• carnager
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-11-2024

carnager

AmsterdamVideo

Topicstarter
Mede-auteur:
  • Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 09:14

Balance

[360°x180° foto- en videografie] Algemeen 360 graden camera topic Pt. 1

In dit topic gaat de discussie over 360x180 graden camera’s.
Dit zijn camera’s die ontwikkeld zijn om een kant en klaar 360 graden produkt af te leveren, foto’s of video’s dus, die gebruikt kunnen worden in bijvoorbeeld streetview, het aanstaande 360-platform van YouTube, maar denk ook eens aan VR-gear zoals de Occulus Rift, waarbij je midden in de foto of de video zit.

Waarom zou je 360 graden willen fotograferen of filmen?
Leven is rondom je. Je bent geen toeschouwer maar een deelnemer. Waarom zou hetgeen je vastlegt dan slechts een toneelstukje zijn, een beperkt beeld, terwijl je ook opnamen kunt maken waarin je je achteraf kunt onderdompelen, alsof je er weer was, of erbij was?
Zeker in combinatie met toekomstige VR technieken, zoals 360-graden projecties, of de Occulus Rift of zelfs de Cardbox, kan dit verbluffende resultaten geven.

Maar ik kan toch ook een filter of lens op mijn huidige camera zetten?
Klopt. Of je kunt bij de nabewerking meerdere foto’s aan elkaar ‘stitchen’. Of dit kan zelfs al tijdens de opname, bijvoorbeeld bij smartphones of moderne compactcamera’s. Dit brengt echter veel aspecten met zich mee waar je tijdens het maken van de opname rekening mee moet houden. Je zult je belichting op orde moeten hebben, focus, er mogen geen bewegende objecten zijn, je mag zelf amper bewegen, en zelfs dan heb je vaak nog in zekere mate zichtbare overgangen, door zaken die je zelf niet in de hand hebt. De bekende fantomen in je foto (half doorzichtige mensen die een hoofd of arm missen) of een toch wel ruwe overgang omdat er ineens een wolkje voor de zon schoof tussen je individuele opnames. Of een gedeelte van je opname die dusdanig onscherp is omdat het door de opzetlens sterk uitgerekt/ingedrukt is en terug gemorphed moest worden in de nabewerking. Om maar niet te spreken over de lage resolutie die je na de nabewerking vaak over houdt.
In dit topic gaan we dus niet verder op dergelijke hulpstukken in maar gaan we het hebben over native 360 graden camera’s. :)

Dus waar gaan we het dan wél over hebben?
Ervaringen, discussies, voorbeelden, ontwikkelingen en alles dat te maken heeft met native 360 graden camera’s en hetgeen hiermee gemaakt is.
Hoe zou het bijvoorbeeld zijn om een opname te bekijken die met een dergelijke camera is gemaakt, bevestigd onder een drone?

Hoe zien die 360 graden camera’s er uit?
Er zijn verschillende verschijningsvormen, de meeste draagbaar in de stijl van de action cam, anderen weer zeer professioneel en er zijn natuurlijk uitschieters als een balvormige camera die je kunt gooien. De meeste camera’s kenmerken zich door minimaal 2 lenzen waarbij de individuele beelden binnen de hardware aan elkaar gezet worden zodat een (nagenoeg) naadloos beeld ontstaat doordat de belichting, focus, sluitertijd en moment van opname van het bronmateriaal exact correspondeert.

Doe eens een voorbeeld?
Natuurlijk! Hier zijn er een aantal:

De modellen die een full field of view geven:
Giroptic 360cam
https://www.kickstarter.c...-first-full-hd-360-camera
3 lenzen, 3 microfoons, veelbelovend.

Ricoh Theta m15
https://theta360.com/
2 lenzen, tweede model, bekend merk.

Panono Panoramic Ball Camera
https://www.indiegogo.com...ono-panoramic-ball-camera
Een bal met vele lenzen. Beetje farfetched maar met veel potentie. Als hij de val ook overleeft..?

De ‘net niet’ modellen:
360fly
https://360fly.com/
Met slechts 1 lens is deze camera in de huidige constructie beperkt tot 360°x120° ofwel een blinde vlek onder de camera (of in vertikale houding 240°x180° in de richting van de dome, met een blinde vlek achter je.)

Opmerkingen of aanvullingen?
Om de OP aan te vullen of te verbeteren, stuur me een DM.
Dingen die niet in de OP hoeven: plaats je reactie in het topic.

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

Topicstarter
(gereserveerd voor uitbreiding OP)

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

Topicstarter
Ik zit hevig te dubben om ook maar eens in te stappen in het 360 graden geweld en heb na wat uitzoeken mijn oog laten vallen op de Giroptic 360cam. Ziet er veelbelovend uit maar omdat hij nog zo nieuw is zijn er weinig real life opnamen terug te vinden op het web, het meeste is propaganda van de makers.

Overigens heb ik in het verleden al eens gewerkt met de Sony Bloggie, die geleverd werd met een opzetlens dat een 360 graden beeld zou genereren. Dat klopt inderdaad wel, maar het was een schrijnende kwaliteit, hetgeen ook niet zo vreemd is aangezien het volledige 360 graden beeld binnen een cirkeltje binnen de 1920x1080 resolutie moest vallen. Daar valt natuurlijk niet meer zo veel uit te maken.

Maar, dat was 4,5 jaar geleden, dit is 2015. Dus waar staat de techniek nu? De markt voor dit soort camera's lijkt er in ieder geval klaar voor, als je de successen op de crowdfunding sites mag geloven.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:19

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik heb bij Project x een camera gezien met een vorm van een 6 hoekig ruimtelijke bal met aan iedere zijde een camera. Ik denk dat het om een 3d camera ging maar hij staat niet in de lijst.

Project x haren is al een tijd geleden, voor de tijd van de panono.

[ Voor 16% gewijzigd door mrc4nl op 27-02-2015 00:01 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

Topicstarter
@mrc4nl Was het de Panocam3d misschien?
Afbeeldingslocatie: https://images.indiegogo.com/file_attachments/435747/files/20140315122205-techn.jpg?1394911325

NB, Als we toch naar deze 'platte' vorm kijken, Samsung lijkt ook aan iets te sleutelen met Project Beyond maar daarvan is vooralsnog onbekend of dat doorgaat en zo ja, wanneer we die in de winkel gaan mogen tegenkomen..

[ Voor 35% gewijzigd door carnager op 27-02-2015 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterBunny
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-05 21:03
Hier staat ook een mooi compleet lijstje, http://www.reddit.com/r/o...ideo_cameras_and_related/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Op mijn stage ben ik hier momenteel mee bezig. We willen 360 video gaan inzetten voor een klant. We gebruiken zeven GoPro's, met een stand van 360Heros erbij.

Grootste struikelpunt is momenteel nog het synchroniseren van alle GoPro's.

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
YouTube heeft nu support voor 360 graden video's, dus je kan nu je video's nog ergens kwijt ook :). De kwaliteit is niet heel geweldig, maar het begin is er. Zet je de kwaliteit in 1440p of 2160p is het best te doen, hoewel nog ver van wat het moet worden.

Meer video's: YouTube: 360-Degree Videos

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SH35ggRv3vCgnhlmifGvxded/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Bron: [YouTube] Dubai360 present the world's first 8K 360 degree video

[ Voor 9% gewijzigd door Balance op 13-06-2015 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Je kan je nu aanmelden om de Google Jump camera uit te testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocolade-reep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
YouTube: Make your own 360 degree VR videos with Google Jump

Na aanleiding hiervan (en andere filmpjes) heb ik de indruk gekregen dat Google een programma (Jumo) heeft ontwikkeld waar je 360graden film footage in kan laden, die het aan elkaar plakt en werkbaar maakt voor Google Cardboard.

Klopt dat? Is hier inderdaad software voor, of heb ik dat verkeerd begrepen en zit dit nog in een ontwikkelfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06:49

vanDaal

-ismeereentje

Kickje

Met de komst van betere en betaalbare VR brillen ben ik aan het oriënteren op een 360 camera. Zijn er hier ondertussen al meer ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 13:51
Ik zelf wacht op de Kodak SP360 4K welke net uitgebracht is in Hong Kong. Maar voor de fun bestel ik volgende maand een Ricoh Theta S.
De tests met 4x een GoPro Hero 2HD lukten erg goed en enkele klanten hebben al interesse getoont.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Hier inmiddels ook meer ervaring en meer interesse vanuit klanten.

We doen het nog steeds met 7 GoPro's, wat prima werkt. Het is nog wel lastig soms, om het goed in elkaar te zetten. Maar he: dat is ook de charme :)

• Gutteguttegut
Hij is binnen :)
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Y6dYRh4Sj9yoIeDh0wfKn4kv/full.jpg

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:46

m0nk

16-09-2003 15.15

Meer in het 3d video straatje.. maar ik ben wel erg benieuwd naar de Lucidcam: http://lucidcam.com/

Ik heb zelf al een beetje lopen klooien met het tegelijk filmen met 2 android toestellen. Ze daarna synchroon krijgen lukt ook wel (via stereovideo maker). Alleen de nabewerking wil maar niet echt lukken. Vooral omdat de toestellen maar een beperkte fov hebben en dus geen 180graden. Het omzetten naar een formaat zodat ik het filmpje kan zien met de VR lukt dus nog niet.. Maar dat ligt denk ik meer aan mijn eigen video editting skill beperkingen.. :P

[ Voor 3% gewijzigd door m0nk op 10-12-2015 14:45 ]

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

• Balance
Oeh nice! Wanneer hangt hij onder een drone? O-)

• Gutteguttegut
Balance schreef op donderdag 10 december 2015 @ 15:29:
[...]

Ik hoop a.s. zaterdag al, als het weer mee zit.

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Nice! Ben benieuwd naar je ervaringen. Waar heb je hem gekocht?

Ik heb overigens net een VR bril uit China besteld. Voor €22.40 leuk om te proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
vanDaal schreef op donderdag 10 december 2015 @ 19:52:
[...]

Nice! Ben benieuwd naar je ervaringen. Waar heb je hem gekocht?

Ik heb overigens net een VR bril uit China besteld. Voor €22.40 leuk om te proberen :)
Cameratools. Was niet op voorraad zeiden ze en zou 15 december weer binnen komen maar ik had hm gewoon de volgende dag in huis inclusief de onderwaterbehuizing.

Ik heb ook zo'n kunststof smartphonehouder vr bril van een paar euro en dat werkt erg goed.

Tot nu toe al een paar foto's gemaakt op een lamp statief en de resultaten zijn erg goed. Ook veel bekijks en nieuwsgierige vragen van mensen, dus veel uitleggen en resultaten op je foon showen :*) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:10

sapphire

Die-hard pruts0r

* knip*

[ Voor 198% gewijzigd door Grozno op 21-12-2015 23:34 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:04

Grozno

acts without consequence!

Uit de topicstart:
Dit zijn camera’s die ontwikkeld zijn om een kant en klaar 360 graden produkt af te leveren, foto’s of video’s dus, die gebruikt kunnen worden in bijvoorbeeld streetview, het aanstaande 360-platform van YouTube, maar denk ook eens aan VR-gear zoals de Occulus Rift, waarbij je midden in de foto of de video zit.
Je moet dus even een ander topic zoeken hiervoor. :)

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeon_flux
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-06 11:16
Beste ervaring heb ik met de freedom360 rig en 6 gopro's. Stitchen van beeld, zeker bij beweging blijft vaak maar middelmatig. En lange takes resulteert vaak in oververhitting van de gopro's.

Ben daarom erg benieuwd naar de Nokia Ozo.
Aanschafprijs ligt rond de 60.000$ dus dat wordt hem niet zo snel. Maar begreep dat hij in Nederland waarschijnlijk ook in de verhuur komt.

Een paar mensen zijn begonnen een opensource boek te schrijven over alles wat bij 360 video schieten komt kijken. Dit vind ik tot nu toe het beste wat er nu te vinden is over dit onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xlf1/v/t35.0-12/12499513_1019843464738785_1756264959_o.jpg?oh=f8486d5ce1de598b7faae6aecaa9e05d&oe=56A8CEC6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
Balance schreef op donderdag 10 december 2015 @ 15:29:
[...]

Het is nog niet gelukt om mn Theta S onder onze drones te hangen op de manier zoals ik had bedacht. Ik wilde hm onder de gimbal hangen met de gewone camera erin maar de Zenmuse Gimbal is heel erg gevoelig op gewicht wijzigingen blijkbaar want het geheel begon als een gek te vibreren. Dat was dus geen optie.
Tot nu toe nog geen tijd gehad om dat anders te doen behalve afgelopen weekend. Toen even snel wat geprobeerd icm een oude Phantom 1 en een stuk staaldraad van ongeveer 3 meter.
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/152pdm0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/10qjnls.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Iemand al van plan om de Samsung Gear 360 te gaan bestellen?

Ik zag in ieder geval een eerste prijs van 419 euro (slik) bij Bol.com:
https://www.bol.com/nl/p/...UIU3IMDXKS7YE-90592460428

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 23:19

JK

Ik wil die Gear 360 wel kopen ja. 419 euro valt mee, de Theta S is 399 euro en daar komt een belabberd beeld uit. Enige is dat ze zeggen dat die Gear alleen werkt met Samsung telefoons, dus ik wil die APK wel draaiend hebben op mijn Motorola.

Even 25 april afwachten en ik denk dat ik dan wel vrij vlot zo'n ding in huis heb, mits ik die app dus aan de praat krijg op mijn eigen toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Zijn er eigenlijk camera's/oplossingen welke de opnemende persoon weg kan filteren zodat je een echt "360" filmpje hebt en de opnemende persoon niet pontificaal on screen komt?

Zelfs monteren op een helmpje zal niet veel helpen denk ik.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:23
kmf schreef op zondag 03 april 2016 @ 15:58:
Zijn er eigenlijk camera's/oplossingen welke de opnemende persoon weg kan filteren zodat je een echt "360" filmpje hebt en de opnemende persoon niet pontificaal on screen komt?

Zelfs monteren op een helmpje zal niet veel helpen denk ik.
Lijkt mij niet realistisch dat dit (op korte termijn) komt, omdat de camera niet door een object heen kan kijken, en dus nooit kan filmen/fotograferen wat het niet kan zien. Een samengestelde foto zal dan misschien nog kunnen. Filmen met beweging wordt ook lastig. De Ricoh Theta S kan middels Wifi vanaf de app aangestuurd worden, en als je dan om een hoekje of achter een muurtje zit, dan sta je zelf niet op de foto / video. Maar dan kun je dus de camera niet bewegen (voor films bijvoorbeeld), en moet je deze op de grond of op een statief zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK

JK

Je kan 'm nog op een automatische slider zetten, maar dan zie je nog steeds de slider. Of je moet de boel handmatig gaan bewerken en vervangen met iets.

Ik twijfel trouwens tussen de Samsung Gear 360 en de Nikon KeyMission 360. Samsung komt dus over 3 weken uit, de Nikon waarschijnlijk zo rond juni. Voordeel van de Nikon is dat deze stootvast en echt waterdicht is. Keuzes, keuzes.... nu al die Samsung kopen of de kat uit de boom kijken en na de release van de Nikon beide vergelijken en dan de beste kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
En weer een nieuwe player op de markt (ok, nog niet verkrijgbaar).

https://www.orah.co/

Afbeeldingslocatie: http://www.diyphotography.net/wordpress/wp-content/uploads/2016/04/Orah4i_picture_3-670x377.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK

JK

Zo, ff $1795. Niet voor de gewone man. Wel mooi, 4 lenzen, Sony Exmor sensors.
Nadeel: werkt niet op een accu maar op 110v/220v en zo te zien via een RJ-45 plug. Dus dan moet je 'm op een aardig statief zetten zoals je op de site ziet, 110 of 220 volt in de buurt hebben en dan maar filmen.... nee, dan is een Nikon KeyMission of een Samsung Gear 360 weer makkelijker en maar 25% van de prijs.

Ik ga denk ik toch nog even wachten op de KeyMission, ben niet geheel tevreden als ik het materiaal zie wat Casey Neistat maakt van de Samsung Gear 360 en er zit een lelijke zwarte lijn in zijn laatste filmpje, weet niet precies waar dat vandaan komt. Even de Nikon afwachten.

[ Voor 0% gewijzigd door JK op 08-04-2016 20:50 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

JK schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 18:03:
Ik wil die Gear 360 wel kopen ja. 419 euro valt mee
Inmiddels al gezakt naar 350 euro 8)

http://www.galaxyclub.nl/samsung-gear-360/kopen-releasedatum

Gisteren mijn Gear VR ontvangen en ben nu wel erg enthousiast om zelf een 360 graden camera te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Gutteguttegut schreef op donderdag 07 april 2016 @ 18:02:
En weer een nieuwe player op de markt (ok, nog niet verkrijgbaar).

https://www.orah.co/

[afbeelding]
Wel een interessante, zeker voor het livestreamen. De opties die er tot nu toe daarvoor zijn, een livestream gedoe met 7 GoPro's daargelaten, zijn in mijn ogen enkel voor de consumentenmarkt goed genoeg. Net iets waar ik dan weer geen interesse in heb...

Dus voorlopig blijven we ze hier met het bedrijf nog maar met 7 GoPro's maken. Het stitchen blijft een vervelende klus, maar je raakt er wel aan gewend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK

JK

350 euro is al een stukje leuker. Al had ik 'm met 419 ook wel gekocht hoor. Maar ik wacht nog wel even op de Nikon. Daar verwacht ik meer van. Ik checkte vandaag al Bol, omdat ie eigenlijk vandaag leverbaar zou zijn, die Samsung, maar zag idd nu ook 22 mei staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Hier een tabelletje om wat harde data te vergelijken. Zegt nog niet alles over video kwaliteit, maar geeft wel een indicatie.

BublcamTheta S360FlyKodak SP360 4KGiroptic 360cam
Raw Video Resolution1440x14401920x10801504x15042880x2880
Flattened Video Resolution1984x9921920x9602560x12801920x9602048*1024
Number of Lenses42113
Field of View Per Lens160°190°240°235°185°
Full Spherical 360° VideoYesYesNoNoNo

[ Voor 5% gewijzigd door Balance op 26-04-2016 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Tegenwoordig zijn er ook een hoop goedkope 360 camera's van china te koop. Verschillend van 60-125 dollar. Wellicht wel een goed alternatief om "even te proberen"

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Nick__
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Sinds gisteren de Gear 360.. en toch wel onder de indruk..

Instellen via Gear Manager (4K is echt nodig om daarna prettig VR terug te kijken).. maar daarna bolletje meenemen.. op een goede plaats neer zetten en op opnemen drukken..

Downloaden kan via bluetooth.. ook naar GSM.. maar dat duurt eeuwig (bij het overzetten van het eerste filmpje was naar 82% zelfs de batterij leeg).. overzetten via p.c. gaat prima.. ook direct naar GSM (via verkenner).. >> dit was kennelijk ook de bedoeling want bluetooth valt uit als lader/p.c. wordt aangesloten..

360 wordt nu steeds meer mainstream..

Schat zelfs in dat binnen drie jaar GSM's verschijnen met dubbele "spherical" camera's (op voor en achterzijde) om meteen 360 graden te kunnen filmen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Gaaf! Waar heb je hem gekocht dat je hem al binnen hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Nick__
  • Niet online
vanDaal schreef op zondag 12 juni 2016 @ 23:12:
bol.com..

net terug van Pinkpop.. super opnames..

handiger dan gsm.. en goed voor accu gsm..

kwaliteit (4K) echt geweldig..

video's wel plakken via computer.. gaat dan best snel..

vooral leuk omdat nog niemand begrijpt waarom ik met een golfbal op een stokje rondloop.. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Ben erg benieuwd. Kunnen we de beelden ergens bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
vanDaal schreef op zondag 12 juni 2016 @ 23:12:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qDNbJRgHkMjh6XTAV2SjkakL/full.png

Hij was gewoon verkrijgbaar, maar nooit verwerkt in de Pricewatch. Ik heb verzocht de producten aan elkaar te koppelen, dus morgen(ochtend) zal hij goed in de Pricewatch staan :).

Edit: Oeps, dubbelpost. Sorry!

[ Voor 6% gewijzigd door Balance op 13-06-2016 01:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-06 16:45

GJA

Sinds 2 dagen ook een Gear 360 in huis. Errug leuk! Is het misschien wat om er een nieuw topic aan te wijden?
Gewoon een voorbeeldje: YouTube: Motorride on a Kawasaki KLR 650 in 360 VR !

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Nick__
  • Niet online
Balance schreef op maandag 13 juni 2016 @ 01:33:
[...]

Ben erg benieuwd. Kunnen we de beelden ergens bekijken?
Heb alleen nog privacy gevoelig materiaal.. niet in de laatste plaats, omdat ik er zelf ook steeds op sta (toch vreemd).. zie ook mensen achter me staan, die ik ken maar daar niet gezien heb..

Er staan inmiddels veel filmpjes van anderen op Youtube..

Tip is trouwens om materiaal via een GoogleFoto's-link te delen.. wordt dan wel meteen als 360-materiaal herkend en data-abonnement van ontvanger wordt met waarschuwing niet onnodig belast met meer dan 30MB per foto.. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 15:18
Zodra iemand bevestigd dat die samsung 360 ook goed werkt met een niet samsung telefoon koop ik er ook 1. Gaat me vooral om starten / stoppen edg. Kijken of de camera de goede kant op staat hoeft niet meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Nick__
  • Niet online
Tadango schreef op maandag 13 juni 2016 @ 09:48:
Zodra iemand bevestigd dat die samsung 360 ook goed werkt met een niet samsung telefoon koop ik er ook 1. Gaat me vooral om starten / stoppen edg. Kijken of de camera de goede kant op staat hoeft niet meer :)
Zou YouTube-filmpjes van OverExpose360 eens bekijken.. behandelt alles wat met de Gear 360 te doen heeft..

Heb zelf een S7 Edge en daar werkt het ding uiteraard perfect mee..

Wat ik zelf merk is dat instellingen via de Gear 360 Manager aangepast moeten worden (4K-filmen (staat standaard op 1080p), maar daarna kun je het bolletje los meenemen en zonder gsm bedienen.. (mijn dochter neemt het zonder mijn gsm mee en filmt daarna wat zij doet)..

De Gear Manager 360 doet het zelfs maar op 5 Samsung-GSMs.. Note5, S6/Edge en S7/Edge..

Misschien laten instellen in de winkel en daarna los gebruiken.? Pas wel op dat volgens mij de "spheres" alleen op het toestel tot door Google herkende "Streetview"-foto worden bewerkt.. zelfs als ik ArtDirector gebruik op de p.c., is het resultaat pas echt in de VR-bril te gebruiken, nadat de GSM een soort bewerking (renderen?) heeft uitgevoerd..

Is wel super speelgoed.. je ziet nu voor het eerst pas echt op foto's, wat je in het moment zelf niet steeds gezien hebt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wasco
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-06 16:08

wasco

brightest crayon in the box

Ik heb hem ook sinds zaterdag. Heel leuk speelgoed. Filmen en fotograferen in 360 graden vraagt een hele nieuwe manier van denken over beeldkader. Waar je de camera plaats in de "wereld" kan echt een groot verschil maken.

Zo filmde ik wat testjes op een tafel waar we met vrienden rond zaten. De leukste beelden zijn ongetwijfeld die waar er vlakbij de camera iets staat. Dat geeft je in alle vlakken (vooraan, midden, verte) iets om naar te kijken. Foto's en video's worden al gauw saai wanneer alles zich in de verte afspeelt, wat je met zulke fisheye's sneller hebt dan je denkt.

Soms is het zelfs beter om bewust een groot deel van de 360 te blokkeren en zo de kijker een beetje dwingender op te leggen wat het onderwerp is. Hier een voorbeeld waar ik dat heb proberen doen: https://goo.gl/photos/2x79RQV5XaZr6n2s5

wasco [the brightest crayon in the box]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Nick__
  • Niet online
wasco schreef op maandag 13 juni 2016 @ 13:24:
Ik heb hem ook sinds zaterdag. Heel leuk speelgoed. Filmen en fotograferen in 360 graden vraagt een hele nieuwe manier van denken over beeldkader. Waar je de camera plaats in de "wereld" kan echt een groot verschil maken.
Leuk..

Was mij ook al opgevallen..

Statief op ooghoogte (of (niet veel) hoger) lijkt ideale optie..

Ga straks naar bouwmarkt om juiste schroef met (stabilisatie-)schijfje te halen en probeer het ding een op een basebal-petje te schroeven (helm zou beter zijn)..

Voor VR is 4K-filmen eigenlijk een must (kunt in ieder geval (emotioneel ;-) niet terug na dit gezien te hebben.. en dan is het verstandig om via Windows-verkenner filmpjes van Gear 360 naar Galaxy over te zetten (scheelt niet een beetje in tijd)..

Had zelf niet gedacht dat het zo leuk zou zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 15:18
Instellen via de pc moet ook kunnen, dus lijkt me ook een optie. Eenmaal ingesteld verander je niet vaak meer iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Nick__
  • Niet online
Tadango schreef op maandag 13 juni 2016 @ 13:53:
Instellen via de pc moet ook kunnen, dus lijkt me ook een optie. Eenmaal ingesteld verander je niet vaak meer iets?
Weet ik niet.. Eenmaal via app ingestelde waarden (bijv. 4K) blijven wel bewaard.. veel opties zijn via menu van Gear 360 in te stellen.. zou echt eens naar filmpjes op YouTube van OverExposed360 kijken..

Lijkt er wel op dat rest via p.c. kan.. YouTube: How to Edit Samsung Gear 360 video in Adobe Premiere and upload to Youtube

[ Voor 51% gewijzigd door _Nick__ op 13-06-2016 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
Hier nu naast de Ricoh Theta S (ideaal binnenzak formaat) sinds vrijdag ook een Samsung Gear 360.
Eerste indruk is positief voor wat de beeld kwaliteit maar de PC software is echt een draak...
Bagger traag en zo onduidelijk.
Ik heb geen Samsung S6, S7, Note5 tot mijn beschikking dus alles gaat via USB naar mn PC.
Nu heb ik er een 128GB Samsung Pro kaartje inzitten dus die zit niet zo snel vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Nick__
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gutteguttegut
Tja, het meeste bestel je op Ebay voor een paar euro.
Ik gebruik een 15 euro fotolamp stand omdat deze bijna onzichtbaar is, een klein zuignapje voor op een glad oppervlak en natuurlijk de 2 euro selfiestick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Nick__
  • Niet online
Flinke firmware-update (320 MB) voor Gear 360.. net binnengekomen..

Versie XX..APE4..

[ Voor 13% gewijzigd door _Nick__ op 14-06-2016 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marselaar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-05 12:26
Hoe lang doen jullie met de accu van de Gear 360?

PSN: Marselaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343919

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQX1IzpwvxsQUqxtuxO9a_mwaQNpOmKkz_F9M-p2XuqHQzb3gie

Ik gebruik een Galileo Motr in combinatie met een iPhone 6s. Vorig jaar gekocht bij bever.nl want het was oorspronkelijk 170 euro en toen werd die 89. Is eigenlijk robot die je met software op je telefoon allemaal dingen kunt laten doen. Zoals pannen en een timelaps maken, gezichten tracken, maar ook heel netjes 360 graden foto's laten maken en je kan hem op afstand aansturen met een andere telefoon of tablet. Ik heb lang geen 360 graden foto geplaatst maar als ik binnenkort tijd heb zal ik wat laten zien wat je met het dingetje kan maken. Gebruik het eigenlijk te weinig maar het is een erg mooi ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durkp
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-06 12:27
Vraagje aan de mensen met een Gear 360.

Ik zit te twijfelen om een Gear 360 te gaan kopen. Ziet er leuk uit, hoor er goede dingen over, maar het probleem licht hem in waarvoor ik hem wil gebruiken.

Ik wil hem gaan gebruiken voor TimeLapsen en live streamen.

Kunnen de mensen die er een hebben mij vertellen als dit mogelijk is? Timelapsen was mogelijk zag ik, maar is het ook mogelijk, om hem aan stroom te hangen, en dan door te timelapsen en via WiFi oid, het SD kaartje leeg te halen?

En zit er een mogelijkheid in om de live stream van de camera door te sturen naar youtube oid?
Dit mag inelkaar geknutseld worden, door camera aan pc te hangen met usb, en dan via VLC bijvoorbeeld door te pushen?

Graag hoor ik van jullie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasco
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-06 16:08

wasco

brightest crayon in the box

durkp, ik denk niet dat dit kan nee. Livestream heb ik nog nergens tegengekomen, dus dat kan volgens mij niet. Timelapse is trouwens naar videoformaat. Hij slaat niet de afzonderlijke foto's op. (heb het zelf nog niet getest, maar heb het zo gelezen)

Terwijl hij filmt slaat hij in feite gewoon de twee beelden van de fisheyes naast elkaar in één videobestand op. Achteraf moet dit nog gestitched worden tot een equirectangular formaat.

wasco [the brightest crayon in the box]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-05 00:13
Ik heb sinds gisteren ook een Gear 360 binnen, en mij valt het op dat de achterste lens in het midden niet scherp is. Hebben meer mensen dat?

Het valt vooral op als je 360 foto's maakt. Nu is het natuurlijk geen super-scherpe camera, maar ik vind dit wel heel storend.

Ook is de achterste camera gevoeliger voor reflecties door lichtinval, waardoor je ringen/strepen in de fotos krijgt, welke lijken op reflecties van de geribbelde ringen rond de lens...

Twee (unstitched) voorbeelden:

https://www.helmantel.com/arnoud/panoramas/360_0037.JPG
https://www.helmantel.com/arnoud/panoramas/360_0038.JPG

Beide foto's zijn vanaf exact dezelfde plek geschoten, alleen is de tweede gemaakt door de camera 90 graden te draaien. Kijk vooral naar het verschil in detail van het schilderij op de grond en het icoon wat tegen de witte achtergrond staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mol73
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-06 20:01
Ik heb er ook een, leuk ding zeker maar ik wilde graag dat logo kunnen veranderen daar waar het statief zit is iemand dat al gelukt? Ja je kan hem uitzetten maar, maar ik zou daar graag een logo van me zelf zien. BVD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffrhap
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-01 13:01
Kan iemand mij vertellen of je ook "normale" foto's kan maken met de Gear 360?
Dus met 1 lens een foto maken en het Fisheye effect er met de software uithalen?

P.s. zijn er mensen i Noord-Brabant die er een hebben?

i5 2500K @4.5Ghz + EKWB Custom Liquid Cooling + MSI GTX970 + MSI P67GD65-A + 16GB DDR3-1600 + 512GB SSD + 256GB SSD + Corsair Graphite 600T Modded | i5 4440 + ASRock B85M-ITX + 16GB DDR3-1600 | Gigabyte Brix i3 3227U + 8GB DDR3 + 128GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mol73
jeffrhap schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:28:
Kan iemand mij vertellen of je ook "normale" foto's kan maken met de Gear 360?
Dus met 1 lens een foto maken en het Fisheye effect er met de software uithalen?

P.s. zijn er mensen i Noord-Brabant die er een hebben?
Kan je kiezen op de camera in menu, of in de app op je telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
Mol73 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:06:
Ik heb er ook een, leuk ding zeker maar ik wilde graag dat logo kunnen veranderen daar waar het statief zit is iemand dat al gelukt? Ja je kan hem uitzetten maar, maar ik zou daar graag een logo van me zelf zien. BVD.
Heb ik gedaan voor video. Ik kan wel een photoshop template met uitleg maken als dat gewenst is.
Voor een snelle test deze Nadir gemaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door Gutteguttegut op 17-06-2016 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mol73
Gutteguttegut schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:43:
[...]
Heb ik gedaan voor video. Ik kan wel een photoshop template met uitleg maken als dat gewenst is.
[video]
ja oke, maar is niet via de app van Samsung of ergens een instelling? Moet toch kunnen... anders zet iedereen dit uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Hebben hier al Tweakers de LG 360 Cam? Op papier is ie iets minder dan de Gear 360, maar wel een stuk goedkoper!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-06 15:23
De gear 360 is een leuk ding om mee te filmen en fotograferen. De instellingen out-of-the-box zijn inderdaad raar. ISO waarde op 1600 kan nog weleens zorgen voor ruis.

Even een tip voor de ActionDirector gebruikers, wanneer je een filmpje renderd die je op 30 fps hebt geschoten zorg er dan voor dat je het 'produce' profiel aanpast naar een land die NTSC als standaard heeft. Je kan dan namelijk kiezen voor een profiel die als output ook 30 fps heeft. Als je 25 fps als output neemt wordt je output nogal schokkerig.
arnoud_h schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 16:13:
Ik heb sinds gisteren ook een Gear 360 binnen, en mij valt het op dat de achterste lens in het midden niet scherp is. Hebben meer mensen dat?

Het valt vooral op als je 360 foto's maakt. Nu is het natuurlijk geen super-scherpe camera, maar ik vind dit wel heel storend.

Ook is de achterste camera gevoeliger voor reflecties door lichtinval, waardoor je ringen/strepen in de fotos krijgt, welke lijken op reflecties van de geribbelde ringen rond de lens...

Twee (unstitched) voorbeelden:

https://www.helmantel.com/arnoud/panoramas/360_0037.JPG
https://www.helmantel.com/arnoud/panoramas/360_0038.JPG

Beide foto's zijn vanaf exact dezelfde plek geschoten, alleen is de tweede gemaakt door de camera 90 graden te draaien. Kijk vooral naar het verschil in detail van het schilderij op de grond en het icoon wat tegen de witte achtergrond staat.
De camera die ik heb focussend niet naar infinity. Je hebt dus een gedeelte die aardig scherp is (tot een meter of 5) maar daarna wordt het wat wazig. Ik schiet mooiere panorama's met een dslr en fisheye lenzen, maar daar kan je niet mee filmen in 360 graden.

Je kan trouwens een gratis player downloaden op http://www.kolor.com/gopro-vr-player/download/. Dit is voor PC en MAC en je kan er video's en foto's mee bekijken. Voor IOS en Android is er de koloreyes app in de betreffende appstores.
Gutteguttegut schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:43:
[...]
Ik houd me aanbevolen voor een uitleg :)

[ Voor 67% gewijzigd door j-phone op 17-06-2016 13:17 ]

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
Voor de liefhebber.
https://drive.google.com/...54N4_QhXxmMFhFeXBQRktaQ1E
Open deze met Photoshop.
Plaats je logo over het rode vlak en pas deze aan aan het rode vlak.
Ga daarna naar Filter -> Vervorm -> Poolcoördinaten en selecteer "Polair naar rechthoekig" (zie afbeelding).

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/huJAnZkiPeZNIvgK7h0m3gcG/full.jpg

Ga nu naar Bewerken -> Transformatie -> Roteren 180' en sleep je uitgerekte logo naar de onderkant van de template.
Sla deze op en importeer het in Premiere, als je .png of .psd gebruikt blijft transparantie intact.

Je kunt de rode ovaal aanpassen naar de gewenste grote zodat het precies blokkeert wat jij wil.
Deze template is op het formaat 3840x1920 omdat de Samsung Gear 360 dit formaat gebruikt. Je kunt de template gewoon aanpassen naar het formaat van jouw 360 graden camera.

Als je nog vragen hebt...ask me anytime :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
Gutteguttegut schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 13:37:
Voor de liefhebber.
https://drive.google.com/...54N4_QhXxmMFhFeXBQRktaQ1E
Open deze met Photoshop.
Plaats je logo over het rode vlak en pas deze aan aan het rode vlak.
Ga daarna naar Filter -> Vervorm -> Poolcoördinaten en selecteer "Polair naar rechthoekig" (zie afbeelding).

[afbeelding]

Ga nu naar Bewerken -> Transformatie -> Roteren 180' en sleep je uitgerekte logo naar de onderkant van de template.
Sla deze op en importeer het in Premiere, als je .png of .psd gebruikt blijft transparantie intact.

Je kunt de rode ovaal aanpassen naar de gewenste grote zodat het precies blokkeert wat jij wil.
Deze template is op het formaat 3840x1920 omdat de Samsung Gear 360 dit formaat gebruikt. Je kunt de template gewoon aanpassen naar het formaat van jouw 360 graden camera.

Als je nog vragen hebt...ask me anytime :)
Geweldig _/-\o_ thnx!

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
Balance schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 12:53:
Hebben hier al Tweakers de LG 360 Cam? Op papier is ie iets minder dan de Gear 360, maar wel een stuk goedkoper!
Als ik de reviews mag geloven heeft deze camera een erg lage kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
j-phone schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 12:55:

De camera die ik heb focussend niet naar infinity. Je hebt dus een gedeelte die aardig scherp is (tot een meter of 5) maar daarna wordt het wat wazig. Ik schiet mooiere panorama's met een dslr en fisheye lenzen, maar daar kan je niet mee filmen in 360 graden.
Ik heb de mijne vandaag terug gestuurd en een andere besteld. Het zal me benieuwen of die beter is.

En natuurlijk, als ik de foto's schiet met mijn systeemcamera+fisheye lens op een Nodal Ninja panohead krijg ik veel en veel betere foto's, maar het gaat met deze camera vooral voor gebruik op onhandige plekken of momenten waar het niet praktisch is om 8 foto's te nemen. Bijvoorbeeld op hele drukke plekken (waar het stitchen zo goed als onmogelijk wordt) of hele krappe ruimtes.

Nou moet ik zeggen dat de Theta S beter is in het stitchen van objecten die dicht bij de camera staan, waarschijnlijk omdat de Theta dunner is en dus minder parallax heeft tussen de lenzen dan de Gear 360.

Daar staat inderdaad tegenover dat de video's die uit de Theta komen natuurlijk compleet waardeloos zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
Mijn tweede Gear 360 is binnen gekomen. Hij is iets beter, maar ook deze is niet fantastisch qua uniforme scherpte.

Zie dit voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://www.helmantel.com/arnoud/panoramas/tweedeGear360_vergelijk_t.jpg
(klik voor grotere versie)

Ik heb de foto's zo geschoten: eerste foto gemaakt (30MP, 'scherpte aan', 'max 400 ISO', 'auto WB', 'HDR On'), daarna statief -90 graden gedraaid en opnieuw foto gemaakt met dezelfde settings.

Deze camera heeft een achterlens die volledig scherp is, maar de voorste heeft een issue. Zoals je op de afbeelding hier boven kunt zien is de uitsnede die ik gemaakt heb uit een gebied die gewoon scherp moet zijn (niet aan de rand van de fisheye). Als je verder naar de rand van de shot gaat wordt het nog minder.

Ben ik hierin de enige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
arnoud_h schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 20:06:
Mijn tweede Gear 360 is binnen gekomen. Hij is iets beter, maar ook deze is niet fantastisch qua uniforme scherpte.

Zie dit voorbeeld:

[afbeelding]
(klik voor grotere versie)

Ik heb de foto's zo geschoten: eerste foto gemaakt (30MP, 'scherpte aan', 'max 400 ISO', 'auto WB', 'HDR On'), daarna statief -90 graden gedraaid en opnieuw foto gemaakt met dezelfde settings.

Deze camera heeft een achterlens die volledig scherp is, maar de voorste heeft een issue. Zoals je op de afbeelding hier boven kunt zien is de uitsnede die ik gemaakt heb uit een gebied die gewoon scherp moet zijn (niet aan de rand van de fisheye). Als je verder naar de rand van de shot gaat wordt het nog minder.

Ben ik hierin de enige?
Wij gaan morgen uitgebreid foto's nemen en filmen met de Gear 360. Ik laat even weten of wij ook veel issues hebben.

Verder heb je natuurlijk gelijk over het gemak om een foto's te nemen in kleine ruimtes of in andere moeilijke omstandigheden waar het nemen van meerdere foto's niet handig is, bewegende menigtes bijvoorbeeld.

Ik hoop wel dat Samsung de kinderziektes eruit krijgt dmv firmware updates, hoewel ik wel me afvraag of je bijvoorbeeld de focus met een update goed krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Nick__
  • Niet online
Verschil LG en Gear 360..

Zoals hij zelf zegt, geen klein verschil:

YouTube: Gear 360 vs LG 360 - What is the best 360 camera?! - Side by side test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK

JK

Die LG is ook geen 4K, dat scheelt heel veel. Wel geinig dat de Gear 360 goedkoper is dan de Ricoh Theta S. Ricoh mag zijn prijs wel omlaag gooien.

Ik wacht nog even de verhalen af met de focusproblemen bij foto's, is dat ook zo bij video?
De Nikon KeyMission komt dacht ik in oktober uit. Weet niet of ik zo lang kan wachten... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
Als het weer een beetje mee werkt wil ik vandaag nog wel een paar opnames maken, maar ik vermoed dat je hier met video minder last van hebt, want de resolutie waarom dan wordt geschoten ligt een stuk lager dan de foto resolutie. Ik vermoed dat die details dan wel weg gaan vallen...

De draagbaarheid van de Theta is wel een voordeel. Die steek je gewoon in je broekzak en haal je tevoorschijn als je een foto wilt maken. Ik zie mezelf nog niet met de Gear 360 in mijn broekzak rondlopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK

JK

Theta voor foto's, OK. Maar voor video zou ik niet eens de moeite nemen. Alsof je naar een oude VHS tape kijkt uit de jaren '80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-02 09:07

cdl

Ik zit te twijfelen tussen Theta S en Gear 360. Qua specs is Gear 360 beter, zeker video, dus daar gaat mijn voorkeur naar uit. Maar ik als iPhone gebruiker heb dan geen live preview omdat alleen Galaxy telefoons ondersteunt worden. Betekent dit dat ik met Gear 360 de genomen foto's pas thuis op de pc kan bekijken?

Dat zeg ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:56
Wil de sprong in het diepe wel wagen met een 360 camera. Is er hier iemand met een LG cam 360? Reviews zijn niet verkeerd, behalve dat het delen van een foto via FB (mijn voornaamste doel) dus niet automatisch zou gaan. Iemand hier zo'n camera en ervaring met delen via FB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marselaar
Ik ben benieuwd naar de overige ervaringen met de (mogelijke?) focusproblemen van de Gear 360 en de accuduur van het apparaat. Hoe lang kan je ermee doen voordat hij de geest geeft. Bij de Gopro (geen 360 dus) is dat niet veel langer dan een uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

cdl schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:07:
Ik zit te twijfelen tussen Theta S en Gear 360. Qua specs is Gear 360 beter, zeker video, dus daar gaat mijn voorkeur naar uit. Maar ik als iPhone gebruiker heb dan geen live preview omdat alleen Galaxy telefoons ondersteunt worden. Betekent dit dat ik met Gear 360 de genomen foto's pas thuis op de pc kan bekijken?
Yup....
Alle instellingen kunnen wel rechtstreeks op het apparaat worden ingesteld.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordystuif
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-02 14:39
Goed om te weten: de Gear 360 Manager-app is aangepast en werkt dan ook op andere Android-toestellen. Downloaden kan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marselaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
Hmmm, interessant. Wisselende focus? Dat zou wel kunnen verklaren dat ik het op foto's die ik gisteren heb gemaakt even niet terug zie... Maar niet minder vervelend, iets wat soms optreed is nog veel vervelender dan een fixed probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marselaar
arnoud_h schreef op maandag 20 juni 2016 @ 20:10:
[...]
Maar niet minder vervelend, iets wat soms optreed is nog veel vervelender dan een fixed probleem...
Lijkt dan wel minder op een hardware probleem. Wat niet weg neemt dat het vervelend is natuurlijk. Ik stel mijn aankoop nog even uit in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
Ik zie de focus problemen tot nu toe op een gedeelte van de capture, maar de auteur van die blog post zegt dat hij het over de hele afbeelding ziet.

Morgen bij daglicht (en hopelijk droog) nog maar eens een flinke serie test shots maken.

Oververhitting klinkt zeker als een optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marselaar
arnoud_h schreef op maandag 20 juni 2016 @ 20:37:
Oververhitting klinkt zeker als een optie...
Dat zou dan wel weer hardwarematig zijn.

Is het trouwens echt heel opvallend of meer omdat je er nu op gefocussed :*) bent? In sommige van die foto's van de blogpost zie ik het niet eens heel erg. Waar hij aangeeft dat het de bovenste is, vind ik de onderste juist minder scherp.
En in video's ook opgevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
Ik heb geen grote aantallen foto's achter elkaar gemaakt met deze camera tot nu toe. Dat zou dus kunnen verklaren waarom ik het minder heb gezien.

Dat staat voor morgen op het programma. Een flinke serie foto's en video's schieten en kijken hoe hij zich dan gedraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:15
De video's die je maakt met b.v. de Gear 360, zijn toch ook prima op een Ocullus Rift te bekijken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
Ik heb het een en ander getest de afgelopen dagen en het lijkt er zeer sterk op dat de Gear 360 last heeft van de warmte en hierdoor onscherpe foto's gemaakt worden. Als de camera afgekoeld is worden substantieel scherpere foto's gemaakt dan wanneer de camera (ook idle) een tijdje aan heeft gestaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marselaar
En als je het hebt over tijdje, moet ik dan denken aan 5 minuten of een half uur? En bij video's geen last?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoud_h
Sorry, ik zal iets duidelijker zijn.

Zie de onderstaande foto's (klik voor grotere versie):

Afbeeldingslocatie: https://www.helmantel.com/arnoud/panoramas/gear360-compare-warm-cold_t.jpg

Test procedure was als volgt:

- zet de camera idle aan (timer aanpassen zodat hij niet automatisch uit gaat)
- wacht 15 minuten, de camera is nu comfortabel warm aan de buitenkant
- maak een foto
- zet de camera uit en wacht 5 minuten om 'm af te laten koelen
- maak een foto

Omdat de resolutie van foto's twee keer zo hoog is (ruwweg) dan de video is het natuurlijk een stuk zichtbaarder op een foto.

Ik ga de bovenstaande procedure nog wel een keertje herhalen voor een video en kijken of het zichtbaar verschil maakt tijdens het maken van opnamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:58
Heeft iemand al de Kodak sp360 4k? Inmiddels al goed verkrijgbaar.

pricewatch: Kodak PixPro SP360 4K - Extreme Pack Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
Voor mij valt die af omdat hij niet de volle 360 x 180 kan capturen met één lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Balance heeft een topic gemaakt over de Gear 360: [Ervaringen] Samsung Gear 360
Ervaringen, tips&trics over de Gear 360 kunnen in dat topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK

JK

Dat van die focus, doet mij een beetje denken dat er vocht in de lens of lensbescherming zit. Camera wordt warm, lucht wordt warm en condens ontstaat. Heb bij sommige motoren dit gezien bij de tellers op de cockpit. De hitte van de motor steeg op en verwarmde de cockpit, die niet lucht of vochtdicht was en daardoor onstond dan altijd vocht onder het tellerglas en werd dan slechter afleesbaar. Zou dit niet het geval kunnen zijn bij de Gear 360? Maar dan moet het met filmen ook opvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Leuke vergelijking tussen de LG 360 Cam en de Samsung Gear 360 :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Een andere camera die nu verkrijgbaar is: De Panono!

Met €1500 zit deze in een iets hogere prijscategorie dan vele andere 360 graden camera's, en neemt ook geen video op. Wat hij wel doet is 108MP foto's maken, (letterlijk :+) hoger dan elke andere 360 graden camera!

Reviews: Mashable | SlashGear | Gizmodo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK

JK

Die Panono.. dat zijn een stelltje oplichters. Via kickstarter geld inzamelen en de early adopters konden de pot op daarna en kregen geen camera. Alleen tegen betaling van 1500 euro krijgen ze er nu een. Ondertussen is er een Samsung Gear 360 topic (geopend door Balance):
[Ervaringen] Samsung Gear 360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Hebben jullie nog tips omtrent software tbv 360 foto's en filmpjes. Met welke kan je bijvoorbeeld de "center" van een video instellen, met welke app/software kan je filmpjes en/of video inzien?

Pagina: 1 2 3 Laatste