Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-02-2023
Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 09:33:
Omoerbeek, ik gebruik het script nu volop. Veel dank voor de inpanning!

Ik heb twee vragen:
1. Hoe kan ik het schrijven naar output.log stoppen? Bestandje wordt snel groter. :)
2. Ik heb 6 inverters, echter zijn ze niet altijd alle 6 te detecteren door de gateway. Op dat moment loopt er geen rapportage naar PVoutput. Kan dat deel van het script ook worden aangepast door mij? Dus dat er altijd output gaat naar PVoutput, ongeacht het aantal gedetecteerde inverters?

Dank vast!
1. redirect naar /dev/null ipv een file (als je op een unix of linux machine draait).

2. Ik heb daar op dit moment geen conpfig setting voor. Maar je kan de test op het aantal inverters vervangen in het script:

code:
1
if (count($total) != IDCOUNT) {

door
code:
1
if (false) {

https://github.com/omoerbeek/e2pv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 29-04 12:43
Wie kan hier koek van bakken. Ik stuur ook het verbruik naar pvoutput door de led pulsen te tellen van de normale kWh meter en deze naar de Raspberry te sturen. De kWh meter is een Metripoint Type 83321-1110AA, geen slimme meter dus maar een tussen vorm. Echter het ziet er toch wel bijzonder uit. s'nachts als de zonnepanelen niets opwekken dan zie je het werkelijke verbruik. Echter zodra de zon gaat schijnen neemt het verbruik evenredig toe met de opbrengst van de panelen. Dat kan uiteraard niet dus moet ik constateren dat de led op de kWh meter ook knippert per kWh opbrengst van de panelen. Dit was natuurlijk niet de bedoeling want ik wil alleen het verbruik in de grafiek van pvoutput zien.

Dus s'nachts zie je het juiste verbruik maar overdag zie je blijkbaar het verschil tussen opgewekt vermogen en gebruikt vermogen.

Wie kent dit verschijnsel en wat zou de oplossing kunnen zijn.

Je zou de opbrengst van de totale power af kunnen trekken. Echter de opbrengst zit in het omoerbeek php script en de led pulsen worden geteld door een python script. Via een dbase zou het kunnen maar dat wil ik eigenlijk niet. Ook denk ik er aan om de SO pulsen van de mini kWh meter van de panelen te gaan tellen en dan het verschil te nemen met de verbruiks kWh meter maar ook dan moet je data uitwisselen tussen 2 python programma's.

De slingering van de Power Used lijn aan het begin van de stijging wordt veroorzaakt door de koffiezetter en de wasmachine.

Afbeeldingslocatie: http://www.mrmodelrailroad.com/pvoutput2.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door wersitime op 13-05-2015 14:35 ]

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel1001
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-09-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 16:23:
Geachte tweakers,
Ik ben ook in het bezit van 10 zonnepanelen, 5 duo omvormers van enecsys en de bijbehorende gateway monitoring.
Ik heb inmiddels contact gezocht met mijn leverancier/ verkoper van het zonnestroompakket. ( zonnepaneelkit , Izen energy België) :(
De enige reactie welke zij geven is dat ze ook in de afwachting zijn van berichten.
nu heb ik met veel plezier dit forum gelezen en ben dan ook benieuwd of er een eenvoudige oplossing is om zelf eea te gaan monitoren zonder daarbij afhankelijk te zijn van derden.

Graag uw reactie, Paul Lelystad :)
hee paul,
ik dus ook... bij mij 2 inverters kapot. (ook geleverd door Izen). Goed om te weten dat er mede Izen klanten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 00:09
solar_robbedoes schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 13:45:
@NLMaca,

Met het dashboard heb ik het probleem dat de status niet juist weergegeven wordt.
Ik krijg altijd te zien: 1- not enough light.

[afbeelding]

Terwijl in de mysql tabel toch echt een "0" staat. Met mijn beperkte PHP kennis heb ik van alles geprobeerd, maar krijg de status niet zoals hij zou moeten zijn met status 0.

[afbeelding]

Enig idee waar ik het moet zoeken ?

Rob
Dit klopt. ik dacht het voor mezelf 'even' makkelijker te maken. ik ga morgen wel even zitten om wat dingen bij te werken. ben er de laatste 2 weken niet echt aan toegekomen.ook om de database op te schonen. is ook maar een simpele query.

edit: de melding dat er geen licht is of wel had ik al weer opgelost in github. je kan de index.php opnieuw downloaden.

[ Voor 6% gewijzigd door NLMaca op 13-05-2015 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtua001
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21-11-2020
omoerbeek schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 11:02:
[...]

1. redirect naar /dev/null ipv een file (als je op een unix of linux machine draait).
@omoerbeek: waar doe je dit? e2pv.php of in de config.php

Want mijn RPI was vannacht voor de eerste keer vastgelopen, dus ik moest hem vanmorgen voor de eerste keer rebooten. Ik denk dat hij was volgelopen door het logfile

Enecsys by Tweakers - PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
virtua001 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 09:56:
[...]

@omoerbeek: waar doe je dit? e2pv.php of in de config.php

Want mijn RPI was vannacht voor de eerste keer vastgelopen, dus ik moest hem vanmorgen voor de eerste keer rebooten. Ik denk dat hij was volgelopen door het logfile
voeg deze regel toe aan de cronjob.
code:
1
0 1 * * * sudo cp /dev/null /home/pi/enecsys/e2pv.log

elk uur wordt dan de logfile geleegd.
je kan er ook voor kiezen om geen logfile op te slaan. dan kun je deze regel aanpassen
van:
code:
1
@reboot php /home/pi/enecsys/e2pv.php >> /home/pi/enecsys/e2pv.log

naar:
code:
1
@reboot php /home/pi/enecsys/e2pv.php

wel slim om alsnog de logfile handmatig te verwijderen in je /home/enecsys folder
uitleg cronjobs: http://www.cyberciti.biz/...under-linux-or-unix-oses/

[ Voor 7% gewijzigd door NLMaca op 14-05-2015 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje kan ik in pvoutput ergens aangeven wat de opbrengst kw in euro is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnij
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-07 22:19
Verwijderd schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 13:22:
Vraagje kan ik in pvoutput ergens aangeven wat de opbrengst kw in euro is.
Onder Settings, edit je systeem en dan additional settings, edit tarifs en dan export. Ik heb daar 22.0000 neergezet zijnde 22 cent per kwh. Target 0% 73% · €1,23▲ · 5,609Wh · 67W · 979W Peak is het resultaat van vandaag als voorbeeld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtua001
NLMaca schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 10:31:
[...]

He, dit had ik al. Blijkt dus dat ik helemaal geen logfile aanmaak.
Vreemd dan dat hij vannacht was vastgelopen. Nog niet eerder gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
Tenzij cron op linux ergens de output vasthoudt.... wat dat betreft is een redirect naar /dev/null misschien beter:

code:
1
@reboot php /home/pi/enecsys/e2pv.php > /dev/null

Edit: ik ken de specifieke details van linux cron niet, maar normaalgesproken vangt cron de output van een job op om de output te kunnen mailen als de taak klaar is.

[ Voor 31% gewijzigd door omoerbeek op 14-05-2015 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madere
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-04-2021
@omoerbeek
Ik heb mijn programma's nu ook draaiend met jouw script als main programma.
Mijn Java programma ontvangt van de gateway de string, stuurt deze naar mijn eigen Database voor later gebruik. Vervolgens wordt de binnengekomen string naar het php script gestuurd die dan alles verwerkt en naar pvoutput en de database verstuurd.

Nu heb ik een klein probleempje (en opgelost) met je script en een remote database connectie (dus niet op de PI). De database server reset de connectie na zoveel tijd indien er geen data binnenkomt. Dit heeft tot gevolg dat met je origienel script maar de helft naar de database gestuurd wordt ivm de connectie opbouw.
Indien de database lokaal draait hoeft dit uiteraard geen probleem te zijn.

Zou je in het script het volgende kunnen vervangen:

if (!mysqli_query($link, $q)) {
report('MySQL insert failed: ' . mysqli_error($link));
mysqli_close($link);
$link = false;
}

in

if (!mysqli_query($link, $q)) {
report('MySQL insert failed: ' . mysqli_error($link));
}
mysqli_close($link);
$link = false;

Dan wordt elke keer de database connectie na het verzenden verbroken en bij de volgende run weer opgebouwd. Geeft lokaal misschien wel wat overhead, maar voor remote databases wel wat beter.

Op deze manier kan ik altijd zonder aanpassen je mooie script blijven gebruiken.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
@Madere ik begrijp je punt. Maar ik denk dat er een betere oplossing is: voor de insert even testen of de verbinding nog bestaat met mysqli_ping. Zal daar van het weekend even naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madere
@omoerbeek.

Dat lijkt me ook een prima oplossing.

Dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtua001
omoerbeek schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 19:03:
Tenzij cron op linux ergens de output vasthoudt.... wat dat betreft is een redirect naar /dev/null misschien beter:

code:
1
@reboot php /home/pi/enecsys/e2pv.php > /dev/null

Edit: ik ken de specifieke details van linux cron niet, maar normaalgesproken vangt cron de output van een job op om de output te kunnen mailen als de taak klaar is.
Oke, we gaan dit eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
@Madere kan je dit proberen? (Wel even je eigen wijziging dan weer ongedaan maken).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
diff --git a/e2pv.php b/e2pv.php
index 233af3d..c9899b6 100644
--- a/e2pv.php
+++ b/e2pv.php
@@ -171,6 +171,11 @@ $link = false;
 function submit_mysql($v, $LifeWh) {
   global $link;

+  // mysqli.reconnect is false by default
+  if (is_resource($link) && !mysqli_ping($link)) {
+    mysqli_close($link);
+    $link = false;
+  }
   if (!$link) {
     $link = mysqli_connect(MYSQLHOST, MYSQLUSER, MYSQLPASSWORD, MYSQLDB,
       MYSQLPORT);

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solar_robbedoes
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-06-2024
NLMaca schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 22:38:
[...]

Dit klopt. ik dacht het voor mezelf 'even' makkelijker te maken. ik ga morgen wel even zitten om wat dingen bij te werken. ben er de laatste 2 weken niet echt aan toegekomen.ook om de database op te schonen. is ook maar een simpele query.

edit: de melding dat er geen licht is of wel had ik al weer opgelost in github. je kan de index.php opnieuw downloaden.
Ik heb de oplossing gevonden, de oorzaak zat in de php code van de vergelijking code van de state ( equal in php is "==" en niet "=" )

Het simpel toevoegen van een "=" loste het probleem op.

Dus de index.php even aanpassen met onderstaande gaf de oplossing:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
if ($row['state'] == 0) {
                    echo "<tr><td>State:</td><td>0 - normal to grid</td></tr>" ;
                }
                else if ($row['state'] == 1) {
                    echo "<tr><td>State:</td><td>1 - not enough light</td></tr>" ;
                }
                else if ($row['state'] == 3) {
                    echo "<tr><td>State:</td><td>3 - other low light condition</td></tr>" ;
                }
                else {
                    echo "<tr><td>State:</td><td>" .  $row['state']  . "</td></tr>" ;
                }

Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
Ziet er uit als iets dat makkerlijker als een switch statement te schrijven is.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
switch ($row['state']) {
case 0: 
  echo ...
  break;
case 1:
  echo ...
  break;
...
  default:
  echo ...
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:15
Heeft er al iemand een idee hoeveel mb de logfile per week groeit?
Ik zal vanavond als de zon onder is eens de sd kaart in een win pc doen en de eigenschappen opvragen.

Johan

[ Voor 40% gewijzigd door snameroc op 16-05-2015 17:43 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
Waarom kijk je niet op de pi zelf? Hoef je het ook niet te stoppen... en ik heb geen idee of het filesysteem van de pi te lezen valt op windows.

[ Voor 36% gewijzigd door omoerbeek op 16-05-2015 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
snameroc schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 17:41:
Heeft er al iemand een idee hoeveel mb de logfile per week groeit?
Ik zal vanavond als de zon onder is eens de sd kaart in een win pc doen en de eigenschappen opvragen.

Johan
Ik heb het script draaien op rasbmc setup en die kan ik via Windows verkenner gewoon zien. Daar zag ik dat de log file vanaf deze dinsdag tot nu ongeveer 2mb groot was, dus 400kb/dag. Best wel veel

Vraag algemeen:
1: ik heb de cronjob sudo cp /dev/null /home/pi/enecsys/e2pv.log toegevoegd, maar die leegt niet de logfile helaas. Voer ik het commando zelf uit op de command line, dan werkt het wel, wat te zien is via Windows verkenner in de pi/enecsys map.

2: de instructies van pag. 1 volgend, heeft mij crontab nu de regel: @reboot php /home/pi/enecsys/e2pv.php >> /home/pi/enecsys/e2pv.log Er staat dus een dubbele >> in de regel. Een paar postings hierboven wordt als mogelijkheid gegeven om het als volgt op te zetten: @reboot php /home/pi/enecsys/e2pv.php > /dev/null Hier wordt slechts 1 '>' gebruikt.
  • Maakt het wat uit, 1x > of 2x >?
  • De verwijzing naar /dev/null betekent toch dat de log gelijk gedumpt wordt, toch?
  • Is dat beter dan de log locatie helemaal niet te specificeren?
3: Als de config.php wordt vervangen/bijgewerkt, worden de wijzigingen gelijk meegenomen of moet daarvoor het e2pv.php script opnieuw gestart worden? Hoe werkt dat?

[ Voor 5% gewijzigd door JakeNL op 16-05-2015 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
omoerbeek schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 20:32:
Waarom kijk je niet op de pi zelf? Hoef je het ook niet te stoppen... en ik heb geen idee of het filesysteem van de pi te lezen valt op windows.
Hoe zou dat moeten dan?
Ik ga eens googlen

Edit windows kan het niet lezen bij mij. Ik heb gezocht naar eigenschappen opvragen maar niet gevonden. Ik heb de logfile maar uit gezet in cronjob. Ik heb een 2e pi besteld kan ik daarmee expirimenteren zonder dat risico loop dat het niet meer werkt. Onze systeembeheerder oo mijn werk waarschuwde dat om de 10 min herschrijven van een sd kaart veel was en dat hi daarvan defect kon gaan. Ik wil de 2e pi voor mijn soladin 600 gaan gebruiken. Imand tips?
Johan

[ Voor 43% gewijzigd door snameroc op 16-05-2015 22:55 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solar_robbedoes
omoerbeek schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 20:32:
Op een PC met Windows kun je met WinSCP ( http://winscp.net/eng/docs/lang:nl ) inloggen op je RBP en alle files bekijken / bewerken etc. Handy!!

Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
JakeNL schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 20:44:
[...]

Ik heb het script draaien op rasbmc setup en die kan ik via Windows verkenner gewoon zien. Daar zag ik dat de log file vanaf deze dinsdag tot nu ongeveer 2mb groot was, dus 400kb/dag. Best wel veel

Vraag algemeen:
1: ik heb de cronjob sudo cp /dev/null /home/pi/enecsys/e2pv.log toegevoegd, maar die leegt niet de logfile helaas. Voer ik het commando zelf uit op de command line, dan werkt het wel, wat te zien is via Windows verkenner in de pi/enecsys map.

2: de instructies van pag. 1 volgend, heeft mij crontab nu de regel: @reboot php /home/pi/enecsys/e2pv.php >> /home/pi/enecsys/e2pv.log Er staat dus een dubbele >> in de regel. Een paar postings hierboven wordt als mogelijkheid gegeven om het als volgt op te zetten: @reboot php /home/pi/enecsys/e2pv.php > /dev/null Hier wordt slechts 1 '>' gebruikt.
  • Maakt het wat uit, 1x > of 2x >?
  • De verwijzing naar /dev/null betekent toch dat de log gelijk gedumpt wordt, toch?
  • Is dat beter dan de log locatie helemaal niet te specificeren?
3: Als de config.php wordt vervangen/bijgewerkt, worden de wijzigingen gelijk meegenomen of moet daarvoor het e2pv.php script opnieuw gestart worden? Hoe werkt dat?
1 Mogelijk een ding met permissies.
2 > maak een eventueel bestaande file leeg, >> doet dat niet. Voor /dev/null (die altijd leeg is) maakt dat niet uit. Voor echte files wel.
- Zaken die je schrijft naar /dev/null verdwijnen idd.
- Het is beter omdat je dan zeker weet dat er niks geschreven wordt en ook niks "opgespaard" door cron om later te mailen.
3 Je moet het script opnieuw starten als je config.php hebt veranderd.

Misschien moet ik het script maar veranderen dat ie default alleen bij problemen logt....

[ Voor 3% gewijzigd door omoerbeek op 17-05-2015 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
Ik heb even zitten rekenen. Ik kom uit op een log van tegen de 500k per dag voor 4 inverters.
Das idd best wel veel.

Daarom heb ik nu een versie gemaakt die niks logt, tenzij hij fouten tegenkomt. Je kan ook VERBOSE op 1 zetten in config.php, dan krijg je het oude gedrag.

Samen met de mysql wijziging zit die nu in github.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Zoek de verschillen:

Ik heb op PVOutput een tweede account aangemaakt om te kunnen vergelijken tussen de Enecsys Gateway opbrengst en de tussen de zonnepanelen gemonteerde minikWh meter. De Enecsys Gateway stuurt zijn data via het Omoerbeek script, de minikWh meter via de SO Puls aangesloten op de Raspberry met bijbehorend script. Doel, ik wilde exact het verschil weten zodat ik de juiste correctiefactor kan toepassen in het Omoerbeek script.

Wat we al wisten is dat Enecsys te lage waarden aangeeft.

De SO Pulse (donkergroen in de grafiek) heeft een afwijking van -0,38% tov. het LCD display van de minikWh meter, echter deze heeft een meetpunt gemist, anders zou de waarde iets beter zijn geweest.

De Enecsys Gateway (lichtgroen in de grafiek) heeft een afwijking van -3,55% tov. het LCD display van de minikWh meter. Dit terwijl deze eerder start en later stopt.

Dit is een eerste meting, wanneer ik meerdere metingen heb gedaan zal ik de gemiddelde afwijking in het Omoerbeek script zetten om een zo nauwkeurig mogelijke weergave te krijgen op PVOutput. De afwijking varieert wat afhankelijk van veel of weinig zon.

Afbeeldingslocatie: http://www.mrmodelrailroad.com/pvoutput3.jpg

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
wersitime schreef op zondag 17 mei 2015 @ 21:51:
Zoek de verschillen:

Ik heb op PVOutput een tweede account aangemaakt om te kunnen vergelijken tussen de Enecsys Gateway opbrengst en de tussen de zonnepanelen gemonteerde minikWh meter. De Enecsys Gateway stuurt zijn data via het Omoerbeek script, de minikWh meter via de SO Puls aangesloten op de Raspberry met bijbehorend script. Doel, ik wilde exact het verschil weten zodat ik de juiste correctiefactor kan toepassen in het Omoerbeek script.

Wat we al wisten is dat Enecsys te lage waarden aangeeft.

De SO Pulse (donkergroen in de grafiek) heeft een afwijking van -0,38% tov. het LCD display van de minikWh meter, echter deze heeft een meetpunt gemist, anders zou de waarde iets beter zijn geweest.

De Enecsys Gateway (lichtgroen in de grafiek) heeft een afwijking van -3,55% tov. het LCD display van de minikWh meter. Dit terwijl deze eerder start en later stopt.

Dit is een eerste meting, wanneer ik meerdere metingen heb gedaan zal ik de gemiddelde afwijking in het Omoerbeek script zetten om een zo nauwkeurig mogelijke weergave te krijgen op PVOutput. De afwijking varieert wat afhankelijk van veel of weinig zon.

[afbeelding]
Mijn ervaring wat betreft de juistheid van de enecsys meting tov de comrad energycount 3000 is dat bij lage waarden enecsys te hoog aan geeft en bij hoge vermogens te laag.
Belangrijker is eigenlijk wat de ferias meter er mee doet. Ik loop al een tijdje met de gedachte De golfvorm van de stroom met een scoop te bekijken. Zeker bij lage vermogens is die behoorlijk vervormt volgens mij.

Wat betreft de logfile ben ik inmiddels van mening als het goed werkt zet je hem gewoon uit. Als je problemen hebt zet je hem gewoon aan.
Johan

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:21

P_Tingen

omdat het KAN

omoerbeek schreef op zondag 17 mei 2015 @ 19:25:
Ik heb even zitten rekenen. Ik kom uit op een log van tegen de 500k per dag voor 4 inverters.
Das idd best wel veel.

Daarom heb ik nu een versie gemaakt die niks logt, tenzij hij fouten tegenkomt. Je kan ook VERBOSE op 1 zetten in config.php, dan krijg je het oude gedrag.

Samen met de mysql wijziging zit die nu in github.
Voor programma's op het werk bouw ik meestal in dat ze de laatste x dagen loggen. Wat je hier zou kunnen doen is 1 logfile per weekdag, dus 1 voor zondag, 1 voor maandag en zo verder. Bij een dagovergang wis je de logfile waar je naartoe gaat schrijven zodat je maximaal 7 x 500K aan logging hebt. Voordeel is dat je toch altijd de logging van de laatste paar dagen kan bekijken terwijl het niet veel ruimte inneemt.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
Ik heb niet zoveel zin om een eigen logging mechanisme te schrijven. In dat geval kan ik beter syslog gebruiken, dan regelt het OS het verder voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
solar_robbedoes schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 23:50:
[...]

Op een PC met Windows kun je met WinSCP ( http://winscp.net/eng/docs/lang:nl ) inloggen op je RBP en alle files bekijken / bewerken etc. Handy!!

Rob
Zoals gezegd heb ik inmiddels een 2e raspberry en daarmee wat geëxperimenteerd vanavond.
Ik had de sd kaart geïnstalleerd volgens omschrijving aan het begin van dit topic. Als ik dan met de sd kaart in een windows pc kijk is de schijf bij eigenschappen ongeveer 50 mb groot zowel bij een kale installatie als de compleet uitgevoerde omschrijving. Zoals verwacht is de enecsys file niet te zien in windows. Als ik bovenstaande software installeer kan die de raspberry niet bereiken. Daarna lukt het met putty ook niet meer tot je de raspberry reset door de stekker er uit te trekken.

Deze week eens proberen contact met de soladin te maken.

Johan

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Even een probleempje:

Nadat ik wat script had aangepast in het omoerbeek script vanwege de correctie op de output wil na een reboot het script niet meer starten. In eerste instantie wel na een reboot in mobaxterm, maar na afsluiten van mobaxterm stopt het script weer. Met de hand starten gaat wel.

Aanvulling: Het blijkt nu dat na meerdere reboots het script wel loopt. Misschien klapt het script er uit omdat ik ook naar een file schrijf zodat ik de individuele data via de webbrowser kan bekijken. Als de file net gelezen wordt kan ik me dat voorstellen

De crontab loopt.

Echter wanneer ik #crontab -e in type gebeurt er niets en kom ik niet in de editor en kan niet controleren of deze regel er nog wel in staat: @reboot php /home/pi/enecsys_php/e2pv.php

Met dit commando ziet het er zo uit: crontab -l

# Edit this file to introduce tasks to be run by cron.
#
# Each task to run has to be defined through a single line
# indicating with different fields when the task will be run
# and what command to run for the task
#
# To define the time you can provide concrete values for
# minute (m), hour (h), day of month (dom), month (mon),
# and day of week (dow) or use '*' in these fields (for 'any').#
# Notice that tasks will be started based on the cron's system
# daemon's notion of time and timezones.
#
# Output of the crontab jobs (including errors) is sent through
# email to the user the crontab file belongs to (unless redirected).
#
# For example, you can run a backup of all your user accounts
# at 5 a.m every week with:
# 0 5 * * 1 tar -zcf /var/backups/home.tgz /home/
#
# For more information see the manual pages of crontab(5) and cron(8)
#
# m h dom mon dow command

Alles lijkt te kloppen. Iemand een idee wat er gebeurd kan zijn.

[ Voor 55% gewijzigd door wersitime op 21-05-2015 17:27 ]

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
@wersitime

Ik weet niet wat je allemaal hebt zitten sleutelen, het script schrijft zelf niet naar een file. Dus het is moeilijk om te zeggen wat er fout gaat.... Op een linux systeem is het simultaan schrijven en lezen normaalgesproken geen probleem.

je krijgt helemaal niets te zien met crontab -e, ook geen foutmelding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Nee geen foutmelding en niets te zien, hij voert het commando crontab -e uit en gaat naar de volgende commandoregel zonder actie.

Het stukje naar file schrijven heb ik zelf toegevoegd, ben bang dat het daar fout gaat. Heb net het originele script weer teruggezet en dan werkt alles weer normaal. Aan de crontab ligt het dus niet.

Ik heb een stukje toegevoegd wat de individuele inverter data naar een file schrijft. Deze kan ik met de browser lezen zodat ik op ieder moment de inverteres kan checken. Hoeft niet want er zijn mogelijkheden zat maar dit leek me wel handig. Het werkt goed wanneer ik het met de hand start, maar na een reboot geeft het dus problemen.

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
Het enige wat ik kan bedenken is dat je default editor verkeerd staat.... heb je in die richting iets veranderd?
(dwz EDITOR of VISUAL environment variable of iets dergelijks)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Nee ik heb niets veranderd.

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
Ik ben erg benieuwd of de Database experts in dit forum het voor elkaar hebben gekregen om de live monitoring visueel te maken op inverter niveau. Ik heb op mijn Pi eens ingelogd met PHPmyAdmin, maar volgens mij staat dit allemaal redelijk ver af van mijn Microsft Access kennis, helaas.
Kopieren plakken lijkt mij redelijk goed af te gaan nu het omoerbeek script al een week fantastisch draait! Op het live bekijken van de inverters na, is het hele pvoutput.org een sprong voorwaarts met hun flexibele website en de smartphone app en widget. ik zie nu gelijk op het homescreen wat de dagopbrengst is. Dit was vroeger veel te veel werk om elke keer via die flash website op te vragen.
Dus nogmaals, bedankt!

Ik heb net de regel define('VERBOSE', 0); aan het config.php toegevoegd en het e2pv.php bestand vervangen met het nieuwe bestand van de github. Na een reboot heeft het e2pv.log bestand de inhoud van het e2pv.php bestand. Klopt dat?

[ Voor 15% gewijzigd door JakeNL op 21-05-2015 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madere
@omoerbeek.
Ja hoor: het nieuwe script met de mysql connectie script werkt goed.
Ik krijg in ieder geval geen foutmeldingen.

Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
@JakeNL: nee dat lijkt me vreemd. Ik vermoed een kopieer vergissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
omoerbeek schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 07:06:
@JakeNL: nee dat lijkt me vreemd. Ik vermoed een kopieer vergissing.
Vanochtend genereerde het script ook geen output, dus er was zeker iets mis.
-Gisteravond heb ik de gewijzigde e2pv.php met een kopieer-plak bewerking, via mijn Windows pc, over het bestaande document heengezet
-Vanochtend heb ik via de Pi weer de stappen uit de handleiding gevolgd door het zip bestand te downloaden en de kopieerhandeling van de e2pv.php vanaf de commandline te doen. Nu genereert het script weer wel output, plus de logfile blijft leeg. Opgelost dus

Vraag: is het in de 'php-wereld' nodig om een script te stoppen voordat het vervangen wordt? Zo ja, welk commando voer ik daar voor uit.

Vraag 2 :) :
Ik heb 2 Pi's waarvan 1 in gebruik genomen is als XMBC media center (Pi 2b) en de andere om het script te draaien.(Pi 1b). Nu is de Pi 2b volgens mij makkelijk in staat om die paar bits en bytes 'erbij' te doen, maar ik wil niet te veel knutselen aan die Pi 2b ivm de mediacenter die het gewoon moet blijven doen.
A: Wat moet er minimaal geinstalleerd worden om de basis pvoutput te genereren? Apache en PHP? Zijn MySQL en PHPmyAdmin alleen nodig als er naar lokale tabellen gelogd moet worden?
B: Als ik op beide Pi's op de logging opzet, kan ik dan door de Enecsys gateway informatie te wijzigen, het loggen van de ene naar de andere Pi overzetten. (nu 'moest' ik vanochtend tussen de boterhammen door mijn fout van gisteravond rechtzetten. Alleen een andere IP in de gateway intypen en de stekker in de 2e Pi steken was veel sneller geweest om de basic logging weer te laten lopen via die tweede Pi)

[ Voor 36% gewijzigd door JakeNL op 22-05-2015 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
- Je kan de php file gewoon overschrijven. Maar pas asl het php process opnieuw wordt gestart zie je je wijzgingen.
- Je hebt geen een webserver nodig, alleen php is al genoeg.
- gateway ip overzetten is genoeg, de eerdere instantie van het php script krijgt dan geeen data meer en draait dan "loos".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizlekd
  • Laatst online: 16-02 13:22
@ omoerbeek Hallo, ik had de boel hier nogal provisorisch draaien en gisteren besloten om van scratch af te beginnen. Op de een of andere manier krijg ik het script niet meer aan de praat.
Draai op een RPI met de nieuwste installatie (dat is een andere basis dan de vorige keer. Die oude was wel door updates op hetzelfde level.)

Gebruik nu de laatste master.zip, het script wat ik daarvoor gebruikte is de eerste versie waarin de ID Count een melding geeft dat alle ID's gezien zijn.

Na het commando: php /home/pi/enecsys/e2pv.php >> /home/pi/enecsys/e2pv.log

Krijg ik de foutmelding: PHP Parse error: syntax error, unexpected 'define' (T_STRING) in /home/pi/enecsys/config.php on line 3

Heb nu 3 keer de config sectie ingevuld maar PHP wil het niet snappen... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
omoerbeek schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 13:44:
- Je kan de php file gewoon overschrijven. Maar pas asl het php process opnieuw wordt gestart zie je je wijzgingen.
Daar ging mijn vraag ook een beetje over, het herstarten: ik weet nu niets beters dan de Pi te laten rebooten als ik het script opnieuw moet laten starten, maar dat voelt een beetje als een brute methode. het werkt wel natuurlijk
- Je hebt geen een webserver nodig, alleen php is al genoeg.
Dus, geen Apache installeren?
- gateway ip overzetten is genoeg, de eerdere instantie van het php script krijgt dan geeen data meer en draait dan "loos".
Bedankt, ik hoopte dit al en het klopt gelukkig!

De logfile bleeft vandaag keurig leeg met VERBOSE 0. Werkt perfect dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-09 20:34
Dizlekd schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 21:15:

Na het commando: php /home/pi/enecsys/e2pv.php >> /home/pi/enecsys/e2pv.log

Krijg ik de foutmelding: PHP Parse error: syntax error, unexpected 'define' (T_STRING) in /home/pi/enecsys/config.php on line 3

Heb nu 3 keer de config sectie ingevuld maar PHP wil het niet snappen... :-(
Volgens mij missen we op regel 2 de ; aan het einde van de regel.
code:
1
2
2    define('VERBOSE', 0)         // be silent, except for errors 
3    define('IDCOUNT', N);

[ Voor 10% gewijzigd door 19roland70 op 22-05-2015 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizlekd
  • Laatst online: 16-02 13:22
19roland70 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 23:47:
[...]

Volgens mij missen we op regel 2 de ; aan het einde van de regel.
code:
1
2
2    define('VERBOSE', 0)         // be silent, except for errors 
3    define('IDCOUNT', N);
Jaha!! Die misten we! :-P

Bedankt! :-)

@omoerbeek, uwe genadigdheid, zet u de ; weer even op de i? Of zoiets? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
Dizlekd schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 00:48:
[...]

Jaha!! Die misten we! :-P

Bedankt! :-)

@omoerbeek, uwe genadigdheid, zet u de ; weer even op de i? Of zoiets? ;-)
Oopsie, done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan ik in PVout ook per paneel of omvormer zien wat er binnen komt?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?userid=39658

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
Alleen als je split mode opzet. Dan worden zowel individuele inverters doorgegeven als het totaal.

[ Voor 5% gewijzigd door omoerbeek op 28-05-2015 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:17

HHF

Hallo,
Ik ben een beginneling, maar heb de Raspberry/Enecsys wel aan de praat gekregen.
Nu wil ik echter SPLIT mode gaan gebruiken. Zie de config file onder.
Ik krijg nu de foutmelding: In SPLIT mode , define IDCOUNT systemid mappings

Kan iemand mij aangeven wat ik fout doe?.

<?php
define('VERBOSE', 1); // be silent, except for errors
define('IDCOUNT', 11);
define('APIKEY', 'f76c2xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx5767122193c57a63');
define('SYSTEMID', '37898');
define('LIFETIME', 0); // see README.md
define('MODE', 'SPLIT'); // 'AGGREGATE' or 'SPLIT'
define('EXTENDED', 0); // Send state data? Uses donation only feature
// AC is default 0. See README.md
define('AC', 0); // Send DC data or AC (DC * Efficiency)
// If mode is SPLIT, define the Enecsys ID to PVOutput SystemID mapping for each
// inverter.
$systemid = array(
0110016171 => 37959,
0110017096 => 37959,
0110014845 => 37959,
0110016564 => 37959,
0110012215 => 37959,
0110017023 => 37959,
0110012511 => 37959,
0110014389 => 38012,
0110016878 => 38012,
0110015901 => 38012,
0110016964 => 38012,
);
// If mode is SPLIT, optionally define the Enecsys ID to APIKEY mappings
// If an id is not found, the default APIKEY from above is used.
$apikey = array(
0110016171 => 'f76c2xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx5767122193c57a63',
0110017096 => 'f76c2xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx5767122193c57a63',
0110014845 => 'f76c2xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx5767122193c57a63',
0110016564 => 'f76c2xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx5767122193c57a63',
0110012215 => 'f76c2xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx5767122193c57a63',
0110017023 => 'f76c2xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx5767122193c57a63',
0110012511 => 'f76c2xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx5767122193c57a63',
0110014389 => '3120xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx4397d5ad3d1a43da',
0110016878 => '3120xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx4397d5ad3d1a43da',
0110015901 => '3120xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx4397d5ad3d1a43da',
0110016964 => '3120xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx4397d5ad3d1a43da',
);
// The following inverter ids are ignored (e.g. the neighbours' ones)
$ignored = array(
// NNNNNNNNN,
// ...
);
?>

15 kWp panelen, gasloos, warmteponp, 1EV 80 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

Ik heb de fout al gevonden. ik moet de leading 0 van de serials aflaten. Sorry voor de overlast. (En nog bedankt voor alle programmeer effort die jullie erin gestoken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
@HHF in split mode wil je per inverteer een verschillend systemid. Anders heeft het weinig zin en overschrijft de ene inverter de gegevens van de andere.

[ Voor 22% gewijzigd door omoerbeek op 29-05-2015 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraatsie
  • Laatst online: 29-11-2023
Heren een goeden avond,

Ik volg dit project vanaf het begin met grote interesse. Ben in het bezit van een Pi 2
Heb de image enecsys_auto_install_e2pv_8gb.img geinstalleerd en alles geupdate
Vast ipadres gegeven en inloggen via rdp gaat prima. Heb het update script van e2pv.php gedraaid en de gegevens ingevoerd. Tot zover geen probleem, echter ik zie niets in PVO verschijnen. ps in de gateway de remote server gewijzigd in ip van de Pi
Heb tevens de cronjob aangemaakt met een aanmaak van een logfile. Er gebeurd echter niets.
Het echte grote probleem is als ik een reboot geeft hij niet meer opstart en ik alles weer van voor af aan kan doen. Dit wordt erg frusterend. Zelfs sd telkens vooraf geformateerd.
Wie heeft er nog een stappenplan in huis (andere image wellicht) zodat ik mij uiteindelijk ook kan aanmelden bij het Enecsys team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Als je met een beeldscherm aan je pi kijkt terwijl je herstart krijg je dan geen foutmeldingen te zien in de bootscherm?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraatsie
@snameroc Heb ik wel gedaan, hij blijft hangen op een hele rij inlogtekst met hierin allerhande foutmeldingen, voor details moet ik het morgen opnieuw bekijken, maar ondermeer iets over in host modus en io fouten. Image opnieuw en alles loopt weer totdat er het een en ander is gewijzigd en er een reboot nodig is. Was/ben juist zo enthousiast geworden en heb totdat ik het met hulp van hier voor elkaar heb mijn eebox er maar weer even achter gehangen met aloaha solar colector die nog wel logt naar PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
@Kraatsie rPi 2 ? Er staat me bij dat het image niet geschikt is voor de 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Bedoel je de quadcore dat zou kunnen er zijn inmiddels 5 verschillende versies volgens mij. Ik heb de voorlaatse die het doet en ook een met nog een normale sd kaart die het ookdoet en die gebruik ik nu want die gebruikt het minste stroom. In de laatste Elektuur staat wat je moet doen om de quadcore bruikbaar de maken voor de hier gebruikte linux volgens mij.
Johan

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraatsie
@omoerbeek Zo net wakker uit de nightshift, ok ik dacht dat als je hem geupdate heb hij geschikt zou zijn. Zijn er wel mogelijkheden om het op een Pi 2 aan het werk te krijgen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solar_robbedoes
Wie weet een oplossing voor onderstaand probleem:

Situatie, mijn eigen installatie op ons dak met 8 converters en huis van buurman ( zit nog 1 huis tussen in ) met 5 converters.

Tot dat de statistiek server van Enecsis werkte, connecte mijn Enecsys gateway met alle 8+5 = 13 converters. De server van Enecsys was blijkbaar in staat om via de serienummers van de converters van mij en mijn buurman, het toe te wijzen aan de eigen installatie en statistieken. ( zal de installateur gedaan hebben ) Gateway van de buurman, kwam ik een kastje terecht als overbodig.

Nadat mijn buurman merkte dat hij ook geen statistieken meer kon zien op de Enecsys monitor site en bij mij de PVout.org statistieken zag via mijn RP2 setup, uiteraard de vraag, kan je dat voor mij ook even regelen? Tuurlijk, goede buren. Leuk klusje.

In de config.php staan uiteraard de serienummers van mijn buurman die ik dus niet wil zien / laten meetellen met mijn eigen output naar PVout.org.

Dus het wordt tijd dat buurman zijn eigen Enecsys Gateway uit de kast haalt en aansluit; zo gezegd zo gedaan.

Overdag gedaan: wonder boven wonder....... de display blijft hardnekkig op "000" staan. Gateway defect? (bleek een voorbarige conclusie)

De Gateway verhuisd naar de plek waar mijn Gateway staat/hangt en daar ook aangesloten op lichtnet. Gewoon ter test. Nog steeds na 2 uur geduld, mijn display "013" die van hem "000". Beide gateways daar laten staan. De mijne gewoon ook op het netwerk aangesloten, die van hem gewoon los.

Volgende ochtend: ik zie geen data op PVout verschijnen van mezelf. Ra Ra...

Nou had ik nog wat aan de scripts geknutseld de vorige avond om het loggen en ook het schrijven naar de mySQL database uit te schakelen. Grote schrik, had ik nou mijn eigen software verminkt en daardoor werkte het niet meer? Dus loggen ( Verbose ) en Crontab regel weer aangepast en reboot.

Uurtje gewacht en nog geen data te zien bij PVorg. Op zoek naar de logfile op de RBP.
Ah......... hij heeft pas 3 converters gezien, ipv de 8. Blijkbaar gaat hij pas data doorsturen als hij ze alle 8 gezien heeft.

Ben toen naar de plek gelopen waar beide gateways stonden en wonder boven wonder, mij Gateway zag er maar "003" en ineens stonden er "010" op de display van de Gateway van de buurman.

Conclusie: Als een converter contact gemaakt heeft met een wilekeurige Gateway, dan ontstaat er voor die dag blijkbaar een "binding" met die Gateway.

Het is dus niet een multicast systeem, waardoor meerdere Gateways op de zelfde plek gelijktijdig alle aanwezige converters zien en horen.

Met deze wetenschap, zijn Gateway verplaatst naar zijn eigen huis. Gewoon s'avonds aangesloten en dan volgende ochtend ( vandaag dus ) maar kijken of hij zijn eigen omvormers ziet en ik de mijne.

Bagger: weer geen data van mij naar PVout. Kijk gelijk maar op de display van de Gateway... "007". Arrghh, moeten er 8 zijn, dus geen data naar PVout.

Loop naar de buurman en ja hoor, zijn gateway ziet de converter die bij mij ontbreekt. Dus zijn eigen 5 + 1 van mij = 6.

Besef dat het een heel verhaal is, maar kon het niet korter duidelijk genoeg uitleggen.

Wie weet mogelijk een slimme oplossing voor dit buren probleem?

Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

omoerbeek schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 07:38:
@HHF in split mode wil je per inverteer een verschillend systemid. Anders heeft het weinig zin en overschrijft de ene inverter de gegevens van de andere.
Hallo Otto,
Mijn bedoeling was om de eerste 7 Enecys op de eerste ID te schrijven, en de laatste 4 op een tweede ID. (Systeem indertijd samen aangeschaft met de buren, maar mijn gateway ziet ook die van de buren).
Is het dan het beste om de script twee keer te draaien (kan dat uberhaubt?) een maal met ignore van de laatste 4 en 1 maal met ignore van de eerste 4?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
HHF schreef op zondag 31 mei 2015 @ 17:33:
[...]

Hallo Otto,
Mijn bedoeling was om de eerste 7 Enecys op de eerste ID te schrijven, en de laatste 4 op een tweede ID. (Systeem indertijd samen aangeschaft met de buren, maar mijn gateway ziet ook die van de buren).
Is het dan het beste om de script twee keer te draaien (kan dat uberhaubt?) een maal met ignore van de laatste 4 en 1 maal met ignore van de eerste 4?.
Split mode is niet voor de beschreven situatie bedoeld.
Het script aggregeert altijd alle inverters, en maakt geen groepen oid. Als je in split mode draait, wordt er naast de geaggregeerde data ook individuele data verstuurt.

Je kan 2 instanties van het script draaien, maar dan moet je wel in de 2e instantie een wijziging aanbrengen, deze moet naar een andere poort luisteren (verander het socket_bind statement). Maar dat lost ook je probleem niet op, want de data komt van 1 gateway, als ik het goed begrijp. Of zijn er 2 gateways?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
Kraatsie schreef op zondag 31 mei 2015 @ 16:28:
@omoerbeek Zo net wakker uit de nightshift, ok ik dacht dat als je hem geupdate heb hij geschikt zou zijn. Zijn er wel mogelijkheden om het op een Pi 2 aan het werk te krijgen dan?
Ik weey vrijwel niets van rPi's. Probeer NLMaca.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Hallo solar robedoes een oplossing weet ik niet maar kan me herinderen uit de enecsys tijd (ik had een installateurs account) dat je de gateway serie nummer in moest geven. Ook mijn buurman heeft 2 jaar meegelift op mijn gateway. Toen ik zijn account aanmaakte bij enecsys ( een jaar na ingebruik name ) stond er op die bewuste dag 125kwh. Het lijkt er op dat de gateway geleerd wordt naar welke omvormers hij moet kijken. Wat je nog kunt proberen is de 2e gateway uitzetten en hopen dat als het de volgende dag licht wordt de omvormers communiseren met de eerste bereikte gate way.
Het idee om het script 2x te draaien houd me ook al een tijdje bezig zoals juist gevraagt hierboven.
Johan

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
@solar_robbedoes beetje hetzelfde probleem als HHF denk ik. Ik kan daar nu niet zo snel een oplossing voor geven, want we hebben geen centraal systeem zoals bij de originele Enecsys oplossing. Maar ik zal eens verder nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

Hallo Otto,
Ik kan mijn buurman vragen zijn gateway uit te zetten, dan komt alles bij mij binnen. Tot zover geen probleem.
Zou ik de script twee keer kunnen draaien (met een andere naam natuurlijk, dus b.v. ep2v1.php en ep2v2.php) en dan met twee keer een andere ignore list?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solar_robbedoes
HHF schreef op zondag 31 mei 2015 @ 17:58:
Hallo Otto,
Ik kan mijn buurman vragen zijn gateway uit te zetten, dan komt alles bij mij binnen. Tot zover geen probleem.
Zou ik de script twee keer kunnen draaien (met een andere naam natuurlijk, dus b.v. ep2v1.php en ep2v2.php) en dan met twee keer een andere ignore list?
Gaat m.i. niet werken, omdat je data vanaf de Gateway maar over 1 poort ( 5040? ) verzonden wordt.

Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
Wat zou kunnen werken is beide gateways naar 1 draaiend script laten sturen (technisch kan dat kan nu al).
Ik moet dan wel de code aanpassen zodat ie groepeert per buurman, zeg maar, das wat werk....

Ik zie ook wel praktische problemen: niet in alle situatie zal een gateway het script dat bij de buren draait kunnen bereiken (denk firewalls e.d.) . Je moet ook op goede voet staan met je buren om het gezamenlijk te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
HHF schreef op zondag 31 mei 2015 @ 17:58:
Hallo Otto,
Nee, gaat niet werken, data van 1 gateway kan maar naar 1 script gestuurd worden. Maar zie mijn vorige post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
Wat ik bedoel,

1 gateway -> 1 script -> uitsplitsen per buurman is zelfs makkelijker dan
2 gateways -> 1 script -> uitsplitsen

Maar er is dus wel programmeer werk nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Misschien kan het script de data doorsturen naar een 2e rbpi zodat die de andere omvormers kan ignoren.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solar_robbedoes
snameroc schreef op zondag 31 mei 2015 @ 18:53:
Misschien kan het script de data doorsturen naar een 2e rbpi zodat die de andere omvormers kan ignoren.
Lijkt me een prima idee!

Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

Lijkt me toch eenvoudiger om de data in het script te splitsen en dan te posten naar twee verschillende PVoutput accounts. 2 RBPI's lijkt me wat veel. Ik ben echter niet erg bedreven in Unix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
Direct doorsturen naar de juiste eindbestemming lijkt me makkelijker en robuuster. Niet echt nuttig om 2 rPi's te draaien. Ik probeer er deze week aan te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Kraatsie schreef op zondag 31 mei 2015 @ 00:33:
@snameroc Heb ik wel gedaan, hij blijft hangen op een hele rij inlogtekst met hierin allerhande foutmeldingen, voor details moet ik het morgen opnieuw bekijken, maar ondermeer iets over in host modus en io fouten. Image opnieuw en alles loopt weer totdat er het een en ander is gewijzigd en er een reboot nodig is. Was/ben juist zo enthousiast geworden en heb totdat ik het met hulp van hier voor elkaar heb mijn eebox er maar weer even achter gehangen met aloaha solar colector die nog wel logt naar PVO
de image die ik gemaakt heb kan wel werkend gemaakt worden op een rpi 2, maar je moet dan wel eerst upgraden, zodat de software 'aanhaakt' op de hardware.
hier staan wel de commando';s
http://thepihut.com/blogs...sd-for-the-raspberry-pi-2

daarna zou het gewoon wel moeten werken.
de image (raspbian wheezy) is dezelfde voor beide rpi's. alleen is upgraden daarna het enige wat je hoeft te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraatsie
@NLMaca Thanks voor je reactie, heb zojuist alles weer opnieuw gedaan, image opnieuw gedownload en geupdate. Nederlands gemaakt en volledige sd kaart beschikbaar gemaakt. Na een reboot gaf hij vele foutmeldingen maar ik hem hem helemaal uit laten draaien en vervolgens opnieuw gestart. Alles nu in NL en de hele 16Gb sd beschikbaar. Wel vreemd dat van al die foutmeldingen maarja het werkt nu. Ik log nu in via vast ip via xrdp op de laptop, ideaal. nu het updatescript voor enecsys draaien en kijken of het voor donker nog wat oplevert. Ik hoop dat als ik nog vragen heb ze bij je kwijt kan. Wil namelijk als het draait de data via een site die op de Pi draait laten zien als dit kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
geen probleem. kun je ook laten weten welke foutmeldingen je krijgt? zonder exacte info kan ik je moeilijk helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahah
  • Laatst online: 25-03 20:06
snameroc schreef op zondag 31 mei 2015 @ 18:53:
Het 'burenprobleem' heb ik als volgt opgelost:
- De buurman heeft zijn gateway uitgeschakeld zodat we het zigbee-adhoc-aanmeldprobleem van de inverters omzeilen; alle inverters melden zich zo via mijn gateway.
- Op de rpi draait een aangepast script (bron omoerbeek) wat de gegevens van mijn eigen inverters naar mijn eigen database schrijft voor verder gebruik: zie http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/44084425
- Elke gegevensreeks die van een buurman's inverter komt, wordt door het aangepaste script naar een bestandje in /run/ geschreven.
- Op dezelfde rpi draait een 2e aangepast script (bron omoerbeek) onder een andere naam waarin het bestandje vanaf /run/ wordt gelezen, verder verwerkt en naar pvoutput gestuurd. zie http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=40501&sid=37062
-dit houtje-touwtje geheel draait nu een aantel weken probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Dat is natuurlijk het mooiste met zo een construktie tov 2 rbpi,s Ik ga me er eens in verdiepen en met de. buurman over hebben of hij er behoefte aan heeft. Ik kom er op terug.
Johan

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amsterdreamer
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-04-2021
Beste ontwikkelaars,

Ik heb al een tijd meegekeken in het forum en mijzelf de vraag gesteld: Gaat mij dit ook lukken?
Als antwoord heb ik mijzelf gegeven: JA als ik het stapje voor stapje aanpak.
Vandaar dat ik inmiddels de benodigdheden wil gaan bestellen maar daar al op het eerste probleem stuit.
Welke Raspberri moet ik hebben?

De volgende modellen worden op tweakers genoemd:
Raspberry Pi 2 Model B 1GB € 36,95
Raspberry Pi Model B+ (512MB) € 26,99
Raspberry Pi model B (512MB) € 27,99
Raspberry Pi model A+ € 24,95
Raspberry Pi model A € 25,95

Waar moet ik voor kiezen, is de goedkoopste goed genoeg?

Groet Joop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:38
Amsterdreamer schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 16:06:
Beste ontwikkelaars,

Ik heb al een tijd meegekeken in het forum en mijzelf de vraag gesteld: Gaat mij dit ook lukken?
Als antwoord heb ik mijzelf gegeven: JA als ik het stapje voor stapje aanpak.
Vandaar dat ik inmiddels de benodigdheden wil gaan bestellen maar daar al op het eerste probleem stuit.
Welke Raspberri moet ik hebben?

De volgende modellen worden op tweakers genoemd:
Raspberry Pi model B (512MB) € 27,99
Raspberry Pi model A+ € 24,95
Raspberry Pi model A € 25,95

Waar moet ik voor kiezen, is de goedkoopste goed genoeg?

Groet Joop
Pi 2 model B heb ik zelf...(incl. behuizing) gebruik je je Pi straks niet meer om te loggen kun je hem op een andere manier weer inzetten, bv als media center of iets dergelijks. (werkt prima , hoeft alleen een ander geheugen kaartje erin te gooien voorzien van een image, ideaal voor de avond uren te vullen)

[ Voor 3% gewijzigd door pielle007 op 03-06-2015 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo Tweakers,

Zoals jullie misschien weten ben ik nog steeds druk met Sunpanels bezig. Ondertussen is het al flink uitgebreid en kun je ook Excel-sheetjes exporteren en staan er nu zo'n 75 panelen op 1 scriptje te draaien.

Om even te polsen; zou er iemand geïnteresseerd zijn in een REST-API? Deze output dan JSON op een speciale API-url zodat je je eigen systeem ook aan Sunpanels kan koppelen.

Binnenkort maak ik ook een handleiding in PDF hoe je je gateway kunt aanpassen en een online formulier om je altijd te kunnen registeren op de site.

-- Edit:
Ik heb nu een formuliertje erbij gebouwd dat je jezelf simpel kunt registreren. Makkelijk! :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2015 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
pielle007 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 16:23:
[...]

Pi 2 model B heb ik zelf...(incl. behuizing) gebruik je je Pi straks niet meer om te loggen kun je hem op een andere manier weer inzetten, bv als media center of iets dergelijks. (werkt prima , hoeft alleen een ander geheugen kaartje erin te gooien voorzien van een image, ideaal voor de avond uren te vullen)
aan deze heb je genoeg.

wil je de versie draaien dat je er ook een live dashboardje op wilt hebben dan zijn beide voldoende. echter heb ik hier ook een pi 2 liggen en dat draait toch iets lekkerder. en zoals pielle007 al zegt, je kan m later altijd nog als kodi mediacenter gebruiken.

als voorbeeld wat je nodig hebt:
raspberry pi dus (zie boven)
micro sd kaartje (16gb is zat)
micro usb voeding of indien je router ook nog een usb uitgang heeft, kun je een micro usb -> usb voeding nemen. scheelt je weer een stopcontact.
utp kabel naar je router.

mocht je er niet uitkomen stuur me gerust een pm. kan het zo voor je draaiende maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 18:12:
Hallo Tweakers,

Zoals jullie misschien weten ben ik nog steeds druk met Sunpanels bezig. Ondertussen is het al flink uitgebreid en kun je ook Excel-sheetjes exporteren en staan er nu zo'n 75 panelen op 1 scriptje te draaien.

Om even te polsen; zou er iemand geïnteresseerd zijn in een REST-API? Deze output dan JSON op een speciale API-url zodat je je eigen systeem ook aan Sunpanels kan koppelen.

Binnenkort maak ik ook een handleiding in PDF hoe je je gateway kunt aanpassen en een online formulier om je altijd te kunnen registeren op de site.

-- Edit:
Ik heb nu een formuliertje erbij gebouwd dat je jezelf simpel kunt registreren. Makkelijk! :)
gaat dat over dit linkje? http://www.sunpanels.eu ??
ik ben wel geinteresseerd in de code :D, maar niet in een registratie, juist om de reden wat er met enecsys is gebeurd, dan is er weer een afhankelijkheid. no hard feelings uiteraard.

op een api bouwen heb ik nooit gedaan. (te weinig kennis voor)

is er btw een apart php login script voor bootstrap3 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraatsie
@NLMaca heb mijn Pi 2 nu 2 dagen draaien en hij logt prima, bij een reboot geen foutmeldingen meer dus ook prima. Alleen zie ik op PVO in mijn live output dat hij soms na 5 min. iets stuurt en de volgende keer om de 10 min. Dit gebeurd random. Enig idee waar de oorzaak zou kunnen liggen en iets wat mij nog niet is gelukt is om de panelen afzonderlijk zichtbaar te krijgen in PVO. Heb de 6 afzonderlijke inverters incl id en apikey ingevoerd in het script en split modus gekozen alleen hoe ik het dit nu zichtbaar krijg in PVO kom ik nog niet uit, ik weet niet precies wat ik daar moet aanpassen. Een andere vraag is of er iets van een stappenplannetje is om een eigen dashbord of een te maken site site op de Pi kan laten draaien.
Een hoop vragen wellicht maar ik wordt steed enthousiaster over de Pi en dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
NLMaca schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 22:10:
[...]

wil je de versie draaien dat je er ook een live dashboardje op wilt hebben dan zijn beide voldoende.
Dat live dashboardje zou ik ook graag draaien, is daar al een bruikbare variant van?
echter heb ik hier ook een pi 2 liggen en dat draait toch iets lekkerder. en zoals pielle007 al zegt, je kan m later altijd nog als kodi mediacenter gebruiken.
Sterker nog, ik heb gewoon een Kodi image gepakt en daar PHP bijgeinstalleerd. Dat was al genoeg om de logging naar PVO op te zetten. Binnen Kodi merk ik niets van het runnen van het script. Het mooie is ook nog dat zo'n Kodi image al dingen als Samba en weet ik veel geinstalleerd heeft. Je kan de RPI zo vanuit Windows verkenner benaderen en in de pi/home directory kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
JakeNL schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 14:58:
[...]

Dat live dashboardje zou ik ook graag draaien, is daar al een bruikbare variant van?

[...]

Sterker nog, ik heb gewoon een Kodi image gepakt en daar PHP bijgeinstalleerd. Dat was al genoeg om de logging naar PVO op te zetten. Binnen Kodi merk ik niets van het runnen van het script. Het mooie is ook nog dat zo'n Kodi image al dingen als Samba en weet ik veel geinstalleerd heeft. Je kan de RPI zo vanuit Windows verkenner benaderen en in de pi/home directory kijken.
ik heb wel een versie staan op github (zie mijn onderschrift). ik heb dit weekend een update gepland.

een voorbeeld met demo data (laatste data van gisterenavond):
http://vanmarion.nl/projects/enecsys/dashboard/DEV/
en dan hetzelfde maar dan de output met hoe mn ouders hun panelen hebben liggen.
http://vanmarion.nl/proje...dashboard/DEV/mapping.php (hier heb ik de datum even vast gezet op 3 juni, omdat dit geen live data is.

echter bij mapping.php zul je zelf je indeling in html moeten maken. het is nog vrij basic qua instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NLMaca schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 22:13:
[...]

gaat dat over dit linkje? http://www.sunpanels.eu ??
ik ben wel geinteresseerd in de code :D, maar niet in een registratie, juist om de reden wat er met enecsys is gebeurd, dan is er weer een afhankelijkheid. no hard feelings uiteraard.

op een api bouwen heb ik nooit gedaan. (te weinig kennis voor)

is er btw een apart php login script voor bootstrap3 ?
In principe is het de bedoeling straks publiek alle code te maken, maar ik zit een beetje met het feit dat er ruim 100 uur in zit. En om dat 'zomaar' op straat te gooien...
Het gaat inderdaad om sunpanels.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
we helpen elkaar toch hier. ik vraag ook geen geld voor het feit dat ik mensen help. de uren heb ik niet eens bijgehouden. als het een commerciele bedoeling wordt dan ga ik wel op eigen houtje verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NLMaca schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 20:51:
we helpen elkaar toch hier. ik vraag ook geen geld voor het feit dat ik mensen help. de uren heb ik niet eens bijgehouden. als het een commerciele bedoeling wordt dan ga ik wel op eigen houtje verder
Jazeker. Daarom vraag ik ook geen geld. Nooit. Het is immers een hobby van mij. Dus het is geen commerciële bedoeling ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

Ik heb inmiddels de script van Omoerbeek met twee systemen werkend.
Ik ben niet erg handig in het programmeren van scripts, dus het kan allemaal wel wat netter en beter geprogrammeerd worden, maar voorlopig ben ik tevreden.
In config.php definieer ik twee APi en ID's, en in de functie Submit splits ik de optelling.
Daarna wordt data1 naar ID1/API1 gepost en data2 naar ID2/API2.
(Onder een deel van de code).

function submit($total, $sys1, $sys2, $api1, $api2) {
// Compute aggragated data: energy, power, avg temp avg volt
// Power is avg power over the reporting interval
$e1 = 0.0;
$p1 = 0.0;
$temp1 = 0.0;
$volt1 = 0.0;
$nonzerocount1 = 0;
$okstatecount1 = 0;
$otherstatecount1 = 0;
$Systeem1 = array(
110014845,
110016564,
110012215,
110017023,
110012511,
110016171,
110017096
);

foreach ($Systeem1 as $key => $ID4) {
$e1 += $total[$ID4]['Energy'];
$pp = 0;
foreach ($total[$ID4]['Power'] as $x)
$pp += $x;
$p1 += (double)$pp / count($total[$ID4]['Power']);
$temp1 += $total[$ID4]['Temperature'];
if ($pp > 0) {
$volt1 += $total[$ID4]['Volt'];
$nonzerocount1 ++;
}
}

$temp1 /= count ($Systeem1);

if ($nonzerocount1 > 0)
$volt1 /= $nonzerocount1;
$p1 = round($p1);

$e2 = 0.0;
$p2 = 0.0;
$temp2 = 0.0;
$volt2 = 0.0;
$nonzerocount2 = 0;
$Systeem2 = array(
110015901,
110016964,
110014389,
110016878
);
foreach ($Systeem2 as $key => $ID4) {
$e2 += $total[$ID4]['Energy'];
$pp = 0;
foreach ($total[$ID4]['Power'] as $x)
$pp += $x;
$p2 += (double)$pp / count($total[$ID4]['Power']);
$temp2 += $total[$ID4]['Temperature'];
if ($pp > 0) {
$volt2 += $total[$ID4]['Volt'];
$nonzerocount2 ++;
}
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zag net een speciale aanbieding voor mensen die geintresseerd zijn. 10 euri voor een jaar ipv 35.
http://www.dataservices.solar/?page_id=104 (promotion is de couponcode die je invoert voor de speciale prijs)
Heb zelf ook gekozen voor dit alternatief,omdat ik niet zo'n programmeur ben, ben er erg tevreden over. Na wat aanloop probleempjes draait het nu vrij soepel en stabiel.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2015 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
NLMaca schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 18:27:
[...]

ik heb wel een versie staan op github (zie mijn onderschrift). ik heb dit weekend een update gepland.

een voorbeeld met demo data (laatste data van gisterenavond):
http://vanmarion.nl/projects/enecsys/dashboard/DEV/
en dan hetzelfde maar dan de output met hoe mn ouders hun panelen hebben liggen.
http://vanmarion.nl/proje...dashboard/DEV/mapping.php (hier heb ik de datum even vast gezet op 3 juni, omdat dit geen live data is.

echter bij mapping.php zul je zelf je indeling in html moeten maken. het is nog vrij basic qua instellingen.
Mooi,die weergave met de blauwe panelen. Komt er ook een plaatje van mono kristallijn? Grapje :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
Ik ben er nog niet aan toegekomen om de code te schijven voor groeperen van inverters. Sorry, nog even geduld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
Vandaag wat tijd gevonden. De eerste experimentele code zit in een branch genaamd "groups". Zie ook voorbeeld config file. Let op: alleen oppervlakkig getest en de README is nog niet aangepast. Probeer dus alleen als je wil helpen bugfixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraatsie
collega's, wie kan mij weer een stapje verder helpen. Heb mijn Pi2 aan het werk en logt naar PVO, heb in het script gekozen voor split modes en de id van de inverters en de api ingevuld. Wat dien ik nog aan te passen in PVO om het gesplitst te kunnen zien, ik krijg het niet voor elkaar.
Overigens lof voor alle belangeloze inzet van een aantal knappe koppen om de Enecsys te kunnen blijven loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
@Kraatsie: voor split mode moet je per inverter een system bij PVOutput aanmaken. Als je dan de mapping goed hebt gezet, verschijnen de individuele gegevens per inverter bij het corresponderende systeem op PVOutput. Maar ook de geaggregeerde gegevens worden verstuurt (naar het "hoofd" SYSTEMID).

In de README op https://github.com/omoerbeek/e2pv kan je meer lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraatsie
@omoerbeek: dank voor je reactie, ik kom er echter niet achter hoe ik dit moet doen, een extra systeem in PVO. Gebeurd dit allemaal binnen 1 account? Ik heb de epv2 doorgenomen en denk dat ik die wel goed ingevoerd heb alleen binnen PVO iets aanpassen zie nog niet zo gauw hoe. Ik hoop dat ik niet te lastig ben maar is er een klein stappenplannetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
Je kan de config.php niet niet volledig hebben ingevuld als je niet eerst extra systemen hebt aangemaakt bij PVOutput, want je weet de SystemIDs dan nog niet.... Ga naar:

http://pvoutput.org/account.jsp

Daar kan je doen "Add System" (onderaan). Voeg voor iedere inverter die je hebt een systeem toe. Dat levert je een rijtje SysteemIDs op die je kan gebruiken in de config.php aan de e2pv kant.
Zet wel voor al je nieuwe systemen de tijdzone goed en de interval op 10min bij PVOutput.

Uiteindelijk heb je n +1 systemen: de 1e voor geaggregeerde data, de rest individueel per inverter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
Als voorbeeld: screenshot van onderste deel van mijn PVOutput account pagina:
http://www.drijf.net/enecsys/screendump.jpg
En stukje van bijbehorende config.php:
define('IDCOUNT', 4);
define('APIKEY', 'hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh');
define('SYSTEMID', '36287');
define('MODE', 'SPLIT'); // 'AGGREGATE' or 'SPLIT'

$systemid = array(
  100069930 => 36443,
  100070495 => 36444,
  100072495 => 36445,
  100072545 => 36446);

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraatsie
@omoerbeek toppie nu valt het kwartje, ga er direct mee aan de slag en de uitkomst laat ik weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraatsie
@omoerbeek nogmaals dank voor je heldere uitleg. Het script draait inmiddels naar volle tevredenheid. Opbrengst is nu per paneel af te lezen. Zoals ik al eerdere vermeldde is de volgende stap iets van een dashboard te maken en dit vanaf de Pi te draaien, tevens wil ik de data kunnen opslaan en ik meen dat dit via mysql, php5 en phpmyadmin en dergelijke dient te gebeuren. Dit is allemaal geinstalleerd alleen om het werkend te krijgen heb ik wel weer een stappenplan nodig. Kun je mij weer een stap verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
@Kraatsie: Ikzelf ben helemaal niet bezig met MySQL en/of lokale dashboard. Wellicht kan iemand ander je helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraatsie
Omoerbeek iig ontzettend bedankt voor de hulp zover. Zijn er nog tweakers die mij op weg kunnen helpen met een dasboard en/of site die ik lokaal op de Pi kan draaien. Logging via pvo per paneel draait inmiddels super.
Pagina: 1 ... 15 ... 22 Laatste

Let op:
aandachtspuntje:
De rapporteer knop is niet hetzelfde als de quote knop: let er op dat je op de goede drukt!