Ik krijg op verschillende forums steeds vaker de vraag, wat gaat een set kosten? Dus bij deze een voorlopige range waarin de prijs zal komen te zitten.
Ik ben nog op een paar kleine dingen aan het wachten qua prijsbepaling maar de belangrijkste is nu nog de case. Andere onderdelen heb ik nog niet kunnen berekenen omdat ik ze nog niet heb uitgewerkt, denk hierbij aan de GPU Power board die ik nog moet ontwerpen.
Als ik een range moet aangeven dan zal het ergens tussen de €350 en €450 gaan zitten.
Dat is natuurlijk een hoop geld, maar als ik kijk naar de markt en wat je krijgt voor de prijs dan denk ik hiermee competitief genoeg ben.
Wat krijg je namelijk?
Voorlopige Inhoud van Kit
1x 2mm anodized Aluminum Chassis(With Horizontal and Vertical brackets)
1x Dual 92mm Radiator
2x 92*92*15mm Fans
1x Copper/Acetal Socket 1150 CPU Waterblock
1x Copper/Acetal GTX970 GPU Waterblock
1x Acetal Reservoir
1x 12VDC Pump
1x 12VDC 180W AC Adapter for GPU
1x 19VDC 120W AC Adapter for System(CPU, Motherboard etc.)
1x AC Adapter mounting bracket
1x GPU Power Board
Overige accessoires (Fittings, Tubing, Schroeven, Inbussleutel, Handleiding en de rest van de onderdelen voor eindmontage)
Wat moet je dan nog kopen om uberhaupt een werkend systeem te maken?
Winkelwagen:
Mobo: Gigabyte GA-H81TN, GA-B85TN, GA-H87TN, GA-Q87TN
CPU: Any S1150 Haswell CPU up to the i7-4790K
DRAM: SODIMM DDR3 or DDR3L, up to 16GB
SSD: Any mSATA SSD
GPU: GTX970 with short PCB and Single Slot I/O
Hier in Nederland moet het mogelijk zijn om voor ongeveer
€1550 het volgende systeem te kunnen bouwen.
CPU: Intel Core i5-4690 Boxed
Motherboard: Gigabyte GA-B85TN
GPU: Gainward GeForce GTX 970 4GB
RAM: Kingston KVR16S11K2/16 (2x8GB)
SSD: Crucial M550 mSATA 512GB
Wifi: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth
Dan nog wat extra nieuwtjes van afgelopen week.
Ik heb voorheen al wat benchmarks gedaan maar ik heb ze nu weer opnieuw gedraait en zal nu een iets uitgebreider rapportage doen.
Allereest heb ik een Idle run gedaan, ik zat Youtube te kijken en daarmee komen de temperaturen en wattages overheen. FYI ik was TotalBiscuit aan het kijken

IDLE RESULTS
Zoals te zien is de ambient zo rond de 21C en de fans staan op hun minimum te draaien, het water is zo'n 10C warmer dan ambient in dit geval en is 30C.
Idle verbruik met een youtube stream op de voorgrond trekt zo'n 48Watt uit de stopcontact.
Vervolgens de andere van het spectrum opgezocht en Prime95 (3 van de 4 Cores) en Furmark( 1 van de 4 Cores) gedraaid, door de 3/1 verdeling van cores was de belasting het hoogste.
LET OP: De combinatie van CPU en GPU is abnormaal, zowel in belasting en temperaturen, ik gebruik dit dan ook alleen om worstcase scenarios te testen.
Hier zie je ook de opstelling van de probes, 1 voor de input en 1 tegen het messing van de radiator, niet perfect maar goed genoeg voor deze meting.
Ambient is weer rond de 21C en de radiator is 40C, 19C warmer dan de omgeving. De fans draaien vol uit.
De temperaturen die HWInfo64 geeft zijn een beetje vaag want de average van de CPUs ligt rond de 88C maar de Max ligt op 98C.
Het verbruik is 285Watt.
Vervolgens ook 2 games getest, Skyrim met 200 mods en Far Cry 3 de resultaten zien er goed uit. Temperaturen zijn goed en het geluid is ook aangenaam, je hoort het systeem wel maar het komt niet boven de game uit.
Dan heb ik deze week nog wat samples binnen gekregen om te controleren en testen voor de eindelijke kit.
Ik heb van een fabrikant 2 anti-vandal switches laten komen. De kwaliteit is uitstekend, hoewel de Dot versie wel erg fel is.
Welke vinden jullie het mooiste?
Ook maar meteen een render gemaakt.
En als laatste heb ik van Noctua 2x NF-A9x14 PWM mogen ontvangen om te testen voor de kit. Dit is de eerste keer dat ik Noctua's ga gebruiken maar de eerste indruk is uitstekend
Ik haal sommige van mijn models van een website genaamd
www.grabcad.com iemand had al een aantal noctua fans nagemaakt maar de Noctua NF-A9x14 PWM was nog niet gemaakt.
De Noctua NF-A9x14 PWM in CAD nagemaakt en vervolgens in 3dsmax een kleurtje eraan gegeven. Ik ben er erg trots op moet ik zeggen.
Dat was het weer, een vrij grote update, dus ik hoop dat er wat lees en kijk plezier is geweest. nogmaals schroom jullie niet om jullie mening te laten horen.