suggestieve titel Google en feitenweergave Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:
  • 477 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
Beste redactie,

In het artikel 'Google wil sites met incorrecte feitenweergave lager in zoekresultaten zetten' wordt een grens overscheden wat mij betreft.
De titel van dit nieuwsbericht is feitelijk onjuist, of minimaal erg suggestief. De bron voor dit artikel heeft dezelfde suggestieve titel, maar dat maakt het nog niet correct. Wat klopt er niet? Dat Google helemaal niks 'wil'. Ergens onderzoek naar doen staat los van het wel of niet invoeren van een bepaalde dienst.

Clickbait ten top als je het mij vraagt. Erg leuk voor de sensatie en bangmakerij, maar het doet afbreuk aan de geloofwaardigheid.

In het onderzoek dat te lezen is op arXiv wordt namelijk met geen woord gerept over de mogelijkheid om de feitenranking in te voeren als Google dienst.

[ Voor 11% gewijzigd door Miks op 01-03-2015 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Dat ze er onderzoek naar doen en de resultaten beter zijn dan wat ze nu gebruiken duidt erop dat het ingezet gaat worden. Het is inderdaad niet zeker, maar daarom staan er aanhelingstekens om de titel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
Dat er onderzoek is met 'betere resultaten' wil nog niet zeggen dat het ingezet gaat worden.

Aanhalingstekens worden gebruikt wanneer je iemand quote. Bij een betrouwbare nieuwswebsite quote je niet zomaar mensen die dingen roepen. In dit geval zou dan NewScientist gequote moeten zijn? Beetje vreemde gang van zaken aangezien zij geen Google mandaat hebben voor zover ik weet. Oftewel, het is nieuws dat elkaar nakakelt. En dat is schadelijk voor de betrouwbaarheid van nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Nee, aanhalingstekens worden ook gebruikt bij bijvoorbeeld geruchten of andere dingen die niet zeker zijn.

En dat Google hier onderzoek naar doet om te kijken of het een betere rangschikking oplevert toont natuurlijk aan dat ze het willen, wat ook in de titel staat. Er staat niet dat ze het ook meteen invoeren, ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
Dat toont helemaal niet aan dat ze het willen, dat toont aan dat de mogelijkheid wordt onderzocht. Dat is niet hetzelfde en daar zit een groot nuanceverschil tussen.

Er is ook geen sprake van geruchten, alleen maar van nieuwsredacties die elkaar napraten. Ik heb in de hele publicatie nergens gelezen over de 'geruchten'. De quotes zijn dus een makkelijke manier om je ergens achter te kunnen verbergen als ik het goed begrijp.

De berichtgeving deugt naar geen kanten en ik kan niet geloven dat je dat zelf niet inziet. Op deze wijze komt foutief nieuws de wereld in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-05 12:10

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Laten we de proef op de som nemen met dit artikel :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.