Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-02-2023
wersitime schreef op zondag 03 mei 2015 @ 17:08:
Je bedoeld ps -ef ipv os -ef want dit commando kent hij niet.

Dan krijg ik dit:

http://www.mrmodelrailroad.com/screen%20ps%20ef.jpg
Daar staat het script gewoon tussen. Hij draait dus. Ik zou je internet gateway fixen en dan ben je weer een stap verder.

https://github.com/omoerbeek/e2pv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 29-04 12:43
Heb ik nu gedaan dus even op output wachten. Bedankt maar weer.

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 669959

wersitime schreef op zondag 03 mei 2015 @ 17:24:
Heb ik nu gedaan dus even op output wachten. Bedankt maar weer.
Bij mij nog niets maar dat kan wel kloppen want er is op dit moment geen connectie van inverter naar gateway

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:31
Vraagje
Als je inlogt op de pi met putty blijft dan het script lopen?

Johan

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limpie_ton
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-05 14:50
snameroc schreef op zondag 03 mei 2015 @ 18:12:
Vraagje
Als je inlogt op de pi met putty blijft dan het script lopen?

Johan
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Heb de fout gevonden. Zojuist de eerste 2 metingen binnen op PVOutput.

Toen ik keek met sudo nano /etc/network/interfaces bleek het router ip adres nog steeds fout te staan. Ik heb 2 keer sudo ./staticip.sh gerund maar die waarde bleef fout. Hij werd dus niet gesaved.
Pas na de derde keer het programma runnen stond hier de juiste waarde. Dus wat hier nu aan de hand was, geen flauw idee. De eerste 2 keer was via ssh op een Android tablet, mogelijk ging daar iets fout. De laatste keer was op de laptop en dat ging wel goed.

Maar weer heel erg bedankt voor de hulp, het werkt gelukkig.

[ Voor 13% gewijzigd door wersitime op 03-05-2015 19:22 ]

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
Hallo allemaal,

ik heb net release 2.0 van mijn script gemaakt. Dit is een stabiele versie die voor een grote groep mensen geschikt is. Voorlopig verwacht ik geen nieuwe features te maken, en verder komen voor deze versie alleen bugfixes als het nodig is.

Bedankt iedereen voor testen, en ik raad jullie aan om te upgraden naar deze versie. De laatste commit was op 28 april, 6 dagen geleden. Dus als je de code later hebt gedownload zit je goed.

@NLMaca:ik weet niet welke versie in je image zit, maar mocht die wat ouder zijn, dan graag updaten. En jij helemaal bedankt voor het beter toegankelijk maken van mijn script.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Het lijk bij mij nu ook allemaal goed te werken.
Hoe lang duurt het voor een 16 gb kaart vol is of wordt daar al iets aan gedaan in het laatste script.
Kan ik de kaart in een windows pc kopieren en opnieuw laden als er problemen zijn, kan dat bijv met image writer?
Hoe kan ik de log file wissen met putty eventueel?

Sorry voor de leek vragen.
Ben wel blij met het resultaat.

Johan

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtua001
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21-11-2020
Anoniem: 671135 schreef op zondag 03 mei 2015 @ 12:39:
Heren,

Ook vanaf deze kant dank voor alle inspanningen. _/-\o_

Had nog weinig gedaan met de rpi, ik had m wel in de kast liggen dus afgestoft en ingezet voor de monitoring van mijn inverters, ook ik heb het werkend gekregen met zeer weinig Linux ervaring. jullie zijn super bezig hier, kan niet anders zeggen.

Heb me natuurlijk ook aangemeld bij het team.

Groet,
Nico
Leuk en welkom!!!!!

Enecsys by Tweakers - PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-04 20:24
snameroc schreef op zondag 03 mei 2015 @ 20:02:
Het lijk bij mij nu ook allemaal goed te werken.
Hoe lang duurt het voor een 16 gb kaart vol is of wordt daar al iets aan gedaan in het laatste script.
Kan ik de kaart in een windows pc kopieren en opnieuw laden als er problemen zijn, kan dat bijv met image writer?
Hoe kan ik de log file wissen met putty eventueel?

Sorry voor de leek vragen.
Ben wel blij met het resultaat.

Johan
Om een backup te maken van je SD kaart heb ik dit geschreven : http://home.versatel.nl/rolandhendriks/rpilink3.html

File wissen met PuTTY:
rm en dan de file met het gehele pad ervoor .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
19roland70 schreef op zondag 03 mei 2015 @ 20:05:
[...]

Om een backup te maken van je SD kaart heb ik dit geschreven : http://home.versatel.nl/rolandhendriks/rpilink3.html

File wissen met PuTTY:
rm en dan de file met het gehele pad ervoor .
dank je
heb je enig idee hoeveel geheugen er gebruikt wordt per dag/week of zo?

Johan

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
snameroc schreef op zondag 03 mei 2015 @ 20:09:
[...]

dank je
heb je enig idee hoeveel geheugen er gebruikt wordt per dag/week of zo?

Johan
Ik zou het niet weten , in de winter als je minder zonuren hebt zal het minder zijn .
Je zou moeten kijken hoeveel er in 1 week in de log geschreven wordt.
Als je de logfile niet nodig hebt omdat PVoutput het al bewaart kun je ook in de crontab zetten dat je bv iedere keer bij 0.00 uur de file wilt wissen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
19roland70 schreef op zondag 03 mei 2015 @ 20:23:
[...]

Ik zou het niet weten , in de winter als je minder zonuren hebt zal het minder zijn .
Je zou moeten kijken hoeveel er in 1 week in de log geschreven wordt.
Als je de logfile niet nodig hebt omdat PVoutput het al bewaart kun je ook in de crontab zetten dat je bv iedere keer bij 0.00 uur de file wilt wissen .
Weet jij die code zo uit je hoofd?
En kan ik die gewoon na de code zetten wat na reboot het script start?
Ik weet nog verreke weinig van heel het gebeuren maar vind het wel leerzaam en heb zelfs het gevoel dat de ms dos kennis van vroeger er bij helpt.

johan

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limpie_ton
Wat ik ook doe, ik kan de e2pv.log niet vinden op mijn rpi. Wie kan mij helpen. Ik heb de laatste image van MLmaca erop staan en heb zover ik weet alle directory's op de rpi doorzocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
snameroc schreef op zondag 03 mei 2015 @ 20:29:
[...]

Weet jij die code zo uit je hoofd?
En kan ik die gewoon na de code zetten wat na reboot het script start?
Ik weet nog verreke weinig van heel het gebeuren maar vind het wel leerzaam en heb zelfs het gevoel dat de ms dos kennis van vroeger er bij helpt.

johan
eerst dit commando om de cronjob te openen :
crontab -e

Volgens mij iets van : 0 1 * * * sudo rm /home/pi/enecsys/e2pv.log
Nu wordt iedere dag om 1.00 uur de log gewist.
limpie_ton schreef op zondag 03 mei 2015 @ 20:35:
Wat ik ook doe, ik kan de e2pv.log niet vinden op mijn rpi. Wie kan mij helpen. Ik heb de laatste image van MLmaca erop staan en heb zover ik weet alle directory's op de rpi doorzocht
heb je deze regel ook in de crontab staan
code:
1
@reboot php /home/pi/enecsys/e2pv.php >> /home/pi/enecsys/e2pv.log

[ Voor 32% gewijzigd door 19roland70 op 03-05-2015 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
@19roland70 Het is niet een goed idee om een file weg te gooien die geopend is om te schijven door het script.
Gebruik
cp /dev/null /home/pi/enecsys/e2pv.log

(Dat maakt de file leeg maar laat hem wel bestaan)
Of gebruik een mechanisme zoals logrotate, als dat beschikbaar is op het image.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limpie_ton
19roland70 schreef op zondag 03 mei 2015 @ 20:43:
[...]

eerst dit commando om de cronjob te openen :
crontab -e

Volgens mij iets van : 0 1 * * * sudo rm /home/pi/enecsys/e2pv.log
Nu wordt iedere dag om 1.00 uur de log gewist.

[...]

heb je deze regel ook in de crontab staan
code:
1
@reboot php /home/pi/enecsys/e2pv.php >> /home/pi/enecsys/e2pv.log
Nee, alleen het eerste gedeelte. Dus als ik het goed begrijp maakt hij geen log file aan na de reboot. Prima, dat wilde ik weten en is het dus niet vreemd dat ik 'm niet kon vinden. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
omoerbeek schreef op zondag 03 mei 2015 @ 20:56:
cp /dev/null /home/pi/enecsys/e2pv.log
Goed idee ,weer wat geleerd dan word het dus
code:
1
0 1 * * * sudo cp /dev/null /home/pi/enecsys/e2pv.log

[ Voor 18% gewijzigd door 19roland70 op 03-05-2015 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solar_robbedoes
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-06-2024
Slik, Ik hoop dat jullie mij even verder kunnen helpen.

Wilde vanavond met een schoon 8GB kaartje geheel vanaf het begin opnieuw beginnen, maar na installatie en config van een schone RaspbianDebian Wheezy image op het kaartje loop ik vast met installatie van de stappen van pagina 1.

code:
1
2
3
4
sudo apt-get install apache2 apache2-doc apache2-utils
sudo apt-get install libapache2-mod-php5 php5 php-pear php5-xcache
sudo apt-get install php5-mysql
sudo apt-get install mysql-server mysql-client

Gaat de installatie van apache2 ( dus bovenste regel ) prima!
Maar installatie van regel 2,3 en 4 geven foutmeldingen, hieronder wat kleine stukjes...

code:
1
2
3
4
5
6
7
Err http://mirrordirector.raspbian.org/raspbian/ wheezy/main php5-common armhf 5.4.36-0+deb7u3
  404  Not Found
Err http://mirrordirector.raspbian.org/raspbian/ wheezy/main php5-cli armhf 5.4.36-0+deb7u3
  404  Not Found
Err http://mirrordirector.raspbian.org/raspbian/ wheezy/main libapache2-mod-php5 armhf 5.4.36-0+deb7u3
  404  Not Found
etc...... etc...

Dus persoonlijk heb ik nu even als linux noob een s u d o H A L T :)

Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
solar_robbedoes schreef op zondag 03 mei 2015 @ 21:29:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Err http://mirrordirector.raspbian.org/raspbian/ wheezy/main php5-common armhf 5.4.36-0+deb7u3
  404  Not Found
Err http://mirrordirector.raspbian.org/raspbian/ wheezy/main php5-cli armhf 5.4.36-0+deb7u3
  404  Not Found
Err http://mirrordirector.raspbian.org/raspbian/ wheezy/main libapache2-mod-php5 armhf 5.4.36-0+deb7u3
  404  Not Found
etc...... etc...
Gokje:
sudo apt-get update
en dan opnieuw proberen.

[ Voor 40% gewijzigd door omoerbeek op 03-05-2015 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solar_robbedoes
Gokje:
sudo apt-get update
en dan opnieuw proberen.
Did it ! :)

Toch snap ik het niet helemaal, ik had de Raspbian Debian Wheezy image van 16-2-2015, kernel versie 3.18 ( de laatste die op de site stond van raspberry.org. Kan het te maken hebben met het feit dat ik werk met een raspberry pi 2?

Als leek zou ik toch aannemen dat die laatste image dan geheel up-to-date is. Waarom zou het dan noodzakelijk zijn om op die image gelijk weer een update uit te voeren. Of denk ik nu te simpel?

In ieder geval heb ik weer een draaiend kaartje erbij.

Opmerking nog:
Ik merk wel duidelijk verschil in snelheid van schrijven naar verschillende merken SD kaartjes. ICIDU was de schrijfsnelheid beduidend langzamer dan op een Sandisk kaartje.

In ieder geval bedankt voor de gouden tip!!

Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-05 02:34
uhm. heren. ik heb eerder gemeld dat de 16gb versies fouten had in het script wat ik had gemaakt. ;)
https://github.com/nlmaca/Enecsys_RPI_images#download-link

de 8gb image die er staat bevat het volgende:

- automatisch opstarten van het script e2pv.php
php /home/pi/enecsys/e2pv.php
- GEEN opslag van logfile, (omdat men dit niet wilde en ruimte in beslag neemt).
- alleen output naar pvoutput.

wil je wel de logfile houden, dan moet je cronjob aanpassen.

ik zie de gateway van enecsys niet als een router, maar als een device. hij krijgt een ip adres en deelt niet uit. vandaar een device.

staticip.sh
code:
1
2
3
  read -p "Set your router ip adres (gateway)(example: 192.168.10.1):  " routerip
  read -p "Set the netmask: (example: 255.255.255.0):  " netmask
  read -p "Set the ip of your raspberry: (vg: 192.168.10.23):  " staticip

1 = het ipadres van je internet router(kpn, ziggo, upc, whatever)
2 = 9 van de 10x is dit 255.255.255.0
3 = eigenlijk het ipadres waarmee je al geconnect hebt naar je raspberry om dit script te starten.

je subnet en router ip kun je ook op je eigen pc achterhalen.
open een dosprompt (cmd) en type in
code:
1
ipconfig

ik zal het script wel aan gaan passen met de vermelding dat het hier niet om de enecsys gateway gaat, maar om de router, maar het leek mij vrij logisch ;).

ik zal aan Roland vragen of hij een update van de handleiding kan maken of dat ik die aan lever. er zijn namelijk 3 opties.

1 met alleen het php script van omoerbeek naar pvoutput (zonder loggin van het php script)
2. met het php script van omoerbeek met logging.
3. php script en wegschrijven naar een locale database

optie geeft geen problemen met dat de raspberry volloopt. en is eigenlijk dus de kortste klap
optie 2 en 3 zijn als je verder wilt gaan met de mogelijkheden en dus goed zijn om gelijk kennis op te doen.

de 2 install scripts zijn puur voor het gemak, maar doe je normaal gesproken zelf via een editor (vi, nano).

vraag aan jullie. wat willen jullie anders zien of waar lopen jullie tegen aan?

[ Voor 21% gewijzigd door NLMaca op 04-05-2015 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
solar_robbedoes schreef op maandag 04 mei 2015 @ 00:38:
[...]

Did it ! :)

Toch snap ik het niet helemaal, ik had de Raspbian Debian Wheezy image van 16-2-2015, kernel versie 3.18 ( de laatste die op de site stond van raspberry.org. Kan het te maken hebben met het feit dat ik werk met een raspberry pi 2?

Als leek zou ik toch aannemen dat die laatste image dan geheel up-to-date is. Waarom zou het dan noodzakelijk zijn om op die image gelijk weer een update uit te voeren. Of denk ik nu te simpel?

In ieder geval heb ik weer een draaiend kaartje erbij.

Opmerking nog:
Ik merk wel duidelijk verschil in snelheid van schrijven naar verschillende merken SD kaartjes. ICIDU was de schrijfsnelheid beduidend langzamer dan op een Sandisk kaartje.

In ieder geval bedankt voor de gouden tip!!

Rob
ter info: de image voor een rpi2 is exact gelijk. om echter de functies van de rpi2 te laten werken, moet je m eerst upgraden. dit heb ik een paar posts terug ook al gemeld. ;)
http://thepihut.com/blogs...sd-for-the-raspberry-pi-2

ten tweede is dat je wel de laatste image hebt van de rpi, maar wat je bij een update vaak doet is de laatste upgrades pakken van de verschillende software die je extra kunt installeren. dus eigenlijk bij een versie installatie.
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
omoerbeek schreef op zondag 03 mei 2015 @ 19:14:
Hallo allemaal,

ik heb net release 2.0 van mijn script gemaakt. Dit is een stabiele versie die voor een grote groep mensen geschikt is. Voorlopig verwacht ik geen nieuwe features te maken, en verder komen voor deze versie alleen bugfixes als het nodig is.

Bedankt iedereen voor testen, en ik raad jullie aan om te upgraden naar deze versie. De laatste commit was op 28 april, 6 dagen geleden. Dus als je de code later hebt gedownload zit je goed.

@NLMaca:ik weet niet welke versie in je image zit, maar mocht die wat ouder zijn, dan graag updaten. En jij helemaal bedankt voor het beter toegankelijk maken van mijn script.
Note: github heeft nog niet de laatste versie. laatste updat is van 29 april. kun je de master branch nog bijwerken?

Omoerbeek jij ook bedankt voor het script. ik zal deze week mijn versie bij gaan werken. ik zal hier nog wel even mee doorgaan, omdat ik nog een aantal checks wil inbouwen, zodat men kan zien of de cronjob draait, of dat er fouten zijn, zoals een address already in use. Finetunen dus eigenlijk.

een hele complete image maken staat nog steeds op mijn todo lijst, dat je via de browser alles in kunt stellen, maar zover ben ik nog niet.

ik ben nu meer even bezig met het lokale dashboard en hier ben ik mysql en apache voor aan het finetunen. misschien dat ik nog de overstap maak naar sqlite3, maar dat wil ik nog eerst testen.

Mochten mensen tegen problemen aanlopen, stuur gerust een DM als je support nodig hebt of plaats het hier op het forum.

en ik heb nog 2-tal projecten liggen met Effekta omvormers die moet ik met een rs232 uit gaan lezen. dus of arduino of ook een rpi. leuke uitdaging.

[ Voor 3% gewijzigd door NLMaca op 04-05-2015 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
NLMaca schreef op maandag 04 mei 2015 @ 01:31:
[...]

Note: github heeft nog niet de laatste versie. laatste updat is van 29 april. kun je de master branch nog bijwerken?
Dat klopt. Sindsdien zijn er geen wijzigingen geweest... er valt dus niks te updaten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
BTW,voor debugdoeleinden is het wel handig om bij default een logfile te hebben. Dan kunnen we mensen daarom vragen en hoeven ze geen extra handeling te doem dat aan te zetten. Er zit aardig wat nuttige informatie in de logfile. Maar wel met een automatisch clear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yes ik heb het eindelijk voor elkaar :*)
Bedankt diegene die het allemaal mogelijk gemaakt hebben _/-\o_
Jullie hebben hier heel wat tijd ingestoken kan ik mij zo voorstellen
Ik heb 2 zonnepanelen op mijn schuurdak met een Enecsys micro omvormer SMI-480W-60 DUO
Het loggen is gelukt op een Raspberry Pi 2 model B en de image van NLMaca
Zoals NLMaca al eerder beschreef moest ik Raspberry Pi 2 eerst updaten/upgraden
zie http://thepihut.com/blogs...sd-for-the-raspberry-pi-2
Bij het opstarten van de Raspberry Pi 2 kreeg ik Warning: Kernel lacks cgroups or memory controller not available, not starting cgroups in beeld
dat heb ik opgelost met deze link http://www.blogging-it.co...systeme-und-software.html
Gisteren heb ik nog een fout gemaakt met het invullen van gegevens staticip.sh
ipv mijn routerip had ik het ipadres van de Gateway Enecsys ingevuld
Dankzij oplettendheid van wersitime en omoerbeek heb ik deze fout kunnen herstellen
mijn dank daarvoor d:)b
Ik houd de ontwikkelingen op deze site zeker in de gaten
en ga me nu verdiepen in mijn logging van mijn andere zonnestroom installatie (SMA)
ook kan laten verlopen via de Raspberry Pi dat doe ik op dit moment nog via een mobiele telefoon
Veel succes allemaal :w

Mvg Barry

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 669959 op 04-05-2015 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Ik heb mijn RPi 2 B+ niet geupdate maar het loopt nu allemaal wel goed. Is het verstandig toch die update te doen, krijg ik anders alsnog problemen.

Omdat ik een 16Gb kaartje had besteld omdat de image 16 Gb was heb ik hier nu toch de 8 Gb versie op gezet. Die andere 8 Gb van de sd card is nu waarschijnlijk niet bruikbaar, of zie ik dat fout. Met eigenschappen bekijken op de pc zie je de grootte niet.

En namens mij ook bedankt voor de vele inspanningen.

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wersitime schreef op maandag 04 mei 2015 @ 09:48:
Ik heb mijn RPi 2 B+ niet geupdate maar het loopt nu allemaal goed. Is het verstandig toch die update te doen, krijg ik anders alsnog problemen.

Omdat ik een 16Gb kaartje had besteld omdat de image 16 Gb was heb ik hier nu toch de 8 Gb versie op gezet. Die andere 8 Gb is nu waarschijnlijk niet bruikbaar, of zie ik dat fout. Met eigenschappen bekijken op de pc zie je de grootte niet.

Ik heb nog niet al teveel verstand van dit hele gebeuren
ik heb puur het advies opgevolgd van NLMaca
In mijn ogen zou ik zeggen lekker zo laten misschien dat andere daar anders over denken ivm volledige capiciteit benutten van je Raspberry Pi 2 B
In het geval van het SD kaartje kan je bij de instellingen Raspberry pi instellen dat je de volledige kaart wil benutten nu weet ik niet of NLMaca dit al heeft doorgevoerd in zijn image
Voer anders dit command df -h in op de commandline van je Raspberry Pi dan kan je zien of de sd kaart volledig benut word al is dat niet het geval zie hieronder (bron computertotaal.nl) hoe je dit kan uitvoeren
De eerste keer dat je de Raspberry Pi opstart krijg je een configuratieprogramma te zien. Je kan die configuratie op elk ander moment opnieuw opstarten. Type daarvoor de opdracht sudo raspi-config in de opdrachtprompt. Niet alle configuratietaken zijn even belangrijk, maar we stippen er twee aan die niet erg duidelijk, maar toch belangrijk zijn. Zo moet je zeker expand_rootfs kiezen, omdat het image van Raspbian dat je naar de SD-kaart geschreven hebt, niet de volledige opslagcapaciteit gebruikt. Als je deze optie kiest en de Raspberry Pi herstart, is de volledige capaciteit beschikbaar. En met de optie memory_split kies je hoeveel megabytes RAM er beschikbaar zijn voor programma's en hoeveel voor de grafische processor (gpu), want dat geheugen wordt gedeeld. Als je de Raspberry Pi als server wilt inzetten, kan het geen kwaad om zo min mogelijk RAM aan de gpu toe te kennen, bijvoorbeeld slechts 16 MB.
Misschien dat dit wel handig is als je nog andere applicaties wilt draaien met je Raspberry Pi en als
je bijvoorbeeld je logfile Enecsys Gateway wilt opslaan op je Raspberry Pi is het ook wel handig als je volledige 16 GB kunt gebruiken

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 669959 op 05-05-2015 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Bedankt, het is me nu duidelijk.

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
omoerbeek schreef op maandag 04 mei 2015 @ 06:53:
[...]

Dat klopt. Sindsdien zijn er geen wijzigingen geweest... er valt dus niks te updaten ;-)
ok. Prima, dan ben ik bij qua versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 671021

Hallo allemaal

Ik had zaterdag een bericht gepost dat ik twijfelde over mijn opbrengst van de panelen op pv output. Na nogmaals dit forum goed te hebben door gelezen lijkt het probleem opgelost. Het probleem zat waarschijnlijk bij mijn duo inverters en de oplossing die werd gegeven was om Liftime op 0 te zetten.
Het is natuurlijk kort dag , maar de eerste vergelijkingen met andere systemen waar ik de mijne vroeger ook mee vergeleek zag er goed uit. Dus mannen wederom bedankt. 👍
Fantastisch dat jullie deze klus met zijn allen klaren.
Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 671584

Beste mensen

Ik heb ook panelen met Enecsys omvormers.

Het uitlezen gaat dus niet meer, maar de oplossingen die aangedragen worden gaan mij boven de pet.

Het meest maak ik mij zorgen over de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Mijn installateur gaf mij de tip om een mini kWh meter tussen de panelen te plaatsen. Naast pvoutput heb ik zo nauwkeurig zicht op de opbrengst. Kosten 20 euro en montage in 30 minuten. Je kunt ook een duurdere overwegen die je ook uit kunt lezen.

In tegenstelling tot het gebruik van een RPi is dit goed te doen voor iedereen.

[ Voor 14% gewijzigd door wersitime op 05-05-2015 12:28 ]

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-03 05:37
Anoniem: 671584 schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 12:03:
Beste mensen

Het uitlezen gaat dus niet meer, maar de oplossingen die aangedragen worden gaan mij boven de pet.

Als je een gateway hebt en bovenstaande gaat te ver boven je pet volgt deze link dan, super makkelijk om even een check te doen (of je omvormers nog functioneel zijn)

http://www.fischersolar.com/files/instructions.pdf

http://www.navitron.org.u...ex.php/topic,24740.0.html

[ Voor 3% gewijzigd door pielle007 op 05-05-2015 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 665644

Als je een gateway hebt en bovenstaande gaat te ver boven je pet volgt deze link dan, super makkelijk om even een check te doen (of je omvormers nog functioneel zijn)

http://www.fischersolar.com/files/instructions.pdf

http://www.navitron.org.u...ex.php/topic,24740.0.html

is deze oplossing er ook voor IOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hr1985
  • Laatst online: 26-05-2020
Nee maar voor osx kun je php en apache enablen en bijv mysql installeren. Dat laatste is een optie.

Dan kun je het script van o moerbeek e2pv draaien op je Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
hr1985 schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 19:28:
Nee maar voor osx kun je php en apache enablen en bijv mysql installeren. Dat laatste is een optie.

Dan kun je het script van o moerbeek e2pv draaien op je Mac.
Ja, maar om het doel van het script te bereiken moet het script wel continu draaien. Dat wil je misschien liever niet op een machine die veel energie gebruikt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hr1985
Ik draai het op een Mac mini die theoretisch max 85W/h neemt. Dat zou max afgerond 750kWh per jaar zijn. Die draait tevens als server en mediacenter dus die staat toch al aan. Qua kosten per jaar: 750x0,23=172 euro (allemaal naar boven afgerond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Makkelijk gezegt is iedere watt gedurende een heel jaar 2 euro.
Dus een raspberry zit op max 10 euro per jaar maar in de praktijk zal het 6 a 7 euro zijn.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
Als je een geschikte machine hebt die al aanstaat is het natuurlijk een ander verhaal. Ikzelf heb het script draaien op een virtual server bij transip die ik toch al heb voor mail en wat andere zaken. Sommige mensen draaien het op een NAS. Kortom, er zijn veel mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 668448

Ik ben erg blij met de image van NLMaca deze werkt prima, maar ben benieuwd of enecsys nog een doorstart ga krijgen zodat ik mijn historie kan terug lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hr1985
Wel een goed punt, waar je pv hebt om energie te besparen cq compenseren, Moet je aan de andere kant ook zorgen dat je apparatuur zuiniger wordt. Alleen dan heb je dubbel rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
wersitime schreef op maandag 04 mei 2015 @ 09:48:
Ik heb mijn RPi 2 B+ niet geupdate maar het loopt nu allemaal wel goed. Is het verstandig toch die update te doen, krijg ik anders alsnog problemen.

Omdat ik een 16Gb kaartje had besteld omdat de image 16 Gb was heb ik hier nu toch de 8 Gb versie op gezet. Die andere 8 Gb van de sd card is nu waarschijnlijk niet bruikbaar, of zie ik dat fout. Met eigenschappen bekijken op de pc zie je de grootte niet.

die andere 8gb kun je gewoon gebruiken. type maar in op de commandline op de rpi:
code:
1
sudo raspi-config

schermpje komt te voorschijn. druk op enter (optie 1) om je filesystem te vergroten, zodat je complete sd gebruikt wordt.
hierna even rebooten je gebruikt vervolgens je complete 16 gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Anoniem: 671584 schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 12:03:
Beste mensen

mocht je er niet uitkomen, dan kan ik een nagenoeg kant en klare image voor je maken. ik heb meerdere mensen zo geholpen. laat het maar weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Rexel heeft een brief uitgegeven welke de installateur aan hun klanten kan geven. Ze nemen de garantie niet over maar zeggen wel tot een aanvaartbare oplossing te willen komen bij problemen bij defecten ze hebben een nieuw merk omvormers als alternatief. Als logging wijzen ze om de mometeel in hun ogen enige oplossing van aloha voor een gereduceerd tarief. Wij weten inmiddels dank zij tweakers dat er betere alternatieven zijn
Johan

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
NLMaca schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 21:23:
[...]

die andere 8gb kun je gewoon gebruiken. type maar in op de commandline op de rpi:
code:
1
sudo raspi-config

schermpje komt te voorschijn. druk op enter (optie 1) om je filesystem te vergroten, zodat je complete sd gebruikt wordt.
hierna even rebooten je gebruikt vervolgens je complete 16 gb
Bedankt, gelijk maar even gedaan. :)

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hr1985
Dat klopt. Maar Rexel is juridisch gezien geen partij. Zij verlenen alleen de garantie via hun leverancier. Zie het als doorgeefluik. Klant -> installateur -> Rexel (groothandel) -> fabrikant. aloha is een prima oplossing gezien de laagdrempelige benadering. Niet iedereen kan programmeren of een terminal bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Dat weet ik zo net nog niet.
Ik heb ze rechtstreeks van rexel via mijn werkgever.
Van de Chinese panelen wordt verteld dat ze een verzekering afgesloten bij faillissement van de fabrikant.
Ik had onze rexel vertegenwoordiger er op gewezen dat ik op tweakers meer info vond dan hun vertelelde terwijl ik daar om gevraagd had. Ik zij hem dat ik teleurgesteld was in rexel daarom kreeg ik dat document.
Overigens doen al mijn omvormers het nog en denk ik dat ik ze wel kan repareren indien nodig,ik had de vragen gesteld ivm de logging.
We hebben de omvormers ook aan een aantal klanten geleverd en het zou toch wel een strop zijn als wij die moeten vergoeden bij problemen dan zie je de marginale winst omkeren in een verlies als installateur en daar zou ik als installateur me bij rexel over beklagen.

Johan

[ Voor 32% gewijzigd door snameroc op 06-05-2015 22:18 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylotic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11-2021
Hier zijn mijn Chinese panelen nogmaals onderverzekerd in Duitsland. Tevens geloof ik dat uiteindelijk
de importeur van de omvormers verantwoordelijk blijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Dylotic schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 22:17:
Hier zijn mijn Chinese panelen nogmaals onderverzekerd in Duitsland. Tevens geloof ik dat uiteindelijk
de importeur van de omvormers verantwoordelijk blijk.
ik dacht toch echt dat dat rexel was.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylotic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11-2021
snameroc schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 22:19:
[...]

ik dacht toch echt dat dat rexel was.
Rexel en Duramotion zijn de officiële importeurs in NL, deze zullen de Nederlandse wetgeving moeten
naleven:

http://www.enecsys.com/contact/where-to-buy/

[ Voor 9% gewijzigd door Dylotic op 06-05-2015 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtua001
Dylotic schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 22:24:
[...]

Rexel en Duramotion zijn de officiële importeurs in NL, deze zullen de Nederlandse wetgeving moeten
naleven:

http://www.enecsys.com/contact/where-to-buy/
Dit vond ik op de website van de consumentenbond:
Als je nog fabrieksgarantie hebt op een product dat is gekocht bij een failliet bedrijf, dan kun je nog gewoon bij de fabrikant of importeur terecht als het product kapot gaat.

Dus inderdaad zijn Rexel en Duramotion volgens mij mede verantwoordelijk bij defecten en natuurlijk ook je installateur waar je ze gekocht hebt. Ik denk dat je je als eerste moet wenden tot je installateur en die zal er samen met de importeur moeten uitkomen. In ieder geval het defecte apparaat repareren of omruilen.

Nog een interessant berichtje:
http://www.hieropgewekt.n...ier-failliet-weg-garantie

en nog 1:
http://www.zonnepanelen.net/garantie/

en nog 1:
http://zonneenergie.eu/ga...nelen-en-omvormer-let-op/

Doe er je voordeel mee.

[ Voor 14% gewijzigd door virtua001 op 07-05-2015 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
In Nederland is recht hebben en recht krijgen totaal verschillend. Wanneer een van de partijen zijn wettelijke verplichtingen niet na komt moet je naar de rechter. In dit geval zul je het winnen gezien de europese wetgeving. Heb je een rechtsbijstand verzekering dan kan die dit voor je doen. Ben zelf al een jaar bezig met de rechtsbijstandverzekering en er zijn vorderingen maar dit gaat nog wel een jaar duren.

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Ik wilde de image welke ik gemaakt had terugzetten op een andere vers geformatteerde sd card van 16 Gb maar hij geeft aan dat er niet genoeg ruimte op de kaart is. Deze is nooit gebruikt in de Raspberry dus het heeft niet te maken met de bootsector.

Hoe kan ik dit oplossen?

Inmiddels heb ik de sd card die beschadigd was opnieuw geformatteerd, hier past wel de image van 16 Gb op. Beide kaartjes zijn gelijk, ook de aangegeven grootte, toch past de image op de een wel en op de ander niet..

Het volgende is er gebeurd. Omdat de Raspberry naar de meterkast moet verhuizen vanwege dat ik ook mijn verbruik naar PVOutput wil sturen heb ik een WiFi dongle geplaatst. Echter de raspberry liep vast na het plaatsen en ik kon hem niet meer netjes afsluiten met sudo halt. Hij was niet meer benaderbaar met Putty. Dus toen moest de stekker er uit, blijkbaar kan hij daar niet tegen. Dus nu ben ik ook bang bij stroomuitval. De WiFi dongle is blijkbaar defect aangekomen dus die gaat weer terug, of er is iets anders aan de hand. Ja ik weet het van computers moet je afblijven als je er geen verstand van hebt maar het is zo'n leuk project en het werkte al zo leuk. :)

Hoe kun je de Raspberry het beste stroomloos maken of anders zonder dat de sd card telkens defect raakt.

[ Voor 9% gewijzigd door wersitime op 08-05-2015 17:38 ]

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
Normaal gesproken overleeft een linux machine zonder problemen een power break. Krijg bijna het vermoeden dat de wifi dongle schade heeft aangericht...

Missschien zou je eens op een rpi forum moeten navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-04 17:26
Toevallig een TP-Link TL-WN725N? Die werken afaik niet out of the box en geven ook een kernel panic als je ze inprikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Volgens mij is het een merkloze, deze dus:

https://www.sossolutions....pi/wi-fi-dongles/150-mbps

Zat niets bij, geen faktuur, geen handleiding, niets.

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-04 17:26
Ik heb daar precies dezelfde gekocht en dat was de genoemde TP-Link. ZIe dit topic om hem werkend te krijgen https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?p=462982 . Overigens stond er bij mij wel gewoon TP-link op, prik em eens in een ander systeem dan kan je zien wat voor dongel het is.

[ Voor 26% gewijzigd door Thijs8472 op 08-05-2015 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Volgens hen was het inprikken en werken. Niet dus blijkbaar. Heeft wel mijn sd card beschadigd. Er is nog hoop want ik kon hem wel weer formatteren.

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Thijs8472 schreef. prik em eens in een ander systeem dan kan je zien wat voor dongel het is.
Kan helaas niet meer, is al retour.

[ Voor 8% gewijzigd door wersitime op 08-05-2015 18:02 ]

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
ik trek ook met regelmaat gewoon de stekker uit de rpi, omdat ik te lui ben om netjes af te sluiten. nooit geen schade gehad. met grotere linux bakken doe ik dat dan weer niet;). maar net wat omoerbeek vermeld, lijkt het dat je dongle issues heeft veroorzaakt.

m.b.t de image op een 16gb. ik had hetzelfde met 2 exact dezelfde kaartjes. op de ene paste wel de image, op de andere niet.

stroomloos maken? backup accu erop;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Ja ik heb van die mooie gsm noodaccu's met mini usb, zijn er perfect geschikt voor.

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Dat mee die gsm accu gaat niet als jw die er tussen zet is hij na een dag leeg. Op de een of andere manier kan die geen spanning doorvoeren. Er zit een 3.7 volt batterij in die dmv van een smps naar 5 volt gaat. Dat printje verzorgt ook het laden. He duurde even voor ik het door had. Nu zullen ze niet allemaal hezelse zijn.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
@ allemaal De SD-kaart kan er niet tegen als je de Raspberry Pi spanningsloos maakt als deze aan het schrijven is naar de SD-kaart.
Er bestaat ook een Pi UPS en het is mogelijk om een schakelaar op de I/O te zetten wat ik ook heb gedaan.
Is mijn Pi niet meer benaderbaar dan kan ik deze met een schakelaar afsluiten ,deze stuurt dan een scriptje aan die dan de sudo halt uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
Ah, nou weet ik weer waarom ik niet van dat speelgoed heb... ;) (machines die een sd card gebruiken bedoel ik)

Even serieus: als mijn script draait zonder MySQL en de logfile wordt niet geschreven veroorzaakt deze geen writes. Daar is over nagedacht.

Wil je op safe spelen, dan draai je geen MySQL op je rpi.

[ Voor 75% gewijzigd door omoerbeek op 09-05-2015 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel1001
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-09-2021
hallo allemaal,
even een korte update van mijn kant - ik ben nu aan het spelen met php (absoluut geen php goeroe) om vooral toch iets slimmer met de error status om te gaan, immers:

- wij willen weten zodra een inverter kapot is, het liefst met een mailtje.

Om dit voor elkaar te boksen ben ik gaan knutselen in het script van omoerbeek.
- groepering van panelen op basis van orientatie en schaduw (in mijn geval: zuidoost, zuidwest links en zuidwest rechts: dus 3 groepen)
- berekening van een gemiddelde poweroutput per groep.
- deze gemiddelde poweroutput moet >50W zijn EN errorstatus van elke inverter in de groep=0
- gemiddelde poweroutput <50W: geen error tracking.

op deze manier kun je dus per groep inverters bepalen wanneer er eentje uitligt. Immers, alle inverters met dezelfde orientatie of schaduw zullen min of meer hetzelfde reageren.

Inmiddels heb ik deze functies in het script geprogrammeerd, en via de ini file kun je groepen definieren.
Het laatste stuk komt nu aan bod en dat is de mail functie.

Zodra dit gereed is denk ik een goede basis te hebben om mijn individuele inverters te monitoren op hun functioneren zonder valse meldingen zoals tijdens zonsopgang/onweer/bewolking etc etc enzovoorts.

Hierna zal ik een verdere aanpassing doen waarbij ik een arduino met wifi en LCD display gebruik om de status aan te geven via een web interface. Zo hoeven we niet elke keer in te loggen en hebben we een leuk en mooi kleuren display a la een thermosstaat of een evohome. Zodra het laatste gemaakt is ben ik happy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
@vogel1001: lekker bezig, maar je idee zal in mijn specifieke geval niet werken: ik heb 4 inverters en 4 panelen en die in ochtend allemaal wat schaduw van de dakkapel krijgen. Maar allemaal anders dus, ze gaan 1 voor 1 leveren in de loop van de ochtend. Mijn 4 inverters zijn dus niet te groeperen in groepen groter dan 1 stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel1001
Mee eens. In mijn geval heb ik drie groepen: 2x5 en 1x4 inverters.
Alhoewel? gemiddelde biedt uitkomst. Bij bijvoorbeeld een gemiddelde over de groep van zeg 100 watt kan er geen enkele achterblijven zonder kapot te zijn. Als het gemiddelde onder de 100 zakt stopt hij met error monitoren.

[ Voor 62% gewijzigd door vogel1001 op 09-05-2015 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
Mijn punt is dat je geen gemiddelde met een betekenis waar je wat aan hebt kan berekenen van groepen van grootte 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel1001
Klopt. Ik zou in jouw geval kiezen voor 1 groep voor alle inverters samen en dan een hogere treshold van zeg 100 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
Ik heb nu een simpele alert mbv extended status en PvOutput staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel1001
PVOutput is heel flexibel wat dat betreft, echter ik heb 14 DUO inverters en dan helpt ook PVOutput niet.. Daarnaast vindt ik een mailtje bij problemen wel zo lekker :). Gemak dient de mens!
Ik hou dit forum op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157111

Iemand ervaring met generatie 2 gateway, deze zitten anders in elkaar (slecths één pagina CommandControl.html) waardoor de scripts uit deze threats niet lijken werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solar_robbedoes
NLMaca schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 19:15:
m.b.t de image op een 16gb. ik had hetzelfde met 2 exact dezelfde kaartjes. op de ene paste wel de image, op de andere niet.
Dit probleem ben ik ook al tegen aangelopen, heeft te maken dat niet elk kaartje ( 8 of 16GB) even veel bytes netto kan storen. Via google gezocht naar een oplossing, maar het is niet eenvoudig.
Een aantal oplossingen verwezen naar gebruik van gparted om daarmee eerst een volume op je werkend kaartje iets kleiner te maken.

Helaas: Win32diskimager trekt zich niks aan van de grote van de volumes op het kaartje, die maakt gewoon een image van alle ruimte van het kaartje. Dus dit was een nogo.

Uiteindelijk ben ik na verder zoeken terecht gekomen bij:
https://github.com/billw2/rpi-clone

Citaat:
"rpi-clone is a shell script that will back up (clone using dd and rsync) a running Raspberry Pi file system to a destination SD card 'sdN' plugged into a Pi USB port (via a USB card reader)."

Nog niet zelf uitgeprobeerd maar als ik de beschrijving goed begrijp, zou dit de oplossing kunnen zijn.

Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
vogel1001 schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 21:31:
PVOutput is heel flexibel wat dat betreft, echter ik heb 14 DUO inverters en dan helpt ook PVOutput niet.. Daarnaast vindt ik een mailtje bij problemen wel zo lekker :). Gemak dient de mens!
Ik hou dit forum op de hoogte.
Ben benieuwd. Lekker knutselen is altijd leuk. PVOutput mailt mij als er inverters zijn met een ongewone statuscode. Dat zegt niet alles, maar toch iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel1001
Ben benieuwd. Lekker knutselen is altijd leuk. PVOutput mailt mij als er inverters zijn met een ongewone statuscode. Dat zegt niet alles, maar toch iets.
[/quote]

Ja hè, nou ik heb 2 inverters kapot gehad en deze gaven beiden continu errorstate 1. Krijg jij in zon geval dan ook een melding van Pvoutput?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
vogel1001 schreef op zondag 10 mei 2015 @ 12:56:
[/quote]

Ja hè, nou ik heb 2 inverters kapot gehad en deze gaven beiden continu errorstate 1. Krijg jij in zon geval dan ook een melding van Pvoutput?
Nope, "ErrorState" 1 komt normaal ook voor bij te weinig licht. Dus dat wordt door mijn script niet geteld als "ongewoon".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel1001
Mijninterpretatie van de errorstate is
3: no power to grid (AC kant: onvoldoende conversie, unable to maintain 230+V, unable to sync frequency)
1: low power to converter (DC kant)
Waarbij bij 1 hij wel nog net voldoende power krijgt om zijn eigen logica te bedruipen.
En dan natuurlijk de inverter die zich niet meldt(nog niet gezien)

Weinig licht is dan 1 vd oorzaken

[ Voor 5% gewijzigd door vogel1001 op 10-05-2015 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:36

P_Tingen

omdat het KAN

Ik heb nog een qnap nas staan en aangezien die ook op linux draait zou het toch mogelijk moeten zijn om die te gebruiken voor het PHP script van moerbeek.

Ik ben nu al een avond aan het knutselen maar het schiet (denk ik) nog niet zo op. Ik ging er van uit dat er al php op de qnap zou moeten draaien. Sterker nog, dat /is/ ook zo. Ik kan via de grafische schil van qnap de php.ini wijzigen. Maar als ik via telnet naar de qnap ga en daar "php -v" intik krijg ik te horen dat het php command not found is.

Heeft iemand een idee hoe ik eea aan zou moeten vliegen?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
P_Tingen schreef op zondag 10 mei 2015 @ 19:35:
Ik heb nog een qnap nas staan en aangezien die ook op linux draait zou het toch mogelijk moeten zijn om die te gebruiken voor het PHP script van moerbeek.

Ik ben nu al een avond aan het knutselen maar het schiet (denk ik) nog niet zo op. Ik ging er van uit dat er al php op de qnap zou moeten draaien. Sterker nog, dat /is/ ook zo. Ik kan via de grafische schil van qnap de php.ini wijzigen. Maar als ik via telnet naar de qnap ga en daar "php -v" intik krijg ik te horen dat het php command not found is.

Heeft iemand een idee hoe ik eea aan zou moeten vliegen?
Mogelijk is php op een plek geinstalleerd die niet standaard in het zoekpad van je shell zit. Google weet vast het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik ben onderweg om mijn systeem live te krijgen bij pvoutput.org

Status:
Raspberry Pi aan de praat, ik ben nu in het stappenplan van NLMaca bij de stap om de php.ini te gaan vullen
PVoutput.org account aangemaakt en daar 1 systeem aangemaakt en een API key laten genereren
Plan om gelijk in SPLIT mode te gaan draaien

Vraag:
moet ik bij PVoutput 1 systeem per omvormer aanmaken, of is 1 systeem genoeg?
De Lifetime staat standaard op 1. In de help zie ik dat dit naar 0 moet als 2 waardes (life time kWh en...) uit elkaar beginnen te lopen. Kan dat dan niet standaard op 0 staan? Moet het op 0 blijven staan, of weer terug naar 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel1001
Mijn "fork" van omoerbeeks' script is nu klaar en in gebruik. Ik heb het volgende toegevoegd:

1. groepering van inverters in meerdere groepen. (Bij mij ZuidOost, Zuidwest 1 en Zuidwest 2)
2. rapportage van poweroutput per groep, gemiddelde power per inverter per groep, het aantal inverters die 0W uitsturen
3. Berekening van status per invertergroep (niets anders dan de som van de individuele status van de inverters in die groep: statusgroep)
4. Op basis van de volgende regels een "fatalerror":
a. gemiddelde power per inverter per groep >40W AND statusgroep >0.
b. gemiddelde power per inverter per groep >40W AND (1 of meerdere inverters in die groep produceren 0W).
5. Indien een fatal error dan heb ik een defecte inverter en verstuurt het script een mail naar mij via de smtp server die hier draait op de localhost.

In het geval dat je in 1 groep afwisselend wat meer last hebt van schaduw kun je de 40W omhoog zetten, naar bijvoorbeeld 70W of 100W. Ik betwijfel of dat in de praktijk nodig zal zijn. Ik zie bij mij dat de eerste inverter in een groep op state 3 gaat staan (zonsondergang) bij een groepsgemiddelde output van 25-28 Watt per inverter. Maw: dat is dus het verschil in lichtinval tussen de individuele panelen(inverters) in dezelfde groep (schaduw)! Ik zou dus naar 29 Watt kunnen gaan voor het gemiddelde per groep en dan nog altijd een betrouwbare melding krijgen wanneer 1 van mijn inverters kapot is. Ik had gedacht dat dat in eerste instantie hoger zou liggen. Mwja dat hangt van je schaduw impact af binnen een groep, en deze is bij mij ook aanwezig op zuidwest links en zuidwest rechts. Een prima oplossing dus voor die mensen die het belangrijk vinden om -zodra een inverter het begeeft- een melding te krijgen.

De laatste aanpassingen die ik ga doen zijn de volgende:
- simpele websitepagina die extern opvraagbaar is met daarin:
a. Huidige productie;
b. Dag productie;
c. Inverters online/offline;
Dit wil ik gebruiken om een arduino met LCD display te voeden.
- Dagelijkse mail om 23:59 met daarin:
a. dagproductie

[ Voor 21% gewijzigd door vogel1001 op 11-05-2015 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
JakeNL schreef op maandag 11 mei 2015 @ 15:35:
Ik ben onderweg om mijn systeem live te krijgen bij pvoutput.org

Status:
Raspberry Pi aan de praat, ik ben nu in het stappenplan van NLMaca bij de stap om de php.ini te gaan vullen
PVoutput.org account aangemaakt en daar 1 systeem aangemaakt en een API key laten genereren
Plan om gelijk in SPLIT mode te gaan draaien

Vraag:
moet ik bij PVoutput 1 systeem per omvormer aanmaken, of is 1 systeem genoeg?
De Lifetime staat standaard op 1. In de help zie ik dat dit naar 0 moet als 2 waardes (life time kWh en...) uit elkaar beginnen te lopen. Kan dat dan niet standaard op 0 staan? Moet het op 0 blijven staan, of weer terug naar 1?
Als je in SPLIT mode wil draaien moet je 1 systeem voor de geaggregeerde data maken plus 1 per inverter.
Als je x inverters hebt, maak je dus x + 1 systemen aan.

Het heeft geen zin om LIFETIME op 0 te zetten als het niet nodig is, je verliest wat data omdat de opgewekte energie nu uitgerekend moet worden op basis van power en tijd. Vandaar dat het standaard op 1 staat. Ikzelf draai met LIFETIME op 1, en krijg correcte resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
omoerbeek schreef op maandag 11 mei 2015 @ 17:50:
[...]

Als je in SPLIT mode wil draaien moet je 1 systeem voor de geaggregeerde data maken plus 1 per inverter.
Als je x inverters hebt, maak je dus x + 1 systemen aan.

Het heeft geen zin om LIFETIME op 0 te zetten als het niet nodig is, je verliest wat data omdat de opgewekte energie nu uitgerekend moet worden op basis van power en tijd. Vandaar dat het standaard op 1 staat. Ikzelf draai met LIFETIME op 1, en krijg correcte resultaten.
Bedankt. Bij het aanmaken van het derde systeem werd ik weer wat wijzer: al na het tweede systeem moet je doneren :) (voor het loggen van meerdere micro-inverers is geen work around, waarschijnlijk?
Toch maar even op aggregate gezet en HOERA de data loopt. Weer een complete Linux/RPI noob die het gelukt is!
Normaal gesproken noteer ik eens per week de weekopbrengst in een Excel file, samen met de afgelezen meterstanden. Samen geeft mij dat het werkelijk verbruik en zelf geconsumeerde zonne-energie. De logging op systeemniveau door PVoutput.org is dus ruim toereikend.

Mooi zou zijn om wel via de eigen RPI de live opbrengst per inverter te kunnen zien. Wat zou er moeten gedaan worden om een simpel webpaginaatje te laten serveren die de laatst gelogde gegevens per inverter laat zien? Of is dit te risicovol als er daarmee 'remote access' naar de RPI is door de geforwarde poort. (ik zou het nl. op mijn telefoon willen nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel1001
@JakeNL: dat is 1 van de dingen die ik ah maken ben nu. Zie 3 posts terug.

[ Voor 7% gewijzigd door vogel1001 op 11-05-2015 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
vogel1001 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 20:32:
@JakeNL: dat is 1 van de dingen die ik ah maken ben nu. Zie 3 posts terug.
Ah, geweldig! Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet!

Ik krijg mijzelf niet bij het Enecsys by Tweakers team 'gejoined', ik krijg de foutmelding "Your system must have at least 5 outputs to join a team" en dat terwijl ik al wel (jaja) 12 uploads zie staan sinds 19.00 vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Het moeten 5 dagen zijn om te kunnen aanmelden.

Johan

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtua001
JakeNL schreef op maandag 11 mei 2015 @ 21:33:
[...]

Ah, geweldig! Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet!

Ik krijg mijzelf niet bij het Enecsys by Tweakers team 'gejoined', ik krijg de foutmelding "Your system must have at least 5 outputs to join a team" en dat terwijl ik al wel (jaja) 12 uploads zie staan sinds 19.00 vandaag.
Inderdaad, je moet 5 dagen outputs hebben gegenereerd om een team te joinen.

Maar leuk dat je bij ons team wil komen. Welkom alvast!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtua001
Zo, vanavond al weer 2 RPI's geinstalleerd bij mijn oom en vader. Als het goed is morgen data kunnen uitlezen en over 5 dagen even toevoegen aan ons team. Het gaat lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtua001
vogel1001 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 16:04:
Mijn "fork" van omoerbeeks' script is nu klaar en in gebruik. Ik heb het volgende toegevoegd:

1. groepering van inverters in meerdere groepen. (Bij mij ZuidOost, Zuidwest 1 en Zuidwest 2)
2. rapportage van poweroutput per groep, gemiddelde power per inverter per groep, het aantal inverters die 0W uitsturen
3. Berekening van status per invertergroep (niets anders dan de som van de individuele status van de inverters in die groep: statusgroep)
4. Op basis van de volgende regels een "fatalerror":
a. gemiddelde power per inverter per groep >40W AND statusgroep >0.
b. gemiddelde power per inverter per groep >40W AND (1 of meerdere inverters in die groep produceren 0W).
5. Indien een fatal error dan heb ik een defecte inverter en verstuurt het script een mail naar mij via de smtp server die hier draait op de localhost.

In het geval dat je in 1 groep afwisselend wat meer last hebt van schaduw kun je de 40W omhoog zetten, naar bijvoorbeeld 70W of 100W. Ik betwijfel of dat in de praktijk nodig zal zijn. Ik zie bij mij dat de eerste inverter in een groep op state 3 gaat staan (zonsondergang) bij een groepsgemiddelde output van 25-28 Watt per inverter. Maw: dat is dus het verschil in lichtinval tussen de individuele panelen(inverters) in dezelfde groep (schaduw)! Ik zou dus naar 29 Watt kunnen gaan voor het gemiddelde per groep en dan nog altijd een betrouwbare melding krijgen wanneer 1 van mijn inverters kapot is. Ik had gedacht dat dat in eerste instantie hoger zou liggen. Mwja dat hangt van je schaduw impact af binnen een groep, en deze is bij mij ook aanwezig op zuidwest links en zuidwest rechts. Een prima oplossing dus voor die mensen die het belangrijk vinden om -zodra een inverter het begeeft- een melding te krijgen.

De laatste aanpassingen die ik ga doen zijn de volgende:
- simpele websitepagina die extern opvraagbaar is met daarin:
a. Huidige productie;
b. Dag productie;
c. Inverters online/offline;
Dit wil ik gebruiken om een arduino met LCD display te voeden.
- Dagelijkse mail om 23:59 met daarin:
a. dagproductie
@vogel1001: je bent goed bezig. Ik hou gespannen je vorderingen in de gaten! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
JakeNL schreef op maandag 11 mei 2015 @ 20:20:
[...]

Bedankt. Bij het aanmaken van het derde systeem werd ik weer wat wijzer: al na het tweede systeem moet je doneren :) (voor het loggen van meerdere micro-inverers is geen work around, waarschijnlijk?
Toch maar even op aggregate gezet en HOERA de data loopt. Weer een complete Linux/RPI noob die het gelukt is!
Normaal gesproken noteer ik eens per week de weekopbrengst in een Excel file, samen met de afgelezen meterstanden. Samen geeft mij dat het werkelijk verbruik en zelf geconsumeerde zonne-energie. De logging op systeemniveau door PVoutput.org is dus ruim toereikend.

Mooi zou zijn om wel via de eigen RPI de live opbrengst per inverter te kunnen zien. Wat zou er moeten gedaan worden om een simpel webpaginaatje te laten serveren die de laatst gelogde gegevens per inverter laat zien? Of is dit te risicovol als er daarmee 'remote access' naar de RPI is door de geforwarde poort. (ik zou het nl. op mijn telefoon willen nakijken.
Je kan een systemid -> apikey lijstje maken, (zie https://github.com/omoerbeek/e2pv) en zodoende meerdere accounts gebruiken. Maar het is makkelijker om te doneren als je meer dan 2 inverters hebt en in SPLIT mode wil werken.

Er zijn verschillende mensen bezig met een dashboard achtige toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solar_robbedoes
@NLMaca,

Met het dashboard heb ik het probleem dat de status niet juist weergegeven wordt.
Ik krijg altijd te zien: 1- not enough light.

Afbeeldingslocatie: http://s7.postimg.org/amfoxylzv/dashboard.jpg

Terwijl in de mysql tabel toch echt een "0" staat. Met mijn beperkte PHP kennis heb ik van alles geprobeerd, maar krijg de status niet zoals hij zou moeten zijn met status 0.

Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/5247v15md/phpmyadm.jpg

Enig idee waar ik het moet zoeken ?

Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 672811

Geachte tweakers,
Ik ben ook in het bezit van 10 zonnepanelen, 5 duo omvormers van enecsys en de bijbehorende gateway monitoring.
Ik heb inmiddels contact gezocht met mijn leverancier/ verkoper van het zonnestroompakket. ( zonnepaneelkit , Izen energy België) :(
De enige reactie welke zij geven is dat ze ook in de afwachting zijn van berichten.
nu heb ik met veel plezier dit forum gelezen en ben dan ook benieuwd of er een eenvoudige oplossing is om zelf eea te gaan monitoren zonder daarbij afhankelijk te zijn van derden.

Graag uw reactie, Paul Lelystad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
Anoniem: 672811 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 16:23:
Geachte tweakers,
Ik ben ook in het bezit van 10 zonnepanelen, 5 duo omvormers van enecsys en de bijbehorende gateway monitoring.
Ik heb inmiddels contact gezocht met mijn leverancier/ verkoper van het zonnestroompakket. ( zonnepaneelkit , Izen energy België) :(
De enige reactie welke zij geven is dat ze ook in de afwachting zijn van berichten.
nu heb ik met veel plezier dit forum gelezen en ben dan ook benieuwd of er een eenvoudige oplossing is om zelf eea te gaan monitoren zonder daarbij afhankelijk te zijn van derden.

Graag uw reactie, Paul Lelystad :)
genoeg mogelijkheden inmiddels, 1) kwh meter en youless > loggen naar pv output
2) script van omoerbeek op 1e pagina van deze post > loggen naar pv output
3) tijdelijk loggen met dit http://www.navitron.org.u...ex.php/topic,24740.0.html programmatje wat je op windows installeert > loggen naar pv output maar maar dan moet je je pc 24/7 aan laten niet echt handig, maar wel handig om na te kijken of je omvormers t nog allemaal doen.
4) betalen voor je log via http://www.dataservices.solar/

[ Voor 4% gewijzigd door pielle007 op 12-05-2015 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
virtua001 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 23:26:
[...]

Inderdaad, je moet 5 dagen outputs hebben gegenereerd om een team te joinen.

Maar leuk dat je bij ons team wil komen. Welkom alvast!!!!
Dank zij de Tweakers inspanningen is mijn systeem weer online, dus mijn aanmelding met Campanula aan het Tweakers team is wel het minste wat ik kan doen.
Met mijn data uit Excel heb ik mijn productie sinds 2012 toegevoegd, de weektotalen opgedeeld in stukjes van 7 dagen. De 5 dagen output limit was toen ook geslecht :)

Nu de link naar mijn systeem er toch staat: ik begrijp het verschil tussen Power Generated en Average Power niet. Het loopt in ieder geval alle kanten uit. Hopelijk klopt in ieder geval het totaal aantal opgewekte kWhr's op de dag. Wat dat 'hoort' te zijn, heb ik niet paraat, omdat ik wel vaker keek, maar slechts eens per week registreerde in een Excel file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omoerbeek
JakeNL schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 16:54:
[...]

Dank zij de Tweakers inspanningen is mijn systeem weer online, dus mijn aanmelding met Campanula aan het Tweakers team is wel het minste wat ik kan doen.
Met mijn data uit Excel heb ik mijn productie sinds 2012 toegevoegd, de weektotalen opgedeeld in stukjes van 7 dagen. De 5 dagen output limit was toen ook geslecht :)

Nu de link naar mijn systeem er toch staat: ik begrijp het verschil tussen Power Generated en Average Power niet. Het loopt in ieder geval alle kanten uit. Hopelijk klopt in ieder geval het totaal aantal opgewekte kWhr's op de dag. Wat dat 'hoort' te zijn, heb ik niet paraat, omdat ik wel vaker keek, maar slechts eens per week registreerde in een Excel file.
Duidelijk aan de grafiek te zien: jij bent een "gevalletje zet lifetime op 0".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 672811

beste Pielle007
bedankt voor je tips >:) de oplossing via navitron heb ik utigeprobeerd en dit werkt op dit moment prima, wel moet de computer aan staan wil je actueel kunnen kijken naar de stand van zaken.
Wel onthoud de enecsys omvormer de totaal opgewekte stroom echter dit klopt niet met wat ik 3 weken terug als laatste stand heb genoteerd
weet jij misschien hoe dat komt?? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
Anoniem: 672811 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 20:24:
beste Pielle007
bedankt voor je tips >:) de oplossing via navitron heb ik utigeprobeerd en dit werkt op dit moment prima, wel moet de computer aan staan wil je actueel kunnen kijken naar de stand van zaken.
Wel onthoud de enecsys omvormer de totaal opgewekte stroom echter dit klopt niet met wat ik 3 weken terug als laatste stand heb genoteerd
weet jij misschien hoe dat komt?? :)
Np... Weet niet hoe dat komt. Ik weet wel dat de data max. 1 maand onthouden kan worden door de omvormer (zolang ie de gegevens niet kwijt kan naar de gateway) stel je vraag anders eens een t forum van navitron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 668177

Omoerbeek, ik gebruik het script nu volop. Veel dank voor de inpanning!

Ik heb twee vragen:
1. Hoe kan ik het schrijven naar output.log stoppen? Bestandje wordt snel groter. :)
2. Ik heb 6 inverters, echter zijn ze niet altijd alle 6 te detecteren door de gateway. Op dat moment loopt er geen rapportage naar PVoutput. Kan dat deel van het script ook worden aangepast door mij? Dus dat er altijd output gaat naar PVoutput, ongeacht het aantal gedetecteerde inverters?

Dank vast!
Pagina: 1 ... 14 ... 22 Laatste

Let op:
aandachtspuntje:
De rapporteer knop is niet hetzelfde als de quote knop: let er op dat je op de goede drukt!