[PHP] Het grote Laravel topic

Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbenjamins
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:28
Het lukt mij nog niet om de package werkend te krijgen.

Ik krijg de volgende foutmelding.

code:
1
Class 'MBenjamins\Serverinfo\ServiceProvider' not found

Ik weet wel wat de foutmelding betekent maar weet niet hoe ik het oplos.
Ik heb gekeken hoe https://github.com/barryvdh/laravel-omnipay in elkaar zit naar mijn idee heb ik het ook zo.

Mijn package die bestaat uit een algemene class die serverinformatie opvraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:40
Hoe zit je composer.json eruit? Link?

Je moet hem autoloaden. dat geef je aan in composer.json.

Als je bestand bijv. 'src\ServiceProvider.php' is, met namespace 'MBenjamins\Serverinfo' en classname ServiceProvider, kan je dat zo aangeven in je composer.json

JavaScript:
1
2
3
4
5
"autoload": {
    "psr-4": {
         "MBenjamins\Serverinfo\\": "src/"
    }
},

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 11:07

TheNephilim

Wtfuzzle

Allemaal zenuwachtig natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbenjamins
Barryvdh schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 08:11:
Hoe zit je composer.json eruit? Link?
Ik heb de code alleen lokaal staan.
Hieronder de inhoud van mijn composer.json
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
{
    "name": "mbenjamins/serverinfo",
    "description": "",
    "keywords": [],
    "license": "",
    "authors": [
        {
            "name": "Marcel Benjamins",
            "email": "marcelbenjamins@gmail.com"
        }
    ],
    "require": {
        "php": ">=5.4.0",
        "illuminate/support": "5.0.x"
    },
    "autoload": {
        "psr-4": {
            "MBenjamins\\Serverinfo\\": "src/"
        }
    },
    "minimum-stability": "dev"
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Na het aanpassen van je composer.json even composer dump-autoload runnen.

Zie https://getcomposer.org/doc/03-cli.md#dump-autoload

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
mbenjamins schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 09:50:
[...]

Ik heb de code alleen lokaal staan.
Maar waar heb je je package staan dan? Als je hem niet met composer binnen haalt, moet je hem handmatig inladen.

Dus als je nu heb je hem bijv staan in 'libraries/serverinfo', dan moet je in je root composer.json, die map laden. (dus "MBenjamins\Serverinfo\\": "libraries/serverinfo/src"). Zodra je hem dan met composer binnenhaalt (en hij in vendor/mbenjamins/serverinfo komt) kan je dat weghalen.

En dan inderdaad composer dump-autoload draaien, maar dat doe je dan dus voor je root composer.json, niet die van je package.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbenjamins
Misschien komt het omdat ik nog niet veel van composer snap.
Het lukt mij nog steeds niet ik plaats het onder autoload in de composer.json die in de root staat.
Heb ook al geprobeerd om alles te plaatsen in vendor/mbenjamins/serverinfo maar dan ook geen resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
mbenjamins schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 12:35:
Misschien komt het omdat ik nog niet veel van composer snap.
Het lukt mij nog steeds niet ik plaats het onder autoload in de composer.json die in de root staat.
Heb ook al geprobeerd om alles te plaatsen in vendor/mbenjamins/serverinfo maar dan ook geen resultaat.
Plaats je hele root composer.json dan eens?

Edit: Beter nog, maak een apart topic aan. Want dit topic is er niet om issue te bespreken.

[ Voor 12% gewijzigd door Barryvdh op 09-06-2015 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is er ook bepaalde literatuur (naast de Laracasts) die jullie adviseren? Ik ben zelf Easy Laravel 5 Video Workshop tegen het lijf gelopen, met couponcode laravel-news krijg je dan 10% korting en met couponcode easteregg krijg je zelfs 20% korting op de aanschaf. Is er iemand bekend met dit boek (en eventueel de video's), die wat meer over dit boek kan vertellen? Ik ben nu net 2 maanden bezig met Laravel 5, vind het tot nu toe wel fijn werken, maar zou graag meer willen weten van Laravel en wat de mogelijkheden er in zijn.

Ik zag ook dat er nog een ander Laravel 5 boek in de maak is, die is echter nog verre van voltooid, was dan weer wel goedkoper dan het door mij genoemde boek.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 10-06-2015 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Moe_
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-08 14:45
CptChaos schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 12:23:
Is er ook bepaalde literatuur (naast de Laracasts) die jullie adviseren? Ik ben zelf Easy Laravel 5 Video Workshop tegen het lijf gelopen, met couponcode laravel-news krijg je dan 10% korting en met couponcode easteregg krijg je zelfs 20% korting op de aanschaf. Is er iemand bekend met dit boek (en eventueel de video's), die wat meer over dit boek kan vertellen? Ik ben nu net 2 maanden bezig met Laravel 5, vind het tot nu toe wel fijn werken, maar zou graag meer willen weten van Laravel en wat de mogelijkheden er in zijn.

Ik zag ook dat er nog een ander Laravel 5 boek in de maak is, die is echter nog verre van voltooid, was dan weer wel goedkoper dan het door mij genoemde boek.
Ik zou gaan voor een abonnement om laracasts.com.

RTFM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

_Moe_ schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 14:51:
Ik zou gaan voor een abonnement om laracasts.com.
Ik weet dat er veel info is op Laracasts.com, maar mijn vraag was voor naast Laracasts, aangezien ik Laracasts al ken als website (nog niet alle filmpjes hoor), maar wel op zoek ben naar meer, zodat ik ook de informatie kan raadplegen op mijn werkplek (ik heb daar geen geluid ;)). :)

[ Voor 22% gewijzigd door CH4OS op 10-06-2015 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebsel
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:39
CptChaos schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 16:41:
[...]
Ik weet dat er veel info is op Laracasts.com, maar mijn vraag was voor naast Laracasts, aangezien ik Laracasts al ken als website (nog niet alle filmpjes hoor), maar wel op zoek ben naar meer, zodat ik ook de informatie kan raadplegen op mijn werkplek (ik heb daar geen geluid ;)). :)
Daar kun je nu de (sterk) verbeterde docs voor gebruikten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Siebsel schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 17:01:
Daar kun je nu de (sterk) verbeterde docs voor gebruikten :)
Dat begrijp ik, wij zitten echter nog op Laravel 5.0, geen idee of daarvoor de docs ook verbeterd zijn?
Zou mooi zijn, maar lijkt me niet, eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

Het zal jullie niet ontgaan zijn:
Laravel 5.1, eerste LTS release, is uit!
Discussies elders:
http://www.reddit.com/r/l...vel_51_has_been_released/
http://www.reddit.com/r/P...nnouncing_laravel_51_lts/

Met sterk verbeterde documentatie. Al is de API browser nog wel vrij karig. Die wordt natuurlijk automatisch gegenereerd, maar geeft dus gelijk aan dat de code zelf niet héél uitgebreid gedocumenteerd word. (Zie bijv: http://laravel.com/api/5....or.html#method_mergeRules )
(niet perfect voorbeeld :X )

Anyway, ik ben bij API doorlopen nog wel eens interessante dingen tegengekomen! Maar dan duik ik zelf in de letterlijke code om te kijken of dat iets handigs is.

Featurelijst van:
https://laravel-news.com/2015/06/laravel-5-1-released/

[list]
• Long Term Support
• New Documentation
• PSR-2
• Resolve a service from blade
• Broadcasting Events
• Better Application Unit Testing

(mijn toevoegingen:
[list]
• mcrypt gedumpt voor openssl
• Faker included
• php > 5.5.9
• quote: Artisan commands may now be defined using a simple, route-like "signature" protected $signature = 'email:send {user} {--force}';

Voor upgraden is er in de documentatie iets:
http://laravel.com/docs/5.1/upgrade

Ikzelf heb een ondertussen enigszins vrij complex CMS te porten, waar ik niet héél veel zin in heb. Geen unit tests maakt me enigszins bang... Don't ask.... :/

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
CptChaos schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 17:30:
[...]
Dat begrijp ik, wij zitten echter nog op Laravel 5.0, geen idee of daarvoor de docs ook verbeterd zijn?
Upgraden is zo gedaan. Daarnaast niet zoveel breaking changes dus bijna alles zal ook toepasbaar zijn op 5.0 nog.

En in 5.1 natuurlijk ook PSR-7 support, al moet je dan nog wel de Symfony http message bridge zelf requiren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebsel
CptChaos schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 17:30:
[...]
Ik gebruik de 'master' docs (sinds deze week dus de 5.1 docs) al sinds Taylor begonnen is met herschrijven, 99% is ook toepasbaar op 5.0 :)

Daarnaast, upgraden schijnt geen probleem te zijn en snel gedaan. Heb het zelf nog niet gedaan, op mijn werk zijn we dit nog aan het plannen voor onze projecten, maar de berichten op internet over upgraden zijn heel positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdextro
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-09 09:37
Voor degene die misschien al tegen het probleem aangelopen zijn dat er toch dingen stuk gaan.
Dit komt bij mij voornamelijk door het feit dat de lists() functie nu een Collection returned i.p.v. een array.

Om dit op te lossen kan je achter al je lists functies ->all() plaatsen.

Par example:
code:
1
$user_ids = User::all()->lists('id')->all();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
drdextro schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 10:25:
Voor degene die misschien al tegen het probleem aangelopen zijn dat er toch dingen stuk gaan.
Dit komt bij mij voornamelijk door het feit dat de lists() functie nu een Collection returned i.p.v. een array.

Om dit op te lossen kan je achter al je lists functies ->all() plaatsen.

Par example:
code:
1
$user_ids = User::all()->lists('id')->all();
Daarom is er dus ook de Upgrade Guide he ;)

Maar ik moet ook wel zeggen dat dat best een sneaky change is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
De komende uren is er een kortingsactie bij Laracasts omdat er nu meer dan 500 video's op de site staan - 50% korting op alle plans. Voor de laatste keer is ook het lifetime-abonnement terug.

[ Voor 3% gewijzigd door Chris7 op 11-06-2015 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand ervaring met PHPSpec met het bouwen van een Laravel Package? Voor PHPUnit bestaat Testbench die je netjes een fixture geeft met een volledige Laravel application container, maar ik heb nog niets gevonden wat hetzelfde doet voor PHPSpec.

Het enige wat ik wel heb gevonden, is een package genaamd phpspec-laravel. Leuk, maar gaat dus uit van een volledige en bestaande Laravel applicatie.

/edit: Ik heb zelf maar wat geschreven: Phpspec-testbench voor de geïnteresseerden. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2015 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-02 07:32
Barryvdh schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 17:10:
[...]

Uiteraard maar dat noem ik wel standaard tegenwoordig :p Voor Drupal gebruiken we Drush, Magento Magerun, Laravel en maatwerk composer en git etc.

Moet je inderdaad niet shared hosting van 2 euro pakken.
Om toch heel even hierop terug te komen. Heb je een aanrader voor een shared hosting welke ssh access heeft en composer? Is allemaal geen mission critical stuff dus dat zit wel goed.

Momenteel heb ik 2 kleine vps'en en 1 daarvan wil ik graag vervangen zodat ik me er zelf minder zorgen over hoef te maken. De andere gaat helaas niet lukken ben ik bang. Is ondertussen 21gb groot en nog steeds groeiende. Denk niet dat ik goedkoper uit ga komen dan mijn huidige vps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Ik weet het, ik stel domme vragen maar toch. Nu er een LTS versie van Laravel is, en er redelijk wat mensen te vinden zijn die hier mee willen en kunnen werken is het voor ons zakelijk gezien een optie aan het worden. En ik wil voor ik een beslissing maak waar ik de komende tijd aan vast zit graag beslagen ten ijs komen en ga dus een kleine evaluatie van 5.1 doen. Maar ik heb geen trek om wielen opnieuw uit te vinden.

Om het gemakkelijker te maken voor onze frontenders wil ik geen nieuwe template taal introduceren, en ik moet dus blade vervangen voor Twig. Maar als ik het goed heb, zou Barry zijn implementatie van Twig ook onder 5.1 moeten werken. Klopt dat?

Ten tweede is een soort van admin panel system zeer wenselijk, geen mega grote Drupal achtige toestanden maar een simpele CRUD generator met een login is vaak al voldoende. Gaat erom dat wij zonder al te veel kunst en vliegwerk een control panel op te zetten. Rollen is geen must. Iemand een suggestie?

Middleware heb ik mij al in gelezen, en ik gok dat ik hiervoor wederom bij een stukje code van Barry ga uitkomen, ik wil graag de HTTP cache van Symfony2 blijven gebruiken. Die bevalt prima en is redelijk makkelijk te vervangen voor Varnish als het nodig is.

En dan nog asset management, maar ik denk dat onze frontenders graag de huidige build stack van sass met grunt willen blijven gebruiken maar is het handiger om ze proberen over te halen naar Gulp omdat dit nu soort van mee geleverd wordt?

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
kwaakvaak_v2 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 10:29:
Om het gemakkelijker te maken voor onze frontenders wil ik geen nieuwe template taal introduceren, en ik moet dus blade vervangen voor Twig. Maar als ik het goed heb, zou Barry zijn implementatie van Twig ook onder 5.1 moeten werken. Klopt dat?
Ja, http://github.com/rcrowe/TwigBridge zou gewoon moeten werken op 5.1
Ten tweede is een soort van admin panel system zeer wenselijk, geen mega grote Drupal achtige toestanden maar een simpele CRUD generator met een login is vaak al voldoende. Gaat erom dat wij zonder al te veel kunst en vliegwerk een control panel op te zetten. Rollen is geen must. Iemand een suggestie?
Niet echt, zijn wel meerdere packages maar nog niks gevonden waar ik helemaal blij van wordt.
Je hebt dingen als:
https://asgardcms.com/en
https://octobercms.com/
en wat simpeler:
https://github.com/FrozenNode/Laravel-Administrator
Middleware heb ik mij al in gelezen, en ik gok dat ik hiervoor wederom bij een stukje code van Barry ga uitkomen, ik wil graag de HTTP cache van Symfony2 blijven gebruiken. Die bevalt prima en is redelijk makkelijk te vervangen voor Varnish als het nodig is.
Is niet echt een vraag? https://github.com/barryvdh/laravel-httpcache zou moeten werken met L5.1. Al even niet gebruikt, maar het is in principe niet veel meer als een middleware. Heb daar ook een losse wrapper voor, om de Symfony/StackPHP middleware te gebruiken in Laravel: https://github.com/barryvdh/laravel-stack-middleware
En dan nog asset management, maar ik denk dat onze frontenders graag de huidige build stack van sass met grunt willen blijven gebruiken maar is het handiger om ze proberen over te halen naar Gulp omdat dit nu soort van mee geleverd wordt?
Kan voordelen hebben, maar staat er verder redelijk los van volgens mij. Dus als je graag Grunt gebruikt kan je dat makkelijk blijven doen. Qua php heb je alleen een 'elixir()' helper volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
thanks... die Frozennode is denk ik wel iets bruikbaars, die andere twee zijn te CMS georiënteerd voor zover ik kan zien.

Ik vond er wel een hoop op packagist, https://packagist.org/search/?q=admin%20laravel dus ik ga er toch maar eens een paar van bekijken. Het zijn 'simpele' sites waar wij Laravel voor willen gaan inzetten dus ik kom wel weg met een list en een edit/delete knop :)

Dat stack project klinkt ook wel bruikbaar als middleware systeem, zet ik ook even op de short list.

Nu alleen nog even de slag in mijn hoofd maken van Doctrine2 naar Eloquent, maar dat kan nooit heel lastig zijn. Jammer alleen dat https://github.com/johmue/mysql-workbench-schema-exporter nog geen support heeft om models direct vanuit Mysql workbench te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Gebruik je zelf altijd Twig in plaats van Blade? Ik kan me voorstellen dat als je Twig gewent bent, dat je die liever blijft gebruiken, of zijn er andere redenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
TheNephilim schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 11:42:
[...]

Gebruik je zelf altijd Twig in plaats van Blade? Ik kan me voorstellen dat als je Twig gewent bent, dat je die liever blijft gebruiken, of zijn er andere redenen?
is dit voor mij of voor Barry? Want mijn reden stond er, onze frontenders kennen twig en ik wil ze geen nieuwe taal forceren. Plus persoonlijk vind twig meer doordacht op de manier waarop extensies, sandboxing etc werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

kwaakvaak_v2 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 12:02:
[...]

is dit voor mij of voor Barry? Want mijn reden stond er, onze frontenders kennen twig en ik wil ze geen nieuwe taal forceren. Plus persoonlijk vind twig meer doordacht op de manier waarop extensies, sandboxing etc werkt.
Ja Barry eigenlijk, ik ben wel benieuwd hoe hij daar tegenaan kijkt. Maar inderdaad, als je Twig kunt gebruiken en de frontenders zijn er toch al bekend mee, dan snap ik dat je daarvoor kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
TheNephilim schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 11:42:
[...]

Ja, gebruik eigenlijk nooit Blade. Vooral omdat Twig populairder was en wat meer volwassen aanvoelde.
En voor designers, dat het gewoon niet mogelijk is random php in je templates te stoppen.
En twig is /was wat veiliger in het begin, toen Blade nog standaard niet escaped was.
Tegenwoordig is het wel iets beter met Blade allemaal, maar ik blijf lekker bij Twig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Barryvdh schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 12:49:
[...]

Ja, gebruik eigenlijk nooit Blade. Vooral omdat Twig populairder was en wat meer volwassen aanvoelde.
En voor designers, dat het gewoon niet mogelijk is random php in je templates te stoppen.
En twig is /was wat veiliger in het begin, toen Blade nog standaard niet escaped was.
Tegenwoordig is het wel iets beter met Blade allemaal, maar ik blijf lekker bij Twig :)
Twig is een stuk bekender inderdaad, nooit echt wat mee gedaan, maar ik had daar al wel eens wat van gezien. Blade was voor mij helemaal nieuw en zou ik buiten Laravel nooit tegen gekomen zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
TheNephilim schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 10:04:
[...]

Twig is een stuk bekender inderdaad, nooit echt wat mee gedaan, maar ik had daar al wel eens wat van gezien. Blade was voor mij helemaal nieuw en zou ik buiten Laravel nooit tegen gekomen zijn denk ik.
Dat laatste weet ik wel zeker aangezien het als specifieke feature voor Laravel gemaakt is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• expor
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-08 21:53
Misschien moet ik hier een apart topic voor aanmaken maar zoals ik eerder aanhaalde ondersteund mijn webhost (Antagonist) geen SSH. Ik wil graag de nieuwe technieken gebruiken zoals composer en git direct op mijn webhost maar dit is dus nu helaas niet mogelijk. FTPloy is mij al aangeraden wat een worst-case oplossing is uiteraard. Antagonist bevalt mij prima daar de uptime gewoon goed is en sinds de migratie naar nieuwe hardware is performance ook nooit een issue geweest (het zijn geen grote commerciële websites). Iemand tips voor een host die prijstechnisch en kwalitatief hetzelfde is maar dan met SSH ondersteuning?

AMD 5800X3D | 16gb DDR 4 @ 3800/14 | 4070 Ti | 1TB Samsung Evo 970, 1TB Samsung Evo 860, 512MB Crucial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Ik heb ook een leuk Laravel vraagje. Ik wil in Laravel 5 een API gaan bouwen. Nu zit ik heel erg in m'n maag met hoe ik authenticatie af wil gaan handelen, laat ik eerst een login request doen en geef ik een token terug die ze vervolgens bij elk verzoek mee moeten sturen? Ga ik sessies gebruiken? Of bij elk verzoek authenticatie? Iemand hier ervaring met zo'n situatie?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
DennusB schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 12:35:
Ik heb ook een leuk Laravel vraagje. Ik wil in Laravel 5 een API gaan bouwen. Nu zit ik heel erg in m'n maag met hoe ik authenticatie af wil gaan handelen, laat ik eerst een login request doen en geef ik een token terug die ze vervolgens bij elk verzoek mee moeten sturen? Ga ik sessies gebruiken? Of bij elk verzoek authenticatie? Iemand hier ervaring met zo'n situatie?
Gewoon de OAuth2 standaard gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
expor schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 12:27:
Misschien moet ik hier een apart topic voor aanmaken maar zoals ik eerder aanhaalde ondersteund mijn webhost (Antagonist) geen SSH. Ik wil graag de nieuwe technieken gebruiken zoals composer en git direct op mijn webhost maar dit is dus nu helaas niet mogelijk. FTPloy is mij al aangeraden wat een worst-case oplossing is uiteraard. Antagonist bevalt mij prima daar de uptime gewoon goed is en sinds de migratie naar nieuwe hardware is performance ook nooit een issue geweest (het zijn geen grote commerciële websites). Iemand tips voor een host die prijstechnisch en kwalitatief hetzelfde is maar dan met SSH ondersteuning?
https://www.digitalocean.com/pricing/ $5 voor een basis VPS met shell is niet heel duur, en je kunt voor zover ik weet kiezen om een droplet in Amsterdam aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 15:54 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Slarioux schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 13:37:
[...]

Krijg je met 512MB composer uberhaupt wel draaiend?
composer install is niet zo zwaar. Het is vooral composer update dat geheugen trekt. Op je productie server doe je toch alleen maar install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Sentinel is wel een mooi pakket volgens mij, dus dit is goed nieuws: https://twitter.com/dansyme/status/611072683657146368

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kwaakvaak_v2 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 11:11:
thanks... die Frozennode is denk ik wel iets bruikbaars, die andere twee zijn te CMS georiënteerd voor zover ik kan zien.
Hallo kwaakvaak_v2,

Ik ben de developer van AsgardCms, en al komt er 'CMS' in de naam voor, het is vooral een geschikt voor RAD (rapid application developement). AsgardCms is verdeeld in modules.
Out of the box, komt er dus een user module met rechten beheer, settings module, enz.

De bedoeling van AsgardCms is dus om heel snel nieuwe modules te kunnen developen voor jouw klant/project. Er is een 'Workshop' Module, die het aanmaken van modules heel snel maakt. Een soort scaffolder dus.

Op de blog staat er nu al een video over hoe snel en makkelijk het is om AsgardCms te installeren, ik ga binnenkort ook eentje maken over het scaffolding van modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 15:03:
[...]

Hallo kwaakvaak_v2,

Ik ben de developer van AsgardCms, en al komt er 'CMS' in de naam voor, het is vooral een geschikt voor RAD (rapid application developement). AsgardCms is verdeeld in modules.
Out of the box, komt er dus een user module met rechten beheer, settings module, enz.

De bedoeling van AsgardCms is dus om heel snel nieuwe modules te kunnen developen voor jouw klant/project. Er is een 'Workshop' Module, die het aanmaken van modules heel snel maakt. Een soort scaffolder dus.

Op de blog staat er nu al een video over hoe snel en makkelijk het is om AsgardCms te installeren, ik ga binnenkort ook eentje maken over het scaffolding van modules.
Ha Nicolas, leuk dat je ook op GoT zit nu :)

Ik heb AsgardCMS nog niet geprobeerd, maar het viel me op hoeveel het leek op wat ik zelf intern gebruik nu. Komt natuurlijk ook deels door het AdminLTE template, maar toch. Zal het ook eens proberen binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebsel
[...]

Zolang je ook een swap partitie aanmaakt, is 512MB geen probleem. Anders kun je soms wel tegen limieten aanlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-02 07:32
[...]

Werkt perfect op mijn 128MB vps. :9 (Wel 128mb swap)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Moe_
Barryvdh schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 15:22:
[...]

Ik heb AsgardCMS nog niet geprobeerd, maar het viel me op hoeveel het leek op wat ik zelf intern gebruik nu. Komt natuurlijk ook deels door het AdminLTE template, maar toch. Zal het ook eens proberen binnenkort.
Heb je AdminLTE toevallig in een package zitten?

RTFM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barryvdh schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 15:22:
[...]

Hehe, bedankt om AsgardCms te hebben vermeld. :)
_Moe_ schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 08:40:
[...]

Heb je AdminLTE toevallig in een package zitten?
AdminLTE is gewoon via bower binnen te halen, je kan dus: "admin-lte": "~2.0.5", in you bower.json file toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:20
Zonder direct Laravel te beoordelen waarom heeft Laraval veel statische classes en geen DI met services. BV:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
class UserController extends BaseController {

/**
     * Show the profile for the given user.
     */
    public function showProfile($id)
    {
        $user = User::find($id);

return View::make('user.profile', array('user' => $user));
    }

}

Route::get('user/{id}', 'UserController@showProfile');

Waarom niet gewoon een $session service injecten en dan ->getUser() ? En in plaats van return View::male gewoon een nieuw XXXResponse object returnen? Is dit niet enorm nadelig om je coden te unit testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

In Laravel (zonder ooit echt iets met Laravel gedaan te hebben) zijn dat Facades. Zie hier: http://laravel.com/docs/5.1/facades

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
DennusB schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 12:35:
JSON web tokens of/en OAuth gebruiken. Geen sessies of cookies, niet meer vaan deze tijd icm REST API's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
LEDfan schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 13:38:
Zonder direct Laravel te beoordelen waarom heeft Laraval veel statische classes en geen DI met services. BV:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15

/**
     */
    {

}

}

Waarom niet gewoon een $session service injecten en dan ->getUser() ? En in plaats van return View::male gewoon een nieuw XXXResponse object returnen? Is dit niet enorm nadelig om je coden te unit testen?
Facades zijn juist enorm goed te testen, en zo ontworpen om de code 'fluent' te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkZzZ
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-09 10:02
LEDfan schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 13:38:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15

/**
     */
    {

}

}

Je kan het ook altijd anders doen natuurlijk

RouteServiceProvider.php
PHP:
1
2
3
4
5
    public function boot(Router $router) {
        parent::boot($router);

$router->model('user', 'App\User');
    }

routes.php
PHP:
1
$router->get('/user/{user}', ['uses' => 'UserController@showProfile']);

UserController.php
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<?php namespace App\Http\Controllers;

use App\User;

class UserController extends Controller {

public function showProfile(User $user) {

return view('user.showProfile', compact('user'));
    }

}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:20
Bedankt voor de interessante antwoorden. Je kan het dus toch met DI doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
LEDfan schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 07:49:
Bedankt voor de interessante antwoorden. Je kan het dus toch met DI doen.
Ja, Laravel is heel flexibel, er zijn meerdere manieren om hetzelfde resultaat te bereiken. Dat kan een probleem zijn omdat het dan niet duidelijk is welke manier 'beter' is, maar zorgt er wel voor dat je veel zaken op je eigen, gewenste manier kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chris7 schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 14:49:
[...]

Ja, Laravel is heel flexibel, er zijn meerdere manieren om hetzelfde resultaat te bereiken. Dat kan een probleem zijn omdat het dan niet duidelijk is welke manier 'beter' is, maar zorgt er wel voor dat je veel zaken op je eigen, gewenste manier kunt doen.
Eens. Overigens niet persé een negatief iets, maar om je view aan te spreken binnen een Laravel applicatie, zijn er eigenlijk al 4 mogelijkheden:

• app('view')->... (IOC container middels globale functie)
• view()... (globale functie, in feite alias van hierboven)
• View:: (facade)
• Illuminate\View\Factory... (direct)

Leuk, maar die globale functies mogen van mij wel weg. Liever alles consistent via Facades of IOC doen, dan ff "makkelijk" met een "vieze" globale functie zaken aanroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Verwijderd schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 22:14:
[...]

Eens. Overigens niet persé een negatief iets, maar om je view aan te spreken binnen een Laravel applicatie, zijn er eigenlijk al 4 mogelijkheden:

• app('view')->... (IOC container middels globale functie)
• view()... (globale functie, in feite alias van hierboven)
• View:: (facade)
• Illuminate\View\Factory... (direct)

Leuk, maar die globale functies mogen van mij wel weg. Liever alles consistent via Facades of IOC doen, dan ff "makkelijk" met een "vieze" globale functie zaken aanroepen.
Al heeft het natuurlijk hetzelfde effect.

Voordeel van die functies is dat je autocomplete beter werkt, omdat PHPStorm ed. wel functies indexeren, maar dynamische class_alias (Facades) niet tof vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Ik heb even een redelijke simpele vraag:

Er is een upgrade guide voor applicatie naar nieuwe versies brengen. Top. Maar is die er ook voor als je een Laravel package hebt? Met service provider en dergelijke. Omdat het wel even echt anders werkt. ( $this->package( ... ) werkt niet meer en dergelijke, de config is helemaal anders )

edit:
Ik besef me dat ik misschien op Github naar wat packages kan kijken hoe ze L5 compatible geworden zijn, maar ideaal is het niet. :X

[ Voor 17% gewijzigd door afraca op 21-06-2015 13:24 ]

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

afraca schreef op zondag 21 juni 2015 @ 13:21:
Ik heb even een redelijke simpele vraag:

Er is een upgrade guide voor applicatie naar nieuwe versies brengen. Top. Maar is die er ook voor als je een Laravel package hebt? Met service provider en dergelijke. Omdat het wel even echt anders werkt. ( $this->package( ... ) werkt niet meer en dergelijke, de config is helemaal anders )
Laravel 5.1 Docs: Packages

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Ok, fair point, het is niet helemaal rocket science :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebsel
Barryvdh schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 22:42:
[...]Voordeel van die functies is dat je autocomplete beter werkt, omdat PHPStorm ed. wel functies indexeren, maar dynamische class_alias (Facades) niet tof vinden.
Ik geloof dat iemand hier een handige helper voor gemaakt heeft, zodat PhpStorm Facades wel snapt... Ik kan alleen ff niet meer op z'n naam komen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogue
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 16:49
Sinds vanochtend heb ik in een nieuw project een error wanneer ik artisan opdracht geef een model of controller te maken:
code:
1
2
3
4
$ php artisan make:model MyModel

[RuntimeException]                       
  Unable to detect application namespace.

Na enig zoeken kom ik tot de conclusie dat het zou kunnen liggen aan een fout in composer.json. Ik zag daar geen enkele fout met het blote oog, JSONLint gaf wel wat feedback:
code:
1
Invalid array length

Mocht iemand hier tegenaan lopen, ik heb composer.json uit een ander project gepakt (en aangepast) en toen wilde artisan alle make: instructies weer uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

analogue schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 12:21:
Sinds vanochtend heb ik in een nieuw project een error wanneer ik artisan opdracht geef een model of controller te maken:
code:
1
2
3
4
$ php artisan make:model MyModel

[RuntimeException]                       
  Unable to detect application namespace.

Na enig zoeken kom ik tot de conclusie dat het zou kunnen liggen aan een fout in composer.json. Ik zag daar geen enkele fout met het blote oog, JSONLint gaf wel wat feedback:
code:
1
Invalid array length

Mocht iemand hier tegenaan lopen, ik heb composer.json uit een ander project gepakt (en aangepast) en toen wilde artisan alle make: instructies weer uitvoeren.
Even je composer.json posten (eventueel in een nieuw topic) en dan moet er toch wel snel te zien zijn wat het probleem is. Overigens niet heel slim om de gehele composer.json zo te kopieëren van een ander project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogue
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 16:49
Ja klopt, ik zal het even nuanceren. Ik heb een nieuw project gemaakt, nieuwe composer.json genomen, mijn dependencies daar weer in gezet.

Punt was vooral om mensen te behoeden voor het zoeken naar de (niet zo evidente) oorzaak, hoe je het op wil lossen is niet aan mij. :)

[ Voor 3% gewijzigd door analogue op 23-06-2015 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

-

[ Voor 98% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 15:54 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Slarioux schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 14:43:
Ik krijg het zo 1-2-3 niet voor elkaar om de debugbar bij een specifieke view uit te zetten. Tips of trucs?
Wat heb je geprobeerd? Zoiets in je routes.php of AppServiceProvider werkt niet?
PHP:
1
2
3
if (\Request::is('ditniet/*')) {
    \Debugbar::disable();
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

-

[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 15:54 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Slarioux schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 15:10:
Arg. Scheelt als je de facade toevoegt :P
Zonder facades ;)

PHP:
1
2
3
if ($request->is('ditniet/*')) {
    debugbar()->disable();
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 15:03:
[...]

Hallo kwaakvaak_v2,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Dat klinkt best goed, en ik heb je project even bekeken, maar ik weet niet zeker is of dat is wat ik ongeveer wil. Documentatie is niet helemaal helder hoe je ik modules moet maken, maar dat had je zo te lezen zelf ook al in de gaten. En belangrijker, het voelt redelijk afgebakend, dat wil zeggen het moet in asgard passen of passend gemaakt worden en dat is precies wat ik niet wil. Daar gebruiken wij nu vooral Drupal voor.

Wat ik soort van zoek is juist iets wat laagdrempeliger is, en meer de modellen of database volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Siebsel schreef op maandag 22 juni 2015 @ 09:06:
[...]

Ik geloof dat iemand hier een handige helper voor gemaakt heeft, zodat PhpStorm Facades wel snapt... Ik kan alleen ff niet meer op z'n naam komen... :+
Oeh, met de nieuwe PHPStorm EAP werkt het automatisch aanvullen van de App container nu nog beter :)

PHP:
1
2
3
4
5
6
    $app = app();
    $app['events']->listen();
    $app->make('events')->listen();
    app('events')->listen();
    \App::make('events');
    app('My\ClassName')->someMethod();

Wordt 'events' automatisch aangevuld als voorbeeld, en wordt herkend dat het een 'Illuminate\Events\Dispatcher' class is.
En als hij niet herkend wordt, gaat hij ervan uit dat het een type van die class is (dus 'My\ClassName' in het voorbeeld) (Als je de ide-helper:meta command gebruikt dus dan)

[ Voor 3% gewijzigd door Barryvdh op 25-06-2015 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebsel
Barryvdh schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 14:48:
[...]

Oeh, met de nieuwe PHPStorm EAP werkt het automatisch aanvullen van de App container nu nog beter :)

PHP:
1
2
3
4
5
6
    $app = app();
    app('events')->listen();

Wordt 'events' automatisch aangevuld als voorbeeld, en wordt herkend dat het een 'Illuminate\Events\Dispatcher' class is.
En als hij niet herkend wordt, gaat hij ervan uit dat het een type van die class is (dus 'My\ClassName' in het voorbeeld) (Als je de ide-helper:meta command gebruikt dus dan)
Wow, dat ziet er wel supernice uit :o O+

Overigens begin ik zelf langzaamaan over te stappen op
code:
1
 app(\My\ClassName::class)->someMethod();
i.p.v. een string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Siebsel schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 15:06:
[...]

Wow, dat ziet er wel supernice uit :o O+

Overigens begin ik zelf langzaamaan over te stappen op
code:
1
 app(\My\ClassName::class)->someMethod();
i.p.v. een string.
PHP:
1
app(\Exception::class)->getCode();

Werkt ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

De standaard Laravel 'Auth' maar eens vervangen door 'Sentinel'. Werkt allemaal wel erg mooi trouwens, al was het even vogelen met waar wel/niet te integreren.

Zit nu alleen met het 'permissions' met een vraagstuk. Daar heb ik een middleware voor gemaakt, dat werkt prima met de nieuwe middleware parameters in Laravel 5.1. Echter vraag ik me af hoe ik nu iets doe als...

- Admin: kan alle posts beheren.
- Moderator: alleen de posts van zichzelf beheren.

Leent een 'Request->authorize()' zich daar niet beter voor dan middleware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Moe_
Daarvoor maak ik gebruik van de volgende package:

http://packalyst.com/packages/package/zizaco/entrust

RTFM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebsel
TheNephilim schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 17:34:
De standaard Laravel 'Auth' maar eens vervangen door 'Sentinel'. Werkt allemaal wel erg mooi trouwens, al was het even vogelen met waar wel/niet te integreren.

Zit nu alleen met het 'permissions' met een vraagstuk. Daar heb ik een middleware voor gemaakt, dat werkt prima met de nieuwe middleware parameters in Laravel 5.1. Echter vraag ik me af hoe ik nu iets doe als...

- Admin: kan alle posts beheren.
- Moderator: alleen de posts van zichzelf beheren.

Leent een 'Request->authorize()' zich daar niet beter voor dan middleware?
Dit zou je misschien beter met een form request validator kunnen doen (en dan het stukje 'Authorizing Form Requests'). Hoewel hier wordt gesproken over 'form validation' is dit ook prima te gebruiken op bijvoorbeeld GET requests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Entrust heb ik ook bekeken, maar ook daar vind ik geen oplossing voor het 'als post->user_id === $user->id is, dan mag hij zijn eigen post bewerken/bekijken/etc.'.
Siebsel schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 09:23:
[...]

Dit zou je misschien beter met een form request validator kunnen doen (en dan het stukje 'Authorizing Form Requests'). Hoewel hier wordt gesproken over 'form validation' is dit ook prima te gebruiken op bijvoorbeeld GET requests.
Ja dat zal ik toch eens gaan bekijken. Het komt neer op hasPermission('edit_others_posts') || (hasPermission('edit_posts') && $post->user_id === $user->id).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebsel
Je krijgt dan zoiets:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
<?php

namespace app\Http\Requests;

class ManagePostRequest extends Request
{
    /**
     * @return bool Determine if the user is authorized to make this request.
     */
    public function authorize()
    {
        return hasPermission('edit_others_posts') || (hasPermission('edit_posts') && $post->user_id === $user->id);
    }

/**
     * @return array Get the validation rules that apply to the request.
     */
    public function rules()
    {
        return [
            //
        ];
    }
}

Waarbij je $post zelf nog ff moet fixen ;) En dan in de betreffende methods (of in de construct, werkt volgens mij ook)

PHP:
1
public function edit(\app\Http\Requests\ManagePostRequest $requestValidator) { }

edit:
[...]

PHP:
1
2
3
4
5
6
    $app = app();
    app('events')->listen();

Vandaag is PhpStorm 9 officieel uitgekomen :)

[ Voor 40% gewijzigd door Siebsel op 08-07-2015 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:50

Priet

To boldly do what no one has..

Inline Debugging for PHP _/-\o_

PHP:
1
2
3
4
5
6
    $app = app();
    app('events')->listen();

Dat werkt inderdaad heel fijn nu :)

[ Voor 49% gewijzigd door Priet op 08-07-2015 17:26 ]

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Laatst online: 00:49
Vroeg me af of je het volgende ook kan doen (Laravel 4.2 gebruiker hier nog, voor dit project althans).

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
function crunchNumbersForToday()
{
    return $this->crunchSomeInformationInRange(Payments::where('created_at', Carbon::now()));    
}

function crunchNumbersInRange($range)
{
    $paymentsToCrunch = Payment::where('state', 'payed')->append($range)->get();

// Work with the payments
}

Dus, dat je 1 query aan een andere query kan "appenden" zeg maar.

Ziet er naar uit dat ik met Scopes wel wat in elkaar kan knutselen.

[ Voor 16% gewijzigd door ZpAz op 08-07-2015 19:36 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whinger
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-09 09:39
Wat je ook zou kunnen doen is dat je je builder/query object doorgeeft, maar zoals je al aangeeft, eigenlijk kun je dat met scopes ook heel mooi oplossen.

Het lastige met builder/query objecten doorgeven is dat je heel erg moet oppassen met bijvoorbeeld orWhere statements, oftewel dat je 1e functie welke bepaalde where statements aan het object toevoegd niet ongedaan worden gemaakt door je 2e functie welk ergens een orWhere ervoor zorgt dat de where statements in je 1e functie er niet meer toe doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebsel
Net geprobeerd, dat gaat veel tijd en 'zoekwerk' schelen 8) Je hoeft nu niet zelf meer elke keer die variabelen boom te doorzoeken en je ziet veel sneller hoe en wat _/-\o_ :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
j.devreede schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 09:13:
Wat je ook zou kunnen doen is dat je je builder/query object doorgeeft, maar zoals je al aangeeft, eigenlijk kun je dat met scopes ook heel mooi oplossen.

Het lastige met builder/query objecten doorgeven is dat je heel erg moet oppassen met bijvoorbeeld orWhere statements, oftewel dat je 1e functie welke bepaalde where statements aan het object toevoegd niet ongedaan worden gemaakt door je 2e functie welk ergens een orWhere ervoor zorgt dat de where statements in je 1e functie er niet meer toe doen.
Ja precies. Heb het nu zelf zo gedaan:

PHP:
1
2
3
function doSomething($scopeName) { 
    Model::$scopeName('param')->get(); 
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whinger
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-09 09:39
ZpAz schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 10:29:
[...]

Ja precies. Heb het nu zelf zo gedaan:

PHP:
1
2
3
function doSomething($scopeName) { 
    Model::$scopeName('param')->get(); 
}
Ik begrijp niet helemaal waarom je een variabele scope naam zou willen gebruiken,
maar daar zal je vast een goede reden voor hebben.

Wat ik bedoelde was iets als:
PHP:
1
2
3
4
5
function withAllotViews($model) { 
    return $model->where('views', '>', 100);
}
$model = Foo::where('iets', '=', 'iets');
$result = withAllotViews($model)->get();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 21:41
j.devreede schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 11:00:
[...]

Ik begrijp niet helemaal waarom je een variabele scope naam zou willen gebruiken,

PHP:
1
2
3
4
5
}
Dat werkt toch gewoon prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
j.devreede schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 11:00:
[...]

PHP:
1
2
3
4
5
}
Het ging om een methode om facturen te genereren op basis van een bepaalde timeframe. Hierbij keek ik naar betalingen in een bepaald timeframe (bijvoorbeeld week, of maand) en keek eerst of ik in datzelfde tijdframe niet al een factuur had.

Deze where werd dus op 2 modellen uitgevoerd, zowel Invoice, voor de duplicatie controlle, als op Payment voor welke hij dan moest hebben indien er gegenereerd moest worden.

Met een globale scope kon ik iets maken als whereWeek() en whereMonth(). Welke ik dan op beiden kon gebruiken.

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
// Over simplificatie.
function generateInvoicesInTimeFrame($timeFrameScope) {
    // check
    if(Invoice::$timeFrameScope()->count() == 0)
    {
        // genereer op basis van de payments in dezelfde timeframe
        $payments = Payment::$timeFrameScope()->get();
    }
}

Ondertussen daarvan afgestapt en pass ik een begin en einddatum naar de betreffende functie.

[ Voor 13% gewijzigd door ZpAz op 09-07-2015 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Ik ben voornemens om Laravel te leren na jaren van development in het Drupal CMS. Ik denk dat ik met Laravel kan groeien als developer. Wat ik in de jaren wel heb geleerd is dat ik beter leer vanuit een boek dan door het kijken van video's. Ik begrijp dat Laracasts de manier is om Laravel te leren maar ik leer niet graag van video's en je moet voor Laracasts betalen. Is er een goed boek dat je Laravel 5(.1) leert? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Cubic X schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 20:09:
Is er een goed boek dat je Laravel 5(.1) leert? :)
http://laravel5essentials.com/

Heb het boek zelf niet, dus kan niet zeggen of het een goed boek is.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Cubic X schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 20:09:
Ik ben voornemens om Laravel te leren na jaren van development in het Drupal CMS. Ik denk dat ik met Laravel kan groeien als developer. Wat ik in de jaren wel heb geleerd is dat ik beter leer vanuit een boek dan door het kijken van video's. Ik begrijp dat Laracasts de manier is om Laravel te leren maar ik leer niet graag van video's en je moet voor Laracasts betalen. Is er een goed boek dat je Laravel 5(.1) leert? :)
Zelf heb ik tot nu toe het meeste van Laravel geleerd dankzij Laracasts, met name de basics / fundamentals, die kun je gewoon gratis bekijken, de gehele serie, daarnaast verschilt het of de video grats is of niet, vaak zijn dat introducties op bepaalde zaken, het staat er altijd bij vermeld als het gratis is in ieder geval. ;)

Vervolgens ben ik verder gegaan in de docs als ik dingen niet begreep of even niet meer wist. Sinds 5.1 zijn de docs ook super uitgebreid! Mocht je toch echt een boek willen; http://www.easylaravelbook.com/ is (of wordt nog) bijgewerkt voor Laravel 5.1.

Daarnaast gebruik ik af en toe (in het kader van "Hoe heette het ook alweer?") af en toe ook de Laravel cheatsheet.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 10-07-2015 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Op mijn werk hebben de Laravel applicaties een ontwikkel- en productieomgeving en daarvoor ook aparte databases e.d. In de ontwikkelomgeving gebruik ik veelvuldig Barry's Debugbar, maar we willen deze uitschakelen voor de productieomgeving.

Het mooiste zou zijn, als dus enkel in de ontwikkelomgeving de Debugbar Service provider geladen wordt, maar in de productie omgeving niet. Ik heb zelf al eea geprobeerd, maar krijg het nog niet echt aan de praat, zowel met \Debugbar::disabl(); niet (wat volgens Git zou moeten werken) als middels een vage if constructie binnen de providers array in app.php (al lijkt het laatste mij wel de mooiste oplossing). Iemand enig idee hoe ik dat kan bewerkstelligen?

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 24-07-2015 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJerome
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-07 15:33
Je kunt de service provider weglaten uit de configuratie en deze alleen inladen op een specifieke environment, bijvoorbeeld in je AppServiceProvider:

PHP:
1
2
3
if ($this->app->environment('local')) {
    $this->app->register('Barryvdh\Debugbar\ServiceProvider');
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Voorbeeldje in de readme (bij Lumen)
PHP:
1
2
3
if (env('APP_DEBUG')) {
 $app->register(Barryvdh\Debugbar\LumenServiceProvider::class);
}

Werkt zelfde voor laravel, natuurlijk wel andere service provider.

Maar hij zou gewoon moeten laden, afhankelijk van de app.debug config waarde..

[ Voor 13% gewijzigd door Barryvdh op 24-07-2015 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schonhose
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 20:01

Schonhose

Retro Icoon

Iemand ervaring met WT-NMP (Windows) in combinatie met 'php artisan tinker'?

Ik krijg het niet aan de praat, wanneer ik het commando uitvoer krijg ik een open_basedir restriction foutmelding.

Dit path verwijst naar mijn home directory terwijl het path wat toegestaan is op de USB drive staat.

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schonhose
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 20:01

Schonhose

Retro Icoon

Het lijkt erop dat de configuratie verwijst naar de HOME variable in Windows. Deze heb ik via een bat bestand veranderd naar de current working directory. Daarna werkt het naar behoren.

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-09 09:07
@Barryvdh, ik heb sinds het begin meegelezen en ben net zoals meerderen hier gestart met Laravel. Nu zag ik dat je iets zei over Laravel en Drupal op dezelfde soort servers:
Ligt er aan wat je er op gaat draaien allemaal :P Ik heb er iig geen bijzondere hosting voor, gewoon dezelfde servers als Wordpress/Drupal/maatwerk etc.
Nu is mijn vraag op wat voor soort server je dit hebt draaien (CentOS bijv. en welke specificaties)?
Ik ben namelijk leuk aan het spelen op een eigen VPS. Laravel is vrij duidelijk in wat de vereisten zijn, maar Drupal niet écht. Momenteel draait Drupal écht p :o :o ptraag, maar Laravel supersnel. Nu kun je deze twee ook niet vergelijken, maar vandaar dat ik denk dat mijn eigen server nog niet top is ingesteld.

Nu zou dit in een apart topic kunnen, maar aangezien meerdere mensen hier met hostingvragen zitten, en jij degene bent die er het meeste vanaf weet (denk ik :9 ) en daarom misschien ook het beste een antwoord kunt geven.

Wat meer ontopic nu; zijn er ook al veel mensen hier die met octobercms gewerkt hebbten? Want dit zou ik zelf willen gebruiken als basis voor kleine sites, maar alle plugins worden voor Octobercms geschreven en geïmplementeerd. Is dit een slechte manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Krilo_89 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 15:40:
@Barryvdh, ik heb sinds het begin meegelezen en ben net zoals meerderen hier gestart met Laravel. Nu zag ik dat je iets zei over Laravel en Drupal op dezelfde soort servers:

[...]

Nu is mijn vraag op wat voor soort server je dit hebt draaien (CentOS bijv. en welke specificaties)?
Ik ben namelijk leuk aan het spelen op een eigen VPS. Laravel is vrij duidelijk in wat de vereisten zijn, maar Drupal niet écht. Momenteel draait Drupal écht p :o :o ptraag, maar Laravel supersnel. Nu kun je deze twee ook niet vergelijken, maar vandaar dat ik denk dat mijn eigen server nog niet top is ingesteld.

Nu zou dit in een apart topic kunnen, maar aangezien meerdere mensen hier met hostingvragen zitten, en jij degene bent die er het meeste vanaf weet (denk ik :9 ) en daarom misschien ook het beste een antwoord kunt geven.

Wat meer ontopic nu; zijn er ook al veel mensen hier die met octobercms gewerkt hebbten? Want dit zou ik zelf willen gebruiken als basis voor kleine sites, maar alle plugins worden voor Octobercms geschreven en geïmplementeerd. Is dit een slechte manier?
Drupal is inderdaad niet bijster snel, maar als je gewoon de standaard Drupal caching aanzet + Opcache/APC gebruikt, valt het wel mee toch? En anders gewoon Boost gebruiken om alles nog grondiger te cachen. Maargoed, hangt er net vanaf wat je precies doet met je Drupal/Laravel site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
ipv van boost te pakken, kun je ook eens kijken naar de https://www.drupal.org/project/render_cache en dan de 7.2.x branch. FabianX is mede-bedenker van de cache laag die in D8 zit en render_cache is een soort van backport met stukjes forward port erin. Hoe dan ook het geeft op een veel lager niveau opties om output op node/entity/page niveau te cachen ipv lomp alles in een statische HTML file te zetten (boost)

Zeker als je de cache ipv in de database, in memcached, apcu of redis opslaat.

Anyway... dat heb niet zo heul veel met Laravel te maken voor de rest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
kwaakvaak_v2 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 22:10:
ipv van boost te pakken, kun je ook eens kijken naar de https://www.drupal.org/project/render_cache en dan de 7.2.x branch. FabianX is mede-bedenker van de cache laag die in D8 zit en render_cache is een soort van backport met stukjes forward port erin. Hoe dan ook het geeft op een veel lager niveau opties om output op node/entity/page niveau te cachen ipv lomp alles in een statische HTML file te zetten (boost)

Zeker als je de cache ipv in de database, in memcached, apcu of redis opslaat.

Anyway... dat heb niet zo heul veel met Laravel te maken voor de rest ;)
Het is inderdaad niet echt 'sophisticated', maar het doet wat ie moet doen voor simpele sites :) Maar bedankt voor de tip. Ben alleen beetje huiverig voor nieuwe projecten 'Reported installs: 134 sites currently report using this module.'

Om dan even het bruggetje te leggen met Laravel weer, tool van mij om pagina's te cachen mbv de Symfony HttpCache: https://github.com/barryvdh/laravel-httpcache
(En Drupal 8 kan dan weer iets vergelijksbaar doen natuurlijk ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
Barryvdh schreef op maandag 27 juli 2015 @ 22:29:
[...]

Het is inderdaad niet echt 'sophisticated', maar het doet wat ie moet doen voor simpele sites :) Maar bedankt voor de tip. Ben alleen beetje huiverig voor nieuwe projecten 'Reported installs: 134 sites currently report using this module.'
ach als niemand het installeert en probeert gaat die teller nooit omhoog ;)

En één van mijn projecten heeft nu precies 6 downloads op de d.o teller, maar wordt door een aantal bedrijven al een paar jaar in productie gebruikt. In drupal land heb ik geleerd naar de code te kijken ipv naar het aantal sterren,downloads of installs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:46

Matis

Rubber Rocket

Vandaag, na heel veel lovende berichten, eens voorzichtig begonnen met het installeren en configureren van Laravel op mijn Ubuntu 12.04 gebakje.

Allereerst stond er in de aptitude repository nog geen PHP 5.5 pakket, dus die heb ik met de hand toe moeten voegen, als ook alle afhankelijke pakketten en modules. Nu draait mijn apache met PHP 5.5.27-1. Ook de overige PHP extensies voldoen aan de eisen.

Composer stond nog niet op de machine, dus die heb ik ook (zonder waarschuwingen) geïnstalleerd (1.0-dev (c6cc6dd6070871f4b198ed39f76dd8047c116b02)).

Daarna laravel geinstalleerd middels composer:
composer global require "laravel/installer=~1.1"

Ook dat proces verliep zonder enige waarschuwingen.

Vervolgens heb ik de ~/.composer/vendor/bin map toegevoegd aan mijn PATH variabele en kon toen ook mijn eerste test-project opzetten middels laravel new test_01.

De map met test_01 werd aangemaakt in de wwwroot van mijn webserver en ik heb de rechten op de storage en bootstrap/cache goed gezet.

Toen kwam ik bij het kopje Application Key. Ik heb netjes de .example.env hernoemd naar .env en toen ik de file opende, bleek de APP_KEY=SomeRandomString niet gezet te zijn naar een 32 karakters lange sleutel. Dat vond ik vreemd, aangezien ik het project middels Laravel had geïnstalleerd.
Op mijn zoektocht hoe ik zelf een sleutel kon generen, kwam ik uit bij http://laravel-recipes.co...ing-a-new-application-key. Het handmatig uitvoeren van het volgende commando
php artisan key:generate

zorgde er voor dat er wel een sleutel werd gegenereerd.

Het enige dat ik kan vinden is een vraag over Laravel 4, van ruim twee jaar geleden.

Nu heb ik dus zwaar mijn twijfels of ik de handleiding wel goed gevolgd heb en of de (basis) configuratie wel goed staat.

Wie kan me uit de brand helpen?

Edit; Het valt me ook op dat
PHP: config/app.php
81
    'key' => env('APP_KEY', 'SomeRandomString'),
nog default is.

[ Voor 12% gewijzigd door Matis op 29-07-2015 11:39 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Gaat bij mij ook steeds fout. Moet eerst zelf .env.example kopieren naar .env en dan pas php artisan key:generate draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

-

[ Voor 98% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 15:46 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:46

Matis

Rubber Rocket

Bedankt voor de terugkoppeling. Ik heb inderdaad handmatig de .env.example hernoemd naar .env (dat stond ook zo in de handleiding) en daarna manueel nogmaals het artisan-commando gedraaid.

Hoeft de APP_KEY in de config/app.php ook niet op dezelfde waarde te staan?

[ Voor 17% gewijzigd door Matis op 29-07-2015 17:27 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Matis schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 17:26:
Bedankt voor de terugkoppeling. Ik heb inderdaad handmatig de .env.example hernoemd naar .env (dat stond ook zo in de handleiding) en daarna manueel nogmaals het artisan-commando gedraaid.

Hoeft de APP_KEY in de config/app.php ook niet op dezelfde waarde te staan?
Nee, dat is slechts de default waarde. Als je de .env key ingevuld hebt, wordt die gepakt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik heb een Eloquent model waarin ik soft deletes wil gaan gebruiken. Nu heb ik de documentatie gevolgd, en zie dat je dan o.a.
PHP:
1
protected $dates
toevoegt. Ik zie het verder in de documentatie niet staan, alsmede met Google niet, daarom even mijn vraag: moet je hier dan alle date kolommen vermelden, zoals bijvoorbeeld created_at en updated_at of is enkel
PHP:
1
protected $dates = ['deleted_at'];
voldoende? :)

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 05-08-2015 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
CptChaos schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 11:26:
Ik heb een Eloquent model waarin ik soft deletes wil gaan gebruiken. Nu heb ik de documentatie gevolgd, en zie dat je dan o.a.
PHP:
1
protected $dates
toevoegt. Ik zie het verder in de documentatie niet staan, alsmede met Google niet, daarom even mijn vraag: moet je hier dan alle date kolommen vermelden, zoals bijvoorbeeld created_at en updated_at of is enkel
PHP:
1
protected $dates = ['deleted_at'];
voldoende? :)
Zie de getDates() method in Model

PHP:
1
2
3
4
5
public function getDates()
{
    $defaults = [static::CREATED_AT, static::UPDATED_AT];
    return array_merge($this->dates, $defaults);
}

Dus ja, je hoeft alleen de extra kolommen toe te voegen.
Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste

Let op:
Discussies over de toekomst van Laravel, handig tips&trucs, nuttige packages, aanwezigheid op Laracon etc etc. Het is niet de bedoeling om hier problemen voor te leggen. Daar moet nog steeds een los topic voor aangemaakt worden!