Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exclu
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-04-2023
Hallo OC'ers,

Ik heb een paar vragen rondom het overclock topic, misschien is het een beetje overbodig maar dit is de eerste keer dat ik wil/ga overklokken en wil toch even zeker zijn dat ik het door heb, aangezien ik niet blind een tutorial wil volgen zonder te weten wat er gebeurd.

Dus hier is mijn setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965€ 0,-€ 0,-
1Asus M5A78L-M LX€ 44,-€ 44,-
1HIS HD 5770 1GB GDDR5 PCI-E€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD503HI, 500GB€ 0,-€ 0,-
1Azza Toledo 301----
1LG IPS277L Zwart€ 0,-€ 0,-
1Razer Tiamat 2.2 (Groen, Zwart)€ 86,43€ 86,43
1Zalman CNPS10X Extreme€ 54,04€ 54,04
1Razer Anansi Expert MMO Gaming Keyboard€ 87,95€ 87,95
1Razer Naga Expert MMO Gaming Mouse€ 71,95€ 71,95
1Corsair XMS3 CMX8GX3M1A1333C9€ 65,95€ 65,95
1Samsung SH-S223C Zwart€ 0,-€ 0,-
1MS-Tech MS-N750-VAL€ 43,09€ 43,09
1Samsung 840 SSD 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 453,41

Aangezien mijn 2de monitor en behuizing niet in tweakers staat en mijn videokaart niet wil pakken:
BehuizingAzza Toledo 301 (Link)
Videokaart: HIS Radeon HD 5770 IceQ 5 (Link)
2de monitor: Packard Bell Viseo 193ws

Ik ga er vanuit dat mijn koeling goed genoeg is. De koeling op de videokaart zou ook speciaal voor overklokken bedoeld moeten zijn, of dat begrijp ik van het IceQ gebeuren. Met mijn 2 monitors en gewoon een browser open zit deze op 48°C met 33% GPU Fan en als ik Tera op high speel zit ik op 68°C met 45% GPU Fan met 32 FPS. Recent heb ik de koelpasta vervangen en mijn GPU opgeschoond, dus deze krijg ik waarschijnlijk niet lager.

Ik wil de FPS bij Tera dus iets omhoog halen zonder mijn settings veel lager te zetten. Ik begreep dat overklokken wel rond de 5-15 FPS omhoog kan winnen en aangezien mijn videokaart icm koeling hiervoor goed bleek te zijn en ik toch geen garantie meer heb wil ik het wel eens proberen.

Dus hier zijn mijn vragen:
1. Zijn deze omstandigheden goed genoeg om te gaan overklokken? Of moet er meer koeling in?
2. AMD Overdrive kan mijn kloksnelheden aanpassen, haal ik hiermee het maximale uit mijn videokaart?
3. Waarom is de OC Stelregel "Als je met overclocken nog nooit een artifact of BSOD hebt gezien, dan heb je niet goed overgeclockt."? Is het juist niet misgegaan als je tijdens het gamen een BSOD krijgt of artifacts ziet?
4. Waar kan ik checken wat de voltage limits zijn voor mijn videokaart?
5. Ik ging er gewoon vanuit, maar om even zeker te zijn, de GPU is de limiting factor in mijn setup. CPU overklokken gaat weinig effect geven?

Voor de rest nog enige aanradingen als ik ga overklokken?

Als alles zo goed is dan volg ik gewoon deze guide:
Algemeen GPU Overclock topic

Sorry als dit overbodige of veelgestelde vragen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Ho stop!
Zet je computer uit en pak je telefoon. Die voeding is zo slecht, dat er een kans bestaat dat ie doorbrandt. Zoals je zelfs aan de review van tweakers kunt zien is het min of meer prut.

Ik zou het systeem er niet op laten draaien, laat staan overclocken.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exclu
Frozen schreef op zondag 15 februari 2015 @ 22:44:
Ho stop!
Zet je computer uit en pak je telefoon. Die voeding is zo slecht, dat er een kans bestaat dat ie doorbrandt. Zoals je zelfs aan de review van tweakers kunt zien is het min of meer prut.

Ik zou het systeem er niet op laten draaien, laat staan overclocken.
Ik gebruik hem al 3 jaar zonder problemen, is het echt zo slecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:20

Sorbo

Uw hulp in huis!

Ja :)

Tweakers heeft toevallig een mooi artikel geschreven over deze voeding: reviews: Testreview voedingen: budget versus high-end

Conclusie: Frozen overdrijft misschien een beetje, maar de voeding is echt, écht slecht. Zo snel mogelijk vervangen voor een goede. Mocht je advies willen, vraag het gerust :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exclu
Sorbo schreef op zondag 15 februari 2015 @ 22:55:
Ja :)

Tweakers heeft toevallig een mooi artikel geschreven over deze voeding: reviews: Testreview voedingen: budget versus high-end

Conclusie: Frozen overdrijft misschien een beetje, maar de voeding is echt, écht slecht. Zo snel mogelijk vervangen voor een goede. Mocht je advies willen, vraag het gerust :)
Ik zou graag wat advies willen dan, aangezien dit erg onverwachts komt. Hoe kan ik een goede kiezen? Ik zal me nu ook meteen mezelf even verdiepen in de power supply wereld :)

Hij gaat al 3 jaar mee, het wattage dat ik gebruik is niet zo groot dan waarschijnlijk, aangezien ik nooit problemen heb gehad, maar dit is wel handig om te weten als ik een nieuwe GPU ga kopen denk ik.

Kan ik het hier vragen of zal ik het even naar een ander forumonderwerp brengen?

Is er naast dit nog iets anders dat slecht is? Ik had dit namelijk helemaal niet verwacht. Comments op power supply is wel het laatste wat ik dacht dat ik zou zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:20

Sorbo

Uw hulp in huis!

We hebben in Componenten Aankoopadvies (wat eigenlijk het juiste hok is als we over voedingen kopen verder gaan) een guide staan met koopadviezen. De PSU's die hier in staan zijn opgebouwd uit degelijke componenten, gesorteerd op efficientie en bevatten voor iedere build wel een geschikt wattage: [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen

Die 750 watt die je MS-Tech belooft te leveren is trouwens veel te veel, een systeem als het jouwe kan makkelijk af met een 450-500w voeding, en mocht je wat componenten gaan upgraden in de meeste gevallen ook nog (moderne hardware is een stuk zuiniger dan wat je momenteel hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exclu
Dus ik zal op zoek gaan naar een nieuwe voeding, wel in een ander topic nu (Link).

Stel je voor ik heb nu een veel betere voeding die dit allemaal aan zou kunnen, kan je dan mijn vragen beantwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Exclu schreef op zondag 15 februari 2015 @ 21:16:
Hallo OC'ers,

...Verhaal....

Dus hier zijn mijn vragen:
1. Zijn deze omstandigheden goed genoeg om te gaan overklokken? Of moet er meer koeling in?
Je koeling is prima om te overklokken, houd de gpu onder de 85c dan zit je goed. Een GPU mag zo'n 95c worden, al is de algemene stelling: Hoe koeler, hoe beter, en hoe langer de kaart in leven blijft.
2. AMD Overdrive kan mijn kloksnelheden aanpassen, haal ik hiermee het maximale uit mijn videokaart?
Het is handiger om over te klokken met Afterburner, de limieten zijn hoger, en er wordt meer gemonitord. Eventueel kan je makkelijk overvoltage geven mocht dat temperatuur-technisch kunnen.
3. Waarom is de OC Stelregel "Als je met overclocken nog nooit een artifact of BSOD hebt gezien, dan heb je niet goed overgeclockt."? Is het juist niet misgegaan als je tijdens het gamen een BSOD krijgt of artifacts ziet?
Dat is toevallig mijn stelregel. Overklokken gaat er voornamelijk om te weten waar je grens zit, zodat je een veilige marge onder de grens kan afstellenj voor een 24/7 OC. Beter een aantal maal een BSOD of Artifact waarna je lager klokt, dan continu onder net onder een niet onderzochte grens te zitten. Deze stelling is er dus om te voorkomen dat bij langdurige OC er geen artifacts optreden. Je zit immers zeker 50Mhz van die grens als je t goed doet. (mijn GTX970 geeft problemen vanaf 1512Mhz, zodoende is mijn 24/7 OC 1450Mhz)
4. Waar kan ik checken wat de voltage limits zijn voor mijn videokaart?
Door uitgebreid te testen en de temperatuur in de gaten te houden. Temperatuur is key, dit geld zeker voor de VRM's op een AMD kaart, die je met GPU-Z kan monitoren.
5. Ik ging er gewoon vanuit, maar om even zeker te zijn, de GPU is de limiting factor in mijn setup. CPU overklokken gaat weinig effect geven?
Ze zijn uiteindelijk beiden een bottleneck en je gaat van een CPU OC zeker wel wat merken, maar niet heel veel.
Voor de rest nog enige aanradingen als ik ga overklokken?

Als alles zo goed is dan volg ik gewoon deze guide:
Algemeen GPU Overclock topic

Sorry als dit overbodige of veelgestelde vragen zijn!
Die voeding is al een en ander over gezegd, maar zal nog een keer duidelijk maken: Zelfs op de brandstapel kan die voeding meer kwaad dan goed :)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Pagina: 1