AMD-videokaarten ondersteunen niet alle features DirectX 12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eiPionezero
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Ligt het aan mij of kloppen er een aantal dingen in het artikel niet? Ik baseer mijn conclusies op deze forumpost van Werelds.
Werelds schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 20:45:
[lange edoch zeer interessante uitleg]

TL;DR:
  • Fermi t/m Maxwell 1 (750 Ti) voldoen maar nét aan DX12
  • GCN voldoet aan álles t/m 12_0 - alleen de meest recente features in 12_1 niet, omdat GCN daar te "oud" voor is.
  • Maxwell 2 (900 serie) voldoet wel aan 12_1, maar mist 11_2 waardoor ze technisch gezien beperkt zijn met enkele features
  • Maxwell 2 en GCN zullen vrijwel even veel voordeel hebben, ondanks dat geen van beide "compleet" is
  • Een GPU die aan 11_0, 11_1, 11_2, 12_0 en 12_1 voldoet en dus volledig DirectX 12 compliant is, bestaat niet :+
Het artikel opent met:
Huidige videokaarten van AMD ondersteunen niet alle features van DirectX 12, bevestigt een topman van het bedrijf aan de site Computer Base. Nvidia's 900-serie heeft deze support wel aan boord. Het gaat vooral om ondersteuning voor betere effecten.
Nvidia's 900-serie heeft dus niet volledige support voor DX12, aangezien support voor 11_2 mist.

Het artikel ademt naar mijn idee, zeker als ik de comments lees, uit dat AMD zwaar achterloopt op Nvidia als het gaat om DX12. Lijkt mij niet correct, aangezien AMD juist voorloopt op Nvidia als het gaat om DX12. Dankzij AMD komt DX12 überhaupt zo snel op de markt, veel functies in DX12 zijn bijvoorbeeld letterlijk uit het open Mantle gekopieerd. Al sinsds GCN 1.0 voldoet AMD al aan alles t/m 12_0, en de enige reden dat 12_1 bestaat is omdat Nvidia dit richting Microsoft gepushed heeft. AMD is al meerdere jaren druk bezig met DX12 met hun GCN 1.0-1.2, Nvidia is met name sinds Maxwell 2.0 druk bezig met DX12.

Deze afbeelding illustreert de huidige stand van zaken goed:
Afbeeldingslocatie: http://framebuffer.com.br/wp-content/uploads/2015/03/656x341xo4wOYxm.png.pagespeed.ic.6BBul3Zp0A.png

Het lijkt mij daarom goed dat de nuances en nadrukken in het artikel wat aangepast worden. Zowel Maxwell 2.0 als GCN 1.2 zijn lekker op weg met DX12, AMD loopt zeker niet achter op Nvidia, evenmin heeft Nvidia een enorme achterstand. Allebei voldoen ze bijna aan de DX12 specs, waarbij AMD op dit moment in het voordeel is :)

Edit: Wordt ook al onder het artikel aangegeven, zie Werelds in 'nieuws: AMD-videokaarten ondersteunen niet alle features DirectX 12', RobinHood in 'nieuws: AMD-videokaarten ondersteunen niet alle features DirectX 12' en winwiz in 'nieuws: AMD-videokaarten ondersteunen niet alle features DirectX 12'.

[ Voor 13% gewijzigd door eiPionezero op 05-06-2015 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wilde net hetzelfde posten...

Ik heb het gevoel dat de redactie even op het Tweakers Forum moet gaan bijpraten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Inderdaad, titel en artikel zijn heel tendentieus en gewoon incorrect. Trek die post na en edit dat artikel misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vburen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-09 07:46

Vburen

<omdat het kan>

Artikel is aangepast, maar nog steeds enorm misleidend. vooral de titel. Wat een AMD haat zeg.

<omdat het kan>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eiPionezero
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Waar ik mij met name aan stoor is de opening van het artikel:
Huidige videokaarten van AMD ondersteunen niet alle features van DirectX 12, bevestigt een topman van het bedrijf aan de site Computer Base. Nvidia's 900-serie heeft deze support wel aan boord. Het gaat vooral om ondersteuning voor betere effecten.
Als je de tekst woord voor woord letterlijk leest klopt het, AMD mist met de huidige kaarten inderdaad een aantal features van DX12. Deze vier features (Rasterizer Ordered Views, Typed UAV Load, Volume Tiled Resources en Conservative Rasterization) worden inderdaad wel door Nvidia gesupport in de 900-serie.

Echter, niemand leest een tekst op deze manier, zo woord voor woord. Mensen lezen de tekst als:
De huidige videokaarten van AMD ondersteunen DirectX 12 maar half. Nvidia's 900-serie ondersteunt DX12 wel volledig. De dingen die AMD mist zijn onder andere ondersteuning voor betere effecten.
En dat klinkt alsof AMD een enorme achterstand heeft terwijl Nvidia wel keurig meeloopt, bullshit! AMD loopt namelijk zeer goed mee, al sinds GCN ondersteund men alles t/m 12_0, waar Nvidia al die tijd slechts t/m 11_0 ondersteunde. Precies het tegenovergestelde van de boodschap die nu in de tekst staat.

Daarom, geachte redactie, herschrijf jullie artikel alsjeblieft op zo'n manier dat niet alleen de tekst klopt, maar ook de boodschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Is een betere titel voor dit nieuwsbericht niet:
AMD én Nvidia-videokaarten ondersteunen niet alle features DirectX 12.

Dit komt veel dichter bij de realiteit (en hij blijft nog steeds een clickbait titel!).

[ Voor 12% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 05-06-2015 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het zou wel leuk zijn dat iemand van de redactie zou reageren en per direct de titel van het nieuws artikel zou wijzigen in wat hierboven wordt voorgesteld. :( Helaas gebeurd dit steeds vaker in de afgelopen paar jaar dat titels schreeuwerig en niet neutraal zijn. Meer sensatie zoekend en onwaar, erg jammer deze ontwikkelingen. Ik kan mij hier aan ergeren.

Ik ken toch een heel ander Tweakers.net... persoonlijk aanwezig hier sinds 1999 ondanks mijn profiel anders doet vermoeden en alweer ruim 6 jaar moderator in het forum.

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 06-06-2015 16:18 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Gebeurt wel vaker, weinig tot geen wisselwerking (meer) tussen redactie en gebruikers.

Bon, bij deze gaat mijn adblock terug aan op tweakers.net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

_Dune_ schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 16:06:
Het zou wel leuk zijn dat iemand van de redactie zou reageren en per direct de titel van het nieuws artikel zou wijzigen in wat hierboven wordt voorgesteld. :( Helaas gebeurd dit steeds vaker in de afgelopen paar jaar dat titels schreeuwerig en niet neutraal zijn. Meer sensatie zoekend en onwaar, erg jammer deze ontwikkelingen. Ik kan mij hier aan ergeren.

Ik ken toch een heel ander Tweakers.net... persoonlijk aanwezig hier sinds 1999 ondanks mijn profiel anders doet vermoeden en alweer ruim 6 jaar moderator in het forum.
In het weekend? ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Mja... Dat is ook wel weer zo.. topic is tweede helft van de vrijdagmiddag aangemaakt terwijl het super zonnig weer is... maar toch weer een titel welke nergens op slaat, waarbij te weinig onderzoek is gedaan.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Beetje jammer dat er niet naar wordt gekeken inderdaad. De meeste hits krijg je waarschijnlijk toch de eerste dag, dus de schade is al gedaan.
Wat heb je aan een feedback topic als de redactie er niet in kijkt :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Euhm... jullie hebben dit gemist, denk ik:
Update 2, 18.25: Verder verduidelijkt dat ook de Nvidia-kaarten ondersteuning voor features missen.
Verder wat de titel betreft, dit is een parafrasering van een uitspraak van de AMD-topman, als ik het goed begrijp, dus dat lijkt mij prima?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Moeten er dan geen quotes omheen als het een uitspraak van iemand is?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _David_
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-10 19:10

_David_

FP ProMod

llama llama duck

Er zijn 2 updates gedaan door de redactie gister, zeggen dat ze er niks mee doen klopt dus niet.
Update 15:59: Naar aanleiding van een post in CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussie-topic, zoals genoemd in de reacties, is een nuancering aangebracht die de DirectX 12-ondersteuning van Nvidia-kaarten verduidelijkt.

Update 2, 18.25: Verder verduidelijkt dat ook de Nvidia-kaarten ondersteuning voor features missen.

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 17:20:
Is een betere titel voor dit nieuwsbericht niet:
AMD én Nvidia-videokaarten ondersteunen niet alle features DirectX 12.

Dit komt veel dichter bij de realiteit (en hij blijft nog steeds een clickbait titel!).
Nee nog beter is een titel als.
[Stelling] "AMD videokaarten ondersteunen niet alle features DirectX 12" Maar is dit wel zo ???

En dan het Nieuws bericht beginnen met ->
"Volgens site Computer Base mist AMD de ondersteuning voor ...

MAAR wij hebben verder gezocht en gevonden dat nVidia ook niet compleet is, en Intel ook niet.

Hieronder de tabel waarin de verschillen duidelijk worden."

En dan de conclusie met,
"We moeten dus gespannen de E3 afwachten of zelfs 29Juli voodat duidelijk wordt wie er nou op de eerste rij zit."
Tweakers mag best geruchten of gechargeerde berichten gegenereerd door andere sites posten, zolang Tweakers zichzelf van distancieerd door het netjes en analitisch weer terug in de gebalanceerde werkelijkheid te brengen.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

_David_ schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 19:41:
Er zijn 2 updates gedaan door de redactie gister, zeggen dat ze er niks mee doen klopt dus niet.

[...]
Die update is hoogstwaarschijnlijk doordat Werelds die posts in het artikel heeft geplaatst, wellicht is er gekeken naar de eerste post van dit topic. Maar die updates doen niks aan het feit af dat de titel gewoon misleidend is.
enchion schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 19:48:
[...]

Nee nog beter is een titel als.

[...]

Tweakers mag best geruchten of gechargeerde berichten gegenereerd door andere sites posten, zolang Tweakers zichzelf van distancieerd door het netjes en analitisch weer terug in de gebalanceerde werkelijkheid te brengen.
Inderdaad, nu is het nieuws gewoon klakkeloos overgenomen (en vertaald van uit het duits). De titel van Computerbase.de is veel duidelijker en geeft meer inzicht over de werkelijk situatie. Het is nu vergelijkbaar met een slechte post in het V&B forum, met een simpel bezoek aan de direct3d wiki had het artikel veel minder dramatisch (/sensationeel) geklonken en meer op een artikel van een echte techsite geleken.
Nu weet ik best dat je niet van de redactie kan verwachten dat ze alles van DX12/Vulkan en videokaarten afweten, maar een beetje zoekwerk moet best kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-09 14:44
Ik zal ook maar even rechtstreeks van me laten horen.

De fout die de redactie maakte was er puur een van vertaling. Met name bij de eerste twee zinnen werden ze simpelweg verkeerd gelezen:
Nvidias GPUs auf Basis der Maxwell-2.0-Architektur unterstützen DirectX 12 mit den Feature-Levels 12_0 und 12_1. Ältere GPUs unterstützen nur das Feature-Level 11_0.
Als je dit zo leest, staat er dat Maxwell 2.0 op 12_1 zit en oudere GPU's op 11_0. Ze hebben het dan echter over oudere Nvidia GPU's. In de volgende paragraaf wordt dit meteen duidelijk gemaakt. In het Duits komen deze twee zinnen iets anders over dan in het Nederlands, waardoor hun constructie daar veel logischer is dan hij voor ons is. Wij hebben die context uit de volgende paragraaf nodig.

Ik wil me bij deze wel even verontschuldigen voor het niet opnieuw lezen van de documentatie, want dan had ik FL 11_2 nooit genoemd. Dat is er inmiddels uitgesloopt en de Resource Binding Tiers zijn nu alleen als losse feature flags. Neemt niet weg dat Maxwell 2.0 in Tier 2 zit en GCN in Tier 3.

Fouten worden gemaakt (vooral met vertalen) en jullie hebben het rap hersteld, dus daar heb ik niets dan lof voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
eiPionezero schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 15:54:
Deze afbeelding illustreert de huidige stand van zaken goed:
[afbeelding]
Ik zocht de bron van de afbeelding, wat nog best moeilijk was, maar ik kwam dit tegen:
This picture originates from a Brazilian forum and copies a table posted on a Hungarian forum with no attributed source of information (could as well be this thread on Anandtech forum).

It's wrong on several important counts, for example: none of GCN chips support rasterizer ordered views, conservative rasterization, or tiled resources tier 3 (ie. "volume tiled resources" with Texture3D support), as shown by the D3D12 feature checking tool. GCN 1.1/1.2 cards support tiled resourced tier 2 (with Texture2D support) and feature level 12_0, GCN 1.0 "only" supports tiled resources tier 1 and feature level 11_1. Double precision floats are supported across the entire GCN range.

Kepler and Maxwell-1 do support resource binding tier 2, and do not support typed UAV load for additional texture formats - this leaves them at feature level 11_0. Maxwell-2 is currently the only card which supports feature level 12_1.

Conservative depth, SAD4 or dedicated atomic counter are not part of the latest SDK, neither is "emulated" tier 3 for tiled resources, whatever that means.
Ik weet niet wat allemaal wel en niet waar is, maar ik zou het met een korrel zout nemen.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-09 14:44
Verder lezen in de thread. Diezelfde persoon (DmitryKo) heeft inmiddels de tabel op Wikipedia geupdate: http://en.wikipedia.org/wiki/Direct3D#Direct3D_12_levels

Het hoe en wat leg ik hier uit: Werelds in "CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussie - Deel 129"

De tabel op Wikipedia is nu up to date. Waar die afbeelding fout zit is dat ze enkele dingen die AMD wel in software ondersteunt maar niet in hardware op "yes" hebben gezet, wat voor Direct3D niet goed genoeg is. Feature levels draaien vooral om hardware functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepvreezo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05:20

deepvreezo

Redacteur
Allereerst mijn excuses voor de verlate reactie; naast het mooie weer afgelopen vrijdag was die dag mijn laatste als stagiair bij Tweakers, dus dit was vooralsnog mijn laatste stuk op de site. Laat ik toch nog even een reactie geven. Inderdaad ben ik in de eerste versie te kort door de bocht gegaan doordat uit het stuk niet bleek dat de meeste Nvidia-kaarten juist op een lager feature level blijven steken dan huidige en vorige AMD-kaarten. Deze nuance is er - inclusief een link naar Werelds' post - in twee updates aan toegevoegd, nadat de eerste comments onder het stuk verschenen die daarop wezen. Overigens staat ook al in het oorspronkelijke stuk de nuancering dat het bij de extra functies waarvoor Nvidia ondersteuning biedt gaat om extra verfraaiingen waarvoor de vraag is of spelmakers ze inbouwen, en dat de belangrijkste vernieuwingen van DirectX 12 door zowel Nvidia als AMD worden ondersteund.

Wat betreft de titel: het nieuws van die dag was dat een AMD-directeur bevestigd had dat huidige AMD-kaarten DirectX 12 niet tot op hetzelfde feature-level ondersteunen als de 900-serie van Nvidia. Dat veel Nvidia-kaarten nog minder features ondersteunen klopt, maar dat was al eerder bekend. Dat had inderdaad wel duidelijk in de lead moeten staan en uit het stuk moeten blijken, en de updates hebben daarvoor als het goed is gezorgd.

Verder was dit stuk een goede les om bij het schrijven van een stuk eerst te gaan kijken welke kennis al binnen de community voorhanden is. Een hoop, blijkt maar weer uit de post van Werelds. Bij het schrijven van dit stuk had ik aan die uitstekende uitleg zeker wat gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vburen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-09 07:46

Vburen

<omdat het kan>

Zolang er maar dingen van geleerd worden is er geen probleem. Persoonlijk vind ik het vooral een issue omdat er de laatste tijd steeds meer mensen zijn die niet verder lezen dan de titel c.q. enkele zinnen, en dan dingen als "merk x is bagger" gaan roepen.

Verder hebben de buren wat mij betreft een geweldige aanpak gekozen m.b.t. dit artikel.

[ Voor 9% gewijzigd door Vburen op 10-06-2015 02:18 . Reden: een was slaapgebrek beetje Yoda; Ik ]

<omdat het kan>

Pagina: 1