[PHP] Het grote Laravel topic

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:57

Afbeeldingslocatie: http://laravel.com/assets/img/laravel-logo.png LARAVEL

Wat is Laravel?
Laravel is een PHP 5.4+ Framework dat zich probeert te onderscheiden door een elegante syntax, moderne tools en snelle ontwikkeling. Het bevat standaard een Active Record ORM (Eloquent), templating engine (Blade) en oa. routing, queues, authentication en migrations.

Laravel is in korte tijd uitgegroeid tot een van de populairste PHP frameworks met een actieve community. Het gebruikt van Symfony componenten (zoals Http Foundation) zorgt voor een stabiele basis, maar Laravel onderscheidt zich door een simpele API met goede documentatie aan te bieden. De drempel om in te stappen is hierdoor wat lager dan voor het Symfony framework.

In een aantal punten wijkt Taylor Otwell (de ontwikkelaar van Laravel) af van de standaard conventies, wat regelmatig op kritiek komt te staan van andere frameworks/ontwikkelaars. Dit leidt dan ook regelmatig tot stevige discussies tussen voor- en tegenstanders, met name over de zgn. 'Facades'.

In februari 2015 is Laravel 5 uitgekomen, wat meer stabiliteit (SemVer) moet bieden en de basis moet zijn voor de komende jaren.
Beginnen met Laravel
De eerste plek waar je kan beginnen met leren is natuurlijk de officiële documentatie. Daarnaast zijn er veel blogs, screencast, tutorials en boeken over Laravel. Een onmisbare site voor veel beginners is Laracasts, waar veel screencasts over Laravel te vinden zijn, zowel om te beginnen met Laravel maar ook geavanceerdere onderwerpen buiten Laravel om. De meeste video's zijn betaald, maar er zijn ook veel gratis series.
Community
De community is erg actief, op verschillende platforms. Hieronder de belangrijkste:
Tools / Packages
In principe zijn alle algemene composer packages te gebruiken binnen Laravel, maar er zijn ook veel Laravel specifieke packages. Deze bieden meestal een Service Provider aan om snel bepaalde functionaliteit te configureren, op basis van de Laravel conventies wat betreft configuratie, views, migraties ed. Deze packages zijn naast op Packagist, op http://packalyst.com/ te vinden.

De 5 populairste Laravel packages volgens Packalyst:Een overzicht per categorie is ook te vinden op https://github.com/chiraggude/awesome-laravel
Blogs & mensen om te volgen
Laracon EU
Sinds 2013 is er een EU editie van Laracon. Dit jaar wordt op 25 + 26 augustus de 3de editie gehouden in Amsterdam. Hier worden 2 dagen lang verschillende sprekers aan het woord gelaten over Laravel, PHP of programmeren in het algemeen. In voorgaande jaren waren er veel bekenden uit de PHP wereld, zoals Fabien Potencier (Symfony), Jordi Boggiano (Composer), Frank de Jonge (FuelPHP/Flysystem) en natuurlijk Taylor Otwell zelf.

Meer informatie en kaartjes zijn te vinden op http://laracon.eu/
Waarom dit topic?
Er werd al eerder gesproken over een Laravel topic ([Laravel] Het wel en wee van dit framework*) en ik heb er voor gekozen om een nieuw topic met frisse start hiervoor op te zetten. Hopelijk kunnen we hier samen discussiëren over de toekomst van Laravel, handig tips&trucs, nuttige packages, aanwezigheid op Laracon etc etc. Het is niet de bedoeling om hier problemen voor te leggen. Daar moet nog steeds een los topic voor aangemaakt worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Om zelf als eerste te reageren, wie gaat er allemaal naar Laracon dit jaar? Tot maandag 16u krijg je 100 euro korting (early bird) en is het maar 300 euro, in plaats van 400.

Poll: Ga je naar Laracon EU dit jaar?
Ja, natuurlijk!
Ik weet het nog niet..
Nee ik sla hem over.
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=393681&layout=2&sort=org
Ook een poll maken? Klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-03 16:17

afraca

Open Source!

Als arme student is dat buiten budget, en vanuit m'n werkgever gaat het hem niet worden vermoed ik, mag blij zijn dat we overgestapt zijn naar laravel. Maar ik zal de talks later terugkijken wat vermoedelijk wel mogelijk is.

Benieuwd hoe het L5 zal vergaan. Taylor Otwell is voor zover ik gezien heb best wel stevig in z'n meningen. Erg korte reacties op feature requests, en hij is uiteindelijk maar één van de weinige developers. Het geluk is dat hij erg goed de Symfony componenten aan elkaar weet te knopen tot een framework, z'n eigen code is niet persé briljant.

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
afraca schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 17:38:
Als arme student is dat buiten budget, en vanuit m'n werkgever gaat het hem niet worden vermoed ik, mag blij zijn dat we overgestapt zijn naar laravel. Maar ik zal de talks later terugkijken wat vermoedelijk wel mogelijk is.
Dit jaar hebben ze 'Sponsor a Student'. Geen idee of mensen dat echt gaan doen, maar je kan als student meeloten voor een gratis kaartje (wat een bedrijf dan zou betalen).
Students, are you interested in attending an event where you can mix and mingle with experienced developers with talents ranging across multiple disciplines? Come see talks and get up to date with the state of the industry.

Please enter your details to join the list!
afraca schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 17:38:
Benieuwd hoe het L5 zal vergaan. Taylor Otwell is voor zover ik gezien heb best wel stevig in z'n meningen. Erg korte reacties op feature requests, en hij is uiteindelijk maar één van de weinige developers. Het geluk is dat hij erg goed de Symfony componenten aan elkaar weet te knopen tot een framework, z'n eigen code is niet persé briljant.
Hij is inderdaad wel wat kortaf soms. Heb al meerdere PR's/issues die redelijk kortaf zijn gesloten door hem of Graham. Het is ook een beetje lastig peilen soms. Maar op Twitter/IRC reageert hij wel redelijk.
Het is natuurlijk ook wel lastig om iedereen happy te maken. Wat mij betreft doet hij het nog vrij aardig, het meeste wat afgeschoten kan worden kan je prima in een losse library doen, of door wat classes te extenden.

Heb hem in het echt een paar keer gesproken (op Laracons) en daar was hij een stuk milder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Overigens liep ik net tegen een oddity aan. Het behoeft geen eigen topic, maar volgens de 4.2 documentatie kan je de laravel installer ~1.1 gebruiken. Die hengelt echter gewoon versie 5 binnen. Don't want that! Die installer heeft z'n eigen repo, maar niet z'n eigen issue tracker. De installer zelf kan je niet configureren met options die je meegeeft. Dan maar via composer project aanmaken..

En bedankt voor de sponsor tip :) Altijd een poging waard.

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkZzZ
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-06 21:29
Ze mogen wat mij betreft dit jaar wel dat geneuzel over het code manifesto en dergelijke achterwege laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Mja ik heb soms wel het idee dat die conferenties wat doorslaan over diversiteit enzo. Misschien dat het in Amerika wat erger is, of dat het mij zelf niet zo opvalt, maar soms lijkt het wel alsof ze bang zijn niet politiek correct genoeg te zijn, en dan krijg je dus van die 'meta' praatjes. Niet dat ik het niet goed vindt dat er meer vrouwen spreken, maar dan liever over programmeren zelf. (En het moet natuurlijk ook geen positieve discriminatie worden..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:47
Heb wat problemen met het installeren op XAMPP. Maak via composer gewoon een project aan in htdocs. Maar hierdoor werkt de mod rewrite echt voor geen meter.

Verwacht Laravel in dit geval dat alleen de public folder in htdocs staat? En de rest een folder erboven in het niet publiek toegankelijke gedeelte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:35

orf

Wij gaan met een flinke groep als bedrijf naar Laracon.
Hopelijk is ons CMS op basis van Laravel dan al een eind gevorderd.

We hebben nu twee echt grote websites op Laravel draaien en we zijn zeer tevreden. Goed onderhoudbaar, weinig bugs mede door functionele tests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Moe_
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-06 22:41
Ook ik ga er proberen te geraken. Hoop niet op vakantie te zijn dan :D

RTFM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
trix0r schreef op maandag 09 februari 2015 @ 08:26:
Verwacht Laravel in dit geval dat alleen de public folder in htdocs staat? En de rest een folder erboven in het niet publiek toegankelijke gedeelte?
Yes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-06 22:46
Het is voor Laravel praktischer om gewoon eigen vhosts te maken ipv de htdocs map te gebruiken precies om die reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Moe_
Je kan natuurlijk ook gebruik maken van Homestead!

RTFM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:59

TheNephilim

Wtfuzzle

Awesome, mooie topicstart! ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-06 12:26
Je was me net voor, ik wilde eigenlijk vrijdag als een topic start indienen naar aanleiding van het andere topic was een vreemde afsplitsing was met een negatieve klank.

Ik ben een half jaar geleden begonnen met gebruik van Laravel 4 wat in de tijd nog een uitdaging was qua documentatie en nu nog steeds op sommige vlakken. En sinds vorige week over op Laravel 5 maar dat blijkt ook nog best een uitdaging te zijn, vooral vergeten namespaces en uses :X

Mijn eerste vraag, wat is jullie voorkeur qua IDE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Moe_
Naar mijn mening is de documentatie uitstekend en als je daarboven op nog eens een account aanmaakt op laracast mag je volgens mij helemaal niet klagen.

Ik maak gebruik van PHPStorm en netbeans op het werk.
Maar mijn voorkeur gaat toch echt wel uit naar PHPStorm.

[ Voor 18% gewijzigd door _Moe_ op 09-02-2015 11:12 ]

RTFM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnark
  • Laatst online: 10:46
Ik ben sinds eind vorig jaar met Laravel bezig, moet zeggen dat ik het als fijn ervaar. Er is een grote community en het is niet vaak nodig het wiel opnieuw uit te vinden, en wanneer je dat wel wilt doen is er voldoende goede documentatie voorhanden om mee uit de voeten te kunnen.

Goed topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Laatst online: 08:33
Dit inderdaad, en dan ingesteld zoals uit de doeken gedaan met de Laracast series How to be awesome in PHPStorm.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Vandaag verscheen er trouwens een kort blog over een van mijn packages, altijd leuk :P
https://laravel-news.com/2015/02/laravel-debugbar/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Barryvdh schreef op maandag 09 februari 2015 @ 15:07:
Vandaag verscheen er trouwens een kort blog over een van mijn packages, altijd leuk :P
Geniaal toch, zo'n erkenning van je werk is altijd mooi! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Moe_
Barryvdh schreef op maandag 09 februari 2015 @ 15:07:
Zat dit maar standaard in het framework gebakken :D

Verdien je hier iets aan?

RTFM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:54

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Nice dat versie 5.0 is uitgekomen. Zat er al een tijdje op te wachten omdat ik nu graag wil instappen. Zal dit topic in de gaten gaan houden!

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
_Moe_ schreef op maandag 09 februari 2015 @ 16:32:
[...]
Zat dit maar standaard in het framework gebakken :D

Verdien je hier iets aan?
Neen, alle plugins zijn gewoon open source op Github dus dat levert niets op. Misschien dat Eric Barnes of andere wat verdienen aan traffic naar die blogs, maar dat zal ook niet heel veel zijn denk ik. (Ik krijg er iig niks van ;))
Hoeft ook niet hoor, wel eens mensen gehad die willen doneren enzo, maar zolang andere ook gewoon bij blijven dragen en leuke dingen open source maken is het wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111703

Respect Barry... Echt een waanzinnig coole package, die debug bar. :)

Zelf gebruik ik ook Laravel, maar met name door gebrek aan beter. Zend Framework is te zwaar, CodeIgniter slaat qua werking gewoon nergens op (in _elke_ controller/action aangeven welke view je wilt renderen, wut?), CakePHP is knullig. En ga zo maar door.
Het verbaast mij echt dat we pas anno 2015 re-de-lijk fatsoenlijke MVC frameworks voor PHP hebben met database migrations, een fatsoenlijk ORM, maar ik denk dat dit voornamelijk komt doordat de transitie naar nieuwere PHP versies zo verdomd traag is wat een megarem is op innovatie. Je kan eigenlijk pas sinds kort de "leuke" shit van PHP 5.4 gebruiken zoals Traits, waar Laravel toevallig hevig gebruik van maakt.

De grootste verandering die ik tot dusver heb kunnen vinden binnen Laravel 5 is dat de gehele directory structuur is omgegooid. Er zijn best wel wat packages die ik dagelijks gewoon nodig heb, dus ik zit nog even "vast" aan 4.2 Ach ja. :)

Wat ik met name echt _kut_ vind aan Laravel, is bijvoorbeeld dit:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
Route::filter('old', function()
{
    if (Input::get('age') < 200)
    {
        return Redirect::to('home');
    }
});

Sorry, maar come on. Er hoort 0,0 logica plaats te vinden in je routes, en toch is het gewoon mogelijk om lambda's in je routes te gooien. Er zitten wel meer van dit soort "gekke" dingen binnen Laravel waarvan ik denk: "Dat moedigt gewoon slechte programmeurs aan om nog slechter te programmeren". Het mag best wat strikter van mij allemaal.

[ Voor 113% gewijzigd door Anoniem: 111703 op 09-02-2015 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkZzZ
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-06 21:29
Anoniem: 111703 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 20:47:
Er zitten wel meer van dit soort "gekke" dingen binnen Laravel waarvan ik denk: "Dat moedigt gewoon slechte programmeurs aan om nog slechter te programmeren". Het mag best wat strikter van mij allemaal.
Die vrijheid is tegelijkertijd ook een kracht van Laravel, en daarbij mensen vinden altijd wel iets om het zichzelf onnodig moeilijk te maken.

Sommigen denken zelfs dat het verstandig is om hun logs waar in sommige gevallen zelfs wachtwoorden in gedumpt worden in de publieke folder te zetten.

https://www.google.nl/?gw...laravel&safe=off&start=40
|:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Moe_
Barryvdh schreef op maandag 09 februari 2015 @ 17:53:
[...]

... wel eens mensen gehad die willen doneren enzo ...
Daar doelde ik dus eigenlijk op ;)

RTFM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
_Moe_ schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 08:20:
[...]
Daar doelde ik dus eigenlijk op ;)
Ja maar dan moet je weer Paypal op gaan zetten enzo, teveel moeite ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Moe_
Ruzie met unique on update!

Iemand toevallig een goede oplossing?

RTFM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
Voelt wel een beetje als een ik-van-barryvdh-raad-de-barryvdh-debugbar-aan maar ik neem aan dat je ook niet-goed-tijd-geïnvesteerd-terug-garantie geeft?

PHPStorm klinkt interessant, heb al ervaring met hun IntelliJ IDEA en ReSharper en zelfs € 99,- is wel 'ok' aangezien het toch vele uren per week van mijn hobbytijd gaat ondersteunen.

* GewoonWatSpulle gaat de komende 30 dagen niet, tot nauwelijks, slapen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Anoniem: 111703 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 20:47:
Respect Barry... Echt een waanzinnig coole package, die debug bar. :)

Zelf gebruik ik ook Laravel, maar met name door gebrek aan beter. Zend Framework is te zwaar, CodeIgniter slaat qua werking gewoon nergens op (in _elke_ controller/action aangeven welke view je wilt renderen, wut?), CakePHP is knullig. En ga zo maar door.
Het verbaast mij echt dat we pas anno 2015 re-de-lijk fatsoenlijke MVC frameworks voor PHP hebben met database migrations, een fatsoenlijk ORM, maar ik denk dat dit voornamelijk komt doordat de transitie naar nieuwere PHP versies zo verdomd traag is wat een megarem is op innovatie. Je kan eigenlijk pas sinds kort de "leuke" shit van PHP 5.4 gebruiken zoals Traits, waar Laravel toevallig hevig gebruik van maakt.

De grootste verandering die ik tot dusver heb kunnen vinden binnen Laravel 5 is dat de gehele directory structuur is omgegooid. Er zijn best wel wat packages die ik dagelijks gewoon nodig heb, dus ik zit nog even "vast" aan 4.2 Ach ja. :)

Wat ik met name echt _kut_ vind aan Laravel, is bijvoorbeeld dit:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
Route::filter('old', function()
{
    if (Input::get('age') < 200)
    {
        return Redirect::to('home');
    }
});

Sorry, maar come on. Er hoort 0,0 logica plaats te vinden in je routes, en toch is het gewoon mogelijk om lambda's in je routes te gooien. Er zitten wel meer van dit soort "gekke" dingen binnen Laravel waarvan ik denk: "Dat moedigt gewoon slechte programmeurs aan om nog slechter te programmeren". Het mag best wat strikter van mij allemaal.
Die filters zijn meer vergelijkbaar met Rails Middleware volgens mij. Ik heb een filter 'ajax' bijvoorbeeld. En die heb ik aan sommige routes gekoppeld. Deze filter controleert op de aanwezigheid en waarde van de header X-Requested-With. Deze wordt meegegeven met een ajax request.

Hierdoor krijg je dan enkel toegang tot die resource via ajax. En niet als je direct de url in de browser intikt.

Ook kan je het gebruiken voor authenticatie controle e.d. Werkt allemaal juist prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
ZpAz schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 11:03:
Deze filter controleert op de aanwezigheid en waarde van de header X-Requested-With. Deze wordt meegegeven met een ajax request.

Hierdoor krijg je dan enkel toegang tot die resource via ajax. En niet als je direct de url in de browser intikt.
Oef.. dat klinkt als een gevalletje security through obscurity want geen browser/tool die mij weer houd zo'n header toe te voegen.

Ik zou zo iets hoog uit gebruiken voor het categoriseren van aanvragen op bijvoorbeeld json of xml resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
GewoonWatSpulle schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 11:10:
[...]

Oef.. dat klinkt als een gevalletje security through obscurity want geen browser/tool die mij weer houd zo'n header toe te voegen.

Ik zou zo iets hoog uit gebruiken voor het categoriseren van aanvragen op bijvoorbeeld json of xml resultaten.
Het is mij duidelijk dat men zo'n header zelf toe kan voegen. Maar ik vind het gewoon netter om als je daar langs gaat via de normale weg dat je dan terug geredirect wordt naar de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
[...]

Die filters zijn meer vergelijkbaar met Rails Middleware volgens mij.
Precies, in Laravel 5 ook prominenter aanwezig als Middleware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

ZpAz schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 11:16:
[...]

Ik snap ook wel dat men zo die header toe kan voegen. Maar ik vind het gewoon netter om als je daar langs gaat via de normale weg dat je dan terug geredirect wordt naar de website.
En je zou eventueel een form normaal kunnen submitten of via AJAX, en dan op basis van die header output/actie bepalen?

Simpel gezegd; als AJAX dan return JSON else return HTML;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Ja, dat zou in sommige gevallen wel kunnen inderdaad. Maar, ik heb ook meerdere requests van ajax naar de server welke niet relevant in HTML formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
Wat TheNephilim zegt! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
GewoonWatSpulle schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 10:43:
[...]

Voelt wel een beetje als een ik-van-barryvdh-raad-de-barryvdh-debugbar-aan maar ik neem aan dat je ook niet-goed-tijd-geïnvesteerd-terug-garantie geeft?

PHPStorm klinkt interessant, heb al ervaring met hun IntelliJ IDEA en ReSharper en zelfs € 99,- is wel 'ok' aangezien het toch vele uren per week van mijn hobbytijd gaat ondersteunen.

* GewoonWatSpulle gaat de komende 30 dagen niet, tot nauwelijks, slapen :+
Nee ik zeg alleen dat ik PHPStorm gebruik, met die tool. Daarvoor gebruikt ik Netbeans + die tool, en daarvoor Netbeans met andere ide-helpers, maar uiteindelijk ben ik op PHPStorm uitgekomen met mijn ide-helper. Anders was autocomplete een stuk minder nuttig. Al is dat in Laravel 5 wat minder storend, aangezien die minder facades gebruikt.

En daarnaast raadt zowel Laracasts (video) en PHPStorm (blog) het ook aan ;)

Je kan PHPStorm gewoon 30 dagen proberen, maar ook de EAP downloaden: https://confluence.jetbra...torm+Early+Access+Program
Die kan je volgens mij wel gratis gebruiken voor een tijdje (en dan is er meestal weer een nieuwe EAP..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
Ik heb gister dus Laravel 5 aan de praat gekregen, jippie. So far so good.

Er is nu een auth module bijgeleverd, samen met een middleware ... helper noem ik het maar even. Ik snap hier echt helemaal niets van, en de documentatie hierover is vrij belabberd tot dusver.

Ten eerste, in de routes.php
PHP:
1
2
3
4
Route::controllers([
    'auth' => 'Auth\AuthController',
    'password' => 'Auth\PasswordController',
]);

Gebruik maken van Route::controllers (let op het meervoud) komt niet voor in de laravel documentatie.

Ik ga er maar even vanuit dat dit het zelfde doet als Route::controller, en dat dus alle auth en password urls door bijbehorende controllers worden afgehandeld.

Nu komt de puzzel :).... de auth controller bevat enkel:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
    public function __construct(Guard $auth, Registrar $registrar)
    {
        $this->auth = $auth;
        $this->registrar = $registrar;

$this->middleware('guest', ['except' => 'getLogout']);
    }

app/http/middleware/authenticate.php bevat enkel deze functie:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
    public function handle($request, Closure $next)
    {
        if ($this->auth->guest())
        {
            if ($request->ajax())
            {
                return response('Unauthorized.', 401);
            }
            else
            {
                return redirect()->guest('auth/login');
            }
        }

return $next($request);
    }

Ik zie hier nergens een echte verificatie van de username/password... en door die vendor map heen gaan en al de namespaces af gaan kom ik ook uit niet. Daarnaast is er ook nog het model User. Als ik daarvan het tabel aanpas wat hij moet gebruiken, blijft hij voor de auth nog steeds 'users' gebruiken in plaats van wat ik opgeef.

Ook de aanroep van de middleware is onduidelijk. Nergens verwijst hij ook echt naar de middleware\authenticate.php. Met alleen $this -> middleware('guest') zou je zeggen dat hij niet weet wat ermee aan te moeten. Hetzelfde met de views, geen enkele verwijziging vanuit de bestanden in de app/http folder.

Mijn vraag; hoe is dit opgebouwd? En waarom zo? Het is echt ontzettend onoverzichtelijk en verwarrend.

[ Voor 7% gewijzigd door Montaner op 10-02-2015 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijmen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-04 08:05
trix0r schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 16:54:
Ik heb gister dus Laravel 5 aan de praat gekregen, jippie. So far so good.

Er is nu een auth module bijgeleverd, samen met een middleware ... helper noem ik het maar even. Ik snap hier echt helemaal niets van, en de documentatie hierover is vrij belabberd tot dusver.

Ten eerste, in de routes.php
PHP:
1
2
3
4
Route::controllers([
    'auth' => 'Auth\AuthController',
    'password' => 'Auth\PasswordController',
]);

Gebruik maken van Route::controllers (let op het meervoud) komt niet voor in de laravel documentatie.

Ik ga er maar even vanuit dat dit het zelfde doet als Route::controller, en dat dus alle auth en password urls door bijbehorende controllers worden afgehandeld.

Nu komt de puzzel :).... de auth controller bevat enkel:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
    public function __construct(Guard $auth, Registrar $registrar)
    {
        $this->auth = $auth;
        $this->registrar = $registrar;

$this->middleware('guest', ['except' => 'getLogout']);
    }

app/http/middleware/authenticate.php bevat enkel deze functie:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
    public function handle($request, Closure $next)
    {
        if ($this->auth->guest())
        {
            if ($request->ajax())
            {
                return response('Unauthorized.', 401);
            }
            else
            {
                return redirect()->guest('auth/login');
            }
        }

return $next($request);
    }

Ik zie hier nergens een echte verificatie van de username/password... en door die vendor map heen gaan en al de namespaces af gaan kom ik ook uit niet. Daarnaast is er ook nog het model User. Als ik daarvan het tabel aanpas wat hij moet gebruiken, blijft hij voor de auth nog steeds 'users' gebruiken in plaats van wat ik opgeef.

Ook de aanroep van de middleware is onduidelijk. Nergens verwijst hij ook echt naar de middleware\authenticate.php. Met alleen $this -> middleware('guest') zou je zeggen dat hij niet weet wat ermee aan te moeten. Hetzelfde met de views, geen enkele verwijziging vanuit de bestanden in de app/http folder.

Mijn vraag; hoe is dit opgebouwd? En waarom zo? Het is echt ontzettend onoverzichtelijk en verwarrend.
In de AuthController zit een trait volgens mij, die de postLogin afhandelt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Moe_
Thijmen schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 17:40:
[...]

In de AuthController zit een trait volgens mij, die de postLogin afhandelt!
Inderdaad!

Functies die vanuit een route:controller actie worden aagesproken starten ook steeds met het type request, dus:

getLogin()
postLogin()
getRegister()
postRegister()

Deze vind je allemaal terug in trait 'AuthenticatesAndRegistersUsers' en kunnen in AuthController overschreven worden als dit nodig blijkt te zijn.

RTFM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Die filters zijn meer vergelijkbaar met Rails Middleware volgens mij. Ik heb een filter 'ajax' bijvoorbeeld. En die heb ik aan sommige routes gekoppeld. Deze filter controleert op de aanwezigheid en waarde van de header X-Requested-With. Deze wordt meegegeven met een ajax request.

Ook kan je het gebruiken voor authenticatie controle e.d. Werkt allemaal juist prima zo.
Jep, de filters zijn heel vergelijkbaar met Rack Middleware, ware het niet dat de filters in Laravel natuurlijk gewoon volledig in je applicatie zitten, in één (potentieel gigantisch en onduidelijk) routes.php bestand. Het mooie van Rack is juist naar mijn idee dat je bepaalde logic juist helemaal los kunt koppelen (en kunt uitwisselen) van de rest van je applicatie, zoals inderdaad het filteren van requests. Gewoon dunne laagjes applicatielogica die je stuk voor stuk toevoegt, in plaats van bij Laravel door alles maar in Closures te (kunnen) knallen.
_Moe_ schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 17:55:
[...]

Inderdaad!

Functies die vanuit een route:controller actie worden aagesproken starten ook steeds met het type request, dus:

getLogin()
postLogin()
getRegister()
postRegister()

Deze vind je allemaal terug in trait 'AuthenticatesAndRegistersUsers' en kunnen in AuthController overschreven worden als dit nodig blijkt te zijn.
Ter leering ende vermaeck: AuthenticatesAndRegistersUsers

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 111703 op 10-02-2015 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Anoniem: 111703 schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 20:06:
[...]

Jep, de filters zijn heel vergelijkbaar met Rack Middleware, ware het niet dat de filters in Laravel natuurlijk gewoon volledig in je applicatie zitten, in één (potentieel gigantisch en onduidelijk) routes.php bestand. Het mooie van Rack is juist naar mijn idee dat je bepaalde logic juist helemaal los kunt koppelen (en kunt uitwisselen) van de rest van je applicatie, zoals inderdaad het filteren van requests. Gewoon dunne laagjes applicatielogica die je stuk voor stuk toevoegt, in plaats van bij Laravel door alles maar in Closures te (kunnen) knallen.

[...]

Ter leering ende vermaeck: AuthenticatesAndRegistersUsers
In Laravel 5 zit het juist niet meer in je routes file, maar heb je echte middleware.

Dacht dat het ook eigenlijk het idee was om PSR-7 (Request interface) te gebruiken, maar die is nog niet klaar..

Snap ook niet helemaal waarom ze nu van stack middleware zijn afgestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Hmm, ik moet deze periode af en toe vanuit Windows developen.... Waarom heeft dd($foo) op OSX mooie formatting, maar op Windows niet? Aangezien dd gewoon een wrapper is voor die(var_dump( , wie doet die mooie formatting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
afraca schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 11:05:
Hmm, ik moet deze periode af en toe vanuit Windows developen.... Waarom heeft dd($foo) op OSX mooie formatting, maar op Windows niet? Aangezien dd gewoon een wrapper is voor die(var_dump( , wie doet die mooie formatting?
Laravel 4 of 5? Laravel 5.0 gebruikt de dump() functie van Symfony VarDumper, niet de standaard var_dump().

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

L4.2 nog.

(Om het nog een beetje on-topic te houden, als ik een commit message zie als dit:
Fix incorrect parameter order for Paginator object
dan ben ik nog niet zo heel enthousiast over L5...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Heb vorig jaar wel een statische site gebakken met Laravel, maar ben voor de CMS-driven opvolger ervan toch geswitched naar Craft CMS (Yii), omdat ik destijds niet overtuigd was van de bestaande Laravel CMSen. Ik vond October CMS veel te hardcore, en veel meer was er nog niet. Hoe staat het er tegenwoordig voor in Laravel-land qua off-the-shelf CMSen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Misschien Xdebug instellingen? http://xdebug.org/docs/display
afraca schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 11:34:
(Om het nog een beetje on-topic te houden, als ik een commit message zie als dit:

[...]

dan ben ik nog niet zo heel enthousiast over L5...
Ach, de echte bugs zullen er binnen paar weken wel uit zijn lijkt me..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Barryvdh schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 11:35:
[...]

En daarnaast raadt zowel Laracasts (video) en PHPStorm (blog) het ook aan ;)

Je kan PHPStorm gewoon 30 dagen proberen, maar ook de EAP downloaden: https://confluence.jetbra...torm+Early+Access+Program
Die kan je volgens mij wel gratis gebruiken voor een tijdje (en dan is er meestal weer een nieuwe EAP..)
GewoonWatSpulle schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 10:43:
[...]

PHPStorm en alle andere producten van JetBrains zijn gratis voor studenten. Zo lang je student bent hoef je er in ieder geval niet voor te betalen. Al is de prijs best redelijk voor als je het veel gebruikt, ik ben erg tevreden over PHPStorm.

afraca schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 11:05:
Wat is mooi/niet mooi? Als ik vanuit Firefox op Windows de output van dd($foo) bekijk is die prima geformat:

dd($foo)

Dus als het bij jou niet werkt zal het inderdaad aan Xdebug kunnen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Moe_
Ik zou eens een webwinkel willen maken met behulp van Laravel, zijn hier bestaande packages voor met een behoorlijke reputatie?

RTFM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat, en de ini setting
code:
1
html_errors
moet truthy zijn voordat je Xdebug-formatted meuk te zien krijgt.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 111703 op 11-02-2015 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

_Moe_ schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 18:50:
Ik zou eens een webwinkel willen maken met behulp van Laravel, zijn hier bestaande packages voor met een behoorlijke reputatie?
Lijken nog niet echt e-commerce specifieke dingen voor Laravel te zijn. Op Packalyst (packagist voor Laravel specifiek) kon ik enkel een dood project vinden. Ik heb totaal geen ervaring met OctoberCMS, maar sommige CMS'en zijn flexibel genoeg dat je er een shop mee kunt maken.

En wat betreft mijn xdebug avontuur. Ik moet daar maar een apart topic voor aanmaken. Heb hem in m'n php.ini staan, in m'n extension folder, maar nog steeds plain ugly tekst. Met "mooi" bedoel ik inderdaad Chris z'n voorbeeld.

En @barryvdh , inderdaad kijk ik mede daarom nog even paar weken de kat uit de boom met L5. Ik heb er alle vertrouwen in dat dan de probleempjes er wel uit zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door afraca op 11-02-2015 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
_Moe_ schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 18:50:
Afhankelijk van je tijd en niveau: ben je handig genoeg? doet het zelf! Klinkt die uitdaging als iets te hoog gegrepen? dan lijkt mij een WordPress met WooCommerce of WPEcommerce ook een optie.

Er is iets wat Laravel - Billing heet, misschien zit daar iets tussen wat je kan gebruiken?

• _Moe_
GewoonWatSpulle schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 23:53:
[...]

Afhankelijk van je tijd en niveau: ben je handig genoeg? doet het zelf! Klinkt die uitdaging als iets te hoog gegrepen? dan lijkt mij een WordPress met WooCommerce of WPEcommerce ook een optie.

Er is iets wat Laravel - Billing heet, misschien zit daar iets tussen wat je kan gebruiken?
Ik heb al wel ervaring met het bouwen van een webshop, maar deze is vrij framework specifiek opgebouwd. Dus zou opnieuw moeten beginnen. Vroeg me gewoon af of misschien ergens al een zekere basis was.

RTFM!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-06 12:58
@Barry, wat vindt jij nu van hoe L5 is opgezet? Hoe ziet jouw typische applicatie structuur er uit?

Ik ben laravel gebruiker sinds v3, inmiddels dus 2 jaar. Alleen ik begin L5 een beetje "bloated" te vinden...

Als ik kijk naar het huidige laravel/laravel package zitten er aardig wat dingen waar ik, bij mijn kleinere projecten, helemaal geen behoefte aan heb. Nu kan ik dat er allemaal uit slopen of alleen het framework op zich gebruiken, maar heb het idee dat Taylor de leercurve alleen maar steiler maakt. Helemaal als je niet bij blijft met de Laracasts van Jeffrey..

Maar goed, benieuwd naar de meningen van anderen hierin?

• Barryvdh
Scr33x0r schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 11:24:
@Barry, wat vindt jij nu van hoe L5 is opgezet? Hoe ziet jouw typische applicatie structuur er uit?

Ik ben laravel gebruiker sinds v3, inmiddels dus 2 jaar. Alleen ik begin L5 een beetje "bloated" te vinden...

Als ik kijk naar het huidige laravel/laravel package zitten er aardig wat dingen waar ik, bij mijn kleinere projecten, helemaal geen behoefte aan heb. Nu kan ik dat er allemaal uit slopen of alleen het framework op zich gebruiken, maar heb het idee dat Taylor de leercurve alleen maar steiler maakt. Helemaal als je niet bij blijft met de Laracasts van Jeffrey..

Maar goed, benieuwd naar de meningen van anderen hierin?
Ligt er aan, weet niet wat je bloated vindt? Ik vind de nieuwe structuur opzich prima, maar er zit al wel redelijk wat dingen standaard in, die je voor kleinere projecten misschien niet nodig hebt (Commands, Events/Handlers, etc), maar wat ik gezien heb is het wel interessant. Ik haal liever dingen weg dan het moeten toevoegen. Bij L4 was het vaak de vraag waar je iets plaatst. Met L5 is er een standaard structuur dus weet je in een team (of bij een overname) beter waar iets waarschijnlijk staat.

Dingen als alles namespacen, meer nadruk op middleware in plaats van filters, dependancy injection in plaats van facades etc maken het misschien wat ingewikkeld voor beginners, maar persoonlijk ben ik er wel blij mee. Ik heb meer het gevoel dat het framework echt groeit en ook luistert naar wat mensen willen en wat de best practices zijn.
Voorbeeld ook Elixir, eerst gebruikte ik Gulp maar dit werkt wel lekker makkelijk, zeker als je de conventies aan houdt. CommandBus ziet er ook erg interessant uit en namespaces maakt het in principe ook logischer, nu is de hele 'app' map gewoon volgens PSR-4 structuur opgebouwd en alle niet-classes bestanden gewoon in de config/database/resources map.

Het is denk ik vooral wat wennen wat nu de 'nieuwe' manier is, maar ik ben er niet zo bang voor. Ik denk dat het de goede kant op gaat en het goed is dat beginners meer structuur krijgen, terwijl ervaren ontwikkelaars ook tevreden worden gesteld.

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:22
afraca schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 20:01:
[...]

En wat betreft mijn xdebug avontuur. Ik moet daar maar een apart topic voor aanmaken. Heb hem in m'n php.ini staan, in m'n extension folder, maar nog steeds plain ugly tekst. Met "mooi" bedoel ik inderdaad Chris z'n voorbeeld.
Toevallig niet vergeten de PHP configuratie te herladen? Web server of PHP-fpm herstarten? Ik onderschad je niet hoor :) Of misschien in de verkeerde php.ini gezet?

• Scr33x0r
Barryvdh schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 12:06:
[...]

Ligt er aan, weet niet wat je bloated vindt? Ik vind de nieuwe structuur opzich prima, maar er zit al wel redelijk wat dingen standaard in, die je voor kleinere projecten misschien niet nodig hebt (Commands, Events/Handlers, etc), maar wat ik gezien heb is het wel interessant. Ik haal liever dingen weg dan het moeten toevoegen. Bij L4 was het vaak de vraag waar je iets plaatst. Met L5 is er een standaard structuur dus weet je in een team (of bij een overname) beter waar iets waarschijnlijk staat.

Dingen als alles namespacen, meer nadruk op middleware in plaats van filters, dependancy injection in plaats van facades etc maken het misschien wat ingewikkeld voor beginners, maar persoonlijk ben ik er wel blij mee. Ik heb meer het gevoel dat het framework echt groeit en ook luistert naar wat mensen willen en wat de best practices zijn.
Voorbeeld ook Elixir, eerst gebruikte ik Gulp maar dit werkt wel lekker makkelijk, zeker als je de conventies aan houdt. CommandBus ziet er ook erg interessant uit en namespaces maakt het in principe ook logischer, nu is de hele 'app' map gewoon volgens PSR-4 structuur opgebouwd en alle niet-classes bestanden gewoon in de config/database/resources map.

Het is denk ik vooral wat wennen wat nu de 'nieuwe' manier is, maar ik ben er niet zo bang voor. Ik denk dat het de goede kant op gaat en het goed is dat beginners meer structuur krijgen, terwijl ervaren ontwikkelaars ook tevreden worden gesteld.
Ben het ook wel met je eens, het is inderdaad ook wel gewoon wennen. Tijdens de ontwikkeling van 4.3 was er nog sprake van om meer framework agnostic je apps op te zetten.. had ook verwacht dat we meer naar de src/ folder zouden gaan ipv app/.. maakt niet heel veel uit natuurlijk is zo te renamen is helaas niet te renamen.. En idd dingen weghalen is makkelijker dan toevoegen. Maar er zijn toch wel aardig wat dingen die je niet weg kan halen. Ik hoef geen console, ik hoef geen Http, ik wil dat gewoon in mijn eigen folder...

Ik wil gebruik maken van de voordelen van Laravel (ORM, Config, Routing etc), maar niet perse in de structuur werken die Taylor voorstelt..

Met bloated bedoel ik ook dat er veel dingen in zitten die ik niet nodig heb, de dingen die jij bijvoorbeeld omschrijft. Waar L3 nog heel lean en mean was, L4 al een stuk groter en toch ook wel wat trager werd, heb ik het idee dat dit met L5 nog meer is..

[ Voor 12% gewijzigd door Scr33x0r op 12-02-2015 13:58 ]

• drdextro
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-06 11:12
Scr33x0r schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 13:09:
[...]

Ben het ook wel met je eens, het is inderdaad ook wel gewoon wennen. Tijdens de ontwikkeling van 4.3 was er nog sprake van om meer framework agnostic je apps op te zetten.. had ook verwacht dat we meer naar de src/ folder zouden gaan ipv app/.. maakt niet heel veel uit natuurlijk is zo te renamen is helaas niet te renamen.. En idd dingen weghalen is makkelijker dan toevoegen. Maar er zijn toch wel aardig wat dingen die je niet weg kan halen. Ik hoef geen console, ik hoef geen Http, ik wil dat gewoon in mijn eigen folder...
De app map is wel degelijk te renamen dit kan door middel van PSR-4. De mapping hiervoor staat in de composer.json file.

code:
1
2
3
4
5
"psr-4": {
            "App\\": "app/",
            "Tests\\": "tests/"

}

Daarnaast kun je hier je rootnamespace aanpassen dit kan ook door gebruik te maken van het artisan command
code:
1
 php artisan app:name

• Scr33x0r
drdextro schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 16:42:
[...]

De app map is wel degelijk te renamen dit kan door middel van PSR-4. De mapping hiervoor staat in de composer.json file.

code:
1
2
3
4
5
"psr-4": {
            "App\\": "app/",
            "Tests\\": "tests/"

}

Daarnaast kun je hier je rootnamespace aanpassen dit kan ook door gebruik te maken van het artisan command
code:
1
 php artisan app:name
Ja dat dacht ik ook, maar kijk hier maar eens:
https://github.com/larave...tion/Application.php#L218

In l4 en 3 had je paths.php, maar die is nu weg blijkbaar?

• afraca

afraca

Open Source!

LEDfan schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 12:58:
[...]

Toevallig niet vergeten de PHP configuratie te herladen? Web server of PHP-fpm herstarten? Ik onderschad je niet hoor :) Of misschien in de verkeerde php.ini gezet?

• Montaner
Als ik via jQuery een AJAX POST wil doen, krijg ik direct een 500 Internal Server Error met de volgende meldingen:

POST http://localhost:8000/categorie/save 500 (Internal Server Error)
n.ajaxTransport.k.cors.a.crossDomain.send
n.extend.ajax
n.each.n.(anonymous function)
(anonymous function)

In m'n routes.php heb ik voor deze route een route::post toegevoegd. Gebruik maken van route::any of iets anders helpt ook niet, dus de fout lijkt me daar niet te zitten. Kan het iets met de CSRF protection zijn van Laravel? Iemand ervaring met deze melding?

Edit: ho, ja dus.. volgende keer zelf iets verder kijken :+ :

PHP:
1
TokenMismatchException in VerifyCsrfToken.php line 46:

[ Voor 10% gewijzigd door Montaner op 12-02-2015 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Scr33x0r schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 20:12:
[...]

Ja dat dacht ik ook, maar kijk hier maar eens:
https://github.com/larave...tion/Application.php#L218

In l4 en 3 had je paths.php, maar die is nu weg blijkbaar?
je kunt toch application weer extenden als je echt heel graag wilt dat je code niet in app/ staat?

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
kwaakvaak_v2 schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 09:14:
[...]
je kunt toch application weer extenden als je echt heel graag wilt dat je code niet in app/ staat?
Kan maar ik zou gewoon lekker de Laravel naamgeving aanhouden, tenzij het echt voor een goede reden is. Maakt het stuk makkelijker met aannames van packages en eventuele overname van je project door ander team/developer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomxc
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-07-2023
Zijn hier al tweakers met ervaring met het migreren van een applicatie van v4 naar v5? Ben vooral benieuwd naar hoe tijdrovend het is.

PSN: thomxc | Twitter: thomaswnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Moe_
Jeffrey way heeft geheel Laracasts op een halve dag gemigreerd, terwijl Taylor Ottwel heeft verkondigt dat het voor een niet al te grote site gemakkelijk op 3 uur kan.

RTFM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
thomxc schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 13:40:
Zijn hier al tweakers met ervaring met het migreren van een applicatie van v4 naar v5? Ben vooral benieuwd naar hoe tijdrovend het is.
Hier een artikel erover, misschien interessant: http://mattstauffer.co/bl...om-laravel-4-to-laravel-5
This process took me 3 hours the first time (because I was writing this article), and 1 hour the second time. SaveMyProposals isn't hugely complex, but hopefully this guide will keep your upgrade time low.

[ Voor 23% gewijzigd door Barryvdh op 13-02-2015 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomxc
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-07-2023
Awesome thanks! Ziet er inderdaad vrij easy uit. Aantal commands uitvoeren, configs aanpassen, en namespaces wijzigen.. Binnenkort maar even met een klein projectje beginnen dan. :9

PSN: thomxc | Twitter: thomaswnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:48
Ik heb diverse videos gekeken op Laracasts en het ziet er wel interessant uit.

Iets wat ik nog niet snap is hoe je in Laravel 5 een View Composer maak om bepaalde variables altijd aan een default/master layout te binden, online vind ik vrijwel alleen maar tutorials met Laravel 4 en View Composers, niet met Laravel 5. Dit is nog allemaal een beetje onduidelijk, iemand die een site weet waar ze het duidelijk uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Moe_
Ik geloof dat je deze screencast nodig hebt.

RTFM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Volgens mij is dat precies hetzelfde nog, alleen raden ze aan om het in een service provider te stoppen, net zoals alle andere dingen. Staat ook gewoon stuk over in de docs.
http://laravel.com/docs/5.0/views#view-composers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-06 22:23
Wat gebruiken jullie als testomgeving? Homestead? Wamp? Mamp? En waarom gebruiken jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Moe_
Ik maak gebruik van Homestead.

De grote voordelen hievan zijn voor mij:
- Gemakkelijk te installeren
- Alles werkt out of the box
- Eenvoudig om sites toe te voegen
- In team verband weet je dat ieder die met homestead werkt, op exact hetzelfde systeem zit. (voordeel van vagrant)

RTFM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
_Moe_ schreef op zondag 15 februari 2015 @ 17:18:
Ik maak gebruik van Homestead.

De grote voordelen hievan zijn voor mij:
- Gemakkelijk te installeren
- Alles werkt out of the box
- Eenvoudig om sites toe te voegen
- In team verband weet je dat ieder die met homestead werkt, op exact hetzelfde systeem zit. (voordeel van vagrant)
Gemakkelijk te installeren? Ben inmiddels al twee dagen bezig, met allemaal foutmeldingen op mijn scherm. Voordat dat je op 1 systeem zit klopt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Moe_
kevinkrs schreef op zondag 15 februari 2015 @ 17:20:
[...]

Gemakkelijk te installeren? Ben inmiddels al twee dagen bezig, met allemaal foutmeldingen op mijn scherm. Voordat dat je op 1 systeem zit klopt wel.
Op welk OS zit jij dan? Op een linux gebaseerd systeem ben je op een kleine 5 minuten online.

RTFM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
_Moe_ schreef op zondag 15 februari 2015 @ 17:22:
[...]

Op welk OS zit jij dan? Op een linux gebaseerd systeem ben je op een kleine 5 minuten online.
Op Linux en OS X wel ja. Op mijn Macbook stond alles binnen een paar minuten overeind. Op Windows is het een verschrikkelijke ramp... En dan zelf nog handmatig alle systeem variabelen toevoegen aan je PATH ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
kevinkrs schreef op zondag 15 februari 2015 @ 17:25:
[...]

Op Linux en OS X wel ja. Op mijn Macbook stond alles binnen een paar minuten overeind. Op Windows is het een verschrikkelijke ramp... En dan zelf nog handmatig alle systeem variabelen toevoegen aan je PATH ook...
Voor Windows is dit misschien wel een oplossing. Als het lukt is homestead wel een beter idee natuurlijk, maar als ik op Windows zou developen zou ik misschien wel voor Laragon kiezen (tot nu toe is opzetten van homestead op mijn Windows desktop thuis een drama). Voor developen heb ik wat dat betreft gelukkig OSX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
PatrickH89 schreef op zondag 15 februari 2015 @ 17:41:
[...]

Voor Windows is dit misschien wel een oplossing. Als het lukt is homestead wel een beter idee natuurlijk, maar als ik op Windows zou developen zou ik misschien wel voor Laragon kiezen (tot nu toe is opzetten van homestead op mijn Windows desktop thuis een drama). Voor developen heb ik wat dat betreft gelukkig OSX.
Ziet er ook wel goed uit, wel een beetje minimalistisch. Inmiddels is het al gelukt met Homestead :)
Maar waarom gebruiken jullie voor os x geen Mamp? Op mijn development mac machine gebruik ik dat en het werkt echt geweldig en gebruiksvriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
kevinkrs schreef op zondag 15 februari 2015 @ 20:09:
[...]

Ziet er ook wel goed uit, wel een beetje minimalistisch. Inmiddels is het al gelukt met Homestead :)
Maar waarom gebruiken jullie voor os x geen Mamp? Op mijn development mac machine gebruik ik dat en het werkt echt geweldig en gebruiksvriendelijk.
Omdat Homestead een stuk dichter in de buurt komt van de productieomgeving. Bovendien is Homestead voor elke developer gelijk (geen 'works on my machine').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 16:15 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
kevinkrs schreef op zondag 15 februari 2015 @ 17:25:
[...]

Ik zit op Windows, duurde wel iets langer dan 5 minuten (ook afhankelijk van welke zaken je al geïnstalleerd hebt), maar installatie ging vrij makkelijk en het werkt als een zonnetje nu.

[ Voor 47% gewijzigd door Chris7 op 16-02-2015 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
En wat gebruiken jullie voor SSH? Om bijv. Een model aan te maken? Ik gebruik putty om te verbinden. Of gebruiken jullie gewoon de Windows cmd in je project map?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Als je artisan wil gebruiken kan dat gewoon vanuit de map waar het project staat, inderdaad. Alleen voor migrations had ik problemen om die direct vanuit Windows te doen, dus doe ik eerst homestead ssh en dan voer ik daarin de benodigde artisan commando's uit. Ik gebruik PowerShell, maar het kan natuurlijk ook met de standaard Windows cmd of elke andere terminal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
Chris7 schreef op maandag 16 februari 2015 @ 14:14:
Als je artisan wil gebruiken kan dat gewoon vanuit de map waar het project staat, inderdaad. Alleen voor migrations had ik problemen om die direct vanuit Windows te doen, dus doe ik eerst homestead ssh en dan voer ik daarin de benodigde artisan commando's uit. Ik gebruik PowerShell, maar het kan natuurlijk ook met de standaard Windows cmd of elke andere terminal.
Git Bash is een aanrader. Het komt nog steeds niet in de buurt van de Linux/Unix terminal, maar het is beter dan niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
PatrickH89 schreef op maandag 16 februari 2015 @ 16:23:
[...]

Git Bash is een aanrader. Het komt nog steeds niet in de buurt van de Linux/Unix terminal, maar het is beter dan niets.
Die heb ik ook inderdaad, zeker handig om bv. een ssh-key te genereren. In het dagelijks gebruik vind ik PowerShell wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Slarioux schreef op zondag 15 februari 2015 @ 20:46:
Ik ben van developen op mijn mac afgestapt om de boel schoon te houden. Ik hoef geen stack te draaien als ik zit te internetten en ik ben na een format in vijf minuten up & running.
Dit argument hoeft niet van toepassing te zijn. Nouja, gedeeltelijk. Je kan Apache vervangen met de php built-in server, en die kan je gewoon ad-hoc aanslingeren, dan heb je alleen nog je database die je moet draaien, al kan je dat ook wel strikter regelen.

Ik zit op m'n werk dus op een Mac te ontwikkelen met PHPStorm, waar ik lokaal ook een Mariadb instance heb draaien. Omdat ik nu ook thuis werk af en toe baal ik een beetje van dat je op Windows niet een fatsoenlijke REPL hebt mat `artisan tinker` , dus ik heb m'n Laravel map geshared met virtualbox, en omdat m'n systeem toch vrij krachtig is heb ik daar een terminal open voor `artisan tinker` 8)

Die Linux VM kan ik dan natuurlijk ook gelijk gebruiken om te kijken of het werkt op iets dat wat meer lijkt op de uiteindelijke server waarop het gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-05 08:37
Ik draai een zelfgemaakte Vagrant box voor development. Homestead vind ik iets te bloated en omslachtig.

MAMP etc. vind ik niet meer van deze tijd, misschien als je een beetje voor de hobby aan het klooien bent, maar voor het echte werk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Wel vaak een probleem; even snel een ontwikkelomgeving in elkaar zetten... Homestead heb ik nog niet geprobeerd, met gewoon Vagrant was ook niet alles. Nieuwe bestanden toevoegen betekende de Vagrant box opnieuw opstarten voor de bestanden in de box zichtbaar waren.

Als je wat vaker kleine projecten doet, dan is het opzetten van een ontwikkelomgeving (incl. dev->stage->prod) best kostbaar qua tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
TheNephilim schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 11:59:
Nieuwe bestanden toevoegen betekende de Vagrant box opnieuw opstarten voor de bestanden in de box zichtbaar waren.
Wut? Heb je de sync instelling dan wel goed staan? Vagrant zou bestanden gewoon moeten syncen terwijl de VM draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

PatrickH89 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 14:14:
[...]

Wut? Heb je de sync instelling dan wel goed staan? Vagrant zou bestanden gewoon moeten syncen terwijl de VM draait.
Oh dat is al weer even geleden, dus dat kan ik niet bekijken. Heb hier nu gewoon WAMP draaien, dat werkt redelijk. Na wat googelen dacht ik dat het iets met mounts binnen de box te maken had, maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
Ik ben na wat experimenteren met 5.0 voorlopig nog even een 4.2 gebruiker, te veel impact met de code die ik nu werkend heb. :P

PHPStorm is so far, so good, net iets fijner (bekend JetBrains' ReSharper en IntelliJ IDEA) dan NetBeans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
GewoonWatSpulle schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 16:58:
Ik ben na wat experimenteren met 5.0 voorlopig nog even een 4.2 gebruiker, te veel impact met de code die ik nu werkend heb. :P
Heb vandaag poging gedaan om Stack Middleware te porten naar Laravel 5 middleware, misschien dat dat helpt ;) https://github.com/barryvdh/laravel-stack-middleware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Slarioux schreef op zondag 15 februari 2015 @ 20:46:
Ik ben van developen op mijn mac afgestapt om de boel schoon te houden. Ik hoef geen stack te draaien als ik zit te internetten en ik ben na een format in vijf minuten up & running.
Ik heb hier ook alles in een Vagrant omgeving staan (voor Laravel Homestead) en daar voer ik ook alle commandos voor npm e.d voor dat project uit.

Heb voordat ik dat deed met mijn installatie volgens mij wel van meerdere dingen (ruby, php enzo) meerdere versies op de mac gehad. :+

Zo blijft de Mac ook mooi schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-05 08:37
TheNephilim schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 15:04:
[...]

Oh dat is al weer even geleden, dus dat kan ik niet bekijken. Heb hier nu gewoon WAMP draaien, dat werkt redelijk. Na wat googelen dacht ik dat het iets met mounts binnen de box te maken had, maar dat weet ik niet zeker.
Ik heb deze regel net voor het einde van mn Vagrantfile:

code:
1
    config.vm.synced_folder "./", "/vagrant", type: "nfs"

Door NFS lekker snel ook. Werkt niet voor Windows overigens, kan je gewoon type: "nfs" weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Moe_
ZpAz schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 17:44:
[...]

Ik heb hier ook alles in een Vagrant omgeving staan (voor Laravel Homestead) en daar voer ik ook alle commandos voor npm e.d voor dat project uit.

Heb voordat ik dat deed met mijn installatie volgens mij wel van meerdere dingen (ruby, php enzo) meerdere versies op de mac gehad. :+

Zo blijft de Mac ook mooi schoon.
Bedoel je: host > VM > Homestead VM?

RTFM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
TheNephilim schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 11:59:
Wel vaak een probleem; even snel een ontwikkelomgeving in elkaar zetten... Homestead heb ik nog niet geprobeerd, met gewoon Vagrant was ook niet alles. Nieuwe bestanden toevoegen betekende de Vagrant box opnieuw opstarten voor de bestanden in de box zichtbaar waren.

Als je wat vaker kleine projecten doet, dan is het opzetten van een ontwikkelomgeving (incl. dev->stage->prod) best kostbaar qua tijd.
Met Homestead is een nieuwe omgeving opzetten juist makkelijk, het idee is dat je één VM hebt voor al je sites. Als je het eenmaal geïnstalleerd hebt is het toevoegen van nieuwe sites triviaal (nieuwe site toevoegen in config bestand en hosts file en je bent klaar). En nieuwe bestanden zijn inderdaad gewoon direct zichtbaar (is bij 'gewone' Vagrant ook zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Ha! :9 Ik kon het natuurlijk niet laten en heb het voor elkaar hoor :+

Eerder had ik een gewone Vagrant box, om eens te kijken of het wat is. Homestead is weer even andere koek, werkt erg mooi! :o Per project een vagrant box leek me al niet zo handig, maar dat hoeft in Homestead ook niet, er is al rekening gehouden met meerdere sites op één Homestead.

Nou dat is dus ook weer helder! Behalve dan het installeren van één website heb ik niet zoveel gedaan, maar volgens mij kom ik er nu wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Iemand die iets weet van een nullable morphTo structuur. Ik wil mijn model eigenlijk best wel toestaan dat hij een "orphan" is, dus dat de morph kolommen nul zijn (dat zijn 'fileable_id', 'fileable_type' )

edit: Ok, dat kan dus prima. Wel irritant dat je in je migration dan zo'n "shortcut"

code:
1
$table->morphs()

hebt, maar dit niet kan:

code:
1
$table->morphs()->nullable()
|:(

[ Voor 32% gewijzigd door afraca op 18-02-2015 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• expor
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-06 16:13
Stomme vraag waarschijnlijk, maar hoe krijg ik dan weer makkelijk de site vanuit Homestead op mijn server? Ik heb vluchtig eens gekeken naar Homestead maar nog niet geprobeerd te installeren (Windows), misschien toch maar eens doen. En is het makkelijk om dan vanaf meerdere pc's aan mijn projecten te werken? Ik neem aan dat ik dan Homestead op elke client moet zetten en dmv git in sync houden?

AMD 5800X3D | 16gb DDR 4 @ 3800/14 | 4070 Ti | 1TB Samsung Evo 970, 1TB Samsung Evo 860, 512MB Crucial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Niet vanuit Homestead naar je server, maar vanaf Git. Je deployed vanuit je git repository naar je server (productieomgeving).

Ja je zult Homestead op elke PC apart moeten installeren, maar meer dan twee installaties zal niet nodig zijn? Bijvoorbeeld op kantoor en thuis.

Ook hier weer is Git het antwoord. Je ontwikkeld lokaal, pushed dat naar je (online) git repository en op je productieomgeving pull je van je git repository.
Pagina: 1 2 ... 10 Laatste

Let op:
Discussies over de toekomst van Laravel, handig tips&trucs, nuttige packages, aanwezigheid op Laracon etc etc. Het is niet de bedoeling om hier problemen voor te leggen. Daar moet nog steeds een los topic voor aangemaakt worden!