Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black
Ik vind je radiatortje en je riser card echt mooi gedaan.
Waarin heb je die riser card gedesigned? In eagle? En waar laten maken?
(Ik wil zelf een printje maken met sata connectors, een soort sata backplane voor een custom hdd rack).
Hij is echt mooi uitgevoerd.
De PCB heb ik in eagle gemaakt en besteld bij EuroCircuits. Mocht je ooit bestellen bestel een oneven aantal, vaak krijg je dan +1 PCB vanwege de panels die ze maken.Harrie schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 18:37:
Deze ga ik ook volgen!
Ik vind je radiatortje en je riser card echt mooi gedaan.
Waarin heb je die riser card gedesigned? In eagle? En waar laten maken?
(Ik wil zelf een printje maken met sata connectors, een soort sata backplane voor een custom hdd rack).
Hij is echt mooi uitgevoerd.
Waar wil je ze voor gebruiken dan? Mijn riser is compleet nutteloos buiten mijn specifieke build.
Er past namelijk helemaal geen CPU koeler onder de videokaart, er is zelfs geen waterblock wat eronder past, vandaar dat ik mijn eigen maak.
edit: Mocht je een specifieke riser nodig hebben, dan kan ik deze wel ontwerpen. Mits die van mijzelf werkt,

[ Voor 22% gewijzigd door QinX op 04-02-2015 19:44 ]
Dat zou net moeten kunnen als je het uiterste PCIe slot zou gebruiken hiervoor.l3p schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 21:22:
Ik dacht dat hij wel handig kon zijn als je een GPU plat op een E-ATX bord wilt leggen. (Dus bovenop de andere PCI-e slots.
Maar bij nader inzien zou dat inderdaad net te krap kunnen zijn.

Deze bijvoorbeeld is namelijk te hoog, het moet een standard height videokaart zijn, 111.15mm
EDIT: Overigens lijkt het mij net zo makkelijk om vanaf de eerste PCIe slot naar onder te gaan zoals deze
1U supermicro riser
RSC-R1UF-E16R
https://www.server-hardwa...o-rsc-r1uf-e16r,5126.html
dan heb je zelfs 16x bandwidth in plaats van 4x
Ik bedenk met alleen wel dat je dan het waterblock niet ziet, en dat zal denk ik wel jouw bedoeling zijn
Dus mocht je het alsnog willen proberen met die van mij en mijn riser blijkt te werken dan regelen we wel iets.
[ Voor 19% gewijzigd door QinX op 04-02-2015 21:52 ]
Moet een gebogen pcb alleen wel mogelijk zijn:P
[ Voor 13% gewijzigd door bodamn op 04-02-2015 22:08 ]
http://lmgtfy.com/?q=flexible+pciebodamn schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 22:08:
voor luchtkoelers ook vet als je een riser maakt die vanaf het bovenste pci-e slot omlaag loopt naar het onderste, en dan de kaart met de "rug" tegen het moederbord legt.
Moet een gebogen pcb alleen wel mogelijk zijn:P
Alstu
Erg netjes. Ik ga deze volgen hoor!
Was toevallig ook zoiets van plan. Alleen niet zo radicaal (custom WC, sweet dreams
Absoluut relatief, relatief absoluut.

Helaas had ik geen CPU om te testen dus heb ik er snel eentje via de V&A hier op tweakers gekocht.
Dankzij l3p zijn opmerkingen over het platleggen van een videokaart over een E-ATX moederbord had ik ook de kans om mijn riser te testen.

Het werkt!
helaas in dit bord maar op 4x 2.0
Dat heeft niet zozeer te maken met het oneven aantal, maar ermee dat ze altijd extra pcb's maken om te voorkomen dat jouw PCBs opnieuw door de pool heen moeten mocht een van je PCBs niet door de eindtest komen. Dan is het makkelijker om altijd een extra PCB te maken. In de meeste gevallen komen alle PCBs gewoon door de eindtest, en krijg je er dus gewoon een gratis bijQinX schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 18:41:
[...]
De PCB heb ik in eagle gemaakt en besteld bij EuroCircuits. Mocht je ooit bestellen bestel een oneven aantal, vaak krijg je dan +1 PCB vanwege de panels die ze maken.
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
A. normaal zwart geanodiseerd alu
B. brushed zwart geanodiseerd alu
C. Zwarte poeder coating
AMD FX-8350 4.6 GHz | Gigabyte GA990FXA-UD3 | Crucial Ballistix Tactical 8GB 1866MHz | Samsung Evo SSD 250 Gb | Corsair AX760M | Noctua NH-U9B SE2 | MSI R9 280x OC Crossfire | iiyama Prolite GB2773HS | Gepropt in een Fractal Design Node 605 |
A is te gewoon
C je hoeft geen glimmende kast denk ik
[ Voor 76% gewijzigd door Blackwolf-nl op 13-02-2015 13:05 ]
[ Voor 85% gewijzigd door Kevin1Smid op 13-02-2015 19:56 ]
B. brushed zwart geanodiseerd alu
Waarschijnlijk doe ik er 1 van elk poedercoaten en 1 van elk anodiseren.
Ik heb nog wat onderzoek gedaan en waar ik denk ik voor wil gaan is glass beaded anodized aluminum
http://blog.jdslabs.com/?p=580
Is wat duurder dan brushen maar ziet er erg clean uit naar mijn gevoel.
Als ik de glass beading gedaan kan krijgen dan ga ik daar voor bij 1 set en anders wordt het brushed.
[ Voor 9% gewijzigd door QinX op 16-02-2015 20:59 ]
Ben vooral erg benieuwd hoe je het CPU blok aan gaat sluiten op de rad
BTW gaat alles gepowered worden door dezelfde power adapter? Want anders kan het apart aansluiten van de gpu voor problemen zorgen omdat die dan zowel door het mobo (gedeeltelijk) als de 2 pci-e aansluitingen gevoed wordt
Waterblokken en reservoir zijn besteld en zouden einde van de week in mijn handen moeten zijn.
De case ben ik bijna klaar met onderhandelen met mijn leverancier.
Het zullen 2 horizontale en 2 verticale case worden.
1 horizontale en 1 verticale case worden gezandstraald en zwart of "space grey" geanodiseerd.
de andere 2 zullen poeder gecoat zwart worden, structured, matte finish.
Het enige wat ik nog moet bestellen zijn de O-ringen.
Hey Marien, alles goed?Spekkie88 schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 21:45:
Ziet er allemaal vet uit! Beter dan de concept foto's die ik had gezien
Ben vooral erg benieuwd hoe je het CPU blok aan gaat sluiten op de rad
BTW gaat alles gepowered worden door dezelfde power adapter? Want anders kan het apart aansluiten van de gpu voor problemen zorgen omdat die dan zowel door het mobo (gedeeltelijk) als de 2 pci-e aansluitingen gevoed wordt
Alles gaat via 1 adapter van stroom worden voorzien, echter de 12V van het moederbord wordt niet gebruikt om de videokaart van 12V te voorzien dat wordt door de HD-PLEX gedaan.
De 12V in de PCIe riser is niet aangesloten, alle 12V wordt dus via de 2x6pin aansluitingen geleverd.
Ah, die tip wilde ik je ook geven, aangezien op de foto van de riser niet te zien was of de 12V lines wel of niet waren aangesloten... Maar daar had je zelf dus ook al aan gedachtQinX schreef op zondag 22 februari 2015 @ 17:55:
[...]
De 12V in de PCIe riser is niet aangesloten, alle 12V wordt dus via de 2x6pin aansluitingen geleverd.
Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat en hoop het ook nog eens in levende lijve te mogen bewonderen
Verder is met mij alles goed! Druk bezig mijn scriptie af aan het ronden zodat ik eindelijk kan gaan genieten van 2x R9 290 icm 5760x1080 eyefinity
Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
[ Voor 99% gewijzigd door UgotHeinzzd op 25-02-2015 12:26 ]
Lijkt er op dat je koppelingen van festo gebruikt?
Wat heb je precies nodig en hoe kort moet het worden? Ik beschik over genoeg snelkoppelingen en een draaibank:) stuur ik hem desnoods op met de post.
Greetz
8700K @ 5.2 1080 @ 2180 full custom loop
Bedankt voor het aanbod, ik ga eerst even kijken of ik hier in de buurt iemand kan vinden, er zijn genoeg bedrijven hier, mocht het niet lukken dan hoor je van meHengelNL schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 23:48:
Hey Qinx leuk project! volg hem al even:)
Lijkt er op dat je koppelingen van festo gebruikt?
Wat heb je precies nodig en hoe kort moet het worden? Ik beschik over genoeg snelkoppelingen en een draaibank:) stuur ik hem desnoods op met de post.
Greetz
Het is een CDC koppeling maar het merk maakt vrij weinig uit.
De buiten diameter van de koppeling moet <9mm zijn en de slang die erin gaat is 6mm. Als ik aanneem dat de O-ring in de fitting 1mm diameter is, heb ik een wanddikte van 0,5mm :x
De draad aan de onderkant van de fitting is M5.
Ik merk het wel!QinX schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 07:53:
[...]
Bedankt voor het aanbod, ik ga eerst even kijken of ik hier in de buurt iemand kan vinden, er zijn genoeg bedrijven hier, mocht het niet lukken dan hoor je van me
Het is een CDC koppeling maar het merk maakt vrij weinig uit.
De buiten diameter van de koppeling moet <9mm zijn en de slang die erin gaat is 6mm. Als ik aanneem dat de O-ring in de fitting 1mm diameter is, heb ik een wanddikte van 0,5mm :x
De draad aan de onderkant van de fitting is M5.
Even hardop denken; als het draad m5 is(uitwendig ga ik vanuit), dan is je doorlaat amper 3mm. Of zie ik de fitting verkeerd voor me?
8700K @ 5.2 1080 @ 2180 full custom loop
Mijn waterblokken zijn gefreesd en inmiddels onderweg naar mij.
Ik moet zeggen het koper ziet er nogal bekrast uit maar dat losse we wel op met wat "spit and elbowgrease"
Ik verwacht de blokken begin van deze week binnen te krijgen en dan zal ik wat betere foto's maken.

Ik ben echt heel benieuwd!
Laat ik eerst maar eens de progessie melden.
Ik heb de waterblokken ontvangen en geassembleerd, er is een klein probleem met het GPU waterblok maar dat kun je iets later in de post lezen.
Daarna heb ik het hele systeem in elkaar gezet en getest, 2 dagen lang....
Hier is een totaal plaatje van het geassembleerde system, het enige wat er niet te zien is is de Case en de HD-Plex bord.

Het lijkt erop dat mijn GPU overleden is. Ik was bezig met stresstesten toen ineens het beeld op zwart ging een bleef. Ik krijg de GPU niet meer aan de praat.
Ik heb wel nog gewoon beeld via de IGP dus de rest doet het nog allemaal, alleen de GPU wordt in Windows en de BIOS niet gezien.
Het hele system moet dus weer uitelkaar om vervolgende GPU op luchtkoeling weer te testen, als hij dan nog niet werkt dat zal hij RMA moeten.
Er is ook een klein probleem met het GPU waterblok.
De micro-channels die ik in het design heb zitten zijn niet 1-op-1 nagemaakt. Hierdoor zijn mijn simulaties en mijn aannames met betrekking tot flow verdeling waardeloos.
De temperaturen van de GPU waren ook hoger dan ik had verwachten, mede doordat een groot deel van mijn flow nu wordt opgeleid via de VRM van de GPU.
Ik heb contact gehad met mijn leverancier en deze erkent het probleem en gaat mij kosteloos een nieuwe waterblok, het koperen deel, maken en opsturen. Dat is nog eens klantvriendelijk
Ik heb nog wat vergelijkingen gemaakt tussen mijn ontwerp en wat ik daadwerkelijk heb ontvangen en getest heb. Hieronder kunnen je de verschillen/data zien.
CAD Tekening: Je kunt hier ziet dat er van mijn micro-channels weinig over is, dit verhoog 1) de weerstand van dit deel van de loop en de overdracht van warmte is slechter.

CFD Verschil in flow. Hier zie je een highlight van de snelheid van het water bij 1 Meter/s. Je kunt zien dat bij het ontvangen deze meer water via de omleiding gaat, dikker, dan de bedoeling was in mijn originele ontwerp.

CFD Koper Temperaturen: Hier kun je zien dat de temperatuur van het koper ook hoger ligt bij de GPU, de VRM is koeler, maar dat komt dus omdat daar meer water stroom.

CFD Core Temperatuur: Hier heb ik het gemiddelde van de GPU Core laten berekenen, de core is in het ontvangen onderdelen 2 graden warmer, dat lijkt weinig maar in het echt is de impact groter.

Als laatste nog, de verwachting is dat ik deze week de kast kan gaan ophalen.
Thanks will do!Joey54 schreef op maandag 09 maart 2015 @ 14:35:
Erg mooi om dit te zien! KUTGW!
Nee, het is niet helemaal duidelijk waarom het zo eruit is gekomen, maar de eigenaar gaat nu beter toezicht houden, hij was zelf ook niet helemaal tevreden met de afwerking. Ik ben benieuwd dus naar het nieuwe blok.laminaatplaat schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 15:41:
Die foto met het geassembleerde systeem ziet er érg goed uit! Is het ook nog duidelijk geworden waarom de freeser niet jouw design heeft overgenomen?
Temps zullen zeker komen, maar ik moet eerst de GPU RMA sturen en het nieuwe waterblok ontvangen.PAPPLE schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 18:51:
CFD analyse gebruiken bij je design... Netjes hoor! Erg vet project om te zien. Post even temps als je kan!
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
[afbeelding]
Hallo Qinx,
Allereerst een mooie build, ik ben zelf niet zo thuis in de waterkoeling. Maar kan wel genieten van een tot in de puntjes voorbereide en uitgevoerde build, zoals deze. Wat mij echter puzzelt is je hebt het over de 2 graden temperatuur stijging en dat in het echt de impact groter is. Vermoed je dat dit ook de reden is dat de GPU het waarschijnlijk heeft begeven? Zo ja is de koeling dan zo krap berekend dat 2 graden verschil al problemen oplevert? Ik was daar gewoon even benieuwd naar om wat meer te begrip te krijgen voor waterkoeling. Succes met je build.
Zoals ik eerder had aangegeven hield de videokaart het ineens voor gezien. Nadat ik het system uitelkaar had gehaald zag ik dat een trace op mijn mijn PCie riser verbrand was. Wat blijkt nu ik had de verkeerde bron gebruikt bij het ontwerpen van de PCB waardoor er een foutje is ingeslopen.
Het doel van de PCIe riser was enerzijds het hebben van een low-profile riser die over het moederboard vouwt en anderzijds omdat de 12V van de moederboard los te koppelen zodat alle 12V voeding via de HD-Plex 250W bord geleverd werd.
Echter mijn bron http://pinouts.ru/Slots/pci_express_pinout.shtml vermeld Pin A3 als zijnde gereserveerd. maar volgens Wikipedia: PCI Express is Pin A3 een 12V aansluiting.
Nadat ik de videokaart had getest in een ander systeem bleek deze nog te werken. Ik had op mijn PCB al een voorziening getroffen om de videokaart via de PCIe slot toch 12V te kunnen geven, dus 2 soldeerverbindingen later was alles weer in orde.
Ik heb ook eindelijk de kasten binnengekregen, hieronder zie je er 2, gemaakt van 2mm Aluminium. Er zijn er nog 2, die zijn weg om te laten anodiseren, op het moment dat deze terug zijn gaan de andere weg om te laten poedercoaten.

Tijd om alles in elkaar te persen. Het past net!

It is Alive!!!!!

Het systeem werkt perfect, temperatuur zijn goed, dit is na een uur Unigine Valley op 1920x1200 8xAA.

Het is wel maar 15C in deze kamer, dus in de zomer gaat het wel warmer worden, maar de fans draaien maar op 50%-60% dus daar is nog ruimte.
De pomp maar wel wat irritant geluid, dat zal denk ik komen omdat ik met het boren van een gat ben uitgeschoten waardoor de pomp niet helemaal lekker meer zit, die gaat vervangen worden!
Als laatste nog 1 plaatje waar ik om moest lachen. Als je in CAD aan het tekenen bent dan verlies je soms het zicht op de afmetingen van onderdelen. Toen ik mijn O-ringen ontving bleek de kleinste O-ring toch wel heel erg klein te zijn

Wat moet er nog gebeuren?
1) Nieuwe GPU waterblok
2) Geanodiseerde kasten
3) Gepoedercoatekasten
4) Nieuwe reservoir en pomp
5) meer stress testen en de fans afstellen.
Ik heb deze build op meerdere forums staan, als ik genoeg mensen kan vinden die een DIY kit zouden willen, zo'n 10 a 15, dan kan ik een kleine serie laten maken. Hierin worden de dingen die ik heb geleverd van deze build verwerkt zodat assemblage beter en onderhoud makkelijker zal zijn. Als je interesse hebt laat het dan weten en ik sta open voor suggesties van iedereen. De prijs hangt heel erg af van het aantal mensen die interesse hebben.
Verwijderd
Ik hoop zelf ook dat ik iets leuks kan neerzetten. Ik wil vooral unieke concepten ontwikkelen en aanbieden. Maar bij dit systeem zullen ook concessies gedaan moeten worden met betrekking tot uitbreidbaarheid. Als het even kan wil ik voor de mensen die het systeem gaan kopen een upgrade aan kunnen bieden in de toekomst. Dit zou dan een nieuwe waterblok voor de GPU of CPU zijn.Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 00:33:
KUTGW! tof ding man, ik denk zelfs dat je genoeg animo kan vinden om een klein merkje op te zetten. Zijn maar weinig écht goeie kleine kastjes. Vaak word er toch op het een of ander ingehouden *kuch*psu*kuch*
Verwijderd
Als ik geld had voor dit soort dingen, had je zeker wat van me gehoord. Liever dit dan een R4 o.i.d., echt heel vet man!QinX schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 00:41:
[...]
Ik hoop zelf ook dat ik iets leuks kan neerzetten. Ik wil vooral unieke concepten ontwikkelen en aanbieden. Maar bij dit systeem zullen ook concessies gedaan moeten worden met betrekking tot uitbreidbaarheid. Als het even kan wil ik voor de mensen die het systeem gaan kopen een upgrade aan kunnen bieden in de toekomst. Dit zou dan een nieuwe waterblok voor de GPU of CPU zijn.
http://store.steampowered.com/sale/steam_machines
https://docs.google.com/s...644RhBRk/edit?usp=sharing
De fans zijn lekker stil als het system idle is en onder lichte belasting, tijdens Unigine Valley en Heaven wordt alles iets luider maar zeker te doen met speakers aan.
Maar als ik Furmark (1920x1080 0xAA) en 3x Prime95 Small FFT's draai dan gaan de fans voluit (2900RPM) en maakt hij toch wel erg veel lawaai. Maximum gemeten verbruik is 295W, dus de fans moeten wel hard werken.
Furmark en Prime95 samen laten draaien creeert wel een belasting die totaal onrealistisch is, Unigine Valley en Heaven zijn dan veel beter materialen om een gaming scenario the vergelijken.
Om alles ook zo eerlijk mogelijk te doen heb ik de CPU nog niet geundervolt en heb ik de GPU +125MHz gegeven.
Een undervolt op de CPU scheelt al snel 10 graden tijdens Furmark
Hier wat screenshots:
Furmark 1920x1080 0xAA met Prime95 3 threads small FFT's op de achtergrond. Draaitijd 11 uur en 30 minuten

Heaven 4.0 1920x1200 8xAA na 1 uur draaien.

Als ik naar http://tweakers.net/ext/f/Jn1dtknEDgeimHz8xKlZsyAK/full.jpg kijk, dan lijkt het alsof de bovenste USBpoorten niet helemaal passen, of is dat gewoon gezichtsbedrog.
Temperaturen zijn ook netjes hoor.
In 1 woord WOW!QinX schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 00:27:
Stop! Update time.
Zoals ik eerder had aangegeven hield de videokaart het ineens voor gezien. Nadat ik het system uitelkaar had gehaald zag ik dat een trace op mijn mijn PCie riser verbrand was. Wat blijkt nu ik had de verkeerde bron gebruikt bij het ontwerpen van de PCB waardoor er een foutje is ingeslopen.
Het doel van de PCIe riser was enerzijds het hebben van een low-profile riser die over het moederboard vouwt en anderzijds omdat de 12V van de moederboard los te koppelen zodat alle 12V voeding via de HD-Plex 250W bord geleverd werd.
Echter mijn bron http://pinouts.ru/Slots/pci_express_pinout.shtml vermeld Pin A3 als zijnde gereserveerd. maar volgens Wikipedia: PCI Express is Pin A3 een 12V aansluiting.
Nadat ik de videokaart had getest in een ander systeem bleek deze nog te werken. Ik had op mijn PCB al een voorziening getroffen om de videokaart via de PCIe slot toch 12V te kunnen geven, dus 2 soldeerverbindingen later was alles weer in orde.
Maar krijgt de gpu alsnog ook via het mobo 12V geleverd of is het nog steeds gescheiden?
In het begin was ik nog wat sceptisch, maar you did one hell of a job!
In je eerdere post liet je ook weten dat je ging voor een andere pomp? Waarom dat?
En persoonlijk zou ik iets meer ruimte inleveren zodat de adapter ook nog in de behuizing verwerkt zou kunnen worden, zodat je minder "losse zooi" mee hoeft te nemen als je op sjouw gaat
Als laatste, waar zou een DIY uit bestaan en aan welke prijsklasse zouden we moeten denken?
Ook hoop ik dit mooie kastje ook eens van dichtbij mee te mogen maken

BTW, ook niet een idee voor een kickstarter project oid?
Stel 10 mensen willen er een, wat zou het dan ongeveer kosten?QinX schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 00:27:
Ik heb deze build op meerdere forums staan, als ik genoeg mensen kan vinden die een DIY kit zouden willen, zo'n 10 a 15, dan kan ik een kleine serie laten maken. Hierin worden de dingen die ik heb geleverd van deze build verwerkt zodat assemblage beter en onderhoud makkelijker zal zijn. Als je interesse hebt laat het dan weten en ik sta open voor suggesties van iedereen. De prijs hangt heel erg af van het aantal mensen die interesse hebben.
Of 20 als dat makkelijker is?
En laten we gek doen 100?
Point Narf
Het kleine formaat maakt het ook heel aantrekkelijk voor een niche van de markt; de consultants die af en toe of vaak in het buitenland werken maar toch willen gamen.
Welk gewicht heeft het beestje?
Of de mensen die gewoon naar de consoles een middelvinger op willen steken (sneller en kleiner).AceAceAce schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 10:41:
Ik heb ook interesse in de prijs.
Het kleine formaat maakt het ook heel aantrekkelijk voor een niche van de markt; de consultants die af en toe of vaak in het buitenland werken maar toch willen gamen.
KUTGW!
heb misschien aantal dingetjes als gekocht voor persoonlijke build maar die gooien we dan gewoon weer op V&A aangezien dit toch wel behoorlijk vet is ^^
misschien iets vinden waar wij als mogelijke kopers wat kunnen "samenstellen" qua onderdelen e.d.
ik zou namelijk wel graag een iets grotere case willen en misschien met een window en clear tubing en zodat de radiator + fans iets groter kunnen zodat ze minder hard hoeven te blazen. dus misschien een 4 en 5L optie?
Poll #1:
http://strawpoll.me/3968083
Poll #2:
http://strawpoll.me/3968130
Poll #3:
http://strawpoll.me/3968139
Alle 12V loopt via de HD-PLEX, het moederboard levert alleen 3.3V.Spekkie88 schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 14:36:
[...]
In 1 woord WOW!![]()
Maar krijgt de gpu alsnog ook via het mobo 12V geleverd of is het nog steeds gescheiden?
In het begin was ik nog wat sceptisch, maar you did one hell of a job!
In je eerdere post liet je ook weten dat je ging voor een andere pomp? Waarom dat?
En persoonlijk zou ik iets meer ruimte inleveren zodat de adapter ook nog in de behuizing verwerkt zou kunnen worden, zodat je minder "losse zooi" mee hoeft te nemen als je op sjouw gaat
Als laatste, waar zou een DIY uit bestaan en aan welke prijsklasse zouden we moeten denken?
Ook hoop ik dit mooie kastje ook eens van dichtbij mee te mogen maken
BTW, ook niet een idee voor een kickstarter project oid?
Er waren er wel meer sceptisch over het idee
Ik ging niet voor een andere type pomp, maar gewoon een nieuwe pomp.
Ik had met het boren van een gat de pomp geraakt waardoor deze off balance is geraakt, dat maakt herrie.
Deze is nu vervangen en is een stuk stiller.
De adapter in de behuizing verwerken is geen optie, vooral vanwege het formaat, dus het zal een 2-delig systeem blijven.
De prijs voor een DIY kit ben ik momenteel aan het uit werken, ik had wel een idee ongeveer maar ik wil eerst alles duidelijker uitzoeken.
Kickstarter/Indiegogo ga ik sowieso moeten doen, ik moet een zekerheid hebben dat ik een minimum aantal haal.
Die ontmoeting komt er ook nog wel een keer aan, bij de volgende familieverzameldag
Ik ben er mee bezig, dus dat komt er aan.SirJMO schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 09:21:
[...]
Stel 10 mensen willen er een, wat zou het dan ongeveer kosten?
Of 20 als dat makkelijker is?
En laten we gek doen 100?
Zie bovenstaande reactieMadcatIX schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 10:04:
Ik vind het een heel gaaf plan, ben benieuwd naar de kosten :-)
Zie bovenstaande reactieOakenfold schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 10:16:
zeker beniewd naar de kosten! ik denk dat je best wel wat mensen hier kunt overhalen
Hij weegt net geen 3 kilo.AceAceAce schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 10:41:
Ik heb ook interesse in de prijs.
Dat is het wel een klein beetje jaKevin1Smid schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 12:23:
[...]
Of de mensen die gewoon naar de consoles een middelvinger op willen steken (sneller en kleiner).
970 gaat voorlopig de enige videokaart mogelijkheid worden, de lengte van een referentie GTX970 is 17,3cm waar een GTX980 de 30 cm bijna aantikt. een 4790K kan perfect in het systeem maar denk eraan CPU Overclocking is niet mogelijk, een 4790k is dus 4GHz/4,4GHz en niet hoger.Douwsky schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 14:51:
als de prijs inderdaad niet al te gek is zou ik er misschien ook wel eentje willen maar dan met een 980 en een 4790k verder hoeft voor mij wifi niet en zou ik misschien iets sneller ram geheugen willen maar dat is totaal geen must. dit is namelijk een fantastisch idee dat je hier hebt.
KUTGW!
heb misschien aantal dingetjes als gekocht voor persoonlijke build maar die gooien we dan gewoon weer op V&A aangezien dit toch wel behoorlijk vet is ^^
misschien iets vinden waar wij als mogelijke kopers wat kunnen "samenstellen" qua onderdelen e.d.
ik zou namelijk wel graag een iets grotere case willen en misschien met een window en clear tubing en zodat de radiator + fans iets groter kunnen zodat ze minder hard hoeven te blazen. dus misschien een 4 en 5L optie?
Mijn huidige doel is een kit aan te bieden, je zult/kunt dus zelf grotendeels je onderdelen kiezen. Het enige wat vast zal staan qua hardware is de GPU en het moederbord.
Ik zal voorlopig geen window optie of clear tubing optie aanbieden, misschien ooit in de toekomst.
De radiator ben ik nog aan het kijken, voor een kleine vergroting van 0,2 Liter kan ik ook een 2x92mm radiator kwijt, is 15% meer oppervlakte dus net wat stiller/koeler.
Done!QinX schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 22:45:
Ik heb een aantal strawpolls aangemaakt dus als jullie zouden willen stemmen
Poll #1:
http://strawpoll.me/3968083
Poll #2:
http://strawpoll.me/3968130
Poll #3:
http://strawpoll.me/3968139
Ik was misleid door het plaatje op de site van HDLEX die verwijst naar deze 240W adapter... Die zou je (had ik het idee) redelijk mooi in de voet of "onder" de kast weg kunnen werken, maar met een huidig max verbruik van 295W uit het stopcontact gaat 240W te kort schieten... Misschien dat je wel toe kan in realistisch gebruik, maar prime95 + frumark wordt dan teveel...[...]
Alle 12V loopt via de HD-PLEX, het moederboard levert alleen 3.3V.
Er waren er wel meer sceptisch over het idee
Ik ging niet voor een andere type pomp, maar gewoon een nieuwe pomp.
Ik had met het boren van een gat de pomp geraakt waardoor deze off balance is geraakt, dat maakt herrie.
Deze is nu vervangen en is een stuk stiller.
De adapter in de behuizing verwerken is geen optie, vooral vanwege het formaat, dus het zal een 2-delig systeem blijven.
Ik kan niet wachtenDie ontmoeting komt er ook nog wel een keer aan, bij de volgende familieverzameldag
Point Narf
Verwijderd
Ik heb bij de eerste maybe gedaan omdat ik eigenlijk helemaal niet een 970 erin zou willen hebben, bestaat er een mogelijkheid dat er een iGPU versie komt? (die dan natuurlijk nog net weer iets kleiner is)
Als je geen dGPU wilt dan is de H2O-Micro niet voor jou bedoelt. Ik zou je dan deze aanradenjort99b schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 14:02:
Ik heb ook de polls ingevuld!
Ik heb bij de eerste maybe gedaan omdat ik eigenlijk helemaal niet een 970 erin zou willen hebben, bestaat er een mogelijkheid dat er een iGPU versie komt? (die dan natuurlijk nog net weer iets kleiner is)
wellicht komt er ooit een kleine kleine versie, maar daar zijn al kasten in te vinden.
Ooh dankjewel die had ik nooit gezien! En je hebt er ook nog een passieve versie van! Ik hoop in ieder geval voor je dat er genoeg kopers zijn!QinX schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 14:37:
[...]
Als je geen dGPU wilt dan is de H2O-Micro niet voor jou bedoelt. Ik zou je dan deze aanraden
wellicht komt er ooit een kleine kleine versie, maar daar zijn al kasten in te vinden.
Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
over het algemeen is de 980 1 hele centimeter langer wat dus niet super drastisch anders zou moeten zijn.
misschien dat je een soort "kits" op de markt kan gooien zodat mensen zelf alles in elkaar zouden kunnen zetten en toch nog een beetje vrijheid overhouden qua onderdelen
Zou jij mij een link kunnen geven naar die GTX980?Douwsky schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 15:14:
ik heb het ook nog maar even ingevuld, maar ook nog even research gedaan (A)
over het algemeen is de 980 1 hele centimeter langer wat dus niet super drastisch anders zou moeten zijn.
misschien dat je een soort "kits" op de markt kan gooien zodat mensen zelf alles in elkaar zouden kunnen zetten en toch nog een beetje vrijheid overhouden qua onderdelen
Let wel dat je naar de PCB lengte kijkt.
De GTX970 is een stuk langer omdat de hele fan buiten de PCB valt.
Zie hier:

Die hele bracket moet je eraf denken, en dan is de GTX970 een heel stuk korter dan de GTX980.
mmm ja zonder die bracket zou hij waarschijnlijk een heel stuk korter zijnQinX schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 17:15:
[...]
Zou jij mij een link kunnen geven naar die GTX980?
Let wel dat je naar de PCB lengte kijkt.
De GTX970 is een stuk langer omdat de hele fan buiten de PCB valt.
Zie hier:
[afbeelding]
Die hele bracket moet je eraf denken, en dan is de GTX970 een heel stuk korter dan de GTX980.
heb je al een kosten plaatje weten te fabriceren?
Alleen wat ik me wel afvraag; kun je niet de GPU de andere kant op klappen op de plek van de radiator, en dan samen met een lage cpu koeler practisch hetzelfde systeem bouwen voor minder geld en makkelijker uit te breiden?
Alleen lijkt dat dan wel meer op hoe heet dat kastje van dat merk nou..? En H2O is natuurlijk wel erg cool in zo'n klein kastje..
Je kunt in een soortgelijk formaat ook goed een lucht gekoeld systeem bouwen.maratropa schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 17:34:
Ik vind hem ubervet, fijn ook die vloeistof analyses.
Alleen wat ik me wel afvraag; kun je niet de GPU de andere kant op klappen op de plek van de radiator, en dan samen met een lage cpu koeler practisch hetzelfde systeem bouwen voor minder geld en makkelijker uit te breiden?
Alleen lijkt dat dan wel meer op hoe heet dat kastje van dat merk nou..? En H2O is natuurlijk wel erg cool in zo'n klein kastje..
Mijn hoofd reden voor deze manier van bouwen was omdat ik een hekel heb aan kast die uit 90% gaten bestaat zodat alle hardware onder het stof komt te zitten of je stoffilter ziet. Bij mij komt er wel wat stof op de radiator maar dat zuig je er zo uit eens in de paar maanden.
Zie bijvoorbeeld deze cases
http://hardforum.com/showthread.php?t=1791404
http://hardforum.com/showthread.php?t=1851126
http://www.overclock.net/...gaming-htpc-steam-machine
Verwijderd
Lees even helemaal tot het einde, ik heb jullie meningen nodig
Ik ben nog bezig met het beramen van alle kosten voor het produceren van een DIY kit, ik zoek nog mogelijkheden om de kosten te reduceren.
In de tussentijd heb ik de geanodiseerde kasten in ontvangst mogen nemen en heb ik dezelfde dag nog de hardware overgeplaatst. dat gaat best vlot
Hier een paar kiekjes die ik heb gemaakt.
Foto van de voorkant

Foto van de achterkant

Foto van mijn poging om een closeup van de afwerking te maken

Ik moet zeggen dat ik de afwerking van de kast erg mooi vindt, het is niet de standaard zilver kleur die de meeste kasten hebben, deze heeft iets meer grijs erin zitten waardoor het een klein beetje donkerder oogt.
Met betrekking tot de DIY kit heb ik nog wat dingen te melden/vragen.
Ik overweeg om in plaats van de ASUS Q87T die ik zelf heb gebruikt de Gigabyte GA-H81-TN te ondersteunen, in plaats van de Q87T.
Qua features zit er bijna geen verschil tussen, de GA-H81-TN mist 1 Ethernet poort en heeft 2xUSB 2.0/2xUSB 3.0 in plaats van 4xUSB 3.0
verder is de prijs bijna de helft van de ASUS en de rest is zo goed als identiek
Ze hebben beide:
mSATA
Half-length mini-PCIe
PCIe 3.0 4x
4790K support
16GB SODIMM support
2 Fan header
de GA-H81-TN zou zelfs iets robuuster kunnen zijn, de heatsink op de chipset is groter dan die van ASUS.
Hier side-by-side vergelijking:
Foto van de bovenkant

Foto van de I/O

Iemand erop tegen en zo ja waarom?
Dan nu hetgene waarover ik heel graag jullie mening hoor.
Momenteel gebruik ik een grote zware 20V 350W externe adapter als voeding, deze is duur en lastig te verkrijgen.
ASUS heeft recent de ROG G20 gereleased, deze maakt gebruik van 2 kleinere voedingen, waarschijnlijk ook vanwege de prijs en beschikbaarheid van deze voedingen.

Ik wil hetzelfde gaan doen omdat het voor mij ook veel voordelen zal hebben voor de DIY Kit
Voornamelijk op kosten, 2 lichtere voedingen zullen in dit geval goedkoper zijn dan 1 zware, mede vanwege vraag en aanbod. meer bedrijven kopen de lichte voedingen dus worden deze ook meer geproduceerd waardoor de prijs omlaag gaat.
De andere reden is ook vanwege kosten maar net zo goed vanwege ruimte, intern heb ik een 250W DC bord zitten dat de GPU van stroom voorziet, dit bord kost €80 en doet in mijn geval 20V omzetten naar 12V.
Ik kan dus beter meteen van 220VAC naar 12VDC gaan en wat kosten besparen. Ook heb ik hopelijk de optie hierdoor om een 1,8"of misschien 2,5" HDD te kunnen monteren en dat is denk ik door veel mensen wel gewenst.
Het nadeel is natuurlijk dat er niet 1 maar 2 voedingen zullen zijn, maar ik wil net als bij de ASUS ROG G20 een mooie bracket leveren om deze 2 voedingen in te monteren.
Als jullie zouden willen stemmen via deze strawpoll en indien ik hoor ook graag je persoonlijke mening hierover.
http://strawpoll.me/4032713
Dat was het voor deze update en iedereen een fijne pasen gewenst!
heb je misschien in de tussen tijd voor ons weer een van je geweldige updates klaarliggen? ^^
KUTGW
Nog geen echte update, ik ben nu vooral bezig met prijzen opvragen bij diverse leveranciers om een overzicht van mijn kostprijs te krijgen, dit bepaald namelijk mijn verkoopprijs. Iedere euro die ik kan besparen is er een die de kit minder gaat kosten.Douwsky schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 11:09:
nou ik heb even gestemd voor je en het is bijna unaniem, bijna iedereen wil de 2 kleinere voedingen.
heb je misschien in de tussen tijd voor ons weer een van je geweldige updates klaarliggen? ^^
KUTGW
Ik ben inmiddels ook bezig met de details voor het oprichten van een bedrijf, daar komt nog een site bij en als belangrijkste een marketing campagne voor kickstarter/indiegogo.
Ik ben bezig met het ontwerp op te poetsen en ik hoop zoiets als onderstaande te kunnen laten maken.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het vorige ontwerp zozo vond, grootte en afwerking was geweldig, maar aan het design kon het een en ander worden verbeterd. Met dit ontwerp denk ik dat je een veel groter publiek aan zult spreken. Ik vind hem er erg gelikt uit zien, kan nu ook makkelijker in een tv meubel worden geplaatst.QinX schreef op zondag 12 april 2015 @ 17:58:
[...]
Nog geen echte update, ik ben nu vooral bezig met prijzen opvragen bij diverse leveranciers om een overzicht van mijn kostprijs te krijgen, dit bepaald namelijk mijn verkoopprijs. Iedere euro die ik kan besparen is er een die de kit minder gaat kosten.
Ik ben inmiddels ook bezig met de details voor het oprichten van een bedrijf, daar komt nog een site bij en als belangrijkste een marketing campagne voor kickstarter/indiegogo.
Ik ben bezig met het ontwerp op te poetsen en ik hoop zoiets als onderstaande te kunnen laten maken.
[afbeelding]
Verder super dat je dit project met zoveel potentie verder gaat uitbouwen. Je hebt naar mijn mening een gat in de markt en ik wens je heel veel succes met je bedrijf!
KUTGW!
EDIT: Komt hij ook in het zwart met een ledstripje in de uitsparing onder
[ Voor 3% gewijzigd door SirKartoffel op 12-04-2015 18:51 ]
Heel gaaf ontwerp om te zien, ben benieuwd naar de kosten!QinX schreef op zondag 12 april 2015 @ 17:58:
[...]
...
Ik ook!ThomasSchrader schreef op donderdag 16 april 2015 @ 23:34:
[...]
Heel gaaf ontwerp om te zien, ben benieuwd naar de kosten!
Kan ik al een prototype overkopen?
Ik ben nog op een paar kleine dingen aan het wachten qua prijsbepaling maar de belangrijkste is nu nog de case. Andere onderdelen heb ik nog niet kunnen berekenen omdat ik ze nog niet heb uitgewerkt, denk hierbij aan de GPU Power board die ik nog moet ontwerpen.
Als ik een range moet aangeven dan zal het ergens tussen de €350 en €450 gaan zitten.
Dat is natuurlijk een hoop geld, maar als ik kijk naar de markt en wat je krijgt voor de prijs dan denk ik hiermee competitief genoeg ben.
Wat krijg je namelijk?
Voorlopige Inhoud van Kit
1x 2mm anodized Aluminum Chassis(With Horizontal and Vertical brackets)
1x Dual 92mm Radiator
2x 92*92*15mm Fans
1x Copper/Acetal Socket 1150 CPU Waterblock
1x Copper/Acetal GTX970 GPU Waterblock
1x Acetal Reservoir
1x 12VDC Pump
1x 12VDC 180W AC Adapter for GPU
1x 19VDC 120W AC Adapter for System(CPU, Motherboard etc.)
1x AC Adapter mounting bracket
1x GPU Power Board
Overige accessoires (Fittings, Tubing, Schroeven, Inbussleutel, Handleiding en de rest van de onderdelen voor eindmontage)
Wat moet je dan nog kopen om uberhaupt een werkend systeem te maken?
Winkelwagen:
Mobo: Gigabyte GA-H81TN, GA-B85TN, GA-H87TN, GA-Q87TN
CPU: Any S1150 Haswell CPU up to the i7-4790K
DRAM: SODIMM DDR3 or DDR3L, up to 16GB
SSD: Any mSATA SSD
GPU: GTX970 with short PCB and Single Slot I/O
Hier in Nederland moet het mogelijk zijn om voor ongeveer €1550 het volgende systeem te kunnen bouwen.
CPU: Intel Core i5-4690 Boxed
Motherboard: Gigabyte GA-B85TN
GPU: Gainward GeForce GTX 970 4GB
RAM: Kingston KVR16S11K2/16 (2x8GB)
SSD: Crucial M550 mSATA 512GB
Wifi: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth
Dan nog wat extra nieuwtjes van afgelopen week.
Ik heb voorheen al wat benchmarks gedaan maar ik heb ze nu weer opnieuw gedraait en zal nu een iets uitgebreider rapportage doen.
Allereest heb ik een Idle run gedaan, ik zat Youtube te kijken en daarmee komen de temperaturen en wattages overheen. FYI ik was TotalBiscuit aan het kijken
IDLE RESULTS

Zoals te zien is de ambient zo rond de 21C en de fans staan op hun minimum te draaien, het water is zo'n 10C warmer dan ambient in dit geval en is 30C.
Idle verbruik met een youtube stream op de voorgrond trekt zo'n 48Watt uit de stopcontact.
Vervolgens de andere van het spectrum opgezocht en Prime95 (3 van de 4 Cores) en Furmark( 1 van de 4 Cores) gedraaid, door de 3/1 verdeling van cores was de belasting het hoogste.
LET OP: De combinatie van CPU en GPU is abnormaal, zowel in belasting en temperaturen, ik gebruik dit dan ook alleen om worstcase scenarios te testen.

Hier zie je ook de opstelling van de probes, 1 voor de input en 1 tegen het messing van de radiator, niet perfect maar goed genoeg voor deze meting.
Ambient is weer rond de 21C en de radiator is 40C, 19C warmer dan de omgeving. De fans draaien vol uit.
De temperaturen die HWInfo64 geeft zijn een beetje vaag want de average van de CPUs ligt rond de 88C maar de Max ligt op 98C.
Het verbruik is 285Watt.
Vervolgens ook 2 games getest, Skyrim met 200 mods en Far Cry 3 de resultaten zien er goed uit. Temperaturen zijn goed en het geluid is ook aangenaam, je hoort het systeem wel maar het komt niet boven de game uit.

Dan heb ik deze week nog wat samples binnen gekregen om te controleren en testen voor de eindelijke kit.
Ik heb van een fabrikant 2 anti-vandal switches laten komen. De kwaliteit is uitstekend, hoewel de Dot versie wel erg fel is.
Welke vinden jullie het mooiste?

Ook maar meteen een render gemaakt.

En als laatste heb ik van Noctua 2x NF-A9x14 PWM mogen ontvangen om te testen voor de kit. Dit is de eerste keer dat ik Noctua's ga gebruiken maar de eerste indruk is uitstekend

Ik haal sommige van mijn models van een website genaamd www.grabcad.com iemand had al een aantal noctua fans nagemaakt maar de Noctua NF-A9x14 PWM was nog niet gemaakt.
De Noctua NF-A9x14 PWM in CAD nagemaakt en vervolgens in 3dsmax een kleurtje eraan gegeven. Ik ben er erg trots op moet ik zeggen.

Dat was het weer, een vrij grote update, dus ik hoop dat er wat lees en kijk plezier is geweest. nogmaals schroom jullie niet om jullie mening te laten horen.
Verwijderd
+1Verwijderd schreef op maandag 27 april 2015 @ 09:30:
Persoonlijk zou ik voor de anti-vandal met een cirkel die oplicht, dus niet die ene met een velle les in de midden.
DitVerwijderd schreef op maandag 27 april 2015 @ 09:30:
Persoonlijk zou ik voor de anti-vandal met een cirkel die oplicht, dus niet die ene met een velle led in de midden.

Verder vandaag nog wat zitten klooien met een korte animatie van de fans just for fun.

Enneh, hoeveel kabaal maakt een H2O-micro nou? Daar ben ik wel benieuwd naar.
98 graden is zeker erg veel, maar de kanttekening is dubbel. HWInfo sprong af en toe van de 88C naar de 98C voor een seconde of 2 en dan weer terug naar 88C, dus volgens mij gaat daar al iets fout. En daarbij komt dan ook nog dat prime95 ook nog vol aan het draaien was. Ik heb vandaag 9 uur gerenderd op de 4670 en je hoort het systeem nauwelijks.hjkv schreef op maandag 27 april 2015 @ 23:14:
Pff, 98 graden op de CPU onder load, dat is wel heel erg veel. Ik snap dat het een worst case scenario is, maar dan nog.
Enneh, hoeveel kabaal maakt een H2O-micro nou? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Hoeveel geluid het systeem maakt is moeilijk te zeggen. met prime95 en furmark maakt hij een hoop herrie, 2x 80mm fan op 3000 RPM ja dat ga je horen. Maar tijdens gamen valt het geluid reuze mee.
Daar komt ook nog bij dat ik voor mijn proto 2x80mm radiator heb, de uiteindelijke versie gaat 2x92mm gebruiken en misschien met deze Noctua's geleverd worden, dus het geluid gaat alleen maar minder worden.
Als hij met de 2x92mm en de Noctua's geleverd zou worden dan kan ik me voorstellen dat dit veel voor de geluidsproductie doet en koeling.
Het ziet er zo mooi uit!
De hoeveelheid research die je doet/hebt gedaan is fantastisch!
Hoe staat het er nu voor? Heb je misschien een website waar we de verdere vooruitgang kunnen zien?
KUTGW!
CPU wordt wel een beetje warm vergeleken met de GPU. Heb je de resultaten met CoreTemp nagemeten? Gebruik ik zelf liever dan HWi. Gezien het feit dat het water zelf niet overdreven warm wordt denk ik dat het knelpunt zit in de overdracht van warmte van CPU naar het water. Kan er nog verbetering worden geboekt in het ontwerp van het CPU block?
Ik ben voornamelijk op [H], maar ik kan hier wel een tipje van de sluier laten zien van mijn nieuwe ontwerp.
Het gaat nog eventjes duren voordat ik het volledige pakket kan laten zien, maar hier alvast een teasertje.

Ik denk ook echt dat je een mooi product neer kan zetten, die zich uitstekend kan meten met bijvoorbeeld een Steam machine. Ook het design en de afwerking vind ik geweldig.
Het is dat ik laatst een eigen PC gebouwd heb met een prijs waar ik nog van aan het bijkomen ben
KUTGW! Ben heel benieuwd naar de kit!
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Verwijderd