Ik zou je graag willen helpen maar ik heb geen inhoudelijke kennis van PFsense. Wellicht dat anderen hier wel kunnen helpen @Tom Paris bijvoorbeeld?TheVMaster schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:57:
[...]
Heeft het nog zin om aan deze instellingen te zitten, dat wil zeggen (ze staan standaard disabled) de vonkjes weghalen? De snelheid lijkt (via een speediest op mijn Apple TV) nu wel goed. Raar, want speedtest vanaf een bekabelde pc gaf dus die 90Mbps….
[Afbeelding]
Geeft niets, want ik draai OPNsense. Maar eh..e issues zijn opgelostMiki schreef op Wednesday 26 January 2022 @ 23:07:
[...]
Ik zou je graag willen helpen maar ik heb geen inhoudelijke kennis van PFsense. Wellicht dat anderen hier wel kunnen helpen @Tom Paris bijvoorbeeld?
De ‘90 Mbps beperking’ kwam door een mismatch tussen twee switches in huis, die vonden zelf dat ze ineens maar op 100Mbps mochten praten. Die heb ik nu dedicated op Gbit Full Duplex gezet en nu praten ze wel weer op Gbit.
Klinkt als een brakke kabel of poort op je Switch dus kijk uit met dat soort dingen!TheVMaster schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 23:16:
De ‘90 Mbps beperking’ kwam door een mismatch tussen twee switches in huis, die vonden zelf dat ze ineens maar op 100Mbps mochten praten. Die heb ik nu dedicated op Gbit Full Duplex gezet en nu praten ze wel weer op Gbit.Vage shit, maar goed jouw opmerking dat ik daar ff naar moest kijken (op de OPNsense doos) triggerde mij op het op de switches ook ff te checken.
Dat zijn de juiste instellingen voor gebruik in een VM of brakke RealTek NIC'sTheVMaster schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:57:
Heeft het nog zin om aan deze instellingen te zitten, dat wil zeggen (ze staan standaard disabled) de vonkjes weghalen?
[Afbeelding]
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Oke en als ik een fysieke bak heb met Intel NIC’s, dan kunnen ze dus uit?nero355 schreef op Thursday 27 January 2022 @ 00:17:
[...]
Klinkt als een brakke kabel of poort op je Switch dus kijk uit met dat soort dingen!
[...]
Dat zijn de juiste instellingen voor gebruik in een VM of brakke RealTek NIC's

[ Voor 9% gewijzigd door TheVMaster op 27-01-2022 01:29 ]
Kan iemand concreet maken wat er mis is met Realtek NIC’s?nero355 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 00:17:
[...]
Klinkt als een brakke kabel of poort op je Switch dus kijk uit met dat soort dingen!
[...]
Dat zijn de juiste instellingen voor gebruik in een VM of brakke RealTek NIC's
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
https://www.robpeck.com/2...-realtek-nics-in-pfsense/Videopac schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 07:47:
[...]
Kan iemand concreet maken wat er mis is met Realtek NIC’s?
https://forums.serverbuil...se-use-2-5gb-realtek/3555As it turns out, a stock pfSense installation emphatically does not like Realtek network cards. And this is because the default Realtek drivers in FreeBSD (which pfSense is based on) are old and have many issues. As it turns out, this is exactly what was reported in this forum post.
Beide oud nieuws. Het is niet de schuld van Realtek dat pfSense er zo lang over gedaan heeft om de drivers te updaten. Vrijwel al het gejank over Realtek heeft te maken met oude versies van pfSense waar een sterk verouderde driver in zit die inderdaad slecht werkt.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Klopt, blijkbaar zit in versie 2.5 van pfsense een nieuwere driver. Maar de FreeBSD driver van Realtek zelf zou beter werken volgens een Reddit post. Maar het blijven driver gerelateerde problemen, maar wat de problemen concreet zijn in de driver is niet helder.Videopac schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:06:
[...]
Beide oud nieuws. Het is niet de schuld van Realtek dat pfSense er zo lang over gedaan heeft om de drivers te updaten. Vrijwel al het gejank over Realtek heeft te maken met oude versies van pfSense waar een sterk verouderde driver in zit die inderdaad slecht werkt.
Maar dit issue doet zich weer alleen voor in pfSense, toch en niet in OPNsense?MuVo schreef op Thursday 27 January 2022 @ 08:16:
[...]
Klopt, blijkbaar zit in versie 2.5 van pfsense een nieuwere driver. Maar de FreeBSD driver van Realtek zelf zou beter werken volgens een Reddit post. Maar het blijven driver gerelateerde problemen, maar wat de problemen concreet zijn in de driver is niet helder.
Dan is de vraag dus waarom pfSense niet de beste/laatste/minst probleemgevende driver gebruikt. De actie ligt dus bij pfSense en niet (meer) bij Realtek.MuVo schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:16:
[...]
Klopt, blijkbaar zit in versie 2.5 van pfsense een nieuwere driver. Maar de FreeBSD driver van Realtek zelf zou beter werken volgens een Reddit post. Maar het blijven driver gerelateerde problemen, maar wat de problemen concreet zijn in de driver is niet helder.
NB: het kan natuurlijk best dat er nog problemen zijn met Realtek, maar laten we die dan zo goed mogelijk beschrijven, dat helpt bij de mogelijke oplossing ervan.
Dat klopt. OPNsense heeft al veel eerder de nieuwe driver toegevoegd.TheVMaster schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:36:
[...]
Maar dit issue doet zich weer alleen voor in pfSense, toch en niet in OPNsense?
Interessante vraag. Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar.TheVMaster schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:57:
[...]
Heeft het nog zin om aan deze instellingen te zitten, dat wil zeggen (ze staan standaard disabled) de vonkjes weghalen? De snelheid lijkt (via een speediest op mijn Apple TV) nu wel goed. Raar, want speedtest vanaf een bekabelde pc gaf dus die 90Mbps….
[Afbeelding]
In de Wiki van OPNsense raden ze aan (in ieder geval in de meeste gevallen) om de vinkjes aan te laten staan.
https://docs.opnsense.org/manual/interfaces_settings.html
Ik heb de verschillende opties allemaal even geprobeerd maar zie geen noemenswaardige verschillen. Download haal ik 300-600Mb/s, upload 300-500Mb/s. Ping tussen de 5 en 11 ms.
Als ik tegelijk in pfSense kijk zie ik de processorbelasting maximaal 24% worden, terwijl ik een 4-kernen processor heb (J4105). Hoe weet ik of alle 4 kernen wel aangesproken worden in pfSense?
Als ik tegelijk in pfSense kijk zie ik de processorbelasting maximaal 24% worden, terwijl ik een 4-kernen processor heb (J4105). Hoe weet ik of alle 4 kernen wel aangesproken worden in pfSense?
Tav TSO/LRO offloading is de pfSense wiki heel duidelijk:SkorpionNL schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:10:
[...]
Interessante vraag. Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar.
In de Wiki van OPNsense raden ze aan (in ieder geval in de meeste gevallen) om de vinkjes aan te laten staan.
Dus ook al ondersteunt je NIC deze functies, is het voor een firewall niet wenselijk omdat je dubbel werk gaat doen. 1x in je NIC en 1x in je OS. Met een snelle processor zul je daar effectief weinig tot niets van merken, maar dan nog lijkt het advies me helderTSO causes the NIC to handle splitting up packets into MTU-sized chunks rather than handling that at the OS level. This can be faster for servers and appliances as it allows the OS to offload that task to dedicated hardware, but when acting as a firewall or router this behavior is highly undesirable as it actually increases the load as this task has already been performed elsewhere on the network, thus breaking the end-to-end principle by modifying packets that did not originate on this host.
LRO is similar to TSO, but for the incoming path rather than outgoing. It allows the NIC to receive a large number of smaller packets before passing them up to the operating system as a larger chunk.
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Het fundamentele probleem van Realtek NICs is de buffer die ze hebben. Dat is voor de meest modellen 4k non-prefetch + 16k prefetch. Een Intel i211 heeft bijvoorbeeld 16k + 128k. Een kleinere buffer betekent meer CPU interrupts en stabiliteitsissues bij intensief verkeer. Dat laatste probeert Realtek met drivers te verhelpen, maar even stabiel en performant als NICs met grotere buffers zal het nooit worden. Het helpt daarbij niet dat FreeBSD inderdaad traag is met het opnemen van drivers, waardoor je in alle FreeBSD-gebaseerde distro's in meer of mindere mate aangewezen bent op een andere kernel-module.Videopac schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 07:47:
[...]
Blijkbaar niet volgens dit artikel :TheVMaster schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 01:29:
Oke en als ik een fysieke bak heb met Intel NIC’s, dan kunnen ze dus uit?
Eigenlijk ook best wel raar dat we het daar niet eerder over hebben gehadSkorpionNL schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:10:
Interessante vraag. Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar.

Videopac schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 07:47:
Nee, want dit :Videopac schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:06:
Het is niet de schuld van Realtek dat pfSense er zo lang over gedaan heeft om de drivers te updaten.
Vrijwel al het gejank over Realtek heeft te maken met oude versies van pfSense waar een sterk verouderde driver in zit die inderdaad slecht werkt.
Wat je dus samen kan vatten als een hoger CPU gebruik dan de Intel/Broadcom/Marvell concurrenten is iets dat al gaande is sinds de oude RTL8139 NIC's van 20 jaar geleden of zo...Tom Paris schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:42:
Het fundamentele probleem van Realtek NICs is de buffer die ze hebben. Dat is voor de meest modellen 4k non-prefetch + 16k prefetch. Een Intel i211 heeft bijvoorbeeld 16k + 128k. Een kleinere buffer betekent meer CPU interrupts en stabiliteitsissues bij intensief verkeer. Dat laatste probeert Realtek met drivers te verhelpen, maar even stabiel en performant als NICs met grotere buffers zal het nooit worden. Het helpt daarbij niet dat FreeBSD inderdaad traag is met het opnemen van drivers, waardoor je in alle FreeBSD-gebaseerde distro's in meer of mindere mate aangewezen bent op een andere kernel-module.

Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat ik de RealTek modellen helemaal niet hoef in mijn PC's of Laptops maar in mijn FireWall/Router/Server/NAS wil ik ze zeer zeker NIET zien!
Dat zijn best wel zeer variërende getallen...Videopac schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:21:
Ik heb de verschillende opties allemaal even geprobeerd maar zie geen noemenswaardige verschillen. Download haal ik 300-600Mb/s, upload 300-500Mb/s. Ping tussen de 5 en 11 ms.
- Hoe heb je getest ?
- Kan je een test doen waarbij je TEGELIJK downloadt en uploadt ?
Voor de CPU belasting zou ik top/htop erbij pakken
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
OK, duidelijk. Voor zover ik kan nagaan hebben de Realtek 8111E's op mijn Odroid H2 8k/16k buffer, al is die informatie moeilijk te vinden. Ik ga maar eens op zoek naar iets nieuws met Intel NIC's, bijvoorkeur 225 en passief gekoeld, met een i3 CPU o.i.d. Dan wordt die Odroid een Linux knutsel-/probeer "NUC".Tom Paris schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:42:
[...]
Het fundamentele probleem van Realtek NICs is de buffer die ze hebben. Dat is voor de meest modellen 4k non-prefetch + 16k prefetch. Een Intel i211 heeft bijvoorbeeld 16k + 128k. Een kleinere buffer betekent meer CPU interrupts en stabiliteitsissues bij intensief verkeer. Dat laatste probeert Realtek met drivers te verhelpen, maar even stabiel en performant als NICs met grotere buffers zal het nooit worden. Het helpt daarbij niet dat FreeBSD inderdaad traag is met het opnemen van drivers, waardoor je in alle FreeBSD-gebaseerde distro's in meer of mindere mate aangewezen bent op een andere kernel-module.
Die CPU heeft geen AESNI. Upgraden naar pfsense 2.5 kan dan niet meer. Ik zou een MB kiezen met CPU die dat wel heeft. Ook als je later een VPN tunnel wilt gebruiken kan die van deze instructie profiteren.Hemmen schreef op maandag 26 januari 2015 @ 11:50:
Intro
- Moederbord: Gigabyte GA-J1900N-D3V (Fanless)
- Processor: Onboard Intel Celeron J9100
Realtek hoeft geen issue te zijn. Mijn setup draait ook op realtek, ze hebben inmiddels een package met drivers die je kan installeren via de pkg manager dus het zelf compileren is niet meer nodig. Gebruik ook de IDS en heb nul issues met de machine.
[ Voor 0% gewijzigd door Xenir op 28-01-2022 13:27 . Reden: typo ]
Dit is echt een hardnekkig misverstand, check deze blogpost van pfSense van 3 jaar geleden...Xenir schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:25:
[...]
Die CPU heeft geen AESNI. Upgraden naar pfsense 2.5 kan dan niet meer.
Je reageert op een reactie uit 2015Xenir schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:25:
Die CPU heeft geen AESNI. Upgraden naar pfsense 2.5 kan dan niet meer. Ik zou een MB kiezen met CPU die dat wel heeft. Ook als je later een VPN tunnel wilt gebruiken kan die van deze instructie profiteren.
Realtek hoeft geen issue te zijn. Mijn setup draait ook op realtek, ze hebben inmiddels een package met drivers die je kan installeren via de pkg manager dus het zelf compileren is niet meer nodig. Gebruik ook de IDS en heb nul issues met de machine.
Laatst de stap genomen om mijn OPNsense van mijn Proxmox server (i3-9100) te verhuizen naar een HUSN mini pc met een J4125 en 4x Intel 225-V controllers. Helaas is de performance nog niet om naar huis te schrijven (speedtests tussen de 300 en 600 Mbit) op den Tweak gigabit lijn.
Binnenkort maar eens kijken of ik met een Ubuntu live USB betere performance haal.
Binnenkort maar eens kijken of ik met een Ubuntu live USB betere performance haal.
Jammer, denk dan toch te traag voor ppoe?
OPNsense herkent de Intel 225 wel correct?
Maar voor zover ik weet heb ik geen ppoe. OPNsense 22.1 herkent de poorten wel (met de igc driver)
Ik heb geen idee wat tweak fiber gebruikt, ik heb helaas geen fiber maar Ziggo, 600mbit haalt opnsense makkelijk met een j3160 cpu.
[ Voor 8% gewijzigd door Samplex op 29-01-2022 21:08 ]
J4125 zal dan het probleem niet zijn, heb op meerdere plekken negatieve dingen gelezen over i225-v. Aantal revisies met hardware probleem, laatste zou wel goed zijn, dus hopelijk heb je in elk geval die goede chip.
Freebsd driver schijnt ook nog niet mature te zijn,met speedtests die terugvallen naar pakweg 500mbit, packetloss etc.
Zelf geen ervaring mee maar waar rook is....
Je zou eens kunnen zoek of er inmiddels oplosing voor is.
Freebsd driver schijnt ook nog niet mature te zijn,met speedtests die terugvallen naar pakweg 500mbit, packetloss etc.
Zelf geen ervaring mee maar waar rook is....
Je zou eens kunnen zoek of er inmiddels oplosing voor is.
@XanderHuisman hoe meet je dat? Wat draait er nog meer op je *sense?
Heb je een testmachine rechtstreeks op je FW geprikt en daar speedtest mee gedaan?
Heb je een testmachine rechtstreeks op je FW geprikt en daar speedtest mee gedaan?
Momenteel met speedtest op pc's achter de switch (unifi 16 poorts Poe switch). 2.5 GbE ga ik niet nodig zijnz maar wil wel stabiel 800/900 kunnen halen.
Op OPNsense niet zo gek veel, wireguard voor 2 remote home Assistant installaties, unbound en Telegraf.
Op OPNsense niet zo gek veel, wireguard voor 2 remote home Assistant installaties, unbound en Telegraf.
Om de switch te kunnen uitsluiten; kun je dat eens testen met een PC rechtstreeks op de *sense?XanderHuisman schreef op zondag 30 januari 2022 @ 11:45:
Momenteel met speedtest op pc's achter de switch (unifi 16 poorts Poe switch). 2.5 GbE ga ik niet nodig zijn maar wil wel stabiel 800/900 kunnen halen.
Het probleem met PPPoE en *sense is dat slechts 1 kern gebruikt wordt. Je moet dus op zoek naar iets dat zeer goede enkele-kern prestaties levert. Ben zelf ook nog op zoek, zou zo’n protectli met i3 wel 1Gb over PPPoE halen?Samplex schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:20:
Jammer, denk dan toch te traag voor ppoe?
@Videopac Zoals al eerder is vermeld blijkt tweak geen pppoe te gebruiken dus zou dat niet het probleem moeten zijn.
@XanderHuisman Kun je de revisie van je NIC controlleren? De eerste twee revisies van de i225 hadden inderdaad problemen, vanaf rev=0x03 zou dit opgelost moeten zijn. pfSense 2.6 heeft nieuwere igc drivers, die zou je kunnen proberen, ik weet niet waar OPNsense staat.
Ook is de firmware van de i225 te updaten. Grote mobo-fabrikanten bieden die update als download aan, maar ik betwijfel of je die voor zo'n Chinese NUC ook 'officieel´ kan krijgen. Je kunt proberen iets van Asus/Gigabyte te gebruiken, maar dit is niet zonder risico natuurlijk.
(Nav de recente discussie, alle offloading uit staan?)
Ook is de firmware van de i225 te updaten. Grote mobo-fabrikanten bieden die update als download aan, maar ik betwijfel of je die voor zo'n Chinese NUC ook 'officieel´ kan krijgen. Je kunt proberen iets van Asus/Gigabyte te gebruiken, maar dit is niet zonder risico natuurlijk.
(Nav de recente discussie, alle offloading uit staan?)
[ Voor 4% gewijzigd door Tom Paris op 30-01-2022 13:46 ]
Vreemd eigenlijk dat er geen pfSense 'Ervaringen & Discussie' topic bestaat. Te weinig interesse?
Hier had uw reclame kunnen staan.
Dit topic is daar een verkapte versie van denk ik...Eiríkr schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:01:
Vreemd eigenlijk dat er geen pfSense 'Ervaringen & Discussie' topic bestaat. Te weinig interesse?
Daarnaast bestaan er geloof ik wel een aantal topics waarbij pfSense wordt gebruikt ??
Dat zal het zijn janero355 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:04:
[...]
Dit topic is daar een verkapte versie van denk ik...
Daarnaast bestaan er geloof ik wel een aantal topics waarbij pfSense wordt gebruikt ??
Hier had uw reclame kunnen staan.
Ik haal met een Atom E3940 op pfSense 70MB/s via wireguard en ik denk dat de bottleneck bij mijn VPN provider ligt, niet de CPU. (maar heb geen provider met PPPoE)Teutlepel schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:40:
Ik lees dat jullie het ook over VPN performance hebben. Voor een nieuwe thuis router/VPN server wil ik graag 1 Gbit/s kunnen halen met Wireguard VPN (ChaCha20).
Is een Celeron G4900 genoeg voor 1Gbit/s Wireguard VPN?
Op internet lees ik veel verschillende verhalen die varieren van 300-400 mbit/s tot 1 Gbit/s met deze CPU. Op de Wireguard site (https://www.wireguard.com/performance/) staat dat een i7 processor zeker genoeg is![]()
Maar dit lijkt mij zwaar overkill toch? Iemand ervaring?
Misschien heb ik dan toch nog een beetje geluk. pciconf rapporteert revisie 3. De vinkjes qua offloading staan allemaal aan.Tom Paris schreef op zondag 30 januari 2022 @ 13:45:
@XanderHuisman Kun je de revisie van je NIC controlleren? De eerste twee revisies van de i225 hadden inderdaad problemen, vanaf rev=0x03 zou dit opgelost moeten zijn. pfSense 2.6 heeft nieuwere igc drivers, die zou je kunnen proberen, ik weet niet waar OPNsense staat.
Ik ga eens kijken of ik firmware kan vinden voor deze NICs en eventueel eens kijken met Ubuntu of ik daar wel de volle performance haal.igc0@pci0:1:0:0: class=0x020000 rev=0x03 hdr=0x00 vendor=0x8086 device=0x15f3 subvendor=0x8086 subdevice=0x0000
vendor = 'Intel Corporation'
device = 'Ethernet Controller I225-V'
class = network
subclass = ethernet
Excuses: niet voor Tweak, inderdaad.Samplex schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:08:
@Videopac Zoals al eerder is vermeld blijkt tweak geen pppoe te gebruiken dus zou dat niet het probleem moeten zijn.
Iemand ervaring met / een mening over Protectli Vault 6?
https://www.amazon.nl/dp/...1&linkCode=ogi&th=1&psc=1
Ben op zoek naar iets met Intel NIC’s en voldoende enkele-kern prestaties om een Gb PPPoE lijn optimaal te benutten. Ik heb die 6 poorten niet nodig, maar de eenvoudigere Protectli’s zijn slecht leverbaar.
https://www.amazon.nl/dp/...1&linkCode=ogi&th=1&psc=1
Ben op zoek naar iets met Intel NIC’s en voldoende enkele-kern prestaties om een Gb PPPoE lijn optimaal te benutten. Ik heb die 6 poorten niet nodig, maar de eenvoudigere Protectli’s zijn slecht leverbaar.
@Videopac Kijk ook eens naar refurbished thin clients met vrij PCI-e slot. Zet je er een Intel i350 NIC in, en klaar
Bijv. een Fujitsu S920 (dual core 2.2Ghz AMD), dan ben je met NIC onder de €100 klaar.
Als je wat geduld hebt, soms komt er ook wel een Fujitsu S940 of Wyse 5070 Extended voorbij voor rond de €200 (exclusief de NIC). Dan heb je een modernere Intel J5005.
Als je wat geduld hebt, soms komt er ook wel een Fujitsu S940 of Wyse 5070 Extended voorbij voor rond de €200 (exclusief de NIC). Dan heb je een modernere Intel J5005.
Iemand het al aangedurft om versie 22.1 van Opnsense te installeren? Twijfel nog aangezien het os ook is veranderd. Mocht het niet goed gaan dan heb ik geen backup router paraat.
Draai Opnsense op een Sophos SG115.
Whatever.
Ik wacht nog even met 22.1, zie veel traagheids problemen voorbij komen maar meestal zijn dit de bakkies met realtek nics.
pfSense krijgt veel kritiek op het niet includen van de Realtek vendor-driver, maar de native FreeBSD Realtek-driver te gebruiken, maar OPNsense doet nu ook wel iets raars:
Dus je valt weer terug op de problematische Realtek driver, en 2.5Gbit netwerkkaarten worden niet meer herkend.The Realtek vendor driver is no longer bundled with the updated FreeBSD kernel. If unsure whether FreeBSD 13 supports your Realtek NIC please install the os-realtek-re plugin prior to upgrading to retain operability of your NICs.
Raadselachtig, inderdaad. Aan de hardwarematige kleine buffers van Realtek valt niets te doen, maar nu Realtek al enige tijd goede FreeBSD drivers heeft is er geen enkele reden om die niet te gebruiken. Het lijkt nogal dom van OPNsense. Ben benieuwd naar de beweegredenen hiervan.Tom Paris schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:23:
pfSense krijgt veel kritiek op het niet includen van de Realtek vendor-driver, maar de native FreeBSD Realtek-driver te gebruiken, maar OPNsense doet nu ook wel iets raars:
[...]
Dus je valt weer terug op de problematische Realtek driver, en 2.5Gbit netwerkkaarten worden niet meer herkend.
De update ging bij mij probleemloos en heb nu 1 van de 2 in HA op de nieuwe versie draaien; nog geen gekke dingen geconstateerd. Ik draai met Intel netwerkkaarten in een VM.Harmen schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:01:
Iemand het al aangedurft om versie 22.1 van Opnsense te installeren? Twijfel nog aangezien het os ook is veranderd. Mocht het niet goed gaan dan heb ik geen backup router paraat.Draai Opnsense op een Sophos SG115.
Hier ook, op mijn fysieke OPNsense bak draait nu 22.1 (2 Intel 211 NIC's btw).mrdemc schreef op Tuesday 1 February 2022 @ 15:20:
[...]
De update ging bij mij probleemloos en heb nu 1 van de 2 in HA op de nieuwe versie draaien; nog geen gekke dingen geconstateerd. Ik draai met Intel netwerkkaarten in een VM.
Ik heb afgelopen weekend de APU2 bij ons thuis geüpdatet naar 22.1. Via het USB image een nieuwe installatie uitgevoerd en de XML backup teruggezet. Alles geheel zonder problemen. De setup is niet zo heel spannend; een aantal VLANs gedefinieerd en wat plugins geïnstalleerd (udpbroadcastrelay, dmidecode, smart en ntopng).Harmen schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:01:
Iemand het al aangedurft om versie 22.1 van Opnsense te installeren? Twijfel nog aangezien het os ook is veranderd. Mocht het niet goed gaan dan heb ik geen backup router paraat.Draai Opnsense op een Sophos SG115.
Al enige tijd ben ik geïnteresseerd om wat meer met security thuis te doen.
Momenteel heb ik een USG 3p, meerdere VLANs, firewall, gasten toegang. Hier achter volledig ecosysteem van Unifi switches en AC-pro's.
Op de USG heb ik enige tijd geleden met deep package inspection (DPI) en intrusion detection (ID) aan gedraaid echter kwam dit de doorvoersnelheid niet ten goede. Maximaal 85 mbit bleef er over.
Dit zou ik toch graag nog wat meer willen uitdiepen en ik zat daarom te kijken naar een eigen bakje met opnsense erop.
Echter kom ik niet helemaal eruit met de hardware eisen. De hoogste eisen genoemd op de site zijn:
1,5 GHz multicore
8GB geheugen
Is dit voldoende voor DPI en ID zonder teveel verlies van snelheid?
Huidige verbinding is 1000 up en down glas.
Momenteel heb ik een USG 3p, meerdere VLANs, firewall, gasten toegang. Hier achter volledig ecosysteem van Unifi switches en AC-pro's.
Op de USG heb ik enige tijd geleden met deep package inspection (DPI) en intrusion detection (ID) aan gedraaid echter kwam dit de doorvoersnelheid niet ten goede. Maximaal 85 mbit bleef er over.
Dit zou ik toch graag nog wat meer willen uitdiepen en ik zat daarom te kijken naar een eigen bakje met opnsense erop.
Echter kom ik niet helemaal eruit met de hardware eisen. De hoogste eisen genoemd op de site zijn:
1,5 GHz multicore
8GB geheugen
Is dit voldoende voor DPI en ID zonder teveel verlies van snelheid?
Huidige verbinding is 1000 up en down glas.
Be fast .... Be furious....
Probleem met de USG 3P is dat deze een relatief zwakke cpu heeft die wel acceleratie doet op het normale verkeer maar DPI en IDS is te zwaar hiervoor. De nieuwe UDM(-Base/SE/Pro) en UDR hebben hier geen last van.Bl4ckviper schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:17:
Al enige tijd ben ik geïnteresseerd om wat meer met security thuis te doen.
Stapeltje fysieke dozen met Intel NICs en hier is het juist sneller geworden (van ~5 naar ~6 Gbit/s) en lagere latency bij load.Samplex schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:10:
Ik wacht nog even met 22.1, zie veel traagheids problemen voorbij komen maar meestal zijn dit de bakkies met realtek nics.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
DPI wordt Offload via een Chipjem3gA schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:29:
Probleem met de USG 3P is dat deze een relatief zwakke cpu heeft die wel acceleratie doet op het normale verkeer maar DPI en IDS is te zwaar hiervoor.
IDS/IPS echter niet en dan kom je inderdaad op die lage snelheden uit...

UDR heeft een Dual Core ARM SoCDe nieuwe UDM(-Base/SE/Pro) en UDR hebben hier geen last van.
UDM reeks heeft een Quad Core ARM SoC
Suricata draait op maar één Core
Kortom : Lekker die DIY pfSense/OPNsense Router bouwen!
Ik zou eens naar dit systeem kijken : TheVMaster in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP"Bl4ckviper schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:17:
1,5 GHz multicore
8GB geheugen
Maar dan met een i3 9100 i.p.v. een i5 eventueel, want dat lijkt zo op het eerste gezicht een beetje overkill...
Bestaat er voor Linux pc's eigenlijk iets waarmee je dat soort dingen kan offloaden? Wel eens naar zitten Googlen, maar zonder succes.nero355 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:49:
[...]
DPI wordt Offload via een Chipje
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Met die i5 draait hij wel als een zonnetje 😎 verbruik ligt continue rond de 30-40 W.nero355 schreef op Wednesday 2 February 2022 @ 15:49:
[...]
DPI wordt Offload via een Chipje
[...]
UDR heeft een Dual Core ARM SoC
UDM reeks heeft een Quad Core ARM SoC
Suricata draait op maar één Core
Kortom : Lekker die DIY pfSense/OPNsense Router bouwen!![]()
![]()
[...]
Ik zou eens naar dit systeem kijken : TheVMaster in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP"
Maar dan met een i3 9100 i.p.v. een i5 eventueel, want dat lijkt zo op het eerste gezicht een beetje overkill...
Dat vind ik echt véél te veel voor een simpele ‘router/firewall’. Mijn Mikrotik doet 8Watt en doet gewoon 1000/1000mbit. Ok, geen IPS/IDS maar als de ‘prijs’ daarvoor +/- 20Watt continu is, dan hoef ik dat ook echt lang van z’n leven niet.TheVMaster schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:20:
[...]
Met die i5 draait hij wel als een zonnetje 😎 verbruik ligt continue rond de 30-40 W.
Tja, maar ik wil geen microtik :-) En het had vast energiezuiniger gekund, maar die paar W meer of minder maakt hier in huis niet heel veel uit.lolgast schreef op Wednesday 2 February 2022 @ 18:44:
[...]
Dat vind ik echt véél te veel voor een simpele ‘router/firewall’. Mijn Mikrotik doet 8Watt en doet gewoon 1000/1000mbit. Ok, geen IPS/IDS maar als de ‘prijs’ daarvoor +/- 20Watt continu is, dan hoef ik dat ook echt lang van z’n leven niet.
Energieverbruik is natuurlijk mooi meegenomen indien deze laag is. Voor mij is het belangrijkste doorvoersnelheid behouden bij intrusion detection en packet inspection.
@TheVMaster zou een i3 ook voldoende zijn dan?
Wat is jouw use case voor de voorgestelde hardware?
Ik zie trouwens wel dat die barbone maar 2 nics heeft. Was nog vergeten te vermelden dat ik 2 Wan verbindingen heb ivm backup. Dat gaat dan niet zomaar neem ik aan.
@TheVMaster zou een i3 ook voldoende zijn dan?
Wat is jouw use case voor de voorgestelde hardware?
Ik zie trouwens wel dat die barbone maar 2 nics heeft. Was nog vergeten te vermelden dat ik 2 Wan verbindingen heb ivm backup. Dat gaat dan niet zomaar neem ik aan.
[ Voor 23% gewijzigd door Bl4ckviper op 02-02-2022 22:42 ]
Om eens een andere discussie aan te zwengelen, wat is anno 2022 nog echt het nut van IDS/IPS in een thuisnetwerk? Vrijwel al het verkeer is versleuteld in een TLS tunnel, dus je moet vooral focussen op fingerprinting. Je zou echte DPI kunnen doen met je eigen certificaten, maar dat pikken de meeste diensten ook niet meer.
Stel:
- pfBlocker blokkeert verkeer naar malicious URLs/IPs, inclusief spam/adware/etc.
- Inbound is alleen OpenVPN/Wireguard mogelijk, op een niet-standaard poort, en via pfBlocker alleen vanuit Europa.
- Ik heb mijn netwerk gesegmenteerd, en beperk verkeer tussen VLANs zo veel mogelijk.
- Ik volg basale IT-hygiene door devices op mijn netwerk up-to-date te houden, AV, macro's uit, etc
- Outbound verkeer wordt beperkt per segment.
- Outbound filtering op poort niveau voor alle segmenten in lijn met SANS advies, plus DoT/DoH trucs.
Wat biedt een IDS/IPS dan nog voor meerwaarde? Ik ben echt benieuwd wat voor alerts mensen hier zien, hoeveel false-positive is, en wat er aan daadwerkelijk malicious verkeer geblokkeerd wordt.
Stel:
- pfBlocker blokkeert verkeer naar malicious URLs/IPs, inclusief spam/adware/etc.
- Inbound is alleen OpenVPN/Wireguard mogelijk, op een niet-standaard poort, en via pfBlocker alleen vanuit Europa.
- Ik heb mijn netwerk gesegmenteerd, en beperk verkeer tussen VLANs zo veel mogelijk.
- Ik volg basale IT-hygiene door devices op mijn netwerk up-to-date te houden, AV, macro's uit, etc
- Outbound filtering op poort niveau voor alle segmenten in lijn met SANS advies, plus DoT/DoH trucs.
Wat biedt een IDS/IPS dan nog voor meerwaarde? Ik ben echt benieuwd wat voor alerts mensen hier zien, hoeveel false-positive is, en wat er aan daadwerkelijk malicious verkeer geblokkeerd wordt.
Het moet in de SoC zitten en de Kernel moet daar Drivers voor hebben!Raven schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:59:
Bestaat er voor Linux pc's eigenlijk iets waarmee je dat soort dingen kan offloaden?
Lees maar eens wat over OpenWRT/DD-WRT en al die ASUS/Netgear/TP-Link/enz. Routers waarbij het soms een hele uitdaging is om het werkende te krijgen...
In jouw geval, denk ik, zeer beperkt. Denk ik, want ik ken jouw complete omgeving niet.Tom Paris schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 23:24:
Om eens een andere discussie aan te zwengelen, wat is anno 2022 nog echt het nut van IDS/IPS in een thuisnetwerk? Vrijwel al het verkeer is versleuteld in een TLS tunnel, dus je moet vooral focussen op fingerprinting. Je zou echte DPI kunnen doen met je eigen certificaten, maar dat pikken de meeste diensten ook niet meer.
Stel:
Maar Security is "defense in depth". Meerdere maatregelen om de aanvaller tegen te houden of op z'n minst te vertragen (en dan op de monitoring van je logging op tijd kunnen ingrijpen). Die ene edge/perimeter firewall is niet meer voldoende.
Combinaties van maatregelen is dus wat je wilt. En om de juiste maatregelen te nemen moet je het netwerk en alle devices / software / functionaliteit heel goed kennen (en vooral hun eventuele zwakheden).
Een IDS/IPS is 1 van de maatregelen. Maar als enige maatregel is dat ook niet voldoende.
Dus ja, het heeft meerwaarde, maar de meerwaarde neemt af als je andere maatregelen hebt genomen (en dat geldt voor alle maatregelen).
Mijn IPS/IDS staat bijvoorbeeld in alerting modus, sinds ik geen VOIP centrale en Wordpress meer draai. Ik zie op dat netwerk segment nu niet veel meer dan wat halfslachtige aanvallen op mijn mailserver.
Voorheen trokken vooral de VOIP server, en in iets mindere mate mijn Wordpress site, veel aandacht.
Edit: en ja, dan kom je er ook achter dat er nog best veel devices zijn die via onversleutelde verbindingen communiceren.
Edit2: en sinds ik pfblockerNG gebruik wordt al veel tegengehouden aan de voordeur (de firewall). Dat vind ik echt een fantastsich pakket!
Edit3: een praktijk voorbeeld waar een IDS/IPS meerwaarde heeft is een IP uit de UK, die had achterhaald na hoeveel verkeerde inlogpogingen binnen een bepaalde tijd ik een IP blokkeer (en dat is niet zo moeilijk). De tijd tussen de inlogpogingen werden daarop aangepast, waarna anomaly behavior werd vastgesteld door het IDS/IPS. En daarop heb ik het IP als nog geblokkeerd. Dit was overigens niet met PFSense maar een ander product.
[ Voor 12% gewijzigd door Theone098 op 03-02-2022 10:11 ]
Absoluut, ik begrijp en onderschrijf dit principe volledig. Vandaar dat ik benieuwd ben wat men hier aan maatregelen neemt icm IDS/IPS, en wat er dan nog overblijft aan detectie. Er worden redelijke bedragen neergelegd voor 'zware' machines om IDS/IPS op gigabit mogelijk te maken, dus ik neem aan dat er over de meerwaarde nagedacht isTheone098 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:56:
[...]
Maar Security is "defense in depth". Meerdere maatregelen om de aanvaller tegen te houden of op z'n minst te vertragen (en dan op de monitoring van je logging op tijd kunnen ingrijpen). Die ene edge/perimeter firewall is niet meer voldoende.
Combinaties van maatregelen is dus wat je wilt. En om de juiste maatregelen te nemen moet je het netwerk en alle devices / software / functionaliteit heel goed kennen (en vooral hun eventuele zwakheden).
Hoe een ander het doet en wat die denken, kan ik moeilijk inschattenTom Paris schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:28:
[...]
Absoluut, ik begrijp en onderschrijf dit principe volledig. Vandaar dat ik benieuwd ben wat men hier aan maatregelen neemt icm IDS/IPS, en wat er dan nog overblijft aan detectie. Er worden redelijke bedragen neergelegd voor 'zware' machines om IDS/IPS op gigabit mogelijk te maken, dus ik neem aan dat er over de meerwaarde nagedacht isOf zou men denken "ik heb IDS/IPS dus ik maak gewoon een plat netwerk zonder al te veel maatregelen"...
Voor mij geldt:
Ik merk dat er bij mij niet zo heel veel wordt gedetecteerd, volgens mij om 3 redenen:
1. PfBlockerNG vangt al heel veel rommel af (zie ik in de firewall logs).
2. Ik heb niet veel detectie aan staan, omdat ik eigenlijk alleen een mailserver heb en een reverse proxy.
3. Ik heb geen IDS/IPS op mijn WAN poort maar op mijn LAN poorten.
Mij interesseert het niet (zoveel) dat een poortscan wordt gedaan en dat deze wordt geblokkeerd of niet. Ik vind het pas interessant als mijn op mijn LAN omgeving iets plaats vindt. Dat maakt de logging/monitoring/alerting ook een stuk "rustiger".
En ik doe het met maar een 100mbit WAN en PFSense op een J3160
Voor mij is het gewoon om er van leren.
Dpi geeft inzicht in wat devices doen.
Ik draai hier verder niets wat het aanvallen waard is. Geen servers of wat dan ook.
Ik zie al wel dat het waarschijnlijk een duur grapje wordt aangezien ik 2 wan poorten nodig heb. Of ik moet het tussen mijn USG en de eerste switch zetten.
Dpi geeft inzicht in wat devices doen.
Ik draai hier verder niets wat het aanvallen waard is. Geen servers of wat dan ook.
Ik zie al wel dat het waarschijnlijk een duur grapje wordt aangezien ik 2 wan poorten nodig heb. Of ik moet het tussen mijn USG en de eerste switch zetten.
Ik vind dit een interessante discussie. Wat is de meerwaarde van een IDS/IPS? Ik heb de afgelopen 20 jaar veel ge-experimenteerd met zaken als pfsense, filtering etc. Maar op dit moment draai ik geen server meer thuis. Ik heb achter de router van mijn provider een simpel Netgear Orbi systeem. En 1 keer per jaar betaal ik mijn Netgear Armor Bitdefender abonnement. Ik kijk verder nergens meer naar en dit gaat goed. Ik heb ook steeds minder tijd om te ¨prutsen¨ thuis.Tom Paris schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 23:24:
Stel:
Af en toe krijg ik meldingen van geblokkeerde sites wegens virus/malware/etc, die de kinderen op hun computer probeerden te openen en dat is het. Ik heb verder ook geen poorten op mijn routers openstaan.
Ik heb ook het idee dat mijn ISP actiever bezig is met filtering en steeds meer ¨dubieuze¨ paginas afsluit in tegenstelling tot vroeger.
[ Voor 4% gewijzigd door Trunksmd op 04-02-2022 14:33 ]
Wat mij betreft heeft het geen meerwaarde voor 'normaal' thuisgebruik.
Ga (hopelijk dit jaar) over naar internet via glasvezel en dan gaan met ziggo hier ook pfSense de deur uit.
De vraag is nog wat ik dan ga doen.....
OPNsense is het overwegen waard alleen vanwege de te verwachten PPPOE single core performance, wilde ik eigenlijk weer terug naar een linux alternatief.
Het lijkt alleen -helaas- niet meer zo vanzelfsprekend om daar 1,2,3 een goede optie voor te vinden.
Ik zit er haast aan te denken om dan maar gewoon 'old-school' kaal Debian te installeren.
Ga (hopelijk dit jaar) over naar internet via glasvezel en dan gaan met ziggo hier ook pfSense de deur uit.
OPNsense is het overwegen waard alleen vanwege de te verwachten PPPOE single core performance, wilde ik eigenlijk weer terug naar een linux alternatief.
Het lijkt alleen -helaas- niet meer zo vanzelfsprekend om daar 1,2,3 een goede optie voor te vinden.
Ik zit er haast aan te denken om dan maar gewoon 'old-school' kaal Debian te installeren.
Er zijn wat opties als de <x>sense smaakjes niet persé nodig zijn. Mikrotik en de Ubiquiti Edgemax lijn zijn prima oplossingen als je meer wilt dan alleen een domme consumenten router. Daarnaast kun je voor de genoemde merken de meeste onderliggende modellen ook OpenWRT erop installeren. Nog een alternatief is een APU router doosje waarop je OpenWRT kunt installeren naast eventueel andere OS'en zoals een de sense smaakjes al heeft ie daarvoor te weinig power. Probleem is alleen dat de fabrikant PC Engines vanwege chip te korten haast niet kan leveren op dit moment.Zorc schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:30:
Het lijkt alleen -helaas- niet meer zo vanzelfsprekend om daar 1,2,3 een goede optie voor te vinden.![]()
En wellicht dat de Mochabin in de toekomst nog een leuk alternatief gaat worden: https://www.kickstarter.com/projects/874883570/mochabin-5g
[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 06-02-2022 11:17 ]
OpenWRT lijkt me een heeeel vanzelfsprekend alternatief? Wordt zeer actief onderhouden, kan dmv packages alles wat *sense ook kan, en genoeg opties qua hardware.Zorc schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:30:
wilde ik eigenlijk weer terug naar een linux alternatief.
Het lijkt alleen -helaas- niet meer zo vanzelfsprekend om daar 1,2,3 een goede optie voor te vinden.![]()
Dat hele PPPoE enkele-kern verhaal is toch eigenlijk niet meer van deze tijd?
PPPoE is niet meer van deze tijdVideopac schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:50:
(En *BSD voor dit soort toepassingen eigenlijk ook niet. De network-stack van Linux ziet gewoon veel meer ontwikkeling, met de beweging naar user-space packet processing als belangrijkste. De developers van pfSense hebben een tijd terug al aangegeven dat ze eigenlijk geen toekomst meer zien in *BSD als onderliggend platform, omdat het na 10Gbit nog amper schaalt. Vandaar dat ze gestart zijn met TNSR, maar dat is (voorlopig) niet geënt op thuis- en semi-professioneel gebruik.)
Zeer weinig tot niets. In de rest van je post geef je aan wat je zelf doet; dat kun je m.i. zelfs reduceren tot de essentie:Tom Paris schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 23:24:
Om eens een andere discussie aan te zwengelen, wat is anno 2022 nog echt het nut van IDS/IPS in een thuisnetwerk?
Neem je dan de rekenkracht dat het kost in acht, dan is de enige zinnige conclusie dat het 't niet waard is.- Inbound is alleen OpenVPN/Wireguard mogelijk
Het enige antwoord dat je hierop kreeg ging over inlogpogingen, Maar als je regel #1 van hierboven in acht neemt is dat niet relevant: niemand kan je OpenVPN/Wireguard key raden.Ik ben echt benieuwd wat voor alerts mensen hier zien, hoeveel false-positive is, en wat er aan daadwerkelijk malicious verkeer geblokkeerd wordt.
Volgens mij zet een aanzienlijk deel van de mensen het aan omdat 'detection' en 'prevention' zonder te begrijpen hoe het precies werkt. En maar CPU cycles verbranden op 99% TLS-verkeer.
Bug 203856 - [igb] PPPoE RX traffic is limitied to one queueVideopac schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:50:
PPPoE WANs do not take full advantage of NIC driver queues for receiving traffic
Die eerste is vooral interessant, want deze legt uit wat nu het werkelijke probleem is: Intel NICs kunnen received PPPoE frames niet distribueren dmv. hashing waardoor alles op dezelfde receive queue eindigt.
Gecombineerd met het feit dat de rest van PPPoE handling standaard in één ISR plaatsvindt, dat is dus niet handig als je maar 1 queue hebt. Bovendien: hij geeft een optie waarmee je de frames kunt laten re-queuen zodat de rest van de handling wel meerdere cores gebruikt (!).
Onder de tweede link vindt je iemand die benchmarks post van die sysctl, het lijkt inderdaad nut te hebben.
Na deze uitleg gelezen te hebben vraag ik me twee dingen af:
• Geldt dit ook voor Realtek (hoewel de drivers daarvoor op BSD historisch andere problemen hadden)?
• En Linux dan? Dat is niet immuun voor dezelfde hardware-limitaties dus ik vermoed dat ze standaard al 'slimmer' omgaan met een beperkt aantal queues
Wat mij betreft ook niet!Zorc schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:30:
Ik moest dan ook heel vaak erg flink lachen om sommige reacties in het Ubiquiti Topic :
- JAAA!!! IDS/IPS!!! Wil ik ook!!!
- Vervolgens alles kopen/aansluiten/enz.
- En dan : Maar ehh... Wat doe ik nu met al die Data Logging en Meldingen
EPIC!!!

pfSense ging toch juist over enige tijd over op Linux en daarmee zouden al die PPPoE toestanden ook gelijk tot het verleden behorenGa (hopelijk dit jaar) over naar internet via glasvezel en dan gaan met ziggo hier ook pfSense de deur uit.
Raar ding : 1 x SFP+ en 1 x SFP naast allerlei RJ45 poorten waarvan geen eene 10 Gbps doet dus daar zit je dan met die eene poort...Miki schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:14:
En wellicht dat de Mochabin in de toekomst nog een leuk alternatief gaat worden: https://www.kickstarter.com/projects/874883570/mochabin-5g
Het enige nut daarvan wat ik kan verzinnen is om je 10 Gbps Switches het bufferen tussen 1 Gbps en 10 Gbps te besparen, maar dan nog : Waarom zou je dat ding kopen
Het is dus geen issue van de driver, maar de combi hardware + manier van PPPoE processing. Intel i350 heeft 4 queues, Intel i21x heeft 2 queues, en afaik heeft Realtek maar 1 queue. Intel ondersteunt geen multiqueue PPPoE in hardware, dus de driver kan er ook niet zo veel mee. De truc is dan om de PPPoE processing niet meer via de driver te doen, maar met de net.isr.dispatch=deferred setting (uit jouw link, hier ook al een paar keer gepostThralas schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:28:
Bug 203856 - [igb] PPPoE RX traffic is limitied to one queue
PPPoE WANs do not take full advantage of NIC driver queues for receiving traffic
Die eerste is vooral interessant, want deze legt uit wat nu het werkelijke probleem is: Intel NICs kunnen received PPPoE frames niet distribueren dmv. hashing waardoor alles op dezelfde receive queue eindigt.
Gecombineerd met het feit dat de rest van PPPoE handling standaard in één ISR plaatsvindt, dat is dus niet handig als je maar 1 queue hebt. Bovendien: hij geeft een optie waarmee je de frames kunt laten re-queuen zodat de rest van de handling wel meerdere cores gebruikt (!).
Onder de tweede link vindt je iemand die benchmarks post van die sysctl, het lijkt inderdaad nut te hebben.
Na deze uitleg gelezen te hebben vraag ik me twee dingen af:
• Geldt dit ook voor Realtek (hoewel de drivers daarvoor op BSD historisch andere problemen hadden)?
• En Linux dan? Dat is niet immuun voor dezelfde hardware-limitaties dus ik vermoed dat ze standaard al 'slimmer' omgaan met een beperkt aantal queues
Dit lijkt redelijk te werken in *BSD, maar Linux gaat hier standaard slimmer mee om. Hoe exact weet ik ook niet precies
[ Voor 4% gewijzigd door Tom Paris op 06-02-2022 13:33 ]
Ik zie het....Tom Paris schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:46:
[...]
OpenWRT lijkt me een heeeel vanzelfsprekend alternatief? Wordt zeer actief onderhouden, kan dmv packages alles wat *sense ook kan, en genoeg opties qua hardware.
Mijn ervaring met OpenWRT is van langer geleden met embedded firmware op APs, toen er nog de nodige beperkingen/bugs in LuCI zaten. Was op zich geen ramp.
Het blijft toch kwestie van smaak.. en zelf uitproberen. Ik heb nog geen degelijke vergelijkingssite gevonden. Ik blijf voorlopig bij PF, maar kijk af en toe rond naar de linux alternatieven en kom dan steeds bij IP Fire, Sophos, OpenWRT en eventueel ClearOS uit.Zorc schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:30:
Okay, inmiddels heb ik het iets meer dan een week in bezit en ik ben er zeer over te spreken :D!Guneyd schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 19:36:
Zojuist het volgende gekocht via Amazon:
https://www.amazon.nl/dp/...%2Caps%2C126&sr=8-40&th=1
8GB RAM
128GB SSD
Intel Celeron Quad Core (+2 Ghz)
4 x 2.5 GB Intel ethernet ports
en dat allemaal voor ~300 euro incl. verzending. Ik moet wel wachten tot 4~10 februari, voordat ik het binnenheb, can't wait
.
Ik heb een hoop problemen moeten troubleshooten (waarvan de meeste te maken hadden met mijn eigen hardware en niet de doos zelf), maar ik heb nu een goed werkende firewall met zowat de volle snelheid die ik van Ziggo heb + Unbound blocking + IPS en IDS aan. CPU load schommelt tussen 40% en 80%.
Maar...het draait wel allemaal op OpnSense en niet PfSense. PfSense ondersteunt voor zover ik het kan zien niet de 2.5GBit poorten en default terug naar 1GBit. OpnSense daarentegen heeft de desbetreffende Intel drivers van Linux backported, zodat het toch wel werkt.
Je zou dus, door eventueel zelf te compilen, ook de volle snelheid op PfSense kunnen krijgen denk ik.
@Guneyd fijn dat het lekker draait!
Misschien ter referentie voor anderen handig als je 'de volle snelheid van Ziggo' nader kan specificeren, i.v.m. verschil in abonnementen.
Heb je toevallig het stroomverbruik gemeten en gekeken hoe warm het kastje/cpu hiermee wordt?
Misschien ter referentie voor anderen handig als je 'de volle snelheid van Ziggo' nader kan specificeren, i.v.m. verschil in abonnementen.
Heb je toevallig het stroomverbruik gemeten en gekeken hoe warm het kastje/cpu hiermee wordt?
pfSense ondersteunt de Intel i225 ook gewoon hoor... Sowieso, een netwerkkaart wordt volwaardig herkend, of helemaal niet herkend. Het is niet zo dat met een andere driver je 1Gbit zou kunnen halen als er geen driver voor de i225 in je OS zit.Guneyd schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 02:02:
Maar...het draait wel allemaal op OpnSense en niet PfSense. PfSense ondersteunt voor zover ik het kan zien niet de 2.5GBit poorten en default terug naar 1GBit. OpnSense daarentegen heeft de desbetreffende Intel drivers van Linux backported, zodat het toch wel werkt.
Je zou dus, door eventueel zelf te compilen, ook de volle snelheid op PfSense kunnen krijgen denk ik.
Zowel voor OPNsense als pfSense geldt dat de igc(4) driver gewoon van FreeBSD komt, het kan alleen zo zijn dat de timing van de releases wat anders was tussen de twee. Heeft niets met backporten uit Linux te maken
Waar vinden jullie tweedehands hardware voor een PFSense of OpnSense machine?
Ik zoek al weken naar een zuinig systeem (Zoals een Zbox CI327 of vergelijkbare hardware) via Tweaker, Marktplaats en Ebay, maar het lukt niet.
Ik zoek al weken naar een zuinig systeem (Zoals een Zbox CI327 of vergelijkbare hardware) via Tweaker, Marktplaats en Ebay, maar het lukt niet.
GoT, You have to love it!
Je kan ook zoeken naar 2de hands firewalls. Draai zelf thuis een Sophos SG115 met Opnsense. Doet het prima met mijn instap internet. (75/10)
Whatever.
Er wordt hier nu vaker gesproken over alternatieven gebaseerd op Linux ipv *sense achtige besturingssystemen(BSD). Wat is het voordeel van een eigen OS, zoals OpenWRT tov gewoon firewalld + dhcp server + wireguard op een standaard Debian installatie, buiten en handige GUI. Of zijn er bepaalde functies/veiligheid die je dan mist?
Het is het gemak waarmee je alles bedient via een GUI. De meeste (zo niet alle) zaken kun je inderdaad via standaard Debian installatie via CLI installeren. Zo heeft men het vroeger altijd gedaan. Maar met een GUI is het vaak makkelijker of overzichtelijker. Vele OSen hebben vele zaken al voor geinstalleerd. Of je kunt zaken via extra plugins instaleren.FutureCow schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:52:
Er wordt hier nu vaker gesproken over alternatieven gebaseerd op Linux ipv *sense achtige besturingssystemen(BSD). Wat is het voordeel van een eigen OS, zoals OpenWRT tov gewoon firewalld + dhcp server + wireguard op een standaard Debian installatie, buiten en handige GUI. Of zijn er bepaalde functies/veiligheid die je dan mist?
Zelfde met een NAS: Sambia via een kale debian installeren is een fluitje van een cent. Zelfs dockers. Maar GUIs zoals Openmediavault maken het leven makkelijker.
Bedankt! Wist niet dat het een optie was. Meeste forums spreken over een HP T620+, een Protectli-achtige systeem, of een barebone met 2 of meerdere NICs.Harmen schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:35:
Je kan ook zoeken naar 2de hands firewalls. Draai zelf thuis een Sophos SG115 met Opnsense. Doet het prima met mijn instap internet. (75/10)
Is er een lijst met welke oude firewalls ondersteuning hebben voor OPNSense of PFSense?
GoT, You have to love it!
Het is een beetje een puzzel, maar de meeste van zulke Sophos-achtige appliances zijn gewoon x86_64 en daarmee geschikt voor *sense. Er zijn ook op ARM-gebaseerde systemen, dat gaat niet werken.Lisadr schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:16:
[...]
Bedankt! Wist niet dat het een optie was. Meeste forums spreken over een HP T620+, een Protectli-achtige systeem, of een barebone met 2 of meerdere NICs.
Is er een lijst met welke oude firewalls ondersteuning hebben voor OPNSense of PFSense?
Ik zou zeggen hou dit soort dingen in de gaten : 5pë©ïàál_Tèkén' in "Centraal Aanbiedingentopic V2.0"Lisadr schreef op maandag 14 februari 2022 @ 02:57:
Waar vinden jullie tweedehands hardware voor een PFSense of OpnSense machine?
En anders kan je zoiets proberen : https://onlineveilingmees...oeken?q=computer&size=100
Daar verkoopt de regering blijkbaar tegenwoordig hun meuk als ze wat over hebben i.p.v. de oude Domeinen Online Veiling website
IMHO voornamelijk dit :FutureCow schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:52:
Er wordt hier nu vaker gesproken over alternatieven gebaseerd op Linux ipv *sense achtige besturingssystemen(BSD). Wat is het voordeel van een eigen OS, zoals OpenWRT tov gewoon firewalld + dhcp server + wireguard op een standaard Debian installatie, buiten en handige GUI.
Of zijn er bepaalde functies/veiligheid die je dan mist?
En vaak ook een makkelijke manier om alle instellingen te importeren/exporteren!Trunksmd schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:03:
Met een GUI is het vaak makkelijker of overzichtelijker.
Daar zou ik het eerlijk gezegd niet gauw voor gebruiken, tenzij je hele speciale of ingewikkelde dingen ermee gaat doen, want Samba is echt een kwestie van alles in één bestand knallen en gaan met die banaan!Zelfde met een NAS: Samba via een kale debian installeren is een fluitje van een cent. Zelfs dockers. Maar GUIs zoals Openmediavault maken het leven makkelijker.
Bedoel je daarmee Sophos ARM based appliances of ARM based bordjes in het algemeenTom Paris schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:51:
Het is een beetje een puzzel, maar de meeste van zulke Sophos-achtige appliances zijn gewoon x86_64 en daarmee geschikt voor *sense. Er zijn ook op ARM-gebaseerde systemen, dat gaat niet werken.
Ik zou namelijk zweren dat in ieder geval pfSense en OpenWRT gewoon ARM compatible zijn ?!
ARM in het algemeen. pfSense en OPNsense werken sowieso niet op ARM, OpenWRT wel maar alleen specifieke devices (en @Lisadr vroeg naar *sensenero355 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:05:
Bedoel je daarmee Sophos ARM based appliances of ARM based bordjes in het algemeen
Ik zou namelijk zweren dat in ieder geval pfSense en OpenWRT gewoon ARM compatible zijn ?!
(pfSense draait wel op ARM, maar alleen op devices van Netgate zelf. Je kunt het niet op zomaar elk ARM systeem installeren. Voor OPNsense is wel community-build voor een NanoPi bordje, maar niet officieel ondersteund.)
pfSense 2.6 / 22.01 is uit, en als thuisgebruiker kun je ook migreren van CE naar Plus. Changelog hier.
OK, maar vroeger kon je zoiets doen i.c.m. een x86-64 systeem in ieder geval :Tom Paris schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:15:
ARM in het algemeen. pfSense en OPNsense werken sowieso niet op ARM, OpenWRT wel maar alleen specifieke devices (en @Lisadr vroeg naar *sense).
(pfSense draait wel op ARM, maar alleen op devices van Netgate zelf. Je kunt het niet op zomaar elk ARM systeem installeren. Voor OPNsense is wel community-build voor een NanoPi bordje, maar niet officieel ondersteund.)
- FreeBSD installeren.
- Via de Ports bovenop het OS daarna pfSense installeren.
Kan dat ook niet meer i.c.m. een op ARM gebaseerd systeem
In theorie zou je vanuit source kunnen compileren voor ARM, immers Netgate lukt het zelf ook voor hun ARM-based appliances... Maar dat zal toch flink veel troubleshooting vergen, als ook iedere keer dat er een update uitkomt. Het feit dat je geen community-builds voor pfSense op ARM ziet zegt al genoeg denk iknero355 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:48:
[...]
OK, maar vroeger kon je zoiets doen i.c.m. een x86-64 systeem in ieder geval :
- FreeBSD installeren.
- Via de Ports bovenop het OS daarna pfSense installeren.
Kan dat ook niet meer i.c.m. een op ARM gebaseerd systeem
Dit zijn echt van die moment waarop ik me gewoon kreupel voel vanwege het feit dat ik simpelweg totaal geen aanleg heb voor programmeren...Tom Paris schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:17:
In theorie zou je vanuit source kunnen compileren voor ARM, immers Netgate lukt het zelf ook voor hun ARM-based appliances... Maar dat zal toch flink veel troubleshooting vergen, als ook iedere keer dat er een update uitkomt. Het feit dat je geen community-builds voor pfSense op ARM ziet zegt al genoeg denk ik

Maar goed...
Weer wat geleerd vandaag! Thnx!
Nieuwe versie van pfsense.
pfSense Plus version 22.01 and pfSense CE version 2.6.0 Software are Now Available
mleighton ADMINISTRATOR
We are excited to announce the release of pfSense Plus software version 22.01 and pfSense Community Edition (CE) software version 2.6.0, now available for new installations and upgrades! Read our blog post for more information.
This version of pfSense CE software includes new functionality allowing CE installations to upgrade to pfSense Plus. See HERE for more details!
For more details, see the release notes and Redmine.
Always take a backup of the firewall configuration prior to any major change to the firewall, such as an upgrade.
Do not update packages before upgrading! Either remove all packages or do not update packages before running the upgrade.
The upgrade will take several minutes to complete. The exact time varies based on download speed, hardware speed, and other factors such as installed packages. Be patient during the upgrade and allow the firewall enough time to complete the entire process. After the update packages finish downloading it could take 10-20 minutes or more until the upgrade process ends. The firewall may reboot several times during the upgrade process. Monitor the upgrade from the firewall console for the most accurate view.
Consult the Upgrade Guide for additional information about performing upgrades to pfSense software
pfSense Plus version 22.01 and pfSense CE version 2.6.0 Software are Now Available
mleighton ADMINISTRATOR
We are excited to announce the release of pfSense Plus software version 22.01 and pfSense Community Edition (CE) software version 2.6.0, now available for new installations and upgrades! Read our blog post for more information.
This version of pfSense CE software includes new functionality allowing CE installations to upgrade to pfSense Plus. See HERE for more details!
For more details, see the release notes and Redmine.
Always take a backup of the firewall configuration prior to any major change to the firewall, such as an upgrade.
Do not update packages before upgrading! Either remove all packages or do not update packages before running the upgrade.
The upgrade will take several minutes to complete. The exact time varies based on download speed, hardware speed, and other factors such as installed packages. Be patient during the upgrade and allow the firewall enough time to complete the entire process. After the update packages finish downloading it could take 10-20 minutes or more until the upgrade process ends. The firewall may reboot several times during the upgrade process. Monitor the upgrade from the firewall console for the most accurate view.
Consult the Upgrade Guide for additional information about performing upgrades to pfSense software
Zojuist probleemloos de upgrade uitgevoerd van 2.5.1.
De Intel i210 heeft wel degelijk 4 queues; is op dit moment alleen dramatisch om aan te komen vandaar dat de i211 nu veelal ingezet wordt met twee queues. Dit heeft overigens maar marginale effecten op de performance. De i225 netwerk chip heeft ook 4 queues en maakt het wel interessant om daar toch naar te kijken. Ook voor eventuele toekomstbestendigheid. Een softrouter nu kopen met wat leuke specs kun je toch zo 6 jaar mee vooruit.Tom Paris schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:54:
[...]
Het is dus geen issue van de driver, maar de combi hardware + manier van PPPoE processing. Intel i350 heeft 4 queues, Intel i21x heeft 2 queues, en afaik heeft Realtek maar 1 queue. Intel ondersteunt geen multiqueue PPPoE in hardware, dus de driver kan er ook niet zo veel mee. De truc is dan om de PPPoE processing niet meer via de driver te doen, maar met de net.isr.dispatch=deferred setting (uit jouw link, hier ook al een paar keer gepost) naar de kernel te trekken.
Tja en dan de stelling PPPoE is niet meer van deze tijd; het is wel de enige manier om in accessnetwerken DHCPv6/ICMPv6 ND/RA aan te bieden om zo native IPv6 in huis te krijgen.
Accessnetwerken bieden geen DHCPv6 relays aan.wian schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 18:10:
Kun je uitleggen waarom volgens jou PPPoE nodig is voor native IPv6 thuis?
@Guneyd @XanderHuisman
Hoe is het bij jullie gegaan met die Amazon boxen, heb geen updates meer gevonden en kwam deze zelf ook tegen en vroeg me af als jullie 1gb/s down kunnen halen?
Groetjes!
Hoe is het bij jullie gegaan met die Amazon boxen, heb geen updates meer gevonden en kwam deze zelf ook tegen en vroeg me af als jullie 1gb/s down kunnen halen?
Groetjes!
Ik heb die van mij opnieuw geïnstalleerd en haal nu 800+ Mbit/s. In mijn eerste installatie had ik ZFS (met maar 4 GB RAM) gebruikt terwijl ik bij de herinstallatie een simpelere data opslag en handmatige installatie heb gedaan (de XML is best goed leesbaar). Ik ben zeer tevreden met hoe de router nu werkt en ook Wireguard werkt zonder problemen zeer goed.
Dat is goed om te horen, heb je ook nog nagekeken wat het cpu verbruik is tijdens de 800+ snelheden?XanderHuisman schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 21:46:
Ik heb die van mij opnieuw geïnstalleerd en haal nu 800+ Mbit/s. In mijn eerste installatie had ik ZFS (met maar 4 GB RAM) gebruikt terwijl ik bij de herinstallatie een simpelere data opslag en handmatige installatie heb gedaan (de XML is best goed leesbaar). Ik ben zeer tevreden met hoe de router nu werkt en ook Wireguard werkt zonder problemen zeer goed.
Is er bijvoorbeeld een cpu bottleneck of is er iets anders aan de hand, met mijn edgerouter x kom ik namelijk wel rond de 920. En had gehoopt dat de lage snelheden gewoon een firmware/kernel probleem was.
[ Voor 5% gewijzigd door TerrorToetje op 15-03-2022 21:49 ]
Ik haalde voorheen al geen 1 gigabit, maar wel iets rond de ~950Mbit en dat is nog steeds het gevalTerrorToetje schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 21:43:
@Guneyd @XanderHuisman
Groetjes!
Sorry klopt natuurlijk is 1gb/s onmogelijk, gebruik je gewoon de meegeleverde RouterOS of ben je voor iets anders gegaan?Guneyd schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:49:
[...]
Ik haalde voorheen al geen 1 gigabit, maar wel iets rond de ~950Mbit en dat is nog steeds het geval. Wat de snelheid tussen mijn devices betreft, ik heb hier nog geen test voor uitgevoerd.
En ik hoopte dat een van jullie eens cpu gebruik kon bekijken tijdens een speedtest zoals op https://www.speedtest.net/nl
Groetjes!
Ik ben voor OpnSense gegaanTerrorToetje schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:08:
[...]
Sorry klopt natuurlijk is 1gb/s onmogelijk, gebruik je gewoon de meegeleverde RouterOS of ben je voor iets anders gegaan?
En ik hoopte dat een van jullie eens cpu gebruik kon bekijken tijdens een speedtest zoals op https://www.speedtest.net/nl![]()
Groetjes!
CPU tijdens de speedtest was tussen de 40% en 47%. Nadat de speedtest voorbij was, op 10% load
Kun jij of @XanderHuisman iets zeggen over het stroomverbruik? Ik ben in afwachting van de box anders werp ik dat zelf aan een onderzoekGuneyd schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:15:
[...]
Ik ben voor OpnSense gegaan.
CPU tijdens de speedtest was tussen de 40% en 47%. Nadat de speedtest voorbij was, op 10% load.