 00:09
Kraatsie schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:23:
Omoerbeek iig ontzettend bedankt voor de hulp zover. Zijn er nog tweakers die mij op weg kunnen helpen met een dasboard en/of site die ik lokaal op de Pi kan draaien. Logging via pvo per paneel draait inmiddels super.
ik heb wel een live dashboard wat draait op php en met mysql als database engine en apache als webserver. het gaat voornamelijk om de live weergave van nu. data ouder dan 3 dagen kun je dan eigenlijk ook verwijderen uit de database.

tevens met een cronjob die elke 24 uur alle data ouder dan x aantal dagen opruimt (ipv alles ouder dan 3 dagen).
wil je de data toch bewaren dan is het zinvol om eens in de zoveel tijd een dump te maken. ik merk namelijk dat anders mijn queries te traag worden op de pi ivm teveel records in de database.

wil je het zelf uitbouwen met historie rapportage, dan zul je de data moeten bewaren

mijn dashboard tot dusver kun je hier zien:
https://github.com/nlmaca/Enecsys_Dashboard

demo linkjes staan er ook wel op.
nadeel is dat ik er amper aan toe kom om het te maken zoals ik het zelf wil hebben (of mn ouders in dit geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraatsie
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 29-11-2023
@NLMaca Ik wil iig een poging wagen. Heb je script bekeken alleen loopt het bij mij reeds vast bij het aanmaken van de database. Ik krijg foutmeldingen. Moet ik deze code in een keer achter elkaar intypen of zoals jij het daar opgeschreven heb per regel gevolgd door enter.
Ik heb het achter elkaar aan gedaan maar dat wordt dus niet gepikt. Als ik vooralsnog een live dashbord heb draaien ben ik alweer een stap verder. BVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

Ik heb een vraag.

Mijn buurman (70+) heeft Enecsys omvormers en gateway. Nu wordt er natuurlijk niets meer gelogd en dat vindt hij jammer. Ik heb 0 verstand van rbpi's (ik ben altijd windows programmeur geweest), dus ik kan hem wel vertellen: koop een Pi, en doe daar wat mee (want wat je er precies mee moet doen, ik heb absoluut geen idee, laat staan dat ik het hem kan uitleggen in Jip en Janneke taal).

Nu heb ik al wel gezien dat je die gateway zelf kunt instellen, waar hij zijn data naar toe stuurt (tenminste, als ik dat scherm moet geloven wat ik op internet gevonden heb: http://www.dataservices.solar/?p=29). Zou het mogelijk zijn om die data ook naar mijn eigen Windows server te sturen? Dan kan ik wel iets bouwen waarmee ik die data dan weer doorsluis naar pvoutput.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:38
Wailing_Banshee schreef op maandag 15 juni 2015 @ 08:22:
Ik heb een vraag.

Mijn buurman (70+) heeft Enecsys omvormers en gateway. Nu wordt er natuurlijk niets meer gelogd en dat vindt hij jammer. Ik heb 0 verstand van rbpi's (ik ben altijd windows programmeur geweest), dus ik kan hem wel vertellen: koop een Pi, en doe daar wat mee (want wat je er precies mee moet doen, ik heb absoluut geen idee, laat staan dat ik het hem kan uitleggen in Jip en Janneke taal).

Nu heb ik al wel gezien dat je die gateway zelf kunt instellen, waar hij zijn data naar toe stuurt (tenminste, als ik dat scherm moet geloven wat ik op internet gevonden heb: http://www.dataservices.solar/?p=29). Zou het mogelijk zijn om die data ook naar mijn eigen Windows server te sturen? Dan kan ik wel iets bouwen waarmee ik die data dan weer doorsluis naar pvoutput.
bestaat al een progje voor windows, mss kun je er wat mee> http://www.navitron.org.u...ex.php/topic,24740.0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Dank! Als ik dat PDFje lees wat er ergens staat, zou ik gewoon ons server adres kunnen ingeven, die applicatie installeren (de juiste poort openzetten) en dan heeft onze buurman weer een monitoring systeem.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Wailing_Banshee schreef op maandag 15 juni 2015 @ 09:19:
[...]

Dank! Als ik dat PDFje lees wat er ergens staat, zou ik gewoon ons server adres kunnen ingeven, die applicatie installeren (de juiste poort openzetten) en dan heeft onze buurman weer een monitoring systeem.
Ik vond het installeren van die tool niet erg lekker lopen. Een zware applicatie. Als je dan toch wat wil draaien, zou ik php installeren en het moerbeek-script draaien. Ik vermoed dat je daar verder mee komt.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

P_Tingen schreef op maandag 15 juni 2015 @ 14:52:
[...]

Ik vond het installeren van die tool niet erg lekker lopen. Een zware applicatie. Als je dan toch wat wil draaien, zou ik php installeren en het moerbeek-script draaien. Ik vermoed dat je daar verder mee komt.
Ik heb er wel eens naar gekeken (toen ik mijn eigen omvormer wilde loggen), maar ik kreeg het niet aan de praat (uiteindelijk heb ik ook een andere oplossing voor mijn omvormer...).

Maar als een leek een applicatie kan maken in vb.net, dan zou een ervaren programmeur in c# dat ook moeten kunnen, zou ik zeggen... Ik denk dat de grootste uitdaging eerst zit om het signaal door mijn modem heen naar m'n server te krijgen... En als deze applicatie werkt, en ik krijg het signaal binnen, kan ik altijd nog kijken of ik er zelf iets voor ga schrijven of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Wailing_Banshee schreef op maandag 15 juni 2015 @ 14:57:
[...]

Ik heb er wel eens naar gekeken (toen ik mijn eigen omvormer wilde loggen), maar ik kreeg het niet aan de praat (uiteindelijk heb ik ook een andere oplossing voor mijn omvormer...).

Maar als een leek een applicatie kan maken in vb.net, dan zou een ervaren programmeur in c# dat ook moeten kunnen, zou ik zeggen... Ik denk dat de grootste uitdaging eerst zit om het signaal door mijn modem heen naar m'n server te krijgen... En als deze applicatie werkt, en ik krijg het signaal binnen, kan ik altijd nog kijken of ik er zelf iets voor ga schrijven of niet.
Als het signaal doorfietsen het grootste probleem is, dan moet het te doen zijn. Portforwarding is het woord dat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

P_Tingen schreef op maandag 15 juni 2015 @ 15:01:
[...]

Als het signaal doorfietsen het grootste probleem is, dan moet het te doen zijn. Portforwarding is het woord dat je zoekt.
Het was makkelijker om in te stellen in ons vorige modem... Ik moest in december ook zoeken hoe ik poort 80 doorgestuurd kreeg... Vanavond maar eens kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een enecsys omvormer defect bij wie kan ik de schade en nieuwe omvormer verhalen.
Installateur reageert nl. niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:21

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2015 @ 20:29:
ik heb een enecsys omvormer defect bij wie kan ik de schade en nieuwe omvormer verhalen.
Installateur reageert nl. niet
Dan vrees ik dat je pech heb gezien enecsys niet meer bestaat. Waarschijnlijk ook de reden dat je installateur niet meer reageert.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Kraatsie schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 12:56:
@NLMaca Ik wil iig een poging wagen. Heb je script bekeken alleen loopt het bij mij reeds vast bij het aanmaken van de database. Ik krijg foutmeldingen. Moet ik deze code in een keer achter elkaar intypen of zoals jij het daar opgeschreven heb per regel gevolgd door enter.
Ik heb het achter elkaar aan gedaan maar dat wordt dus niet gepikt. Als ik vooralsnog een live dashbord heb draaien ben ik alweer een stap verder. BVD
kun je ook aangeven wat je gedaan hebt en waar het vast loopt bij je.stuur me anders een pm. dan kan ik wel met je meekijken waar het mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Wailing_Banshee schreef op maandag 15 juni 2015 @ 08:22:
Ik heb een vraag.

voor zover ik weet heeft Omoerbeek zijn script op zijn eigen windows pc/server draaien. dus in dat opzicht kun je dat ook gebruiken. ik ben op de rpi begonnen, omdat ik geen server bij mn ouders neer wilde zetten. (er hangt nu gewoon een rpi zonder behuizing in de meterkast haha).

je kan dus 2 kanten op met script van omoerbeek. enige echte vereiste is dat je php geinstalleerd hebt, een pvoutput account en dan je enecsys gateway naar je windows server laten verwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er al iets wat ik op mij PI kan zetten om via een soort graphics de omvormers uit te lezen wat ze doen zoals voorheen op de enecsys te zien was via de dashboard.

Nu kan ik via de PI die data naar PVout stuurt het totaal zien en niet de 6 omvormers of 12 panelen per stuk. Ik wil graag kunnen zien welke er meer doet en of alles goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
ik heb mijn dashboard nog niet echt veel uitgebreid. dit omdat de noodzaak er niet is.het is leuk voor de live weergave, maar eigenlijk heb ik de pi allleen voor de dagelijkse live weergave en de rest gaat naar pvoutput. ik heb wel een mapping gemaakt, maar dat is niet via een page te customizen, dat moet echt in de html code
http://vanmarion.nl/proje...dashboard/DEV/mapping.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-02-2023
NLMaca schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 00:01:
[...]

voor zover ik weet heeft Omoerbeek zijn script op zijn eigen windows pc/server draaien. dus in dat opzicht kun je dat ook gebruiken. ik ben op de rpi begonnen, omdat ik geen server bij mn ouders neer wilde zetten. (er hangt nu gewoon een rpi zonder behuizing in de meterkast haha).

je kan dus 2 kanten op met script van omoerbeek. enige echte vereiste is dat je php geinstalleerd hebt, een pvoutput account en dan je enecsys gateway naar je windows server laten verwijzen.
Nope, ik draai het script op een OpenBSD vm machine bij transip. Die machine heb ik toch al draaien voor mail en wat andere zaken. Let wel op dat je de firewalling goed doet als het script luistert op een publiek ip.

https://github.com/omoerbeek/e2pv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik99
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-05-2021
hoi,

ik twijfelde of ik mijn reactie in dit topic zou posten, omdat ik er al meerdere lees over reparatie en overspanning beveiliging doe ik het toch maar.

ik had al een tijdje 1 inverter die het niet meer deed (smi 480-60). De gateway zag hem nog wel, maar gaf geen waarden meer door. Of de aangesloten panelen nog wel opwekten is mij iet helemaal duidelijk, ik heb de indruk van wel.

Omdat Enecsys failliet is maar ik wel een 100% werkend systeem wil hebben, heb ik zelf maar een nieuwe inverter aangeschaft ($$). De Installateur kon hierin helaas niets meer betekenen.

Wel heb ik de installateur bereid gevonden kosteloos de inverter te vervangen en een piekspanning beveiliging te plaatsen.

Nu de nieuwe inverter op het dak ligt en ik de oude dus kan laten onderzoeken, vroeg ik mij af of er al ervaringen zijn met reparatie ? Is er al ervaring met welk component het meestal heeft begeven bijvoorbeeld ? Of het zelf te vervangen is, en zo niet, wat de kosten zijn van het laten herstellen hiervan ...

bvd

Afbeeldingslocatie: http://www.rtepas.nl/pv1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.rtepas.nl/pv2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gberlo
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-07 22:05
Hallo mede-lotgenoten. Ik heb ook een systeem met enecsys omvormers. Ik kan momenteel de zaak monitoren via het programma Enecsys PC Monitor V2.4 en PVOutput. Dit betekent echter dat de PC altijd aan moet staan en het programma moet lopen. Per 15 min wordt dan data naar PVoutput gezonden. Nu heb ik ook een Raspberry liggen maar helaas is het me nog niet duidelijk hoe ik moet monitoring op de Raspberry. Ik heb ip-adres van de gateway en de nummer van de inverters. Kan me iemand in Jip en Janneke taal vertellen hoe e.e.a. moet plaatsvinden. Nog mooier zou het zijn dat ik ergens de complete bestanden kan downloaden. Mogelijk is is deze optie er al maar zou zou niet weten hoe.

BVD.

Hannik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:15
Helemaal aan het begin staat het in redelijke jip en janneketaal naar mijn mening. Heb je dat al gelezen.

Voor de defecte omvormer hierboven er is een appart topic over enecsys repareren.

Johan

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
gberlo schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 16:53:
Hallo mede-lotgenoten. Ik heb ook een systeem met enecsys omvormers. Ik kan momenteel de zaak monitoren via het programma Enecsys PC Monitor V2.4 en PVOutput. Dit betekent echter dat de PC altijd aan moet staan en het programma moet lopen. Per 15 min wordt dan data naar PVoutput gezonden. Nu heb ik ook een Raspberry liggen maar helaas is het me nog niet duidelijk hoe ik moet monitoring op de Raspberry. Ik heb ip-adres van de gateway en de nummer van de inverters. Kan me iemand in Jip en Janneke taal vertellen hoe e.e.a. moet plaatsvinden. Nog mooier zou het zijn dat ik ergens de complete bestanden kan downloaden. Mogelijk is is deze optie er al maar zou zou niet weten hoe.

BVD.

Hannik
Hannik,
met dit zou het je toch moeten lukken voor een raspberry. dat is de reden waarom ik het gemaakt heb;).
https://github.com/nlmaca/Enecsys_RPI_images

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Omoerbeek, ik ben zeer tevreden over het script. Ik heb 0,0 ervaring met raspberry pi's, maar het werkt al vanaf het begin als een trein!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

wat een geweldig forum. En wat veel om te lezen allemaal :-) pfff,
MAAR het is gelukt.
Ik heb het omoerbeek script (PHP) draaiende op mijn Synology NAS. Dus geen laptop die de hele dag aan moet en geen Raspberry die ik moest aanschaffen. Mijn Synology stond er al, en die doet nu gewoon een extra taakje. Dank omoerbeek en de rest!

Maar nu zie ik in de output vreemde waardes. Ik heb twee enecsys duoconverters. Aan iedere converter hangen 2x 250 WP zonnepanelen.
In het PHP script in SPLIT mode worden de waarden doorgegeven aan PVoutput.org.
Maar ik zie daar bij 1 van de converters gekke waarden. Een aantal keer per dag schiet de waarde van een van de converters omhoog. Soms tot 700W en daarna zakt ie weer.
De andere converter geeft een veel meer steady beeld. Zie de afbeeldingen hieronder. Dat was op de warme zonnige dagen (bijna geen wolken) van afgelopen week. Je ziet in een grafiek dus beide duo-converters. Met die rare pieken.

Nu is mijn vraag: Is dit een probleem in een van de converters? In een van de panelen? Of in het PHP script (LIfetime=0)

edit:
Inmiddels heb ik wat beter speurwerk gedaan.
Omoerbeek, lees svp mee. Is dit een bug, of doe ik iets verkeerd?

situatie: ik heb 2 Enecsys Duo Converters.
En heb daarom 2 systemen op PVouput aangemaakt.

Ik heb in config.php de 2 system ID's ingevuld. (Zie mijn Config file hieronder)
Dat wil zeggen: 1 x de SYSTEM ID bij
PHP:
5
define('SYSTEMID', 'xxxxx_1');

en later nogmaals bij
PHP:
15
$systemid = array('xxxxxxxxx' => 'xxxxx_1', 'xxxxxxxxxx' => 'xxxxx_2');

Het script leek te werken, maar gaf de rare pieken zoals al aangaf. (zie afbeeldingen onderaan)

Welnu wat er volgens mij gebeurt. Ik heb bij PVOutput geen parent systeem, want dat is volgens omoerbeek's Readme.md niet (meer) nodig.
Maar het script lijkt daar wel vanuit te gaan?
Als ik de Verbose output volg zie ik wat er mis gaat. Snippet:
.....
1100xxxx2 DC=188W 37.79V 4.98A AC=229V 177.47W E=0.94 T=43 S=0 L=206.866kWh
1100xxxx4 DC=209W 37.83V 5.53A AC=232V 197.51W E=0.95 T=40 S=0 L=214.722kWh
1100xxxx2 DC=409W 37.18V 11.00A AC=231V 379.96W E=0.93 T=44 S=0 L=206.866kWh
20150708-14:30:42 => PVOutput (xxxx1) v2=143W v5=44.0C v6=231.0V
20150708-14:30:43 <= PVOutput OK 200: Added Status
20150708-14:30:43 => PVOutput (A) v2=253W v5=42.0C v6=231.5V
20150708-14:30:44 <= PVOutput OK 200: Added Status
1100xxxx4 DC=346W 37.61V 9.20A AC=233V 325.24W E=0.94 T=41 S=0 L=214.729kWh
20150708-14:30:51 => PVOutput (xxxx2) v2=130W v5=41.0C v6=233.0V
20150708-14:30:52 <= PVOutput OK 200: Added Status
1100xxxx2 DC=160W 37.87V 4.23A AC=229V 151.36W E=0.95 T=44 S=0 L=206.873kWh
1100xxxx4 DC=357W 37.58V 9.50A AC=233V 335.22W E=0.94 T=41 S=0 L=214.729kWh
1100xxxx2 DC=397W 37.36V 10.62A AC=230V 370.80W E=0.93 T=44 S=0 L=206.873kWh
..........
Ondanks dat ik SPLIT aan heb staan, gaat OOK de aggregate informatie naar PVoutput.
Oorspronkelijk naar het parent systeem waarschijnlijk, maar, omdat ik maar 2 systemen heb, moest ik iets invullen bij "define('SYSTEMID', 'xxxxx_1');"
En daardoor gaat er 2 keer een submit naar hetzelfde SystemID: 1 x naar van de ene converter (xxxx1), en 1 x van beide converters (A).
En het gekke is: Soms pikt PVouput de ene waarde op, en soms de andere. En daarom geeft dat rara pieken.

Hoe kun je het script aanpassen zodat er geen AGGREGATE berekent wordt als SPLIT aanstaat?
En wat vul je dan in bij define('SYSTEMID', 'xxxxx_1');" ?

Het makkelijke antwoord is: comment out de 'define' regel:
PHP:
5
// define('SYSTEMID', 'xxxxx_1');

Dat geeft een foutmelding:
PHP Warning: fopen(http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 401 Unauthorized
in /volume1/web/e2pv.php on line 143
en het script werkt verder wel.
Maar sjiek is het niet.

Dus de vraag is: Hoe los ik dit het mooiste op?
En wel zo dat, indien er wel een parent systeem bestaat, de AGGREGATE informatie wèl gestuurd wordt?

groet en dank
Rienq

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
<?php
define('VERBOSE', 1);        // 0: be silent, except for errors; 1: be verbose
define('IDCOUNT', 2);
define('APIKEY', 'xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx');
define('SYSTEMID', 'xxxxx_1');

define('LIFETIME', 0);       // see README.md  GELDT VOOR DE 480W DUOCONVERTERS DIE WIJ HEBBEN DUS '0' (DEFAULT IS '1')
define('MODE', 'SPLIT'); // 'AGGREGATE' or 'SPLIT'
define('EXTENDED', 0);       // Send state data? Uses donation only feature
// AC is default 0. See README.md
define('AC', 0);             // Send DC data or AC (DC * Efficiency)

// If mode is SPLIT, define the Enecsys ID to PVOutput SystemID mapping for each
// inverter.
$systemid = array('xxxxxxxxx' => 'xxxxx_1', 'xxxxxxxxxx' => 'xxxxx_2');  

// If mode is SPLIT, optionally define the Enecsys ID to APIKEY mappings
// If an id is not found, the default APIKEY from above is used.
//$apikey = array(
// NNNNNNNNN => 'hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh',
// NNNNNNNNN => 'hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh',
//);

// The following inverter ids are ignored (e.g. the neighbours' ones)
$ignored = array(
// NNNNNNNNN,
// ...
);

// Optional MySQL defs, uncomment to enable MySQL inserts, see README.md
//define('MYSQLHOST', 'localhost');
//define('MYSQLUSER', 'myuser');
//define('MYSQLPASSWORD', 'mypw');
//define('MYSQLDB', 'mydbname');
//define('MYSQLPORT', '3306');
?>

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9248624/Screen%20Shot%202015-07-03%20at%2012.42.07%20klein.png

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9248624/Screen%20Shot%202015-07-05%20at%2013.43.52%20klein.png

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9248624/Screen%20Shot%202015-07-05%20at%2021.08.28%20klein.png

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2015 17:48 . Reden: afbeeldingen thumbnail gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
In SPLIT mode gaat de geaggregeerde (gesommeerde) gegevens naar SYSTEMID
Daarnaast gaat de data van iedere individuele inverter naar PVOutput. Je moet dus n + 1 systemen aanmaken bij PVOutput.

In de README staat het verder uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank omoerbeek voor je reactie.
Sorry voor het lange verhaal. Het is een zoektocht voor een eenvoudige niet-programmeur.
In SPLIT mode gaat de geaggregeerde (gesommeerde) gegevens naar SYSTEMID
Daarnaast gaat de data van iedere individuele inverter naar PVOutput. Je moet dus n + 1 systemen aanmaken bij PVOutput.
Ik had het min of meer geconcludeerd inderdaad.
Dan moet ik maar eens doneren aan PVOutput, want anders is 2 systemen het maximum.
In de README staat het verder uitgelegd.
Hoewel het er duidelijk staat had ik het anders begrepen uit de README. Komt denk ik door de MODE keuze: AGGREGATE óf SPLIT.
In werkelijkheid is SPLIT dus: SPLIT + AGGREGATE (en dus n+1)
Nu snap ik het. Dank voor al het werk. Ik ben blij dat ik de panelen kan uitlezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 22:24:
Dank omoerbeek voor je reactie.
Sorry voor het lange verhaal. Het is een zoektocht voor een eenvoudige niet-programmeur.

[...]

Ik had het min of meer geconcludeerd inderdaad.
Dan moet ik maar eens doneren aan PVOutput, want anders is 2 systemen het maximum.

[...]

Hoewel het er duidelijk staat had ik het anders begrepen uit de README. Komt denk ik door de MODE keuze: AGGREGATE óf SPLIT.
In werkelijkheid is SPLIT dus: SPLIT + AGGREGATE (en dus n+1)
Nu snap ik het. Dank voor al het werk. Ik ben blij dat ik de panelen kan uitlezen!
De namen komen van eerdere versie waarbij SPLIT idd geen geaggregeerde waardes stuurde. Maar de namen nu veranderen is niet fijn voor bestaande systemen. Zal eens kijken of ik het nog wat beter kan uitleggen in de README.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madere
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-04-2021
Heeft iemand al uitgevonden hoe we met de gateway kunnen comminuceren?
Er lijkt een webserver actief te zijn.

De mij bekende mogelijkheden:
http://<ip> ==> Gateway settings
http://<ip>/ajax.xml ==> ophalen reponse xsml met zigbeedata
http://<ip>/mpfsupload ==> uploade new image

Enecsys zal toch iets moeten hebben om met de gateway te communiceren voor het configureren etc. Kan zijn dat alles via de webserver gaat.

Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
lijkt mij dan eerder beter/mooier om rechtstreeks de omvormers zelf op te vangen en dus de enecsys gateway te vervangen. als die dingen stuk gaan, wat moet je dan nu doen? nieuwe kopen zal lastig(er) worden denk ik.

ik ben ook benieuwd waar namelijk bij de eerste installatie de serienummers opgegeven worden ivm communicatie tussen de omvormers en enecsys gateway

ik ben niet bekend met de communicatie over het zigbee protocol dus zit puur te speculeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
Madere schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 15:11:
Heeft iemand al uitgevonden hoe we met de gateway kunnen comminuceren?
Er lijkt een webserver actief te zijn.

De mij bekende mogelijkheden:
http://<ip> ==> Gateway settings
http://<ip>/ajax.xml ==> ophalen reponse xsml met zigbeedata
http://<ip>/mpfsupload ==> uploade new image

Enecsys zal toch iets moeten hebben om met de gateway te communiceren voor het configureren etc. Kan zijn dat alles via de webserver gaat.

Ik ben benieuwd.
Waarom zou Enecsys de gw moeten configureren? De configuratie wordt gedaan door de installateur op het kastje zelf als nodig, en in een groot gedeelte van de gevallen werkt ie out of the box: dhcp voor de internet verbinding. In de meeste gevallen is het kastje ook niet te bereiken omdat ie achter een router zit die NAT doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
NLMaca schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 18:10:
lijkt mij dan eerder beter/mooier om rechtstreeks de omvormers zelf op te vangen en dus de enecsys gateway te vervangen. als die dingen stuk gaan, wat moet je dan nu doen? nieuwe kopen zal lastig(er) worden denk ik.

ik ben ook benieuwd waar namelijk bij de eerste installatie de serienummers opgegeven worden ivm communicatie tussen de omvormers en enecsys gateway

ik ben niet bekend met de communicatie over het zigbee protocol dus zit puur te speculeren ;)
Voor zover ik weet pakt de gateway gewoon alle panelen die hij kan zien (horen?). Geen configuratie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madere
Ik had het idee dat de installateur naar de enecsys website ging voor de configuratie van mijn systeem.
Daar moesten dan wat gegevens van mijn gateway en omvormers ingegeven worden.

Maar omdat die ajax.xml, Gateway settings en mpfsupload werkt, heb ik het vermoeden dat de gateway zelf op andere manieren bereikbaar moet zijn om het een en ander uit te voeren.

Ik kan niet geloven dat ze een gateway bouwen waar ze zelf niet meer op kunnen voor configs etc.

De meeste van ons gebruiken de PI inmiddels.
Vergelijk het daar mee: ik zoek dus naar mogelijkheden om op de gateway te komen om verder te kunnen kijken. Uiteraard er vanuit gaande dat dit inderdaad kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
Madere schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 11:42:
Ik had het idee dat de installateur naar de enecsys website ging voor de configuratie van mijn systeem.
Daar moesten dan wat gegevens van mijn gateway en omvormers ingegeven worden.

Maar omdat die ajax.xml, Gateway settings en mpfsupload werkt, heb ik het vermoeden dat de gateway zelf op andere manieren bereikbaar moet zijn om het een en ander uit te voeren.

Ik kan niet geloven dat ze een gateway bouwen waar ze zelf niet meer op kunnen voor configs etc.

De meeste van ons gebruiken de PI inmiddels.
Vergelijk het daar mee: ik zoek dus naar mogelijkheden om op de gateway te komen om verder te kunnen kijken. Uiteraard er vanuit gaande dat dit inderdaad kan.
Aan de server kant moet de installateur natuurlijk wat configureren: welke panelen zijn, welke omvormers etc. Maar de gateway is alleen maar een dom doorgeefluik. Wat zou je willen configureren op de gateway?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madere
Het gaat er eerst om dat we er achter zien te komen hoe we buiten de genoemde manieren met de gateway kunnen communiceren.
Dan kunnen we zien wat we ermee kunnen. Of er uberhaupt iets te configureren valt.
Ik wil gewoon weten of er op dat ding iets te zien valt.

Dus graag meedenken hoe we kunnen communiceren met de gateway. Niet om het hoe en/of waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste mensen,

Wie kan hier antwoord opgeven, ik heb een PI draaien maar de waardes zijn te laag. Nu heb ik begrepen dat mijn duo omvormers tot 372Watt data registreren en daarna niet meer. Enecsys had dit in zijn monitoring software met een patch opgelost, echter de oplossing die ik nu heb draaien via de PI corrigeren die niet.

The other issue is what Enecsys deemed the "327W error" with the D480's. Basically the kWh readings on the D480 are wrong as the kWh due to some kind of flaw in the design will not record production over 327W, so even if making 480W, the inverter still records only producing 327W. Enecsys "fixed" this by applying a patch in the monitoring software that corrected the kWh readings, however if we are relying on the power production level of the inverters reporting then it will almost surely be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 20:39:
Beste mensen,

Wie kan hier antwoord opgeven, ik heb een PI draaien maar de waardes zijn te laag. Nu heb ik begrepen dat mijn duo omvormers tot 372Watt data registreren en daarna niet meer. Enecsys had dit in zijn monitoring software met een patch opgelost, echter de oplossing die ik nu heb draaien via de PI corrigeren die niet.

The other issue is what Enecsys deemed the "327W error" with the D480's. Basically the kWh readings on the D480 are wrong as the kWh due to some kind of flaw in the design will not record production over 327W, so even if making 480W, the inverter still records only producing 327W. Enecsys "fixed" this by applying a patch in the monitoring software that corrected the kWh readings, however if we are relying on the power production level of the inverters reporting then it will almost surely be wrong.
Lees de README (zie hieronder voor url). Specifiek:

"LIFETIME should be set to 0 if your lifetime kWh values produce wrong values. That seems to happen in some installations when panels are producing close to their maximum capacity. "

[ Voor 9% gewijzigd door omoerbeek op 10-07-2015 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waar stel ik dat precies in dan?
omoerbeek schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 21:12:
[...]

Lees de README (zie hieronder voor url). Specifiek:

"LIFETIME should be set to 0 if your lifetime kWh values produce wrong values. That seems to happen in some installations when panels are producing close to their maximum capacity. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
Madere schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 18:28:
Het gaat er eerst om dat we er achter zien te komen hoe we buiten de genoemde manieren met de gateway kunnen communiceren.
Dan kunnen we zien wat we ermee kunnen. Of er uberhaupt iets te configureren valt.
Ik wil gewoon weten of er op dat ding iets te zien valt.

Dus graag meedenken hoe we kunnen communiceren met de gateway. Niet om het hoe en/of waarom.
Ik probeer te begrijpen wat je wil, maar ik zie echt niet het mogelijke nut. De gateway is een vrij dom apparaat en dingen configureren behalve netwerkparameters zit er niet op. Ik heb tenminste niets gezien tijdens mijn analyses van netwerkverkeer en andere zaken wat erop zou wijzen dat er meer mogelijk is dan we al weten.

Waarom zou een fabrikant functionaliteit inbouwen die niet nuttig is voor het doel van de gateway?

Maar ga vooral je gang, maar wat mij betreft is het verspilde tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 21:17:
waar stel ik dat precies in dan?

[...]
In de config.php file die naast het script staat. Zie de sectie "Setup" in de README.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry, maar ik heb totaal geen Linux ervaring. Hoe kan ik deze opvragen en aanpassen.
Ik kan wel via telnet er op inloggen maar verder gaat mijn kennis even niet, sorry
omoerbeek schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 21:27:
[...]

In de config.php file die naast het script staat. Zie de sectie "Setup" in de README.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
Ik moet er nu vandoor. Iemand anders kan je vast helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wie o wie kan mij helpen ik moet de config op mij PI aanpassen.
Hoe vraag ik deze op en hoe kan ik deze bewerken.|
Ik zit met telnet ingelogt er op?
omoerbeek schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 21:42:
Ik moet er nu vandoor. Iemand anders kan je vast helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lijkt gelukt te zijn, nu afwachten
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 22:19:
wie o wie kan mij helpen ik moet de config op mij PI aanpassen.
Hoe vraag ik deze op en hoe kan ik deze bewerken.|
Ik zit met telnet ingelogt er op?

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 22:40:
lijkt gelukt te zijn, nu afwachten

[...]
waarom gebruik je telnet?
je hoeft niet echt linux ervaring te hebben. google helpt ook heel goed ;).

wat je ook kan doen, aangezien de config in de user directory draait. gebruik een ftp client (Filezilla o.i.d) open een Sftp (ssh over ftp) verbinding naar je raspberry.

host: ipadres rpi
user: pi
wachtwoord: raspberry (of indien je zelf wat hebt ingesteld).
je komt in de home/pi directory terecht.
ik weet niet waar je het script hebt staan, maar als je het zoals 9 van de 10 hebt staan, staat het in de /home/pi/enecsys directory.

download de config file naar je pc. pas het aan en upload het weer.
ik hoop dat je dat wat makkelijker vind, anders zul je toch echt wat meer kennis op moeten gaan doen (Trial en error)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-09 20:34
Wat is het hoogste vemogen wat er met een 480W inverter gehaald kan worden?
Als ik met het perl script kijk zie dat deze bij mij over de 480W gaat.

[ Voor 11% gewijzigd door 19roland70 op 27-07-2015 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het was gelukt maar toch bedankt :)
Is er al iets waarmee ik de panelen per stuk kan uitlezen?
NLMaca schreef op maandag 13 juli 2015 @ 23:50:
[...]

waarom gebruik je telnet?

je hoeft niet echt linux ervaring te hebben. google helpt ook heel goed ;).

wat je ook kan doen, aangezien de config in de user directory draait. gebruik een ftp client (Filezilla o.i.d) open een Sftp (ssh over ftp) verbinding naar je raspberry.

host: ipadres rpi
user: pi
wachtwoord: raspberry (of indien je zelf wat hebt ingesteld).
je komt in de home/pi directory terecht.
ik weet niet waar je het script hebt staan, maar als je het zoals 9 van de 10 hebt staan, staat het in de /home/pi/enecsys directory.

download de config file naar je pc. pas het aan en upload het weer.
ik hoop dat je dat wat makkelijker vind, anders zul je toch echt wat meer kennis op moeten gaan doen (Trial en error)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Verwijderd schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 22:07:
het was gelukt maar toch bedankt :)
Is er al iets waarmee ik de panelen per stuk kan uitlezen?

[...]
je kan alleen de omvormers uitlezen. ik weet niet welke setup je hebt draaien.
omoerbeek zn script heb je al volgens mij. maar heb je ook de logging naar de database draaien e.d ? graag wat meer info welke setup je hebt en wat je al geprobeerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Bij gebrek aan zoekmogelijkheden / lijst met issues moet ik hier mijn vraag maar dumpen. Ik heb een rpi2 aangeschaft met een 8gb sd kaartje en wilde "even" het nlmaca image erop installeren met win32 Disk Imager.

Helaas:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/bXQxjSG.png

Mankeert er iets aan de image of aan mijn sd-kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 29-04 12:43
Had ik ook, ander kaartje van gelijke grootte, past het ineens wel op. Dit is eerder voorbij gekomen.

Groeten
Henny

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
P_Tingen schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 21:11:
Bij gebrek aan zoekmogelijkheden / lijst met issues moet ik hier mijn vraag maar dumpen. Ik heb een rpi2 aangeschaft met een 8gb sd kaartje en wilde "even" het nlmaca image erop installeren met win32 Disk Imager.

Helaas:
[afbeelding]

Mankeert er iets aan de image of aan mijn sd-kaart?
ik had dit probleem met 2 identieke 16gb kaartjes. je kan het eventueel ook allemaal handmatig erop zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Ja, ik ben inmiddels begonnen met het downloaden van raspbian, maar het moet een beetje in gestolen uurtjes.

Kan zo'n image niet wat kleiner gemaakt worden? De hele install is bij lange geen 8GB. Als je een minimal image maakt hebt dan past die toch op alle kaartjes? Of levert dat weer andere problemen op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
het zal best kleiner kunnen. ik heb dat alleen los gelaten.Ik maak namelijk een complete image van de micro sd kaart, ook al zijn de files misschien maar een paar honderd mb. ik liep eigenlijk al te ver vooruit m.b.t de image. als je een beetje thuis bent op de commandline kun je het zo handmatig installeren. ik wil je best helpen. alleen heb ik voor mezelf niet de intentie om een nieuwe image te maken;)

Verwijderd

Ik hoor net dat de Firma Duramotion (importeur in NL van Enecsys) een grafische oplossing gemaakt heeft voor het monitoren van de panelen via een raspberry.

Kosten rond de 130,-

wie weet hier meer van of is deze oplossing ook al beschikbaar om er zelf op te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 17:23:
Ik hoor net dat de Firma Duramotion (importeur in NL van Enecsys) een grafische oplossing gemaakt heeft voor het monitoren van de panelen via een raspberry.

Kosten rond de 130,-

wie weet hier meer van of is deze oplossing ook al beschikbaar om er zelf op te zetten?
ik heb m geholpen zodat hij een oplossing had met de opzet zoals ik die ook op de raspberry heb draaien en met omoerbeek zn script

ik heb m gisteren gevraagd of de code gebaseerd was op omoerbeek zn script, maar hij heeft het opnieuw laten schrijven. ook gevraagd of het opensource beschikbaar komt, maar de code geeft hij niet vrij helaas
ik wist de prijs niet, maar vind 130,- vrij prijzig. zoals ik de screenshots zie wordt de opmaak geregeld met een bootstrap interface.

ik gok erop dat het ook daar op een rpi draait, omdat ze aangeven dat je ook local alles uit kan lezen.

ter info: ik zag dat omoerbeek ook weer een update of github heeft gedaan voor de geinteresseerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
Dat was een minimale update van de master branch.

Verder:
omoerbeek schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 17:45:
Vandaag wat tijd gevonden. De eerste experimentele code zit in een branch genaamd "groups". Zie ook voorbeeld config file. Let op: alleen oppervlakkig getest en de README is nog niet aangepast. Probeer dus alleen als je wil helpen bugfixen.
Deze groups branch bestaat ook nog. Maar bij gebrek aan feedback doe ik daar even niets meer aan.
Het is wat frustrerend om feature requests te zien, er tijd aan te spenderen en vervolgens niks meer te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Hmm. Ik weet niet of ik nou iets verkeerd gedaan heb, maar het lukt nog niet echt. Ik heb de handleiding van nlmaca gevolgd op pagina 1. Voor zover ik weet is alles gelukt, maar ik krijg niets te zien in de logfile. Ik krijg nu deze meldingen wanneer ik het script handmatig probeer te starten:

code:
1
2
3
4
./e2pv.php: line 1: ?php: No such file or directory
./e2pv.php: line 2: /bin: Is a directory
./e2pv.php: line 3: syntax error near unexpected token `('
./e2pv.php: line 3: ` * Copyright (c) 2015 Otto Moerbeek <otto@drijf.net>'

Dit lijkt erop dat php niet goed geïnstalleerd is?

EDIT:
Ik heb de regels voor het installeren van php5, apache2, mysql, mysql-server, phpmyadmin nogmaals uitgevoerd, maar de installaties zeiden stuk voor stuk dat ze up-to-date waren.

Ik heb apache nog een keer herstart, maar ook een simpele phpinfo() opdracht wordt niet herkend. Ik heb een phpinfo.php bestand in de /var/www directory gezet en via de browser deze benaderd. Dit gaat goed, dus PHP binnen Apache werkt goed.

Een ps -efa op de command line levert dit op:
code:
1
2
3
4
pi@raspberrypi ~/enecsys $ ps -efa |grep php
pi        2288  2271  0 10:45 ?        00:00:00 /bin/sh -c php /home/pi/enecsys/e2pv.php >> /home/pi/enecsys/e2pv.log
pi        2289  2288  0 10:45 ?        00:00:02 php /home/pi/enecsys/e2pv.php
pi        3725  3457  0 19:22 pts/1    00:00:00 grep --color=auto php

EDIT 2:
Ik heb beide processen gekilled en daarna nog een keer geprobeerd het script handmatig te starten:
code:
1
2
pi@raspberrypi ~/enecsys $ php ./e2pv.php
PHP Notice:  Use of undefined constant N - assumed 'N' in /home/pi/enecsys/config.php on line 3

Kijk, daar gaat iets mis. Even checken in de code en IDCOUNT lijkt het aantal inverters te zijn. Ingesteld op 3 (mijn situatie) en weer verder.

EDIT 3:
Via een tweede sessie kijk ik in de logfile maar daar verschijnt niks.

Hm, back to the handleiding. Verbose aanzetten in het script, PI herstarten en koffie drinken.

EDIT 4:
Koffie op en kijken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
pi@raspberrypi ~ $ cd enecsys/
pi@raspberrypi ~/enecsys $ tail -f e2pv.log
110106981 DC=  0W  0.00V 0.05A AC= 57V   0.00W E=0.00 T=29 S=3 L=720.396kWh
110094998 DC=  0W  0.00V 0.05A AC= 54V   0.00W E=0.00 T=29 S=1 L=714.195kWh
110095188 DC=  0W  0.00V 0.05A AC= 54V   0.00W E=0.00 T=28 S=3 L=686.728kWh
110095188 DC=  0W  0.00V 0.05A AC= 54V   0.00W E=0.00 T=27 S=3 L=686.728kWh
110094998 DC= 10W 36.36V 0.28A AC= 54V   9.09W E=0.91 T=29 S=0 L=714.195kWh
110094998 DC= 10W 36.36V 0.28A AC= 54V   9.09W E=0.91 T=29 S=0 L=714.195kWh
110094998 DC=  0W  0.00V 0.05A AC= 54V   0.00W E=0.00 T=29 S=3 L=714.195kWh
110095188 DC=  0W  0.00V 0.05A AC= 54V   0.00W E=0.00 T=27 S=3 L=686.728kWh

En op pvoutput:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gk7YVx9.png

*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*

[ Voor 55% gewijzigd door P_Tingen op 25-08-2015 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
P_Tingen schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 19:13:
Hmm. Ik weet niet of ik nou iets verkeerd gedaan heb, maar het lukt nog niet echt. Ik heb de handleiding van nlmaca gevolgd op pagina 1. Voor zover ik weet is alles gelukt, maar ik krijg niets te zien in de logfile. Ik krijg nu deze meldingen wanneer ik het script handmatig probeer te starten:

edit: quote ingekort
toch mooi om te zien dat je het voor elkaar hebt gekregen. ik ben nu net bezig met de zelfde config op een rpi2 te zetten. (de database op de rpi1 is inmiddels rond de 30mb groot en de queries worden traag. mischien dat de rpi2 daar iets verbetering in kan brengen.

ik zal mijn eigen handleiding van pagina 1 nog eens doorlopen om het vanaf scratch te installeren. misschien dat ik dan tegen je probleem aan loop wat jij had.

[ Voor 63% gewijzigd door NLMaca op 17-08-2015 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

NLMaca schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 20:36:
[...]
ik zal mijn eigen handleiding van pagina 1 nog eens doorlopen om het vanaf scratch te installeren. misschien dat ik dan tegen je probleem aan loop wat jij had.
Misschien handig om er bij te zetten hoe je het ip-adres van je rpi kan achterhalen en vastzetten. De handleiding was verder aardig goed; de hoofdoorzaak van de fouten zat tussen toetsenbord en monitor denk ik ;)

Waar ik de meeste tijd mee zoet was, was het opzoeken hoe je het ip-adres kan achterhalen. Uiteindelijk gelukt via de admin-page van mijn router.

Als ik tijd heb wil ik ook de mySql koppeling wel aan de praat hebben denk ik, geeft wel de mogelijkheid om leuke grafiekjes te tonen. Pvoutput is prima, maar zelf knutselen is ook leuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limpie_ton
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:22
@NLMaca, @P_Tingen

Ik draai nu sinds 1 mei het image op mijn rpi zonder logging en heb nog geen hikups of zo gehad. Met het image stuur ik de gegevens van mij en mijn buurman naar pvoutput. Zo ongeveer een keer per dag draai ik het perl-script van P_Tingen op mijn computer en stuur daarmee de gegevens van mijn omvormers ook door naar pvoutput. Door de twee profielen te vergelijken in pvoutput kun ik ook zien of er iets vreemds aan de hand is en te checken door dan naar de debugging-file van het perl-script te kijken naar elke omvormer afzonderlijk.

Marstek venus e v2, pt003. C5 aircross bis. plus. phev. Pensioendatum. Enecsys en enphase omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
P_Tingen schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 08:05:
[...]

Misschien handig om er bij te zetten hoe je het ip-adres van je rpi kan achterhalen en vastzetten. De handleiding was verder aardig goed; de hoofdoorzaak van de fouten zat tussen toetsenbord en monitor denk ik ;)

Waar ik de meeste tijd mee zoet was, was het opzoeken hoe je het ip-adres kan achterhalen. Uiteindelijk gelukt via de admin-page van mijn router.

Als ik tijd heb wil ik ook de mySql koppeling wel aan de praat hebben denk ik, geeft wel de mogelijkheid om leuke grafiekjes te tonen. Pvoutput is prima, maar zelf knutselen is ook leuk...
je kan hiervoor een netwerk scanner installeren op windows of linux. ik gebruik een app op mn telefoon is er voor android en iphone (fing) die ik op de wifi zet en vervolgens mn netwerk scan.

andere manier is om de rpi op een monitor (hdmi) aan te sluiten, in te loggen en dan intypen:
ifconfig [enter]

de handleiding op page 1 werkt nog wel prima, alleen had ik deze opzet al gemaakt met mysql logging en mn simpele dashboardje. dus om dat te realiseren heb je het meeste al gedaan ;)

[ Voor 8% gewijzigd door NLMaca op 17-08-2015 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 14:08
Hebben er nog meer mensen problemen om naar pvoutput te loggen?

het e2pv.php script draait, maar ik mis mijn stats sinds de 16e
http://pvoutput.org/list.jsp?id=11734&sid=9694

Recente output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
20150816-22:25:01 => PVOutput (A) v2=1392W v5=42.2C v6=235.4V
20150816-22:25:03 <= PVOutput OK 200: Added Status
110012055 DC=263W 37.84V 6.95A AC=236V 248.80W E=0.95 T=42 S=0 L=1071.551kWh
110012013 DC=260W 37.82V 6.88A AC=235V 245.70W E=0.95 T=43 S=0 L=1075.094kWh
110011874 DC=253W 37.76V 6.70A AC=236V 238.83W E=0.94 T=43 S=0 L=1073.088kWh
110011881 DC=187W 37.78V 4.95A AC=235V 176.53W E=0.94 T=38 S=0 L=1028.669kWh
110011857 DC=267W 37.87V 7.05A AC=235V 252.58W E=0.95 T=45 S=0 L=1078.237kWh
110012055 DC=263W 37.84V 6.95A AC=236V 248.80W E=0.95 T=42 S=0 L=1071.551kWh
110012013 DC=254W 37.77V 6.73A AC=235V 239.78W E=0.94 T=43 S=0 L=1075.094kWh
110011874 DC=253W 37.76V 6.70A AC=236V 238.83W E=0.94 T=43 S=0 L=1073.088kWh

Ik heb het script zojuist ge-update en herstart maar zonder resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 14:08
Nevermind, clockskew op de RPi was de oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Sinds gisteren zitten er onder brekingen in de file op pv output. Ieder uur ontbreken er 1 of 2 meldingen, het totaal klopt wel. Ik dacht even dat het een gevolg van de ziggo problemen was. Dus modum gereset en pi gereboot (deze draside sinds 2 mei zonder omkijken en reboot continu). Maar de onderbrekingen zijn er nog steeds. Ik heb de logfile uitstaan en kan dus niet kijken. Als het zich niet oplost zal ik hem terug aanzetten. Iemand een idee?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limpie_ton
snameroc schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 08:47:
Sinds gisteren zitten er onder brekingen in de file op pv output. Ieder uur ontbreken er 1 of 2 meldingen, het totaal klopt wel. Ik dacht even dat het een gevolg van de ziggo problemen was. Dus modum gereset en pi gereboot (deze draside sinds 2 mei zonder omkijken en reboot continu). Maar de onderbrekingen zijn er nog steeds. Ik heb de logfile uitstaan en kan dus niet kijken. Als het zich niet oplost zal ik hem terug aanzetten. Iemand een idee?
Ik heb precies hetzelfde met mijn rpi. Soms geeft ie een uur niets door en dan een keer of twee wel enz.
Resetten en rebooten, schijfje eruit/erin etc maakte niet uit. Hij doet het nog steeds. Ook bij mij staat de logfile uit

Marstek venus e v2, pt003. C5 aircross bis. plus. phev. Pensioendatum. Enecsys en enphase omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Vandaag is het ook heel de dag zo maar als het bij jouw ook is zal het misschien bij pvoutput zitten. Het is sinds gisteren. Op zich niet heel erg maar wel raar.

Johan

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limpie_ton
snameroc schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 20:15:
Vandaag is het ook heel de dag zo maar als het bij jouw ook is zal het misschien bij pvoutput zitten. Het is sinds gisteren. Op zich niet heel erg maar wel raar.

Johan
Als voorbeeld voor vandaag: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=39823&sid=36382
en dan heb vanmorgen modem, router en rpi gereset cq gereboot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een RP opgezet en krijg een vreemd average, waardoor de opbrengst niet klopt. Wat kan ik doen om een correct gemiddelde te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limpie_ton
Verwijderd schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 21:00:
Ik heb een RP opgezet en krijg een vreemd average, waardoor de opbrengst niet klopt. Wat kan ik doen om een correct gemiddelde te krijgen?
Wanneer je het omoerbeek script gebruikt, de lifetime op 0 zetten in de config.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
omoerbeek schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 08:19:
Dat was een minimale update van de master branch.

Verder:

[...]

Deze groups branch bestaat ook nog. Maar bij gebrek aan feedback doe ik daar even niets meer aan.
Het is wat frustrerend om feature requests te zien, er tijd aan te spenderen en vervolgens niks meer te horen.
om eerlijk te zijn, zie ik dat nu pas. maar kan me voorstellen dat bij gebrek aan feedback je er niets aan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

limpie_ton schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 20:22:
[...]
Als voorbeeld voor vandaag: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=39823&sid=36382
en dan heb vanmorgen modem, router en rpi gereset cq gereboot
Nergens last van. Elke 10 minuten output. Ook logging met een pi. Heeft je gateway steeds verbinding? Kijk eens op het scherm of er een smiley staat of een verdrietig gezichtje. Het zou kunnen dat je gateway je pi niet kan bereiken. En anders de logging aanzetten van het moerbeek script

[ Voor 21% gewijzigd door P_Tingen op 24-08-2015 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Het heeft tot afgelopen vrijdag bijna 4 maanden onafgebroken goed gewerkt. De smilie lacht gewoon. Ik dacht eerst aan gevolg van de ziggo priblemen. Dus modum gereset en pi voor het eerst in 3,5 maand gereboot maar geen verschil. Ik zal de log eens aanzetten vannavond, maar zoals gezegt heel erg is het niet. De gateway is ook niet verplaatst en ik ben met je eens dat het daar het meest op lijkt dat die slecht contact heeft.

Edit ik zie nu dat je niet op mijn reactie reageerde maar het probleem is indentiek vandaar dat ik mog even aan pvoutput twijfelde.

Johan

[ Voor 14% gewijzigd door snameroc op 24-08-2015 08:51 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

limpie_ton schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 21:18:
[...]

Wanneer je het omoerbeek script gebruikt, de lifetime op 0 zetten in de config.php
Thanx, Ik had ook gevonden. Any way Thanx ;) ;) ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limpie_ton
snameroc schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 08:48:
Het heeft tot afgelopen vrijdag bijna 4 maanden onafgebroken goed gewerkt. De smilie lacht gewoon. Ik dacht eerst aan gevolg van de ziggo priblemen. Dus modum gereset en pi voor het eerst in 3,5 maand gereboot maar geen verschil. Ik zal de log eens aanzetten vannavond, maar zoals gezegt heel erg is het niet. De gateway is ook niet verplaatst en ik ben met je eens dat het daar het meest op lijkt dat die slecht contact heeft.

Edit ik zie nu dat je niet op mijn reactie reageerde maar het probleem is indentiek vandaar dat ik mog even aan pvoutput twijfelde.

Johan
Bij mij lag het zeer waarschijnlijk aan sd-card. Nadat ik opnieuw het image op de card gezet heb draait het tot nu weer zonder haperingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Ik heb niets gedaan en vanaf 8.30 vandaag geen onderbrekingen. Dus het lijkt toch ergens anders te zitten of gezeten te hebben.

Johan

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limpie_ton
snameroc schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 16:12:
Ik heb niets gedaan en vanaf 8.30 vandaag geen onderbrekingen. Dus het lijkt toch ergens anders te zitten of gezeten te hebben.

Johan
Bij mij stopte hij er om 8.50 schijnbaar helemaal mee en bij rebooten las hij niet meer van het sd cardje en was hij niet meer bereikbaar. Toen ben ik om 09:45 met het sd cardje begonnen en daarna geen problemen meer .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin99_8
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-08 16:25
Ook ik heb de stoute schoenen aangetrokken en heb een Rpi 2 aangeschaft. De image staat er voor de tweede keer op maar het loopt, om duistere reden, nog niet. Vanavond of morgen nogmaals maar eens kijken. Ik ben een leek met Linux, PHP enz.. Zal dus nog wel lastig worden om te achterhalen waar de fout ligt. Iemand tips??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Kun je vertellen wat er in jouw ogen mis gaat?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

edwin99_8 schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 16:32:
Ook ik heb de stoute schoenen aangetrokken en heb een Rpi 2 aangeschaft. De image staat er voor de tweede keer op maar het loopt, om duistere reden, nog niet. Vanavond of morgen nogmaals maar eens kijken. Ik ben een leek met Linux, PHP enz.. Zal dus nog wel lastig worden om te achterhalen waar de fout ligt. Iemand tips??
Ik heb recentelijk (als in: anderhalve week geleden) ook een rpi2 geïnstalleerd, zie P_Tingen in "Enecsys gateway uitlezen" voor de dingen waar ik tegenaan liep.

De handleidingen van nlmaca en moerbeek kloppen, maar je moet ze wel precies volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin99_8
snameroc schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 22:27:
Kun je vertellen wat er in jouw ogen mis gaat?
Dat is het probleem een beetje... ik heb geen idee waar ik moet beginnen om te kijken of ik in de goede richting zit of dat het goed geïnstalleerd is.
Ik heb het micro sd kaartje er even uitgehaald en zie dat hij geen 16 gb is maar slechts 55,9 MB. Waarschijnlijk vanwege een andere partitie? Ik zie één mapje 'overlays' en en aantal files (bcm/fixup/kenel/start enz.). Ook zie ik een config tekstbestandje....

Binnenkort voor de 3e keer maar helemaal van voor af aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin99_8
P_Tingen schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 08:15:
[...]

Ik heb recentelijk (als in: anderhalve week geleden) ook een rpi2 geïnstalleerd, zie P_Tingen in "Enecsys gateway uitlezen" voor de dingen waar ik tegenaan liep.

De handleidingen van nlmaca en moerbeek kloppen, maar je moet ze wel precies volgen.
Ik heb het vermoeden dat ik de beschrijving van Omoerbeek en NLMaca door elkaar heb gehaald.
Vanavond of morgenavond toch maar helemaal van voor af aan beginnen en dan alleen de beschrijving van NLMaca volgens.

Bedankt P_Tingen; ik zal ook kijken naar jouw opmerkingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin99_8
Bij het wijzigen van de config settings (# sudo cp /usr/share/zoneinfo/Europe/Amsterdam /etc/localtime) krijg ik de foutmelding:

"cp: cannot create regalur file '/ect/localtime': No such file or directory

Iemand enig idee wat er fout gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

edwin99_8 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 20:14:
Bij het wijzigen van de config settings (# sudo cp /usr/share/zoneinfo/Europe/Amsterdam /etc/localtime) krijg ik de foutmelding:

"cp: cannot create regalur file '/ect/localtime': No such file or directory

Iemand enig idee wat er fout gaat?
Ja, je moet "/etc" tikken ipv "/ect" (volgorde letters). En als je eerste regel letterlijk is wat je intikt dan moet je het hekje weglaten dat aan het begin staat

sudo cp /usr/share/zoneinfo/Europe/Amsterdam /etc/localtime

[ Voor 17% gewijzigd door P_Tingen op 25-08-2015 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
ik zal aankomende week wel een nieuwe (duidelijker) handleiding maken en vragen aan Roland of hij die op de front page wil aanpassen. die nu op page 1 staat was namelijk een eerste opzet.
m.b.t de # in de handleiding gebruik ik dat vaker, maar ik merk dat dat onduidelijkheid geeft.

ook met eventuele trouble shooting opmerkingen erbij waar je tegen aan kunt lopen, zoals o.a het schijfruimte gebrek bij een (micro)sd formatteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
edwin99_8 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 08:21:
[...]

Dat is het probleem een beetje... ik heb geen idee waar ik moet beginnen om te kijken of ik in de goede richting zit of dat het goed geïnstalleerd is.
Ik heb het micro sd kaartje er even uitgehaald en zie dat hij geen 16 gb is maar slechts 55,9 MB. Waarschijnlijk vanwege een andere partitie? Ik zie één mapje 'overlays' en en aantal files (bcm/fixup/kenel/start enz.). Ook zie ik een config tekstbestandje....

Binnenkort voor de 3e keer maar helemaal van voor af aan beginnen.
waarschijnlijk kun je de image dus er al niet op zetten met win32diskmanager. het probleem wat je hebt is dat de (mirco)sd niet goed geformatteerd is.

mocht je dit probleem anders op de rpi tegenkomen, dan kun je met het command
code:
1
sudo raspi-config

en dan de eerste optie de schijfruimte groter maken.

kun je anders precies aangeven welke stappen je gedaan hebt en waar nu het probleem zit?

Verwijderd

Hi, everyone-

I'm sorry, I don't know Dutch (only a little German that I studied 40 years ago). From looking at this thread with Google Translate it seems like you have figured out a lot about the enecsys gateway and how to monitor it now that enecsys is bankrupt. I have a Generation 2 gateway, and have a few questions:

1. Does any of the code you are working on work with the Generation 2 gateway? I have been monitoring it with wireshark, and it seems to use SSL encryption to talk to the broken monitor.enecsys.com website. Have you figured out how to intercept the data?

2. Does anyone know how to log into the Generation 2 gateway via the web interface? The default password of "admin" and "password" doesn't seem to work.

Thanks for any help you can give me. I am a programmer with many years of experience, and may be able to help (if I can ever log into the thing)..

Max Behensky

Here's the dutch google translate version of my english text:

Hallo allemaal-

Het spijt me, ik weet het niet Nederlands (alleen een beetje Duits, dat ik studeerde 40 jaar geleden). Uit te kijken naar deze thread met Google Translate het lijkt alsof je veel over de enecsys gateway en hoe het te controleren nu enecsys is failliet hebben bedacht. Ik heb een Generation 2 gateway, en heb een paar vragen:

1. Is een van de code die u werken aan werk met de Generation 2 gateway? Ik heb de controle op het met Wireshark, en het lijkt SSL-encryptie gebruiken om de gebroken monitor.enecsys.com website te praten. Heb je bedacht hoe de gegevens te onderscheppen?

2. Weet iemand hoe in te loggen op de Generation 2 gateway via de webinterface? Het standaard wachtwoord van de "admin" en "password" lijkt niet te werken.

Bedankt voor alle hulp u me kunt geven. Ik ben een programmeur met vele jaren ervaring, en in staat zijn om te helpen (als ik ooit kunnen inloggen op het ding) ..

Max Behenský

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:38
Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2015 @ 01:01:
Hi, everyone-

I'm sorry, I don't know Dutch (only a little German that I studied 40 years ago). From looking at this thread with Google Translate it seems like you have figured out a lot about the enecsys gateway and how to monitor it now that enecsys is bankrupt. I have a Generation 2 gateway, and have a few questions:

1. Does any of the code you are working on work with the Generation 2 gateway? I have been monitoring it with wireshark, and it seems to use SSL encryption to talk to the broken monitor.enecsys.com website. Have you figured out how to intercept the data?

2. Does anyone know how to log into the Generation 2 gateway via the web interface? The default password of "admin" and "password" doesn't seem to work.

Thanks for any help you can give me. I am a programmer with many years of experience, and may be able to help (if I can ever log into the thing)..

Max Behensky

Here's the dutch google translate version of my english text:

Hallo allemaal-

Het spijt me, ik weet het niet Nederlands (alleen een beetje Duits, dat ik studeerde 40 jaar geleden). Uit te kijken naar deze thread met Google Translate het lijkt alsof je veel over de enecsys gateway en hoe het te controleren nu enecsys is failliet hebben bedacht. Ik heb een Generation 2 gateway, en heb een paar vragen:

1. Is een van de code die u werken aan werk met de Generation 2 gateway? Ik heb de controle op het met Wireshark, en het lijkt SSL-encryptie gebruiken om de gebroken monitor.enecsys.com website te praten. Heb je bedacht hoe de gegevens te onderscheppen?

2. Weet iemand hoe in te loggen op de Generation 2 gateway via de webinterface? Het standaard wachtwoord van de "admin" en "password" lijkt niet te werken.

Bedankt voor alle hulp u me kunt geven. Ik ben een programmeur met vele jaren ervaring, en in staat zijn om te helpen (als ik ooit kunnen inloggen op het ding) ..

Max Behenský
Hallo max,

the password for your gateway gen2 could be: 2100
maintenance password should be; 1100

Here some people who found a way to log; http://regi.homeunix.net:6201/

Maybe some help here;
http://openenergymonitor.org/emon/node/10377?page=1
http://www.dataservices.solar/enecsys-generation-2-gateway/

cheers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-09 23:09
Goedemorgen allemaal,

Eerste berichtje van mij in deze draad, hopelijk stel ik geen stomme vragen.

Ik zit ook met Enecsys omvormers, maar ik heb nog geen gateway waarmee ik ze kan uitlezen. Ik heb wel een NAS DS212 staan, dus de scripts van omoerbeek en de website van NLMaca moet ik kunnen gebruiken. Ontbreekt dus alleen nog de gateway.

Als ik rond kijk lijkt het erop dat er 2 versies van de gateway zijn. Weet iemand wat de verschillen zijn? Hoe kun je precies vaststellen welke versie je hebt? Kunnen de genoemde scripts met beide versies overweg? Ik heb een gateway op het oog, maar wil graag weten voor ik die koop of het gaat werken.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi,

Here is what I know:

There are two generations of enecsys inverters, Gen1 and Gen2. I think (but am not completely sure) that you must use the Gen1 gateway with the Gen1 inverters, and the Gen2 gateway with the Gen2 inverters.

I have the Gen2 inverters and the Gen2 gateway. The Gen2 gateway seems to make an encrypted connection to its server, so it will be difficult to monitor the data. However, some people seem to be able to do it. One group from Switzerland seems to have replaced the firmware on the gateway with their own linux version:

http://swiss-solar-log.ch/

Two other groups have some other methods of doing this:

http://www.dataservices.solar/

https://enecsys-monitoring.com/

There are also a lot of posts on this thread talking about a raspberry pi solution. I'm not sure if this works with the Gen2 gateways.

I was able to use the 2100 pin code to set up my gateway to listen to my microinverters. The 1100 "maintenance" pin code doesn't seem to do anything.

If you look at the IP address displayed on the gateway, you can open a browser to a web interface on the Gen2 gateway. It presents you with a username and password prompt. I have been unable to log into this. I have tried usernames of

admin
password

admin
2100

admin
1100

maintenance
2100

maintenance
1100

and nothing works.

Here is a Dutch google translate of the above:

Hoi,

Hier is wat ik weet:

Er zijn twee generaties van enecsys omvormers, Gen1 en Gen2. Ik denk (maar ik ben niet helemaal zeker) dat u de Gen1 gateway met de Gen1 omvormers en de Gen2 gateway moet gebruiken met de Gen2 omvormers.

Ik heb de Gen2 omvormers en de Gen2 gateway. De Gen2 gateway lijkt een versleutelde verbinding met de server maken, zodat het moeilijk zal zijn om de gegevens te controleren. Echter, sommige mensen lijken te kunnen om het te doen. Een groep uit Zwitserland lijkt de firmware te hebben vervangen op de gateway met een eigen Linux-versie:

http://swiss-solar-log.ch/

Twee andere groepen hebben een aantal andere methoden om dit te doen:

http://www.dataservices.solar/

https://enecsys-monitoring.com/

Er zijn ook een groot aantal berichten over dit onderwerp te praten over een framboos pi oplossing. Ik weet niet zeker of dit werkt met de Gen2 gateways.

Ik was in staat om de 2100 pincode gebruiken om mijn poort naar mijn microinverters te luisteren. De 1100 "onderhoud" pincode lijkt niet om iets te doen.

Als je kijkt naar het IP-adres weergegeven op de gateway, kunt u een browser te openen naar een web interface op de Gen2 gateway. Het biedt u een gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd. Ik heb niet kunnen inloggen op dit geweest. Ik heb gebruikersnamen van beproefde

admin
password

admin
2100

admin
1100

maintenance
2100

maintenance
1100

en niets werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

I figured out how to access the web interface on my Generation 2 gateway. I posted some info at:

http://openenergymonitor.org/emon/node/11233

The web interface on the Generation 2 gateway is insecure, and it allows you to do things that look dangerous. Be careful.

Ik bedacht hoe toegang tot het web-interface op mijn Generation 2 gateway. Ik heb gepost enkele info op:

http://openenergymonitor.org/emon/node/11233

De web-interface op de Generation 2 gateway is onzeker, en het stelt u in staat om dingen die gevaarlijk uit te doen. Wees voorzichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
Bedankt voor alle info!

Ik heb de omvormers even opgezocht, ik heb deze:
SMI-480-60
I-E2-GA-AG-1

Betekend nu de 2 dat ik een 2e generatie heb? Of de 1 juist dat ik een 1e generatie heb? Ze zijn geplaatst in 2013, wellicht dat dat nog meer inzicht verschaft.

Edit:
Volgens http://openenergymonitor.org/emon/node/10377 is dit dus een 1e generatie omvormer.
Nu dus nog eens kijken naar de gateway. Of kunnen 2e generatie gateways ook praten met 1e generatie omvormers?

[ Voor 28% gewijzigd door Sir Bacon op 14-09-2015 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
Kleine update:
Inmiddels een 1e generatie gateway aangeschaft, die kan al mijn 3 omvormers vinden. Op mijn DS212 heb ik het script van omoerbeek draaien. Dat was even wat gepruts met php homedir enzo, maar in principe draait dat. Inclusief MySQL (MariaDB) logging lokaal op de NAS (Dat was ook wat gepruts met gebruikers, tabellen enzo). De webpagina van NLMaca draait ok op de NAS, daar kan ik mooi zien wanneer er voor het laatst een update binnen gekomen is.
Dank allen voor het beschikbaar maken hiervan _/-\o_.

Naast nog een klein praktisch probleem (Mijn trekveer voor de nieuwe netwerkkabel naar boven is te kort |:() heb ik nog een ander probleem. Het lijkt erop dat het php script niet stabiel loopt. In ieder geval lukt het mij niet om die als cronjob bij een restart van de Syno te laten opkomen. Iemand daar ervaring mee? In de taakplanner kun je alleen op tijden plannen, niet op reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraatsie
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 29-11-2023
@Sir Bacon
Heb er nagenoeg geen verstand van maar heb je cronjob editor el eens geprobeerd op je nas, die schijnt het te ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
@Kraatsie
Bedankt voor de tip, de cronjob editor van www.cphub.net geinstalleerd. Dat werkt op zich prima, alleen kan ik geen taken er in zetten bij een reboot, alleen maar op tijd. Ik heb nu een taak ingeschoten voor middernacht om het php script te starten. Eens kijken hoe dat er na een paar dagen uit ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLMaca
Sir Bacon schreef op maandag 28 september 2015 @ 08:40:
@Kraatsie
Bedankt voor de tip, de cronjob editor van www.cphub.net geinstalleerd. Dat werkt op zich prima, alleen kan ik geen taken er in zetten bij een reboot, alleen maar op tijd. Ik heb nu een taak ingeschoten voor middernacht om het php script te starten. Eens kijken hoe dat er na een paar dagen uit ziet.
als je nas nooit uitstaat, dan kun je de cronjob ook gewoon op een tijd zetten. een cronjob op @reboot zetten is eigenlijk een luie manier ;).

ik ben bezig met een nieuw dashboard, welke ik hoop zo over 2 weken te lanceren. ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
Ja de NAS staat tegenwoordig gewoon weer altijd aan. Maar mijn zorg van een cronjob op een vaste tijd is dat er dan bv na 4 dagen ook 4 taken lopen die allemaal hetzelfde doen. Voor het mooi zou je dan eerst de vorige taak moeten killen voor je weer een nieuwe start. Als je de taak @reboot doet heb je dat probleem niet.

Ik ben benieuwd naar het nieuwe dashboard, we wachten af. Voor die tijd dan maar even de netwerkkabel afmaken. Gisteren de kabels getrokken, 2x 12 meter er doorheen :S. Nu nog de inbouwdoos aansluiten en connectoren krimpen en dan kan het feest echt beginnen.

• NLMaca
spoilers
is zowel voor de desktop geschikt als voor mobiel.
met inlog page (dus mogelijk om je raspberry open te zetten voor buiten, kun je altijd kijken :D) ligt aan router instellingen maar kan wel
zowel desktop als mobiel heeft inlog, maar had geen zin om overal screenshots van te maken.
mobiel:
Afbeeldingslocatie: http://vanmarion.nl/projects/Enecsys_Dashboard/enecsys_spoilert_1_mobile.png Afbeeldingslocatie: http://vanmarion.nl/projects/Enecsys_Dashboard/enecsys_spoilert_2_mobile.png

desktop:
Afbeeldingslocatie: http://vanmarion.nl/projects/Enecsys_Dashboard/enecsys_spoilert_3_desktop.png

ik ben ook bezig om het database management aan te pakken. de handel begint nu wel traag te worden met een database die inmiddels tegen de 100mb aan zit. dan is querien op een rpi niet echt aantrekkelijk. opzet is om elke maand benodigde data in een aparte tabel te zetten (hierdoor is history ook mogelijk). en dan vervolgens de master tabel (enecsy) gelijk op te schonen, zodat de data niet ouder is dan 1 maand.

en uiteraard met pages waar iedereen zelf de instellingen kan doen.

optie voor later wil ik nog kijken om omoerbeek zijn conf.php ook in het dashboard te koppelen, omdat het toch wel bij elkaar hoort. dan hoeft men niet meer op de command line te spelen, maar begint het echt een website te worden :D

[ Voor 41% gewijzigd door NLMaca op 01-10-2015 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:54
@Sir Bacon
Heb jij eventueel een uitleg wat jij hebt gedaan om het werkend te krijgen op de DS212? Wil het zelf eens gaan proberen op een DS213+.

@NLMaca
Dat ziet er gelikt uit, ben benieuwd!!

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Begin dit jaar heb ik ook een Enecsys script gemaakt op basis van de ajax-aanpak. Je kunt de source vinden op github: https://github.com/Marcel030nl/Enecsys-gateway

Ik heb een deel van het topic doorgespit. Is er inmiddels iemand die de Enecsys service kan emuleren? Ik heb ooit de packets van de gateway wel door een linux-host gehaald en zag de data langs komen maar heb niet de kennis om de data te gebruiken.

Dat zou wel veel betrouwbaarder zijn. Nu is het bij het 'pollen' van ajax maar net de vraag of de juist inverter data langs komt.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• omoerbeek
twixx schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 21:48:
Begin dit jaar heb ik ook een Enecsys script gemaakt op basis van de ajax-aanpak. Je kunt de source vinden op github: https://github.com/Marcel030nl/Enecsys-gateway

Ik heb een deel van het topic doorgespit. Is er inmiddels iemand die de Enecsys service kan emuleren? Ik heb ooit de packets van de gateway wel door een linux-host gehaald en zag de data langs komen maar heb niet de kennis om de data te gebruiken.

Dat zou wel veel betrouwbaarder zijn. Nu is het bij het 'pollen' van ajax maar net de vraag of de juist inverter data langs komt.
Minj php script doet de service kant, dwz die draait een service proces en de gw connect daarmee. Het scripts stuurt vervolgens de geïnterpreteerde data naar pvoutput en eventueel een MySQL database.
NLMaca@ is bezig met de web applicatie om het allemaal te presenteren. Zie hieronder voor de link naar mijn script.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
omoerbeek schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 09:52:
[...]
Mijn php script doet de service kant, dwz die draait een service proces en de gw connect daarmee.
Super! Ik zat gisteren door je code te neuzen maar het leek me niet direct een 'deamon'. Ook vond ik in de handleiding niets terug over 'login op je gateway en stel het IP adres van je PHP server in en pas firewall enz aan :)

Hoe dan ook, erg bedankt voor al je werk!

Meer dat versturen naar PVoutput heb ik niet nodig. Vanaf daar lees ik de API uit voor PVdashboard (iOS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
omoerbeek schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 09:52:
[...]
Mijn php script doet de service kant, dwz die draait een service proces en de gw connect daarmee. Het scripts stuurt vervolgens de geïnterpreteerde data naar pvoutput en eventueel een MySQL database.
Een vraag over je script; waarom heb je gekozen voor een 10 minuten interval? Heb het aangepast naar 5 maar misschien heb je er wel een goede reden voor.

Bij het Voltage zag ik nog wat gekke dingen (leek eerst AC, daarna eu.. weet ik niet :)) Morgen maar eens kijken hoe het gaat.

Skeddly start voor zonsopgang een micro EC2 instance voor me :)

Pagina: 1 ... 16 ... 22 Laatste

Let op:
aandachtspuntje:
De rapporteer knop is niet hetzelfde als de quote knop: let er op dat je op de goede drukt!