[PHP] Het grote Laravel topic

Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scosec
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-06 08:33
Many to Many relationship is voldoende. HasmanyTrough gebruikt er 4.

https://laravel.com/docs/...elationships#many-to-many

[ Voor 33% gewijzigd door scosec op 31-03-2016 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:09
scosec schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 08:42:
Many to Many relationship is voldoende. HasmanyTrough gebruikt er 4.
Inderdaad gewoon een belongsToMany(): https://laravel.com/docs/...elationships#many-to-many

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RambOe
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-06 08:15
Misschien interessant voor sommigen: https://github.com/RamyTalal/Exporter. Het .env bestand exporteren naar een virtual host.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbenjamins
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:03
Waarom werkt het volgende niet
code:
1
Route::resource('user', 'UserController');

maar het volgende wel
code:
1
Route::delete('user/{user}', 'UserController@destroy');

Ga er vanuit dat in de controller geen fout zit.

Bij resource krijg ik de volgende melding.
code:
1
NotFoundHttpException in RouteCollection.php line 161:

Ik maar gebruik van Laravel versie 5.2.29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Welke url roep je aan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Je kan ook al je urls weergeven met artisan route:list. Dan kan je dus zien wat er gegenereerd wordt door de resource route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hoe kan ik via een Eloquent relatie verder selecteren of sorteren?

Ik heb bijvoorbeeld een tabel series en een tabel episodes. Seizoen is daarbij een eigenschap van de episode. Nu wil ik de hoogste en de laagste waarde van seizoen voor Serie weten.

Nu heb ik zelf in model Serie al wel een relation episodes gemaakt, met behulp van
PHP:
1
$this->hasMany('App\Episode')
, maar wil nu dus (ook) het hoogste en laagste seizoen weten, maar heb geen idee hoe ik dat werkend krijg. Voor minimaal had ik return
PHP:
1
$this->hasMany('App\Episode')->min('season')
geprobeerd, maar dat werkt dus niet, helaas.

EDIT @ 17 april:
Ik heb het nu 'opgelost' door static functions aan te maken en middels self:: een query te doen en de resultaten te returnen.

EDIT2 @ 17 april:
Bedenk me net, dat ik al wel een relation heb om de episodes op te halen, dan kan ik die gebruiken om verder te filteren 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 18-04-2016 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scotix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:33
Iemand al met Laravel Spark (beta) gespeeld?

https://github.com/laravel/spark-installer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebsel
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-06 15:29
Nee, ik vind de prijs te hoog om 'even mee te spelen'. Ben wel heel benieuwd, maar $99 dollar vind ik toch net iets te veel van 't goede, tenzij ik echt een concreet idee wil uitwerken, maar dat heb ik nog niet 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Nog niet, opzich wel benieuwd. Vooral voor hoe hij het in elkaar heeft gezet, niet direct om een product te launchen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zit even vast wederom en ik weet even niet of dit een server configuratie fout is (al denk ik dat niet) of dat dit aan Laravel ligt.
Ik ben bezig met het uitrollen van een web app die ik heb ontwikkeld (op basis van Laravel) naar een test-omgeving. De configuratie daarvan is praktisch gelijk, Debian als OS, Apache als webserver, Percona (MySQL fork) als database. In mijn lokale dev omgeving werkt de pagina zoals beoogd, via HTTPS.

In de testomgeving die ik aan het optuigen ben, worden de pagina's wel in HTTP geserveerd en HTTPS pagina's redirecten naar HTTP. Dit wil ik echter andersom hebben, alle pagina's moeten in HTTPS geserveerd worden en HTTP pagina's redirecten naar HTTPS.

Nu heb ik dit lokaal geforceerd middels een rewrite rule in de Apache configuratie, maar dit werkt schijnbaar niet op die testomgeving. De HTTPS redirect daar naar HTTP, maar omdat ik in Apache óók een redirect heb naar de HTTPS, krijg ik dus een oneindige lus aan redirects. In mijn lokale dev omgeving heb ik in de routes niet apart gedefineerd staan dat ze via HTTPS gaan, dus ik ga er vanuit dat ik dat niet speciaal hoef in te stellen.

Ik zie iets over het hoofd, maar ik weet even niet wat.

Mocht dit toch iets te omslachtig zijn, of toch de voorkeur hebben, dan maak ik hier anders wel even een apart topic voor. Zelf denk ik echter dat ik iets simpels over het hoofd zie, vandaar even deze snelle post hier.

EDIT:
Ik heb het denk ik al gevonden, de testomgeving zit achter CloudFlare en die lijkt het verkeer te redirecten van HTTPS naar HTTP.

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 29-04-2016 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbenjamins
Wie van jullie maken gebruik van Homestead?
Ik heb het al paar keer geprobeerd om het goed werkend te krijgen maar het lukt mij steeds niet om het goed te laten draaien. Als host gebruik ik Windows 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schonhose
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06 16:16

Schonhose

Retro Icoon

Wat bedoel je met niet goed te laten draaien? Bij mij werkt het namelijk gewoon op Windows 10. Kun je aangeven welke error je terug krijgt van Vagrant?

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:46
Ik zie de toegevoegde waarde niet echt? Het is een Laravel installatie met een module voor authenticatie en ACL controle en een betaalsysteem met abonnementen. Waarom zou je daar 100$ voor neertellen? Hier zijn toch genoeg gratis packages voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scosec
mbenjamins schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 23:46:
Ik heb het al paar keer geprobeerd om het goed werkend te krijgen maar het lukt mij steeds niet om het goed te laten draaien. Als host gebruik ik Windows 10.
Als mijn Jira / Confluence weer online :/ is zal ik even voor je kijken. Staat een mini handleiding op.

Edit: collega had een afbeelding met uitleg. Wellicht heb je er wat aan.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/wcuz8hpzt1zns.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door scosec op 04-05-2016 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
trix0r schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 09:08:
[...]

Ik zie de toegevoegde waarde niet echt? Het is een Laravel installatie met een module voor authenticatie en ACL controle en een betaalsysteem met abonnementen. Waarom zou je daar 100$ voor neertellen? Hier zijn toch genoeg gratis packages voor?
Volgens mij is het wel iets meer als 'alleen' ACL + betaalsysteem. Zie https://spark.laravel.com/
Of iig uitgebreider als dat jij het laat klinken ;)
Het is dus ook de hele structuur achter teams, abonnementen + Stripe integratie, authenticatie (met 2FA) ed. En daarnaast dus ook de scaffolding voor alles.

Als dat is wat je nodig hebt, bespaar je denk ik wel meer als 100$. Natuurlijk kan je zelf ook je view in elkaar zetten, ACL met teams/rechten/database layout, Stripe koppeling, prijzen/facturatie opzetten, maar aangezien het uurtarief van een ontwikkelaar ook richting de 100$ gaat, lijkt met dat niet efficiënter.

Dat gezegd hebbend, ik heb het zelf ook niet gekocht en ook niet de behoefte aan nu omdat ik geen klant heb die dit in deze vorm nodig heeft. Ook is het betalen met creditcard wat meer gericht op Amerika.

Maar lijkt me wel interessant om te zien hoe Taylor het opgezet heeft en hoe hij Laravel nu gebruikt in een 'echt' project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:36

TheNephilim

Wtfuzzle

mbenjamins schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 23:46:
Hier geen problemen met Homestead op Windows 10! Vorige week nog bij een collega geïnstalleerd en inderdaad, je komt wel wat probleempjes tegen, maar het is over het algemeen goed te doen.

Tip van de dag; zorg dat in je BIOS 'virtualisatie' (VT-x/AMD-V) aan staat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbenjamins
Ik heb Homestead draaiend gekregen maar nu loop ik tegen het probleem aan dat ik niet kan inloggen op ssh
Ik heb zoals het hoort de documentatie bekeken en op internet gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnark
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:49
mbenjamins schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 16:34:
Ik heb Homestead draaiend gekregen maar nu loop ik tegen het probleem aan dat ik niet kan inloggen op ssh
Ik heb zoals het hoort de documentatie bekeken en op internet gezocht.
Is het pad naar je key goed ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbenjamins
rnark schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 16:35:
[...]
Is het pad naar je key goed ingesteld?
Naar mijn weten wel.

Ik heb het als volg staan.

code:
1
2
3
4
authorize: C:\Users\Gebruiker\.ssh\id_rsa.pub

keys:
    - C:\Users\Gebruiker\.ssh\id_rsa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbenjamins
Hoe hebben jullie de namen van de routers, controllers en de views?

Doen jullie de routers en de controllers in enkel of meervoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:44

aex351

I am the one

Ik overweeg al een tijdje om Laravel te gebruiken. Voornamelijk vanwege de populariteit. Maar ik ontkomt er steeds niet aan om toch voor eigen alternatieven te kiezen. Dit omdat Laravel vooralsnog, en ik chargeer, zo'n typische PHP framework, opgezet door PHP'ers, met een leuke level van complexiteit is waardoor iedereen lekker kan puzzelen. Ik geef een voorbeeld: de hoeveelheid aan parameters die alleen obscure strings en arrays accepteren maakt deze methoden feitelijk onbruikbaar zonder steeds de handleiding erbij te moeten pakken. Je wordt op een gegeven moment een Laravel-expert maar je wint er niets mee. Want ook gezien de hoeveelheid aan chaining dat gebruikt wordt kan je niet bepaald clean code noemen.

Daarom mijn vraag: waarom gebruik jij Laravel?

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
aex351 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 22:01:
Ik overweeg al een tijdje om Laravel te gebruiken. Voornamelijk vanwege de populariteit. Maar ik ontkomt er steeds niet aan om toch voor eigen alternatieven te kiezen. Dit omdat Laravel vooralsnog, en ik chargeer, zo'n typische PHP framework, opgezet door PHP'ers, met een leuke level van complexiteit is waardoor iedereen lekker kan puzzelen. Ik geef een voorbeeld: de hoeveelheid aan parameters die alleen obscure strings en arrays accepteren maakt deze methoden feitelijk onbruikbaar zonder steeds de handleiding erbij te moeten pakken. Je wordt op een gegeven moment een Laravel-expert maar je wint er niets mee. Want ook gezien de hoeveelheid aan chaining dat gebruikt wordt kan je niet bepaald clean code noemen.

Omdat het mij veel tijd bespaart. Als je het eenmaal door hebt, werkt het gewoon erg makkelijk en simpel. Het werken met routes/controllers, middleware, validatie, input/json etc.

Je voorbeeld is niet echt een voorbeeld, wat bedoel je concreet dan? In mijn ervaring is het chainen juist erg duidelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naam
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-06 18:56
mbenjamins schreef op zondag 15 mei 2016 @ 22:27:
Hoe hebben jullie de namen van de routers, controllers en de views?

Doen jullie de routers en de controllers in enkel of meervoud?
Ik gebruik meervoud. Mijn gedachte erachter is dat het een collectie van items is. De models zelf zijn dan wel in enkelvoud, dat is volgens mij ook een beetje de standaard die de Laravel documentatie aanhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
aex351 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 22:01:

Ik vind Laravel juist een heel goed opgezet framework en niet door "typische PHP'ers", veel inspiratie is gehaald uit bv. Ruby on Rails. Complexiteit is heel laag, Laravel zorgt ervoor dat je code goed leesbaar blijft (bijna als natuurlijke taal). Toen ik het begon te gebruiken zat ik er snel in.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met chaining, want dat vind ik juist erg duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:41

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Chris7 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 15:51:
[...]

Ik vind Laravel juist een heel goed opgezet framework en niet door "typische PHP'ers", veel inspiratie is gehaald uit bv. Ruby on Rails. Complexiteit is heel laag, Laravel zorgt ervoor dat je code goed leesbaar blijft (bijna als natuurlijke taal). Toen ik het begon te gebruiken zat ik er snel in.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met chaining, want dat vind ik juist erg duidelijk.
Het grote nadeel van Laravel vind ik dat ze de structuur overboord hebben gegooid. Zoek voor de grap maar eens hoe je packages moet maken in Laravel, dan hoor je tientallle verschillende antwoorden van de legacy workbench tot een eigen gefabriceerde oplossing. De reden van het verwijderen van de workbench uit de code was omdat de bedenker van Laravel het maken van pakketten niet alleen wou beperken tot Laravel. Zo is plotsklaps de hele scaffolding er uit gehaald.

Zo is het maken van een modulaire applicatie (zoals out of the box met Symfony notabene prachtig kan) best een heel karwei, zeker omdat de documentatie vaak onjuist is of geheel ontbreekt. Ik werk daarom een stuk liever met Symfony.

Uiteraard niet mijn bedoeling om een 'dit vs dit' discussie uit te lokken, voor beide frameworks (en anderen) is zéker wat te zeggen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Ventieldopje schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 19:05:
[...]

Het grote nadeel van Laravel vind ik dat ze de structuur overboord hebben gegooid. Zoek voor de grap maar eens hoe je packages moet maken in Laravel, dan hoor je tientallle verschillende antwoorden van de legacy workbench tot een eigen gefabriceerde oplossing. De reden van het verwijderen van de workbench uit de code was omdat de bedenker van Laravel het maken van pakketten niet alleen wou beperken tot Laravel. Zo is plotsklaps de hele scaffolding er uit gehaald.

Zo is het maken van een modulaire applicatie (zoals out of the box met Symfony notabene prachtig kan) best een heel karwei, zeker omdat de documentatie vaak onjuist is of geheel ontbreekt. Ik werk daarom een stuk liever met Symfony.

Uiteraard niet mijn bedoeling om een 'dit vs dit' discussie uit te lokken, voor beide frameworks (en anderen) is zéker wat te zeggen.
Oh ik vond juist het grote voordeel van Laravel dat het meer structuur gaf als Symfony :+

Scaffolding is er niet uit toch, die van de authenticatie zit er nog in, als los commando? En die Workbench gebruikte ik toch al nooit, beetje overbodig imho. Ik vind het juist wel goed dat hij er van die zaken uit gooit die het alleen maar lastig onderhouden maken en prima als losse tool kunnen. (Zoals https://github.com/franzliedke/studio)

Misschien is het voor packages iets minder gestructureerd, maar als je gewoon aanhoudt wat in de documentatie staat gaat dat prima. Alleen echt 'modulair' misschien niet zoals in Symfony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Barryvdh schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 21:45:
[...]

Oh ik vond juist het grote voordeel van Laravel dat het meer structuur gaf als Symfony :+

Scaffolding is er niet uit toch, die van de authenticatie zit er nog in, als los commando? En die Workbench gebruikte ik toch al nooit, beetje overbodig imho. Ik vind het juist wel goed dat hij er van die zaken uit gooit die het alleen maar lastig onderhouden maken en prima als losse tool kunnen. (Zoals https://github.com/franzliedke/studio)

Misschien is het voor packages iets minder gestructureerd, maar als je gewoon aanhoudt wat in de documentatie staat gaat dat prima. Alleen echt 'modulair' misschien niet zoals in Symfony.
Ieder zijn ding 8)

Studio is inderdaad wel een optie maar voor zover ik weet niet echt genoemd in de documentatie helaas. Zou mooi zijn als ze de documentatie op dat gebied wat uitbreiden :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Ventieldopje schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 01:46:
[...]

Ieder zijn ding 8)

Studio is inderdaad wel een optie maar voor zover ik weet niet echt genoemd in de documentatie helaas. Zou mooi zijn als ze de documentatie op dat gebied wat uitbreiden :)
Komt omdat het ook niet nodig is om packages te bouwen. Het hele idee is dat packages los kunnen staan van Laravel. Het enige wat voor Laravel nodig is, is eventueel het configureren van je ServiceProviders zoals hier staat https://laravel.com/docs/5.2/packages

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Barryvdh schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 08:40:
[...]

Komt omdat het ook niet nodig is om packages te bouwen. Het hele idee is dat packages los kunnen staan van Laravel. Het enige wat voor Laravel nodig is, is eventueel het configureren van je ServiceProviders zoals hier staat https://laravel.com/docs/5.2/packages
Klopt, maar moet je dan niet alsnog Laravel specifieke code (de service provider) schrijven. Ik kon niet echt uit vinden wat dan nou echt het nut was van het "los staan van". Misschien dat jij me hier iets meer over uit kan leggen?

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Ventieldopje schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 15:11:
[...]

Klopt, maar moet je dan niet alsnog Laravel specifieke code (de service provider) schrijven. Ik kon niet echt uit vinden wat dan nou echt het nut was van het "los staan van". Misschien dat jij me hier iets meer over uit kan leggen?
Ligt eraan wat voor package het is. Als je wil integreren met de bepaalde Laravel componenten (bijv. inhaken op de View compiler, validatie toevoegen etc) dan wel. Maar als je gewoon een generiek iets schrijft, is een ServiceProvider niets anders als het configureren van dat package.

Meestal kan je gewoon 1 generiek package schrijven en eventueel een los Laravel package waarbij de ServiceProvider zorgt voor koppeling tussen configuratie/views/etc. Maar het hangt er gewoon vanaf wat je wil bereiken met je packages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ah zo, duidelijk :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:09
Ik heb gezien dat het mogelijk is om Dropbox toe te voegen aan het filesystem van Laravel. Is het daarmee mogelijk om een csv te downloaden/of het relatieve pad er naar toe te gebruiken om een load data SQL query mee uit te voeren? Alvast bedankt!

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

TheRicolaa10 schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 16:30:
Ik heb gezien dat het mogelijk is om Dropbox toe te voegen aan het filesystem van Laravel. Is het daarmee mogelijk om een csv te downloaden/of het relatieve pad er naar toe te gebruiken om een load data SQL query mee uit te voeren? Alvast bedankt!
Gaat het daarbij om het seeden van je database tijdens ontwikkeling of om iets anders? Laravel maakt iig gebruik van Flysystem waardoor je heel makkelijk bestanden kan gebruiken alsof ze lokaal opgeslagen staan, staat ook duidelijk in de documentatie: https://laravel.com/docs/5.2/filesystem ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:09
Ventieldopje schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 16:41:
[...]

Gaat het daarbij om het seeden van je database tijdens ontwikkeling of om iets anders? Laravel maakt iig gebruik van Flysystem waardoor je heel makkelijk bestanden kan gebruiken alsof ze lokaal opgeslagen staan, staat ook duidelijk in de documentatie: https://laravel.com/docs/5.2/filesystem ;)
Soort van. Staat genormaliseerde data in. Ik ga het is uitzoeken, had eerst deze dependency gebruikt, maar was niet mogelijk met wat ik wilde.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

TheRicolaa10 schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 16:48:
[...]

Soort van. Staat genormaliseerde data in. Ik ga het is uitzoeken, had eerst deze dependency gebruikt, maar was niet mogelijk met wat ik wilde.
Met die plugin omzeil je het hele Flysystem systeem dat notabene standaard met Laravel meekomt en dit soort dingen mee mogelijk zijn. Volgens mij is Dropbox ook out of the box ondersteund. Het loont om de documentatie door te lezen alvorens te googlen ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is er een handige manier om bij een bepaalde pagina de relaties te skippen?

Ik heb bijvoorbeeld een overzicht van seizoenen van series. Het episode model heeft een relatie naar de serie, maar in dit overzicht haal ik de serie op een andere wijze al op en hoeft dat niet door de resultaten ook nog eens gedaan te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

CH40S schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 13:13:
Is er een handige manier om bij een bepaalde pagina de relaties te skippen?

Ik heb bijvoorbeeld een overzicht van seizoenen van series. Het episode model heeft een relatie naar de serie, maar in dit overzicht haal ik de serie op een andere wijze al op en hoeft dat niet door de resultaten ook nog eens gedaan te worden.
Maakt die relatie niet al gewoon gebruik van lazy loading? In dat geval gebeurt al wat jij beschrijft :)
Dynamic properties are "lazy loading", meaning they will only load their relationship data when you actually access them. Because of this, developers often use eager loading to pre-load relationships they know will be accessed after loading the model. Eager loading provides a significant reduction in SQL queries that must be executed to load a model's relations.
https://laravel.com/docs/master/eloquent-relationships

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik heb nu wederom wat vreemds en begrijp niet helemaal wat er aan de hand is, zo ver ik de documentatie en diverse posts op stackoverflow mag geloven, moet dit gewoon werken, maar in de praktijk dus schijnbaar niet (meer). For the record; ik draai Laravel 5.2, ik heb een belongsToMany relation, die ik wil kunnen detachen, maar vreemd genoeg, bestaat die method niet? :?

Mijn relation is als volgt aangelegd in het User model:
PHP:
1
2
3
public function roles() {
    return $this->belongsToMany('App\Role', 'role_users');
}
Voor wat ik ervan begrijp, zou je dan gewoon detach() moeten kunnen gebruiken, om te zorgen dat de roles van de user in de koppel tabel verwijderd worden, vreemd genoeg krijg ik echter de melding dat de method niet bestaat? :?
Call to undefined method Illuminate\Database\Query\Builder::detach()
Ik gebruik de volgende code, omdat ik dacht dat detach() niet werkte, omdat er geen roles zouden zijn wellicht, maar dat maakt dus niets uit:
PHP:
1
2
3
if(count($user->roles()) > 0) {
    $user->roles()->detach();
}
Ik verwacht niet dat het wat uitmaakt, maar de $user zet ik als volgt:
PHP:
1
$user = User::findOrFail($id);

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 10-06-2016 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

CH40S schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 23:59:
Ik heb nu wederom wat vreemds en begrijp niet helemaal wat er aan de hand is, zo ver ik de documentatie en diverse posts op stackoverflow mag geloven, moet dit gewoon werken, maar in de praktijk dus schijnbaar niet (meer). For the record; ik draai Laravel 5.2, ik heb een belongsToMany relation, die ik wil kunnen detachen, maar vreemd genoeg, bestaat die method niet? :?

Mijn relation is als volgt aangelegd in het User model:
PHP:
1
2
3
public function roles() {
    return $this->belongsToMany('App\Role', 'role_users');
}
Voor wat ik ervan begrijp, zou je dan gewoon detach() moeten kunnen gebruiken, om te zorgen dat de roles van de user in de koppel tabel verwijderd worden, vreemd genoeg krijg ik echter de melding dat de method niet bestaat? :?
[...]
Ik gebruik de volgende code, omdat ik dacht dat detach() niet werkte, omdat er geen roles zouden zijn wellicht, maar dat maakt dus niets uit:
PHP:
1
2
3
}
Ik verwacht niet dat het wat uitmaakt, maar de $user zet ik als volgt:
PHP:
1
Dat is wel vreemd, die zou toch echt moeten bestaan: https://laravel.com/api/5...ToMany.html#method_detach

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dat dacht ik ook, maar blijkbaar dus toch niet? :? Kan zo 1 2 3 ook nog geen issues erover vinden op bijvoorbeeld de github.

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 10-06-2016 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJVB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-06 11:20
Wat ik bijzonder vind is dat je error aangeeft dat het zoekt op Illuminate\Database\Query\Builder terwijl je roles() function een Illuminate\Database\Eloquent\Relations\BelongsToMany terug zou moeten geven.
Heb je niet ergens iets net anders staan (bijvoorbeeld geen () achter je roles in je aanroep)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De gehele destroy() functie ziet er zo uit:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
public function destroy($id) {
    if($id == Auth::user()->id) {
        Flash::error('Je kunt jezelf niet verwijderen!');

return redirect()->route('admin.user.index');
    } else {

// Roles verwijderen bij de user
        }

// Sessies van de user verwijderen
        if(count($user->sessions()) > 0) {
            $user->sessions()->detach();
        }

// User zelf verwijderen
        $user->delete();
    }
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorritvv
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-06 13:25
Probeer eens

code:
1
$user->roles()->count()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Jorritvv schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 10:40:
Probeer eens

code:
1
$user->roles()->count()
Ik heb gisteren wel een $user->roles()->get() kunnen doen en dan kreeg ik uiteraard een result terug, met daarin twee objecten (de roles van die user).

Ben momenteel niet in de gelegenheid om $user->roles()->count() te kunnen testen en gezien de hoeveelheid posts, ik zal even een apart topic aanmaken hierover.

EDIT: En het topic is er: [PHP] detach() functie niet bescikbaar binnen Eloquent model

[ Voor 40% gewijzigd door CH4OS op 10-06-2016 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Laatst online: 20:53
Ik ben nu ook een project gestart in Laravel. Hiervoor wel wat mee gespeeld.

Was in het begin wel een beetje huiverig om 'alles' zelf te moeten schrijven. Heb 4.5 jaar als Drupal developer gewerkt (al is Drupal een CMS dus niet echt te vergelijken). Bij Drupal krijg je al heel veel voor elkaar door middel van content types en views. Nadeel van Drupal vind ik dat je altijd iets wilt wat net standaard niet kan en alsnog moet slopen / bijbouwen (meer tijd kwijt bent dat je denkt).

Nu bezig met het maken van wat crud-jes maar het valt mij erg mee. Met de artisan commands heb je snel een controller/model/migration opgezet.
Kom je ergens niet uit dan is het snel terug te vinden in de handleiding en Laracast is ook wel een must have als je net begint.

Ik heb ook een custom rule nodig, daarvoor heb ik een stukje geschreven gevonden via https://laravel.com/docs/...n#custom-validation-rules
Werkt prima kan deze functie ook gebruiken in elke formulier validatie alleen heb hem maar voor 1 formulier nodig. Is er een optie om een custom rule ook te maken in een controller? (zodat deze functie niet altijd hoeft te worden ingeladen)?

edit: oplossing gevonden je kan dus Validator::extend('functionName', function($attribute, $value....
overal zetten dus ook voor de form validatie voor dit ene form.

[ Voor 6% gewijzigd door Marc3l op 17-06-2016 13:29 . Reden: Oplossing gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hmmm, wat doe ik nu weer fout? Ik heb een aparte MySQL connectie nodig voor 1 model, niet helemaal mooi, maar het is niet anders, momenteel kan ik het ook niet mooier krijgen dan met een aparte MySQL connectie, Laravel heeft hier immers ook ondersteuning voor, echter het werkt niet. Mijn model is als volgt:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?php namespace App;

use Illuminate\Database\Eloquent\Model;

class File extends Model
{
    protected $connection = 'hashes';
    protected $table      = 'files_hashes';
    protected $primaryKey = null;
    public    $timestamps = true;
}
Je zou dus zeggen dat de connectie getiteld 'hashes' gebruikt moet worden, echter is die wél gedefineerd, maar wordt het blijkbaar niet gebruikt?
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
    'connections' => [
        'mysql' => [
            'driver'    => 'mysql',
            'host'      => env('DB_HOST', 'localhost'),
            'database'  => env('DB_DATABASE', 'forge'),
            'username'  => env('DB_USERNAME', 'forge'),
            'password'  => env('DB_PASSWORD', ''),
            'charset'   => 'utf8',
            'collation' => 'utf8_unicode_ci',
            'prefix'    => '',
            'strict'    => false,
        ],
        'hashes' => [
            'driver'    => 'mysql',
            'host'      => env('DB_HOST', 'localhost'),
            'database'  => 'db',
            'username'  => 'user',
            'password'  => 'pass',
            'charset'   => 'utf8',
            'collation' => 'utf8_unicode_ci',
            'prefix'    => '',
            'strict'    => false,
        ],        
    ],
Toch krijg ik als error het volgende:
InvalidArgumentException in DatabaseManager.php line 239:
Database [hashes] not configured.
Wat vreemd is, want ik doe het wederom volgens de documentatie en een tutorial die ik hierover gevonden heb. Wat zie ik nu weer over het hoofd? Ik gebruik wederom de nieuwste versie van Laravel 5.2, ik heb zojuist een composer update gedaan namelijk.

EDIT; deze tutorial is weliswaar voor Laravel 4, het principe is hetzelfde volgens mij, immers $connection in de model geset forceert de error.

EDIT2:
Nu wordt het helemaal vreemd. In mijn ontwikkelomgeving werkt het wel (zonder code ook maar aangepast te hebben), maar na het pushen, houdt de live omgeving de foutmelding nog wel? :? 8)7 Die zit ook op laatste update van Laravel 5.2 en de code is dus exact gelijk, want git. Kijk ik met nano op de server of de 'hashes' connectie bestaat, dan staat die er ook wel degelijk tussen.

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 20-06-2016 00:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TJVB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-06 11:20
Heb je de cache van je config verwijderd nadat je hashes verbinding is toegevoegd?
(Uit mijn hoofd met php artisan cache:clear )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dank voor de tip, op mijn ontwikkelomgeving hoefde dat niet, maar kan dat eens proberen, want ik heb wel een cache ervoor gemaakt op de productie omgeving! :)

EDIT: net gedaan, maar mocht helaas niet baten. :(

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 20-06-2016 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

CH40S schreef op maandag 20 juni 2016 @ 18:46:
Dank voor de tip, op mijn ontwikkelomgeving hoefde dat niet, maar kan dat eens proberen, want ik heb wel een cache ervoor gemaakt op de productie omgeving! :)

EDIT: net gedaan, maar mocht helaas niet baten. :(
Als het goed is wordt er niet / nauwelijks gecached in een development omgeving, vandaar dat het wel van toepassing is op een productie omgeving ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ventieldopje schreef op maandag 20 juni 2016 @ 19:49:
Als het goed is wordt er niet / nauwelijks gecached in een development omgeving, vandaar dat het wel van toepassing is op een productie omgeving ;)
Snap ik, maar ondanks dat ik de productieomgeving ook even op development heb gezet, mag het ook niet baten.

EDIT:
Heb het trouwens opgelost; het commando was íetsjes anders: php artisan config:cache, dat delete de cache en maakt het opnieuw aan.

[ Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 20-06-2016 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

CH40S schreef op maandag 20 juni 2016 @ 20:13:
[...]
Snap ik, maar ondanks dat ik de productieomgeving ook even op development heb gezet, mag het ook niet baten.

EDIT:
Heb het trouwens opgelost; het commando was íetsjes anders: php artisan config:cache, dat delete de cache en maakt het opnieuw aan.
Toch een cache probleem dus ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Inderdaad. Vreemd, want had app_debug op true staan. 8)7 Dan _zou_ je toch iets anders verwachten....

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 20-06-2016 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

CH40S schreef op maandag 20 juni 2016 @ 20:40:
[...]
Inderdaad. Vreemd, want had app_debug op true staan. 8)7 Dan _zou_ je toch iets anders verwachten....
Vzviw is dat niet het zelfde als een echte development environment :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ventieldopje schreef op maandag 20 juni 2016 @ 21:05:
[...]

Vzviw is dat niet het zelfde als een echte development environment :)
De debugbar reageert er wel op... Maar goed, het is opgelost, ik vind het prima. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

CH40S schreef op maandag 20 juni 2016 @ 21:09:
[...]
De debugbar reageert er wel op... Maar goed, het is opgelost, ik vind het prima. :P
Als het een volgende keer gebeurt dan heb je alsnog geen idee waarom maar weet je alleen welk commando je moet uitvoeren 8)7

Zie ook gewoon de (ietwat summiere) documentatie: https://laravel.com/docs/...environment-configuration en https://laravel.com/docs/...ion#configuration-caching

[ Voor 7% gewijzigd door Ventieldopje op 20-06-2016 21:48 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ventieldopje schreef op maandag 20 juni 2016 @ 21:48:
Als het een volgende keer gebeurt dan heb je alsnog geen idee waarom maar weet je alleen welk commando je moet uitvoeren 8)7
Zag het commando toevallig voorbij komen toen ik wat meer info over de config cache opzocht. ;) En dacht vervolgens baadt het niet, schaadt het niet.
Jep, ik weet dat die nogal summier is, kwam die ook al tegen, hahaha! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glasya
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-05 16:32
Nog goede suggesties m.b.t. laravel vriendelijke hosting?

Momenteel heb ik mijn sites bij one.com draaien (dit zijn sites welke niet in laravel gemaakt zijn), en alhoewel ze bij one.com onlangs ssh en sftp hebben toegevoegd is het er niet mogelijk om folders aan te maken buiten de public/private directories.

Aangezien ik niet de standaard laravel indeling hanteer (ik plaats alleen de content van de "public" folder in de public_html en de rest buiten de public_html folder) is one.com voor mij niet langer interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisD
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-06 16:37
Glasya schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 20:43:
Nog goede suggesties m.b.t. laravel vriendelijke hosting?

Momenteel heb ik mijn sites bij one.com draaien (dit zijn sites welke niet in laravel gemaakt zijn), en alhoewel ze bij one.com onlangs ssh en sftp hebben toegevoegd is het er niet mogelijk om folders aan te maken buiten de public/private directories.

Aangezien ik niet de standaard laravel indeling hanteer (ik plaats alleen de content van de "public" folder in de public_html en de rest buiten de public_html folder) is one.com voor mij niet langer interessant.
Dat ligt er helemaal aan hoeveel sites je hebt, hoeveel bezoekers/verkeer die hebben en wat je eigen kennis is mbt. hosting en servers. Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om een VPS te nemen en daar zélf alle sites op te hosten, eventueel in combinatie met een controlpanel als Virtualmin of DirectAdmin of met hulp van Laravel Forge: https://forge.laravel.com/. Je kan dan volledig zelf bepalen hoe je je vhosts inricht.

Verder kwam ik [Hosting] Geschikte Laravel hosting tegen, van een jaar of 2 geleden. Volgens mij klopt de inhoud daarvan nog steeds grotendeels.

[ Voor 4% gewijzigd door FlorisD op 25-06-2016 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glasya
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-05 16:32
Thnx, die was ik nog niet tegengekomen, ga ik komend weekend even in alle rust doorbladeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogue
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-06 07:43
Zelf heb ik zoals FlorisD suggereert een VPS voor het hosten van Laravel sites. Ik heb alleen wel heel bewust gekozen om geen control panel te installeren, maar een vrij basic nginx + php-fpm combi. Mail loopt allemaal via Google Apps, want mailservers onderhouden en blacklist vrijhouden vind ik echt een gedoe.

Als je een beetje bekend bent met Unix/Linux achtige systemen is dit echt in no-time geregeld en heb je een zeer flexibele setup!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scosec
Op een shared hosting / reseller kun je laravel prima draaien. Daarnaast heb ik ook een server (directadmin) waarop mijn apps runnen. Dat gaat prima. Ik denk dat je iets moet zoeken wat bij je kennis en budget past. Neostrada is een tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Maakt over het algemeen niet zo heel veel uit nee, ik heb ook gewoon een aantal VPS servers met DirectAdmin waar Laravel prima op draait. Als je maar SSH toegang hebt en evt. wat dingen kan installeren (git, composer ed.) kan je het meeste zonder problemen draaien. Makkelijk voor simpele projecten die je meerdere op 1 server kan installeren.

Ik heb ook Laravel Forge, ideaal om een losse server te installeren voor een Laravel project. Voordeel is dat het helemaal los staat, niet zo duur is (zeker nu Linode net weer geheugen verdubbeld heeft) en lekker makkelijk. Bevat recente PHP (nu PHP 7.0) en is 'geoptimaliseerd' voor Laravel, je weet zeker dat het daar gewoon op draait :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbenjamins
Hoe kun je het beste een api key genereren die gebruikt wordt voor het inloggen?
Is het slim om daar Hash::make voor te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

mbenjamins schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 10:12:
Hoe kun je het beste een api key genereren die gebruikt wordt voor het inloggen?
Is het slim om daar Hash::make voor te gebruiken?
API key is gewoon een random string met tenminste een uniek component (zoals de gebruikersnaam oid) zodat het noet mogelijk is per ongeluk twee dezelfde keys te genereren.

Random string + hash van gebruikersnaam en email + nog een random string.

Tenzij je ook een gebruikersnaam op moet geven, dan is het niks anders dan het maken van een lang wachtwoord.

Kijk anders ook eens naar OAuth2 :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbenjamins
Ventieldopje schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 11:49:
[...]

API key is gewoon een random string met tenminste een uniek component (zoals de gebruikersnaam oid) zodat het noet mogelijk is per ongeluk twee dezelfde keys te genereren.

Random string + hash van gebruikersnaam en email + nog een random string.

Tenzij je ook een gebruikersnaam op moet geven, dan is het niks anders dan het maken van een lang wachtwoord.

Kijk anders ook eens naar OAuth2 :)
Ik zal eens naar OAuth kijken, snap het nog niet altijd goed hoe het werkt en hoe je een OAuth server neer zet.
Ik ben het volgende voor Laravel tegen gekomen https://github.com/lucadegasperi/oauth2-server-laravel, is dat een goede of kan ik beter een andere gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogue
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-06 07:43
Een goede is een package die de OAuth 2.0 standaarden perfect volgt. In mijn onderzoeken doet die lucadegasperi dat prima. Ik heb zijn package al ruim 6 maanden in een project draaien naar grote tevredenheid. Dus op basis daarvan kan ik hem wel aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Aantal dagen aan het stoeien met Laravel, na een tijdje in SlimPHP te hebben gebruikt als framework.
Tot nu toe geen spijt, framework is vrij snel, veel functies aan boord, en de Eloquent ORM module ziet er goed uit. :)

Het enige wat ik jammer vind is de documentatie. Zo gebruik ik 5.2, maar moet ik soms teruggrijpen op de betreffende pagina van 5.1 omdat daar bijv. routes/info/.. ontbraken (in dit geval voor authentication).
Ook moet ik regelmatig SO erbij pakken of een blog zoeken (bijv. redis over socket, hoe goed validaties met BS, etc.).
Beetje jammer dat dit nog niet allemaal is opgenomen. :/

Voor de rest probeer ik zo goed mogelijk de 'juiste manier' te volgen, door zoveel mogelijk gebruikt te maken van php artisan.

Wel nog een aantal vragen:
- Moet ik nu zoveel mogelijk opnemen in .env, i.p.v. de config-bestanden, of is dit alleen voor 'essentieel zaken' (db, redis, etc.)?
- Ik heb een aantal records in een andere database (non-Laravel) die ik wil overplaatsen, heb begrepen dat ik gebruik moet maken van seeds?
- Af-en-toe heb ik problemen met het aanmaken en verwijderen van tabellen via artisan. Zo moet ik regelmatig terugvallen op Adminer om handmatig tabellen/verwijzingen in migrations te verwijderen/wijzigen, doe ik het fout? Is er een manier om een tabel te droppen en deze opnieuw aan te maken via artisan (zonder de datum van migrations aan te passen)?

Many thanks. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barryvdh
HollowGamer schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 12:31:
Aantal dagen aan het stoeien met Laravel, na een tijdje in SlimPHP te hebben gebruikt als framework.
Tot nu toe geen spijt, framework is vrij snel, veel functies aan boord, en de Eloquent ORM module ziet er goed uit. :)

Het enige wat ik jammer vind is de documentatie. Zo gebruik ik 5.2, maar moet ik soms teruggrijpen op de betreffende pagina van 5.1 omdat daar bijv. routes/info/.. ontbraken (in dit geval voor authentication).
Ook moet ik regelmatig SO erbij pakken of een blog zoeken (bijv. redis over socket, hoe goed validaties met BS, etc.).
Beetje jammer dat dit nog niet allemaal is opgenomen. :/

Voor de rest probeer ik zo goed mogelijk de 'juiste manier' te volgen, door zoveel mogelijk gebruikt te maken van php artisan.

Wel nog een aantal vragen:
- Moet ik nu zoveel mogelijk opnemen in .env, i.p.v. de config-bestanden, of is dit alleen voor 'essentieel zaken' (db, redis, etc.)?
- Ik heb een aantal records in een andere database (non-Laravel) die ik wil overplaatsen, heb begrepen dat ik gebruik moet maken van seeds?
- Af-en-toe heb ik problemen met het aanmaken en verwijderen van tabellen via artisan. Zo moet ik regelmatig terugvallen op Adminer om handmatig tabellen/verwijzingen in migrations te verwijderen/wijzigen, doe ik het fout? Is er een manier om een tabel te droppen en deze opnieuw aan te maken via artisan (zonder de datum van migrations aan te passen)?

Many thanks. :)
Ik stop in .env alleen wat wisselt per environment en/of ik buiten versiebeheer wil gebruiken. Dus APP key, smt/database settings, debug settings etc. Verder maakt het niet zoveel uit. Normaal gesproken haal je die env variabelen toch op in je config files, dus in de applicatie gebruik je alleen de config() helper, niet env(). Kan je later makkelijk wisselen als je toch iets in .env wil zetten.

Er is niet zoiets als een 'non-laravel' database. Als het gewoon MySQL is (of een andere database die Eloquent ondersteund), kan je deze rechtstreeks aanspreken. Alleen als je niet de naming conventions aanhoudt, zal je zelf de tabelnaam en relatie kolommen moeten definieren.

Bij migraties moet je je zelf aanleren om geen migraties te wijzigen nadat je hem hebt gedraaid. Gewoon een nieuwe aanmaken. Of als het nog lokaal staat alleen, gewoon eerst rollback doen, dan wijzigen en dan weer migreren. Tenzij er iets fout gaat halverwege een migratie, zou je niet zoveel handmatig moeten doen. Maar dan is normaal gesproken dan lokaal dus niet zo'n probleem neem ik aan. Het kan ook nooit kwaad om je data regelmatig te verversen, zodat je zeker weer dat alle migraties goed gaan (dus bijv 'php artisan migrate:refresh --seed', dat eerst alle migraties rollbackt, dan weer uitvoert en daarna de seeds uitvoert). Idealiter heb je dan een 'goede' development omgeving weer. Dan hoef je dus ook niet bang te zijn dat je database corrupt raakt, want je kan gewoon opnieuw beginnen.

Als je bestaande voorbeeld data wil overnemen, zijn dat ook packages voor, die op basis van een tabel de migraties aanmaken. Bijv. https://github.com/orangehill/iseed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Barryvdh schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 14:23:
[...]

Ik stop in .env alleen wat wisselt per environment en/of ik buiten versiebeheer wil gebruiken. Dus APP key, smt/database settings, debug settings etc. Verder maakt het niet zoveel uit. Normaal gesproken haal je die env variabelen toch op in je config files, dus in de applicatie gebruik je alleen de config() helper, niet env(). Kan je later makkelijk wisselen als je toch iets in .env wil zetten.

Er is niet zoiets als een 'non-laravel' database. Als het gewoon MySQL is (of een andere database die Eloquent ondersteund), kan je deze rechtstreeks aanspreken. Alleen als je niet de naming conventions aanhoudt, zal je zelf de tabelnaam en relatie kolommen moeten definieren.

Bij migraties moet je je zelf aanleren om geen migraties te wijzigen nadat je hem hebt gedraaid. Gewoon een nieuwe aanmaken. Of als het nog lokaal staat alleen, gewoon eerst rollback doen, dan wijzigen en dan weer migreren. Tenzij er iets fout gaat halverwege een migratie, zou je niet zoveel handmatig moeten doen. Maar dan is normaal gesproken dan lokaal dus niet zo'n probleem neem ik aan. Het kan ook nooit kwaad om je data regelmatig te verversen, zodat je zeker weer dat alle migraties goed gaan (dus bijv 'php artisan migrate:refresh --seed', dat eerst alle migraties rollbackt, dan weer uitvoert en daarna de seeds uitvoert). Idealiter heb je dan een 'goede' development omgeving weer. Dan hoef je dus ook niet bang te zijn dat je database corrupt raakt, want je kan gewoon opnieuw beginnen.

Als je bestaande voorbeeld data wil overnemen, zijn dat ook packages voor, die op basis van een tabel de migraties aanmaken. Bijv. https://github.com/orangehill/iseed
Uiteindelijk is het gelukt, en heb ik zelf een kleine code geschreven die door de records loopt en zoiets maakt (zo ongeveer):
code:
1
2
3
4
5
6
[
item1 [key => waarde, ..]
],
[
item2 [ key => waarde, ..]
]

Dit tussen de seeder run() { } geplakt en vervolgens het commando uitgevoerd die deze moet importeren.
Alles verliep goed en inmiddels staat de data netjes in de database. Ook hierin heb ik de create datum meegenomen, dus als het goed is moet het conform de voorwaarden zijn. :)

Nu ben ik allemaal data aan het toevoegen/verwijderen, maar wat als ik nu een refresh uitvoer? Dan ben ik dit allemaal kwijt? Moet ik deze data nu weer tussen de run() zetten?

Is het btw. handig om een (e-)boek Laravel 5 aan te schaffen? Of lopen deze alweer snel achter?
Opzicht vind ik genoeg tutorials, etc. maar merk wel dat iedereen zo zijn eigen ding hierin doet.

Thanks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijmen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-04 08:05
Weet iemand ruwe schatting wanneer 5.3 uit komt? Die heeft eindelijk de laatste PHPUnit support, dat is lekker icm php 7 :) Had ergens gelezen van eind juli, maar weet niet of dit klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbenjamins
Thijmen schreef op maandag 18 juli 2016 @ 21:06:
Weet iemand ruwe schatting wanneer 5.3 uit komt? Die heeft eindelijk de laatste PHPUnit support, dat is lekker icm php 7 :) Had ergens gelezen van eind juli, maar weet niet of dit klopt.
Als ik het goed heb tegelijk met Laracon US en dat is op 27-29 juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Jep, 5.3 wordt uitgebracht op Laracon en die begint volgende week woensdag (de 27ste dus).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbenjamins
HollowGamer schreef op maandag 18 juli 2016 @ 16:49:

Is het btw. handig om een (e-)boek Laravel 5 aan te schaffen? Of lopen deze alweer snel achter?
Opzicht vind ik genoeg tutorials, etc. maar merk wel dat iedereen zo zijn eigen ding hierin doet.

Thanks. :)
Kijk eens naar Laracastshttps://laracasts.com/ leer ik zelf heel veel van en er komen elke keer nieuwe video's bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_78
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06 09:13
Zijn er hier meer mensen bezig met octoberCMS?
Ik kon wel wat oude posts vinden uit 2015. Ik werk er zelf inmiddels een klein jaartje mee. Het heeft er in ieder geval voor gezorgd dat ik meer ben gaan begrijpen van Laravel.

In eerste instantie gebruikte ik het voornamelijk voor kleinere sites, uiteindelijk ook ingezet voor complexere projecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbenjamins
mark_78 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 15:33:
Zijn er hier meer mensen bezig met octoberCMS?
Ik kon wel wat oude posts vinden uit 2015. Ik werk er zelf inmiddels een klein jaartje mee. Het heeft er in ieder geval voor gezorgd dat ik meer ben gaan begrijpen van Laravel.

In eerste instantie gebruikte ik het voornamelijk voor kleinere sites, uiteindelijk ook ingezet voor complexere projecten.
Heb er wel eens naar gekeken en ziet er goed uit maar snap niet echt hoe het in elkaar steekt.

Gebruik je octoberCMS ook in productie kleine of grote projecten of alleen om te leren hoe het in elkaar steekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik heb wat vreemds in een model. Ik hou in een model de historie bij van een record uit een ander model, dit lijkt enigszins te werken, echter doe ik het volgende in een Blade template:
PHP:
1
{{ dd($episode->history->first()->prog_trans) }}

Dan wordt de waarde netjes weergegeven. Zet ik het om weer te geven in de view (zonder dd dus), dan krijg ik
Trying to get property of non-object
als error, in hetzelfde .blade.php bestand.

Ik begrijp er niks van... :? 8)7

Mijn episode model en met name de history functie ziet er als volgt uit:
PHP:
1
2
3
public function history($first = false) {
    return $this->hasMany('App\History', 'episode_id', 'id')->orderBy('id', 'desc');
}
Ik sorteer hem op id, omdat ik dan zeker weet dat de nieuwste eerst komt. In de view kan ik dan first() gebruiken, maar dat werkt dus maar half. Ik zit op de laatste versie van Laravel 5.2.

NVM; klaarblijkelijk is het spontaan een array ipv een object.

[ Voor 33% gewijzigd door CH4OS op 27-07-2016 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdextro
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-06 11:12
First is in dit geval een functie van de collection die de hasMany relation returned. Die zou in principe null kunnen returnen als de collectie leeg is. Hier door faalt hij als je daarna prog_trans probeert aan te roepen.

Handiger is denk ik om history niet aan te roepen maar als builder te laten returnen. Hierdoor word de first functie meegenomen in de sql query. (Scheelt een hoop geheugen bij een grote array)

PHP:
1
{{ dd($episode->history()->first()) }}

*Overigens kan dit nog steeds null opleveren als er geen records zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door drdextro op 28-07-2016 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_78
mbenjamins schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 22:21:
[...]

Heb er wel eens naar gekeken en ziet er goed uit maar snap niet echt hoe het in elkaar steekt.

Gebruik je octoberCMS ook in productie kleine of grote projecten of alleen om te leren hoe het in elkaar steekt?
In eerste instantie alleen om te kijken hoe zij het hadden opgezet. Het oorspronkelijke plan was om bovenop Laravel een eigen CMS te schrijven, ter vervanging van mijn oude CMS.
Na een paar test-sites heb ik het systeem een keer gebruikt voor een eenvoudige website. Naarmate ik er meer van begreep werd ik steeds enthousiaster. Nu gebruik ik het eigenlijk voor alle websites. Dit zijn voornamelijk kleinere sites maar ook al enkele maatwerk webshop-achtige constructies.

Ze hebben voor octoberCMS bepaalde keuzes gemaakt in hun systeem waar ik in het begin erg aan moest wennen. Twig ipv Blade. Standaard ondersteuning voor Less maar niet voor Sass. Maar naarmate ik er meer mee werkte bleek dit mij niet in de weg te zitten.
Vooral als je je eigen plugins schrijft en de plugins in de "marketplace" alleen gebruikt om van te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbenjamins
mark_78 schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 11:31:
[...]

In eerste instantie alleen om te kijken hoe zij het hadden opgezet. Het oorspronkelijke plan was om bovenop Laravel een eigen CMS te schrijven, ter vervanging van mijn oude CMS.
Na een paar test-sites heb ik het systeem een keer gebruikt voor een eenvoudige website. Naarmate ik er meer van begreep werd ik steeds enthousiaster. Nu gebruik ik het eigenlijk voor alle websites. Dit zijn voornamelijk kleinere sites maar ook al enkele maatwerk webshop-achtige constructies.

Ze hebben voor octoberCMS bepaalde keuzes gemaakt in hun systeem waar ik in het begin erg aan moest wennen. Twig ipv Blade. Standaard ondersteuning voor Less maar niet voor Sass. Maar naarmate ik er meer mee werkte bleek dit mij niet in de weg te zitten.
Vooral als je je eigen plugins schrijft en de plugins in de "marketplace" alleen gebruikt om van te leren.
Zal er nog eens naar kijken.
Heb je nog tips.
En Twig gebruik ik al in Laravel en Less gebruiken wij op het werk dus dat moet geen probleem zijn.

Heb je toevallig een demo van OctoberCMS hoe jij het gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_78
mbenjamins schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 14:09:
[...]

Zal er nog eens naar kijken.
Heb je nog tips.
En Twig gebruik ik al in Laravel en Less gebruiken wij op het werk dus dat moet geen probleem zijn.

Heb je toevallig een demo van OctoberCMS hoe jij het gebruikt?
Als je een beetje door wil krijgen hoe het systeem werkt dan is dit wel een goed artikel om mee te beginnen:
http://octobercms.com/blo...-client-friendly-websites

Nadat je door hebt hoe de basis werkt zou ik zeker hier eens naar kijken:
http://octobercms.com/blog/post/mastering-components

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:15

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Ik heb een uitdaging en vroeg mij af hoe jullie dit zouden aanpakken?

In verschillende Controllers roep ik bepaalde secties aan. De secties bevatten verschillende vormen van content die via verschillende controllers iedere keer getoond worden. De secties waar een gebruiker rechten op heeft zijn anders. Dit wordt bepaald of de gebruiker eigenaar is, onderdeel is van een groep, of een sectie al openbaar is gemaakt, enz.

Via de AuthServiceProvider bepaal ik of een gebruiker rechten heeft. Maar dan ben ik er nog niet. De secties moeten wel worden getoond. In dropdowns, overzichten, bewerkingschermen, zoekschermen, etc.

Wat is nu een goede aanpak om te voorkomen dat ik in iedere controller veel van dezelfde code terug zie en moet onderhouden. Een aparte Helper Class? Of uitgebreide mutators in de modellen? Hoe pakken jullie zoiets aan?

http://www.xbmcfreak.nl/

• HollowGamer
  • Niet online
Erhnam schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 09:58:
Ik heb een uitdaging en vroeg mij af hoe jullie dit zouden aanpakken?

[..]
Kan je dit iets verder toelichten?
Wat ik begrijp is dat je voor iedere gebruiker aparte rechten wilt toekennen en/of deze wilt toewijzen aan een groep?

Je zult op beide niveaus (backend/frontend) moeten gaan valideren.
Een API kan je hierbij helpen mocht je iets meer dynamisch willen bouwen, of je hangt alles in de template zelf.
Dat is ook de reden dat je dit op beide niveaus moet valideren, anders kan een gebruiker simpelweg [has_perm_to_delete => true] overrulen. :P

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:15

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

HollowGamer schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 10:32:
[...]

Kan je dit iets verder toelichten?
Wat ik begrijp is dat je voor iedere gebruiker aparte rechten wilt toekennen en/of deze wilt toewijzen aan een groep?

Je zult op beide niveaus (backend/frontend) moeten gaan valideren.
Een API kan je hierbij helpen mocht je iets meer dynamisch willen bouwen, of je hangt alles in de template zelf.
Dat is ook de reden dat je dit op beide niveaus moet valideren, anders kan een gebruiker simpelweg [has_perm_to_delete => true] overrulen. :P
Bijvoorbeeld via de AuthServiceProvider wordt gecontroleerd of een user een admin is, de sectie zelf heeft aangemaakt, of via een groep waar deze gebruiker bij hoort toegang heeft. Via de views en controllers met denies, allows en can gaat dit goed. Alles centraal in de AuthServiceProvider.

In de controllers is het een ander verhaal. Voor een admin wil ik alle secties ophalen, voor een normale gebruiker alleen die zelf zijn aangemaakt, voor een contributor waar de persoon toegang heeft tot gekregen, etc. Hetzelfde voor het zoeken, wat een aparte SearchController is. Alleen door de content zoeken waar de persoon toegang tot heeft. In andere content (andere Controller) is er een dropdown optie. Daar weer dat op basis van de rechten alleen de relevante secties getoond moeten worden. Kortom, in verschillende controllers wil ik alleen de relevante content ophalen.

Ik zou dit kunnen oplossen door een HelperClass te maken, met argumenten als user->id, waarbij een lijst met id's terugkomt. Deze roep ik dan vanuit de verschillende Controllers aan. Of zijn er nettere opties?

http://www.xbmcfreak.nl/

• HollowGamer
  • Niet online
Erhnam schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 12:31:
[...]

Bijvoorbeeld via de AuthServiceProvider wordt gecontroleerd of een user een admin is, de sectie zelf heeft aangemaakt, of via een groep waar deze gebruiker bij hoort toegang heeft. Via de views en controllers met denies, allows en can gaat dit goed. Alles centraal in de AuthServiceProvider.

In de controllers is het een ander verhaal. Voor een admin wil ik alle secties ophalen, voor een normale gebruiker alleen die zelf zijn aangemaakt, voor een contributor waar de persoon toegang heeft tot gekregen, etc. Hetzelfde voor het zoeken, wat een aparte SearchController is. Alleen door de content zoeken waar de persoon toegang tot heeft. In andere content (andere Controller) is er een dropdown optie. Daar weer dat op basis van de rechten alleen de relevante secties getoond moeten worden. Kortom, in verschillende controllers wil ik alleen de relevante content ophalen.

Ik zou dit kunnen oplossen door een HelperClass te maken, met argumenten als user->id, waarbij een lijst met id's terugkomt. Deze roep ik dan vanuit de verschillende Controllers aan. Of zijn er nettere opties?
Je kan toch een PermissionController schrijven?
Permissies sla je vervolgens ergens op in een model, en als de betreffende permissie niet voorkomt, betekend dat de gebruiker deze rechten niet heeft.
Het makkelijkst lijkt me als je gebruik maakt van groepen met een standaard template.

Kijk even op Packagist voor een aantal voorbeelden, geen idee welke op dit moment goed werkt, maar denk dat er best een tussenzit die je kan gebruiken op laatste Laravel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:49

KoudeAardbei

Moderator

Hele middag al aan besteed en kan er niet uitkomen helaas...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
class Product extends Model
{
    public function attributes() {
        return $this->hasMany('App\Attribute', 'productid');
    }
    public function brands() {
        return $this->hasMany('App\Brand', 'id');
    }

public function bulletpoints() {
        return $this->hasMany('App\ProductBulletpoint', 'productid');
    }
    public function pictures() {
        return $this->hasMany('App\ProductImage', 'productid');
    }
    public function variants() {
        return $this->hasMany('App\ProductVariant', 'productid');
    }

}

code:
1
2
3
public function getproductbysku($sku){
        return Product::with('variants','attributes', 'bulletpoints', 'pictures')->where('sku', $sku)->first();
     }

Dit werkt perfect

Nu wil ik echter 'variants, attributes, bulletpoints en pictures' ook toevoegen bij onderstaande:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
class CategoryController extends Controller
{
    public function getproducts($id){

$products = Category::with('products')->where('id', $id)->get();

return $products;
    }
}

Hoe krijg ik hem 'dieper' zodat hij deze ook meepakt.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkZzZ
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:20
KoudeAardbei schreef op zondag 25 september 2016 @ 17:07:
Hele middag al aan besteed en kan er niet uitkomen helaas...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
class Product extends Model
{
    public function attributes() {
        return $this->hasMany('App\Attribute', 'productid');
    }
    public function brands() {
        return $this->hasMany('App\Brand', 'id');
    }

public function bulletpoints() {
        return $this->hasMany('App\ProductBulletpoint', 'productid');
    }
    public function pictures() {
        return $this->hasMany('App\ProductImage', 'productid');
    }
    public function variants() {
        return $this->hasMany('App\ProductVariant', 'productid');
    }

}

code:
1
2
3
public function getproductbysku($sku){
        return Product::with('variants','attributes', 'bulletpoints', 'pictures')->where('sku', $sku)->first();
     }

Dit werkt perfect

Nu wil ik echter 'variants, attributes, bulletpoints en pictures' ook toevoegen bij onderstaande:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
{

$products = Category::with('products')->where('id', $id)->get();

return $products;
    }
}

Hoe krijg ik hem 'dieper' zodat hij deze ook meepakt.. :?
Bedoel jij dit?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
{

$products = Category::with(['products.variants','products.attributes'])->where('id', $id)->get();

return $products;
    }
}

https://laravel.com/docs/...lationships#eager-loading onder Nested Eager Loading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:49

KoudeAardbei

Moderator

DirkZzZ schreef op zondag 25 september 2016 @ 17:55:
[...]

Bedoel jij dit?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
{

$products = Category::with(['products.variants','products.attributes'])->where('id', $id)->get();

return $products;
    }
}

https://laravel.com/docs/...lationships#eager-loading onder Nested Eager Loading
Thanks! Onderstaande ook al werkend gekregen, maar jou oplossing ziet er imho netter uit.
code:
1
2
3
$products = Category::with(['products' => function($q) {
            $q->with('variants','attributes', 'bulletpoints', 'pictures');
            }])->get();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 821373

*snip spam* Staat soms wel handige info op! :) Op de rest van 't web ook...

[ Voor 53% gewijzigd door RobIII op 27-09-2016 14:25 ]

• Barryvdh
Anoniem: 821373 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 14:20:
[mbr]*snip spam*[/] Staat soms wel handige info op! :) [mbr]Op de rest van 't web ook...[/]
Geen idee wat de link was, maar het plaatsen van interessante resources voor Laravel lijkt me juist wel gepast in dit topic? Dan kan ik hem evt. in de OP opnemen.

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Barryvdh schreef op woensdag 28 september 2016 @ 09:27:
[...]

Geen idee wat de link was, maar het plaatsen van interessante resources voor Laravel lijkt me juist wel gepast in dit topic? Dan kan ik hem evt. in de OP opnemen.
Het was een link naar een LinkedIN groep. Weet niet of je er heel veel wijzer van word, 9 van de 10 keer worden die door recruiters opgezet dan wel misbruikt.

Driving a cadillac in a fool's parade.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Geen idee wat de link was, maar het plaatsen van interessante resources voor Laravel lijkt me juist wel gepast in dit topic?
Het was spam. Binnen 2 minuten zelfde meuk hier gepost: Anoniem: 821373 in "[myphp] formulier laat de som van de twee velden niet zien."

[ Voor 4% gewijzigd door DJMaze op 28-09-2016 12:38 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Kappie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-06 21:24

Kappie

Tell me your secrets...

[...]

Een link naar https://github.com/chiraggude/awesome-laravel in de OP lijkt me een mooie toevoeging. Staan genoeg Laravel resources op.

He does fit the profile perfectly. He's intelligent, but an under-achiever; alienated from his parents; has few friends. Classic case for recruitment by the Soviets.

• Barryvdh
kwaakvaak_v2 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 12:30:
[...]

Het was een link naar een LinkedIN groep. Weet niet of je er heel veel wijzer van word, 9 van de 10 keer worden die door recruiters opgezet dan wel misbruikt.
Oké dat verklaart het idd.
Kappie schreef op woensdag 28 september 2016 @ 12:49:
[...]

Een link naar https://github.com/chiraggude/awesome-laravel in de OP lijkt me een mooie toevoeging. Staan genoeg Laravel resources op.
Stond al onder kopje Tools / Packages :)
Barryvdh schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 17:25:
Tools / Packages
[..]

Een overzicht per categorie is ook te vinden op https://github.com/chiraggude/awesome-laravel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Ik ben helemaal verliefd geworden op Laravel! <3
Na jarenlang zelf code kloppen, heeft dit framework zoveel moois aan boord en Composer is het zo eenvoudig up-to-date en te managen, dat ik nooit meer iets anders wil.

Op dit moment gebruik ik Elasticsearch icm. Plastic om te zoeken en dit werkt uitstekend.
Nu lees ik ook iets over Scout, maar begrijp ik goed dat het een commercieel project betreft?
Verder wil ik niet mijn data in de cloud pompen, en dat lijkt met dit wel aan de hand. Echter hoor ik van alles positief over dit project.

Kan iemand iets meer vertellen over Scout? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scosec
Scout is een package die standaard aangesloten zit op de searchprovider Algolia.

Je bent welliswaar niet verplicht om Algolia te gebruiken. Zo heb je hier bijvoorbeeld een driver voor ElasticSearch: https://github.com/jeylabs/laravel-scout-elastic. Voor de doorsnee website heb ik daar geen 50$ per maand voor over :)

Uiteraard zijn er packages voor ElasticSearch buiten Scout om. Als een gewone package. Als je daar op gaat zoeken kom je er een hele hoop tegen. Het mooie van Scout is dat het perfect aansluit op je models.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
scosec schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 10:09:
Scout is een package die standaard aangesloten zit op de searchprovider Algolia.

Je bent welliswaar niet verplicht om Algolia te gebruiken. Zo heb je hier bijvoorbeeld een driver voor ElasticSearch: https://github.com/jeylabs/laravel-scout-elastic. Voor de doorsnee website heb ik daar geen 50$ per maand voor over :)

Uiteraard zijn er packages voor ElasticSearch buiten Scout om. Als een gewone package. Als je daar op gaat zoeken kom je er een hele hoop tegen. Het mooie van Scout is dat het perfect aansluit op je models.
Denk dat je deze ErickTamayo/laravel-scout-elastic repo bedoeld, i.p.v. de fork. :)
Vind het inderdaad duur, maar zal wel een sponsoring zijn. Verder heb ik ook niet graag zomaar data in de cloud als dat niet hoeft.

Opzicht ben ik nu tevreden, maar ga het zeker in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik ben momenteel bezig met een upgrade van Laravel 5.2 naar Laravel 5.3. Deze heb ik bijna voltooid, echter heb ik een probleem met mijn routes opeens en ik begrijp niet waarom. Ik krijg namelijk de melding dat de route series.episode.edit niet gevonden kan worden. Hieronder het benodigde stukje code wat werkt in Laravel 5.2
PHP:
1
2
3
Route::group(['prefix' => 'series', 'namespace' => 'series'], function() {
    Route::resource('/episode', 'EpisodeController');
});
Ik heb het namelijk op deze manier opgelost, omdat ik méér URL's heb binnen /series/ (uit de voorbeeldcode verwijderd, want doet er niet toe). Natuurlijk weet ik dat ik
PHP:
1
Route::resource('/series/episode/', 'EpisodeController');
zou moeten kunnen doen, maar wil het graag vanuit die Route::group oplossen, dan hoef ik namelijk niet voor alles wat binnen /series/ valt overal /series/ toe te voegen.

EDIT: Deze heb ik op weten te lossen, door
PHP:
1
te veranderen in
PHP:
1
Route::group(['prefix' => 'series', 'namespace' => 'series', 'as' => 'series'], function() {
echter zit ik nu weer vast op iets anders, ik ga weer even puzzelen. :)

EDIT2:
Is er een manier om een group in een group te nesten in Laravel 5.3? Het lijkt wat lastig momenteel, heb ik zo het idee.
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
        Route::group(['prefix' => 'calendar', 'as' => 'calendar'], function() {
            Route::get('get', [
                'as' => 'series.calendar.get', 'uses' => 'CalendarController@get_calendar'
            ]);

Route::get('update', [
                'as' => 'series.calendar.update', 'uses' => 'CalendarController@update_calendar'
            ]);
        });
        // Onderstaande route zou ik eigenlijk ook in de calendar group willen hebben, zodat ik  bij get als route '/' had kunnen doen, maar om de een of andere reden, werkt dat niet...
        Route::get('calendar', [
            'as' => 'series.calendar.index', 'uses' => 'CalendarController@index'
        ]);
});
Is een ander voorbeeld van wat ik heb en wat niet geheel werkt in Laravel 5.3, maar perfect werkte in Laravel 5.2.

EDIT:
Ik had in de group() bij het as attribute vergeten om bijvoorbeeld 'series.' te doen ipv 'series'.

[ Voor 46% gewijzigd door CH4OS op 21-12-2016 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbenjamins
Al een tijdje maak ik gebruik van Homestead onder Windows 10.
Nu moet ik elke keer als ik wil beginnen vagrant up doen en als ik stop vagrant halt.
Is daar ook een makkelijker manier voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisD
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-06 16:37
mbenjamins schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 22:05:
Al een tijdje maak ik gebruik van Homestead onder Windows 10.
Nu moet ik elke keer als ik wil beginnen vagrant up doen en als ik stop vagrant halt.
Is daar ook een makkelijker manier voor?
Daar zijn tooltjes voor waarmee je met een muisklik kan starten/stoppen zoals http://vagrantmanager.com/ of je maakt een .BAT-bestandje waarin je het benodigde commando uitvoert.
Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste

Let op:
Discussies over de toekomst van Laravel, handig tips&trucs, nuttige packages, aanwezigheid op Laracon etc etc. Het is niet de bedoeling om hier problemen voor te leggen. Daar moet nog steeds een los topic voor aangemaakt worden!