Hallo OC'ers,
Ik heb een paar vragen rondom het overclock topic, misschien is het een beetje overbodig maar dit is de eerste keer dat ik wil/ga overklokken en wil toch even zeker zijn dat ik het door heb, aangezien ik niet blind een tutorial wil volgen zonder te weten wat er gebeurd.
Dus hier is mijn setup:
Aangezien mijn 2de monitor en behuizing niet in tweakers staat en mijn videokaart niet wil pakken:
BehuizingAzza Toledo 301 (Link)
Videokaart: HIS Radeon HD 5770 IceQ 5 (Link)
2de monitor: Packard Bell Viseo 193ws
Ik ga er vanuit dat mijn koeling goed genoeg is. De koeling op de videokaart zou ook speciaal voor overklokken bedoeld moeten zijn, of dat begrijp ik van het IceQ gebeuren. Met mijn 2 monitors en gewoon een browser open zit deze op 48°C met 33% GPU Fan en als ik Tera op high speel zit ik op 68°C met 45% GPU Fan met 32 FPS. Recent heb ik de koelpasta vervangen en mijn GPU opgeschoond, dus deze krijg ik waarschijnlijk niet lager.
Ik wil de FPS bij Tera dus iets omhoog halen zonder mijn settings veel lager te zetten. Ik begreep dat overklokken wel rond de 5-15 FPS omhoog kan winnen en aangezien mijn videokaart icm koeling hiervoor goed bleek te zijn en ik toch geen garantie meer heb wil ik het wel eens proberen.
Dus hier zijn mijn vragen:
1. Zijn deze omstandigheden goed genoeg om te gaan overklokken? Of moet er meer koeling in?
2. AMD Overdrive kan mijn kloksnelheden aanpassen, haal ik hiermee het maximale uit mijn videokaart?
3. Waarom is de OC Stelregel "Als je met overclocken nog nooit een artifact of BSOD hebt gezien, dan heb je niet goed overgeclockt."? Is het juist niet misgegaan als je tijdens het gamen een BSOD krijgt of artifacts ziet?
4. Waar kan ik checken wat de voltage limits zijn voor mijn videokaart?
5. Ik ging er gewoon vanuit, maar om even zeker te zijn, de GPU is de limiting factor in mijn setup. CPU overklokken gaat weinig effect geven?
Voor de rest nog enige aanradingen als ik ga overklokken?
Als alles zo goed is dan volg ik gewoon deze guide:
Algemeen GPU Overclock topic
Sorry als dit overbodige of veelgestelde vragen zijn!
Ik heb een paar vragen rondom het overclock topic, misschien is het een beetje overbodig maar dit is de eerste keer dat ik wil/ga overklokken en wil toch even zeker zijn dat ik het door heb, aangezien ik niet blind een tutorial wil volgen zonder te weten wat er gebeurd.
Dus hier is mijn setup:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Phenom II X4 965 | € 0,- | € 0,- |
1 | Asus M5A78L-M LX | € 44,- | € 44,- |
1 | HIS HD 5770 1GB GDDR5 PCI-E | € 0,- | € 0,- |
1 | Samsung Spinpoint F3 HD503HI, 500GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Azza Toledo 301 | -- | -- |
1 | LG IPS277L Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Razer Tiamat 2.2 (Groen, Zwart) | € 86,43 | € 86,43 |
1 | Zalman CNPS10X Extreme | € 54,04 | € 54,04 |
1 | Razer Anansi Expert MMO Gaming Keyboard | € 87,95 | € 87,95 |
1 | Razer Naga Expert MMO Gaming Mouse | € 71,95 | € 71,95 |
1 | Corsair XMS3 CMX8GX3M1A1333C9 | € 65,95 | € 65,95 |
1 | Samsung SH-S223C Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | MS-Tech MS-N750-VAL | € 43,09 | € 43,09 |
1 | Samsung 840 SSD 120GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 453,41 |
Aangezien mijn 2de monitor en behuizing niet in tweakers staat en mijn videokaart niet wil pakken:
BehuizingAzza Toledo 301 (Link)
Videokaart: HIS Radeon HD 5770 IceQ 5 (Link)
2de monitor: Packard Bell Viseo 193ws
Ik ga er vanuit dat mijn koeling goed genoeg is. De koeling op de videokaart zou ook speciaal voor overklokken bedoeld moeten zijn, of dat begrijp ik van het IceQ gebeuren. Met mijn 2 monitors en gewoon een browser open zit deze op 48°C met 33% GPU Fan en als ik Tera op high speel zit ik op 68°C met 45% GPU Fan met 32 FPS. Recent heb ik de koelpasta vervangen en mijn GPU opgeschoond, dus deze krijg ik waarschijnlijk niet lager.
Ik wil de FPS bij Tera dus iets omhoog halen zonder mijn settings veel lager te zetten. Ik begreep dat overklokken wel rond de 5-15 FPS omhoog kan winnen en aangezien mijn videokaart icm koeling hiervoor goed bleek te zijn en ik toch geen garantie meer heb wil ik het wel eens proberen.
Dus hier zijn mijn vragen:
1. Zijn deze omstandigheden goed genoeg om te gaan overklokken? Of moet er meer koeling in?
2. AMD Overdrive kan mijn kloksnelheden aanpassen, haal ik hiermee het maximale uit mijn videokaart?
3. Waarom is de OC Stelregel "Als je met overclocken nog nooit een artifact of BSOD hebt gezien, dan heb je niet goed overgeclockt."? Is het juist niet misgegaan als je tijdens het gamen een BSOD krijgt of artifacts ziet?
4. Waar kan ik checken wat de voltage limits zijn voor mijn videokaart?
5. Ik ging er gewoon vanuit, maar om even zeker te zijn, de GPU is de limiting factor in mijn setup. CPU overklokken gaat weinig effect geven?
Voor de rest nog enige aanradingen als ik ga overklokken?
Als alles zo goed is dan volg ik gewoon deze guide:
Algemeen GPU Overclock topic
Sorry als dit overbodige of veelgestelde vragen zijn!