Ligt het aan mij of kloppen er een aantal dingen in het artikel niet? Ik baseer mijn conclusies op deze forumpost van Werelds.
Het artikel ademt naar mijn idee, zeker als ik de comments lees, uit dat AMD zwaar achterloopt op Nvidia als het gaat om DX12. Lijkt mij niet correct, aangezien AMD juist voorloopt op Nvidia als het gaat om DX12. Dankzij AMD komt DX12 überhaupt zo snel op de markt, veel functies in DX12 zijn bijvoorbeeld letterlijk uit het open Mantle gekopieerd. Al sinsds GCN 1.0 voldoet AMD al aan alles t/m 12_0, en de enige reden dat 12_1 bestaat is omdat Nvidia dit richting Microsoft gepushed heeft. AMD is al meerdere jaren druk bezig met DX12 met hun GCN 1.0-1.2, Nvidia is met name sinds Maxwell 2.0 druk bezig met DX12.
Deze afbeelding illustreert de huidige stand van zaken goed:

Het lijkt mij daarom goed dat de nuances en nadrukken in het artikel wat aangepast worden. Zowel Maxwell 2.0 als GCN 1.2 zijn lekker op weg met DX12, AMD loopt zeker niet achter op Nvidia, evenmin heeft Nvidia een enorme achterstand. Allebei voldoen ze bijna aan de DX12 specs, waarbij AMD op dit moment in het voordeel is
Edit: Wordt ook al onder het artikel aangegeven, zie Werelds in 'nieuws: AMD-videokaarten ondersteunen niet alle features DirectX 12', RobinHood in 'nieuws: AMD-videokaarten ondersteunen niet alle features DirectX 12' en winwiz in 'nieuws: AMD-videokaarten ondersteunen niet alle features DirectX 12'.
Het artikel opent met:Werelds schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 20:45:
[lange edoch zeer interessante uitleg]
TL;DR:
- Fermi t/m Maxwell 1 (750 Ti) voldoen maar nét aan DX12
- GCN voldoet aan álles t/m 12_0 - alleen de meest recente features in 12_1 niet, omdat GCN daar te "oud" voor is.
- Maxwell 2 (900 serie) voldoet wel aan 12_1, maar mist 11_2 waardoor ze technisch gezien beperkt zijn met enkele features
- Maxwell 2 en GCN zullen vrijwel even veel voordeel hebben, ondanks dat geen van beide "compleet" is
- Een GPU die aan 11_0, 11_1, 11_2, 12_0 en 12_1 voldoet en dus volledig DirectX 12 compliant is, bestaat niet
Nvidia's 900-serie heeft dus niet volledige support voor DX12, aangezien support voor 11_2 mist.Huidige videokaarten van AMD ondersteunen niet alle features van DirectX 12, bevestigt een topman van het bedrijf aan de site Computer Base. Nvidia's 900-serie heeft deze support wel aan boord. Het gaat vooral om ondersteuning voor betere effecten.
Het artikel ademt naar mijn idee, zeker als ik de comments lees, uit dat AMD zwaar achterloopt op Nvidia als het gaat om DX12. Lijkt mij niet correct, aangezien AMD juist voorloopt op Nvidia als het gaat om DX12. Dankzij AMD komt DX12 überhaupt zo snel op de markt, veel functies in DX12 zijn bijvoorbeeld letterlijk uit het open Mantle gekopieerd. Al sinsds GCN 1.0 voldoet AMD al aan alles t/m 12_0, en de enige reden dat 12_1 bestaat is omdat Nvidia dit richting Microsoft gepushed heeft. AMD is al meerdere jaren druk bezig met DX12 met hun GCN 1.0-1.2, Nvidia is met name sinds Maxwell 2.0 druk bezig met DX12.
Deze afbeelding illustreert de huidige stand van zaken goed:

Het lijkt mij daarom goed dat de nuances en nadrukken in het artikel wat aangepast worden. Zowel Maxwell 2.0 als GCN 1.2 zijn lekker op weg met DX12, AMD loopt zeker niet achter op Nvidia, evenmin heeft Nvidia een enorme achterstand. Allebei voldoen ze bijna aan de DX12 specs, waarbij AMD op dit moment in het voordeel is
Edit: Wordt ook al onder het artikel aangegeven, zie Werelds in 'nieuws: AMD-videokaarten ondersteunen niet alle features DirectX 12', RobinHood in 'nieuws: AMD-videokaarten ondersteunen niet alle features DirectX 12' en winwiz in 'nieuws: AMD-videokaarten ondersteunen niet alle features DirectX 12'.
[ Voor 13% gewijzigd door eiPionezero op 05-06-2015 15:56 ]