[PHP] Het grote Laravel topic

Pagina: 1 ... 8 ... 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
mbenjamins schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 22:05:
Al een tijdje maak ik gebruik van Homestead onder Windows 10.
Nu moet ik elke keer als ik wil beginnen vagrant up doen en als ik stop vagrant halt.
Is daar ook een makkelijker manier voor?
Wat bedoel je precies met 'makkelijker', is het dat je eerst naar de map zelf moet navigeren? Dit kun je makkelijk oplossen door een alias aan te maken. Ik gebruik zelf bijvoorbeeld PowerShell met het volgende alias:

code:
1
function vm { Push-Location <Homestead map>; vagrant $args; Pop-Location }

- waar <Homestead map> natuurlijk het pad is naar homestead.

Verder hoef je in principe niet telkens halt te doen, je kunt ook suspend gebruiken waardoor de VM in slaapstand gaat. De volgende keer kan je dan met resume dan weer verder gaan (up werkt volgens mij ook) - dit gaat sneller dan de VM weer helemaal te booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbenjamins
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:54
Chris7 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:22:
[...]

Wat bedoel je precies met 'makkelijker', is het dat je eerst naar de map zelf moet navigeren? Dit kun je makkelijk oplossen door een alias aan te maken. Ik gebruik zelf bijvoorbeeld PowerShell met het volgende alias:

code:
1
function vm { Push-Location <Homestead map>; vagrant $args; Pop-Location }

- waar <Homestead map> natuurlijk het pad is naar homestead.

Verder hoef je in principe niet telkens halt te doen, je kunt ook suspend gebruiken waardoor de VM in slaapstand gaat. De volgende keer kan je dan met resume dan weer verder gaan (up werkt volgens mij ook) - dit gaat sneller dan de VM weer helemaal te booten.
Bedankt dit werkt al beter.
De vm function wordt niet onthouden waar moet ik deze toevoegen zodat die altijd blijft werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
mbenjamins schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 10:38:
[...]

Bedankt dit werkt al beter.
De vm function wordt niet onthouden waar moet ik deze toevoegen zodat die altijd blijft werken?
Daarvoor moet je profile aanmaken voor Powershell, zie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-06 10:24
het valt mij op dat meer mensen voor laravel kiezen dan voor symfony. Dit terwijl laravel een one-man-show is en zich niet aan semantic versioning houd. Lijkt mij geen verstandig lange termijn keuze en al zeker niet om enterprise software mee te schrijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
PainkillA schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 19:34:
het valt mij op dat meer mensen voor laravel kiezen dan voor symfony. Dit terwijl laravel een one-man-show is en zich niet aan semantic versioning houd. Lijkt mij geen verstandig lange termijn keuze en al zeker niet om enterprise software mee te schrijven.
Laravel heeft tegenwoordig twee werknemers, en het is opensource dus er hebben al veel meer mensen aan de broncode bijgedragen. Het is natuurlijk zo dat het grootste deel van het werk door Taylor Otwell wordt gedaan, dus dat is dan iets waar je rekening mee moet houden als de keuze voor Laravel wordt gemaakt. Gezien de grote community ben ik niet echt bang dat de stekker er zomaar uitgetrokken wordt. En er wordt trouwens gebruik gemaakt van veel Symfony componenten.

En dat het niet semantic versioning gebruikt lijkt me niet echt een issue, want je gaat toch niet zomaar je framework upgraden. Je kijkt daarvoor altijd in de release notes of de upgrade guide wat er veranderd is. Welk versienummer er dan aanhangt maakt wat mij betreft niet veel uit.
Semantic versioning is best handig, maar dan in mijn ogen meer voor libraries. Die kan je dan op de achtergrond updaten naar een andere minor versie, waarbij je weet dat de API backwards compatible is. Een framework als Laravel werk je over het algemeen niet zomaar blindelings bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:33
Laravel biedt ook gewoon meer features 'out of the box' en ontwikkelt wat sneller, juist doordat ze iets losser omgaan met BC.
En Laravel is meer conventie, symfony configuratie.
Al kan je wel zien dat ze zelf ook doorhebben dar ze bij moeten blijven, bijv onlangs ook 'Dotenv' support en Symfony Flex voor rapid development; https://www.symfony.fi/en...d-application-development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
..

[ Voor 98% gewijzigd door HollowGamer op 28-08-2017 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Chris7 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 16:08:
[...]
Semantic versioning is best handig, maar dan in mijn ogen meer voor libraries. Die kan je dan op de achtergrond updaten naar een andere minor versie, waarbij je weet dat de API backwards compatible is.
En een framework is geen library? Ik blijf het enorm knullig vinden dat hij geen semver volgt.

Als ik de posts van Taylor lees op bijv Reddit dan heb ik echt een soort van medelijden. Hij maakt een framework die door veel mensen gebruikt wordt; helemaal leuk. Maar op de een of andere manier wil hij elke keuze die hij maakt verdedigen en keer op keer met loze vergelijkingen bewijzen dat hij op eenzame hoogte staat terwijl die vergelijkingen met een paar simpele opmerkingen onderuit gehaald worden. Man, wees gewoon tevreden met wat je doet en zoek niet steeds de bevestiging van de personen in de community die je framework toch niet gebruiken.

[ Voor 39% gewijzigd door Cartman! op 05-02-2017 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:52
Beste allen,

Heb e.e.a. in Laravel 5.4 gemaakt wat ik nu heb omgezet naar Spark 4 vanwege de user management en betaling integratie. Heb vervolgens Stripe account gemaakt een test keys in mijn applicatie geplempt.
Echter, als ik een test creditcard (42***) toevoeg gebeurt er weinig. Heb in de dashboard van Stripe nog niet mijn account compleet geactiveerd omdat ik bijv nog geen website heb. Is het volledig invullen van je account profiel een vereiste om al met de test api keys te werken? Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:36
Red devil schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 13:28:
Beste allen,

Heb e.e.a. in Laravel 5.4 gemaakt wat ik nu heb omgezet naar Spark 4 vanwege de user management en betaling integratie. Heb vervolgens Stripe account gemaakt een test keys in mijn applicatie geplempt.
Echter, als ik een test creditcard (42***) toevoeg gebeurt er weinig. Heb in de dashboard van Stripe nog niet mijn account compleet geactiveerd omdat ik bijv nog geen website heb. Is het volledig invullen van je account profiel een vereiste om al met de test api keys te werken? Iemand een idee?
ben niet direct met deze diensten bekend, maar heb je gekeken of de data goed in je evn staat?
en is er een debug console voor deze diensten? zo ja, komt je request goed aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Xantios schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 18:46:
[...]

ben niet direct met deze diensten bekend, maar heb je gekeken of de data goed in je evn staat?
Ja staat goed in de .env en was ook al op zoek naar een log sectie... maar daar staat niet veel in. Ik zal ze anders wel mailen. Niet iedereen heeft toch al zijn frontend website klaar voordat je gaat testen lijkt me, zullen wel meer zijn zoals ik....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-06 12:02
Je bent niet de enige met dat probleem, geen oplossing, maar hier lotgenoten en wat tips:
https://github.com/larave...59#issuecomment-325176034

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Chris7 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 16:08:
Laravel heeft tegenwoordig twee werknemers, en het is opensource dus er hebben al veel meer mensen aan de broncode bijgedragen. Het is natuurlijk zo dat het grootste deel van het werk door Taylor Otwell wordt gedaan, dus dat is dan iets waar je rekening mee moet houden als de keuze voor Laravel wordt gemaakt. Gezien de grote community ben ik niet echt bang dat de stekker er zomaar uitgetrokken wordt. En er wordt trouwens gebruik gemaakt van veel Symfony componenten.
Ik vind het dan wat kort door de bocht om te zeggen dat Taylor zich het meeste bezig houdt met Laravel, terwijl het zo zwaar leunt op veel werk van een ander (Symfony). Er hoeft dus enkel en alleen de eigen code onderhouden worden.
En dat het niet semantic versioning gebruikt lijkt me niet echt een issue, want je gaat toch niet zomaar je framework upgraden. Je kijkt daarvoor altijd in de release notes of de upgrade guide wat er veranderd is. Welk versienummer er dan aanhangt maakt wat mij betreft niet veel uit.
Semantic versioning is best handig, maar dan in mijn ogen meer voor libraries. Die kan je dan op de achtergrond updaten naar een andere minor versie, waarbij je weet dat de API backwards compatible is. Een framework als Laravel werk je over het algemeen niet zomaar blindelings bij.
De aanpassingen en andere packages voor Laravel 5.4 naar Laravel 5.5 viel mij anders mee. Heb eigenlijk enkel laravel-collective/html hoeven extra hoeven aan te passen, naast de twee aangegeven vanuit de documentatie. Dus wat dat betreft is Laravel 5.5 echt niet veel anders dan Laravel 5.4. Ik weet wel dat er veel aanpassingen zijn, maar de webapp die ik ontwikkel, werkt zover ik kan zien (zowel bij lokaal als bij een staging omgeving) prima. Wat betreft semantic versioning; an sich maakt het natuurlijk niet zo heel veel uit welk versienummer je er aan hangt, zolang je maar wel breaking API changes resulteren in een major versie omhoog en niet minor bijvoorbeeld.

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 30-08-2017 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Xantios schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 18:46:
[...]

Heb het inmiddels opgelost.... de Ghostery chrome extension blokkeerde Stripe. Lekker, soms ligt e.e.a best voor de hand...

• Red devil
Barryvdh schreef op zondag 22 januari 2017 @ 17:24:
Laravel biedt ook gewoon meer features 'out of the box' en ontwikkelt wat sneller, juist doordat ze iets losser omgaan met BC.
En Laravel is meer conventie, symfony configuratie.
Al kan je wel zien dat ze zelf ook doorhebben dar ze bij moeten blijven, bijv onlangs ook 'Dotenv' support en Symfony Flex voor rapid development; https://www.symfony.fi/en...d-application-development
He Barry, je https://github.com/barryvdh/laravel-debugbar package wordt specifiek genoemd in de release notes van laravel 5.5, gaaf zeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barryvdh
Nice, hij had er ook een blog over geschreven laatst :)

https://medium.com/@taylo...-laravel-5-5-ea9e3ab20518

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:57

Ypho

Allround Nerd

Ik loop met een klein issue, te klein om een topic voor te openen, wellicht dat iemand hier een idee heeft.

*snip*

[ Voor 111% gewijzigd door Creepy op 02-09-2017 23:09 ]

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: ⭐️ My Graded cards ::: 👀 TCG Codex Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:49

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Ypho: de waarschuwing geeft toch duidelijk aan dat je er een eigen topic voor moet aanmaken..... Ja er zijn meer mensen die recent kleine vraagjes stellen hier, daar waren we te laat voor ;) Maar kom op, die topicwaarschuwing staat er niet voor niks. Het zou zonde zijn het topic te moeten sluiten omdat mensen weigeren een topic aan te maken en hier te gaan zitten helpdesken.

[ Voor 59% gewijzigd door Creepy op 02-09-2017 23:13 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruubster
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Damn die debug bar is ook echt fijn! Net zoals de IDE helper voor PhpStorm, mooi gemaakt Barry!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartenvanUrk
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-04 08:11
Ik vind dat Freek Murze (Spatie) ook wel lekker bezig is op Laravel gebied. Barry ook natuurlijk!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-06 14:54

TheNephilim

Wtfuzzle

Yup, mooi dat er al zoveel packages en dergelijke beschikbaar zijn. Sommige om te gebruiken en anderen juist voor inspiratie en oplossingen voor je eigen projecten.

Over het algemeen is dat ook nog wel een puntje voor mij... het vinden van oplossingen in Laravel. Kortom; je wil x, maar hoe doe je dat, wat is de beste aanpak. Dat zal denk ik niet meteen met Laravel te maken hebben, eerder aan mezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
MartenvanUrk schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:31:
Ik vind dat Freek Murze (Spatie) ook wel lekker bezig is op Laravel gebied. Barry ook natuurlijk!!
Ik vind dat ie soms een beetje doorslaat en van alles een package maakt om maar zo hoog mogelijk aantal stargazers op github te scoren. Zelfde telt beetje voor het omkatten van tweets etc van andere mensen naar een blog bericht op murze.

Neemt niet weg dat ze bij Spatie wel degelijk bruikbare dingen maken, Media library is daar best een goed voorbeeld van :)

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Laatst online: 14:47

amphora

Websites & Fotografie

Ik ben bezig net het ontwikkelen van een admin panel voor laravel. Open source natuurlijk. Het is nog net niet ver genoeg om in productie te nemen maar misschien wel interessant voor jullie om eens naar te kijken? Kan niet vroeg genoeg feedback krijgen natuurlijk. Of toch even wachten tot het iets verder is uitontwikkeld?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Moe_
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:41
Dat is een keuze die je voor jezelf moet uitmaken. Al zou ik er wel voor zorgen dat dat wat je publiek maakt wel werkt.

RTFM!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xantios
  • Laatst online: 21:36
amphora schreef op maandag 29 januari 2018 @ 10:21:
Ik ben bezig net het ontwikkelen van een admin panel voor laravel.
Vind admin-panel beetje een ruim begrip :P
Wat doet je project precies?

En zeker, knal even een linkje in dit topic. waarom niet ?:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Xantios schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:30:
[...]

Vind admin-panel beetje een ruim begrip :P
Wat doet je project precies?

En zeker, knal even een linkje in dit topic. waarom niet ?:)
Ik gebruik het zelf als cms. Ik hou niet van cms-en waar frontend templates in verwerkt zitten. Cms vult database en frontend leest het uit met een mooi templateje...

github.com/larapages/admin

Alleen lezen demo gebruiker: https://larapages.nl/lp-admin
Login: demo@demo.nl
Pw: demodemo

[ Voor 11% gewijzigd door amphora op 30-01-2018 17:09 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Even een vraagje.. Anno 2018 zijn er nog steeds devvers die niet gebruik maken van Facades?
Een IDE als Phpstorm kan met wat hulp ermee prima overweg. Het aanroepen gaat eenvoudig.

Verder vroeg ik mij als of de meeste reposities gebruiken. Sure ze zijn handig, en opzicht snap ik de keuze waarom wel. Maar alles kan prima met ORM, al moet ik soms (zonder typehint) naar de column naam kijken en methodes.

Ik vroeg mij af of de meningen hierin zijn veranderd in het nieuwe jaar en/of wat jullie idee hier over is. :)

[ Voor 27% gewijzigd door HollowGamer op 08-02-2018 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:43

orf

amphora schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 16:11:
[...]

Ik gebruik het zelf als cms. Ik hou niet van cms-en waar frontend templates in verwerkt zitten. Cms vult database en frontend leest het uit met een mooi templateje...

Ik kan niet inloggen met deze gegevens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stemis
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-06 02:07
HollowGamer schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 22:23:
Even een vraagje.. Anno 2018 zijn er nog steeds devvers die niet gebruik maken van Facades?
Een IDE als Phpstorm kan met wat hulp ermee prima overweg. Het aanroepen gaat eenvoudig.

Verder vroeg ik mij als of de meeste reposities gebruiken. Sure ze zijn handig, en opzicht snap ik de keuze waarom wel. Maar alles kan prima met ORM, al moet ik soms (zonder typehint) naar de column naam kijken en methodes.

Ik vroeg mij af of de meningen hierin zijn veranderd in het nieuwe jaar en/of wat jullie idee hier over is. :)
Ik houd persoonlijk niet zo van facades, hoewel ik ze wel gebruik voor kleine dingen(zoals het flashen van alerts). Heb mijn IDE nog niet ingesteld om door te linken naar de onderliggende Class.
Ik vind het netter om gewoon dependency injection te gebruiken.
Dit is makkelijker om uit te leggen aan nieuwe programmeurs en in andere talen heb je veel meer aan dependency injection dan facades!
Ook is het makkelijk om te werken met mocks, voor facades kan het ook wel maar dat werkt weer anders.

Als je te maken krijgt met te veel functie argumenten van DI, weet je gelijk dat je teveel dependecies gebruikt in je controller en het op moet splitsen!

Over je vraag over repositories:
Ik gebruik in principe altijd Eloquent, alleen als ik bijvoorbeeld een andere source gebruik, bijvoorbeeld AWS DynamoDB, dan maak ik daar wel een repository voor zodat ik DynamoDB niet direct hoef aan te roepen.
Hiervoor kies ik dus voor een afhankelijkheid van Eloquent maar een onafhankelijkheid van AWS

[ Voor 11% gewijzigd door Stemis op 09-02-2018 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botwood
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-06 18:05
amphora schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 16:11:
[...]

Ik zou graag de demo willen bekijken, maar de inlog werkt niet. Zou je de goede inloggevens willen vermelden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

@botwood @orf Demo login werkt weer!

[ Voor 33% gewijzigd door amphora op 09-02-2018 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
@Stemis Thanks! Zal deze methode toepassen in serieuze projecten, zoals ik dat eigenlijk nu ook al deed. :)

Hoe gaan jullie om met JSON data in MySQL?
Neem deze migration:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
public function up()
    {
        Schema::create('users', function (Blueprint $table) {
            $table->increments('id');
            $table->string('name')->index();
            $table->string('email')->unique();
            $table->string('password');
            $table->json('activities')->nullable();
            $table->rememberToken();
            $table->timestamps();
        });
    }

Stel ik wil nu bijhouden wat de gebruiker als laatste afbeelding heeft gekeken.
Ik doe dan een prepend (met een help functie):
code:
1
2
$current = collect($this->activities);
$current->put('last_viewed', array_prepend($current->get('last_viewed'), $value));

Is er een makkelijker manier? Bestaan er helper functies voor JSON?
Of is het aan te raden om echte losse JSON columns te maken, e..g. $table->json('last_viewed')->nullable();?
Dat laatste maakt het wel makkelijker, maar heeft elke JSON column invloed op de database prestaties/size?

Let op: ik wil bewust geen relaties maken.

Thanks!

[ Voor 5% gewijzigd door HollowGamer op 13-02-2018 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
HollowGamer schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 17:11:

Of is het aan te raden om echte losse JSON columns te maken, e..g. $table->json('last_viewed')->nullable();?
Dat laatste maakt het wel makkelijker, maar heeft elke JSON column invloed op de database prestaties/size?

Thanks!
Ik zou, als je die last_viewed overal gebruikt, gewoon een datetime column daarvoor maken. Json is vooral makkelijk als je niet echt weet wat voor data het gaat worden, zoals een resultaat van een API, alleen dan makkelijk geserialized/unserialized. Je wil geen relaties maken, waarom niet dan? Als je een array met activities erin wil stoppen, zou een echte losse tabel met relatie een stuk overzichtelijker zijn en ook voor je prestaties, zeker als je er iets mee wil gaan doen later (zoeken, sorteren, filteren etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Barryvdh schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 18:35:
[...]

Ik zou, als je die last_viewed overal gebruikt, gewoon een datetime column daarvoor maken. Json is vooral makkelijk als je niet echt weet wat voor data het gaat worden, zoals een resultaat van een API, alleen dan makkelijk geserialized/unserialized. Je wil geen relaties maken, waarom niet dan? Als je een array met activities erin wil stoppen, zou een echte losse tabel met relatie een stuk overzichtelijker zijn en ook voor je prestaties, zeker als je er iets mee wil gaan doen later (zoeken, sorteren, filteren etc).
De reden dat ik met JSON is wil gaan werken, is dat ik voor als nog enkel met ID's ga werken.
Verder kan je met collections en de nieuwe methods van Laravel data eenvoudig aanpassen/aanroepen:
https://mattstauffer.com/...te-syntax-in-laravel-5-3/

Deze was ik namelijk vergeten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
public function handle(VideoWasViewed $event)
    {
        $viewHistory = $event->user->activities['video_history'] ?? [];

// Update when not last viewed
        if (reset($viewHistory) !== $event->video->id) {
            $event->user->update([
                'activities->video_history' => array_prepend($viewHistory, $event->video->id),
            ]);
        }
    }

Je kunt nu dus activities->key gebruiken binnen een update. :)

Zeker heb je gelijk, maar ik wil eigenlijk eens afstappen van dat alsmaar normaliseren.
Je kunt nu elke data hierin stoppen, en user data verwijderen/aanpassen kan je daarna na een LoginEvent oplossen.

Begrijp ik ook goed dat je een VideoEventSubscriber zou kunnen maken, die bijvoorbeeld eenhaakt op een show method?

[ Voor 9% gewijzigd door HollowGamer op 13-02-2018 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stemis
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-06 02:07
@archie2012
Hoe gaan jullie om met JSON data in MySQL?
Ik gebruik voor een aantal doeleinden ook JSON.
Echter gebruik ik hier gewoon het datatype TEXT.
Heb me simpelweg nog niet in JSON verdiept op MySQL

Dit doe ik in combinatie met Laravel Model Casts.

Alles wordt dus in JSON opgeslagen maar alles wordt automatisch omgezet naar arrays.
Oftewel het lijkt net of je een php array opslaat in je DB, maar onderwater wordt het omgezet naar JSON.
Neem deze migration:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
public function up()
    {
        Schema::create('users', function (Blueprint $table) {
            $table->increments('id');
            $table->string('name')->index();
            $table->string('email')->unique();
            $table->string('password');
            $table->json('activities')->nullable();
            $table->rememberToken();
            $table->timestamps();
        });
    }

Stel ik wil nu bijhouden wat de gebruiker als laatste afbeelding heeft gekeken.
Ik doe dan een prepend (met een help functie):
code:
1
2
$current = collect($this->activities);
$current->put('last_viewed', array_prepend($current->get('last_viewed'), $value));

Thanks!
Het idee van geen relaties snap en steun ik ook vaak, zeker als er geen referenties naar toe hoeven. Dit scheelt enorm in performance!

Aparte JSON col's ligt aan je use case.
Gebruik je queries die op je JSON induikt dan kan het nuttig zijn voor performance
Lees je het veld alleen maar uit in je applicatie dan maakt het niks uit.
JSON DB's zoals MongoDB zijn er juist voor zodat je geen structuur hoeft te definieren, lekker zo houden dus!

Als je model casts gebruikt kan je het volgende doen:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
class Foo extends Eloquent {
    protected $casts = ['my_json_col' => 'array'];
}

$foo = Foo::find(1);
$data = $foo->my_json_col;
$data['last_viewed'] = array_prepend($data['last_viewed'], $value);
$foo->my_json_col = $data;
$foo->save();

* Indien je deze model cast gebruikt kan je niet direct $model->data[..] gebruiken, je moet het dus eerst in een var zetten

Ik ga eens kijken naar MySQL JSON type, misschien is dat voor mij ook wat :-)
$event->user->update([
'activities->video_history' => array_prepend($viewHistory, $event->video->id),
]);
Ziet er veel makkelijker uit dan mijn methode, maar weer even inlezen op de nieuwe Laravel features :)

[ Voor 5% gewijzigd door Stemis op 13-02-2018 23:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

HollowGamer schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 19:49:
Zeker heb je gelijk, maar ik wil eigenlijk eens afstappen van dat alsmaar normaliseren.
Tja, normaliseren wordt niet voor niets gedaan natuurlijk. Nu breng je het alsof het onzin is. ;)
Je kunt nu elke data hierin stoppen, en user data verwijderen/aanpassen kan je daarna na een LoginEvent oplossen.
Vraag is alleen, of je dat verwijderen/aanpassen moet laten oplossen door een LoginEvent natuurlijk. Bedoel, lijkt mij dat een LoginEvent alleen wat doet met een Login-gebeurtenis, anders zou ik eerder de naam aanpassen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
@Barryvdh Ik wil hiervan ID's gaan bijhouden, maar misschien uiteindelijk eindigen als dit:
code:
1
2
3
[{
   ['id' => 1, 'viewed_on' => *date*, 'duration' => *int* ..]
}]

Je kunt het zo gek niet verzinnen. Dat is ook wat zo leuk is aan JSON, je kan er alles mee en ik hoef geen tabellen te verzinnen. En als het er niet is, dan is het er niet. ;)

@Stemis Met casting is het gelukkig ook eenvoudiger geworden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
class User extends Authenticatable
{
    /**
     * @var array
     */
    protected $casts = [
        'preferences' => 'array',
    ];
}

JSON wordt dan automatisch omgezet naar array en vervolgens geserialized in de database.
Ik denk dat je dan het extra package niet meer nodig zou hebben. :)

Voor je laatste oplossing, was ik aan het denken aan een trait:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
<?php

namespace App\Support;

trait JsonSerialize
{
    /**
     * @param string $key
     * @param mixed $value
     * @param string $column
     *
     * @return array
     */
    public function setJsonData(string $key, $value, string $column = 'metadata'): array
    {
        $metadata = $this->{$column}; // prevent overload error

return data_set($metadata, $key, $value);
    }

/**
     * @param string $key
     * @param null|mixed $default
     * @param string $column
     *
     * @return array
     */
    public function getJsonData(string $key, $default = null, string $column = 'metadata'): array
    {
        return data_get($this->{$column}, $key, $default);
    }
}

Mogelijk dat ze daar in de toekomst nog verder op gaan inspelen.
Dat vind ik overigens wel soms het probleem met Laravel, dingen veranderen snel en de documentatie is niet altijd duidelijk.
Ben ik de enige die soms dingen mist of gegeven voorbeelden niet direct begrijp? :)

@Anoniem: 419552 Normalizeren is onzin. ;)
NoSql is zeker een hype, maar ik zie opzicht wel nut hiervan.
Ik hoef nu niet allemaal tabellen aan te maken, kan gewoon de ID's hierin stoppen en kan het indien gewenst ook nog per item bijwerken.

Het LoginEvent was inderdaad niet zo netjes, dat heeft natuurlijk hier niets mee te maken. :)

Nu heb ik toch nog een vraagje:
Bij Events wordt er gesproken in het verleden (v.b. Shipped), maar vervolgens doe je toch allemaal tegenwoordige acties:
- SendNotification/SendEmail
- SendTrackAndTrace

Is het een regel? Want stel ik doe het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
/**
     * @param Product $product
     *
     * @return Response
     */
    public function show(Product $product)
    {
        event(new ProductWasViewed($product));

return view('..');
    }

Dan komt de view pas erna en is het dus nog niet bekeken. ;)
Kan je dit bijvoorbeeld oplossen via subscribers?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
<?php

namespace App\Listeners;

class ProductEventSubscriber
{
    public function onShow($event) {
        dd($event); // geen response, was geregistreerd als listener
    }

public function subscribe($events)
    {
        $events->listen(
            'product.show',
            'App\Listeners\ProductEventSubscriber@onShow'
        );
    }
}

Dit deed helaas niks bij mij - of begrijp ik de logica hiervan verkeerd?

[ Voor 17% gewijzigd door HollowGamer op 14-02-2018 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijmen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-04 08:05
[b]archie2012 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 10:21:

Dan komt de view pas erna en is het dus nog niet bekeken. ;)
Kan je dit bijvoorbeeld oplossen via subscribers?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
<?php

namespace App\Listeners;

class ProductEventSubscriber
{
    public function onShow($event) {
        dd($event); // geen response, was geregistreerd als listener
    }

public function subscribe($events)
    {
        $events->listen(
            'product.show',
            'App\Listeners\ProductEventSubscriber@onShow'
        );
    }
}

Dit deed helaas niks bij mij - of begrijp ik de logica hiervan verkeerd?
Registreer je de subscriber wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Thijmen schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:24:
[...]

Registreer je de subscriber wel?
https://laravel.com/docs/...stering-event-subscribers

Heb hem hieronder toegevoegd, maar dat deed helaas niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-06 14:10
Misschien meer een specifiek Blade vraagje, maar stel hem hier maar even.

Ik heb een default layout. Nu open ik een blade template welke die layout extend zoals gebruikelijk.
Daarbinnen staat een section met de content welke gevuld moet worden. Maar wat ik nu wil voorkomen is dat ik op meerdere plekken bijvoorbeeld een tabel weer wil geven met dezelfde details.

Ik kan bijvoorbeeld een views\tables\auto.blade.php maken met daarin sections zoals auto_detail_1, auto_detail_2 etc. Waarbij het detail bijvoorbeeld bepaald hoeveel van de info van auto weergegeven wordt (bijv een rij in een weergave met meerdere andere auto's, of een detailpagina met alle informatie van de auto om maar wat te noemen).

Maar hoe kan ik dan specifiek 1 section uit 1 blade bestand gebruiken?
Ik kan @include('tables.auto') doen maar dan krijg ik alles erin. Ik wil juist alleen 1 section uit dat bestand hebben.
Of moet ik dan, wat in principe ook kan, per detail bijvoorbeeld een bestand maken?

Idee erachter is dat je bijvoorbeeld verzamelbestanden kan maken, beetje zoals een lib werkt met functies, van allerlei zaken die bij elkaar horen. Dan kan je bij wijze van 1x een aanroep doen naar dat totaalbestand en dan zelf bepalen welke delen je wel en niet weer wilt geven.

Hopelijk is het een beetje duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbenjamins
orange.x schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:07:
Misschien meer een specifiek Blade vraagje, maar stel hem hier maar even.

Ik heb een default layout. Nu open ik een blade template welke die layout extend zoals gebruikelijk.
Daarbinnen staat een section met de content welke gevuld moet worden. Maar wat ik nu wil voorkomen is dat ik op meerdere plekken bijvoorbeeld een tabel weer wil geven met dezelfde details.

Ik kan bijvoorbeeld een views\tables\auto.blade.php maken met daarin sections zoals auto_detail_1, auto_detail_2 etc. Waarbij het detail bijvoorbeeld bepaald hoeveel van de info van auto weergegeven wordt (bijv een rij in een weergave met meerdere andere auto's, of een detailpagina met alle informatie van de auto om maar wat te noemen).

Maar hoe kan ik dan specifiek 1 section uit 1 blade bestand gebruiken?
Ik kan @include('tables.auto') doen maar dan krijg ik alles erin. Ik wil juist alleen 1 section uit dat bestand hebben.
Of moet ik dan, wat in principe ook kan, per detail bijvoorbeeld een bestand maken?

Idee erachter is dat je bijvoorbeeld verzamelbestanden kan maken, beetje zoals een lib werkt met functies, van allerlei zaken die bij elkaar horen. Dan kan je bij wijze van 1x een aanroep doen naar dat totaalbestand en dan zelf bepalen welke delen je wel en niet weer wilt geven.

Hopelijk is het een beetje duidelijk :)
Kun je het niet op de volgende manier doen?

PHP:
1
@include('tables.auto', ['detail' => 'auto_1'])

En dan om de tabellen een if statement zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-06 14:10
mbenjamins schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:36:
[...]

Kun je het niet op de volgende manier doen?

PHP:
1
@include('tables.auto', ['detail' => 'auto_1'])

En dan om de tabellen een if statement zetten.
Dat is inderdaad een optie ja. Thanks. Nu even kijken wat het handigste werkt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogue
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-06 07:43
Ik denk dat includes inderdaad the way to go zijn, ik maak van reusable elementen altijd een partial die ik dan gemakkelijk kan aanroepen en hergebruiken.

Als je dezelfde views in verschillende contexten wilt (her)gebruiken dan raad ik aan om even naar view composers te kijken.

https://laravel.com/docs/5.6/views#view-composers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Een vraagje: is Laravel Paspoort ook geschikt voor interne (API) requests? Bijvoorbeeld voor het ophalen van/verwerken van data binnen Vue d.m.v. axios.

Ik kwam deze tutorial tegen en wil die eventueel gaan gebruiken voor het beter beveiligen van verkeer, maar heb even geen idee of het overkill is. Is een csrf-token bijvoorbeeld voldoende?

Verder vroeg ik mij af of api.php enkel handig is voor externe API requests en hoe jullie dit het beste oplossen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nonstop365
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-06 00:00
HollowGamer schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 20:52:
Een vraagje: is Laravel Paspoort ook geschikt voor interne (API) requests? Bijvoorbeeld voor het ophalen van/verwerken van data binnen Vue d.m.v. axios.

Ik kwam deze tutorial tegen en wil die eventueel gaan gebruiken voor het beter beveiligen van verkeer, maar heb even geen idee of het overkill is. Is een csrf-token bijvoorbeeld voldoende?

Verder vroeg ik mij af of api.php enkel handig is voor externe API requests en hoe jullie dit het beste oplossen. :)
Jazeker! Check even de documentatie. Hier staat exact beschreven hoe dit binnen laravel te doen :)

[ Voor 48% gewijzigd door Nonstop365 op 15-05-2018 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-06 10:24
Soms vraag ik me af of ik de enige ben maar ik kom uit meer enterprise achtige systemen gemaakt met symfony , volledige getest (unit en integratie) zich houdende aan SOLID principles en sinds kort op mijn nieuwe baan met laravel bezig. Maar de omschakeling is wel enorm in negatieve zin.

SOLID code schrijven is weinig laravel developers bekend en word ook actief tegen gegaan door facades, globals, en eloquent. Die laatste zorgt er gelijk voor dat een deftig domein model schrijven onmogelijk is en overal database logika doorlekt en de entities hebben ook geen echte interface omdat alles maar public "properties" zijn.

Veel laravel developer hebben geen kaas gegeven van SOLID principles of testbare code schrijven, losse koppeling etc.

Ik heb het idee dat laravel als target ook junior developers en "my first blog" sites moet/wil ondersteunen en alles daarom maar enorm laagdrempelig maakt met bedenkelijke architecturele keuzes als gevolg. Waardoor die developers ook bepaalde bad practises aanleren als zijnde "goed".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-06 14:43
True, maar je moet je wel afvragen waar dat probleem ligt. Is het probleem het product, of is het probleem iemand die het product niet wil maar moet gebruiken? Laravel heeft immers altijd al ease of use als speerpunt gehad.

Taylor Otwell:
I wanted it to be very Apple-esque, where it was just really nice to use out of the box, and you didn't have to do all these hacks and customizations to get it really nice that I had to do with CodeIgniter. I wanted it to be like when you unwrap Laravel, it was this nice package that you could use, it was all cohesive and coherent.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-06 14:54

TheNephilim

Wtfuzzle

PainkillA schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 16:03:
Soms vraag ik me af of ik de enige ben maar ik kom uit meer enterprise achtige systemen gemaakt met symfony , volledige getest (unit en integratie) zich houdende aan SOLID principles en sinds kort op mijn nieuwe baan met laravel bezig. Maar de omschakeling is wel enorm in negatieve zin.

SOLID code schrijven is weinig laravel developers bekend en word ook actief tegen gegaan door facades, globals, en eloquent. Die laatste zorgt er gelijk voor dat een deftig domein model schrijven onmogelijk is en overal database logika doorlekt en de entities hebben ook geen echte interface omdat alles maar public "properties" zijn.

Veel laravel developer hebben geen kaas gegeven van SOLID principles of testbare code schrijven, losse koppeling etc.

Ik heb het idee dat laravel als target ook junior developers en "my first blog" sites moet/wil ondersteunen en alles daarom maar enorm laagdrempelig maakt met bedenkelijke architecturele keuzes als gevolg. Waardoor die developers ook bepaalde bad practises aanleren als zijnde "goed".
Anders schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 16:26:Laravel heeft immers altijd al ease of use als speerpunt gehad.
^ Dit.

Je kunt vrij snel aan de slag en hoeft niet alles compleet uit te kauwen, dat wil echter niet zeggen dat je dat niet alsnog kunt doen. Alles volledig getest/SOLID/etc. schrijven kan alsnog als je dat wil.

Eerlijk gezegd heb ik nog niet met Symfony gewerkt, dat moet ik zeker nog eens doen om een ander perspectief te krijgen. Persoonlijk vindt ik Laravel lekker clean, maar bepaalde abstracties moet je idd wel helemaal zelf toepassen omdat het framework je er niet toe dwingt.

Heb je trouwens nog enkele praktische voorbeelden? Ik ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
En is het een probleem van Laravel als je de indruk hebt dat de developers die het gebruiken niet genoeg kennis/ervaring hebben? Dat zegt misschien wat over het framework in dat het blijkbaar makkelijk te gebruiken is (zoals hier boven wordt aangehaald), maar is in mijn ogen niet een minpunt van Laravel zelf. In andere frameworks kan je ook slechte code schrijven.

Zeker het punt over testen snap ik niet, want dat zit volledig ingebakken in Laravel en je kunt alles prima testen. Dat sommige mensen dat misschien niet doen, tja... Verwacht eerlijk gezegd van beginnende developers ook niet dat ze direct alles testen of met TDD doen, onafhankelijk van welk framework het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:47

Crazy-

Best life ever

PainkillA schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 16:03:

Wat je aangeeft ligt inderdaad niet aan Laravel maar aan de developers in kwestie.

Wij bouwen onze applicaties SOLID, TDD/DDD en in een hexagonale architectuur. Hierbij kiezen we soms voor Eloquent via een repository; maar veelal Doctrine (daar dat een EntityManger is itt ActiveRecord).

Dat we nu toevallig Laravel gebruiken als framework, best. Als het ooit wat anders gaat worden. Geen punt.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Laracon US was afgelopen dagen, en het grootste nieuws is natuurlijk Laravel Nova:

Meer info op https://medium.com/@taylo...laravel-nova-7df0c9f67273 of https://nova.laravel.com/

Ziet er wel interessant uit, alleen wel 99/199 dollar per site (afhankelijk van bedrijfsgrootte)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Barryvdh schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 11:37:
Laracon US was afgelopen dagen, en het grootste nieuws is natuurlijk Laravel Nova:

[video]

Meer info op https://medium.com/@taylo...laravel-nova-7df0c9f67273 of https://nova.laravel.com/

Ziet er wel interessant uit, alleen wel 99/199 dollar per site (afhankelijk van bedrijfsgrootte)..
Nova ziet er erg interessant uit, vind de prijs ook best meevallen. Het lijkt ook erg customizable te zijn. Grootste pluspunt ten opzichte van andere adminpanels lijkte me dat het allemaal apart is van de rest van je applicatie en je het dus zelfs in een bestaande kan gebruiken.

Ben wel benieuwd wat dit betekent voor Spark. Die heeft wel een wat andere usecase maar is voor een deel ook een adminpanel. Ik kan me voorstellen dat Spark uiteindelijk ook Nova gaat gebruiken voor de interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartenvanUrk
Zou het gebruik van VueJS niet een drempeltje kunnen gaan vormen voor de mensen die het 'simpele' Laravel Framework gaan gebruiken? In combinatie met Nova dan he :) zelf vind ik het een hele goede zet van Taylor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
MartenvanUrk schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 11:26:
Zou het gebruik van VueJS niet een drempeltje kunnen gaan vormen voor de mensen die het 'simpele' Laravel Framework gaan gebruiken? In combinatie met Nova dan he :) zelf vind ik het een hele goede zet van Taylor.
Zo te zien hoef je voor de standaard functionaliteit (dus CRUD editor) zelf geen Vue te schrijven, dus denk dat het wel meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartenvanUrk
Barryvdh schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 11:43:
[...]

Zo te zien hoef je voor de standaard functionaliteit (dus CRUD editor) zelf geen Vue te schrijven, dus denk dat het wel meevalt.
Dat klopt inderdaad. :)

• mbenjamins
Zijn er hier mensen die Laravel Nova al hebben gekocht? Zo ja wat vinden jullie er van? En is het makkelijk in gebruik? Als ik de documentatie lees ziet het er niet lastig uit.

• Groax
  • Laatst online: 10-04 14:33
mbenjamins schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:25:
Zijn er hier mensen die Laravel Nova al hebben gekocht? Zo ja wat vinden jullie er van? En is het makkelijk in gebruik? Als ik de documentatie lees ziet het er niet lastig uit.
Ik zou er graag mee spelen.. al vind ik 99 euro voor alleen testen veel geld.. het is zo jammer dat er geen test versie is :(

• kwaakvaak_v2
moese schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:43:
[...]

Ik zou er graag mee spelen.. al vind ik 99 euro voor alleen testen veel geld.. het is zo jammer dat er geen test versie is :(
je hebt een 15 dagen niet goed geld terug garantie van Taylor. zie https://nova.laravel.com/terms

De vraag is alleen wat ie onder limited verstaat ;)

• Groax
  • Laatst online: 10-04 14:33
kwaakvaak_v2 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:40:
[...]

je hebt een 15 dagen niet goed geld terug garantie van Taylor. zie https://nova.laravel.com/terms

De vraag is alleen wat ie onder limited verstaat ;)
D
ja zag het maar 15 dagen om te spelen naast een opleiding en werk is niet veel tijd ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Nova lijkt me een mooie toevoeging aan het Laravel ecosysteem inderdaad maar ik mis ook de mogelijkheid om het te kunnen testen. Een online demo login heb ik ook (nog) niet kunnen vinden?
Ik heb mijn eigen admin panel voor Laravel gemaakt waar ik heel goed mee uit de voeten kan voor mijn projecten maar het blijft natuurlijk eigen knutsel werk en zeker niet perfect. Volgens mij mist Nova ook wat functies die ik zelf wel nodig heb, zoals media beheer, een html editor (TinyMCE gebruik ik nu, Nova biedt wel Markdown maar dat is te beperkt voor mij) en een treeview met drag/drop functionaliteit. Deze functionaliteit komt er misschien nog wel door 3rd party packages maar voor nu hou ik mijn 99 dollar nog even op zak. Ook dat ik 99 dollar voor iedere site die ik maak moet gaan betalen staat me erg tegen, moet ik toch weer doorbereken en uitleggen. Al vraag ik me af of iemand dat kan controleren hoe vaak ik Nova ergens installeer.

[ Voor 4% gewijzigd door amphora op 23-08-2018 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
amphora schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 17:40:
Nova lijkt me een mooie toevoeging aan het Laravel ecosysteem inderdaad maar ik mis ook de mogelijkheid om het te kunnen testen. Een online demo login heb ik ook (nog) niet kunnen vinden?
Ik heb mijn eigen admin panel voor Laravel gemaakt waar ik heel goed mee uit de voeten kan voor mijn projecten maar het blijft natuurlijk eigen knutsel werk en zeker niet perfect. Volgens mij mist Nova ook wat functies die ik zelf wel nodig heb, zoals media beheer, een html editor (TinyMCE gebruik ik nu, Nova biedt wel Markdown maar dat is te beperkt voor mij) en een treeview met drag/drop functionaliteit. Deze functionaliteit komt er misschien nog wel door 3rd party packages maar voor nu hou ik mijn 99 dollar nog even op zak. Ook dat ik 99 dollar voor iedere site die ik maak moet gaan betalen staat me erg tegen, moet ik toch weer doorbereken en uitleggen. Al vraag ik me af of iemand dat kan controleren hoe vaak ik Nova ergens installeer.
De vraag is hoeveel uur heb je besteed aan je eigen admin panel, en besteed je er nog aan om het up-to-date te houden. (of functies toe te voegen) Als ZZP'er kun je niet veel uren besteden voor 99 USD..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Navi schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 11:56:
[...]

De vraag is hoeveel uur heb je besteed aan je eigen admin panel, en besteed je er nog aan om het up-to-date te houden. (of functies toe te voegen) Als ZZP'er kun je niet veel uren besteden voor 99 USD..
Ik zou wel 99 dollar over hebben voor iets wat perfect bij mijn wensen past. Maar als ik functionaliteit mis of die er alsnog zelf moet gaan inbouwen dan wacht ik het nog even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
In de documentatie staat exact wat het nu allemaal kan, maar het is nog zo nieuw, ik verwacht dat daar nog heel veel bij gaat komen.

Zeker als het een succes is en er worden veel licenties verkocht verwacht ik dat alles wat je (redelijkerwijs) nodig zou hebben er wel in komt te zitten. Een eventueel exotische functie kun je uiteraard altijd zelf nog bijbouwen. (en uiteraard op github zetten :+ )

Er komen nu ook veel bugreports en fixes daarvoor binnen, ontwikkeling gaat heel hard dus dat is mooi om te zien dat ze er genoeg resources aan besteden.

https://github.com/laravel/nova-issues/issues

Ik ga het eens proberen voor een projectje.

[ Voor 22% gewijzigd door Navi op 27-08-2018 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
Er is één, zij het behoorlijk simpele versie van een Nova Dashboad te vinden op https://twitter.com/MailCare_io/status/1032493235300720640

En er is iemand die een vergelijking met backpack heeft gemaakt : https://medium.com/@nico_...the-features-6ce8b8639fab

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
Ik heb hem gekocht (zelfs voor 199 dollar..) en hem in een test project gegooid. Ik had letterlijk in < 30 min een netjes dashboard om wat simpele resources met relaties enzo netjes bewerkbaar te maken. Dat werkte super makkelijk, ook de acties en filters lijken mooi, maar ben nog niet dieper erin gedoken. Een tinymce met mediabrowser lijkt me niet al te ingewikkeld te maken.
Ben wel benieuwd hoe makkelijk iets ingewikkeldere Admins moeten werken, maar voor een project waarbij je gewoon een mooie crud editor wil hebben en alles kunnen doorzoeken ed., werkt het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-06 17:32

Saven

Administrator

Dikke bump, maar goed :P

Ben sinds een paar dagen begonnen met het verdiepen Laravel, ik heb jaren met Kohana (ja ja) gewerkt wat overigens geen straf was met hun ORM systeem. Maar dit is toch wel ff wat anders :P en meer future proof ;)

Ik kom alleen ergens niet uit en na uren Googlen ben ik nog niks wijzer. Wellicht is mijn hele denkwijze fout, maar laat dat dan ook vooral weten.

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Route::domain('{user}.domein.com')->group(function ()
{
    try
    {
        $company = App\Domain\Company\Company::where('user', '=', $user)->firstOrFail();

dd($user);
    }
    catch (Exception $e)
    {
        dd($e);
    }

Route::get('/dashboard', 'HomeController@index')->name('dashboard');

});

Dit is overigens semi-pseudocode. Let dus niet op de logica van de models company/user.

Wat ik wil is checken of een record in de DB bestaat voor deze wildcard subdomain, voordat alle andere routes worden geladen. Het probleem is echter dat ik de {user} parameter niet in de group kan opvragen. Dat kan alleen in de route::get voor wat ik heb gemerkt. Maar lijkt me niet praktisch om in elke route::get deze check te doen.

Iemand suggesties? Hoor het graag _O_

[ Voor 4% gewijzigd door Saven op 07-10-2018 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijmen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-04 08:05
Saven schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 18:12:
Dikke bump, maar goed :P

Ben sinds een paar dagen begonnen met het verdiepen Laravel, ik heb jaren met Kohana (ja ja) gewerkt wat overigens geen straf was met hun ORM systeem. Maar dit is toch wel ff wat anders :P en meer future proof ;)

Ik kom alleen ergens niet uit en na uren Googlen ben ik nog niks wijzer. Wellicht is mijn hele denkwijze fout, maar laat dat dan ook vooral weten.

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Route::domain('{user}.domein.com')->group(function ()
{
    try
    {
        $company = App\Domain\Company\Company::where('user', '=', $user)->firstOrFail();

dd($user);
    }
    catch (Exception $e)
    {
        dd($e);
    }

Route::get('/dashboard', 'HomeController@index')->name('dashboard');

});

Dit is overigens semi-pseudocode. Let dus niet op de logica van de models company/user.

Wat ik wil is checken of een record in de DB bestaat voor deze wildcard subdomain, voordat alle andere routes worden geladen. Het probleem is echter dat ik de {user} parameter niet in de group kan opvragen. Dat kan alleen in de route::get voor wat ik heb gemerkt. Maar lijkt me niet praktisch om in elke route::get deze check te doen.

Iemand suggesties? Hoor het graag _O_
Wat wil je uiteindelijk bereiken? Een soort tenancy systeem? Indien dat het geval is, raad ik http://github.com/hyn/multi-tenant ten zeerste aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Thijmen schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 09:54:
[...]

Wat wil je uiteindelijk bereiken? Een soort tenancy systeem? Indien dat het geval is, raad ik http://github.com/hyn/multi-tenant ten zeerste aan!
Thanks, ik probeer een dashboard per bedrijf te maken. Dat is wel wat anders dan een tenancy systeem als ik het zo zie volgens mij.

Heb het inmiddels opgelost met een middleware class :)

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
public function handle($request, Closure $next)
    {
        $subdomain = $request->route()->parameter('subdomain');

try
        {
            $company = \App\Domain\Company\Company::where('subdomain', '=', $subdomain)->firstOrFail();

return $next($request);
        }
        catch( ModelNotFoundException $e )
        {
            return response(view('company404'));
        }
    }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Saven schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 12:49:
[...]

Thanks, ik probeer een dashboard per bedrijf te maken. Dat is wel wat anders dan een tenancy systeem als ik het zo zie volgens mij.

Heb het inmiddels opgelost met een middleware class :)

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
public function handle($request, Closure $next)
    {
        $subdomain = $request->route()->parameter('subdomain');

try
        {
            $company = \App\Domain\Company\Company::where('subdomain', '=', $subdomain)->firstOrFail();

return $next($request);
        }
        catch( ModelNotFoundException $e )
        {
            return response(view('company404'));
        }
    }
In dit geval is je response wel een '200 OK' response. 2de parameter kan je code 404 meegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Barryvdh schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:55:
[...]

In dit geval is je response wel een '200 OK' response. 2de parameter kan je code 404 meegeven.
Ah thanks! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Wow dat ziet er goed uit, zal het eens gaan proberen.

Heb inmiddels nu een aantal weken ervaring met Laravel Nova, het ziet er mooi uit en de configuratie is makkelijk en snel, maar je merkt wel echt dat het een nieuw product is. Sommige basis features missen en het zit letterlijk nog VOL met bugs.

De eerste weken kwamen er redelijk snel updates uit maar inmiddels gaat het al een stuk langzamer.

Ik zou zeggen dit product heeft nog wel een jaartje of wat nodig voordat het volwassen is en in productie gebruikt kan worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Navi op 24-10-2018 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbenjamins
Dus nu kunnen we Debugbar verwijderen. :N
Als ik het zo zie kun je Telescope ook draaien op een applicatie die in productie draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:36

Priet

To boldly do what no one has..

Ik vraag me af in hoeverre Telescope de prestaties beïnvloedt. Vertraagt het de boel? Zeker in productie wil je dat niet.

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Priet schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:54:
Ik vraag me af in hoeverre Telescope de prestaties beïnvloedt. Vertraagt het de boel? Zeker in productie wil je dat niet.
Het logt je queries enzo, dus als je extreem veel queries doet zal het traag worden (want grote update). Volgens mij zeggen ze zelf dat ze maar 1 insert query doen extra, dus normaal gesproken zal het wel meevallen. Denk dat je het ook niet altijd aan wil zetten, maar kan me voorstellen dat je even wil kijken wat het doet als je iets raars ziet.

Edit: als je deze reactie ziet, lijkt het JUIST op productie bedoeld te zijn ook: https://github.com/larave...64#issuecomment-433052383

[ Voor 11% gewijzigd door Barryvdh op 25-10-2018 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:21

Matis

Rubber Rocket

Barryvdh schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:08:
Edit: als je deze reactie ziet, lijkt het JUIST op productie bedoeld te zijn ook: https://github.com/larave...64#issuecomment-433052383
Lijkt afgeschoten te zijn.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Matis schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 18:48:
[...]

Lijkt afgeschoten te zijn.
Ja de PR is afgeschoten omdat het niet goed zou zijn in productie, dat bedoelde ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:21

Matis

Rubber Rocket

Barryvdh schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 20:08:
Ja de PR is afgeschoten omdat het niet goed zou zijn in productie, dat bedoelde ik ;)
Ah sorry. Ik zie nu ook pas de edit na een klein halfuurtje.
Ik snap dat het een behoorlijke performance hit heeft op welke omgeving dan ook, maar het is toch aan de gebruiker om het (per environment) aan te zetten of niet?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 403357

Zitten er hier toevallig mensen die de Laravel Certification ooit hebben gedaan.

If true; Hoe heb je je hier op voorbereid? Vind de eigen uitleg over de verwachtingen wat summier:
https://certification.laravel.com/prepare/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebsel
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:29
Navi schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:57:
[...]
Sommige basis features missen en het zit letterlijk nog VOL met bugs.

De eerste weken kwamen er redelijk snel updates uit maar inmiddels gaat het al een stuk langzamer.
Anoniem: 403357 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:55:
[...]

If true; Hoe heb je je hier op voorbereid? Vind de eigen uitleg over de verwachtingen wat summier:
Deze twee reacties geven mij eigenlijk precies een beetje het "probleem" aan wat ik heb met het hele Laravel eco-systeem. Er worden hele toffe dingen neergezet, maar als de nieuwigheid er af is, wordt er doorgegaan naar het volgende project, met af en toe nog wat maintenance updates. In mijn ogen horen Spark, Horizon, Echo, etc. hier ook allemaal bij.

Horizon gebruiken wij bijvoorbeeld redelijk veel, maar nog steeds kan ik van lang niet alle failed jobs zien waarom deze stuk is gegaan, omdat de JS een parse error gooit. (in de console de JSON response bekijken werkt wel, maar zo hoort het niet natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 403357

Siebsel schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 16:21:
[...]

[...]

Deze twee reacties geven mij eigenlijk precies een beetje het "probleem" aan wat ik heb met het hele Laravel eco-systeem. Er worden hele toffe dingen neergezet, maar als de nieuwigheid er af is, wordt er doorgegaan naar het volgende project, met af en toe nog wat maintenance updates. In mijn ogen horen Spark, Horizon, Echo, etc. hier ook allemaal bij.

Horizon gebruiken wij bijvoorbeeld redelijk veel, maar nog steeds kan ik van lang niet alle failed jobs zien waarom deze stuk is gegaan, omdat de JS een parse error gooit. (in de console de JSON response bekijken werkt wel, maar zo hoort het niet natuurlijk).
Ben ik niet helemaal met je eens. Dat geld misschien voor de extra's, maar de Laravel core wordt nog wel geregeld van een update voorzien. Wij gebruiken het vooral voor interne applicaties, en zijn het nu aan het testen voor één van onze verkoopplatformen, maar wat mij betreft zijn alle volgende projecten in Laravel.

De extra's gebruiken wij (behalve Lumen) momenteel nog schaars, maar ik ben van plan Nova op korte termijn uit te proberen. Ik ben juist blij dat ipv alles in 1 groot product te stoppen het allemaal losse producten zijn die je kan cherry picken. Als iets doet wat het moet doen, wat zou je behalve updates om het compatible te houden nog willen? Tuurlijk jij wil feature A, buurman feature B, en zo begint de weg naar de alles-in-1 app. Dat betekend niet dat alles al perfect en uitontwikkeld is daar, maar ik kan niet claimen dat de interne software bij ons op kantoor dat wel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebsel
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:29
Anoniem: 403357 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 17:09:
[...]

Ben ik niet helemaal met je eens. Dat geld misschien voor de extra's, maar de Laravel core wordt nog wel geregeld van een update voorzien. Wij gebruiken het vooral voor interne applicaties, en zijn het nu aan het testen voor één van onze verkoopplatformen, maar wat mij betreft zijn alle volgende projecten in Laravel.

De extra's gebruiken wij (behalve Lumen) momenteel nog schaars, maar ik ben van plan Nova op korte termijn uit te proberen. Ik ben juist blij dat ipv alles in 1 groot product te stoppen het allemaal losse producten zijn die je kan cherry picken. Als iets doet wat het moet doen, wat zou je behalve updates om het compatible te houden nog willen? Tuurlijk jij wil feature A, buurman feature B, en zo begint de weg naar de alles-in-1 app. Dat betekend niet dat alles al perfect en uitontwikkeld is daar, maar ik kan niet claimen dat de interne software bij ons op kantoor dat wel is.
Hooo rustig aan :-P Ik heb het ook juist over al die extra's, niet over de core.

En ik heb het ook niet zozeer over nieuwe features, maar het feit dat iets met veel bombarie aangekondigd wordt en als de nieuwigheid eraf is, ze naar een nieuw project jumpen. Al die extra's (om maar even bij die term te blijven) hebben nog enorm ruwe randjes die met meer aandacht goed weg te werken zijn. Het idee van losse apps hoor je me al helemaal niet over, ik ben blij dat je zelf kan kiezen wat je voor een project wel/niet nodig hebt. Een all-in-one oplossing vind ik al helemaal niks ;)

Wellicht is het ook meer een marketingdingetje; die packages worden verkocht als zijnde complete oplossingen (voor queues, admin panel, etc.) terwijl het volgens mij meer tools zijn die ze voor zichzelf ontwikkeld hebben om een bepaald doel te dienen en daarna gepublished zijn omdat anderen er ook gemak van kunnen hebben.

En wellicht ten overvloede: ik bedoel dit niet perse negatief of dat het slechte tools zijn etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 893547

Ha,

Ik wil voor een project waarschijnlijk Laravel Spark gaan gebruiken, omdat hier al een hoop in verwerkt zit. Is het alleen met het 'subsribe' gedeelte mogelijk om te betalen via iDeal? Zie een aantal filmpjes op yt maar zie alleen maar het creditcard gedeelte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:25
@Anoniem: 893547 Laravel spark gebruikt stripe of braintree voor het ontvangen van betalingen (externe partijen).

Ik weet dat als je stripe gebruikt je iDeal betalingen kan ontvangen.

Ook weet ik dat er vanuit de community plannen zijn om mollie.com als alternatief te kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdevries189
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-08-2023
Anoniem: 403357 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:55:
Zitten er hier toevallig mensen die de Laravel Certification ooit hebben gedaan.

Ik heb hem een paar maanden geleden in 1x gehaald zonder te leren (werk er wel dagelijks mee). Durfde de gok te nemen aangezien je kosteloos een herkansing mag doen. Als je zakt weet je in ieder geval welke kennis je nog mist en wat je dus nog even moet doorlezen.
Als er verder nog iets is wat je wilt weten hoor ik het wel :)

Er waren in ieder geval best veel vragen over:
-serialization/deserialization
-mutators
-volgorde van logica uitvoer in middleware (before, after etc.)
-diverse collection functies
-regex routing
-migraties
-blade directives
-redelijk wat architectuur vragen als: waar in je applicatie zou je logica x plaatsen.
-en ik kan me nog een vervelende vraag herinneren waarbij ze wilden weten hoe de datastructuur eruit ziet van de evt eager loaded data in een elequent model.

[ Voor 40% gewijzigd door jdevries189 op 13-01-2019 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:33
jdevries189 schreef op maandag 24 december 2018 @ 18:36:
[...]

Ik heb hem een paar maanden geleden in 1x gehaald zonder te leren (werk er wel dagelijks mee). Durfde de gok te nemen aangezien je kosteloos een herkansing mag doen. Als je zakt weet je in ieder geval welke kennis je nog mist en wat je dus nog even moet doorlezen.
Als er verder nog iets is wat je wilt weten hoor ik het wel :)

Er waren in ieder geval best veel vragen over:
-serialization/deserialization
-mutators
-volgorde van logica uitvoer in middleware (before, after etc.)
-diverse collection functies
-regex routing
-migraties
-blade directives
-redelijk wat architectuur vragen als: waar in je applicatie zou je logica x plaatsen.
-en ik kan me nog een vervelende vraag herinneren waarbij ze wilden weten hoe de datastructuur eruit ziet van de evt eager loaded data in een elequent model.
Hier ook in 1x gehaald en ik herken de opgenoemde punten. Mocht je twijfelen, neem de documentatie van te voren nog even door (wel 5.5).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barryvdh
Vandaag/gisteren is dus Laracon US, met 2 belangrijkste mededelingen:

- Laravel 6.0 komt in Augustus/September uit en Laravel stapt dan over op SemVer.
- Laravel Vapor is aangekondigd; een soort Forge maar dan serverless (dus geen droplets/vps, maar alles via Lambda (web, queues, cron etc). En via Vapor dan deployment, monitoring, configuratie, (auto-) scaling etc. 39 dollar per maand, voor onbeperkt aantal projecten/deployments.

Keynote is hier terug te kijken: YouTube: Taylor Otwell - Intro to Laravel Vapor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Ter info, staat nu dus ook op https://vapor.laravel.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Ben zelf aan het wachten op de nieuwe versie van Spark met daarin de nieuwste Cashier module vanwege de nieuwe Strong Customer Authentication (SCA) ellende .... heb nu ik nu al zin in om alles om te zetten ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Ik was net aan het spelen met een reverse proxy voor een laravel-website, en via google kwam ik er achter dat ik URL::forceRootUrl('<url>'); in mijn routes/web.php kan gebruiken, en warempel, dat werkt :)

Nu is mijn vraag:
Dit soort info vind ik niet in de docs op de laravel-site. (dus onder https://laravel.com/docs/5.8/)
Waar kan ik dit zelf wel vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
roeleboel schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:14:
Ik was net aan het spelen met een reverse proxy voor een laravel-website, en via google kwam ik er achter dat ik URL::forceRootUrl('<url>'); in mijn routes/web.php kan gebruiken, en warempel, dat werkt :)

Nu is mijn vraag:
Dit soort info vind ik niet in de docs op de laravel-site. (dus onder https://laravel.com/docs/5.8/)
Waar kan ik dit zelf wel vinden?
In de broncode is veel te vinden ;)

Moet je niet gewoon je Trusted Proxies goed instellen? Dan zou Laravel dat uit zichzelf goed moeten doen: https://laravel.com/docs/...nfiguring-trusted-proxies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Barryvdh schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:22:
[...]

In de broncode is veel te vinden ;)

Moet je niet gewoon je Trusted Proxies goed instellen? Dan zou Laravel dat uit zichzelf goed moeten doen: https://laravel.com/docs/...nfiguring-trusted-proxies
Trusted proxies had ik geprobeerd, maar dan behoudt hij de url van de server waar hij op draait, ipv de url van de reverse-proxy-server te gebruiken...
Concreet krijg ik voor de route 'okapi' 'http://172.16.11.174/collections/okapi' in plaats van 'http://ca/colt/okapi'.
(ca is de reverse-proxy-server)

Edit: even verder mee zitten spelen, en wat blijkt?
bij het invullen van de trusted proxies wordt de server wel aangepast, maar de rest van de url niet.
Wat ik hierboven dus wil (applicatie is 'collections', reverse proxy dir 'colt') kan dus niet met enkel trusted proxies.
Wat kan daarmee wel: van 'http://172.16.11.174/collections/okapi' naar 'http://ca/collections/okapi' aanpassen. (okapi is de route)

Wil ik van 'http://172.16.11.174/collections/okapi' naar http://ca/colt/okapi gaan in de reverse proxy dan moet ik inderdaad de forceRootUrl gebruiken.

[ Voor 30% gewijzigd door roeleboel op 16-09-2019 16:20 ]

• HollowGamer
  • Niet online
Draaien jullie toevallig ook Horizon en Telescope samen? Ik mis in Telescope de optie om een job opnieuw te starten als deze faalt, moet/kan dit perse alleen in Horizon?

Beide vind ik een toevoeging, vooral ook op productie. Vraag mij echter wel af of beide niet iets doen aan de prestaties van je project? Op dit moment merk ik nog niet super veel en doe ik dit vooral uit hobby, maar denk dat je toch iets inlevert i.v.m. logging, etc. als je app intensiever gebruikt wordt.

Jammer overigens dat beide nog niet mobile friendly lijken te zijn. Maar ik vind dit wel 10x beter dan een debug bar onderaan of andere info in beeld. :)

Nog een vraagje.. gebruiken een van jullie JWT? Ik doe nu vooral alles met JWT, maar Passport lijkt dit ook out-of-the-box te hebben? Klopt dit?

[ Voor 14% gewijzigd door HollowGamer op 21-09-2019 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
Ik gebruik beiden. Telescope nog niet super veel maar vind het wel handig om errors te delen, mails te checken ed. op productie.
Voor development heb ik een alternatief ontwikkeld voor de Laravel Debugbar; https://github.com/fruitcake/laravel-telescope-toolbar
Voordeel is dan dat je maar 1 'bron' hebt.

Qua performance valt het denk ik mee, maar zou query logger enzo uitzetten op productie. Ook al sla je niks op, kan wel extra tijd kosten.

En ja, je kan Passport gebruiken voor JWT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
@Barryvdh Kun je een voorbeeld geven van Laravel met JWT?
Het lijkt erop dat Laravel meer leunt op oAuth2 klopt dit? Daar heb ik zelf nog nooit mee gewerkt.

Ik zal overigens eens kijken naar de toolbar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
HollowGamer schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:05:
@Barryvdh Kun je een voorbeeld geven van Laravel met JWT?
Het lijkt erop dat Laravel meer leunt op oAuth2 klopt dit? Daar heb ik zelf nog nooit mee gewerkt.

Ik zal overigens eens kijken naar de toolbar. :)
Je kan gewoon https://github.com/tymondesigns/jwt-auth gebruiken en Google op 'laravel jwt', genoeg voorbeelden.
Ik zou gewoon kijken naar Passport, dat is het beste geintegreerd, maar je kan JWT ook prima doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Barryvdh schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:53:
[...]

Je kan gewoon https://github.com/tymondesigns/jwt-auth gebruiken en Google op 'laravel jwt', genoeg voorbeelden.
Ik zou gewoon kijken naar Passport, dat is het beste geintegreerd, maar je kan JWT ook prima doen.
Waar je naartoe link gebruik ik actief ook. :)

Maar daarom mijn vraag over Passpoort, ik dacht dit deze enkel voor oauth2 was?
Ik zal eens zoeken, maar kom vooral veel tegen die dus jwt-auth gebruiken i.p.v. Paspoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
HollowGamer schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 15:09:
[...]

Waar je naartoe link gebruik ik actief ook. :)

Maar daarom mijn vraag over Passpoort, ik dacht dit deze enkel voor oauth2 was?
Ik zal eens zoeken, maar kom vooral veel tegen die dus jwt-auth gebruiken i.p.v. Paspoort.
In de Docs hebben ze het over JWT toch? https://laravel.com/docs/...-your-api-with-javascript

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Klopt, alleen gaf ik al aan hier geen ervaring mee te hebben - vandaar ook mijn vraag.
Ik vind het een beetje raar dat veel tutorials linken naar die specifieke jwt repo en niet naar bijvoorbeeld Paspoort. Het blijft dus een beetje een grijs gebied, althans voor mij.

Een tijd geleden heb ik overigens hiermee gespeeld (5.5), maar toen was deze instructie volgensmij nog niet aanwezig of heb ik deze over het hoofd gezien. Daarvoor wilde ik even polsen of hier dus mensen waren die de JWT oplossing van Paspoort gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbenjamins
Barryvdh schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 22:30:
Ik gebruik beiden. Telescope nog niet super veel maar vind het wel handig om errors te delen, mails te checken ed. op productie.
Voor development heb ik een alternatief ontwikkeld voor de Laravel Debugbar; https://github.com/fruitcake/laravel-telescope-toolbar
Voordeel is dan dat je maar 1 'bron' hebt.

Qua performance valt het denk ik mee, maar zou query logger enzo uitzetten op productie. Ook al sla je niks op, kan wel extra tijd kosten.
Momenteel gebruik ik de Laravel Debugbar, is het handig om over te gaan naar Laravel Telescope Toolbar?
Is het beter om alle watchers van Laravel Telescope uit te zetten op productie?
Pagina: 1 ... 8 ... 10 Laatste

Let op:
Discussies over de toekomst van Laravel, handig tips&trucs, nuttige packages, aanwezigheid op Laracon etc etc. Het is niet de bedoeling om hier problemen voor te leggen. Daar moet nog steeds een los topic voor aangemaakt worden!